Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 106 Laatste
Acties:
  • 792.422 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:42:
[...]
Hoe zit het met die redemptiekosten? hoe werkt dat?
Ik verwacht dat die in mindering gebracht worden op de verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:46
TheDeuce schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:55:
Niet onbelangrijk voor beleggers in dollar genoteerde aandelen: de dollar is behoorlijk gedaald de laatste maanden, zo’n 10% ten opzichte van de euro sinds april/mei dit jaar. Je portefeuille met dollar genoteerde aandelen is daarom minder waard in euro’s. Voordeel is dat je bij nieuwe (maandelijkse) inleg wel meer dollars en dus aandelen koopt voor dezelfde hoeveelheid euro’s.
Goed voor mijn VRH :P

Hoewel VXUS lekker 'profiteert'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:38

Sorcerer8472

Mens sana?

HEA220 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:35:
@Sorcerer8472 De euro/dollar voorspellen is nog moeilijker dan de aandelenkoersen voorspellen.

Denk dat het daarom juist niet slim is om rekening mee te houden in je koop-verkoopgedrag. Tenminste in een simpele buy- and hold portefeuille.

Als ik toch een voorspelling zou moeten doen is dat de EUR-USD nog iets oploopt tot 1,25 om vanaf Maart weer te zakken. Mark my words ;)
Er rekening mee houden op het moment dat je het geld toch van de markt wil halen of toch iets wisselt in je portefeuille, ook al doe je dat bijna nooit, kan toch slim zijn.

Voorspellen doe je niet. Je kunt op het moment dat je in- of uitstapt echter wel weten of dat qua koers wellicht een slecht moment is. Ooit stap je toch uit neem ik aan? Het kan iig slim zijn om er op dat moment rekening mee te houden.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Sorcerer8472 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:23:
[...]

Er rekening mee houden op het moment dat je het geld toch van de markt wil halen of toch iets wisselt in je portefeuille, ook al doe je dat bijna nooit, kan toch slim zijn.

Voorspellen doe je niet. Je kunt op het moment dat je in- of uitstapt echter wel weten of dat qua koers wellicht een slecht moment is. Ooit stap je toch uit neem ik aan? Het kan iig slim zijn om er op dat moment rekening mee te houden.
Helaas kun je alleen maar weten of iets een 'slecht' moment is als je de toekomst kan voorspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Pistachenootje schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:28:
[...]

Helaas kun je alleen maar weten of iets een 'slecht' moment is als je de toekomst kan voorspellen.
Je kunt weten hoe het relatief is t.o.v. het verleden en op basis daarvan een keuze maken.

De reden dat mensen buy&hold doen is ook dat er historisch gezien altijd groei in zit. Terwijl je niet kunt voorspellen of dat zo blijft. Er zit dus altijd een stukje aanname in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Sorcerer8472 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:32:
[...]

Je kunt weten hoe het relatief is t.o.v. het verleden en op basis daarvan een keuze maken.
Maar is dit relatief gezien een goed moment om te je dollars in te ruilen voor euro's?

In november 2005 stond de koers ook op 1,20 euro/usd net zoals nu. Als je het toen te hoog vond had je 10 jaar moeten wachten tot hij wat lager stond (jan 2015)

Overigens hou ik er zelf ook rekening mee wanneer ik geld omwissel. Echter heb ik vanaf begin dit jaar iets van 10.000 dollar in contanten staan. Die zijn dus al 10% in waarde gedaald dit jaar ;( .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Sorcerer8472 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:23:
[...]

Je kunt op het moment dat je in- of uitstapt echter wel weten of dat qua koers wellicht een slecht moment is.
Dat kan je niet. Verkopen op een all-time low zal een slecht moment lijken, op basis van de koers. Als de koers vervolgens alleen maar lager gaat, bijv. vanwege failissement, dan was het achteraf een uitstekend moment om te verkopen.
Bij Imtech (en talloze andere aandelen) zijn er veel van zulke momenten geweest waarop mensen niet verkochten omdat het aandeel zo laag stond.

[ Voor 13% gewijzigd door Longcat op 03-12-2020 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 13:38
Charly schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:46:
[...]
Ik ben zojuist -niet gehinderd door enige kennis- met een klein plukje ingestapt. (Aegon, niet Tencent :P ) Impulsaankoop, geef ik meteen toe. Het zal de hitte wel zjin :')[...]
Gisteren de deur uit gedaan op +25% Niet helemaal wat ik er van verwacht had, maar mag niet klagen geloof ik. Leek niet echt meer ergens heen te gaan.

Maar weer braaf NT world voor kopen straks. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Sorcerer8472 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:32:
[...]

Precies daarom kun je dus niet zeggen of iets een goed moment is.

Maandag heb ik euro's omgewisseld voor dollars. Leek op basis van het verleden een goed moment. Achteraf gezien had ik beter een paar dagen kunnen wachten.
De reden dat mensen buy&hold doen is ook dat er historisch gezien altijd groei in zit. Terwijl je niet kunt voorspellen of dat zo blijft. Er zit dus altijd een stukje aanname in.
We hadden het over de dollar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maracas10
  • Laatst online: 23-06-2021
Ik vind het toch altijd zo lastig om te kijken naar aandelen en te beslissen welke ik ga toevoegen aan mijn portfolio.. De reuze is gewoon zo ontzettend groot.. heeft iemand nog ideeën?

Zelf zit ik te kijken naar Vow Asa en/of Scatec Solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Jij kijkt er dus totaal niet naar als je omwisselt? Dus "hoppa, dit is nu de prijs, dit betaal ik er nu voor"?
Longcat schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:47:
[...]

Dat kan je niet. Verkopen op een all-time low zal een slecht moment lijken, op basis van de koers. Als de koers vervolgens alleen maar lager gaat, bijv. vanwege failissement, dan was het achteraf een uitstekend moment om te verkopen.
Bij Imtech (en talloze andere aandelen) zijn er veel van zulke momenten geweest waarop mensen niet verkochten omdat het aandeel zo laag stond.
In je reactie geef je eigenlijk de reden waarom je niet op één paard moet wedden. Dus niet op de koers van één aandeel, of één valuta.

En je geeft tegelijkertijd ook een reden waarom juist buy&hold niet per se een goede strategie is: ook dat is gebaseerd op aannames in het verleden over de aandelenmarkt (niet de reële markt waar groei voorlopig nog te verwachten is).

We staan juist op een kruispunt waar er beslissingen worden gemaakt over extra belastingen voor rijke mensen zoals meer belasten van kapitaal, wat nu minder belast is dan arbeid, .. het afschaffen van belastingvoordelen voor partijen als Shell én de rente zal toch ooit weer verhoogd worden. Dit kan de aandelenmarkt hard treffen, en ook voor jaren of decennia lang. Dus of buy&hold straks de juiste strategie is, da's vraag.

Maar goed, beetje onzinnige discussie wellicht, dus ik zal ermee ophouden :+

[ Voor 9% gewijzigd door Sorcerer8472 op 03-12-2020 12:22 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Achteraf is er altijd een betere strategie dan buy&hold zichtbaar. Maar vooraf is die niet bekend. Wereldwijd gespreid buy&hold heeft als voordeel dat je per definitie hetzelfde resultaat krijgt als de markt, of beter gezegd, de gekozen index. Niet beter, niet slechter. En dat zonder enige moeite.

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 03-12-2020 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Sorcerer8472 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:21:
[...]
Jij kijkt er dus totaal niet naar als je omwisselt? Dus "hoppa, dit is nu de prijs, dit betaal ik er nu voor"?
Naar het verleden? Ja daar hou ik zo min mogelijk rekening mee want ik weet dat dat niet nuttig is. Wat nu een goed moment lijkt te zijn kan volgende week een slecht moment zijn. Daarom wissel ik als ik het nodig heb en hou ik zo min mogelijk rekening met specifieke timing.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
Maracas10 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:20:
Ik vind het toch altijd zo lastig om te kijken naar aandelen en te beslissen welke ik ga toevoegen aan mijn portfolio.. De reuze is gewoon zo ontzettend groot.. heeft iemand nog ideeën?

