Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 106 Laatste
Acties:
  • 792.329 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@Moons De vraag is hoeveel er sinds het vierde winstgevende kwartaal al van S&P inclusion al in het aandeel verwerkt zit. Tuurlijk gaat Tesla omhoog als het aangekocht moet worden (en andere aandelen in andere S&P bedrijven worden dus verkocht in de komende maand). Echter zit er zoveel speculatie dat de waarde van het aandeel compleet los staat van de waarde van het bedrijf. Het heeft ook jaren redelijk vlak gehandeld totdat er winst gemaakt werd ondanks dat de Model 3 productie al even op stoom was dus de afgelopen 12 maanden was deels ook in inhaalrace.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 11:06
De grootste upticks in Tesla op basis van S&P inclusion waren al voor de stocksplit.

Historisch gezien is niet bewezen dat de stockprijs op lange termijn omhoog gaan doordat de S&P het aan hun index toevoegt.
Als koersen omhoog gaan is dat omdat het bedrijf lekker draait. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Polycom schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:30:
Af en toe winst pakken met het verkopen van aandelen en er iets leuks van doen is natuurlijk ook nooit verkeerd ;)
Voor je lange termijn rendement is het killing.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:29
Zr40 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:47:
Geen ervaring mee, maar dat zal niet werken. Zolang je in de EU woont kan je als retail client geen PRIIPs kopen die geen KID beschikbaar stellen. Een F&F account maakt je niet automatisch een professional client voor MiFID; je blijft te maken hebben met dezelfde vereisten.

En zelfs als het wel zou werken - het is de extra kosten niet waard. Je kiest immers voor VTI/VXUS vanwege de lage kosten.

Omwegen die wel werken:
- kopen via opties (dat zijn immers PRIIPs met een KID)
- professional client worden (500k benodigd, 200k actieve handel per jaar, accepteren dat je de beschermingen die specifiek voor retail clients gelden verliest)
Helder. Maar wat voor beschermingen die specifiek voor retail clients gelden zijn daadwerkelijk echt iets waard? Op de site van IB en in dit topic heb ik nog niets concreets kunnen vinden.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Polycom

Poes van goud

RocketKoen schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:11:
[...]

Voor je lange termijn rendement is het killing.
Mijn lange termijn rendement zit niet in aandelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
DJTimo schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:06:
Historisch gezien is niet bewezen dat de stockprijs op lange termijn omhoog gaan doordat de S&P het aan hun index toevoegt.
Als koersen omhoog gaan is dat omdat het bedrijf lekker draait. ;)
Tuurlijk, maar het tegendeel kan je ook niet bewijzen gezien Tesla tot heden de grootste uitzondering was. Het bedrijf wordt natuurlijk niet meer of minder waard, maar net als bij een stock split zijn er meer voorbeelden die nadien stijgen dan dalen. Dat heeft echt niet met het evenement zelf te maken.

Specifiek voor Tesla aandeelhouder is het met name interessant dat er veel meer lange termijn aandeelhouders bij komen. Dit zou meer stabiliteit beloven, maar gezien het kleine aantal Tesla aandelen “op de markt” kan het alle kanten op. Veel zit intern en mag niet verkocht worden en veel particulieren verkopen niet tot het nogmaals x10 doet (waarbij de vraag is of dat reëel is, maar dat is wel de gedachte :+).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Radeoxx schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:18:
[...]

Helder. Maar wat voor beschermingen die specifiek voor retail clients gelden zijn daadwerkelijk echt iets waard? Op de site van IB en in dit topic heb ik nog niets concreets kunnen vinden.
Dit heb ik eerder beschreven:
Zr40 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 18:21:
[...]
IB geeft een duidelijke samenvatting van de beschermingen die specifiek voor retail clients gelden: https://ibkr.info/node/3298

Voor de 'ik weet wat ik wil' belegger is punt 3 de voornaamste reden om als professional client geclassificeerd te willen worden, omdat dat het punt is waar de restricties uit voortvloeien. Merk op dat punt 2 de reden is waarom juist CFD aanbieders klanten aanmoedigen om dit te doen... :F

Punten 6 t/m 8 zijn echt wel dingen waar je wat aan hebt indien je broker fouten maakt in jouw nadeel of failliet gaat.
Om hier nog aan toe te voegen: punt 3 is wat je verhindert om VTI/VXUS te kopen, maar tegelijkertijd is dat ook een van de belangrijkere beschermingen die je als retail client hebt. Het stelt verplicht dat voor alles wat je kan kopen, alle pertinente informatie verstrekt wordt in een eerlijke, duidelijke en niet misleidende wijze. Voor PRIIPs leidt dat dus tot de KID verplichting.

Als professional client geldt die informatieplicht niet. De aanbieder hoeft aan jou geen informatie te verstrekken voordat je het koopt, en wanneer ze dat wel doen is er ook geen verplichting dat die informatie eerlijk, duidelijk en niet misleidend is. Het wordt je eigen verantwoordelijkheid om te controleren dat de informatie die je tot je neemt om het product te begrijpen volledig en accuraat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:29
Zr40 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:28:
[...]

Dit heb ik eerder beschreven:

[...]

Om hier nog aan toe te voegen: punt 3 is wat je verhindert om VTI/VXUS te kopen, maar tegelijkertijd is dat ook een van de belangrijkere beschermingen die je als retail client hebt. Het stelt verplicht dat voor alles wat je kan kopen, alle pertinente informatie verstrekt wordt in een eerlijke, duidelijke en niet misleidende wijze. Voor PRIIPs leidt dat dus tot de KID verplichting.

Als professional client geldt die informatieplicht niet. De aanbieder hoeft aan jou geen informatie te verstrekken voordat je het koopt, en wanneer ze dat wel doen is er ook geen verplichting dat die informatie eerlijk, duidelijk en niet misleidend is. Het wordt je eigen verantwoordelijkheid om te controleren dat de informatie die je tot je neemt om het product te begrijpen volledig en accuraat is.
Helder. Dank. Weinig spannend (voor mij) gezienn ik in het verleden ook deze set ETF's heb gekocht...(VTI/VXUS). Het verschil in kosten vind ik toch aanzienlijk worden, vandaar dat ik, als mijn statuswijziging wordt goedgekeurd, waarschijnlijk zal switchen tussen de NT Fondsen en de Vanguard Fondsen.

[ Voor 8% gewijzigd door radeoxx op 17-11-2020 12:09 ]

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Even vraagje, krijg bij flatex een bericht over dividend uitkering (Shell B )
Voorstel voor dividend naar keuze in aandelen met warrants.

Maar bij instellingen bij Flatex heb ik opgegeven dividend uit te keren als contant.
Wordt daar niet naar gekeken omdat dit buitenlandse aandelen betreft ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-09 22:02
Viper® schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:01:
Even vraagje, krijg bij flatex een bericht over dividend uitkering (Shell B )
Voorstel voor dividend naar keuze in aandelen met warrants.

Maar bij instellingen bij Flatex heb ik opgegeven dividend uit te keren als contant.
Wordt daar niet naar gekeken omdat dit buitenlandse aandelen betreft ?
Als je niets doet krijg je gewoon cash.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy22
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13-09 14:14
Moons schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:36:
[...]

Voorbeurs zit hij ook weer te vlammen, +12%. Onderstaand mijn analyse. Commentaar is welkom!

S&P, en indexfondsen die de S&P tracken, moeten voor 21-dec ~200 miljoen aandelen inkopen. Dat is ongeveer een kwart van het totaal aantal aandelen. Die ook nog eens niet allemaal te koop zijn. Dat leidt tot hogere aandelenprijzen (schaarste).

Anderzijds verandert dit niets fundamenteels aan de business van Tesla, en dus aan de waardering van het bedrijf. Dat betekent dat S&P maar tijdelijk voor een hogere koers zorgt, die dus vanzelf weer daalt. En: wellicht is er allang grootschalig ingekocht door indexfondsen. Dit zat er immers al lange tijd aan te komen.

Conclusie: kan alle kanten op :) Ik pak de popcorn erbij..
Geen idee in hoeverre er waarheid in zit. Maar heb je niet ook kans dat dat soort indexen de prijzen bewust proberen te drukken zodat ze goedkoper inkopen? Gevolg: lagere koers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
JohanNL schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:38:
[...]

Als je niets doet krijg je gewoon cash.
Heeft dividend in de vorm van aandelen nog meerwaarde? Afgezien van het feit dat je geen aankoop kosten zou hebben voor aandelen die je koopt met de cash dividend uitkering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Freddy22 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:41:
[...]

Geen idee in hoeverre er waarheid in zit. Maar heb je niet ook kans dat dat soort indexen de prijzen bewust proberen te drukken zodat ze goedkoper inkopen? Gevolg: lagere koers?
Nee, een index heeft daar geen enkel belang bij. Een index bezit zelf geen assets. Fondsen die de index volgen wel.

Daarnaast, als dat wel het doel was, dan hadden ze het bedrijf veel beter jaren geleden kunnen toevoegen. Al maakt dat voor de koers van de index vandaag niets uit, het betreft immers een market cap weighted index.

[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 17-11-2020 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zr40 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:43:
[...]

Nee, een index heeft daar geen enkel belang bij. Een index bezit geen assets.
Dat ze zelf geen assets hebben betekent natuurlijk niet dat er geen belang is. Ze hebben namelijk wel degelijk een belang in de vorm van hun reputatie. Veel vermogen ziet de S&P als benchmark. Fluctuatie is lijkt mij niet wenselijk, maar de groei van Tesla missen ook niet. Ik denk dat gezien de (stabielere) historie de afgelopen maanden een goed moment gekozen hebben.

Inclusion is trouwens ook een soort van seal of approval vanuit S&P. In de zomer werd nog stevig gespeculeerd dat ze er niet in kwamen vanwege de winst uit emissiecredits terwijl dat afgelopen tijd niet veranderd is. Waarschijnlijk gaat de markt dat nu ook als legitiem maar tijdelijk inkomen zien.

[ Voor 22% gewijzigd door Deveon op 17-11-2020 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Viper® schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:41:
[...]

Heeft dividend in de vorm van aandelen nog meerwaarde?
https://beursbrink.com/kennisbank/s/stock-dividend/

Oordeel zelf :)
Viper® schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:41:
[...]

Afgezien van het feit dat je geen aankoop kosten zou hebben voor aandelen die je koopt met de cash dividend uitkering.
Dat is nog maar de vraag.
Flatex is hier zo heerlijk onduidelijk in, dat het best zou kunnen dat ze gewoon die €3,90 rekenen voor een stock dividend uitkering.

