De overnamefantasie is er echt meteen al weer uit. Er zijn blijkbaar maar weinig mensen die in de overname geloven (incluis moi), maar het glas is half vol, dus ik ben blij met mijn calls.DJTimo schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:33:
Laatste KPN nieuws/geruchten
[...]
To view this story in Bloomberg click here:
https://blinks.bloomberg.com/news/stories/QIVDYGDWX2PY
Zou het dan toch gaan gebeuren?
Ik heb inmiddels een kwart van mijn calls verkocht. De rest heb ik nu gratis.
Ik wilde al een langere tijd wat beters met mijn geld doen dan op een spaarrekening laten staan en heb dankzij dit topic en wat andere websites mijn eerste stapjes in het beleggen gedaan. Omdat de ING mijn huisbank is heb ik hier twee beleggingsrekeningen geopend, hier de kinderbijslag-spaarpotjes van mijn kinderen op gestort en NT World/EM aangekocht. Dit zijn toch lange termijn (10+ jaar) potjes, dus dat leek me redelijk veilig. Heb gekozen voor de ING omdat dit in eerste instantie het makkelijkste was, de kosten zullen iets hoger zijn, maar ik wil eerst eens zien 'wat het met me doet'. Vooralsnog kan ik het laten om er niet elke dag naar te kijken, al spiek ik wel af en toe om te zien wat er gebeurt.
Er zijn bij de ING overigens wel wat alarmbellen afgegaan, want ik werd een paar dagen later prompt gebeld met het aanbod voor een financieel advies gesprek. Vermoedelijk werd er iets getriggerd bij ze omdat ik aardig wat zakelijk vermogen heb opgebouwd dat nu een beetje niets staat te doen... Eens kijken wat zij voor adviezen hebben en hoe zich dat verhoudt tot wat ik hier lees.
Ik denk wel dat als ik mijn zakelijk vermogen ook ga beleggen ik wat meer moet spreiden (aandelen & obligaties?), dus daar moet ik eerst even wat meer kennis over opdoen. Ik lees vanaf nu wat actiever mee, dus dit is voornamelijk een bookmark post ;-)
Er zijn bij de ING overigens wel wat alarmbellen afgegaan, want ik werd een paar dagen later prompt gebeld met het aanbod voor een financieel advies gesprek. Vermoedelijk werd er iets getriggerd bij ze omdat ik aardig wat zakelijk vermogen heb opgebouwd dat nu een beetje niets staat te doen... Eens kijken wat zij voor adviezen hebben en hoe zich dat verhoudt tot wat ik hier lees.
Ik denk wel dat als ik mijn zakelijk vermogen ook ga beleggen ik wat meer moet spreiden (aandelen & obligaties?), dus daar moet ik eerst even wat meer kennis over opdoen. Ik lees vanaf nu wat actiever mee, dus dit is voornamelijk een bookmark post ;-)
Klinkt als een verstandig begin. Ik ben er niet in gedoken wat die NT producten kosten bij ING, maar als je spreekt over flink wat zakelijk vermogen, dan is dat wel iets om op te letten. Die .2% verschil op jaarbasis tussen verschillende broker/fonds combinaties tikt al snel aardig aan bij 500k of meer.
Ik zie dat NT Small Cap bij de Rabobank toegevoegd is. ISIN: NL0013552078. 
Edit: Ik kan hem alleen nog niet aankopen:
Edit: Ik kan hem alleen nog niet aankopen:
Maar goed, dat hij er bij de fondsselector tussen staat betekent hopelijk dat het binnenkort wel lukt.Instrument online niet beschikbaar. Neem contact op met uw lokale Rabobank.
[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd1 op 13-11-2020 09:51 ]
Hey dat is fijn! Die miste ik!Verwijderd1 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:47:
Ik zie dat NT Small Cap bij de Rabobank toegevoegd is. ISIN: NL0013552078.
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Goed dat je jezelf ingelezen hebt NT World 88% en NT EM 12% is een prima spreiding en heeft lage kosten. Een beleggingshorizon van 10-15 jaar is lang genoeg (hoe langer hoe beter).VanRoyal schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:37:
Ik wilde al een langere tijd wat beters met mijn geld doen dan op een spaarrekening laten staan en heb dankzij dit topic en wat andere websites mijn eerste stapjes in het beleggen gedaan. Omdat de ING mijn huisbank is heb ik hier twee beleggingsrekeningen geopend, hier de kinderbijslag-spaarpotjes van mijn kinderen op gestort en NT World/EM aangekocht. Dit zijn toch lange termijn (10+ jaar) potjes, dus dat leek me redelijk veilig. Heb gekozen voor de ING omdat dit in eerste instantie het makkelijkste was, de kosten zullen iets hoger zijn, maar ik wil eerst eens zien 'wat het met me doet'. Vooralsnog kan ik het laten om er niet elke dag naar te kijken, al spiek ik wel af en toe om te zien wat er gebeurt.
Wat is je beleggingshorizon voor je zakelijk vermogen? Ook hiervoor is een verhouding 88/12% in de NT fondsen een prima belegging. Als het een groot vermogen betreft zou ik zelf wel gespreid instappen, iedere maand een deel.
Puur theoretisch is mijn zakelijke vermogen ook privé vermogen, maar het zit nu vanwege fiscale voordelen in een holding. Volgend jaar willen we eerst de hypotheek aflossen en dan kijken wat er nog over is. Dat is o.b.v. mijn voorlopige berekeningen nog steeds een fors bedrag (> € X00.000) dus daarom ben ik daar wat voorzichtiger mee. Gespreid instappen had ik ook al over gelezen, bedankt voor de tip! In principe is dit vermogen mijn / ons pensioen, dus dat mag ook rustig 10/20 jaar renderen.
Achteraf gezien had ik natuurlijk vlak na de enorme dip moeten instappen, maar was op dat moment enorm blij dat ik niet vlak daarvoor was ingestapt
Achteraf gezien had ik natuurlijk vlak na de enorme dip moeten instappen, maar was op dat moment enorm blij dat ik niet vlak daarvoor was ingestapt
[ Voor 7% gewijzigd door VanRoyal op 13-11-2020 09:58 ]
En, nog gecasht hiermee? Staat nu +28% sinds 30-10.JohanNL schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 01:46:
[...]
Doe mij maar een steile rechte lijn naar boven voor de langere termijn, die extra VRH betaal ik wel
Maar je kunt natuurlijk ook naar andere markten kijken als je '' koopjes '' zoekt, zoals Turkije.
Danzij Erdogan's optreden van de afgelopen dagen heeft hij zowel de Lira als ook Turkse aandelen tot een nieuw dieptepunt gebracht, in iedergeval t.o.v. de EUR/USD/GBP.
HSBC MSCI Turkey UCITS ETF (USD) staat op een ATL.
Uiteraard kan dit nog ( veel ) lager.
Erdogan gaf je de afgelopen jaren ook min of meer de garantie dat je elk jaar minder VRH hoefde te betalen, of je daar nou uiteindelijk blij van wordt is een ander verhaal
Niet echt helaas en wat ik had heb ik voor een groot gedeelte niet op het dieptepunt ingekocht.WizZie- schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:16:
[...]
En, nog gecasht hiermee? Staat nu +28% sinds 30-10.
Desondanks +16% in totaal nu ongeveer wat zeker niet slecht is.
In vino veritas, in aqua sanitas
Zonder de details te kennen is het imo erg riskant om zakelijk vermogen te beleggen. Tenzij het bedoelt is voor pensioen oid.VanRoyal schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:37:
Mocht de economie een klap krijgen dan bestaat de kans dat zowel je bedrijf als je belegd vermogen wordt geraakt..
Mijn vader heeft ook een (groot) bedrijf en hij investeert zoveel mogelijk (uitbreiding, aflossing). (laatste tijd minder omdat ie met pensioen gaat
[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 13-11-2020 10:35 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Overigens, als het echt als pensioen is, dus nadat je de aow leeftijd hebt bereikt, dan kan het interessant zijn om te kijken naar de mogelijkheden om het via een prive pensioenrekening te doen. Dat telt niet mee op je box 3, en is fiscaal aftrekbaar van je box 1 als ik me niet vergis. Natuurlijk zit je nog met zaken als jaarruimte, maar het kan een mooie belastingbesparing zijn.
Op je zakelijk vermogen betaal je alleen belasting over de winst, maar het kan best wel eens pijnlijk veel belasting zijn als dat na 30 jaar aan renderen gebeurt.
Enfin: allemaal zeer situatiespecifiek, en het gaat niet meer over het beleggen zelf. Daarom ook mijn tweeledig advies: informeer eens in het FO topic, en ga nadien geinformeerd om tafel zitten met een financieel planner voor dit soort zaken. Belastingtechnisch verwacht ik dat er wel eea aan voordeel uit te halen valt.
Op je zakelijk vermogen betaal je alleen belasting over de winst, maar het kan best wel eens pijnlijk veel belasting zijn als dat na 30 jaar aan renderen gebeurt.
Enfin: allemaal zeer situatiespecifiek, en het gaat niet meer over het beleggen zelf. Daarom ook mijn tweeledig advies: informeer eens in het FO topic, en ga nadien geinformeerd om tafel zitten met een financieel planner voor dit soort zaken. Belastingtechnisch verwacht ik dat er wel eea aan voordeel uit te halen valt.
[ Voor 5% gewijzigd door scoobs op 13-11-2020 10:39 ]
Zakelijk vermogen beleggen is hoogst waarschijnlijk niet heel handig, omdat je dan over de daadwerkelijke winst belasting zal moeten betalen. Dan is gewoon belasting betalen in box 3 waarschijnlijk voordeliger. Maar sowieso kan je waarschijnlijk beter eerst maximaal inleggen in een pensioenrekening zodat dat vermogen ook niet in box 3 valt en je de box 1 heffing ook verplaatst.VanRoyal schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:57:
Puur theoretisch is mijn zakelijke vermogen ook privé vermogen, maar het zit nu vanwege fiscale voordelen in een holding. Volgend jaar willen we eerst de hypotheek aflossen en dan kijken wat er nog over is. Dat is o.b.v. mijn voorlopige berekeningen nog steeds een fors bedrag (> € X00.000) dus daarom ben ik daar wat voorzichtiger mee. Gespreid instappen had ik ook al over gelezen, bedankt voor de tip! In principe is dit vermogen mijn / ons pensioen, dus dat mag ook rustig 10/20 jaar renderen.
Zeker met een beleggingshorizon van 15-20 jaar zou ik zelf het overgrote deel gespreid inleggen in de NT fondsen (88/12%).VanRoyal schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:57:
Obligaties is met de huidige lage rentestanden niet een hele goede belegging je zou er dus voor kunnen kiezen om deel cash aan te houden op een spaarrekening of in termijn deposito's te stoppen met andere looptijden. Zelf zou ik altijd kiezen voor een depositie / spaarrekening welke onder het Nederlandse depositogarantiestelsel valt, hiervoor geldt per bankvergunning/klant een max van 100.000 euro.
