Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 106 Laatste
Acties:
  • 790.436 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moons
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-06 15:27
Ik ben van plan een effectenkrediet op te nemen. Ik weet dat veel mensen hier geen fan zijn van kopen op margin (en terecht) – maar volgens mij is dit anders, omdat ik de aandelen al cash gekocht heb en nu als onderpand ga gebruiken.

Situatie:
Het gaat om (stel) 10 aandelen Tesla, laatste slotkoers USD 408. Ik wil een effectenkrediet van USD 645 opnemen. Maintenance margin is 66%. Er is dus per aandeel USD 139 beschikbaar aan liquiditeit (34% x USD 408).

Alternatief is 1,58 aandeel te verkopen, dan kom je ook aan USD 645. Maar ik wil de aandelen liever vasthouden. Het gaat om meer dan 10 aandelen, maar heb alles even omgerekend naar 10 stuks. Vandaar dit komma-getal.

Tot het weer is afgelost (ca. na half jaar), betaal ik er een paar procent rente voor. En ik loop een aantal risico’s:
  • Koers kan dalen. Onder de 350 dalen lijkt me sterk. Maar alles is natuurlijk mogelijk.
  • Maintenance margin kan stijgen. Da's een blackbox. Broker verhoogt die bij hoge volatiliteit, laag handelsvolume, etc.
Zolang bijvoorbeeld de koers boven USD 322 en de margin onder 80% blijft, zit ik goed: 20% van USD 322 = USD 64 (keer tien om op 645 uit te komen)

In een extreem geval (margin naar 90%, koers naar USD 200) krijg ik een margin call en gaan ze 2,48 aandelen verkopen, zodat het negatieve saldo op de geldrekening minder wordt: 645 – 2,48 x 200 = 149 USD. Want dat is gelijk aan die 10% van de resterende aandelen: 10% x (10 - 2,48) x 200 = USD 149.

Ik ben dan dus verplicht geweest zo’n 25% van de aandelen voor een slechte prijs (USD 200 i.p.v. actueel USD 408) te hebben verkocht. Ik durf die gok wel aan (mijn gemiddelde aankoopprijs is USD 49)

Ik hoor graag of ik de risico’s juist zie, of dat ik dingen gemist heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:01
@Moons De debetrente is natuurlijk gewoon jammer en waarom denk jij dat de koers van Tesla te laag is en deze binnen een paar maanden hoger staat?
Zoals je zelf ook al opmerkte loop je het risico dat je je hele portefeuille ( alleen bestaande uit Tesla? ) mag ruimen omdat de koers zo ver is gedaald, en dat is echt niet ondenkbaar bij een aandeel als Tesla.

Mocht je dit toch willen doen, is het wellicht ook een idee om in jouw geval put opties tesla te schrijven of het kopen van call opties, zodat je geen/veel minder debetrente betaald.
Belangrijk is wel om te kijken wat de kosten zijn bij jouw bank/broker voor het kopen en exercisen van opties.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
@Moons Ik vraag me vooral af waar je acuut 645 dollar voor nodig hebt. Consumptieve uitgave of om meer aandelen mee te kopen? Als je moet lenen voor een consumptieve uitgave met je aandelen als onderpand, dan heb je teveel belegd imo.

Edit: Ik zie nu dat het om voorbeeldgetallen gaat. Als het om significant grotere bedragen gaat, verandert dat het verhaal enigszins, maar als het om een paar honderd euro gaat, zou ik je aanraden je uitgave uit te stellen tot volgende salarisbetaling of een deel van je aandelen te verkopen.

Ik vind trouwens dat een consumptieve uitgave doen met geleend geld veel erger is dan aandelen kopen met geleend geld, dus je argument dat je aandelen met eigen vermogen zijn aangekocht, maakt de casus niet veel beter.

[ Voor 56% gewijzigd door Longcat op 15-11-2020 21:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Moons schreef op zondag 15 november 2020 @ 21:09:
Ik ben dan dus verplicht geweest zo’n 25% van de aandelen voor een slechte prijs (USD 200 i.p.v. actueel USD 408) te hebben verkocht. Ik durf die gok wel aan (mijn gemiddelde aankoopprijs is USD 49)
Je vergelijkt met de aankoopprijs, maar dat is niet juist. Je moet vergelijken met de prijs die het vandaag bij verkoop zou opleveren. Want je wil gebruik maken van effectenkrediet zodat je juist niet vandaag hoeft te verkopen.

De rest ziet er grotendeels correct uit. Je houdt rekening met zowel de waardedaling als met de maintenance margin.

Het is trouwens niet helemaal duidelijk uit je verhaal of je alleen maar aandelen Tesla hebt (of welk bedrijf dan ook). Een niet-gespreid portfolio in combinatie met effectenkrediet is uitermate riskant. Individuele aandelen kunnen namelijk veel harder bewegen dan de markt als geheel.

Zelf maak ik ook redelijk wat gebruik van margin, maar dit doe ik met een gespreid portfolio (zij het met een redelijke tech exposure) van 144 aandelen, waaronder Tesla, en een handjevol opties. Maart/april was wel even spannend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03-07 23:23
Moons schreef op zondag 15 november 2020 @ 21:09:
Ik ben van plan een effectenkrediet op te nemen. Ik weet dat veel mensen hier geen fan zijn van kopen op margin (en terecht) – maar volgens mij is dit anders, omdat ik de aandelen al cash gekocht heb en nu als onderpand ga gebruiken.
Aan zoiets zat ik ook te denken. Maar dan anders. Ik heb een portfolio en neem koop dan aandelen op marge.
Zeg dat ik voor 5% koop en de andere 95% zijn aandelen die ik al betaald heb. In theorie betaal ik dacht ik nog geen 2% rente. Als ik daarnaast een aandeel koop wat niet al te volatile is en een redelijk rendement heeft heb ik een positief rendement.

[ Voor 3% gewijzigd door phantom09 op 15-11-2020 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moons
Dank voor de reacties!
JohanNL schreef op zondag 15 november 2020 @ 21:36:
@Moons De debetrente is natuurlijk gewoon jammer en waarom denk jij dat de koers van Tesla te laag is en deze binnen een paar maanden hoger staat?
Ik zit long term in Tesla, ik verwacht dat ze in 10 jaar nog een keer x10 gaan. Ook een discussie waard, maar misschien op een ander moment?
je hele portefeuille ( alleen bestaande uit Tesla? )
Nee, niet alleen Tesla, maar om de discussie zuiver te houden (Tesla verkopen of niet) op deze manier beschreven.
Longcat schreef op zondag 15 november 2020 @ 21:42:Ik vind trouwens dat een consumptieve uitgave doen met geleend geld veel erger is dan aandelen kopen met geleend geld, dus je argument dat je aandelen met eigen vermogen zijn aangekocht, maakt de casus niet veel beter.
Het is geen consumptieve uitgave, maar de hypotheek. Om een bepaalde reden is het beter om vóór de jaarwisseling een extra aflossing te doen, i.p.v. over een half jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moons
Zr40 schreef op zondag 15 november 2020 @ 22:00:
[...]

Je vergelijkt met de aankoopprijs, maar dat is niet juist. Je moet vergelijken met de prijs die het vandaag bij verkoop zou opleveren. Want je wil gebruik maken van effectenkrediet zodat je juist niet vandaag hoeft te verkopen.
Da's een interessante. Ik probeer om de huidige koerswinst (408 minus 49 aankoopprijs) niet als winst te zien. Heb het geld immers niet in de zak; pas als ik verkoop (en daar wil ik nog 10 jaar mee wachten). Daarom dat ik vergelijk met die aankoopprijs: ook bij een margin call heb ik nog eruit gehaald dan er ooit in is gegaan.
Een niet-gespreid portfolio in combinatie met effectenkrediet is uitermate riskant. Individuele aandelen kunnen namelijk veel harder bewegen dan de markt als geheel.
Mee eens. Vandaar dat ik maar een deel van de ruimte wil gebruiken (64 van de 139 USD). Misschien moet ik nog lager zitten, maar 10% van de 33%-margin gebruiken: 40 USD per aandeel lenen, en de rest van het bedrag ophoesten door 0,69 aandeel te verkopen. Die verkoop levert 0,69 * 408 = 281 USD op; de resterende 9,31 aandelen gebruik ik dan als onderpand voor 372 USD (9,31x 40 USD). En 281 en 372 samen komt ook op de gewenst 654 uit.
De rest ziet er grotendeels correct uit. Je houdt rekening met zowel de waardedaling als met de maintenance margin.
Thanks! Dan ga ik er nog even verder op broeden :)

[ Voor 26% gewijzigd door Moons op 15-11-2020 22:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-07 20:22
Da's een interessante. Ik probeer om de huidige koerswinst (408 minus 49 aankoopprijs) niet als winst te zien. Heb het geld immers niet in de zak; pas als ik verkoop (en daar wil ik nog 10 jaar mee wachten). Daarom dat ik vergelijk met die aankoopprijs: ook bij een margin call heb ik nog eruit gehaald dan er ooit in is gegaan.
Dat is een slechte manier van redeneren. Vermogen is vermogen, of dat nou in contanten zit of in aandelen en op welke prijs je hebt gekocht maakt niet uit. Alleen in je hoofd.