Mochten er toch geen kosten zijn, dan kan het wellicht wel interessant zijn om voor stock dividend te kiezen als je het dividend graag zou willen herbeleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:10
Op het moment ben ik voornamelijk bezig met een saaie VTI/VXUS strategie. Inmiddels is mijn portolio groot genoeg dat ik het verantwoord vind om eens de diepte in te duiken en de maandelijkse inleg in 1 of 2 losse aandelen te steken.
Om wat meer kaas te maken van de 10-Ks,10-Qs en dergelijke heb ik maar eens een accountingboek opengeslagen: een leuke mogelijkheid om kennis bij te spijkeren.

Wat ik mij nu echter afvraag is: hoe kiezen jullie (de mensen die in aandelen zitten) de bedrijven die je gaat uitpluizen? Kies je bijvoorbeeld bedrijven uit de sector waarin je werkzaam bent, die je voorbij ziet komen in het nieuws, of ......
Er zijn zoveel beursgenoteerde bedrijven dat het lastig is om te bedenken waar je je energie in gaat stoppen. Tips over hoe dit aan te pakken en hoe anderen dit doen zijn van harte welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:11
Qwerty-273 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 00:04:
De beurs gaat toch helemaal nergens meer over zeg. Het ziet er wel weer uit als een top jaar (achteraf gezien geluk gehad met instapmoment - dit jaar begonnen via DeGiro op de beurs), maar hoeveel beter kan het nog worden op de termijn? Buiten het standaard stukje van een World + EM etf keuze, later nog een tweetal Europese ETFs toegevoegd om het (voor mijzelf) wat meer in evenwicht te brengen tussen VS en EU.

[Afbeelding]
Trouwens nog een vraagje. Vanwaar de keuze voor European Property Yield en overall overweight op Europe ex-UK? Ik kan er zelf wel iets bij bedenken, maar ben meer benieuwd naar jouw overwegingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
freakaleek schreef op woensdag 18 november 2020 @ 02:11:
Op het moment ben ik voornamelijk bezig met een saaie VTI/VXUS strategie. Inmiddels is mijn portolio groot genoeg dat ik het verantwoord vind om eens de diepte in te duiken en de maandelijkse inleg in 1 of 2 losse aandelen te steken.
Om wat meer kaas te maken van de 10-Ks,10-Qs en dergelijke heb ik maar eens een accountingboek opengeslagen: een leuke mogelijkheid om kennis bij te spijkeren.

Wat ik mij nu echter afvraag is: hoe kiezen jullie (de mensen die in aandelen zitten) de bedrijven die je gaat uitpluizen? Kies je bijvoorbeeld bedrijven uit de sector waarin je werkzaam bent, die je voorbij ziet komen in het nieuws, of ......
Er zijn zoveel beursgenoteerde bedrijven dat het lastig is om te bedenken waar je je energie in gaat stoppen. Tips over hoe dit aan te pakken en hoe anderen dit doen zijn van harte welkom.
Je kiest voor een strategie. Hoe wil je gaan beleggen, waar voel je je goed bij, wat is je doel...?
- Bijvoorbeeld een inkomens belegger, daarvoor valt alles af dat geen uitkeringen geeft. Die limiteert zich dus tot bonds, dividend aandelen, (fixed)income ETF/CEF's, etc.
- Of misschien ben je meer van de onderliggende waarde/koopjesjager, en zet je een grens op een forward P/E van maximaal X of die een discount tegenover NAV hebben
- Misschien juist meer van de veilige kant, simpelweg iets beters willen dan spaargeld. Denk aan gwl-achtige utilities of boodschap-producten of government bonds.
- Of anders wil je enkel grote jongens die zich hebben bewezen en in indexen zijn opgenomen. Denk aan de S&P/nasdag/aex.
- Of groei aandelen of....

Zo kun je tientallen scenario's opzetten, of combinaties ervan, waarbij je uitkomt op een filter waarbij zo 50-75% van de wereldaandelen wegvallen omdat die dus bij voorbaat niet passen bij je wensen of doel of waar je je goed bij voelt. Hoef je er ook geen verder onderzoek naar te doen.

Mijn casus is bijvoorbeeld dividend(growth). Zodoende zit ik in van de techreuzen in de Microsoft/Apple hoek (want: dividend) en niet in Tesla/Amazon/Google/Facebook hoek (want: hebben geen uitkering).
Dat bepaald dan dus dat ik in eerste instantie bij die 2 bedrijven onderzoek zou gaan doen ipv gelijk alle 6.

Voor inspiratie van aandelen, kun je verschillende kanten op als je weet waar je heen wilt.
- blogs (seekingalpha?) afgaan met filters die bij jouw strategie passen.
- Gebruik van stock screeners met ingevoerde parameters volgens jouw eisen.
- Leuke ETF zoeken en kijken in wat voor bedrijven die beleggen
- Nieuws volgen

Dan is het kwestie van lijst opstellen van bedrijven die je interessant lijken, onderzoek doen, evt aankopen, en repeat.

Als je eenmaal bezig bent, komen er vanzelf meer filters bij en vallen andere weg afhankelijk van de ontwikkeling in je portfolio. Bijvoorbeeld dat je 1 of meerdere (sub) sectoren uitsluit omdat je na aankopen/koersveranderingen overweight bent geraakt en dus wilt diversifiëren.

Dit is even heel grof en abstract, maar geeft hopelijk een idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:23

Qwerty-273

Meukposter

WizZie- schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:26:
Trouwens nog een vraagje. Vanwaar de keuze voor European Property Yield en overall overweight op Europe ex-UK? Ik kan er zelf wel iets bij bedenken, maar ben meer benieuwd naar jouw overwegingen.
Dat is puur een persoonlijke voorkeur. Juist om meer van de Europese markt mee te pakken, omdat het natuurlijk in een wereld etf behoorlijk ondersneeuwt ten opzichte van de VS. Hoewel veel bedrijven internationaal actief zijn, en de plaats van de notering dan natuurlijk niet veel meer toevoegt, wil ik graag wel meer Europees er tussen hebben zitten. Ook om "lokale" economische problemen deels uit te sluiten (al hebben de meeste problemen natuurlijk wel impact op de hele wereld door de samenhang van alle grote economieën).

De keuze voor Europe ex-UK is voornamelijk Brexit gerelateerd. In de niet ex-UK variant zit men met 20+% behoorlijk in het VK.
https://www.ishares.com/n...europe-ucits-etf-inc-fund
https://www.ishares.com/n...sci-europe-exuk-ucits-etf

Dat allemaal gezegd hebbende, mijn zwaarte punt ligt wel bij de wereld etf, ruw weg is het 75% wereld, 10% em, 10% euro ex-uk, en dan nog 5% euro prop.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:50
Er is een verschil in ETFs mbt het gewicht dat ze van elk aandeel bezitten. Wat vinden we hiervan, voordeel van wel en voordeel van niet?

Ik snap het concept dat een ETF die niet equal weight hanteerd bijvoorbeeld al heel snel een groot deel in grotere stocks heeft waardoor de ETF meer mee beweegt met de groteren. De equal weight ETF zal minder risico hebben omdat die in veel meer aandelen gelijk aanhoud. Echter ook dus relatief 'veel' in de wat kleinere aandelen. Waarom zou je absoluut gezien net zoveel geld in Apple houden als in Shell of Nestle?

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Waarom zou je wél een factor 50 grotere weging willen hebben in Apple dan, laten we zeggen, Philips?

(Mijn aandelenposities zijn trouwens vrijwel allemaal begonnen op dezelfde weging.)

[ Voor 30% gewijzigd door Zr40 op 18-11-2020 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Zr40 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:24:
Waarom zou je wél een factor 50 grotere weging willen hebben in Apple dan, laten we zeggen, Philips?
Klopt, goede vraag. Helemaal terug naar het beginsel van investeren maakt het natuurlijk niet zoveel uit welke weging je kiest, met een weging kies je eigenlijk je risico. Hoeveel wil je afhankelijk zijn van 1 bedrijf? Als ik overal 1000 euro in stop, en ik krijg overal 5% rendement dan is dat prima, dan maakt de grote van het bedrijf niets uit. Kies ik ervoor om ergens 2000euro in te stoppen en in andere €500 dan doe je dat omdat je meer rendement hoopt te halen uit je grotere investering.

Dat gezegd hebbende waarom kiezen veel ETFs er dan voor om op basis van market cap aandelen aan te houden ipv equal weight ?

>> Signature?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Elke allocatie heeft voor- en nadelen. Voordeel van market-weighted is dat je nergens een mening over hoeft te hebben, het is een 'neutrale' benadering. Nadeel is dat je vooral in de winnaars van gisteren investeert. Wanneer de winnaars doorgaan met winnen, komt dat goed uit natuurlijk.

Een nadeel van andere benaderingen zoals equal weight of GDP-weighted is dat je gigantisch overweighted kan raken in bijv. energy of financial sector. Je kan een portefeuille op zoveel manieren slicen en dicen dat je een over of underweight misschien niet eens in de gaten hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

ChiLLeR schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:28:
[...]
Dat gezegd hebbende waarom kiezen veel ETFs er dan voor om op basis van market cap aandelen aan te houden ipv equal weight ?
In ieder geval heeft het het voordeel dat het eenvoudig is. Net zoals je de selectie van aandelen overlaat aan de markt, laat je ook de weging over aan de markt. Periodiek herbalanceren binnen het fonds is niet nodig, dat bespaart weer kosten.

Net zoals je tegenwoordig ook fondsen hebt met ESG uitsluitingen, zie ik ook fondsen langs komen die individuele posities of zelfs sectoren cappen op een bepaald percentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
freakaleek schreef op woensdag 18 november 2020 @ 02:11:
Tips van andere onderzoeken, met name hier maar ook elders. Momenteel ben ik aan het kijken naar Lemonade. Het klinkt veel belovend omdat ze niet zo maar een verzekeraar zijn maar met name een softwarebedrijf die verzekeringen verkoopt.

Mijn beleggingsstrategie is liever één op tien bedrijven die zich kunnen vertienvoudigen dan de markt volgen. Dit werkt natuurlijk niet voor iedereen maar ik ben nog jong met beperkt vermogen (<50k). Door klein te beginnen en steeds meer in te leggen wanneer het bedrijf groeit is blijft het gevoel dat ik mijn inleg er altijd nog uit kan halen behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Thanks @Zr40 @Longcat , dit soort info zocht ik dus. Verder nog genoeg leesvoer hierover: http://letmegooglethat.com/?q=does+equal+weight+reduces+risk
Als ik zo wat lees maakt het qua performance niet gek veel uit, de S%P500 equal weight doet het historisch gezien iets beter omdat die dus herbalanceerd.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
  • Laatst online: 15-09 11:50
ChiLLeR schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:28:
[...]

Zr40 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:37:
[...]

In ieder geval heeft het het voordeel dat het eenvoudig is. Net zoals je de selectie van aandelen overlaat aan de markt, laat je ook de weging over aan de markt. Periodiek herbalanceren binnen het fonds is niet nodig, dat bespaart weer kosten.
Je kunt hier de prestaties van de afgelopen 15 jaar (wellicht wat kort) terugkijken van de MSCI World Equal Weighted index t.o.v. van de MSCI World index.

