Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 106 Laatste
Acties:
  • 789.191 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maracas10
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-06-2021
Ha nu ik enige tijd ben gestabiliseerd in de crypto wereld heb ik ook eindelijk gehoord dat dit forum bestaat.
Jullie hebben me hier dus nog niet eerder gezien.

Sinds enkele maanden zit ik me een beetje te verdiepen en heb ik interesse in de beurs en ben van plan om nu echt mee te gaan doen.

Zelf zat ik te denken om te gaan investeren in Plug Power en/of Virgin Galactic.
Wat zijn jullie meningen over deze twee bedrijven en hebben jullie advies?

Heb vooral gekeken naar het toekomstperspectief en denk dat het voor beide bedrijven zeer optimistisch is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-06 19:54
Is dit de koersgrafiek van Fastned? Bijna 50% erbij in 1 dag, extreme stijging vanaf 10..
https://research.investor...link-charging-co-blnk.htm

Misschien is het toch niet puur Fastned nieuws waarop dit aandeel massaal wordt opgekocht. Teveel gelijkenis op exact hetzelfde moment voor ander laadbedrijf in ander werelddeel.

Minder Frankrijk nieuws en meer algeheel EV-sentiment (net als alfen) lijkt dan toch de reden achter het massale opkopen. Alleen menig klein EV bedrijf is al dit hele jaar aan het stijgen (sommigen al 1000-2000%), degene die niet ontdekt waren lijken nu ook opgekocht te worden waar ze de rest te duur vinden worden.

[ Voor 32% gewijzigd door Xanaroth op 24-11-2020 13:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:34
Zr40 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:54:

Blijft de koers boven 17 maar daalt het tot iets boven de verkoopprijs, dan zou ik wellicht die prijs nog accepteren. Geen winst in dat geval, maar ik zie het als het ongedaan maken van een vergissing in ruil voor een klein beetje leergeld.
Zoals eerder gezegd, je fixeert constant op het maken van 'winst'. Waarom is dat zo belangrijk? Als je gisteren een slechte beslissing hebt genomen door te verkopen, maak je dan vandaag niet nog een tweede slechte beslissing door te weigeren om terug te kopen?

Ik snap helemaal dat het pijnlijk is om nu terug te kopen, dat zou ik ook lastig vinden. Wellicht kun je nog een paar week wachten tot de huidige gekte voorbij is. Maar wat je nu volgens mij doet is je hele visie op het bedrijf 180 graden draaien omdat je per ongeluk verkocht hebt. Zoals je zelf zegt: "als ik heel veel geluk heb koop ik het terug". Dat is toch geen rationele kijk op de zaak. Je beslissingen moet je nemen op basis van de huidige prijs en je visie op en waardering van het bedrijf. Niet op basis van hoe de grafiek er uit ziet en op welke prijs je gisteren per ongeluk hebt verkocht.

[ Voor 12% gewijzigd door writser op 24-11-2020 13:30 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoebarRC
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 30-05 23:18
TheDeuce schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:54:
Alles dat met EV te maken heeft gaat erg hard de laatste weken. Tesla, NIO, Xpeng en in navolging daarvan bedrijven als Fastned en Alfen. P/E ratios zijn bizar hoog, niet allen zullen de groei die ingeprijsd is waar kunnen maken. Beter spreid je je kansen met een leuke ETF gerelateerd aan de sector.
Goed punt en ik heb even naar die ETF zitten kijken (IRDV). Enig idee waar die te krijgen is?, Binck, Degiro, revolut etc allemaal niets...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:36
@Zr40 Alle respect hoe je een dergelijke fout toegeeft en accepteert. Een klassiek en leerzaam voorbeeld van hoe emoties de rationaliteit overrulen. En waarom het voor particuliere (en professionele) beleggers zo moeilijk is om de markt te verslaan.

Voor de helderheid: zelf in het verre verleden (met relatief klein geld gelukkig) ook al 2x het deksel op de neus gekregen. KPN en Ahold begin 2000. Met de opkomst van ETF's toen al snel besloten om niet meer in individuele aandelen te beleggen. Maar zelfs dan blijft het lastig om de zaak op zijn beloop te laten en niet te gaan finetunen/optimaliseren op een gekozen methodiek. Ook dat kost vaak geld. Keep it simple, probeer ik steeds mezelf nu voor te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:14
writser schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:27:
[...]

Zoals eerder gezegd, je fixeert constant op het maken van 'winst'. Waarom is dat zo belangrijk? Als je gisteren een slechte beslissing hebt genomen door te verkopen, maak je dan vandaag niet nog een tweede slechte beslissing door te weigeren om terug te kopen?

Ik snap helemaal dat het pijnlijk is om nu terug te kopen, dat zou ik ook lastig vinden. Wellicht kun je nog een paar week wachten tot de huidige gekte voorbij is. Maar wat je nu volgens mij doet is je hele visie op het bedrijf 180 graden draaien omdat je per ongeluk verkocht hebt. Zoals je zelf zegt: "als ik heel veel geluk heb koop ik het terug". Dat is toch geen rationele kijk op de zaak. Je beslissingen moet je nemen op basis van de huidige prijs en je visie op en waardering van het bedrijf. Niet op basis van hoe de grafiek er uit ziet en op welke prijs je gisteren per ongeluk hebt verkocht.
Je zakt door het ijs writser. Weet niet waarom jij op de beurs zit, voor liefdadigheid i.p.v. winst? Bah.
Dat is toch geen rationele kijk op de zaak. Je beslissingen moet je nemen op basis van de huidige prijs en je visie op en waardering van het bedrijf. Niet op basis van hoe de grafiek er uit ziet en op welke prijs je gisteren per ongeluk hebt verkocht.
De beurs en actuele koers zijn ook geen rationele afspiegeling van de werkelijke waarde, combinatie van emotie, barstensvol sentiment en een component met de daadwerkelijke waarde.

Verder zie je dat de beurshandel compleet gestuurd wordt door het grote geld. Neem bijv. de $AEX gapfill van gisteren, waarin het gap tot op tweehonderdste nauwkeurig gedicht werd. Zo toevallig en rationeel ;( , deze beweging heeft niets met de daadwerkelijke waarde van aandelen te maken.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EnhNqnaXYAoVkXP.png

[ Voor 28% gewijzigd door Wietsee. op 24-11-2020 14:04 ]

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Maracas10 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:21:
Ha nu ik enige tijd ben gestabiliseerd in de crypto wereld heb ik ook eindelijk gehoord dat dit forum bestaat.
Jullie hebben me hier dus nog niet eerder gezien.

Sinds enkele maanden zit ik me een beetje te verdiepen en heb ik interesse in de beurs en ben van plan om nu echt mee te gaan doen.

Zelf zat ik te denken om te gaan investeren in Plug Power en/of Virgin Galactic.
Wat zijn jullie meningen over deze twee bedrijven en hebben jullie advies?

Heb vooral gekeken naar het toekomstperspectief en denk dat het voor beide bedrijven zeer optimistisch is.
Geen idee hoe het in de crypto wereld aan toe gaat maar veel belangrijker is wat jij er van vind. Er zijn duizenden bedrijven, waarom precies deze twee?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Lekker makkelijk commentaar geven ook , achteraf. Als Fastned vandaag weer 30% was gezakt was het een mooie verkoop geweest en had iedereen (bij wijze van) @Zr40 geprezen vanwege zijn uitstekende analytisch vermogen.
Persoonlijk vind ik het leuk/interessant om de keuzes van @Zr40 te zien en misschien nog wel interessanter de directe reacties daarop van bepaalde mensen ;).

Naar mijn idee is de beurs af en toe totaal op hol geslagen, vandaag Fastned, paar maanden geleden Tesla, etc. Totaal irrationeel. Lijkt de huizenmarkt wel waar "beleggers" met 50k over elkaar heen bieden voor een doorzonwoning uit de jaren 70. Terwijl dezelfde woning exact 5 jaar geleden nog aan de straatstenen niet kwijt te raken was.

[ Voor 30% gewijzigd door Sport_Life op 24-11-2020 13:56 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maracas10
Deveon schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:52:
[...]

Geen idee hoe het in de crypto wereld aan toe gaat maar veel belangrijker is wat jij er van vind. Er zijn duizenden bedrijven, waarom precies deze twee?
Vooral het toekomstperspectief en waar in ik denk dat er aanbod gaat zijn/komen de komende jaren.
Ben sowieso niet een belegger op korte termijn, maar deze leken me interessant.

Vooral benieuwd of deze bekend zijn bij jullie en of jullie er eventueel een mening over hebben of zelf in bezit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:38
writser schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:27:
[...]

Zoals eerder gezegd, je fixeert constant op het maken van 'winst'. Waarom is dat zo belangrijk?
Echt joh? winst maken lijkt me de essentie van dit topic. :? Of ben jij hier voor de lolz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
DJTimo schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:03:
[...]

Echt joh? winst maken lijkt me de essentie van dit topic. :? Of ben jij hier voor de lolz?
Het was toch een buy and hold strategie? Dan doen tussentijdse waarderingen er niet toe voor het eindresultaat. Tenzij je verkoopt natuurlijk, maar dan is het weer geen buy and hold.

Als buy and hold belegger heb je volgens mij liever dat de waardering matig (als in ondergewaardeerd) is, kun je nog een tijdje bij blijven kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Open Outcry
  • Registratie: November 2020
  • Niet online

Open Outcry

Risk 'schreeuwlelijk'

Maracas10 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:56:
[...]

Vooral het toekomstperspectief en waar in ik denk dat er aanbod gaat zijn/komen de komende jaren.
Ben sowieso niet een belegger op korte termijn, maar deze leken me interessant.

Vooral benieuwd of deze bekend zijn bij jullie en of jullie er eventueel een mening over hebben of zelf in bezit hebben.
Ik heb eerder dit jaar vluchtig even gekeken naar Virgin Galactic, omdat ik echt helemaal niets weet van die business. Waar ik tegenaan liep is dat, hoewel er al 600 tickets in de voorverkoop zijn verkocht, er nog geen omzet behaald is. Logisch natuurlijk, want het is allemaal nog in proof of concept. Er is voor deze club ook geen fallback als blijkt dat die vluchten niet veilig uitgevoerd kunnen worden; de hele tent is all-in op het uitvoeren ruimtevluchten voor toeristische doeleinden. Mogelijk zie ik de potentie van hun R&D resulaten over het hoofd, maar daar heb ik geen zicht op. Dat alles maakt het mij te riskant als potentiële belegging.

Huidige market cap is bijna $6 miljard, bij een voorlopige omzetvoorspelling van $350 miljoen, waarbij die voorspelling hoogst onzeker zijn en uitgaan van vijf operationele kisten in 2023. Los van dit execution risk, wil ik ook weten hoe ze omgaan met vertragingen (de voorverkopen zijn al geweest, maar inflatie...), de financiering daarvan en vooral ook de veiligheid van de passagiers en bemanning. En dat alles op een bedrijfseconomisch verantwoorde manier natuurlijk.