Als je die aandelen op 600 had gekocht dan stond je nu in de min en dan wil je je hypotheek ineens niet meer afbetalen? Dan hou je jezelf voor de gek.

Ik weet niet wat voor bedrag je moet ophoesten voor je hypotheek maar als het om een groot bedrag gaat zou ik zeggen: ga niet lopen klooien met een lening, het is het risico niet waard. En als het om een paar duizend euro gaat zou ik zeggen: als je dat bedrag niet kan ophoesten dan vraag ik me sowieso af waarom je aan het beleggen bent. Volgens mij heb je gewoon last van een gevalletje Tesla FOMO :) .

[ Voor 34% gewijzigd door writser op 15-11-2020 22:33 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:29

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zou je dit ook doen als je gak 408 was? Of zou je dan verkopen en over een half jaar weer kopen?
Ik zou de gak loslaten en uitgaan van de huidige waarde.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moons
Sport_Life schreef op zondag 15 november 2020 @ 22:25:
Zou je dit ook doen als je gak 408 was? Of zou je dan verkopen en over een half jaar weer kopen?
Haha ja, dan zou ik inderdaad verkopen..
Ik zou de gak loslaten en uitgaan van de huidige waarde.
Dank en @writser ook. Ik begrijp jullie punt. Toch wil ik mezelf niet rijk rekenen - wie weet gaan ze failiet (gaat best moeilijk met positieve cashflow, maargoed) en ben ik alles kwijt. Dat wil ik niet erg vinden. En door op deze manier te denken lukt dat vrij aardig.
Maar voor deze beslissing zal ik dan niet op de GAK letten :)
Zr40 schreef op zondag 15 november 2020 @ 22:00:
Zelf maak ik ook redelijk wat gebruik van margin, maar dit doe ik met een gespreid portfolio (zij het met een redelijke tech exposure) van 144 aandelen, waaronder Tesla, en een handjevol opties.
@Zr40 Nee, ik beleg maar in een handjevol aandelen. Ik lees/onderzoek me helemaal stuk in een bedrijf (daar zit ook een groot deel van de lol in) voor ik hun stukken koop. Ik weet het, dat is vrij onconventioneel. Tot nu toe heeft me dat geen windeieren gelegd. Maar ieder zijn stijl ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Moons op 15-11-2020 23:14 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Moons schreef op zondag 15 november 2020 @ 22:29:
[...]

@Zr40 Nee, ik beleg maar in een handjevol aandelen. Ik lees/onderzoek me helemaal stuk in een bedrijf (daar zit ook een groot deel van de lol in) voor ik hun stukken koop. Ik weet het, dat is vrij onconventioneel. Tot nu toe heeft me dat geen windeieren gelegd. Maar ieder zijn stijl ;)
Is Tesla het meest stabiele daarin? Zelf begrijp ik wel dat je Tesla niet weg wilt doen, maar er tegen lenen vind ik wel een groot risico. Zeker met het nieuws van mogelijk Covid besmetting bij Elob Musk. Verder zeker geen fan van marge, levert die aflossing dit jaar echt zoveel op?

De kans dat Tesla nog een half jaar vlak blijft is trouwens niet heel gek. Waarschijnlijk pas rond Q2/Q3 wordt Berlijn, FSD, solarroof en batterijen ingeprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:36
Deveon schreef op maandag 16 november 2020 @ 07:07:
[...]

Is Tesla het meest stabiele daarin? Zelf begrijp ik wel dat je Tesla niet weg wilt doen, maar er tegen lenen vind ik wel een groot risico. Zeker met het nieuws van mogelijk Covid besmetting bij Elob Musk. Verder zeker geen fan van marge, levert die aflossing dit jaar echt zoveel op?

De kans dat Tesla nog een half jaar vlak blijft is trouwens niet heel gek. Waarschijnlijk pas rond Q2/Q3 wordt Berlijn, FSD, solarroof en batterijen ingeprijsd.
Het feit dat een COVID besmetting bij Elon Musk mogelijk impact zou kunnen hebben op de koers betekent voor mij eigenlijk maar één ding. Wegblijven bij dit aandeel. Dit betekent dat er zoveel speculatie en ondoordachte investeerders in dit aandeel zitten en de ervaring leert dat degelijk soort aandelen enorm volatiel kunnen zijn en heel hard kunnen dalen. Geen goede basis om in te stappen of op grond hiervan geld te lenen. Persoonlijk doet mij de denkwijze van de gemiddelde Tesla aandeelhouder mij denken aan de Bitcoin bubbel in 2017/2018. Als ik de vraagsteller was zou ik een deel van mijn Tesla aandelen verkopen voor de extra aflossing op mijn hypotheek. Volgend jaar kun je weer opnieuw deels instappen in Tesla. Je verliest er geen geld mee, hooguit wat rendement indien Tesla tegen mijn verwachting in toch nog een sprong om hoog maakt maar dat lijkt me persoonlijk niet zo'n ramp gezien jou GAK.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
@Moons Bedenk je ook dat de koers 'gewoon' stabiel of licht dalend kan zijn.

Bijvoorbeeld: je betaald straks x% rente (zeg 2% rente) over dit 'consumptief krediet' om aandelen vast te houden die in waarde zijn gedaald (zeg 3%) - dan was je dus 5% beter af geweest om nu te verkopen en in verloop van 6 maanden tijd terug te kopen.

Ze zijn net van 160 naar 200 naar 180, 330, 280, 310, 270, 500, 330 450 380 450 415 460 390 440 410 gegaan. De grofweg pieken en dalen van de afgelopen 6 maanden.
Waarop baseer je dat ze dus de komende 6 maanden omhoog gaan, met zo'n grillig verloop? Ja er zitten lekkere stijgingen in, maar ook crashes tot 30%. Allemaal in dezelfde periode.
Zolang bijvoorbeeld de koers boven USD 322 en de margin onder 80% blijft, zit ik goed: 20% van USD 322 = USD 64 (keer tien om op 645 uit te komen)
Nee dus. Je zit effectief gezien enkel goed met deze leen structuur als de koers stijging MEER is dan de rentekosten over de loopduur. Wanneer de koersstijging minder is dan de rentekosten dan is verkoop+terug koop de betere optie vanuit financieel oogpunt.

Met koersdoel 322 had je 'nu' op 410 kunnen verkopen, straks terugkopen, en verschil in je zak steken.

[ Voor 19% gewijzigd door Xanaroth op 16-11-2020 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-07 16:33
Bij ABN AMRO is het mogelijk om te kiezen voor DRIP aan of uit, maar ook om de keus te maken om te kiezen voor de optie: ‘Dividend uit beleggingsfondsen via onze beleggersgiro herbeleggen’.

Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat DRIP sowieso nodig was om de keuze herbeleggen aan te zetten maar dat lijkt niet zo te zijn.

Is er een reden wanneer je kiest voor NT World om DRIP aan te zetten als er ook al de keus is zonder DRIP om automatisch dividend te herbeleggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik meen dat DRIP specifiek gaat over het herbeleggen van cash dividend uit aandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:02
Ik dacht ook dat DRIP bij ABN niet werkt voor beleggingsfondsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moons
Volgens mij lopen er nu in de discussie twee zaken door elkaar:
1. Wat zijn de risico's van een effectenkrediet?
2. Wat vinden we van het aandeel Tesla?