Zoals Zr40 al aangaf denk ik ook dat de kosten een belangrijk punt is. De keuze in gelijk gewogen ETF's is beperkt en daarnaast zijn de kosten vaak hoger (of hebben ze een beperkte spreiding over het aantal bedrijven). Al zou gelijk gewogen dan iets beter preseteren is dat voordeel snel weg.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:48
Deveon schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:44:
Tips van andere onderzoeken, met name hier maar ook elders.
@freakaleek: ik zou zeggen: bovenstaande juist niet. Laat je niet beinvloeden door stock tips, nieuwsbrieven, adviezen van beursguru's of stukjes in de krant. En zeker niet door rotzooi op YouTube. Zo kom je in 9 van de 10 keer uit bij dezelfde populaire aandelen (Tesla ..) en loop je het risico dat je je conclusie (al dan niet onbewust) al klaar hebt voor je uberhaupt begonnen bent met je onderzoek en dat je je laat leiden door hypes en de waan van de dag. De sector waar je zelf werkzaam bent weet je natuurlijk veel van af, maar het risico is dat je 'verstand van het product' verwart met 'verstand van het aandeel'. Dat zie je op dit forum ook wel eens, de tweaker die AMD koopt omdat de nieuwe processor zo snel is, zonder ooit te hebben gekeken naar de balans en de marktwaardering. Of de automonteur die aandelen BMW koopt want 'dat zijn de fijnste auto's'. Dat zal best, maar dat hoeft niet te betekenen dat het aandeel een goede koop is.

Onderzoek wat je zelf interessant vindt. Mijn advies zou zijn om te beginnen met wat kleine, tastbare, volwassen bedrijven. Bij een bedrijf als ING of Galapagos kun je het jaarverslag van kop tot staart doornemen en dan weet je nog steeds niet hoe en of ze geld verdienen. Om wat Nederlandse voorbeelden te geven: Lucas Bols, Holland Colours, Porceleyne Fles of ForFarmers.

[ Voor 4% gewijzigd door writser op 18-11-2020 10:28 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@ChiLLeR Heb je ook al gekeken naar hoe een world equal weight eruit zou zien en presteert?
Daar zou je toch wel grote verschillen moeten kunnen waarnemen omdat je dan een veel grotere exposure hebt naar olie,gas,banken,verzekeraars,vastgoed e.d. en zal de informatica sector een stuk kleiner zijn.
Maar ook veel meer naar opkomende markten met al hun eigen valuta en vaak ook van deze valuta afhankelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@ChiLLeR @magneetje Lastige met vergelijking equal weight vs. market cap weighted vind ik dat het vergroten van je universe veel meer impact heeft bij equal weight dan bij market cap. Daardoor kan het veel uitmaken of je naar S&P kijkt, of MSCI world, of FTSE world. Voorbeeldje: stel dat je een equal en market cap weighted index uitbreidt van 100 naar 110 aandelen. Bij equal weight gaan de gewichten van de oude 100 aandelen van 1% naar ~0.9%. Bij market cap kan het zijn dat die 10 nieuwe maar 1% market cap toevoegen en de impact van toevoegen dus nihil is.
Extreem voorbeeld uiteraard, maar wel relevant in de context van wel/niet EM meenemen in je definitie van 'world'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
writser schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:11:
[...]

@freakaleek: ik zou zeggen: bovenstaande juist niet. Laat je niet beinvloeden door stock tips, nieuwsbrieven, adviezen van beursguru's of stukjes in de krant. En zeker niet door rotzooi op YouTube. Zo kom je in 9 van de 10 keer uit bij dezelfde populaire aandelen (Tesla ..) en loop je het risico dat je je conclusie (al dan niet onbewust) al klaar hebt voor je uberhaupt begonnen bent met je onderzoek en dat je je laat leiden door hypes en de waan van de dag. De sector waar je zelf werkzaam bent weet je natuurlijk veel van af, maar het risico is dat je 'verstand van het product' verwart met 'verstand van het aandeel'. Dat zie je op dit forum ook wel eens, de tweaker die AMD koopt omdat de nieuwe processor zo snel is, zonder ooit te hebben gekeken naar de balans en de marktwaardering. Of de automonteur die aandelen BMW koopt want 'dat zijn de fijnste auto's. Dat zal best, maar dat hoeft niet te betekenen dat het aandeel een goede koop is.

Onderzoek wat je zelf interessant vindt. Mijn advies zou zijn om te beginnen met wat kleine, tastbare, volwassen bedrijven. Bij een bedrijf als ING of Galapagos kun je het jaarverslag van kop tot staart doornemen en dan weet je nog steeds niet hoe en of ze geld verdienen. Om wat Nederlandse voorbeelden te geven: Lucas Bols, Holland Colours, Porceleyne Fles of ForFarmers.
Je advies is om jou advies te negeren ga ik opvolgen :+ Niet om je argumenten maar om de inhoud van de argumenten die je geeft. Ik net een link geplaatst naar een YouTube video en vraag me af waarom je dat als rotzooi classificeert of heb je het niet bekeken omdat je het medium per definitie onbetrouwbaar is? Wat je feitelijk zegt is dat je geen RTL Z moet kijken omdat Shownieuws van SBS onzin is. Nu wil ik ook niet zeggen dat Shownieuws interessant is omdat RTL Z dat is (of kan zijn, kijk het zelf niet), maar je kan niet een medium afschrijven op basis van kanaal. Er zitten ook op YouTube echt pareltjes tussen.

Voor mij als IT'er is trouwens Tesla een veel makkelijker bedrijf vanwege die populariteit om te begrijpen dan ING of ForFarmers. Wat weet ik nou van bankieren? En wie gaat mij dat uitleggen op verschillende kennisniveaus? De manier en hoeveelheid informatie die te vinden is speelt een grote rol. Uiteraard is het alleen wel belangrijk om genoeg bronnen te vinden die elkaar bevestigen, aanvullen, corrigeren en niet elkaar napraten (met name relevant voor Tesla).

Op de lange termijn maakt het niet zoveel uit of het op dat moment een goede koop is bij een groeiend bedrijf. Puur statistisch gezien hoef ik maar 1 op de 10 bedrijven goed in te schatten als x10 groei bedrijven. Daarnaast heb ik een watchlist met bedrijven die ik interessant vind maar blijf beperkt in hoeveel ik kan inleggen. :+ Bij een nieuwe inleg ga ik kijken welke van bedrijven op mijn watchlist goed geprijsd zijn of er misschien een interessante nieuwkomer is waarbij ik mij probeer te beperken in maximaal 5-10 bedrijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Longcat
@Deveon Om even voor writser te spreken, die RTL filmpjes hoeven inhoudelijk geen rotzooi te zijn, maar ze gaan je geen edge geven. Ze gaan je alleen dingen kunnen vertellen die al lang oud nieuws zijn. In die zin is het rotzooi, je hebt er niets aan voor het construeren van een portefeuille.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• writser
Het probleem met YouTube (en nieuwsbrieven, RTL Z, etc.) is dat content gemaakt wordt om geld te verdienen voor de maker. Dat jij geld verdient op de beurs is leuk, maar bijzaak. Op YouTube staan geen 'pareltjes' over Holland Colours, want daar zijn geen advertentie-inkomsten mee te verdienen. Wat krijg je wel te zien? Miljarden filmpjes over Tesla, want daar is het klapvee in geinteresseerd. En natuurlijk zijn dat geen saaie filmpjes waarin iemand de voetnoten in het jaarverslag doorspit, of waarin iemand een genuanceerd beeld geeft, want daar is geen kijker in geinteresseerd. Dus wat krijg je voorgeschoteld? Spektakel, hype en speculatie. Als ik naar het channel van dat 'pareltje' van jou kijk zie ik echt letterlijk alleen maar rotzooi. Ik strooi even met wat titels:

Will Tesla Make a $10,000 Consumer Robot?
This Is the Hottest Stock Market Trend In Asia
Holy Grail of Investing, Trump Health Impact on Stock Market
How I Went From $1M to $30M+ In 2020
What is Tesla’s Dojo Supercomputer?

Allemaal rotzooi. Entertainment. Denken dat je hierdoor beter gaat beleggen is vergelijkbaar met denken dat je een auto kan bouwen als je Top Gear kijkt. Ik denk dat @Deveon al te diep in deze bubble zit om er nog uit te komen, maar voor de anderen hier het advies: doe dit niet. Beleggen is vergelijkbaar met een tentamen wiskunde. Het is saai, je moet je lesstof doornemen, opgaven maken, zorgvuldig werken en als je altijd het huiswerk van je buurman overschrijft dan leer je het nooit.

Als je denkt dat je een succesvolle belegger kan worden door het zoeken naar 'pareltjes' die andere mensen aanraden op YouTube, RTL-Z of online fora dan heb je echt totaal de verkeerde mentaliteit en word je vroeg of laat een keer het slachtoffer van mensen die daar misbruik van maken, of ga je de boot in als de hype van de dag ineens verandert.

[ Voor 15% gewijzigd door writser op 18-11-2020 14:56 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

En zo sta ik er ook in bij de betaalde stock picks die ik ontvang. Ik zie het als 90% entertainment, 10% voer voor de watchlist. Ik heb nu een portfolio van 144 interessante bedrijven, maar ik verwacht het zeker niet beter te doen dankzij die picks. Bij wijze van spreken kan ik net zo goed de holdings van een indexfonds overnemen.

Het feit dat ik het tot nu toe beter heb gedaan is een combinatie van geluk en leverage. Voornamelijk geluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:27

3DDude

I void warranty's

rustig jongens,

Een basic account op simplywall.st is gratis.
Je kunt hiermee 10 bedrijven per maand de analyse op doen: soms hebben ze te weinig gegevens en niet alles klopt altijd maar dit geeft je wel een globaal idee van bedrijf X.

Ik kijk ook altijd even naar de insider buyers ;)
Dit geeft meestal een indicatie als ze iets weten.

