Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 106 Laatste
Acties:
  • 789.870 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:24
descon schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 17:50:
[...]
Heb zelf daarom maar gekozen voor een ETF die zich daar op focust.
Welke, if you don't mind me asking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Open Outcry
  • Registratie: November 2020
  • Niet online

Open Outcry

Risk 'schreeuwlelijk'

JohanNL schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 18:28:
[...]

Virgin Galactic lijkt mij wel een van de meest speculatieve aandelen die je kunt vinden, m.u.v. de op de afgrond / failliete bedrijven.
Volgens mij is het nog nooit op een commerciële manier gelukt een bemande ruimtevlucht te organiseren en zijn vrijwel alle bedrijven die dit probeerden de afgelopen decennia inmiddels failliet, dus waarom zou het nu wel lukken?
Dan - als - is het de vraag hoeveel geld hiermee te verdienen valt.
Eens, er zal vast mee te verdienen zijn, maar hoe en hoeveel is een belangrijke factor. Tijdje geleden nog iets over gezegd in dit topic.

Momenteel is het aandeel gewaardeerd tegen 19 keer de voorspelde omzet in 2023, waarvan ik me afvraag of die omzet überhaupt gehaald gaat worden. Op dit moment is ongeveer $150 mln voorverkocht, bij een market cap van $6.7 mld.

Er wordt een EBITDA van 46% voorspeld door Virgin Galactic zelf, maar analisten prognotiseren dat dit eerder in de buurt van de 20% gaat vallen. Als analisten gelijk hebben is de waardering nu bijna 100 keer de EBITDA in 2023. Just wow!

Als het nou schaalbaar was en de markt heel groot zou zijn, zou ik zeggen: gewaagde waardering. Bij een ticketprijs van $250.000-$350.000 zie ik dat er echt wel een markt is, maar dat gaat geen massa worden.

Top holdings: LONG PFE, AGN, ACCEL, NYT, RDSA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Laatst online: 13:54
Longcat schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 18:23:
@Qwerty-273 In de cannabis sector zijn er zat bedrijven die voor geen meter hebben gepresteerd. Waren vaak miniscule bedrijfjes met enorme verwachtingen en vreemde types zonder ervaring als management die niet bezig waren met maximaliseren van shareholder value maar vooral met dat van zichzelf.
Wellicht een sector waar je met stockpicking nog ergens kan komen, maar je moet wel door de bullshit heen kunnen kijken. Ik zou niet weten wat ik me moet voorstellen bij 'psychedelic inspired medicines', dus persoonlijk zou ik het aan me voorbij laten gaan.
Psychedelic therapy is het toepassen van diverse psychoactieve substanties ter genezing, waaronder ook dingen als klinische depressie. Blijkt dat het verbieden van alles waardoor mensen anders gaan denken (zelfs als het niet verslavend is) niet per se de beste strategie is voor de volksgezondheid, wie had dat kunnen denken? :P

Er zit wetenschap achter, maar net als bij cannabis is het natuurlijk niet alles goud wat er blinkt (het merendeel niet zelfs, zou ik verwachten), plus de inherente risico's van de sector omdat het afhankelijk is van gunstige wetgeving.

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
descon schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 17:50:
[...]

Vind die groene bedrijven ook wel erg tricky. Heb zelf daarom maar gekozen voor een ETF die zich daar op focust. Die waterstof aandelen zijn net crypto soms en wil dan niet teveel afhankelijk zijn van 1 aandeel.
Net als tijdens de internet bubbel moet je dan juist niet op allemaal inzetten aangezien de meeste zullen verliezen. Persoonlijk zou ik dan naar de oude wereld kijken die voorloopt hierin (direct een soort hedge). De internet bubbel was zijn tijd ver vooruit, imho net als waterstof. Het wordt al tientallen jaren belooft door de grootste kapitaal krachtige organisatie maar er komt maar geen fatsoenlijk businessmodel uit. De vraag naar energie neemt harder toe dan we duurzaam kunnen bijbouwen, zo lang we geen duurzame energie over hebben is waterstof geen duurzaam alternatief gezien de grote verliezen en kunnen we beter fossiele bronnen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
Deveon schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 19:00:
[...]

Net als tijdens de internet bubbel moet je dan juist niet op allemaal inzetten aangezien de meeste zullen verliezen.
Lijkt me juist een argument vóór ETFs. In de tijd van de internetbubbel waren die er volgens mij niet/beperkt, maar volgens mij had je het aardig goed gedaan met een 'dotcom ETF', vergeleken met stockpicking. Kans was anders aardig groot dat je al je geld in een pets.com had belegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Longcat schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 19:16:
[...]

Lijkt me juist een argument vóór ETFs. In de tijd van de internetbubbel waren die er volgens mij niet/beperkt, maar volgens mij had je het aardig goed gedaan met een 'dotcom ETF', vergeleken met stockpicking. Kans was anders aardig groot dat je al je geld in een pets.com had belegd.
Juist met een ETF was de kans groot dat je in pets.com zat ;) uiteindelijk waren de winnaars zeer beperkt. Zelfs onze KPN heeft de potentie nooit meer waar kunnen maken.

ETF voor een brede markt snap ik, maar op één speculatieve sector snap ik niet. Stel je voor dat je in Hyves, Facebook en MySpace zat met je ETF..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
Deveon schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 19:33:
[...]

Juist met een ETF was de kans groot dat je in pets.com zat ;) uiteindelijk waren de winnaars zeer beperkt. Zelfs onze KPN heeft de potentie nooit meer waar kunnen maken.
Je zou pets.com hebben + tig losers, maar ook Amazon en Apple. Met stockpicking is de kans groter dat je (bijna) alleen maar losers (of winnaars) hebt. Meer luck-based, slechtere risk/reward verhouding.
ETF voor een brede markt snap ik, maar op één speculatieve sector snap ik niet. Stel je voor dat je in Hyves, Facebook en MySpace zat met je ETF..
Een ETF met 3 constituents is idd een slechte ETF. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Laatst online: 13:54
Deveon schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 19:33:
Dan zat je waarschijnlijk ook in Amazon, eBay en Google. Voor een eerlijke vergelijking zouden we een volledig mandje aandelen moeten opstellen, en dan was je vlak na de boom waarschijnlijk wel nat gegaan, maar zou je nu spekkoper zijn als je vastgehouden had. Laat natuurlijk niet af dat je nog beter af was geweest met een nog bredere selectie, niet specifiek op tech gericht.

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maracas10
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-06-2021
Open Outcry schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 18:53:
[...]

Eens, er zal vast mee te verdienen zijn, maar hoe en hoeveel is een belangrijke factor. Tijdje geleden nog iets over gezegd in dit topic.

Momenteel is het aandeel gewaardeerd tegen 19 keer de voorspelde omzet in 2023, waarvan ik me afvraag of die omzet überhaupt gehaald gaat worden. Op dit moment is ongeveer $150 mln voorverkocht, bij een market cap van $6.7 mld.

Er wordt een EBITDA van 46% voorspeld door Virgin Galactic zelf, maar analisten prognotiseren dat dit eerder in de buurt van de 20% gaat vallen. Als analisten gelijk hebben is de waardering nu bijna 100 keer de EBITDA in 2023. Just wow!

Als het nou schaalbaar was en de markt heel groot zou zijn, zou ik zeggen: gewaagde waardering. Bij een ticketprijs van $250.000-$350.000 zie ik dat er echt wel een markt is, maar dat gaat geen massa worden.
Oke om heel eerlijk te zijn heb ik geen verstand van hoe en waar een aandeel gewaardeerd wordt en wat de geschatte waarde over een X aantal jaar is. Maar zegt dit echt zo veel? Is toch allemaal wel erg speculatief ook..?

Verder kijk ik vooral naar wat ik denk dat echt toekomst heeft en waar mensen wat in zien. Naar mijn mening kan Virgin Galactic een soort droom verwezenlijken voor heel veel mensen (als alles goed gaat)

Gemiddeld 300.000 per vlucht is inderdaad ontzettend veel, maar ik twijfel er niet aan dat zodra het "normaler" is geworden dat mensen de ruimte in kunnen dat deze prijs wel gaat dalen.

Maar goed we gaan het zien. Ben van plan om het sowieso jaren aan te houden en gewoon te kijken wat er gaat komen. Zetten jullie eigenlijk een stop-limit bij aandelen en aan welke hand bepalen jullie wanneer je een aandeel verkoopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Longcat schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 19:39:
[...]

Je zou pets.com hebben + tig losers, maar ook Amazon en Apple. Met stockpicking is de kans groter dat je (bijna) alleen maar losers (of winnaars) hebt. Meer luck-based, slechtere risk/reward verhouding.
Eens, maar toch is er wel een argument voor losse aandelen. Buffett heeft het bijvoorbeeld vaak over de 20-slot rule waarbij hij betoogt dat je in je leven maar een klein aantal gouden kansen krijgt en je die vol aan moet grijpen:
According to Munger, Buffett starts by telling MBA students, “I could improve your ultimate financial welfare by giving you a ticket with only 20 slots in it, so that you had 20 punches — representing all the investments that you got to make in a lifetime. And once you’d punch through the card, you couldn’t make any more investments at all.”

Under those rules, Buffett explains, “you’d really have to think carefully about what you did, and you’d be forced to load up on what you really think about. So you’d do much better.”

Munger expressed that this concept had always seemed like a no-brainer to him and Buffett. “To me, it’s obvious that the winner has to bet very selectively,” he told the students. “It’s been obvious to me since very early in life. I don’t know why it’s not obvious to many other people.”

Buffett touched on the rule during a 1998 lecture at the University of Florida, in which he told MBA students that they shouldn’t just assume they’re going to get 20 great ideas in their lifetime.

They can bet on 20 ideas, but only “three or five or seven” might make them rich, he said. “But what you can’t do is get rich by trying one new idea every day.”
https://www.cnbc.com/2020...-at-business-schools.html
toon volledige bericht
Zelf vind ik deze wijsheid met de kennis over indexbelggen niet echt opgaan voor beleggen, maar er zit natuurlijk wel wat in. En Berkshire is er nog steeds succesvol mee, denk aan het investeren in Apple een paar jaar geleden. Aan de andere kant hebben ze ook de plank misgeslagen door het niet te doen: farmaceutische industrie (in de 90s, heb even geen passende bron) en Disney.

