Shell lijkt een interessante optie op het moment. Of zie ik het verkeerd?
Waarom zou het ondergewaardeerd zijn? Wat zou wel een juiste prijs zijn op dit moment?MijnHeerZomer schreef op woensdag 25 november 2020 @ 23:21:
Ehhh....MijnHeerZomer schreef op woensdag 25 november 2020 @ 23:21:
Wat wil je hier mee zeggen? Wat voor antwoord verwacht je?
In vino veritas, in aqua sanitas
Kijkend naar oude waardes, de huidige markt en wat ze van plan zijn in de toekomst. Post-corona trekt de olie markt wel weer aan, neem ik aan.oscar82 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 23:27:
[...]
Waarom zou het ondergewaardeerd zijn? Wat zou wel een juiste prijs zijn op dit moment?
Mensen die wellicht ingestapt zijn met een zelfde gedachte. Of dat mensen ernaar kijken en wellicht wat nieuws tegenkomen.JohanNL schreef op woensdag 25 november 2020 @ 23:30:
[...]
Ehhh....
Wat wil je hier mee zeggen? Wat voor antwoord verwacht je?
[ Voor 7% gewijzigd door MijnHeerZomer op 25-11-2020 23:32 ]
Dat kan..of niet. 4 weken geleden stonden ze onder de 10 euro en het bedrijf en markt is in de tussentijd niet heel veel veranderd. Was de prijs toen goed , of nu? Of toch die 30 euro van vorig jaar?MijnHeerZomer schreef op woensdag 25 november 2020 @ 23:30:
[...]
Kijkend naar oude waardes, de huidige markt en wat ze van plan zijn in de toekomst. Post-corona trekt de olie markt wel weer aan, neem ik aan.
Bevestiging ga je hier niet krijgen vrees ik
Ik doe het ook. Had vanouds een ING rekening, en heb (met een van de acties) een ABN rekening voor de NT fondsen genomen. Ik zeg ook ING niet op omdat dat veel gedoe is met omzetten van allerlei periodieke en niet periodieke betalingen, en omdat de app ook handiger is bij ING. Twee verschillende redenen dus: goedkoop beleggen en een goede/handige bankrekening voor betaalzaken.Qunix schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:40:
Heeft iemand hier zowel ING als betaalrekening én ABN betaalrekening + beleggingen rekening?
Voor mij is dit namelijk goedkoper dan te beleggen bij ING. Bij ING zou ik 20 euro + hogere fee moeten betalen, terwijl bij ABN 1,70 per maand voor de betaalrekening (20,40 per jaar) en 0,04% lagere fee totaal.
Zowiezo wordt er hier relatief meer voorkeur gegeven aan ETF's en gelijkaardige constructies heb ik al gemerkt. Dit wordt hier regelmatig promo voor gemaakt. Ikzelf ben wel voorstander van eigen aandelen omdat ik op die manier meer amuseer en dieper die specifieke bedrijven kan volgen en onderzoeken. Wel nog maar begonnen sinds juli dus misschien ben ik binnen een jaar ook ETF's aan het promotentuinïnen schreef op woensdag 25 november 2020 @ 23:36:
[...]
Dat kan..of niet. 4 weken geleden stonden ze onder de 10 euro en het bedrijf en markt is in de tussentijd niet heel veel veranderd. Was de prijs toen goed , of nu? Of toch die 30 euro van vorig jaar?
Bevestiging ga je hier niet krijgen vrees ik
Shell zit ook voor een deel in mijn portefeuille en zelf ik zie ook potentieel voor de toekomst maar door de energietransitie is het ook wel koffiedik kijken voor een deel.
Pak deel 9 van dit topic er even bij zou ik zeggen. Volgens mij is daar alles over Shell wel gezegd wat er te zeggen is. Maar als je daarna nog specifieke vragen hebt is er vast wel iemand die je daar mee kan helpen.MijnHeerZomer schreef op woensdag 25 november 2020 @ 23:21:
Hangt heel sterk af van je beleggingsgedrag. Blijf je bij basis gratis beleggingsfondsen, dan heb je gelijk. Maar ga je voor ETF's en losse aandelen is het 5+0,05% kosten bij ABN vs 3,6+0,06% bij ING.Qunix schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:40:
Heeft iemand hier zowel ING als betaalrekening én ABN betaalrekening + beleggingen rekening?
Voor mij is dit namelijk goedkoper dan te beleggen bij ING. Bij ING zou ik 20 euro + hogere fee moeten betalen, terwijl bij ABN 1,70 per maand voor de betaalrekening (20,40 per jaar) en 0,04% lagere fee totaal.
Betekend op een maandelijkse inleg van 500,- dat je bij ING iets van EUR 3,90 betaald en bij ABN EUR 5,25.
Ofwel op jaarbasis 16EUR meer bij de ABN aan kosten. En dat gat wordt groter naarmate je maandelijkse inleg lager is, evenals wanneer je vaker aankopen doet. Bijvoorbeeld vakantiegeld of een 13e maand/bonus inleggen, laat staan meerdere koop/verkoop acties bij herbalanceren.
En oh wee als je een mix aan ETF's hebt en je elke maand 2-3 aankopen doet.
Stel je hebt gebruikelijke 2 grote gespreide ETF's (88/12 -> 2 aankopen per keer dus) en doet een extra inleg bij vakantiegeld en herbalanceert 1x/jaar. Dan heb je het over 37,80 EUR extra kosten bij de ABN beleggersrekening.
Dan kun je in een heel rap tempo door die paar euro 'goedkoper' heenracen, tenzij je dusdanig belachelijk vermogen hebt dat 0,01% een verschil maakt. Maar bij dergelijk vermogen boeit die 20 eur/maand niet meer - dan heb je waarschijnlijk meerdere beleggers rekeningen om je vermogen over te spreiden over verschillende instanties, zodat als er 1 bank problemen heeft (van failliet tot paar minuten storing) je altijd bij de ander terecht kunt.
[ Voor 14% gewijzigd door Xanaroth op 26-11-2020 10:45 ]
Donderdag 10 december is een cruciale dag voor bankaandelen, dan komt de ECB bijeen en neemt het waarschijnlijk een besluit over de dividend-ban. Geruchten zijn dat er voor maatwerk wordt gekozen, dus mogelijk afhankelijk van de kapitaalratio van de betreffende bank of er dividend uitgekeerd mag worden of niet. Van Lanschot zit wat dat betreft wel goed ja.ChiLLeR schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:46:
Op de normale beurs is mijn oog gevallen op Van Lanschot (VLK). Het lijkt erop dat een fors dividend in het verschiet staat de komende 1-3 jaar van ca. €29,-. De ECB gaat zeer waarschijnlijk zijn beleid mbt dividend uitkeren voor banken verruimen. Van Lanschot zit op een enorme berg cash die naar de aandeelhouders 'moet'.
Wat betreft beleggen bij ABN. Is Rabo niet goedkoper wanneer je boven de 100k komt?
Exact mijn overweging.Qunix schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:40:
Heb van oudsher ING en heb daarbij ABN genomen voor beleggingen bij NT.
Dit omdat:
- Indexfondsenvergelijken.nl laat zien dat er minder kosten zijn op lange termijn bij ABN met NT.
- Mijn NT belegging "ergens anders staat" en daarmee de kans aanzienlijk toeneemt dat ik er vanaf blijf. <- voor mij best veel waard! Zelf tussendoor klooien eraan kan een hoop meer 'rendementschade' berokkenen.
- ING de kosten voor Zelf beleggen basis heeft verhoogd van 16 naar 20 per maand en tja, wie weet doen ze dat ook weer in de toekomst. Tot nu toe is het bij ABN gratis gebleven. Natuurlijk geen garanties, maar toch.
(Ik zat eerst bij Fitvermogen en dat is geen slechte partij, maar vond dat de spreiding beter kon.)
Maar goed, uiteindelijk qua geld gaat het om weinig verschil hoor. Verschil zou er pas echt zijn als ik mijn oude Robeco fondsen zou vergelijken met ABN/ING. Maar daar ben ik dus weggegaan vanwege de hoge service- en fondskosten.
En afgelopen dinsdagmiddag nog in dit topic een kleine wisseling over Shell.Charly schreef op donderdag 26 november 2020 @ 08:44:
[...]
Pak deel 9 van dit topic er even bij zou ik zeggen. Volgens mij is daar alles over Shell wel gezegd wat er te zeggen is. Maar als je daarna nog specifieke vragen hebt is er vast wel iemand die je daar mee kan helpen.
Top holdings: LONG PFE, AGN, ACCEL, NYT, RDSA
Omslag punt ligt hoger dacht ik. Bij Rabo heb je ook transactiekosten, bij ABN niet.Dan Stark schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:03:
Wat betreft beleggen bij ABN. Is Rabo niet goedkoper wanneer je boven de 100k komt?
Overigens, als je geen bezwaar hebt tegen het strengere ESG beleid kan Actiam i.c.m. met Lynx ook erg goedkoop worden, zeker bij grote portefeuilles. Het Actiam wereld fonds heeft tegenwoordig een TER van 0.08%.
Ik heb exact het zelfde... Zit bij FitVermogen en vind dat het inderdaad beter kan, eigenlijk al sinds de small cap er is.WizZie- schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:22:toon volledige bericht
[...]
Exact mijn overweging.
Heb van oudsher ING en heb daarbij ABN genomen voor beleggingen bij NT.
Dit omdat:
- Indexfondsenvergelijken.nl laat zien dat er minder kosten zijn op lange termijn bij ABN met NT.
- Mijn NT belegging "ergens anders staat" en daarmee de kans aanzienlijk toeneemt dat ik er vanaf blijf. <- voor mij best veel waard! Zelf tussendoor klooien eraan kan een hoop meer 'rendementschade' berokkenen.
- ING de kosten voor Zelf beleggen basis heeft verhoogt van 16 naar 20 per maand en tja, wie weet doen ze dat ook weer in de toekomst. Tot nu toe is het bij ABN gratis gebleven. Natuurlijk geen garanties, maar toch.
(Ik zat eerst bij Fitvermogen en dat is geen slechte partij, maar vond dat de spreiding beter kon.)
Maar goed, uiteindelijk qua geld gaat het om weinig verschil hoor. Verschil zou er pas echt zijn als ik mijn oude Robeco fondsen zou vergelijken met ABN/ING. Maar daar ben ik dus weggegaan vanwege de hoge service- en fondskosten.
En inderdaad als er ETF's bijkomen lopen de kosten op en is ING goedkoper, maar ik wil alleen in NT zitten.
Ik bedoelde dit:Pistachenootje schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:16:
[...]
Omslag punt ligt hoger dacht ik. Bij Rabo heb je ook transactiekosten, bij ABN niet.
Overigens, als je geen bezwaar hebt tegen het strengere ESG beleid kan Actiam i.c.m. met Lynx ook erg goedkoop worden, zeker bij grote portefeuilles. Het Actiam wereld fonds heeft tegenwoordig een TER van 0.08%.
Minimum: € 5
Tot € 100.000: 0,06%
Over het meerdere vanaf € 100.000: 0,03%
Maximum: € 100
Over gemiddeld belegd vermogen per kwartaal
Transactiekosten: 0,1% over de beurswaarde (met minimum van € 0,05 en maximum € 150)
Als insider wel interessant om te lezen hoe mensen er hier over denkenOpen Outcry schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:39:
[...]
En afgelopen dinsdagmiddag nog in dit topic een kleine wisseling over Shell.
Kijk ook goed naar de lange termijn. Wil je tzt als je je einddoel hebt bereikt ook obligaties toevoegen om je vermogen te behouden en kom je dan uit met beleggingsfondsen? DBZB is een veel gebruikte obligatiefonds maar is bijvoorbeeld alleen als ETF te krijgen. Overigens wil het nog wel eens voorkomen dat populaire ETF’s ook als beleggingsfondsen worden aangeboden.Qunix schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:17:
[...]
Ik heb exact het zelfde... Zit bij FitVermogen en vind dat het inderdaad beter kan, eigenlijk al sinds de small cap er is.
En inderdaad als er ETF's bijkomen lopen de kosten op en is ING goedkoper, maar ik wil alleen in NT zitten.
@Dan Stark ja ik wist dat je dat bedoelde, toch denk ik dat het omslagpunt hoger ligt dan 100k. Dit is voorheen besproken.
[ Voor 16% gewijzigd door Pistachenootje op 26-11-2020 10:36 ]
Tijdje geleden misschien wel. Kan me niet voorstellen dat veel beleggers daar momenteel hun geld insteken, tenzij ze graag geld willen verliezen. Immers, negatieve verwachte opbrengst. Bijvoorbeeld FOB is er ook uitgestapt om die reden.Miki schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:34:
[...]
DBZB is een veel gebruikte obligatiefonds maar is bijvoorbeeld alleen als ETF te krijgen. Overigens wil het nog wel eens voorkomen dat populaire ETF’s ook als beleggingsfondsen worden aangeboden.
Oke, dan snap ik wat je bedoelt.Pistachenootje schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:35:
@Dan Stark ja ik wist dat je dat bedoelde, toch denk ik dat het omslagpunt hoger ligt dan 100k. Dit is voorheen besproken.
Dan hangt het af van je maandelijkse inleg en hoe lang je het wilt beleggen en moet je het per situatie dus uitrekenen.
Ik heb mijn betaalrekening ook bij Rabo, dus dat speelde bij mij ook
En welk fonds bij IB dan precies? Want er is niet echt een goed alternatief toch? Als ik kijk op https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ dan is AVIAW + EMIM een alternatief, maar dat is een lagere market cap dan de NT fondsenZr40 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:51:
20 euro maakt je niets uit, maar 0,04% weer wel? Zit je dan nog niet op het punt dat IB heel erg interessant wordt?
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal
VTI+VXUS. TER van respectievelijk 0,03% en 0,08%. Die mogelijkheid wordt niet meegenomen op die website omdat je die als retail client in de EU alleen via opties kan kopen. (Of voldoen aan de wettelijke voorwaarden om als professional client behandeld te kunnen worden en de implicaties daarvan begrijpen en accepteren.)
[ Voor 18% gewijzigd door Zr40 op 26-11-2020 11:12 ]
Hier wordt het een en ander toegelicht: https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/Radeoxx schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:58:
[...]
En welk fonds bij IB dan precies? Want er is niet echt een goed alternatief toch? Als ik kijk op https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ dan is AVIAW + EMIM een alternatief, maar dat is een lagere market cap dan de NT fondsen
Volgens mij ligt het omslagpunt in alle gevallen hoger dan 100k. Flink hoger.Dan Stark schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:43:
[...]
Oke, dan snap ik wat je bedoelt.
Dan hangt het af van je maandelijkse inleg en hoe lang je het wilt beleggen en moet je het per situatie dus uitrekenen.
Ik heb mijn betaalrekening ook bij Rabo, dus dat speelde bij mij ook.
Bij ABN betaal je tot 100k 0.2% per jaar, bij Rabo 0.24%. Op het gedeelte boven de 100k zijn de kosten eerst gelijk (0.12%). De rest doorrekenen mag je zelf doen
Ik ben bekend met het topicPistachenootje schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:38:
[...]
Hier wordt het een en ander toegelicht: https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/
Terwijl IB helemaal geen optie is. Tenzij je natuurlijk 500K + hebt.