Timen van de markt lukt (bijna) niemand op de lange termijn. Het is vooral belangrijk dat je niet in paniek raakt als er een dip is zoals afgelopen maart waarbij de markt - +/- 30% daalt, in 2008 was deze daling overigens nog groter namelijk +/- 50%. Op de lange lange termijn (15-20 jaar) hersteld de markt altijd weer en zijn dit alleen maar kleine rimpeltjes op een stijgende lijn. Je moet dus gewoon rustig belegd blijven zitten en je maandelijkse aankopen blijven doen
Een gesprek met een adviseur van de bank kan natuurlijk geen kwaad alleen zijn de kosten van de actief beheerde fondsen die zij aanbieden altijd hoger dan een passief fonds als NT. De kans dat zij de markt (lees NT) verslaan is o.a vanwege deze hoge kosten heel klein.
Triodos Groenfonds krijgt hier veel aandacht vanwege het belastingvoordeel dat je er mee kunt krijgen. Zijn er nog goede alternatieven?
Ik kom deze lijst tegen bij de Belastingdienst: https://download.belastin...ngvoordeel_ib2001z2pl.pdf
Ik kom deze lijst tegen bij de Belastingdienst: https://download.belastin...ngvoordeel_ib2001z2pl.pdf
Ik word er regelmatig aan herinnerd in dit topic dat de markt niet te timen is, dus dan mag je met 16% toch heel tevreden zijnJohanNL schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:24:
[...]
Niet echt helaas en wat ik had heb ik voor een groot gedeelte niet op het dieptepunt ingekocht.
Desondanks +16% in totaal nu ongeveer wat zeker niet slecht is.
Maar ik snap het gevoel wel. Dat vind ik zo vervelend aan dat beleggen. Het gevoel. "Had ik maar", "Stel je voor dat ik zus of zo had gedaan". Achteraf lijkt het allemaal zo obvious en zo makkelijk. Toen ik hier voor het eerst een post plaatste in maart dit jaar had ik er nog geen idee van hoe sterk dat gevoel mee zou spelen. Had er wel over gelezen, maar dacht dat ik daar niet zo'n last van zou hebben. Merk ook sterke FOMO na zo'n rally van de afgelopen 2 weken. "Had ik maar geld in iets als Basic-Fit gepompt" op het juiste moment. Toen IEX zei dat er "kansen lagen" rond 20,50 euro bijv. Toch voelt het dan meer als gokken voor mij om daar dan in te stappen. En dan vergeet ik ook even dat we geen idee hadden van een vaccin of welke invloed de verkiezingen zouden gaan hebben toen het 28-30 oktober was. Gelukkig blijf ik vooralsnog af van mijn NT World/EM 88/12 waar ik sinds een tijdje maandelijks inleg.
Ik ben er ook niet heel erg rouwig om ofzo, heb mijn geld in die tijd namelijk gewoon in andere projecten gestopt waaronder veel energie, bank en vastgoed aandelen.
Meer geld stoppen in die Turkije etf was wellicht ook totaal onverantwoord zolang die " economie expert " van een Erdogan daar zit.
Ik ga er nu in iedergeval niets extra's in investeren, alhoewel er nog best veel opwaarts potentieel is ( heel veel zelfs, met een beter economisch beleid ), is het neerwaarts potentieel hoger wat mij betreft.
Financiële markten lijken het ook goed te vinden wat Erdogan recentelijk heeft gedaan; het vervangen van het hoofd van de Turkse centrale bank, waardoor de Lira in korte tijd met 10% is gestegen t.o.v. euro/dollar.
Ik denk echter en het verleden heeft dit ook uitgewezen, dat Erdogan uiteindelijk weer voor zijn eigen electorale belangen gaat ten koste van de economie ( en de investeerders ) van Turkije
Meer geld stoppen in die Turkije etf was wellicht ook totaal onverantwoord zolang die " economie expert " van een Erdogan daar zit.
Ik ga er nu in iedergeval niets extra's in investeren, alhoewel er nog best veel opwaarts potentieel is ( heel veel zelfs, met een beter economisch beleid ), is het neerwaarts potentieel hoger wat mij betreft.
Financiële markten lijken het ook goed te vinden wat Erdogan recentelijk heeft gedaan; het vervangen van het hoofd van de Turkse centrale bank, waardoor de Lira in korte tijd met 10% is gestegen t.o.v. euro/dollar.
Ik denk echter en het verleden heeft dit ook uitgewezen, dat Erdogan uiteindelijk weer voor zijn eigen electorale belangen gaat ten koste van de economie ( en de investeerders ) van Turkije
Hier een overzicht van een aantal psychologische valkuilen van beleggers. De slechte gevoelens als 'had ik maar' blijven altijd overheersen boven de positieve gevoelens. Daarom is het ook zo belangrijk dat je je emoties onder controle kunt houden, voor degene die dat niet kan is een spaarrekening waarschijnlijk een betere optie dan beleggen.WizZie- schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:04:
[...]
Ik word er regelmatig aan herinnerd in dit topic dat de markt niet te timen is, dus dan mag je met 16% toch heel tevreden zijn
Maar ik snap het gevoel wel. Dat vind ik zo vervelend aan dat beleggen. Het gevoel. "Had ik maar", "Stel je voor dat ik zus of zo had gedaan". Achteraf lijkt het allemaal zo obvious en zo makkelijk. Toen ik hier voor het eerst een post plaatste in maart dit jaar had ik er nog geen idee van hoe sterk dat gevoel mee zou spelen. Had er wel over gelezen, maar dacht dat ik daar niet zo'n last van zou hebben. Merk ook sterke FOMO na zo'n rally van de afgelopen 2 weken. "Had ik maar geld in iets als Basic-Fit gepompt" op het juiste moment. Toen IEX zei dat er "kansen lagen" rond 20,50 euro bijv. Toch voelt het dan meer als gokken voor mij om daar dan in te stappen. En dan vergeet ik ook even dat we geen idee hadden van een vaccin of welke invloed de verkiezingen zouden gaan hebben toen het 28-30 oktober was. Gelukkig blijf ik vooralsnog af van mijn NT World/EM 88/12 waar ik sinds een tijdje maandelijks inleg.
Zeker waar, zo heeft vast iedereen wel even naar Nio of Xpeng gekeken de laatste maanden en overheerst nu het gevoel 'had ik nou maar', terwijl andere aandelen in je portefuille ook 100% gestegen zijn in 5 maanden..magneetje schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:20:
[...]
Hier een overzicht van een aantal psychologische valkuilen van beleggers. De slechte gevoelens als 'had ik maar' blijven altijd overheersen boven de positieve gevoelens. Daarom is het ook zo belangrijk dat je je emoties onder controle kunt houden, voor degene die dat niet kan is een spaarrekening waarschijnlijk een betere optie dan beleggen.
Ik heb geleerd hier niet meer op te letten, zo heb ik ook naar LK gekeken vlak voor de fraude aan het licht kwam en heb ik daarmee een kogel ontweken, toch blijft dat vager in je herinnering dan de '10 baggers'. Ondertussen besteed ik er zo weinig mogelijk aandacht aan en leg ik gewoon steady elke maand in. Afgelopen 3 maanden eigenlijk nauwelijks meer losse aandelen gekocht/verkocht.
Wat betreft de groenfondsen; ik kies eieren voor mijn geld, of beter gezegd kies ik het rendement dat ik beoog. En dan zonder belastingarbitrage, oftewel buy & hold.
Dat betekent dat voor mij de ASN en Triodos fondsen afvallen; de beschikbaarheid bij IB heb ik dus niet meer nodig. De diverse groendeposito's vallen eveneens af. Blijven over het Meewind groenfonds en de CL Beheer fondsen.
Ik beoog een 50-50 verdeling tussen deze twee partijen. In het Meewind groenfonds heb ik inmiddels een klein bedrag gestort. De CL Beheer fondsen zijn momenteel gesloten, daarmee wacht ik tot volgend jaar.
Zodra mijn portfolio delta bij IB is gedaald tot onder 1,33 stort ik meer.
Dat betekent dat voor mij de ASN en Triodos fondsen afvallen; de beschikbaarheid bij IB heb ik dus niet meer nodig. De diverse groendeposito's vallen eveneens af. Blijven over het Meewind groenfonds en de CL Beheer fondsen.
Ik beoog een 50-50 verdeling tussen deze twee partijen. In het Meewind groenfonds heb ik inmiddels een klein bedrag gestort. De CL Beheer fondsen zijn momenteel gesloten, daarmee wacht ik tot volgend jaar.
Zodra mijn portfolio delta bij IB is gedaald tot onder 1,33 stort ik meer.
Ik heb gisteren middag een koop order opgegeven bij DeGiro voor het Triodos groenfonds. Die is nu nog niet uitgevoerd. Is dat normaal? Ik zie bij laatste transactie staan: 13/11/2020 10:01
Edit: Triodos Groenfonds kent één handelsmoment per Beursdag. De zogenoemde cut-off time is bepaald op 16.00 uur (CET).
@Zr40 waar koop je dat Meewind fonds?
Edit: Triodos Groenfonds kent één handelsmoment per Beursdag. De zogenoemde cut-off time is bepaald op 16.00 uur (CET).
[ Voor 48% gewijzigd door Pistachenootje op 13-11-2020 14:06 ]
Dat soort fondsen zijn toch mutal funds die 1x per dag verhandeld worden?Pistachenootje schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:02:
Ik heb gisteren middag een koop order opgegeven bij DeGiro voor het Triodos groenfonds. Die is nu nog niet uitgevoerd. Is dat normaal?
Ik zie bij laatste transactie staan: 13/11/2020 10:01
Trouwens, wat belet iemand deze aan te kopen op de laatste handelsdag van het jaar en weet te verkopen op de eerste voor wat belastingvoordeel? Zitten daar nadelen aan?
🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...
Lees effe stukje terug. Veel van dit soort groenfondsen gaat "op slot" richting het einde van het jaar. Dan kan je helemaal niets meer kopen/ verkopen etc.i7x schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:06:
[...]
Dat soort fondsen zijn toch mutal funds die 1x per dag verhandeld worden?
Trouwens, wat belet iemand deze aan te kopen op de laatste handelsdag van het jaar en weet te verkopen op de eerste voor wat belastingvoordeel? Zitten daar nadelen aan?
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Ik had het net gevonden: 16:00.i7x schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:06:
[...]
Op hun eigen website. Het werkt op dezelfde manier als bij iedere fondsbeheerder met niet-beursgenoteerde fondsen, zoals Meesman of Centraal Beheer. Je maakt een account aan en bij een aankoop maak je geld over.
