Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 106 Laatste
Acties:
  • 789.891 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Open Outcry
  • Registratie: November 2020
  • Niet online

Open Outcry

Risk 'schreeuwlelijk'

Wellicht ook handig om te weten dat dit soort initiatieven ook bekend zijn bij lokale netbeheerders, TSO's en energieopwekkers en ze op Europees niveau beleid aan het maken zijn om energie (zoals dat vroeger ook bij internet ging) te prijzen op basis van benodigde capaciteit/levergaranties in plaats van verbruik.

Mijn gedachten:
  • Tesla is niet de enige aanbieder van energieopslagsystemen of micro-opwekking. Voor beide zijn er ook andere partijen, op basis van andere en vergelijkbare technologie.
  • Opwekking op extreem lokale basis vraagt veel van de netten op het middenspanningsniveau en hoogspanningsniveau. Zodra dit gemeengoed wordt, verandert het bekostigingsmodel van netbeheerders mee en is je voordeel weg. Althans, dan wordt deze weggesnoept door de druk je als opwekker op het net legt.
  • De energiemarkt is op het vasteland van Europa vrijwel frictieloos. Autobid klinkt heel fancy, maar is iets wat echt alle energiebedrijven, die zelf opwekken, hier ook verfijnd hebben.
Aansluitend bij mijn voorgangers: een goed product (dat ontken ik niet per se namelijk) maakt nog niet direct outperformance in de markt. Het bier van de lokale brouwerij vind ik ook het beste van Nederland, maar momenteel is mijn investering aldaar niet echt aan het outperformen. Flauwe vergelijking, ik weet het, maar verwar het ene niet met het ander.

Top holdings: LONG PFE, AGN, ACCEL, NYT, RDSA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:24
Magpie schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 16:46:
Ik vergelijk het huidige Tesla graag met het Apple (Iphone) tijdens haar groeiperiode.

- Innovatief in een nieuwe markt en "status appeal"? Apple check en Tesla check (hoewel je ook zeker argumenten voor een vervangingsmarkt kunt maken, mensen hebben maar 1 of 2 auto's, maar dat gold ook voor een mobiele telefoon).
Klopt, maar een smartphone is vele malen goedkoper dan een auto. Het is voor de meeste mensen mogelijk om zeg elk jaar een nieuwe smartphone te kopen. Echter het is voor de meeste mensen niet mogelijk om elk jaar een nieuwe auto te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Verwijderd1 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:49:
[...]

Bij Tesla zie ik vooral hele dure dingen (ik vermoed dan dat de meeste van die gadgets boven de 5000 euro uitkomen). Maar als je die dingen eenmaal hebt vraag ik me af of er nog veel winst naar Tesla gaat. Bijvoorbeeld voor die verbinding tussen energie opwekken en het naar de auto's brengen (ook onderweg), is Tesla dan niet afhankelijk van andermans infrastructuur? Als jij in Italië bent heb je toch een stroomnet nodig om jouw zonnepaneel energie naar je toe te brengen. Dat kan natuurlijk verrekend worden, maar de netbeheerder zal daar ook wat winst uit willen halen.
Het zonnepaneel kan slechts een kleine hoeveelheid energie opwekken. Die kun je het beste voor eigen gebruik houden. De vraag is hoeveel je voor je opgewekte stroom terug krijgt. Ik vermoed kostprijs (7 a 8 cent) en dan kost het je allemaal maar geld. Daarnaast gaat de accu minder lang mee als je stroom weer weggeeft van je auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@Open Outcry Het is niet dat ik denk dat Tesla de enige is met “autobidder” of autonomie, maar ze zijn wel het meeste uitgesproken. Dat maakt ze zeker niet de beste, maar het gaat mij met name om de potentie van de totale markt.

Alleen vraag ik mij af waarom de concurrentie niet met dit soort projecten komt of showcased. Zou het net als EVs puur om schaal gaan om rendabel te worden? Zie de grafiek in deze Tweet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:37
Cocytus schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 15:19:
[...]
Als je je stock tips bij Ben Felix haalt, weet je zeker dat je op de lange termijn nooit de markt verslaat. Dit is gewoon Jim Cramer maar dan op YouTube in plaats van cable tv. Infotainment. Waar denk je dat Ben Felix z'n geld mee verdient? Dat is niet met de aandelenmarkt, maar met de advertentiemarkt.
Ik weet niet of je de video's van Ben Felix goed hebt bekeken maar er staan een paar onjuistheden in deze post.

Ben Felix en Jim Cramer zitten aan totaal andere kanten van het spectrum. Ben Felix geeft bijvoorbeeld helemaal geen stock tips, nooit. Jim Cramer geeft iedere week stock tips, of nog vaker.

Ben Felix zijn video's zijn gebaseerd op relevante wetenschappelijke studies. Bij Jim Cramer totaal niet. Bij Jim Cramer draait het om entertainment. Bij Ben Felix totaal niet.

Mensen die graag Jim Cramer kijken zullen zich dood vervelen bij Ben Felix. Mensen die Ben Felix waarderen zullen waarschijnlijk helemaal niets om Jim Cramer geven.

Ben Felix verdient zijn geld voornamelijk als portfoliomanager, hoewel ik niet weet wat hij met YouTube verdient.

De beleggingsadviezen van Ben Felix gaan over index beleggen en factor investing. Index beleggen geeft natuurlijk ongeveer de resultaten van de markt. Factor beleggen heeft statistisch gezien een grotere kans om de markt te verslaan dan stock picking, aldus de relevante wetenschappelijke studies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Joindry schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 14:39:
[...]
(Ben Felix zette trouwens vandaag net een video hierover online) Die kerel is echt mijn favoriete leraar op youtube. Spreekt eigenlijk 15 min over Tesla vandaag zonder het merk één keer te vernoemen. _/-\o_
DE daling komt er volgens hem wanneer we Tesla correct naar waarde gaan kunnen inschatten en het breed te implementeren valt.
Ik geloof je 100% dat een correcte waardering nog moet komen. Maar die waardering zit niet in de categorie autofabrikant alleen.
Ik geloof dat de video o.a. een reactie was op ARK innovation ETF. Zie hier: https://community.rationa.../t/we-re-being-mocked/372

Of hij ook Tesla in zijn achterhoofd had weet ik niet maar zo zou maar kunnen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
phantom09 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 21:18:
klopt, de correctie zal vroeg of laat komen. Mensen zijn de aandelen rond het jaar 2000 vergeten. Zo was intel in 2000 circa 70 dollar waard. Daarna klapte de koers door de dotcom crisis in elkaar naar 16 dollar. een waardedaling van bijna 80% ! Intel heeft in al die jaren nog nooit de 70 dollar weer behaald.

Of neem AMD, die was in 2000 44 dollard waard en na de dotcom crash 3,8 dollar waard. Meer dan 90% minder.
Je hebt eigenlijk geen bubbel nodig om dramatische verliezen te vinden, of grote bedrijven die uiteindelijk failliet gaan (of voor pennies-on-the-dollar overgenomen worden). En dat kan in één klap (zoals bij een bubbel) of als langzame aftakeling over een aantal jaren.

Bij de dotcom crash zijn er m.i. ook betere voorbeelden te vinden, die juist niet meer opgekrabbeld zijn. Dat zijn vaak bedrijven van wie je de naam niet (meer) kent. Die zijn dus geen 80 of 90% gedaald, maar 100% zonder uberhaupt kans om weer op te krabbelen. Je kan nog discussieren of een last-minute overname van de boedel voor 1% van de piekwaarde nog telt als een 100% loss of niet, maar dat is m.i. alleen nog maar semantiek. Het resultaat is een vrijwel 100% loss voor de investeerder.

(edit: en hebben we voor nu weer even genoeg over Tesla gesproken? Zeker over de niet direct financiele kant?)

[ Voor 4% gewijzigd door TechLight op 29-11-2020 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:23
Iets totaal anders dan :)

Vanaf vandaag is Unilever volledig brits en qua aandelen op de beurs:
Nederlandse aandelen Unilever NV worden omgezet in Britse aandelen en is er nog maar één rechtsvorm, de Britse PLC. Dat Britse aandeel houdt wel een notering op de Amsterdamse beurs. Het zijn vooral veranderingen op papier die in de praktijk niet direct grote impact hebben.
https://nos.nl/artikel/23...aar-alleen-nog-brits.html

[ Voor 11% gewijzigd door JohanNL op 29-11-2020 11:53 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larmoth
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11:45
phantom09 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 19:30:
[...]

Wat wil de Belgische overheid dan weten? Moet je elke transactie doorgeven of zo?
Bij elke transactie moeten we in België tax betalen. Bij de meeste brokers wordt dit automatisch toegevoegd aan uw kosten maar dit gebeurt niet bij Bux. Dus elke maand krijg je een overzicht van al uw transacties en bijkomende taxen. Deze taxen moet je dan manueel overschrijven en documenteren. Toch een heel gedoe denk ik. Ik ga het eens uittesten maar ik vermoed dat dit een spelbreker zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Larmoth schreef op zondag 29 november 2020 @ 16:35:
[...]