Zelf zit ik te kijken naar Vow Asa en/of Scatec Solar
Uit de formulering van je vraag krijg ik het idee dat je een van de velen bent die zich beter bij wereldwijd gespreid index beleggen kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Zr40 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:23:
Achteraf is er altijd een betere strategie dan buy&hold zichtbaar. Maar vooraf is die niet bekend. Wereldwijd gespreid buy&hold heeft als voordeel dat je per definitie hetzelfde resultaat krijgt als de markt, of beter gezegd, de gekozen index. Niet beter, niet slechter. En dat zonder enige moeite.
Ja, had je 20 jaar geleden een AEX-indexfonds gekozen dan stond je nog steeds op verlies vandaag, maar inderdaad, dan doe je het net zo goed als de markt. Ik vermoed met de onderbouwing die ik net al gaf dat buy&hold straks geen werkbare strategie meer is in ieder geval, dus dat buy&hold juist geen duurzame methode meer zal zijn als je wil dat je beleggingen meer waard worden.

Dat je het even goed of slecht zal doen als de markt betwist ik niet. Dat het moeilijk of onmogelijk is om dat te beaten, betwist ik ook niet.

De gemiddelde markt is zeker nu er meer en meer aandelen worden gehouden zonder vooruitzicht op dividenden in toenemende mate een legaal pyramidespel gecombineerd met self-fulfilling prophecy. Hoe meer ik erover lees hoe minder vertrouwen ik erin heb om op dit moment in te stappen. Ik acht de kans niet ongering dat als ik nu instap op een index, ik over 10 en 20 jaar minder heb dan nu.

Eind 2030 kom ik er nog eens op terug, als we op deeltje 50 zitten van dit topic oid :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:47
Sorcerer8472 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:07:
[...]

Ja, had je 20 jaar geleden een AEX-indexfonds gekozen dan stond je nog steeds op verlies vandaag,
Dit is onzin. AEX is geen herbeleggingsindex. Je vergeet nu voor het gemak 20 jaar aan dividend.

Als je dat ook 20 jaar lang herbelegd zou hebben zou je nu gewoon op een mooie plus staan.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:02
[...]

Ja, had je 20 jaar geleden een AEX-indexfonds gekozen dan stond je nog steeds op verlies vandaag, maar inderdaad, dan doe je het net zo goed als de markt. Ik vermoed met de onderbouwing die ik net al gaf dat buy&hold straks geen werkbare strategie meer is in ieder geval, dus dat buy&hold juist geen duurzame methode meer zal zijn als je wil dat je beleggingen meer waard worden.

Dat je het even goed of slecht zal doen als de markt betwist ik niet. Dat het moeilijk of onmogelijk is om dat te beaten, betwist ik ook niet.

De gemiddelde markt is zeker nu er meer en meer aandelen worden gehouden zonder vooruitzicht op dividenden in toenemende mate een legaal pyramidespel gecombineerd met self-fulfilling prophecy. Hoe meer ik erover lees hoe minder vertrouwen ik erin heb om op dit moment in te stappen. Ik acht de kans niet ongering dat als ik nu instap op een index, ik over 10 en 20 jaar minder heb dan nu.

Eind 2030 kom ik er nog eens op terug, als we op deeltje 50 zitten van dit topic oid :+
Ik zou, voordat ik onjuist advies aan anderen geef over bepaalde indexfondsen die niet rendabel zouden zijn, mezelf eerst eens inlezen in het verschil tussen AEX en AEX GR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rahulk
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-09 19:34
Tim0252 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 08:36:
Goedemorgen!

Gewoon uit interesse vraag ik mij af hoe mensen aankijken tegen aandelen als:
-Fastnet
-Alfen
Heb zelf Alfen. Denk zelf dat hij nog gaat stijgen met de aanhoudende vraag naar laadpalen... Fastned vindt ik risicovol. dit heeft te maken omdat een gemiddelde mens meer thuis en op werk laadt waardoor er minder langs de weg wordt geladen.... Hierdoor is de omzet laag. Het is leuk dat ze over 2019 een leuke winst hebben behaald. maar over 2020 verwacht ikzelf niet veel. Daarentegen is het interessanter om de obligatie die ze nu aanbieden tegen 6% interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:19
In verband met de dollar. Ik heb een klein beetje afgebouwd, maar mijn porfefeuiile is nog steeds 60-65% dollar genoteerd. Ik houd de dollar aan en ga niet verder meer afbouwen want ik verwacht:

Dat de rente op de dollar nog vele jaren hoger zal zijn als de euro.
In dollar hoger rendement kan gemaakt worden (voor mij persoonlijk met mijn strategie, meer techaandelen, groeiaandelen, veel meer diversiteit)
Op optiebeurzen hebben veel betere liquiditeit, ik handel erg veel in SPY, QQQ opties van 6 tot 18 maanden duurtijd.

Langs de andere kant denk ik ook dat de IMEA een mooier rendement zal hebben op 2-3 jaar dan de S&P500. Het blijft altijd dus koffiedik kijken en voorspellen kan je het toch niet. Ik ga dus zeker geen dollar verkopen, maar ik koop er ook geen extra meer aan voorlopig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
[...]

https://img.iex.nl/content/2017/columns/AMXX10_01.gif

AEX gewoon van herbelegd (dus incl dividend). Wordt het ineens een volledig ander product bijna.

Verlies vanaf top uit 2000 gezien vs beter dan sparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Galactic Mijn portfolio is vrijwel uitsluitend gedenomineerd in USD. Klein beetje CAD en EUR. Qua cash ben ik zelfs netto short EUR. Je zou denken dat een dalende EUR/USD ongunstig zou zijn voor mijn portfolio, maar daar is niets van te zien in mijn grafieken, uitgedrukt in EUR. De aandelen in USD (althans, de aandelen die ik heb) stijgen harder dan de valuta daalt.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 03-12-2020 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Galactic schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:57:
In verband met de dollar. Ik heb een klein beetje afgebouwd, maar mijn porfefeuiile is nog steeds 60-65% dollar genoteerd. Ik houd de dollar aan en ga niet verder meer afbouwen want ik verwacht:

Dat de rente op de dollar nog vele jaren hoger zal zijn als de euro.
Waarom is dat relevant voor jouw keuze? Geeft dat niet juist aan dat het waarschijnlijker is dat de dollar nog verder gaat zakken?

Ps. mijn portefeuille is >90% in dollars genoteerd. Maar dat is puur omdat ik liever Amerikaans ETFs heb dan Europese.

[ Voor 11% gewijzigd door Pistachenootje op 03-12-2020 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Pistachenootje schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:19:
[...]

Waarom is dat relevant voor jouw keuze? Geeft dat niet juist aan dat het waarschijnlijker is dat de dollar nog verder gaat zakken?
De impact is beperkt maar is er wel. Buiten het feit dat ik soms dollars parkeer ik er een beetje rente erop krijg (momenteel wel 0%). Als ik euro's parkeer boven een bepaald bedrag dan moet ik boeterente betalen van -0.979% momenteel, en dat laatste kan bij mij regelmatig gebeuren. Rente van valuta en het verschil ertussen zal altijd de wisselkoers beïnvloeden. Als de rente in euro nu zou stijgen zal het de euro alleen maar sterker maken tov dollar, maar ik vermoed niet dat dit op korte termijn zal gebeuren, eerder omgekeerde, een lichte stijging van rente op USD. Maar ik probeer niet op korte termijn te denken, en houd mijn dollars of dollergenoteerde stukken dus aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zr40 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:05:
@Galactic Mijn portfolio is vrijwel uitsluitend gedenomineerd in USD. Klein beetje CAD en EUR. Qua cash ben ik zelfs netto short EUR. Je zou denken dat een dalende EUR/USD ongunstig zou zijn voor mijn portfolio, maar daar is niets van te zien in mijn grafieken, uitgedrukt in EUR. De aandelen in USD (althans, de aandelen die ik heb) stijgen harder dan de valuta daalt.
Het effect waarom de USD daalt is denk ik niet dat het geld in andere valuta’s wordt omgezet maar juist in aandelen gepompt wordt. Nu met Biden verkozen is gaat er vooral nog veel meer geld uitgeven worden door de overheid en zakt de dollar verder en blijft de rente nihil (begin van het jaar zaken ze nog op 2%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Galactic schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:40:
[...]
Als ik euro's parkeer boven een bepaald bedrag dan moet ik boeterente betalen van -0.979% momenteel, en dat laatste kan bij mij regelmatig gebeuren.
Genoeg plekken om positieve rente te krijgen toch? Lloyds betaalt 0.3%, NIBC 0.15% bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:27
Deveon schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:53:
[...]