In het geval van Meewind zelfs 1x per maand.i7x schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:06:
[...]
Transactiekosten. Bij Triodos/ASN is het nog rendabel om de positie alleen rond de jaarwisseling aan te houden, al hangt dat sterk af van de kosten die je broker rekent. Bij alle andere groenfondsen is er wel iets dat deze strategie niet interessant of niet mogelijk maakt.Trouwens, wat belet iemand deze aan te kopen op de laatste handelsdag van het jaar en weet te verkopen op de eerste voor wat belastingvoordeel? Zitten daar nadelen aan?
Bij Meewind heb je kosten: 3% bij aankoop, € 25 bij verkoop.
Bij CL Beheer heb je de eerste jaren geen garantie dat je kan uitstappen.
Bij groendeposito's heb je een vaste looptijd van een jaar.
Inderdaad. Achteraf redeneer je altijd met de informatie die je nu inmiddels hebt. Dan lijkt alles anders. Dit jaar is ook wel een bijzonder jaar natuurlijk.WizZie- schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:04:
[...]
Ik word er regelmatig aan herinnerd in dit topic dat de markt niet te timen is, dus dan mag je met 16% toch heel tevreden zijn
Toen ik NT had gekocht bij Rabo duurde het 4 dagen voordat de transactie was uitgevoerd. Is dat niet normaal?Pistachenootje schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:02:
Ik heb gisteren middag een koop order opgegeven bij DeGiro voor het Triodos groenfonds. Die is nu nog niet uitgevoerd. Is dat normaal? Ik zie bij laatste transactie staan: 13/11/2020 10:01
JaDan Stark schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 19:26:
[...]
Toen ik NT had gekocht bij Rabo duurde het 4 dagen voordat de transactie was uitgevoerd. Is dat niet normaal?
Oh noes... niet weer!!Dan Stark schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 19:26:
[...]
Toen ik NT had gekocht bij Rabo duurde het 4 dagen voordat de transactie was uitgevoerd. Is dat niet normaal?
Even alle gekheid op een stokje, check de factsheet van het betreffende Northern Trust fonds. Daar kun je het afrekenmoment terug lezen dat is namelijk T+2. Dit in combinatie met de handelskalender geeft je een prima beeld wanneer je orders worden verwerkt. Daarnaast heeft de Rabo ook uitleg over beleggingsfondsen. Zie: https://www.rabobank.nl/p...tijden-beleggingsfondsen/
En als laatste, dit is al heel veel besproken. Als je de search gebruikt zul je hier ook al veel over vinden
Voor NT wel. Dit Triodos fonds wordt verhandeld op Euronext. Ik zou niet weten wat in dit geval normaal is. In ieder geval is er nog niets gebeurd met mijn order van gisteren.Dan Stark schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 19:26:
[...]
Dat het op Euronext verhandeld wordt maakt geen verschil.Pistachenootje schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 20:12:
[...]
Voor NT wel. Dit Triodos fonds wordt verhandeld op Euronext. Ik zou niet weten wat in dit geval normaal is. In ieder geval is er nog niets gebeurd met mijn order van gisteren.
Bij welke broker heb je de order geplaatst, en hoe laat?
[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 13-11-2020 20:18 ]
Denk dat je de order na de cut-off hebt ingediend, dus dan zal hij maandag uitgevoerd worden. Ik had na 1 dag uitvoering van dat fonds als ik het me goed herinner.Pistachenootje schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 20:12:
[...]
Voor NT wel. Dit Triodos fonds wordt verhandeld op Euronext. Ik zou niet weten wat in dit geval normaal is. In ieder geval is er nog niets gebeurd met mijn order van gisteren.
Ik vond het op dat moment niet raar, maar vroeg me af waarom het dan voor Triodos anders zou zijn.
Waarschijnlijk net na de cut off tijd. Zal waarschijnlijk maandag worden uitgevoerd.Zr40 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 20:17:
[...]
Dat het op Euronext verhandeld wordt maakt geen verschil.
Bij welke broker heb je de order geplaatst, en hoe laat?
Ieder fonds kan zijn eigen regels hebben. NT is relatief trager dan de meeste andere beleggingsfondsen.Dan Stark schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 20:39:
Ik vond het op dat moment niet raar, maar vroeg me af waarom het dan voor Triodos anders zou zijn.
Eigenlijk zouden posters die in de financiele wereld werk(t)en, of uitzonderlijke kennis hebben een speciale status in dit topic moeten krijgen. Een speciale kleur, zoals de TS. Denk aan: Writser, Flyguy, Hielko, Zr40, Longcat, ...
Dat maakt het makkelijker om "Is DEGIRO echt de goedkoopste?" en "Ik rijd in een Tesla en weet dat het ondergewaarderd is, want het is geen autobedrijf. Het is nu 98% van mijn portefeuille, moet ik bijkopen??" eruit te filteren.
Dat maakt het makkelijker om "Is DEGIRO echt de goedkoopste?" en "Ik rijd in een Tesla en weet dat het ondergewaarderd is, want het is geen autobedrijf. Het is nu 98% van mijn portefeuille, moet ik bijkopen??" eruit te filteren.
Nouja, in dit lijstje ben ik toch wel diegene met de minste kennis...Murphy78 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 11:15:
Eigenlijk zouden posters die in de financiele wereld werk(t)en, of uitzonderlijke kennis hebben een speciale status in dit topic moeten krijgen. Een speciale kleur, zoals de TS. Denk aan: Writser, Flyguy, Hielko, Zr40, Longcat, ...
Een aantal hebben hier een karma status, dat komt misschien een beetje in de buurt, maar dat geeft meer aan hoe vaak je in dit topic post dan je kennisniveau.
Je zou zoiets voor jezelf kunnen toepassen met custom css. Je kan bijvoorbeeld jouw username blauw maken met:Dat maakt het makkelijker om "Is DEGIRO echt de goedkoopste?" en "Ik rijd in een Tesla en weet dat het ondergewaarderd is, want het is geen autobedrijf. Het is nu 98% van mijn portefeuille, moet ik bijkopen??" eruit te filteren.
Cascading Stylesheet:
1
2
3
| .message[data-owner-id="1356610"] .user { color: #0080ff; } |
Voordeel hiervan is dat je zelf bepaalt wie je wel of niet interessant vindt
[ Voor 74% gewijzigd door Zr40 op 14-11-2020 11:32 ]
Ik ben vereerd dat ik in het lijstje sta en ik begrijp je punt, maar ik denk dat zoiets er voor zorgt dat er minder beginners posten in het topic en dat zou zonde zijn (buiten de voorbeelden die je noemt). Bereikt de "+1" filter niet ongeveer hetzelfde?Murphy78 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 11:15:
En dan zal je waarschijnlijk alsnog antwoorden op die voorbeeld vragen krijgen van de speciale posters hier, wat voor jou wellicht alsnog vervuiling en oninteressant is.Murphy78 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 11:15:
Het hele topic draait ook wel een beetje om Q&A en dat zijn inderdaad vaak vragen die al zo ontzettend vaak hier zijn gesteld, maar soms zit er ook wel iets nieuws of merkwaardigs tussen.
Die zou jij er dan uitgefilterd hebben.
Maar zo ontzettend druk is hier toch ook niet? Die is DEGIRO de goedkoopste / 98%Tesla discussies kun je volgens mij vrij eenvoudig handmatig eruit filteren, als in daar lees je overheen.
Daarnaast heb je het +1 filter om posts te filteren die jij een +1 hebt gegeven zoals @Longcat al opmerkte.
https://tweakers.net/nieu...dende-autos-verkopen.html
Indien waar zou dit toch een flinke impact moeten hebben op de beurswaarde. Uber staat na de recente rally momenteel op een all time high, echter ze maken alleen maar verlies en ze hebben het zwaar in corona tijd. Volgens mij zit dus een aardig deel van hun beurswaarde in de belofte van de toekomst en het autonome rijden, dus lijkt me dat die koers straks hard onderuit gaat?
Indien waar zou dit toch een flinke impact moeten hebben op de beurswaarde. Uber staat na de recente rally momenteel op een all time high, echter ze maken alleen maar verlies en ze hebben het zwaar in corona tijd. Volgens mij zit dus een aardig deel van hun beurswaarde in de belofte van de toekomst en het autonome rijden, dus lijkt me dat die koers straks hard onderuit gaat?
Uber haar eten bezorgservice groeit (mede door Corona) wel gigantisch hard. Veel mensen hebben de Uber app dadelijk op hun telefoon staan. Ik denk dat mensen hierdoor sneller van Uber haar andere diensten gebruik kunnen maken. Disclaimer, Uber zit voor een (heel) klein percentage in mijn porto.TheDukemaster schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 17:44:
https://tweakers.net/nieu...dende-autos-verkopen.html
Behalve dan dat het aparte apps zijn. Daarnaast geld voor beide diensten dat wanneer de concurrentie wel zelfrijdend (of vliegend) kan aanbieden dan is Uber te duur. Voor de 10-20 jaar visie hebben ze dat wel nodig. Daarnaast pakken ze voor mijn gevoel maar een klein deel af van Thuisbezorgd die nog steeds gigantische marges maakt en de grootste consumenten heeft. Al viel mij “in de grote stad” wel op dat nu alle restaurants thuisbezorgen ze liever gebruik maken van Uber Eat en Deliveroo.Some0ne schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 20:18:
[...]
Uber haar eten bezorgservice groeit (mede door Corona) wel gigantisch hard. Veel mensen hebben de Uber app dadelijk op hun telefoon staan. Ik denk dat mensen hierdoor sneller van Uber haar andere diensten gebruik kunnen maken. Disclaimer, Uber zit voor een (heel) klein percentage in mijn porto.
Je moet ook niet teveel in de eigen achtertuin kijken als het gaat om zulke grote multinationals. Interessanter vind ik dan deze analyse (vooral gericht op Azië, maar de trend is interessant):Deveon schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 21:12:
[...]
Behalve dan dat het aparte apps zijn. Daarnaast geld voor beide diensten dat wanneer de concurrentie wel zelfrijdend (of vliegend) kan aanbieden dan is Uber te duur. Voor de 10-20 jaar visie hebben ze dat wel nodig. Daarnaast pakken ze voor mijn gevoel maar een klein deel af van Thuisbezorgd die nog steeds gigantische marges maakt en de grootste consumenten heeft. Al viel mij “in de grote stad” wel op dat nu alle restaurants thuisbezorgen ze liever gebruik maken van Uber Eat en Deliveroo.
Vergelijk het met KPN en Ziggo als aanbieders van bekabeld internet in Nederland. Ze verdienen het meeste als ze territorium verdelen en concurrentie beperken.In March this year, Uber announced that it was selling its Southeast Asia business to Grab. On the surface it looked like Grab won and Uber lost, and that a fierce rivalry would emerge between Grab and Go-Jek, Indonesia’s first unicorn.