IB is ook geen optie bij >100K. Ook niet bij 200k. Ook niet bij 300. Pas bij 500+ en het handelsvereiste. Dus ik begrijp niet waarom dat [IB als alternatief] telkens geroepen wordt
@Radeoxx Er is een reden dat ik het professional client gebeuren tussen haakjes heb gezet, namelijk dat 500k voor velen nog niet bereikbaar is. De optieroute is voor iedereen een optie.
Benodigd vermogen: 100x de huidige koers, je zou het dus al kunnen doen met veel minder dan 100k.
Qua kosten wordt IB pas interessant vanaf $100k. Als het verschil tussen 20 euro en 0,04% groot begint te worden zit je daar al dicht in de buurt
Qua kosten wordt IB pas interessant vanaf $100k. Als het verschil tussen 20 euro en 0,04% groot begint te worden zit je daar al dicht in de buurt
[ Voor 191% gewijzigd door Zr40 op 26-11-2020 15:24 ]
Blijkbaar waren de kosten bij ABN net iets anders dan ik dacht. In principe zijn de percentages bij Rabo nooit lager alleen hebben ze daar het maximum van 100 per kwartaal. Dan is Rabo dus goedkoper als de ABN kosten boven de 100 komen, maar dan reken je de transactiekosten niet eens mee.Pistachenootje schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:22:
[...]
Volgens mij ligt het omslagpunt in alle gevallen hoger dan 100k. Flink hoger.
Bij ABN betaal je tot 100k 0.2% per jaar, bij Rabo 0.24%. Op het gedeelte boven de 100k zijn de kosten eerst gelijk (0.12%). De rest doorrekenen mag je zelf doenOf gewoon bij de Rabo blijven
Heb het even doorgerekend en boven een bedrag van 266.667 Euro zijn de service fees bij de Rabo pas lager.
50 euro over de 1e 100k en dan 50 euro over de 166.667 Euro daarboven
Precies. Aan zo'n bedrag zat ik te denken. En dat is dan nog zonder transactiekosten van 0.1% bij aankoop EN verkoop. Ook dat tikt weer aan.Dan Stark schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:23:
[...]
Heb het even doorgerekend en boven een bedrag van 266.667 Euro zijn de service fees bij de Rabo pas lager.
Wel een optie met optiesRadeoxx schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:06:
[...]
Wat is dit voor onzin? Even een simpel rekensommentje maken:Radeoxx schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:06:
[...]
IB is ook geen optie bij >100K. Ook niet bij 200k. Ook niet bij 300. Pas bij 500+ en het handelsvereiste. Dus ik begrijp niet waarom dat [IB als alternatief] telkens geroepen wordt.
Vaste kosten IB bij $ 100.000 per jaar is 0 euro
Vaste kosten bij ING voor € 84.000,- (is circa $100.000,-) is circa
-€20,- vaste fee
- t/m € 100.000,- 0,24% fee. Of te wel over € 84.000,- is dat afgerond € 202,-
Totaal dus €222 meer dan bij IB. Als dat voor jou niks is mag je het jaarlijks naar mijn rekening overboeken.
En dan heb ik het nog niet eens over de goedkope tarieven bij IB van bijvoorbeeld aankopen van aandelen t.o.v. de ING.
Stel dat je toch niet aan de $100.000,- komt maar minder, dan is er ook een omslagpunt.
IB kost onder dit bedrag dan 120 dollar per jaar, wat € 101,- is. Bij ING moet je standaard 20 euro betalen, dan blijft er €81,- over. (81/0,24)x100= 33.750,-
Dus als je meer dan zeg € 34.000,- belegt is IB goedkoper dan de ING.
[ Voor 22% gewijzigd door phantom09 op 26-11-2020 20:25 ]
Maar dan moet je wil kunnen beleggen in VTI en VXUS. Wat dus ingewikkeld is via opties.phantom09 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 20:16:toon volledige bericht
[...]
Wat is dit voor onzin? Even een simpel rekensommentje maken:
Vaste kosten IB bij $ 100.000 per jaar is 0 euro
Vaste kosten bij ING voor € 84.000,- (is circa $100.000,-) is circa
-€20,- vaste fee
- t/m € 100.000,- 0,24% fee. Of te wel over € 84.000,- is dat afgerond € 202,-
Totaal dus €222 meer dan bij IB. Als dat voor jou niks is mag je het jaarlijks naar mijn rekening overboeken.
En dan heb ik het nog niet eens over de goedkope tarieven bij IB van bijvoorbeeld aankopen van aandelen t.o.v. de ING.
Stel dat je toch niet aan de $100.000,- komt maar minder, dan is er ook een omslagpunt.
IB kost onder dit bedrag dan 120 dollar per jaar, wat € 101,- is. Bij ING moet je standaard 20 euro betalen, dan blijft er €81,- over. (81/0,24)x100= 33.750,-
Dus als je meer dan zeg € 34.000,- belegt is IB goedkoper dan de ING.
Zit er trouwens nog extra kosten voor de spread bij de optieroute bij? Of kan dat zonder kosten?
[ Voor 4% gewijzigd door radeoxx op 26-11-2020 20:53 ]
Ik vond het goed te leren. Uitleg staat op FOB.Radeoxx schreef op donderdag 26 november 2020 @ 20:52:
[...]
Maar dan moet je wil kunnen beleggen in VTI en VXUS. Wat dus ingewikkeld is via opties.
Lage kosten als je het goed doet.Zit er trouwens nog extra kosten voor de spread bij de optieroute bij? Of kan dat zonder kosten?
Goede tip, maar vooralsnog is mijn dividend ook niet geimporteerd, dus dat maakt het een eerlijkere vergelijking.Zr40 schreef op zondag 22 november 2020 @ 18:12:
@Byte_Me Houd er rekening mee dat als je VWRL gebruikt als benchmark in Portfolio Performance, dividend niet meegerekend kan worden.
Ik moet het allemaal nog goed nagaan. "Ergens" in PP kwam ik enkele foutmeldingen tegen over ontbrekende transacties (een sell zonder buy), nam me voor om dat later op te lossen, maar kan ze inmiddels niet meer vinden.Ik vind de schokken in je grafiek in 2016/2017 opmerkelijk. Wat is daar gebeurd? Ontbrekende historische koersen, of stock splits die niet juist zijn geregistreerd in PP, of gokken met opties, of ...?
Goed punt, vond ik ook schokkend. Ik denk wel dat het klopt. Vooral in de beginjaren te veel transacties met te weinig aandelen. In 2014 waren de transactiekosten ook wel een tikkeltje hoger dan nu.helloitsme schreef op zondag 22 november 2020 @ 18:15:
Kosten komen mij nogal hoog over in relatie tot het geïnvesteerde vermogen
Die foutmelding kan ik je niet mee helpen. Ik heb deze guide gelezen, en verder is het een hoop gepuzzel.Larmoth schreef op maandag 23 november 2020 @ 08:30:
[...]
heb je alles via de site geleerd of waar heb je de info gevonden. Ik heb nu al moeite met de eerste stappen. Kan geen aandelen toevoegen, error "beveiliging ontbreekt".
https://forum.portfolio-p...e-on-getting-started/5390
Mij hebben de video's die er zijn wel geholpen.Larmoth schreef op maandag 23 november 2020 @ 08:30:
[...]
heb je alles via de site geleerd of waar heb je de info gevonden. Ik heb nu al moeite met de eerste stappen. Kan geen aandelen toevoegen, error "beveiliging ontbreekt".
Zijn wel vaak in het Duits, dus het helpt als je dat een beetje begrijpt. Maar als je gewoon hem volgt wat hij doet kom je ook een eind
YouTube: Portfolio Performance - Einführung video laat een oude versie van de software zien, maar de stappen die je doorloopt zijn nog hetzelfde.
YouTube: Komplette Einführung in Portfolio Performance. Schritt für Schritt A...
Ps: de foutmelding is wellicht ook onduidelijk door een verkeerde vertaling? beveiliging <> security.
wellicht handiger om het programma eerst op Engels te zetten
[ Voor 13% gewijzigd door helloitsme op 27-11-2020 04:00 ]
Ff een totaal niet professionele vraag
Zou bij vooral voor de fun zijn naast het effectief beleggen.
Heeft er hier iemand ervaring met BUX zero? Een kennis sprak hier plotseling over maar na inlezen zie ik vooral veel administratieve rompslomp...
Heeft er hier iemand ervaring met BUX zero? Een kennis sprak hier plotseling over maar na inlezen zie ik vooral veel administratieve rompslomp...
Heb hier voor mijn vrouw (die is niet zo van het beleggen, maar wil wel spelen) naar gekeken en ziet er eigenlijk helemaal niet slecht uit.Larmoth schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 09:00:
- Er wordt (nog) niet uitgeleend. Ze hebben wel toestemming, maar brengen je op de hoogte als ze willen starten.
- Ondergebracht bij ABN Amro Clearing Bank. Cash valt onder DGS en aandelen vallen onder BCS
- Geen transactiekosten bij het type Zero Order (inleggen en uitvoering om 16:00 tegen de koers van dat moment, prima voor DCA-strategieën) en andere ordertypen in Europa zijn fixed op €1. Alle ordertypen in VS zijn gratis
- Alleen app op je telefoon, geen webinterface. Niet voor iedereen een dealbreaker
- Productaanbod (ETF's en aandelen) zijn beperkt. Niet de gehele markt is beschikbaar
- Marktinformatie en productdata zijn ook beperkt. Geen kengetallen, etc. Iets andere quotefeed dan bijv. DEGIRO
- BUX lijkt zijn geld vooral te verdienen met de andere app BUX X, waarin je in CFD's kan handelen. Daar is hier overigens geen sprake van.
[ Voor 0% gewijzigd door Open Outcry op 27-11-2020 09:21 . Reden: lijstje ]
Top holdings: LONG PFE, AGN, ACCEL, NYT, RDSA
Dat is positief, enigste nadeel is dan die administratieve rompslomp (België aka extra tax) die we manueel zelf in orde moeten brengen.Open Outcry schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 09:17:
[...]
Heb hier voor mijn vrouw (die is niet zo van het beleggen, maar wil wel spelen) naar gekeken en ziet er eigenlijk helemaal niet slecht uit.Ze is inmiddels gestart en begint er plezier in te krijgen, haha.
- Er wordt (nog) niet uitgeleend. Ze hebben wel toestemming, maar brengen je op de hoogte als ze willen starten.
- Ondergebracht bij ABN Amro Clearing Bank. Cash valt onder DGS en aandelen vallen onder BCS
- Geen transactiekosten bij het type Zero Order (inleggen en uitvoering om 16:00 tegen de koers van dat moment, prima voor DCA-strategieën) en andere ordertypen in Europa zijn fixed op €1. Alle ordertypen in VS zijn gratis
- Alleen app op je telefoon, geen webinterface. Niet voor iedereen een dealbreaker
- Productaanbod (ETF's en aandelen) zijn beperkt. Niet de gehele markt is beschikbaar
- Marktinformatie en productdata zijn ook beperkt. Geen kengetallen, etc. Iets andere quotefeed dan bijv. DEGIRO
- BUX lijkt zijn geld vooral te verdienen met de andere app BUX X, waarin je in CFD's kan handelen. Daar is hier overigens geen sprake van.
Er staat me bij dat het handelen beperkingen had. Voor limiet orders moest je betalen en dat je alleen gratis 1x per dag een markt order kon inschieten.Open Outcry schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 09:17:
[...]
Heb hier voor mijn vrouw (die is niet zo van het beleggen, maar wil wel spelen) naar gekeken en ziet er eigenlijk helemaal niet slecht uit.Ze is inmiddels gestart en begint er plezier in te krijgen, haha.
Het valt me op hoe hard Tradings 212 aan de weg timmert. Kom overal reclame's tegen. Zelfs op prime time TV.
De afgelopen jaren deed DeGiro precies hetzelfde. In ieder bushokje kwam je wel reclame tegen en zag je veel reclame in de financiële katernen van kranten. Daarnaast oreerden velen kleine influence blogjes met mr. Fob voorop over hoe geweldig DeGiro wel niet was.Pistachenootje schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:28:
Het valt me op hoe hard Tradings 212 aan de weg timmert. Kom overal reclame's tegen. Zelfs op prime time TV.
Ze hebben een volle oorlogskas om marktaandeel te vergaren en ze weten dat DeGiro aangeschoten wild is dus waarom nu niet dat ten volle benutten.
Inderdaad, je kunt een " zero order " doen, wat een marketorder is die net na 16:00 wordt uitgevoerd in geval van Europese aandelen.Miki schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:24:
[...]
Er staat me bij dat het handelen beperkingen had. Voor limiet orders moest je betalen en dat je alleen gratis 1x per dag een markt order kon inschieten.
Geeft een beetje het aankopen van fondsen effect, maar dan bij losse aandelen/ETF's, alhoewel je ook je order nog om 15:59 kunt indienen waardoor de tijd van indiening en uitvoering minimaal is.
Bij Amerikaanse effecten wordt een andere tijd gebruikt, maar dat hebben ze niet altijd op orde o.i.d. waardoor je in dat geval de gewone marketorder gratis kunt gebruiken.
In vino veritas, in aqua sanitas
Anoniem: 78739
Aan de vooravond van de Europese Green Deal en een 'groen' Amerikaans presidentschap is het waarschijnlijk geen slecht idee om 15% van ons spaargeld hierin en een kwart hierin te investeren? (dan hebben we nog 8 maandlonen spaargeld over - we gaan met 2 werken)
Eerste fonds met risico 6 op 7:
/f/image/zL6OYAYbCTSZZuRt2ZWMo2ON.png?f=fotoalbum_large)
Tweede fonds met risico 4 op 7:
/f/image/zL6OYAYbCTSZZuRt2ZWMo2ON.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/7Y2gf5tq4eSB4SCTA2nc05E4.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 27-11-2020 14:07 ]
Tenzij je het voor een betere wereld doet een heel slecht idee. De kosten bij het eerste fonds bedragen 2,4% per jaar! Ter vergelijking, in belgie kan je al in accumulerende wereldwijde fondsen beleggen voor minder dan 0,2% kosten per jaar. Dat scheelt dus per jaar 22 euro voor elke 1000 belegde euro's. Bij 10k scheelt het 220 euro rendement per jaar, bij 100k scheelt het 2.2k rendement per jaar en bij 1 miljoen 22k rendement per jaar.Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:04:
Aan de vooravond van de Europese Green Deal en een 'groen' Amerikaans presidentschap is het waarschijnlijk geen slecht idee om 15% van ons spaargeld hierin en een kwart hierin te investeren? (dan hebben we nog 8 maandlonen spaargeld over - we gaan met 2 werken)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
M.b.t. een Europese Green Deal of een "groen" (gewassen?) Amerikaans presidentschap. Deze informatie is al bekend en de markt heeft hiervan natuurlijk alle verwachtingen al ingeprijsd. Door specifiek hier op in te spelen kan je geen extra rendement verwachten.
Rendement van IWDA (een wereldwijd fonds) was afgelopen 5 jaar 8,22% per jaar
Rendement van Triodos Pioneer Impact Fund was afgelopen 5 jaar 5,95% per jaar
Verschil in rendement per jaar is bijna gelijk aan het verschil in kosten per jaar. Toeval? een beetje misschien maar met hogere kosten behaal je nu eenmaal lagere resultaten tenzij je meer risico neemt.