De eerste vraag was mijn oorspronkelijke vraag. Ik heb inmiddels genoeg informatie om een doordachte keuze te maken (namelijk: dat de baten niet opwegen tegen de risico's). Of hoe @writser het formuleert:
Volgens mij heb je gewoon last van een gevalletje Tesla FOMO :) .
De tweede vraag is natuurlijk ook interessant.
49euro schreef op maandag 16 november 2020 @ 08:21:
Het feit dat een COVID besmetting bij Elon Musk mogelijk impact zou kunnen hebben op de koers betekent voor mij eigenlijk maar één ding. Wegblijven bij dit aandeel. Dit betekent dat er zoveel speculatie en ondoordachte investeerders in dit aandeel zitten en de ervaring leert dat degelijk soort aandelen enorm volatiel kunnen zijn en heel hard kunnen dalen.
Het lijkt mij geen probleem dat een aandeel volatiel is. Als je gelooft in het lange-termijn-potentieel van het aandeel (horizon: > 5 jaar) dan maakt het niet zoveel uit wat een aandeel dag-op-dag doet. Uiteraard alleen beleggen met geld wat je langere tijd kunt missen, etc.
Xanaroth schreef op maandag 16 november 2020 @ 08:26:
@Moons
Waarop baseer je dat ze dus de komende 6 maanden omhoog gaan, met zo'n grillig verloop? Ja er zitten lekkere stijgingen in, maar ook crashes tot 30%. Allemaal in dezelfde periode.
Ik heb geen verwachting over de komende 6 maanden. Ik kan genoeg redenen bedenken voor een stijging, maar ik probeer de markt niet te timen. Dus ik houd (met de 65% resterende aandelen) gewoon vast aan buy-and-hold.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:37
Pistachenootje schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:22:
Ik dacht ook dat DRIP bij ABN niet werkt voor beleggingsfondsen.
Een DRIP is in principe alleen voor aandelen, en dan ook nog alleen voor bedrijven die het ondersteunen. Volgens mij alleen large caps in de US. In Europa heb je dan wel weer veel bedrijven met een keuze dividend, maar dat is wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Hielko schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:08:
[...]

Een DRIP is in principe alleen voor aandelen, en dan ook nog alleen voor bedrijven die het ondersteunen. Volgens mij alleen large caps in de US. In Europa heb je dan wel weer veel bedrijven met een keuze dividend, maar dat is wat anders.
Ook Amerikaanse ETFs werkten bij mij met DRIP. Bij IB tenminste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Je hebt DRIP en je hebt DRIP. Het een is een programma dat ondersteund kan worden door bedrijven, het ander is een 'koop aandelen met ontvangen dividend' standing order bij je broker. Die tweede wordt ook vaak DRIP genoemd maar is het niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 16-11-2020 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
TheDukemaster schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 17:44:
https://tweakers.net/nieu...dende-autos-verkopen.html

Indien waar zou dit toch een flinke impact moeten hebben op de beurswaarde. Uber staat na de recente rally momenteel op een all time high, echter ze maken alleen maar verlies en ze hebben het zwaar in corona tijd. Volgens mij zit dus een aardig deel van hun beurswaarde in de belofte van de toekomst en het autonome rijden, dus lijkt me dat die koers straks hard onderuit gaat?
Futures staan gewoon hoger: https://www.marketwatch.com/investing/stock/uber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDukemaster
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-06 13:20
Ik zag het inderdaad, denk dat de meeste aandeelhouders toch liever zien dat Uber zich meer richt op hun kernactiviteiten en blij zijn met het extra kapitaal dat een verkoop zou opleveren. Vraag zal zijn hoe dringend wil Uber van die divisie af en levert de verkoop meer of minder op dan de 6 miljard waar het op gewaardeerd wordt.

Ik zie het persoonlijk niet als een positieve ontwikkeling voor het bedrijf, vooral niet op lange termijn, en wellicht toch een teken dat er geld nodig is. Totale omzet afgelopen kwartaal was 18% lager dan vorig jaar en dat terwijl de omzet uit de bezorgservice met 125% was gestegen. Daarbij is het verlies voor dit jaar al opgelopen tot 5.8 miljard(oftewel bijna net zo veel als de totale waardering van de divisie voor zelfrijden auto's) en dat zal de komende kwartalen niet veel beter worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:49
ook Moderna schijnt een vaccin te hebben en alles spuit er vandoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-07 17:42

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Cai schreef op zondag 15 november 2020 @ 09:54:
Ik zit in de situatie dat ik binnenkort een (voor mij) significant bedrag (+-1m) zal ontvangen.

Ik heb nu nog gewoon een goede baan, waarin ik ruim alle zaken (ook leuke dingen, zoals vakanties) kan betalen. (Nu ik dit tik, twijfel ik of FO topic niet beter is)
@Cai Ik was even nieuwsgierig: heb je hier nuttige info gekregen :?
bijna iedereen schreef: laat je adviseren door een fin. beheerder, maar dat was je toch al van plan;
geen verhuiswensen schrijf je: waarom niet ?
(als ik logisch nadenk hou ik 2 opties over: een erfenis of toch de loterij gewonnen :? )

wellicht een idee om in het FO topic verder te gaan, ben wel benieuwd wat je plannen zijn voor de toekomst > blijf je werken of minder ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:36
Moons schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:07:
Volgens mij lopen er nu in de discussie twee zaken door elkaar:
1. Wat zijn de risico's van een effectenkrediet?
2. Wat vinden we van het aandeel Tesla?

De eerste vraag was mijn oorspronkelijke vraag. Ik heb inmiddels genoeg informatie om een doordachte keuze te maken (namelijk: dat de baten niet opwegen tegen de risico's). Of hoe @writser het formuleert:
[...]

De tweede vraag is natuurlijk ook interessant.

[...]

Het lijkt mij geen probleem dat een aandeel volatiel is. Als je gelooft in het lange-termijn-potentieel van het aandeel (horizon: > 5 jaar) dan maakt het niet zoveel uit wat een aandeel dag-op-dag doet. Uiteraard alleen beleggen met geld wat je langere tijd kunt missen, etc.

[...]

Ik heb geen verwachting over de komende 6 maanden. Ik kan genoeg redenen bedenken voor een stijging, maar ik probeer de markt niet te timen. Dus ik houd (met de 65% resterende aandelen) gewoon vast aan buy-and-hold.
Ik denk dat er helemaal niks door elkaar loopt. Ik denk dat het belangrijk is om vast te stellen wat het antwoord op vraag 2 is voordat je de risico's van vraag 1 kan vast stellen. Zoals al eerder hier vermeld is een effecten krediet afsluiten met als onderpand een niet gespreide portefeuille risicovol. Ongeacht de potentie die iemand ziet in het aandeel Tesla is de koers volatiel. Je geeft zelf al aan hier dat je de koers al wel ziet dalen als Elon Musk corona heeft. Dat lijkt mij alles behalve een gezonde basis om als onderpand te gebruiken voor krediet. Uiteraard is dit mijn persoonlijke risico afweging, ik ken verder jou persoonlijke situatie ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Crasheeee schreef op maandag 16 november 2020 @ 08:56:
Bij ABN AMRO Zelf Beleggen is het mogelijk om te kiezen voor DRIP aan of uit, maar ook om de keus te maken om te kiezen voor de optie: ‘Dividend uit beleggingsfondsen via onze beleggersgiro herbeleggen’.

Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat DRIP sowieso nodig was om de keuze herbeleggen aan te zetten maar dat lijkt niet zo te zijn.

Is er een reden wanneer je kiest voor NT World om DRIP aan te zetten als er ook al de keus is zonder DRIP om automatisch dividend te herbeleggen?
De klassieke DRIP zijn speciale programma's rond aandelen, waar het dividend an sich uitgekeerd wordt als aandelen, of optioneel (zelf kiezen cash vs dividend). Betekend ook dat de bedrijven hierachter actief aandelen moeten inkopen om uit te keren, of extra aandelen uitgeven wat resulteert in constante verwatering van je aandeel.

Tegenwoordig zijn er ook veel wanna-be DRIPS, waar je broker de optie bied het ontvangen dividend gelijk te herbeleggen voor je (geld ontvangen -> direct nieuwe aankoop). Vaak zitten daar dan wel kosten aan verbonden, zij het iets minder dan een gewone aandelen aankoop.

Kwestie dus van de kleine lettertjes goed lezen van je aandeel of fonds, evenals hoe je eigen broker werkt, en bepalen wat je voorkeur heeft.

Mijn eigen 'DRIP' is dat ik het ontvangen dividend elke maand op 1 hoop gooi samen met mn periodieke aankoop. Immers die buy-n-hold welke dividend uitkeert is niet per se op dat moment ook interessant om aan te kopen (relatief duur, spreiding gewenst, etc) en dat bekijk ik liever zelf per keer.

[ Voor 17% gewijzigd door Xanaroth op 16-11-2020 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moons
49euro schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:37:
[...]