Bij elke transactie moeten we in België tax betalen. Bij de meeste brokers wordt dit automatisch toegevoegd aan uw kosten maar dit gebeurt niet bij Bux. Dus elke maand krijg je een overzicht van al uw transacties en bijkomende taxen. Deze taxen moet je dan manueel overschrijven en documenteren. Toch een heel gedoe denk ik. Ik ga het eens uittesten maar ik vermoed dat dit een spelbreker zal zijn.
Hoeveel tax moet je dan betalen per transactie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-06 21:11
Deveon schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 23:10:
@Open Outcry Het is niet dat ik denk dat Tesla de enige is met “autobidder” of autonomie, maar ze zijn wel het meeste uitgesproken. Dat maakt ze zeker niet de beste, maar het gaat mij met name om de potentie van de totale markt.

Alleen vraag ik mij af waarom de concurrentie niet met dit soort projecten komt of showcased. Zou het net als EVs puur om schaal gaan om rendabel te worden? Zie de grafiek in deze Tweet.
[Embed]
Het nieuwtje deze week is dat ze bij Berlijn een fabriek bouwen die begint met 100GWh per jaar en doorgroeit naar 250GWh.

Ter vergelijking. VAG heeft ook een eigen batterij fabriek aangekondigd in Duitsland. Die gaat 16 GWh per jaar produceren, vanaf 2024.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Open Outcry
  • Niet online

Open Outcry

Risk 'schreeuwlelijk'

phantom09 schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:09:
[...]

Hoeveel tax moet je dan betalen per transactie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2AXLQ0RBXVBmBCO9xqvtYa_WsuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ktbZ4XhP20RY80CV6ONr9uYn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@RocketKoen Eerst maar de permit ervoor afwachten. Volgens mij was dat het euvel met grondwater gebruik en zit daardoor niet in de officiële bouwplannen van GF Berlijn. In eerste instantie komen de cellen uit de pilotlijn in Fremont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:19
Ik zocht een etf die gespreid is in nieuwe energie. Ben uitgekomen bij volgende 2:
LYXOR NEW ENERGY / ticker LYM9

Lyxor UETF New Energy / ticker NRJ

Echter kan ik zowel via morningstar / degiro geen info terugvinden over welke index ze volgen of eventuele bedrijven die in deze ETF behoren.

Sterker nog, op de lyxor website zelf lijkt beide ETF's niet te bestaan?

Kan iemand zeggen waar ik de info kan verkrijgen die ik zoek? Of een *tip geven welke ETF intressant is om breed te beleggen in groene energie?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
Volgens mij is het al eens eerder voorgesteld, maar moet er niet een 'Beleggen in Tesla' topic komen? Zo te zien wordt er zat gepost (vaak ook nog eens zonder directe relatie tot het topic beleggen) voor een zelfstandig topic en dit topic heeft genoeg bestaansrecht zónder Tesla posts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Rubberen schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:45:
Ik zocht een etf die gespreid is in nieuwe energie. Ben uitgekomen bij volgende 2:

Echter kan ik zowel via morningstar / degiro geen info terugvinden over welke index ze volgen of eventuele bedrijven die in deze ETF behoren.

Kan iemand zeggen waar ik de info kan verkrijgen die ik zoek? Of een *tip geven welke ETF intressant is om breed te beleggen in groene energie?
Dit is hem toch gewoon?
https://www.lyxoretf.nl/e...etf-dist/fr0010524777/eur

Benchmark is World Alternative Energy Total Return Index
Top 5 is al > 50% van de index :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Open Outcry
  • Niet online

Open Outcry

Risk 'schreeuwlelijk'

Rubberen schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:45:

Ja, gewoon op hun website.
The Lyxor New Energy (DR) UCITS ETF - Dist is a UCITS compliant exchange traded fund that aims to track the World Alternative Energy Total Return Index.
The index is calculated from a selection of stocks conducted by RobecoSAM, and tracks the world’s 40 largest companies operating in the renewable energy, distributed energy or energy efficiency sectors, who derive at least 40% of their revenue from alternative energy related activities. The index composition is reviewed semi-annually in January and July. It is market cap weighted and stock weights are capped at 15%. Further index details may be found at www.sgindex.com
Ik ben wel altijd benieuwd wat je drijft om specifiek in dit thema te beleggen. Wil je dat delen?

[ Voor 3% gewijzigd door Open Outcry op 29-11-2020 21:51 . Reden: Interesse in het thema, why? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
Longcat schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:48:
[...]

Dit is hem toch gewoon?
https://www.lyxoretf.nl/e...etf-dist/fr0010524777/eur

Benchmark is World Alternative Energy Total Return Index
Top 50 is al > 50% van de index :D
Omdat ik van Belgie ben, zie ik dus niet de info die jij kan zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
Open Outcry schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:49:
[...]

Ja, gewoon op hun website.

[...]

Ik ben wel altijd benieuwd wat je drijft om specifiek in dit thema te beleggen. Wil je dat delen?
Ja hoor.

Kort gezegd je hoort niets anders meer dan dat alle landen doelstellingen hebben om CO neutraal te worden. Dit heeft als gevolg dat er dus grote investeringen zullen gebeuren op vlak creëren van groene energie: windmolens / zonnepanelen noem het maar op. Ook baggerbedrijven profiteren hier van mee aangezien zij bijvoorbeeld de windmolens plaatsen.

Ik ben zelf een relatief klein belegger dus zoek ik een ETF die ofwel een index volgt die allerlei groene bedrijven volgt. Of een ETF die zelf bedrijven volgt die enkele met groene energie te maken heeft.

Maar aan de hand van jullie reactie is deze ETF niet bepaald een aanrader?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
@Rubberen Top 10 is ~70% van de index, waar maar 39 bedrijven in zitten. De TER is 0.6%. Dat vind ik vrij duur voor iets dat je zelf vrij makkelijk repliceert. Bedrijven binnen de index heb ik overigens geen mening over.
Wat je zegt tav investeringen in o.a. wind energie zal vast kloppen, maar Vestas is in het laatste jaar dan ook zo goed als verdubbeld in waarde.

[ Voor 24% gewijzigd door Longcat op 29-11-2020 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Dus in Belgie moet je alleen belasting betalen over:

-aankopen
-verkopen
-divdend
-interest

Klopt dat? Dan ben je dus goedkoper uit dan in Nederland. Tenminste als je niet al teveel handeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
Longcat schreef op zondag 29 november 2020 @ 22:13:
@Rubberen Top 10 is ~70% van de index, waar maar 39 bedrijven in zitten. De TER is 0.6%. Dat vind ik vrij duur voor iets dat je zelf vrij makkelijk repliceert. Bedrijven binnen de index heb ik overigens geen mening over.
Wat je zegt tav investeringen in o.a. wind energie zal vast kloppen, maar Vestas is in het laatste jaar dan ook zo goed als verdubbeld in waarde.
Dan zal ik wellicht mijn oorspronkelijke idee uitvoeren en dus investeren in:
Alfen: batterij technology
Cfe: hieronder valt deme ( baggerbedrijf die offshore windmolens voorziet)
Siemens energy: windmolens

Vestas is inderdaad zo hard al gegaan dat het niet meer normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Open Outcry
  • Niet online

Open Outcry

Risk 'schreeuwlelijk'

phantom09 schreef op zondag 29 november 2020 @ 22:19:
[...]

Dus in Belgie moet je alleen belasting betalen over:

-aankopen
-verkopen
-divdend
-interest

Klopt dat? Dan ben je dus goedkoper uit dan in Nederland. Tenminste als je niet al teveel handeld.
Misschien slightly off-topic, maar wat je zegt klopt qua eerste gedeelte wel. Of het voordeliger is, hangt heel erg af van je situatie. Alleen de roerende voorheffing (dividendbelasting, zoals we dat in Nederland hebben) over de eerste €800 aan dividend is vrijgesteld en terugvorderbaar in de personenbelasting (inkomstenbelasting in Nederland). Dus in sommige gevallen wel, als je puur kijkt naar de belastingdruk die je hebt als belegger; en in andere gevallen niet.

Zodra er boven die 30% x €800 = €240 roerende voorheffing is ingehouden in een jaar, ben je dus 30% over je dividendrendement kwijt aan belastingen, excl. de belasting op de transacties. Kan rap gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Open Outcry
  • Niet online

Open Outcry

Risk 'schreeuwlelijk'

Rubberen schreef op zondag 29 november 2020 @ 22:43:
[...]