Het effect waarom de USD daalt is denk ik niet dat het geld in andere valuta’s wordt omgezet maar juist in aandelen gepompt wordt..
De WSJ is het niet met je eens. Vanwege het vaccinenieuws willen investeerders juist graag weer buiten de VS investeren. Dit betekent dollars omwisselen naar buitenlandse valuta:

https://www.wsj.com/artic...llar-weakness-11606386601

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-09 13:21
Mijn portfolio is ook bijna uitsluitend gedenomineerd in USD (VTI/VXUS portfolio ). Volgens mij was de wisselkoers $1.18 bij het omzetten van de euro naar dollar . Ik vraag me af of de dalende dollar wel een (grote) impact heeft op de lange termijn.

1. Iedere wereldwijd gespreide portfolio zit ook al voor +/- 57% belegd in dollar genoteerde bedrijven en voor +/- 8 % in euro genoteerde bedrijven.
2. Veel internationale bedrijven behalen hun omzet in meerdere valuta's
3. De concurrentie positie van de Amerikaanse bedrijven wordt beter bij een lage dollar stand, wat op termijn weer terug te zien is in de economie en dus ook de waarde van de dollar.
4. Het wordt voor niet Amerikaanse bedrijven (uit bijv de eurozone) goedkoper om te investeren in Amerika, waardoor de vraag naar dollars weer hoger wordt en de dollarkoers weer stijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Dit is trouwens iets wat je vaak ziet. Verkoop van die bedrijven is bijvoorbeeld $9,99 of EUR 9,99.... even het belastingen verhaal terzijde, hun omzet neemt dus juist toe bij lagere USD (= hogere koers).

Tegelijk hebben ze vaak, vooral de grote jongens, hun eigen contracten (=kosten) afgesloten op basis van de eigen valuta. Dus een eventueel koersrisico ligt onderaan de keten bij (veelal kleinere) leveranciers.

Betekend dat negatieve koersontwikkeling, relatief gezien, neutraal tot positief is op de omzet en winst dan een eventuele daling van de USD waarde. Maar wel alleen bij kleine schommelingen eigenlijk.

Grotere schommelingen (aandeel danwel forex) zit vaak meer achter (centrale banken/politiek, crisis, resultaten die publiek worden), en er een nieuwe balans komt tussen aandeel en forex.

[ Voor 10% gewijzigd door Xanaroth op 03-12-2020 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galactic
Pistachenootje schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:58:
[...]

Genoeg plekken om positieve rente te krijgen toch? Lloyds betaalt 0.3%, NIBC 0.15% bijv.
Ik heb een margin account met (beperkte) leverage erop. Soms wil (of moet) ik cash aanhouden om aan margin verplichtingen te voldoen. In euro kan je dan rente betalen in plaats van krijgen vanaf bepaalde bedragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvonnev
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-08 17:42
We hebben vandaag de mail gekregen inzake migratie naar IBLUX.

Zie nu dat de rekening gaat vallen onder beleggerscompensatiestelsel (€20.000) ipv SIPC.
Dat valt me even tegen zeg.

Ben nu aan het kijken naar alternatieve brokers maar daar word ik ook niet vrolijk van.
Binck is wel een bank dus daar geldt depositogarantiestelsel.
Bij Degiro is volgens mij voor/nabeurs handelen niet mogelijk. Hoe zit dat bij Binck? Ik kan daar niets over vinden.

Wat gaan andere Lynx-klanten hier doen?
magneetje schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 21:16:
[...]

Ik heb inmiddels ook een update gekregen van Lynx.

[...]

De communicatie van Lynx verschilt wel met die van IB. In de communicate van Lynx staat duidelijk dat er na 31 december 2020 beperkingen kunnen gelden bij het aangaan van nieuwe transacties terwijl er in de communicatie van IB staat dat er nog wel orders gedaan kunnen worden in producten die je eerder hebt verhandeld. Waarom dit verschil? Omdat Lynx een Nederlandse broker is?

Ik betwijfel of ze de vergunning van de Centrale Bank van Ierland op tijd krijgen, de vorige update was van September en sindsdien lijkt er weinig vooruitgang te zijn geboekt. Met nog minder dan 2 maanden te gaan wordt het wel erg kort dag.

De entiteit Interactive Brokers Luxembourg SARL (“IBLUX”) lijkt met de restricties op de omvang van de activiteiten geen optie te zijn voor alle Nederlandse klanten anders hadden ze de keuze wel gemaakt alle klanten daarnaartoe te migreren. Het hangt dus waarschijnlijk grotendeels af van de vergunning van de Centrale Bank van Ierland.

Ik wacht het nog een paar weken af maar mocht er niet voor het eind van deze maand niet meer duidelijkheid zijn dan ga ik waarschijnlijk weer verhuizen naar een andere broker of bank (Ik was nog geen half jaar geleden van de Giro naar Lynx verhuisd |:( )

Wat zijn jullie plannen als IB of Lynx klant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:23
yvonnev schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:59:

Zie nu dat de rekening gaat vallen onder beleggerscompensatiestelsel (€20.000) ipv SIPC.

Ben nu aan het kijken naar alternatieve brokers maar daar word ik ook niet vrolijk van.
Bij Degiro is volgens mij voor/nabeurs handelen niet mogelijk. Hoe zit dat bij Binck? Ik kan daar niets over vinden.

[...]
Heel erg jammer. Was juist zo blij met de ruime vergoeding door de SIPC. Maar aan de andere kant zoals zr40 zegt hoef je je geen zorgen te maken. IB bestaat al sinds 1977 en is een vrij grote broker.

https://www.interactivebrokers.eu/en/index.php?f=39138

Hier een stukje:

Our positions are marked to market daily and the resulting payables/receivables are reconciled to outside sources automatically.
Our real-time margining system marks all client positions to market continuously. All orders are credit vetted before being executed and positions in accounts with inadequate margin deposits are liquidated automatically.
IBG LLC reported $1.2 billion of pretax profit for 2019.
IBG LLC have no long-term debt.
Interactive Brokers LLC is rated 'BBB+'; Outlook Positive by Standard & Poor's

Ik zelf blijf bij IB (heb ergens in augustus de helft verkocht bij DeGiro en deze bij IB neergezet). Heb tevens een rekening bij Binck geopend met een kleiner saldo.

Als je risico wilt verkleinen zou je je geld kunnen beleggen door te spreiden over meerdere banken en brokers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
  • Laatst online: 16-09 13:21

[...]
Ik heb nog geen bericht gekregen van Lynx dus ik wacht het nog even af. Ik had al wel gelezen dat ze niet meer onder de SIPC vallen in de nieuwe situatie, dat is wel jammer.

Beleggingen vallen bij banken net als bij brokers onder het beleggerscompensatiestelsel (€20.000). Je banktegoeden (spaartegoeden,deposito's etc) vallen bij een bank wel onder het depositogarantiestelsel (€100.000) maar daar schiet je als belegger dus weinig mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
magneetje schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:50:
[...]

Beleggingen vallen bij banken net als bij brokers onder het beleggerscompensatiestelsel (€20.000). Je banktegoeden (spaartegoeden,deposito's etc) vallen bij een bank wel onder het depositogarantiestelsel (€100.000) maar daar schiet je als belegger dus weinig mee op.
Het bedrag voor BCS is niet meer van deze tijd. De vergoeding voor de BCS zou best hoger mogen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Laatst online: 16:40

[...]
Zolang je vertrouwen hebt in je broker en deze de vermogensscheiding op orde heeft zou je je nergens zorgen over hoeven maken.
Het is in principe niet zo dat als je broker in zwaar weer komt of zelfs failliet gaat, dat jouw portefeuille in gevaar komt, zolang de vermogensscheiding dus maar in orde is.

Binck is inderdaad ook een bank waardoor je het DGS hebt, maar dit geldt enkel voor tegoeden en niet voor je beleggingen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-09 22:38
Vanaf volgend jaar zullen de Vanguards en Blackrocks ook Crypto ETFs gaan aanbieden. Ik kan me zo voorstellen dat een gemiddelde crypto ETF bijv. 50% BTC, 20% ETH en 30% Alts gaat pakken.