Als het 'een vlucht neemt', dan ben je spekkoper natuurlijk. Voorlopig doe ik zelf even niet mee.

Top holdings: LONG PFE, AGN, ACCEL, NYT, RDSA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-06 21:16
Wietsee. schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:45:
[...]

Je zakt door het ijs writser. Weet niet waarom jij op de beurs zit, voor liefdadigheid i.p.v. winst? Bah.
[...]

Volgens mij was het punt van @writser niet dat je geen winst mag maken, maar dat je koop/verkoop beslissingen wel overwogen moet nemen op basis van je analyse van een bedrijf ipv deze te laten ingeven door "snelle winst" omdat ze vandaag "toevallig" x procent hoger staan.

[ Voor 25% gewijzigd door Charly op 24-11-2020 14:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• writser
Wietsee. schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:45:
[...]

[...]

Jullie missen het punt. Winst is op de lange termijn een gevolg van het nemen van goede beslissingen. @Zr40 gebruikt de winst als leidraad voor het nemen van beslissingen. Dat is precies de verkeerde kant op redeneren.

Een heel simpel voorbeeldje voor jullie. Je verkocht gisteren een Rolex per ongeluk voor 200 euro. Vandaag biedt de koper aan dat je hem terug mag hebben voor 400 euro. Jij weigert en biedt maar 190 euro, anders maak je "geen winst". De transactie ketst af. Dan ben je niet slim, maar koppig. Een Rolex voor 400 euro kopen is een topdeal. Je laat een mooie transactie varen omdat je gisteren een foutje hebt gemaakt.

Zeggen dat een transactie goed of slecht is omdat de prijs vervolgens omhoog of omlaag gaat is zinloos. Dat doe ik (hoop ik) dan ook niet. Ik geef slechts aan dat ik niet zie hoe de manier van handelen consistent is met de visie op het bedrijf. Dat had ook gegolden als Fastned op 14 opende vandaag. Dan had Zr40 geluk gehad, nu heeft hij pech. Had hij dan een goede beslissing gemaakt en nu een verkeerde? Nee. De beslissing vind ik raar, daar verandert de uitkomst niks aan.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat ik de dag nog mag meemaken dat @writser Fastned vergelijkt met een Rolex en de huidige koers als een topdeal beschouwt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:33
Alfen loopt ondertussen weer aardig leeg na de stijging van vanmorgen.. jammer! :+

[ Voor 17% gewijzigd door sjorremans op 24-11-2020 14:23 ]

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Laatst online: 23:26

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Zr40 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:54:
Afwijken van het plan is historisch voor mij nooit gunstig geweest vergeleken met niets doen. Gisteren ben ik afgeweken van het plan omdat ik teveel keek naar de reactie van de markt. Noem het desnoods een beginnersfout.

Ik houd vooralsnog mijn order op 17 aan. Komt de koers daar niet onder, fijn voor Fastned, jammer voor mij, maar niets aan de hand. Ik heb geen plicht om een positie te hebben. Draagt ook bij aan het verlagen van mijn leverage. ;)

Komt de koers daar wel onder, dan heb ik mijn positie van vorige week terug met een beetje winst en heb ik heel veel geluk gehad. Ik moet mij niet bezig houden met day trading (wat dit feitelijk is geweest) en ik ga het ook niet herhalen.

Blijft de koers boven 17 maar daalt het tot iets boven de verkoopprijs, dan zou ik wellicht die prijs nog accepteren. Geen winst in dat geval, maar ik zie het als het ongedaan maken van een vergissing in ruil voor een klein beetje leergeld.
Potver, zag Fastned steeds voorbij komen en denk dan toch aan jouw positie. Blijk je het net weggedaan te hebben :(

Ik weet niet wat ik er van moet denken, aandelen gaan wereldwijd nu wel weer door het dak. Zelfs RDSA +50% in 3 weken. Nou ben ik als stugge buy-and-holder hier niet mee bezig (of zou ik moeten zijn), maar het wordt wel duur inkopen zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
tuinïnen schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:24:
[...]

Ik weet niet wat ik er van moet denken, aandelen gaan wereldwijd nu wel weer door het dak. Zelfs RDSA +50% in 3 weken. Nou ben ik als stugge buy-and-holder hier niet mee bezig (of zou ik moeten zijn), maar het wordt wel duur inkopen zo :)
RDSA staat YTD nog steeds iets van -40% dus je hebt nog steeds een betere deal dan een jaar geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
Zr40 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:21:
Dat ik de dag nog mag meemaken dat @writser Fastned vergelijkt met een Rolex en de huidige koers als een topdeal beschouwt :)
Advocaat van de duivel :P . Overigens ben ik helemaal met je eens dat de koersbeweging van de afgelopen dagen slaat als een tang op een varken. Ik heb geen idee wat er gebeurt. Zou zelf ook geneigd zijn om het even aan te kijken. Maar als je nog steeds enthousiast bent over Fastned zou ik proberen om het de transactie van gisteren te vergeten, in elk geval om die niet mee te nemen in je beslissingsproces in de toekomst. Dat is een van de moeilijkste dingen waar je als belegger tegenaan kan lopen. Psychologisch is het enorm moeilijk om lager te verkopen of hoger terug te kopen en bijna iedereen probeert 'break-even' te komen t.o.v. de prijs waarop je voor het laatst hebt gehandeld. Maar dat zit voornamelijk in je hoofd en is lang niet altijd de juiste beslissing.

En zoals eerder gezegd, als je wat harde cijfers klaar hebt liggen dan is het vaak makkelijker om zo'n lastige beslissing te nemen. Als jij een DCF-model van Fastned bijhoudt en daaruit volgt een prijs van 50 euro per aandeel dan is het makkelijker om te erkennen dat je eigenlijk gewoon terug wil kopen. Ook als het over een maand nog steeds op 25 euro handelt. Uiteraard ben ik het dan niet eens met dat model! Maar het geeft jezelf wel houvast.

[ Voor 17% gewijzigd door writser op 24-11-2020 14:43 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maracas10
tuinïnen schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:24:
[...]

Potver, zag Fastned steeds voorbij komen en denk dan toch aan jouw positie. Blijk je het net weggedaan te hebben :(

De aandelenmarkt staat inderdaad kneiter hoog, wat mij ook doet twijfelen om in te stappen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Laatst online: 15:42
HEA220 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:28:
[...]

RDSA staat YTD nog steeds iets van -40% dus je hebt nog steeds een betere deal dan een jaar geleden.
Qua beurskoers wellicht, maar Shell zelf staat er nu toch wel een stuk minder goed voor dan een jaar geleden, met een enorme dividendverlaging erbij wat vorig jaar echt nog ondenkbaar was.
Erg lastig te zeggen of je nu nog steeds een betere deal hebt dan begin dit jaar.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@writser Overigens heb je weldegelijk een goed punt. Veel van mijn topposities met een stijging van honderden procenten sinds aankoop hebben voor aankoop ook al stijgingen meegemaakt van honderden procenten. In sommige gevallen ook in de categorie 'dit kan toch echt niet verder stijgen' (zie bijvoorbeeld TSLA, of in mindere mate AAPL en AMZN).

Ook heb ik inmiddels een positie heropend die ik in de periode maart-april had gesloten. Die was uiteraard in de tussentijd gestegen. Vervelend, maar hoort er bij. Daarnaast, opnieuw kopen na verkocht te hebben is in feite precies hetzelfde als bijkopen bij een bestaande positie.

Het gaat uiteindelijk om wat je verwacht ten opzichte van vandaag, niet ten opzichte van vroeger.

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 24-11-2020 14:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• writser
Hopelijk zit jij er weer in als het bij Fastned ook gebeurt. Laten we er nu over ophouden :) . De rally van de afgelopen twee dagen is wel echt fascinerend. Ik denk niet dat dit alleen veroorzaakt is door het persberichtje. Wie weet komt ooit nog boven water wat er gebeurt. Misschien heeft Geert Schaaij een mooie nieuwsbrief geschreven.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

sjorremans schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:22:
Alfen loopt ondertussen weer aardig leeg na de stijging van vanmorgen.. jammer! :+
Jammer? Denk aan die Rolex van @writser voor 400 euro ;)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Laatst online: 19:49
In het klein is het ook fascinerend wat met BAM gebeurt.

Goede deal met een pensioenfonds en het schiet omhoog
+21% gisteren
+20% tot op heden vandaag

Heb maar een kleine positie (speelgeld), de bulk zit in ETF's, maar toch leuk dit treintje mee te rijden :)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
caspervc schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:52:
In het klein is het ook facinerend wat met BAM gebeurt.

+21% gisteren

Heb maar een kleine positie (speelgeld), de bulk zit in ETF's, maar toch leuk dit treintje mee te rijden :)
Kijk uit want voor je het weet staat het morgen op -20% :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-06 16:26
Ik ben erg blij met de stijgende koersen. Heb veel Shell ingeslagen toen ze laag stonden en dat werpt zijn vruchten nu af.

Er komt natuurlijk een moment dat ik denk dat Shell niet meer stijgt en dan zal ik verkopen. Maar, vraag ik me af, welke aandelen zijn nu ondergewaardeerd? In de zin dat ze een te lage koersprijs hebben en dus een grote kans dat ze zullen stijgen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Open Outcry
  • Niet online

Open Outcry

Risk 'schreeuwlelijk'

JohanNL schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:36:
[...]

Qua beurskoers wellicht, maar Shell zelf staat er nu toch wel een stuk minder goed voor dan een jaar geleden, met een enorme dividendverlaging erbij wat vorig jaar echt nog ondenkbaar was.
Erg lastig te zeggen of je nu nog steeds een betere deal hebt dan begin dit jaar.
Inderdaad lastig vergelijken met vorig jaar, gezien de ontwikkelingen, maar mijn stelling is wel dat Shell er beter voor staat sinds de dividendverlaging.

Hoewel toentertijd ondenkbaar, is er wat mij betreft geen betere keuze gemaakt kunnen worden op dat moment. Het verleggen van de focus van upstream naar downstream/marketing en het voorbereiden op de toekomst waarin energie centraal blijft staan, maar niet meer volledig steunt op fossiele brandstoffen, lijken me vanuit de ontwikkelruimte op de lange termijn zeer goed.

Voor mij is sindsdien duidelijk dat Shell begrijpt dat, hoewel dat niet over tien jaar al zover zal zijn, handhaving van het oude bedrijfsmodel onhoudbaar. Verdergaande verschuiving van olie naar andere energievormen helpt op de lange termijn om relevant te blijven; en dan is het helemaal ideaal als je het kunt financieren met de cashflow uit olie.