[...]
The real winner in this story is arguably SoftBank, which has significant stakes in both Uber and Grab. Famous for taking a very long view of his investments, Softbank CEO Masayoshi Son has acquired large equity positions in Uber, Grab, China’s Didi, Brazil’s 99 and India’s Ola ride-sharing services. Forcing market consolidation is a logical consequence of common ownership, and reports of price increases by the remaining company are perhaps not surprising. Of course, regulators in Singapore, Malaysia and the Philippines have expressed concerns over the possibility of a Grab monopoly.
https://knowledge.insead....from-southeast-asia-10096
Het voordeel van KPN en Ziggo is een enorme investering in kabels in de grond waarmee ze dat kunnen doen. Wat is de USP van Uber tov die Aziatische concurrenten? Een ongeschreven afspraak om de markt te verdelen is leuk, totdat er een derde of vierde bij komt. Wat als Softbank bedenkt dat het tijd is voor een nieuwe marktleider of Amazon maaltijden met drones gaat bezorgen?Verwijderd1 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 21:23:
[...]
Je moet ook niet teveel in de eigen achtertuin kijken als het gaat om zulke grote multinationals. Interessanter vind ik dan deze analyse (vooral gericht op Azië, maar de trend is interessant):
[...]
Vergelijk het met KPN en Ziggo als aanbieders van bekabeld internet in Nederland. Ze verdienen het meeste als ze territorium verdelen en concurrentie beperken.
Ja, dat is ook wat het artikel zegt:Deveon schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 21:39:
[...]
Het voordeel van KPN en Ziggo is een enorme investering in kabels in de grond waarmee ze dat kunnen doen. Wat is de USP van Uber tov die Aziatische concurrenten? Een ongeschreven afspraak om de markt te verdelen is leuk, totdat er een derde of vierde bij komt. Wat als Softbank bedenkt dat het tijd is voor een nieuwe marktleider of Amazon maaltijden met drones gaat bezorgen?
Uiteindelijk komt het aan op naamsbekendheid denk ik. Dit soort apps zijn natuurlijk iets anders dan lange termijn commitments (abonnementen en apparaten die je maanden of jaren gebruikt) maar deels denk ik dat je als tevreden klant minder snel overstapt. Daarnaast hebben ze volgens mij ook wel vaak loyaltyprogramma's waardoor je meer geneigd bent om bij een platform te blijven.Go-Jek could now become a thorn in Grab’s side, especially after absorbing billions in funding from Google, KKR and Temasek, among others. It’s likely that Go-Jek’s entry into Vietnam, Singapore and other Southeast Asian markets will result in competitive pricing once more.
While increasingly popular, ride sharing is still far from ubiquitous in Southeast Asia and the story is likely to be further complicated by the entry of more global players. The fight for international platform dominance continues to heat up.
https://knowledge.insead....from-southeast-asia-10096
Hoe het precies gaat lopen weet ik niet, maar Softbank's aanpak lijkt te zijn om zoveel mogelijk de markt te kopen, en niet op een paard te gokken. Hetzelfde zag je trouwens toen Berkshire nog in de luchtvaartmaatschappijen zat, en over langere tijd pikt Buffett ook vaak meerdere concurrenten (verschillende banken, verschillende creditcardmaatschappijen). Ik zou dus vooral gokken op portfoliodiversificatie.
Ten eerste: dankMurphy78 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 11:15:
Ten tweede: ik denk dat her lastig wordt om dit topic te veranderen. Er komen hier veel beginnersvragen langs en dat zal waarschijnlijk altijd zo blijven. En dat is ook geen slechte zaak denk ik, dit is een IT-forum, geen bankiersforum. Beginners moeten zich hier ook welkom voelen. De keerzijde van de medaille is dat er gemiddeld genomen niet veel expertise is hier en voor een discussie over, ik noem maar wat, de implicaties van IFRS 16 voor de waardering van vastgoedbedrijven of een analyse van een individueel aandeel is dit gewoon niet de juiste plek denk ik. Zo’n discussie sneeuwt telkens helemaal onder.
Wat ik me wel eens afvraag is of beleggen niet een nieuw subforum moet worden. Dan heb je in elk geval een los topic over Tesla, DeGiro, etc. Zou soms wel fijn zijn. Aan de andere kant is het dan niet altijd duidelijk in welk topic een simpele vraag hoort en gaan zelfde discussies in verschillende threads lopen. Dat maakt het probleem alleen maar erger. En zo veel wordt hier nou ook weer niet gepost. Stel je opent voor elk aandeel een nieuw topic, gaat dat dan daadwerkelijk interessante discussie opleveren? Misschien is daar wel te weinig expertise/animo voor en dan werkt het averechts.
[ Voor 3% gewijzigd door writser op 14-11-2020 22:09 ]
Onvoorstelbaar!
Ben ik het mee eens. PFSL vind ik een heel breed subforum, en het is eigenlijk best gek dat dit topic naast een topic over recruiters staat. Naar mijn mening zou het veel logischer zijn om het te splitsen in de twee subforums 'Persoonlijke financiën en beleggen' en 'Studie en loopbaan'.writser schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 22:04:
Wat ik me wel eens afvraag is of beleggen niet een nieuw subforum moet worden. Dan heb je in elk geval een los topic over Tesla, DeGiro, etc. Zou soms wel fijn zijn. Aan de andere kant is het dan niet altijd duidelijk in welk topic een simpele vraag hoort en gaan zelfde discussies in verschillende threads lopen. Dat maakt het probleem alleen maar erger. En zo veel wordt hier nou ook weer niet gepost. Stel je opent voor elk aandeel een nieuw topic, gaat dat dan daadwerkelijk interessante discussie opleveren? Misschien is daar wel te weinig expertise/animo voor en dan werkt het averechts.
Maar dan komt het weer neer op het feit dat tweakers een techneutenforum/mini reddit is. Wil je een meer deepdive doen, dan moet je óf een internationaal publiek hebben, of een specialistisch forum voor beleggen. (Of beiden)
Ik zit in de situatie dat ik binnenkort een (voor mij) significant bedrag (+-1m) zal ontvangen.
Ik heb nu nog gewoon een goede baan, waarin ik ruim alle zaken (ook leuke dingen, zoals vakanties) kan betalen. (Nu ik dit tik, twijfel ik of FO topic niet beter is)
Hypotheek los ik al jaren extra af en is +-55% LTV. Heb geen verhuis wensen.
Ik zit te overwegen om via Rabo (daar zit ik nu toch al) NT world/nt emerging/nt small caps 78/12/10) te beleggen en dan eigenlijk een “set and forget” strategie.
Op de bankrekening laten staan kost geld, zelf vastgoed kopen zie ik om uitlopende redenen niet zitten, Synvest lijkt leuk maar daar heb je zeer hoge kosten en de eerste 3 jaar zit je geld eigenlijk vast, enz, enz
Concreet: wat zouden jullie doen, met een miljoen?
Ik heb nu nog gewoon een goede baan, waarin ik ruim alle zaken (ook leuke dingen, zoals vakanties) kan betalen. (Nu ik dit tik, twijfel ik of FO topic niet beter is)
Ik zit te overwegen om via Rabo (daar zit ik nu toch al) NT world/nt emerging/nt small caps 78/12/10) te beleggen en dan eigenlijk een “set and forget” strategie.
Op de bankrekening laten staan kost geld, zelf vastgoed kopen zie ik om uitlopende redenen niet zitten, Synvest lijkt leuk maar daar heb je zeer hoge kosten en de eerste 3 jaar zit je geld eigenlijk vast, enz, enz
@Cai prima keuze Rabo + NT. Bij IB is het met VTI/VXUS wel goedkoper en kun je betaald krijgen voor stock lending. Daar heb ik voor gekozen.
Set and forget met een goedkoop indexfonds is een prima strategie.
Als je het nog niet hebt, maak van deze gelegenheid gebruik om een buffer aan te houden. Zet dit op een spaarrekening. Het doel is niet rendement, maar beschikbaarheid, zodat je wanneer je het nodig hebt niet direct je beleggingen moet verkopen tegen verlies omdat de beurs net even een slechte week heeft.
Als je van plan bent om een deel van het bedrag binnen een paar jaar uit te geven, dan kan je dat deel het beste niet beleggen.
Verder maakt ook de herkomst van het bedrag uit. Houd rekening met belasting (bijvoorbeeld erfbelasting of schenkbelasting indien relevant) en reserveer dat bedrag op je spaarrekening.
Als laatste kan je ook nog overwegen om een deel in fiscale groenfondsen te beleggen. Doel hier is om de box 3 belastingdruk te verlagen - immers, met een miljoen kom je waarschijnlijk in de hoogste schijf. Je hebt groendeposito’s (geen rendement, geen risico, alleen belastingvoordeel) en diverse groenfondsen (wel rendement, wel risico). Limiet voor belastingvoordeel is circa 60k (dubbel bij fiscaal partnerschap).
Als je het nog niet hebt, maak van deze gelegenheid gebruik om een buffer aan te houden. Zet dit op een spaarrekening. Het doel is niet rendement, maar beschikbaarheid, zodat je wanneer je het nodig hebt niet direct je beleggingen moet verkopen tegen verlies omdat de beurs net even een slechte week heeft.
Als je van plan bent om een deel van het bedrag binnen een paar jaar uit te geven, dan kan je dat deel het beste niet beleggen.
Verder maakt ook de herkomst van het bedrag uit. Houd rekening met belasting (bijvoorbeeld erfbelasting of schenkbelasting indien relevant) en reserveer dat bedrag op je spaarrekening.
Als laatste kan je ook nog overwegen om een deel in fiscale groenfondsen te beleggen. Doel hier is om de box 3 belastingdruk te verlagen - immers, met een miljoen kom je waarschijnlijk in de hoogste schijf. Je hebt groendeposito’s (geen rendement, geen risico, alleen belastingvoordeel) en diverse groenfondsen (wel rendement, wel risico). Limiet voor belastingvoordeel is circa 60k (dubbel bij fiscaal partnerschap).
[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 15-11-2020 10:10 ]
Aanname: doel is vooral kapitaalbehoud. Dat zou mijn doel zijn bij een dergelijk bedrag. Dat kan met 100% in aandelen (lange horizon wel erg belangrijk!), maar het is misschien ook wel interessant om je te verdiepen in constructies als 'permanent portfolio' (gelijke delen cash, bonds, stocks, goud). Zijn zat variaties op. Ik zie alleen niet zo zeer hoe crypto hier een plaats in heeft. Een paar procent voor de lol, wellicht.