Maar goed, jouw redenering hier (waar ik ook achtersta) noemt hij ook regelmatig, bijvoorbeeld in 1999:
Yeah. Well, we — I think we said that with the pharmaceutical companies we wouldn’t have known how to pick out which one. We would have thought the industry as a group would do well.
[...]
That’s not to knock Microsoft at all. If I had to bet on anybody, I’d certainly bet on Microsoft, bet heavily if I had to bet. But I don’t have to bet. And I don’t see that world as clearly as I see the soft drink world.
https://buffett.cnbc.com/...haway-annual-meeting.html
En hij drinkt nog steeds Coca Cola. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Laatst online: 16:16
Verwijderd1 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 19:55:
[...]
Eens, maar toch is er wel een argument voor losse aandelen. Buffett heeft het bijvoorbeeld vaak over de 20-slot rule waarbij hij betoogt dat je in je leven maar een klein aantal gouden kansen krijgt en je die vol aan moet grijpen:
Ik lees juist overal dat Buffett juist aanraadt om in breed gespreide index fondsen te investeren.
Buffett is an active investor, picking and choosing individual stocks he sees as attractive investments. If you’re looking to emulate Buffett, you might buy your own portfolio of individual stocks. But Buffett says this isn’t actually a good idea.

Instead, he says, investors should buy passive investments, which seek to replicate the performance of a market index. By holding, say, a mutual fund or exchange-traded fund that tracks the S&P 500, you’ll likely come out ahead of your peers over time, Buffett’s thinking goes.
The Oracle of Omaha says you’re better off sticking with an index fund that tracks the S&P 500.

[ Voor 13% gewijzigd door Pistachenootje op 04-12-2020 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Pistachenootje schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 20:03:
[...]

Ik lees juist overal dat Buffett juist aanraadt om in breed gespreide index fondsen te investeren.

[...]

The Oracle of Omaha says you’re better off sticking with an index fund that tracks the S&P 500.
Klopt, maar hij heeft het er dus ook vaak over dat er maar weinig goede kansen voorbij komen en je ze aan moet grijpen als je ze tegenkomt. Volgens mij gaat hij daar ook wat meer op in in z'n HBO documentaire. Maar dat advies is dus niet puur voor beleggingen (al gebruikt hij het volgens mij ook in die context, en zeker ook voor z'n eigen investeringen als CEO) maar ook voor andere situaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Verwijderd1 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 19:55:
[...]

Ik hou niet zo van het verheerlijken van Buffet en zijn 'wijsheden' als wetten zien, maar laat ik even meegaan met die 20-slot rule. Ik zou zeggen dat investments in die context geen individuele aandelen hoeven te zijn, maar bijvoorbeeld ook indexfondsen of een (extra) huis kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Verwijderd1 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 20:10:
[...]

Klopt, maar hij heeft het er dus ook vaak over dat er maar weinig goede kansen voorbij komen en je ze aan moet grijpen als je ze tegenkomt. Volgens mij gaat hij daar ook wat meer op in in z'n HBO documentaire. Maar dat advies is dus niet puur voor beleggingen (al gebruikt hij het volgens mij ook in die context, en zeker ook voor z'n eigen investeringen als CEO) maar ook voor andere situaties.
Volgens mij is het geen beleggingsadvies om in individuele aandelen te gaan beleggen, dat maakt dat artikel dat ik linkte wel duidelijk. Maar goed, iedereen zal zijn eigen interpretaties hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Longcat schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 20:13:
[...]

Ik hou niet zo van het verheerlijken van Buffet en zijn 'wijsheden' als wetten zien, maar laat ik even meegaan met die 20-slot rule. Ik zou zeggen dat investments in die context geen individuele aandelen hoeven te zijn, maar bijvoorbeeld ook indexfondsen of een (extra) huis kopen.
Klopt, zo zie ik dat ook wel inderdaad. Ik kan nu even geen relevant fragment vinden waarin hij het goed uitlegt, maar de crux is niet zozeer dat je maar 20 dingen kunt doen, maar dat je iets afweegt alsof je maar 20 kansen hebt. Vergelijk het met een studie waar je een paar jaar insteekt, die paar jaar ben je committed en je komt er alleen succesvol uit als je in die paar jaar niet nog 50 andere kleine bezigheden hebt die je ook interessant vindt. 'Focus' is wat dat betreft ook een sleutelwoord waar zowel Buffett als Gates het over hebben in die docu (stond in het CNBC artikel, vandaar dat ik die wel paraat heb).

En als je eenmaal committed bent wil je doorzetten, dus niet een index kopen en dan na een paar jaar toch je 'punch hole' terugtrekken en de boel verkopen omdat het toch wat tegenvalt (want dan verkoop je waarschijnlijk op een dom moment).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Pistachenootje schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 20:18:
[...]

Volgens mij is het geen beleggingsadvies om in individuele aandelen te gaan beleggen, dat maakt dat artikel dat ik linkte wel duidelijk. Maar goed, iedereen zal zijn eigen interpretaties hebben.
Zo zou ik het inderdaad ook niet interpreteren. Maar wel, als je besloten hebt om in individuele aandelen te beleggen, dan ben je erbij gebaat om goed onderzoek te doen en echt te committen (zeker weten dat je dat bedrijf wil, zodat je het ook voor lange tijd vast kunt houden) in plaats van dat je een leuk verhaal hoort en op basis daarvan een paar aandelen koopt (zeg maar de nieuwsbriefaanpak, no offense :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb zowaar een stock split gemist van een van mijn aandelen. 5:1 op 2 oktober, en het viel op omdat de dividend per share in de accrual niet overeen kwam met wat Portfolio Performance liet zien.

Het aandeel zelf is niet opvallend in mijn portfolio, slechts +10,5% (in USD; zo goed als nul in EUR) sinds aankoop in mei dit jaar.

[ Voor 13% gewijzigd door Zr40 op 04-12-2020 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Longcat schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 19:39:
[...]

[...]

Een ETF met 3 constituents is idd een slechte ETF. :9
Statistische gezien misschien wel, maar cijfers vertellen niet het hele verhaal. Tuurlijk zoals sommige aandelen hier voorbij komen is het puur gokken en speculeren dat het ooit omhoog gaat, maar net als dat Steve Jobs, Bill Gates en Jeff Bezos een potentie zagen en benutten geld dat zeker ook voor enkele beleggers. Nu heb ik dat zelf niet meegemaakt omdat ik nog op de basis school zat, maar durf the wedden dat er in 1999-2000 hier op GoT verkondigde hoe fantastisch de potentie van Apple, Amazon en Microsoft waren, mogelijk dan niet aandeel gerelateerd. Het zien en herkennen van die potentie noem ik geen geluk, maar een risico afweging.

Overigens geen kwaad woord over daytraden of gokken op de beurs. Dat doe ik ook en vind het leuk, maar zeker niet met de bedragen die ik investeer voor de lange termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Deveon schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 20:34:
[...]

Nu heb ik dat zelf niet meegemaakt omdat ik nog op de basis school zat, maar durf the wedden dat er in 1999-2000 hier op GoT verkondigde hoe fantastisch de potentie van Apple, Amazon en Microsoft waren, mogelijk dan niet aandeel gerelateerd. Het zien en herkennen van die potentie noem ik geen geluk, maar een risico afweging.
Ik verwacht ook niet dat er toentertijd mensen waren die vol in Apple of Amazon zaten (en nog belangrijker, zijn blijven zitten al die jaren!!!), maar juist dáárom zijn ETFs zo fantastisch. :) Zelfs sector ETFs vind ik een stuk beter dan die portfolio's van welgeteld 5 aandelen die hier de laatste tijd voorbij kwamen.

Edit: Heb Bloomberg even aangeslingerd, maar kan geen index vinden met data tot vóór 2009. In dit artikel wordt gesproken over de Bloomberg Internet Index. Die is te vinden, maar geen data voor 2009.

[ Voor 26% gewijzigd door Longcat op 04-12-2020 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Some0ne
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-06 07:45
Qwerty-273 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 18:07:
Na aanleiding van YouTube: Jonge cryptomiljonair Livaneli zoekt naar het nieuwe goud | Nieuw Geld kijkt er hier iemand naar bedrijven in de psychedelic inspired medicines & experiential therapies markt? Dat wordt na de ontwikkelingen in de cannabis markt (voornamelijk US en Canada natuurlijk) gezien als een veelbelovende markt.

Na wat eerst vluchtig zoeken kom je dan uit op bedrijven als:
Mind Medicine (MMED)
Champignon Brands (SHRM)
Revive Therapeutics (RVV) (en hun dochter Psilocin Pharma Corp.)
Compass Pathways (CMPS)
Ehave (EHVVF)

Via DeGiro heb je alleen de keuze uit de volgende drie, waar het aandeel aan de FRA beurs beschikbaar is.
[Afbeelding]

Hoewel ik eigenlijk alleen kijk naar ETF's (juist vanwege de goede spreiding door het aanhouden van vele bedrijven binnen een ETF), lijkt mij dit een behoorlijk interessante markt. Maar tegelijkertijd ook zo ondoorgrondelijk als de standaard pharma markt.
toon volledige bericht
Merk wel op dat dit filmpje al meerdere jaren oud is. Zie ook de reacties onder het filmpje. Het kwam mij al erg bekend voor.
Enige bedrijf wat toendertijd actief was uit jouw lijstje is denk ik Ehave. Interessante koersontwikkeling wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Longcat schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 21:06:
[...]
Zelfs sector ETFs vind ik een stuk beter dan die portfolio's van welgeteld 5 aandelen die hier de laatste tijd voorbij kwamen.
Ik hou wel een beetje van stockpicken (alleen ETF's als VWRL vind ik te saai) maar had niet eens bedacht dat er ook sector ETF's zijn, misschien dat dat een mooie middenmoot is. Dank voor deze opmerking :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 07:58
Card Nox schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 18:51:
[...]

Welke, if you don't mind me asking.
iShares Global Clean Energy UCITS ETF (INRG)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Longcat schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 21:06:
[...]

Ik verwacht ook niet dat er toentertijd mensen waren die vol in Apple of Amazon zaten (en nog belangrijker, zijn blijven zitten al die jaren!!!), maar juist dáárom zijn ETFs zo fantastisch. :) Zelfs sector ETFs vind ik een stuk beter dan die portfolio's van welgeteld 5 aandelen die hier de laatste tijd voorbij kwamen.
Zelf beperk ik mijzelf in het aantal bedrijven waar ik direct in investeer omdat ik de bedrijven wil begrijpen. Dit kost wellicht veel tijd maar vind ik leuker dan de waan van de dag volgen. Als je voldoende kennis hebt van een sector om specifiek daar in te beleggen via een ETF dan kan je toch ook zelf een inschatting maken welke bedrijven de echte potentie heeft? Voor mij is het vrij duidelijk in de bedrijven in mijn portfolio. Bij de ene een grotere gok dan de ander en als de markt de potentie ook ziet ga ik “dollar cost average”en door mijn positie te vergroten. Ga ik hiermee de markt verslaan? Geen idee, voorlopig wel maar geniet met name van de rit.