Je zou verder ook kunnen kijken naar wat de holdings zijn van die ETF's en daarover onderzoek kunnen doen. Gratis inspiratie in ieder geval, maar altijd wel je eigen onderzoek noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-06 21:11
Deveon schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:38:
@RocketKoen Eerst maar de permit ervoor afwachten. Volgens mij was dat het euvel met grondwater gebruik en zit daardoor niet in de officiële bouwplannen van GF Berlijn. In eerste instantie komen de cellen uit de pilotlijn in Fremont.
Tsja. Als ze die daar niet krijgen dan staan er genoeg andere regio's te popelen. Het zijn toch weer een paar duizend banen.
Maar ik verwacht dat ze het gewoon in Berlijn mogen bouwen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Zelf volg ik ook SQM en ALB. Dit zijn twee van drie grote lithium mining bedrijven en álle experts verwachten een te kort hierin de komende 2 tot 5 jaar en dan zal hun omzet en marge hoogst waarschijnlijk toe nemen. Ik heb echter nog niet achterhaald of deze groei al ingecalculeerd is maar het schijnt een vrij stroeve sector te zijn.

@Longcat Ik snap wel wat je bedoeld, maar denk niet dat z’n topic zal overleven. Daarnaast komt Tesla vaak ten sprake omdat het een unicorn is en alles lijkt te disrupten, tot aan toe treden van de S&P500 aan toe (ze hebben nog nooit openbaar om advies gevraagd). Dat soort zaken kan je hier eigenlijk ook niet weren. Inhoudelijk mag het van mij ook wel een pitje lager, maar bij sommige misvattingen kan ik het toch niet laten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

[...]

Als je toch een ETF zou willen, ik heb deze:
iShares Global Clean Energy UCITS ETF.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fazzo
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:49
Na al jaren meelezen hier en bij het FO topic, eindelijk een eerste post!

Ik beleg al een aantal jaar met mijn eigen spaargeld. Ondertussen heb ik een gezin en wil ik ook graag beleggen met gezamelijk geld plus een potje aanmaken voor onze kinderen.

Hoe hebben jullie deze verschillende 'geldstromen' ingericht? Natuurlijk ga ik niet uit van een breuk tussen mij en mijn partner, maar ik zou graag ons eigen geld gescheiden houden van het geld dat we tegenwoordig samen beheren (hij ook trouwens, hij is een stuk risico averser dan ik en beleggen durft hij eigenlijk niet, gelukkig is hij er wel oke mee dat ik dit (verstandig) met ons gezamelijk geld doe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:32

WhySoSerious

Be the change.

Brilsmurfffje schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:06:
[...]

Als je toch een ETF zou willen, ik heb deze:
iShares Global Clean Energy UCITS ETF.
Is een mooie inderdaad, maar helaas Distriuting. Heb een Custody account bij Degiro en ben zelf dan ook nog op zoek naar herbeleggende ETF's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:39
Is er hier iemand die ook Unilver aandelen bij DEGIRO heeft?
Sinds vanochtend gebeurt er iets geks:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8w7V3sl1V2yYy-eLFN7bNarrlgc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kPOEN9wMrmFaqGmU3CNigID9.png?f=user_large

Ik kan me voorstellen dat de aandelen worden verplaatst van Amsterdam naar Londen, maar de aantallen en de waardes kloppen niet (bij mij in ieder geval niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
robindk schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:42:

[Afbeelding]

Ik kan me voorstellen dat de aandelen worden verplaatst van Amsterdam naar Londen, maar de aantallen en de waardes kloppen niet (bij mij in ieder geval niet)
Vaak is het een kwestie van een dagje wachten tot alles weer klopt.

Overigens worden de aandelen niet verplaatst van Amsterdam naar Londen. Je aandelen blijven bij Euronext amsterdam. Enige wijziging is dat het geen N.V. meer is maar een PLC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:42
robindk schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:42:

[Afbeelding]

Ik zie hier niets anders dan dat er nu PLC achter staat. Aandelen zouden ook gewoon aan in nederland op de beurs blijven voor zo ver ik begrepen heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-06 15:36
De Isin veranderd wel, maar Euronext is allang blij dat ze 25 aandelen kunnen vinden om in de index te stoppen. Dus Unilever blijft in de AEX. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:39
DEGIRO plaatst nu ook een melding:

Details corporate action
Voor elk aangehouden aandeel Unilever N.V. (NL0000388619) hebben aandeelhouders één aandeel UNILEVER PLC (GB00B10RZP78) ontvangen. Indien u aandelen Unilever heeft, dan is de omzetting terug te vinden in het rekeningoverzicht en de portefeuille. Deze boeking (koop - verkoop) heeft meerdere malen plaatsgevonden in het rekeningoverzicht. Dit is enkel een vorm van administratieve weergave. Per saldo hebben aandeelhouders dus eenmaal een verkoop van Unilever N.V. (NL0000388619) en eenmaal een aankoop van UNILEVER PLC (GB00B10RZP78) gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldkampj
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-04-2022
Rubberen schreef op zondag 29 november 2020 @ 22:00:
[...]

Ja hoor.

Kort gezegd je hoort niets anders meer dan dat alle landen doelstellingen hebben om CO neutraal te worden. Dit heeft als gevolg dat er dus grote investeringen zullen gebeuren op vlak creëren van groene energie: windmolens / zonnepanelen noem het maar op. Ook baggerbedrijven profiteren hier van mee aangezien zij bijvoorbeeld de windmolens plaatsen.

Ik ben zelf een relatief klein belegger dus zoek ik een ETF die ofwel een index volgt die allerlei groene bedrijven volgt. Of een ETF die zelf bedrijven volgt die enkele met groene energie te maken heeft.

Maar aan de hand van jullie reactie is deze ETF niet bepaald een aanrader?
Is dit niks? https://www.ishares.com/n...al-clean-energy-ucits-etf

Is dit jaar al wel flink door het dak gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:08
Fazzo schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:52:
Na al jaren meelezen hier en bij het FO topic, eindelijk een eerste post!

Ik beleg al een aantal jaar met mijn eigen spaargeld. Ondertussen heb ik een gezin en wil ik ook graag beleggen met gezamelijk geld plus een potje aanmaken voor onze kinderen.

Hoe hebben jullie deze verschillende 'geldstromen' ingericht? Natuurlijk ga ik niet uit van een breuk tussen mij en mijn partner, maar ik zou graag ons eigen geld gescheiden houden van het geld dat we tegenwoordig samen beheren (hij ook trouwens, hij is een stuk risico averser dan ik en beleggen durft hij eigenlijk niet, gelukkig is hij er wel oke mee dat ik dit (verstandig) met ons gezamelijk geld doe)
Dit is vergelijkbaar met het gescheiden houden van andere bezittingen en geldstromen binnen een relatie. Formeel is dat geregeld in de relatievorm die jullie zijn aangegaan, je kunt onderling een boel afspreken maar als puntje bij paaltje komt dan zullen bijv. bij een echtscheiding na een huwelijk in gemeenschap van goederen al je bezittingen 50/50 verdeeld moeten worden. Met kinderen wordt het nog weer een stukje ingewikkelder. Dit gaat echter veel te ver voor dit topic.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazzo
We zijn niet getrouwd (wel samenlevingscontract/testament) dus dan ligt het ook weer anders.

Ik zoek vooral een manier hoe ik bij een broker/bank de geldstromen in aparte accounts kan houden. Om zelf te gaan bij houden welk aandeel/etf met welk geld gekocht is lijkt me niet echt de bedoeling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:17

Sorcerer8472

Mens sana?

Lekker, De Giro opent en je kunt geen orders plaatsen. Of ligt dat aan mij? Zowel desktop als mobiel :{

Edit: duurde een paar minuten, is gefixed :)

[ Voor 18% gewijzigd door Sorcerer8472 op 30-11-2020 15:36 ]

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Open Outcry
  • Niet online

Open Outcry

Risk 'schreeuwlelijk'

Fazzo schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:27:
We zijn niet getrouwd (wel samenlevingscontract/testament) dus dan ligt het ook weer anders.

Ik zoek vooral een manier hoe ik bij een broker/bank de geldstromen in aparte accounts kan houden. Om zelf te gaan bij houden welk aandeel/etf met welk geld gekocht is lijkt me niet echt de bedoeling :)
In dat geval zou ik, precies zoals je zegt, aparte accounts openen. Dat is niet zo gek lastig te organiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:08
Fazzo schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:27:

Als je een klassiek Nederlandse relatie hebt met ieder een eigen bankrekening plus een gezamenlijke en/of rekening zou je bijv. bij de ING voor elke bankrekening een beleggingsrekening kunnen openen. Uiteraard met de bijbehorende kosten van 20 euro per jaar per bankrekening met beleggingsrekening. Om die kosten te drukken zou je volgens mij ook meerdere beleggingsrekeningen kunnen openen op bijv. de en/of rekening omdat je dan maar 1 keer de 20 euro per jaar hoeft te betalen en wel een gescheiden administratie houdt.

[ Voor 11% gewijzigd door Radiodurans op 30-11-2020 15:50 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:51
Zo na PLTR gemist te hebben, heb ik al wel enkele maanden KCAC (QuantumScape). Helaas in september besloten en aantal SPACs eruit te gooien en de helft van KCAC eruit gegooid op $16 (daarna nog naar $11 gedaald), en nu gek genoeg is er enorme hype voor. Vrijdag op de dag na de merger naar QS +58% en vandaag +30% op $48. Twijfel een beetje of ik ze eruit moet flikkeren (ik heb maar een heel klein aantal speculatief gekocht) en winst moet pakken.

