Toon posts:

Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 104 105 106 Laatste
Acties:
  • 757.115 views

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:00
RazorMaron schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:30:
Ben aan het kijken naar welk aandeel ik er nu bij ga kopen. Ik heb €88,80 te spenden.

Ik denk dat ik qua inkomstenstromingen deze maand twee aandelen in ETF's zou kunnen kopen, maar is dat mogelijk om zonder transactiekosten te doen via DeGiro? In principe niet toch? Van de kernselectie kan je maar 1x per maand een aandeel gratis kopen/verkopen.

Verder vroeg ik me af wat in mijn situatie handiger zou zijn, dist of acc ETF's? Ik ben echt niet thuis in het wereldje van belastingen, komt ook doordat ik me er nooit in verdiep en mijn aangifte door iemand anders laat invullen. :P
Lees eens goed de documentatie van DeGiro over de kernselectie. Leg 7 euro bij en koop 1x VWRL.

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:30
Dan Stark schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:16:
[...]

Ja ik heb het ook zo ingevuld zodat ik toegang kon krijgen. Niet helemaal naar waarheid :X . Maar je moet toch het aantal trades per jaar dat je doet invullen? Als je dan al een aantal jaar belegt dan zou je wel op het benodigde aantal trades moeten komen.

Ik zou ook niet eens weten of IB dat bijhoudt of dat het er alleen om gaat wat je invult.

Overigens is IB wel duur voor penny stocks.
Ik snap niet dat LVMUY onder penny stocks valt. dit aandeel kost bijna $135,- per stuk.
Kosten zijn bij IB hiervoor: https://www.interactivebr...n/index.php?f=38005&nhf=T

Remove Liquidity 1 Add Liquidity 2
All >= $1.00 per share USD 0.0029 USD (0.001)

Dus als ik 10 stuks LVMUY koop kost het mij $0,01 ?? 8)

• phantom09
Hielko schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:35:
[...]

Dat laatste is absoluut niet meer waar. De meeste brokers in de VS bieden tegenwoordig gratis trades. Soms ook voor penny stocks, en anders zijn die vaak een vaste fee tusen de $5 en $10 per trade. Terwijl je met een beetje pech bij IB zo $100(0) kwijt kan zijn per trade...
? Ik betaal meestal rond de $0,35 of iets meer voor aandelen in de VS. Dus hoezo $100 ? Wat koop je dan??

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
phantom09 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 20:15:
[...]

Ik snap niet dat LVMUY onder penny stocks valt. dit aandeel kost bijna $135,- per stuk.
De term 'penny' moet je niet teveel betekenis in zien want de prijs per aandeel is niet het criterium. De juiste term is 'OTC' maar 'penny stocks' is voor de meeste mensen duidelijker omdat dat toch hetgeen is wat ze meestal zoeken op de OTC markt.
Nee, zo werkt tiered pricing niet. Je hebt de commissies van IB (bedrag per aandeel, minimum, maximum), plus de toepasselijke clearing en regulatory fees (bedrag per aandeel en percentage), plus de fee/rebate (bedrag per aandeel) van de locatie waar je order is uitgevoerd.

Voor transacties in OTC aandelen betaal je $0.0035 per share met een minimum van $0.35 en een maximum van 1% (IB), plus $0.00020 per share met een maximum van 0,5% (clearing), plus 0.056% van IB commissies (regulatory, verwaarloosbaar), plus bij verkoop $0.000119 per share plus 0.051% (regulatory), plus $0.0029 per share bij weghalen en min $0.001 per share bij toevoegen van liquiditeit (OTC LINK fees).

Voor aankoop van 10 stuks van een OTC verhandeld aandeel dat geen penny stock is, betaal je $0.35 + $0.002, met afhankelijk van of je order wel of niet marketable is, plus $0.029 of min $0.01. Dus in totaal $0.381 of $0.342.

En voor de volledigheid (@Dan Stark), aankoop van een echte penny stock, 100.000 stuks voor $0.01, dat is $1000 aan orderwaarde. Hier betaal je het maximum van 1%, dus $10, plus het maximum van 0,5%, dus $5, plus $3 bij marketable en $0 bij non-marketable (geen rebate hier). In totaal $18 of $15.

[Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 01-04-2021 22:12]

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:20
85 dollar aan rebates verdienen op een trade van $1000, oftewel een kleine 10% per trade?!? Als dat zo was dan zat ik de hele dag penny stocks te handelen .. Even je gezonde verstand gebruiken: dat klopt natuurlijk niet. Zelfde geldt voor 30% transactiekosten. Lijkt me ook vrij hoog.

Rebates zijn anders voor penny stocks.

[Voor 85% gewijzigd door writser op 01-04-2021 22:05]

Onvoorstelbaar!

• Zr40
  • Niet online
Goed, ik ken die OTC LINK venue verder niet. Maar wat ook relevant is, is dat je order rustig moet liggen wachten in het orderboek. En dat is, laat ik het zo zeggen, een activiteit die niet echt aan te raden is bij penny stocks.

[Voor 17% gewijzigd door Zr40 op 01-04-2021 22:07]

• writser
https://www.interactivebr...n/index.php?f=29825&nhf=T

Jij kijkt naar regel 1, je moet regel 2 of 3 hebben. Geen enkele broker brengt natuurlijk 30% aan transactiekosten in rekening. En al helemaal geen enkel platform geeft 10% rebates .. Nogmaals, gebruik even je gezonde verstand voor je zulke getallen in de ether gooit.

[Voor 31% gewijzigd door writser op 01-04-2021 22:09]

Onvoorstelbaar!

• Zr40
  • Niet online
Nu zie je hoe veel ik in die troep handel :P Ik had bij het bekijken van die tabel even niet in gedachten dat penny stocks misschien een lage prijs hebben :X

Ik corrigeer mijn post.

• phantom09
Zr40 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 22:06:
Goed, ik ken die OTC LINK venue verder niet. Maar wat ook relevant is, is dat je order rustig moet liggen wachten in het orderboek. En dat is, laat ik het zo zeggen, een activiteit die niet echt aan te raden is bij penny stocks.
Dit is toch heel simpel te simuleren bij IB door de aankoop van 100.000 penny stocks van $0,01 te previewen?
Dan laat IB meteen de kosten zien.

Acties:
  • +20Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Deze maand (mrt)
Vorige maand (feb)
YTD
Since inception
Totaal rendement
–2,92%
+5,35%
+7,54%
+159,51%
Hoogste prestaties
RH, +25,22%
WM, +20,21%
RPM, +18,71%
TWTR, +53,31%
WIX, +41,84%
HUBS, +39,10%
BB, +78,86%
HA, +61,89%
CWEB, +42,22%
TSLA, +934,92%
SHOP, +638,31%
BILI, +620,00%
Laagste prestaties
SFIX, –33,18%
SKLZ, –29,04%
MDB, –28,68%
QDEL, –34,20%
FSLY, –32,36%
U, –27,78%
U, –31,75%
SKLZ, –29,04%
AYX, –28,51%
CWEB, –78,23%
NTNX, –39,24%
NEWR, –37,95%
Aantal posities
Aandelen 151×
Opties 12×
Aandelen 145×
Opties 11×

Transacties
Aandelen 8×
Opties 9×

Aandelen 16×
Opties 10×

Transactiekosten
€ 8,85
€ 19,02
Margin en risico (hover voor uitleg)
Portfolio delta
159,4%
135,1%
Initial Margin
59,0%
67,0%
Maintenance Margin
40,2%
46,8%

Wat is dit? Een zeldzame maand waarin mijn benchmarks op winst staan en ik op verlies? :P

Huishoudelijke mededeling: de telling van het aantal aandelen in mijn portfolio bleek incorrect te zijn. Voorheen telde ik deze met de hand, en nu laat ik dit doen door de scripts die ik gebruik voor mijn maandupdate. Het blijkt dat ik 7 aandelen meer heb dan gedacht. Mea culpa.

Maart was een vreemde maand wat betreft leverage. Portfolio delta is redelijk gestegen dankzij nieuwe/doorgerolde optieposities. Maar de margin requirements zijn juist weer flink gedaald.

Omdat de afgelopen maanden vraag was naar de risk analysis cijfers heb ik deze nu standaard opgenomen onder de grafieken.

Wat voor spannends is er deze maand gebeurd? In ieder geval een hoop geschommel. :P Maar dat zie je niet terug in de maandcijfers. RH is gestegen met +25,2%. Goede kwartaalcijfers en goede vooruitzichten zijn genoeg voor een positie bovenaan deze maand. Op twee staat WM met +20,2%. Geen nieuws, wel een stijging. RPM, een van mijn eerste aankopen, haalt deze maand een derde plek met +18,7%. Ja, ook aandelen die since inception niet zo spectaculair zijn (+54%) willen wel eens in de top 3 van de maand komen. :)

Verliezers zijn er natuurlijk ook. De slechtste resultaten komen van SFIX met –33,2% dankzij tegenvallende earnings. Dat streept de enorme sprong omhoog in januari zo goed als weg. SKLZ is een nieuwe aanwinst, en begint meteen goed met een –29,0% daling. :P En op 3 vinden we MDB met –28,7%. De sterke daling een week vóór de earnings streept net als bij SFIX de enorme sprong omhoog in december zo goed als weg.

En dan het klassement since inception. Vorige maand nam TSLA nog een stapje terug naar +917%, nu is het weer zachtjes gestegen naar +934%. SHOP behoudt de tweede plaats met een stijging van +609% naar +638%. BILI heeft een wat mindere maand gehad en daalt van +723% naar +620%.

Hoe zit het met de verliezers? De verlieskoning CWEB neemt even vakantie en daalt van –78,0% naar –78,2%. NTNX is weer terug in de verlies top 3 met een daling van –32,7% naar –39,2%. NEWR laat wat verbetering zien met een stijging van –40,1% naar –38,0%. Hiermee verlaat JOBS de lijst van verliezers met een daling(!) van –33,8% naar –35,0%.

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:52
Leuk dat je dit blijft delen @Zr40 !

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:53

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik lees net dat er plannen zijn om de S&P Global Clean Energy index uit te breiden met meer posities.De index bevat nu slechts 30 posities, de plannen zijn er om dit uit te breiden naar 100.
Dit heeft gevolgen voor de ETF's die deze index volgen, zij zullen dan hun huidige portfolio moeten uitdunnen en nieuwe posities kopen.

https://finance.yahoo.com...tf-may-see-030000958.html
https://www.spglobal.com/...htingresults3-24-2021.pdf

ora et labora

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:30
Zr40 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 22:09:
Nu zie je hoe veel ik in die troep handel :P Ik had bij het bekijken van die tabel even niet in gedachten dat penny stocks misschien een lage prijs hebben :X

Ik corrigeer mijn post.
Het klopt nog steeds niet. Maak maar eens een order aan voor 100.000 stuks, zie je prijs tussen de $11 en $13 (afhankelijk of je rebate krijgt of niet). Maar hoe dan ook, belachelijk duur. Vooral als je voor wat grotere bedragen koopt.