Mocht je horizon beperkt worden in tijd en/of wil je vermogen gaan beschermen dan zou ik dat ook via een wereldwijde ETF doen. Voor mijn pensioen en de kinderen staat nog een BrandNewDay rekening op de planning. Daarmee wil risico spreiden en samen met overwaarde in de woning een gespreide portfolio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-06 11:20
Verwijderd1 schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:24:
[...]

De NT fondsen vallen niet onder 'Binnenland' maar onder ' Beleggingsfondsen**' (in die PDF). De kosten daarvan zijn: "0,1% over de beurswaarde (met minimum van € 0,05 en maximum € 150)". Leg je lump-sum in slechts twee fondsen in dan zijn de aankoopkosten hooguit 300 euro. Op een miljoen euro over twee transacties is dat slechts 0.03%.

ETFs bij IB zijn leuk, maar dan zit je ofwel niet met indexfondsen, of je hebt dividendlek (wat het weer duurder maakt). Hoe het zit met niet beursgenoteerde fondsen bij IB weet ik niet, maar die optie (dus NT fondsen bij IB) zie ik hier eigenlijk nooit voorbij komen.

Als vermogende belegger die bereid is lump-sum aan te kopen zit je bij de Rabobank dus heel goed, als je daar binnenkort ook het NT small cap fonds kunt kopen zit je zonder (of met minimaal) dividendlek, heb je hele lage kosten, en hoge spreiding (90+% met de small cap erbij).

Het enige wat bij de Rabobank wel meetelt en waarvan ik niet zeker weet of die vergelijking het meeneemt zijn de kosten voor het uitkeren van dividend. Dat is deze:

[...]
toon volledige bericht
Is Rabobank de enige bank die ook kosten in rekening brengt voor het ontvangen van dividend? Ik begreep al niet waarom mijn waarden niet hetzelfde waren in PP. De kosten zitten dan weer niet in de invoertabellen.
Misschien toch maar een keer overstappen naar ABN :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
noslen schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 22:15:
[...]

Is Rabobank de enige bank die ook kosten in rekening brengt voor het ontvangen van dividend? Ik begreep al niet waarom mijn waarden niet hetzelfde waren in PP. De kosten zitten dan weer niet in de invoertabellen.
Ik denk het wel inderdaad, maar bij grotere bedragen kom je toch op lagere totale kosten uit omdat alle kosten gecapped zijn. De cap op de dividend is denk ik wel erg hoog, maar betreft de gewone service kosten zit je bij een paar ton al het beste bij de Rabobank (even uit m'n hoofd).

Bij kleinere bedragen moet je ook de rekeningkosten meenemen. Als je nog geen rekening hebt bij die andere banken en je Rabobank rekening ook aan wil houden dan komt dat er natuurlijk ook bij. Als je (op termijn) denkt een flink portfolio op te bouwen dan denk ik niet dat overstappen heel veel zin heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
noslen schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 22:15:
[...]
Een van de redenen dat ik mijn beleggingsrekening bij de Rabo heb opgezegd. Ze weten iedere keer wel weer ergens geld voor te vragen. Ook de transactiekosten. Qua betaalrekening is het hetzelfde verhaal. "Oh uw pasje wordt na 4 jaar niet meer herkend door de pin automaat? Da's dan 3,99 alstublieft". 8)7

Qua betaalrekening zou ik ook graag weg gaan maar dat gaat wat lastiger.

[ Voor 4% gewijzigd door Pistachenootje op 05-12-2020 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Pistachenootje schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 09:08:
[...]

Een van de redenen dat ik mijn beleggingsrekening bij de Rabo heb opgezegd. Ze weten iedere keer wel weer ergens geld voor te vragen. Ook de transactiekosten. Qua betaalrekening is het hetzelfde verhaal. "Oh uw pasje wordt na 4 jaar niet meer herkend door de pin automaat? Da's dan 3,99 alstublieft". 8)7

Qua betaalrekening zou ik ook graag weg gaan maar dat gaat wat lastiger.
Als de drempel alleen het overstappen zelf is dan hoef je je geen zorgen te maken. Met de overstapservice gaat dat nagenoeg geruisloos als je de ingang vlak voor je salarisbetaling op je nieuwe rekening in laat gaan. Mocht je korting krijgen op je hypotheek dan wordt het weer een ander verhaal...

Ik ben na 10 jaar ellende bij de Rabobank overgestapt naar ING en dat is een verademing kan ik je zeggen. De app om al je zaken te regelen is echt van een heel ander niveau.

[ Voor 9% gewijzigd door Miki op 05-12-2020 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Miki schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 09:17:
[...]
Als de drempel alleen het overstappen zelf is dan hoef je je geen zorgen te maken.
offtopic:
Het lastige is dat veel familieleden mijn bankrekening nummer hebben en er nog weleens wat overgemaakt wordt i.v.m. familiezaken en erfenissen ed. Ik kan ze natuurlijk allemaal het nieuwe nummer geven maar of dat dan allemaal goed wordt veranderd is nog maar de vraag. Vandaar dat ik er voor kies om die rekening bij de Rabo maar aan te houden. Dat is die, wat is het, ~20 euro per jaar wel waard.

De ING app heb ik nog niet geprobeerd. Ik vond de ABN app wel erg prettig werken, ook i.c.m beleggen. Fijn ook dat ABN gewoon FaceID gebruikt, i.t.t. Rabo. Als ik nu zou kiezen zou ik waarschijnlijk voor ABN kiezen. Wellicht is ING nog beter.

[ Voor 16% gewijzigd door Pistachenootje op 05-12-2020 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Open Outcry
  • Niet online

Open Outcry

Risk 'schreeuwlelijk'

Maracas10 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 19:54:
[...]

Oke om heel eerlijk te zijn heb ik geen verstand van hoe en waar een aandeel gewaardeerd wordt en wat de geschatte waarde over een X aantal jaar is. Maar zegt dit echt zo veel? Is toch allemaal wel erg speculatief ook..?

Verder kijk ik vooral naar wat ik denk dat echt toekomst heeft en waar mensen wat in zien. Naar mijn mening kan Virgin Galactic een soort droom verwezenlijken voor heel veel mensen (als alles goed gaat)

Gemiddeld 300.000 per vlucht is inderdaad ontzettend veel, maar ik twijfel er niet aan dat zodra het "normaler" is geworden dat mensen de ruimte in kunnen dat deze prijs wel gaat dalen.

Maar goed we gaan het zien. Ben van plan om het sowieso jaren aan te houden en gewoon te kijken wat er gaat komen. Zetten jullie eigenlijk een stop-limit bij aandelen en aan welke hand bepalen jullie wanneer je een aandeel verkoopt?
Uiteraard zegt een waardering niet alles. Sterker nog, ik kies ervoor om op dit niveau niet mee te doen, maar ik kan wel een winst mislopen als het in de toekomst het allemaal waard blijkt te zijn. Mijns inziens is het inderdaad nagenoeg alleen speculatie.

En ook dat is helemaal niet erg. Niet voor mij en niet voor jou, mits we ons allebei bewust zijn van de reden waarom we kiezen wat we kiezen. Als je inzet op speculatie, ben je er dan bewust van dat het een gok is en dat kan net zo leuk of interessant zijn als in het casino. Die lol en mogelijke winst ga ik je niet ontnemen natuurlijk. En misschien kijk ik over tien jaar terug naar dit moment en had ik een klapper kunnen maken door wel in te stappen, maar ik moet daar niet van balen dan, want mijn afweging paste bij mij. Allebei geen spijt hebben, dat is het belangrijkste.

Over de ticketprijs is Virgin Galactic het zelf niet met je eens. Hun eigen geprognotiseerde omzet van $1 mld op de lange termijn impliceert een ticketprijs van $400K. Dat denken ze zelf ook op te halen, dus die prijs zeggen ze te kunnen laten stijgen. Op zich mooi voor investeerders; het is al beter dan de voorverkoop op $200K-$250K per ticket.

Maar juist dat baart me zorgen. In de voorverkoop konden potentiele reizigers een plaats reserveren tegen aanbetaling van $1000 en een uiteindelijke ticketprijs tussen de $200K-$250K. Dat hebben maar 600 mensen gedaan voor een potentiële omzet van maximaal $150 mln. Dus er zijn tot nu toe niet heel veel mensen bereid geweest om het risico te nemen $1000 te verliezen voor een ticketprijs met minimaal 37,5% korting op de uiteindelijke prijs, in een markt waarvan ze zelf zeggen dat die klanten het over zouden moeten hebben om even een paar ton neer te leggen voor een vlucht. Dan blijkt $1000 toch al snel te veel voor ze, in deze fase? :? Dat kan ik dus niet zo goed rijmen met hun eigen prognoses.

Eén ding wat ik nog niet eerder las, is dat ze ook proberen in te spelen op een markt die het het waard vind om transcontinentaal te reizen in kortere tijd. Concorde, maar dan sneller. Interessante gedachte, maar voor Concorde was geen markt. Dat was prestige, maar op geen enkel moment als eigen unit bedrijfseconomisch interessant. Binnen BA en AF wellicht wel goed voor de marketing, tot de laatste crash. Daarnaast roepen analisten al een tijdje dat de markt voor airlines (en daar zou dit bedrijfsmodel in deze situatie in passen voor het deel transcontinentaal reizen) niet helemaal herstelt naar oude niveau's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Totale noob vragen m.b.t. het gebruik van margin bij DeGiro. Klopt het dat ik gewoon een bedrag lager dan mijn vrije ruimte mag overmaken naar mijn bankrekening?

En dan betaal ik 1,25% rente op jaarbasis?

En dan is het risico dat als mijn aandelen/fondsen ineens minder waard worden DeGiro over zal gaan tot sluiten van mijn posities?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:28:
Totale noob vragen m.b.t. het gebruik van margin bij DeGiro. Klopt het dat ik gewoon een bedrag lager dan mijn vrije ruimte mag overmaken naar mijn bankrekening?
Ja.
En dan betaal ik 1,25% rente op jaarbasis?
Nee, 4%.