Dit kan zo corrigeren naar $40 of lager namelijk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:46
Santee schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:49:
Zo na PLTR gemist te hebben, heb ik al wel enkele maanden KCAC (QuantumScape). Helaas in september besloten en aantal SPACs eruit te gooien en de helft van KCAC eruit gegooid op $16 (daarna nog naar $11 gedaald), en nu gek genoeg is er enorme hype voor. Vrijdag op de dag na de merger naar QS +58% en vandaag +30% op $48. Twijfel een beetje of ik ze eruit moet flikkeren (ik heb maar een heel klein aantal speculatief gekocht) en winst moet pakken.

Beetje warrig verhaal dit. Wat wil je nu zeggen? Dat je gegokt hebt en dat dit niet handig is gebleken en vraagje nu aan ons of het balletje straks op rood of zwart valt?

Wat is je beleggingsplan. Wat was de reden om de aandelen te kopen? Welke doel had je daarbij?

Volg je eigen beleggingsplan en dan heb je ons advies niet nodig ;)

Ps...ik zie dat jij, zeer waarschijnlijk, werkt in de sector waarin je nu aandelen gekocht hebt. Is dit wel wat je wilt? Ik snap dat je trots bent op je sector en daar heilig in geloofd. Echter....gaat het mis met je sector ben je straks én je baan kwijt én je aandelen.
Daarom volgen veel mensen het devies om aandelen in hun eigen sector/ bedrijf te behandelen als "junk" en de exposure daaraan niet groter dan markt gewogen te houden.

[ Voor 18% gewijzigd door Panzer_V op 30-11-2020 15:56 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online

Wat ik nog wel eens doe met kleine bedragen is een stop-loss erop zetten. Mocht het aandeel kelderen dan ben je borg je een deel van de winst. Echter met dit soort aandelen kan het een week later zo maar weer hoger staan. Wat is jou strategie hierin? Gaat het om korte termijn winst of denk je dat het bedrijf over enkele jaren nog veel meer waard wordt?

Bij mij staat die op de watchlist, als de koers stabiliseert en de hype ingehaald is dan zie ik het tegen die tijd wel. Ik probeer kopen bij onrealistische fluctuaties te voorkomen en verkoop enkel wanneer ik elders een beter kans zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Panzer_V schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:53:
[...]

Beetje warrig verhaal dit. Wat wil je nu zeggen? Dat je gegokt hebt en dat dit niet handig is gebleken en vraagje nu aan ons of het balletje straks op rood of zwart valt?

Wat is je beleggingsplan. Wat was de reden om de aandelen te kopen? Welke doel had je daarbij?

Volg je eigen beleggingsplan en dan heb je ons advies niet nodig ;)

Ps...ik zie dat jij, zeer waarschijnlijk, werkt in de sector waarin je nu aandelen gekocht hebt. Is dit wel wat je wilt? Ik snap dat je trots bent op je sector en daar heilig in geloofd. Echter....gaat het mis met je sector ben je straks én je baan kwijt én je aandelen.
Daarom volgen veel mensen het devies om aandelen in hun eigen sector/ bedrijf te behandelen als "junk" en de exposure daaraan niet groter dan markt gewogen te houden.
toon volledige bericht
Het plan van deze 'speelse' aandelen was om ze te houden en over een paar jaar te zien of er wat van komt. Het overvalt mij een beetje dat ze binnen 2 dagen van de $20 range naar $50+ boomen. Riekt veel naar een pump and dump momenteel, dus twijfel een beetje om ze van de hand te doen en later terug te kopen.

@PS Dat valt mee hoor, zoveel zijn ze niet gekoppeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maracas10
  • Laatst online: 23-06-2021
Even een vraag: Op google kan je altijd de nabeurs en voorbeurs zien, maar waarom klopt daar nooit geen ene reet van?

Heb zelf Powerplug en stond bijna 1 punt hoger dan vorige sluitkoers op vrijdag, nu weer onder de sluitkoers van vrijdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Waarom klopt daar volgens jou geen ene reet van? Dat is de koers die het op dat moment had. Koers = prijs waarvoor iemand voor het laatst daadwerkelijk heeft gehandeld.

[ Voor 29% gewijzigd door Zr40 op 30-11-2020 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maracas10
Zr40 schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:12:
Waarom klopt daar volgens jou geen ene reet van? Dat is de koers die het op dat moment had. Koers = prijs waarvoor iemand voor het laatst daadwerkelijk heeft gehandeld.
Hm ja oke, maar hoe kan het dat op het moment dat de beurzen echt weer open gaan zo dalen?
Ben vrij nieuw hier, maar dat valt me toch elke keer wel weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Maracas10 schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:13:
[...]

Hm ja oke, maar hoe kan het dat op het moment dat de beurzen echt weer open gaan zo dalen?
Ben vrij nieuw hier, maar dat valt me toch elke keer wel weer op.
Omdat het een totaal andere handel is met een veel lager volume, waar minder mensen toegang toe hebben.

Op het moment dat de markt opent en men ineens veel gaat verkopen dan kan het aanbod groter zijn en de prijs ineens dalen. Zie TSLA vandaag bijvoorbeeld, opende direct veel lager dan voorbeurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Omdat het bedrijf nieuws heeft gehad, of omdat veel handelaren gewoon niet actief zijn en dus niet bijdragen aan de reguliere vraag en aanbod. Het 'openen' en 'sluiten' van beurzen heet niet voor niets zo.

[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 30-11-2020 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maracas10
Hmm okeoke kan wel vrij veel verschil in zitten. Was helemaal blij dat Plug Power paar procent om hoog ging, maar nu weer rustig in het rood hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
D'r staat wel meer in het rood vandaag -O-

Gelukkig hoorde ik vandaag dat ik ook de komende jaren nog baan heb. Dus werken voor mn geld blijft voorlopig nog een optie, toch een gerust stellende gedachte :+

[ Voor 9% gewijzigd door Charly op 30-11-2020 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazzo
Radiodurans schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:42:
[...]

Als je een klassiek Nederlandse relatie hebt met ieder een eigen bankrekening plus een gezamenlijke en/of rekening zou je bijv. bij de ING voor elke bankrekening een beleggingsrekening kunnen openen. Uiteraard met de bijbehorende kosten van 20 euro per jaar per bankrekening met beleggingsrekening. Om die kosten te drukken zou je volgens mij ook meerdere beleggingsrekeningen kunnen openen op bijv. de en/of rekening omdat je dan maar 1 keer de 20 euro per jaar hoeft te betalen en wel een gescheiden administratie houdt.
Dat is ook een optie, nu hebben we rekeningen bij rabo en die zijn qua kosten voor beleggen weer niet zo aantrekkelijk :-( Ik ga maar even rekenen wat nu handig is qua opties/kosten.

Heeft hier niemand een beleggingspot voor z'n kinderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Open Outcry
  • Niet online

Open Outcry

Risk 'schreeuwlelijk'

Fazzo schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:37:
[...]

Heeft hier niemand een beleggingspot voor z'n kinderen?
Jawel hoor, maar waarom deze vraag?

Mijn twee minderjarige kinderen hebben beide een beleggingsrekening op hun eigen naam. Van die beleggingen is niets van mij of mijn partner, maar van de kinderen zelf. Er valt dan ook niets te scheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-05 15:43
Open Outcry schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:43:
[...]

Mijn twee minderjarige kinderen hebben beide een beleggingsrekening op hun eigen naam. Van die beleggingen is niets van mij of mijn partner, maar van de kinderen zelf. Er valt dan ook niets te scheiden.
Daar is de belastingdienst het niet mee eens, maar ik snap wel wat je bedoelt. Bij een scheiding moet je volgens mij allebei 50% rekenen van de bezittingen van de kinderen, dus hoef je daarvoor niets bij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Open Outcry
  • Niet online

Open Outcry

Risk 'schreeuwlelijk'

Dan Stark schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:57:
[...]

Daar is de belastingdienst het niet mee eens, maar ik snap wel wat je bedoelt. Bij een scheiding moet je volgens mij allebei 50% rekenen van de bezittingen van de kinderen, dus hoef je daarvoor niets bij te houden.
Haha, eens, fiscaal wel in box 3. Maar niet m.b.t. wat de vraagsteller wil, of zoals ik het begrijp uit het verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazzo
Open Outcry schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:43:
[...]

Ik kon er niets over vinden bij het zoeken in dit topic :) Ik ben wel benieuwd naar hoe & waar en wat de minimale inleg is (als die er is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Open Outcry
  • Niet online

Open Outcry

Risk 'schreeuwlelijk'

Fazzo schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:00:
[...]

