Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 106 Laatste
Acties:
  • 792.364 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op zondag 22 november 2020 @ 21:54:
[...]

Ik vind deze voorbeelden slecht aansluiten bij de market orders waar ik het over heb.
En ik vind de bereidheid om market orders te gebruiken slecht aansluiten bij de wens om risico's te minimaliseren bij je switch :P

Je hebt de oplossing al gekregen: limit orders met een voor jou acceptabele marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:04
Ja dan los je het ene risico op maar haal je een ander risico in huis. Zoals ik hierboven omschrijf.

Maar goed, het is een afweging die ik zal maken. Bedankt voor het meedenken iig.

[ Voor 9% gewijzigd door Pistachenootje op 22-11-2020 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Pistachenootje schreef op zondag 22 november 2020 @ 21:56:
[...]

Ja er is toch wel een nadeel. Stel je wil overstappen van VOO naar SPY. Je verkoopt VOO en net op dat moment stijgt SPY net 0.1% boven jouw limit order. Dan ben je uit de markt terwijl je dat niet wilde. Ik denk dat de market order hier de beste oplossing is.
Dan zou ik proberen de volatiliteit van de onderliggende proberen in te schatten. Desnoods maak je er 10% van; dan heb je in ieder geval een limiet op je verlies door rare schommelingen. Een market order zal over het algemeen ook wel goed gaan, maar je zal maar net de enige zijn die geen limiet instelt en zo een piekje in de grafiek worden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op zondag 22 november 2020 @ 21:59:
Ja dan los je het ene risico op maar haal je een ander risico in huis. Zoals ik hierboven omschrijf.
Je bedoelt het risico dat het risico vermeden wordt? :+

Accepteer een absurde prijs, of koop niet tegen een absurde prijs. Het kan niet allebei. Maak een keuze.

Vergeet trouwens niet dat een limit order gewoon blijft staan wanneer deze niet is uitgevoerd. Wanneer de kortstondige absurditeit is verdwenen wordt je order gewoon uitgevoerd tegen de gewenste prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op zondag 22 november 2020 @ 22:05:
[...]
Je bedoelt het risico dat het risico vermeden wordt? :+
Nee het risico dat je uit de markt bent terwijl je dat niet wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wat is volgens jou het verschil tussen nu kopen met een prijs van 50 en over een uur kopen met een prijs van 50? Volgens mij helemaal niets.

Je bent een uur uit de markt, intraday, en dat boeit niet. Je mist intraday geen dividend, geen corporate actions, geen stemming, zelfs geen SYEP opbrengst.

Wat wel boeit is de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik had het niet over een kortstondige stijging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Market orders gaan je daar ook niet tegen beschermen.

Niet switchen is ook nog een optie.

[ Voor 44% gewijzigd door Zr40 op 22-11-2020 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zeker. En dat overweeg ik ook. Maar ik denk dat de orders tegelijk inschieten een mooie oplossing is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:48
@Pistachenootje je maakt wel een beetje van een mug een olifant :) . Limietorders met een ruime limiet klaarzetten, prijzen en richting goed controleren, even kijken of de markt niet al te hard flippert, klik, klik, klaar. En als dat te spannend voelt deel je het op in meerdere transacties.

Ja, het kan ook met market orders maar het gebruik daarvan is wat mij betreft een gevaarlijke gewoonte. Want als je een keer niet oplet en je gooit een market order in het verkeerde product (tikfoutje of misclick) of op een verkeerd tijdstip dan kan je dat een hoop geld kosten.

Je moet natuurlijk altijd opletten als je een grote order inschiet, maar met een market order is het risico toch iets groter dat er ooit iets gigantisch verkeerd gaat.

[ Voor 44% gewijzigd door writser op 22-11-2020 22:31 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Pistachenootje schreef op zondag 22 november 2020 @ 22:13:
Ik had het niet over een kortstondige stijging.
Je kunt het ook nog opsplitsen en dan met limietorders overzetten. Dan ben je hooguit voor de grootte van het gesplitste stukje uit de markt. Maar goed, als je het al hebt over zeer liquide ETFs dan denk ik dat de extra kosten (ervan uitgaande dat die er zijn) niet opwegen tegen de risico dat je denkt af te wenden.
Pistachenootje schreef op zondag 22 november 2020 @ 22:17:
Zeker. En dat overweeg ik ook. Maar ik denk dat de orders tegelijk inschieten een mooie oplossing is.
Dan kan je toch nog de boot missen? Bijvoorbeeld een flinke sell-off (met bijbehorende prijsdaling), dus jouw koop order gaat meteen door voor de hoofdprijs terwijl je verkoop lager uitvalt omdat anderen eerder zijn (dus je verkoopt voor een lagere prijs).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:45
Pistachenootje schreef op zondag 22 november 2020 @ 22:17:
Je kan natuurlijk gewoon in beide fondsen meedoen in de openingsveiling. Dan koop en verkoop je beiden op exact hetzelfde moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Yep, of een MOC order. Heb ik zelf geen ervaring mee maar denk dat dat ook wel werkt.

Wat je eigenlijk wil en wat grote partijen doen, is handelen op NAV. Je zegt tegen je broker ik wil $50k SPY op NAV verkopen, $50k VOO op NAV kopen. En dan krijg je de volgende dag keurig executie op de closing NAV van de huidige handelsdag. Nul koers- of executierisico.

Zou best een coole feature zijn voor IB. Misschien kan het al ..

[ Voor 15% gewijzigd door writser op 22-11-2020 22:47 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:20
DJTimo schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:03:
[...]

bestaat deze podcast al lang? Ik mag graag podcasts luisteren in de trein, maar het gegiechel kan inderdaad wel een tikkie minder. verder alleen nuttig omdat ze ook stocks bespreken die niet altijd op mijn radar staan. die kan ik dan even naar voren halen. De hele bitcoin discussie is mijn inziens 5 jaar te laat, niet nodig om wederom te voeren. ;)
Hehe eens. IEX sinds begin oktober idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larmoth
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08-09 14:00
Byte_Me schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:34:
Nog een beetje lopen prutsen met Portfolio Performance, ik begin te snappen hoe het werkt. Jammer dat het lastig beginnen is, want anders had ik het al veel eerder gedaan. Nu ik mijn transactiegegevens erin heb zitten, kan ik eindelijk fatsoenlijk kijken hoe ik het doe. Ik beleg op DeGiro, en vind dat daar een gemis, weinig inzicht in de ontwikkeling van je aandelenportfolio.

[Afbeelding]

Na een lang leertraject, begin ik het beleggen een beetje onder de knie te krijgen. Het kan ook zijn dat ik gewoon wat geluk heb gehad met keuzes in aandelen sinds de coronacrisis, tijd zal het leren...

[Afbeelding]
heb je alles via de site geleerd of waar heb je de info gevonden. Ik heb nu al moeite met de eerste stappen. Kan geen aandelen toevoegen, error "beveiliging ontbreekt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Larmoth schreef op maandag 23 november 2020 @ 08:30:
[...]

heb je alles via de site geleerd of waar heb je de info gevonden. Ik heb nu al moeite met de eerste stappen. Kan geen aandelen toevoegen, error "beveiliging ontbreekt".
Je kunt e.e.a. gewoon van de site afhalen maar je kunt ook een voorbeeld bestand openen. Als je daarin neust kunt je ook zien hoe het werkt. Het programma heeft een flinke leercurve maar daarna is het prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:40:
[...]
Ik denk dat jij het bekijkt vanuit een luxe-positie. In een ideale wereld groeit de omzet enorm en wordt de schuldenlast van Fastned steeds kleiner omdat ze hun schulden zelf kunnen afbetalen. En hoeven ze geen obligaties meer uit te geven. Dat ben ik met je eens.
Kijk, dit is een voorbeeld van nieuws wat leidt tot koersstijging wat ik wel logisch vind. Fastned heeft een aanbesteding gewonnen voor 9 locaties in Frankrijk op de route van Parijs naar Lyon en Dijon. Dit zouden hun eerste Franse locaties gaan worden (bereikt dus echt nieuwe klanten) en de bouw staat voor 2021 gepland. Koers vandaag: +14%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Wat waren de kosten voor het bouwen van een locatie ook al weer? 500K euro? Is het dan echt logisch dat een investering van laten we zeggen 2.5 miljoen een marktwaarde van 30 miljoen oplevert??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het is natuurlijk niet enkel een set locaties die bijdragen aan de boekwaarde. Een koers is niets meer dan wat de gemiddelde marktparticipant verwacht over de toekomst. Het nieuws laat zien dat ze blijven uitbreiden naar nieuwe landen, en in het geval van Frankrijk een relatief groot land met weinig bestaande snellaadinfrastructuur. Uitbreiding was al jaren het plan, maar nu is het een stuk concreter geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
Haha precies @Hielko. Dit is nou een koersstijging die ik niet begrijp. Er is een tender gewonnen voor slechts 9 stations. Nul informatie over de betaalde prijs en er is nog geen definitieve toestemming. Als je die tender wint dan is dat 30 miljoen waard? Hebben alle andere partijen dan 29 miljoen te weinig geboden? Was het nog niet bekend dat Fastned wou uitbreiden in Europa?

Maar goed, enigszins is het wel te verklaren. Fastned is een aandeel voor optimisten en die zien nu al de hele route du soleil volgebouwd staan met Fastned laadstations. En ook nog eentje op elke camping. Met de bijbehorende miljardenwinst in 2120.

[ Voor 8% gewijzigd door writser op 23-11-2020 10:14 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

En nu stijgt het verder sinds 10 uur, zelfs een volatility halt werd getriggerd. Zou bijna denken dat retail wakker wordt. :+

edit: Dit slaat nergens op. Positie gesloten. Ik koop wel weer terug onder 17.

