Toon posts:

Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 103 ... 106 Laatste
Acties:
  • 758.896 views

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:48

Jebus4life

BE User

De wat speculatieve aandelen op mijn watchlists krijgen toch klappen. Bv Palantir - 5%, idem First Solar. Joyy staat op enkele dagen op - 15% (maar daar was ook iets anders aan de hand zeker? wil instappen voor deze prijs maar moet dat eerst eens uitzoeken).

Nuja, lekkere dag want mijn value stuk voor stuk dik in het groen.

Helaas alles wat ik echt wil kopen ook dik in het groen dus mijn buy orders worden een moeilijke zaak...

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• wdg93
  • Laatst online: 16:14
zerocool schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:27:
Is het iemand al eens gelukt om de Northern Trust fonds dagkoersen in Google Sheets te laten binnenlopen? Google Finance kent ze namelijk niet ....
Dat kan met een add-on in Google Sheets: https://mufunds.com/.
Hier kan je data van Morningstar mee importeren in je sheet.

• Mags
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-04 06:53
Kan iemand mij uitleggen waarom een aandeel RDS.A in amsterdam voor iets meer als 17 euro wordt verkocht maar op de beurs in new york gisteren voor rum 40 dollar is gesloten?
Die koersen zouden toch ongeveer gelijk moeten zijn?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-06 08:02

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Mags schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:02:
Kan iemand mij uitleggen waarom een aandeel RDS.A in amsterdam voor iets meer als 17 euro wordt verkocht maar op de beurs in new york gisteren voor rum 40 dollar is gesloten?
De notering in NY is een ADR, die bestaat uit twee aandelen Shell. Als je de prijs door twee deelt en omrekent van USD naar EUR, kom je (bijna) precies op de koers in Amsterdam uit :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Mags
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-04 06:53
Kijk, weer wat geleerd. Even snel gegoogled en ik zie dat het een soort bankgarantie is waar in wordt gehandeld die weer overeenkomt met een aantal aandelen.

Thanks.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Alright, laatste buys gedaan, en de eerste helft van mijn portefeuille is nu opgebouwd.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dit moet ongeveer 33% van mijn kapitaal voorstellen. Ik wil doorheen het jaar (maar niet op dit moment, tenzij ik nog een pareltje tegenkom) verder instappen. Nu even aankijken. Ga me nu even verdiepen op de obligatiemarkt om wat te spreiden weg uit cash & aandelen.

Ook heb ik nog een plukje crypto waar ik (mocht ik nog wat bij investeren) mee kan gaan staken. Dus eigenlijk moet ik daar dringend werk van maken...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:53
Jebus4life schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:29:
Alright, laatste buys gedaan, en de eerste helft van mijn portefeuille is nu opgebouwd.

***members only***

Dit moet ongeveer 33% van mijn kapitaal voorstellen. Ik wil doorheen het jaar (maar niet op dit moment, tenzij ik nog een pareltje tegenkom) verder instappen. Nu even aankijken. Ga me nu even verdiepen op de obligatiemarkt om wat te spreiden weg uit cash & aandelen.

Ook heb ik nog een plukje crypto waar ik (mocht ik nog wat bij investeren) mee kan gaan staken. Dus eigenlijk moet ik daar dringend werk van maken...
Wat zijn je overwegingen voor deze portefeuille ten opzichte van een indexfonds met wereldspreiding? Heb je hier meer vertrouwen in, of beleg je liever lokaler?

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-06 12:13
Mags schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:02:
Goed om eens in te lezen in principe van ADR (American Depository Receipt). Niet alle aandelen die te handelen zijn aan U.S. beurzen zijn daar ook 'echt' genoteerd. Zie bijvoorbeeld https://www.investopedia.com/terms/a/adr.asp

Zijn effectief afgeleiden die zodoende ook andere waarde kunnen vertegenwoordigen. Zo is de Shell ADR gelijk aan 2 reguliere shell aandelen (1:2). Dus als gevolg is de koers veel hoger. Maar je kan bijvoorbeeld ook ADR tegenkomen die gelijk staat aan 1/5e regulier aandeel (5:1).

Ook aandelen als een Baidu, Tencent, Unilever, ASML zijn naast shell voorbeelden van bedrijven die via de ADR structuur toch verhandelbaar zijn via de U.S. exchanges.

[Voor 5% gewijzigd door Xanaroth op 30-03-2021 10:56]

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

orf schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:32:
[...]

Wat zijn je overwegingen voor deze portefeuille ten opzichte van een indexfonds met wereldspreiding? Heb je hier meer vertrouwen in, of beleg je liever lokaler?
Het varieert.
  • Grotendeels zijn het bedrijven die ik ken/begrijp (en die volgens mij undervalued zijn, Maar wie ben ik :+
  • Een aantal mooi dividendbetalers (met payout van hoogstens 65%, dus ruimte voor groei)
  • De meeste zijn bedrijven waarvan ik verwacht bij een potentiële crash/correctie dat ze de storm goed zullen weerstaan
Niets mis met een goede ETF, vermoedelijk verslaat die mijn rendementen. Maar ik zit, naar mijn mening, behoorlijk defensief met dividenden die in principe de komende jaren vlot blijven binnenstromen.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:45

Qwerty-273

Meukposter

Zr40 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:16:
Ik dacht dat ze juist dankzij de bezwaren van de AFM zijn overgestapt naar Morgan Stanley. Niet zozeer omdat Fundshare 'risicovolle fondsen' heeft, maar omdat Fundshare tot dezelfde groep behoort als DEGIRO. Dat zou betekenen dat DEGIRO wel geldtegoeden van klanten zou aanhouden. Dat is iets wat je alleen mag doen met een bankvergunning.
Ik zie op mijn DeGiro account wel dat een dividend uitkering deze week in het EUR Cash Fund FundShare terecht gekomen is. Als het goed is kan je zelf een keuze maken welke geldmarktfondsen er gebruikt worden. Dan heb je de keuze tussen FundShare (UCITS) Umbrella Funds of Morgan Stanley Liquidity Funds. https://www.degiro.nl/data/pdf/NIB_Participaties.pdf

Als belegger uit PL is die keuze er niet meer ( https://www.degiro.pl/dat...ednostki-Uczestnictwa.pdf ). En een tijdje geleden heeft FundShare hun PLN fund gesloten, en daardoor kan je geen PLN meer aanhouden voor langere tijd (de PLN die ik stort wordt 's nachts omgezet naar EUR).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:32
danslo schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:13:
Iemand hier een idee of er nog goede ETFs zijn die zich richten op vleesvervangers? Denk dat dat toch wel de toekomst is, maar alles op BYND is ook een beetje rigoureus ;)

En daar mag wat mij betreft alles inzitten, plant-based, 3d bio printing, etc.

Wel bijvoorbeeld VEGN gevonden, maar grootste holdings zijn tech bedrijven, en het is ook niet op DeGiro te vinden.
Toch nog even een bump van bovenstaande post, omdat er niet bepaald veel reacties op kwamen de vorige keer. Leuke suggesties? :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:10:
[...]

Ik zie op mijn DeGiro account wel dat een dividend uitkering deze week in het EUR Cash Fund FundShare terecht gekomen is. Als het goed is kan je zelf een keuze maken welke geldmarktfondsen er gebruikt worden. Dan heb je de keuze tussen FundShare (UCITS) Umbrella Funds of Morgan Stanley Liquidity Funds. https://www.degiro.nl/data/pdf/NIB_Participaties.pdf
Die keuze was er toch al jaren geleden? Ik zie dat ik de keuze gemaakt heb in augustus 2018. Een incentive om te kiezen voor de Morgan Stanley fondsen was dat DEGIRO de compensatie van negatieve rente zou stopzetten voor de FundShare fondsen.

[Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 30-03-2021 12:43]

Leuk nieuwtje: Passiv.com is een service waarmee je o.a. je portfolio mee kan herbalanceren. Schijnt ook te werken voor IB Europa. Ik heb me er nog niet in verdiept maar ze bieden ook een gratis service.
Autopilot for your Portfolio
Passiv turns your brokerage account into a modern portfolio management tool. Build your own personalized index, invest and rebalance with the click of a button, and seamlessly manage multiple accounts.

Portfolio drift notifications
Set your drift tolerance and get email alerts whenever your portfolio drifts out of alignment.

Performance reporting
Keep track of your portfolios performance, contributions, dividend payments and more.
https://passiv.com/

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:04

page404

Website says no

Vandaag op RTLZ: AEX na 21 jaar weer op zijn oude hoogtepunt van 700 punten :')

AEX in 21 jaar: van 700 naar 700 -O-
S&P500 in 21 jaar: van 700 naar 1800 oOo

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +7Henk 'm!

• magneetje
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-06 11:28
page404 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:08:

De S&P500 is een herbeleggingsindex de AEX niet. ;)

• Zr40
  • Niet online
Pistachenootje schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:01:
Leuk nieuwtje: Passiv.com is een service waarmee je o.a. je portfolio mee kan herbalanceren. Schijnt ook te werken voor IB [..]
Alleen is het voor IB een beetje zinloos. Je hebt in TWS al een rebalance functie beschikbaar.
Zr40 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:28:
[...]

Alleen is het voor IB een beetje zinloos. Je hebt in TWS al een rebalance functie beschikbaar.
Wist ik niet. Interessant. Hebben ze dezelfde functionaliteit?

Edit: Antwoord van Passiv "Passiv rebalancing engine is more advanced. Users have more flexibility over currencies, they can easily follow investing strategies like DCA, buying underweight assets, and performing a full rebalance. Feel free to check out our tutorial page for more info on features and how Passiv works."

[Voor 32% gewijzigd door Pistachenootje op 30-03-2021 14:21]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22-05 17:17

Zoals @magneetje zegt is het meer als:

AEX herbelegging in 21 jaar: van 1277 naar 2480 in € (+94,2%) -O-
S&P500 in 21 jaar: van 1577 naar 3970 in $ (+152%) oOo

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:54

dubbelpost..