[ Voor 15% gewijzigd door klaasvaak1853 op 27-11-2020 14:36 ]
Ik snap je enthousiasme. Kijk wel goed naar de kosten die deze fondsen jaarlijks rekenen. Ik zie zo snel 2,43% per jaar. Dat betekent 2 procent minder rendement dan indexfondsen/trackers.Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:04:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je spaargeld lang wilt laten staan kun je beter indexfondsen met lage kosten overwegen (liefst met ESG /uitsluitingen als je duurzamer wilt). En echte duurzame beleggingsfondsen moeten ook te vinden zijn tegen 0,7-1% kosten.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Niet specifiek op jouw post, maar wat vaker terugkomt is dat beleggers zich massaal storten op nieuwe industrieën en bewegingen (groene energie, EV, wiet, ecommerce, 5G, etc.) in de verwachting dat dit massaal gaat groeien. Maar een dergelijke groei staat niet gelijk aan rendement. In veel gevallen lijden beleggers in nieuwe groeiende thema's als collectief juist verlies en is er veel meer rendement te behalen in 'oude' (en eventuele krimpende) industrieën. Denk aan bijvoorbeeld tabak (krimpt al een jaar of 40?) of spoorwegen. Een groot gedeelte van dit verschil zit in het feit dat in de eerste groep veel geïnvesteerd moet worden (waarvan vaak niet duidelijk is wat het gaat opleveren), er veel concurrentie is/komt, er worden hoge multiples betaald en er zijn snel nieuwe ontwikkelingen. Terwijl bij oude industrieën er vaak consolidatie is geweest waardoor een paar partijen schaalvoordeel hebben waardoor er weinig concurrentie is/komt, er hogere marges zijn, duidelijkere wettelijke kaders, het is niet spannend dus lage multiples en er kan veel van het verdiende cash terug naar aandeelhouders omdat er weinig geïnvesteerd hoeft te worden.Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:04:
Zoals gezegd, ik zeg niets over jouw idee, maar hou het wel in het achterhoofd.
Fastned heeft het weer op z'n heupen... kan alleen totaal niet achterhalen wat dit keer de reden is. Verkoopbericht dat VW ID3 de best verkopende EV is geworden (10k/maand) misschien?
En helaas, mn lieve Brookfield Property REIT Inc shorter is ermee opgehouden. Mn 25,22% rente vergoeding op jaarbasis (dus zijn/haar kosten om te shorten 50,44%) is helaas geëindigd.
Toch zeker halve maand volgehouden, hele rit van 15,40 naar 17,37
Daar is iemand grof geld kwijt geraakt.
Best jammer, voor dergelijke vergoeding had diegene ze best nog even mogen gebruiken.
En helaas, mn lieve Brookfield Property REIT Inc shorter is ermee opgehouden. Mn 25,22% rente vergoeding op jaarbasis (dus zijn/haar kosten om te shorten 50,44%) is helaas geëindigd.
Toch zeker halve maand volgehouden, hele rit van 15,40 naar 17,37

Best jammer, voor dergelijke vergoeding had diegene ze best nog even mogen gebruiken.
[ Voor 54% gewijzigd door Xanaroth op 27-11-2020 16:06 ]
:strip_exif()/f/image/9CiZEkIPbJHHvsBOaQHWdHop.jpg?f=fotoalbum_large)
Die timelines zijn verrassend kort.
Heb jij nog spaargeld?Sorcerer8472 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:20:
[...]
De S&P500-toevoeging is in december pas. Ik vraag me stiekem wel af of ik niet nog een sloot spaargeld heel snel op TSLA zou zetten nu om begin december weer eruit te gaan. De koers kan bijna niet om laag met alle nog verplichte aankopen nu zou je zeggen.
[ Voor 30% gewijzigd door DJTimo op 27-11-2020 16:35 ]
Zijn er hier nog mensen met inzichten in TSLA? Je zou denken dat dat toch écht niet meer verder kan stijgen, maar elke dag wordt mijn portfolio enorm veel meer waard, alleen door TSLA.Zr40 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:43:
@writser Overigens heb je weldegelijk een goed punt. Veel van mijn topposities met een stijging van honderden procenten sinds aankoop hebben voor aankoop ook al stijgingen meegemaakt van honderden procenten. In sommige gevallen ook in de categorie 'dit kan toch echt niet verder stijgen' (zie bijvoorbeeld TSLA, of in mindere mate AAPL en AMZN).
Ook heb ik inmiddels een positie heropend die ik in de periode maart-april had gesloten. Die was uiteraard in de tussentijd gestegen. Vervelend, maar hoort er bij. Daarnaast, opnieuw kopen na verkocht te hebben is in feite precies hetzelfde als bijkopen bij een bestaande positie.
Het gaat uiteindelijk om wat je verwacht ten opzichte van vandaag, niet ten opzichte van vroeger.
De S&P500-toevoeging is in december pas. Ik vraag me stiekem wel af of ik niet nog een sloot spaargeld heel snel op TSLA zou zetten nu om begin december weer eruit te gaan. De koers kan bijna niet om laag met alle nog verplichte aankopen nu zou je zeggen.
Wel kopen op zo laag mogelijk punt tijdens dagelijkse fluctuaties, dat scheelt meerdere tientjes per aandeel.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Ja, dom hè, heb er nooit veel tijd in gestoken. En toen rond covid leek het niet zo'n goed idee en heb ik er even niet naar omgekeken. Totdat het bleek dat dat het wel was en ik te laat wasDJTimo schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:14:
[URL="https://tweakers.net/i/YWX6R80-NAyq-NhQzsqzwoBt6Jw=/full-fit-
[...]
Heb jij nog spaargeld?
De vraag is nu vooral: even een paar weken all-in in TSLA, of toch maar spreiden? Of überhaupt even wachten aangezien de markt er nogal bubbel-achtig uitziet.
Sowieso geloof ik wel in Tesla in de lange termijn, maar zoals hierboven ook al wordt genoemd hebben beurskoersen niet per se iets met realiteit te maken. Tesla is nu extreem hoog gewaardeerd, en om met traditionele waardering de waardering te onderbouwen moet het bedrijf nog extreem veel verder groeien.
Hierboven wordt ook al FastNed genoemd, en zelf vind ik Microsoft wel een goed voorbeeld. Tijdje terug enorm aan het stijgen, daarna ineens dalen en al een hele tijd aan het flatlinen terwijl ze enorm veel goed nieuws hebben. Het aandeel wil echter maar niet omhoog. Of Takeaway wat ineens daalt nadat het vaccin-nieuws er is, het is allemaal vrij random
Volgens mij beleggen velen van jullie in NT via een van de grote banken. Vandaar mijn vraag op deze plek. Wanneer wordt een doorlopend maandelijkse order verwerkt? De ervaring leert dat een directe order voor NT ca. 3-4 werkdagen in beslag neemt. Echter wil ik nu overstappen naar een (automatische) maandelijkse inleg.
Idealiter zou de verwerking een dag ná de storting van het loon moeten plaatsvinden. Moet ik de datum van de doorlopende order op deze specifieke dag zetten of wordt de aanvraag dan pas ingedient bij NT en duurt het dan nog eens enkele werkdagen om de order te verwerken?
Idealiter zou de verwerking een dag ná de storting van het loon moeten plaatsvinden. Moet ik de datum van de doorlopende order op deze specifieke dag zetten of wordt de aanvraag dan pas ingedient bij NT en duurt het dan nog eens enkele werkdagen om de order te verwerken?
@Sorcerer8472 Tesla is een beetje gokken, iedereen weet dat de waardering nu te hoog is.
BlaBlaBla
Het tweede fonds heeft een lager risico doordat het "zwaar" in obligaties zit. Het is maar de vraag of dat verstandig is in de huidige markt, en of dat past in je beleggingshorizon.Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:04:
Aan de vooravond van de Europese Green Deal en een 'groen' Amerikaans presidentschap is het waarschijnlijk geen slecht idee om 15% van ons spaargeld hierin en een kwart hierin te investeren?
En natuurlijk ook de jaarlijkse kosten voor beide zijn behoorlijk hoog. En zoals @klaasvaak1853 al voor rekent kan dat behoorlijk verschil maken per jaar (wat nog oploopt tot een enorm verschil in rendement als je het over 10-15 jaar gaat berekenen).Aandelen: minimaal 40% - maximaal 60%
Obligaties: minimaal 40% - maximaal 60%
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Dom heb ik nooit gezegd, maar op de spaarrekening krijg je minder dan niks, dus zonde is het sowieso wel.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:50:
[...]
Ja, dom hè, heb er nooit veel tijd in gestoken. En toen rond covid leek het niet zo'n goed idee en heb ik er even niet naar omgekeken. Totdat het bleek dat dat het wel was en ik te laat was
Ik geloof ook in Tesla LT., maar bijkopen op dit niveau weet ik ook niet hoor.De vraag is nu vooral: even een paar weken all-in in TSLA, of toch maar spreiden? Of überhaupt even wachten aangezien de markt er nogal bubbel-achtig uitziet.
Sowieso geloof ik wel in Tesla in de lange termijn, maar zoals hierboven ook al wordt genoemd hebben beurskoersen niet per se iets met realiteit te maken. Tesla is nu extreem hoog gewaardeerd, en om met traditionele waardering de waardering te onderbouwen moet het bedrijf nog extreem veel verder groeien.
Ik heb hem ingesteld op de 27ste van de maand, uitvoering gebeurd pas de 29ste, soms nog later.ChillPascal schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:57:
Volgens mij beleggen velen van jullie in NT via een van de grote banken. Vandaar mijn vraag op deze plek. Wanneer wordt een doorlopend maandelijkse order verwerkt? De ervaring leert dat een directe order voor NT ca. 3-4 werkdagen in beslag neemt. Echter wil ik nu overstappen naar een (automatische) maandelijkse inleg.
Wat ik zo eng vind aan Tesla is de mogelijkheid voor een harde marktcorrectie als de koers terug zou gaan naar wat ze volgens traditionele waardering waard zou zijn. Dan kun je echt heel veel geld kwijtraken in korte tijd. Dus niet alleen het kopen, maar ook het bepalen van het verkoopmoment. Het risico áls er iets gebeurt is wel groot, en de kans dat er iets gebeurt is onbekend. De kans dat er iets met Musk gebeurt lijkt met het grootste risico voor een direct instortende koers. Dat het binnenkort wel voorbij is met de stijgingen lijkt me ook duidelijk. De S&P500-koop zal voorlopig het laatste moment zijn. Daarna verwacht ik meer het beeld van de afgelopen paar maanden, maar mogelijk ook partijen die dan toch gaan cashen met een daling als gevolg. Ik moet zelf even kijken wat ik dan doe met de Tesla-opbrengsten aangezien de hele beurs er bubbel-achtig en riskant uitziet nuDJTimo schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 17:08:
[...]
Dom heb ik nooit gezegd, maar op de spaarrekening krijg je minder dan niks, dus zonde is het sowieso wel.
[...]
Ik geloof ook in Tesla LT., maar bijkopen op dit niveau weet ik ook niet hoor.Ik heb op $425 bijgekocht en dat was wel ff billen knijpen nog.

Hoe dan ook, ik stel telkens dagorders in voor verkoop die vrij hoog zijn. Op 17 november werd dat getriggerd toen TSLA sloot op 408.09 en de dag erna opende op ruim 460. Een paar uur later kocht ik ze voor 440 weer terug
Voor andere aandelen heb ik meestal wel een doorlopende order die vrij hoog is open staan, alleen voor Tesla maak ik regelmatig dagorders aan die meestal +$50 van de sluitkoers van de dag ervoor zijn. Takeaway verkooporder staat bijv. op 107 euro nu. Als zo'n koers bereikt wordt in zo'n korte tijd, dan is de kans bijna 100% dat ze daarna ook weer instort. Als de koers gestaag doorgroeit over een bepaalde periode dan verhoog ik de verkoopprijs om de zoveel tijd weer mee.
Zijn er nog mensen hier die dat soort strategieën hebben? Of is dit een totaal naïeve strategie?
Ik geloof ook in Tesla, maar zet wel mijn vraagtekens bij de waardering. De grootste reden van de waardering is het idee dat andere fabrikanten niet gaan kunnen bij benen en Tesla de grootste/dominante/winner takes all auto/batterij fabrikant wordt van de wereld. Tenminste dat zijn de geluiden die ik hoor. Als blijkt dat dat niet uitkomt of er ontstaan signalen dat andere fabrikanten ook redelijk tempo op niveau van Tesla kunnen komen, dan zal de waardering een flinke deuk oplopen.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 17:30:toon volledige bericht
[...]
Wat ik zo eng vind aan Tesla is de mogelijkheid voor een harde marktcorrectie als de koers terug zou gaan naar wat ze volgens traditionele waardering waard zou zijn. Dan kun je echt heel veel geld kwijtraken in korte tijd. Dus niet alleen het kopen, maar ook het bepalen van het verkoopmoment. Het risico áls er iets gebeurt is wel groot, en de kans dat er iets gebeurt is onbekend. De kans dat er iets met Musk gebeurt lijkt met het grootste risico voor een direct instortende koers. Dat het binnenkort wel voorbij is met de stijgingen lijkt me ook duidelijk. De S&P500-koop zal voorlopig het laatste moment zijn. Daarna verwacht ik meer het beeld van de afgelopen paar maanden, maar mogelijk ook partijen die dan toch gaan cashen met een daling als gevolg. Ik moet zelf even kijken wat ik dan doe met de Tesla-opbrengsten aangezien de hele beurs er bubbel-achtig en riskant uitziet nu
Hoe dan ook, ik stel telkens dagorders in voor verkoop die vrij hoog zijn. Op 17 november werd dat getriggerd toen TSLA sloot op 408.09 en de dag erna opende op ruim 460. Een paar uur later kocht ik ze voor 440 weer terug
Voor andere aandelen heb ik meestal wel een doorlopende order die vrij hoog is open staan, alleen voor Tesla maak ik regelmatig dagorders aan die meestal +$50 van de sluitkoers van de dag ervoor zijn. Takeaway verkooporder staat bijv. op 107 euro nu. Als zo'n koers bereikt wordt in zo'n korte tijd, dan is de kans bijna 100% dat ze daarna ook weer instort. Als de koers gestaag doorgroeit over een bepaalde periode dan verhoog ik de verkoopprijs om de zoveel tijd weer mee.
Zijn er nog mensen hier die dat soort strategieën hebben? Of is dit een totaal naïeve strategie?
Er wordt geroepen dat het niet mogelijk is omdat er beperkingen zijn mbt batterij productie, echter aan de andere zijde investeert iedereen in Automotive (OEM, leveranciers, overheden, etc.) in batterij productie. Ook het supercharger netwerk wordt genoemd, echter opent Electrify America/Ionity in Amerika 4 oplaadstations per week en zijn er daarnaast andere partijen die investeren. Meestal heb ik wel een idee welke richting het op kan gaan met een aandeel, maar met TSLA is het zwaar koffiedik kijken.
Als je perce VTI of VXUS wilt aanschaffen en deze zijn niet normaal te koop maar alleen via opties, dan wel.Radeoxx schreef op donderdag 26 november 2020 @ 20:52:
[...]