Op lange termijn:
  • Minimalisering van exploratieactiviteiten
  • Afbouwen schuldpositie
  • Upstream grotendeels gebruiken voor financiering van transitie
  • Marketing en niet-fossiel heeft nog wel toekomst op de lange termijn
Daarnaast zou je ook nog kunnen kijken naar de ontwikkeling van het dividend in de toekomst. Volgens Shell stijgt de cashflow from operations $6 miljard voor iedere $10 stijging van de olieprijs. De olieprijs is sindsdien gestegen met ongeveer $10. Als ze zich houden aan het herijkte dividendbeleid, gaat het de goede kant op.

Ik denk dat ze daarin dus de juiste keuze gemaakt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
mr.JamesBond schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:01:
Ik ben erg blij met de stijgende koersen. Heb veel Shell ingeslagen toen ze laag stonden en dat werpt zijn vruchten nu af.

Er komt natuurlijk een moment dat ik denk dat Shell niet meer stijgt en dan zal ik verkopen. Maar, vraag ik me af, welke aandelen zijn nu ondergewaardeerd? In de zin dat ze een te lage koersprijs hebben en dus een grote kans dat ze zullen stijgen
Ik heb zo'n idee dat het in deze markt niet meer uit maakt.
Iedereen moet toch naar aandelen en omdat we straks weer gaan '' heropenen '' of er enorme versoepelingen komen, vliegen technisch failliete bedrijven die aan het belastinggeldinfuus hangen de lucht in en verkoopt men maar hun online restaurant-aan-huis aandelen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Tradingview heeft een Black Friday aanbieding: 40% tot 60% korting en 1 maand extra https://www.tradingview.com/black-friday/
$108 = €7,07 per maand (13 maanden)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xanaroth
mr.JamesBond schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:01:

Mijn huidige 'pick' voor speculatie is Bayer en Kraft Heinz. Bayer is van 120,- naar 50,- en je krijgt monsanto er gratis bij (iets van 60 miljard overname, nu <50 miljard waard gezamenlijk, als ik het goed zeg).
Kraft Heinz lijkt me ook aardig door het ijs gezakt (90,- naar 30,-) en management ondertussen vervangen.

Disclaimer: Garantie op succes loopt af voordat deze post verstuurd wordt. Casino alles-op--zwart is ook een goede ondergewaardeerde zet :p
Open Outcry schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:03:
[...]
Daarnaast zou je ook nog kunnen kijken naar de ontwikkeling van het dividend in de toekomst. Volgens Shell stijgt de cashflow from operations $6 miljard voor iedere $10 stijging van de olieprijs.
En als over 10 jaar o.a. UK de ban op brandstof motoren zet? En wat van menig stadscentrum dat 'op slot' gaat voor vervuilende, en daarmee hoog verbruik, auto's... zover ze dat niet al zijn.

Als je het hebt over dividend in de toekomst en houdbaarheid van shell, valt of staat dat met de adoptie van non-olie. Zoals offshore&energy kennis inzetten richting offshore windparken enzo.
Dat is in elk geval wat mij dit jaar heeft tegen gehouden om posities uit te breiden.. geen garantie dat de houdbaarheidsdatum van dit soort bedrijven nog voldoende duur heeft. Nu al financieel krap zitten geeft weinig ruimte om straks te investeren in zowel groene transitie als kosten voor ontmanteling van hun enorme bedrijfsgebieden.
Zie in elk geval nog niet echte paniek bij de grote olie jongens dat hun business model sneller kan gaan omslaan dan hun portemonnee aan kan.

[ Voor 38% gewijzigd door Xanaroth op 24-11-2020 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Open Outcry
  • Niet online

Open Outcry

Risk 'schreeuwlelijk'

JohanNL schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:09:
[...]

Ik heb zo'n idee dat het in deze markt niet meer uit maakt.
Iedereen moet toch naar aandelen en omdat we straks weer gaan '' heropenen '' of er enorme versoepelingen komen, vliegen technisch failliete bedrijven die aan het belastinggeldinfuus hangen de lucht in en verkoopt men maar hun online restaurant-aan-huis aandelen 8)7
Haha, ja, precies dit verwacht ik ook. Hoewel ik aan mezelf merk dat mijn luiheid qua thuisbezorgd eten echt wel gaat blijven. Ik vermoed dat ik daarin niet alleen ben. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Maracas10 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:31:
[...]

De aandelenmarkt staat inderdaad kneiter hoog, wat mij ook doet twijfelen om in te stappen
Die twijfel heb ik ook een aantal keer gehad, maar ben blij dat ik gewoon ben blijven inleggen in een bedrijf waar ik overtuigd ben dat ze ooit wel in die waarde gaan groeien en puur een kwestie van tijd is. Echter na de (kunstmatige) groei van afgelopen dagen ben ik wel een verkoopprijs aan het bedenken om in ieder geval mijn positie te verkleinen en dat elders te investeren.

Verder zich je in crypto wereld vaak de grap dat ze geen crypto kopen maar juist FIAT verkopen. Dat lijkt mij ook in aandelenmarkt te spelen. Al dat geld moet ergens heen want praktisch de valuta's worden steeds minder en minder waard. Dit viel mij vooral op toen het vaccine nieuws enkele maanden geleden kwam en opeens al het geld van Tech naar recovery stocks leek te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maracas10
Deveon schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:20:
[...]

Die twijfel heb ik ook een aantal keer gehad, maar ben blij dat ik gewoon ben blijven inleggen in een bedrijf waar ik overtuigd ben dat ze ooit wel in die waarde gaan groeien en puur een kwestie van tijd is. Echter na de (kunstmatige) groei van afgelopen dagen ben ik wel een verkoopprijs aan het bedenken om in ieder geval mijn positie te verkleinen en dat elders te investeren.

Verder zich je in crypto wereld vaak de grap dat ze geen crypto kopen maar juist FIAT verkopen. Dat lijkt mij ook in aandelenmarkt te spelen. Al dat geld moet ergens heen want praktisch de valuta's worden steeds minder en minder waard. Dit viel mij vooral op toen het vaccine nieuws enkele maanden geleden kwam en opeens al het geld van Tech naar recovery stocks leek te gaan.
Dat is ook zo inderdaad. Achteraf kan je alleen maar kijken of het het juiste moment was om in te stappen of niet, maar wat mij betreft beleg ik wel voor jaren en niet weken/maanden.

Plug power ga ik straks eens even aankopen. Opent waarschijnlijk wel op zijn ATH, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Open Outcry schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:13:
[...]
Haha, ja, precies dit verwacht ik ook. Hoewel ik aan mezelf merk dat mijn luiheid qua thuisbezorgd eten echt wel gaat blijven. Ik vermoed dat ik daarin niet alleen ben. ;)
Wij zijn juist meer gaan koken dit jaar. Je moet toch wat als je thuis zit de hele week .. Overigens is dat wel deels veroorzaakt doordat we de boodschappen laten bezorgen nu. Dan plan je iets beter wat je gaat eten.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:23
Wat is de makkelijkste manier om Nikola puts te kopen voor 2-3 maanden uit? +15% vandaag en gister ook al hard, wat een onzin zeg..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Open Outcry
  • Niet online

Open Outcry

Risk 'schreeuwlelijk'

writser schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:29:
[...]

Wij zijn juist meer gaan koken dit jaar. Je moet toch wat als je thuis zit de hele week .. Overigens is dat wel deels veroorzaakt doordat we de boodschappen laten bezorgen nu. Dan plan je iets beter wat je gaat eten.
Haha, misschien is het wel gewoon zo dat ik stiekem altijd al hondslui was en dat nu uitkomt. :)
Xanaroth schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:11:
En als over 10 jaar o.a. UK de ban op brandstof motoren zet? En wat van menig stadscentrum dat 'op slot' gaat voor vervuilende, en daarmee hoog verbruik, auto's... zover ze dat niet al zijn.

Als je het hebt over dividend in de toekomst en houdbaarheid van shell, valt of staat dat met de adoptie van non-olie. Zoals offshore&energy kennis inzetten richting offshore windparken enzo.
Dat is in elk geval wat mij dit jaar heeft tegen gehouden om posities uit te breiden.. geen garantie dat de houdbaarheidsdatum van dit soort bedrijven nog voldoende duur heeft. Nu al financieel krap zitten geeft weinig ruimte om straks te investeren in zowel groene transitie als kosten voor ontmanteling van hun enorme bedrijfsgebieden.
Zie in elk geval nog niet echte paniek bij de grote olie jongens dat hun business model sneller kan gaan omslaan dan hun portemonnee aan kan.
Mijns inziens, valt de transitie van brandstofmotoren naar EV in grootstedelijke gebieden ongeveer gelijktijdig met peak oil. Politiek gezien ideaal, want je scoort punten, maar toch ook relatief veilig voor de beleidsmakers i.v.m. de oliebelangen. Oliebedrijven zouden er allemaal goed aan doen om in te zien dat je in de ontwikkelde landen een transitie gaat zien in de komende jaren. Ik zie het te weinig terug bij de Amerikaanse collega's van Shell. Shell zit juist niet krap bij kas, door het herijken van het dividendbeleid.

Overigens is het de vraag hoe groot de impact is van maatregelen zoals het verbieden van brandsfofmotoren in de binnensteden of in de autoproductie van één land (of een klein groepje landen), als je kijkt naar de groei van de vraag uit de opkomende landen.

Wellicht interessant als onderlegger: World Energy Outlook 2020 - IEA en een stukje van S&P Global Platts.

Lange termijn bij Shell is voor mij ook een jaar of 10 overigens. :)

[ Voor 71% gewijzigd door Open Outcry op 24-11-2020 16:37 . Reden: Reactie m.b.t. Shell ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vraagje over flatex. Kan je de kredietlijn ook uitzetten, ik vind het zo irritant dat bij portefeuille en overzicht er besteedbaar: xxx staat.
Erg misleidend, ze willen gewoon dat je aankopen doet met hun geleende geld uit de kredietlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-06 16:26
Voor de Shell-eigenaren onder ons, wat verwachten jullie als top/hoogtepunt voorlopig?
Xanaroth schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:11:
[...]

Mijn huidige 'pick' voor speculatie is Bayer en Kraft Heinz. Bayer is van 120,- naar 50,- en je krijgt monsanto er gratis bij (iets van 60 miljard overname, nu <50 miljard waard gezamenlijk, als ik het goed zeg).
Kraft Heinz lijkt me ook aardig door het ijs gezakt (90,- naar 30,-) en management ondertussen vervangen.

Disclaimer: Garantie op succes loopt af voordat deze post verstuurd wordt. Casino alles-op--zwart is ook een goede ondergewaardeerde zet :p
Ik zal Bayer in de gaten houden, dank voor de tip!