[Voor 8% gewijzigd door Remco op 30-03-2021 14:52. Reden: dubbelpost]

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

@Zr40 volgens mij was die keuze er al een tijd (als ik verschillende blogs zie is dat sinds medio 2018). Maar ze zijn nooit volledig afgestapt van FundShare. En ik durf niet te zeggen of dit een optie was voor alleen Nederlandse beleggers (om aan de AFM tegemoet te komen dat ze beleggers een optie bieden), of dat de switch ook mogelijk was buiten Nederland.

Je ziet wel dat de mogelijkheden van DeGiro lichtjes verschillen in de markten waar ze actief zijn.

Ook in CZ (daar zat een andere Tweaker) biedt DeGiro alleen de FundShare geldmarktfondsen aan.
https://www.degiro.cz/data/pdf/cs/BIIS_Fin_participace.pdf

In HU ook alleen Fundshare: https://www.degiro.hu/dat...%A1bbi_v%C3%A1ltozat).pdf

In DE worden wel beide smaken van geldmarktfondsen aangeboden. https://www.degiro.de/data/pdf/de/Beteiligungen.pdf

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:47

Af en toe zie ik hier iets voorbij komen over Ben Felix en de meerwaarde van small value stocks t.o.v. market cap weighted index funds, waarbij die laatste dus het nakijken zou hebben. Echter als ik dan even kijk naar bovenstaande 3 fondsen (alle 3 accumulating) de afgelopen 6 jaar, komt IWDA toch echt als de winnaar uit de bus.

Mis ik iets?

Acties:
  • +2Henk 'm!
Atomius schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:09:
[Afbeelding]

Af en toe zie ik hier iets voorbij komen over Ben Felix en de meerwaarde van small value stocks t.o.v. market cap weighted index funds, waarbij die laatste dus het nakijken zou hebben. Echter als ik dan even kijk naar bovenstaande 3 fondsen (alle 3 accumulating) de afgelopen 6 jaar, komt IWDA toch echt als de winnaar uit de bus.

Mis ik iets?
De afgelopen periode waren large caps in het voordeel. De premie van small value is gebaseerd op data over veel langere termijn. Zie o.a. https://www.pwlcapital.co...r-Investing-with-ETFs.pdf

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06-06 18:25
Ik heb een beetje nagedacht over hoe ik mijn portfolio zou willen vormen in de aankomende twee jaren. Natuurlijk weet ik niet hoe bepaalde bedrijven er voor staan over een jaar, maar met de huidige staat van de markt heb ik hieronder een globaal plan gemaakt. Vinden jullie het een redelijk goed plan voor een 18-jarige student?

-------------------

Heb mezelf voorgenomen om mijn portfolio zo te vormen dat 60% uit Vanguard ETF's gaat bestaan (25% VHYD, 20%VJPN en 15% VUSA).

Vervolgens wil ik 30% Apple hebben. Lekker veilig en afwisselen met de ETF's in het aankomende jaar.

Uiteindelijk wil ik de overige 10% in Daimler stoppen, en eventueel ook in Roche.

Ik zat ook aan Sony te denken, om misschien de losse aandelen meer te spreiden over de wereld, maar daar moet ik later even naar kijken. Voor mijn gevoel heb ik met mijn ETF's al redelijke spreiding, wel meer op USA gericht.

Ik zit ook voornamelijk alleen in de technologie sector qua losse aandelen, dit is ook de enige sector waar ik redelijk verstand van heb. Ik wil het eerst nog maar even met dit plan proberen en eventueel over twee jaar een derde sector toevoegen.

Roche moet ik me ook nog iets meer in verdiepen, maar wegens de plannen om een medische studie te volgen, dacht ik dat de farmaceutische industrie in ieder geval een goede start is om te onderzoeken of ik het kan toevoegen om mijn portfolio wat te spreiden.

Het is de bedoeling dat ik dus vooral de aankomende tijd in ETF's + Apple + Daimler beleg. Eventueel over 6/12 maanden wat Roche toevoegen.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

• pretcilinder
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 05-05-2021
Ik wil beginnen met een DeGiro account en om te starten €500 inleggen. Na zelf wat onderzoek te hebben gedaan zat ik zelf te denken om het te spreiden tussen ETF's en obligaties.

Ik dacht aan Vanguard FTSE All-World (VWRL) en Xtrackers II Glbal Governmnt Bnd (DBZB). Iemand tips wat hier een goede verdeling is en of dit überhaupt slim is om te doen?

Na deze eerste belegging ben ik van plan om maandelijks 10% van mijn inkomsten in deze 2 indexen te beleggen, is dit een slimme strategie?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:49
RazorMaron schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:21:
Ik heb een beetje nagedacht over hoe ik mijn portfolio zou willen vormen in de aankomende twee jaren. Natuurlijk weet ik niet hoe bepaalde bedrijven er voor staan over een jaar, maar met de huidige staat van de markt heb ik hieronder een globaal plan gemaakt. Vinden jullie het een redelijk goed plan voor een 18-jarige student?

-------------------

Heb mezelf voorgenomen om mijn portfolio zo te vormen dat 60% uit Vanguard ETF's gaat bestaan, VHYD/VUSA/VJPN.

Vervolgens wil ik 30% Apple hebben. Lekker veilig en afwisselen met de ETF's in het aankomende jaar.

Uiteindelijk wil ik de overige 10% in Daimler stoppen, en eventueel ook in Roche.

Ik zat ook aan Sony te denken, om misschien de losse aandelen meer te spreiden over de wereld, maar daar moet ik later even naar kijken. Voor mijn gevoel heb ik met mijn ETF's al redelijke spreiding, wel meer op USA gericht.

Ik zit ook voornamelijk alleen in de technologie sector qua losse aandelen, dit is ook de enige sector waar ik redelijk verstand van heb. Ik wil het eerst nog maar even met dit plan proberen en eventueel over twee jaar een derde sector toevoegen.

Roche moet ik me ook nog iets meer in verdiepen, maar wegens de plannen om een medische studie te volgen, dacht ik dat de farmaceutische industrie in ieder geval een goede start is om te onderzoeken of ik het kan toevoegen om mijn portfolio wat te spreiden.

Het is de bedoeling dat ik dus vooral de aankomende tijd in ETF's + Apple + Daimler beleg. Eventueel over 6/12 maanden wat Roche toevoegen.
Waarom 30% Apple? Met VUSA heb je al een redelijke allocatie in US Big Tech companies. Grofweg een kwart van de S&P500 is Big Tech. En Apple is al redelijk zwaar gewogen binnen VUSA, op dit moment 6.02%. De big 5 (Apple, Amazon, Microsoft, Facebook en Google) zijn goed voor 21.23% binnen VUSA. Tesla voegt daar ook nog eens 1.59% aan toe.

VUSA + 30% portfolio Apple is afhankelijk van je VUSA inleg, onder de streep erg veel van de gelijke markt. En hoewel ik persoonlijk zeker geloof in de verdere groei van big tech, waarbij als je het mij vraagt al deze bedrijven nog maar in de kinderschoenen staan versus de potentie die het als markt kan hebben over een jaar of 20 - 40. Resteert nog steeds de vraag, waarom 30% van het gehele portfolio Apple. Waarom niet of meer VUSA (om ook toch nog wat niet Big Tech spreiding te behouden), dan wel een meer gespreide inleg in de diverse Big Tech bedrijven?

Verder zou ik individuele beleggingen in de medische sector, bij het te gaan volgen van een medische studie achterwege laten. Ongeacht wat voor een medische studie die je zult doen (of dit nu bijvoorbeeld geneeskunde, farmacie, biomedische wetenschappen of technische geneeskunde is), is de kans groot dat je vroeger of later hiermee ook wetenschappelijk actief zult gaan worden, op wetenschappelijk terrein bijvoorbeeld producten van Roche zult gebruiken, en daarmee bij resultaten presentatie toch altijd een beetje met een schuin oog aangekeken wordt. Hetzelfde geldt indien jij aandelen in Roche hebt maar negatieve resultaten aangaande een concurrent presenteert.

Voor wat betreft de eigen assessment dat je mogelijk wat oververtegenwoordigd bent op de VS markt, denk ik ook. Hoewel een belangrijk deel van deze bedrijven eigenlijk relatief internationaal opereren en derhalve dan ook wel een redelijke reflectie zijn van de wereldeconomie, kun je je afvragen of je misschien niet wat meer gericht ook binnen de andere markten wilt investeren. De in het verleden behaalde resultaten zijn al snel wat minder grandioos dan de cijfers van bijvoorbeeld de S&P500. Maar enige vorm van spreiding zou ik zeker wel aanbevelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrBlack
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
pretcilinder schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:42:
Ik wil beginnen met een DeGiro account en om te starten €500 inleggen. Na zelf wat onderzoek te hebben gedaan zat ik zelf te denken om het te spreiden tussen ETF's en obligaties.

Ik dacht aan Vanguard FTSE All-World (VWRL) en Xtrackers II Glbal Governmnt Bnd (DBZB). Iemand tips wat hier een goede verdeling is en of dit überhaupt slim is om te doen?

Na deze eerste belegging ben ik van plan om maandelijks 10% van mijn inkomsten in deze 2 indexen te beleggen, is dit een slimme strategie?
Wedervraag, waarom obligaties? Volgens mij wordt wel algemeen gedragen dat op basis van huidige (markt)omstandigheden obligaties < inflatie, dus met bonds ga je de wedstrijd niet winnen ;-)

Op basis van jouw post neem ik aan dat je jong bent (<30) en aan het begin staat van vermogensopbouw. Zou dan kunnen overwegen om volle bak voor VWRL te gaan (of nog iets goedkopere alternatieven zoals de NT fondsen).

Belangrijkste mijns inziens: geld kunnen missen voor >10 jaar en stick to the plan (ie. maandelijks EUR 500 onafhankelijk van wat de markt doet).

[Voor 7% gewijzigd door MrBlack op 30-03-2021 16:27]

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-06 12:37

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Ik wilde zojuist op de Degiro app inloggen op android en ik kreeg opeens de melding: it seems that your browser is outdated please upgrade to a newer version.