Ik kon er niets over vinden bij het zoeken in dit topic :) Ik ben wel benieuwd naar hoe & waar en wat de minimale inleg is (als die er is)
In mijn persoonlijke geval heb ik, puur omdat ik met de horizon van mijn kinderen er geen enkele moeite in wil steken, de rekeningen bij Meesman geopend. In totaal 0.50% kosten, maandelijks automatisch inleggen in hun fondsen, meer niet. We kijken wel weer als ze ouder zijn of daarin iets gewijzigd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazzo
Meesman ziet er inderdaad goed uit, alleen de minimale inleg van E100 pm zit me dwars. Ik had een lager bedrag in m'n hoofd... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
BrandNewDay en Binck bieden ook beleggersrekeningen voor kinderen. Binck alleen met een starttarief van €1500 en met kosten voor opname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Fazzo schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:09:
Meesman ziet er inderdaad goed uit, alleen de minimale inleg van E100 pm zit me dwars. Ik had een lager bedrag in m'n hoofd... O-)
Als ze ook een betaalrekening nodig hebben is ABN een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ganz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:19
Ik gebruik BrandNewDay voor de rekeningen van de kinderen. Volgens mij geen minimum inleg en eenvoudig in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Bij fitvermogen gewoon een vrije rekening openen op je eigen naam. Daarna kun je in 2 klikken in 3seconden extra rekeningen aanmaken (blijft op je eigen naam), met daaraan een label met de naam van je kind. Geen minimale inleg, maandelijks aankopen in te stellen, geen jaarlijkse kosten. Alleen beperkt tot de fondsen van NN/Deltaloyd. Bepaalde daarvan zijn passief en hebben lage jaarlijkse beheerskosten.
Rekening kan niet op naam kind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Open Outcry
  • Niet online

Open Outcry

Risk 'schreeuwlelijk'

Get!em schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:00:
[...]

Bij fitvermogen gewoon een vrije rekening openen op je eigen naam. Daarna kun je in 2 klikken in 3seconden extra rekeningen aanmaken (blijft op je eigen naam), met daaraan een label met de naam van je kind. Geen minimale inleg, maandelijks aankopen in te stellen, geen jaarlijkse kosten. Alleen beperkt tot de fondsen van NN/Deltaloyd. Bepaalde daarvan zijn passief en hebben lage jaarlijkse beheerskosten.
Rekening kan niet op naam kind.
Op eigen naam kan dat natuurlijk ook bij iedere willekeurige andere broker of bij je eigen bank.

Wat je mee kunt nemen in je afweging is dat het hebben van een rekening op naam van je kind fiscaal handig kan zijn. In de zin van dat je al je stortingen als ouder als schenking kunt aanmerken, waardoor je later het opgebouwde vermogen niet hoeft te schenken (en er mogelijkerwijs een overbodige betaling naar de fiscus moet plaatsvinden). Aan de andere kant is dat bij kleinere bedragen waarschijnlijk geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Charly schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:34:
D'r staat wel meer in het rood vandaag -O-
Valt nu toch wel mee? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Open Outcry schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:19:
[...]

Wat je mee kunt nemen in je afweging is dat het hebben van een rekening op naam van je kind fiscaal handig kan zijn. In de zin van dat je al je stortingen als ouder als schenking kunt aanmerken, waardoor je later het opgebouwde vermogen niet hoeft te schenken (en er mogelijkerwijs een overbodige betaling naar de fiscus moet plaatsvinden). Aan de andere kant is dat bij kleinere bedragen waarschijnlijk geen issue.
Studie ondersteuning is vrijgesteld van belasting. Gezien het leenstelsel gaat dat om tienduizenden euro’s. 🙂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Open Outcry
  • Niet online

Open Outcry

Risk 'schreeuwlelijk'

Get!em schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:29:
[...]

Studie ondersteuning is vrijgesteld van belasting. Gezien het leenstelsel gaat dat om tienduizenden euro’s. 🙂
Dan raad ik aan om opnieuw de wetgeving er op na te slaan. Schenkingen t.b.v. studie zijn vrijgesteld met een maximum van € 55.114 mits de studie duurder dan gebruikelijk is. Hiermee vervallen alle bekostigde opleidingen in Nederland. En het vergt een notariele akte. Wel kun je jaarlijks € 5.515 schenken zonder voorwaarden, eenmalig tot € 26.457 zonder voorwaarden (behalve dat je dan niet ook nog die € 5.515 mag schenken) of eenmalig € 103.643 voor de aankoop van een eigen woning.

Mijn partner en ik gebruiken de ruimte die de jaarlijkse vrijstelling voor het schenken van € 5.515 ons biedt, zodat we geen minimum van 10% aan de fiscus hoeven over te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ja. Zie richtlijn staatssecretaris.
Geen studiefinanciering, maar wel een aanslag schenkbelasting?
Stel dat u als ouder niet wilt dat uw kind met een schuld de studie uitkomt. Zeker voor uitwonende kinderen bent u op jaarbasis dan een behoorlijk bedrag aan studietoelage kwijt. Is een dergelijke toelage een schenking? De staatssecretaris van Financiën geeft de volgende richtsnoeren:
Een bijdrage van een ouder aan het kind voor zijn studie is niet belast met schenkbelasting als het studerende kind nog geen 21 jaar is. Dit is logisch, omdat de ouder verplicht is een bijdrage te betalen. De staatssecretaris van Financiën heeft aangegeven dat dit ook geldt als het kind een studie volgt die hij voor zijn 21e jaar is begonnen;
Als het kind al 21 jaar of ouder is wanneer het een studie gaat volgen, kan weliswaar sprake zijn van een schenking maar zal de betaling van de kosten voor studie en levensonderhoud veelal vallen onder de vrijstelling van schenkbelasting voor het voldoen aan een ‘natuurlijke verbintenis’. Het maakt niet uit of de ouder het kind geld geeft of kosten rechtstreeks betaalt.
Er is sprake van een natuurlijke verbintenis als u zich moreel verplicht voelt om iets te doen.
In dit geval: Uw kind kan een financiële bijdrage niet via de rechter bij u afdwingen, maar als u een bijdrage levert, is dat eigenlijk logisch en geen pure schenking. De vraag hier is of de Belastingdienst de verplichting met u meevoelt. Dat lijkt het geval te zijn, maar we hebben geen garantie (‘veelal’). De jaarlijkse vrijstelling van EUR 5.515 (cijfer 2020) kan de eerste overschrijding van deze norm overigens belastingvrij opvangen.
De schenkingsvrijstelling voor studiekosten
De schenkbelasting kent een verhoogde schenkingsvrijstelling voor een schenking voor studiekosten. In 2020 bedraagt de vrijstelling € 55.114. In de praktijk is deze vrijstelling maar zelden toepasbaar. Er moet namelijk sprake zijn van een studie of opleiding die minstens € 20.000 per jaar kost, exclusief levensonderhoud. Naast deze voorwaarde voor deze vrijstelling, is er de vraag of het betalen van de kosten voor uw kind wel een schenking is. Op de site van de Belastingdienst vindt u alle voorwaarden van deze vrijstelling.
Is het eigenlijk wel handig als u alles betaalt?
In het kader van financiële opvoeding kan het overigens verstandig zijn om niet alle kosten voor uw kind te betalen. En ook om uw kind zelf de rekeningen te laten betalen, zodat uw kind zelf de financiën moet plannen. Uw hulp bestaat dan uit een gedeeltelijke bijdrage in de kosten in de vorm van een maandelijks bedrag. De rest moet uw kind lenen. Dit kan bijdragen aan de ontwikkeling van een financieel bewustzijn van uw kind. Na de studie zou u met schenkingen de studieschuld kunnen wegwerken. Eventueel kunt u de inspanningen van uw kind tijdens de studie dan laten meewegen.
Een nieuwe schenkingsvrijstelling voor de kwijtschelding van een studieschuld?
Een recente ontwikkeling is dat een studieschuld de leencapaciteit van het kind verlaagt bij het kopen van een woning. Dat zet het doen van schenkingen om een studieschuld af te lossen opnieuw op de agenda. De verhoogde schenkingsvrijstelling voor studiekosten geldt nadrukkelijk niet voor een schenking om een studieschuld af te lossen. Deze vrijstelling kan hier dus niet worden gebruikt.
De KNB heeft aan politieke partijen de suggestie gedaan voor een nieuwe schenkingsvrijstelling voor studiekosten. Onder meer om problemen voor starters op de woningmarkt te voorkomen. Mijn analyse is dat het betalen van studiekosten in de regel geen schenking is, zodat een nieuwe schenkingsvrijstelling niet veel toevoegt. Een nog iets ruimere toezegging van de staatssecretaris zou de laatste twijfel kunnen verhelpen.
Een schenkingsvrijstelling voor de aflossing van een studieschuld is wat mij betreft wel waardevol. Dat sluit aan bij wat veel ouders nu vaak doen (‘zorg eerst maar dat je die studie haalt’) en helpt starters op de woningmarkt.
toon volledige bericht
https://financialfocus.ab...drage-in-de-studiekosten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
Uiteindelijk liep het wel los, maar bijna 9% er af bij abn is wel een beetje een bummer aangezien ze de laatste weken eindelijk een beetje in de lift zaten. :/

Zal ook wel weer goed komen, maar misschien dat ik toch van mn losse aandelen af moet. Ik zit vaker dan me lief is naar koersen te staren de laatste tijd. Toen ik nog alleen in ETF's zat had ik daar minder last van. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:46
Charly schreef op maandag 30 november 2020 @ 22:21:
[...]