Ik denk dat er helemaal niks door elkaar loopt. Ik denk dat het belangrijk is om vast te stellen wat het antwoord op vraag 2 is voordat je de risico's van vraag 1 kan vast stellen. Zoals al eerder hier vermeld is een effecten krediet afsluiten met als onderpand een niet gespreide portefeuille risicovol. Ongeacht de potentie die iemand ziet in het aandeel Tesla is de koers volatiel. Je geeft zelf al aan hier dat je de koers al wel ziet dalen als Elon Musk corona heeft. Dat lijkt mij alles behalve een gezonde basis om als onderpand te gebruiken voor krediet. Uiteraard is dit mijn persoonlijke risico afweging, ik ken verder jou persoonlijke situatie ook niet.
@49euro
Als je mijn vraag opvat als vraag om advies of ik dat effectenkrediet moet doen: ja, dan horen de twee vragen uiteraard bij elkaar.
Maar mijn vraag was anders: Zijn er nog andere risico's dan de twee die ik zelf al had gevonden (dalende koers, hogere maintenance margin). Die vraag is wat mij betreft door jullie duidelijk beantwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
JAN-B schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:36:
[...]
bijna iedereen schreef: laat je adviseren door een fin. beheerder, maar dat was je toch al van plan;
Weet je dat zeker? Ik kreeg een andere indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Moons schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:24:
[...]

@49euro
Als je mijn vraag opvat als vraag om advies of ik dat effectenkrediet moet doen: ja, dan horen de twee vragen uiteraard bij elkaar.
Maar mijn vraag was anders: Zijn er nog andere risico's dan de twee die ik zelf al had gevonden (dalende koers, hogere maintenance margin). Die vraag is wat mij betreft door jullie duidelijk beantwoord.
Niet echt, wellicht nog bij het uitlenen van je effecten en/of als je broker de vermogensscheiding niet op orde heeft, maar in theorie is het maximale risico hetzelfde daarvan als bij zou je zonder margin werken: je kunt je volledige vermogen [ portefeuille + kassaldo ] verliezen.

Enfin, die risico's die jij hebt opgenoemd ( dalende koers en hogere maintance margin ) zijn al ruim voldoende om hier niet aan te beginnen als je geen goed doordacht plan hebt.
Dit heb je volgens mij ook ingezien en m.i. uiteindelijk de goede keuze gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JohanNL schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:36:
[...]
Niet echt, wellicht nog bij het uitlenen van je effecten en/of als je broker de vermogensscheiding niet op orde heeft, maar in theorie is het maximale risico hetzelfde daarvan als bij zou je zonder margin werken: je kunt je volledige vermogen [ portefeuille + kassaldo ] verliezen.
Daarbij natuurlijk wel de opmerking dat de kans hierop minuscuul is ten opzichte van de kans dat je met margin je geconcentreerde portfolio opblaast. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moons
JohanNL schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:36:
[...]

Bij mijn broker (Lynx) kun je ervoor kiezen om wel of niet je aandelen te laten uitlenen. Dat noemen zij Stock Yield Enhancement Program. Ik heb dat uitstaan. Geen zin om mijn aandelen uit te lenen aan shortsellers :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat is voor jou nog een reden om geen margin te gebruiken. Bij een negatief cash saldo mag namelijk tot 140% van dit negatieve saldo uitgeleend worden. Zonder vergoeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Put opties schrijven was dan nog een mogelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
JohanNL schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:57:
(gedekte) Calls bedoel je? om extra rendement te maken heb je het over toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moons
JohanNL schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:57:
Leren hoe opties werken staat op de planning voor volgend jaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Crasheeee schreef op maandag 16 november 2020 @ 08:56:
Bij ABN AMRO Zelf Beleggen is het mogelijk om te kiezen voor DRIP aan of uit, maar ook om de keus te maken om te kiezen voor de optie: ‘Dividend uit beleggingsfondsen via onze beleggersgiro herbeleggen’.

Hielko schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:08:
[...]

Sommige brokers (waaronder ABN) bieden een eigen DRIP aan voor bepaalde aandelen. Zie o.a.:
https://www.abnamro.nl/nl/prive/beleggen/drip.html

Anders dan bij een DRIP van het bedrijf zelf gaat het daarbij niet om nieuw uit te geven aandelen (en is er dus ook geen constante verwatering). Het verschilt van 'gewoon' herbeleggen doordat ABN collectief aandelen inkoopt en de gemiddelde koers berekent, i.p.v. dat ze direct voor jouw rekening op de beurs worden aangeschaft. Verder worden er lagere kosten berekend dan voor een gewone aankoop: bij ABN 0,375%, wat bij een dividend van netto EUR 200 op EUR 0,75 neerkomt, terwijl een gewone order voor dat bedrag bij ABN EUR 5,02 zou kosten). Alhoewel veel brokers voor het 'gewoon' herbeleggen van cashdividend ook afwijkende tarieven hanteren: bijv. Binck: 1%, oftewel EUR 2, terwijl een gewone order EUR 8 zou kosten. ABN had vroeger ook een speciaal tarief voor 'gewoon' herbeleggen (1,25%), maar dat kan ik nu niet meer terugvinden.

[ Voor 25% gewijzigd door Cocytus op 16-11-2020 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
DJTimo schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:01:
[...]

(gedekte) Calls bedoel je? om extra rendement te maken heb je het over toch?
Ik heb het over ongedekt schrijven van putopties die ver in-the-money zitten, zo ver dat het vrijwel zeker is uitgesloten dat deze op expiratiedatum out-of-the-money zal zijn.
De tijdswaarde is dan ook ( zo goed als ) niets, maar het voordeel is hiervan dat je feitelijk een hefboomeffect hebt zonder dat je een negatief kassaldo zult krijgen en hier debetrente over moet betalen.
Sterker nog, je krijgt hiervoor zelfs geld, wat je dan weer zou kunnen gebruiken om iets anders van te kopen - zover je bestedingsruimte dat toelaat -
Het klinkt wellicht ingewikkeld en opties zijn dat eigenlijk ook best wel, dus je doet er inderdaad goed aan je hier goed in te verdiepen @Moons
Maar dit is dus een manier om meer effecten te kopen op margin, zonder dat je debetrente hoeft te betalen ( en in geval van IB/Lynx je niet te maken hebt met dat automatisch uitlenen zonder vergoeding )
Wel zit je met de kosten voor het schrijven van opties ( inclusief markt spread / liquiditeit / aanbod van marketmakers ), het eventueel doorrollen daarvan en het uitoefenen/exercisen van de optie(s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Aah ok. Gelukkig heb je bij het schrijven van opties geen relevantie mbt exercisen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik vind het prachtig hoe hier puts schrijven wordt aangeraden als een betere vorm van hefboom zonder dat de risico's benoemd worden.

En dan nog zelfs deep in the money. Je kan letterlijk beter je aandelen verkopen.
Sterker nog, je krijgt hiervoor zelfs geld, wat je dan weer zou kunnen gebruiken om iets anders van te kopen - zover je bestedingsruimte dat toelaat -
Absoluut niet. Dit geld krijg je omdat je een koopverplichting aangaat. Wanneer die deep ITM put wordt uitgeoefend - en dat kan op ieder moment - betaal je de strike, en ik garandeer je dat die groter is dan het geld dat je hebt ontvangen.

[ Voor 72% gewijzigd door Zr40 op 16-11-2020 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Ik heb het over geschreven put opties.
DJTimo schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:26:
Aah ok. Gelukkig heb je bij het schrijven van opties geen relevantie mbt exercisen.
Dat kan in theorie; verkoop je de verkregen aandelen en schrijf je opnieuw
Maar geef mij eens een goed voorbeeld wanneer het voor jou als houder van een put optie lucratief is om voor expiratiedatum de optie uit te laten oefenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

- Omdat ik het leuk vind.
- Omdat het een goedkopere (of enige) manier is om de underlying te kopen. (Zie VXUS)
- (bij calls) Omdat het dividend meer oplevert dan de time value die ik cadeau geef. (Die is nihil bij deep ITM opties.)
- Omdat het onderdeel is van een spread waarvan de andere leg is uitgeoefend.
- Omdat ik een corporate action voor wil zijn.

De reden maakt niet uit. Het gebeurt en jij hebt er geen controle over.

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 16-11-2020 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:54
Zr40 schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:29:
Ik vind het prachtig hoe hier puts schrijven wordt aangeraden als een betere vorm van hefboom zonder dat de risico's benoemd worden.

En dan nog zelfs deep in the money. Je kan letterlijk beter je aandelen verkopen.

[...]

Absoluut niet. Dit geld krijg je omdat je een koopverplichting aangaat. Wanneer die deep ITM put wordt uitgeoefend - en dat kan op ieder moment - betaal je de strike, en ik garandeer je dat die groter is dan het geld dat je hebt ontvangen.
Aandelen verkopen ? Dat is bij calls schrijven neem ik aan ?