De 1,25% geldt alleen bij een "allocatie", en dit betaal je ongeacht of je er wel of niet volledig gebruik van maakt.
En dan is het risico dat als mijn aandelen/fondsen ineens minder waard worden DeGiro over zal gaan tot sluiten van mijn posities?
Niet onmiddellijk. Je krijgt eerst een margin call. Bij een aanhoudende overschrijding zullen ze inderdaad overgaan tot het liquideren van je posities. Voor zowel de overschrijding als een eventuele liquidatie brengen ze kosten in rekening. Zie de sectie 'Tekortenprocedure'.

Alleen IB gaat onmiddellijk over tot liquidatie om de overschrijding op te heffen.

[ Voor 31% gewijzigd door Zr40 op 05-12-2020 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Oke. Ik keek dus verkeerd.

Niet-gealloceerde debetrente (Alle valuta) 4%
Gealloceerde debetrente (EUR) EONIA (minimum van 0) + 1,25%

Als ik er aandelen meekoop bij DeGiro dan geldt dat blijkbaar als "gealloceerd"?

Is dit bij IB goedkoper dan 4%? Ik weet niet precies waar ik moet kijken. https://www.interactivebr.../en/index.php?f=46782&p=m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:36
Zr40 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:30:

Alleen IB gaat onmiddellijk over tot liquidatie om de overschrijding op te heffen.
Dat doet IB ook niet. Ze kunnen het doen. In de praktijk doen ze dat alleen als je direct ver over je margin ruimte gaat. Maar waarschijnlijk zal ergens in de voorwaarden van DeGiro ook wel zoiets staan. Tenminste, dat hoop ik voor ze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:38:
[...]
Als ik er aandelen meekoop bij DeGiro dan geldt dat blijkbaar als "gealloceerd"?
Nee, dat heeft er niets mee te maken. Een "allocatie" is een afspraak met DEGIRO dat je de eerste X euro kan lenen tegen EONIA + 1,25%. In ruil daarvoor betaal je het tarief over de volledige X euro, ook als je minder dan X euro rood staat. Je moet hier om vragen, je hebt het niet automatisch.
Is dit bij IB goedkoper dan 4%? Ik weet niet precies waar ik moet kijken. https://www.interactivebr.../en/index.php?f=46782&p=m
Dat is de juiste pagina. Je betaalt BM + 1,5% over de eerste 100k EUR, BM + 1% over de volgende 900k, en BM + 0,5% over het deel daar boven. BM is momenteel 0% (EONIA met een minimum van 0%) en wordt dagelijks vastgesteld.

Dus stel dat je 500k EUR zou lenen, dan betaal je op jaarbasis 1,1%.

Overigens zou ik eerder kijken naar box spreads als je van plan bent om op langere termijn grote bedragen te lenen. Effectieve rente daarvan is iets lager ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 05-12-2020 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:55
Pistachenootje schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:38:
[...]

Oke. Ik keek dus verkeerd.

Niet-gealloceerde debetrente (Alle valuta) 4%
Gealloceerde debetrente (EUR) EONIA (minimum van 0) + 1,25%

Wat @Zr40 zegt klopt. Allocatie is een bedrag dat je van tevoren aan moet geven, gaat in als per de 1e van de maand. Dan betaal je daar die 1.25% rente over, ongeacht of je dat bedrag ook daadwerkelijk gebruikt.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hielko schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:41:
[...]

Dat doet IB ook niet. Ze kunnen het doen. In de praktijk doen ze dat alleen als je direct ver over je margin ruimte gaat.
Ja, wellicht niet direct als er sprake is van soft-edge margin, maar zeker wel dezelfde handelsdag. Ik bedoel dat ze niet eerst een margin call geven en vervolgens je dagen de tijd geven om het tekort aan te zuiveren.

De maintenance margin grens is overigens hard. TWS geeft je waarschuwingen zodra je nog minder dan 5% ruimte hebt. Zie 'Margin Warning' in https://www.interactivebr...g/margin_requirements.htm.

1 cent overschrijding is voldoende om liquidatie te triggeren aan het eind van de handelsdag. En dat stopt uiteraard zodra voldoende posities zijn gesloten om de maintenance margin overschrijding op te heffen.

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 05-12-2020 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Zr40 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:08:
[...]

Ja, wellicht niet direct, maar zeker wel dezelfde handelsdag en meestal toch wel binnen enkele minuten. Ik bedoel dat ze niet eerst een margin call geven en vervolgens je dagen de tijd geven om het tekort aan te zuiveren.

De maintenance margin grens is overigens hard. TWS geeft je waarschuwingen zodra je nog minder dan 5% ruimte hebt. Zie 'Margin Warning' in https://www.interactivebr...g/margin_requirements.htm.

1 cent overschrijding is voldoende om liquidatie te triggeren. En dat stopt uiteraard zodra voldoende posities zijn gesloten om de maintenance margin overschrijding op te heffen.
Heb je dat ooit geprobeerd om 1 cent over die grens te gaan? Want IB hanteert wat ze noemen "soft edge margining" en die is over het algemeen ~10% van account value tot 15 of 30 minuten voor de close van trading. Pas als je margin tekort boven die 10% komt en/of de handelsdag bijna voorbij is krijg je te maken met de directe automatische liquidatie.

[ Voor 4% gewijzigd door Hielko op 05-12-2020 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user001
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Kan iemand hier (uit ervaring) bevestigen dat je vrij bent de maandelijkse inleg van minimaal €100 bij Meesman stop te zetten? In een extreem geval kan ik dus bijvoorbeeld eenmalig €100 inleggen, de maandelijkse incasso stopzetten, en dat bedrag gedurende enkele jaren aanhouden. Op zich engageer ik mij wel dit maandelijks vol te houden, maar ik zou niet willen op een bepaald moment verplicht zijn €100/maand te blijven inleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:01
user001 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:32:
Kan iemand hier (uit ervaring) bevestigen dat je vrij bent de maandelijkse inleg van minimaal €100 bij Meesman stop te zetten? In een extreem geval kan ik dus bijvoorbeeld eenmalig €100 inleggen, de maandelijkse incasso stopzetten, en dat bedrag gedurende enkele jaren aanhouden. Op zich engageer ik mij wel dit maandelijks vol te houden, maar ik zou niet willen op een bepaald moment verplicht zijn €100/maand te blijven inleggen.
Ja dat kan! Ik heb dit jaar alles behalve eens snufje 'Obligaties Eurolanden' overgezet naar mijn huisbank en leg al enkele maanden niets meer in. Alleen beleggen met geld dat je kunt missen hè ;)

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Leest hier iemand het tijdschrift "beleggers belangen" ? Ik was van de ochtend in de bibliotheek en las hier een stuk over brokers/banken en hun betrouwbaarheid. Hier werd o.a. gesproken dat IB een licentie heeft via Luxemburg. Deze licentie is voldoende om handel in aandelen te regelen, echter niet geschikt voor hefboomconstructies en andere zaken (werd niet verteld wat).

Dus stel dat je alleen handeld in aandelen, Zou je dan bij IB kunnen vragen om je portfolio hier naar toe te verhuizen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb nog geen nieuw bericht van IB ontvangen over de migratie, maar er zijn nieuwe versies van de FAQs gepubliceerd: FAQ voor IBLUX en FAQ voor IBIE.

Het maakt een paar verschillen tussen IBLUX en IBIE wel duidelijk:

IBLUX, ten opzichte van huidige situatie:
- Geen leveraged forex
- Geen OTC precious metals
- Geen OTC metal futures
- Geen SYEP
- Indien inwoner van Luxemburg, geen obligaties

IBIE, ten opzichte van huidige situatie:
- Mogelijk geen forex transacties die leiden tot een negatief saldo
- Geen geldopname uit margin (helaas @Pistachenootje)

Er is ook een verschil in compensatiestelsels. Beide stelsels hebben dezelfde 20k limiet als ons eigen depositogarantiestelsel, maar die van Ierland compenseert slechts 90% van de schade. (Dat zorgt dus alleen voor een verschil indien de schade kleiner is dan ongeveer 22k.)

Verder, wat ik al vermoedde, verdwijnt de noodzaak voor het "UK Regulated" segment (het "F account"), wat je bij IBUK hebt voor onder andere EU index opties. Na migratie komt alles in één segment terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Je kunt je beter de vraag stellen of het dan zinvol is om te willen beleggen.

Je kunt dan beter eerst een potje spaargeld opbouwen zodat je altijd direct cash achter de hand hebt voor onvoorziene uitgaven en dan pas met hetgeen je surplus hebt tov je spaarpotje maandelijks laat beleggen. Wil je namelijk middels indexbeleggen vermogen opbouwen dan zul je dit consistent moeten volhouden voor een lange termijn. Het past dan niet om überhaupt met deze gedachte te spelen, eerder hoe je van €100 per maand naar een verveelvoudiging van dat bedrag per maand kunt gaan beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Kan iemand hier (uit ervaring) bevestigen dat je vrij bent de maandelijkse inleg van minimaal €100 bij Meesman stop te zetten? In een extreem geval kan ik dus bijvoorbeeld eenmalig €100 inleggen, de maandelijkse incasso stopzetten, en dat bedrag gedurende enkele jaren aanhouden.
Het extreme geval staan ze in ieder geval niet toe. Artikel 8.2 van het Reglement is daar vrij duidelijk over.

Of ze moeilijk doen over het eenmalig overslaan van een maandelijkse inleg kan je ze het beste zelf vragen. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 05-12-2020 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Zr40 en vermoed jij dan dat we zelf mogen kiezen tussen Ierland of Luxemburg?

En wanneer is de geplande datum van de verhuizing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:11:
@Zr40 en vermoed jij dan dat we zelf mogen kiezen tussen Ierland of Luxemburg?
Nee, IB kiest. Dit stond in de vorige FAQ aangegeven:
Q: Which IBKR broker will my account be migrated to?
A: The final decision as to which accounts will be migrated to each of IBLUX, IBIE and IBCE has not yet been determined. We expect the majority of the clients based in Western Europe will be migrated to IBIE, those in Central and Eastern Europe to IBCE and a select group of clients to IBLUX. Other factors which will be taken into consideration include clients’ account type and positions.
Ik ga er eigenlijk wel van uit dat het voor mij IBIE gaat worden.
En wanneer is de geplande datum van de verhuizing?
Voor IBLUX zie ik berichten (hier en elders) dat een aantal IBLUX migraties al zijn begonnen.