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17-03 19:30
Iemand ervaring met de webtrader van Flatex? Wat een gedrocht is dat!

Ik heb getracht een periodieke aankoop in te stellen, en deze zou de 1e van de maand worden uitgevoerd. Maar dat is dus niet gebeurd, terwijl het bedrag ook niet meer besteedbaar is verder. Wordt de order nu op een willekeurig uitgevoerd in de toekomst? Flatex heeft naar mijn mening echt een van de bijzonderste web interfaces die ik ooit bij een broker heb gezien.

Denk dat ik de order maar elders inschiet, ook al is een andere partij duurder.

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:15
@snaggyheadshot Flatex is inderdaad bagger. Hoe ben je daar uitgekomen? Handel je individuele aandelen? Anders zijn ze zeker niet de goedkoopste.

• Zr40
  • Niet online
Hielko schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:16:
[...]

Het klopt nog steeds niet. Maak maar eens een order aan voor 100.000 stuks, zie je prijs tussen de $11 en $13 (afhankelijk of je rebate krijgt of niet).
Ik weet niet waar jij naar kijkt maar ik zie een estimate van $15.01 - $18.01 voor een kooporder van 100k stuks FMCC à $0.01. Dat zit toch aardig dicht tegen mijn berekening aan :P

Maar hoe dan ook, belachelijk duur. Vooral als je voor wat grotere bedragen koopt.
Het is eerder dat penny stocks belachelijk goedkoop zijn. Vaak zelfs goedkoper dan de kosten van alle partijen om het aandeel aan een ander over te dragen. Het is goedkoop omdat het troep is.

[Voor 57% gewijzigd door Zr40 op 02-04-2021 14:05]

• Egoist
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zr40 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 22:55:
Hoe zit het met de verliezers? De verlieskoning CWEB neemt even vakantie en daalt van –78,0% naar –78,2%. NTNX is weer terug in de verlies top 3 met een daling van –32,7% naar –39,2%. NEWR laat wat verbetering zien met een stijging van –40,1% naar –38,0%. Hiermee verlaat JOBS de lijst van verliezers met een daling(!) van –33,8% naar –35,0%.
Leuke post, bedankt voor het delen. Ik wil NTNX er toch even uitlichten. Wat was de reden om hier in te investeren? En wat is de reden om het aan te houden?

Ik zit professioneel in die hoek en ik zie er weinig toekomst in qua investering. Sinds VMware vSAN een volwassen product is geworden zijn de rest van HCI aanbieders also rans. vSAN heeft alle voordelen van hci zonder de nadelen van Nutanix. De markt is het daar mee eens. vSAN heeft de slag gewonnen en is no time marktleider geworden. Nutanix omzet stijgt nog wel maar ze verliezen marktaandeel bovendien maken ze nog steeds verlies (en correct me if i'm wrong maar hebben nog nooit winst gemaakt).

Nutanix blijft hameren op AHV als unique selling point en claimt dat heel veel mensen AHV gebruiken maar ik zie bijna niemand AHV in productie gebruiken. Volgens mij rekenen ze gewoon de nodes die met AHV worden uitgeleverd, dat vervolgens iedereen meteen VMware installeert vertellen ze er niet bij.

Qua overname moet ik het ook nog maar zien. HPE heeft simplivity gekocht, en pushed dat of dHCI. Dell EMC pushed vxrail (vSAN) logischerwijs. Cisco heeft hyperflex. Andere vendoren hebben ook al eigen oplossingen. Dus wie wil dan nutanix kopen voor veel te veel geld? Hopen maar op een zak met geld uit china?

Ze hebben een nieuwe CEO volgens mij dus misschien dat die goeie ideeen hebben. Voorheen de strategie niet zo begrepen. Ze hebben pernixdata bijvoorbeeld overgenomen om er vervolgens niets meer mee te doen.

Nogmaals, niet mijn bedoeling om jou te bashen. In tegendeel, ben oprecht benieuwd wat ik over het hoofd zie.

[Voor 2% gewijzigd door Egoist op 02-04-2021 14:09. Reden: quote gefixed]

• Marco_Dark
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23-03 03:01
Een vraagje over NN Fitvermogen

De verhouding 88/12 voor
NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund
en
NN Enhanced Index emerging markets Sustainable Equity Fund

Is deze verhouding in het aantal aandelen.
88 Aandelen EI en 12 aandelen EIEM
Of
De verhouding in euro.
880 euro in EI en 120 euro in EIEM?

• Zr40
  • Niet online
Egoist schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:05:
[...]
Leuke post, bedankt voor het delen. Ik wil NTNX er toch even uitlichten. Wat was de reden om hier in te investeren? En wat is de reden om het aan te houden?
Je weet waarschijnlijk dat ik gebruik maak van een stock picking newsletter waar ik mijn buy & hold investeringen op baseer. Ik heb nu al enkele keren meegemaakt dat een goed resultaat wordt voorafgegaan door een matig of slecht resultaat. Vaak op het moment dat het er slecht voor staat was er nog geen zicht op het daaropvolgende goede resultaat. Ik verkoop dan ook niet per se op basis van een slechte (of goede) koersontwikkeling.

Toevallig past dat ook goed bij de insteek van de newsletter. Verkoopadviezen worden niet gegeven op basis van de koers, maar wanneer de thesis achter het koopadvies niet meer klopt. Of bijvoorbeeld wanneer er een groot probleem wordt opgemerkt bij management en het bedrijf dit niet corrigeert. En koopadviezen zijn ook niet alleen vandaag geldig, maar in principe tot tegenbericht. Het past binnen de stijl van de nieuwsbrief om vandaag een pick van 10 jaar geleden te kopen, zolang er geen hold of sell advies is uitgebracht.

Goed, NTNX. Het koopadvies uit de newsletter komt uit maart 2018. Samengevat vergelijken ze de producten van het bedrijf met alles van AWS, maar dan op eigen hardware van de klant. Ze zagen destijds een grote groei in klanten (waaronder US overheid) en een nog grotere addressable market. De gross margin was ook rustig aan het stijgen. De kern van de thesis was het destijds nieuwe subscription-based pricing model. De cijfers wijzen op een hoge ROIC... in de toekomst, wanneer NTNX ooit winstgevend is geworden. Dat zou nog wel een aantal jaren duren, op zijn minst.

Goed, in maart 2018 belegde ik nog niet in losse aandelen, dat doe ik pas sinds december 2018. Ik heb een plukje gekocht in januari 2019 op basis van door de newsletter in die maand uitgelichte eerdere picks. Daar benoemden ze inderdaad zijdelings de mogelijkheid dat het een acquisition candidate zou kunnen zijn, maar het subscription model was destijds nog de kern van de thesis.

Sindsdien is het bedrijf niet meer uitgelicht door de nieuwsbrief. Maar ook geen hold of sell advies. Klinkt inderdaad wel als een dalende conviction aan hun kant. :P Maar dat is geen reden voor mij om vandaag te verkopen. Ik heb eerder al meermaals gezien dat mijn eigen mening over een bedrijf (al dan niet geinformeerd door de cijfers) geen goede indicatie is voor de toekomstige prestaties van het aandeel. Wat dat betreft doe ik het nu eenvoudiger: ik volg gewoon de nieuwsbrief voor de selectie van aandelen, pas mijn eigen regels toe voor de allocatie, en klaar. :)

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:12

jdh009

FP ProMod
Ik ben begin vorig jaar weer begonnen met beleggen bij Binck na een paar jaar niets gedaan te hebben, maar ben aan het twijfelen of dit deze keer de juiste broker is voor mij. Ik merk dat ik ontzettend veel (netto) kosten kwijt ben aan commissies/transactiekosten en ben benieuwd of dit andere mogelijkheid is om het rendement te verhogen. Het gaat om €757,- afgelopen jaar op 98 transacties, waarvan ik €350,- terug heb gekregen i.v.m. het openen van de rekening. Zijn er voordeligere opties? Ik koop op dit moment regelmatig ETF's, aandelen en fondsen op de beurs in de VS, VK, FR, NL, BE en IT.

Ik heb even zitten kijken naar DeGiro maar vroeg me af wat de nadelen zijn hen betreffende dat zij je aandelen kunnen uitlenen. Of is het verstandig om dat bij hen uit te zetten en iets minder functionaliteit te nemen?
Welke beleggersbank gebruiken jullie op dit moment?

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | Intel Core i9-9900KF, nVidia RTX 2080 8.0Gb GDDR6, G.Skill Ripjaws 64Gb DDR4 3200Mhz, Samsung 970 EVO PLUS 1Tb en 2Tb NVMe en 2x 870 QVO 8TB SSD

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
@Zr40 Je portefeuille is een mix van S&P500/NASDAQ met leverage haha. Maar zonder gekheid, ik vind het knap hoe je in feite aardig vergelijkbaar presteert met een eigen aandelenselectie.

Ik heb zelf 11% rendement over Q1 van 2021. Zwaar tevreden mee, zeker omdat ik sinds de verkoop van mijn woning eind Q2 2020 een behoorlijk bedrag belegd heb. Zoals wellicht al bekend uit eerdere posts beleg ik in wereldwijde aandelen, us langlopende obligaties, goud en/of bitcoin. Het resultaat komt natuurlijk uit de aandelen en bitcoin in combinatie met een stevige onderweging in obligaties en goud op basis van de negatieve trend waarin deze assets verkeren. Ook de zwakker wordende us dollar helpt tot nu toe een handje. Ter illustratie: momenteel 54% aandelen, 13% obligaties, 1% goud, 8% bitcoin en 24% cash.

Maar goed, vorig jaar schoot ik ook uit de startblokken met bijna 20% in een kwartaal tot de corona crisis om daar aan het eind van de rit een jaarrendement van uiteindelijk 11% aan over te houden. Ook niet de illusie dat deze rendementen blijven.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online
Marco_Dark schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:34:
Is deze verhouding in het aantal aandelen.
88 Aandelen EI en 12 aandelen EIEM
Of
De verhouding in euro.
880 euro in EI en 120 euro in EIEM?
Zo'n verhouding wordt altijd gegeven in totale waarde (euro), niet in aandelen. De grootte van een aandeel kan per fonds verschillen.
jdh009 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:52:
Ik zit bij IB, met tiered pricing. Hoogstwaarschijnlijk bespaar je hier een hoop aan kosten mee, maar kort gezegd is IB niet bedoeld voor de beginnende belegger. Dat zie je terug in de software, de handelsmogelijkheden, en de tariefstructuur.

Als dat geen probleem is voor jou dan kan je denken aan tarieven in de buurt van $0.35 voor US aandelen en circa € 1,50 voor EU aandelen als je aankopen doet van, laten we zeggen, niet meer dan een paar duizend euro per order.