Maar dan moet je wil kunnen beleggen in VTI en VXUS. Wat dus ingewikkeld is via opties.
Zit er trouwens nog extra kosten voor de spread bij de optieroute bij? Of kan dat zonder kosten?
Echter keek ik niet naar wat je wou kopen, maar alleen naar de kosten voor wat je er al zou hebben staan bij IB en ING.
Kosten over opties kan je op de site van de ING en IB vinden. Geen idee, ik doe niet aan opties.
Wat wil de Belgische overheid dan weten? Moet je elke transactie doorgeven of zo?Larmoth schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 09:34:
[...]
Dat is positief, enigste nadeel is dan die administratieve rompslomp (België aka extra tax) die we manueel zelf in orde moeten brengen.
Dan moet er wel een wonder gebeuren. Tot heden is de concurrentie veel te laat op hun deadlines en de deadlines die ze nu hebben zijn niet echt ambitieus.yec schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 19:22:
[...]
Ik geloof ook in Tesla, maar zet wel mijn vraagtekens bij de waardering. De grootste reden van de waardering is het idee dat andere fabrikanten niet gaan kunnen bij benen en Tesla de grootste/dominante/winner takes all auto/batterij fabrikant wordt van de wereld. Tenminste dat zijn de geluiden die ik hoor. Als blijkt dat dat niet uitkomt of er ontstaan signalen dat andere fabrikanten ook redelijk tempo op niveau van Tesla kunnen komen, dan zal de waardering een flinke deuk oplopen.
De huidige verwachting is dat Tesla 50% per jaar gaat groeien met in 2022 rond de 2 miljoen auto’s. GM en Volkwagen zijn de enige met productiedoelen en zij richten op 1,5 miljoen in 2025. Rond 2022 wordt ook een tekort in resources verwacht dus ik ben benieuwd.
Hiermee wil ik niet ontkennen dat Tesla nu te hoog staat. De S&P inclusion is kunstmatige groei maar over tijd verwacht ik dat Tesla wel in de waardering groeit. Er zijn zelfs mensen die claimen dat Tesla kopen veiliger is dan een breed gespreide ETF en er voor miljoenen in zitten omdat de dominantie zo overduidelijk is. Dat gaat zelfs mij erg ver
Tesla opent gemiddeld 6 nieuwe locaties per week met gemiddeld 10 laders per locatie.yec schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 19:22:
[...]
Ook het supercharger netwerk wordt genoemd, echter opent Electrify America/Ionity in Amerika 4 oplaadstations per week en zijn er daarnaast andere partijen die investeren. Meestal heb ik wel een idee welke richting het op kan gaan met een aandeel, maar met TSLA is het zwaar koffiedik kijken.
Ionity zit op iets minder dan 5 laders per locatie.
Als Tesla nu zou stoppen en Ionity bouwt in dit tempo door, dan hebben ze in 2037 een laadnetwerk dat net zo groot is (20.000 laders). Maar in werkelijkheid bouwt Tesla er iedere week 3x zoveel.
Ik heb zelf ook Tesla in mijn portefeuille zitten. Die staat dit jaar op +600%. Ondertussen is mijn AEX fonds deze week voor het eerst weer groen...
2020 is eigenlijk zowat het slechtste jaar ooit om beurzen bestudeerd te hebben. Niks klopt gewoon. Tesla is ook een nooit eerder voorgevallen gevalletje.RocketKoen schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 20:36:
[...]
Ik heb zelf ook Tesla in mijn portefeuille zitten. Die staat dit jaar op +600%. Ondertussen is mijn AEX fonds deze week voor het eerst weer groen...
Een crash die veul te snel herstelt door massa's stimulansen. Ik heb al een eindje wat Tesla staan en heb volgende "feeltrain" intussen al meegemaakt:
- waarom ben ik niet vroeger ingestapt?
- waarom heb ik niet meer ingezet?
- waarom zou ik nu niet meer bijkopen?
- waarom heb ik nog niet meer bijgekocht
- nu moet die bubbel van overwaardering toch wel eindelijk gaan barsten?
- zou ik nu even een maandje ofzo een gokje wagen en heul wat aandelen aankopen, ze kunnen heus niet dalen de volgende maand. (battery day, s&p inclusion poging 1 en nu de effectieve inclusie)
- waarom heb ik nog niet alles verkocht en waar voor mijn geld gekozen?
Over het hele Tesla is beter dan een ETF. Op heden is dat waar, je moet al een hele poos etf doen om ook maar 6 maand in te halen. En Tesla moet al heel wat dalen alvorens een etf beter doet. Maar toch is mijn portefeuille nog altijd <20% Tesla.
Wanneer het allemaal voorbij is, ga ik sowieso spijt hebben van wat ik gedaan heb. Zo zit ik gewoon in elkaar. (#bitcoinalloveragain)
@Joindry Het helpt om prijs targets voor jezelf af te spreken. Kijk niet terug of naar wat andere vinden (waar het aandeel nu op staat), maar wat vind jij reëel. Zelf probeer ik wel te zoeken naar breakout en support lines. Daarnaast is achteraf altijd makkelijk praten, dus beter kijk je wat je ervan kan leren voor de vorige keer. Ik heb ook de “fout” gemaakt om op $480 te kopen in september omdat blijkbaar het 2-3 dagen duurt voordat nieuws ingecalculeerd wordt. Nu drie maanden later was het een koopje.
Persoonlijk vind ik het aandeel nu erg duur, maar durf niet te zeggen dat het ooit nog lager komt. Gelukkig heb ik in oktober nog mijn positie uitgebreid omdat ze al een tijdje vlak waren. Nu zal ik de komende maanden toch geen gelegenheid hebben om extra in te leggen dus wacht het rustig af. Deze maand was wel een erg leuke voor mijn strategie.
Persoonlijk vind ik het aandeel nu erg duur, maar durf niet te zeggen dat het ooit nog lager komt. Gelukkig heb ik in oktober nog mijn positie uitgebreid omdat ze al een tijdje vlak waren. Nu zal ik de komende maanden toch geen gelegenheid hebben om extra in te leggen dus wacht het rustig af. Deze maand was wel een erg leuke voor mijn strategie.
[ Voor 22% gewijzigd door Deveon op 27-11-2020 21:04 ]
Tsja. Al die vragen heb ik niet. Ik zie het als investering. Dus ik verkoop het pas als ik er van met pensioen kan. En of ik bijkoop ligt er aan of ik geld heb om meer aandelen te kopenJoindry schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 20:46:toon volledige bericht
[...]
2020 is eigenlijk zowat het slechtste jaar ooit om beurzen bestudeerd te hebben. Niks klopt gewoon. Tesla is ook een nooit eerder voorgevallen gevalletje.
Een crash die veul te snel herstelt door massa's stimulansen. Ik heb al een eindje wat Tesla staan en heb volgende "feeltrain" intussen al meegemaakt:
- zou ik nu even een maandje ofzo een gokje wagen en heul wat aandelen aankopen, ze kunnen heus niet dalen de volgende maand. (battery day, s&p inclusion poging 1 en nu de effectieve inclusie)
Over het hele Tesla is beter dan een ETF. Op heden is dat waar, je moet al een hele poos etf doen om ook maar 6 maand in te halen. En Tesla moet al heel wat dalen alvorens een etf beter doet. Maar toch is mijn portefeuille nog altijd <20% Tesla.
Wanneer het allemaal voorbij is, ga ik sowieso spijt hebben van wat ik gedaan heb. Zo zit ik gewoon in elkaar. (#bitcoinalloveragain)
Het was overigens ook niet mijn grootste positie aan het begin van dit jaar. Maar door die absurde groei (en het kwakkelen van de de indexen) nu wel.
Dan heb je toch wat gemist. Tesla behaalde tot nu toe circa 600%. Workhorse behaalde echter bijna 800% !Joindry schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 20:46:
[...]

https://finance.yahoo.com...pbnRlcnZhbCI6ImRheSJ9fX0-
Ik beleg ‘klein’ bij de giro. €100,- per maand, in VWRL.
Nu krijg ik in de app de melding om een keuze in geldmarktfonds (heb nu FundShare EUR) moet maken en een rekening moet openen (bij een Duitse bank, flatex Bank).
Na 30-11-2020 stoppen wij met het compenseren van de negatieve rente op geldmarktfondsen
Het huidige compensatiebeleid dat van toepassing is op de geldmarktfondsen stopt na 30-11-2020. De huidige compensatieregeling voor geldmarktfondsen zetten wij voort op uw flatex-geldrekening. Wacht dus niet langer met het openen van uw geldrekening
Ik begrijp hier niks van. Moet ik dit nou doen? Wat heb ik hier aan? Heb nu ‘pas’ ongeveer €3000,- belegd. Wat houdt dit voor mijn situatie in?
Nu krijg ik in de app de melding om een keuze in geldmarktfonds (heb nu FundShare EUR) moet maken en een rekening moet openen (bij een Duitse bank, flatex Bank).
Na 30-11-2020 stoppen wij met het compenseren van de negatieve rente op geldmarktfondsen
Het huidige compensatiebeleid dat van toepassing is op de geldmarktfondsen stopt na 30-11-2020. De huidige compensatieregeling voor geldmarktfondsen zetten wij voort op uw flatex-geldrekening. Wacht dus niet langer met het openen van uw geldrekening
Ik begrijp hier niks van. Moet ik dit nou doen? Wat heb ik hier aan? Heb nu ‘pas’ ongeveer €3000,- belegd. Wat houdt dit voor mijn situatie in?
Nio zelfs 2000%+.. Gaat nergens over, als een EV massaproductie zo makkelijk was hadden we het wel meer van de traditionele fabrikanten gezien. Nu ken ik de bedrijven verder niet zo goed, maar heb er nog geen voordeel gevonden over de andere EV makers. Batterij wisselen van Nio is wel interessant, maar ik denk niet schaalbaar buiten China vanwege hoge arbeidsloon.phantom09 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 22:06:
[...]
Dan heb je toch wat gemist. Tesla behaalde tot nu toe circa 600%. Workhorse behaalde echter bijna 800% !![]()
![]()
https://finance.yahoo.com...pbnRlcnZhbCI6ImRheSJ9fX0-
Niks. Dit gaat over onbelegd geld wat je bij de Giro hebt staan. Niet over je belegde geld. Deze vraag is al vaker voorbij gekomen gebruik de search voor meer informatie.Goofyduck384 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 07:57:
Ik beleg ‘klein’ bij de giro. €100,- per maand, in VWRL.
Betreft de keuze optie. Kies flatex dan vergoeden ze negatieve rente over 2500 van je onbelegde saldo.
[ Voor 4% gewijzigd door SqnLdr op 28-11-2020 09:09 ]
Hoezo is DeGiro aangeschoten wild?Miki schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:36:
[...]
Ze hebben een volle oorlogskas om marktaandeel te vergaren en ze weten dat DeGiro aangeschoten wild is dus waarom nu niet dat ten volle benutten.
Ja, ik heb ook inderdaad een beetje ditJoindry schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 20:46:toon volledige bericht
[...]
2020 is eigenlijk zowat het slechtste jaar ooit om beurzen bestudeerd te hebben. Niks klopt gewoon. Tesla is ook een nooit eerder voorgevallen gevalletje.
Vraag me af of het dan niet toch slim is om op een bepaald soort gevoel in te gaan dat je over een aandeel kunt hebben, zonder dat je het verwart met hebzucht of FOMO, en zonder dat je rationele afwegingen daarmee links laat liggen.
Zo heb ik bij Tesla, anders dan bij andere merken, het gevoel dat zeker vanwege de S&P500 een stijging de komende weken nog gegarandeerd is, dus ik overweeg wel all-in te gaan. Echter er is ook een onvoorspelbare factor: wat als vrijwel alle tracking fondsen inmiddels al hebben ingekocht, en wat als er grote spelers zoals Softbank ineens enorme hoeveelheden aandelen willen offloaden waardoor er veel meer aanbod dan vraag komt? Dat zijn totaal onvoorspelbare factoren.
Ook zijn er grote banken die continu hun rating maar blijven verhogen. Is dat omdat men nu niet dom wil lijken door een lagere rating te geven, of weet men daadwerkelijk dingen die wij niet weten?
Ik denk dat het niet ondenkbaar is dat er nog een grote rally komt dit jaar, die het aandeel zomaar 20% ofzo meer waard kan maken. Maar ik denk ook dat de bubbel deels gaat barsten binnenkort, waarschijnlijk begin volgend jaar, maar eind dit jaar kan ook nog. Het uitstapmoment moet je dus wel goed plannen.
Zijn er hier trouwens mensen die los van al het bovenstaande ook rekening houden met de dollarkoers bij het bepalen van een instapmoment? De dollar staat vrij laag en het is nu al een paar procent goedkoper om in te stappen dan een paar maanden geleden, puur en alleen vanwege het koersverschil.
Ik denk dat de trackingfondsen intussen al alle nodige aandelen gekocht hebben. Ik baseer dit op het verhandelde volume de voorbije week. In Rob Mauer zijn channel (iedereen kent de Tesladaily evangelist wel hier) geeft hij een wekelijks overzicht. In de periode van 17-25 november. Lag het volume 130.000.000 aandelen hoger dan het gemiddelde. Het nodige aantal voor de S&P inclusie is ruwweg 115.000.000.
Dan kunnen we er nog van uit gaan denk ik dat de fondsen reeds ingekocht hebben op voorhand, misschien zelfs al vorig kwartaal bij de "inclusie poging 1". Daar zaten natuurlijk ook veel opportunisten in, zoals wij hier. Maar ik denk wel dat de fondsenbeheerders intelligent genoeg waren om zo spoedig mogelijk in te kopen. Dit omdat de kans dat de prijs van aandeel zou dalen de volgende weken, wel extreem klein is.
Wat niet wegneemt dat er nog een ongelofelijke bubble kan aankomen de volgende 3 weken. Maar die zal dan vooral gebaseerd zijn op mensen, zoals ons, die massaal aankopen "omdat het niet lager kan".
Ik ben vandaag pas aan het rekenen kunnen gaan. Wat dus duidelijk al vorige moest gebeuren.
Mocht ik nu aankopen, moet ik mezelf wel duidelijk stellen dat ze ook nog buiten moeten vóór 21/12.
Het enige waar ik zo goed als zeker van ben, in de mate van het mogelijke in het jaar 2020, is dat er rond de inclusie, wss enkele dagen ervoor, een redelijke dumpt komt.
(daar gaan we weer met Tesla Shorts
)
Hoeveel procent weet niemand. Maar ik denk wel dat het een korte, steile daling wordt.
Mijn "idee" staat open voor interpretatie.
Dan kunnen we er nog van uit gaan denk ik dat de fondsen reeds ingekocht hebben op voorhand, misschien zelfs al vorig kwartaal bij de "inclusie poging 1". Daar zaten natuurlijk ook veel opportunisten in, zoals wij hier. Maar ik denk wel dat de fondsenbeheerders intelligent genoeg waren om zo spoedig mogelijk in te kopen. Dit omdat de kans dat de prijs van aandeel zou dalen de volgende weken, wel extreem klein is.