Van zowel Chrome, Edge als Firefox heb ik de laatste versie geïnstalleerd, maar het probleem blijft. Heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt? Als ik op deze zin Google, krijg ik alleen erg vage zoekresultaten die mij niet echt verder helpen.

Join het DPC Whatpulse team

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:27
mark de man schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 16:23:
Ik wilde zojuist op de Degiro app inloggen op android en ik kreeg opeens de melding: it seems that your browser is outdated please upgrade to a newer version.

Van zowel Chrome, Edge als Firefox heb ik de laatste versie geïnstalleerd, maar het probleem blijft. Heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt? Als ik op deze zin Google, krijg ik alleen erg vage zoekresultaten die mij niet echt verder helpen.
Kijk eens of er een update staat voor iets van de Android services.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

pretcilinder schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:42:

Verwacht rendement op die obligaties is negatief. Niet aan beginnen dus. VWRL is een prima keuze maar kent wel dividend lekkage. Zie voor alternatieven: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

• RazorMaron
psychodude schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 16:02:
[...]

Waarom 30% Apple? Met VUSA heb je al een redelijke allocatie in US Big Tech companies. Grofweg een kwart van de S&P500 is Big Tech. En Apple is al redelijk zwaar gewogen binnen VUSA, op dit moment 6.02%. De big 5 (Apple, Amazon, Microsoft, Facebook en Google) zijn goed voor 21.23% binnen VUSA. Tesla voegt daar ook nog eens 1.59% aan toe.
Apple is een veilig aandeel en als ferme Apple consument hou ik mezelf redelijk up to date als het gaat om de laatste ontwikkelingen omtrent dit bedrijf. De andere van de Big Tech's heb ik veel minder affiniteit mee en ik zie mijzelf niet zo €250 in een keer beleggen of opzij zetten in de aankomende twee jaar, daar zijn mijn inkomsten gewoon niet naar als student zijnde. Een Apple heeft nu een redelijk betaalbaar aandeel voor mij samen met Daimler/Roche en de ETF's. Ik wil niet twee maanden geld(10% salaris) aan de kant zetten om een aandeel Microsoft te kunnen kopen als je snapt wat ik bedoel.

Als ik 30% Apple neem en ik wil ook nog beleggen in VJPN en VHYD, dan zal VUSA een kleiner aandeel hebben.

Van die 60% wil ik dan ongeveer 25% VHYD, 20%VJPN en 15% VUSA.

Ik snap verder niet echt je verhaal omtrent Roche etc. Kunnen aandelen een negatieve gevolg hebben voor mijn carrière? Ik zie dat verband namelijk niet helemaal. Wat hebben mijn aandelen met mijn carrière te maken.

Verder wil ik het dus nog aangezien ik beginnend belegger ben, het met deze aandelen doen, een markt/sector waar ik in ieder geval het meeste van snap van alle markten.

Om toch enigszins nu al te spreiden heb ik daarom ook de ETF's uit andere gebieden. Ik wil inderdaad na die twee jaar een grotere/bredere spreiding hebben.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

• mark de man
  • Laatst online: 04-06 12:37

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Shamalamadindon schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 16:39:
[...]

Kijk eens of er een update staat voor iets van de Android services.
Ja ik denk dat dat wel eens een punt kan zijn. Updates ontvang ik al geruime tijd niet meer. Ben bang dat het langzaamaan wel tijd wordt voor de overstap naar een nieuwe toestel. :)

Join het DPC Whatpulse team

• psychodude
RazorMaron schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:18:
Ik snap verder niet echt je verhaal omtrent Roche etc. Kunnen aandelen een negatieve gevolg hebben voor mijn carrière? Ik zie dat verband namelijk niet helemaal. Wat hebben mijn aandelen met mijn carrière te maken.
Bij al je wetenschappelijke activiteiten (publicaties, presentaties, grant aanvragen, etc.) wordt nagenoeg altijd van je verlangd dat je mogelijke financiële conflicten vermeldt. Dit om potentiële belangenverstrengelingen bloot te leggen. Dit soort financiële conflicts of interest vormen namelijk een probleem. Of je het bewust doet of niet, de kans is kleiner dat jij negatieve resultaten voor producten waar Roche bij betrokken is zult publiceren dan wanneer jij hier geen eigen financieel belang bij hebt.

Indien je in geen enkele zin een wetenschappelijke carrière ambieert, dan maakt het natuurlijk allemaal een stuk minder uit.

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

30% in 1 bedrijf is trouwens echt wel veel te veel, zelfs in het beste bedrijf van de wereld (en dan bedoel ik niet Apple, ik bedoel gewoon theoretisch: gouden marges, eindeloze groei, goed management, ...) zou ik dat niet riskeren. 1 geval van bv fraude dat opduikt en je hebt echt een groot probleem.

Ivm de negatieve interest op obligaties, is dat puur overheidsobligaties? Bedrijfsobligaties renderen toch nog steeds? Ik heb er zelf overigens geen, maar ik wou wel zo'n 15% van mijn portfolio in bonds steken om toch iets of wat ofsetting te houden met aandelen? Of is dat zinloos? Je kan toch wel behoorlijk risicoloze bonds vinden met yields van 2-2.5% ofzo?

[Voor 23% gewijzigd door Jebus4life op 30-03-2021 18:52]

Jebus4life schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 18:49:
Ivm de negatieve interest op obligaties, is dat puur overheidsobligaties? Bedrijfsobligaties renderen toch nog steeds? Ik heb er zelf overigens geen, maar ik wou wel zo'n 15% van mijn portfolio in bonds steken om toch iets of wat ofsetting te houden met aandelen? Of is dat zinloos? Je kan toch wel behoorlijk risicoloze bonds vinden met yields van 2-2.5% ofzo?
Klopt ja op bedrijfsobligaties is nog wel rendement te behalen maar het probleem is dat ze over het algemeen geen goede diversificatie bieden op aandelen. Ze bewegen vaak mee; aandelen crashen, bedrijfsobligaties worden meestal ook minder waard.

Mocht je toch bedrijfsobligaties willen hebben dan is Triodos Groenfonds wellicht nog het overwegen waard. Geven globaal zo'n rendement als jij noemt en hebben nog een belastingvoordeeltje.

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08:11
[...]

Apple is een veilig aandeel en als ferme Apple consument hou ik mezelf redelijk up to date als het gaat om de laatste ontwikkelingen omtrent dit bedrijf. De andere van de Big Tech's heb ik veel minder affiniteit mee en ik zie mijzelf niet zo €250 in een keer beleggen of opzij zetten in de aankomende twee jaar, daar zijn mijn inkomsten gewoon niet naar als student zijnde. Een Apple heeft nu een redelijk betaalbaar aandeel voor mij samen met Daimler/Roche en de ETF's. Ik wil niet twee maanden geld(10% salaris) aan de kant zetten om een aandeel Microsoft te kunnen kopen als je snapt wat ik bedoel.

Als ik 30% Apple neem en ik wil ook nog beleggen in VJPN en VHYD, dan zal VUSA een kleiner aandeel hebben.

Van die 60% wil ik dan ongeveer 25% VHYD, 20%VJPN en 15% VUSA.

Verder wil ik het dus nog aangezien ik beginnend belegger ben, het met deze aandelen doen, een markt/sector waar ik in ieder geval het meeste van snap van alle markten.

Om toch enigszins nu al te spreiden heb ik daarom ook de ETF's uit andere gebieden. Ik wil inderdaad na die twee jaar een grotere/bredere spreiding hebben.
Prima als je aankoopt waar je affiniteit mee hebt, maar de betaalbaarheid van aandelen zegt in principe niks over de waarde van het betreffende aandeel. Als(!) een aandeel Apple al veilig is, dan kun je het aandeel nog steeds voor een (te) hoge prijs kopen.

Je kunt ook eerst (periodiek) wat geld inleggen in ETF's of indexfondsen (en dat alvast laten renderen) en je intussen verder oriënteren/inlezen in individuele bedrijven.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• psychodude
Aardappelzakje schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 19:35:
[...]

Prima als je aankoopt waar je affiniteit mee hebt, maar de betaalbaarheid van aandelen zegt in principe niks over de waarde van het betreffende aandeel. Als(!) een aandeel Apple al veilig is, dan kun je het aandeel nog steeds voor een (te) hoge prijs kopen.

Je kunt ook eerst (periodiek) wat geld inleggen in ETF's of indexfondsen (en dat alvast laten renderen) en je intussen verder oriënteren/inlezen in individuele bedrijven.
Daarnaast sowieso bij dit soort relatief kleine bedragen handig om te letten op de eventuele transactiekosten. Een periodeke inleg van 250 euro in een ETF kan vaak zonder transactiekosten. Bij aandelen kan dit al snel enkele euro's zijn en kun je met gemak 1 of meerdere procenten van de waarde inleveren aan transactiekosten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
danslo schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:22:
[...]

Toch nog even een bump van bovenstaande post, omdat er niet bepaald veel reacties op kwamen de vorige keer. Leuke suggesties? :)
Ik ben het met je eens, vleesvervangers gaan een veel groter marktaandeel krijgen. Ik heb er ook wel eens een (half)uurtje zoekwerk ingestoken op zoek naar aandelen welke ik dan zou 'picken'. Probleem is; vleesvervangers worden gewoon als onderdeel van de portefuille van bijv. Ahold Delhaize op de markt gebracht. Er zijn een paar héle grote spelers die verschrikkelijk veel merken onder zich hebben. Die vergroten gewoon stukje bij beetje het aandeel vleesvervangers.
Daarnaast zijn er wel wat fabrikanten die zich puur op vleesvervangers richten, maar die zijn dan weer niet beursgenoteerd. Mijn conclusie was toen: interessante markt, maar niet voor de belegger.
Naast vleesvervangers denk ik dat we ook meer vis gaan eten, redelijk makkelijk te kweken en (iets(?)) vriendelijker voor het milieu. Maar vind maar eens een bedrijf dat zich alleen richt op het kweken van vis...
Op dezelfde manier vind ik geitenmelk interessant, melkgeiten (Saanengeiten) komen niet graag buiten. Een megastal met geiten is dus al snel beter voor het milieu omdat je stikstof kan afvangen. Daarbij heeft geitenmelk nog wat andere voordelen boven koeienmelk (verteerbaarheid). Maar wederom; er zijn niet veel bedrijven die zich puur richten op geitenmelk. In Nederland ken ik wel een bedrijf waar een heel groot deel van de Nederlandse geitenmelk verwerkt wordt, maar voor dat bedrijf is geit 'slechts' een onderdeel.
En in alle gevallen geld: wanneer ga je echt profiteren van die groeimarkt? Dat kan nog wel 10 jaar duren, en wie zegt dat nou precies het door jou gekozen bedrijf profiteert? Misschien wordt het wel over 8 jaar afgetroefd door een start-up (tesla-effect).