Voor IBIE kan het pas zodra de vergunning rond is. Die is er nog niet; ze zitten volgens de FAQ in de laatste fase van het traject.

Hoe dan ook wordt er pas gemigreerd na jouw toestemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:21:
[...]
Ik ga er eigenlijk wel van uit dat het voor mij IBIE gaat worden.
Ik hoop het ook. IB zonder SYEP is een stuk minder aantrekkelijk voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Nu online
Pistachenootje schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:24:
[...]

Wat ga je doen dan? Je beleggingen gedeeltelijk weghalen bij IB en spreiden over andere brokers/banken?

Ik vindt het ook heel jammer dan er € 20.000,- maximaal wordt vergoed i.p.v. ik dacht $500.000,-
Echter deze regeling is alleen nodig als je broker of bank zijn scheiding niet op orde heeft en tevens failliet gaat. Ik verwacht niet dat IB snel failliet zal gaan. Hun financiele status is goed, maar kan natuurlijk altijd beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
phantom09 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:38:
[...]
Wat ga je doen dan? Je beleggingen gedeeltelijk weghalen bij IB en spreiden over andere brokers/banken?

Ik vindt het ook heel jammer dan er € 20.000,- maximaal wordt vergoed i.p.v. ik dacht $500.000,-
Echter deze regeling is alleen nodig als je broker of bank zijn scheiding niet op orde heeft en tevens failliet gaat. Ik verwacht niet dat IB snel failliet zal gaan. Hun financiele status is goed, maar kan natuurlijk altijd beter.
Ik ben niet zo'n fan van het spreiden over diverse brokers en banken. Ik zit liever bij 1 partij waar ik voldoende vertrouwen in heb, zoals IB. Ik hoop dat ik bij IBIE terecht kom. Mocht IB mij onverhoopt willen verhuizen naar Luxemburg dan ga ik dwarsliggen en heel hard zeuren :)

Maar zelfs als ik gedwongen wordt naar IBLUX te gaan dan is dat nog steeds een betrouwbare en voor mij de goedkoopste broker denk ik. De kosten verschillen met andere brokers worden dan wel kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Pistachenootje schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:24:
[...]

Levert dat echt iets bij je op? Bij mij vallen de opbrengsten mij een beetje tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Nu online
Deveon schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:59:
[...]

Levert dat echt iets bij je op? Bij mij vallen de opbrengsten mij een beetje tegen.
Mag ik vragen wat je opbrengsten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:46:
[...]

Ik ben niet zo'n fan van het spreiden over diverse brokers en banken. Ik zit liever bij 1 partij waar ik voldoende vertrouwen in heb, zoals IB. Ik hoop dat ik bij IBIE terecht kom. Mocht IB mij onverhoopt willen verhuizen naar Luxemburg dan ga ik dwarsliggen en heel hard zeuren :)

Maar zelfs als ik gedwongen wordt naar IBLUX te gaan dan is dat nog steeds een betrouwbare en voor mij de goedkoopste broker denk ik. De kosten verschillen met andere brokers worden dan wel kleiner.
Zelf zie ik SYEP als een extraatje, niet als kostenvermindering. Ik heb het nu al niet dankzij margin en het UK Regulated segment. Bij IBIE straks wel :)

Maar ik ken eigenlijk geen andere geschikte broker die qua kosten in de buurt komt van IB. Binck, Saxo, huisbank, het is allemaal veel duurder. DEGIRO is voor mij niet geschikt :P maar ook die is duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Deveon schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:59:
[...]
Laatste twee maanden is het wat minder, vooral VTI/VXUS vallen tegen. Maar ik heb wat andere dingen die iets meer opleveren :)

Zijn het grote bedragen? Nee. Maar ik bekijk het zo: bij de Rabobank moet ik hun betalen om mijn portefeuille aan te houden, terwijl IB mij betaalt om mijn portefeuille aan te houden. Ik vind het mooi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
En soms heb je geluk met je posities. Geloof dat ik het afgelopen jaar iets van 0.5% aan rendement heb gemaakt, puur alleen aan SYEP income :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user001
  • Niet online
Bedankt voor jullie talrijke antwoorden!
Zr40 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:27:
[...]

Het extreme geval staan ze in ieder geval niet toe. Artikel 8.2 van het Reglement is daar vrij duidelijk over.

Of ze moeilijk doen over het eenmalig overslaan van een maandelijkse inleg kan je ze het beste zelf vragen. ;)
Hieruit wordt duidelijk dat ik misschien niet echt het type klant ben dat Meesman zoekt. Ik zie niet echt in wat het probleem is met klanten die bijvoorbeeld "slechts" €2000 bij hen hebben geparkeerd, maar men heeft natuurlijk het recht dergelijke personen te weigeren.
Miki schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:06:
[...]

Je kunt je beter de vraag stellen of het dan zinvol is om te willen beleggen.

Je kunt dan beter eerst een potje spaargeld opbouwen zodat je altijd direct cash achter de hand hebt voor onvoorziene uitgaven en dan pas met hetgeen je surplus hebt tov je spaarpotje maandelijks laat beleggen. Wil je namelijk middels indexbeleggen vermogen opbouwen dan zul je dit consistent moeten volhouden voor een lange termijn. Het past dan niet om überhaupt met deze gedachte te spelen, eerder hoe je van €100 per maand naar een verveelvoudiging van dat bedrag per maand kunt gaan beleggen.
Radiodurans schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:37:
[...]
[...] Alleen beleggen met geld dat je kunt missen hè ;)
Versta mij niet verkeerd: het was niet mijn bedoeling om na een half jaar al te stoppen met beleggen. Ik heb ook al een behoorlijke spaarreserve aangelegd. Op dit moment beleg ik zo'n €400 per maand in ETF's bij Degiro, maar ik merk dat ik daar iets te actief mee bezig ben, onder meer door minder gangbare ETF's te zoeken. Daarom wou ik de komende maanden €100 hiervan bij Meesman beleggen in een eerder "neutraal" wereldfonds. De belangrijkste reden waarom ik dit vroeg is omdat ik niet kan garanderen dat ik binnen een aantal maanden opnieuw een beter idee heb qua beleggingsstrategie, of mogelijks mijn baan verlies (op zich geen probleem, maar tijdens die maanden beleg ik dan uiteraard beter niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
user001 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 20:52:

[...]

Hieruit wordt duidelijk dat ik misschien niet echt het type klant ben dat Meesman zoekt. Ik zie niet echt in wat het probleem is met klanten die bijvoorbeeld "slechts" €2000 bij hen hebben geparkeerd, maar men heeft natuurlijk het recht dergelijke personen te weigeren.
Het probleem is dat kleine klanten over het algemeen geld kosten. Je verdient er bijna niks aan, maar ondertussen zijn dat bijv. vaak klanten die net beginnen met beleggen en de helpdesk bestoken met allerlei vragen. De enige reden om kleine klanten te accepteren is over het algemeen dat ze na een aantal jaar met geluk grote(re) klanten worden, en lekker blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online

[...]

[...]

[...]

Versta mij niet verkeerd: het was niet mijn bedoeling om na een half jaar al te stoppen met beleggen. Ik heb ook al een behoorlijke spaarreserve aangelegd. Op dit moment beleg ik zo'n €400 per maand in ETF's bij Degiro, maar ik merk dat ik daar iets te actief mee bezig ben, onder meer door minder gangbare ETF's te zoeken. Daarom wou ik de komende maanden €100 hiervan bij Meesman beleggen in een eerder "neutraal" wereldfonds. De belangrijkste reden waarom ik dit vroeg is omdat ik niet kan garanderen dat ik binnen een aantal maanden opnieuw een beter idee heb qua beleggingsstrategie, of mogelijks mijn baan verlies (op zich geen probleem, maar tijdens die maanden beleg ik dan uiteraard beter niet).
toon volledige bericht
Eh.. dan kun je toch gewoon in IWDA of in VWRL beleggen bij DeGiro totdat je voor jezelf scherp hebt wat je strategie gaat worden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user001
  • Niet online
Miki schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 21:15:
[...]

Eh.. dan kun je toch gewoon in IWDA of in VWRL beleggen bij DeGiro totdat je voor jezelf scherp hebt wat je strategie gaat worden :?
Klopt, maar het probleem is dat de verleiding wat te groot is om (deels) met meer exotische ETF's te experimenteren, en daarnaast volg ik ook iets te vaak de koersevoluties. Oké, niet echt een goede reden misschien. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
user001 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 21:43:
[...]

Klopt, maar het probleem is dat de verleiding wat te groot is om (deels) met meer exotische ETF's te experimenteren, en daarnaast volg ik ook iets te vaak de koersevoluties. Oké, niet echt een goede reden misschien. 8)7
Waarom niet gewoon een beleggingsrekening bij je eigen huisbank? Dan kun je dezelfde onderliggende fondsen kopen als bij Meesman, meestal nog goedkoper ook. En zonder verplichtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user001
  • Niet online
Ik zal er nog even over nadenken en misschien mee wachten, denk ik. En mij voorlopig trachten te houden aan VWRL en aanverwanten. Soms is het goed dat fora als deze bestaan om de creativiteit van mensen wat in te tomen. :)

[ Voor 26% gewijzigd door user001 op 05-12-2020 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maracas10
  • Laatst online: 23-06-2021
Waar lezen jullie je allemaal in over potentiele nieuwe aandelen die jullie willen kopen?

Zelf kijk ik onder andere Youtube, maar volg ik ook het nieuws en een enkele Reddit pagina.

Zou graag input horen van jullie :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
user001 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 22:13:
Ik zal er nog even over nadenken en misschien mee wachten, denk ik. En mij voorlopig trachten te houden aan VWRL en aanverwanten. Soms is het goed dat fora als deze bestaan om de creativiteit van mensen wat in te tomen. :)
VWRL heeft iets hogere totale kosten dan de NT fondsen bij je eigen huisbank, als je tenminste een bankrekening hebt bij ABN, ING of Rabo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-06 20:46

[...]

[...]

[...]

toon volledige bericht
Fitvermogen is wellicht ook een idee voor je.
Je kan automatisch beleggen en het ook weer stopzetten. Plus het is ook voordelig bij lage bedragen.