Ik kan me herinneren dat iemand in deel 2 Beter Bed aanraadde en dat die inderdaad even later flink omhoog ging, volgens mij zelfs bijna verdubbelde. Vandaar dat ik wel benieuwd ben naar de inzichten van anderen ;) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Viper® schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:29:
Vraagje over flatex. Kan je de kredietlijn ook uitzetten, ik vind het zo irritant dat bij portefeuille en overzicht er besteedbaar: xxx staat.
Helaas niet.
Viper® schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:29:
Erg misleidend, ze willen gewoon dat je aankopen doet met hun geleende geld uit de kredietlijn.
Precies, alhoewel je hiermee dan wel weer op krediet een positie zou kunnen openen en op dezelfde dag weer sluiten, mocht je aan wat daytrading willen doen.
Kost je dan geen debetrente ( mits je wel uiteindelijk eindigt met een positief saldo :p )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:31:
[...]
En zoals eerder gezegd, als je wat harde cijfers klaar hebt liggen dan is het vaak makkelijker om zo'n lastige beslissing te nemen. Als jij een DCF-model van Fastned bijhoudt en daaruit volgt een prijs van 50 euro per aandeel dan is het makkelijker om te erkennen dat je eigenlijk gewoon terug wil kopen. Ook als het over een maand nog steeds op 25 euro handelt. Uiteraard ben ik het dan niet eens met dat model! Maar het geeft jezelf wel houvast.
Ik heb mijn model van een jaar geleden er even bij gepakt en bijgewerkt met actuele cijfers. Het helpt niet mee dat Fastned nog niet helemaal uit is over hoe ze het beste hun cijfers kunnen inrichten. Ieder jaar verandert er wel iets. :P

Het ziet vandaag er wat slechter uit dan een jaar geleden. Dat heeft twee oorzaken: impact van corona op de omzet (ik extrapoleer immers de laatste cijfers) en de gestegen kosten voor expansie. Ik kan daar wel voor corrigeren, maar dan kom ik op een waarde van rond de 10 euro per aandeel met het huidige netwerk, op basis van PE=10.

Voor het 1000 stations in EU scenario kan het volgens mijn eenvoudige model nog wel een factor 10 stijgen vanaf de huidige koers. Alleen, hoe lang gaat dat nog duren? En ook niet onbelangrijk, met welke discount reken je?

Bij de cijfers en koers van vorig jaar vond ik dat ik wel een redelijke margin of safety had. Met de huidige cijfers en de huidige koers zie ik dat niet. Maargoed, omzet is belangrijk en corona heeft daar best wel impact op. Daar houdt mijn model geen rekening mee.

Expansie is noodzakelijk. Met de huidige cijfers kunnen ze niet winstgevend worden als de expansie stopt, zelfs niet wanneer 25% van Nederland elektrisch rijdt. Dat kunnen ze wel met 1000 stations in Europa. Volgens mijn model geeft ze dat zelfs een plekje in de AMX. Stopt de expansie? Dan is mijn model duidelijk: waarde is negatief.

Dit alles maakt mij niet wijzer welke hogere prijs ik nog kan accepteren. Gaat het nu hard en komen die 1000 stations er binnen 5 jaar? Of kan het nog tientallen jaren duren? Ik weet het niet. In ieder geval komt er iets van een 6x groei in waarde uit (ten opzichte van huidige market cap) bij het bereiken van die 1000 stations. Daarbij neem ik aan dat er niets mis gaat, de marges blijven zoals ze nu zijn, en een emissie wordt gedaan 10% onder de huidige koers om de stations te bekostigen.

Ja, dan kom ik uit op 161 euro per aandeel. Laat ik daar jouw 50 van maken als margin of safety. ;) Maar die 50 is afhankelijk van de snelheid waarmee het netwerk wordt gerealiseerd. is 8%/jaar een goede discount? Bij 5 jaar kom ik dan op 34 euro per aandeel, maar dat tempo lijkt mij niet realistisch. 10 jaar 23 euro, 15 jaar 15,70 euro, 20 jaar 10,70 euro.

Of andersom, die huidige order die ik heb komt uit op 14 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:53
Wat denken jullie van de BioNtech/Pfizer en Moderna aandelen?
Vriend van mij heeft flink gekocht de laatste tijd omdat hij een sterke winst stijging verwacht i.v.m. corona.

Zelf ben ik niet direct overtuigd of die aandelen nu ook flink gaan stijgen i.v.m. de gesloten contracten en bijna goedgekeurde vaccins met de EU.

Jullie aandelen in bedrijven die covid19 vaccins ontwikkelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:14
xares schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:52:
Vriend van mij heeft flink gekocht de laatste tijd omdat hij een sterke winst stijging verwacht i.v.m. corona.

Zelf ben ik niet direct overtuigd of die aandelen nu ook flink gaan stijgen i.v.m. de gesloten contracten en bijna goedgekeurde vaccins met de EU.

Ver weg blijven van aandelen die direct gerelateerd zijn aan de naamsverbasteringen zijn nergens op Tweakers gewenst.

[ Voor 5% gewijzigd door Ardana op 24-11-2020 19:37 ]

Web Enrichment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
Maracas10 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:31:
[...]

Hoog is een relatief begrip. :)

Pfizer schijnt EUR 15.50 te vragen per vaccin. Dat is bijzonder weinig. AstraZeneca verkoopt ze dacht ik tegen kostprijs. Ik denk dat je je nog niet rijk moet rekenen.

[ Voor 57% gewijzigd door DJTimo op 24-11-2020 18:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Laatst online: 17:04

Veel te laat denk ik. Die winst verwachtingen zijn allang ingeprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:03
Dat lijkt me ook. De koers is sinds maandag 9-11 niet meer omhoog gegaan. De grote Pfizer baas heeft ook al zijn aandeeltjes verkocht die dag. Zou toeval geweest zijn. Zie ook https://www.volkskrant.nl...urzen-verdrijft~b319e66d/ bijv.

Vraag me af wat de beleggingsstrategie is van je vriend.

En vraag jezelf af.. gaan deze vaccins echt het verschil maken voor Big Farma en ga je dat dan ook nog terugzien in de koers, of verdienen ze stiekem de bulk van hun geld met hele andere producten?

[ Voor 7% gewijzigd door Atomius op 24-11-2020 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
WizZie- schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:32:
Dat lijkt me ook. De koers is sinds maandag 9-11 niet meer omhoog gegaan. De grote Pfizer baas heeft ook al zijn aandeeltjes verkocht die dag. Zou toeval geweest zijn. Zie ook https://www.volkskrant.nl...urzen-verdrijft~b319e66d/ bijv.

Vraag me af wat de beleggingsstrategie is van je vriend.
Ik ken die vriend niet, maar Buffett heeft ook wat ingeslagen (maar wel het minste in Pfizer, meer in AbbVie en anderen)
Berkshire Hathaway bought shares in drug companies AbbVie, Bristol-Myers Squibb, Merck and Pfizer between July and September, according to filings with the US regulator.
[...]
Berkshire Hathaway’s stake in Pfizer was the smallest of its new pharma investments, with a value of $136m. The AbbVie and Merck stakes were each worth $1.9bn, while the Bristol-Myers-Squibb investment was worth $1.8bn at the end of September.
https://www.theguardian.c...n-us-pharmaceutical-firms
Heeft hij het al jaren over, maar nu eindelijk de knoop doorgehakt.
"You could've just bought the whole industry and done very well," the famed investor said at Berkshire's annual shareholder meeting in 1997. He was referring to the downturn in drug stocks in the early 1990s, sparked by President Bill Clinton's proposed healthcare reforms. "We didn't do it. It was a mistake."

"We stupidly blew that one," Charlie Munger, Berkshire's vice chairman and Buffett's longtime business partner, said at the 1998 meeting.

Buffett emphasized at the 1999 meeting that he lacks the specialist knowledge to pick a winner in the sector, but suggested an investment in several drugmakers could pay off handsomely.

"If we could buy a group of leading pharmaceutical companies at a below-market multiple, I think we'd do it in a second," he said.
https://markets.businessi...-years-2020-11-1029815931
Nu is Berkshire natuurlijk al wat langer met zorg bezig, maar nu dus ook met investeringen in big pharma.

Waarschijnlijk ook nog een geheime positie, maar wat dat is weten we natuurlijk nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Verwijderd1 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:47:
[...]
Waarschijnlijk ook nog een geheime positie, maar wat dat is weten we natuurlijk nog niet.
De geruchten zeggen Tesla..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Zag het inderdaad, maar het past volgens mij niet echt in Buffett's stijl. Hier ook een column met wat argumenten over wat het zou kunnen zijn. Uiteindelijk komt hij op een lijstje uit met alle bedrijven met een market cap boven de 180 miljard dollar.

Zelf denk ik eerder dat het iets saais is (Comcast, Adobe, Disney, Toyota, Chinese bank, zoiets). Een hippere tech of pharma zou kunnen, maar Tesla lijkt me wel het meest onwaarschijnlijk (maar natuurlijk niet onmogelijk). We gaan het zien, al begreep ik dat het wel tot de volgende 13F kan duren voor we het zeker weten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Verwijderd1 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:17:
[...]
Zag het inderdaad, maar het past volgens mij niet echt in Buffett's stijl.
Dat zei men ook over Buffett en goud... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Qunix schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:21:
[...]

Volgens mij zei Buffett dat zelf ook eerder dit kwartaal:
According to the latest 13F filings, Warren Buffett-led Berkshire Hathaway (NYSE:BRK.A)(NYSE:BRK.B) sold 40% of its stake in Barrick Gold (TSX:ABX)(NYSE:GOLD) during the third quarter. As of September 30, the investing conglomerate held 12 million shares of the Canadian gold miner. While Buffett himself is a strong devotee of long-term investing, Berkshire sold a major chunk of this gold investment in just less than two quarters.
https://www.fool.ca/2020/...k-gold-tsxabx-should-you/
Z'n eigen pump en dump :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Verwijderd1 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:17:
[...]

Zag het inderdaad, maar het past volgens mij niet echt in Buffett's stijl. Hier ook een column met wat argumenten over wat het zou kunnen zijn. Uiteindelijk komt hij op een lijstje uit met alle bedrijven met een market cap boven de 180 miljard dollar.
Interssant stukje:
My guess is that the new name would turn out to be a major tech or energy company, and it might take many months before any information is released to the market.

[..]

Not surprisingly, Buffett has previously confirmed that he would not be interested in investing in Tesla. Considering the aggressive management style of Elon Musk and the free cash flow profile, I doubt whether Berkshire would ever be interested in investing in Tesla if things do not improve dramatically over the next few years.
Nu weet ik niet wat er mis zou zijn met de cashflow van Tesla aangezien ze nu eigen massieve groei kunnen betalen, maar bij tech én energy dan kom ik uit het lijstje met mogelijkheden uit op Tesla. Misschien dat Buffett sinds die uitspraak de potentie van de energie kant van Tesla heeft weten te waarderen (letterlijk en figuurlijk). Tuurlijk allemaal pure speculatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Deveon schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:59:
[...]

Interssant stukje:

[...]