• ThaddeusX
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik heb interesse in ETF's. Ik heb zojuist gelezen wat het is maar zodra ik op de ETF platform kom zie ik allerlei gekke namen wat mij totaal niks zeggen...

Hoe kom ik nou achter wat het is?

Bij DeGiro zie ik namen zoals: action, ais amundi, ais-amid, xtrackers etc

• J0kerNL
  • Registratie: November 2017
ThaddeusX schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 20:23:
Ik heb interesse in ETF's. Ik heb zojuist gelezen wat het is maar zodra ik op de ETF platform kom zie ik allerlei gekke namen wat mij totaal niks zeggen...

Hoe kom ik nou achter wat het is?

Bij DeGiro zie ik namen zoals: action, ais amundi, ais-amid, xtrackers etc
Naar welke ETFs wil je kijken? Er zijn natuurlijk een boel ETF uitgevers met desbetreffende namen, als je via de kernselectie (https://www.degiro.nl/dat...Trackers_Kernselectie.pdf) gaat kijken, kun je deze maandelijks 1x gratis kopen/verkopen. In de topic header zijn de meest gangbare ETFs

• ThaddeusX
J0kerNL schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 20:32:
[...]

Naar welke ETFs wil je kijken? Er zijn natuurlijk een boel ETF uitgevers met desbetreffende namen, als je via de kernselectie (https://www.degiro.nl/dat...Trackers_Kernselectie.pdf) gaat kijken, kun je deze maandelijks 1x gratis kopen/verkopen. In de topic header zijn de meest gangbare ETFs
Ahh super! Dit maakt het wat helder.

Maar waarom zie ik voornamelijk Paris & Amsterdam? Waar is Amerika?

Betekent dit dat DeGiro alleen deze 2 voornamelijk handelt? Had ik niet verwacht van een grote partij als DeGio als dat zo is.

• psychodude
ThaddeusX schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 20:39:
[...]

Ahh super! Dit maakt het wat helder.

Maar waarom zie ik voornamelijk Paris & Amsterdam? Waar is Amerika?

Betekent dit dat DeGiro alleen deze 2 voornamelijk handelt? Had ik niet verwacht van een grote partij als DeGio als dat zo is.
Dat is enkel de locatie van de beurs waar de bepaalde producten verhandeld worden. Het is weinigzeggend op welke markt het product uiteindelijk betrekking heeft. Zo wordt ISHARES S&P 500 verhandeld binnen Euronext Amsterdam, maar heeft dit S&P 500 product betrekking op de S&P 500 index, een reflectie van 500 bedrijven binnen de VS.

• ThaddeusX
psychodude schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 20:55:
[...]

Dat is enkel de locatie van de beurs waar de bepaalde producten verhandeld worden. Het is weinigzeggend op welke markt het product uiteindelijk betrekking heeft. Zo wordt ISHARES S&P 500 verhandeld binnen Euronext Amsterdam, maar heeft dit S&P 500 product betrekking op de S&P 500 index, een reflectie van 500 bedrijven binnen de VS.
Is er geen site of iets wat mij laat weten wat onder termen zoals:
ETFS PHYSPM BASKET
ISHARES B E AGG
ISHARES B E CORP
ISHARES DJ GLO SUS

etc. valt? Want dit zegt mij nog steeds niks als beginner 8)7

En er zijn honderden...

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Tehh schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 20:16:
[...]

Ik ben het met je eens, vleesvervangers gaan een veel groter marktaandeel krijgen. Ik heb er ook wel eens een (half)uurtje zoekwerk ingestoken op zoek naar aandelen welke ik dan zou 'picken'. Probleem is; vleesvervangers worden gewoon als onderdeel van de portefuille van bijv. Ahold Delhaize op de markt gebracht. Er zijn een paar héle grote spelers die verschrikkelijk veel merken onder zich hebben. Die vergroten gewoon stukje bij beetje het aandeel vleesvervangers.
Daarnaast zijn er wel wat fabrikanten die zich puur op vleesvervangers richten, maar die zijn dan weer niet beursgenoteerd. Mijn conclusie was toen: interessante markt, maar niet voor de belegger.
Naast vleesvervangers denk ik dat we ook meer vis gaan eten, redelijk makkelijk te kweken en (iets(?)) vriendelijker voor het milieu. Maar vind maar eens een bedrijf dat zich alleen richt op het kweken van vis...
Op dezelfde manier vind ik geitenmelk interessant, melkgeiten (Saanengeiten) komen niet graag buiten. Een megastal met geiten is dus al snel beter voor het milieu omdat je stikstof kan afvangen. Daarbij heeft geitenmelk nog wat andere voordelen boven koeienmelk (verteerbaarheid). Maar wederom; er zijn niet veel bedrijven die zich puur richten op geitenmelk. In Nederland ken ik wel een bedrijf waar een heel groot deel van de Nederlandse geitenmelk verwerkt wordt, maar voor dat bedrijf is geit 'slechts' een onderdeel.
En in alle gevallen geld: wanneer ga je echt profiteren van die groeimarkt? Dat kan nog wel 10 jaar duren, en wie zegt dat nou precies het door jou gekozen bedrijf profiteert? Misschien wordt het wel over 8 jaar afgetroefd door een start-up (tesla-effect).
Met andere woorden stel je voor om al onze posities te verkopen en een tweakers geitenmelkveebedrijf te beginnen? :+

En wanneer dat begint te renderen gaan we naar de beurs en gebruiken we dat geld om op industriële schaal vis te gaan kweken :*)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• psychodude
ThaddeusX schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:01:
[...]

Is er geen site of iets wat mij laat weten wat onder termen zoals:
ETFS PHYSPM BASKET
ISHARES B E AGG
ISHARES B E CORP
ISHARES DJ GLO SUS

etc. valt? Want dit zegt mij nog steeds niks als beginner 8)7

En er zijn honderden...
iShares is een collectie van ETFs onder de vlag van BlackRock, één van werelds grootste vermogensbeheerders.

De rest zegt welk product het is. Afkortingen zijn daarin verder weinig gestandardiseerd. DJ staat in dit geval bijvoorbeeld voor Dow Jones, B voor Bond. Maar het best is om de productnaam door google te halen en zo naar de relevante info op bijvoorbeeld iShares zelf te gaan.

Bijvoorbeeld de laatste, de iShares Down Jones Global Sustainability index.
https://www.ishares.com/uk/individual/en/products/251768/

Daar kun je dan zien onder Holdings welke bedrijven binnen dit product opgenomen zijn en voor welk percentage. Onder exposure kun je bijvoorbeeld zien welke markten, zowel geografisch als qua sector, die hieronder vallen.

En zo kun je bijvoorbeeld opmaken dat deze ETF een redelijk grote vertegenwoordiging heeft van bedrijven binnen de VS, circa 50%. Als ook een grote vertegenwoordig kent door IT bedrijven, circa 30%. Gevolgd door nog eens circa 30% gecombineerd door de financiële markten en de sector gezondheidszorg.

Op basis van dit soort informatie kun je dus nagaan wat voor een soort bedrijven hieronder vallen, en wat voor een allocatie je portfolio zal gaan kennen. Zeker bij het investeren in meerdere ETFs wil je er op letten dat je geen schijn diversificatie hebt. Beleggen in 10 ETFs die allen een soortgelijke vertegenwoordiging hebben waarbij de top 10 bijvoorbeeld grotendeels uit dezelfde bedrijven bestaat, en qua markt soortgelijk verdeeld zijn (geografisch en qua sectoren) voegt bijvoorbeeld weinig toe.

Al dit soort vermogensbeheerders, of je nu bijvoorbeeld iShares pakt, Vanguard, of wat dan ook, hebben dit soort informatie inzichtelijk op hun websites.

• ThaddeusX
psychodude schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:23:
[...]

iShares is een collectie van ETFs onder de vlag van BlackRock, één van werelds grootste vermogensbeheerders.

De rest zegt welk product het is. Afkortingen zijn daarin verder weinig gestandardiseerd. DJ staat in dit geval bijvoorbeeld voor Dow Jones, B voor Bond. Maar het best is om de productnaam door google te halen en zo naar de relevante info op bijvoorbeeld iShares zelf te gaan.

Bijvoorbeeld de laatste, de iShares Down Jones Global Sustainability index.
https://www.ishares.com/uk/individual/en/products/251768/

Daar kun je dan zien onder Holdings welke bedrijven binnen dit product opgenomen zijn en voor welk percentage. Onder exposure kun je bijvoorbeeld zien welke markten, zowel geografisch als qua sector, die hieronder vallen.

En zo kun je bijvoorbeeld opmaken dat deze ETF een redelijk grote vertegenwoordiging heeft van bedrijven binnen de VS, circa 50%. Als ook een grote vertegenwoordig kent door IT bedrijven, circa 30%. Gevolgd door nog eens circa 30% gecombineerd door de financiële markten en de sector gezondheidszorg.

Op basis van dit soort informatie kun je dus nagaan wat voor een soort bedrijven hieronder vallen, en wat voor een allocatie je portfolio zal gaan kennen. Zeker bij het investeren in meerdere ETFs wil je er op letten dat je geen schijn diversificatie hebt. Beleggen in 10 ETFs die allen een soortgelijke vertegenwoordiging hebben waarbij de top 10 bijvoorbeeld grotendeels uit dezelfde bedrijven bestaat, en qua markt soortgelijk verdeeld zijn (geografisch en qua sectoren) voegt bijvoorbeeld weinig toe.