[ Voor 13% gewijzigd door Longcat op 15-11-2020 10:20 ]
@Cai De centrale vraag is eerst: wat is je risico tolerantie? En beleggingshorizon? Ik zou een dergelijk bedrag alleen vol in aandelen stoppen als je je er ten volle van bewust bent dat je 50% of zelfs meer op verlies kan staan. En dat het lang kan duren voordat je dit te boven bent. Vanaf 2009 kan het eigenlijk niet op met aandelen, zelfs de corona crisis was zeer snel weer ingelopen. Om die reden lijkt de heersende opvatting dat aandelen eigenlijk alleen maar omhoog kunnen. Maar historisch gezien is dat gewoon onjuist.
Dat wil niet zeggen dat 100% aandelen fout is. Als je weet dat je koers houdt bij grote verliezen en je hebt een lange termijn, dan kan het. Twijfel je hierover, bijvoorbeeld omdat je alles gaat verkopen bij grote verliezen of er echt minder van gaat slapen, dan zijn er ook andere strategieën mogelijk. Die zitten vooral in de hoek van combineren met andere asset classes, denk bijvoorbeeld aan de bekende 60% aandelen en 40% obligatie portfolio. Of wat ik zelf een mooie vind: de Permanent Portfolio met 4 x 25% in aandelen/obligaties/goud/cash of modernere Risk Parity varianten daarop. Kern: meerdere asset classes om het risico van een portfolio te verlagen, veelal tegen een iets lager rendement dan 100% aandelen. Zeg maar kapitaalbehoud tijdens de rit boven maximaal rendement.
Edit: tot slot, de echt rijke mensen stoppen nooit al hun eieren in één mandje. Je kan (mocht je toch willen spreiden) ook nog aan andere mindere voor de hand liggende investeringsopties denken, zoals kunst of zelfs een paar procent in bitcoin.
Dat wil niet zeggen dat 100% aandelen fout is. Als je weet dat je koers houdt bij grote verliezen en je hebt een lange termijn, dan kan het. Twijfel je hierover, bijvoorbeeld omdat je alles gaat verkopen bij grote verliezen of er echt minder van gaat slapen, dan zijn er ook andere strategieën mogelijk. Die zitten vooral in de hoek van combineren met andere asset classes, denk bijvoorbeeld aan de bekende 60% aandelen en 40% obligatie portfolio. Of wat ik zelf een mooie vind: de Permanent Portfolio met 4 x 25% in aandelen/obligaties/goud/cash of modernere Risk Parity varianten daarop. Kern: meerdere asset classes om het risico van een portfolio te verlagen, veelal tegen een iets lager rendement dan 100% aandelen. Zeg maar kapitaalbehoud tijdens de rit boven maximaal rendement.
Edit: tot slot, de echt rijke mensen stoppen nooit al hun eieren in één mandje. Je kan (mocht je toch willen spreiden) ook nog aan andere mindere voor de hand liggende investeringsopties denken, zoals kunst of zelfs een paar procent in bitcoin.
[ Voor 8% gewijzigd door Magpie op 15-11-2020 10:24 ]
Staats obligaties in euro's hebben een negatief verwacht rendement, daar zou ik niet aan beginnen. Deposito's kunnen een goed alternatief zijn. Rente van ~1% is te halen. Voor het risico vrije gedeelte van je portfolio een prima keuze.
Helemaal mee eens, maar als vraag is wat ik zou doen dan zou ik naar crypto kijken. Terwijl goud tastbaar is zou het als investering juist minder tastbaar voelen (ik ga het niet zelf bewaren). Crypto heeft potentie en goud is veel meer waard dan het functie heeft.Zr40 schreef op zondag 15 november 2020 @ 10:16:
@Deveon Cryptocurrency zou ik niet aanraden in een windfall scenario. Met name niet wanneer men er geen eerdere ervaring mee heeft.
[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 15-11-2020 10:42 ]
Thanks iedereen.
Crypto is voor mij geen optie. Ik heb er te weinig verstand van en ook geen (niet bedoeld om een discussie te starten) goed gevoel bij.
Doel is: kapitaalbehoud, vermogensgroei en op een later stadium leven van maandelijkse return. Ik heb geen pensioen.
Op dit moment is dat niet nodig aangezien mijn partner en ik nog werken (<40jr).
Crypto is voor mij geen optie. Ik heb er te weinig verstand van en ook geen (niet bedoeld om een discussie te starten) goed gevoel bij.
Doel is: kapitaalbehoud, vermogensgroei en op een later stadium leven van maandelijkse return. Ik heb geen pensioen.
Op dit moment is dat niet nodig aangezien mijn partner en ik nog werken (<40jr).
Ik denk dat je voor jezelf goed helder moet hebben hoe lang je er vanaf wil/kan blijven, wanneer je wil gaan onttrekken, en hoeveel je gaat ontdekken per maand/jaar/oid. Op basis daarvan kan je een betere inschatting maken hoeveel risico je wil/kan nemen afgewogen tegen je rendement.
Als je een pensioengat hebt en je hebt geen moeite met de fiscale beperkingen, dan kan je lijfrentebeleggen nog overwegen. Dat geeft je belastingvoordeel. Goede aanbieders hiervan zijn BrandNewDay, Binck, en ZZP Pensioen. Er zijn meer aanbieders maar die hebben serieuze nadelen, of passen niet bij jouw 'set & forget' wens.
Voordeel:
- De waarde valt niet in box 3. Dat bespaart je belasting die je anders ieder jaar zou moeten betalen.
Neutraal:
- De inkomstenbelasting is uitgesteld. Dat wil zeggen, bij inleg krijg je de eerder betaalde inkomstenbelasting terug, bij uitkering betaal je alsnog inkomstenbelasting. Het belastingtarief is weliswaar lager vanaf AOW-leeftijd, maar omdat de uitkering belast is betaal je feitelijk ook inkomstenbelasting over het behaalde rendement. Daarom noem ik deze eigenschap neutraal.
- De maximale inleg is afhankelijk van je inkomen. Dit heet 'jaarruimte'. Ongebruikte jaarruimte van de afgelopen 7 jaren kan je ook nog gebruiken. Bereken vooraf hoeveel je daadwerkelijk kan inleggen per jaar, teveel inleggen is ongunstig, dat kan je immers niet aftrekken!
Nadelen:
- De kosten zijn doorgaans iets hoger dan bij een 'normaal' beleggingsproduct. Maar dit is klein ten opzichte van het fiscale voordeel.
- Je hebt geen vrije beschikking over het lijfrentekapitaal. Je moet er uiteindelijk een uitkeringsproduct mee aanschaffen. Dat kan op AOW-leeftijd, maar ook eerder zolang de looptijd maar lang genoeg is.
Mocht je dit interessant vinden, dan raad ik aan om toch eerst naar groenfondsen te kijken. Die hebben hetzelfde voordeel (box 3 vrijstelling) en leveren ook nog eens een extra heffingskorting op, en hebben verder geen fiscale beperkingen.
Voordeel:
- De waarde valt niet in box 3. Dat bespaart je belasting die je anders ieder jaar zou moeten betalen.
Neutraal:
- De inkomstenbelasting is uitgesteld. Dat wil zeggen, bij inleg krijg je de eerder betaalde inkomstenbelasting terug, bij uitkering betaal je alsnog inkomstenbelasting. Het belastingtarief is weliswaar lager vanaf AOW-leeftijd, maar omdat de uitkering belast is betaal je feitelijk ook inkomstenbelasting over het behaalde rendement. Daarom noem ik deze eigenschap neutraal.
- De maximale inleg is afhankelijk van je inkomen. Dit heet 'jaarruimte'. Ongebruikte jaarruimte van de afgelopen 7 jaren kan je ook nog gebruiken. Bereken vooraf hoeveel je daadwerkelijk kan inleggen per jaar, teveel inleggen is ongunstig, dat kan je immers niet aftrekken!
Nadelen:
- De kosten zijn doorgaans iets hoger dan bij een 'normaal' beleggingsproduct. Maar dit is klein ten opzichte van het fiscale voordeel.
- Je hebt geen vrije beschikking over het lijfrentekapitaal. Je moet er uiteindelijk een uitkeringsproduct mee aanschaffen. Dat kan op AOW-leeftijd, maar ook eerder zolang de looptijd maar lang genoeg is.
Mocht je dit interessant vinden, dan raad ik aan om toch eerst naar groenfondsen te kijken. Die hebben hetzelfde voordeel (box 3 vrijstelling) en leveren ook nog eens een extra heffingskorting op, en hebben verder geen fiscale beperkingen.
[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 15-11-2020 11:30 ]
Ik zou eerst gaan kjiken naar welke brokers/banken er zijn waar je kan beleggen. Zekers met zo'n groot bedrag kan het nog behoorlijk wat verschil in kosten zijn. Rabobank is dacht ik 1 van de duurste banken om te beleggen. Daarnaast zou ik niet alles bij 1 bank/broker investeren, maar op zijn minst 2 of meer.Cai schreef op zondag 15 november 2020 @ 09:54:
Ik zit in de situatie dat ik binnenkort een (voor mij) significant bedrag (+-1m) zal ontvangen.
Verder is je strategie niet verkeerd. Je zou ook een gedeelte in aandelen van bedrijven kunnen stoppen. Wellicht kun je op zoek gaan naar aandelen die redelijk wat dividend uitkeren. Dit dividend kan je gebruiken voor je maandelijkse lasten.
Ik wil me ook inderdaad laten adviseren door een vermogensbeheerder.
Het zelf kiezen van dividend aandelen is verleidelijk, echter statistisch gezien is dat een risicovollere/slechtere keuze dan een wereld Etf
Het zelf kiezen van dividend aandelen is verleidelijk, echter statistisch gezien is dat een risicovollere/slechtere keuze dan een wereld Etf
Zoals Zr40 al zei is het een no-brainer om je jaarruimte van de afgelopen jaren maximaal te vullen indien je dit nog niet hebt gedaan. Daarnaast zou ik in ieder geval maximaal gebruik maken van de vrijstelling op groene beleggingen (bijv. ASN of Triodos groenfonds). Die vrijstelling is ~60k dus al blijf je bij je plan van 100% aandelen, dan is een 6% allocatie naar obligaties vrij minimaal. Ondertussen betaal je geen VRH en ontvang je een korting op je box 1 heffing, plus nog eventueel rendement op het groenfonds.
Je laten adviseren door een vermogensbeheerder zou ik vooral doen als je geen tijd/zin hebt om zelf onderzoek te doen. Je hebt denk ik meer aan een financieel planner (FPP) dan een vermogensbeheerder.
Je laten adviseren door een vermogensbeheerder zou ik vooral doen als je geen tijd/zin hebt om zelf onderzoek te doen. Je hebt denk ik meer aan een financieel planner (FPP) dan een vermogensbeheerder.
Altijd goed om te gaan praten imo. En voor veel mensen is het een toegevoegde waarde omdat een beheerder hen kan weerhouden van het doen van domme dingen, zoals het verkopen na een dip/crash.Cai schreef op zondag 15 november 2020 @ 11:51:
Ik wil me ook inderdaad laten adviseren door een vermogensbeheerder.