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Longcat schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:02:
@Deveon Om even voor writser te spreken, die RTL filmpjes hoeven inhoudelijk geen rotzooi te zijn, maar ze gaan je geen edge geven. Ze gaan je alleen dingen kunnen vertellen die al lang oud nieuws zijn. In die zin is het rotzooi, je hebt er niets aan voor het construeren van een portefeuille.
Tuurlijk geeft dat wel een edge. Hoe kan je een bedrijf inschatten als je publieke opinie negeert? De waarde van een aandeel haal je niet alleen uit cijfers en dit is met name waar ik met Tesla mijn voordeel haal. Terwijl de media (en vele analisten) zich zorgen maakt om inkomsten uit emissie credits verdiep ik mij in beschikbaarheid van lithium om de groei van Tesla bij te benen, de potentie hun eigen batterij productie en de techniek achter hun casting van eigen ontwikkelde aluminium.
writser schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:55:
Allemaal rotzooi. Entertainment. Denken dat je hierdoor beter gaat beleggen is vergelijkbaar met denken dat je een auto kan bouwen als je Top Gear kijkt. Ik denk dat @Deveon al te diep in deze bubble zit om er nog uit te komen, maar voor de anderen hier het advies: doe dit niet. Beleggen is vergelijkbaar met een tentamen wiskunde. Het is saai, je moet je lesstof doornemen, opgaven maken, zorgvuldig werken en als je altijd het huiswerk van je buurman overschrijft dan leer je het nooit.
Als je aandelen wilt beoordelen op hun historie en de cijfers dan ben je kansloos tegenover een computer of algoritme. Dat win je echt niet vanaf je zolderkamer. Als dat je strategie is dan kan je beter wegblijven bij losse aandelen en je geld in ETFs stoppen.

Dat vroeger jou aanpak succesvol was geloof ik graag, maar we leven niet in een verandering van tijdperk maar in een tijdperk van verandering. De wereld gaat ontzettend snel en ik zet liever in op de winnaars van de toekomst dan het van het verleden. Bovenstaande video werd dat ook duidelijk benoemd, maar nee dat past niet in de titel. De titel moet je verleiden om te klikken en niet meer dan dat. Of lees jij in de krant ook alleen de titels?

Om content op YouTube te beoordelen moet je natuurlijk wel het platform begrijpen. Je moet weten hoe content makers hun geld verdienen of dit ten koste gaat van de inhoud. Kort gezegd kan je alles tussen de 10 en 20 minuten negeren, maar de video's van rond een uur hebben ontzettend veel inhoud. Echter als je iemands kanaal opent dan zie je deze video's van een uur niet want het algoritme weet dat het geen eye-catchers zijn en hebben van nature niet zoveel views.

Edit: Met pareltje bedoelde ik specifieke videos en niet een volledig kanaal. Tenslotte is het ook iemands brood en kan iemand niet overal de beste in zijn. Echter heeft die persoon toevallig ook 3 uur aan content over de Q3 resultaten. Analyse vooraf, live van de shareholder lettter, live van de conference call en nog eens de highlights. Is dat ook spektakel volgens jou?

[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 18-11-2020 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:15

Sport_Life

Solvitur ambulando

writser schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:55:

Will Tesla Make a $10,000 Consumer Robot?
This Is the Hottest Stock Market Trend In Asia
Holy Grail of Investing, Trump Health Impact on Stock Market
How I Went From $1M to $30M+ In 2020
What is Tesla’s Dojo Supercomputer?

Als je denkt dat je een succesvolle belegger kan worden door het zoeken naar 'pareltjes' die andere mensen aanraden op YouTube of op RTL-Z, heb je echt totaal de verkeerde mentaliteit en word je vroeg of laat een keer het slachtoffer van mensen die daar misbruik van maken, of ga je de boot in als de hype van de dag ineens verandert.
Ik denk dat de meeste mensen op dit forum met name plezier uit beleggen willen halen en niet per se de ambitie hebben een succesvolle /professionele belegger te worden. Kan me zo voorstellen dat als je Tesla op USD 49 hebt gekocht en het aandeel nu op USD 400,- staat, je daar een bepaalde mate van plezier uit haalt. Maar ben je dan een professionele belegger of was je op het juiste moment ingestapt? Ben ik dan ook een professionele onroerend goed investeerder nu mijn woning 40% in waarde is gestegen sinds de aankoop?

Tegelijkertijd zijn er genoeg (ervaren) bezoekers die maandelijks in brede ETFS beleggen , ik zou zeggen dat dat de betere amateur beleggers zijn ;).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
3DDude schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:21:
rustig jongens,

Een basic account op simplywall.st is gratis.
Je kunt hiermee 10 bedrijven per maand de analyse op doen: soms hebben ze te weinig gegevens en niet alles klopt altijd maar dit geeft je wel een globaal idee van bedrijf X.

Ik kijk ook altijd even naar de insider buyers ;)
Dit geeft meestal een indicatie als ze iets weten.
En er zijn ook best sites waar je informatie/adviezen kunt vinden over bedrijven waar geen geld mee te verdienen valt voor de maker ervan, waaronder zelfs forfarmers.
Maar dat betekent natuurlijk niet dat iedereen die deze sites/blogs/video's volgt in een bubbel beland en enkel o.b.v. de informatie verkregen uit die bronnen beleggingsbeslissingen gaat maken.
Volgens mij bedoelde @Deveon dat ook helemaal niet, maar dat schuiven sommigen hier wel in zijn schoenen.

Het valt mij trouwens wel vaker op dat zodra iemand begint of de richting op gaat van / mening geeft over stock picking, dat daar altijd zo heftig op gereageerd moet worden.
Prima wat mij betreft, maar de discussie beland dan eigenlijk altijd ( en nu ook weer ) in een cirkel.
Om daar nou eindelijk eens een conclusie aan vast te knopen: @Deveon wil graag zijn eigen strategie hanteren, die wellicht ver afwijkt van de manier hoe je volgens de boekjes een bedrijf waardeert, maar het blijft alsnog zijn keuze.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:23

Qwerty-273

Meukposter

Het probleem van video vind ik dat het zeer lastig is om te scannen of het de moeite waard is om er naar te kijken. Platte tekst kan je (of ik tenminste) veel makkelijk scannen op interessante stukken, waarmee je snel een inschatting kan maken of het de moeite waard is om het stuk te lezen of niet.

Het zien van tal van video's (met click-bait titels en vaak weinig diepgang) werkt net als reclame in de echte wereld. Het beïnvloed op een eenvoudige manier je gedachten over een aandeel of fonds. Daar moet je zelf voldoende opletten dat je dat helder houdt voor jezelf. Dat geldt ook voor elk ander medium, zoals een nieuwsbrief, of zelfs een koffiepraatje met collega's..

De prijzen op de beurs worden niet volledig bepaald door het product/activiteiten van het bedrijf, ook niet volledig door de bedrijfsvoering en financiële cijfers (de droge stof van writser), maar de menselijke emotie speelt ook mee (zowel van professionele traders als mensen die blind op de beurs instappen). Die emotie kan je natuurlijk wel weer deels aflezen uit de video's of een medium als Robinhood. Maar bij alles kijk je naar vandaag, gisteren en verder terug. Hiermee kan je eigen verwachtingen voorspellen, maar daar zit nooit een volledige zekerheid bij.

Wellicht een relevante quote:
The real Mr. Market is an emotional, irrational aggregation of millions of people with totally different ideas. The logic is elusive because there is none. You could do better by imagining a split personality.

You can trade with Mr. Market, but you cannot really learn from him!

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• freakaleek
Dank iedereen voor de reacties. Ik lees dat er al flink wat discussie is ontstaan.

@Xanaroth Dank voor je uitgebreide antwoord. Een goed idee om te bedenken welk type aandelen je wil hebben. Persoonlijk hoef ik geen uitkerende aandelen, fixed income of iets in die trant: ik ben belastingplichtig in de VS en wil mijn uitkeringen dus laag houden gezien de belastbaarheid van dergelijke uitkeringen.
In combinatie met een lange persoonlijke horizon zal mijn voorkeur dus waarschijnlijk naar het kopen van 1) growthaandelen of 2) `koopjes' uitgaan. Verder hoef ik ook geen daghandelaar te zijn.

@writser Dank voor de tip om bij overzichtelijke bedrijven te beginnen. Groot gelijk dat je bij zulke bedrijven daadwerkelijk iets gaat hebben aan het jaarverslag/financial statement. Ik beleg zonder (expliciete) transactiekosten in de Amerikaanse markt, maar wellicht dat ik NLse bedrijven beter begrijp. Ik zal nog eens nadenken over keuze VS/NL voor de eerste stappen.

@Deveon Ik ben het met je eens dat bepaalde filmpjes en andere bronnen kunnen helpen bij het achterhalen van het verdienmodel van een bedrijf, je te helpen dingen te zien die je nog niet had bedacht etc.. echter, op het moment dat er veel informatie is over een bedrijf betekent dit (~per definitie) dat de prijsvorming ook optimaler zal zijn dan voor bedrijven waar minder aandacht voor is.
Zelf overweeg ik dan ook juist in bedrijven te beleggen waar minder `obvious' aandacht/reclame voor is om op die manier een bepaalde edge, zoals @Longcat het noemt, te verkrijgen. De edge zal toch grotendeels moeten komen van het lezen van de voetnoten die @writser benoemt, in combinatie met het inschatten van toekomstig verdienvermogen.

@Sport_Life Mijn doel is op dit moment dan denk ik om nog een klein stapje te maken boven op het zijn van de `betere amateurbelegger'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 08:04
Sport_Life schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:54:
[...]

Ik denk dat de meeste mensen op dit forum met name plezier uit beleggen willen halen en niet per se de ambitie hebben een succesvolle /professionele belegger te worden. Kan me zo voorstellen dat als je Tesla op USD 49 hebt gekocht en het aandeel nu op USD 400,- staat, je daar een bepaalde mate van plezier uit haalt. Maar ben je dan een professionele belegger of was je op het juiste moment ingestapt? Ben ik dan ook een professionele onroerend goed investeerder nu mijn woning 40% in waarde is gestegen sinds de aankoop?

Tegelijkertijd zijn er genoeg (ervaren) bezoekers die maandelijks in brede ETFS beleggen , ik zou zeggen dat dat de betere amateur beleggers zijn ;).
De betere amateurbeleggers die maandelijks in brede ETF’s beleggen zouden helemaal niet actief moeten zijn in dit topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
Miki schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:32:
[...]

De betere amateurbeleggers die maandelijks in brede ETF’s beleggen zouden helemaal niet actief moeten zijn in dit topic ;)
Touché

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:33

oscar82

De ondertitel

[...]

Klopt. Die zitten er natuurlijk vrij passief in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:11
oscar82 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:36:
[...]

Klopt. Die zitten er natuurlijk vrij passief in ;)
Totaal passief ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
@freakaleek hier wordt helder uitgelegd waarom ik zelf niet in stock picking geloof. Als je overweegt om af te wijken van VTI/VXUS zou ik eerder naar de bewezen factoren kijken zoals value, size en momentum. Dit kan bijvoorbeeld met VFMF (Vanguard multifactor) of IJS (iShares US small value). Die laatste is ook via opties beschikbaar. Hier een beknopte uitleg over factor investing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freakaleek
Pistachenootje schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:42:
@freakaleek hier wordt helder uitgelegd waarom ik zelf niet in stock picking geloof. Als je overweegt om af te wijken van VTI/VXUS zou ik eerder naar de bewezen factoren kijken zoals value, size en momentum. Dit kan bijvoorbeeld met VFMF (Vanguard multifactor) of IJS (iShares US small value). Die laatste is ook via opties beschikbaar. Hier een beknopte uitleg over factor investing.
Bedankt, die link schets inderdaad een somber beeld.