Daarentegen betaal je afzonderlijk voor andere kosten; dat is een van de redenen waarom de transactiekosten zo laag kunnen zijn. Een van deze kosten is marktdata. Aangezien jij op veel beurzen handelt ben je hier waarschijnlijk wel wat meer aan kwijt dan ik. Ik betaal circa 8 euro per maand voor US+Euronext aandelen+opties, voor UK komt daar nog 5 pond bij. De minimum activity fee is waarschijnlijk voor jou niet relevant omdat je voldoende handelt.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-03 13:14
https://ir.tesla.com/pres...cle-production-deliveries

Tesla cijfers van Q1 zijn zojuist bekend gemaakt: 180.338 geproduceerd, 184.800 geleverd. Dat is meer dan Q4 2020, ondanks dat het eerste kwartaal voorheen bijna altijd minder was dan het vierde. Daar komt nog bij dat de Model S/X productielijnen stil hebben gelegen vanwege de refresh.

Als de Berlijn en Texas fabrieken dit jaar nog ongeveer 50.000 voertuigen kunnen produceren, zouden ze op dit tempo nog de 1 miljoen aan kunnen tikken dit jaar *O*.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:30
Zr40 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:32:
[...]

Ik weet niet waar jij naar kijkt maar ik zie een estimate van $15.01 - $18.01 voor een kooporder van 100k stuks FMCC à $0.01. Dat zit toch aardig dicht tegen mijn berekening aan :P

[Afbeelding]

[...]

Het is eerder dat penny stocks belachelijk goedkoop zijn. Vaak zelfs goedkoper dan de kosten van alle partijen om het aandeel aan een ander over te dragen. Het is goedkoop omdat het troep is.
Wellicht zit ik in een andere tier, krijg voor exact dezelfde transactie geschatte kosten tussen $10 en $13.

Overigens, wat zijn de kosten van alle partijen om een aandeel over te dragen? Er is geen enkele technische of administratieve reden dat een transactie van 1 miljoen aandelen duurder zou moeten zijn dan een transactie van 1 aandeel. Precies even veel werk en even ingewikkeld. Alleen als 1 van de weinige landen ter wereld is het daar gebruikelijk om prijzen per aandeel te rekenen in plaats van prijzen per transactie waarde.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Egoist
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zr40 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:48:
[...]
Goed, NTNX. Het koopadvies uit de newsletter komt uit maart 2018. Samengevat vergelijken ze de producten van het bedrijf met alles van AWS, maar dan op eigen hardware van de klant. Ze zagen destijds een grote groei in klanten (waaronder US overheid) en een nog grotere addressable market. De gross margin was ook rustig aan het stijgen. De kern van de thesis was het destijds nieuwe subscription-based pricing model. De cijfers wijzen op een hoge ROIC... in de toekomst, wanneer NTNX ooit winstgevend is geworden. Dat zou nog wel een aantal jaren duren, op zijn minst.

Goed, in maart 2018 belegde ik nog niet in losse aandelen, dat doe ik pas sinds december 2018. Ik heb een plukje gekocht in januari 2019 op basis van door de newsletter in die maand uitgelichte eerdere picks. Daar benoemden ze inderdaad zijdelings de mogelijkheid dat het een acquisition candidate zou kunnen zijn, maar het subscription model was destijds nog de kern van de thesis.

Sindsdien is het bedrijf niet meer uitgelicht door de nieuwsbrief. Maar ook geen hold of sell advies. Klinkt inderdaad wel als een dalende conviction aan hun kant. :P Maar dat is geen reden voor mij om vandaag te verkopen. Ik heb eerder al meermaals gezien dat mijn eigen mening over een bedrijf (al dan niet geinformeerd door de cijfers) geen goede indicatie is voor de toekomstige prestaties van het aandeel. Wat dat betreft doe ik het nu eenvoudiger: ik volg gewoon de nieuwsbrief voor de selectie van aandelen, pas mijn eigen regels toe voor de allocatie, en klaar. :)
Ok helder. Erg interessant omdat Nutanix totaal niet vergelijkbaar is met AWS. Ja in zoverre dat je infra draaien op eigen hardware (private cloud) meestal een prima optie is vs AWS/azure (public cloud). Maar dat kon altijd al, ook zonder HCI. Het product is voornamelijk HyperConverged Infrastructure (HCI); in lekentaal geen losse shared storage meer maar lokale storage in de hosts gebruiken die shared gebruikt kan worden over 10Gbit ethernet of meer. En daardoor de infra scale-out maakt omdat je door het toevoegen van nodes ook extra storage toevoegt. Niks mis met HCI natuurlijk en het is niet voor niets een groeimarkt. Nutanix was daar vroeg bij met een geloofwaardig product en in die jaren terecht marktleider. Echter doet vSAN sinds pak hem beet versie 6.2 hetzelfde maar beter.
Dat is ook de reden waarom de organisatie waar ik voor werk al jaren geleden van nutanix is afgestapt en alleen nog vSAN doet op het gebied van HCI.

Dan het subscription model. Terugkerende revenuen zijn erg interessant natuurlijk voor investeerders maar anders dan hardware leasen is het niet natuurlijk. Dat kan ook op andere manieren en ook grote vendoren doen dit veel via bijvoorbeeld HPE green lake.

Ik hoop voor je dat ik het mis heb natuurlijk maar ik zie het niet zo gebeuren dat nutanix dik winstgevend wordt en dat er lange tijd de vruchten geplukt kunnen worden na jaren en jaren van investeringen en verliezen. Ze hebben geen enkele moat, het is al een erg dure oplossing. De concurrentie is enorm toegenomen en de prijzen komen onder druk te liggen, waarbij ze nu al geen winst maken.
Tenzij er iemand langs komt met een grote zak geld om het over te nemen zie ik het somber in voor de aandeelhouders. Echter hebben de voor de hand liggende overname kandidaten het product niet nodig.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
tweegroenethee schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 15:35:
Als de Berlijn en Texas fabrieken dit jaar nog ongeveer 50.000 voertuigen kunnen produceren, zouden ze op dit tempo nog de 1 miljoen aan kunnen tikken dit jaar *O*.
Dat is een mooi en haalbaar vooruitzicht. Met de aanpassingen op de S/X productielijn hebben ze in Fremont ook ruimte weten te maken voor de pilot productielijn voor de Cybertruck. Om die aantallen te halen zijn ze wel sterk afhankelijk van hun eigen batterij productielijn en daar wordt tot heden weinig over gesproken, hopelijk in de kwartaalmeeting. Maandag verwacht ik wel een flinke run op het aandeel.

• writser
Zr40 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:32:
[...]

Mwoah, dat klopt volgens mij niet helemaal. Benieuwd waar je dat vandaan hebt. Het administratieve werk van 1 aandeel overzetten is precies hetzelfde als van 1 miljoen aandelen overzetten, zoals hielko al aankaart. En ja, er zijn een paar bijkomende kosten (SEC, FINRA fees per aandeel) maar die zijn echt miniem en ook nog vaak gecapped. Het is vooral IB zelf dat idioot duur is voor <$1 aandelen. Bij andere grote US brokers (Schwab, TDAmeritrade, Etrade) kun je grote blokken pennystocks gewoon handelen tegen een fixed fee of zelfs commissievrij.

Voorzover dat nog kan, gezien de nieuwe otc regelgeving die die dit jaar gaat gelden (https://www.sec.gov/news/press-release/2020-212).

Onvoorstelbaar!

• Zr40
  • Niet online
Hielko schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:02:
[...]

Wellicht zit ik in een andere tier, krijg voor exact dezelfde transactie geschatte kosten tussen $10 en $13.
Voor 100k stuks op 1 cent komt het IB component alleen onder de 1% cap uit als je in de hoogste tier zit, en dan komt het inderdaad neer op 10 tot 13 dollar.

Het is nu 2 april en de tiers kijken alleen naar het volume tot nu toe in de lopende maand. Heb je gisteren wellicht ontzettend veel aandelen verhandeld (of zit je account in een structuur die als geheel dat doet)?
Overigens, wat zijn de kosten van alle partijen om een aandeel over te dragen? Er is geen enkele technische of administratieve reden dat een transactie van 1 miljoen aandelen duurder zou moeten zijn dan een transactie van 1 aandeel. Precies even veel werk en even ingewikkeld.
Eens, al bedoelde ik niet de kosten die de brokers en andere partijen maken, maar de totale kosten die bij de koper en verkoper in rekening gebracht worden voor de transactie.

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:35
RazorMaron schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:35:
[...]

Maar bij beleggingsfondsen heb je natuurlijk dat deze de markt/index proberen te verslaan, en dit levert ook bijna nooit meer rendement op als een ETF. Althans, dit is mij verteld. Al helemaal als je per jaar 0.5-2% moet inleveren.

Dus kortom, ETF zijn the way to go, en bij gedegen onderzoek pas naar losse aandelen kijken?
Ik weet hét niet hoor. Toevallig deze week weer eens naar mijn portefeuille gekeken. Dan zie ik weer zo'n Ishares tracker " liquidatie uitkering" en krijg je het geld terug. Zomaar. Een brede europese tracker die in de 5 jaar uiteindelijk geen cent heeft opgeleverd.
Van de andere kant, 15 geleden veel geïnvesteerd in Orange fund van kempen. Actief beheerd. Die is gewoon een paar keer Over de kop gegaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pistachenootje
flyingdutchboy schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 10:34:
[...]
Ik weet hét niet hoor. Toevallig deze week weer eens naar mijn portefeuille gekeken. Dan zie ik weer zo'n Ishares tracker " liquidatie uitkering" en krijg je het geld terug. Zomaar. Een brede europese tracker die in de 5 jaar uiteindelijk geen cent heeft opgeleverd.
Van de andere kant, 15 geleden veel geïnvesteerd in Orange fund van kempen. Actief beheerd. Die is gewoon een paar keer Over de kop gegaan.
Dit voorbeeld zegt natuurlijk helemaal niets. Als je zinnige uitspraken wil doen over actief vs. passief moet je een veel grotere sample size nemen. En die onderzoeken zijn gedaan. In de meerderheid van de gevallen doet passief het beter.

Edit:
"Over the five-year period, 84.23% of large-cap managers, 85.06% of mid-cap managers, and 91.17% of small-cap managers lagged their respective benchmarks".
https://www.aei.org/carpe...professionals-cant-do-it/

Edit 2: een brede Europese tracker zou over de afgelopen 5 jaar zo'n 7.5% per jaar hebben opgeleverd. Prima resultaten dus.

[Voor 45% gewijzigd door Pistachenootje op 03-04-2021 12:11]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flyingdutchboy
Pistachenootje schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 12:00:
[...]

Dit voorbeeld zegt natuurlijk helemaal niets. Als je zinnige uitspraken wil doen over actief vs. passief moet je een veel grotere sample size nemen. En die onderzoeken zijn gedaan. In de meerderheid van de gevallen doet passief het beter.