Nu weet ik niet wat er mis zou zijn met de cashflow van Tesla aangezien ze nu eigen massieve groei kunnen betalen, maar bij tech én energy dan kom ik uit het lijstje met mogelijkheden uit op Tesla. Misschien dat Buffett sinds die uitspraak de potentie van de energie kant van Tesla heeft weten te waarderen (letterlijk en figuurlijk). Tuurlijk allemaal pure speculatie.
Bij energie heeft Berkshire volgens mij vooral interesse in infrastructuur.

Een redenering is bijvoorbeeld dat als er verduurzaamd gaat worden, er nog steeds vraag is naar old school infra (denk aan pijpleidingen), maar dat nieuwe aanleggen moeilijker wordt (geen vergunningen, politiek moeilijk te verkopen).

Heel het CNBC artikel gaat daarover, maar deze quote vat het redelijk samen:
According to Steve Fleishman, managing director and utilities analyst at Wolfe Research, Buffett’s acquisition will provide a steady stream of revenue and a quality asset, regardless of the lack of midstream development. Buffett also has always preferred investments in a market where more control is reasonable to expect — lack of new pipeline supply could be a plus as far as his preference for less competition likely to come into the market. The Dominion gas pipeline and storage assets include operations in Connecticut, Maryland, Ohio, West Virginia, Pennsylvania, New York, Maryland and Virginia.
https://www.cnbc.com/2020...s-climate-fears-rise.html
Bij Tesla weet ik niet wat nou echt het unieke selling point is. Vooralsnog zullen de auto's vast een best in class product zijn, maar het is vooral een luxe product. Als er meer concurrentie komt is het de vraag of ze die voorsprong vast kunnen houden.

In theorie is het gezien Berkshire's geschiedenis niet vreemd om gewoon in allerlei concurrenten in te kopen (zoals ze nu dus doen met een handjevol pharma bedrijven, in het verleden deden met banken en fossil fuel bedrijven), maar nu is het volgens mij wat laat om bij Tesla in te stappen. Zeker als je bedenkt dat ze al in 2008 in BYD investeerden, waarom dan wachten tot Tesla nu op een ATH staat? Dat lijkt me gewoon niet logisch voor een waarde investeerder (al zou het ook een actie van een andere manager bij BH kunnen zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
"Dow Jones boven de 30.000" lees ik, en daarbij: "Op 23 maart, aan het begin van de coronacrisis, bereikte de index nog een dieptepunt van minder dan 19.000 punten. Dat was toen het laagste niveau sinds 2016."

Wauw!

https://nos.nl/artikel/23...ones-boven-de-30-000.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:40
Qunix schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:21:
[...]

Wie weet gaat Buffet straks ook in crypto's geld steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
phantom09 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:40:
[...]

Wie weet gaat Buffet straks ook in crypto's geld steken.
Dat gaat ook hard laatste paar weken... Wie weet! Er zijn al een aantal voor gegaan en er komen steeds meer bedrijven erbij.
https://bitcointreasuries.org/

Ik zie nu in mijn eigen overzicht dat Tesla zo hard groeit (en ook Bitcoin) dat mijn index fondsen en etf's minder dan 50% zijn geworden in mijn portfolio... Bizar.

Edit: inmiddels weer hersteld door extra in te leggen... 52.6% geworden zojuist. }:O

[ Voor 8% gewijzigd door Qunix op 24-11-2020 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Verwijderd1 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:14:
[...]
waarom dan wachten tot Tesla nu op een ATH staat?
Vanwege de cashflow en niet afhankelijk zijn van externe financiering. Daarnaast staat Tesla praktisch het hele jaar op ATH en als de geruchten kloppen heeft hij rond de 400-420 in zitten kopen, met de kennis van vandaag een uitstekend rendement (hindsight 20-20).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenzy
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-07-2024
Qunix schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:59:
[...]

Dat gaat ook hard laatste paar weken... Wie weet! Er zijn al een aantal voor gegaan en er komen steeds meer bedrijven erbij.
https://bitcointreasuries.org/

Ik zie nu in mijn eigen overzicht dat Tesla zo hard groeit (en ook Bitcoin) dat mijn index fondsen en etf's minder dan 50% zijn geworden in mijn portfolio... Bizar.
Wat gebruik je voor je volledig overzicht van je portfolio als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Coenzy schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 21:02:
[...]

Wat gebruik je voor je volledig overzicht van je portfolio als ik vragen mag?
PortfolioPerformance.

Zie Qunix in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Drie maanden geleden had ik het over twee deep ITM bull call spreads waarvan ik de long calls had uitgeoefend om het dividend te ontvangen. Het dividend kwam netjes binnen, dat deel van het plan is geslaagd.

Binnenkort gaat het weer gebeuren: ex-div data zijn 30 november voor de eerste en 2 december voor de tweede. Maar dit keer verwacht ik wel assignment op beide short calls. Met expiration in januari is de resterende time value hooguit een paar cent. :P

Overmorgen verwacht ik de dividend advisory voor de eerste, maandag voor de tweede, en naar alle waarschijnlijkheid op ex date lever ik de aandelen in in ruil voor de strike. Is mijn UK Securities cash saldo toch weer iets minder negatief. :)

Op mijn leverage heeft assignment trouwens geen effect. De delta van beide spreads was al nagenoeg nihil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Deveon schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 21:02:
[...]

Vanwege de cashflow en niet afhankelijk zijn van externe financiering. Daarnaast staat Tesla praktisch het hele jaar op ATH en als de geruchten kloppen heeft hij rond de 400-420 in zitten kopen, met de kennis van vandaag een uitstekend rendement (hindsight 20-20).
Het hele punt om het geheim te houden (in de 13F filing) is juist dat de aankoop nog niet voltooid is. Wat ze ook aan het doen zijn, ik verwacht dat ze in ieder geval planden om er in Q4 mee verder te gaan.

Het kan zijn dat je gelijk hebt, maar ik vind het cashflow en financieringsargument op zichzelf niet heel overtuigend. Zo'n grote aankoop doe je voor de lange termijn, dus in het geval van Tesla eigenlijk alleen als je bijna zeker weet dat het de winnaar wordt. Anders is het volgens mij redelijker om de markt te kopen (als in meerdere concurrenten). In die link van mij werd trouwens de aanname gemaakt dat het om een bedrijf ging, wellicht is het toch wel een soort EV sectoraankoop, maar ik weet niet of hij daarvoor toestemming zou krijgen of willen om het buiten de publieke 13F te houden.

Maar goed, we weten het allebei niet, dus deze discussie gaat denk ik nergens heen. Ik sluit het zeker niet uit, en kijkende naar z'n aankoop van Apple (in 2016) zal ik niet zeggen dat hij er altijd op tijd bij is, maar vanuit mijn perspectief past het niet echt (Berkshire en Tesla). Ik hoop voor je dat je gelijk hebt (zal Tesla vast nog een extra boost geven; de Buffett seal of approval :P ), al heeft Tesla het ook niet echt nodig (stijgt hard genoeg van zichzelf). Anyway, ik wacht de spannende ontknoping af. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 20:53

Je hebt gewoon geen idee wat de kostprijs van straks één vaccin is. Ik denk dat er bij Moderna nog wel wat rek naar boven inzit als blijkt dat je jaarlijks een Corona vaccin moet ophalen.

Het meest besproken aandeel ter wereld staat alweer +6% :+

Met deze stijging is het wellicht voor Tesla interessant om de koers weer een keer door 5 te splitsen :D

[ Voor 10% gewijzigd door Strider op 24-11-2020 21:45 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@Verwijderd1 Speculeren kan altijd en zeker leerzaam voor mij. Als Tesla aandeelhouder hoop ik eigenlijk van niet, er zit al zoveel speculatie in het aandeel en ik heb liever een constante groei dan een piek en weer vlak of dalend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:49
Deveon schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 21:51:
@Verwijderd1 Speculeren kan altijd en zeker leerzaam voor mij. Als Tesla aandeelhouder hoop ik eigenlijk van niet, er zit al zoveel speculatie in het aandeel en ik heb liever een constante groei dan een piek en weer vlak of dalend.
Ik kan best leven met 6% per dag als stabiele groei.

Ik keek vanmiddag toevallig nog waar het aandeel op 1 januari stond. +572% in 329 dagen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:12
RocketKoen schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 23:18:
[...]

Ik kan best leven met 6% per dag als stabiele groei.

Ik keek vanmiddag toevallig nog waar het aandeel op 1 januari stond. +572% in 329 dagen.
Bij een dergelijke steiging is alle ratio toch uit de koers verdwenen? Leuk voor iedereen die de aandelen heeft, maar ik kan een dergelijke groei totaal niet volgen.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 23:28
Rossi46 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 07:11:
[...]

Bij een dergelijke steiging is alle ratio toch uit de koers verdwenen? Leuk voor iedereen die de aandelen heeft, maar ik kan een dergelijke groei totaal volgen.
De wet van Newton geld ook bij aandelen. Wat omhoog gaat...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJTimo

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xanaroth
@xares Kijk eens goed naar de prijzen, en martkaandeel/wereldbevolking.

Voor de combinatie Pfizer/BioNTech wordt uitegaan dat ze 10 miljard OMZET per jaar extra kunnen pakken (want limitaties op productie, concurrentie Moderna/AstraZeneca/..).

2019 was de omzet voor Pfizer >50 miljard, die zou dus >60 miljard worden...? Helaas, het zijn 2 bedrijven die 50/50 erin zitten. Dus de omzet voor pfizer gaat hooguit naar >55 miljard (+10%).

Stel dat ze inderdaad concurrentie hebben vanuit AstraZeneca/Johnson&Johnson, Moderna, et al. Dan heb je het over een dergelijke stijging van de omzet voor slechts 2-3 jaar ofzo, tegen die tijd is zo'n beetje de hele wereld gevaccineerd.

Dan is het praten enkel over de omzet.. tijdelijk (2-3 jaar) +10% omzet waarna het back-to-normal gaat in principe. Bedenk dan dat Pfizer/BioNtech de duurste lijkt te worden in aanschafkosten EN vervolgkosten tot aan toepassing (want bewaren bij -80 van fabriek tot toedienen is aanzienlijk duurder dan -20 of koelkast temperatuur). Dan kun je je afvragen of dergelijk hoog marktaandeel realistisch is, of dat ze worden 'weggeconcurreerd'. Met name de warmere regio's (azia, afrika, australie..) zal bijna onmogelijk worden voor pfizer alleen al op die temperatuur eis.

De winstmarge op de vaccins is daarmee een 2e. Ik heb het hier enkel nog over omzet, en dat ziet er al niet goed uit. Als in, fractie extra tegenover hoe gigantisch pfizer reeds is en dan nog volop onzekerheden hoe groot hun marktaandeel kan worden.
Je kunt er dus rekening mee houden dat als pfizer het vaccin volop gaat verkopen volgend jaar, dat in termen van winst het misschien in procenten effect gaat geven... Een echte koersexplosie zou ik dan ook niet verwachtten.