Puts schrijven op cash posities en / of een deel van je toekomstige te investeren maandelijkse som is wat mij betreft een prima manier om te profiteren van de tijdswaarde. Ervan uitgaande dat je de posities zodanig inricht dat je de aandelen ook kan betalen op het moment dat je aan je verplichting wordt gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het gaat er juist om dat puts schrijven wordt aanbevolen. Deep ITM puts schrijven is equivalent aan aandelen kopen (behalve dat je een eventueel dividend niet ontvangt). Het is letterlijk het omgekeerde van wat in deze casus geprobeerd wordt te bewerkstelligen.

De vergissing die @JohanNL maakt is 'het schrijven levert cash op, dus dat cash kan ik gebruiken'. Nee, dat cash maakt deel uit van de tegenwaarde voor de koopverplichting die ontstaat door het schrijven van zo'n deep ITM put. Het is niet beschikbaar; het kan immers ieder moment verdwijnen bij uitoefening.

[ Voor 36% gewijzigd door Zr40 op 16-11-2020 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Zr40 schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:54:
Het gaat er juist om dat puts schrijven wordt aanbevolen. Deep ITM puts schrijven is equivalent aan aandelen kopen (behalve dat je een eventueel dividend niet ontvangt). Het is letterlijk het omgekeerde van wat in deze casus geprobeerd wordt te bewerkstelligen.
Ben ik diegene die hier puts schrijven aanbeveel? Dat doe ik niet hoor
Ik zeg alleen dat het een mogelijkheid is, waarna ik uitleg wat ik precies bedoel - want daar werd om gevraagd -
Zr40 schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:54:

De vergissing die @JohanNL maakt is 'het schrijven levert cash op, dus dat cash kan ik gebruiken'. Nee, dat cash maakt deel uit van de tegenwaarde voor de koopverplichting die ontstaat door het schrijven van zo'n deep ITM put. Het is niet beschikbaar; het kan immers ieder moment verdwijnen bij uitoefening.
Tot expiratiedatum / assignment kun je dit wel degelijk gebruiken, dat bedoelde ik daarmee.
De kans op een assignment van een put optie voor expiratiedatum is nihil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JohanNL schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:07:
[...]
Tot expiratiedatum / assignment kun je dit wel degelijk gebruiken, dat bedoelde ik daarmee.
Op dezelfde manier dat je excess liquidity (of "vrije ruimte" in DEGIRO termen) gewoon kan gebruiken.

Je lijkt te denken, dit zorgt voor een positief cash saldo en dat is beter dan een negatief cash saldo. Voor wat betreft rente klopt dat. Maar gebruik je het in je beleggingsbeslissingen, dan maak je een vergissing.

Als je met opties geld wil lenen om geen/minder rente te hoeven betalen, prima, maar doe het dan met iets dat delta neutral en european style is. Vooral niet met iets met delta 1 en american style, wat deze deep ITM puts zijn.
De kans op een assignment van een put optie voor expiratiedatum is nihiel.
Onwaar. Klein misschien, maar niet verwaarloosbaar klein en zeker niet nihil.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 16-11-2020 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-07 16:33
Cocytus schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:17:
[...]

[...]

Sommige brokers (waaronder ABN) bieden een eigen DRIP aan voor bepaalde aandelen. Zie o.a.:
https://www.abnamro.nl/nl/prive/beleggen/drip.html

Anders dan bij een DRIP van het bedrijf zelf gaat het daarbij niet om nieuw uit te geven aandelen (en is er dus ook geen constante verwatering). Het verschilt van 'gewoon' herbeleggen doordat ABN collectief aandelen inkoopt en de gemiddelde koers berekent, i.p.v. dat ze direct voor jouw rekening op de beurs worden aangeschaft. Verder worden er lagere kosten berekend dan voor een gewone aankoop: bij ABN 0,375%, wat bij een dividend van netto EUR 200 op EUR 0,75 neerkomt, terwijl een gewone order voor dat bedrag bij ABN EUR 5,02 zou kosten). Alhoewel veel brokers voor het 'gewoon' herbeleggen van cashdividend ook afwijkende tarieven hanteren: bijv. Binck: 1%, oftewel EUR 2, terwijl een gewone order EUR 8 zou kosten. ABN had vroeger ook een speciaal tarief voor 'gewoon' herbeleggen (1,25%), maar dat kan ik nu niet meer terugvinden.
Duidelijk! Ik ga de mist in bij het lezen van de FAQ en men schrijft over “aandelen” en ik op zoek ben naar antwoord mbt beleggingsfondsen.

Ik zal eens alle info opnieuw doorlezen. Er zal toch ergens moeten staan of men extra kosten rekent voor herbeleggen bij beleggingsfondsen aangezien DRIP hierbij niet van toepassing is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

ABN rekent toch helemaal geen transactiekosten voor beleggingsfondsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-07 20:22
Hoe is het animo hier rond de Dutch Star Companies II SPAC? CM.com pakt tot nu toe aardig uit. Ze proberen het trucje te herhalen:
The Company’s efforts in identifying a prospective target business will focus on, but not be limited to, the fintech, companies aiming to facilitate the energy transition, technology, industrial, agriculture or maritime sector, or a business involved in wholesale, logistics or smart production

[ Voor 76% gewijzigd door writser op 16-11-2020 17:33 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik had er niet eerder van gehoord.

Misschien dat ik een klein aantal stuks ga aanschaffen, gewoon om het proces eens mee te maken. Ik heb geen specifieke verwachtingen.

[ Voor 69% gewijzigd door Zr40 op 16-11-2020 18:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:08

Polycom

Poes van goud

Vandaag weer de polonaise op beursplein 5.
M'n aandelenportefeuille van -15% naar +19% in iets meer dan één maand. :D
Maar ja, aandelen zijn gewoon voor de leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:29

oscar82

De ondertitel

Polycom schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:46:
Vandaag weer de polonaise op beursplein 5.
M'n aandelenportefeuille van -15% naar +19% in iets meer dan één maand. :D
Maar ja, aandelen zijn gewoon voor de leuk.
Het doet me steeds minder, helaas. Een virtuele mijlpaal halen is af en toe wel leuk. Maar verder lijkt het relatief duur inkopen te worden de komende tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:00
Wat is duur? Koers-winst kan beter, maar het rendement op lange termijn is nog altijd beter dan staatsobligaties of de spaarrekening. Je moet het toch ergens parkeren voor de komende 30 jaar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 12:41
writser schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:30:
Hoe is het animo hier rond de Dutch Star Companies II SPAC? CM.com pakt tot nu toe aardig uit. Ze proberen het trucje te herhalen:

[...]
Mja als ik dit soort berichten lees wordt ik al huiverig. https://www.volkskrant.nl...rs-van-de-spacs~beae5743/

Een truukje herhalen is niet zomaar gedaan.

Edit:
Voor de Tesla aandeelhouders, VW heeft haar focus op elektrische wagens flink aangescherpt. Zie: https://www.reuters.com/a...onomous-era-idUSKBN27W1R7

[ Voor 20% gewijzigd door Miki op 16-11-2020 18:13 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

JAN-B schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:36:
[...]

@Cai Ik was even nieuwsgierig: heb je hier nuttige info gekregen :?
geen verhuiswensen schrijf je: waarom niet ?
(als ik logisch nadenk hou ik 2 opties over: een erfenis of toch de loterij gewonnen :? )

wellicht een idee om in het FO topic verder te gaan, ben wel benieuwd wat je plannen zijn voor de toekomst > blijf je werken of minder ??
Ik zal na deze reactie verder gaan in FO, want dit gaat offtopic.

Ja best wel eigenlijk nuttige informatie. Dank voor alle reacties. Klankborden is sowieso wel fijn. Ik ga ook nog kijken wat men bij de Rabobank adviseert en via via ken ik nog iemand bij MeesPierson, ben benieuwd wat hij te melden heeft.

Het advies om eea ook goed met Mrs Cai te overleggen is ook waardevol. Vrouwlief vindt de beurs minstens net zo spannend als Holland Casino, dus daar moet ook nog over gesproken worden.

Mijn gevoel zegt nu partjes te maken, waarbij dus een gedeelte naar ETF gaat. Hoewel het rendement lager is wil ik ook qua spreiding wat in vastgoedfondsen steken. Maar nogmaals, ik moet het nog concreet maken, dan over laten adviseren en dan ook nog groenlicht bij Mrs Cai. Dat zijn nogal wat stappen. Ik wil best wel posten zodra het zo ver is, waar ik voor gekozen heb.

