Belecthor schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:09:
Zijn hier mensen die een louter of hoofdzakelijk een (high-) yield beleggingstactiek hebben? Evt. een bepaalde verhouding met aristocrats en groei dividend aandelen?
Meestal is dit een groot onderdeel van het portfolio, maar ik vind het wel een interessante tactiek voor de lange termijn, zeker gezien de grotere hoeveelheid compounding interest bij herinvesteringen en het gebrek aan TER die je normaal hebt bij trackers. De S&P 500 index zelf wordt bijvoorbeeld altijd lachend verslagen door de top 20% high-yield dividend bedrijven uit de S&P.
Ik zit zelf vuistdiep in VWRL en een aantal losse aandelen vanwegens het lage onderhoud, maar de TER van ETF's vind ik irritant en daarnaast is een dividend portfolio natuurlijk ook weinig onderhoud, zeker met de aristocrats en hoger.
Hoe zit het dan eigenlijk met de dividendlekkage? Dat is toch júist extra vervelend bij high-yield dividendbeleggen als Nederlander?
Voorzichtig met terminoligie! Lees eens goed na wat yield (omvat zowel dividend als rente op bonds), dividend, dividend growth, dividend reinvestment/drips, aristocrats etc zijn.
Bijvoorbeeld de dividend aristocrates zijn ALTIJD dividend groei aandelen, maar dividend groei aandelen zijn niet altijd aristocrates. Idem zul je met je voorbeeld 'S&P500 verslaan' eerder high-growth dan high-yield bedoelen; high-yield is vaak gevolg van dalende koers (=problemen).
De echte high-yielders zijn dan ook meestal aandelen op een punt vlak voor de dividend cut of faillissement of....
De echte kracht echter zit in het feit dat je niet hoeft te verkopen om aan geld te komen. Als je er van wilt leven (dus ongeacht de koersen elke maand voor minstens 1000,- moet verkopen) dan gaan crashes zoals maart veel zwaarder aantikken omdat je naar rato veel meer moet verkopen dan je zou willen.
Idem worden deze aandelen niet aangehouden voor de koers maar de uitkering. De koers is vaak een gevolg van hoe goed het bedrijf de uitkering in stand kan houden.
En er zijn studies van outperformance, maar dan wel selecte subgroep van dividend initiators/growth.. zoals Apple bijvoorbeeld. Niet van high-yielders.
Gevolg is vaak juist underperformance tegenover de markt in goede tijden, omdat het typisch veel defensievere aandelen zijn die door elke crisis heen goed resultaat blijven boeken (utilities, eten/drinken, etc) waardoor er na een crisis ook geen echte upside of herstel is. Tegelijk zorgt dit vaak overperformance in slechte tijden, omdat ze gewoon business-as-usual blijven doorgaan en niet crashen. Best leuke studies daarover van bijvoorbeeld 08/09 als voorbeeld, soms wel tientallen procenten minder omlaag dan niet-dividend bedrijven maar daardoor ook minder ruimte voor herstel post crisis.
Idem met dividend lekkage - goed te overwegen, maar dan moet je het wel snappen. Zoals het (deels) terugvragen/verrekenen met je Nederlandse belastingaangifte, tax-treaties (en evt eisen zoal W-8 form, NR301 of de formulier 5000) voordat je echt kunt bepalen hoe groot dat lek is... daarna pas kun je vaststellen of je het relevant vindt voor jezelf.
Krijg dan ook uit je verhaal het gevoel dat je een paar termen hebt langs zien komen, maar het hoe of wat erachter nog niet hebt opgezocht
Zelf zit ik in de dividend(growth) hoek. Betekend dat ik bijvoorbeeld zowel de huidige % in acht neem, als de verwachtte lange termijn groei ervan; is de groei hoog genoeg, kan ik prima een lager initieel dividend prima vinden. Idem betekend dividend dat ik puur focus op aandelen, en als er geen (verwachte) groei in zit ik ze ook laat liggen. Bonds etc laat ik tevens links liggen want dat is andere vorm van yield (rente). Voor diversificatie daarin los ik liever versneld de hypotheek af tot we in de laagste rente stap zitten (LTV<50%), dat levert voor nu meer op.
Verder zit ik in de buy-and-hold hoek, en de keuze voor dividend zorgt ervoor dat 'hold' veel makkelijker is, omdat ik elke maand geld krijg zonder daarvoor iets te moeten verkopen. Dus als het straks een keer slecht gaat (bv ontslag), gaan we van herbeleggen naar de uitkering op de betaalrekening zetten.
Dat zijn allemaal persoonlijke keuzes, die je voor jezelf moet afwegen. Begint wel echt met de juiste terminologie, en voor jezelf beslissen hoe je het vorm wilt geven.
[
Voor 30% gewijzigd door
Xanaroth op 24-11-2020 09:02
]