Edit:
"Over the five-year period, 84.23% of large-cap managers, 85.06% of mid-cap managers, and 91.17% of small-cap managers lagged their respective benchmarks".
https://www.aei.org/carpe...professionals-cant-do-it/

Edit 2: een echt brede Europese tracker zou over de afgelopen 5 jaar zo'n 7.5% per jaar hebben opgeleverd. Prima resultaten dus.
Ik geloof wel dat passief in het algemeen meer oplevert, ik denk wel afhankelijk van het fonds / tracker. Toch kies ik niet in alle gevallen voor een tracker. 2 voorbeelden:
* Orange fund: een aantal weken geleden waargenomen dat het belang in BESI en signify was vergroot. Dit natuurlijk in aanloop naar de AEX notering. Met een passieve tracker in de AEX zou je meerendeel van de recente stijging misgelopen zijn.
* ik heb de ishares clean energy tracker ( mijn broker bood geen actief clean / sustainable energy fonds aan ). Wat je ziet gebeuren is dat de tracker langzaam wegzakt. Ik verwijt dat voor een groot deel aan het boekhoud schandaal bij plug power ( die het grootste aandeel heeft in deze tracker ). Een goed actief fonds zou het aandeel plug power veel eerder en rigoreuzer teruggebracht hebben.
Nogmaals: mijn ervaringen en observaties

Edit2: ik had dus heel duidelijk een slechte tracker gekozen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• phantom09
jdh009 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:52:
Ik ben begin vorig jaar weer begonnen met beleggen bij Binck na een paar jaar niets gedaan te hebben, maar ben aan het twijfelen of dit deze keer de juiste broker is voor mij. Ik merk dat ik ontzettend veel (netto) kosten kwijt ben aan commissies/transactiekosten en ben benieuwd of dit andere mogelijkheid is om het rendement te verhogen. Het gaat om €757,- afgelopen jaar op 98 transacties, waarvan ik €350,- terug heb gekregen i.v.m. het openen van de rekening. Zijn er voordeligere opties? Ik koop op dit moment regelmatig ETF's, aandelen en fondsen op de beurs in de VS, VK, FR, NL, BE en IT.

Ik heb even zitten kijken naar DeGiro maar vroeg me af wat de nadelen zijn hen betreffende dat zij je aandelen kunnen uitlenen. Of is het verstandig om dat bij hen uit te zetten en iets minder functionaliteit te nemen?
Als je een custody account afsluit bij DeGiro worden je aandelen niet uitgeleent mocht je dat niet willen.
Ook bij Binck kan je je aandelen uitlenen wat mogelijk een vergoeding kan opleveren. Bij mij helaas tot nu toe een paar dubbeltjes :'( .

Zoal ZR40 aangeeft zou je ook een rekening kunnen openen bij IB, die zijn vrij goedkoop. Er is dacht ik ook een broker in de VS waar je een rekening kan openen en die heel lage kosten heeft. Weet alleen de naam niet. Buxx Zero kan goedkoop zijn, maar is zeer beperkt, denk niet dat dat wat voor jou is.
Flatex is een stuk goedkoper dan Binck.

En je kan je rekening switches bij Binck zodat je kosten mogelijk wat lager uitvallen. Je moet wel zelf even kijken wat voor jou het meest voordelige is.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• itons
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
phantom09 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 12:36:
[...]

Er is dacht ik ook een broker in de VS waar je een rekening kan openen en die heel lage kosten heeft. Weet alleen de naam niet.
Tastyworks

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pistachenootje
flyingdutchboy schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 12:20:
[...]
Ik geloof wel dat passief in het algemeen meer oplevert, ik denk wel afhankelijk van het fonds / tracker. Toch kies ik niet in alle gevallen voor een tracker. 2 voorbeelden:
* Orange fund: een aantal weken geleden waargenomen dat het belang in BESI en signify was vergroot. Dit natuurlijk in aanloop naar de AEX notering. Met een passieve tracker in de AEX zou je meerendeel van de recente stijging misgelopen zijn.
Dit argument is eigenlijk een argument voor brede passieve trackers. De AEX bestaat maar uit 25 bedrijven. Dat noem ik geen brede tracker. Dan heb je een grote kans op dit soort gevallen. Zelfs met de S&P 500 had je rendement misgelopen doordat Tesla pas laat werd opgenomen. Had je in VTI (US total stock market) belegt dan had je wel gewoon geprofiteerd van de koersstijging.
* ik heb de ishares clean energy tracker ( mijn broker bood geen actief clean / sustainable energy fonds aan ). Wat je ziet gebeuren is dat de tracker langzaam wegzakt. Ik verwijt dat voor een groot deel aan het boekhoud schandaal bij plug power ( die het grootste aandeel heeft in deze tracker ). Een goed actief fonds zou het aandeel plug power veel eerder en rigoreuzer teruggebracht hebben.
Nogmaals: mijn ervaringen en observaties
Dat is jammer maar ik zou mensen ook nooit aanraden om op bepaalde sectoren te gaan wedden. Ook al zijn de vooruitzichten nog zo goed, meestal zijn die verwachtingen al ingeprijsd. Je gok kan goed uitpakken of slecht uitpakken.

Als actieve fondsen werkelijk deze voordelen zouden hebben moet je je toch afvragen waarom >80% van de actieve fondsen passieve trackers niet kan outperformen over >5 jaar. Kennelijk wegen de voordelen van actief niet op tegen de nadelen (hogere kosten + het missen van winnaars die ze niet zagen aankomen).

Wat je veel ziet bij actieve fondsen is survivor- en selectiebias. De winnaars die overblijven krijgen veel aandacht, zie bijvoorbeeld ARKK. De actieve fondsen die het slecht hebben gedaan hoor je vrijwel niets over. Sterker nog, velen worden na enkele jaren beëindigd.

Maar goed, als je op bepaalde sectoren of bedrijven wil gaan wedden zou het best kunnen dat in sommige gevallen een actief fonds beter is. Ik zou dat ook nooit aanraden. Ik ben een voorstander van investeren in brede, markt gewogen, passieve trackers. Niet van sector bets of speculeren op individuele bedrijven. Mensen die echt goed en uitgebreid hun onderzoek doen zijn wellicht een ander verhaal. Maar die hebben waarschijnlijk ook geen actieve fondsen nodig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flyingdutchboy
Pistachenootje schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 13:15:
[...]

Dit argument is eigenlijk een argument voor brede passieve trackers. De AEX bestaat maar uit 25 bedrijven. Dat noem ik geen brede tracker. Dan heb je een grote kans op dit soort gevallen. Zelfs met de S&P 500 had je rendement misgelopen doordat Tesla pas laat werd opgenomen. Had je in VTI (US total stock market) belegt dan had je wel gewoon geprofiteerd van de koersstijging.

[...]

Dat is jammer maar ik zou mensen ook nooit aanraden om op bepaalde sectoren te gaan wedden. Ook al zijn de vooruitzichten nog zo goed, meestal zijn die verwachtingen al ingeprijsd. Je gok kan goed uitpakken of slecht uitpakken.

Als actieve fondsen werkelijk deze voordelen zouden hebben moet je je toch afvragen waarom >80% van de actieve fondsen passieve trackers niet kan outperformen over >5 jaar. Kennelijk wegen de voordelen van actief niet op tegen de nadelen (hogere kosten + het missen van winnaars die ze niet zagen aankomen).

Wat je veel ziet bij actieve fondsen is survivor- en selectiebias. De winnaars die overblijven krijgen veel aandacht, zie bijvoorbeeld ARKK. De actieve fondsen die het slecht hebben gedaan hoor je vrijwel niets over. Sterker nog, velen worden na enkele jaren beëindigd.

Maar goed, als je op bepaalde sectoren of bedrijven wil gaan wedden zou het best kunnen dat in sommige gevallen een actief fonds beter is. Ik zou dat ook nooit aanraden. Ik ben een voorstander van investeren in brede, markt gewogen, passieve trackers. Niet van sector bets of speculeren op individuele bedrijven. Mensen die echt goed en uitgebreid hun onderzoek doen zijn wellicht een ander verhaal. Maar die hebben waarschijnlijk ook geen actieve fondsen nodig.
Ik denk dat je gelijk hebt. Beleg je breed, doe het passief.
Beleg je specifiek, doe het actief. En ja, Ik vind het interessant om een aantal sector fondsen / trackers aan te houden.

Hoe dan ook, Orange fund verkoop ik niet snel.
https://www.telegraaf.nl/...eggen-in-eigen-land-loont

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:57

Zoveel beter dan de benchmark doen ze het toch niet? Kun je dan niet beter een een AEX ETF kopen (TDT bijvoorbeeld) en profiteren van veel lagere kosten (0,30% ipv 1%)?

• snaggyheadshot
Longcat schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:39:
@snaggyheadshot Flatex is inderdaad bagger. Hoe ben je daar uitgekomen? Handel je individuele aandelen? Anders zijn ze zeker niet de goedkoopste.
Ondanks dat Flatex iets goedkoper is qua aandelen dan DeGiro (buiten NL/VS) betaal ik graag extra om het gebruik van dat waardeloze platform te voorkomen 8)7

Ik had het idee om gebruik te maken van hun gratis selectie aan iShares ETF's mits die je periodiek aankoopt, maar in plaats daar van heb ik maar besloten toch maar gewoon die 4 euro te betalen bij DeGiro.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:15
snaggyheadshot schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 14:59:
[...]

Ondanks dat Flatex iets goedkoper is qua aandelen dan DeGiro (buiten NL/VS) betaal ik graag extra om het gebruik van dat waardeloze platform te voorkomen 8)7

Ik had het idee om gebruik te maken van hun gratis selectie aan iShares ETF's mits die je periodiek aankoopt, maar in plaats daar van heb ik maar besloten toch maar gewoon die 4 euro te betalen bij DeGiro.
Degiro heeft een kernselectie met ETF's waarvoor je geen transactiekosten betaalt. Andere optie is NT beleggingsfondsen bij grootbanken of NN bij FitVermogen. Allemaal beter dan flatex.

• snaggyheadshot
Longcat schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:00:
[...]

Degiro heeft een kernselectie met ETF's waarvoor je geen transactiekosten betaalt. Andere optie is NT beleggingsfondsen bij grootbanken of NN bij FitVermogen. Allemaal beter dan flatex.
Klopt daar ben ik ook bewust van, maar de betreffende iShares India ETF die ik graag wilde aankopen biedt DeGiro niet gratis aan.

• flyingdutchboy
Carfanatic schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 13:51:
[...]

[Afbeelding]

Zoveel beter dan de benchmark doen ze het toch niet? Kun je dan niet beter een een AEX ETF kopen (TDT bijvoorbeeld) en profiteren van veel lagere kosten (0,30% ipv 1%)?
Ik zie dat hun benchmark dutch small caps zijn. 11,5 % op jaarbasis vind ik best mooi. De AEX haalt dat niet ( stand nu gelijk aan sept 2000). Ik heb ze nu 15 jaar. In 2005 had ik nog nooit van ETF gehoord - mochten ze al bestaan

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-03 06:44
https://www.kempen.com/nl...ge-fund-nv-ffNL0000289627

Het is ook geen large cap maar een mid-small cap fonds. Zowel BE als NL.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:32
danslo schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:13:
Iemand hier een idee of er nog goede ETFs zijn die zich richten op vleesvervangers? Denk dat dat toch wel de toekomst is, maar alles op BYND is ook een beetje rigoureus ;)

En daar mag wat mij betreft alles inzitten, plant-based, 3d bio printing, etc.