Tot slot, scenario is bedrijfsfusie/overname. De daadwerkelijke voorwaarden zijn bij lange na niet bekend, dus genoemd bedrag was hypothetisch. Kan minder worden, kan meer worden. Kan (hopelijk) herinvesteren eventueel in fusiepartner. Kan een achtergestelde lening met een (toekomstige) uitbetaling worden. Een hoop is nog niet zeker.

Ik blijf sowieso werken. Ben best jong en vind het ook leuk.

2 jaar geleden hebben we ons huis laten bouwen, waar we nu als gezin zeer tevreden in wonen, vandaar geen verhuiswensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:50

[...]
Er zit ook best goed management achter. Toen Niek Hoek Delta Lloyd nog aanstuurde heeft die daar de boel flink rechtgetrokken waardoor het voor een leuke som verkocht kon worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-07 22:50
flyguy schreef op maandag 16 november 2020 @ 18:25:
[...]

Er zit ook best goed management achter. Toen Niek Hoek Delta Lloyd nog aanstuurde heeft die daar de boel flink rechtgetrokken waardoor het voor een leuke som verkocht kon worden.
Dat viel wel tegen. Hij werd eruit gewipt door dnb en toen is de boel voor een spotprijs doorverkocht. In de jaren daarvoor had hij een goede naam omdat hij offensief belegde voor een verzekeraar. Veel te risicovol naar inschatting van DNB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartphonetips
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 26-05 21:37
Allen

Ik ben geen ervaren belegger en beperk mij dan ook tot VWRL. Na het lezen van enkele analyses vraag ik me af of ik mijn blootstelling aan China moet verhogen met een bijkomende ETF. Is dat verstandig, en zo ja hebben jullie tips welke?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Smartphonetips schreef op maandag 16 november 2020 @ 19:56:
Allen

Ik ben geen ervaren belegger en beperk mij dan ook tot VWRL. Na het lezen van enkele analyses vraag ik me af of ik mijn blootstelling aan China moet verhogen met een bijkomende ETF. Is dat verstandig, en zo ja hebben jullie tips welke?
Het melden van de analyses is wel prettig om een discussie op gang te brengen, welke analyses zijn het en wat vind je er zelf van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartphonetips
Sport_Life schreef op maandag 16 november 2020 @ 19:58:
[...]

Het melden van de analyses is wel prettig om een discussie op gang te brengen, welke analyses zijn het en wat vind je er zelf van?
O.a. in De Standaard. Nl. dat de Chinese economie volgend jaar met 8% gaat groeien. Zie ik in het Westen niet zo rap gebeuren. Geen idee welk effect de huidige Chinese maatregelen (grote bedrijven opdelen) hierop gaat hebben, maar dat idee leeft bij ons ook en Biden is daar ook voorstander van.
Dus ja, het lijkt mij erg aannemelijk dat de Chinese beurs beter gaat presteren dan de Westerse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Smartphonetips schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:07:
[...]

O.a. in De Standaard. Nl. dat de Chinese economie volgend jaar met 8% gaat groeien. Zie ik in het Westen niet zo rap gebeuren. Geen idee welk effect de huidige Chinese maatregelen (grote bedrijven opdelen) hierop gaat hebben, maar dat idee leeft bij ons ook en Biden is daar ook voorstander van.
Dus ja, het lijkt mij erg aannemelijk dat de Chinese beurs beter gaat presteren dan de Westerse.
Er zijn ETF's gericht op China. Ik meen zelfs dat een ETF met alleen Chinese large cap in DEGIRO kernselectie zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-06 09:52
[...]

Waarom denk je, of wat is je bewijs dat deze verwachte groei nog niet verwerkt zit in de Chinese aandelen waarderingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smartphonetips
klaasvaak1853 schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:28:
[...]

Waarom denk je, of wat is je bewijs dat deze verwachte groei nog niet verwerkt zit in de Chinese aandelen waarderingen.
Maakt dat wat uit, dan? Je kan over de beurs zoveel filosoferen als je wil, maar uiteindelijk moet je wel beslissen om al dan niet in te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat maakt zeker uit. Het is de basis van waarom je een specifieke belegging wil doen.

Anders heb ik hier nog een brug te koop. Het verkeer over de brug gaat immers volgend jaar met 8% groeien. Vooral niet filosoferen, gewoon instappen.

[ Voor 47% gewijzigd door Zr40 op 16-11-2020 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Cai schreef op maandag 16 november 2020 @ 18:13:
[...]

Mijn gevoel zegt nu partjes te maken, waarbij dus een gedeelte naar ETF gaat. Hoewel het rendement lager is wil ik ook qua spreiding wat in vastgoedfondsen steken. Maar nogmaals, ik moet het nog concreet maken, dan over laten adviseren en dan ook nog groenlicht bij Mrs Cai. Dat zijn nogal wat stappen. Ik wil best wel posten zodra het zo ver is, waar ik voor gekozen heb.
Je zou Unibail-Rodamco kunnen nemen, niet mijn keuze trouwens.
Veel succes verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
Smartphonetips schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:37:
[...]

Maakt dat wat uit, dan? Je kan over de beurs zoveel filosoferen als je wil, maar uiteindelijk moet je wel beslissen om al dan niet in te stappen.
Jij zegt: stap in Chinese aandelen want er wordt verwacht dat de economie van China volgend jaar met 8% gaat groeien.

Ik zeg: als dat al verwacht wordt is dat nog geen reden meer om specifiek extra in China te gaan beleggen.

Waarom niet gewoon wereldwijd beleggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:40

Fuelke

Forza Ferrari

Wat gaat het hard voor de koekjesbakker.
Lotus Bakeries op piek
Koekjesbakker Lotus Bakeries dikt momenteel 5,5 procent aan en belandt zo op 3.630 euro. Dat gebeurt bij een volume van 282 stukken. Dat is vrij veel: het daggemiddelde voor de handel bedraagt volgens Bloomberg 181 aandelen.

Met 3.630 euro noteert Lotus niet alleen op het hoogste peil van het jaar, maar op een nooit geziene piek. Sinds begin dit jaar trok het aandeel al liefst 40,15 procent hoger.

Aan het groeipad van de Oost-Vlaamse producent van koekjes, cakes en gezonde snacks komt geen einde. Midden augustus bleek dat Lotus amper last heeft van de coronacrisis. De verkoop groeide met 8,4 procent in de eerste jaarhelft, de brutobedrijfswinst zonder eenmalige effecten trok 10,1 procent hoger.

In een ontbijtgesprek met De Tijd zei topman Jan Boone eind oktober dat hij van Lotus een van de grootste merken ter wereld wil maken. Grenzeloze ambities dus. Al stootte de beslissing om het klassieke speculooskoekje voortaan ook bij ons de internationale naam Biscoff te geven op heel veel onbegrip.

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat

[...]
@Santee is dol op SPAC's. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartphonetips
klaasvaak1853 schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:46:
[...]

Jij zegt: stap in Chinese aandelen want er wordt verwacht dat de economie van China volgend jaar met 8% gaat groeien.

Ik zeg: als dat al verwacht wordt is dat in ieder geval geen reden meer om specifiek extra in China te gaan beleggen.

Waarom niet gewoon wereldwijd beleggen?
Precies, en dat is ook mijn vraag: ik beleg wereldwijd met VWRL. Maar aandeel China is daar vrij beperkt en dat wou ik een beetje vergroten want China gaat volgens mij een groeiende invloed hebben op het wereldtoneel.

[ Voor 9% gewijzigd door Smartphonetips op 16-11-2020 20:59 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Longcat
@Smartphonetips Je lijkt het nog niet helemaal door te hebben. Als de algemene verwachting is dat de Chineze economie harder gaat groeien dan de rest van de wereld, hoeft het nog niet te betekenen dat de Chineze beurs beter presteert. Beurs =/= economie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Ik hoor al meer dan 20 jaar dat opkomende economien als China groei potentieel hebben. En als 20 jaar vallen de resultaten tegen. tenminste bij de beleggingsfondsen van Robeco die gericht zijn op de aziatische markt.
Toevallig dit jaar behaalt de china fund wel een leuk rendement.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Longcat schreef op maandag 16 november 2020 @ 21:01:
@Smartphonetips Je lijkt het nog niet helemaal door te hebben. Als de algemene verwachting is dat de Chineze economie harder gaat groeien dan de rest van de wereld, hoeft het nog niet te betekenen dat de Chineze beurs beter presteert. Beurs =/= economie.
Om daar aan toe te voegen, de beurs is niet een weergave van de actuele stand van zaken, maar van de verwachting over de toekomst. Je kan alleen profiteren van een goede verwachting als je er al in zit voordat die verwachting is ontstaan.