Uiteindelijk liep het wel los, maar bijna 9% er af bij abn is wel een beetje een bummer aangezien ze de laatste weken eindelijk een beetje in de lift zaten. :/

Zal ook wel weer goed komen, maar misschien dat ik toch van mn losse aandelen af moet. Ik zit vaker dan me lief is naar koersen te staren de laatste tijd. Toen ik nog alleen in ETF's zat had ik daar minder last van. :X
Wat was je redenatie om losse aandelen naast je ETF's te nemen?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
Panzer_V schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 07:06:
[...]

Wat was je redenatie om losse aandelen naast je ETF's te nemen?
Corona en hebberigheid, net als bij de rest van Nederland O-)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deze maand (nov)
Vorige maand (okt)
YTD
Since inception
Totaal rendement
+21,76%
+0,21%
+74,21%
+123,81%
Hoogste prestaties
APPN, +116,02%
CWEB, +85,42%
UPWK, +73,21%
PINS, +42,91%
STAA, +28,99%
SFIX, +27,71%
TSLA, +572,06%
ZM, +314,26%
FSLY, +297,12%
TSLA, +758,09%
SHOP, +616,14%
TTD, +549,53%
Laagste prestaties
QDEL, –28,99%
TWOU, –14,36%
ZNGA, –10,37%
FSLY, –31,78%
DXCM, –21,99%
RDFN, –15,82%
NBIX, –36,44%
CWEB, –35,21%
HA, –34,65%
CWEB, –74,87%
NEWR, –40,87%
TWOU, –40,40%
Aantal posities
Aandelen 148×
Opties 10×
Aandelen 145×
Opties 11×

Transacties
Aandelen 8×
Opties 2×

Aandelen 8×
Opties 9×

Transactiekosten
€ 9,28
€ 11,07
Margin en risico (hover voor uitleg)
Portfolio delta
136,5%
146,1%
Initial Margin
70,2%
71,2%
Maintenance Margin
48,2%
46,2%

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20201201.png
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20201201-maand.png

Nieuw deze maand: gesloten posities neem ik niet meer op in de drie beste/slechtste since inception. Dit betekent dat LKNCY niet meer zichtbaar is. Nu is er meer plek voor andere 'interessante' bedrijven aan de onderkant van mijn portfolio. :P Verder heb ik in de grafieken SPX als benchmark vervangen door de total return versie, SPXTR. En de top posities op portfolio delta die ik vorige maand heb toegevoegd laat ik weer achterwege.

Kosten deze maand zijn relatief hoog ten opzichte van het aantal transacties. Ik heb een paar orders uitgevoerd op Euronext en dat is niet zo goedkoop als op Amerikaanse beurzen. :P

Portfolio delta (leverage) is echt enorm verbeterd deze maand. En dat is niet verwonderlijk met een rendement van +21,8%. Toch is maintenance margin licht gestegen, voornamelijk dankzij een nieuwe optiepositie.

En ja, dat rendement is enorm. Dan heb ik zelfs nog mijn FAST positie gesloten precies aan de start van de grote stijging, omdat ik teveel naar de koers keek. Had ik dat niet gedaan, dan was het nog een half procentje hoger geweest. :+ Maargoed, op portfolioniveau kan ik niet klagen.

Waar komt dat rendement nu door? Vrijwel alles, eigenlijk. De laagste prestatie in de top 50 is +16%! En de top 10 begint op +45%. Slechts 19 posities hebben een negatief rendement gehad, waarvan alles buiten de top 3 verliezers niet eens slechter is dan –7,6%.

Goed, dan de top 3 zelf. APPN is deze maand gestegen met maar liefst +116%! Als de maand een dag eerder was geëindigd, dan was het zelfs nog een stuk hoger. Die correctie hebben ze verdiend. :) Het bedrijf heeft geweldige kwartaalcijfers laten zien, veel beter dan de outlook. CWEB was vorige maand nog de verlieskoning since inception, maar de politieke ontwikkelingen deze maand zijn goed geweest voor de marktwaardering van dit bedrijf, met maar liefst +85,4%. UPWK doet het met +73,2% ook goed, voornamelijk dankzij goede Q3 cijfers.

Ook in een geweldige maand heb ik verliezers. QDEL daalt met –29,0% op het nieuws over vaccins. Er is een einde in zicht voor de vraag naar hun sneltests. TWOU verliest –14,4%. Ik zie geen nieuws, maar wellicht heeft dit ook met de vaccins te maken. En ZNGA daalt met –10,4%. Ze hebben een record aan omzet laten zien in de Q3 cijfers, maar volgens mijn bron hebben analisten méér verwacht. 8)7

En dan since inception. TSLA heeft SHOP verslagen en stijgt van +501% naar +758%. SHOP zelf stijgt ook van +522% naar 616%, maar het was niet genoeg om TSLA voor te blijven. Dit zien we ook op de derde plek. Die was in handen van DOCU die van +403% naar +454% stijgt, maar is verslagen door TTD die nu op +545% staat.

Onderaan doet CWEB goed zijn best en stijgt van –86,5% naar –74,9%, maar blijft de titel verlieskoning houden. Nieuw op twee en drie zijn NEWR en TWOU met respectievelijk –40,9% en –40,4%. LKNCY telt niet meer mee, en de vorige #3, HA met –57,7%, valt nu buiten de verlies top 3 met een stijging naar –39,5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:18
Zr40 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 10:39:

Deze maand (nov)
Vorige maand (okt)
YTD
Since inception
Totaal rendement
+21,76%
+0,21%
+74,21%
+123,81%
Hoogste prestaties
APPN, +116,02%
CWEB, +85,42%
UPWK, +73,21%
PINS, +42,91%
STAA, +28,99%
SFIX, +27,71%
TSLA, +572,06%
ZM, +314,26%
FSLY, +297,12%
TSLA, +758,09%
SHOP, +616,14%
TTD, +549,53%
Laagste prestaties
QDEL, –28,99%
TWOU, –14,36%
ZNGA, –10,37%
FSLY, –31,78%
DXCM, –21,99%
RDFN, –15,82%
NBIX, –36,44%
CWEB, –35,21%
HA, –34,65%
CWEB, –74,87%
NEWR, –40,87%
TWOU, –40,40%
Aantal posities
Aandelen 148×
Opties 10×
Aandelen 145×
Opties 11×

Transacties
Aandelen 8×
Opties 2×

Aandelen 8×
Opties 9×

Transactiekosten
€ 9,28
€ 11,07
Margin en risico (hover voor uitleg)
Portfolio delta
136,5%
146,1%
Initial Margin
70,2%
71,2%
Maintenance Margin
48,2%
46,2%

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Nieuw deze maand: gesloten posities neem ik niet meer op in de drie beste/slechtste since inception. Dit betekent dat LKNCY niet meer zichtbaar is. Nu is er meer plek voor andere 'interessante' bedrijven aan de onderkant van mijn portfolio. :P Verder heb ik in de grafieken SPX als benchmark vervangen door de total return versie, SPXTR. En de top posities op portfolio delta die ik vorige maand heb toegevoegd laat ik weer achterwege.

Kosten deze maand zijn relatief hoog ten opzichte van het aantal transacties. Ik heb een paar orders uitgevoerd op Euronext en dat is niet zo goedkoop als op Amerikaanse beurzen. :P

Portfolio delta (leverage) is echt enorm verbeterd deze maand. En dat is niet verwonderlijk met een rendement van +21,8%. Toch is maintenance margin licht gestegen, voornamelijk dankzij een nieuwe optiepositie.

En ja, dat rendement is enorm. Dan heb ik zelfs nog mijn FAST positie gesloten precies aan de start van de grote stijging, omdat ik teveel naar de koers keek. Had ik dat niet gedaan, dan was het nog een half procentje hoger geweest. :+ Maargoed, op portfolioniveau kan ik niet klagen.

Waar komt dat rendement nu door? Vrijwel alles, eigenlijk. De laagste prestatie in de top 50 is +16%! En de top 10 begint op +45%. Slechts 19 posities hebben een negatief rendement gehad, waarvan alles buiten de top 3 verliezers niet eens slechter is dan –7,6%.

Goed, dan de top 3 zelf. APPN is deze maand gestegen met maar liefst +116%! Als de maand een dag eerder was geëindigd, dan was het zelfs nog een stuk hoger. Die correctie hebben ze verdiend. :) Het bedrijf heeft geweldige kwartaalcijfers laten zien, veel beter dan de outlook. CWEB was vorige maand nog de verlieskoning since inception, maar de politieke ontwikkelingen deze maand zijn goed geweest voor de marktwaardering van dit bedrijf, met maar liefst +85,4%. UPWK doet het met +73,2% ook goed, voornamelijk dankzij goede Q3 cijfers.