Hoe interessant vinden jullie dit om bijv. mee te mixen in de 78/12/10 NT fondsen? Zo ja, in welk percentage?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pistachenootje
Vanguard chief: You will never see a bitcoin fund from us
“You will never see a fund from Vanguard on bitcoin,” Buckley told CNBC’s Bob Pisani on Monday. “We tend to stay away from assets that don’t have underlying economic value. They don’t generate earnings or cash flows.”

Digital currency bitcoin has risen and fallen dramatically over the past several months in what many investors consider a bubble-like move. Generated through a digital process called “mining,” bitcoin derives much of its value from its scarcity. And given widespread appraising and volatile price moves, Buckley told investors he’s steering well clear of the space.

“The bitcoin – its value is based off of scarcity – and an artificial scarcity that’s out there,” he explained. “It’s really tough to imagine where the long-term return comes from other than speculation.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:07

oscar82

De ondertitel

r0bb schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 08:17:
Vanaf volgend jaar zullen de Vanguards en Blackrocks ook Crypto ETFs gaan aanbieden. Ik kan me zo voorstellen dat een gemiddelde crypto ETF bijv. 50% BTC, 20% ETH en 30% Alts gaat pakken.

Hoe interessant vinden jullie dit om bijv. mee te mixen in de 78/12/10 NT fondsen? Zo ja, in welk percentage?
Voor mij niet omdat ik niet geloof in de waarde van underlying.

Edit: mooi, ik kan wel bij Vanguard gaan werken zo te lezen ;)

In theorie hoeft een zeer volatiel asset natuurlijk niet slecht te zijn in je portfolio. Mits in kleine hoeveelheden en vaak balanceren. Maar als je niet gelooft in de waarde van het onderliggende kan je net zo goed x% van je portfolio elk halfjaar op rood of op zwart zetten in het spreekwoordelijke casino.

Correleren crypto's ook niet positief met de aandelenmarkt? Dan heb je er naar mijn bescheiden mening al helemaal weinig aan.

[ Voor 35% gewijzigd door oscar82 op 04-12-2020 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:08

WhySoSerious

Be the change.

oscar82 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 08:28:
[...]

Voor mij niet omdat ik niet geloof in de waarde van underlying.

Edit: mooi, ik kan wel bij Vanguard gaan werken zo te lezen ;)
Je hebt door dat het gelinkte artikel uit begin 2018 komt, en Vanguard inmiddels overstag is gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

Jaarlijkse kosten zullen dan wel fors zijn. (2-3%?)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
WhySoSerious schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 08:52:
[...]
Je hebt door dat het gelinkte artikel uit begin 2018 komt, en Vanguard inmiddels overstag is gegaan?
Bedoel je Grayscale? Dat is toch niet van Vanguard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
Pistachenootje schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:04:
[...]

Bedoel je Grayscale? Dat is toch niet van Vanguard?
https://personal.vanguard...ks/prospectus?Ticker=GBTC

Lijkt er wel op, ticker GBTC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:34

Ik zou dan eerder ervoor kiezen om EM en Small cap wat op te plussen als je meer volatiliteit in je portefeuille wilt hebben. Ik ben geen fan crypto zeg maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Is beschikbaar op het platform van Vanguard maar is voor zover ik weet geen fonds van Vanguard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
Stukje extra info op GBTC voor de geintereseerden:
https://www.investors.com...-bitcoin-trust-a-buy-now/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yec
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-07 20:30

yec

Nou ik ben ook weer ingestapt in de aandelen markt na een jaartje pauze en hier te lurken. Wel vooral tech heavy:
Lemonade
Huemi
Xpeng

Zal een update geven over de prestaties over een paar maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@yec Lemonade was gister een leuke nadat Motley Fool een koop advies erop gaf. Zelf helaas te laat, zat er wel naar te kijken maar vond het nog iets te fluctueel de laatste tijd aangezien ik het bedrijf niet volledig ken.

@r0bb Waarom niet gewoon zelf direct in Bitcoins? Zelf heb ik een minimale positie, maar overweeg nu Square omdat zij met de Cash app de drijfveer achter de waardering van Bitcoin lijken te zijn (PayPal volgt hierin ook). Het grootste nadeel van Bitcoin blijf ik vinden dat het feitelijk niets meer waard is dan wat de volgende ervoor geeft en sterk afhankelijk is van regulering. Een partij als Square kan precies in het gat springen om aan de ene kant de klant te laten betalen met Bitcoin (met de Cash app) en aan de kant reguleren wie welk geld heeft. Bij genoeg interne overboeking kunnen ze ook enorm besparen op de transactiekosten van Bitcoin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
Deveon schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:34:
@yec Lemonade was gister een leuke nadat Motley Fool een koop advies erop gaf. Zelf helaas te laat, zat er wel naar te kijken maar vond het nog iets te fluctueel de laatste tijd aangezien ik het bedrijf niet volledig ken.

@r0bb Waarom niet gewoon zelf direct in Bitcoins? Zelf heb ik een minimale positie, maar overweeg nu Square omdat zij met de Cash app de drijfveer achter de waardering van Bitcoin lijken te zijn (PayPal volgt hierin ook). Het grootste nadeel van Bitcoin blijf ik vinden dat het feitelijk niets meer waard is dan wat de volgende ervoor geeft en sterk afhankelijk is van regulering. Een partij als Square kan precies in het gat springen om aan de ene kant de klant te laten betalen met Bitcoin (met de Cash app) en aan de kant reguleren wie welk geld heeft. Bij genoeg interne overboeking kunnen ze ook enorm besparen op de transactiekosten van Bitcoin.
Doe ik ook. Wilde weten hoe er hier over gedacht werd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yec

yec

Deveon schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:34:

Het is een digitale verzekeringsbedrijf. Had een interview gezien op youtube met de CEO (YouTube: Lemonade CEO Daniel Schreiber: How We’re Reinventing Insurance (CEO ...), een techneut in hart en nieren. Ze hebben voor het eerst cijfers getoond afgelopen kwartaal(109% groei) en worden gewaardeerd op 4-5 miljard nu met enkel huisdieren, opstal en aansprakelijkheidsverzekeringen. Ze willen volgende kwartaal nog een categorie lanceren:levensverzekeringen. Tevens gaan ze uitbreiden naar Frankrijk.

Een van de weinige aandelen waarin ik geloof dat ze makkelijk naar een waardering 40miljard(10x) kunnen gaan. Komt omdat ik zelf in de verzekeringswereld heb gewerkt en de werking van die bedrijven goed ken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
Van Eck heeft ook gewoon een bitcoin ETN geloof ik die in Nederland te verkrijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Met zo'n crypto ETN vraag ik mij altijd af hoe veilig dat is voor jou als belegger.
Want zoals we weten is het mogelijk om crypto te stelen en het dan ook vrij eenvoudig is ervoor te zorgen dat de eigenaar de crypto nooit meer terug ziet.
Ben je hiervoor verzekerd o.i.d. of heb je dan gewoon pech gehad?

En dan alsnog hebben dit soort ETN's over het algemeen wel erg hoge kosten, waardoor het wellicht lucratiever is om een accountje aan te maken bij Coinbase o.i.d. en daar je crypto te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
yec schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 11:10:
[...]

Het is een digitale verzekeringsbedrijf. Had een interview gezien op youtube met de CEO (YouTube: Lemonade CEO Daniel Schreiber: How We’re Reinventing Insurance (CEO ...), een techneut in hart en nieren. Ze hebben voor het eerst cijfers getoond afgelopen kwartaal(109% groei) en worden gewaardeerd op 4-5 miljard nu met enkel huisdieren, opstal en aansprakelijkheidsverzekeringen. Ze willen volgende kwartaal nog een categorie lanceren:levensverzekeringen. Tevens gaan ze uitbreiden naar Frankrijk.

Een van de weinige aandelen waarin ik geloof dat ze makkelijk naar een waardering 40miljard(10x) kunnen gaan. Komt omdat ik zelf in de verzekeringswereld heb gewerkt en de werking van die bedrijven goed ken.
Dave’s kanaal ken ik ook, maar een gesprek met een CEO is natuurlijk altijd gekleurd. Ik zie ook zeker kansen voor Lemonade, maar ook risico’s in de vorm van hun geautomatiseerde klanten contact. Daarmee ga je de massa niet binnenhalen. Plus het is de vraag hoe onderscheidend ze zijn gezien de hun polissen bij andere partijen onderbrengen. Feitelijk verkopen ze verzekeringen, maar niet echt een verzekeraar (al zijn deze praktijken gebruikelijk in de sector).