Wat niet wegneemt dat er nog een ongelofelijke bubble kan aankomen de volgende 3 weken. Maar die zal dan vooral gebaseerd zijn op mensen, zoals ons, die massaal aankopen "omdat het niet lager kan".
Ik ben vandaag pas aan het rekenen kunnen gaan. Wat dus duidelijk al vorige moest gebeuren.
Mocht ik nu aankopen, moet ik mezelf wel duidelijk stellen dat ze ook nog buiten moeten vóór 21/12.
Het enige waar ik zo goed als zeker van ben, in de mate van het mogelijke in het jaar 2020, is dat er rond de inclusie, wss enkele dagen ervoor, een redelijke dumpt komt.
(daar gaan we weer met Tesla Shorts
Hoeveel procent weet niemand. Maar ik denk wel dat het een korte, steile daling wordt.
Mijn "idee" staat open voor interpretatie.
Na het kritische rapport van de ACM over het handelen van DeGiro is nog steeds niet door de ACM vastgesteld dat alle geconstateerde omissies zijn verholpen. Naar buiten toe speelt DeGiro mooi weer door het aanbieden van een bankrekening maar daar ging het rapport van de ACM in zijn geheel niet over.
Als je dan als Trading212 een vergelijkbare gratis dienst aanbied kun je op dat sentiment goed inspelen en dat je zie dus ook terug in de agressieve marketing.
@Joindry, ik ben het eens met jouw bevindingen. Nu of zeer binnenkort aankopen, en wellicht al in week 2 van december verkopen lijkt me het meest verstandig als je het wil doen. Ik vraag me dan af of ik alle TSLA die ik heb wil verkopen of alleen de extra hoeveelheid die ik aankoop. Als er toch een steile daling komt dan is het wellicht slim om alles te verkopen en daarna weer op een dip in te kopen.
Wat betreft de volumes is het wel zo dat een groot deel geautomatiseerde flitshandel e.d. is, dat er veel daytrading in zit, en dat men gelooft dat Berkshire Hathaway ook met een inkoopactie bezig is. Hoewel deze fondsen wellicht wel wat in hebben gekocht denk ik dat er nog steeds een flink deel ingekocht moet worden, ook omdat men pas op 30 november nabeurs precies de regels rondom inclusion bekend gaat maken. De vraag is of dat negatief of positief voor de beursprijs gaat zijn, die aankondiging. Ik gok positief. Mogelijk de grootste dagstijging van het jaar op 1 december als men duidelijkheid heeft.
De S&P500-mensen zullen hier ook wel over hebben nagedacht. Stel je voegt een bedrijf toe en direct dan stort het in, dat zou een afgang zijn voor iedereen en zou hun geloofwaardigheid ook aantasten.
Wat betreft de volumes is het wel zo dat een groot deel geautomatiseerde flitshandel e.d. is, dat er veel daytrading in zit, en dat men gelooft dat Berkshire Hathaway ook met een inkoopactie bezig is. Hoewel deze fondsen wellicht wel wat in hebben gekocht denk ik dat er nog steeds een flink deel ingekocht moet worden, ook omdat men pas op 30 november nabeurs precies de regels rondom inclusion bekend gaat maken. De vraag is of dat negatief of positief voor de beursprijs gaat zijn, die aankondiging. Ik gok positief. Mogelijk de grootste dagstijging van het jaar op 1 december als men duidelijkheid heeft.
De S&P500-mensen zullen hier ook wel over hebben nagedacht. Stel je voegt een bedrijf toe en direct dan stort het in, dat zou een afgang zijn voor iedereen en zou hun geloofwaardigheid ook aantasten.
DeGiro maakt intussen wel weer redelijk wat reclame overal. Het lijkt me ook een situatie die relatief snel verholpen kan worden. Ik was wel verbaasd dat ze zo'n constructie durfden opzetten trouwensMiki schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 12:10:
[...]
Na het kritische rapport van de ACM over het handelen van DeGiro is nog steeds niet door de ACM vastgesteld dat alle geconstateerde omissies zijn verholpen. Naar buiten toe speelt DeGiro mooi weer door het aanbieden van een bankrekening maar daar ging het rapport van de ACM in zijn geheel niet over.
Als je dan als Trading212 een vergelijkbare gratis dienst aanbied kun je op dat sentiment goed inspelen en dat je zie dus ook terug in de agressieve marketing.

Mijn grote punt bij TSLA blijft de relatieve waarde. Bijvoorbeeld in Europa komt TSLA al niet meer voor in de top10 van best verkopende merken of modellen https://insideevs.com/new...n-id3-sales-october-2020/
In Nederland was het geloof ik zelfs 75 ID3's tegenover elke Model3.
Dat komt niet eceht overeen met een waardering die uitgaan van de markt compleet openbreken en permanent een dominant marktaandeel veroveren.
Toch is TSLA meer waard dan meerdere bedrijven uit de top10 bij elkaar, waaronder huidig #1 VW. Dus ofwel TSLA is zwaar overgewaardeerd, en daar komt straks een crash die zijn weerga niet kent a-la 2000's. Of aandelen als VW hebben veel meer opwaartse potentie.
Dat komt niet eceht overeen met een waardering die uitgaan van de markt compleet openbreken en permanent een dominant marktaandeel veroveren.
Toch is TSLA meer waard dan meerdere bedrijven uit de top10 bij elkaar, waaronder huidig #1 VW. Dus ofwel TSLA is zwaar overgewaardeerd, en daar komt straks een crash die zijn weerga niet kent a-la 2000's. Of aandelen als VW hebben veel meer opwaartse potentie.
[ Voor 12% gewijzigd door Xanaroth op 28-11-2020 13:44 ]
Doel je daarmee op de geldmarkt fondsen? Want dat was bij lange na niet het zwaarste"vergrijp". Het grootste probleem bij mijn weten was dat alle aandelen bij dezelfde bewaar BV stonden. Daardoor wordt de gezondheid van de bewaar BV ook zwaar beïnvloed door klanten die met leverage handelen. Dit met het gevolg dat die bewaar BV flinke schulden kan opbouwen, iets wat een groot issue is. Onder normale omstandigheden deed DeGiro dan wel weer de pot met geld awnvullen. Maar als DeGiro failliet gaat zal dat uiteraard niet meer gebeuren en klapt ook de bewaar BV ineen. Oftewel, de verplichte bewaar BV kon bij DeGiro helemaal niet zijn werk doen als dat nodig zou zijn. En de verplichting werd dus eigenlijk helemaal niet aan voldaan. Dat is dus ook stukken erger dan een discutabele oplossing voor het aanhouden van onbelegd vermogen.Sorcerer8472 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 12:58:
[...]
DeGiro maakt intussen wel weer redelijk wat reclame overal. Het lijkt me ook een situatie die relatief snel verholpen kan worden. Ik was wel verbaasd dat ze zo'n constructie durfden opzetten trouwens
Deze grafiek zegt eigenlijk alles (en Tesla staat alweer, wat, 25%-30% hoger dan op 30 september):Xanaroth schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 13:38:
Mijn grote punt bij TSLA blijft de relatieve waarde. Bijvoorbeeld in Europa komt TSLA al niet meer voor in de top10 van best verkopende merken of modellen https://insideevs.com/new...n-id3-sales-october-2020/
Market cap Tesla vs. 12 andere autofabrikanten per 30 september 2020:

Je kunt VW er in de rechterkolom nog bij zetten (+$93 miljard) en dan zit je met de koersen van vandaag nog onder de market cap van Tesla.
@Xanaroth , ik ben het daar helemaal mee eens. Overigens denk ik wel dat Tesla velen nog flink zal verbazen de komende jaren, maar de waardering klopt niet. Dat betekent niet dat de waardering niet nog verder omhoog kan gaan de komende maanden.
Ook over Tesla gezegd: het zou kunnen dat dit het begin is van een beweging waarin men geld steekt in bedrijven waarvan men wil dat ze slagen voor het milieu en voor échte innovatie. Dat is één van de reden waarom Tesla zo veel volgers heeft. Mensen willen gewoon dat dit gaat lukken, en het volgen en steunen is een uitdrukking daarvan. Als er meer bedrijven komen die op deze manier in het nieuws kunnen zijn dan zou daar hetzelfde mee kunnen gebeuren.
En @RobertMe, nee, inderdaad hun bewaar-BV en ook de belangenverstrengelingen van bestuur, en speciale voorwaarden waartegen bepaalde beleggers dingen konden die anderen niet konden maar waar anderen wel meer risico door liepen. Ik weet niet meer precies de details maar het kwam ongeveer neer op wat ik in deze alinea zei
Ook over Tesla gezegd: het zou kunnen dat dit het begin is van een beweging waarin men geld steekt in bedrijven waarvan men wil dat ze slagen voor het milieu en voor échte innovatie. Dat is één van de reden waarom Tesla zo veel volgers heeft. Mensen willen gewoon dat dit gaat lukken, en het volgen en steunen is een uitdrukking daarvan. Als er meer bedrijven komen die op deze manier in het nieuws kunnen zijn dan zou daar hetzelfde mee kunnen gebeuren.
En @RobertMe, nee, inderdaad hun bewaar-BV en ook de belangenverstrengelingen van bestuur, en speciale voorwaarden waartegen bepaalde beleggers dingen konden die anderen niet konden maar waar anderen wel meer risico door liepen. Ik weet niet meer precies de details maar het kwam ongeveer neer op wat ik in deze alinea zei
De basisfout die daar inzit, vind ik, is dat je Tesla nog steeds aanziet als autofabrikant en niet als innovatief bedrijf. Die nieuwe innovatie is wat het zo moeilijk maakt het bedrijf naar waarde te schatten. Had Tesla gewoon een fabrikant geweest met een superefficiënte benzinemotor had het al lang een gekend/correct gewaardeerd niveau gekregen.Cocytus schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 14:01:
[...]
Deze grafiek zegt eigenlijk alles (en Tesla staat alweer, wat, 25%-30% hoger dan op 30 september):
Market cap Tesla vs. 12 andere autofabrikanten per 30 september 2020:
[Afbeelding]
Je kunt VW er in de rechterkolom nog bij zetten (+$93 miljard) en dan zit je met de koersen van vandaag nog onder de market cap van Tesla.
(Ben Felix zette trouwens vandaag net een video hierover online) Die kerel is echt mijn favoriete leraar op youtube. Spreekt eigenlijk 15 min over Tesla vandaag zonder het merk één keer te vernoemen.
DE daling komt er volgens hem wanneer we Tesla correct naar waarde gaan kunnen inschatten en het breed te implementeren valt.
Ik geloof je 100% dat een correcte waardering nog moet komen. Maar die waardering zit niet in de categorie autofabrikant alleen.
Ze volgen Tesla vanwege het milieu en echte innovatie? Persoonlijk heb ik daar mijn twijfels bij.Sorcerer8472 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 14:01:
@Xanaroth , ik ben het daar helemaal mee eens. Overigens denk ik wel dat Tesla velen nog flink zal verbazen de komende jaren, maar de waardering klopt niet. Dat betekent niet dat de waardering niet nog verder omhoog kan gaan de komende maanden.
Het komt op mij meer over als een hype. Het sentiment en het soort berichten dat voorbij komt lijkt i.m.o. in sommige gevallen een beetje op dezelfde mensen die euforisch waren toen Bitcoin erg goed ging. Soms een beetje een verkeerde soort hebberigheid
Een "innovatief bedrijf", wat wil dat precies zeggen? Innovatief zonder verder iets, dat is niets. Althans niet iets waar je geld mee verdient, en dat is wat je als bedrijf moet doen wil je aandeel iets waard zijn. Aangezien Tesla geld verdient met auto's verkopen is het gewoon een autofabrikant. En verder leverancier van zonnepanelen en batterijen. Dus? Er zijn honderd bedrijven die zonnepanelen en thuisaccu's leveren. Wat geeft Tesla volgens jou een edge? Als je je stock tips bij Ben Felix haalt, weet je zeker dat je op de lange termijn nooit de markt verslaat. Dit is gewoon Jim Cramer maar dan op YouTube in plaats van cable tv. Infotainment. Waar denk je dat Ben Felix z'n geld mee verdient? Dat is niet met de aandelenmarkt, maar met de advertentiemarkt.Joindry schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 14:39:
[...]
De basisfout die daar inzit, vind ik, is dat je Tesla nog steeds aanziet als autofabrikant en niet als innovatief bedrijf. Die nieuwe innovatie is wat het zo moeilijk maakt het bedrijf naar waarde te schatten. Had Tesla gewoon een fabrikant geweest met een superefficiënte benzinemotor had het al lang een gekend/correct gewaardeerd niveau gekregen.
(Ben Felix zette trouwens vandaag net een video hierover online) Die kerel is echt mijn favoriete leraar op youtube. Spreekt eigenlijk 15 min over Tesla vandaag zonder het merk één keer te vernoemen.![]()
DE daling komt er volgens hem wanneer we Tesla correct naar waarde gaan kunnen inschatten en het breed te implementeren valt.
Ik geloof je 100% dat een correcte waardering nog moet komen. Maar die waardering zit niet in de categorie autofabrikant alleen.
Een nieuw model versus een model wat al anderhalf jaar leverbaar is. Daarnaast is bekend dat VW voor de release al grote voorraden opgebouwd had (vanwege een software probleem) en de focus heeft op Europa omdat ze niet aan de norm van EU kunnen voldoen (en emissie rechten moeten kopen bij MG). Tesla daarin tegen produceert weer niet in Europa zelf en kan meer verdienen (en met name sneller) verkopen in de VS of China.Xanaroth schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 13:38:
Volgend jaar gaan we pas concurrentie zien tussen de Berlijnse Y en de ID.4. Tot die tijd zijn er teveel variabelen.
@Cocytus Hier een goed inzicht in YouTube inkomsten. Spoileralert: hij verdiend véél meer met zijn strategie dan met het “verkopen” van de strategie.
[ Voor 9% gewijzigd door Deveon op 28-11-2020 16:22 ]
Bitcoin komt op mij over als een hype. Het heeft vrijwel geen echte waarde en de mining van het spul kost continu ongeveer net zo veel elektriciteit als het hele land Ierland gebruikt zonder dat er échte waarde achter dat gebruik zit. Er zit nul waarde achter Bitcoin van oorsprong, en zonder de illegale verkoop van dingen was dat nu nog steeds zo.Crasheeee schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 14:42:
[...]
Ze volgen Tesla vanwege het milieu en echte innovatie? Persoonlijk heb ik daar mijn twijfels bij.
Het komt op mij meer over als een hype. Het sentiment en het soort berichten dat voorbij komt lijkt i.m.o. in sommige gevallen een beetje op dezelfde mensen die euforisch waren toen Bitcoin erg goed ging. Soms een beetje een verkeerde soort hebberigheid
Deze ook voor @Cocytus:
Als je de innovatie binnen het bedrijf Tesla niet ziet, op meerdere fronten, dan kan ik je nu daarin ook niet overtuigen. Het lijkt mij iig duidelijk dat ze voorop lopen in in-car software, self-driving, laadnetwerk, batterijtechnologie die voorloopt, laadtechnologie (grotendeels), hoge efficiëntie, voorsorteren op inkopen van tech/grondstoffen, groei wat betreft fabrieken op meerdere markten. Op al die punten lopen ze voor en loopt de rest achter. En de productieproblemen zijn inmiddels niet alleen bij Tesla, maar ook bij bijv. de ID3 en de Polestar heel duidelijk te zien geweest, dus da's ook al niet echt meer iets wat breed uit te lichten is
Natuurlijk zijn er zaken waar Tesla ook achterloopt, en hebben ze ook zat problemen, zo is de afwerking minder, leveren ze de laatste tijd véél minder binnen Europa, en is de beurswaarde extreem veel te hoog, en is die te hoge beurswaarde ook door bovenstaande punten niet goed te praten (wellicht op extreem lange termijn).