Je moet alleen in 2 fondsen ipv 1 gaan beleggen om een goede wereld dekking te hebben

https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-06 20:46

[ Voor 62% gewijzigd door helloitsme op 06-12-2020 08:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
user001 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 22:13:
Als je jezelf in toom wilt houden dan zou ik per direct alles verkopen en dan via Meesman, Fitvermogen of grootbank icm NT fondsen geautomatiseerd periodiek gaan beleggen. Letterlijk set and forget, je hoeft er dan niet meer mee bezig te zijn. Je haalt er voor de lange termijn zeer waarschijnlijk een goed rendement (5 á 7%) mee.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat is ook precies het voordeel van partijen zoals Meesman. Ja, je bent elders goedkoper uit zijn door het zelf te doen, maar als het beter voor je is om niet na te hoeven denken over de diverse mogelijkheden op de beurs is het ideaal. Je stopt er periodiek geld in en je bent klaar. :)

En laten we eerlijk zijn, de tarieven van Meesman zijn prima. Wij zijn in dit topic als zelfstandige beleggers gewoon verwend met de zoektocht naar de allerlaagste kosten, en dat verkleurt ons beeld soms. :P

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 06-12-2020 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:45:
[...]
Overigens zou ik eerder kijken naar box spreads als je van plan bent om op langere termijn grote bedragen te lenen. Effectieve rente daarvan is iets lager ;)
Het gaat om net iets minder dan 1 maand. Is een box spread dan interessanter dan die 4% van DeGiro? Ik heb er totaal geen ervaring mee.

Ik had er nog niet bij stil gestaan dat als ik de margin van IB toch zou gebruiken dat het ook zou betekenen dat ik geen SYEP heb in die periode, correct? Dit nog even los van potentiële problemen met de verhuizing naar IBIE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:02:
[...]

Het gaat om net iets minder dan 1 maand. Is een box spread dan interessanter dan die 4% van DeGiro? Ik heb er totaal geen ervaring mee.
Voor korte looptijden is het een stuk minder interessant, maar wellicht nog steeds gunstiger. De transactiekosten hebben een groter effect hoe korter de looptijd is. Reken het vooral na.

Bij IB betaal je voor een Euronext box spread transactiekosten voor 6 legs. 4 bij openen, 2 bij expiration. Onder tiered pricing is dat € 1,26 per leg. Stel dat je een box voor 20k opent dan betaal je al 0,038% aan transactiekosten. Bij een looptijd van een maand komt dat neer op 0,45% op jaarbasis, en dat komt nog bovenop het stuk spread dat je aan de market maker cadeau geeft.

Doe je het met kleinere bedragen, dan is het component transactiekosten procentueel natuurlijk een stuk groter.

Goed, 4% geeft je wel een hoop speelruimte. Maar het margintarief voor kleine bedragen bij IB is 1,5%. Overweeg om gewoon tegen 1,5% te lenen. Voor een lening is dat al een ontzettend laag tarief, en als het verschil uiteindelijk neer komt op een paar euro dan is het eigenlijk de moeite niet waard om moeilijk te gaan doen met box spreads.

Voor de volledigheid: box spreads bij DEGIRO raad ik af omdat je de spread niet met één order kan openen. Het is dan onmogelijk om hier veilig mee te werken.
Ik had er nog niet bij stil gestaan dat als ik de margin van IB toch zou gebruiken dat het ook zou betekenen dat ik geen SYEP heb in die periode, correct?
Correct. 140% van de roodstand in het UK Securities segment is de waarde die buiten SYEP uitgeleend mag worden. Je kan er van uit gaan dat de meest interessante aandelen op die manier uitgeleend worden.

Als er na die 140% nog iets uitleenbaars over blijft dan kan dat wel onder SYEP uitgeleend worden.
Dit nog even los van potentiële problemen met de verhuizing naar IBIE.
Ik geloof niet dat de verhuizing zelf problemen gaat geven met margin of met de box spread, als je dit nog bij IBUK hebt geregeld. Als de verhuizing later dan 1 januari plaats vindt dan zie ik mogelijk nog gebeuren dat je niet meer kan storten tot het moment van verhuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:07
In het kader van 'beat the market ETFs'... Iemand deze weleens tegengekomen?

https://www.morningstar.n...000F5AB&InvestmentType=FE

5 sterren op MS
TER 0,65%
Erg mooi resultaat over de afgelopen jaren

(Met ons aller Adyen als grootste aandeel.)

Cons: niet echt wat je noemt 'gespreid', relatief hoge TER, relatief klein fonds 229 mil, hoog aandeel (41%) in healthcare zo te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@WizZie- veel groei aandelen, goede prestaties dus. Logisch.

Ik heb weleens statistieken gezien, de best presterende fondsen van de afgelopen periode zijn dat meestal niet in de volgende periode.

Ik zou eerder kijken naar fondsen die 2 sterren krijgen van Morningstar. ZPRV en ZPRX bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jack in de Box
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-11-2024
Als beginnend belegger heb ik mij de afgelopen tijd zoveel mogelijk ingelezen, waaronder de afgelopen drie delen van dit topic doorgescrold waar zo te zien veel ervaring in zit. Daarom zou ik graag mijn voorlopige strategie aan jullie willen voorhouden.

Ik wil voor de lange termijn beleggen, zonder actief te handelen, beginnend met een eerste inleg en vervolgens maandelijks bijstorten, en ik ben niet al te risico-avers (het overgrote deel van het maandelijkse sparen gaat naar het aflossen van de hypotheek, een beetje naar de spaarrekening en wat er over blijft in aandelen).

Op basis daarvan heb ik besloten in ETF's te willen beleggen met zo laag mogelijk kosten. Omdat ik jong ben, heb ik gekozen om niet te spreiden met obligaties. Ik heb een Custody account bij de DeGiro geopend (ik weet dat er veel discussie is rondom wel/niet custody) en wil daarom bij voorkeur beleggen in ETF's die het dividend automatisch herbeleggen en die onderdeel zijn van DeGiro's kernselectie (https://www.degiro.nl/dat...Trackers_Kernselectie.pdf)

Ik zit te denken om een beperkt aantal ETF's te kiezen en daarbij zo'n 70% in een wereldwijde ETF te steken en de overige 30% in een of meerdere meer specifieke ETF's.

Zodoende ben ik voor de wereldwijde ETF uitgekomen bij iShares Core MSCI World UCITS ETF.
Daarnaast wil ik graag de Nasdaq volgen omdat ik denk dat de technologie sector alleen maar een groter aandeel in de wereldeconomie zal krijgen. Uit DeGiro's kernselectie kom je dan uit bij Luxor Nasdaq 100 UCITS ETF.
Ook zat ik te denken om een ETF te kiezen die de SP500 volgt omdat die over het algemeen een hoger rendement heeft dan een wereldwijde ETF en er een nieuwe president komt. Mijn zorg daarbij is wel dat ik dan te veel ga leunen op grote tech bedrijven zoals Microsoft omdat die in alledrie ETF's een relatief groot aandeel hebben.

Op dit moment neig ik daarom naar 70% iShares Core MSCI World UCITS ETF en 30% Luxor Nasdaq 100 UCITS ETF.

Ik ben heel benieuwd naar jullie gedachten hierbij en sta ook open voor andere opties (zolang die niet te veel richting actief beleggen gaan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:23
@Jack in de Box met zo'n aanpak zit je waarschijnlijk nooit echt verkeerd

Twee punten:
* is die Luxor een synthetische ETF (en is dat bewust?)
* suggestie om de markt- en segmentverdeling met jouw 70:30 verhouding eens te berekenen aan de hand van de onderliggende ETFs. Ik vermoed dat je dan zult zien dat je bepaalde zaken stapelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Jack in de Box als je die topics inderdaad hebt gelezen ben je vast al op de hoogte van het dividend lek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Pistachenootje schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:26:
@Jack in de Box als je die topics inderdaad hebt gelezen ben je vast al op de hoogte van het dividend lek?
Het grote voordeel van syntetische ETF's is dat je geen of anders een veel kleinere dividenlek hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

HEA220 schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:53:
[...]
Het grote voordeel van syntetische ETF's is dat je geen of anders een veel kleinere dividenlek hebt.
Waarom denk je dat?

Lees je eens in over 'dividend equivalent payments'. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Jack in de Box schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:18:
Ook zat ik te denken om een ETF te kiezen die de SP500 volgt omdat die over het algemeen een hoger rendement heeft dan een wereldwijde ETF en er een nieuwe president komt.
Dit is al lang en breed ingeprijsd, of heb je het over de 2024 verkiezingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Daarnaast wil ik graag de Nasdaq volgen omdat ik denk dat de technologie sector alleen maar een groter aandeel in de wereldeconomie zal krijgen. Uit DeGiro's kernselectie kom je dan uit bij Luxor Nasdaq 100 UCITS ETF.
Lijkt een logische gedachte maar is het eigenlijk niet. Het is namelijk waarschijnlijk dat de markt al verwacht dat technologie een groter aandeel in de economie zal krijgen en dat daarom deze verwachting al is ingeprijsd. Pas als je gelooft dat technologie een nog groter aandeel gaat krijgen dan de markt op dit moment verwacht zou het logisch zijn om meer in technologie te investeren.

Maar er is nog een probleem met deze strategie. Het normale wereldportfolio is al ~57% VS. Ga je de NASDAQ toevoegen dan wordt dat aandeel nog groter. Gevolg is dat je nog meer afhankelijk wordt van de dollar koers. Ik weet niet of je op de hoogte bent maar de dollar doet het niet zo lekker. Als je dan kijkt hoe het met de Amerikaanse economie gaat en hoeveel geld er wordt bijgedrukt zou ik als Europeaan liever niet nog meer afhankelijk worden van de dollar koers. Maar goed, ook ik heb geen glazenbol.
Ook zat ik te denken om een ETF te kiezen die de SP500 volgt omdat die over het algemeen een hoger rendement heeft dan een wereldwijde ETF.
Had. Klein verschilletje met belangrijke implicaties. Resultaten behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

De VS had in het verleden ongeveer de beste presterende beurs ter wereld. Zal dat in de toekomst zo blijven? Ik weet het niet, daarom beleg ik liever wereldwijd. ~57% VS vind ik genoeg.

[ Voor 19% gewijzigd door Pistachenootje op 06-12-2020 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
HEA220 schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:53:
[...]
Dat zou kunnen maar hij zegt dat hij 70% in IWDA wil steken en die gebruikt fysieke replicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:59:
[...]

Waarom denk je dat?

Ik weet er het fijne niet van maar het is niet de eerste keer dat ik die mening tegenkom.

FD: Niet alles aan de tracker is lekker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
Zr40 schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:59:
[...]

Waarom denk je dat?