Dus ik weet zeker wel wat ze doen en wat het onderscheid is, maar heb meer diepgang nodig en nu met de recente prijsbump vind ik het ook geen koopje meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:16
JohanNL schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:13:
Met zo'n crypto ETN vraag ik mij altijd af hoe veilig dat is voor jou als belegger.
Want zoals we weten is het mogelijk om crypto te stelen en het dan ook vrij eenvoudig is ervoor te zorgen dat de eigenaar de crypto nooit meer terug ziet.

En dan alsnog hebben dit soort ETN's over het algemeen wel erg hoge kosten, waardoor het wellicht lucratiever is om een accountje aan te maken bij Coinbase o.i.d. en daar je crypto te kopen.
Een bedrijf kan toch ook falliet gaan of de boel bij elkaar frauderen ? Dr is meer controle op maar dat gaat ook wel eens fout (Wirecard ? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
descon schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:20:
[...]

Een bedrijf kan toch ook falliet gaan of de boel bij elkaar frauderen ? Dr is meer controle op maar dat gaat ook wel eens fout (Wirecard ? )
Dat kan ja en is in principe genoeg reden om er helemaal niet aan te beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• descon
JohanNL schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:31:
[...]

Dat kan ja en is in principe genoeg reden om er helemaal niet aan te beginnen.
Ik zou dan lekker zelf mijn crypto inkopen. Kosten van de beurs zijn vaak hoger als een crypto exchange en je wallet rekent geen beheerskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yec

yec

Deveon schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:18:
[...]

Dave’s kanaal ken ik ook, maar een gesprek met een CEO is natuurlijk altijd gekleurd. Ik zie ook zeker kansen voor Lemonade, maar ook risico’s in de vorm van hun geautomatiseerde klanten contact. Daarmee ga je de massa niet binnenhalen. Plus het is de vraag hoe onderscheidend ze zijn gezien de hun polissen bij andere partijen onderbrengen. Feitelijk verkopen ze verzekeringen, maar niet echt een verzekeraar (al zijn deze praktijken gebruikelijk in de sector).

Dus ik weet zeker wel wat ze doen en wat het onderscheid is, maar heb meer diepgang nodig en nu met de recente prijsbump vind ik het ook geen koopje meer.
Klopt, als de CEO niet positief is kan je net zo goed stoppen. Het gaat er echter om of hij de principes door heeft van de sector en waar je irritaties van klanten kan weghalen.

En het is niet gebruikelijk om het onderliggende risico door te verkopen aan een andere verzekeraar, het is defacto standaard. Er is geen 1 verzekeraar ter wereld die 100% van het risico van alle uitstaande polissen zelf draagt.

Geautomatiseerd is een optie, je kan ze ook nog gewoon bellen. Het is alleen sneller om alles digitaal te doen.

Ze hebben per klant veel minder mensen in dienst dan de concurrenten. Hun gemiddelde premie per klant stijgt en ze zitten in het segment onder de 35 jaar, waar de gangbare gedachte is dat de hoeveelheid premie/aantal verzekeringen van de klant gaan stijgen naar mate het inkomen/verantwoordelijkheden stijgen.

Sorry, zit een beetje door te draven alsof ik de verkoper van de aandelen ben. En over de prijs; ik dacht dat Tesla niet meer een koopje was op 350 pré split up. Achteraf was het oerdom om eruit te stappen op dat moment.

Naar welke fundementals kijk jij voordat je investeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maracas10
Hebben jullie al pareltjes op het oog voor 2021? Ben afgelopen maanden steeds wat meer aan het investeren, maar kan altijd meer :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
yec schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:18:
[...]

Klopt, als de CEO niet positief is kan je net zo goed stoppen. Het gaat er echter om of hij de principes door heeft van de sector en waar je irritaties van klanten kan weghalen.

En het is niet gebruikelijk om het onderliggende risico door te verkopen aan een andere verzekeraar, het is defacto standaard. Er is geen 1 verzekeraar ter wereld die 100% van het risico van alle uitstaande polissen zelf draagt.

Geautomatiseerd is een optie, je kan ze ook nog gewoon bellen. Het is alleen sneller om alles digitaal te doen.

Ze hebben per klant veel minder mensen in dienst dan de concurrenten. Hun gemiddelde premie per klant stijgt en ze zitten in het segment onder de 35 jaar, waar de gangbare gedachte is dat de hoeveelheid premie/aantal verzekeringen van de klant gaan stijgen naar mate het inkomen/verantwoordelijkheden stijgen.
Eens hoor, maar dat soort begrip van de markt hoor ik graag bevestigd vanuit andere bronnen. Voor het onderverzekeren bij andere verzekeraars heb ik daar inmiddels een bevestiging van gevonden die compleet los staat van Lemonade (ging over zakelijke verzekeringen bij nood situaties).
Sorry, zit een beetje door te draven alsof ik de verkoper van de aandelen ben. En over de prijs; ik dacht dat Tesla niet meer een koopje was op 350 pré split up. Achteraf was het oerdom om eruit te stappen op dat moment.

Naar welke fundementals kijk jij voordat je investeert?
Misschien had je in het geval van Tesla op dat moment gelijk. 2018 was een ontzettend onzeker jaar en eind 2019 hebben ze pas bewezen dat hun businessmodel werkte en tot die tijd enkele gigantische, maar leerzame, fouten gemaakt hadden.

Fundementals zijn lastig aangezien ik graag naar disruptie zoek. Meestal kijk ik naar de tegenargumenten en of die te weerleggen zijn en of ze het grotere plaatje zien. Het zijn vaak de bedrijven waarin grote polariteit over ontstaat die het goed doen. Recent probeer ik daarnaast ook te zoeken om het risico te spreiden naar de "oude" wereld die de disruptie ziet. Zo zet Volkswagen CEO vol in op EVs en wilde Shell in UK juist de verkoop van brandstofatuto's vervroegen (helaas zijn de investeringen in duurzaamheid nog een fractie van traditionele bronnen).

Door vast te houden aan "buy and hold" leg ik eigenlijk alleen in als ik geld over heb en ben daarin al snel beperkt in het formaat van mijn eigen vermogen. :+ Als ik terug kijk heb ik met name toch eerder spijt van het verkopen van Aegon en Shell en niet zo zeer het mislopen van QuantumScape of Lemonade. Soms is geen positie de beste positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
JohanNL schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:13:

Wat ik begrepen heb is het voordeel van de VanEck ETN is dat de Coins koud bewaard worden.
Dus in een "elektronische kluis" zonder internet aansluiting. Dus niet/moeilijker te hacken.

Deze info heb ik tenminste van BNR beleggingspanel van afgelopen week. Terug te luisteren via spotify, voor de geïnteresseerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stel dat je aandelen hebt bij Degiro en dat je op heel lange termijn belegt (pensioen). Hoe wordt dat dan geregeld bij vroegtijdig overlijden? Het geld van een spaarrekening komt wel terecht, maar hoe gaat dat met een online platform?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rahulk
ik heb even een vraag.

ik heb vandaag een brief gekregen dat fugro emissie gaat uitgeven. Is het verstandig om deze emissie te kopen. Of is het beter om de aandelen te verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:18:
Stel dat je aandelen hebt bij Degiro en dat je op heel lange termijn belegt (pensioen). Hoe wordt dat dan geregeld bij vroegtijdig overlijden? Het geld van een spaarrekening komt wel terecht, maar hoe gaat dat met een online platform?
Ligt eraan of je privé belegt of via een pensioen fonds. Bij sommige pensioen fondsen gaat bij overlijden niet altijd alles naar de erfgenamen maar de verzekeraar:
https://radar.avrotros.nl...npensioen-in-t164579.html

Als je privé belegt en overlijdt kunnen erfgenamen volgens mij door het overhandige van de overlijdensacte toegang krijgen tot het vermogen, als dat mogelijk is. Misschien dat dit via een notaris moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Maracas10 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:46:
Hebben jullie al pareltjes op het oog voor 2021? Ben afgelopen maanden steeds wat meer aan het investeren, maar kan altijd meer :D
Tsja geen idee wat goed gaat doen voor 2021. Heb wel het volgende gekocht:

https://beursproducten.vo...omPath=Bull%20&%20Bears--

Ooit had ik direxion daily SP500 3x bull gehad, wat het extreem goed deed. Heb deze 4x leveraged NAsdaq 100 bekeken en die is ondanks de extreme daling begin 2020 nog niet naar 0 gegaan. Dus ook wel een goed produkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Open Outcry
  • Registratie: November 2020
  • Niet online

Open Outcry

Risk 'schreeuwlelijk'

phantom09 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:23:
[...]