[ Voor 24% gewijzigd door Zr40 op 23-11-2020 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:36
Moet zeggen dat Alfen ook weer aardig goed gaat vandaag zonder dat ik specifiek nieuws kan vinden.

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:15

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Laatst een klein gokje genomen toen van een bedrijf dat ik in de gaten houd, een winstwaarschuwing kwam. Niet dat het slecht nieuws was, nee, de winst zou alleen lager worden dan gehoopt. En tegelijkertijd met dat nieuws kwam wel dat hun orderportefeuille flink was toegenomen en wat andere financiële cijfers die lang niet zo slecht waren. Resultaat: in 2 uur tijd kelderde de koers met tot wel 18%, om aan het eind van de dag op -15% te eindigen. Toen bijgekocht, en sindsdien stijgt het gestaag. Ik ben niet van plan om dit vast te houden, maar ze van de hand te doen zodra ik mijn gewenste winst heb bereikt. Mijn verkooplimiet is bijna bereikt. :)

Ik blijf het gedrag van de Rabo certificaten ook bizar vinden. Momenteel staat de koers op 129% van de nominale waarde, terwijl die dingen nog steeds geen geld uitkeren. 8)7
Zelf heb ik er ook een aantal van dus ik zie de koers wel continu, maar dat is puur om de kosten van het beleggen te dekken. Momenteel doen ze dat dus niet, maar soit. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Zr40 schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:26:
En nu stijgt het verder sinds 10 uur, zelfs een volatility halt werd getriggerd. Zou bijna denken dat retail wakker wordt. :+

edit: Dit slaat nergens op. Positie gesloten. Ik koop wel weer terug onder 16.
De buy and hold forever belegger meldt ons om half 10 dat de koersstijging logisch is, maar een uur later verkoopt hij zijn positie met het plan om deze terug te kopen op een prijs van voor de logische koersstijging. Het aandeel gaat vervolgens als een speer omhoog, dat zul je altijd zien! Ik zou maar terugkopen :P .

[ Voor 15% gewijzigd door writser op 23-11-2020 10:59 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Typfout, ik bedoelde 17.

GTC order inmiddels geplaatst.
De buy and hold forever belegger meldt ons om half 10 dat de koersstijging logisch is
Nouja, dat heb ik niet gezegd. Ik vind een koersstijging als gevolg van dit nieuws logisch. Inmiddels +25%? Dat vind ik een beetje overdreven :P
Het aandeel gaat vervolgens als een speer omhoog, dat zul je altijd zien!
Precies, maar van te voren weet je dat niet. Ik ga ook geen pieken proberen te vangen.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 23-11-2020 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:56
DrivinUCrazy schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:53:
Laatst een klein gokje genomen toen van een bedrijf dat ik in de gaten houd, een winstwaarschuwing kwam. Niet dat het slecht nieuws was, nee, de winst zou alleen lager worden dan gehoopt. En tegelijkertijd met dat nieuws kwam wel dat hun orderportefeuille flink was toegenomen en wat andere financiële cijfers die lang niet zo slecht waren. Resultaat: in 2 uur tijd kelderde de koers met tot wel 18%, om aan het eind van de dag op -15% te eindigen. Toen bijgekocht, en sindsdien stijgt het gestaag. Ik ben niet van plan om dit vast te houden, maar ze van de hand te doen zodra ik mijn gewenste winst heb bereikt. Mijn verkooplimiet is bijna bereikt. :)
SAP toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Nee.
Een high-tech bedrijf, maar niet zo bekend als bijvoorbeeld een ASML, NXP of Intel.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 21:54
DrivinUCrazy schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:53:

Ik blijf het gedrag van de Rabo certificaten ook bizar vinden. Momenteel staat de koers op 129% van de nominale waarde, terwijl die dingen nog steeds geen geld uitkeren. 8)7
Zelf heb ik er ook een aantal van dus ik zie de koers wel continu, maar dat is puur om de kosten van het beleggen te dekken. Momenteel doen ze dat dus niet, maar soit. ;)
Rabo ligt zo goed wegens dit bericht: https://www.iex.nl/Column...krente-voorstel-over.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 18:29
Weet iemand iets over rebalancen van de NT fondsen? In het World fonds hebben Apple en Microsoft samen een aandeel van +8% van het gehele fonds. Ik kan niet duidelijk vinden wanneer en of NT hun fonds rebalancen/herwegen na een bepaalde tijd.

En nog een andere vraag, ik kan in het jaarverslag niet vinden in welke bedrijven ze precies aandelen hebben. Wel van alle andere NT fondsen zoals EM en Real Estate maar World ontbreekt. Via de zoekfunctie hier heb ik wel iets gevonden van MSCI zelf, daar staat wel in welke aandelen NT in het World fonds heeft opgenomen. https://www.msci.com/constituents

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
writser schreef op zondag 22 november 2020 @ 22:18:
@Pistachenootje je maakt wel een beetje van een mug een olifant :) .
Het gaat inderdaad om kleine verschillen, maar als het gaat om een paar tientjes hier een paar tientjes daar dan tikt dat ook aan. Ik vind het in ieder geval leuk om over na te denken en te leren.

Ik gebruikte voorheen uitsluitend limit orders. Af en toe lees ik wat draadjes op Bogleheads. In de context van market orders voor grote, zeer liquide Amerikaanse ETFs tijdens reguliere handelsuren kwam ik o.a. deze claims tegen:
(1) US markets are very liquid and stable, and reg NMS guarantees a fill within national best bid/offer (when trading between 9:30 - 4:00 eastern).
(2) market orders allow brokers to compete on "price improvement" -- which can produce significantly better outcomes than a marketable limit order.

Daarnaast zag ik enkele posters daar met goede reputatie, waarvan sommige werkzaam in finance, ook zeggen dat ze soms/regelmatig market orders gebruiken in deze context.

Op basis van bovenstaande ben ik toch een paar experimenten gaan doen en verdomd, uitvoering vond regelmatig iets onder de laagste ask plaats. En ik zag ineens namen van netwerken voor bijkomen die ik met normale limit orders nooit zag. Een keer had ik zelfs dat een market order werd uitgevoerd op een prijs waarvoor mijn limit order niet werd uitgevoerd (dit was weliswaar 1 cent onder de ask, dus geen marketable). Zou allemaal toeval kunnen zijn maar als bovenstaande claims waar zijn dan is het wellicht geen toeval.

Maar als claim (1) en (2) niet kloppen dan hebben marketable limit orders duidelijk een pre. Wat denk jij van die claims?

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 23-11-2020 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Verwijderd1 schreef op zondag 22 november 2020 @ 22:21:
[...]
Je kunt het ook nog opsplitsen
Ja heb ik inderdaad gedaan.
Dan kan je toch nog de boot missen?
Klopt, tenzij je market orders gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dat wist ik wel... Maar vooralsnog keren ze nog steeds geen geld uit. Dus die waardestijging snap ik op zich wel, maar ik zou het voor mezelf niet kunnen verantwoorden om dit geld er aan uit te geven. Ik heb die dingen niet om ze op papier te hebben, ik heb ze om het dividend wat ze (zouden moeten) uitkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
DrivinUCrazy schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:02:
[...]

Dat wist ik wel... Maar vooralsnog keren ze nog steeds geen geld uit. Dus die waardestijging snap ik op zich wel, maar ik zou het voor mezelf niet kunnen verantwoorden om dit geld er aan uit te geven. Ik heb die dingen niet om ze op papier te hebben, ik heb ze om het dividend wat ze (zouden moeten) uitkeren.
uitbetaling meen ik in december pas. Ik zit er in op 95, dus ik kijk het wel ff aan een poosje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:41
writser schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:57:
[...]

De buy and hold forever belegger meldt ons om half 10 dat de koersstijging logisch is, maar een uur later verkoopt hij zijn positie met het plan om deze terug te kopen op een prijs van voor de logische koersstijging. Het aandeel gaat vervolgens als een speer omhoog, dat zul je altijd zien! Ik zou maar terugkopen :P .
Typische ik heb de boot gemist reactie.

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
PM_Petrol schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:53:
Weet iemand iets over rebalancen van de NT fondsen? In het World fonds hebben Apple en Microsoft samen een aandeel van +8% van het gehele fonds. Ik kan niet duidelijk vinden wanneer en of NT hun fonds rebalancen/herwegen na een bepaalde tijd.

En nog een andere vraag, ik kan in het jaarverslag niet vinden in welke bedrijven ze precies aandelen hebben. Wel van alle andere NT fondsen zoals EM en Real Estate maar World ontbreekt. Via de zoekfunctie hier heb ik wel iets gevonden van MSCI zelf, daar staat wel in welke aandelen NT in het World fonds heeft opgenomen. https://www.msci.com/constituents
Ik snap je vraag niet goed, NT World is feitelijk gezien de MSCI World index minus wat zij achten wat onder hun eigen ESG voorwaarden uitgesloten partijen zouden moeten zijn. Een kleine 8% is uitgesloten dus er zitten wat verschillen in om e.e.a. te compenseren. Dus afhankelijk van de marktkapitalisatie en de compensatie mbt de ESG zullen ze e.e.a. bijbuigen voorzover dat nodig is. Een vluchtige scan t.o.v. MSCI World geeft me niet de indruk dat ze elkaar sterk ontlopen. Apple en Microsoft hebben wat meer exposure maar dat gaan om enkele tienden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:51
DJTimo schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:04:
[...]

uitbetaling meen ik in december pas. Ik zit er in op 95, dus ik kijk het wel ff aan een poosje.
Mocht je willen beleggen in een bank kun je natuurlijk ook iets anders kiezen dan die certificaten, zoals een setje Europese banken.
Dan bezit je tenminste een stukje van de bank i.p.v. een certificaat die van de een op de andere dag door het bestuur van de Rabobank waardeloos kan worden gemaakt.