BioNTech is een ander verhaal. Die zijn veel kleiner, dus het vaccin is voor hen veel relevanter in omzet/winst termen. Echter die zijn al x3 gegaan dit jaar, want ja... grotendeels reeds ingeprijsd dat voor zo'n klein bedrijf de impact veel groter is.
Dus daar kun je je serieus afvragen hoeveel verder die nog kan gaan, of dat je straks 'the bigger fool' bent wanneer de rest uitstapt.

IMO - doe een buffet. Negeer dat hele vaccin, zoveel spelers daar met discutabele winsten op een kleine periode... Kijk naar healthcare/biotech bedrijven die over 2-3 jaar - post corona dus - ook nog een goede business case hebben tegenover de huidige koersen.
Persoonlijk ben ik het eens met hem rond o.a. Abbvie (zit er zelf ook al tijdje in), of je kijkt naar blue-chips als j&j/roche, of iets als sanofi/novartis.

Vaccin aandelen worden past interessant als ze niet goed beschermen en we allemaal elk jaar 1-2x dosis nodig hebben. Dan is er immers 7-14 miljard productie op jaarbasis nodig voor lange, lange tijd. Dan kunnen dit soort aandelen heel boeiend worden, en makkelijk 5-10 jaar lang van die winstmarge profiteren.

[ Voor 15% gewijzigd door Xanaroth op 25-11-2020 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 00:42
Daarnaast gaat het om omzet, volgens mij hebben alle producenten gezegd dat ze er amper winst op willen maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
GrooV schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:10:
Daarnaast gaat het om omzet, volgens mij hebben alle producenten gezegd dat ze er amper winst op willen maken
Extra omzet dekt wel weer je vaste kosten beter natuurlijk, dus gunstig is het sowieso.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
GrooV schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:10:
Pfizer net niet.. heeft ook als een van de weinige geen steun gevraagd/ontvangen voor de ontwikkeling.
Dat maakt het verhaal nou net zo lastig, omdat de rest wel steun ontving voor de ontwikkeling (en in ruil daarvoor praktisch geen winst maakt) ligt hun prijs op een heel ander niveau.

Dat betekend enerzijds wel winst, maar ook dat ze (samen met eisen rond bewaren bij -80) dat ze eigenlijk zichzelf wegconcurreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:08

oscar82

De ondertitel

Allereerst goed om te weten dat dit de grootste farmaceutische bedrijven ter wereld zijn. Die zijn dus ook goed vertegenwoordigd in de FTSE en MSCI world indexen. Waarmee ik maar wil zeggen: wat er ook gebeurt in de wereld dat mensen meer doet consumeren, het voor hen ook goed is.

Toen ik las wat AstraZeneca tot nu toe vooral deed viel me vele oncologische middelen op. Dat bedrijf is er heel erg bij gebaat dat er minder mensen overlijden aan corona. Dat betekent minder oversterfte en dat mensen ouder worden en ze (helaas) vaker kanker krijgen.Misschien een beetje cynisch gedacht van mij, maar ik zie veel extra inkomsten (of op z'n minst terug naar boven het oude-normaal) voor de core business van deze bedrijven.

En vergeet goodwill ook niet. Moeilijker in geld uit te drukken, maar wel degelijk een asset dat de waarde van een bedrijf / merknaam kan laten groeien op het moment dat ze een vaccin zonder winstoogmerk op de markt brengen.

Van investopedia:
Goodwill is an intangible asset that accounts for the excess purchase price of another company.
Items included in goodwill are proprietary or intellectual property and brand recognition, which are not easily quantifiable.

[ Voor 5% gewijzigd door oscar82 op 25-11-2020 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
caspervc schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:52:
In het klein is het ook facinerend wat met BAM gebeurt.

+21% gisteren

JohanNL schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:58:
[...]

Kijk uit want voor je het weet staat het morgen op -20% :Y)
Geen -20% maar toch een flinke drop naar beneden, stond zelfs eventjes op 1,88...
Nu ben ik heel benieuwd naar wat je gaat doen, nu de stijgende lijn eruit lijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
JohanNL schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:03:
[...]

[...]

Geen -20% maar toch een flinke drop naar beneden, stond zelfs eventjes op 1,88...
Nu ben ik heel benieuwd naar wat je gaat doen, nu de stijgende lijn eruit lijkt te zijn.
Lekker houden. Heb ze gekocht op €1.20 en gezien de tekorten op de woningmarkt en de prognoses voor de komende jaren (+300.000 won tot 2040) verwacht ik der de bouwsector en dus ook de BAM in goed vaarwater komt. En zoveel heb ik er niet hoor. Het is samen met shell mijn speelaandeel 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:44
Gister avond flinke bups van mijn crypto verkocht op de huidige ATH. Ook een keer lekker om winst te nemen. Stukje aangehouden voor als hij evt nog verder doorschiet.

Op de normale beurs is mijn oog gevallen op Van Lanschot (VLK). Het lijkt erop dat een fors dividend in het verschiet staat de komende 1-3 jaar van ca. €29,-. De ECB gaat zeer waarschijnlijk zijn beleid mbt dividend uitkeren voor banken verruimen. Van Lanschot zit op een enorme berg cash die naar de aandeelhouders 'moet'.
Onze huidige kapitaalpositie blijft sterk en de CET 1-ratio bedraagt 24,9% (exclusief ingehouden winst). Zoals eerder aangekondigd hebben we de aanbeveling van de ECB en DNB opgevolgd om het dividend over 2019 niet eerder uit te keren dan in januari 2021. Dit dividend van € 59,4 miljoen staat op de balans gereserveerd voor onze aandeelhouders en is niet opgenomen in onze kapitaalratio’s.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@caspervc Oh ik dacht dat je gisteren puur was ingestapt voor de bullish trend / short squeeze.
caspervc schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:16:
[...]

... gezien de tekorten op de woningmarkt en de prognoses voor de komende jaren (+300.000 won tot 2040) verwacht ik der de bouwsector en dus ook de BAM in goed vaarwater komt ...
Maar ze hebben nu wel een groot deel van hun meest stabiele onderdelen verkocht, waardoor de toekomstige winst in principe ook minder wordt.
Daarnaast moet je je niet rijk rekenen met BAM m.b.t. dat er genoeg werk voor ze is en zal zijn, ze presteren het namelijk structureel verlies te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

JohanNL schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:03:
[...]

[...]

Tja, we komen van 1,40 (+-) af vanaf vrijdag. 20 omhoog, 10 naar beneden. Prima wat mij betreft. Volgende week weer. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
TheDeuce schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:54:
Alles dat met EV te maken heeft gaat erg hard de laatste weken. Tesla, NIO, Xpeng en in navolging daarvan bedrijven als Fastned en Alfen. P/E ratios zijn bizar hoog, niet allen zullen de groei die ingeprijsd is waar kunnen maken. Beter spreid je je kansen met een leuke ETF gerelateerd aan de sector.
Och, dat we allemaal aan de elektrische auto gaan, dat is wel duidelijk (zie bijvoorbeeld ook weer het recente nieuws dat het VK de verkoop van nieuwe auto's met een verbrandingsmotor vanaf 2030 verbiedt). Dus voor intra bedrijven en aanverwanten snap ik het wel. Tesla niet, die krijgt straks veel meer concurrentie (is eigenlijk al gaande). Maar goed, Tesla is dan ook meer dan alleen elektrische auto's natuurlijk. Maar dan nog slaat hun koerst nergens op ;)

Fasned zou je nog kunnen redeneren dat ze in ieder geval niet te laat zijn met het optuigen van hun netwerk. Als je er niet heel vroeg bij bent, dan doet een ander het wel en dan kun je fluiten naar je mooie plekje aan een drukke weg. Zolang ze alles wel gefinancierd krijgen natuurlijk, want de schuldenlast is niet mals.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
JohanNL schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:47:
@caspervc Oh ik dacht dat je gisteren puur was ingestapt voor de bullish trend / short squeeze.

[...]

Maar ze hebben nu wel een groot deel van hun meest stabiele onderdelen verkocht, waardoor de toekomstige winst in principe ook minder wordt.
Daarnaast moet je je niet rijk rekenen met BAM m.b.t. dat er genoeg werk voor ze is en zal zijn, ze presteren het namelijk structureel verlies te maken.
Ah, nee hoor. Proberen met de markt mee te rennen heb ik met crypto al afgeleerd :+
95% zit veilig in ETF's hier :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
JohanNL schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:47:

[...]

Eens en er is nog wat gaande. Er is een enorme vergrijzing gaande in de bouw en dat betekent dat er zware te korten zullen zijn om vakkundig en goed personeel te vinden. De opleidingsinstituten op MBO niveau drogen op, het is tenslotte ook niet een sector met aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden. Daarbij zijn de marges op projecten flinterdun. Voor utiliteitsbouw heb je het over een kleine 10% en voor civiele werken rond de 3%. Tot nu toe zijn weinig grote buitenlandse spelers op de Nederlandse markt afgekomen maar dat kan wel eens veranderen in de komende jaren. Met name de grote Duitse, Franse en Spaanse spelers zijn nog betrekkelijk afwezig in de markt en die kunnen uit een veel grotere arbeidsmarkt putten dan de Nederlandse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:20

Qwerty-273

Meukposter

Xanaroth schreef op woensdag 25 november 2020 @ 08:35:
... tegen die tijd is zo'n beetje de hele wereld gevaccineerd.
Ik ben nog steeds benieuwd hoe vaak een mutatie (zoals gezien werd in Denemarken) gaat voorkomen. Zien we een vergelijkbare stroom van nieuwe varianten in de loop van volgend jaar, waar een huidig vaccin niet meer goed op werkt, zoals bij de griep waar jaarlijks een "nieuwe cocktail" van de griepprik wordt samengesteld. Of zullen de komende covid-19 vaccins een langere houdbaarheid hebben en kunnen we dus dit virus effectief uit de samenleving verwijderen (en wat dan met mogelijke dierlijke dragers, zoals nertsen)?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Qwerty-273 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:29:
[...]

Ik ben nog steeds benieuwd hoe vaak een mutatie (zoals gezien werd in Denemarken) gaat voorkomen. Zien we een vergelijkbare stroom van nieuwe varianten in de loop van volgend jaar, waar een huidig vaccin niet meer goed op werkt, zoals bij de griep waar jaarlijks een "nieuwe cocktail" van de griepprik wordt samengesteld. Of zullen de komende covid-19 vaccins een langere houdbaarheid hebben en kunnen we dus dit virus effectief uit de samenleving verwijderen (en wat dan met mogelijke dierlijke dragers, zoals nertsen)?
Nouja.. we hadden SARS, MERS, dit is dan weer mutatie daarop namelijk SARS-2 als meest bekende virussen, en nog een paar kleinere varianten. Dus we zitten al op minstens 3 grote fatale uitbraken in afgelopen 20 jaar, waarvan er 1 niet onder controle is gekomen, en paar kleine varianten.