Als je zelf die discipline wel hebt is het de kosten van het beheer vaak niet waard imo. Sommige beheerders rekenen bijvoorbeeld 1% van je totale portfolio. Ik geloof dat Rabobank private banking dat ook doet. Dat hakt natuurlijk aardig in je rendement.
Inderdaad, dat is geen strategie die het gemiddeld beter doet dan een goed gespreid fonds. Ook hoog dividend ETFs zou ik niet aanraden.Het zelf kiezen van dividend aandelen is verleidelijk, echter statistisch gezien is dat een risicovollere/slechtere keuze dan een wereld Etf
De kosten bij Rabobank bij NT fondsen zijn hoger bij kleinere portefeuilles. Boven een bepaald bedrag is de Rabobank juist goedkoper dan andere banken. Dit kun je makkelijk berekenen op de site van indexfondsenvergelijken.phantom09 schreef op zondag 15 november 2020 @ 11:49:
[...]
Ik zou eerst gaan kjiken naar welke brokers/banken er zijn waar je kan beleggen. Zekers met zo'n groot bedrag kan het nog behoorlijk wat verschil in kosten zijn. Rabobank is dacht ik 1 van de duurste banken om te beleggen.
Kosten van de Rabobank zijn: https://www.rabobank.nl/i...-de-rabobank_29409753.pdf
Vaste kosten per kwartaal:
Minimaal € 5,-
Tot € 100.000,- 0,06%
Over het meerdere: 0,03%
Maximaal € 100,-
Daarnaast de aanschafkosten:
gestructureerde producten: € 5,0- + 0,05% (max € 150,-
Bij Interactive brokers betaal je per maand: $10.- of $ 0 bij saldo hoger dan $ 100.000,-
https://www.interactivebrokers.eu/en/index.php?f=4969
Aankoop ETF:
https://www.interactivebr...n/index.php?f=41370&nhf=T
0,0060%. minimum € 0,75
Als je saldo meer dan 1 ton is, dan is IB interessanter.
Minimaal € 5,-
Tot € 100.000,- 0,06%
Maximaal € 100,-
Bij Interactive brokers betaal je per maand: $10.- of $ 0 bij saldo hoger dan $ 100.000,-
Aankoop ETF:
0,0060%. minimum € 0,75
IB is geen goede keuze voor Cai. Een zekere betrokkenheid bij je portfolio wordt daar toch wel verlangd. Prima voor buy & hold, niet voor set & forget.
phantom09 schreef op zondag 15 november 2020 @ 11:49:
[...]
Rabobank is dacht ik 1 van de duurste banken om te beleggen. Daarnaast zou ik niet alles bij 1 bank/broker investeren, maar op zijn minst 2 of meer.
De Rabobank is duurder dan IB maar IB is dan ook geen bank. Het IB platform is een stuk complexer en ook het aankopen van VTI/VXUS via opties is complexer dan het aankopen van NT Fondsen via een van de grootbanken.phantom09 schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:21:
Kosten van de Rabobank zijn: https://www.rabobank.nl/i...-de-rabobank_29409753.pdf
Minimaal € 5,-
Tot € 100.000,- 0,06%
Maximaal € 100,-
Aankoop ETF:
0,0060%. minimum € 0,75
De kosten van NT bij de Rabobank zijn zeker niet hoog en bij grotere portefeuilles ben je dus nog goedkoper uit dan dan bij ING, ABN-AMRO, Binckbank etc. De keuze voor de NT fondsen van Cai lijkt me dan ook een prima keuze.
De NT fondsen vallen niet onder 'Binnenland' maar onder ' Beleggingsfondsen**' (in die PDF). De kosten daarvan zijn: "0,1% over de beurswaarde (met minimum van € 0,05 en maximum € 150)". Leg je lump-sum in slechts twee fondsen in dan zijn de aankoopkosten hooguit 300 euro. Op een miljoen euro over twee transacties is dat slechts 0.03%.phantom09 schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:21:
[...]
ETFs bij IB zijn leuk, maar dan zit je ofwel niet met indexfondsen, of je hebt dividendlek (wat het weer duurder maakt). Hoe het zit met niet beursgenoteerde fondsen bij IB weet ik niet, maar die optie (dus NT fondsen bij IB) zie ik hier eigenlijk nooit voorbij komen.
Als vermogende belegger die bereid is lump-sum aan te kopen zit je bij de Rabobank dus heel goed, als je daar binnenkort ook het NT small cap fonds kunt kopen zit je zonder (of met minimaal) dividendlek, heb je hele lage kosten, en hoge spreiding (90+% met de small cap erbij).
Het enige wat bij de Rabobank wel meetelt en waarvan ik niet zeker weet of die vergelijking het meeneemt zijn de kosten voor het uitkeren van dividend. Dat is deze:
Uitkering (keuze)dividend, coupon-rente, uitkering bonusaandelen, ver- of aankoop (rest)posities claims of stocks, contante afrekening warrants of turbo’s, uitoefening van claims of warrants, vergoeding Rabobank Certificaten.
€ 0,25 + 0,5% over de waarde (met maximum van € 100)
https://www.rabobank.nl/i...-de-rabobank_29409753.pdf
Het belangrijkste advies is geloof ik: neem al het advies dat je krijgt met een enorme korrel zout. Ook hier, ook van mij .. De gemiddelde Tweaker zit met een paar duizend euro in Tesla te gokken, die kan je niks nuttigs vertellen. Zorg dat je zelf weet wat je doet en wat voor risico's je loopt, anders ga je een keer op je bek. En doe rustig aan, er is helemaal niks mis mee om dat geld twee jaar op een spaarrekening te laten staan terwijl jij uitvogelt wat je er mee wil doen. Niks doen kost je momenteel wat geld en dat is kloten, maar iets doms doen kost nog veel meer geld. En een jaar gemist rendement gaat je leven echt niet veranderen.Cai schreef op zondag 15 november 2020 @ 10:55:
Thanks iedereen.
En misschien valt het niet helemaal in dit topic, maar zorg dat je de randvoorwaarden op orde hebt. Dat kan je een hele hoop ruzie en ellende schelen. Zorg dat zowel jij als je partner weten van wie het geld is en wat er mee gebeurt als jij de pijp uit gaat of als de relatie op de klippen loopt. Stel je lost een paar ton van je hypotheek af, hoe wordt dan het geld verdeeld als jullie ruzie krijgen en het huis verkopen? Is er een testament en is dat klaar voor de nieuwe situatie? Dat is belangrijk, zeker als je kinderen of een kinderwens hebt. Zijn jullie fiscaal partner? Getrouwd in gemeenschap van goederen? Zorg dat dat ook allemaal optimaal is ingericht. Ik weet niet of je een erfenis krijgt of een bedrijf hebt verkocht of de loterij hebt gewonnen, dat maakt me ook niet uit, maar hoe je ook aan het geld komt, het is wellicht handig om eens te gaan zitten met een notaris en/of een belastingadviseur als je dat nog niet gedaan hebt. Zo voorkom je nare verrassingen later. Zorg ook dat je partner weet wat je doet met je vermogen, inspraak heeft en/of achter je plannen staat. Je wil niet dat je over vijf jaar alles vergokt hebt terwijl je eega denkt dat het geld nog op de spaarrekening staat
Vervolgens moet je je afvragen: wil ik dat geld wel zelf beheren? Iedereen in dit topic is natuurlijk druk bezig met zelf beleggen en zo veel mogelijk kosten besparen. Dat zijn belangrijke punten, maar de gemiddelde Tweakers heeft volgens mij geen miljoen. Voor 200 euro per maand indexfondsen kopen is iets totaal anders dan, ik noem maar wat, 5 ton in de markt plempen. Dan spelen er ook andere vraagstukken, bijvoorbeeld de betrouwbaarheid van je broker of de vraag of je lekker in je vel zit als je twee ton wegpist (wat bijvoorbeeld afgelopen maart had kunnen gebeuren). Wat er in dit topic ook gezegd wordt, er is niks mis met vermogensbeheer uitbesteden als jij je daar prettig bij voelt. Sowieso kan het geen kwaad om eens te praten met een vermogensadviseur van je bank en/of een onafhankelijke vermogensadviseur (hoewel ook daar geldt: neem het advies met een korreltje zout). En ook als je zelf wil gaan beleggen kan het geen kwaad om je keuzes eens door te nemen met een (onafhankelijk) vermogensadviseur. Kost misschien een paar honderd euro maar dat is t.o.v. het te beleggen bedrag een schijntje. En die kan je ook verder helpen met bijv. de optimale inrichting van je pensioen, zoals al genoemd in dit topic, het herfinancieren van je huis, het kiezen van een broker, fiscale aspecten of andere zaken waar je zelf wellicht nog niet aan gedacht had (moet je nou een 911 Turbo of een 911 Turbo S kopen
En tenslotte, na dit veel te lange verhaal, wat zou mijn eigen advies zijn? Ik geloof: laat het geld eerst lekker op de bank staan, lees een aantal boeken (the intelligent investor, beleggen voor dummies), ga langs de notaris, maak een afspraak met een vermogensadviseur of twee, overleg met je partner en als je dan nog steeds zelf aan de slag wil, begin dan met zeer brede (world) indexfondsen kopen bij een solide broker (en dat is DeGiro wat mij betreft niet). Binck is misschien wat duurder maar een prima tent, IB is een prima keuze als je bereid bent om wat meer tijd en moeite in het beleggen te stoppen. En plemp niet alles meteen in de markt, begin met een bedrag waar jullie (samen!) je prettig bij voelen. Met als vuistregel iets van: welk bedrag wil je maximaal wegpissen in een jaar en doe dat keer twee. Welke fondsen precies? Daar hoef je je pas op het allerlaatst druk om te maken. En, misschien controversieel in dit topic: het maakt wat mij betreft niet zo veel uit. iShares, Vanguard, Northern Trust, allemaal prima partijen. Als Tweakers focussen we natuurlijk graag op het derde cijfertje achter de komma maar het is in jouw geval in eerste instantie veel belangrijker dat je de grote lijnen juist hebt uitgezet en geen rare dingen doet.
[ Voor 5% gewijzigd door writser op 15-11-2020 15:47 ]
Onvoorstelbaar!
De NT fondsen zijn niet bekend bij IB. En vrijwel alle fondsen die wel in het systeem zitten zijn niet beschikbaar (althans voor mij, zijnde retail client). De enige die ik tot nu toe gezien heb die wel beschikbaar lijken zijn een paar ACTIAM fondsen.Verwijderd1 schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:24:
[...]
Hoe het zit met niet beursgenoteerde fondsen bij IB weet ik niet, maar die optie (dus NT fondsen bij IB) zie ik hier eigenlijk nooit voorbij komen.