Al dit soort vermogensbeheerders, of je nu bijvoorbeeld iShares pakt, Vanguard, of wat dan ook, hebben dit soort informatie inzichtelijk op hun websites.
Om heel eerlijk te zijn zegt dit mij ook allemaal niks omdat ik ook 30 soorten ishares ETF's zie met daarvan meer dan 30 afkortingen weer.

ETF lijkt niet zo beginners vriendelijk :) jammer want op de websites staat het ook niet echt in jip en janneke taal (van ishares, amundi etc)

Edit: DeGiro raad het ook voor beginners af blijkbaar :9 beleggen word zo niks voor mij helaas. Te lastig te complex zonder duidelijke info op 1 plek.

[Voor 3% gewijzigd door ThaddeusX op 30-03-2021 22:33]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
Pistachenootje schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:18:
[...]

De afgelopen periode waren large caps in het voordeel. De premie van small value is gebaseerd op data over veel langere termijn. Zie o.a. https://www.pwlcapital.co...r-Investing-with-ETFs.pdf
Ik zie het in de paper. Onderaan staat het in een tabel: bij de 20-year annualized return van 2000 tot 2020 is er een iets hogere yield. Ben heeft in zijn filmpjes een erg prettige houding trouwens, eindelijk eens geen schreeuwende clickbaiter. Zegt ook gewoon dat de meerderheid gebaat is bij index investing en dat je niet per se zijn strategie hoeft te volgen. Quote uit zijn paper: "we would stop here to arrive at the clonclusion that index investing is the smartest way for most people to invest".

Mensen zouden meer naar types als deze Ben moeten luisteren denk ik.

Overigens is wat hij doet natuurlijk best leuk, dat customizen van je portfolio en die value tilt handmatig aanbrengen. Toch is het niet helemaal mijn ding. Ik wil juist zo min mogelijk bezig zijn ermee. Helemaal niets doen, alleen maar dom inleggen en alsnog langzaam rijk worden (hopelijk). Al die onderzoeken over actieve fund managers die geen enkele meerwaarde hebben en geen alpha kunnen genereren, alle tijd die mensen steken in het onderzoeken en aan- en verkopen van individuele aandelen.. Prima als het je daar plezier uit haalt hoor, maar als ik keer op keer lees dat bijna niemand de markt kan verslaan (zelfs alle doorgewinterde lui niet) en de meesten het juist slechter doen met al die actieve keuzes, steek ik mijn energie liever ergens anders in.

Trouwens, de laatste episode (031) van de Bogleheads podcast is wat dat betreft ook een aanrader. Een financial historian komt aan het woord en die heeft het o.a. over de Tulp mania, de eerste stock exchange ter wereld (A'dam) en helemaal leuk: investors van eeuwen geleden die hun aandelenpapieren in een schatkist stopten en er 3 verschillende ijzeren slotten opgooiden. Dit om te voorkomen dat ze konden handelen en zo actieve keuzes konden maken. Buy 'n hold all the way. Interessant dat die kennis er blijkbaar al tijdenlang is.

Wat dat betreft:

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:31
ThaddeusX schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 22:15:
[...]

Om heel eerlijk te zijn zegt dit mij ook allemaal niks omdat ik ook 30 soorten ishares ETF's zie met daarvan meer dan 30 afkortingen weer.

ETF lijkt niet zo beginners vriendelijk :) jammer want op de websites staat het ook niet echt in jip en janneke taal (van ishares, amundi etc)

Edit: DeGiro raad het ook voor beginners af blijkbaar :9 beleggen word zo niks voor mij helaas. Te lastig te complex zonder duidelijke info op 1 plek.
Jij gooit ook wel snel de handdoek in de ring. Het klinkt alsof jij beter af bent bij een huisbank met beleggen in Northern Trust World + Emerging markets. Eventueel hier ter vergelijken. https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Als je het in de zoekfunctie van dit forum zoekt vind je ook honderden posts hierover.
^ of Fitvermogen. Ook lage kosten en makkelijk.

• Tehh
  • Niet online
^^ Of Meesman, die leggen het ook prima uit in Jip en Janneke taal (@ThaddeusX )

[Voor 11% gewijzigd door Tehh op 31-03-2021 08:52]

• Tehh
  • Niet online
Jebus4life schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:04:
[...]

Met andere woorden stel je voor om al onze posities te verkopen en een tweakers geitenmelkveebedrijf te beginnen? :+

En wanneer dat begint te renderen gaan we naar de beurs en gebruiken we dat geld om op industriële schaal vis te gaan kweken :*)
Exáct mijn woorden :7

• RazorMaron
Jebus4life schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 18:49:
30% in 1 bedrijf is trouwens echt wel veel te veel, zelfs in het beste bedrijf van de wereld (en dan bedoel ik niet Apple, ik bedoel gewoon theoretisch: gouden marges, eindeloze groei, goed management, ...) zou ik dat niet riskeren. 1 geval van bv fraude dat opduikt en je hebt echt een groot probleem.
Eigenlijk heb je daar wel gelijk in, er hoeft maar iets mis te gaan en het is klaar. Ik denk dat ik dan gewoon mijn percentage ETF's omhoog ga gooien en Apple naar een 20% ga brengen. Nog veiliger in mijn optiek.
psychodude schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 20:10:
[...]

Daarnaast sowieso bij dit soort relatief kleine bedragen handig om te letten op de eventuele transactiekosten. Een periodeke inleg van 250 euro in een ETF kan vaak zonder transactiekosten. Bij aandelen kan dit al snel enkele euro's zijn en kun je met gemak 1 of meerdere procenten van de waarde inleveren aan transactiekosten.
Hoe zou ik dan daar op kunnen leggen? Tuurlijk, zo laag mogelijk in kopen. Maar verder zou ik niet weten hoe ik die transactiekosten zo laag mogelijk kan houden bij het periodiek bijkopen van aandelen.

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:55
[...]

[...]
Als je met de kosten van een aandeel zit kan je ook naar indexfondsen t.o.v. ETFs kijken. Daar koop je niet een aandeel, maar een deel van het fonds. Die kan je dus altijd gewoon precies het bedrag wat je wilt ingooien en dan krijg je gewoon precies een xx,xxxx deel van het fonds. Is samen met de kosten en gedoe om DeGiro ook een van de redenen waarom ik NT fondsen bij mijn huisbank fijn vind. Ik gooi er gewoon automatisch elke maand xx euro in en dat rendeert vanaf dat moment ook direct geheel. Bij ETFs zat ik altijd beetje te puzzelen of ik wat overbleef na mod(aandeelprijs) nog over goedkopere ETFs moest verdelen etc.

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-03 14:15

OkkE

CSS influencer :+

RazorMaron schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:12:
[...]

Hoe zou ik dan daar op kunnen leggen? Tuurlijk, zo laag mogelijk in kopen. Maar verder zou ik niet weten hoe ik die transactiekosten zo laag mogelijk kan houden bij het periodiek bijkopen van aandelen.
Elke keer dat je aandelen koopt betaal je transactiekosten, dus als je 4x per jaar aandelen koopt betaal je 4x die kosten, als je elke maand koopt, betaal je 12x. Die kosten voor ETF's en fondsen zijn vaak lager dan voor aandelen van een specifiek bedrijf.

Stel het kopen van aandelen kost elke keer €5. Als je elke maand voor €250 aandelen koopt, ontvang je uiteindelijk voor €245 aandelen: 12x €245 = €2940. Koop je elk kwartaal voor €750 is het: 4x €745 = €2980. Dus hou je er €40 extra aan over.

Stel de kosten voor een ETF of fonds zijn €1. Als je dan elke maand inlegt, hou je €249 over (12x €249 = €2988). Doe je dat maar 1x per kwartaal: 4x €749 = €2996.

Elk kwartaal in een ETF inleggen scheelt je dus (2996 - 2940) €56 aan kosten (per jaar) vergeleken met elke maand aandelen kopen.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:47

CeesKees

I rest my Kees

Sterker, als je kernselectie (deGiro) of fundcoach (Binck, automatisch) koopt heb je helemaal geen transactiekosten.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:50
RazorMaron schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:21:

-------------------

Heb mezelf voorgenomen om mijn portfolio zo te vormen dat 60% uit Vanguard ETF's gaat bestaan (25% VHYD, 20%VJPN en 15% VUSA).

Ik vind het een heel slecht plan. Nauwelijks een plan te noemen. De enige onderbouwing die je geeft is dat je er een beetje over hebt nagedacht en dat je zelf consument bent van de producten van apple.

Het is heel goed dat je op je 18e al wilt beginnen met beleggen. Alleen moet je je nog wat beter inlezen of een paar podcasts over dit onderwerp luisteren. Denk na over vragen zoals: wat is je relatie met geld? Waarom ga je beleggen? Kan je het geld 10+ jaar missen en wat is daarbij je risicobereidheid?

De meeste mensen die individuele aandelen kiezen doen het uiteindelijk slechter dan de markt als geheel. Je neemt gewoon een risico waar geen hoger te verwachten beloning tegenover staat. Luister naar mensen als Warren Buffet of Ben Felix, beleg in een breed gespreide index en hou je aan je plan.

De winnaars van vandaag zijn bijna zeker weten niet de winnaars van morgen.

• 3DDude
  • Laatst online: 17:17

3DDude

I void warranty's

https://www.veb.net/artik...ftwarebedrijf-onvoldoende

Een nieuw stuk van de VEB met 3 redenen waarom het een mager bod is:
1. Groeibriljanten in post ‘overig’
2. Verstopte laadpaalkampioen (Greenflux)
3. Internationale groeiversnelling

Over ICT Group.

Vroeger mocht dit niet; goh waarom nu wel?