[ Voor 44% gewijzigd door Zr40 op 16-11-2020 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartphonetips
Longcat schreef op maandag 16 november 2020 @ 21:01:
Ik zeg ook niet dat dat zo hoeft te zijn, enkel dat het mij aannemelijk lijkt.
Maar goed, het is hier duidelijk niet de juiste plek om een info vraag te stellen. Lijkt het oude Griekenland wel met een ronddwalende Socrates die elke vraag met een andere vraag beantwoordt 😁.
Ik zal zelf wel op zoek gaan naar een ETF om gespreid in Chinese bedrijven te beleggen als aanvulling op VWRL. En misschien beslis ik dan wel om daar wat delen van aan te schaffen, gewoon op goed geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartphonetips
Zr40 schreef op maandag 16 november 2020 @ 21:05:
[...]

Om daar aan toe te voegen, de beurs is niet een weergave van de actuele stand van zaken, maar van de verwachting over de toekomst. Je kan alleen profiteren van een goede verwachting als je er al in zit voordat die verwachting is ontstaan.
Dat jullie het niet verwachten maakt me hoopvol dat het een goede keuze is. Moesten jullie allemaal zeggen: doen! Dan zou ik argwaan krijgen 😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Volgens mij spreken wij niet dezelfde taal.

Ik probeer het nog één keer, met een voorbeeld.

Stel, het China fonds is 105 euro waard en de economische groei was voorspeld op 5%. Nu komt er nieuws: de economische groei voor het jaar wordt nu voorspeld op 8%! De waarde van het China fonds stijgt nu naar 108 euro.

Vandaag zie jij dat 8% nieuws en je kan het fonds nu kopen voor 108 euro. Dan heeft het geen zin meer om juist vanwege die 8% groei vandaag nog te kopen. Dat effect van de goede verwachting is al meegenomen in de waardering door de rest van de markt.

Dat heeft niets te maken met "jullie zien de verwachting niet", maar juist met "iedereen heeft de verwachting al gezien". Jij bent te laat om daar de vruchten van te plukken. Je had in dat fonds moeten zitten voordat het 8% nieuws bekend was om daar van te kunnen profiteren.

Maar... als dat 8% nieuws nog niet bekend is, wat voor reden heb je dan om specifiek in dit fonds te gaan zitten?

[ Voor 104% gewijzigd door Zr40 op 16-11-2020 21:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
@Smartphonetips Je hebt helemaal gelijk. Go for it! Top analyse uit de Standaard. Weet je al hoeveel lambo's je gaat kopen? :D
Je kan beter een paar procent extra EM pakken via EMIM/AEEM of NT EM dan volledig op China te duiken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:21
Smartphonetips schreef op maandag 16 november 2020 @ 21:06:
[...]

Maar goed, het is hier duidelijk niet de juiste plek om een info vraag te stellen.
Je krijgt hier juist heel goed advies maar het is misschien niet wat je wil horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
[...]
Maar goed, het is hier duidelijk niet de juiste plek om een info vraag te stellen. Lijkt het oude Griekenland wel met een ronddwalende Socrates die elke vraag met een andere vraag beantwoordt 😁.
Lijkt me een redelijk duidelijk antwoord dit:
Zr40 schreef op maandag 16 november 2020 @ 21:05:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Smartphonetips schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:57:
[...]

Precies, en dat is ook mijn vraag: ik beleg wereldwijd met VWRL. Maar aandeel China is daar vrij beperkt en dat wou ik een beetje vergroten want China gaat volgens mij een groeiende invloed hebben op het wereldtoneel.
Maar als je dat verwacht, wat houd je dan tegen? Blijkbaar ben je een van de weinige die erin gelooft, zoals uit de reacties blijkt. Als je gelijk hebt dan is het wellicht nog niet ingeprijsd .
En als de reacties hier gelijk krijgen dan heb je iig weer wat geleerd ;).

Ik zou er niet met teveel geld ingaan, trouwens :)

Volgens mij zitten veel mensen hier ook in EM, dus de kritiek op China/Azië is niet helemaal terecht. Echter is jouw onderbouwing nogal mager, ik denk dat daar de schoen wringt.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 16-11-2020 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
[...]

Ik zal zelf wel op zoek gaan naar een ETF om gespreid in Chinese bedrijven te beleggen als aanvulling op VWRL. En misschien beslis ik dan wel om daar wat delen van aan te schaffen, gewoon op goed geluk.
Inzetten op de Chinese economie is natuurlijk een valide strategie, maar probeer specifiek voor jezelf uit te zetten waarom jij denkt dat de Chinese bedrijven het beter gaan doen dan er op dit moment wordt gedacht (i.e. de huidige koers).
En als je dan voor een paar bedrijven denkt het beter te weten, of de gok wilt wagen, dan waarom niet die bedrijven kopen? Of een ETF waar die bedrijven in zitten met wat meer spreiding.

Zo heb ik zelf een aantal SMICY aandelen, omdat ik denk dat de huidige koers gebaseerd is op relatief korte termijn (~5-10jaar) geo-politieke en geo-economische omstandigheden. Ik geloof dat China hun high end chip fabricatie op de rails gaat krijgen binnen 10 jaar, en dat SMIC daarbij hard gaat worden gesteund door de overheid (en hun politieke invloed om sancties/restricties te beïnvloeden en IP vrijelijk te laten vloeien).

Ik weet niet of ik gelijk heb, en zelfs ALS ik gelijk heb of dat de koers van SMICY over 10-15 jaar harder laat stijgen dan mijn andere beleggingen. En die onzekerheid neem ik mee in mijn allocatie.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-07 15:22
60% van mn portefuillewinst dit jaar komt uit VTIQ en SHLL inderdaad :+
Ook wat kleine verliezen gedraaid en zit nu alleen nog in KCAC, de rest heb ik 2 maanden geleden de deur uit gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Nio en alibaba hebben het niet slecht gedaan. Echter de chinese markt op gaan is voor een westerling moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Smartphonetips schreef op maandag 16 november 2020 @ 19:56:
Allen

Beantwoord je hier niet al je eigen vraag?

Met VWRL beleg je op een marktgewogen manier in de grootste bedrijven van de wereld, waaronder ook bedrijven uit China.
Ideaal voor mensen die zich ( nog ) niet zo thuis voelen op de beurs ( maar ook voor experts geschikt! )
Waarom zou je hier als belegger met weinig ervaring van willen afdwalen?
[...]

Er zijn wel meer economieën die mooie plaatjes verkopen, zelfs double digit groei!
Maar wat meestal wordt vergeten is dat hun valuta - waarin ze deze groei presenteren - aan het dalen is t.o.v. andere harde valuta als USD of EUR.
China staat er beroemd en berucht om dat ze hun valuta devalueren als het even tegen zit, om hun groei en export te garanderen.

Maar het is jouw keuze uiteraard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:00
phantom09 schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:43:
[...]

Je zou Unibail-Rodamco kunnen nemen, niet mijn keuze trouwens.
Veel succes verder.
Mijn plukje van een paar honderd stuks aangeschaft in de zomer staan er anders best goed voor ;)

Als het bloed door de straten loopt is het een goed koopmoment. Je moet alleen zorgen dat je geen vallend mes vangt. Helaas zie je pas achteraf welke van toepassing was...

Maar een daling van 80% was een te harde afstraffing, en nu de emissie van tafel is, er twee vaccins zijn en de bestuurders top wat vers bloed krijgt zit er best nog wat opwaarts potentieel. Ik verwacht niet dat het binnenkort weer op de 150 staat, maar een verder koers herstel is niet ondenkbaar. Daarbij is 10% vd aandelen geshort, dat was twee weken terug nog 15%. Die shorters die terug (moeten) kopen geven extra stuwkracht, waardoor de andere shorters ook hun posities (moeten) sluiten. Met twee vaccins in aantocht moet je stalen ballen hebben om je shortpositie in URW aan te houden. Ik blijf nog even long, de intrinsieke waarde is een veelvoud vd huidige koers en ik heb geen haast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
JohanNL schreef op maandag 16 november 2020 @ 23:08:

China staat er beroemd en berucht om dat ze hun valuta devalueren als het even tegen zit, om hun groei en export te garanderen.
Dat is toch vooral ongunstig voor de arbeiders die in die valuta betaald krijgen? Zo lang ze op de internationale markt verkopen kunnen ze lekker door blijven concurreren. Alleen de (lokale) arbeiders die een pay-cut (gezien in een wereldmunt als de euro of de USD) krijgen hebben een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:17

Qwerty-273

Meukposter

De beurs gaat toch helemaal nergens meer over zeg. Het ziet er wel weer uit als een top jaar (achteraf gezien geluk gehad met instapmoment - dit jaar begonnen via DeGiro op de beurs), maar hoeveel beter kan het nog worden op de termijn? Buiten het standaard stukje van een World + EM etf keuze, later nog een tweetal Europese ETFs toegevoegd om het (voor mijzelf) wat meer in evenwicht te brengen tussen VS en EU.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXd1QGAv4ahWGULHZ12Q_VC_CoE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TdnLSNeX3zEcJB6ZwPRMKhhu.png?f=user_large

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-07 20:07
Net aangekondigd dat Tesla eind dit jaar aan de S&P500 wordt toegevoegd. Aandeel door het dak in de nabeurs.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Vanwege de market cap van Tesla komt de aankondiging een maand van tevoren ipv de gebruikelijke paar dagen. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
RocketKoen schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 00:07:
Net aangekondigd dat Tesla eind dit jaar aan de S&P500 wordt toegevoegd. Aandeel door het dak in de nabeurs.
Ben benieuwd hoeveel daar bij opening nog van over is. Tesla beweegt wel vaak onnatuurlijk op nieuws buiten de reguliere handelsuren. Uiteindelijk wist iedereen dat die ooit zou komen.