Dus de vraag op mutaties kun je eigenlijk al achter je laten, en slechts de vraag hoe algemeen de vaccins werken blijft over. Maar net als aantal inentingen (een keer voor je hele leven, of elke 1-7 jaar herhalen, of..) is dat nog een grote vraag. Dat merken we vanzelf aan de volgende uitbraak of het uitblijven ervan.

offtopic:
aluhoedjeniveau: nostradamus voorspelde blijkbaar het virus. En ook Sylvia Brownie. En Asterix&Obelix. Misschien dat daar ergens het juiste antwoord tussen zit

[ Voor 9% gewijzigd door Xanaroth op 25-11-2020 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:49
Rossi46 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 07:11:
[...]

Bij een dergelijke steiging is alle ratio toch uit de koers verdwenen? Leuk voor iedereen die de aandelen heeft, maar ik kan een dergelijke groei totaal niet volgen.
De outlook is aan het verschuiven van "niche bedrijf dat waarschijnlijk failliet gaat" naar "marktleider in meerdere groeisectoren".

Wat nog veel mensen niet door hebben is hoeveel ze inzetten op zelfrijdende auto's as a service. Als dat lukt dan gaat de hele transport sector de weg van het fotorolletje.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
Miki schreef op woensdag 25 november 2020 @ 07:13:
[...]

De wet van Newton geldt ook bij aandelen. Wat omhoog gaat...
...komt uiteindelijk op de maan uit :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:08

oscar82

De ondertitel

Even een korte Openbank review:

Gemak van aanmaken rekening bij Openbank is prima mits je je paspoortnummer uit je hoofd kent, want die heb je wel heel vaak nodig in het begin. Proces verloopt soepel met af en toe een dag wachten ertussen. Het is en blijft een echte bank wat dat betreft en niet alleen een broker. Je krijgt een betaalrekening en -pas er gratis bij.

Ik ben vanwege de welkomstactie gegaan voor robo-beleggen (oftewel: wij beleggen voor jou). Kosten hiervan zijn duur: 0,85% + btw (inclusief btw: 1,03%) als de investering < 25.000 € bedraagt. Daar boven wordt het iets goedkoper. Je betaalt dus voor het gemak van een automatische mixportefeuille.

En wat krijg je daar dan voor? Ik ben voor de meest agressieve strategie gegaan, omdat ik op dit moment niet echt geloof in obligaties. Deze strategie heeft nogal gimmicky de naam "Dubai". Wat schetste mijn verbazing: zelfs deze strategie heeft maar liefst 25% obligaties, waarvan ~20% euro government bonds. Het lijkt wel alsof ze geld toe krijgen van de Spaanse regering om deze aan de man / vrouw te brengen.

Verder zit ongeveer 5% in "infrastructuur". Ik kon real estate niet zo snel vinden als aparte categorie. Dat zal wel gewoon onderdeel uitmaken van de normale aandelen. Die samen goed zijn voor 65%. De verdeling deed mij erg denken aan de manier waarop bijv. binck dat doet: een imposant aantal fondsen selecteren en per fonds een moeilijk percentage aanhouden. Maar uiteindelijk zit toevallig 25% in de S&P500 en 25% in een ander "north America" fonds... Uiteindelijk komt het allemaal toch wel in de buurt van een marktgewogen dekking. Ik kon niks vinden in de trant van het overwegen van bepaalde factoren zoals value of size. Ze doen gewoon van alles een beetje, waardoor het eindresultaat toch wel weer in de buurt zal komen van een VWRL etf of NT world + em combi.

Ik vind 't allemaal prima vanwege de welkomstactie van 100,- euro. Voor kosten toch 10% rendement gegarandeerd. Maar het lijkt me met de kosten van +1% vanzelfsprekend dat ik er niet langer dan noodzakelijk bij blijf en de rest van m'n geld lekker in NT fondsen laat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
RocketKoen schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:01:
[...]

De outlook is aan het verschuiven van "niche bedrijf dat waarschijnlijk failliet gaat" naar "marktleider in meerdere groeisectoren".

Wat nog veel mensen niet door hebben is hoeveel ze inzetten op zelfrijdende auto's as a service. Als dat lukt dan gaat de hele transport sector de weg van het fotorolletje.
Zelfrijdend is natuurlijk nog een toekomstvisie. De laatste beta is veel belovend, maar waar ik als aandeelhouder enthousiast van wordt is Tesla visie om steeds goedkoper te produceren en zelf de kennis intern hebben om de lopende band tot in het extreme te optimaliseren. Enkele voorbeelden hierin zijn dat Tesla over het algemeen de auto leveren voordat de betaaltermijn met de leverancier verloopt, de fabriek in Shanghai ontworpen is zodat de vrachtwagens uitladen in de buurt van waar het onderdeel in het productieproces nodig is en tot slot ze hun eigen enterprise software geschreven hebben. Allemaal puur om te optimaliseren en kosten te drukken. Met deze kracht van Tesla is eigenlijk helemaal niet relevant wat ze precies produceren.

In Europa is inmiddels wel gebleken dat de concurrentie ook prima elektrische auto's kan maken. De vraag blijft echter wanneer ze daar geld mee gaan verdienen, want tot heden worden ook de EV programma's van de traditionele autobouwers intern gefinancierd met "EV credits" uit hun ICE productie. De CEO van Nissan maakt zich in ieder geval al zorgen hierover en enkel VW en GM hebben concrete doelen met betrekking tot productieaantallen voor 2025 (waar Tesla in 2022 al de productiecapaciteit voor heeft).

Als afsluiting is het zeer interessant om te zien hoe ver Tesla gaat om talent aan te trekken. Autonomous en Battery day was niet voor de aandeelhouders, maar recruitment. Idem voor dat ze nu in Europa en China een unieke auto willen ontwerpen om lokale talent aan te trekken. Niet voor niets staat Tesla en SpaceX al jaren op 1 en 2 bij de net afgestudeerde engineers in de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Open Outcry
  • Niet online

Open Outcry

Risk 'schreeuwlelijk'

Xanaroth schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:09:
[...]

Nouja.. we hadden SARS, MERS, dit is dan weer mutatie daarop namelijk SARS-2 als meest bekende virussen, en nog een paar kleinere varianten. Dus we zitten al op minstens 3 grote fatale uitbraken in afgelopen 20 jaar, waarvan er 1 niet onder controle is gekomen, en paar kleine varianten.

Dus de vraag op mutaties kun je eigenlijk al achter je laten, en slechts de vraag hoe algemeen de vaccins werken blijft over. Maar net als aantal inentingen (een keer voor je hele leven, of elke 1-7 jaar herhalen, of..) is dat nog een grote vraag. Dat merken we vanzelf aan de volgende uitbraak of het uitblijven ervan.

offtopic:
aluhoedjeniveau: nostradamus voorspelde blijkbaar het virus. En ook Sylvia Brownie. En Asterix&Obelix. Misschien dat daar ergens het juiste antwoord tussen zit
Toch vind ik de mRNA route van Moderna en Pfizer/BioNTech een erg interessante. Nog niet eerder is deze route bewandeld en nu de effectiviteit relatief hoog blijkt te zijn (en de bijwerkingen op korte termijn mee lijken te vallen) is dit ook voor volgende virale ziekten een optie om te verkennen. Dan is het ideaal om er als grote speler al ervaring mee te hebben opgebouwd; en dan bij voorkeur op eigen risico, zodat je redelijkerwijs niet hoeft te delen. Daar kun je mogelijkerwijs decennia op voortbouwen, zeker aangezien we gewoon moeten gaan wennen aan de oncomfortabele symbiose met virussen.

Een nadeel zou de lage termperatuur zijn bij de uitrol, maar daarmee hebben we in de wereld ook al ervaring mee. Het is tijdens de Ebola-uitbraak gelukt om het in de binnenlanden van West-Afrika op een dusdanige wijze uit te rollen, ondanks het gebrek aan dry ice lokaal. Hoewel met hulp van WHO, lijkt me het in de ontwikkelde landen de minste problemen geven. Althans, dat verwacht ik, aangezien ik pre-covid oesters op dry ice geserveerd kreeg in de provincie. Overigens is het dan wel vanuit zowel humanitair en bedrijfseconomisch oogpunt slimmer om de vector-gebaseerde vaccins, hoewel waarschijnlijk minder effectief, door te schuiven naar landen waar de temperatuurvereisten lastiger te organiseren zijn.

Overigens ook fijn om mee te wegen: vanuit verschillende publieke gezondheidsinstellingen wordt al geroepen dat één vaccin mooi is, maar dat tien verschillende vaccins beter is. Je zag dat in een eerder stadium al toen de overheid en later de EU al inschreef bij verschillende leveranciers en dat aan die pre-orders waarschijnlijk weinig gaat veranderen.

Ik zit zelf al lange tijd long in Pfizer, heb niet het idee dat BNT162b2 op zichzelf iets heftigs gaat bijdragen aan het resultaat op korte termijn. Ik zie wel voordelen voor de toekomst van de club. Die ervaring moet zich nog kwantificeren in de toekomst uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Open Outcry schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:16:
[...]

Toch vind ik de mRNA route van Moderna en Pfizer/BioNTech een erg interessante. Nog niet eerder is deze route bewandeld en nu de effectiviteit relatief hoog blijkt te zijn (en de bijwerkingen op korte termijn mee lijken te vallen) is dit ook voor volgende virale ziekten een optie om te verkennen. Dan is het ideaal om er als grote speler al ervaring mee te hebben opgebouwd; en dan bij voorkeur op eigen risico, zodat je redelijkerwijs niet hoeft te delen. Daar kun je mogelijkerwijs decennia op voortbouwen, zeker aangezien we gewoon moeten gaan wennen aan de oncomfortabele symbiose met virussen.

Een nadeel zou de lage termperatuur zijn bij de uitrol, maar daarmee hebben we in de wereld ook al ervaring mee. Het is tijdens de Ebola-uitbraak gelukt om het in de binnenlanden van West-Afrika op een dusdanige wijze uit te rollen, ondanks het gebrek aan dry ice lokaal. Hoewel met hulp van WHO, lijkt me het in de ontwikkelde landen de minste problemen geven. Althans, dat verwacht ik, aangezien ik pre-covid oesters op dry ice geserveerd kreeg in de provincie. Overigens is het dan wel vanuit zowel humanitair en bedrijfseconomisch oogpunt slimmer om de vector-gebaseerde vaccins, hoewel waarschijnlijk minder effectief, door te schuiven naar landen waar de temperatuurvereisten lastiger te organiseren zijn.

Overigens ook fijn om mee te wegen: vanuit verschillende publieke gezondheidsinstellingen wordt al geroepen dat één vaccin mooi is, maar dat tien verschillende vaccins beter is. Je zag dat in een eerder stadium al toen de overheid en later de EU al inschreef bij verschillende leveranciers en dat aan die pre-orders waarschijnlijk weinig gaat veranderen.