Wel bijvoorbeeld VEGN gevonden, maar grootste holdings zijn tech bedrijven, en het is ook niet op DeGiro te vinden.
Inmiddels wel wat interessants weten te vinden!

Rize ETF, ISIN: IE00BLRPQH31, Fact Sheet. Ziet er allemaal goed uit, als de beurzen weer open zijn maar eens wat in stoppen.

Ook Meatech 3D gevonden, Iraelisch bedrijf dat aan 3D Bio Printing tech werkt. Sinds een paar dagen op DeGiro te vinden! MITC, ISIN: US5834351026.

• reconf
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:46
Graag even jullie mening:

Ik heb nog een "bak" spaargeld maar ben terughoudend om op dit moment te investeren in NT World ivm de (te) hoge koersen op dit moment. Het voelt als sowieso investeren in verlies omdat ik verwacht dat er binnen nu en 2 jaar een harde klap gaat komen. Ik weet dat de markt zich niet laat timen en dat het gaat om de lange termijn maar instappen terwijl de koersen kunstmatig hoog zijn kan bijvoorbeeld wel makkelijk 1 a 2 jaar initieel rendement kosten.

Wat vinden jullie van de volgende gedachtegang: ik wil even aankijken wat de markt binnen nu en 2 jaar gaat doen, en ik investeer ipv in NT world in een waarde/inkomen fonds met hoog dividend die in de koers meegenomen is. Het rendement zal wat lager zijn maar het betekent dat ik niet nu op een krankzinnig koersniveau hoeft in te stappen in NT world.

Is dit 'verstandig'? en zo ja, zijn er fondsen die jullie dan zouden kunnen adviseren?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:35
@reconf heb je overwogen om die bak spaargeld in delen in te leggen? Dat zou ik namelijk gedaan hebben in jou situatie. Er stappen nog dagelijks vele mensen in die de markt zo nog meer omhoog. Die stijging zou je nog mee kunnen pakken zonder al je spaargeld op het spel te zetten.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:12

Qwerty-273

Meukposter

@reconf wat als er over 2 jaar nog geen harde klap is geweest, en je dan ook het gevoel hebt dat er binnen 1-2 jaar die harde klap toch echt komt.

Je hoeft natuurlijk ook niet alles in 1 keer te beleggen ;) dat kan je in zoveel stappen doen als waar jij je goed bij voelt. En je kan ook slechts een klein deel beleggen, en iets anders doen met de rest.

Een andere vraag is waarom verwacht je dat bij NT world er een hardere klap zou zijn dan een "waarde/inkomen fonds met hoog dividend" wanneer die klap komt.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@reconf de afgelopen vijf jaar heb ik zo vaak gelezen en gehoord dat de boel binnen een jaar zou klappen, tot nu toe nog niet gebeurt. Zou ik naar die berichten geluisterd hebben zou ik heel wat rendement zijn misgelopen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Smartphonetips
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16-03 19:53
Wat is jullie mening over de nieuwe Vanguard ESG ETF?
Zou dit een goed beter alternatief zijn voor VWCE, aangezien je met V3AA ook smallcaps toevoegt aan je mandje?

Edit: over het ESG aspect maak ik me weinig illusies

[Voor 8% gewijzigd door Smartphonetips op 04-04-2021 10:28]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• oscar82
  • Laatst online: 21:45
Smartphonetips schreef op zondag 4 april 2021 @ 09:37:
Zou dit een goed alternatief zijn voor VWCE, aangezien je met V3AA ook smallcaps toevoegt aan je mandje?

Inderdaad een goed alternatief voor wie nog in Vwce of vwrl zit. Maar meer ook niet. Domicile is nog steeds Ierland en de doorlopende kosten met 0,24% in dezelfde orde van grootte.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• oscar82
Tsurany schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 23:36:
@reconf de afgelopen vijf jaar heb ik zo vaak gelezen en gehoord dat de boel binnen een jaar zou klappen, tot nu toe nog niet gebeurt. Zou ik naar die berichten geluisterd hebben zou ik heel wat rendement zijn misgelopen.
Er komt altijd een crash aan, behalve als je er middenin zit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JohanNL
  • Laatst online: 20:18
Tsurany schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 23:36:
We zijn maart 2020 toch niet al vergeten? ;)
reconf schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 21:40:

Ik heb nog een "bak" spaargeld maar ben terughoudend om op dit moment te investeren in NT World ivm de (te) hoge koersen op dit moment. Het voelt als sowieso investeren in verlies omdat ik verwacht dat er binnen nu en 2 jaar een harde klap gaat komen. Ik weet dat de markt zich niet laat timen en dat het gaat om de lange termijn maar instappen terwijl de koersen kunstmatig hoog zijn kan bijvoorbeeld wel makkelijk 1 a 2 jaar initieel rendement kosten.

Wat vinden jullie van de volgende gedachtegang: ik wil even aankijken wat de markt binnen nu en 2 jaar gaat doen, en ik investeer ipv in NT world in een waarde/inkomen fonds met hoog dividend die in de koers meegenomen is. Het rendement zal wat lager zijn maar het betekent dat ik niet nu op een krankzinnig koersniveau hoeft in te stappen in NT world.

Is dit 'verstandig'? en zo ja, zijn er fondsen die jullie dan zouden kunnen adviseren?
Beleggen in aandelen kan een mooi rendement met zich meebrengen, maar kent ook zo zijn redelijk hoge risico's.
Als jij ervan overtuigt bent dat aandelen vanaf de huidige waarde ( inclusief dividend ) uiteindelijk op een bepaald moment in de toekomst minder waard zullen worden, dan is het antwoord op jouw vraag heel simpel: dan moet je nu niet beleggen in aandelen.

Behalve als je enkel een deel van de markt overgewaardeerd vind zou ik dan ook niet denken aan een selectieve groep van de markt zoals waarde aandelen en vooral niet via een ETF of fonds.
Je zou dan eerder aan het aankopen van individuele aandelen moeten denken.
Kan me alleen voorstellen dat dat iets is wat je liever niet doet.
Een saai maar wel heel veilig alternatief is dan toch weer verder te gaan met sparen, maar dan eventueel via een deposito.
Bij een deposito van 2 jaar kun je op dit moment maximaal 1,2% op jaarbasis krijgen, wat nog best wel een lucratief aanbod is gezien de marktomstandigheden.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Smartphonetips
oscar82 schreef op zondag 4 april 2021 @ 10:19:
[...]

Inderdaad een goed alternatief voor wie nog in Vwce of vwrl zit. Maar meer ook niet. Domicile is nog steeds Ierland en de doorlopende kosten met 0,24% in dezelfde orde van grootte.
En waarom is het voor jou precies een goed alternatief? Wat is het effect volgens jou van de smallcaps die ontbreken bij VWCE (positief/negatief/neutraal) en wat met de uitgesloten bedrijven (positief/negatief/neutraal)?
Ik had mijn vraag wellicht anders moeten stellen: is dit een betere ETF voor de passieve belegger?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Pistachenootje schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 13:15:
[...]

Is 25 bedrijven in de AEX niet belachelijk weinig? Het wordt zo vaak genoemd en gebruikt als graadmeter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JohanNL
  • Laatst online: 20:18
Tk55 schreef op zondag 4 april 2021 @ 10:30:
[...]

Is 25 bedrijven in de AEX niet belachelijk weinig? Het wordt zo vaak genoemd en gebruikt als graadmeter.
Omdat dat onze Nederlandse beurs is met de 25 grootste bedrijven.
Het zegt uiteindelijk niet zo heel veel inderdaad, zelfs niet enkel over de Nederlandse economie, vooral sinds dat we een ene Prosus erin hebben zitten.
Maar om het zo maar even te noemen; Henk en Ingrid willen ook nog wel eens wat economisch nieuws te horen krijgen, en dan in dit geval in het bijzonder de aandelenkoersen.
Om aan te tonen dat de beurzen het goed doen is de AEX erbij pakken dan het makkelijkst te begrijpen voor iedereen.
De AEX volgt ook wel de wereldwijde trend van aandelenkoersen dus zo gezien is daar ook niets mis mee.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb maandelijkse NT World fondsen via rabobank lopen, maar heel af en toe wordt een (bestens) order niet uitgevoerd. Saldo is wel (ruim) toereikend. Iemand hier ook last van ?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pistachenootje
Tk55 schreef op zondag 4 april 2021 @ 10:30:
[...]
't is inderdaad weinig. Maar 't is maar een graadmeter. Dow Jones is ook maar 30 bedrijven.

Daarom raden we hier ook niemand aan om in de AEX te beleggen. Of in de Dow Jones. Er zijn veel betere keuzes met veel meer diversificatie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• phantom09

Als je terug kijkt naar maart/april 2020 dan zijn de koersen nu inderdaad veel hoger. Echter niemand kan zeggen waar het naar toe gaat. Op lange termijn zal het alleen maar nog hoger worden.
Stel dat je nu in zou leggen en het blijkt dat het bijna op de top is en de koersen dalen, dan baal je natuurljik. Stel dat het nu 2007 zou zijn en je je geld inlegt. Het duurde dan tot circa 2013 voordat de waarde weer gelijk is. Echter na een nog veel langere periode is je geld weer veel meer waard.

Iedereen zou graag op het dieptepunt willen kopen, maar laten we eerlijk zijn niemand weet wanneer dat exact is. Je zou voor je gevoel periodiek een x bedrag kunnen inleggen. Mocht het toch uitkomen zoals je aangeeft, dan is de tegenslag beperkt. Mocht het niet uitkomen, dan kan je toch gedeeltelijk genieten van de winsten.

Naar mijn mening zijn de aandeel beurzen niet goedkoop, maar de beurzen zijn ook weer niet "overbought".

Kijk eens naar de SP500. Die zit nu op circa 4000. 6 jaar geleden zat deze op 2000. Koers is dus verdubbeld.
Kijk naar de SP500 in het jaar 2000. Toen was deze op circa 1450. 6 jaar hiervoor zat deze op circa 450.
Dat is dus meer dan een factor 3.
Je ziet dat de koersen in het jaar 2000 vele malen hoger was dan nu. En jij vindt het nu al veel te hoog.

[Voor 8% gewijzigd door phantom09 op 04-04-2021 15:39]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

JohanNL schreef op zondag 4 april 2021 @ 10:24:
[...]