Het verbaasd mij overigens wel enorm dat de prijs van die certificaten opnieuw zover is opgelopen.
Is men alweer vergeten dat de Rabobank de dividenduitkering tijdelijk had stopgezet, ze dit op elk gewenst moment opnieuw en wellicht permanent kunnen stoppen en dat zij de obligatie nooit hoeven af te betalen?
Daarbij komt dan nog dat je dus niet direct profiteert van als het beter gaat met de Rabobank, maar wel de risico's hebt als het minder wordt of op de afgrond staat van een faillissement.
Ook bij enige vorm van overheidssteun kun je er toch wel vanuit gaan dat jij als certificaathouder de klos bent.

[ Voor 7% gewijzigd door JohanNL op 23-11-2020 15:56 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
JohanNL schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:54:
[...]

Mocht je willen beleggen in een bank kun je natuurlijk ook iets anders kiezen dan die certificaten, zoals een setje Europese banken.
Dan bezit je tenminste een stukje van de bank i.p.v. een certificaat die van de een op de andere dag door het bestuur van de Rabobank waardeloos kan worden gemaakt.

Het verbaasd mij overigens wel enorm dat de prijs van die certificaten opnieuw zover is opgelopen.
Is men alweer vergeten dat de Rabobank de dividenduitkering tijdelijk had stopgezet, ze dit op elk gewenst moment opnieuw en wellicht permanent kunnen stoppen en dat zij de obligatie nooit hoeven af te betalen?
Daarbij komt dan nog dat je dus niet direct profiteert van als het beter gaat met de Rabobank, maar wel de risico's hebt als het minder.
Tja, het blijft vraag en aanbod natuurlijk. Grotere partijen lijken niet mee te doen met de certificaten, dus het is toch een beetje 'wat de gek ervoor geeft', maar dan zonder dat er grote partijen zijn die nog voor miljoenen aan certificaten willen dumpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
writser schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:12:
Haha precies @Hielko. Dit is nou een koersstijging die ik niet begrijp. Er is een tender gewonnen voor slechts 9 stations. Nul informatie over de betaalde prijs en er is nog geen definitieve toestemming. Als je die tender wint dan is dat 30 miljoen waard? Hebben alle andere partijen dan 29 miljoen te weinig geboden? Was het nog niet bekend dat Fastned wou uitbreiden in Europa?

Maar goed, enigszins is het wel te verklaren. Fastned is een aandeel voor optimisten en die zien nu al de hele route du soleil volgebouwd staan met Fastned laadstations. En ook nog eentje op elke camping. Met de bijbehorende miljardenwinst in 2120.
Denk eerder dat na nieuws als fastned/tesla in Duitsland, en reeds gaande werken/overname rond België, dit ze steeds serieuzer maakt als speler/partij. En dat men ze daarop begint te waarderen - niet praatjes maar het ook daadwerkelijk van de grond krijgen en waar maken daarvan.

Immers zeggen 'we gaan Europa veroveren!!' is 1 ding, daadwerkelijk winnen van andere aanbieders is wat anders. Dit geeft steeds meer bewijs dat ze blijkbaar een model hebben waar de rest (nog) niet tegenop kan concurreren.

De gewonnen route&regio (parijs-lyon) is geen kleintje.. daar kunnen winnen wordt aardig eredivisie werk, want iedereen in de markt gaat op zoiets meedoen.

Blijft wel glazen bol werk naar de getallen erachter, kan alle kanten op. Wat er nu gebeurt is echter puur sentiment - conclusies die men eruit afleidt.

[ Voor 10% gewijzigd door Xanaroth op 23-11-2020 18:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
Xanaroth schreef op maandag 23 november 2020 @ 17:26:
Immers zeggen 'we gaan Europa veroveren!!' is 1 ding, daadwerkelijk winnen van andere aanbieders is wat anders. Dit geeft steeds meer bewijs dat ze blijkbaar een model hebben waar de rest (nog) niet tegenop kan concurreren.
Het kan natuurlijk ook zijn dat veel andere partijen weinig brood zien in laadstations exploiteren, of een hogere (betere?) inschatting doen van de kosten en de aanbesteding dus niet winnen (of helemaal niet mee doen).

Het rotte aan aanbestedingen is ook dat het (in sommige gevallen) een race-to-the-bottom kan zijn, waarbij de winnende partij voor te weinig aanbiedt om de deal maar binnen te halen; andere partijen die 'normaal' aanbieden buiten spel komen staan en failliet kunnen gaan (geen business meer) waarna ofwel een monopolie ontstaat en de prijzen hard omhoog gaan (en dat is voor de aanbiedende partij mooi, maar voor de klant dus op langere termijn niet), of worst-case, dat de aanbieder die te laag zat ook failliet gaat omdat het voor die prijs dus toch niet lukt. Dan zit iedereen zonder werk en de klant zonder oplevering...

Het is dus ook bij winst van zo'n aanbesteding helemaal niet gezegd dat dat voor Fastned zo'n goede deal is als je de cijfers of achterliggende strategie niet kent. Snap wel dat voor beleggers het een mooi verhaal is om in te geloven. en voor autorijders mooi dat in die contreien betere voorzieningen komen. Die zullen in de zomer wel relatief veel omzet gaan maken als ze dan af zijn (en Corona is voldoende onder controle).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Wietsee. schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:51:
[...]

Typische ik heb de boot gemist reactie.
Mwoah, dat zou wel heel atypisch zijn voor writser :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

eamelink schreef op maandag 23 november 2020 @ 18:23:
[...]
Maar niet voor de markt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
[...]

Daarbij komt dan nog dat je dus niet direct profiteert van als het beter gaat met de Rabobank, maar wel de risico's hebt als het minder wordt of op de afgrond staat van een faillissement.
Ook bij enige vorm van overheidssteun kun je er toch wel vanuit gaan dat jij als certificaathouder de klos bent.
Ik ben mij bewust van alle risico's die je noemt. Mocht de Rabo stoppen met het betalen van hun rente belofte of besluiten dat de obligaties waardeloos zijn. hoeven ze nooit meer iets te proberen op de obligatiemarkt OF aandelenmarkt. Nooit meer! En ik er niet mee getrouwd, ik gooi ze zonder aarzelen @market eruit. Ik zit er ook niet in met mijn totale liquide vermogen, mocht ik het geld kwijt raken slaap ik er geen nacht minder om. het is voor mij niet meer dan 1 van de vele producten die ik op de low van de krach heb opgepikt. Ik ben echt een vieze bodemvisser :)
Als het bloed door de straten loopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
eamelink schreef op maandag 23 november 2020 @ 18:23:
[...]

Ik ben een bijzonder zure belegger hoor, laat daar geen twijfel over bestaan! Van FOMO heb ik weinig last maar ik geniet er van om aan de zijlijn de zure man uit te hangen.

[ Voor 26% gewijzigd door writser op 23-11-2020 19:42 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:44
DJTimo schreef op maandag 23 november 2020 @ 18:35:
[...]mocht ik het geld kwijt raken slaap ik er geen nacht minder om. het is voor mij niet meer dan 1 van de vele producten die ik op de low van de krach heb opgepikt. Ik ben echt een vieze bodemvisser :)
[...]
Als je toch lekker kan slapen als je wat geld verliest, dan mag je wel wat geld naar mijn rekening overschrijven :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

writser schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:37:
[...]

Ik ben een bijzonder zure belegger hoor, laat daar geen twijfel over bestaan! Van FOMO heb ik weinig last maar ik geniet er van om aan de zijlijn de zure man uit te hangen.
Ja, zei Keynes al niet zoiets? The markets can remain irrational longer than writser can stay silent, ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

[...]

Is er een etf die dit gebundeld heeft en dividend uitkeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:42
Cai schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:57:
[...]

Is er een etf die dit gebundeld heeft en dividend uitkeert?
https://www.ishares.com/u...sci-europe-financials-etf

wel ook met verzekeraars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Interessant koersverloop, wat is daar gebeurd in het weekend van 24 oktober? Puur afgaande op koersverloop zou daar nog wel wat rek naar boven in zitten. Maar dat voelt een beetje als inzetten op rood omdat het al een tijdje op zwart valt...
Overigens werk ik zelf ook dagelijks met SAP, maar dat is nu niet bepaald een goede reden om in te stappen. Dan zou ik eerder in AFAS stappen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:20

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Tehh schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:08:
[...]

Interessant koersverloop, wat is daar gebeurd in het weekend van 24 oktober? Puur afgaande op koersverloop zou daar nog wel wat rek naar boven in zitten. Maar dat voelt een beetje als inzetten op rood omdat het al een tijdje op zwart valt...
Overigens werk ik zelf ook dagelijks met SAP, maar dat is nu niet bepaald een goede reden om in te stappen. Dan zou ik eerder in AFAS stappen...

25-10-20 SAP verlaagt outlook
(ABM FN-Dow Jones) SAP heeft in het derde kwartaal van 2020 een lagere omzet behaald en verlaagt de outlook voor heel het jaar. Dit werd zondagavond bekend.

In de verslagperiode daalde de omzet uit softwareoplossingen met 2 procent op jaarbasis tot 5.544 miljoen euro. Ondanks een omzetgroei van 11 procent bij clouddiensten daalde de totale omzet van het Duitse bedrijf met 4 procent tot 6.535 miljoen euro.

De omzet bij Qualtrics, het onderdeel dat SAP naar de beurs in Amerika wil brengen, steeg in het derde kwartaal met 22 procent naar 169 miljoen euro.

De operationele winst van SAP daalde in het derde kwartaal met 12 procent op jaarbasis tot 1.473 miljoen euro. Onder de streep bleef echter een 31 procent hogere nettowinst over van 1.652 miljoen euro, of 1,32 euro per aandeel.

