Leuk al die lijstjes met individuele aandelen die dik in de plus staan en boeken om je geld te verdubbelen enzo...
Ik ben de afgelopen dagen nog maar eens kritisch gaan kijken naar mijn handelen de afgelopen maanden. Eind 2017 ben ik begonnen met inleggen bij Meesman, eerst met € 100,- maand en dat is gegroeid tot € 500 maand. In het begin obligaties, wereldwijd en opkomende landen en na verloop van tijd heb ik de obligaties er uit gegooid. Inleg is nu 80/20, maar verhouding in portefuille nog 75/25 (world/EM).
Een eenmalige bonus heb ik bij de huisbank in fondsen gestopt volgens de 88/12 verdeling. In de afgelopen 1,5 jaar heb ik ook wat losse aandelen gekocht (nu circa 10% van totaal belegde vermogen). Die aandelen zijn gespreid (olie, zuivel, vastgoed & IT). Olie (oké ik geef het toe het is Shell) staat bij mij nog op -36%. Alle bedrijven zijn wereldwijd vertegenwoordigd. En bij alle bedrijven heb ik een goed gevoel. Maar daar koop je niets voor. De meeste aandelen zijn gekocht o.b.v. 'lijntjes trekken' en persoonlijke verwachting. Alleen het aandeel van het bedrijf waar ik werk ken ik van binnen en buiten, megaveel potentie maar toch heb ik daar per saldo het grootste verlies op (is ook 50% van individuele aandelen). Want hoeveel inhoudelijke kennis ik ook heb, de koers kan ik niet onderbouwen.
Dus mede dankzij de post van @
Miki ben ik maar weer eens gaan nadenken. Gezien de onrust die individuele aandelen met zich mee brengen en de rust die @
Longcat omschrijft met ETF/fondsen (welke ik ook herken van de eerste periode dat ik alleen in ETFs belegde) overweeg ik ook om mijn individuele posities te liquideren.
Maar hoe doe je dat eigenlijk? Door de zure appel heen bijten en alles in 1 keer verkopen? Verkoopdoelen stellen per aandeel? En daar komt dan de werkelijke aard om de hoek kijken: FOMO / hebberigheid. De meeste aandelen hebben veel potentie, met koersdoelen die tot wel 60% hoger staan dan de huidige koers. En wat te doen met het aandeel van het bedrijf waar ik werk, daar ligt het koersdoel ook hoger en daar heb ik tenminste wél wat gevoel bij.
Ik overweeg nu om alles m.u.v. aandelen in het bedrijf waar ik werk te verkopen en daarvan de positie in het aandeel van het bedrijf waar ik werk te vergroten. Die geeft toch geen real time koersinformatie en daarmee ook wat rust.