Tsja geen idee wat goed gaat doen voor 2021. Heb wel het volgende gekocht:

https://beursproducten.vo...omPath=Bull%20&%20Bears--

Ooit had ik direxion daily SP500 3x bull gehad, wat het extreem goed deed. Heb deze 4x leveraged NAsdaq 100 bekeken en die is ondanks de extreme daling begin 2020 nog niet naar 0 gegaan. Dus ook wel een goed produkt.
Heb je enig idee wat je feitelijk gekocht hebt? :?

Top holdings: LONG PFE, AGN, ACCEL, NYT, RDSA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:57
rahulk schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:19:
ik heb even een vraag.

ik heb vandaag een brief gekregen dat fugro emissie gaat uitgeven. Is het verstandig om deze emissie te kopen. Of is het beter om de aandelen te verkopen?
De claim staat nu 1.43. Je hebt er 13 nodig om 11 aandelen te kopen (strike 2.12). Dan ben 18.59+23.32=41.91 kwijt voor 11 stukken. Nu die stukken in de markt geven levert 11*3.9=42.90 op. op 11 aandelen houd je ongeveer 1 euro over, minus kosten. imho alleen de moeite waard als je extreem lage kosten hebt èn het groot doet. Daar je het hier komt vragen verwacht ik niet dat je groot handelt.

Maar als iemand het anders ziet hoor ik het graag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robby609
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 20:11
rahulk schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:19:
ik heb even een vraag.

Je kan er ook niks mee doen dan krijg je een vergoeding van je broker over de verkochte claim rechten. Sommige brokers zoals BUX Zero kunnen de claim emissie niet verwerken en verkopen het automatisch voor je.

[ Voor 4% gewijzigd door robby609 op 04-12-2020 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rahulk
DJTimo schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:32:
[...]

De claim staat nu 1.43. Je hebt er 13 nodig om 11 aandelen te kopen (strike 2.12). Dan ben 18.59+23.32=41.91 kwijt voor 11 stukken. Nu die stukken in de markt geven levert 11*3.9=42.90 op. op 11 aandelen houd je ongeveer 1 euro over, minus kosten. imho alleen de moeit waard als je extreem lage kosten hebt èn het groot doet. Daar je het hier komt vragen verwacht ik niet dat je groot handelt.

Maar als iemand het anders ziet hoor ik het graag. :)
Heb voor het eerst dat ik een emissie krijg vandaar.... Ben begin dit jaar begonnen met beleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
Viper® schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:22:
[...]

Ligt eraan of je privé belegt of via een pensioen fonds. Bij sommige pensioen fondsen gaat bij overlijden niet altijd alles naar de erfgenamen maar de verzekeraar:
https://radar.avrotros.nl...npensioen-in-t164579.html

Als je privé belegt en overlijdt kunnen erfgenamen volgens mij door het overhandige van de overlijdensacte toegang krijgen tot het vermogen, als dat mogelijk is. Misschien dat dit via een notaris moet.
Hoe kunnen je nabestaanden weten dat je vermogen hebt staan bij DeGiro ? (als je dit zelf niet hebt aangegeven ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
descon schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:38:
[...]

Hoe kunnen je nabestaanden weten dat je vermogen hebt staan bij DeGiro ? (als je dit zelf niet hebt aangegeven ?)
Testament bij een notaris, anders een codicil opstellen.
Denk niet dat verzekeraars/banken in de gaten houden wie er overlijdt en dan melden dat deze persoon nog vermogen had.

[ Voor 16% gewijzigd door Viper® op 04-12-2020 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
Viper® schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:46:
[...]

Denk niet dat verzekeraars/banken in de gaten houden wie er overlijdt en dan melden dat deze persoon nog vermogen had.
Heb hier een lijstje voor ze liggen waar ze moeten zijn als ik onverwachts dood neerval. Daar redden ze zich dan maar mee. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Viper® schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:46:
[...]

Misschien naïef, maar kan je niet gewoon de login-gegevens aan je partner/ouders/kinderen geven + eventueel hun rekening als (mede)begunstigde rekening? Wel opletten bij scheidingen of familieruzies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user001
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:18:
https://www.degiro.nl/data/pdf/Voorwaarden_Beleggingsdiensten.pdf, artikel 3.10. Niet bijzonder informatief, maar wijst er alleszins op dat het geld niet verloren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Verwijderd schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:54:
[...]
Misschien naïef, maar kan je niet gewoon de login-gegevens aan je partner/ouders/kinderen geven + eventueel hun rekening als (mede)begunstigde rekening? Wel opletten bij scheidingen of familieruzies :)
Wachtwoord kluis met vrijgeef functie: 1 of meerdere personen krijgen toegang als je zelf er niet meer bent.
Oa Enpass heeft dat. Kun je tevens je TOTP instoppen, zodat dat ook geen belemmering is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fulgora
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 21:23
Get!em schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:35:
[...]

Wachtwoord kluis met vrijgeef functie: 1 of meerdere personen krijgen toegang als je zelf er niet meer bent.
Oa Enpass heeft dat. Kun je tevens je TOTP instoppen, zodat dat ook geen belemmering is.
Lastpass heeft een Emergency Access functie, waarmee je een andere LastPass kan machtigen om in noodgevallen toegang te krijgen tot een selecte lijst met wachtwoorden en notes (deze user krijgt geen toegang tot je gehele vault).

Echt een Last pass zeg maar :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:46

Qwerty-273

Meukposter

Verwijderd schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:54:
Dat is inderdaad naïef. Je belegt als persoon bij DeGiro. Als jij komt te overlijden dan is jouw vermogen (waar dan ook ter wereld) onderdeel van jouw erfenis. Dat vermogen zal dan ook via de erfenis verdeeld moeten worden. Als iemand plots buiten de erfenis om geld gaat onttrekken dan kan dat gelijk aangemerkt worden als vervreemding van vermogen. Niet iets waar je op zit te wachten in zo'n moeilijke situatie - zeker niet op het moment dat er onrust of strijd onder de erfgenamen uitbreekt.

Het makkelijkste is natuurlijk om zelf bij te houden waar jouw vermogen is ondergebracht. En je toekomstige nabestaanden te laat weten dat in het geval je overlijd, dit document/boekje erg belangrijk is. Je kan het ook elke keer in jouw testament laten verwerken, maar dat kost natuurlijk tijd en geld. Daar hoef je echt geen waardes bij te vermelden, of welke login/wachtwoord combinaties je daar gebruikt.

De nabestaanden hebben dan voldoende aan de overlijdensakte en de verklaring van erfrecht om over het vermogen te kunnen beschikken/beslissen. Zeker met de populariteit van niet in Nederland gevestigde platformen is deze verklaring van erfrecht bijna altijd wel noodzakelijk (ook in het geval van huwelijkspartners).

Een groter probleem is vermogen dat niet op naam is geregistreerd. Hoe kan je bewijzen dat het van de overleden persoon is geweest? Eenvoudigste voorbeeld is natuurlijk een crypto wallet, crypto op een Exchange is als het goed is wel op naam geregistreerd maar jouw eigen wallet op jouw computer niet.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Tim0252 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:59:

Momenteel lees ik ''verdubbel je geld in vijf jaar''.
Een leuk en makkelijk boek over langer termijn beleggen.

Fijne dag iedereen!
Hier een filmpje erover: https://www.youtube.com/watch?v=dPtrgmpmDyI

Ze hebben het o.a. over HAL en Sofina. Ben niet echt onder de indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Hij is inderdaad erg enthousiast over de holdings, hij noemt er vier bij naam (waar hij zelf in zit), maar geeft ook aan dat er vele andere zijn. Vanaf YouTube: Sam Hollanders - Verdubbel je geld in vijf jaar

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Longcat
Maracas10 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:46:
VWRL! Kan nog wel eens heel groot worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maracas10
Longcat schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:14:
[...]