Maar je kunt echt niet zeggen dat er geen echte innovatie plaatsvindt. Als je dat denkt dan vind je het blijkbaar lastig om dit soort dingen een beetje objectief in perspectief te zetten, of je bent totaal niet snel onder de indruk, maar als dat laatste zo is dan kun je van de rest ook niet zeggen dat er innovatie is. Op een hoop features loopt de rest toch wel enorm hard achter.
Nogmaals: dit alles zeg ik nu even op zichzelf staand, los van de beurswaarde volgens traditionele waardering. Maar dit verklaart wel waarom zo veel mensen zo veel geld in Tesla stoppen en de koers zo hoog kan worden.
Ik ben benieuwd naar of dit klopt. Tesla heeft geen marketing meer, maar als ik een Y bestel dan kan ik die gewoon krijgen hier toch? Dus dan lijkt me dat de vraag in Europa ook lager is nu. De enige manier om die te verhogen is evt. de prijs verlagen lijkt me, als dat klopt?Deveon schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 16:11:
[...]
Een nieuw model versus een model wat al anderhalf jaar leverbaar is. Daarnaast is bekend dat VW voor de release al grote voorraden opgebouwd had (vanwege een software probleem) en de focus heeft op Europa omdat ze niet aan de norm van EU kunnen voldoen (en emissie rechten moeten kopen bij MG). Tesla daarin tegen produceert weer niet in Europa zelf en kan meer verdienen (en met name sneller) verkopen in de VS of China.
Volgend jaar gaan we pas concurrentie zien tussen de Berlijnse Y en de ID.4. Tot die tijd zijn er teveel variabelen.
@Cocytus Hier een goed inzicht in YouTube inkomsten. Spoileralert: hij verdiend véél meer met zijn strategie dan het “verkopen” van de strategie.
Er zijn nog minders 9 andere merken die ook beter verkopen dan tesla, immers komen ze uberhaupt in de top10 niet voor. Hoe leg je die plekken uit?Deveon schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 16:11:
[...]
Een nieuw model versus een model wat al anderhalf jaar leverbaar is. Daarnaast is bekend dat VW voor de release al grote voorraden opgebouwd had (vanwege een software probleem) en de focus heeft op Europa omdat ze niet aan de norm van EU kunnen voldoen (en emissie rechten moeten kopen bij MG). Tesla daarin tegen produceert weer niet in Europa zelf en kan meer verdienen (en met name sneller) verkopen in de VS of China.
@Cocytus Hier een goed inzicht in YouTube inkomsten. Spoileralert: hij verdiend véél meer met zijn strategie dan het “verkopen” van de strategie.
Hebben ze allemaal collectief hun auto's achtergehouden om tesla eenmalig uit de top10 te houden?
Daarvoor moet je wachten tot die in Berlijn van de band rolt. Verwachting is nog 6 tot 9 maanden.Sorcerer8472 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 16:20:
[...]
Ik ben benieuwd naar of dit klopt. Tesla heeft geen marketing meer, maar als ik een Y bestel dan kan ik die gewoon krijgen hier toch? Dus dan lijkt me dat de vraag in Europa ook lager is nu. De enige manier om die te verhogen is evt. de prijs verlagen lijkt me, als dat klopt?
Onderschat niet de kracht van de EU wetgeving. Zetten we dezelfde oogkleppen op met de focus op de VS dan verkoopt Tesla meer elektrische auto’s dan de rest van de top 10 bij elkaar.Xanaroth schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 16:22:
[...]
Er zijn nog minders 9 andere merken die ook beter verkopen dan tesla, immers komen ze uberhaupt in de top10 niet voor. Hoe leg je die plekken uit?
Hebben ze allemaal collectief hun auto's achtergehouden om tesla eenmalig uit de top10 te houden?
Volkswagen heeft dit natuurlijk ook niet expres gedaan. De ID.3 is uitgesteld vanwege software problemen, maar de eGolf werd wel bewust vorig jaar geproduceerd en pas dit jaar geleverd om de gemiddelde CO2 uitstoot naar beneden te krijgen.
[ Voor 10% gewijzigd door Deveon op 28-11-2020 16:32 ]
De AFM bedoel je. En dat kunnen ze ook niet vaststellen, zeker als je bedenkt dat jaren aan onderzoek nodig is om uberhaupt vast te kunnen stellen dat het in het verleden mis is gegaan.Miki schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 12:10:
[...]
Na het kritische rapport van de ACM over het handelen van DeGiro is nog steeds niet door de ACM vastgesteld dat alle geconstateerde omissies zijn verholpen.
Dat je het niet fijn vindt om te beleggen bij een club die dit soort streken heeft uitgehaald is een ding (vind ik ook niet fijn), maar wat betreft wetten en regelgeving kan je vertrouwen in het feit dat de AFM de vergunning niet heeft ingetrokken.
Ik vergelijk het huidige Tesla graag met het Apple (Iphone) tijdens haar groeiperiode.
- Innovatief in een nieuwe markt en "status appeal"? Apple check en Tesla check (hoewel je ook zeker argumenten voor een vervangingsmarkt kunt maken, mensen hebben maar 1 of 2 auto's, maar dat gold ook voor een mobiele telefoon).
- Een product met een hoge marge? Apple check en vooruit Tesla check (niet eenvoudig uit de boeken te halen door de hoge investeringen).
- Lopen ver voor op de concurrentie? Apple check en vooruit Tesla check (maar hier begint de eerste echte lichte twijfel).
- In het product zitten sterke "lock in" effecten? Appel check en Tesla in mijn visie nee.
- Gaat de groei leiden tot een dominante marktpositie? Apple check en Tesla in mijn visie een volmondig nee.
Apple had een sterk en vooral ook een zeer snel schaalbaar product; de concurrentie had te weinig tijd om een vergelijkbaar product in de markt te zetten. Het product als vervanger van de mobiele niet smartphone was baanbrekend. En heb je goud in handen, want hoog volume en hoge marge in een markt die je behoorlijk lang gaat domineren door de "lock in" effecten vanuit het Apple ecosysteem. Zo beredeneerd achteraf een unieke set van voorwaarden waaraan voldaan was voor marktdominantie!
Tesla kan hier niet aan tippen en dat is volgens de huidige prijs noodzakelijk. Tesla heeft wellicht een sterk product, maar het grootste nadeel is dat ze niet snel genoeg kan opschalen. De batterijen zijn de beperkende factor voor groei in deze cruciale beginfase van de EV markt, hence de gigafactories. Tesla heeft haar moment voor dominantie al gemist, je ziet de concurrentie opkomen en nog belangrijker: ze hebben tijd. Tijd door de accuschaarste en tijd doordat EV niet zo'n gamechanger is als de Iphone destijds. Om naar dat laatste argument door te steken: het blijft een auto! Ja, met technische snufjes, maar een auto. En een auto is duur, nu de zakelijke voordelen verdwijnen, kopen niet veel mensen een Tesla nieuw in het hogere segment. Vervanging gaat geleidelijk.
Mijn eigen usecase: waarom koop ik een eenvoudige Zoe op de zaak en geen Tesla model 3? Ik hoefde geen grotere, duurdere auto en het bereik was 300km+. En inderdaad: n = 1 van een Tesla zuurpruim. Maar het punt is: in deze fase van de EV markt had er eigenlijk geen andere optie dan een Tesla mogen bestaan. Ik had geen Zoe mogen kopen, desnoods nog een benzine auto, maar geen andere EV dan een Tesla. Net als er een moment was waarop er geen andere optie was dan een Iphone of wachten met je oude Nokia. Je ziet je netwerk omschakelen, ze laten de voordelen zien en je gaat toch voor de bijl. Het probleem is: de alternatieven zijn er al en te over. Duidelijk te zien in de laatste cijfers in Europa.
De huidige hoogte van de prijs is in mijn ogen een bubbel van ongekende grootte en staat in geen enkele verhouding tot de waarde van dit aandeel. Aan de andere kant: het voorspellen van het leeglopen hiervan is gekkenwerk. De koers kan zo maar nog een keer verdubbelen of meer, voordat de boel knapt. Dat laatste zal overigens een heel pijnlijk proces zijn, waarbij vele fans onderweg zullen gaan bijkopen, de koers steeds iets opveert om daarna weer verder te zakken. Tot het moment van capitulatie.
Maar goed, wie weet zie ik iets over het hoofd, maar ik zie vooral tegenargumentatie dat Tesla geen autobedrijf is, maar wat dan? Dan moet er volgens mij a la Apple een Tesla ecosysteem ontstaan met diensten en producten die alleen via dat ecosysteem kunnen worden afgenomen en samenwerken. Heb ik al zonnepanelen van Tesla of een accu? Kan een Tesla alleen aan het supercharge netwerk laden en niet thuis of bij Fastned? Is mijn toekomstige home automatisering geheel op Tesla software en Tesla producten geënt? Worden zelf rijdende auto's een monopolie van Tesla? Of ga ik me uiteindelijk blauw betalen om naar Mars te mogen?
- Innovatief in een nieuwe markt en "status appeal"? Apple check en Tesla check (hoewel je ook zeker argumenten voor een vervangingsmarkt kunt maken, mensen hebben maar 1 of 2 auto's, maar dat gold ook voor een mobiele telefoon).
- Een product met een hoge marge? Apple check en vooruit Tesla check (niet eenvoudig uit de boeken te halen door de hoge investeringen).
- Lopen ver voor op de concurrentie? Apple check en vooruit Tesla check (maar hier begint de eerste echte lichte twijfel).
- In het product zitten sterke "lock in" effecten? Appel check en Tesla in mijn visie nee.
- Gaat de groei leiden tot een dominante marktpositie? Apple check en Tesla in mijn visie een volmondig nee.
Apple had een sterk en vooral ook een zeer snel schaalbaar product; de concurrentie had te weinig tijd om een vergelijkbaar product in de markt te zetten. Het product als vervanger van de mobiele niet smartphone was baanbrekend. En heb je goud in handen, want hoog volume en hoge marge in een markt die je behoorlijk lang gaat domineren door de "lock in" effecten vanuit het Apple ecosysteem. Zo beredeneerd achteraf een unieke set van voorwaarden waaraan voldaan was voor marktdominantie!
Tesla kan hier niet aan tippen en dat is volgens de huidige prijs noodzakelijk. Tesla heeft wellicht een sterk product, maar het grootste nadeel is dat ze niet snel genoeg kan opschalen. De batterijen zijn de beperkende factor voor groei in deze cruciale beginfase van de EV markt, hence de gigafactories. Tesla heeft haar moment voor dominantie al gemist, je ziet de concurrentie opkomen en nog belangrijker: ze hebben tijd. Tijd door de accuschaarste en tijd doordat EV niet zo'n gamechanger is als de Iphone destijds. Om naar dat laatste argument door te steken: het blijft een auto! Ja, met technische snufjes, maar een auto. En een auto is duur, nu de zakelijke voordelen verdwijnen, kopen niet veel mensen een Tesla nieuw in het hogere segment. Vervanging gaat geleidelijk.
Mijn eigen usecase: waarom koop ik een eenvoudige Zoe op de zaak en geen Tesla model 3? Ik hoefde geen grotere, duurdere auto en het bereik was 300km+. En inderdaad: n = 1 van een Tesla zuurpruim. Maar het punt is: in deze fase van de EV markt had er eigenlijk geen andere optie dan een Tesla mogen bestaan. Ik had geen Zoe mogen kopen, desnoods nog een benzine auto, maar geen andere EV dan een Tesla. Net als er een moment was waarop er geen andere optie was dan een Iphone of wachten met je oude Nokia. Je ziet je netwerk omschakelen, ze laten de voordelen zien en je gaat toch voor de bijl. Het probleem is: de alternatieven zijn er al en te over. Duidelijk te zien in de laatste cijfers in Europa.
De huidige hoogte van de prijs is in mijn ogen een bubbel van ongekende grootte en staat in geen enkele verhouding tot de waarde van dit aandeel. Aan de andere kant: het voorspellen van het leeglopen hiervan is gekkenwerk. De koers kan zo maar nog een keer verdubbelen of meer, voordat de boel knapt. Dat laatste zal overigens een heel pijnlijk proces zijn, waarbij vele fans onderweg zullen gaan bijkopen, de koers steeds iets opveert om daarna weer verder te zakken. Tot het moment van capitulatie.
Maar goed, wie weet zie ik iets over het hoofd, maar ik zie vooral tegenargumentatie dat Tesla geen autobedrijf is, maar wat dan? Dan moet er volgens mij a la Apple een Tesla ecosysteem ontstaan met diensten en producten die alleen via dat ecosysteem kunnen worden afgenomen en samenwerken. Heb ik al zonnepanelen van Tesla of een accu? Kan een Tesla alleen aan het supercharge netwerk laden en niet thuis of bij Fastned? Is mijn toekomstige home automatisering geheel op Tesla software en Tesla producten geënt? Worden zelf rijdende auto's een monopolie van Tesla? Of ga ik me uiteindelijk blauw betalen om naar Mars te mogen?
Het Tesla ecosysteem ontstaat zodra je met je Tesla Solar(roof) overdag je Powerwall laad en via de Tesla Wallcharger je auto laad. Deze balans wordt vervolgens geoptimaliseerd met “Autobidder” die het net stabiliseert en bij weinig zon de stroom voordelig inkoopt en duurder verkoopt. Of samengevat nu (deels van) de markt van Shell, Essent, PON en de Volkswagen groep.
Vervolgens ga je op vakantie naar zuid en/of oost Europa en stuurt de auto je langs alle superchargers om je bestemming te bereiken. Vanuit de auto kan je zien of de lader vrij is of je misschien beter een eerder supercharger kan pakken (Fastned en Ionity kan natuurlijk ook altijd nog, liever duur dan niet verkrijgbaar).
De innovatie van Tesla merk je eigenlijk nauwelijks iets van in de auto. In de Berlijnse Model Y worden honderden onderdelen en productie processen(!) vervangen voor de giga castings van zelf ontwikkelde aluminium. Niet alleen de achterkant, maar straks ook aan de voorkant. Deze twee castings worden vervolgens verbonden met elkaar door de batterij en de chassis is gereed. Tot slot vertaalt het eco systeem zich ook naar de auto zelf. Doordat een groot deel in-house ontworpen wordt hebben ze een enorm efficiënte warmtepomp gemaakt (octovalve) en kunnen deze direct opschalen naar al hun modellen. Hetzelfde zag je gebeuren met de efficiënt motor van de Model 3 en straks weer met de “Plaid” aandrijflijn die onder de Model S, Roadster en Cybertruck komt. Allemaal building blocks die de concurrentie in moet kopen of nog moet ontwikkelen.