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Coocoocachoo schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:34:
....ook een van de redenen waarom ik NT fondsen bij mijn huisbank fijn vind. Ik gooi er gewoon automatisch elke maand xx euro in en dat rendeert vanaf dat moment ook direct geheel.
Nou ja direct, er zit wel een 'vertraging' in van een aantal dagen. Uitvoering vindt plaats op T+3d tegen de prijs van T+2d. Daarbij zijn dit dagen waarop deze fondsen verhandeld kunnen worden - voor de NT FGR fondsen zitten daar nog extra "vakantiedagen" bij waardoor het soms eventjes duurt voordat jouw order uitgevoerd is.
Daar merk je verder niet veel van, je legt het geld in en een paar dagen later begint het met renderen :)

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:55
Qwerty-273 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:24:
[...]

Nou ja direct, er zit wel een 'vertraging' in van een aantal dagen. Uitvoering vindt plaats op T+3d tegen de prijs van T+2d. Daarbij zijn dit dagen waarop deze fondsen verhandeld kunnen worden - voor de NT FGR fondsen zitten daar nog extra "vakantiedagen" bij waardoor het soms eventjes duurt voordat jouw order uitgevoerd is.
Daar merk je verder niet veel van, je legt het geld in en een paar dagen later begint het met renderen :)
Fair enough, en goede aanvulling. De eerste (paar) keer kan je inderdaad een "huh, waarom duurt het zo lang om mijn doekoe om te zetten in fondswaarde" hebben.

Wat dat betreft zou dat nog wel een leuke rekensom zijn als je VWRL vs NT doet wat het effect is van bij VWRL gemiddeld een half aandeel op je cashsaldo hebben staan en bij NT een vertraging van ~3d met time in the market. Ik vermoed overigens dat dat totaal in het niet valt bij de andere effecten als dividendlekkage en fonds/transactiekosten e.d..

• JohanNL
  • Laatst online: 13:28
RazorMaron schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:12:
[...]

Eigenlijk heb je daar wel gelijk in, er hoeft maar iets mis te gaan en het is klaar. Ik denk dat ik dan gewoon mijn percentage ETF's omhoog ga gooien en Apple naar een 20% ga brengen. Nog veiliger in mijn optiek.

[...]

Meestal hanteren brokers een minimum tarief voor elke order en ga je pas na een paar duizend euro aan order waarde een percentage van de orderwaarde betalen.
Die zijn kosten technisch voordeliger.

Ander alternatief is dat je een broker neemt die helemaal geen transactiekosten rekent zoals Bux Zero of Trading212.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

Atomius schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 22:44:
[...]
Ik zie het in de paper. Onderaan staat het in een tabel: bij de 20-year annualized return van 2000 tot 2020 is er een iets hogere yield.
Dat is niet wat ik bedoelde. De verwachte premie van de factoren is gebaseerd op een veel langere periode, denk >50 jaar. De afgelopen 20 jaar heeft het weinig verschil gemaakt, dat klopt. Maar dat betekent niet dat het de komende 20 jaar geen groter verschil gaat maken. Niemand die het weet, maar als de toekomst op het verleden lijkt dan is de kans groter dat small value de markt outperformed dan andersom.

Ben het er verder mee eens dat de meeste mensen het beter bij een gewoon marktportfolio kunnen houden. Daar komt nog bij dat je op de normale manieren als Nederlander niet zomaar in small value kan investeren zonder dividendlekkage, wat het ook iets minder aantrekkelijk maakt.

• RazorMaron
JohanNL schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:07:
[...]

Meestal hanteren brokers een minimum tarief voor elke order en ga je pas na een paar duizend euro aan order waarde een percentage van de orderwaarde betalen.
Die zijn kosten technisch voordeliger.

Ander alternatief is dat je een broker neemt die helemaal geen transactiekosten rekent zoals Bux Zero of Trading212.
Is het dan ook een idee om te beleggen in ETF's via DeGiro en beleggen in losse aandelen via Bux Zero?

Of zit er meer verschil tussen beiden dan gebruiksgemak en transactiekosten?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

RazorMaron schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:32:
[...]

Is het dan ook een idee om te beleggen in ETF's via DeGiro en beleggen in losse aandelen via Bux Zero?

Of zit er meer verschil tussen beiden dan gebruiksgemak en transactiekosten?
Die doen ook gewoon ETF's, dus je kan er ook voor kiezen om gewoon puur daar op te gaan.

Ik zit puur op Bux, aanbod is nog niet zo groot als een aantal andere, maar wordt steeds groter.
Je kan het ook gewoon even uitproberen natuurlijk. Bevalt t niet, trek je je geld er uit en ga je elders kijken. Het wordt je zo gemakkelijk gemaakt tegenwoordig, dat dat een optie is.

Als je iemand kent die Bux heeft, kan je die ook even vragen voor een promo linkje. Krijg je (en de eigenaar van t promo linkje) een gratis aandeel nadat je je eerste bedrag hebt gestort. Dat mag iets lulligs zijn als een tientje.
Blijkt dat t dan niks voor je is, is je risico op verlies door het daar te proberen iig minimaal ;)

Edit:
Oh en voor de duidelijkheid: Geen enkele broker is volledig zonder transactiekosten. Er moet ergens geld vandaan komen.
Koop/verkoop verrekenen tussen gebruikers ipv direct te verhandelen op de markt om dan het verschil tussen koop/verkoop prijzen in eigen zak te steken.
En de market en limit orders kosten bij Bux 1 euro per stuk.
De enige transactie die gratis is bij Bux is de Zero Order, waarbij je een opdracht in de grote bak smijt die om 16:00 allemaal tegelijk uitgevoerd worden (en dus de onderlinge verrekening gedaan wordt waar ze aan verdienen)

[Voor 24% gewijzigd door McKaamos op 31-03-2021 13:45]

Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda Magna V30 '85

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

OkkE schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:48:
Stel de kosten voor een ETF of fonds zijn €1. Als je dan elke maand inlegt, hou je €249 over (12x €249 = €2988). Doe je dat maar 1x per kwartaal: 4x €749 = €2996.
Ja, maar in dit ETF voorbeeld met deze kosten gaat de time out of the market tegen je werken als je per kwartaal inlegt. 249 euro belegd tegen 5% verwacht rendement, levert je in een maand gemiddeld 1 euro op. Als je dat dan één of twee maanden uitstelt om het te bundelen in een kwartaalinleg, ga je er op achteruit.

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-03 14:15

OkkE

CSS influencer :+

eamelink schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:41:
[...]

Ja, maar in dit ETF voorbeeld met deze kosten gaat de time out of the market tegen je werken als je per kwartaal inlegt. 249 euro belegd tegen 5% verwacht rendement, levert je in een maand gemiddeld 1 euro op. Als je dat dan één of twee maanden uitstelt om het te bundelen in een kwartaalinleg, ga je er op achteruit.
Heel goed punt, het is afhankelijk van de werkelijke kosten en het (verwachte) rendement of het voordeliger is om uiteindelijk per kwartaal of per maand in te leggen.

Mijn rekenvoorbeeld was vooral om aan te geven hoe je op transactiekosten kunt bezuinigen. Ik had inderdaad moeten toevoegen dat transactiekosten maar een deel van het totaalplaatje is en zoals jij al aangeeft, time out of market moet je ook meenemen in je berekeningen.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• JohanNL
  • Laatst online: 13:28
McKaamos schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:36:
[...]
Edit:
Oh en voor de duidelijkheid: Geen enkele broker is volledig zonder transactiekosten. Er moet ergens geld vandaan komen.
Koop/verkoop verrekenen tussen gebruikers ipv direct te verhandelen op de markt om dan het verschil tussen koop/verkoop prijzen in eigen zak te steken.
En de market en limit orders kosten bij Bux 1 euro per stuk.
De enige transactie die gratis is bij Bux is de Zero Order, waarbij je een opdracht in de grote bak smijt die om 16:00 allemaal tegelijk uitgevoerd worden (en dus de onderlinge verrekening gedaan wordt waar ze aan verdienen)
Ze verdienen inderdaad op iets anders, vooral dat je aandelen uitgeleend kunnen worden en de opbrengsten hiervan volledig naar Bux zelf gaan.
Desondanks zal dit doorgaans bij kleinere portefeuilles niet veel opleveren, behalve als je voor een groot gedeelte speculatieve aandelen hebt waar veel vraag naar is van shorters ( waar Bux wellicht op hoopt )

Met de '' Zero order '' kunnen ze dan ook orders intern van hun klanten met elkaar verrekenen, waarbij ze de kopers de laat prijs laten betalen die in de markt gecreëerd is en de verkopers de bied prijs krijgen.
Dit is echter alleen bij Europese aandelen en ETF's, bij Amerikaanse aandelen kun je enkel limit en market orders indienen en zijn deze ook gratis.
Kunnen ze natuurlijk in de toekomst wijzigen, maar dit maakt het in ieder geval ook mogelijk om gratis te daytraden in Amerikaanse aandelen mocht je dat willen.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

• Charly
Het grote Deliveroo avontuur loopt voorlopig nog niet helemaaal zo als men gehoopt had geloof ik. -O-
Toch wel veelzeggend als je in deze yolo markt geen enthousiasme weet te genereren voor je beursgang.

[Voor 34% gewijzigd door Charly op 31-03-2021 15:03]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

JohanNL schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:45:
[...]

Ze verdienen inderdaad op iets anders, vooral dat je aandelen uitgeleend kunnen worden en de opbrengsten hiervan volledig naar Bux zelf gaan.
Desondanks zal dit doorgaans bij kleinere portefeuilles niet veel opleveren, behalve als je voor een groot gedeelte speculatieve aandelen hebt waar veel vraag naar is van shorters ( waar Bux wellicht op hoopt )

Met de '' Zero order '' kunnen ze dan ook orders intern van hun klanten met elkaar verrekenen, waarbij ze de kopers de laat prijs laten betalen die in de markt gecreëerd is en de verkopers de bied prijs krijgen.
Dit is echter alleen bij Europese aandelen en ETF's, bij Amerikaanse aandelen kun je enkel limit en market orders indienen en zijn deze ook gratis.
Kunnen ze natuurlijk in de toekomst wijzigen, maar dit maakt het in ieder geval ook mogelijk om gratis te daytraden in Amerikaanse aandelen mocht je dat willen.
Klopt ja.
De amerikaanse aandelen zit een 0,25% wisselkoers marge op waar ze aan verdienen.
Dan betaal je geen directe transactiekosten maar zit het gewoon verwerkt in de wisselkoers tussen euro en dollar.