Outlook bijgesteld

Nu het coronavirus weer oplaait en lockdownmaatregelen opnieuw nodig zijn, is het herstel volgens SAP minder sterk dan gedacht en daarom wordt de in april afgegeven outlook voor 2020 aangepast.

Toen dacht SAP een operationeel resultaat van 8,1 miljard tot 8,7 miljard euro en een omzet van 27,8 miljard euro tot 28,5 miljard euro tegen constante wisselkoersverhoudingen te kunnen behalen.

Nu rekent het bedrijf op een operationele winst van 8,1 miljard tot 8,5 miljard euro en een omzet van 27,2 miljard tot 27,8 miljard euro tegen constante wisselkoersverhoudingen.

Doelen op middellange termijn

SAP kwam zondag ook met een update van de ambities op de middellange termijn. Het bedrijf mikt op een omzet uit clouddiensten van meer dan 22 miljard euro tegen 2025.

Verder moet de aangepaste operationele winst tussen 2023 en 2025 met een dubbelcijferig percentage groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 22:03
[...]

Dat is de gok, ik denk niet dat de Rabobank zin heeft om nog een keer in de schijnwerpers te komen staan. Als ze er mee willen stoppen kunnen ze beter alle certificaten gewoon gaan terugkopen.

De Rabobank is financieel gezond, dat zullen de certificaten dan waarschijnlijk ook wel blijven. Ik zet meer vraagtekens en risico's bij aandelen zoals Nio, of Tui die weer zijn gaan stijgen.

Tui met 1.2 + 1.8 + 1.8 miljard aan staatsteun staat weer op 50% van hun waarde in januari :X

[ Voor 10% gewijzigd door Strider op 23-11-2020 20:17 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Joindry schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:10:
[...]

25-10-20 SAP verlaagt outlook
(ABM FN-Dow Jones) SAP heeft in het derde kwartaal van 2020 een lagere omzet behaald en verlaagt de outlook voor heel het jaar. Dit werd zondagavond bekend.

In de verslagperiode daalde de omzet uit softwareoplossingen met 2 procent op jaarbasis tot 5.544 miljoen euro. Ondanks een omzetgroei van 11 procent bij clouddiensten daalde de totale omzet van het Duitse bedrijf met 4 procent tot 6.535 miljoen euro.

De omzet bij Qualtrics, het onderdeel dat SAP naar de beurs in Amerika wil brengen, steeg in het derde kwartaal met 22 procent naar 169 miljoen euro.

De operationele winst van SAP daalde in het derde kwartaal met 12 procent op jaarbasis tot 1.473 miljoen euro. Onder de streep bleef echter een 31 procent hogere nettowinst over van 1.652 miljoen euro, of 1,32 euro per aandeel.

Outlook bijgesteld

Nu het coronavirus weer oplaait en lockdownmaatregelen opnieuw nodig zijn, is het herstel volgens SAP minder sterk dan gedacht en daarom wordt de in april afgegeven outlook voor 2020 aangepast.

Toen dacht SAP een operationeel resultaat van 8,1 miljard tot 8,7 miljard euro en een omzet van 27,8 miljard euro tot 28,5 miljard euro tegen constante wisselkoersverhoudingen te kunnen behalen.

Nu rekent het bedrijf op een operationele winst van 8,1 miljard tot 8,5 miljard euro en een omzet van 27,2 miljard tot 27,8 miljard euro tegen constante wisselkoersverhoudingen.

Doelen op middellange termijn

SAP kwam zondag ook met een update van de ambities op de middellange termijn. Het bedrijf mikt op een omzet uit clouddiensten van meer dan 22 miljard euro tegen 2025.

Verder moet de aangepaste operationele winst tussen 2023 en 2025 met een dubbelcijferig percentage groeien.
Dat is nu niet bepaald een heel negatief nieuwsbericht, maar het sentiment zal dan wel een stuk positiever zijn geweest. Ik zal mij eens verdiepen in die club want ze zijn absoluut gigantisch groot en daarmee ook wel lekker stabiel met een (waarschijnlijk) flinke beurs voor R&D.
Ze keren nog dividend uit ook: "therefore our dividend policy is to pay a dividend totaling 40% or more of profit after tax".
Morgen maar eens verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
phantom09 schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:43:
[...]

Als je toch lekker kan slapen als je wat geld verliest, dan mag je wel wat geld naar mijn rekening overschrijven :)
Don't twist my words

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15:48
Tehh schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:21:
[...]

Dat is nu niet bepaald een heel negatief nieuwsbericht, maar het sentiment zal dan wel een stuk positiever zijn geweest. Ik zal mij eens verdiepen in die club want ze zijn absoluut gigantisch groot en daarmee ook wel lekker stabiel met een (waarschijnlijk) flinke beurs voor R&D.
Ze keren nog dividend uit ook: "therefore our dividend policy is to pay a dividend totaling 40% or more of profit after tax".
Morgen maar eens verder kijken.
'R&D doen' betekent bij SAP 'ieder bedrijf opkopen dat potentiëel een concurrent kan worden'. Daadwerkelijke innovatie zou ik er niet al te hard verwachten. Daarnaast is SAP vrij gevoelig voor economisch mindere tijden, omdat bedrijven veranderingen of onderhoud aan hun ERP-systeem dan uitstellen, met de gedachte dat het het nog wel een jaartje langer blijft doen. Ik ken iemand die als SAP consultant werkt en aan het begin van de coronacrisis werden ongeveer 80% van zijn geplande opdrachten geannuleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:21
Zijn hier mensen die een louter of hoofdzakelijk een (high-) yield beleggingstactiek hebben? Evt. een bepaalde verhouding met aristocrats en groei dividend aandelen?

Meestal is dit een groot onderdeel van het portfolio, maar ik vind het wel een interessante tactiek voor de lange termijn, zeker gezien de grotere hoeveelheid compounding interest bij herinvesteringen en het gebrek aan TER die je normaal hebt bij trackers. De S&P 500 index zelf wordt bijvoorbeeld altijd lachend verslagen door de top 20% high-yield dividend bedrijven uit de S&P.

Ik zit zelf vuistdiep in VWRL en een aantal losse aandelen vanwegens het lage onderhoud, maar de TER van ETF's vind ik irritant en daarnaast is een dividend portfolio natuurlijk ook weinig onderhoud, zeker met de aristocrats en hoger.

Hoe zit het dan eigenlijk met de dividendlekkage? Dat is toch júist extra vervelend bij high-yield dividendbeleggen als Nederlander?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Belecthor schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:09:
De S&P 500 index zelf wordt bijvoorbeeld altijd lachend verslagen door de top 20% high-yield dividend bedrijven uit de S&P.
Citation needed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Haal 'high-yield dividend' weg uit de stelling en het klopt altijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Wikipedia. Het is ook nog eens een index, dus als je zelf een selectie maakt is het misschien nog hoger. En het is natuurlijk prettig dat je zoveel dividend krijgt.

Los hiervan, heeft iemand ook een antwoord op m'n vragen? Ik ben zeer benieuwd naar de ervaringen van mensen die deze tactiek aanhouden.

[ Voor 7% gewijzigd door Belecthor op 23-11-2020 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vandaag wat vaker naar de cijfers gekeken dan andere dagen. De aandelen die ik van 3 verschillende Chinese EV-makers heb doen het (voor mij althans) bijzonder goed. 1 staat op 200%, 1 op 100% en de derde op 35%. Dat zijn wel investeringen waar ik blij van word.

Overall staat het hele pakketje ruim boven de 9% in de plus vandaag. Dat zijn wel berichten waar ik blij van wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:56
Belecthor schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:43:
[...]

Wikipedia. Het is ook nog eens een index, dus als je zelf een selectie maakt is het misschien nog hoger. En het is natuurlijk prettig dat je zoveel dividend krijgt.
Als ik de eerste ETF die daar genoemd wordt (NOBL) sinds inception (11-10-'13) vergelijk met de volledige S&P500 doet die het slechter (93% vs 110% return).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
sypie schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:47:
Vandaag wat vaker naar de cijfers gekeken dan andere dagen. De aandelen die ik van 3 verschillende Chinese EV-makers heb doen het (voor mij althans) bijzonder goed. 1 staat op 200%, 1 op 100% en de derde op 35%. Dat zijn wel investeringen waar ik blij van word.

Overall staat het hele pakketje ruim boven de 9% in de plus vandaag. Dat zijn wel berichten waar ik blij van wordt.
Zelfs Nikola zit op +10%. Is het ook gefundeerd of gaan ze allemaal met Tesla omhoog vanwege de S&P inclusion?

Zelf zit ik te kijken naar de ETF van Ark Invest. Heeft iemand hier ervaring mee? Het klinkt (vanaf 1:06) in eerste instantie wel interessant gezien ze erg transparant zijn, maar aan de andere kant heb ik toch mijn twijfels bij een actief beheerde ETF.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Los hiervan, heeft iemand ook een antwoord op m'n vragen? Ik ben zeer benieuwd naar de ervaringen van mensen die deze tactiek aanhouden.
Volgens je eigen link doet die index het over een specifieke periode van 10 jaar gemiddeld 0,45% beter dan de S&P500 (10,98% ipv 10,53%). 'Wordt altijd lachend verslagen' is dan wel ietwat overdreven...

Dan: dividendlekkage is geen probleem als je zelf de aandelen koopt. Dat is alleen een probleem als je fondsen koopt die dividend ontvangen en daar lokaal belasting over betalen. Die belasting kun je in de meeste gevallen niet terugkrijgen via de belastingdienst, wat wel kan als je zelf de aandelen bezit.

Verder werkt compounding ook helemaal niet fundamenteel anders dan bij een niet-dividendaandeel. Zo lang je je investering in het bedrijf/de markt laat zitten, is er sprake van compounding. Dividend zorgt alleen maar voor extra handelsmomenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
[...]

Het mooie is dat we die getallen ook gewoon zelf kunnen terugzoeken op de S&PP 500 site:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVgYGXcSOZOnlMA9pyHKx0pfl3Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Dgul2Z4pFKYAXaIca2chGIHD.png?f=fotoalbum_large
Zoals je ziet is de prestatie van de normale S&P 500 en de Dividend Aristocrats praktisch identiek over de afgelopen 10 jaar. In sommige meetperiodes is de presteert de ene index iets beter, in de andere de andere. Als je denkt dat je op basis hiervan kan concluderen dat de verwachte prestaties van de ene index beter zijn dan de andere ben je wat naïef denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Deveon Als ik het zo bekijk volgen ze wel het patroon van Tesla. Hieronder de foto's met grafieken van de afgelopen maand.
Op volgorde: Li auto, Nio, XPEV en Tesla
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFyrPmwR9kcwrB0u-F_DIjP5xXU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vwuOKnzOwRXXsSwi0mS8LAor.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jvLTdkNii-13kc_mt8--6bzTD1g=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/I3XP9u4voRf863Axa3e2XOXw.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wEk8mYrGhszAnmtPgB0A3fJ5ERs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Y1UCIOsWkIzu3gCapSUct8q9.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTXuiUEYhqfJx8i2vJbs7NeBcsc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8r50C1fA8ZedDOgvP6jwxnwL.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Verwijderd schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:02:
[...]

Volgens je eigen link doet die index het over een specifieke periode van 10 jaar gemiddeld 0,45% beter dan de S&P500 (10,98% ipv 10,53%). 'Wordt altijd lachend verslagen' is dan wel ietwat overdreven...

Dan: dividendlekkage is geen probleem als je zelf de aandelen koopt. Dat is alleen een probleem als je fondsen koopt die dividend ontvangen en daar lokaal belasting over betalen. Die belasting kun je in de meeste gevallen niet terugkrijgen via de belastingdienst, wat wel kan als je zelf de aandelen bezit.

Verder werkt compounding ook helemaal niet fundamenteel anders dan bij een niet-dividendaandeel. Zo lang je je investering in het bedrijf/de markt laat zitten, is er sprake van compounding. Dividend zorgt alleen maar voor extra handelsmomenten.
Prima, de semantische discussie daargelaten is het rente-op-rente onderdeel in blue chips wel prettig doordat je zelf de aandelen herbelegt toch? Daarnaast vind ik het effect van jaarlijks een x-bedrag geld gestort te krijgen in dividend ook leuk.

Thanks voor je reactie over de dividendlekkage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:20

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Deveon schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:00:
[...]

Zelf zit ik te kijken naar de ETF van Ark Invest. Heeft iemand hier ervaring mee? Het klinkt (vanaf 1:06) in eerste instantie wel interessant gezien ze erg transparant zijn, maar aan de andere kant heb ik toch mijn twijfels bij een actief beheerde ETF.
Kan je hier niet krijgen toch?
Tellen mee als US etf. Ik kan ze iig niet aanschaffen. Er zijn der een viertal toch dacht ik? Die dame, whatshername heeft begin dit jaar massaal aandacht gekregen. Er is ergens een tedtalk over disruptive innovation te vinden op Youtube.
Idee is op zich niet nieuw natuurlijk. Je probeert de gamechangers van morgen te bepalen vandaag. Maar ik heb wel een zwak voor der wanneer ik haar hoor praten. En de voorbije jaren doen de ark fondsen het niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:21
Deveon schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:00:
[...]

Zelfs Nikola zit op +10%. Is het ook gefundeerd of gaan ze allemaal met Tesla omhoog vanwege de S&P inclusion?

Nikola gaat weer omhoog mogelijk door dit onzinnige artikel op Barrons.

Echt een misselijkmakend artikel, aangezien er allemaal onzin in staat. Bovendien eindigt de lockup van gigantisch veel shares begin december voor early investors en werknemers (waaronder Travis Milton, broertje van Trevor Milton (geen grap)). Laatste pump voor de definitieve dump?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Is er al een Nikola short ETP? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:44
Joindry schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:22:
[...]

Tellen mee als US etf. Ik kan ze iig niet aanschaffen. Er zijn der een viertal toch dacht ik? Die dame, whatshername heeft begin dit jaar massaal aandacht gekregen. Er is ergens een tedtalk over disruptive innovation te vinden op Youtube.
Idee is op zich niet nieuw natuurlijk. Je probeert de gamechangers van morgen te bepalen vandaag. Maar ik heb wel een zwak voor der wanneer ik haar hoor praten. En de voorbije jaren doen de ark fondsen het niet slecht.
Klopt die kan je hier niet meer afnemen. Heb er in het verleden wat gekocht en die verkoop ik lekker niet. Doen het erg goed !! Ik dacht ik ik Arck innova had gekocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Open Outcry
  • Registratie: November 2020
  • Niet online

Open Outcry

Risk 'schreeuwlelijk'

Strider schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:12:
[...]

Dat is de gok, ik denk niet dat de Rabobank zin heeft om nog een keer in de schijnwerpers te komen staan. Als ze er mee willen stoppen kunnen ze beter alle certificaten gewoon gaan terugkopen.

De Rabobank is financieel gezond, dat zullen de certificaten dan waarschijnlijk ook wel blijven. Ik zet meer vraagtekens en risico's bij aandelen zoals Nio, of Tui die weer zijn gaan stijgen.
Op zich eens dat ze niet nog eens zo in de schijnwerpers willen komen te staan. Nadeel van dit instrument is dat het voor veel particulieren een vorm van inkomen is; of althans als zodanig wordt ingezet. Voor professionele partijen in de markt geldt die 'dat kan je echt niet maken' een heel stuk minder. Zeker omdat het feitelijk zo risicodragend is als eigen vermogen.

Aan de andere kant hoef ik je wellicht niet te herinneren aan Fortis, die voor veel particuliere Nederlanders en Belgen eenzelfde 'pensioenpotje' was. Het hele debacle kon Fortis (en de overheden) ook niet maken, maar het gebeurde toch. Ik denk niet dat het Rabobank van nu vergelijkbaar is met het Fortis van toen, maar de uitkeringen op de certificaten zijn echt niet heilig in noodsituaties.

Vanuit de toezichthouders is er ook aandacht voor dit type instrumenten en vooral het bijbehorende gedrag van het bestuur. Sommige perps worden vanaf 31/12/2021 niet meer meegeteld bij het Tier 1 kapitaal en dan is er voor de uitgevende banken ook niet zo gek veel interessants meer aan die perps. De certificaten zijn nog niet in de schijnwerpers, maar de toekomst zal bepalen of er ook bij deze certificaten regulatory risk aanwezig was. Als het bestuur incentives heeft om af te lossen of zich verplicht voelt om de uitkeringen te blijven volhouden, zelfs in noodweer, dan lopen ook deze certificaten hetzelfde risico als de perps van collegabanken.

Top holdings: LONG PFE, AGN, ACCEL, NYT, RDSA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Miki schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:23:
[...]

Ik snap je vraag niet goed, NT World is feitelijk gezien de MSCI World index minus wat zij achten wat onder hun eigen ESG voorwaarden uitgesloten partijen zouden moeten zijn. Een kleine 8% is uitgesloten dus er zitten wat verschillen in om e.e.a. te compenseren. Dus afhankelijk van de marktkapitalisatie en de compensatie mbt de ESG zullen ze e.e.a. bijbuigen voorzover dat nodig is. Een vluchtige scan t.o.v. MSCI World geeft me niet de indruk dat ze elkaar sterk ontlopen. Apple en Microsoft hebben wat meer exposure maar dat gaan om enkele tienden.
Doordat Apple en MS samen bijna 10% van het gehele fonds uitmaken, is de spreiding een stuk minder. Net zoals dat de AEX om de zoveel tijd een herweging doet, zodat niet 1 bedrijf meer dan bijvoorbeeld 30% van de gehele AEX kan zijn. Doet MSCI World dat ook? Mocht Apple volgend jaar verdubbelen en de andere aandelen blijven stabiel dan zal Apple nog meer van het fonds uitmaken, waardoor de spreiding nog minder wordt. Dat lijkt me niet de bedoeling van een World tracker.

Hoeveel bedrijven zitten er precies in NT World, op hun EBI is dat niet helemaal duidelijk. Ook kan ik nergens vinden welke bedrijven er precies in zitten.
Alle andere NT fondsen kan ik wel vinden in het jaarverslag.

Is het nu wat duidelijker geformuleerd?

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Dat is juist wel de bedoeling. Een fonds als NT world volgt passief de index. Als je dat niet wil moet je een actief beheerd fonds aankopen. Let wel, die doen het historische gezien niet perse beter en je zal ook nog een hoog / hoger percentage kosten hebben omdat de fondsbeheerder betaald moet worden voor zijn of haar wijsheid. Dat gaat ten koste van jouw rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
PM_Petrol schreef op maandag 23 november 2020 @ 23:18:
[...]

Doordat Apple en MS samen bijna 10% van het gehele fonds uitmaken, is de spreiding een stuk minder. Net zoals dat de AEX om de zoveel tijd een herweging doet, zodat niet 1 bedrijf meer dan bijvoorbeeld 30% van de gehele AEX kan zijn. Doet MSCI World dat ook? Mocht Apple volgend jaar verdubbelen en de andere aandelen blijven stabiel dan zal Apple nog meer van het fonds uitmaken, waardoor de spreiding nog minder wordt. Dat lijkt me niet de bedoeling van een World tracker.

Hoeveel bedrijven zitten er precies in NT World, op hun EBI is dat niet helemaal duidelijk. Ook kan ik nergens vinden welke bedrijven er precies in zitten.
Alle andere NT fondsen kan ik wel vinden in het jaarverslag.

Is het nu wat duidelijker geformuleerd?
Geen idee waarom ze de onderliggende aandelen van NT World niet hebben opgenomen. Wellicht om praktische redenen, er zitten immers 1535 bedrijven in deze index. Dit had je kunnen terugvinden in de factsheet: https://cdn.northerntrust...nd-nlfw-sha-eur-re-nl.pdf

Via je https://www.msci.com/constituents kun je gewoon NT World vinden en dus ook de onderliggende aandelen vinden.

De fondsen volgen markt gewogen indexen dus ik begrijp niet waarom Northern Trust zelf zou moeten herbalanceren. Je kunt het persoonlijk zoveel vinden maar het corrigeert pas als andere bedrijven meer waard worden of de top 3 minder waard wordt.
Als je het teveel vind kun je beter uitkijken naar gelijk gewogen fondsen zoals TGET.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
SqnLdr schreef op maandag 23 november 2020 @ 23:28:
Dat is juist wel de bedoeling. Een fonds als NT world volgt passief de index. Als je dat niet wil moet je een actief beheerd fonds aankopen. Let wel, die doen het historische gezien niet perse beter en je zal ook nog een hoog / hoger percentage kosten hebben omdat de fondsbeheerder betaald moet worden voor zijn of haar wijsheid. Dat gaat ten koste van jouw rendement.
Een index kan wel degelijk gelimiteerd zijn. De AEX is dat bijvoorbeeld:
Voor de weging in de index wordt geen rekening gehouden met het handelsvolume, maar wordt het wegingspercentage toegekend op basis van de marktkapitalisatie. Hierbij wordt rekening gehouden met de free float, oftewel het percentage aandelen dat niet in vaste handen zit maar vrij verhandelbaar is. Het gewicht van individuele fondsen (op dat moment) mag niet groter zijn dan 15% waardoor de invloed van zeer grote ondernemingen, zoals die van Royal Dutch Shell, wordt beperkt. Een beursindex die gedomineerd wordt door één fonds voegt weinig waarde toe.
Wikipedia: AEX
Bij MSCI world is er volgens mij niet zo'n limiet. Er valt natuurlijk wel wat te zeggen voor zo'n limiet, zeker als een paar bedrijven echt de overhand beginnen te krijgen (wat op wereldniveau natuurlijk niet zomaar gebeurt, maar bij een enkel land wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
TGET had ik toendertijd bij Binck. Ik zit tegenwoordig bij ING. Maar dan weet ik dat NT niet herbalanceerd.
De site van MSCI heb ik inderdaad ook gevonden, zoals in m'n eerdere post gelinked.
Ik was alleen benieuwd of NT herbalanceerd, zoiets stond me een keer bij. Ik zal het wel verward hebben met TGET.

Limiet van de AEX heb ik ook een keer gelezen, dat heeft NT in dit geval dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Als het gaat om een market-cap weighted index (zonder limieten op individuele aandelen), dan hoeft er binnen het fonds geen herbalancering plaats te vinden. De weging van een aandeel stijgt of daalt immers even hard mee met de waarde.

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 24-11-2020 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Joindry schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:22:
[...]

Het innovatie fonds zou ook in Europa beschikbaar moeten zijn en zie hem bij IB ook staan. Enige jammere is dat er ook minder innovatieve bedrijven tussen zitten zoals Zoom.

Hun research op Tesla is wel erg goed en sta achter Ark’s visie van transparantie en inzitten op de winnaars van morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Daarom viel het mij op. Dit doet mijn (minimale) short positie niet goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]

De meeste high dividend ETFs doen het juist slechter dan de S&P 500 ETFs (bron 1, bron 2) Maar dat is ook logisch, dividend strategieën zijn meestal verkapte waarde strategieën. Waarde heeft een slecht decennium achter de rug.

Als je zelf aandelen selecteert heb je natuurlijk net zo veel kans dat je lager uitkomt. En de kans is groot dat je meer risico aan het nemen bent.

De voorkeur voor hoog dividend komt meestal voort uit een misverstand. Hier wordt het duidelijk uitgelegd: https://www.etf.com/secti...vidend-growth-demystified

Ben Felix legt het ook duidelijk uit: YouTube: The Irrelevance of Dividends

Overigens kun je wel in high dividend fondsen investeren zonder dividendlek. Bijvoorbeeld Van Eck Dividend leaders. Robeco heeft ook fondsen met hoger dividend, te krijgen o.a. via Rabobank en ABN. En fondsen zoals NOBL kun je dacht ik ook aanschaffen bij IB/Lynx via opties.

De hele dividend discussie is overigens veel voorbij gekomen in deel 8 van dit topic. Als je dat interessant vind kun je het terugzoeken.

[ Voor 26% gewijzigd door Pistachenootje op 24-11-2020 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Strider schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:12:
[...]

Tui met 1.2 + 1.8 + 1.8 miljard aan staatsteun staat weer op 50% van hun waarde in januari :X
Tja, waar de een risico's ziet, ziet een ander kansen. ik denk dat TUI een van de hardste stijgers van volgend jaar gaat zijn. Tout europa wil zo snel mogelijk op vakantie en daar mag een fors prijskaartje aan hangen. Begin van het jaar TUI short gezeten, nu long. Sterker nog, ik denk dat de hele reissector uit elkaar spat. Alle bureau's gaan over elkaar heen vallen met reispakketten en weet ik het wat. We gaan het zien. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JS260iFYRzttxlc1RnuEn_4T-FM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZhuH14vn9GYWMoe47Q5fiP0J.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Zr40 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 00:00:
Als het gaat om een market-cap weighted index (zonder limieten op individuele aandelen), dan hoeft er binnen het fonds geen herbalancering plaats te vinden. De weging van een aandeel stijgt of daalt immers even hard mee met de waarde.
Met een kleine kanttekening: het aantal vrij verhandelbare aandelen kan wel veranderen door emissies, buybacks, insiders die handelen, etc. De weging van Apple in indices is bijvoorbeeld de afgelopen jaren verlaagd omdat het bedrijf veel aandelen terugkoopt - de free float wordt steeds kleiner. De weging wordt dan aangepast tijdens de herbalancering die elk kwartaal plaats vind voor de meeste indices, o.a. de S&P 500. Fondsen die die index tracken moeten dan stukken verkopen.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xanaroth
Belecthor schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:09:
Zijn hier mensen die een louter of hoofdzakelijk een (high-) yield beleggingstactiek hebben? Evt. een bepaalde verhouding met aristocrats en groei dividend aandelen?

Meestal is dit een groot onderdeel van het portfolio, maar ik vind het wel een interessante tactiek voor de lange termijn, zeker gezien de grotere hoeveelheid compounding interest bij herinvesteringen en het gebrek aan TER die je normaal hebt bij trackers. De S&P 500 index zelf wordt bijvoorbeeld altijd lachend verslagen door de top 20% high-yield dividend bedrijven uit de S&P.

Ik zit zelf vuistdiep in VWRL en een aantal losse aandelen vanwegens het lage onderhoud, maar de TER van ETF's vind ik irritant en daarnaast is een dividend portfolio natuurlijk ook weinig onderhoud, zeker met de aristocrats en hoger.

Hoe zit het dan eigenlijk met de dividendlekkage? Dat is toch júist extra vervelend bij high-yield dividendbeleggen als Nederlander?
Voorzichtig met terminoligie! Lees eens goed na wat yield (omvat zowel dividend als rente op bonds), dividend, dividend growth, dividend reinvestment/drips, aristocrats etc zijn.

Bijvoorbeeld de dividend aristocrates zijn ALTIJD dividend groei aandelen, maar dividend groei aandelen zijn niet altijd aristocrates. Idem zul je met je voorbeeld 'S&P500 verslaan' eerder high-growth dan high-yield bedoelen; high-yield is vaak gevolg van dalende koers (=problemen).
De echte high-yielders zijn dan ook meestal aandelen op een punt vlak voor de dividend cut of faillissement of....

De echte kracht echter zit in het feit dat je niet hoeft te verkopen om aan geld te komen. Als je er van wilt leven (dus ongeacht de koersen elke maand voor minstens 1000,- moet verkopen) dan gaan crashes zoals maart veel zwaarder aantikken omdat je naar rato veel meer moet verkopen dan je zou willen.
Idem worden deze aandelen niet aangehouden voor de koers maar de uitkering. De koers is vaak een gevolg van hoe goed het bedrijf de uitkering in stand kan houden.
En er zijn studies van outperformance, maar dan wel selecte subgroep van dividend initiators/growth.. zoals Apple bijvoorbeeld. Niet van high-yielders.
Gevolg is vaak juist underperformance tegenover de markt in goede tijden, omdat het typisch veel defensievere aandelen zijn die door elke crisis heen goed resultaat blijven boeken (utilities, eten/drinken, etc) waardoor er na een crisis ook geen echte upside of herstel is. Tegelijk zorgt dit vaak overperformance in slechte tijden, omdat ze gewoon business-as-usual blijven doorgaan en niet crashen. Best leuke studies daarover van bijvoorbeeld 08/09 als voorbeeld, soms wel tientallen procenten minder omlaag dan niet-dividend bedrijven maar daardoor ook minder ruimte voor herstel post crisis.

Idem met dividend lekkage - goed te overwegen, maar dan moet je het wel snappen. Zoals het (deels) terugvragen/verrekenen met je Nederlandse belastingaangifte, tax-treaties (en evt eisen zoal W-8 form, NR301 of de formulier 5000) voordat je echt kunt bepalen hoe groot dat lek is... daarna pas kun je vaststellen of je het relevant vindt voor jezelf.

Krijg dan ook uit je verhaal het gevoel dat je een paar termen hebt langs zien komen, maar het hoe of wat erachter nog niet hebt opgezocht

Zelf zit ik in de dividend(growth) hoek. Betekend dat ik bijvoorbeeld zowel de huidige % in acht neem, als de verwachtte lange termijn groei ervan; is de groei hoog genoeg, kan ik prima een lager initieel dividend prima vinden. Idem betekend dividend dat ik puur focus op aandelen, en als er geen (verwachte) groei in zit ik ze ook laat liggen. Bonds etc laat ik tevens links liggen want dat is andere vorm van yield (rente). Voor diversificatie daarin los ik liever versneld de hypotheek af tot we in de laagste rente stap zitten (LTV<50%), dat levert voor nu meer op.
Verder zit ik in de buy-and-hold hoek, en de keuze voor dividend zorgt ervoor dat 'hold' veel makkelijker is, omdat ik elke maand geld krijg zonder daarvoor iets te moeten verkopen. Dus als het straks een keer slecht gaat (bv ontslag), gaan we van herbeleggen naar de uitkering op de betaalrekening zetten.

Dat zijn allemaal persoonlijke keuzes, die je voor jezelf moet afwegen. Begint wel echt met de juiste terminologie, en voor jezelf beslissen hoe je het vorm wilt geven.

[ Voor 30% gewijzigd door Xanaroth op 24-11-2020 09:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

BAM had er zin in gister. Benieuwd of dat vandaag doorzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:20
DJTimo schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 08:11:
[...]

Tja, waar de een risico's ziet, ziet een ander kansen. ik denk dat TUI een van de hardste stijgers van volgend jaar gaat zijn. Tout europa wil zo snel mogelijk op vakantie en daar mag een fors prijskaartje aan hangen. Begin van het jaar TUI short gezeten, nu long. Sterker nog, ik denk dat de hele reissector uit elkaar spat. Alle bureau's gaan over elkaar heen vallen met reispakketten en weet ik het wat. We gaan het zien. :)

[Afbeelding]
In dat kader nog wat indices gezocht/bekeken? Of houd je het bij losse aandelen

Ik zag deze bijv. voorbijkomen https://www.stoxx.com/index-details?symbol=SXTP Heeft een flinke daling doorgemaakt en staat nog op -33% YTD. Wel wat kanttekeningen; is zo te zien niet alleen travel gerelateerd. Zitten bijv. ook bedrijven in die zich focussen op vrijetijdsbesteding thuis en Flutter heeft het bijv. juist al erg goed gedaan. De iShares ETF heeft maar een omvang van 100m. Daarbij maar liefst 57% blootstelling aan bedrijven in het VK zie ik. Al met al dus niet heel veel soeps lijkt me.

[ Voor 3% gewijzigd door Atomius op 24-11-2020 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:35
DJTimo schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 08:11:
[...]

[Afbeelding]
Dat zal best maar of dat allemaal ten goede komt aan de winstgevendheid is maar de vraag. Naast de gestegen financieringskosten van de schuldenlast ligt er een berg aan vouchers bij de consument op de plank waardoor de winstgevendheid vooralsnog onder druk komt te staan. Men zal zeker op vakantie gaan, maar de verloren omzet zal maar in beperkte mate kunnen worden ingehaald. Men krijgt in 2021 immers geen 50 vakantie dagen in plaats van 25 omdat ze er in 2020 niet op uit konden. Ik heb geen echte kennis van deze industrie maar zie bedrijven als TUI en KLM nou niet echt bepaald als de aandelen waar een gezond rendement gemaakt kan worden in de aankomende paar jaar. Als ik dan toch moest wedden zou ik voor Ryan Air gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
49euro schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 08:40:
[...]

Dat zal best maar of dat allemaal ten goede komt aan de winstgevendheid is maar de vraag. Naast de gestegen financieringskosten van de schuldenlast ligt er een berg aan vouchers bij de consument op de plank waardoor de winstgevendheid vooralsnog onder druk komt te staan. Men zal zeker op vakantie gaan, maar de verloren omzet zal maar in beperkte mate kunnen worden ingehaald. Men krijgt in 2021 immers geen 50 vakantie dagen in plaats van 25 omdat ze er in 2020 niet op uit konden. Ik heb geen echte kennis van deze industrie maar zie bedrijven als TUI en KLM nou niet echt bepaald als de aandelen waar een gezond rendement gemaakt kan worden in de aankomende paar jaar. Als ik dan toch moest wedden zou ik voor Ryan Air gaan.
Ik denk dat je onderschat hoeveel vrije tijd mensen hebben tegenwoordig. 2 of 3 x per jaar op vakantie is niet ongewoon. verlof kun je ook onbetaald nemen. AF-KLM ben ik ook niet zo vast op. Het mooie van TUI is dat ze alles doen. Van A tot Z, zij pakken dus de hele taart. vliegen/accomodatie/dagactiviteiten op locatie. alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:36
Bizar wat er ook met alfen aan de hand is. Gister 10%erbij en vandaag openen met 8% :+

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
sjorremans schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:02:
Bizar wat er ook met alfen aan de hand is. Gister 10%erbij en vandaag openen met 8% :+
Waarschijnlijk meeliften op hetzelfde nieuws als een tesla, fastned etc. Soort kip-ei relatie, zonder elektrische auto's geen opladers nodig, maar zonder opladers rijdt je auto voor geen meter (hihi).
Laadstations schijnen ook niet heel erg lekker te lopen zonder laders.

Als je begrijpt dat de een niet kan bestaan zonder de ander, snap je ook waarom ze stijgen wanneer al die EV producenten stijgen. Is gewoon 1 en dezelfde keten.

Trouwens @Zr40 , al spijt van je Fastned verkoop?
[insert mijlandje] eenentwintig eenentwintig eenentwintig...

edit: Handel is alweer stilgelegd geloof ik.
Had er zelf kleine positie in met wat speelgeld, maar begint zo langzaam aan een respectabel bedrag te worden. Ga vanavond zelf ook zit te kijken of ik niet een (gedeeltelijke) order ga inzetten om wat te cashen. 0,5% portfolio is leuk speculatie budgetje, maar ondertussen dik 1,58%... voor effectief niets meer dan een onbewezen gok/belofte op de toekomst.

edit2: en 22 post pauze..
edit3: en daar ging de 23?? Ik ben even snel snoep halen en kerstmuziek opzetten. Santa is vroeg dit jaar.
edit4: pauze 2 en hallo 25. Ik heb sterker spul nodig dan thee deze ochtend.

[ Voor 44% gewijzigd door Xanaroth op 24-11-2020 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
sjorremans schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:02:
Gisteren was er nieuws van Fastned. Alfen pakt een stukje momentum daarvan mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Xanaroth schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:04:
[...]
Trouwens @Zr40 , al spijt van je Fastned verkoop?
Nee. Ik vond gisteren de tweede stijging op het voorbeurs nieuws te hoog en die van vandaag zeker. Ik kan ook geen spijt hebben van het niet kunnen voorspellen van koersbewegingen.

Maar achteraf heb ik wel te snel gereageerd. Voor een volgende keer leg ik mijn 'dit nieuws zou niet zo'n enorme stijging moeten veroorzaken' lat wat hoger. Of misschien moet ik gewoon helemaal niet letten op hoe de markt ergens op reageert.

Voorlopig blijft mijn GTC buy order onder 17 gewoon staan. Komt het nooit meer terug op dat niveau, jammer dan voor mij. :)

Op portfolioniveau is het sowieso geen ramp. En uiteindelijk heb ik de positie met winst gesloten.

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 24-11-2020 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:56
Alles dat met EV te maken heeft gaat erg hard de laatste weken. Tesla, NIO, Xpeng en in navolging daarvan bedrijven als Fastned en Alfen. P/E ratios zijn bizar hoog, niet allen zullen de groei die ingeprijsd is waar kunnen maken. Beter spreid je je kansen met een leuke ETF gerelateerd aan de sector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:53
Beter Bed heeft zowaar even de €5 aangetikt, nu weer naar beneden. Maar gaat weer lekker de laatste week :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Merk dat ik echt vol in de FOMO zit, op welk niveau ga ik de sell order inzetten, als het sneller stijgt dan dat je kunt voorstellen. 25? 26? dan toch 27? Denk nu aan 27,5 voor straks bij de lunch of anders vanavond. Gewoon random leuk getal.

Nevermind, zitten er alweer boven... geloof dat er ook weer pauze is ingelast, hele zooi mkt buy/sell orders die niet worden uitgevoerd.

Echt, straks gaat ie gewoon 28-30 bij hervatting.

Meest bizarre is nog wel, dat hier een aandeel dik 50% aan het gaan is, en als ik op fora als iex rondkijk het stil is. Misschien 1-2 posts vandaag. Ook nog geen enkel nieuwsberichtje over deze uitverkoop.
Krijg bijna het gevoel dat er hier een of meerdere grote partijen bezig zijn om een serieuze positie (5-10% van totaal) op te bouwen. Dit kan bijna niet puur particulier gedreven zijn.

[ Voor 51% gewijzigd door Xanaroth op 24-11-2020 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 14:26
Wellicht niet helemaal het juiste topic om over de discussiëren. Ik ben erg benieuwd wat jullie verwachting is voor aankomend jaar wat de economie betreft (dus niet de beurs). Aan de ene kant zie je alweer lichtpuntjes en meevallers doordat cijfers minder slecht waren dan verwacht. Aan de andere kant roepen veel mensen dat de grote klap nog moet komen. Om mij heen heb ik echt nog niemand zijn baan zien verliezen en ik hoor aan alle kanten van mensen dat ze het enorm druk hebben. Maar wat als de steunmaatregelen aflopen? Ik ben erg benieuwd naar jullie gedachte. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Xanaroth schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:08:
Krijg bijna het gevoel dat er hier een of meerdere grote partijen bezig zijn om een serieuze positie (5-10% van totaal) op te bouwen. Dit kan bijna niet puur particulier gedreven zijn.
Als dat het geval is, dan zijn die partijen niet echt snugger bezig. Dit is dé manier om veel meer dan noodzakelijk te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
TheDeuce schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:54:
Alles dat met EV te maken heeft gaat erg hard de laatste weken. Tesla, NIO, Xpeng en in navolging daarvan bedrijven als Fastned en Alfen. P/E ratios zijn bizar hoog, niet allen zullen de groei die ingeprijsd is waar kunnen maken. Beter spreid je je kansen met een leuke ETF gerelateerd aan de sector.
Net als begin deze eeuw kan zeker niet elk bedrijf de groei waar maken. Waar het nu op lijkt is dat doordat één bedrijf heeft laten zien dat het kan dat FOMO ontstaat dat de andere het ook kunnen. De grote vraag is echter waarom kan een Tesla, Nio, Nikola of Xpeng wel realiseren wat een Volkswagen of GM niet kan? Idem voor Fastned en Alfen en de traditionele brandstofverkopers.

Een goed voorbeeld hiervan is dat Nikola in de partnership met GM gebruik gaat maken van de waterstof en batterij techniek van GM. GM brengt letterlijk enkel haar reputatie aan tafel.

Een EV en een lader is geen ingewikkelde techniek en de consument zoekt zijn auto echt niet uit op range zo lang het maar aan een bepaald minimum voldoet, daarnaast spelen ander zaken een rol. De EV verkopen in Europa zijn hier een goed voorbeeld dat ook een EV niet enkel op specificaties gekocht wordt zoals wij Tweakers wel vaak doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Onderschat de particulier niet. Zeker niet bij de 'meme stocks'. Er zitten tegenwoordig een stuk meer particulieren op de beurs en Fastned is 'hip'. Volume zegt ook niet veel want zat particulieren maken korte 'ritjes'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Pistachenootje schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 07:33:
[...]

De meeste high dividend ETFs doen het juist slechter dan de S&P 500 ETFs (bron 1, bron 2) Maar dat is ook logisch, dividend strategieën zijn meestal verkapte waarde strategieën. Waarde heeft een slecht decennium achter de rug.

Als je zelf aandelen selecteert heb je natuurlijk net zo veel kans dat je lager uitkomt. En de kans is groot dat je meer risico aan het nemen bent.

De voorkeur voor hoog dividend komt meestal voort uit een misverstand. Hier wordt het duidelijk uitgelegd: https://www.etf.com/secti...vidend-growth-demystified

Ben Felix legt het ook duidelijk uit: YouTube: The Irrelevance of Dividends

Overigens kun je wel in high dividend fondsen investeren zonder dividendlek. Bijvoorbeeld Van Eck Dividend leaders. Robeco heeft ook fondsen met hoger dividend, te krijgen o.a. via Rabobank en ABN. En fondsen zoals NOBL kun je dacht ik ook aanschaffen bij IB/Lynx via opties.

De hele dividend discussie is overigens veel voorbij gekomen in deel 8 van dit topic. Als je dat interessant vind kun je het terugzoeken.
Heldere uitleg, dank! Ik ga het in deel 8 even teruglezen.
Xanaroth schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 08:36:
[...]

Voorzichtig met terminoligie! Lees eens goed na wat yield (omvat zowel dividend als rente op bonds), dividend, dividend growth, dividend reinvestment/drips, aristocrats etc zijn.

Bijvoorbeeld de dividend aristocrates zijn ALTIJD dividend groei aandelen, maar dividend groei aandelen zijn niet altijd aristocrates. Idem zul je met je voorbeeld 'S&P500 verslaan' eerder high-growth dan high-yield bedoelen; high-yield is vaak gevolg van dalende koers (=problemen).
De echte high-yielders zijn dan ook meestal aandelen op een punt vlak voor de dividend cut of faillissement of....

De echte kracht echter zit in het feit dat je niet hoeft te verkopen om aan geld te komen. Als je er van wilt leven (dus ongeacht de koersen elke maand voor minstens 1000,- moet verkopen) dan gaan crashes zoals maart veel zwaarder aantikken omdat je naar rato veel meer moet verkopen dan je zou willen.
Idem worden deze aandelen niet aangehouden voor de koers maar de uitkering. De koers is vaak een gevolg van hoe goed het bedrijf de uitkering in stand kan houden.
En er zijn studies van outperformance, maar dan wel selecte subgroep van dividend initiators/growth.. zoals Apple bijvoorbeeld. Niet van high-yielders.
Gevolg is vaak juist underperformance tegenover de markt in goede tijden, omdat het typisch veel defensievere aandelen zijn die door elke crisis heen goed resultaat blijven boeken (utilities, eten/drinken, etc) waardoor er na een crisis ook geen echte upside of herstel is. Tegelijk zorgt dit vaak overperformance in slechte tijden, omdat ze gewoon business-as-usual blijven doorgaan en niet crashen. Best leuke studies daarover van bijvoorbeeld 08/09 als voorbeeld, soms wel tientallen procenten minder omlaag dan niet-dividend bedrijven maar daardoor ook minder ruimte voor herstel post crisis.

Idem met dividend lekkage - goed te overwegen, maar dan moet je het wel snappen. Zoals het (deels) terugvragen/verrekenen met je Nederlandse belastingaangifte, tax-treaties (en evt eisen zoal W-8 form, NR301 of de formulier 5000) voordat je echt kunt bepalen hoe groot dat lek is... daarna pas kun je vaststellen of je het relevant vindt voor jezelf.

Krijg dan ook uit je verhaal het gevoel dat je een paar termen hebt langs zien komen, maar het hoe of wat erachter nog niet hebt opgezocht

Zelf zit ik in de dividend(growth) hoek. Betekend dat ik bijvoorbeeld zowel de huidige % in acht neem, als de verwachtte lange termijn groei ervan; is de groei hoog genoeg, kan ik prima een lager initieel dividend prima vinden. Idem betekend dividend dat ik puur focus op aandelen, en als er geen (verwachte) groei in zit ik ze ook laat liggen. Bonds etc laat ik tevens links liggen want dat is andere vorm van yield (rente). Voor diversificatie daarin los ik liever versneld de hypotheek af tot we in de laagste rente stap zitten (LTV<50%), dat levert voor nu meer op.
Verder zit ik in de buy-and-hold hoek, en de keuze voor dividend zorgt ervoor dat 'hold' veel makkelijker is, omdat ik elke maand geld krijg zonder daarvoor iets te moeten verkopen. Dus als het straks een keer slecht gaat (bv ontslag), gaan we van herbeleggen naar de uitkering op de betaalrekening zetten.

Dat zijn allemaal persoonlijke keuzes, die je voor jezelf moet afwegen. Begint wel echt met de juiste terminologie, en voor jezelf beslissen hoe je het vorm wilt geven.
Ook dit is een heldere uitleg, thanks! Hier was ik naar op zoek.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• writser
Zr40 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:26:
[...]
Op portfolioniveau is het sowieso geen ramp. En uiteindelijk heb ik de positie met winst gesloten.
Winst of niet, dat is irrelevant. De enige belangrijke vraag is of je om de juiste redenen gehandeld hebt. Het fijne aan zelf een gedegen waardering hangen aan de aandelen in je portfolio is dat het zulke beslissingen makkelijker maakt. Als je weet wat je een bedrijf waard vindt kun je daar ook makkelijker na handelen.

Als je dat niet weet kom je in dit soort lastige situaties. Je bent enthousiast over het bedrijf, maar het reageert misschien te hard op het nieuws, dus verkoop je het weer, maar wanneer koop je het weer terug, wat doe je als het verder omhoog gaat, etc. Nu heb je ineens geen positie meer in Fastned terwijl je altijd heel enthousiast bent geweest over de toekomstperspectieven. Op basis waarvan heb jij besloten dat je verkoopt op een waardering van 270 miljoen en weer wil terugkopen op 250 miljoen? Als je nog steeds denkt dat Fastned in 2040 een miljardenomzet behaalt dan is die 20 miljoen nog geen druppel op de gloeiende plaat. Het zou toch zonde zijn als je over 20 jaar gelijk blijkt te hebben maar alle winst misloopt omdat je in november 2020 je aandelen hebt verkocht omdat de markt te enthousiast reageerde op een persbericht.

Als je niet weet wat je een bedrijf waard vindt dan kun je wellicht beter je stukken vasthouden in plaats van handelen op basis van hoe de markt reageert op bepaalde ontwikkelingen. Sterker nog, zelf zou ik zeggen: als je het niet hebt gewaardeerd moet je het niet eens kopen.

[ Voor 12% gewijzigd door writser op 24-11-2020 10:50 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Afwijken van het plan is historisch voor mij nooit gunstig geweest vergeleken met niets doen. Gisteren ben ik afgeweken van het plan omdat ik teveel keek naar de reactie van de markt. Noem het desnoods een beginnersfout.

Ik houd vooralsnog mijn order op 17 aan. Komt de koers daar niet onder, fijn voor Fastned, jammer voor mij, maar niets aan de hand. Ik heb geen plicht om een positie te hebben. Draagt ook bij aan het verlagen van mijn leverage. ;)

Komt de koers daar wel onder, dan heb ik mijn positie van vorige week terug met een beetje winst en heb ik heel veel geluk gehad. Ik moet mij niet bezig houden met day trading (wat dit feitelijk is geweest) en ik ga het ook niet herhalen.

Blijft de koers boven 17 maar daalt het tot iets boven de verkoopprijs, dan zou ik wellicht die prijs nog accepteren. Geen winst in dat geval, maar ik zie het als het ongedaan maken van een vergissing in ruil voor een klein beetje leergeld.
Pagina: 1 ... 24 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.