Ook in een geweldige maand heb ik verliezers. QDEL daalt met –29,0% op het nieuws over vaccins. Er is een einde in zicht voor de vraag naar hun sneltests. TWOU verliest –14,4%. Ik zie geen nieuws, maar wellicht heeft dit ook met de vaccins te maken. En ZNGA daalt met –10,4%. Ze hebben een record aan omzet laten zien in de Q3 cijfers, maar volgens mijn bron hebben analisten méér verwacht. 8)7

En dan since inception. TSLA heeft SHOP verslagen en stijgt van +501% naar +758%. SHOP zelf stijgt ook van +522% naar 616%, maar het was niet genoeg om TSLA voor te blijven. Dit zien we ook op de derde plek. Die was in handen van DOCU die van +403% naar +454% stijgt, maar is verslagen door TTD die nu op +545% staat.

Onderaan doet CWEB goed zijn best en stijgt van –86,5% naar –74,9%, maar blijft de titel verlieskoning houden. Nieuw op twee en drie zijn NEWR en TWOU met respectievelijk –40,9% en –40,4%. LKNCY telt niet meer mee, en de vorige #3, HA met –57,7%, valt nu buiten de verlies top 3 met een stijging naar –39,5%.
toon volledige bericht
Mooi resultaat weer. Ook ergens wel knap dat je TSLA al die tijd hebt aangehouden en je niet hebt laten afleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Heel mooi resultaat inderdaad!
En ja Tesla is inderdaad wel een goudmijn geweest de afgelopen tijd, alhoewel je je wel zou kunnen afvragen of dit terecht is, waarover de afgelopen dagen hier genoeg gepost is volgens mij.
Heb een voorzichtige TSLA short positie geopend, maar omdat ik geen kans wil maken mijn hele portefeuille op te ruimen, dit gedaan met zo'n ETP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Je weet wat je aan het doen bent? :P

Ikzelf zou een short positie alleen overwegen als ik er heel zeker van ben dat het aandeel niet anders kan doen dan dalen. Dat vind ik lastig om zeker van te zijn, dus doe ik het niet.

In zo'n geval zou géén positie verder ook helemaal prima zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
JohanNL schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 12:40:
Heb een voorzichtige TSLA short positie geopend, maar omdat ik geen kans wil maken mijn hele portefeuille op te ruimen, dit gedaan met zo'n ETP.
Zelf ben ik enkel bekend met shorten via CFD van Trading212, maar is jou verwachting dat het aandeel voor 18 december nog omlaag gaat (S&P500 inclusion) of zet je in op een dip na die tijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Deveon schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 12:54:
[...]

Zelf ben ik enkel bekend met shorten via CFD van Trading212, maar is jou verwachting dat het aandeel voor 18 december nog omlaag gaat (S&P500 inclusion) of zet je in op een dip na die tijd?
Ik heb het over IE00BKT6ZH01 ( Leverage Shares -1x Tesla ETP )
Koop ik in principe voor de wat langere termijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-05 15:43
TSLA shorten. Je moet maar durven :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024

Deze maand (nov)
Vorige maand (okt)
YTD & since inception
Totaal rendement
+16,4%
-4,3%
+34,0%
Hoogste prestaties
U +56,4%
SPCE +48,54%
TSLA +42,83%
U +12,73%
PRX +8,09%
ALB +7,97%
TSLA +211,5%
U +113,86%
ALB +90,82%
Laagste prestaties
FLOW -5,41%
PG -0,55%
GLPG +1,73%
GLPG -15,96%
FLOW -14,32%
SPCE -13,32%
GLPG, –47,76%
SPCE, -30,30%
IBM, –24,95%

Ik heb afscheid genomen van MMM. Ik had dit als "swing trade" gekocht en heeft inderdaad de beoogde prijs gehad. Ik zag wel dat ik een hoop kwijt was aan valutaverlies ;(
Verder niet echt noemenswaardig, behalve dat Tesla omhoog schiet door de inclusion van de S&P500 en dat Unity een verdomd goede gok was als IPO.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Longcat
Ik heb al m'n individuele aandelen er uit gegooid (moest, vanwege werk). Leg nu in op de bekende NT fondsen via automatische incasso. Had het niet verwacht, maar ik vind het fantastisch. Ik hoef geen actualiteiten en koersen in de gaten te houden. Die vertraging van 2 werkdagen of zo voordat je order wordt uitgevoerd is initieel super irritant, als je gewend bent ETF's te kopen. Die irritatie verdwijnt heel gauw, omdat je na een tijdje toch niet meer omkijkt naar je portefeuille. Het gaat allemaal lekker vanzelf.
De vrijwel continue beschikbaarheid van informatie met ETF's en aandelen zorgt er (bij mij) voor dat je vrij regelmatig naar je portefeuille kijkt. Die beleggingsfondsen werken 1x per dag bij en ABN loopt vaak nog een dag achter met het tonen van de koersen, dus het heeft helemaal geen zin om te kijken. Die knudde informatievoorziening is dus stiekem een zegen. Ik heb geen flauw idee hoe groot m'n portefeuille is momenteel. Ik zie wel over >10 jaar. :)

Aandelen kopen doe ik wel weer als ik hierin niet wordt beperkt door m'n baan en als m'n portefeuille wat meer richting de 7 digits gaat.

[ Voor 25% gewijzigd door Longcat op 01-12-2020 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Longcat schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:15:
Ik heb geen flauw idee hoe groot m'n portefeuille is momenteel.
Dat weet ik wel. Hij is zóóó groot. * Zr40 beweegt handen. En iedere maand maak je hem weer een stukje groter. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 01-12-2020 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Qunix schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:14:
Ik zag wel dat ik een hoop kwijt was aan valutaverlies ;(
Gezien de rest van je portfolio is dat toch niet zo erg? Een van je volgende aankopen is waarschijnlijk in dezelfde valuta. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
Zojuist ING verkocht, vond het wel een leuke rit van €4,70 naar €8,40, maar we staan nu bijna weer op niveau begin 2020 en hoger dan het dal in 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Zr40 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:27:
[...]

Gezien de rest van je portfolio is dat toch niet zo erg? Een van je volgende aankopen is waarschijnlijk in dezelfde valuta. :P
Klopt, maar toch... Misschien beetje te hebberig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VSW
  • Laatst online: 25-06-2024

VSW

Dan heb je geluk, ik heb afgelopen donderdag avond een order ingezet voor KCAC bij Binck (a $24.50), kreeg vrijdag een mail dat deze gecanceled was.. Had nergens gelezen dat de merger naar QS vrijdag al zou plaatsvinden. Helaas is de nieuwe ticker van Quantum Scape (QS) nog geblokkeerd bij Binck.

Vind het een interessant aandeel om een kleine positie op te nemen, met name gezien de enorme stijgingen van EV's afgelopen tijd zit hier nog een hoop hype/groei potentieel in. (ja, uiteraard is er ook afbraakrisico als de EV bubbel knapt..)

Iemand enig idee waar je QuantumScape wel kan kopen, of wanneer deze bij Binck beschikbaar komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
VSW schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:53:
[...]

Dan heb je geluk, ik heb afgelopen donderdag avond een order ingezet voor KCAC bij Binck (a $24.50), kreeg vrijdag een mail dat deze gecanceled was.. Had nergens gelezen dat de merger naar QS vrijdag al zou plaatsvinden. Helaas is de nieuwe ticker van Quantum Scape (QS) nog geblokkeerd bij Binck.

Vind het een interessant aandeel om een kleine positie op te nemen, met name gezien de enorme stijgingen van EV's afgelopen tijd zit hier nog een hoop hype/groei potentieel in. (ja, uiteraard is er ook afbraakrisico als de EV bubbel knapt..)

Iemand enig idee waar je QuantumScape wel kan kopen, of wanneer deze bij Binck beschikbaar komt?
Bij DeGiro gewoon handelbaar in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
VSW schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:53:
[...]

IB en T212 hebben het beide beschikbaar. Ik wacht zelf nog even af tot de prijs stabiliseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VSW
  • Laatst online: 25-06-2024

VSW

Kreeg net een mail van Binck klantenservice dat het vanaf vandaag ook bij hun beschikbaar is.

Bedankt voor jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:45

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Longcat schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:15:
Ik heb al m'n individuele aandelen er uit gegooid (moest, vanwege werk).
@Longcat Waarom, als ik vragen mag :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Ik ben 'insider' en kan daarom alleen onder heel strikte voorwaarden aandelen kopen. ETF's/beleggingsfondsen mogen wel, omdat je daar geen misbruik kan maken van je inside info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:14

Sport_Life

Solvitur ambulando

Longcat schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:10:
[...]

Ik ben 'insider' en kan daarom alleen onder heel strikte voorwaarden aandelen kopen. ETF's/beleggingsfondsen mogen wel, omdat je daar geen misbruik kan maken van je inside info.
Dus jij weet wat de koers van Tesla gaat doen? :o ;)

Vind het wel een bijzondere beperking. :) Met name omdat je als particulier vrij weinig impact kan hebben lijkt me.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 01-12-2020 15:27 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Longcat schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:10:
[...]