Praktisch gezien, voor beleggingsfondsen moet je niet bij IB zijn.
[ Voor 15% gewijzigd door Zr40 op 15-11-2020 15:36 ]
Dat kan, echter bedenk wel dat als je 1 miljoen parkeert op een spaarrekening bij de Rabobank je maximaal € 100.000,- van het garantiedepositostelsel terug krijgt als de Rabobank omvalt.writser schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:26:
[...]
Het belangrijkste advies is geloof ik: neem al het advies dat je krijgt met een enorme korrel zout. Ook hier, ook van mij .. De gemiddelde Tweaker zit met een paar duizend euro in Tesla te gokken, die kan je niks nuttigs vertellen. Zorg dat je zelf weet wat je doet en wat voor risico's je loopt, anders ga je een keer op je bek. En doe rustig aan, er is helemaal niks mis mee om dat geld twee jaar op een spaarrekening te laten staan terwijl jij uitvogelt wat je er mee wil doen.
Spreid dus je spaargeld over meerdere banken.
Ik verwacht niet dat de rabobank zal omvallen, echter het zou balen zijn als dat wel het geval zou zijn en je de kans hebt gehad (maar niet genomen hebt) om 1 ton bij meerdere banken te parkeren op een spaarrekenng.
In het verleden zijn er namelijk hier in Nederland banken omgevallen.
[ Voor 16% gewijzigd door phantom09 op 15-11-2020 16:07 ]
Ik denk dat jij het over TWS hebt. Die is inderdaad vrij complex. Maar bij IB kun je ook via de webbrowser aankopen doen. Werkt prima imo. Het is basic maar het doet wat je als buy&hold index belegger nodig hebt.magneetje schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:48:
[...]
De Rabobank is duurder dan IB maar IB is dan ook geen bank. Het IB platform is een stuk complexer en ook het aankopen van VTI/VXUS via opties is complexer dan het aankopen van NT Fondsen via een van de grootbanken.
Via opties aankopen is inderdaad wat omslachtig maar met het vermogen van @Cai kun je ook professional status aanvragen, en dan kun je gewoon direct handelen in VTI/VXUS.
Bij een dergelijk groot portfolio gaan de rendement opbrengsten wel een aanzienlijk verschil maken verwacht ik. Vooral omdat je bij de Rabobank 100 euro per kwartaal moet betalen terwijl IB waarschijnlijk meer dan 100 euro aan stock lending per kwartaal aan jou betaalt. Daarnaast zijn er nog de kostenvoordelen van Vanguard t.o.v. NT.
Los van de interface ben ik het hier niet mee eens. Zoals ik eerder al schreef wordt bij IB een bepaalde betrokkenheid bij je portfolio verwacht. Dat past niet bij de 'set & forget' wens.Pistachenootje schreef op zondag 15 november 2020 @ 16:04:
[...]
Ik denk dat jij het over TWS hebt. Die is inderdaad vrij complex. Maar bij IB kun je ook via de webbrowser aankopen doen. Werkt prima imo. Het is basic maar het doet wat je als buy&hold index belegger nodig hebt.
Dat gaat niet zomaar. Vermogen is niet de enige eis, je moet ook actief handelen boven een bepaald niveau of professionele werkervaring hebben in een relevant beroep.Via opties aankopen is inderdaad wat omslachtig maar met het vermogen van @Cai kun je ook professional status aanvragen, en dan kun je gewoon direct handelen in VTI/VXUS.
En daarnaast raad ik het in dit specifieke geval ook af. Iemand die weinig ervaring en kennis heeft moet je geen professional status aansmeren.
[ Voor 14% gewijzigd door Zr40 op 15-11-2020 16:14 ]
Qua professional status volg ik je helemaal. Er is inderdaad een ondergrens van handelsvolume. Maar waar baseer je je eerste punt op? Als je bij IB een miljoen parkeert om buy en hold te doen kan ze dat toch geen bal schelen? Ze kunnen immers lekker verdienen aan het uitlenen. Ook qua herinvesteren van dividend en wisselen van valuta's verdienen ze.Zr40 schreef op zondag 15 november 2020 @ 16:07:
[...]
Los van de interface ben ik het hier niet mee eens. Zoals ik eerder al schreef wordt bij IB een bepaalde betrokkenheid bij je portfolio verwacht. Dat past niet bij de 'set & forget' wens.
[...]
Dat gaat niet zomaar. Vermogen is niet de enige eis, je moet ook actief handelen boven een bepaald niveau of professionele werkervaring hebben in een relevant beroep.
En daarnaast raad ik het in dit specifieke geval ook af. Iemand die géén ervaring en kennis heeft moet je geen professional status aansmeren.
[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 15-11-2020 16:17 ]
Bij 'set & forget' past het niet. Voor mij betekent set & forget "ik stort geld, ik doe de aankoop en kijk er daarna misschien 1x per jaar nog naar voor de belastingaangifte".
Gewoon buy & hold is natuurlijk geen enkel probleem. Dan log je nog regelmatig in, krijg je meldingen te zien, kan je actie ondernemen als er iets aan de hand is. Dat doe je allemaal niet bij set & forget.
Gewoon buy & hold is natuurlijk geen enkel probleem. Dan log je nog regelmatig in, krijg je meldingen te zien, kan je actie ondernemen als er iets aan de hand is. Dat doe je allemaal niet bij set & forget.
[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 15-11-2020 16:21 ]
Dit kan toch bij elke bank en broker? Je bent toch bij IB niet verplicht om hier geregeld naar te kijken?Zr40 schreef op zondag 15 november 2020 @ 16:20:
Bij 'set & forget' past het niet. Voor mij betekent set & forget "ik stort geld, ik doe de aankoop en kijk er daarna misschien 1x per jaar nog naar voor de jaaropgaaf".
Alle meldingen bij IB uitzetten en klaar.
[ Voor 5% gewijzigd door phantom09 op 15-11-2020 16:42 ]
Ik zie het probleem niet zo. De minimum activity fee houdt toch op bij 100k of zo?Zr40 schreef op zondag 15 november 2020 @ 16:20:
Bij 'set & forget' past het niet. Voor mij betekent set & forget "ik stort geld, ik doe de aankoop en kijk er daarna misschien 1x per jaar nog naar voor de belastingaangifte".
Als IB het echt een probleem zou vinden dan hadden ze die grens niet ingesteld lijkt me.
Dit. Het aanmaken van 10 rekeningen bij 10 verschillende banken met elk 100.000 is een paar dagen (uitzoek)werk en vermoedelijk hoef je niet eens ervoor te betalen. Wel even goed opletten of ze niet toevallig subsidiaries zijn van dezelfde bank.phantom09 schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:49:
[...]
Dat kan, echter bedenk wel dat als je 1 miljoen parkeert op een spaarrekening bij de Rabobank je maximaal € 100.000,- van het garantiedepositostelsel terug krijgt als de Rabobank omvalt.
Spreid dus je spaargeld over meerdere banken.
Blijkbaar ben ik niet duidelijk. Het gaat niet over de kosten, maar over dat jij zelf je eigen portfolio in de gaten moet houden. Als er iets gebeurt en je kijkt niet, dan word je ook niet proactief geinformeerd. (Laat staan als je zoals @phantom09 suggereert ook nog eens meldingen zelf gaat uitzetten.Pistachenootje schreef op zondag 15 november 2020 @ 16:45:
[...]
Ik zie het probleem niet zo. De minimum activity fee houdt toch op bij 100k of zo?
Als IB het echt een probleem zou vinden dan hadden ze die grens niet ingesteld lijkt me.

De wens was 'set & forget', niet 'set & maandelijks checken'
[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 15-11-2020 17:00 ]
Tja maar dat is dan je eigen schuld. Als je bij de Rabobank rood staat moet je nog veel meer betalen.
Ik zelf vind IB prima geschikt om set & forget te doen en ik ga dat ook doen, verwacht ik.
Ik zelf vind IB prima geschikt om set & forget te doen en ik ga dat ook doen, verwacht ik.
Dan nog snap ik het niet. Als je netjes bij wat je koopt checkt of je de valuta conversie goed gedaan hebt, dan ben je niet verplicht om geregeld in te loggen bij IB.Zr40 schreef op zondag 15 november 2020 @ 16:56:
[...]
Blijkbaar ben ik niet duidelijk. Het gaat niet over de kosten, maar over dat jij zelf je eigen portfolio in de gaten moet houden. Als er iets gebeurt en je kijkt niet, dan word je ook niet proactief geinformeerd. Om maar iets als voorbeeld te noemen, als er bijvoorbeeld een debetstand ontstaat (omdat je misschien een valutaconversie bent vergeten) en je ontdekt dat pas na een jaar, dan is dat jaar aan rente toch echt verschuldigd.
De wens was 'set & forget', niet 'set & maandelijks checken'
Als je DeGiro gewent bent, dan wordt de aankoop in een andere valuta automatisch gedaan. Bij IB wordt er dan geld geleent in het vreemde valuta en kost dit je rente.
Hoe zit het als je een rekening bij IB neemt zonder marge? Kan je als je euro's stort dan nog steeds meteen iets in dollars kopen? Krijg je dan alsnog een lening? Of wijst IB je erop dat je onvoldoende saldo hebt in b.v. dollars?
Ik raad het niet aan, maar ga vooral je gang.Pistachenootje schreef op zondag 15 november 2020 @ 17:01:
Tja maar dat is dan je eigen schuld. Als je bij de Rabobank rood staat moet je nog veel meer betalen.
Mijn punt is, als je regelmatig moet checken dan is dat niet geschikt voor personen met de wens om niet te moeten checken. Geldt uiteraard evengoed bij andere brokers waar je regelmatig zou moeten checken.
Zelf achter het stuur zitten geeft je ook de verantwoordelijkheid om tijdig bij te sturen wanneer dat nodig is. Je gaat ook niet autorijden met gesloten ogen totdat je op je bestemming aankomt, omdat je de route al kent?
Partijen zoals Meesman of Centraal Beheer bijvoorbeeld zijn prima geschikt voor zo'n wens.
[ Voor 21% gewijzigd door Zr40 op 15-11-2020 17:11 ]
Stel je hebt voor 1M VTI/VXUS staan waar je niks mee doet en je zorgt er eenmalig voor dat je saldi niet negatief zijn. Wat valt er dan nog te checken?Zr40 schreef op zondag 15 november 2020 @ 17:03:
[...]
Ik raad het niet aan, maar ga vooral je gang.
Mijn punt is, als je regelmatig moet checken dan is dat niet geschikt voor personen met de wens om niet te moeten checken. Geldt uiteraard evengoed bij andere brokers waar je regelmatig zou moeten checken.