Uiteindelijk betaal je dan gewoon de prijs op het scherm dus het is in die zin heel duidelijk.

• Korumera
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-06 14:26
Ik heb van de week mijn eerste ETF's gekocht op DeGiro, ik heb ze uit de kernselectie dus als ik dat gewoon 1x per maand doe kost het me verder ook niks.

Bux Zero heb ik ook wat zakgeld opstaan en dat is gewoon om mee te spelen kijken wat het kan en doet.

Ik vind dat ETFs persoonlijk gezien helemaal niet moeilijk voor beginners, je moet alleen wel even in lezen hoe en wat en met wat vragen hier was ik ook goed geholpen.

[Voor 26% gewijzigd door Korumera op 31-03-2021 16:55]

PSN: Korumera | XBX: Korumera

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07-06 22:33
Wou zojuist LVMUY kopen. Is niet toegestaan bij interactice brokers. Ik krijg de melding:
not allowed to open a position: no trading permissions.
Dit aandeel wordt verhandeld op de OTC. Welke beurs moet ik hiervoor activeren?
Ik kan helaas niet de Penny Stocks momenteel activeren, want dan moet je meer dan 100 aandeel transacties (of anere transacties) hebben gedaan.

Heb ze maar op de Franse beurs gekocht :/

• Zr40
  • Niet online
phantom09 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 20:16:
Wou zojuist LVMUY kopen. Is niet toegestaan bij interactice brokers. Ik krijg de melding:
not allowed to open a position: no trading permissions.
Dit aandeel wordt verhandeld op de OTC. Welke beurs moet ik hiervoor activeren?
Ik kan helaas niet de Penny Stocks momenteel activeren, want dan moet je meer dan 100 aandeel transacties (of anere transacties) hebben gedaan.
'Penny stocks' is de juiste permission voor aandelen die in de US verhandelbaar zijn maar niet op een US beurs zijn genoteerd.

Maar dat criterium van 100 trades is toch geen probleem? Je schreef eerder dat je al meer dan 25 jaar belegt. Met één aankoop per kwartaal zit je al boven de 100.

[Voor 14% gewijzigd door Zr40 op 31-03-2021 20:45]

• RazorMaron
Dus eigenlijk als ik nog moet inhaken op de reacties op mijn 'strategie' moet ik het volgende concluderen.

ETF's blijven kopen aangezien deze niet aan transactiekosten vast zitten(DeGiro) en pas aan losse aandelen beginnen als ik er meerdere in 1 keer kan kopen? Aan de andere kant, maakt die ene euro transactiekosten dan zoveel uit?

• phantom09
Zr40 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 20:38:
[...]

'Penny stocks' is de juiste permission voor aandelen die in de US verhandelbaar zijn maar niet op een US beurs zijn genoteerd.

Maar dat criterium van 100 trades is toch geen probleem? Je schreef eerder dat je al meer dan 25 jaar belegt. Met één aankoop per kwartaal zit je al boven de 100.
Nog bedankt. Klopt, maar ik beleg pas sinds kort bij IB en heb hier nog geen 100 transacties gedaan.
Ze kijken echt naar hoevel transacties je bij IB hebt gedaan, niet bij andere brokers/banken.

[Voor 9% gewijzigd door phantom09 op 31-03-2021 21:06]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

RazorMaron schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 20:47:
Dus eigenlijk als ik nog moet inhaken op de reacties op mijn 'strategie' moet ik het volgende concluderen.

ETF's blijven kopen aangezien deze niet aan transactiekosten vast zitten(DeGiro) en pas aan losse aandelen beginnen als ik er meerdere in 1 keer kan kopen? Aan de andere kant, maakt die ene euro transactiekosten dan zoveel uit?
Ik koop ze ook regelmatig per stuk. Is effectief gratis bij Bux, mits je mee wil gaan in de 16:00 batch. (wat ik geen probleem vind)

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Charly schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:02:
Het grote Deliveroo avontuur loopt voorlopig nog niet helemaaal zo als men gehoopt had geloof ik. -O-
Toch wel veelzeggend als je in deze yolo markt geen enthousiasme weet te genereren voor je beursgang.
Ja, opvallend.
Nuja, ik stel me sowieso vragen bij de potentiële winstgevendheid van een deliveroo (zelfs in zijn huidige vorm), maar mochten de medewerkers onder het employee statuut vallen lijkt het me wel over en uit. Zal meespelen voor veel beleggers. Zeker op het vasteland lijkt het toch die richting uit te gaan voor dit soort diensten.

*Voor de duidelijkheid, ik ben 100% voor meer bescherming. Het huidige systeem is een verschrikking

• Zr40
  • Niet online
phantom09 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 21:06:
[...]

Nog bedankt. Klopt, maar ik beleg pas sinds kort bij IB en heb hier nog geen 100 transacties gedaan.
Ze kijken echt naar hoevel transacties je bij IB hebt gedaan, niet bij andere brokers/banken.
Nee, ze kijken naar wat je invult. Als het alleen zou gaan om wat je bij IB hebt gedaan dan zouden ze het niet vragen ;)

[Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 31-03-2021 21:45]

• phantom09
Zr40 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 21:43:
[...]

Nee, ze kijken naar wat je invult. Als het alleen zou gaan om wat je bij IB hebt gedaan dan zouden ze het niet vragen ;)
Oh, dan heb ik niet goed gekeken. |:(

• tuinïnen
  • Laatst online: 13:36

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Jebus4life schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 21:32:
[...]

Ja, opvallend.
Nuja, ik stel me sowieso vragen bij de potentiële winstgevendheid van een deliveroo (zelfs in zijn huidige vorm), maar mochten de medewerkers onder het employee statuut vallen lijkt het me wel over en uit. Zal meespelen voor veel beleggers. Zeker op het vasteland lijkt het toch die richting uit te gaan voor dit soort diensten.

*Voor de duidelijkheid, ik ben 100% voor meer bescherming. Het huidige systeem is een verschrikking
Het is wel iets wat mij afschrikt bij JET , die nemen op het moment duizenden mensen aan per maand. Waarschijnlijk bevorderlijk voor de bezorgers maar het maakt het bedrijf een stuk minder flexibel.

Volg het met grote interesse die strijd om de bezorgingsdiensten , maar geld gaat er hier niet in. Een dunne business met lage marges.

PV Output |

• RazorMaron
McKaamos schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 21:30:
[...]

Ik koop ze ook regelmatig per stuk. Is effectief gratis bij Bux, mits je mee wil gaan in de 16:00 batch. (wat ik geen probleem vind)
En opzich maakt dat niet zo heel veel uit als je van plan bent dat aandeel 10+ jaar te houden toch?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

RazorMaron schreef op donderdag 1 april 2021 @ 08:22:
[...]

En opzich maakt dat niet zo heel veel uit als je van plan bent dat aandeel 10+ jaar te houden toch?
Klopt. Hoeveel beweegt een aandeel nou op een dag? Meestal vrij weinig.
Heeft niet echt effect op de resultaten.

In essentie: time in the market beats timing the market.
Rendement haal je door zo lang mogelijk en zo veel mogelijk geld in je aandelen te hebben zitten.

Kleine fluctuaties zijn interessant als je vandaag wil kopen en in de nabije toekomst ook weer wil verkopen. Dan heeft een paar cent verschil op een dag vrij significante impact.

[Voor 33% gewijzigd door McKaamos op 01-04-2021 08:41]

• Xanaroth
  • Laatst online: 07-06 12:13
Xanaroth schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:02:
[...]

YTD
Since inception '16
Totale vermogensgroei
+9,94%
+442%
Totale winst op inleg
+3,59%
+18,26%
Hoogste prestaties
Gladstone Land +27,82%
Macerich +27,77%
Intel +27,35%
MSFT+380,5%
Broadcom +91,06%
MacDonalds +89,47%
Laagste prestaties
Red Eleectrica Corporacion -16,46%
Wheaton Precious Metals -13,71%
Nestle -8,95%
Vodafone-61,46%
UnibailRodamco -40,51%
Shaw communications -30,37%

Notable: Olie posities verkocht afgelopen vrijdag na sprint omhoog. Was mn maandelijkse koopmoment en ze stonden al op de afstootlijst, dus viel mooi samen.
En helaas net geen top-3 van REITs, na afgelopen vrijdag gedoe met negativiteit en rente krabbelde Intel net de top3 toch binnen.

REIT sector als geheel is aardig in de lift geweest afgelopen maand, niet specifiek een bedrijf gerelateerd.
Intel heeft uiteindelijk stuivertje gewisseld met Gladstone, die gaat na de recente presentaties en nieuwe CEO ook gestaag door omhoog. De chip tekorten helpt natuurlijk ook als je tig fabrieken bezit - hoe goed AMD ook kan zijn, als TSMC bezwijkt sta je daar mooi te lachen langs de zijlijn.
Qualcomm daarnaast geen top-3 since inception meer, hun jaarcijfers vielen aardig tegen, vriendje Broadcom staat er nu.
En tereug van weggeweeest: hamburgers, nadat WPM genadeloos is afgezakt kwam deze weer de top3 in.

De worst-top-3 is aardig overhoop met vertrek van olie en veranderingen van trends. Red electrica lijkt vooral te worden afgestraft op toekomstige investeringen die mogelijk nodig worden voor de EU Green Deal. Terwijl ze daarnaast juist aardig bezig zijn met fiber/sattelite internet business en groei aan die kant, en er financieel best sterk voor staan.
WPM vooral correctie na bizar vorig jaar (24 dal naar 53 piek), denk ik? Silver prijs is akelig stabiel, misschien werd er een hardere stijging of squeeze verwacht. In elk geval lig ik daar niet wakker van na dergelijke run omhoog. Wel daardoor ook gelijk uit top3 since inception geknikkerd, zou ook wat zijn om zowel in de top als bottom lijsten te staan.
En nestle...? Lijkt mee te gaan in de algemene sleur en covid-slecht-nieuws-show doordat alles dicht is en daardoor verkopen wat tegenvallen. Ook is bijna 2% daling toe te schrijven aan FX, niet het bedrijf, dus formeel verdienen ze de top3 plek ook niet.