Waar de traditionele autofabrikanten met name de brandstofmotor en samenvoegen van alle onderdelen voor hun rekening namen pakt Tesla dat veel breder aan. Bij een EV zit de meeste marge in software dus dat moet je als eerste intern gaan oppakken, bij traditionele auto’s is software altijd rampzalig geweest terwijl Tesla bewijst dat dit niet hoeft (zie bijv AppStore reviews). Gelukkig ziet Volkswagen en GM dit ook. Nadeel alleen is dat alle engineers liever bij Tesla (en SpaceX) werken op basis van onderzoek in de VS. De meeste events zoals Autonomy day en Battery day was ook niet voor investeerders maar voor recruitment. De meeste investeerders snapte er ook niets van.
PS: Weer even genoeg Tesla voor vandaag. Er gebeurt gewoon zó veel binnen dat bedrijf dat het feitelijk niet samen te vatten is. Eigenlijk zijn 12 startups in één en ook nog eens drie gigantische sectoren op ze kop gaat zetten. Respect voor de analisten die hier hun handen aan durven te branden door er prijstargets aan te hangen.
Vervolgens ga je op vakantie naar zuid en/of oost Europa en stuurt de auto je langs alle superchargers om je bestemming te bereiken. Vanuit de auto kan je zien of de lader vrij is of je misschien beter een eerder supercharger kan pakken (Fastned en Ionity kan natuurlijk ook altijd nog, liever duur dan niet verkrijgbaar).
De innovatie van Tesla merk je eigenlijk nauwelijks iets van in de auto. In de Berlijnse Model Y worden honderden onderdelen en productie processen(!) vervangen voor de giga castings van zelf ontwikkelde aluminium. Niet alleen de achterkant, maar straks ook aan de voorkant. Deze twee castings worden vervolgens verbonden met elkaar door de batterij en de chassis is gereed. Tot slot vertaalt het eco systeem zich ook naar de auto zelf. Doordat een groot deel in-house ontworpen wordt hebben ze een enorm efficiënte warmtepomp gemaakt (octovalve) en kunnen deze direct opschalen naar al hun modellen. Hetzelfde zag je gebeuren met de efficiënt motor van de Model 3 en straks weer met de “Plaid” aandrijflijn die onder de Model S, Roadster en Cybertruck komt. Allemaal building blocks die de concurrentie in moet kopen of nog moet ontwikkelen.
Waar de traditionele autofabrikanten met name de brandstofmotor en samenvoegen van alle onderdelen voor hun rekening namen pakt Tesla dat veel breder aan. Bij een EV zit de meeste marge in software dus dat moet je als eerste intern gaan oppakken, bij traditionele auto’s is software altijd rampzalig geweest terwijl Tesla bewijst dat dit niet hoeft (zie bijv AppStore reviews). Gelukkig ziet Volkswagen en GM dit ook. Nadeel alleen is dat alle engineers liever bij Tesla (en SpaceX) werken op basis van onderzoek in de VS. De meeste events zoals Autonomy day en Battery day was ook niet voor investeerders maar voor recruitment. De meeste investeerders snapte er ook niets van.
PS: Weer even genoeg Tesla voor vandaag. Er gebeurt gewoon zó veel binnen dat bedrijf dat het feitelijk niet samen te vatten is. Eigenlijk zijn 12 startups in één en ook nog eens drie gigantische sectoren op ze kop gaat zetten. Respect voor de analisten die hier hun handen aan durven te branden door er prijstargets aan te hangen.
[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 28-11-2020 17:39 ]
Dat is allemaal mooi, maar het is niet duidelijk hoe dit vertaalt naar winst. Je noemt dus een aantal dure dingen: Tesla auto, Powerwall, Solar Roof, maar die moeten mensen dan ook nog maar kopen.Deveon schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:20:toon volledige bericht
Het Tesla ecosysteem ontstaat zodra je met je Tesla Solar(roof) overdag je Powerwall laad en via de Tesla Wallcharger je auto laad. Deze balans wordt vervolgens geoptimaliseerd met “Autobidder” die het net stabiliseert en bij weinig zon de stroom voordelig inkoopt en duurder verkoopt.
Apple heeft bijvoorbeeld gadgets die veelal onder de 1000 euro zijn (telefoons, destijds ipods, Apple TV, smartwatch) en een enkeling daarboven, zeg 1000 tot 5000 euro (voor de laptop en desktopvervanger). Dat zijn devices om je te binden, maar daarna zijn er natuurlijk nog zat manieren om winst te maken: allerlei abonnementen, maar ook het nemen van een percentage om van hun ecosysteem gebruik te maken (denk aan een percentage van transacties in de app store).
Bij Tesla zie ik vooral hele dure dingen (ik vermoed dan dat de meeste van die gadgets boven de 5000 euro uitkomen). Maar als je die dingen eenmaal hebt vraag ik me af of er nog veel winst naar Tesla gaat. Bijvoorbeeld voor die verbinding tussen energie opwekken en het naar de auto's brengen (ook onderweg), is Tesla dan niet afhankelijk van andermans infrastructuur? Als jij in Italië bent heb je toch een stroomnet nodig om jouw zonnepaneel energie naar je toe te brengen. Dat kan natuurlijk verrekend worden, maar de netbeheerder zal daar ook wat winst uit willen halen.
Als het gaat om abonnementen zal Tesla vast genoeg mensen bereid krijgen om te betalen (zoals ze dat voor Apple ook doen), maar of daar genoeg winst uit te halen blijft de vraag. Een telefoon heeft iedereen 24/7 bij zich, dus als klanten kunnen er evenveel van profiteren. Bij EV heb je vooral plezier van premium features als je in de auto zit (lijkt mij), en dan neem je alleen een abonnement als je daar regelmatig lang genoeg inzit.
De auto uitlenen als je hem niet gebruikt klinkt leuk, maar daar zitten ook weer allerlei complicaties. Wordt dat bijvoorbeeld toegestaan door lokale autoriteiten (toch directe concurrentie met taxi's, dus misschien toch wat extra belasting om het 'eerlijk' te houden)? En als er wel veel winst te maken is, waarom zouden goedkopere EV fabrikanten dan niet een vergelijkbaar programma opzetten van dedicated autonome taxi's waarbij ze goedkopere auto's inzetten (en dus op prijs concurreren)?
Het zijn dus allemaal wel leuke ideeën, maar het is echt nog niet overtuigend dat Tesla op termijn de winnende hand heeft.
Een veelgemaakte vergissing is de aanname dat goede producten/diensten noodzakelijkerwijs leiden tot outpeformance wanneer je vandaag koopt. Deze informatie is al lang bekend bij de markt. Wellicht schat de markt de waarde hiervan verkeerd in, maar hoe weet jij dat als je enkel koopt op basis van het hebben van goede producten/diensten?
My bad, ik heb zo af en toe te maken met mijn collega’s van de ACMZr40 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 16:45:
[...]
De AFM bedoel je. En dat kunnen ze ook niet vaststellen, zeker als je bedenkt dat jaren aan onderzoek nodig is om uberhaupt vast te kunnen stellen dat het in het verleden mis is gegaan.
Dat je het niet fijn vindt om te beleggen bij een club die dit soort streken heeft uitgehaald is een ding (vind ik ook niet fijn), maar wat betreft wetten en regelgeving kan je vertrouwen in het feit dat de AFM de vergunning niet heeft ingetrokken.
Wat betreft DeGiro, het is puur het sentiment waarop Trading212 gokt. Je weet dat je grootste concurrent momenteel een imago probleem heeft dus ik geef ze geen ongelijk om hun volle oorlogskas leeg te trekken om nu marktaandeel proberen af te snoepen. Ze hebben tenslotte een vergelijkbare propositie op DeGiro met gratis beleggen. Of ze het gaat lukken geen idee maar ik snap heel goed dat we te pas en te onpas bestookt worden met Trading212 reclame.
Hoeveel mensen ken jij met een smartphone? Hoeveel met een smart watch? Hoeveel met een auto en hoeveel met zonnepanelen? De markt voor een thuisaccu is nu nog nihil dankzij het salderingsbeleid en prijzen van de accu’s.Verwijderd1 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:49:
[...]
Dat is allemaal mooi, maar het is niet duidelijk hoe dit vertaalt naar winst. Je noemt dus een aantal dure dingen: Tesla auto, Powerwall, Solar Roof, maar die moeten mensen dan ook nog maar kopen.
Apple heeft bijvoorbeeld gadgets die veelal onder de 1000 euro zijn (telefoons, destijds ipods, Apple TV, smartwatch) en een enkeling daarboven, zeg 1000 tot 5000 euro (voor de laptop en desktopvervanger). Dat zijn devices om je te binden, maar daarna zijn er natuurlijk nog zat manieren om winst te maken: allerlei abonnementen, maar ook het nemen van een percentage om van hun ecosysteem gebruik te maken (denk aan een percentage van transacties in de app store).
De prijs bepaalt niet de markt. Als je afgelopen decennialang naar de winst kijkt uit smartphone verkopen dan heeft Apple het gedomineerd terwijl er zeker betaalbare alternatieven waren (die geen winst maakte).
Hier volg ik je even niet. Stroom is stroom, dus de stroom van jou zonnepaneel kan onmogelijk naar Italië. Je koopt daar gewoon lokaal stroom waar het je het minste tijd/geld kost. Thuis is echter zoveel mogelijk op eigen stroom rijden simpelweg het voordeligste, maar in de winter kan je dat wel vergeten.Bij Tesla zie ik vooral hele dure dingen (ik vermoed dan dat de meeste van die gadgets boven de 5000 euro uitkomen). Maar als je die dingen eenmaal hebt vraag ik me af of er nog veel winst naar Tesla gaat. Bijvoorbeeld voor die verbinding tussen energie opwekken en het naar de auto's brengen (ook onderweg), is Tesla dan niet afhankelijk van andermans infrastructuur? Als jij in Italië bent heb je toch een stroomnet nodig om jouw zonnepaneel energie naar je toe te brengen. Dat kan natuurlijk verrekend worden, maar de netbeheerder zal daar ook wat winst uit willen halen.
Het enige abonnement wat écht relevant is zelfrijdend. Natuurlijk gaan er veel slachtoffers (niet in het verkeer) vallen als die techniek goedgekeurd wordt, maar er zullen ook gigantische winnaars zijn. Denk aan steden als Amsterdam en Utrecht die dankzij deze techniek straks van parkeerplaatsen af zijn en waar groen voor terug komt. Leegstand van kantoren en winkelpanden is er toch al genoeg.Als het gaat om abonnementen zal Tesla vast genoeg mensen bereid krijgen om te betalen (zoals ze dat voor Apple ook doen), maar of daar genoeg winst uit te halen blijft de vraag. Een telefoon heeft iedereen 24/7 bij zich, dus als klanten kunnen er evenveel van profiteren. Bij EV heb je vooral plezier van premium features als je in de auto zit (lijkt mij), en dan neem je alleen een abonnement als je daar regelmatig lang genoeg inzit.
De auto uitlenen als je hem niet gebruikt klinkt leuk, maar daar zitten ook weer allerlei complicaties. Wordt dat bijvoorbeeld toegestaan door lokale autoriteiten (toch directe concurrentie met taxi's, dus misschien toch wat extra belasting om het 'eerlijk' te houden)? En als er wel veel winst te maken is, waarom zouden goedkopere EV fabrikanten dan niet een vergelijkbaar programma opzetten van dedicated autonome taxi's waarbij ze goedkopere auto's inzetten (en dus op prijs concurreren)?
Het zijn dus allemaal wel leuke ideeën, maar het is echt nog niet overtuigend dat Tesla op termijn de winnende hand heeft.
Een meevaller aan zelfrijdend is dat de bestuurder verandert in een consument. De Tesla Appstore zit al in de source code van de auto’s.
Tuurlijk komt er concurrentie voor Tesla’s Robotaxi, maar zoals aan Uber en Lyft ziet moet je een bepaalde dekkingsgraad hebben om je dienst aan te bieden. Doordat Tesla veel in-house doet verdienen ze hun eigen Robo taxi terug binnen een jaar. Er zijn zelfs speculaties dat Tesla stopt met verkopen van (mass market) auto’s wanneer ze zelfrijdend goedgekeurd is. Dat staat namelijk haaks op de “first principals” van engineering volgens Musk.
Eerlijk gezegd vraag ik me af of het (in de toekomst) wel zin heeft om thuis een eigen accu te hebben. Het lijkt mij veel handiger om zoiets op centrale plekken in het netwerk te hebben.Deveon schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 18:37:
[...]
Hoeveel mensen ken jij met een smartphone? Hoeveel met een smart watch? Hoeveel met een auto en hoeveel met zonnepanelen? De markt voor een thuisaccu is nu nog nihil dankzij het salderingsbeleid en prijzen van de accu’s.
Daarnaast moet je bij zo'n groot bedrijf als Tesla natuurlijk niet alleen naar het beleid in Nederland kijken, maar ook of zoiets op grotere schaal nodig is. En als die noodzaak er is, waarom dat mensen thuis zo'n accu aansmeren in plaats van netwerkbeheerders die dat zelf op grotere schaal oplossen?
Waarom zou ik (bij wijze van spreken) zo'n accu in huis willen halen? Wordt ik daarvoor betaald? Zo ja, waarom zou degene die mij betaalt niet zelf op grotere schaal zonder Tesla als middleman zoiets opzetten? Of heeft Tesla een ambitie om zelf als netbeheerder op te treden? Zo ja, waarom hebben ze mij dan nodig (in plaats van dat ze die accu's zelf op een industrieterrein opzetten en de winst niet met mij hoeven delen)?
Nogmaals, Apple speelt in een heel andere markt dan Tesla. Apple heeft relatief goedkope apparaten vergeleken met een Tesla van tienduizenden euro's. Als je punt is dat Tesla de Apple van de automotive en de energiemarkt wordt, alleen omdat ze nu een kleine voorsprong hebben op bepaalde gebieden, is dat dan niet puur wishful thinking? Ik zeg niet dat Tesla dat niet kan worden, maar het lijkt me nog verre van een sure thing.De prijs bepaalt niet de markt. Als je afgelopen decennialang naar de winst kijkt uit smartphone verkopen dan heeft Apple het gedomineerd terwijl er zeker betaalbare alternatieven waren (die geen winst maakte).
Ah oke, ik dacht dat het idee was dat die power wall er is om pieken in het netwerk op te vangen en je de zonnepanelen gebruikte om stroom op te wekken die je vervolgens overal op kan nemen (dus dat het teruggeleverd wordt en je een tegoed hebt bij Tesla).Hier volg ik je even niet. Stroom is stroom, dus de stroom van jou zonnepaneel kan onmogelijk naar Italië. Je koopt daar gewoon lokaal stroom waar het je het minste tijd/geld kost. Thuis is echter zoveel mogelijk op eigen stroom rijden simpelweg het voordeligste, maar in de winter kan je dat wel vergeten.
Maar het idee van de power wall is dus puur voor eigen gebruik? Ik vraag me dan toch af of dat rendabel is. Waarom is je eigen stroom dan goedkoper dan wat de netbeheerder je kan bieden (die dus op grotere schaal energie op kan wekken uit allerlei bronnen, schaalvoordeel enzo)? En waar zit de winst voor Tesla dan?