VWRL! Kan nog wel eens heel groot worden. :)
Thankss!

Zal er eens naar kijken. Zit nu zelf in Plug Power en Scatec, maar wil daarnaast uitbreiden.
Vind het altijd zo lastig omdat er zo ontzettend veel aanbod is tegenwoordig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistolebob
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-09 19:46
Maracas10 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:17:
[...]

Thankss!

Zal er eens naar kijken. Zit nu zelf in Plug Power en Scatec, maar wil daarnaast uitbreiden.
Vind het altijd zo lastig omdat er zo ontzettend veel aanbod is tegenwoordig
VWRL is een gespreide index die met de hele beurs mee beweegt.
Verstandig maar wel een beetje saai.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Ik zat natuurlijk een beetje te trollen. :+ Was een inkoppertje. Voor serieuze reacties zal je toch zelf wat meer moeten inbrengen. Wat zijn Plug Power en Scatec waard denk je, en waarom?
Als je daar geen antwoord op hebt, dan is VWRL hoogstwaarschijnlijk één van de betere keuzes.

[ Voor 20% gewijzigd door Longcat op 04-12-2020 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maracas10
Longcat schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:22:
Ik zat natuurlijk een beetje te trollen. :+ Was een inkoppertje. Voor serieuze reacties zal je toch zelf wat meer moeten inbrengen. Wat zijn Plug Power en Scatec waard denk je, en waarom?
Zijn eigenlijk beide vooral lange termijn aandelen, duurzaamheid gebrabbel waar ik zelf minder fan van ben
Maar denk wel dat het steeds en steeds belangrijker wordt allemaal

Zoek nu wel een stock richting een wat andere kant.
Wat heb je bijvoorbeeld zelf in je portfolio en waar ben jij van overtuigd in 2021?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
Maracas10 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:24:
[...]

Zijn eigenlijk beide vooral lange termijn aandelen, duurzaamheid gebrabbel waar ik zelf minder fan van ben
Een goed bedrijf/product maakt geen goed aandeel. Ik zie zo vaak mensen die dit door elkaar halen dat wellicht het omgekeerde zelfs waar is. De 'mooiste' bedrijven zijn de slechtste aandelen omdat mensen het aandeel kopen vanwege het prachtige product.
Wat heb je bijvoorbeeld zelf in je portfolio en waar ben jij van overtuigd in 2021?
Ik heb geen individuele aandelen meer, zie een paar posts van mij terug. Je zou eens kunnen kijken naar SGF (SGT German Private Equity GmbH & Co KGaA). Deze had ik toen ze nog German Startups Group (GSJ) heetten en is ook wel eens over gepost in dit topic. Orca Energy Group (ORC.B) had ik ook in de portefeuille, ook al eens over gepost en is nog steeds interessant imo.
Toevallig heeft die laatste vandaag nog een persbericht gepubliceerd dat ze voor de zoveelste keer eigen aandelen gaan inkopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Longcat op 04-12-2020 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 12:21
Maracas10 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:24:
[...]

Lastige van de huidige situatie is dat duurzaam en EV 'hot' is, net als internet startups in 1999, we weten allemaal hoe dat afliep...
Wees voorzichtig dat je niet erbij springt in de hype voor de lange termijn en vervolgens een bagholder wordt wanneer de boel langdurig onderuit gaat. Kijk even waar het bedrijf 3 jaar geleden stond en hoeveel hun gemiddelde omzet gestegen is per jaar en hoe dat zich verhoudt tov de koers.

Plug power stond een jaar geleden nog op $3 en nu op $25, waarom zijn ze 8x zoveel waard geworden sinds vorig jaar?

Als er geen grote veranderingen plaats hebben gevonden qua producten etc, outlook etc. is er een goede kans dat men op de hype train voor deze EV bedrijven zijn gesprongen en dat daardoor de koers omhoog knalt, dat moet geen rede zijn om jou geld er ook in te stoppen, want met dat geld pakken de vroege vogels hun winst (en jij mogelijk je verlies) ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Santee op 04-12-2020 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maracas10
Santee schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:30:
[...]

Lastige van de huidige situatie is dat duurzaam en EV 'hot' is, net als internet startups in 1999, we weten allemaal hoe dat afliep...
Wees voorzichtig dat je niet erbij springt in de hype voor de lange termijn en vervolgens een bagholder wordt wanneer de boel langdurig onderuit gaat. Kijk even waar het bedrijf 3 jaar geleden stond en hoeveel hun gemiddeld omzet gestegen is per jaar en hoe dat zich verhoudt. Plug power stond een jaar geleden nog op $3 en nu op $25, waarom zijn ze 8x zoveel waard geworden sinds vorig jaar?

Als er geen super grote veranderingen plaats hebben gevonden is er een goede kans dat men op de hype train voor deze EV bedrijven zijn gesprongen en dat daardoor de koers omhoog knalt, dat moet geen rede zijn om jou geld er ook in te stoppen ;)
Hmmm helder!

Zoals jullie het horen ben ik zelf nog maar een beginner eigenlijk en laatste weken er vooral mee bezig.
Ik weet ook gewoon niet waar ik moet kijken om uberhaupt een interessant aandeel te vinden. Heb jij hier nog tips voor?

En wat heb jij zelf in je portfolio als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
phantom09 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:56:
[...]

Hier een filmpje erover: https://www.youtube.com/watch?v=dPtrgmpmDyI

Ze hebben het o.a. over HAL en Sofina. Ben niet echt onder de indruk.
Ben ik nou gek of hoe zit dat? In het filmpje zegt hij het volgende (op circa 12:00):

Een paar schoenen en een bal kosten samen 110 euro.
De schoenen kosten 100 euro meer dan een bal.

Wat kost de bal?

Wie dacht 10 euro?

Het is 105 euro.

Als een bal 5 euro kost en de schoenen kosten 100 euro meer, 105 euro is samen 110 euro.

Ik snap het even niet. Hij zei nks dat de bal 5 euro kost in het begin, dus hoe moet ik dat weten?
Het is toch X+Y=110. X =100 >> 100 -y = 110. Dus Y=10 (Y=bal).

Hoe kan je van 105 euro 110 maken?

[ Voor 9% gewijzigd door phantom09 op 04-12-2020 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Maracas10 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:34:
[...]

Hmmm helder!

Zoals jullie het horen ben ik zelf nog maar een beginner eigenlijk en laatste weken er vooral mee bezig.
Ik weet ook gewoon niet waar ik moet kijken om uberhaupt een interessant aandeel te vinden. Heb jij hier nog tips voor?

En wat heb jij zelf in je portfolio als ik vragen mag?
Ik ben ook relatief een noob, dus dat soort dingen kan ik lastig beantwoorden. Als je maar weet dat je op de lange termijn bijna niet de markt kan verslaan, of je moet het heel intensief volgen en goede picks maken (bijv binnen jou professionele expertise).

Also, ik ben op een voordelig punt begonnen, dus je had letterlijk elk aandeel kunnen kopen en winst kunnen maken 8)7 Pas als jij 20 jaar lang consistent de S&P500 kan verslaan denk ik dat je je tijd nuttig hebt besteed :+
Ik zou eerlijk gezegd op dit moment gewoon VWRL kopen en de stock picks pas later gaan doen.

[ Voor 19% gewijzigd door Santee op 04-12-2020 16:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
phantom09 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:34:
[...]

Ben ik nou gek of hoe zit dat? In het filmpje zegt hij het volgende (op circa 12:00):

Wat kost de bal?

Wie dacht 10 euro?

Het is 105 euro.

Als een bal 5 euro kost en de schoenen kosten 100 euro meer, 105 euro is samen 110 euro.

Ik snap het even niet. hoe kan je van 105 euro 110 maken?
Filmpje niet gekeken, maar als hij het zei zoals je opschrijft, dan was het inderdaad fout.
Schoenen = 100 + bal
Schoenen + bal = 110
110 = bal + schoenen
110 = bal + (100 + bal)
bal = 5
schoenen = 105

Tenzij je een schoen-bal arbitrage van plan bent, zie ik even de link met beleggen niet. :+

[ Voor 6% gewijzigd door Longcat op 04-12-2020 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Longcat schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:40:
[...]