... omdat je daar geen misbruik kan maken van je inside info.
Dat durf ik te betwijfelen :p
Vooral als het bedrijf waar jij werkt qua koers beweging invloed kan uitoefenen op andere beursgenoteerde bedrijven van diezelfde sector.
En / of dat het bedrijf waar jij werkt voor een groot gedeelte uitmaakt van een ETF/fonds, dan kun jij wel degelijk door jouw voorkennis mogelijk betere beleggingsbeslissingen maken.

Het mag natuurlijk niet, maar je zou altijd nog eenvoudig jouw informatie kunnen doorspelen aan iemand anders die geen beperkingen heeft.
Leuk op papier zo'n beperking en er kunnen best forse straffen voor worden gegeven, maar in de praktijk lekt er gewoon insiders informatie naar beleggers die geen beperkingen hebben, dit is soms ook wel duidelijk te zien op de beurs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
JohanNL schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:27:
[...]

Leuk op papier zo'n beperking en er kunnen best forse straffen voor worden gegeven, maar in de praktijk lekt er gewoon insiders informatie naar beleggers die geen beperkingen hebben, dit is soms ook wel duidelijk te zien op de beurs.
Het is in ieder geval een stuk moeilijker om je inside info om te zetten in harde cash als je alleen maar ETF's en beleggingsfondsen kan kopen. Overigens geen idee of heel specifieke ETFs/beleggingsfondsen zijn toegestaan. Een MSCI/FTSE world e.d. in ieer geval wel. Een algehele ban op beleggen zou ook wat overdreven zijn.
Sport_Life schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:26:
[...]

Dus jij weet wat de koers van Tesla gaat doen? :o ;)
Mogelijk.
Vind het wel een bijzondere beperking. :) Met name omdat je als particulier vrij weinig impact kan hebben lijkt me.
Ik als particulier niet, maar ik ben (door mijn functie en contact met collega's) mogelijk wel op de hoogte van fusies/overnames/failissementen/etc vóór dat jij (en de rest van de markt) dat bent. Het is niet toegestaan om te handelen met voorkennis, vandaar de beperkingen. Ik kan de koers niet doen bewegen, maar het is niet de bedoeling dat ik goedkoop/duur aandelen kan kopen/verkopen met informatie die niet publiek is.

[ Voor 35% gewijzigd door Longcat op 01-12-2020 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Longcat schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:30:
[...]

Het is in ieder geval een stuk moeilijker om je inside info om te zetten in harde cash als je alleen maar ETF's en beleggingsfondsen kan kopen. Overigens geen idee of heel specifieke ETFs/beleggingsfondsen zijn toegestaan. Een MSCI/FTSE world e.d. in ieer geval wel. Een algehele ban op beleggen zou ook wat overdreven zijn.
Maar je hebt als insider toch geen inside info over alle bedrijven? Ik zou juist zeggen dat voorkennis over grotere marktbewegingen veel nuttiger zijn. Denk aan Senator Burr die zo alles verkocht:
WASHINGTON — Senator Richard M. Burr sold hundreds of thousands of dollars’ worth of stock in major companies last month, as President Trump and others in his party were still playing down the threat presented by the coronavirus outbreak and before the stock market’s precipitous plunge.

The stocks were sold in mid-February, days after Mr. Burr, Republican of North Carolina and the chairman of the Intelligence Committee, wrote an opinion article for Fox News suggesting that the United States was “better prepared than ever before” to confront the virus. At least three other senators sold major stock holdings around the same time, disclosure records show.

Two weeks after Mr. Burr sold his stocks, he spoke at the Capitol Hill Club in Washington to a nonpartisan group called the Tar Heel Club, warning that the virus could soon cause a major disruption in the United States.
https://www.nytimes.com/2...cks-sold-coronavirus.html
Voor mensen met inside info zou een vertraging een optie kunnen zijn, vergelijkbaar met hoe sommige CEO's geplande verkopen doen. Maar goed, zoiets is waarschijnlijk vooral interessant als je al heel veel aandelen hebt en toch wat wil liquideren. :P
The sale of nearly 1 million shares was made as part of a 10b5-1 trading plan, according to the SEC, which is a prearranged sale pursuant to insider trading regulations.
https://www.marketwatch.c...election-week-11604573358

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik weet niet wat voor werk @Longcat doet dat er zo'n zware beperking op staat. Ik werk op de finance afdeling van een multinational en heb inzage in alle cijfers. Rond einde Q tot publicatie Q cijfers krijgen wij ook een bericht dat we niet mogen handelen maar dat wordt nooit gecontroleerd. Aangezien ik geen benul heb in hoeverre de resultaten in lijn zijn met wat er verwacht wordt van de analisten heb ik er ook niets aan. In het geval van een 'major event' die impact kan hebben op de koers weet ik dat toch al veel eerder en zou ik daar direct naar kunnen handelen natuurlijk (maar dat is volgens mij ook gewoon strafbaar).
Overigens heb ik niet veel aandelen van dit bedrijf (mijn inkomen is er al van afhankelijk, ik wil niet dat mijn beleggingsresultaat er ook van afhangt) dus al zou ik direct verkopen bij een major event dan zou ik er nog weinig aan hebben en voor de FIOD hoef ik dan ook niet zo bang te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Verwijderd1 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:35:
[...]

Maar je hebt als insider toch geen inside info over alle bedrijven? Ik zou juist zeggen dat voorkennis over grotere marktbewegingen veel nuttiger zijn. Denk aan Senator Burr die zo alles verkocht:
Klopt. Daarom zijn ETF's/beleggingsfondsen wel toegestaan. Of het nuttigere info is, kun je over twisten. Als jij info hebt over een overname voordat deze info publieke bekend wordt gemaakt en je stopt al je geld in OTM call opties, dan kan je daar prima aan verdienen hoor. Is overigens wel hartstikke illegaal.

@Tehh financiële dienstverlening. Mijn post was vooral bedoeld om te delen hoe geweldig beleggingsfondsen zijn en niet zozeer of de beperkingen die mijn werkgever mij oplegt terecht zijn. :D

[ Voor 13% gewijzigd door Longcat op 01-12-2020 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Longcat schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:39:
[...]

Klopt. Daarom zijn ETF's/beleggingsfondsen wel toegestaan. Of het nuttigere info is, kun je over twisten. Als jij info hebt over een overname voordat deze info publieke bekend wordt gemaakt en je stopt al je geld in OTM call opties, dan kan je daar prima aan verdienen hoor. Is overigens wel hartstikke illegaal.
Maar aandelen die niet gerelateerd zijn aan je werk mogen wel toch? Zou raar zijn anders.

Let er wel inderdaad op dat alle handel met voorkennis die je kunt verzinnen illegaal is inderdaad. Vaak worden er ook price targets langere tijd van tevoren afgesproken en triggeren die op het moment dat een prijs wordt bereikt. Dat is dan bewijsbaar qua moment waarop de order is geplaatst en dat is niet illegaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Longcat schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:39:
[...]

Natuurlijk, maar dat is gewoon insider trading. Maar als je van 10 bedrijven insider info hebt, en dat heeft wellicht impact op 90 andere bedrijven, maar niet op de rest, dan lijkt het mij geen probleem om in een totaal ander bedrijf te handelen. Stel je hebt wat info over Ahold, dan kun je waarschijnlijk nog prima Tesla aandelen kopen of verkopen.

Dat je uit voorzorg lekker NT fondsen kiest snap ik, maar ik vermoed dat je (of je bedrijf) dan wat strenger zijn dan wat (juridisch gezien?) noodzakelijk is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Longcat
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:42:
[...]

Maar aandelen die niet gerelateerd zijn aan je werk mogen wel toch? Zou raar zijn anders.

Let er wel inderdaad op dat alle handel met voorkennis die je kunt verzinnen illegaal is inderdaad. Vaak worden er ook price targets langere tijd van tevoren afgesproken en triggeren die op het moment dat een prijs wordt bereikt. Dat is dan bewijsbaar qua moment waarop de order is geplaatst en dat is niet illegaal.
Ik kán wel beleggen in aandelen, maar dan moet ik een aanvraag doen en dat wordt dan beoordeeld door Compliance en het mag alleen via één goedgekeurde broker. Ik wil niet bij die broker, o.a. ivm (relatief) hoge kosten, dus ik heb de keuze gemaakt om dan maar niet in aandelen te beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Verwijderd1 Dan heb je een TSLA positie opgebouwd en 3 maanden later krijg je hen als klant. Hoe kom je nu van je positie af? Of andersom, hoe voorkom je dat je positie je werk beïnvloedt? :P

Nee, indexfondsen zijn gewoon eenvoudig. Je hoeft er niet over na te denken en het kan op geen enkele manier interactie hebben met je werk.

[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 01-12-2020 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:13
Hier ook een vrij strenge restrictie, soortgelijk aan @Longcat

ETF's mag wel, de rest zitten vrij strenge restricties aan. Dan moet ik sowieso beleggen via een broker account van mn werk en overal toestemming vragen.

En of ik inside information heb? Ja zeker, en vooral bij Small Caps kan dat al snel significant zijn.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Pagina: 1 ... 27 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.