Ik heb naast VXUS/VTI ook een klein deel IJR/VSS om small-cap tilt te hebben. Het kopen van individuele aandelen zou vooral ook een leuk projectje zijn. Eigenlijk staat voor mij het leerproces voorop. Losse aandelen zullen tezamen altijd max 5-10% van mijn totaal belegde vermogen uitmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Precies, daarom koop ik af en toe een individueel aandeel :P

De maandelijkse resultaten van @Zr40 geven ook aan dat je je kunt afvragen of het de investering (in tijd) waard is. De extremen gaan +40% en -/-40% en het gemiddelde bungelt over het algemeen iets boven MSCI World, veroorzaakt door de concentratie in tech en US. Ik voorspel dat het resultaat komende maand ietwat zal tegenvallen, doordat de cruise schepen en airliners het weer goed deden.
(ik zag het even uit m'n hoofd, heb zo niet de overzichten bij me).
Ga je met relatief kleine bedragen werken dan verdienen de meeste hun eigen uurtarief nooit terug.

Desalniettemin is het wel leuk en in bepaalde mate leerzaam (dat de waarde van een aandeel niet altijd afhankelijk is van de resultaten of het product zelf - zie NNOX) om individuele aandelen te hebben.

[ Voor 58% gewijzigd door Sport_Life op 18-11-2020 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03:58
Is er eigenlijk een ETF met voornamelijk Pharma? Niet alleen de organisaties die zich op een covid19 vaccin richten natuurlijk maar ook op middelen tegen chronische aandoeningen, kanker etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Jazco2nd schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:12:
Is er eigenlijk een ETF met voornamelijk Pharma? Niet alleen de organisaties die zich op een covid19 vaccin richten natuurlijk maar ook op middelen tegen chronische aandoeningen, kanker etc.
https://etfdb.com/etfs/industry/pharmaceutical/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Met chips, popcorn 🍿 en bier 🍺 is het best vermakelijk hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Qunix schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:57:
Wie zit trouwens sinds vandaag in $PLTR? Deze IPO is geopend op $10, high van $11,41 en staat nu op een low van $9,11~$9,39. De reference prijs was $7,25.

(PLTR = Palantir)

Overigens heeft de CEO een apart kapsel :P. YouTube: Palantir CEO Alex Karp on the decision to take the company public

Zie ook https://www.marketwatch.c...irect-listing-11601351442
Santee schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:04:
[...]

"The company's name is derived from The Lord of the Rings where the magical palantír were "seeing-stones" which allowed their users to communicate with each other or to see faraway parts of the world."

DD done, I'm in! :9 :+
ChiLLeR schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:51:
[...]

Leuke IPO, kende het niet. Wat aangekocht op $8,95, en nog een eentje open staan op 8,50, incase of you never know O-)
Mooie return, PLTR vandaag op $17,59. Winst afromen, of buy & hold ? 8)

[ Voor 10% gewijzigd door ChiLLeR op 18-11-2020 15:45 ]

>> Signature?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 02:27
Pistachenootje schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:42:
Het grootste probleem bij (multi)factor investeren is natuurlijk de combinatie van EN de skills uit handen geven EN potentiele underperformance. Je moet wel heel sterk in je schoenen staan - of eigenwijs zijn - om 5-10 jaar te gaan indexbeleggen en underperformance ten op zichte van een generiek market cap weighted fonds te hebben. Vaak is het dan een kwestie van tijd voordat je op een bepaald moment opgeeft en maar een market cap fund koopt. Op het moment dat je dan slechte performance hebt, dan weet je in ieder geval dat iedereen het heeft, en dat verzacht de pijn wel.

Neemt niet weg dat factor investing zeker interessant is, maar een gedeeltelijke (value)factor exposure door een GDP adjusted fonds te pakken voelt dan al vaak wat "logischer". Dure markten heb je dan al automatisch een lagere weging van.

Maargoed, zelfs na het vele lezen en kijken over factor investing ben ik nog niet helemaal overtuigd. Rudimentair los ik dat momenteel al op door veel meer VXUS dan VTI te kopen. Ik voel er weinig voor om flink te beleggen in een markt die voor alle historische standaarden - zelfs gecorregeerd voor risk free rate - bijster duur is.

Maargoed, het is de eerste keer dat ik wel enig vertrouwen heb dat er op de langere termijn een hogere RoE te halen valt dan puur market beta. Ik ben alleen nogal sceptisch dat het net als veel investeringsprincipes werkt volgens het Heisenbergprincipe - het meten verandert de uitkomst.

[ Voor 7% gewijzigd door scoobs op 18-11-2020 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Open Outcry
  • Registratie: November 2020
  • Niet online

Open Outcry

Risk 'schreeuwlelijk'

ChiLLeR schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:22:
Er is een verschil in ETFs mbt het gewicht dat ze van elk aandeel bezitten. Wat vinden we hiervan, voordeel van wel en voordeel van niet?
Mijn gedachtetrein is de volgende als voordeel voor equal weight: overgewaardeerde aandelen zijn, omdat ze een hogere relatieve waardering hebben ten opzichte van hun reële waardering, ook bovenmatig vertegenwoordigd in market cap indexen; terwijl dat voor ondergewaardeerde aandelen andersom is. Het liefste zou je wellicht andersom willen. Een relatief hogere vertegenwoordiging van ondergewaardeerde aandelen in je portefeuille ten opzichte van overgewaardeerde aandelen. Althans, als je uitgaat van return to the mean.

Top holdings: LONG PFE, AGN, ACCEL, NYT, RDSA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gervinho
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-08 09:38
ChiLLeR schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:44:
[...]

[...]

[...]

Mooie return, PLTR vandaag op $17,59. Winst afromen, of buy & hold ? 8)
Heb wat afgeroomt sinds ik niet precies weet waar het naar toe gaat wanneer Lockup eindigt (en dus werknemers kunnen cashen/sellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
scoobs schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:48:
[...]
Het grootste probleem bij (multi)factor investeren is natuurlijk de combinatie van EN de skills uit handen geven EN potentiele underperformance. Je moet wel heel sterk in je schoenen staan - of eigenwijs zijn - om 5-10 jaar te gaan indexbeleggen en underperformance ten op zichte van een generiek market cap weighted fonds te hebben.
Klopt. Tracking error tolerance is erg belangrijk. Kan zo maar zijn dat je jaren lang minder presteert dan de markt. Het lezen van enkele boeken van Larry Swedroe heeft mij hierin wel geholpen. Ik heb een flinke small value tilt en ben wel van plan om dat >10 jaar vol te houden. Als ik niet zo veel materiaal had gelezen denk ik niet dat ik zo'n tilt lang genoeg kan volhouden. Daarnaast heb ik ook genoeg brede markt trouwens. Mij maakt het niet zoveel uit wat het beter doet.

Overigens ben ik met de huidige waarderingen van de FAANG en diverse hippe tech stocks wel blij dat ik ook flink in small value zit. Een scenario ala 2000-2002 met small value outperformance t.o.v. de markt zou zo maar kunnen imo. (maar ik weet natuurlijk dat ik de markt niet kan voorspellen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
Pistachenootje schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:32:
Het lezen van enkele boeken van Larry Swedroe heeft mij hierin wel geholpen.
Volgens mij heb je hier enige tijd geleden the incredible shrinking alpha aangeraden. Nog meer boektips die ik op een regenachtige zondag kan doornemen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
scoobs schreef op woensdag 18 november 2020 @ 17:58:
[...]
Volgens mij heb je hier enige tijd geleden the incredible shrinking alpha aangeraden. Nog meer boektips die ik op een regenachtige zondag kan doornemen? ;)
Dat was iemand anders :) 'Reducing the Risk of Black Swans' vond ik erg interessant. 'Your Complete Guide to Factor-Based Investing' op de tweede plaats.

'The Incredible Shrinking Alpha' heb ik nog niet gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Open Outcry schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:06:
[...]

Mijn gedachtetrein is de volgende als voordeel voor equal weight: overgewaardeerde aandelen zijn, omdat ze een hogere relatieve waardering hebben ten opzichte van hun reële waardering, ook bovenmatig vertegenwoordigd in market cap indexen; terwijl dat voor ondergewaardeerde aandelen andersom is. Het liefste zou je wellicht andersom willen. Een relatief hogere vertegenwoordiging van ondergewaardeerde aandelen in je portefeuille ten opzichte van overgewaardeerde aandelen. Althans, als je uitgaat van return to the mean.
Maar dan ga je er volgens mij vanuit dat alle aandelen naar een universeel gemiddelde neigen, toch? Ik bedoel, er zijn zat kleine bedrijven die terecht klein zijn, en zat grote bedrijven die terecht groot zijn. Dan zou je volgens mij niet equal weight willen doen, maar de weging voor elk bedrijf aan willen passen naar hun reële waardering (die je dus niet weet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
JohanNL schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:00:
[...]
Om daar nou eindelijk eens een conclusie aan vast te knopen: @Deveon wil graag zijn eigen strategie hanteren, die wellicht ver afwijkt van de manier hoe je volgens de boekjes een bedrijf waardeert, maar het blijft alsnog zijn keuze.
Spijker op de kop. Wie doet wat iedereen doet krijgt dezelfde resultaten als de rest. Specifiek in dit geval ben ik overtuigd dat andere dat spelletje beter en sneller kunnen dan ik als particulier dus speel ik liever een ander spelletje.

Overigens is Tesla een bedrijf van extreme polariteit en daarom eigenlijk zowel het beste als het slechtste voorbeeld afhankelijk van wat je mening ervan is. Ik zal zeker niet ontkennen dat er vele met de verkeerde redenen in Tesla zitten. Diezelfde zitten vaak ook in andere EV producenten, vaccinaties en recovery stocks. Zo lang genoeg dit doen wordt er ook serieus geld mee verdiend. Echter zegt dat niets over het bedrijf.

Zelf geloof ik ook niet in een gegarandeerde toekomst van Bitcoin, maar wie in februari 2018 na de bubbel gekocht heeft staat inmiddels op een verdubbeling in nog geen drie jaar. High risk, high reward, high loss. Door periodiek in te kopen bij stijging en een lage horizon kan je het risico spreiden dat je inleg kwijt raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-09 22:59
freakaleek schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:51:
[...]

Bedankt, die link schets inderdaad een somber beeld.