Ik lul ook maar IEX na ;)

https://www.iex.nl/Column...ps-Synthetische-ETFs.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Interessant. Maar... "aangezien het vervangende mandje van de ETF beperkt is tot niet-dividenduitkerende aandelen".

Dat lijkt me niet zo lekker. Of zie ik dat verkeerd?

Edit: Wel geinig, volgens Morningstar is de synthetische S&P 500 tracker een stuk ESG vriendelijker dan de gewone S&P 500 tracker.
https://www.morningstar.n...001KT9T&InvestmentType=FE
https://www.morningstar.n...0009QEB&InvestmentType=FE

[ Voor 28% gewijzigd door Pistachenootje op 06-12-2020 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 06-09-2024
Als beginnend belegger heb ik mij de afgelopen tijd zoveel mogelijk ingelezen, waaronder de afgelopen drie delen van dit topic doorgescrold waar zo te zien veel ervaring in zit. Daarom zou ik graag mijn voorlopige strategie aan jullie willen voorhouden.

Ik wil voor de lange termijn beleggen, zonder actief te handelen, beginnend met een eerste inleg en vervolgens maandelijks bijstorten, en ik ben niet al te risico-avers (het overgrote deel van het maandelijkse sparen gaat naar het aflossen van de hypotheek, een beetje naar de spaarrekening en wat er over blijft in aandelen).

Op basis daarvan heb ik besloten in ETF's te willen beleggen met zo laag mogelijk kosten. Omdat ik jong ben, heb ik gekozen om niet te spreiden met obligaties. Ik heb een Custody account bij de DeGiro geopend (ik weet dat er veel discussie is rondom wel/niet custody) en wil daarom bij voorkeur beleggen in ETF's die het dividend automatisch herbeleggen en die onderdeel zijn van DeGiro's kernselectie (https://www.degiro.nl/dat...Trackers_Kernselectie.pdf)

Ik zit te denken om een beperkt aantal ETF's te kiezen en daarbij zo'n 70% in een wereldwijde ETF te steken en de overige 30% in een of meerdere meer specifieke ETF's.

Zodoende ben ik voor de wereldwijde ETF uitgekomen bij iShares Core MSCI World UCITS ETF.
Ook zat ik te denken om een ETF te kiezen die de SP500 volgt omdat die over het algemeen een hoger rendement heeft dan een wereldwijde ETF en er een nieuwe president komt. Mijn zorg daarbij is wel dat ik dan te veel ga leunen op grote tech bedrijven zoals Microsoft omdat die in alledrie ETF's een relatief groot aandeel hebben.

Op dit moment neig ik daarom naar 70% iShares Core MSCI World UCITS ETF en 30% Luxor Nasdaq 100 UCITS ETF.

Ik ben heel benieuwd naar jullie gedachten hierbij en sta ook open voor andere opties (zolang die niet te veel richting actief beleggen gaan).
toon volledige bericht
Wat @Pistachenootje al terecht aangaf zijn Amerikaanse bedrijven al zwaar vertegenwoordigd in de wereldwijde indexen/ETF's. Als je ook nog voor 30% gaat aanvullen met SP500 en NASDAQ dan is er van spreiding eigenlijk niet zo veel sprake. Je genoemde zorg lijkt me dus terecht.

Jouw argument dat de Amerikaanse technologie sector alleen nog maar een groter aandeel zal krijgen in de wereldeconomie is natuurlijk te betwisten en zal moeten blijken. Vergeet niet dat de Amerikaanse techaandelen al behoorlijk hoog gewaardeerd zijn. Daarnaast zijn de beurzen (op de korte termijn) zeker niet altijd een afspiegeling van de economie. De Amerikaanse economie ziet er op dit moment echt niet zo rooskleurig uit en valt zeker niet uit te sluiten dat bijvoorbeeld Azië het beter gaat doen (als dat al niet het geval is). Het verleden is geen garantie voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jack in de Box
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-11-2024
Dank voor de vele reacties!

Om op een paar punten terug te komen:
@Rukapul Het was geen bewuste keuze voor een synthetische ETF, maar dat was de enige Nasdaq ETF in DeGiro's kernselectie.
@Pistachenootje Via https://www.debelegger.nl/post/all-world-etf heb ik gekeken naar de kosten incl. dividend lek van wereldwijde ETF's in de kernselectie. iShares was met 0,438% iets hoger in kosten dan de goedkoopste: HSBC met 0,384%, maar het voordeel van iShares is dat het dividend herbelegd wordt en dat scheelt me weer kosten aan DeGiro vanwege mijn Custody account.

Verder zag ik een aantal comments over gebeurtenissen die al zijn ingeprijsd. Ik ben van plan te beleggen voor de lange termijn (zeg 15+ jaar) dus ik ben niet op zoek naar een goed moment om in te stappen, maar wil investeren in ETF's die over die lange termijn gemiddeld een degelijk rendement opleveren.

Mijn zorg dat ik met een opstapeling van wereldwijde, SP500 en Nasdaq ETF's te veel op Amerika zou gaan leunen, is een aantal keer bevestigd dus dat idee heb ik wat meer laten varen. Overigens ben ik wel van plan om alleen in ETF's te investeren die met EUR verhandeld worden dus van valuta schommelingen heb ik dan hopelijk wat minder last.

Dat betekent dus eigenlijk dat ik terugval op slechts één wereldwijde ETF. Niet de meest spannende strategie, maar misschien wel een goed startpunt. Wellicht dat ik later nog wat diversiteit aanbreng. Mochten jullie nog tips voor meer specifieke ETF's hebben als aanvulling op een wereldwijde ETF dan hoor ik het natuurlijk graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Jack in de Box schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:02:
@Pistachenootje Via https://www.debelegger.nl/post/all-world-etf heb ik gekeken naar de kosten incl. dividend lek van wereldwijde ETF's in de kernselectie. iShares was met 0,438% iets hoger in kosten dan de goedkoopste: HSBC met 0,384%, maar het voordeel van iShares is dat het dividend herbelegd wordt en dat scheelt me weer kosten aan DeGiro vanwege mijn Custody account.
IWDA bij DeGiro is zeker geen slechte optie maar er zijn goedkopere fondsen/brokers/banken. Hier is een goed overzicht van de totale kosten van fondsen: https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/

Hier krijg je een indruk van de totale kosten: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Verder zou je IWDA kunnen aanvullen met een EM fonds, zodat je wereldwijde dekking hebt.

En mocht je het nog niet gelezen hebben dan is het ook een goed idee om je eens in te lezen over de betrouwbaarheid van DeGiro. Ze hebben namelijk een aantal berispingen gehad van de AFM. Dit heeft tot gevolg gehad dat de populariteit van DeGiro is afgenomen op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Nu online
Pistachenootje schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:04:
[...]
Ik weet niet of je op de hoogte bent maar de dollar doet het niet zo lekker. Als je dan kijkt hoe het met de Amerikaanse economie gaat en hoeveel geld er wordt bijgedrukt zou ik als Europeaan liever niet nog meer afhankelijk worden van de dollar koers. Maar goed, ook ik heb geen glazenbol.
ZR40 heeft al eerder vermeld dat hij het niet erg vindt als de dollar stijgt (of daalt). Zelfde onder vind ik ook.
Hoewel de dollar daalt t.o.v. de euro wordt dit weer gecompenseerd door stijgende beurskoersen in de VS.
Jaren geleden waren beleggers dol op de Zwitserse frank. De Zwisterse centrale bank had op een gegeven moment de munt los gelaten. https://www.businessinsid...die-je-moet-weten-529413/.
Munt werd meer waard, maar beurskoersen dalen. Totale waarde van je Zwitserse aandelen blijft ongeveer hetzelfde in euros.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Nu online
Pistachenootje schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:12:
[...]

En mocht je het nog niet gelezen hebben dan is het ook een goed idee om je eens in te lezen over de betrouwbaarheid van DeGiro. Ze hebben namelijk een aantal berispingen gehad van de AFM. Dit heeft tot gevolg gehad dat de populariteit van DeGiro is afgenomen op dit forum.
Als DeGIro klaar is met het afronden van het uitfaseren van hun geld fonds door een Flatex bankrekening, dan voldoen ze toch weer volgens de regels van de AFM?

Daarnaast denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken. DeGiro is onderdeel van Flatex. En Flatex laat DeGiro niet zomaar vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:08
phantom09 schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:19:
[...]

Als DeGIro klaar is met het afronden van het uitfaseren van hun geld fonds door een Flatex bankrekening, dan voldoen ze toch weer volgens de regels van de AFM?

Daarnaast denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken. DeGiro is onderdeel van Flatex. En Flatex laat DeGiro niet zomaar vallen.
Het onderzoek ging natuurlijk niet alleen om de geldfondsen, wat ze nu dan oplossen met de Flatex rekening. Maar ook de slechte vermogensscheiding waardoor bij een faillissement van DeGiro de klanten hun aandelen kwijt konden raken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
phantom09 schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:16:
[...]
ZR40 heeft al eerder vermeld dat hij het niet erg vindt als de dollar stijgt (of daalt).
Met alle respect voor Zr40, maar dat dat zijn voorkeuren zijn maakt het nog geen goed argument. Hij houdt ook van nieuwsbrieven en Fastned, wat nu? ;)
Hoewel de dollar daalt t.o.v. de euro wordt dit weer gecompenseerd door stijgende beurskoersen in de VS.
Werd. Je hebt het over het verleden. Er is geen enkele garantie dat de beurskoersen in de VS het beter blijven doen dan in Europa. In het verleden wisselde het elkaar altijd af.

Afbeeldingslocatie: https://awealthofcommonsense.com/wp-content/uploads/2020/04/Annotation-2020-04-09-131836.jpg
phantom09 schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:16:
[...]
Jaren geleden waren beleggers dol op de Zwitserse frank.
Dit is geen argument om de dollar zwaarder te wegen in je portefeuille.

Vanguard heeft een aantal papers uitgebracht waarin ze bepaalde voordelen laat zien voor het zwaarder wegen van de thuis markt (euro zone in ons geval). Met name minder volatiliteit. Ga je VS zwaarder wegen krijg je waarschijnlijk meer volatiliteit.
https://www.vanguard.com/pdf/ISGGEB.pdf
https://personal.vanguard.com/pdf/ISGGAA.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 06-12-2020 16:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Open Outcry
  • Niet online

Open Outcry

Risk 'schreeuwlelijk'

[...]