Ik zit zelf al lange tijd long in Pfizer, heb niet het idee dat BNT162b2 op zichzelf iets heftigs gaat bijdragen aan het resultaat op korte termijn. Ik zie wel voordelen voor de toekomst van de club. Die ervaring moet zich nog kwantificeren in de toekomst uiteraard.
toon volledige bericht
Die mRNA is zeker mooi, maar daardoor ook zijn eigen risico. Zal veel lastiger zijn te voorspellen hoe dat vaccin zich op de lange termijn gedraagt. Hoevaak opnieuw inenten, vanaf wanneer (of uberhaupt) echt immuun, etc.
Verder dat je het in een lab goed toegediend krijgt is 1 ding, maar straks ook als er inenting-strating oid worden opgezet, of gaat dan de succesfactor omlaag doordat een x% toedieningen niet goed gaan (te lang buiten de vriezer etc). Vooral bij dergelijk enorme uitrol scenario's als nu voor Covid, kan die logistieke keten dan nog steeds die 90-95% effectiviteit realiseren...
Er zijn wat dat betreft wat vragen waarop dit vaccin zelf de antwoorden moet gaan aanleveren.

De 'oldschool' methode heeft wat dat betreft al een enorm scala aan andere vaccins waarop makkelijker en sneller te modeleren valt wat de lange termijn verwachtingen zijn, en is de gevoeligheid van de dosis lager waardoor de fouttolerantie bij massa inenting ook lager zal liggen.

Verder zeg ook niet dat de temperatuur onmogelijk is om uitvoering aan te geven. Wel dat de combinatie van (relatief) de duurste zijn en dan ook nog duurste/ingewikkelste voor vervoer en toediening, een nare cocktail is voor de uitrol en adoptie. Helemaal als je concurrenten dezelfde resultaten lijken te geven, terwijl je eigen vaccin nog onbeantwoorde vragen heeft uitstaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Xanaroth op 25-11-2020 16:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:20

Qwerty-273

Meukposter

Deveon schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:07:
...maar waar ik als aandeelhouder enthousiast van wordt is Tesla visie om steeds goedkoper te produceren en zelf de kennis intern hebben om de lopende band tot in het extreme te optimaliseren.
...Met deze kracht van Tesla is eigenlijk helemaal niet relevant wat ze precies produceren.
Lean manufacturing (of Just In Time voor een oudere generatie :+) is natuurlijk niet nieuws en is in de jaren '60 en '70 ontstaan bij Toyota (en draagt dan ook soms de naam Toyota Production System). Tesla doet het goed, maar tal van andere bedrijven doen dat ook goed, het grote voordeel voor Tesla was natuurlijk dat ze niet met een tech-debt zitten van oudere systemen die ook moeten blijven werken (ondertussen natuurlijk wel). De interne extreme optimalisatie is eigenlijk helemaal niet zo bijzonder of uniek.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Open Outcry
  • Niet online

Open Outcry

Risk 'schreeuwlelijk'

Xanaroth schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:47:
[...]

Die mRNA is zeker mooi, maar daardoor ook zijn eigen risico. Zal veel lastiger zijn te voorspellen hoe dat vaccin zich op de lange termijn gedraagt. Hoevaak opnieuw inenten, vanaf wanneer (of uberhaupt) echt immuun, etc.
Verder dat je het in een lab goed toegediend krijgt is 1 ding, maar straks ook als er inenting-strating oid worden opgezet, of gaat dan de succesfactor omlaag doordat een x% toedieningen niet goed gaan (te lang buiten de vriezer etc). Vooral bij dergelijk enorme uitrol scenario's als nu voor Covid, kan die logistieke keten dan nog steeds die 90-95% effectiviteit realiseren...
Er zijn wat dat betreft wat vragen waarop dit vaccin zelf de antwoorden moet gaan aanleveren.

De 'oldschool' methode heeft wat dat betreft al een enorm scala aan andere vaccins waarop makkelijker en sneller te modeleren valt wat de lange termijn verwachtingen zijn, en is de gevoeligheid van de dosis lager waardoor de fouttolerantie bij massa inenting ook lager zal liggen.

Verder zeg ook niet dat de temperatuur onmogelijk is om uitvoering aan te geven. Wel dat de combinatie van (relatief) de duurste zijn en dan ook nog duurste/ingewikkelste voor vervoer en toediening, een nare cocktail is voor de uitrol en adoptie. Helemaal als je concurrenten dezelfde resultaten lijken te geven, terwijl je eigen vaccin nog onbeantwoorde vragen heeft uitstaan.
toon volledige bericht
Ben geen pharmaspecialist, maar ik vind dit soort discussies/gesprekken altijd wel leerzaam. Thanks. :-)

Het wetenschappelijk standpunt m.b.t. mRNA als platform is wel dat het juist veel betrouwbaarder kan functioneren. Enerzijds omdat er geen gebruik wordt gemaakt van mogelijke (inactieve) pathogenen, die het complexer maken in de productie en zich mogelijk als vreemd DNA nestelt in menselijke cellen. Anderzijds is het producteproces overzichtelijker en makkerlijker schaalbaar. De uitdaging ligt 'm, anders dan bij conventionele platforms, minder aan de productiezijde. [1]

De opzet van het onderzoek van Pfizer/BioNTech heeft zich ook specifiek gericht op de uitrol. Ze hebben in Phase 3 gekeken naar een zo eenvoudig mogelijke toediening in de deltoid door medisch gekwalificeerd personeel, zoals we dat in Nederland ook doen tijdens grootscheepse vaccinatieprogramma's. [2] Weliswaar werkt dat in de westerse wereld waarschijnlijk beter dan in de ontwikkelingslanden. Ook dosering lijkt op basis van de Phase 3 data veel minder gevoelig (werd in de studie gebaseerd op niet-klinische aannames en bleek toch effectief), dan bijvoorbeeld de conventionele methode van AstraZeneca.

Moderna zet veel meer in op mRNA als platform. Zij kijken o.a. naar kankers, Zika, etc. De effort op het gebied van COVID-19 is voor hen relatief low risk, maar levert ze in ieder geval ook mooie ervaring op op dat vlak. Voorlopig voel ik me nog comfortabel met PFE, maar Moderna is ook het onderzoeken waard. Vanuit spreiding ga ik liever niet all-in op mRNA, haha.

[1] mRNA vaccines — a new era in vaccinology
[2] PF-07302048 (BNT162 RNA-Based COVID-19 Vaccines) Protocol C4591001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:53:
[...]

Lean manufacturing (of Just In Time voor een oudere generatie :+) is natuurlijk niet nieuws en is in de jaren '60 en '70 ontstaan bij Toyota (en draagt dan ook soms de naam Toyota Production System). Tesla doet het goed, maar tal van andere bedrijven doen dat ook goed, het grote voordeel voor Tesla was natuurlijk dat ze niet met een tech-debt zitten van oudere systemen die ook moeten blijven werken (ondertussen natuurlijk wel). De interne extreme optimalisatie is eigenlijk helemaal niet zo bijzonder of uniek.
Tuurlijk is het concept niet uniek, maar als ik Sandy Munro (protégé van Sir Deming) mag geloven dan heeft Tesla de concurrentie tussen de eerste Model 3 (2017) en nu de Model Y ingehaald. Hoewel Toyota zeker voorloper was in het productieproces zie ik ze nog geen OTA updates aanbieden, eigen aluminium casten en auto’s ontwerpen die geen lak meer nodig heeft om (investerings)kosten te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:23
Heren, weten jullie waar portfolio performance standaard je files op slaat? Ik heb net windows opnieuw geinstalleerd en heb mogelijk geen backup gemaakt van mijn file... :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Heeft iemand hier zowel ING als betaalrekening én ABN betaalrekening + beleggingen rekening?

Voor mij is dit namelijk goedkoper dan te beleggen bij ING. Bij ING zou ik 20 euro + hogere fee moeten betalen, terwijl bij ABN 1,70 per maand voor de betaalrekening (20,40 per jaar) en 0,04% lagere fee totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Santee schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:21:
Heren, weten jullie waar portfolio performance standaard je files op slaat? Ik heb net windows opnieuw geinstalleerd en heb mogelijk geen backup gemaakt van mijn file... :s
Dat kan je opgeven wanneer je hem maakt of het opent.
Default locatie is voor macOS je home folder. Dus bij Windows verwacht ik dat ook. Dus naast de "Mijn Documenten" folder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:40
Qunix schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:40:
Heeft iemand hier zowel ING als betaalrekening én ABN betaalrekening + beleggingen rekening?

Voor mij is dit namelijk goedkoper dan te beleggen bij ING. Bij ING zou ik 20 euro + hogere fee moeten betalen, terwijl bij ABN 1,70 per maand voor de betaalrekening (20,40 per jaar) en 0,04% lagere fee totaal.
Waarom sluit je je rekening bij de ING niet? aan 1 betaal rekening heb je toch voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
phantom09 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:44:
[...]

Waarom sluit je je rekening bij de ING niet? aan 1 betaal rekening heb je toch voldoende?
Zeker waar, maar dat is wel een heel gedoe vind ik zelf. En ik bespaar dan 20,40 per jaar (kosten ING).
Dus die 20 euro maakt mij niks uit.

Als ik bij de ING zou beleggen is dat 20,40 + 20 fee + 0.24%.
ING + ABN = 20,40 (ing) + 20,40 (abn) + 0,2%.
ABN alleen = 20,40 + 0,2%.

[ Voor 16% gewijzigd door Qunix op 25-11-2020 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

20 euro maakt je niets uit, maar 0,04% weer wel? Zit je dan nog niet op het punt dat IB heel erg interessant wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Zr40 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:51:
20 euro maakt je niets uit, maar 0,04% weer wel? Zit je dan nog niet op het punt dat IB heel erg interessant wordt?
Bijna. Nog héél eventjes... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Qunix schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:47:
[...]

Zeker waar, maar dat is wel een heel gedoe vind ik zelf. En ik bespaar dan 20,40 per jaar (kosten ING).
Dus die 20 euro maakt mij niks uit.

Als ik bij de ING zou beleggen is dat 20,40 + 20 fee + 0.24%.
ING + ABN = 20,40 (ing) + 20,40 (abn) + 0,2%.
ABN alleen = 20,40 + 0,2%.
Als je alleen in beleggingsfondsen wilt beleggen is ABN interessant maar als je eventueel straks een etf of iets dergelijks wilt kopen is ABN weer een hele dure broker. Bedenk dus goed wat je zoals wilt aankopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 21:24:
Overmorgen verwacht ik de dividend advisory voor de eerste, [..]
Ha, die kwam vandaag al. Was even vergeten wat voor dag het morgen is. :)

En inderdaad, assignment likely. 16 cent dividend voor hen, 37 dollar strike voor mij, iedereen tevreden :P
Pagina: 1 ... 25 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.