Ik heb naast VXUS/VTI ook een klein deel IJR/VSS om small-cap tilt te hebben. Het kopen van individuele aandelen zou vooral ook een leuk projectje zijn. Eigenlijk staat voor mij het leerproces voorop. Losse aandelen zullen tezamen altijd max 5-10% van mijn totaal belegde vermogen uitmaken.
ETF's/beleggingsfondsen in mijn portfolio zijn iets van 5-10% van mijn portfolio, het overige allemaal aandelen.
1 voordeel heb je wel met aandelen, je betaald eenmalig aanschafkosten en daarna niks meer (afhankelijk bij welke broker je zit, anders moet je toch een percentage aan kosten betalen). Bij een ETF weet je dat er kosten verrekend worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Open Outcry
  • Niet online

Open Outcry

Risk 'schreeuwlelijk'

Verwijderd1 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 18:10:
[...]

Maar dan ga je er volgens mij vanuit dat alle aandelen naar een universeel gemiddelde neigen, toch? Ik bedoel, er zijn zat kleine bedrijven die terecht klein zijn, en zat grote bedrijven die terecht groot zijn. Dan zou je volgens mij niet equal weight willen doen, maar de weging voor elk bedrijf aan willen passen naar hun reële waardering (die je dus niet weet).
Niet zozeer een universeel gemiddelde, maar naar hun specifieke reële waardering. Het gaat mij daarbij niet zozeer om de grootte in absolute zin, maar ik richt me specifiek over een relatief te hoge weging van overgewaardeerde bedrijven, ongeacht hun grootte.

Veel simplistisch voorbeeld: stel dat de totale markt bestaat uit twee bedrijven, A en B. A is 50% overgewaardeerd en heeft een market cap van 150; B is 50% ondergewaardeerd en heeft een market cap van 50. Bij EW zijn ze allebei tegen de reële waardering opgenomen, bij MC is A drie keer zo hoog vertegenwoordigd. In dit geval lijkt het me prettiger om een EW index te volgen, als je uitgaat van return to the mean op de lange termijn.

Ik wil daarmee overigens niet zeggen dat equal weight beter is dan market cap, maar ik voel ergens wel dat dit een voordeel zou kunnen zijn. Uiteraard is dit niet het enige waarop je de keuze zou moeten baseren, denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
Sport_Life schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:03:
[...]

De maandelijkse resultaten van @Zr40 geven ook aan dat je je kunt afvragen of het de investering (in tijd) waard is. De extremen gaan +40% en -/-40% en het gemiddelde bungelt over het algemeen iets boven MSCI World, veroorzaakt door de concentratie in tech en US.
Ga je met relatief kleine bedragen werken dan verdienen de meeste hun eigen uurtarief nooit terug.
Dit. De tijd investering in de research van het individuele bedrijf is het me niet waard. Ik heb wel geinvesteerd in individuele bedrijven, maar meer omdat ik het goede of interessante bedrijven vind die het wel eens goed kunnen doen, dan dat de research mij zegt dat de investering een goed idee is.

Dus zit in in een passief S&P500 etf, en een actief managed fund. Af en toe, wanneer het kan, geld erbij storten... Dan heb ik er geen omkijken naar :)

[ Voor 12% gewijzigd door bluebear op 18-11-2020 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Open Outcry schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:06:
[...]

Niet zozeer een universeel gemiddelde, maar naar hun specifieke reële waardering. Het gaat mij daarbij niet zozeer om de grootte in absolute zin, maar ik richt me specifiek over een relatief te hoge weging van overgewaardeerde bedrijven, ongeacht hun grootte.

Veel simplistisch voorbeeld: stel dat de totale markt bestaat uit twee bedrijven, A en B. A is 50% overgewaardeerd en heeft een market cap van 150; B is 50% ondergewaardeerd en heeft een market cap van 50. Bij EW zijn ze allebei tegen de reële waardering opgenomen, bij MC is A drie keer zo hoog vertegenwoordigd. In dit geval lijkt het me prettiger om een EW index te volgen, als je uitgaat van return to the mean op de lange termijn.

Ik wil daarmee overigens niet zeggen dat equal weight beter is dan market cap, maar ik voel ergens wel dat dit een voordeel zou kunnen zijn. Uiteraard is dit niet het enige waarop je de keuze zou moeten baseren, denk ik.
Ja, ik snap waar je heen wilt. Het probleem is echter dat iemand vast moet stellen dat A en B allebei een reële waarde van 100 hebben. Of je zult een andere manier van waardering aan moeten houden (bijvoorbeeld op basis van PE of PB, of nog iets ingewikkelders), maar dan kom je volgens mij al snel in actief beheer territorium.

Zelf ben ik het ook met je eens hoor, liever wat meer in ondergewaardeerde bedrijven dan overgewaardeerde bedrijven. Zelf zit ik daarvoor in wat actief beheerde dingen: Berkshire Hathaway (nu ongeveer 12% van m'n totale portefeuille, vrij groot, maar soit) en Robeco Afrika (naar mijn mening te hard afgestraft een paar maanden geleden, wel duur, en uiteindelijk zit ik daar maar voor 3% in).

Daarnaast zit ik gewoon in indexfondsen, maar speel ik een beetje met de weging (puur naar eigen inzicht). Ik zit wat onderwichtig in de VS (totale US exposure gelimiteerd op 42%), vul de overige developed markets redelijk aan tot de index (met wat extra Pacific en Europa fondsen). Het overige vul ik dan aan met wat emerging markets (voornamelijk NT EM, maar dus ook wat van dat Afrika fonds en een EM SC ETF). Die laatste is dan niet belasting efficient (dividendlek), maar de rest is volgens mij wel redelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
Pistachenootje schreef op woensdag 18 november 2020 @ 18:09:
[...]

Dat was iemand anders :) 'Reducing the Risk of Black Swans' vond ik erg interessant. 'Your Complete Guide to Factor-Based Investing' op de tweede plaats.

'The Incredible Shrinking Alpha' heb ik nog niet gelezen.
Inderdaad, dat was @BrtH in deel 9 van deze topicreeks. Complete Guide.. heb ik inderdaad al gelezen. Ik was alleen vergeten dat het van Swedroe was. Goed boek, en als je wat dieper op de materie wilt ingaan is Asset Management, A systematic approach to factor investing van Andrew Ang misschien wat voor je. En dan vooral chapter 1-4,6,7,14 (volgens mij) vond ik boeiend. De beste man is oa deel van de adviesraad van het Noorwegens oliefonds geweest.

Black swans ken ik niet. Eens kijken of de swedish investor op yt alvast een opsomming heeft. Bedankt iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
[...]

Zeer genuanceerde reactie voor iemand van de vloer! Echt gewerkt?

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08:57

In dit geval wel inderdaad. Het is net zo goed mogelijk dat A 50% ondergewaardeerd is met een market cap van 150 en B 50% overgewaardeerd met een market cap van 50. Dan geeft 'return to real value' op de lange termijn dus juist een slecht resultaat met EW index.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Open Outcry
  • Niet online

Open Outcry

Risk 'schreeuwlelijk'

Maahes schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:58:
[...]

In dit geval wel inderdaad. Het is net zo goed mogelijk dat A 50% ondergewaardeerd is met een market cap van 150 en B 50% overgewaardeerd met een market cap van 50. Dan geeft 'return to real value' op de lange termijn dus juist een slecht resultaat met EW index.
Helemaal eens. Specifiek in de huidige situatie en je bijvoorbeeld all world wil dekken, kun je ook afwegen of je de grootsten over- of ondergewaardeerd vindt.

Overigens zit ik zelf niet EW, met uitzondering van een beperkt stukje TGET.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
Maahes schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:58:
[...]

In dit theoretische voorbeeld is dat misschien allebei mogelijk. Maar als je in de praktijk denkt dat er overgewaardeerde en ondergewaardeerde bedrijven zijn dan zit je per definitie groter in de overgewaardeerde bedrijven en kleiner in de ondergewaardeerde bedrijven. Een equal-weight index lost die problematiek niet meteen op. Maar als je in de S&P belegt koop je later in dit jaar wel een mooie sloot Tesla aandelen op wellicht een idiote prijs, om maar eens een voorbeeld te geven.

[ Voor 13% gewijzigd door writser op 18-11-2020 21:12 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08:57
writser schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:09:
[...]

In dit theoretische voorbeeld is dat misschien allebei mogelijk. Maar als je in de praktijk denkt dat er overgewaardeerde en ondergewaardeerde bedrijven zijn dan zit je per definitie groter in de overgewaardeerde bedrijven en kleiner in de ondergewaardeerde bedrijven.
Dat is alleen het geval omdat we over 50% over- of onderwaardering spreken. Dat is dus relatief t.o.v. de ingeschatte waardering. Neem het volgende voorbeeld:

"A is 10 punten ondergewaardeerd met een market cap van 150 en B 10 punten overgewaardeerd met een market cap van 50."

Kortom, het is dus de vraag hoe de onder- of overwaardering gedistribueerd is, en of dat afhankelijk is van de market cap.

Als we dan weer uitgaan van een efficiente markt (en dat doen alle ETF DCA beleggers hier), dan wordt het nog ingewikkelder, want deze informatie (over de kansverdeling van fouten in de waardering) is ook allang verwerkt in de koers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
phantom09 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:33:
[...]

ETF's/beleggingsfondsen in mijn portfolio zijn iets van 5-10% van mijn portfolio, het overige allemaal aandelen.
1 voordeel heb je wel met aandelen, je betaald eenmalig aanschafkosten en daarna niks meer (afhankelijk bij welke broker je zit, anders moet je toch een percentage aan kosten betalen). Bij een ETF weet je dat er kosten verrekend worden.
Niet helemaal eens met de kosten: VTI bestaat uit 3590 aandelen. Stel je koopt alles in een keer aan en je betaalt per aandelentransactie 1 euro kost dat je 3590 euro.
Stel je hebt over je leven gemiddeld 100k euro vermogen in VTI, kost je dat 30 euro per jaar. Oftewel, pas na ~120 jaar is in een dergelijk geval losse aandelen aankopen goedkoper.

Uiteraard verandert dit indien je maar 360 aandelen aankoopt (10 jaar break even), maar dan geef je diversiteit op. Daarnaast uitstapkosten, 360 aandelen aankopen en managen, etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Uitstapkosten heb je niet met buy en hold :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-09 22:59
freakaleek schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:19:
[...]

Niet helemaal eens met de kosten: VTI bestaat uit 3590 aandelen. Stel je koopt alles in een keer aan en je betaalt per aandelentransactie 1 euro kost dat je 3590 euro.
Stel je hebt over je leven gemiddeld 100k euro vermogen in VTI, kost je dat 30 euro per jaar. Oftewel, pas na ~120 jaar is in een dergelijk geval losse aandelen aankopen goedkoper.