We zijn maart 2020 toch niet al vergeten? ;)
De crash die niemand voorspeld had en die in zeer korte tijd weer hersteld was. Vooral een mooi moment om koopjes te jagen. Het geld dat je 1 januari 2020 had geïnvesteerd in een index fonds had 1 januari 2021 alweer een positief rendement.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pistachenootje

Je zegt eigenlijk "ik weet dat markt zich niet laat timen maar ik wil toch gaan market timen". Misschien nog wat meer lezen/kijken over de case tegen market timing? Hier is een goede start:
YouTube: Does Market Timing Ever Work?

Hier nog een aanvullende quote van Ben Felix over het gebruiken van waarderingen om de returns te voorspellen:
"My current understanding of this based on a recent long conversation with someone who researches financial markets for a living is that we should treat expected returns as if CAPE has no information because of how weak the evidence of predictability is. We had previously been devising a fancy expected returns model which included CAPE as a predictor but after the aforementioned conversation I think that we will revert back to bootstrapping from the DMS data back to 1900 to estimate expected returns."

Hoog dividend is wellicht geen goed alternatief. Kijk maar naar de corona crash van vorig jaar. Hoog dividend werd nog harder afgestraft dan total market.

Ik denk dat DCA een redelijk alternatief is in jouw situatie. In de meerderheid van de gevallen is nu volledig instappen beter maar misschien geeft DCA je wat meer gemoedsrust.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• oscar82
Smartphonetips schreef op zondag 4 april 2021 @ 10:26:
[...]

En waarom is het voor jou precies een goed alternatief? Wat is het effect volgens jou van de smallcaps die ontbreken bij VWCE (positief/negatief/neutraal) en wat met de uitgesloten bedrijven (positief/negatief/neutraal)?
Ik had mijn vraag wellicht anders moeten stellen: is dit een betere ETF voor de passieve belegger?
Beide positief, ja. Voor passieve beleggers in NL zijn er betere fondsen beschikbaar dan de Ierse ETF’s. Maar binnen de categorie ETF lijkt het me een hele goeie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pistachenootje
Smartphonetips schreef op zondag 4 april 2021 @ 09:37:
Zou dit een goed beter alternatief zijn voor VWCE, aangezien je met V3AA ook smallcaps toevoegt aan je mandje?

Op zich een aardig all in one fonds. Door het dividendlek ben je vrijwel altijd duurder uit dan bij de NN of NT fondsen, zie: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Dat er 10% small caps in zit is wel leuk. Scheelt weer een apart fonds moeten aanschaffen en herbalanceren. Maar over het algemeen maakt wel of geen 10% small caps weinig uit voor het resultaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rayban89
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:34
Hoe kijken jullie naar de ‘chip rally’ op de AEX? Zit zelf in ASML, ASMI en BESI. Vorige week natuurlijk heuglijk groene cijfers, echter vraag ik me af wanneer beleggers winst gaan pakken en de top bereikt is van deze rally.. #koffiedik kijken? Of hebben jullie meer inzicht?

https://www.flickr.com/photos/133617783@N08/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrFX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:09
Rayban89 schreef op zondag 4 april 2021 @ 17:09:
Hoe kijken jullie naar de ‘chip rally’ op de AEX? Zit zelf in ASML, ASMI en BESI. Vorige week natuurlijk heuglijk groene cijfers, echter vraag ik me af wanneer beleggers winst gaan pakken en de top bereikt is van deze rally.. #koffiedik kijken? Of hebben jullie meer inzicht?
Voorlopig lijkt het einde nog niet in zicht. Na Intel gaat TSMC de komende jaren nog flink investeren om de chip tekorten te verkleinen. Zoals je zult begrijpen profiteren de bovengenomende bedrijven hiervan.

https://www.rtlnieuws.nl/...fgeleiders-asml-asmi-besi

Je zou het sector nieuws kunnen volgen of een index zoals de SOX (https://www.tradingview.com/chart/?symbol=SOX) om meer inzicht te krijgen. Daarnaast moet je niet vergeten dat de bedrijven (gezien hun hoge waardering) ook gevoelig zijn voor een algemene correctie.

Money and sex, storage and bandwidth: Only too much is ever enough.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Zolang er tekorten zijn zie ik komende tijd echt nog wel groeimogelijkheden voor halfgeleiderindustrie.Niet alleen high end CPU's ,maar ook het lagere segment van componenten en sensoren. Autos bijv. krijgen ook steeds meer sensoren en elektronica aan boord. Sommige autofabrikanten hadden de productie moeten stilleggen omdat er chiptekorten zijn. De brand bij renesas paar week terug zorgt nu voor nog meer schaarste.

Verder heeft ASML amper concurrentie.(Geen?) Die zal niet snel worden ingehaald door een ander bedrijf wat het beter doet. Dus het aandeel gaat echt niet zomaar zakken de groei zit er nog in, alhoewel ik niet weet hoe veel ze de productie nog kunnen opschalen. En de PE ratio wel aan de hoge kant met 63.84 maar niet opzienbarend duur.

ik heb zelf paar kleine posities in X-fab. stiMicroelectronics en süss microtek

[Voor 17% gewijzigd door mrc4nl op 04-04-2021 22:32. Reden: Wat beter geschreven]

ora et labora

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rayban89
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:34
Ja als ik kijk naar ASML zal het nog jaren duren voordat er gedegen een concurrent zal zijn. Enige zorg die ik zie is dat de vraag wellicht veel groter zal zijn dan er productie mogelijk is. Gaat ASML opschalen of juist investeren in innovatie en efficiëntie.

Ik vrees meer voor een beurs correctie door een markt crash of een bepaald sentiment onder beleggers. Dit is in mijn ogen nagenoeg niet te voorspellen en daardoor lastig. Gezien de hoge stijging verwacht je toch een correctie op korte termijn, of is dat onlogisch?

https://www.flickr.com/photos/133617783@N08/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Smartphonetips
Pistachenootje schreef op zondag 4 april 2021 @ 14:21:
[...]

Op zich een aardig all in one fonds. Door het dividendlek ben je vrijwel altijd duurder uit dan bij de NN of NT fondsen, zie: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Dat er 10% small caps in zit is wel leuk. Scheelt weer een apart fonds moeten aanschaffen en herbalanceren. Maar over het algemeen maakt wel of geen 10% small caps weinig uit voor het resultaat.
Dus jij zou het bij VWCE houden? (Ik ben Belg)
TER van VWCE is iets lager.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• phantom09
Moeilijk om te zeggen. Het gaat zo goed omdat er een enorm te kort is aan chips. TSMC (die heb ik naast ASML, BESI en AMD) gaat dacht ik binnenkort nieuwe fabrieken maken. Voordat dit klaar is zijn we denk ik wel 1 jaar zeker verder. En vaak kijken beleggers vooruit, ik gok op 6-12 maanden.

Lastig om te zeggen wat het gaat doen. Wel weet ik dat als het goed gaat met BESI het heel hard gaat. En als het slecht gaat de koers van BESI ook heel hard naar beneden gaat.

• Anoniem: 455473
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Ik weet zeker dat TSMC veel geld gaat verdienen, maar de huidige valuatie is wel heel hoog, voor mij nu helaas te hoog om in te stappen. :)

• Pistachenootje
Smartphonetips schreef op zondag 4 april 2021 @ 23:02:
[...]

Dus jij zou het bij VWCE houden? (Ik ben Belg)
TER van VWCE is iets lager.
Ik verwacht dat het heel weinig verschil gaat maken. Theoretisch zouden de small caps een beetje meer rendement moeten geven terwijl de ESG uitsluitingen een beetje minder rendement zouden moeten opleveren. Netto verwacht effect 0. (Wil je beleggen voor een betere wereld dan kun je natuurlijk voor dat nieuwe fonds gaan.)

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-03 00:55
phantom09 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 20:15:
[...]

Kosten zijn bij IB hiervoor: https://www.interactivebr...n/index.php?f=38005&nhf=T

Remove Liquidity 1 Add Liquidity 2
All >= $1.00 per share USD 0.0029 USD (0.001)

De definitie op IB van pennystocks is niet zoals het over het algemeen wordt gehanteerd. Normaal geldt volgens mij dat het aandeel minder dan $5 moet kosten, maar dat kan dus ook $0.0001 zijn. Op IB bedoelen ze ermee dat het een OTC aandeel is.

Wat je daar linkt zijn de kosten voor OTC LINK. Je moet ook nog het IB minimum bedrag van 0.35$ aftikken.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Montov
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:25
Ik snap het gevoel dat koersen te hoog zijn en het idee om te wachten op een correctie.
Maar zo'n correctie hoeft niet te komen in de vorm van een plotselinge flinke daling. Het kan ook komen door een jarenlange lage groei.

Vergelijk de volgende 2 scenario's:
(1) Een crash van 20% in korte tijd, en vervolgens 4 keer jaarlijks 10% groei.
(2) Groei van 3.2% in korte tijd, en vervolgens 4 keer jaarlijks 3.2% groei.

Het eindresultaat is hetzelfde (17% winst na 4 jaar), maar scenario 2 heeft geen goed instapmoment als je wacht.
En zelfs tijdens een crash is het lastig te bepalen wat nu precies het dieptepunt is, dus realistisch gezien kan je sowieso niet optimaal profiteren.

En als je beleggingshorizon meer dan 10 jaar is dan praat je al snel over een verdubbeling van je initiële inleg, en dan is een eventuele 10% minder rendement niet funest, terwijl je grote kans loopt op meer rendementsverlies als je wacht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Smartphonetips
Pistachenootje schreef op maandag 5 april 2021 @ 07:36:
[...]

Ik verwacht dat het heel weinig verschil gaat maken. Theoretisch zouden de small caps een beetje meer rendement moeten geven terwijl de ESG uitsluitingen een beetje minder rendement zouden moeten opleveren. Netto verwacht effect 0. (Wil je beleggen voor een betere wereld dan kun je natuurlijk voor dat nieuwe fonds gaan.)
Ik geloof niet dat die ESG uitsluitingen voor een betere wereld zullen zorgen, dat aspect van de ETF lijkt me eerder marketing.

• Dan Stark
Zr40 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 20:56:
[...]
En voor de volledigheid (@Dan Stark), aankoop van een echte penny stock, 100.000 stuks voor $0.01, dat is $1000 aan orderwaarde. Hier betaal je het maximum van 1%, dus $10, plus het maximum van 0,5%, dus $5, plus $3 bij marketable en $0 bij non-marketable (geen rebate hier). In totaal $18 of $15.
En als je hem dan weer verkoopt bv met 20% winst dan mag je nog eens $18 + $5.95 aftikken. Dan zit je op zo'n 3.9%. Dan ga ik er vanuit dat je geen market order gebruikt, maar dat is sowieso niet aan te raden bij die aandelen :).

Als je dan hetzelfde doet bij een aandeel van $10 dan zijn de transactiekosten vrijwel verwaarloosbaar. $0.35 bij aankoop en dan $0.35 + $0.01 bij verkoop. Met rebates erbij zie ik vaak zo'n $0.40 op een koop/verkoop. Dat is dan maar 0.04% en waarschijnlijk goedkoper dan wat je bij een "gratis broker" krijgt.