Inderdaad leuk voor wat rijke (want in lage lonen landen is de techniek waarschijnlijk te duur) steden, maar daarbuiten lijkt het me geen game-changer. En als een stad te groot is heeft het ook niet veel zin, waar gaat mijn Tesla bijvoorbeeld parkeren in Manhattan? Gratis parkeren is dan toch te ver weg (duurt lang als ik weer weg wil, energiekosten om heen en weer te rijden, en al dat extra verkeer kan zorgen voor extra file's).[...]
Het enige abonnement wat écht relevant is zelfrijdend. Natuurlijk gaan er veel slachtoffers (niet in het verkeer) vallen als die techniek goedgekeurd wordt, maar er zullen ook gigantische winnaars zijn. Denk aan steden als Amsterdam en Utrecht die dankzij deze techniek straks van parkeerplaatsen af zijn en waar groen voor terug komt. Leegstand van kantoren en winkelpanden is er toch al genoeg.
Een soort taxi service lijkt me dan inderdaad logischer. Dan zit je echter wel met reguleringen, welke landen gaan dat goedkeuren en onder welke voorwaarden? In de lage lonen landen (waar regulering misschien weer wat soepeler is) zit je toch al met hele goedkope menselijke taxi's (denk aan de Uber en Grab's die in die landen al rock-bottom prijzen hebben). Dan blijft vooral de EU en de VS over waarbij de vraag is of de wetgever het wel ziet zitten om Tesla zo groot te maken (ook ten koste van eigen taxibedrijven). Dan lijkt het mij niet ondenkbaar dat ze over zo'n service belasting gaan heffen (al was het maar om de dip in parkeerkosten en wegenbelasting op te vangen).Een meevaller aan zelfrijdend is dat de bestuurder verandert in een consument. De Tesla Appstore zit al in de source code van de auto’s.
Tuurlijk komt er concurrentie voor Tesla’s Robotaxi, maar zoals aan Uber en Lyft ziet moet je een bepaalde dekkingsgraad hebben om je dienst aan te bieden. Doordat Tesla veel in-house doet verdienen ze hun eigen Robo taxi terug binnen een jaar. Er zijn zelfs speculaties dat Tesla stopt met verkopen van (mass market) auto’s wanneer ze zelfrijdend goedgekeurd is. Dat staat namelijk haaks op de “first principals” van engineering volgens Musk.
Ik vermoed met een fulltime baan bij PWL Capital, maar wat weet ik? Van de advertentieinkomsten van 1 of 2 video's per maand zal je in ieder geval niet rijk worden.Cocytus schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 15:19:
Waar denk je dat Ben Felix z'n geld mee verdient?
Voor decentraal hoeft het net niet tot amper aangepast worden. De uitdaging is om het centraal te managen en Tesla heeft die software al in productie (Australie). In de VK gaan ze een energie contract aanbieden waarbij de eigenaar een fractie betaald voor de aansluiting en per kWh, maar de energieleverancier zijn powerwall mag aansturen. Er gaat enorm veel geld om in de variatie van stroomprijzen buiten de piek en dal die wij als consument kennen. De Nederlandse markt is niet zo groot, maar waar veel duurzame energie is uit onregelmatige bronnen (zon en wind), maar mogelijk ook in Frankrijk waar veel kernenergie opgewekt wordt misschien juist wel. De centrales om pieken op de vangen kosten enorm veel geld.Verwijderd1 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 19:24:
[...]
Eerlijk gezegd vraag ik me af of het (in de toekomst) wel zin heeft om thuis een eigen accu te hebben. Het lijkt mij veel handiger om zoiets op centrale plekken in het netwerk te hebben.
Daarnaast moet je bij zo'n groot bedrijf als Tesla natuurlijk niet alleen naar het beleid in Nederland kijken, maar ook of zoiets op grotere schaal nodig is. En als die noodzaak er is, waarom dat mensen thuis zo'n accu aansmeren in plaats van netwerkbeheerders die dat zelf op grotere schaal oplossen?
Waarom zou ik (bij wijze van spreken) zo'n accu in huis willen halen? Wordt ik daarvoor betaald? Zo ja, waarom zou degene die mij betaalt niet zelf op grotere schaal zonder Tesla als middleman zoiets opzetten? Of heeft Tesla een ambitie om zelf als netbeheerder op te treden? Zo ja, waarom hebben ze mij dan nodig (in plaats van dat ze die accu's zelf op een industrieterrein opzetten en de winst niet met mij hoeven delen)?
De meeste in Manhattan hebben al geen auto en waarom zou je die last willen als een (autonome) taxi goedkoper is? De hardware is hooguit $1000 en de rest software. De prijs kan eenvoudig aangepast worden aan de locatie. Een grotere uitdaging is zelfrijdend aan de praat krijgen in bijvoorbeeld India.[...]
Inderdaad leuk voor wat rijke (want in lage lonen landen is de techniek waarschijnlijk te duur) steden, maar daarbuiten lijkt het me geen game-changer. En als een stad te groot is heeft het ook niet veel zin, waar gaat mijn Tesla bijvoorbeeld parkeren in Manhattan? Gratis parkeren is dan toch te ver weg (duurt lang als ik weer weg wil, energiekosten om heen en weer te rijden, en al dat extra verkeer kan zorgen voor extra file's).
[...]
Een soort taxi service lijkt me dan inderdaad logischer. Dan zit je echter wel met reguleringen, welke landen gaan dat goedkeuren en onder welke voorwaarden? In de lage lonen landen (waar regulering misschien weer wat soepeler is) zit je toch al met hele goedkope menselijke taxi's (denk aan de Uber en Grab's die in die landen al rock-bottom prijzen hebben). Dan blijft vooral de EU en de VS over waarbij de vraag is of de wetgever het wel ziet zitten om Tesla zo groot te maken (ook ten koste van eigen taxibedrijven). Dan lijkt het mij niet ondenkbaar dat ze over zo'n service belasting gaan heffen (al was het maar om de dip in parkeerkosten en wegenbelasting op te vangen).
Persoonlijk zie ik in wetgeving geen onderscheid tussen een zelfrijdende prive auto of een zelfrijdende taxi. Voor wie waarde hecht aan een eigen cabine* zal dat altijd een optie blijven. Dat betekent alleen wel duurder, langer wachten om opgehaald te worden, meer parkeer- en/of energiekosten dan een taxi. Voor minder stedelijke gebieden zal je meer eigendom blijven zien. Als gezin lijkt het mij ook prettiger om je tieners met een eigen auto naar school of sport te brengen dan een taxi en met kleine kinderen zit je weer met autostoeltjes.
*Voor nu zien we vaak een auto als eigen vervoersmiddel, maar er zijn al genoeg concepten voorbij gekomen van capsules die op meerdere onderstellen geplaatst kunnen worden voor over de weg, door de lucht of op een treinstel.
Overigens neem ik de potentie van zelfrijdend niet meer in mijn waarde oordeel van Tesla, MobileEye (Intel) is hier ook ver mee. Ik kijk enkel naar de potentie van auto verkopen en hun energie business. Autonomie en/of carsharing zijn leuke extratjes.
In het VK heb je het dan over Tesla of een lokale energie-aanbieder. Hoe ik het zie is Tesla gewoon een verkoper die concurreert met andere verkopers terwijl de netbeheerder daadwerkelijk een korting kan geven. Of is het idee dat je die twee dan combineert (dus de netbeheerder geeft korting als je zo'n Tesla apparaat in huis neemt)? Ik vind het een interessante casus, maar we moeten de cijfers (hoeveel winst gaat er dan naar Tesla) nog afwachten denk ik. Uiteindelijk klinkt het mij als een eenmalige verkoop (van Tesla), en niet zozeer als een Apple apparaat waar je een hele inkomstenstroom aan kunt koppelen (waarbij je bij een iPhone bijvoorbeeld ook nog apps en abonnementen gaat kopen).Deveon schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:09:
[...]
Voor decentraal hoeft het net niet tot amper aangepast worden. De uitdaging is om het centraal te managen en Tesla heeft die software al in productie (Australie). In de VK gaan ze een energie contract aanbieden waarbij de eigenaar een fractie betaald voor de aansluiting en per kWh, maar de energieleverancier zijn powerwall mag aansturen. Er gaat enorm veel geld om in de variatie van stroomprijzen buiten de piek en dal die wij als consument kennen. De Nederlandse markt is niet zo groot, maar waar veel duurzame energie is uit onregelmatige bronnen (zon en wind), maar mogelijk ook in Frankrijk waar veel kernenergie opgewekt wordt misschien juist wel. De centrales om pieken op de vangen kosten enorm veel geld.
Het verschil heeft niets te maken met zelfrijdend, maar puur met privé versus taxi. Taxi's zijn bijna overal gereguleerd, en je hebt te maken met transacties tussen het taxibedrijf en de klant. In Manhattan zal vast wat ruimte voor concurrentie zijn omdat de lonen daar wat hoger liggen (vergeleken met India), maar daar staat ook wat regulering tegenover. In India (en vergelijkbare lage lonen landen) zijn de marges veel kleiner en is er haast geen verdienmodel (mijn inschatting). Waarom zou ik een Tesla verkiezen boven een Grab of Uber als die laatste goedkoper zijn (geen R&D, auto's zijn eigendom van de chauffeurs, etc.).De meeste in Manhattan hebben al geen auto en waarom zou je die last willen als een (autonome) taxi goedkoper is? De hardware is hooguit $1000 en de rest software. De prijs kan eenvoudig aangepast worden aan de locatie. Een grotere uitdaging is zelfrijdend aan de praat krijgen in bijvoorbeeld India.
Persoonlijk zie ik in wetgeving geen onderscheid tussen een zelfrijdende prive auto of een zelfrijdende taxi. Voor wie waarde hecht aan een eigen cabine* zal dat altijd een optie blijven. Dat betekent alleen wel duurder, langer wachten om opgehaald te worden, meer parkeer- en/of energiekosten dan een taxi. Voor minder stedelijke gebieden zal je meer eigendom blijven zien. Als gezin lijkt het mij ook prettiger om je tieners met een eigen auto naar school of sport te brengen dan een taxi en met kleine kinderen zit je weer met autostoeltjes.
Ja die complexere combinaties van Tesla en een trein lijken me helemaal moeilijk op waarde te schatten. Dat zijn allemaal flinke investeringen waarbij je vooral lokaal een voordeel zou kunnen hebben (een tunnel in Houston heb je in Amsterdam niets aan; dat schaalt dus niet zo). Qua autoverkopen is een groot deel bij de huidige valuatie al wel ingeprijsd denk ik, met een market cap van 550 miljard dollar zijn ze Berkshire Hathaway in ieder geval voorbij. En ze zijn al meer dan twee keer zoveel waard als Toyota (+- 230 miljard).*Voor nu zien we vaak een auto als eigen vervoersmiddel, maar er zijn al genoeg concepten voorbij gekomen van capsules die op meerdere onderstellen geplaatst kunnen worden voor over de weg, door de lucht of op een treinstel.
Overigens neem ik de potentie van zelfrijdend niet meer in mijn waarde oordeel van Tesla, MobileEye (Intel) is hier ook ver mee. Ik kijk enkel naar de potentie van auto verkopen en hun energie business. Autonomie en/of carsharing zijn leuke extratjes.
Hoe het exact werkt weet ik niet, maar volgens mij heeft Tesla een lokale partner die reguliere energiecontracten aanbied. Dit specifieke aanbod geld alleen als je al een Powerwall hebt. De rekensommen die ik gezien hebt is het geen vetpot, maar met name interessant voor wie vanwege andere redenen al z’n ding hebben.
Wat de energiemaatschappij er vervolgens mee doet is een “virtuele powerplant” maken door middel van Autobidder software. Hiervan hebben ze er al meerdere draaien waaronder Australie (de grootste). De winst uit dit project kwam met name uit de initiële aanschaf, maar ook uit gebruik van de software van Tesla om het te beheren. In de vorige kwartaalmeeting werd nog gegrapt dat ze het te goedkoop verkocht hadden. Als het businessmodel aantoonbaar werkt kan Tesla hier de marges is verhogen, met name in de software inkomsten achteraf.
De toename van EVs is een realiteit en de toename van duurzame energie ook. De vraag naar accu’s om dit in balans te krijgen zal hierin ook meegroeien. Juist in die stand-by centrales uitfaseren zit enorme marges te behalen.
Een bijkomend voordeel van een thuisaccu is ook wanneer je tegen de limieten van je aansluiting aan loopt (meestal 3x25A). 9/10 apparaten gebruiken sporadisch veel vermogen en een accu kan dit opvangen. Er zijn maar weinig uitzonderingen die langdurig hoge vermogens trekken (BEV, jacuzzi), de meeste verwarmingsapparaten zijn na 10 minuten wel warm.
Wat de energiemaatschappij er vervolgens mee doet is een “virtuele powerplant” maken door middel van Autobidder software. Hiervan hebben ze er al meerdere draaien waaronder Australie (de grootste). De winst uit dit project kwam met name uit de initiële aanschaf, maar ook uit gebruik van de software van Tesla om het te beheren. In de vorige kwartaalmeeting werd nog gegrapt dat ze het te goedkoop verkocht hadden. Als het businessmodel aantoonbaar werkt kan Tesla hier de marges is verhogen, met name in de software inkomsten achteraf.
De toename van EVs is een realiteit en de toename van duurzame energie ook. De vraag naar accu’s om dit in balans te krijgen zal hierin ook meegroeien. Juist in die stand-by centrales uitfaseren zit enorme marges te behalen.
Een bijkomend voordeel van een thuisaccu is ook wanneer je tegen de limieten van je aansluiting aan loopt (meestal 3x25A). 9/10 apparaten gebruiken sporadisch veel vermogen en een accu kan dit opvangen. Er zijn maar weinig uitzonderingen die langdurig hoge vermogens trekken (BEV, jacuzzi), de meeste verwarmingsapparaten zijn na 10 minuten wel warm.
klopt, de correctie zal vroeg of laat komen. Mensen zijn de aandelen rond het jaar 2000 vergeten. Zo was intel in 2000 circa 70 dollar waard. Daarna klapte de koers door de dotcom crisis in elkaar naar 16 dollar. een waardedaling van bijna 80% ! Intel heeft in al die jaren nog nooit de 70 dollar weer behaald.Joindry schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 14:39:
[...]
Of neem AMD, die was in 2000 44 dollard waard en na de dotcom crash 3,8 dollar waard. Meer dan 90% minder.
Bovenstaande zou ook heel goed met Tesla kunnen gebeuren.
Thanks, goede video die mij zeker wat meer focus geeft op de oude wereld. Gecombineerd met een bericht van Herbert Diess (VW) heb ik VW opgenomen in mijn watchlist. Ik volgde ze al een beetje als benchmark om te kijken hoe ik cijfers van Tesla kon lezen. Tenslotte is het leuk om 10 miljoen auto per jaar te verkopen, maar het is qua winst een enorm verschil of het een Scania, Volkswagen, Audi of Porsche is en welke zijn Tesla’s het beste mee te vergelijken.Joindry schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 14:39:
[...]
(Ben Felix zette trouwens vandaag net een video hierover online) Die kerel is echt mijn favoriete leraar op youtube. Spreekt eigenlijk 15 min over Tesla vandaag zonder het merk één keer te vernoemen.![]()
Dit topic is gesloten.