Uiteraard verandert dit indien je maar 360 aandelen aankoopt (10 jaar break even), maar dan geef je diversiteit op. Daarnaast uitstapkosten, 360 aandelen aankopen en managen, etc etc
1. Mjin kosten zijn vaak onder de € 0,38
2. Ik wil geen VTI, SP500, Russel200 of what ever index nadoen. Dan kocht ik dit wel. Ik heb echter wel een selectie van circa 100 verschillende aandelen. Mijn eigen SP100 8)

Herbalanceren doe ik door aandelen bij te kopen waarvan ik een kleinere positie heb. Verkopen doe ik zeer zelden en alleen als ik een idee heb dat het aandeel de komende jaren niet echt fatsoenlijk gaat presteren.

[ Voor 10% gewijzigd door phantom09 op 18-11-2020 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@freakaleek De vergelijking die je maakt is niet helemaal eerlijk. Als je 3590 losse aandelen koopt in een verhouding die overeenkomt met de holdings van VTI, dan heb je het al snel over miljoenen aan kapitaal. Voor het gemak: één miljoen. Die 30 euro per jaar wordt dan al 300. Daarnaast zie je de aankoopkosten voor VTI over het hoofd. Je betaalt echt niet slechts 1 euro voor een aankoop van 1 miljoen; bij zulke bedragen spreek je over percentages.

En je kiest natuurlijk VTI, wat voor retail clients alleen via de optieroute beschikbaar is. Als je met opties werkt dan moet je wel de benodigde koersdata meerekenen (bij IB $3 per maand). Goed, kan je uitzetten in maanden dat je niet bijkoopt.

Ter vergelijking, voor mijn buy & hold in aandelen en opties staat de teller voor commissies YTD op 90,89 euro. Daarmee heb ik 99 aandelentransacties, 98 optietransacties en 1 valutaconversie uitgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 16:37
Sport_Life schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:25:
Uitstapkosten heb je niet met buy en hold :P
Tja ga je nooit iets verkopen dan? Puur op dividend met pensioen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
Wellicht is de nuancerende opmerking dan: wil je als Europeaan diversiteit die de diversiteit van een brede index benadert dan ben je eigenlijk nooit goedkoper af met losse aandelen.
Met daarbij de moeite van het handmatig aan- en verkopen daargelaten.

@Zr40 Excuus, ik zat in mijn Amerikaanse bubbel waar ik wel gewoon (`gratis') VTI kan aankopen. Daar moet ik dan eerlijk bij zeggen dat dat ook kan met Amerikaanse aandelen.

[ Voor 10% gewijzigd door freakaleek op 18-11-2020 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Goed, ik zit zelf ook in een bepaalde bubbel, namelijk de 'meer dan 100k' bubbel. Die 90,89 euro zijn niet letterlijk gratis, maar het is zo klein dat het verschil met gratis verwaarloosbaar is.

Bij 100k is dat nog niet eens 0,1%. Ga je naar het voorbeeld van 1 miljoen, 0,01%.

Ik ben het helemaal met je eens dat bij kleinere vermogens je beter voor een ETF kan kiezen, dan voor replicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
Zijn hier mensen die actief handelen met pharma aandelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Zr40 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:42:
@freakaleek
Ter vergelijking, voor mijn buy & hold in aandelen en opties staat de teller voor commissies YTD op 90,89 euro. Daarmee heb ik 99 aandelentransacties, 98 optietransacties en 1 valutaconversie uitgevoerd.
Dat is echt heel goedkoop voor bij een full service broker, of het reguliere aanbod van NL is gewoon duur.
Bij ETF's ligt het wat genuanceerder, maar beleggingsfondsen kennen een op/afslag om de transactiekosten van in/uitstappers te vergoeden.
De gemiddelde kosten die worden doorberekend aan in/uitstappers is volgens mij iets van 0,1%, dus als je ook slechts die hoeveelheid aan kosten hebt bij je zelf samengestelde portefeuille is dat zeer, zeer netjes.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JohanNL schreef op donderdag 19 november 2020 @ 00:18:
[...]
Dat is echt heel goedkoop voor bij een full service broker, of het reguliere aanbod van NL is gewoon duur.
IB is geen full service broker. Binck trouwens ook niet.

Zoek je in NL naar een full service broker, dan kom je eerder in de hoek van private banking uit.
dus als je ook slechts die hoeveelheid aan kosten hebt bij je zelf samengestelde portefeuille is dat zeer, zeer netjes.
Dit zijn alleen de transactiekosten. Ik heb ook kosten voor koersdata (maandelijks $6 + € 3) voor Euronext, US aandelen en US opties, als je dat meetelt dan verdubbelt het YTD bedrag.

En ik heb natuurlijk externe kosten (die nieuwsbrief), dat zijn natuurlijk geen kosten die de broker in rekening brengt. Ik streep dat weg tegen de fondskosten die ik anders gehad zou hebben.

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:33

oscar82

De ondertitel

Wil je een aandeel bij je nieuwe pan?
Particulieren kunnen binnenkort mede-eigenaar worden van retailer Blokker. In samenwerking met een Amsterdams fintechbedrijf wil Blokker het mogelijk maken dat klanten bij elke aankoop een percentage van het aandelenkapitaal in bezit krijgen.
https://www.parool.nl/ned...len-aan-klanten~bb25e293/

Heel benieuwd hoe ze die precies gaan regelen. Mirage Retail Group draait niet zo lekker de afgelopen jaren. Wel leuk bedacht dit.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Albert Heijn heeft vroeger ook zoiets gedaan. Je kon koopzegels inwisselen voor aandelen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• scoobs
Goed idee. In plaats van koopzegels met een houdbaarheidsdatum kun je je inkopen in een bedrijf met houdbaarheidsdatum. :+

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@writser DSC2 is gisteren al zichtbaar geworden bij IB en vandaag verhandelbaar, maar de warrants zie ik nog niet. Bij Euronext zie ik ook geen aanbod. Zijn deze in tegenstelling tot het aandeel wellicht pas verhandelbaar na de Settlement Date?

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10:46
Beleggen in een volatiel aandeel is toch ook leuk als het sterk omhoog gaat. Genomic Vision is terug als een raket naar boven aan het gaan. Denk er wel over na om ze eruit te gooien als mijn GAK bereikt is.

• writser
Zr40 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:06:
@writser DSC2 is gisteren al zichtbaar geworden bij IB en vandaag verhandelbaar, maar de warrants zie ik nog niet. Bij Euronext zie ik ook geen aanbod. Zijn deze in tegenstelling tot het aandeel wellicht pas verhandelbaar na de Settlement Date?
https://live.euronext.com...quities/NL00150000V1-XAMS

Verhandelbaar, alleen IB heeft ze nog niet toegevoegd.

Onvoorstelbaar!

• Xanaroth
scoobs schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:50:
Goed idee. In plaats van koopzegeks met een houdbaarheidsdatum kun je je inkopen in een bedrijf met verlopen houdbaarheidsdatum. :+
fixed it O-)

Nouja, zullen vast mensen zijn die zoiets interessant vinden of daarvoor vallen. Net zoals die mensen die elk jaar in de zomervakantie gaan vliegen naar verre bestemmingen onder de speciale 4x prijsverdubbelaar actie, ipv ergens in het laagseizoen of voor- danwel najaar die grote reis te maken.

[ Voor 35% gewijzigd door Xanaroth op 19-11-2020 10:18 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Technisch verhandelbaar, maar er is geen aanbod. Wellicht heeft dat een reden, en wellicht is dat dezelfde reden als waarom IB ze nog niet heeft toegevoegd? Ik geloof niet dat niemand ze tegen een hoge prijs wil verkopen :P

• DJTimo
Zr40 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:22:
[...]

Technisch verhandelbaar, maar er is geen aanbod. Wellicht heeft dat een reden, en wellicht is dat dezelfde reden als waarom IB ze nog niet heeft toegevoegd? Ik geloof niet dat niemand ze tegen een hoge prijs wil verkopen :P
De toewijzing is pas net bekend gemaakt.

• writser
Zr40 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:22:
[...]

De quotes die je op Euronext (de website) ziet zijn een uur delayed he. Er is aanbod, die dingen zijn vandaag gewoon gedistribueerd. Het is gewoon heel illiquide instrument, pas net een uurtje verhandelbaar. Ook kreeg je niet bij alle brokers je aandelen en warrants voor de beursopening binnen (slordig ..). Aan de grafiek van het aandeel kun je wel zien wanneer een paar geluksvogels hun aandelen (en dus warrants) daadwerkelijk in hun account hadden. Ruim een kwartier daarna zie jij die orders verschijnen.

[ Voor 16% gewijzigd door writser op 19-11-2020 10:41 ]

Onvoorstelbaar!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hier zijn ze een kwartier delayed. Maar ik zie nu inderdaad net wat aanbod verschijnen.

(Aanbod voor het aandeel zelf verscheen al voor de veiling.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
Bovendien is het overgrote deel van de stukken toegewezen aan het 'old boys' netwerk in Nederland. Ik betwijfel of die mannen überhaupt weten hoe ze een online order moeten inleggen :P . Ik schat in dat de meesten van hen de beurskoers nu geen bal interesseert, die zitten er gewoon in voor de overname.

[ Voor 5% gewijzigd door writser op 19-11-2020 10:57 ]

Onvoorstelbaar!

• scoobs
Tibs schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:09:
Beleggen in een volatiel aandeel is toch ook leuk als het sterk omhoog gaat. Genomic Vision is terug als een raket naar boven aan het gaan. Denk er wel over na om ze eruit te gooien als mijn GAK bereikt is.
Daar heb je vivid voor. Bij de cashback (die je in een aandeel móet stoppen) garanderen ze dat je minimaal de originele waarde vd cashback krijgt. Ook als het aandeel zelf -90% staat. Leuk om met wat referrals en lidl boodschappen een paar tientjes/maand extra in Tesla en andere tenbaggers te stoppen.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@scoobs Het blijft dan ook een cashbackprogramma, niet een brokerage, en je moet het ook niet zien als het kopen van aandelen. Er wordt een bepaald bedrag voor je gereserveerd uit de cashback (= een klein deel van de interchange fee) en die reservering is gekoppeld aan de koers van het aandeel. Er wordt niet daadwerkelijk een aandeel voor je gekocht.

Omdat het om zeer kleine bedragen gaat kunnen ze 'tenbaggers' gewoon uitbetalen uit hun marketingbudget.

[ Voor 22% gewijzigd door Zr40 op 19-11-2020 10:58 ]

• scoobs
Het was ook niet heel serieus, ik heb het immers over tientjeswerk. Wil je met grotere bedragen aan de slag gaan, dan zou je inderdaad naar iets anders moeten kijken.

• Open Outcry
  • Niet online

Open Outcry

Risk 'schreeuwlelijk'

Interessante reconstructie van de Ant Group IPO die geen IPO werd.

Het zet mij in ieder geval verder aan het denken m.b.t. regulation risk in deze landen; waar het tot nu relatief ongebreideld kon ontwikkelen. Mogelijk dat die regulation risk nu ook in een iets ander daglicht staat bij BABA, PRX, etc. Iemand actief in die clubs?