Met DRIP aan wordt je dividend iedere 3 maanden automatisch herbelegd. Verder ontvang je wat geld voor SYEP. Dan zou je dus iedere 3 maanden even kunnen inloggen om geld op te nemen. Nou dat past wat mij betreft nog steeds in set & forget. Doe je het liever 1x per jaar dan kan dat natuurlijk ook.
[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 15-11-2020 17:11 ]
Ah, duidelijk. Jij bedoelt buy & hold. Al zit 3 maanden wel net op het randje
[ Voor 35% gewijzigd door Zr40 op 15-11-2020 17:12 ]
Buy & hold en set & forget. 1x per jaar wat geld opnemen betekent voor mij niet dat het ineens geen set & forget meer is.
Je zou het nog simpeler kunnen maken door alleen VT te kopen. Dan hoef je ook nooit meer te herbalanceren.
Je zou het nog simpeler kunnen maken door alleen VT te kopen. Dan hoef je ook nooit meer te herbalanceren.
[ Voor 30% gewijzigd door Pistachenootje op 15-11-2020 17:15 ]
Laat ook maar. Mijn punt komt niet over.
Ik hoop voor je dat er niets mis gaat wat je op had kunnen merken, wanneer je een jaar niet inlogt.
Ik hoop voor je dat er niets mis gaat wat je op had kunnen merken, wanneer je een jaar niet inlogt.
[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 15-11-2020 17:21 ]
Ik zat nog even te kijken naar het ACTIAM Duurzaam Index Aandelenfonds Wereld. NL0014065450
Kosten zijn nu maar 0.08% (voorheen hoger). En qua uitsluitingen lijkt het alles mee te vallen: 292 van de 1595.
@Panzer_V ik lees dat jij in februari zei dat er meer uitsluitingen zijn. Is dat inmiddels wellicht veranderd?
Kosten zijn nu maar 0.08% (voorheen hoger). En qua uitsluitingen lijkt het alles mee te vallen: 292 van de 1595.
@Panzer_V ik lees dat jij in februari zei dat er meer uitsluitingen zijn. Is dat inmiddels wellicht veranderd?
Wat zijn de voordelen van VTI/VXUS tov VG of NT. De wereldmarkt volgen is toch de wereldmarkt volgen?Pistachenootje schreef op zondag 15 november 2020 @ 16:04:
[...]
Ik denk dat jij het over TWS hebt. Die is inderdaad vrij complex. Maar bij IB kun je ook via de webbrowser aankopen doen. Werkt prima imo. Het is basic maar het doet wat je als buy&hold index belegger nodig hebt.
Via opties aankopen is inderdaad wat omslachtig maar met het vermogen van @Cai kun je ook professional status aanvragen, en dan kun je gewoon direct handelen in VTI/VXUS.
Bij een dergelijk groot portfolio gaan de rendement opbrengsten wel een aanzienlijk verschil maken verwacht ik. Vooral omdat je bij de Rabobank 100 euro per kwartaal moet betalen terwijl IB waarschijnlijk meer dan 100 euro aan stock lending per kwartaal aan jou betaalt. Daarnaast zijn er nog de kostenvoordelen van Vanguard t.o.v. NT.
Je hebt het over de kostenvoordelen van Vanguard tov NT. Dit verward me, omdat ik juist nu veel lees over de voorkeur van NT tov Vanguard, omdat Vanguard een dividendlek heeft.
Dit komt omdat jij je (terecht) hebt ingelezen over Vanguard fondsen die beschikbaar zijn voor Nederlandse consumenten, VWRL is dan de optie die de wereldmarkt volgt en inderdaad een dividendlek heeft.Cai schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:23:
[...]
Wat zijn de voordelen van VTI/VXUS tov VG of NT. De wereldmarkt volgen is toch de wereldmarkt volgen?
Je hebt het over de kostenvoordelen van Vanguard tov NT. Dit verward me, omdat ik juist nu veel lees over de voorkeur van NT tov Vanguard, omdat Vanguard een dividendlek heeft.
VTI/VXUS (en VT) zijn Amerikaanse Vanguard fondsen die typisch niet beschikbaar zijn voor Nederlanders, tenzij je ze via een omweg (opties) in bulk aankoopt of jezelf als professional laat classificeren.
Het voordeel van VTI/VXUS is dat ze minder kosten meebrengen tov VWRL en de NT fondsen, maar dus lastiger aan te kopen.
Dit zal het wat duidelijker maken: https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/Cai schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:23:
[...]
Wat zijn de voordelen van VTI/VXUS tov VG of NT. De wereldmarkt volgen is toch de wereldmarkt volgen?
VWRL heeft een dividendlek. VTI/VXUS hebben zeer lage kosten, lager dan NT. Verder heb je niet te maken met de extra bankkosten. En dan is er nog het stock lending bij IB waardoor je in feite betaald wordt om daar je portefeuille te houden.
Als je al deze besparingen door rekent met een looptijd van >10 jaar ('rente op rente') dan komt het verschil waarschijnlijk op duizenden euro's. Ik heb zelf daarom voor IB gekozen i.p.v. de Rabobank.
@Zr40 maakt een goed punt dat het niet super eenvoudig is, dus je moet wel wat huiswerk doen. En aankopen via opties is niet voor iedereen.
Ben jij dan professional client bij IB? Of koop jij het via opties?Pistachenootje schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:31:
[...]
Dit zal het wat duidelijker maken: https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/
VWRL heeft een dividendlek. VTI/VXUS hebben zeer lage kosten, lager dan NT. Verder heb je niet te maken met de extra bankkosten. En dan is er nog het stock lending bij IB waardoor je in feite betaald wordt om daar je portefeuille te houden.
Als je al deze besparingen door rekent met een looptijd van >10 jaar ('rente op rente') dan komt het verschil waarschijnlijk op duizenden euro's. Ik heb zelf daarom voor IB gekozen i.p.v. de Rabobank.
@Zr40 maakt een goed punt dat het niet super eenvoudig is, dus je moet wel wat huiswerk doen. En aankopen via opties is niet voor iedereen.
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal
Professional zijn bij IB is niet zo heel moeilijk.
In eerste instantie via opties. Inmiddels heb ik professional status.Radeoxx schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:46:
[...]
Ben jij dan professional client bij IB? Of koop jij het via opties?
Inderdaad, wie heeft er nou geen 500k belegd vermogen?scoobs schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:47:
Professional zijn bij IB is niet zo heel moeilijk.
Ik voldoe inmiddels aan één criterium, die tweede gaat nog wel even duren.
[ Voor 30% gewijzigd door Zr40 op 15-11-2020 19:10 ]
Moet het perse belegd zijn of mag het bijv. ook in deposito's zitten? Ik dacht het laatste.
[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 15-11-2020 19:22 ]
Een tijdje geleden heb ik er al eens over nagedacht om mijn spaargeld wat beter te laten renderen. Ik zit te denken aan een simpele buy and hold belegging voor +- 10 jaar. Met geen enkel verstand van de beurs en ook niet de ambitie om me hier uitgebreid in te verdiepen, is fitvermogen dan een prima optie?
Precies. 500k beleggen is peanuts, zolang je maar niet vraagt naar de valuta.Zr40 schreef op zondag 15 november 2020 @ 19:02:
[...]
Inderdaad, wie heeft er nou geen 500k belegd vermogen?
Ik voldoe inmiddels aan één criterium, die tweede gaat nog wel even duren.
Alle gekheid op een stokje, ik was wat snel, en dacht dat het over market data ging. Staat me iets van bij dat die fout al eens eerder hier op het forum is geweest.
Neemt niet weg dat het voor CAI prima mogelijk is om professional status te scoren, maar dat vergt redelijk wat werk. Niet bepaald set & forget zoals je eerder aanhaalde. Als je er geen plezier uit haalt kun je inderdaad beter elders kijken.
En om nog maar wat nuttigs toe te voegen aan de post: hier al eens gekeken: https://www.indexfondsenvergelijken.nl
[ Voor 26% gewijzigd door scoobs op 15-11-2020 19:37 ]
"2. The Client holds a portfolio of financial instruments (including cash) that exceeds EUR 500,000 (or equivalent);"Pistachenootje schreef op zondag 15 november 2020 @ 19:20:
Moet het perse belegd zijn of mag het bijv. ook in deposito's zitten? Ik dacht het laatste.
Dat 'financial instruments' is gedefinieerd in MiFID. Cash is in tegenstelling tot wat je zou verwachten geen financial instrument, maar telt wel mee voor dit criterium. (Omdat het geen financial instrument is telt Spot FX ook niet mee bij het criterium voor handelsvolume.)
Of deposito's gewoon tellen als cash weet ik niet. Maar die 500k hoeft zeker niet exclusief bij de broker te staan. Maakt het wel eenvoudiger, natuurlijk.
Mocht je tijd over hebben en de regelgeving willen nalezen: leef je uit
[ Voor 15% gewijzigd door Zr40 op 15-11-2020 19:47 ]
Prima keuze met lage kosten. Je moet even opzoeken welke 2 fondsen je nodig hebt voor wereld spreiding. Wel redelijk wat ESG uitsluitingen natuurlijk.goldmemberf1 schreef op zondag 15 november 2020 @ 19:25:
Een tijdje geleden heb ik er al eens over nagedacht om mijn spaargeld wat beter te laten renderen. Ik zit te denken aan een simpele buy and hold belegging voor +- 10 jaar. Met geen enkel verstand van de beurs en ook niet de ambitie om me hier uitgebreid in te verdiepen, is fitvermogen dan een prima optie?
[ Voor 4% gewijzigd door Pistachenootje op 15-11-2020 19:35 ]
Het AVIAW dat de ESG uitsluitingen hanteert bestaat sinds februari niet meer.Pistachenootje schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:16:
Ik zat nog even te kijken naar het ACTIAM Duurzaam Index Aandelenfonds Wereld. NL0014065450
Het is nu het ADIAW. Hiervoor hanteren ze andere, strengere, regels voor uitsluiting dan de reguliere ESG.
Mijns inziens is het hierdoor geen tracker met een enkele ESG uitsluiting geworden maar een geheel ander product. Dat zie je ook goed terug als je bijvoorbeeld naar hun opkomende markten versie kijkt. Waar NT EM wel een opleving sinds Corona gehad heeft, heeft de Actiam versie dat dus niet.
Het is simpelweg geen tracker meer maar een apart beleggingsproduct.
Of het aansluit bij jouw beleggingsprofiel kan ik niet oordelen. Zeggen dat ADIAW een tracker met ESG uitsluitingen is, is mijns inziens pertinent onwaar en misleidend (niet dat jij dit doet hoor! Ik zie het hier echter wel eens voorbij komen).
Ik ben zelf dus in februari overgestapt van de Actiam versies naar de NT versies. Net voor de switch.
[ Voor 3% gewijzigd door Panzer_V op 15-11-2020 20:38 ]
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Dit topic is gesloten.