• Zr40
  • Niet online
Dan Stark schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:22:
[...]

En als je hem dan weer verkoopt bv met 20% winst dan mag je nog eens $18 + $5.95 aftikken. Dan zit je op zo'n 3.9%. Dan ga ik er vanuit dat je geen market order gebruikt, maar dat is sowieso niet aan te raden bij die aandelen :).
Zelfs al had je helemaal geen transactiekosten dan zou ik die aandelen niet aanraden. :)

Unpopular opinion: de aandelen van deze bedrijven zouden uberhaupt niet verhandelbaar moeten zijn via brokerages. Wanneer een bedrijf te klein is om een reverse stock split kosteneffectief te maken, heeft het aandeel niets te zoeken in het portfolio van individuele beleggers.

[Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 05-04-2021 10:30]

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Voor de lange termijn zet ik vooral in op index trackers naast wat losse aandelen die ik nog in portefeuille had en voorlopig houdt. Mijn LT strategie gaat nu uit van een maandelijkse inleg in NN world en EM volgens de gebruikelijke verhouding. Voor een optimale diversificatie binnen de categorie aandelen zou ik graag nog een smallcap fonds toevoegen. Dat is niet te vinden met een wereldwijde spreiding via NN. Heeft iemand hier een goede tip voor een smallcap ETF, bij voorkeur verhandelbaar via euronext en met bredere spreiding dan alleen de US? Ik zie inmiddels door de bomen het bos niet meer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:57
SPDR en IShares hebben een World Small Cap ETF. JustETF en Morningstar hebben een prima ETF screener. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dan Stark
Zr40 schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:27:
[...]

Zelfs al had je helemaal geen transactiekosten dan zou ik die aandelen niet aanraden. :)

Unpopular opinion: de aandelen van deze bedrijven zouden uberhaupt niet verhandelbaar moeten zijn via brokerages. Wanneer een bedrijf te klein is om een reverse stock split kosteneffectief te maken, heeft het aandeel niets te zoeken in het portfolio van individuele beleggers.
Heel onpopulair is die mening ook weer niet. Veel brokers doen niet aan OTC of maar beperkt. Binnen OTC heb je ook nog weer gradaties (No Info, Limited, Current). Er wordt veel gepumpt op Twitter en je ziet ook wel schimmige bedrijfjes die steeds extra aandelen uitgeven en dan een reverse split doen en dan weer opnieuw beginnen. De laatste maanden is de SEC wel bezig met het schorsen van schimmige aandelen in OTC.

De goede bedrijven zullen uiteindelijk toch wel uplisten naar bv. NASDAQ.

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Carfanatic schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:55:
SPDR en IShares hebben een World Small Cap ETF. JustETF en Morningstar hebben een prima ETF screener. :)
Dank je. Misschien zie ik het niet goed maar ik zie geen smallcap fonds aan Euronext, ze lijken allemaal genoteerd te zijn in Amerika, London of Frankfurt. Misschien dan toch maar een small cap kopen aan een andere beurs. Hoopte eigenlijk dat er iets te vinden zou zijn in de kernselectie van degiro omdat het om een relatief beperkte inleg per maand gaat.

edit: in de kernselectie is een Lyxor small cap fonds beschikbaar (LU1598689153). Die is alleen genoteerd in Parijs dus dat heeft als nadeel dat je over elke transactie 0,3% belasting mag betalen.

[Voor 10% gewijzigd door Afas op 05-04-2021 11:17]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pistachenootje
Smartphonetips schreef op maandag 5 april 2021 @ 09:58:
[...]
Ik geloof niet dat die ESG uitsluitingen voor een betere wereld zullen zorgen, dat aspect van de ETF lijkt me eerder marketing.
Ik kreeg de indruk dat bijv. finance professor Ken French daar anders over denkt.
YouTube: RR #100 - Prof. Kenneth French: Expect the Unexpected
(begint waar de vraag over ESG gesteld wordt. Tevens legt hij uit waarom hij op de lange termijn iets mindere opbrengsten verwacht.)

• Pistachenootje
Afas schreef op maandag 5 april 2021 @ 11:11:
[...]

Dank je. Misschien zie ik het niet goed maar ik zie geen smallcap fonds aan Euronext, ze lijken allemaal genoteerd te zijn in Amerika, London of Frankfurt. Misschien dan toch maar een small cap kopen aan een andere beurs. Hoopte eigenlijk dat er iets te vinden zou zijn in de kernselectie van degiro omdat het om een relatief beperkte inleg per maand gaat.

edit: in de kernselectie is een Lyxor small cap fonds beschikbaar (LU1598689153). Die is alleen genoteerd in Parijs dus dat heeft als nadeel dat je over elke transactie 0,3% belasting mag betalen.
IUSN zou je op Xetra kunnen kopen maar dan zou ik me afvragen of de extra kosten + dividendlek opwegen tegen de verwachte opbrengsten.

Persoonlijk zou ik dan eerder neigen naar ZPRV en ZPRX; small cap value fondsen. Deze hebben weliswaar ook dividendlek en extra kosten voor aanschaf maar de verwachte opbrengst is wat hoger.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Smartphonetips
Pistachenootje schreef op maandag 5 april 2021 @ 11:27:
[...]

Ik kreeg de indruk dat bijv. finance professor Ken French daar anders over denkt.
YouTube: RR #100 - Prof. Kenneth French: Expect the Unexpected
(begint waar de vraag over ESG gesteld wordt. Tevens legt hij uit waarom hij op de lange termijn iets mindere opbrengsten verwacht.)
Ik doel niet op ESG in het algemeen, maar Vanguard heeft nog nooit de indruk gewekt dat het duurzaamheid omarmt dus ik verwacht ook niet dat ze hun invloed in die zin zullen benutten.

• Pistachenootje
Smartphonetips schreef op maandag 5 april 2021 @ 12:23:
[...]
Ik doel niet op ESG in het algemeen, maar Vanguard heeft nog nooit de indruk gewekt dat het duurzaamheid omarmt dus ik verwacht ook niet dat ze hun invloed in die zin zullen benutten.
Goed punt ja. Ik heb ook mijn twijfels wat dat betreft. Als het je echt om ESG invloed gaat zijn er (waarschijnlijk) betere keuzes.

[Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 05-04-2021 13:19]

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-01 16:57
https://nos.nl/artikel/23...we-aandelen-uitgeven.html

Nog meer verwatering. Die zal morgen wel klappen krijgen...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:26
ASML is marktleider, bijna monopolist als het gaat om het leveren van machines die steeds kleinere chips kunnen produceren. Daarnaast uiteraard de services.

De nieuwste machines zijn "extreme ultraviolet (EUV) lithography". Bestaande chipfabrikanten zullen hierop over moeten stappen om aan de vraag naar kleinere chips te kunnen blijven voldoen.

De omzet van q1 is 60% (!!) hoger dan het vorige kwartaal. De verwachte totale groei dit jaar is geprognotiseerd op 12%.

ASML staat op diverse kooplijstjes. Alles kan naar beneden en zal ook tijdelijk naar beneden gaan, maar zolang wij onze van chips voorziene apparaten blijven vervangen is dit koopwaardig.

[Voor 3% gewijzigd door bert pit op 05-04-2021 22:50]

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:12

Qwerty-273

Meukposter

In de semiconductor lithography systems market is er natuurlijk veel meer dan alleen ASML (al is die wel de alleenheerser ver boven alle anderen uit als het gaat om het beste). Zo heb je onder andere:
- Canon
- Nikon Corporation
- Veeco Instrument
- SUSS MicroTec
- NITTO OPTICAL
- Shanghai Micro Electronics Equipment (Group) Co., Ltd.
- S-Cubed

Het is maar net wat je zoekt als producent voor de productie van je "chips" (ook zo lekker algemeen).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Qwerty-273 schreef op maandag 5 april 2021 @ 23:21:
In de semiconductor lithography systems market is er natuurlijk veel meer dan alleen ASML (al is die wel de alleenheerser ver boven alle anderen uit als het gaat om het beste). Zo heb je onder andere:
- Canon
- Nikon Corporation
- Veeco Instrument
- SUSS MicroTec
- NITTO OPTICAL
- Shanghai Micro Electronics Equipment (Group) Co., Ltd.
- S-Cubed

Het is maar net wat je zoekt als producent voor de productie van je "chips" (ook zo lekker algemeen).
Je haalt toeleveranciers en fabs nu wel door elkaar. Sommige bedrijven produceren het ontwerp van de klant (amd-tsmc is een mooi voorbeeld) . Andere maken zelf hun eigen chips en verkopen die aan klanten
zoals CREE, bekend van hun LED's

dit is een lijstje met toeleveranciers.De "concurenten" van asml, heb helaas geen uitgebereider lijstje.

ora et labora

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:02
Een goed half jaar te laat. Maar beter laat dan niet. Ben benieuw wat mijn put opties gaan doen :)

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-03 14:18
Wat men niet moet vergeten, is dat ASML lithography (vrijwel) geen rol speelt in de wereld van chip tekorten. ASML is moderne high-end technologie, voor de latest en greatest (denk aan AMD/Intel cpu's voor PC's en servers, de 7/5nm nodes).

De tekorten zitten juist in het oudere segment. Neem bijvoorbeeld automotive, daar gebruikt men nog lang geen chips die met ASML's machines worden gemaakt. Die zitten nog rustig op bewezen technologie van 10-15 jaar geleden te produceren en implementeren. Want je elektrische ramen, stoelen, verwarming, accu, verlichting, al die zaken zijn al tig jaar geleden 'uitontwikkeld'. Ga je daar iets aan veranderen (technologisch danwel productielijn) zit je zo aan 6-12 maanden kwaliteitstesten en hercertificering voordat die 'nieuwe' chip de auto in gaat.
Dat vraagt dus ook heel andere productie technologie, want het is niet interessant om die 6-12 maanden te doorlopen zonder significante upside. Simpelweg omdat er nieuwere technologie of inzichten zijn is geen business case die de investering waard is.
De (relatieve) kleintjes zoals xfab, bosch, infineon, reneses, NXP, ON Semiconductor, ST microelectronics, Texas Instruments, dat zijn de partijen waar je naar moet kijken voor waar de automotive tekorten opspelen.

Een topper als TSMC, Intel, Samsung, Apple, AMD... die zitten niet eens in de top30 van leveranciers aan de automotive wereld meen ik. Veel te duur en geavanceerd voor het doel, en te weinig controle over het productieproces. Terwijl daar net de hoek zit waar ASML een serieuze rol speelt met hun apparatuur.