Anderzijds is ook microlending of P2P lending een interessante ontwikkeling op een, wat mij betreft, negatieve manier. Als blijkbaar zo enorm veel partijen actief zijn in die markt en er dus vraag is naar financiering, die op een gebruikelijke manier niet toegekend wordt; dan mag je je wel afvragen of het qua risk nog uit te leggen is. Vooral ook voor degene die financiering nodig heeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:58
Open Outcry schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:54:
Interessante reconstructie van de Ant Group IPO die geen IPO werd.

Het zet mij in ieder geval verder aan het denken m.b.t. regulation risk in deze landen; waar het tot nu relatief ongebreideld kon ontwikkelen. Mogelijk dat die regulation risk nu ook in een iets ander daglicht staat bij BABA, PRX, etc. Iemand actief in die clubs?

Anderzijds is ook microlending of P2P lending een interessante ontwikkeling op een, wat mij betreft, negatieve manier. Als blijkbaar zo enorm veel partijen actief zijn in die markt en er dus vraag is naar financiering, die op een gebruikelijke manier niet toegekend wordt; dan mag je je wel afvragen of het qua risk nog uit te leggen is. Vooral ook voor degene die financiering nodig heeft.
Wat betreft regulatie risico's zijn die niet echt exclusief verbonden aan China en dergelijke. Je ziet bij de FAANG's ook dat in de VS en Europa er steeds meer boetes, concurrentieonderzoeken en regulatie opgetuigd wordt.

Alleen hebben we hier niet De Partij in het spel waar mee gedeald moet worden. Groot worden in China lukt ook niet zonder de zege van de CCP. En groter dan de CCP worden dat lukt niet, daar worden de techbedrijven zo af en toe aan herinnerd.

Wat wel zo is, is dat in EM's tech veel meer greenfields in de financiële wereld kon bouwen bij gebrek aan een legacy financieel stelsel. Dat heeft bijvoorbeeld in een China tot een praktisch duopolie geleid in betaalapps van Tencent en Ant(/Alibaba). En die betaalapps zijn weer onderdeel van superapps waarbinnen deze walled gardens de consument eigenlijk alles kan doen, maar de toegang tot concurrenten is afgeschermd. Maar ook de macht die Tencent en Alibaba hebben door een belang te hebben in praktische alle noemenswaardige start-ups/concurrenten is bizar. Dat begint nu een beetje tegen te staan. Het hele shadow banking systeem in dergelijke landen is vrij stel ontstaan, maar zorgt voor een gebrek aan controle. Voor de CCP is dat cruciaal voor het behouden van stabiliteit en dus hun politieke macht, maar ook voor krediet impulsen en het aan de gang houden van hun groei.

Zelfs wel wat Chinese aandelen zoals een Tencent, Netease en Alibaba. Maar van dergelijke ontwikkelingen sta ik niet zo te kijken.

• Maddog007
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-11-2020
Wat vinden jullie van de valuation van de SPAC Trine en de merger met Desktop Metals? De meeste 3D print stocks zijn rond de 200-300mil waard, de markt is nu zo'n 10 miljard, en dit bedrijf zou na de beursgang opeens 2,5 miljard waard zijn, op basis van toekomstige vooruitzichten en niet op basis van de resultaten van huidige bedrijfsvoering. Zijn dit luchtkastelen of is deze zeer hoge waardering op een of andere manier toch te verantwoorden vanwege het vooruitzicht van mass-production? Hun technologie schijnt superieur te zijn, maar na enige analyse zie ik dat Exone vergelijkbare technologie heeft. Zijn er mensen met verstand van de 3D-print wereld die hier hun licht op kunnen schijnen?

[ Voor 5% gewijzigd door Maddog007 op 19-11-2020 13:19 ]

• Xanaroth
Maddog007 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:18:
Wat vinden jullie van de valuation van de SPAC Trine en de merger met Desktop Metals? De meeste 3D print stocks zijn rond de 200-300mil waard, de markt is nu zo'n 10 miljard, en dit bedrijf zou na de beursgang opeens 2,5 miljard waard zijn, op basis van toekomstige vooruitzichten en niet op basis van de resultaten van huidige bedrijfsvoering. Zijn dit luchtkastelen of is deze zeer hoge waardering op een of andere manier toch te verantwoorden vanwege het vooruitzicht van mass-production? Hun technologie schijnt superieur te zijn, maar na enige analyse zie ik dat Exone vergelijkbare technologie heeft. Zijn er mensen met verstand van de 3D-print wereld die hier hun licht op kunnen schijnen?
Tja, ze hebben wel google/GM/BMW achter zich staan. Dat zijn geen kleintjes maar potentieel serieuze afname klanten als partners. Hoe je zoiets in gaat prijzen.... Ook Tesla lijkt zich in de markt te begeven, weliswaar de concurrent 3d systems, maar bied perspectief aan serieuze groei van de totale markt.

Verder hebben wat van deze bedrijven zich met covid enorm in de kijker gespeeld, door direct on-the-spot componenten te maken voor gebruik bij medische instrumenten omdat de supply chain voor de 'echte' onderdelen het niet aan kon ( https://www.geekwire.com/...ce-vital-equipment-parts/ ).
Misschien niet zo waanzinnig goed als de echte spullen, maar kwa flexibiliteit en leverbaarheid zijn er ogen open gegaan. Elk bedrijf kan daarmee zn downtime of risico management verbeteren.. vandaag kapot, vandaag gerepareerd, ook al is het nieuw bestelde onderdeel pas over weken binnen.

Signalen zijn daarmee ook best sterk dat de hype cycle afgerond is en nu langzaam aan naar echte adoptie en long-term groei gekeken wordt. Alleen wie er wint van de tientallen in die markt?

Lijkt meer gevalletje op wie ga je vooraf gokken. Materialise, Stratasys, ExOne, 3D, Desktop Metals of een kleintje die nog niet eens nadenkt over IPO... Bedenk je ook dat de echte grote jongens als Siemens, GE, 3M de afgelopen jaren ook zelf spullen zijn gaan ontwikkelen en verkopen (zo heeft GE ondertussen https://www.ge.com/additive/printservices waarmee 4 GE-bedrijven alles in-house kunnen. De hardware, software en productie.. https://www.plm.automatio...ditive-manufacturing.html idem)

Denk dan ook niet gelijk dat Desktop Metals an sich een luchtkasteel is daarmee, zit vast potentie in het bedrijf zelf. Mogelijk wel dat SPAC's zélf de hype geworden zijn na cases als Nikola en Virgin Galactic, en dat iets is om in het achterhoofd te houden. De bedrijven die door SPAC's worden overgenomen kunnen over tijd onbedoeld slachtoffer worden in die hype terwijl ze misschien in de basis prima draaien.
Ik zou voor nu eerder naar de ETF's kijken dan gokken op een winnaar.

[ Voor 17% gewijzigd door Xanaroth op 19-11-2020 14:17 ]

• Maddog007
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-11-2020
Xanaroth schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:04:
[...]

Tja, ze hebben wel google/GM/BMW achter zich staan. Dat zijn geen kleintjes maar potentieel serieuze afname klanten als partners. Hoe je zoiets in gaat prijzen.... Ook Tesla lijkt zich in de markt te begeven, weliswaar de concurrent 3d systems.

Verder hebben wat van deze bedrijven zich met covid enorm in de kijker gespeeld, door direct on-the-spot componenten te maken voor gebruik bij medische instrumenten omdat de supply chain voor de 'echte' onderdelen het niet aan kon ( https://www.geekwire.com/...ce-vital-equipment-parts/ ).
Misschien niet zo waanzinnig goed als de echte spullen, maar kwa flexibiliteit en leverbaarheid zijn er ogen open gegaan. Elk bedrijf kan daarmee zn downtime of risico management verbeteren.. vandaag kapot, vandaag gerepareerd, ook al is het nieuw bestelde onderdeel pas over weken binnen.

Signalen zijn daarmee ook best sterk dat de hype cycle afgerond is en nu langzaam aan naar echte adoptie en long-term groei gekeken wordt. Alleen wie er wint van de tientallen in die markt?

Lijkt meer gevalletje op wie ga je vooraf gokken. Materialise, Stratasys, ExOne, 3D, Desktop Metals of een kleintje die nog niet eens nadenkt over IPO... Bedenk je ook dat de echte grote jongens als Siemens, GE, 3M de afgelopen jaren ook zelf spullen zijn gaan ontwikkelen en verkopen (zo heeft GE ondertussen https://www.ge.com/additive/printservices waarmee 4 GE-bedrijven alles in-house kunnen. De hardware, software en productie.. https://www.plm.automatio...ditive-manufacturing.html idem)

Denk dan ook niet gelijk dat Desktop Metals an sich een luchtkasteel is daarmee, zit vast potentie in het bedrijf zelf. Mogelijk wel dat SPAC's zélf de hype geworden zijn na cases als Nikola en Virgin Galactic, en dat iets is om in het achterhoofd te houden. De bedrijven die door SPAC's worden overgenomen kunnen over tijd onbedoeld slachtoffer worden in die hype terwijl ze misschien in de basis prima draaien.
Ik zou voor nu eerder naar de ETF's kijken dan gokken op een winnaar.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik ben zeer geïnteresseerd in Desktop Metal omdat ik de CEO en het team wat erachter zit wel echt fantastisch vind en omdat ze na de beursgang meteen 500mil in kas hebben voor m&a, en het gerucht gaat al dat ze ExOne over gaan nemen. Ik wil graag instappen maar vraag mij af of de $10 huidige koers een goede deal is of dat dit in elkaar zal klappen na de beursgang, aangezien ik in ieder geval op basis van de huidige financiën niet op een valuatie van 2,5 miljard kom hoewel het toekomstperspectief er wel geweldig uitziet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 19:01
writser schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:30:
Hoe is het animo hier rond de Dutch Star Companies II SPAC? CM.com pakt tot nu toe aardig uit. Ze proberen het trucje te herhalen:

[...]
Leuk artikel hierover op het FD zojuist: https://fd.nl/beurs/13648...e-op-de-amsterdamse-beurs
10% rendement in 21 seconden. Hier is een meesterbelegger aan het werk! Of wat dacht u van 20% in 9,5 minuut? Ook niet slecht geboerd. Van die tweede spekkoper kunnen we niet met zekerheid stellen dat hij of zij inderdaad vlotjes een opbrengst van een vijfde heeft gescoord, omdat we de koopprijs niet kennen. Van de eerste wel.

Hoe dat zit? We hebben het hier over de eerste handelsdag van Dutch Star Companies 2. Dat is een zogeheten spac, een beursgenoteerde zak geld die op zoek gaat naar een private onderneming om een minderheidsbelang in te nemen. Als spac en bedrijf fuseren, krijgt die laatste een beursnotering. Zo deed techbedrijf CM.com het in februari.
Pagina: 1 ... 22 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.