Filmpje niet gekeken, maar als hij het zei zoals je opschrijft, dan was het inderdaad fout.
Schoenen = 100 + bal
Schoenen + bal = 110
110 = bal + schoenen
110 = bal + (100 + bal)
bal = 5
schoenen = 105

Tenzij je een schoen-bal arbitrage van plan bent, zie ik even de link met beleggen niet. :+
Exact, want als de schoenen 100 zouden zijn en de bal 10 (wat de meeste denken), dan zijn de schoenen €90 duurder dan de bal (100-10), niet 100. Klassiek voorbeeld, alleen de uitleg was waarschijnlijk erg warrig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:29
[...]

Wat kost de bal?

Wie dacht 10 euro?

Het is 105 euro.

Ik snap het even niet. Hij zei nks dat de bal 5 euro kost in het begin, dus hoe moet ik dat weten?
Het is toch X+Y=110. X =100 >> 100 -y = 110. Dus Y=10 (Y=bal).

Als X 5 euro kost, en Y kost 100 euro meer dan X, dan kost Y 5+100 = 105 euro.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:44
Door het verstandig te beleggen. Hiervoor is gelukkig minder wiskundig inzicht vereist dan om S + B = 110, S = B + 100 ⇒ B = 5 op te kunnen lossen, maar toch zou ik voorzichtig zijn met dingen als opties. :+

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Open Outcry schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:30:
[...]
Heb je enig idee wat je feitelijk gekocht hebt? :?
Jazekers, Hier een aantal punten:

-Dit product volgt de Nasdaq100 met een factor 4. Als dus de Nadsaq 1% stijgt stijgt dit product circa 4% (zo ook met dalen).

-Dit product kan op elk moment worden beeindigd door Vontabel

-Valt niet onder depositogarantiestelsel

-Ik kan mijn complete inleg kwijt raken

Dat laatste gaat gebeuren als het product 0 euro waard is geworden. Bji 4x leveraged is de kans klein. Bij een hoge leverage van b.v. 10x zeer reeel.

Daarom leg ik ook niet teveel in.

[ Voor 12% gewijzigd door phantom09 op 04-12-2020 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
c-nan schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:52:
[...]

Als X 5 euro kost, en Y kost 100 euro meer dan X, dan kost Y 5+100 = 105 euro.
Hij heeft niks gezegt dat X 5 euro kost. Hij zei dat X+y samen 110 kost. maar dat Y 100 euro meer kost dan X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Open Outcry
  • Niet online

Open Outcry

Risk 'schreeuwlelijk'

phantom09 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 17:00:
[...]

Hij heeft niks gezegt dat X 5 euro kost. Hij zei dat X+y samen 110 kost. maar dat Y 100 euro meer kost dan X.
Dat X=5 is overbodige informatie en hoefde hij ook niet te geven om het op te kunnen lossen. Het is niet meer dan een simpel stelsel van twee vergelijkingen. Op basis van eenvoudige algebra zou je dit kunnen oplossen, zoals een aantal keer gedemonstreerd hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Open Outcry
  • Niet online

Open Outcry

Risk 'schreeuwlelijk'

phantom09 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:57:
[...]

Jazekers, Hier een aantal punten:

-Dit product volgt de Nasdaq100 met een factor 4. Als dus de Nadsaq 1% stijgt stijgt dit product circa 4% (zo ook met dalen).

-Dit product kan op elk moment worden beeindigd door Vontabel

-Valt niet onder depositogarantiestelsel

-Ik kan mijn complete inleg kwijt raken

Dat laatste gaat gebeuren als het product 0 euro waard is geworden. Bji 4x leveraged is de kans klein. Bij een hoge leverage van b.v. 10x zeer reeel.

Daarom leg ik ook niet teveel in.
Weet je ook waarom je dit hebt gekocht? Althans, ik ben benieuwd waarom je voor een complex product kiest. Zeker in het kader van het probleem hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
Santee schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:30:
[...]

Wees voorzichtig dat je niet erbij springt in de hype voor de lange termijn en vervolgens een bagholder wordt wanneer de boel langdurig onderuit gaat. Kijk even waar het bedrijf 3 jaar geleden stond en hoeveel hun gemiddelde omzet gestegen is per jaar en hoe dat zich verhoudt tov de koers.

Plug power stond een jaar geleden nog op $3 en nu op $25, waarom zijn ze 8x zoveel waard geworden sinds vorig jaar?

Als er geen grote veranderingen plaats hebben gevonden qua producten etc, outlook etc. is er een goede kans dat men op de hype train voor deze EV bedrijven zijn gesprongen en dat daardoor de koers omhoog knalt, dat moet geen rede zijn om jou geld er ook in te stoppen, want met dat geld pakken de vroege vogels hun winst (en jij mogelijk je verlies) ;)
Vind die groene bedrijven ook wel erg tricky. Heb zelf daarom maar gekozen voor een ETF die zich daar op focust. Die waterstof aandelen zijn net crypto soms en wil dan niet teveel afhankelijk zijn van 1 aandeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maracas10
descon schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 17:50:
[...]

Vind die groene bedrijven ook wel erg tricky. Heb zelf daarom maar gekozen voor een ETF die zich daar op focust. Die waterstof aandelen zijn net crypto soms en wil dan niet teveel afhankelijk zijn van 1 aandeel.
Heb ik inderdaad ook wel hoor. Ben benieuwd wat mijn aandelen de komende maanden gaan doen. Laat het nu even voor wat het is denk ik. Eerder vandaag ook Virgin Galactic gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Na aanleiding van YouTube: Jonge cryptomiljonair Livaneli zoekt naar het nieuwe goud | Nieuw Geld kijkt er hier iemand naar bedrijven in de psychedelic inspired medicines & experiential therapies markt? Dat wordt na de ontwikkelingen in de cannabis markt (voornamelijk US en Canada natuurlijk) gezien als een veelbelovende markt.

Na wat eerst vluchtig zoeken kom je dan uit op bedrijven als:
Mind Medicine (MMED)
Champignon Brands (SHRM)
Revive Therapeutics (RVV) (en hun dochter Psilocin Pharma Corp.)
Compass Pathways (CMPS)
Ehave (EHVVF)

Via DeGiro heb je alleen de keuze uit de volgende drie, waar het aandeel aan de FRA beurs beschikbaar is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PorHUnvS0ok49g8yOFz_XDlPh9U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Wuci3G8srFG1Zxvt7TTBWz3z.png?f=user_large

Hoewel ik eigenlijk alleen kijk naar ETF's (juist vanwege de goede spreiding door het aanhouden van vele bedrijven binnen een ETF), lijkt mij dit een behoorlijk interessante markt. Maar tegelijkertijd ook zo ondoorgrondelijk als de standaard pharma markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@Qwerty-273 In de cannabis sector zijn er zat bedrijven die voor geen meter hebben gepresteerd. Waren vaak miniscule bedrijfjes met enorme verwachtingen en vreemde types zonder ervaring als management die niet bezig waren met maximaliseren van shareholder value maar vooral met dat van zichzelf.
Wellicht een sector waar je met stockpicking nog ergens kan komen, maar je moet wel door de bullshit heen kunnen kijken. Ik zou niet weten wat ik me moet voorstellen bij 'psychedelic inspired medicines', dus persoonlijk zou ik het aan me voorbij laten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Maracas10 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 18:06:
[...]

Heb ik inderdaad ook wel hoor. Ben benieuwd wat mijn aandelen de komende maanden gaan doen. Laat het nu even voor wat het is denk ik. Eerder vandaag ook Virgin Galactic gekocht.
Virgin Galactic lijkt mij wel een van de meest speculatieve aandelen die je kunt vinden, m.u.v. de op de afgrond / failliete bedrijven.
Volgens mij is het nog nooit op een commerciële manier gelukt een bemande ruimtevlucht te organiseren en zijn vrijwel alle bedrijven die dit probeerden de afgelopen decennia inmiddels failliet, dus waarom zou het nu wel lukken?
Dan - als - is het de vraag hoeveel geld hiermee te verdienen valt.

Pagina: 1 ... 29 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.