De maand doorlooptijd maakt het wel interessant om een hype te creëren gevolgd door leveringen van Q4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Daar heb je geen maand doorlooptijd voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Qwerty-273 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 00:04:
De beurs gaat toch helemaal nergens meer over zeg. Het ziet er wel weer uit als een top jaar (achteraf gezien geluk gehad met instapmoment - dit jaar begonnen via DeGiro op de beurs), maar hoeveel beter kan het nog worden op de termijn? Buiten het standaard stukje van een World + EM etf keuze, later nog een tweetal Europese ETFs toegevoegd om het (voor mijzelf) wat meer in evenwicht te brengen tussen VS en EU.

[Afbeelding]
Mooie prestaties, maar dat komt (zoals je al aangeeft) met name door je instapmoment.

VWRL staat nu YTD op +4,76 en nog steeds onder zijn ATH van februari. Gezien de omstandigheden heel erg mooi maar natuurlijk nog geen bijzonder goed jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 12:41
Qwerty-273 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 00:04:

[Afbeelding]
De nieuwe Waren Buffet syndroom :)

Je hebt gewoon geluk gehad doordat je op een gunstig moment hebt kunnen instappen, achteraf gezien! Maar dit lichtpuntje zal hoe langer je in de markt blijft zitten steeds minder impact hebben op je uiteindelijke vermogen. Door de hoge koersen zal je GAK gaan afvlakken en je zult ook dipjes gaan kennen, 6 á 7% is realistisch over 10 jaar.

Ik ben zelf in januari 2019 ingestapt, dat zou het slechtste beursjaar ooit worden. De bubbel was aanstaande, uiteindelijk werd dat een van de betere beursjaren ooit. Inmiddels heb ik in februari en maart van dit jaar geleerd dat de beurs ook heel, heel hard omlaag kan, dipje van -35%. Dus geniet nog even maar kijk daarna niet teveel naar je standen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:55
Miki schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:32:
[...]

De nieuwe Waren Buffet syndroom :)

Je hebt gewoon geluk gehad doordat je op een gunstig moment hebt kunnen instappen, achteraf gezien! Maar dit lichtpuntje zal hoe langer je in de markt blijft zitten steeds minder impact hebben op je uiteindelijke vermogen. Door de hoge koersen zal je GAK gaan afvlakken en je zult ook dipjes gaan kennen, 6 á 7% is realistisch over 10 jaar.

Ik ben zelf in januari 2019 ingestapt, dat zou het slechtste beursjaar ooit worden. De bubbel was aanstaande, uiteindelijk werd dat een van de betere beursjaren ooit. Inmiddels heb ik in februari en maart van dit jaar geleerd dat de beurs ook heel, heel hard omlaag kan, dipje van -35%. Dus geniet nog even maar kijk daarna niet teveel naar je standen.
Klinkt logisch hoor, maar het heeft toch wel degelijk invloed op lange termijn dat hij toevallig op het goede moment is ingestapt (mits hij de discipline heeft om er 20-30 jaar niet aan te komen)? Het rente op rente effect zal bij hem toch aanzienlijk groter zijn, aangezien hij met een "dikke boost" begint? Of zie ik dit niet goed?

En het missen van de beste dagen heeft toch juist veel invloed? Want stel hij is begonnen met 300-500 euro per maand en durft nu pas 10k in een lump sum te storten, dan zal zijn uiteindelijke rendement toch aanzienlijk minder zijn? Zie bijv. https://www.fool.com/inve...-best-days-in-the-st.aspx of de andere talloze grafiekjes hierover.

Ik probeer het te begrijpen, maar vind het nog lastig soms.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:29

oscar82

De ondertitel

WizZie- schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:13:
[...]

Klinkt logisch hoor, maar het heeft toch wel degelijk invloed op lange termijn dat hij toevallig op het goede moment is ingestapt (mits hij de discipline heeft om er 20-30 jaar niet aan te komen)? Het rente op rente effect zal bij hem toch aanzienlijk groter zijn, aangezien hij met een "dikke boost" begint? Of zie ik dit niet goed?

En het missen van de beste dagen heeft toch juist veel invloed? Want stel hij is begonnen met 300-500 euro per maand en durft nu pas 10k in een lump sum te storten, dan zal zijn uiteindelijke rendement toch aanzienlijk minder zijn? Zie bijv. https://www.fool.com/inve...-best-days-in-the-st.aspx of de andere talloze grafiekjes hierover.

Ik probeer het te begrijpen, maar vind het nog lastig soms.
Sequence of Return Risk is een leuke term om eens te googlen. Het is leuk om met een dikke boost te beginnen, maar veel belangrijker om met een dikke boost te eindigen (of je risico langzaam af te bouwen) omdat je portfolio dan vele malen groter is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
WizZie- schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:13:
[...]
Meestal minder dan je denkt, met name als je in de opbouwfase zit. Er is een mooie infographic beschikbaar van perfecte market timing vs. gemiddelde vs. slechte. Verschillen zijn kleiner dan je verwacht. Misschien kan iemand hem posten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:08

Polycom

Poes van goud

Af en toe winst pakken met het verkopen van aandelen en er iets leuks van doen is natuurlijk ook nooit verkeerd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:05
Polycom schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:30:
Af en toe winst pakken met het verkopen van aandelen en er iets leuks van doen is natuurlijk ook nooit verkeerd ;)
Daar is dividend voor toch :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freddy22
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 29-06 20:31
Toch weer 2 ijsjes :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moons
RocketKoen schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 00:07:
Voorbeurs zit hij ook weer te vlammen, +12%. Onderstaand mijn analyse. Commentaar is welkom!

S&P, en indexfondsen die de S&P tracken, moeten voor 21-dec ~200 miljoen aandelen inkopen. Dat is ongeveer een kwart van het totaal aantal aandelen. Die ook nog eens niet allemaal te koop zijn. Dat leidt tot hogere aandelenprijzen (schaarste).

Anderzijds verandert dit niets fundamenteels aan de business van Tesla, en dus aan de waardering van het bedrijf. Dat betekent dat S&P maar tijdelijk voor een hogere koers zorgt, die dus vanzelf weer daalt. En: wellicht is er allang grootschalig ingekocht door indexfondsen. Dit zat er immers al lange tijd aan te komen.

Conclusie: kan alle kanten op :) Ik pak de popcorn erbij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:30
Een kennis die ik sprak over het feit dat we geen US ETF's meer mogen kopen (VTI/VXUS bijv.) stelde voor om een IB Friends & Family account te openen, en je eigen account daaronder te zetten. Kun je schijnbaar toch deze ETF's kopen.

https://www1.interactivebrokers.com/en/index.php?f=46391

Iemand ervaring mee of hoe denken jullie hierover?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Geen ervaring mee, maar dat zal niet werken. Zolang je in de EU woont kan je als retail client geen PRIIPs kopen die geen KID beschikbaar stellen. Een F&F account maakt je niet automatisch een professional client voor MiFID; je blijft te maken hebben met dezelfde vereisten.

En zelfs als het wel zou werken - het is de extra kosten niet waard. Je kiest immers voor VTI/VXUS vanwege de lage kosten.

Omwegen die wel werken:
- kopen via opties (dat zijn immers PRIIPs met een KID)
- professional client worden (500k benodigd, 200k actieve handel per jaar, accepteren dat je de beschermingen die specifiek voor retail clients gelden verliest)

[ Voor 77% gewijzigd door Zr40 op 17-11-2020 11:02 ]

Pagina: 1 ... 21 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.