Gebruik van een geldfonds was slechts een zeer beperkt deel van de grieven van de AFM. Daarnaast is er niets binnen Flatex wat maakt dat ze DEGIRO niet kunnen laten vallen als ze dat uitkomt. Er is geen 403-verklaring of iets dergelijks afgegeven. Dat maakt het niet direct logisch dat ze het laten vallen, maar ga niet iets roepen over iets waarover je feitelijk niets weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]

De problemen gingen wat verder dan dat. Hoe de situatie nu is bij DeGiro weet niemand. Persoonlijk schat ik ze nog steeds lager in dan bijvoorbeeld de grootbanken, IB en Binck.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Open Outcry
  • Niet online

Open Outcry

Risk 'schreeuwlelijk'

Pistachenootje schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:36:
[...]

Vanguard heeft een aantal papers uitgebracht waarin ze bepaalde voordelen laat zien voor het zwaarder wegen van de thuis markt (euro zone in ons geval). Met name minder volatiliteit. Ga je VS zwaarder wegen krijg je waarschijnlijk meer volatiliteit.
https://www.vanguard.com/pdf/ISGGEB.pdf
https://personal.vanguard.com/pdf/ISGGAA.pdf
Maar het is zo makkelijk om zonder bronnen iets te zeggen. 8)7 Sentiment FTW!

Zonder gekheid, er zijn talloze bronnen aan te dragen waarom je wel/niet aan currency diversification zou willen doen, of juist niet. Ik denk dat een deel van de particuliere beleggers daarin een weloverwogen beslissing kan nemen, op basis van kwalitatief hoogwaardige informatie en begrip van die informatie. Een groter deel kan dat overigens niet. Aan ieder de taak om af te wegen of ze dat zelf kunnen.

Interessant leesvoer:
Eiling, E., Gerard, B., Hillion, P., & de Roon, F. A. (2012). International portfolio diversification: Currency, industry and country effects revisited. Journal of International Money and Finance, 31(5), 1249-1278.
Álvarez-Díez, S., Alfaro-Cid, E., & Fernández-Blanco, M. O. (2016). Hedging foreign exchange rate risk: Multi-currency diversification. European journal of management and business economics, 25(1), 2-7.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:36:
[...]

Met alle respect voor Zr40, maar dat dat zijn voorkeuren zijn maakt het nog geen goed argument.
Ik begrijp anders ook niet waarom ik hier bij word gehaald. Dat ik de beweging van een valuta op lange termijn inschat als kleiner dan de stijging van aandelen wil niet zeggen dat de valuta risicoloos is of dat anderen wellicht andere wensen hebben met betrekking tot het risico van hun beleggingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 06-12-2020 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Pistachenootje schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:10:
@WizZie- veel groei aandelen, goede prestaties dus. Logisch.

Ik heb weleens statistieken gezien, de best presterende fondsen van de afgelopen periode zijn dat meestal niet in de volgende periode.

Ik zou eerder kijken naar fondsen die 2 sterren krijgen van Morningstar. ZPRV en ZPRX bijvoorbeeld.
Merk ook op dat de Morningstar sterren per categorie zijn. ZPRV (US Small Value) zit in de Morningstar categorie VS Small-Cap, dat is dus de benchmark waar ze tegen meten. ZPRX valt in de categorie Europa Small-Cap dus de sterren van de een vertalen zich niet per se naar de eigenlijke prestaties van de ander.

Dat ze een ster hebben betekent gewoon dat ze slecht presteren binnen hun categorie, bijvoorbeeld omdat ze een flink dividendlek hebben (en dat is blijvend, ook als value beter presteert blijft het dividendlek), maar natuurlijk ook door de value tilt (wellicht tijdelijk, als value later weer beter presteert).

Anders gezegd, een 1 ster fonds in de best presterende categorie kan betere returns geven dan een 5 sterren fonds in de slechtst presterende categorie. Een 1 ster all-cap index fonds met redelijk hoge kosten en dividendlek kan (op de lange termijn; waarbij deze ratings gehandhaafd blijven) beter presteren dat een 5 sterren staatsobligatiefonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Verwijderd1 schreef op zondag 6 december 2020 @ 18:03:
[...]
Merk ook op dat de Morningstar sterren per categorie zijn. ZPRV (US Small Value) zit in de Morningstar categorie VS Small-Cap, dat is dus de benchmark waar ze tegen meten. ZPRX valt in de categorie Europa Small-Cap dus de sterren van de een vertalen zich niet per se naar de eigenlijke prestaties van de ander.

Dat ze een ster hebben betekent gewoon dat ze slecht presteren binnen hun categorie, bijvoorbeeld omdat ze een flink dividendlek hebben (en dat is blijvend, ook als value beter presteert blijft het dividendlek), maar natuurlijk ook door de value tilt (wellicht tijdelijk, als value later weer beter presteert).
Klopt. Ik noemde ZPRV en ZPRX omdat ik daarvan uit mijn hoofd wist dat ze maar 2 sterren 1 ster krijgen. Volgens mij puur doordat value in de afgelopen periode slecht heeft gepresteerd, niet omdat het slechte fondsen zijn. Ik denk overigens niet dat het met het dividendlek te maken heeft. IWDA krijgt bijvoorbeeld 5 sterren terwijl dat ook een dividendlek heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Pistachenootje schreef op zondag 6 december 2020 @ 18:36:
[...]

Klopt. Ik noemde ZPRV en ZPRX omdat ik daarvan uit mijn hoofd wist dat ze maar 2 sterren 1 ster krijgen. Volgens mij puur doordat value in de afgelopen periode slecht heeft gepresteerd, niet omdat het slechte fondsen zijn. Ik denk overigens niet dat het met het dividendlek te maken heeft. IWDA krijgt bijvoorbeeld 5 sterren terwijl dat ook een dividendlek heeft.
Ze kijken puur naar de prestaties binnen de categorie. Bij IWDA haalt dividendlek wel iets van de prestaties af, maar het valt mee omdat het dividend ook niet zo hoog is (zeker in vergelijking met value) en er (vermoedelijk; niet zelf nagekeken) ook zat actieve fondsen binnen die categorie zitten (en die zaten vaak minder in groei waardoor de afgelopen tijd onderpresteerden). Bij de small cap categorieën heb je denk ik meer indexfondsen, en dan heb je zoals je zegt de achterblijvende value tilt (terwijl de gewone en groei tilts in dezelfde categorie zitten). Daarnaast heeft value normaal wat meer dividend dan groei, en daarmee dus ook een groter lek. De methodologie van Morningstar is in ieder geval vrij simpel:
Morningstar is best known for its star rating system, which assigns a one- to five-star ranking to each fund based on past performance relative to peer funds. Star ratings are graded on a curve; the top 10% of funds receive five stars, the next 22.5% receive four stars, the middle 35% receive three stars, the next 22.5% receive two stars and the bottom 10% get one star.

Morningstar doesn't offer an abstract rating for any fund; everything is relative and risk-adjusted. All funds are compared to their peers, and all returns are measured against the level of risk that portfolio managers had to assume in order to generate those returns.
https://www.investopedia....nd-ranks-mutual-funds.asp
Als value het overwegend beter gaat doen dan groei dan zullen ze inderdaad richting de 5 sterren gaan, maar als er genoeg value tilt fondsen in de categorie zijn dan is er een strijd voor de 4 vs 5 sterren. Dan kan actief vs. passief of meer vs. minder dividendlek dus wel bepalen wie de 5 sterren krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Voor zover ik weet zijn het de enige echte small cap value fondsen die beschikbaar zijn in Europa. Alle anderen in de categorie zijn dan ook minder value en hebben dan ook beter gepresteerd. Daarom hecht ik dus weinig waarde aan die sterren beoordeling.

Hier nog een leuke: Van Eck Dividend leaders. Geen dividendlek voor zover ik weet want NL domicilie. Toch maar 2 sterren. Rara hoe kan het? Sterke value tilt.
https://www.morningstar.n...00185AG&InvestmentType=FE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Leuke order in het VWRL orderboek voorbeurs: € 900 voor 1 stuk. :P

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/vwrl-20201207.png

[ Voor 32% gewijzigd door Zr40 op 07-12-2020 08:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fazzo
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:54
Get!em schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:00:
[...]

Bij fitvermogen gewoon een vrije rekening openen op je eigen naam. Daarna kun je in 2 klikken in 3seconden extra rekeningen aanmaken (blijft op je eigen naam), met daaraan een label met de naam van je kind. Geen minimale inleg, maandelijks aankopen in te stellen, geen jaarlijkse kosten. Alleen beperkt tot de fondsen van NN/Deltaloyd. Bepaalde daarvan zijn passief en hebben lage jaarlijkse beheerskosten.
Rekening kan niet op naam kind.
Dank nog voor deze tip! De rekening is inmiddeld aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
Pistachenootje schreef op zondag 6 december 2020 @ 19:21:

Hier nog een leuke: Van Eck Dividend leaders. Geen dividendlek voor zover ik weet want NL domicilie. Toch maar 2 sterren. Rara hoe kan het? Sterke value tilt.
https://www.morningstar.n...00185AG&InvestmentType=FE
Of omdat hoog dividend gewoon geen goede strategie is

TDIV valt in de categorie Wereldwijd Dividend, en dan hebben de dividend groeiers het veel beter gedaan.
Persoonlijk geloof ik ook meer in een bedrijf dat elk jaar meer dividend kan uitkeren, dan in een bedrijf dat gewoon (procentueel) veel dividend uitkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
HEA220 schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:40:
[...]
Of omdat hoog dividend gewoon geen goede strategie is
Dat ben ik met je eens maar is niet de reden voor de sterren waardering.
TDIV valt in de categorie Wereldwijd Dividend, en dan hebben de dividend groeiers het veel beter gedaan.
Dat is de waarschijnlijke reden. TDIV heeft een sterke value tilt. Value heeft slecht gepresteerd de laatste jaren, zoals jij weet.

Sterren chasen op Morningstar is grotendeels performance chasing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:28:
[...]
Correct. 140% van de roodstand in het UK Securities segment is de waarde die buiten SYEP uitgeleend mag worden. Je kan er van uit gaan dat de meest interessante aandelen op die manier uitgeleend worden.

Als er na die 140% nog iets uitleenbaars over blijft dan kan dat wel onder SYEP uitgeleend worden.
Dit begrijp ik niet helemaal, ook na het lezen van de IB pagina.

Ik heb vrijwel alleen Amerikaanse ETFs. Ik wil voor 1 maand 5% van mijn portfolio waarde opnemen. Heeft dat gevolgen voor SYEP?
Pagina: 1 ... 30 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.