Dus ASML is prima als je exposure wilt aan de TSMC/Intel uitbreidingen, maar als je specifiek kijkt naar automotive en bijbehorende tekorten kun je beter kijken naar nxp, infineon, ON/ST, texas instruments.

offtopic:
Vergeet ook niet dat nieuwe fabrieken of uitbreidingen in het productieproces geld kosten. Onthoud die 6-12 maanden doorlooptijd van 1e wafer de fabriek in totdat ze echt kunnen gaan produceren/verkopen. Dat betekend niet alleen dat omzet/winst enorm lagging zijn in die wereld, maar ook dat de benodigde investeringen vooraf bizarre vormen aannemen.
Zodoende kan het 'uitbreiden' een bizar slecht Y2021 report gaan opleveren bij bedrijven, welke je dan pas in 2022/2023 terug gaat zien in de bottom line. Weet goed waar je aan begint.

[Voor 47% gewijzigd door Xanaroth op 06-04-2021 09:10]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Botanical
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16:36
Xanaroth schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 08:46:
Wat men niet moet vergeten, is dat ASML lithography (vrijwel) geen rol speelt in de wereld van chip tekorten. ASML is moderne high-end technologie, voor de latest en greatest (denk aan AMD/Intel cpu's voor PC's en servers).

De tekorten zitten juist in het oudere segment. Neem bijvoorbeeld automotive, daar gebruikt men nog lang geen chips die met ASML's. Die zitten nog rustig op bewezen technologie van 10-15 jaar geleden te produceren en implementeren. Want je elektrische ramen, stoelen, verwarming, accu, verlichting, al die zaken zijn al tig jaar geleden 'uitontwikkeld'. Ga je daar iets aan veranderen (technologisch danwel productielijn) zit je zo aan 6-12 maanden kwaliteitstesten en hercertificering voordat die 'nieuwe' chip de auto in gaat.
Dat vraagt dus ook heel andere productie technologie, want het is niet interessant om die 6-12 maanden te doorlopen zonder significante upside.
De (relatieve) kleintjes zoals xfab, bosch, infineon, reneses, NXP, ON Semiconductor, ST microelectronics, Texas Instruments, dat zijn de partijen waar je naar moet kijken voor waar de automotive tekorten opspelen.

Een topper als TSMC, Intel, Samsung, Apple, AMD... die zitten niet eens in de top30 van leveranciers aan de automotive wereld meen ik. Veel te duur en geavanceerd voor het doel, en te weinig controle over het productieproces. Terwijl daar net de hoek zit waar ASML een serieuze rol speelt met hun apparatuur.

Dus ASML is prima als je exposure wilt aan de TSMC/Intel uitbreidingen, maar als je specifiek kijkt naar automotive en bijbehorende tekorten kun je beter kijken naar nxp, infineon, ON/ST, texas instruments.

offtopic:
Vergeet ook niet dat nieuwe fabrieken of uitbreidingen in het productieproces geld kosten. Onthoud die 6-12 maanden doorlooptijd van 1e wafer de fabriek in totdat ze echt kunnen gaan produceren/verkopen. Dat betekend niet alleen dat omzet/winst enorm lagging zijn in die wereld, maar ook dat de benodigde investeringen vooraf bizarre vormen aannemen.
Zodoende kan het 'uitbreiden' een bizar slecht Y2021 report gaan opleveren bij bedrijven, welke je dan pas in 2022/2023 terug gaat zien in de bottom line. Weet goed waar je aan begint.
Uitstekende reactie.

Als iemand die in de sector werkzaam is zie ik soms met lede ogen aan hoe mensen hier van chiptekort naar ASML extrapoleren. En dan vooral hoe het huidige tekort positief kan zijn voor ASML. Het uitbreiden van een fab heeft een veel langere ontwikkelingstijd dan het huidige tekort zal voortduren.

Kleine kanttekening, ASML steppers worden echt wel gebruikt in de productielijnen van jou genoemde spelers. Maar dit zijn veelal de oudere modellen waar ze niet de marges op maken. Als je hier exposure voor wil zijn er betere opties.

Ik zie ook echt wel uitdagingen voor (de monopoly van) ASML. Er is nog wel wat rek in Moore's law (transistors/mm^2), maar dit is in het verleden altijd gepaard gegaan met een kostenreductie per transistor (EUR/trans). Deze staat nu echt wel onder druk. Zelfs als het ASML lukt om kleinere nodes te halen; de kosten per transistor kunnen daardoor stijgen. Het is helemaal niet zeker of de markt daarop zit te wachten. Als dat het geval is kunnen concurrenten bijkomen en wordt het een gevecht op de marge. Zou van mij ook wel mogen, zelf vind ik dat ASML behoorlijk het

Ook de reactie(s) m.b.t. sensoren. Deze worden nog veelal in kleinere fabs gemaakt op de 8" lijnen.Je vindt er apparatuur terug welke al zeker 30 jaar oud is. Kosten zitten hier vaak ook niet in de litho. Als je exposure hiervoor wilt hebben zou ik eerder kijken naar fabs zoals GlabalFoundries, ontwikkelaars zoals Bosch of toeleveranciers zoals AppliedMaterials.

Voor de echt 'innovatieve' ontwikkelingen moet je ook wat verder kijken dan het grote (cyclische) bulk werk van processoren en RAMs.

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-03 14:18
Botanical schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 09:35:
[...]

Uitstekende reactie.

Als iemand die in de sector werkzaam is zie ik soms met lede ogen aan hoe mensen hier van chiptekort naar ASML extrapoleren. En dan vooral hoe het huidige tekort positief kan zijn voor ASML. Het uitbreiden van een fab heeft een veel langere ontwikkelingstijd dan het huidige tekort zal voortduren.

Kleine kanttekening, ASML steppers worden echt wel gebruikt in de productielijnen van jou genoemde spelers. Maar dit zijn veelal de oudere modellen waar ze niet de marges op maken. Als je hier exposure voor wil zijn er betere opties.

Ik zie ook echt wel uitdagingen voor (de monopoly van) ASML. Er is nog wel wat rek in Moore's law (transistors/mm^2), maar dit is in het verleden altijd gepaard gegaan met een kostenreductie per transistor (EUR/trans). Deze staat nu echt wel onder druk. Zelfs als het ASML lukt om kleinere nodes te halen; de kosten per transistor kunnen daardoor stijgen. Het is helemaal niet zeker of de markt daarop zit te wachten. Als dat het geval is kunnen concurrenten bijkomen en wordt het een gevecht op de marge. Zou van mij ook wel mogen, zelf vind ik dat ASML behoorlijk het

Ook de reactie(s) m.b.t. sensoren. Deze worden nog veelal in kleinere fabs gemaakt op de 8" lijnen.Je vindt er apparatuur terug welke al zeker 30 jaar oud is. Kosten zitten hier vaak ook niet in de litho. Als je exposure hiervoor wilt hebben zou ik eerder kijken naar fabs zoals GlabalFoundries, ontwikkelaars zoals Bosch of toeleveranciers zoals AppliedMaterials.

Voor de echt 'innovatieve' ontwikkelingen moet je ook wat verder kijken dan het grote (cyclische) bulk werk van processoren en RAMs.
8"? Wordt zelfs nog actief 4" gebruikt in de automotive sector, sommig spul is echt oprecht oud te noemen daar... Die zijn pas bezig (of moeten nog beginnen) aan de stap richting 6/8" want nog altijd niet interessant geweest.
Alleen dat legacy 4" spul begint echt op te raken (ook de producenten stoppen ermee) waardoor ze min of meer nu gedwongen upgraden.

En ja, ASML zit ook in de kleinere wafers cq oudere technologie. Maar dat is niet waarop de beurswaardering gebasseerd is of gedreven wordt. In die zin is levert het niet de gewenste blootstelling op.

[Voor 4% gewijzigd door Xanaroth op 06-04-2021 09:59]

• DJTimo
het laatste slachtoffer van de Pandemie: D-reizen: https://nos.nl/artikel/23...tzwarte-dag-voor-ons.html :'(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Qunix
Je zou maar een voucher hebben ontvangen omdat je reis vorig jaar ook al niet door ging...

Tsja, er zullen meer volgen ga ik vanuit, en ook uit andere branches.

• kdes
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 05-02 22:29
Ik heb dit van Trading 212. Geen eindjaarswaarde. Hoe kan ik belastingaangifte doen?

• Dan Stark
kdes schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:07:
Ik heb dit van Trading 212. Geen eindjaarswaarde. Hoe kan ik belastingaangifte doen?

[Afbeelding]
Waar ben je dan naar op zoek? Kan je niet je sluitingssaldo pakken van je rapport van december?

• Qunix
Ik ben net bij de echte Franse bakker geweest en het viel mij op dat veel producten in prijs gestegen zijn. Ik vroeg er na en blijkt sinds vandaag alles iets omhoog gegaan te zijn. Stokbrood met 20 cent want meest verkocht. Dus ik vraag waarom, en zij melden dat de grondstoffen duurder zijn geworden.

Ik volg al een aantal maanden de macro economie en inderdaad is er wat inflatie, anders dan wat de CBS-instanties ons doen geloven. Nu zie ik het gewoon ook. :{

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kdes
Geen eindsaldo op het rapport van december. Alleen transacties. 8)7
Dan Stark schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:14:
[...]

Waar ben je dan naar op zoek? Kan je niet je sluitingssaldo pakken van je rapport van december?

• DJTimo
kdes schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:07:

[Afbeelding]
Je hebt toch enkel de waarde van 1/1/2020 nodig?

• Dan Stark
kdes schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:26:
Geen eindsaldo op het rapport van december. Alleen transacties. 8)7

[...]
Ah zo. Bij mij staat helemaal onderaan het sluitingssaldo. Als je veel transacties hebt dan moet je wel op "View entire message" (onderaan) drukken.

• kdes
ios of android?
Dan Stark schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:33:
[...]

Ah zo. Bij mij staat helemaal onderaan het sluitingssaldo. Als je veel transacties hebt dan moet je wel op "View entire message" (onderaan) drukken.

• Dan Stark
Windows. Ik bekijk het in mijn mail. Die maandelijkse mail die je van Trading212 krijgt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ten99
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-03 18:01
mrc4nl schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 00:05:
[...]

Je haalt toeleveranciers en fabs nu wel door elkaar. Sommige bedrijven produceren het ontwerp van de klant (amd-tsmc is een mooi voorbeeld) . Andere maken zelf hun eigen chips en verkopen die aan klanten
zoals CREE, bekend van hun LED's

dit is een lijstje met toeleveranciers.De "concurenten" van asml, heb helaas geen uitgebereider lijstje.
[Afbeelding]
Dit zijn weliswaar allemaal producenten van apparatuur voor chipproductie, maar zeker geen concurrenten van ASML. Applied Materials is een concurrent van ASMI en BESI, maar niet van ASML.
ASML, Nikon en Canon makes wafersteppers, de anderen niet. ASML steekt ver boven Nikon en Canon uit.
Applied Materials, ASMI, Lam research en KLA corp. maken apparatuur voor andere stappen in het chipproductieproces die veel minder complex zijn dan de wafersteppers.

Je kunt ze dus zeker niet allemaal op een hoop gooien.
Pagina: 1 ... 104 105 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee