Zr40 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:49:
[...]
Dat was ik niet. Maar het is inderdaad wel de heersende perceptie rondom dit bedrijf, en dat is toch voornamelijk waar koersbewegingen op korte termijn vandaan komen. Vandaar dat ik geen stijging had verwacht op dit nieuws.
(Ik heb een kleine long positie.)
Het lijkt mij persoonlijk vrij goed nieuws. Het is namelijk niet alleen een kwestie van meer geld
willen ophalen, maar ook van geld
moeten ophalen. Als ze dat niet lukt zijn ze insolvent als de eerste lichting obligaties afbetaald moeten worden. Die dingen hebben een relatief korte looptijd en moeten hergefinancierd worden. Lukt dat niet, dan is de aandeelhouder natuurlijk de bok (want dan worden de obligaties omgezet in een enorme sloot aandelen of iets creatiefs in die richting). Dat risico is nu in elk geval voor een paar jaar van de baan.
Bovendien, als Fastned geen geld meer kan ophalen kunnen ze de gehoopte groei de komende jaren niet financieren (daar is de omzet nog veel te laag voor). En als Fastned niet kan groeien dan zijn de aandelen min of meer nul waard op dit moment, gezien de schuldenlast.
Kortom, ze hebben gewoon kapitaal nodig om de stoelendans draaiende te houden. En als ze dat ophalen lijkt me dat goed nieuws. Idealiter met een aandelenemissie, maar als dat niet lukt, liever obligaties dan niets.
Sowieso ben ik positief verrast door het feit dat ze dit jaar toch een mooie 30 miljoen hebben opgehaald aan achtergestelde leningen zonder enige voorwaarden tegen 6%. Je moet Fastned nageven, het lukt ze toch verdomd aardig om, met een groen praatje, de bedelhand op te houden bij de particuliere Nederlander. Ook tijdens een crisisjaar. Ik zie nog steeds totaal geen brood in het businessmodel op de lange termijn, maar als je de financiering niet rond krijgt wordt het natuurlijk sowieso niets. En nu kan Fastned in elk geval weer een tijdje verder aanklooien. En wie weet ... Keep the dream alive!
De koersbeweging van vandaag vind ik dan ook niet echt verrassend. Ik zou verwachten dat de markt (terecht?) skeptisch is over de hoeveelheid geld die Fastned kan lospeuteren en positief is over de opbrengst van deze ronde - een stuk meer dan afgelopen zomer en misschien wel de grootste emissie tot nu toe? Mijn eerste gedachte was dan ook dat @
Zr40 vond dat het aandeel te weinig omhoog ging.
[
Voor 31% gewijzigd door
writser op 20-11-2020 17:27
]