Nieuw verder is onze vriend unibail aan de all-time onderkant.. dacht die rond de 100,- on the cheap op te kopen tegenover NAV met goed dividend. Toen kwam covid. Tjah.
En shaw communications, groot deel vooral hetzelfde nieuws. Kopen, toen kwam covid (-20%), en wisselkoers (-10%) trapt nog even na.
Valt best tegen zo'n crisis als herstel uit blijft...

YTD
Since inception '16
Totale vermogensgroei
+18,72%
+486%
Totale winst op inleg
+9,51%
+24,65%
Dividend inkomen
+44,24%
+282%
Hoogste prestaties
Shaw Communications +46,28%
ING +37,67%
Ameriican Finance Trust +32,17%
MSFT+432,87%
MacDonalds +126,67%
Broadcom +108,61%
Laagste prestaties
Red Eleectrica Corporacion -9,96%
Wheaton Precious Metals -8,46%
Continental AG -7,05%
Vodafone-49,67%
UnibailRodamco -36,23%
AB InBev -20,23%

Vorig maand vond ik de cijfers al hard gaan, maar nu.. yikes. Zou dik >10% zitten als ik niet braaf maandelijks inleg (begint met 0% rendement en gemiddelde winst op inleg omlaag blijft trekken). Benieuwd waar dit heen gaat, vooral hoe houdbaar dit is.
Tevens ook maar cijfers voor dividend (/inkomen) erbij gezet, aangezien dat uiteindelijk voor mij de focus heeft als dividend belegger. Verwacht daar wel nog grote veranderingen dit jaar, omdat met name bij EU banken en enkel bedrijf nog niet duidelijk is waar het heen gaat zolang we in crisismodus zitten.

Korte termijn prestaties:
Hoewel mn vastgoed (REITS) het nog steeds super doen, zijn andere simpelweg nóg beter gegaan de afgelopen maand. Vandaar nog altijd geen volledige top-3 dominantie voor mn REIT aandelen.

Shaw heeft een overname bod gekregen. Ging dus van 'top 3 overall worst performer' naar 'YTD best performer' in 1 dag tijd. IVM antitrust verwachtten ze veel risico en ook een lange doorlooptijd. Zit in principe nog >25% ruimte in tevenover het bod (+maandelijks dividend), dus heb geen haast met te verkopen maar wel een om de ontwikkelingen in de gaten te houden.
ING lijkt daarnaast veel te profiteren van de rente en heropening scenario's. En AFIN.. gekocht als 10% yielder high-risk play voor het inkomen, omdat de rapportage cijfers ondanks lockdown wel erg sterk waren.

Aan de onderkant niet veel verandering, behalve dat verliezen aardig zijn ingelopen. Daarbij zien we Continental verschijnen. Gezien alle onrust op de automarkt (geen chips) staan hun orders en leveringen ook onder druk. Tja, soms heb je even pech. Zowel corona als chip crisis is 1-2 jaar max, dus geen reden tot paniek. Hooguit DCA.
Wel ergens bijzonder, omdat de "echte" auto als VW, BMW, Toyota, GM aandelen het allemaal extreem goed doen momenteel.

Technisch gezien is trouwens EUR in absolute termen mijn slechtste positie, danwel FX mn beste performer. Daar zit bijna 2,5% van het YTD resultaat, exclusief wisselkoers effecten is de YTD winst amper 7%.

Lange termijn:
Alle 6 stegen gestaag door. Kleinere minnetjes en grotere plusjes. Verder geen bijzonder of specifiek nieuws, gewoon meegegaan in de algehele walhalla en corona heropening/reflation scenario's.
Alleen Vodafone en Vantage Towers IPO, maar dat is nog even aankijken wat dat echt voor resultaat gaat hebben op de cijfers.

[Voor 5% gewijzigd door Xanaroth op 01-04-2021 09:40]

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-06 10:05
Zr40 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 21:43:
[...]

Ja ik heb het ook zo ingevuld zodat ik toegang kon krijgen. Niet helemaal naar waarheid :X . Maar je moet toch het aantal trades per jaar dat je doet invullen? Als je dan al een aantal jaar belegt dan zou je wel op het benodigde aantal trades moeten komen.

Ik zou ook niet eens weten of IB dat bijhoudt of dat het er alleen om gaat wat je invult.

Overigens is IB wel duur voor penny stocks.
RazorMaron schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 20:47:

ETF's blijven kopen aangezien deze niet aan transactiekosten vast zitten(DeGiro) en pas aan losse aandelen beginnen als ik er meerdere in 1 keer kan kopen?
Het ligt mi. iets anders. Advies voor iedereen is om wereldwijd gespreid te beleggen. Dit kan met ETFs maar ook met beleggingsfondsen. De goedkoopste manieren zijn vaak via beleggingsfondsen met Nederlandse domicilie zoals van Northern Trust en Nationale Nederlanden.

In individuele aandelen beleggen raad ik iedereen af tenzij je echt heel goed weet wat je doet. En je doet dat pas als je echt gedegen onderzoek hebt gedaan naar dat bedrijf. Zonder gedegen kennis en onderzoek aandelen kopen is geen goede strategie. Je bent dan risico's aan het nemen waar je meestal niet voor gecompenseerd wordt.

• RazorMaron
Pistachenootje schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:22:
[...]

Het ligt mi. iets anders. Advies voor iedereen is om wereldwijd gespreid te beleggen. Dit kan met ETFs maar ook met beleggingsfondsen. De goedkoopste manieren zijn vaak via beleggingsfondsen met Nederlandse domicilie zoals van Northern Trust en Nationale Nederlanden.

In individuele aandelen beleggen raad ik iedereen af tenzij je echt heel goed weet wat je doet. En je doet dat pas als je echt gedegen onderzoek hebt gedaan naar dat bedrijf. Zonder gedegen kennis en onderzoek aandelen kopen is geen goede strategie. Je bent dan risico's aan het nemen waar je meestal niet voor gecompenseerd wordt.
Maar bij beleggingsfondsen heb je natuurlijk dat deze de markt/index proberen te verslaan, en dit levert ook bijna nooit meer rendement op als een ETF. Althans, dit is mij verteld. Al helemaal als je per jaar 0.5-2% moet inleveren.

Dus kortom, ETF zijn the way to go, en bij gedegen onderzoek pas naar losse aandelen kijken?

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
ETFs zijn ook gewoon beleggingsfonden (Exchange Traded Fund). En de NT fondsen volgen gewoon "passief" een index en hebben daardoor lage kosten.

De hoge kosten die je noemt horen bij actief gemanagede fondsen die inderdaad vaak proberen de markt te verslaan (wat in de meeste gevallen niet lukt op langere termijn).

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08:11
RazorMaron schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:35:
[...]

Maar bij beleggingsfondsen heb je natuurlijk dat deze de markt/index proberen te verslaan, en dit levert ook bijna nooit meer rendement op als een ETF. Althans, dit is mij verteld. Al helemaal als je per jaar 0.5-2% moet inleveren.

Dus kortom, ETF zijn the way to go, en bij gedegen onderzoek pas naar losse aandelen kijken?
Het is een gevalletje "pils is altijd bier, maar niet al het bier is pils". Het zijn allemaal beleggingsfondsen, maar actief belegde "mutual funds" moet je inderdaad niet verwarren met indexfondsen. De Northern Trust indexfondsen staan bij de grootbanken onder "fondsen" en niet onder ETF's, maar volgen passief een index en daarmee de markt, bijvoorbeeld de MSCI World Custom ESG Index.

[Voor 5% gewijzigd door Aardappelzakje op 01-04-2021 10:10]

• Zr40
  • Niet online
Dan Stark schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:16:
[...]
Ja ik heb het ook zo ingevuld zodat ik toegang kon krijgen. Niet helemaal naar waarheid :X [..]
Ik zou ook niet eens weten of IB dat bijhoudt of dat het er alleen om gaat wat je invult.
Het is vooral een regulatory requirement, IB zelf kan het niets schelen. Als je gaat liegen dan kan je niet klagen dat IB je toegang heeft gegeven tot producten die je eigenlijk niet zou mogen hebben.
Overigens is IB wel duur voor penny stocks.
Beter gezegd: penny stocks zijn veel te goedkoop per share. Daar zit het echte probleem. Trades in de US zijn geprijsd per share. Bij andere brokers merk je het niet omdat die standaard al hoge tarieven hebben ;)

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Zr40 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:12:
[...]

Het is vooral een regulatory requirement, IB zelf kan het niets schelen. Als je gaat liegen dan kan je niet klagen dat IB je toegang heeft gegeven tot producten die je eigenlijk niet zou mogen hebben.

[...]

Beter gezegd: penny stocks zijn veel te goedkoop per share. Daar zit het echte probleem. Trades in de US zijn geprijsd per share. Bij andere brokers merk je het niet omdat die standaard al hoge tarieven hebben ;)
Dat laatste is absoluut niet meer waar. De meeste brokers in de VS bieden tegenwoordig gratis trades. Soms ook voor penny stocks, en anders zijn die vaak een vaste fee tusen de $5 en $10 per trade. Terwijl je met een beetje pech bij IB zo $100(0) kwijt kan zijn per trade...

Acties:
  • +40Henk 'm!
Vanguard komt 1 juni met een nieuwe wereldwijd gespreide ETF met Nederlandse domicilie: VWRN. Geen dividendlek, inclusief small caps en lage kosten van 0.18%.

Bron.

[Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 01-04-2021 11:51]

• Dan Stark
Hielko schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:35:
[...]

Dat laatste is absoluut niet meer waar. De meeste brokers in de VS bieden tegenwoordig gratis trades. Soms ook voor penny stocks, en anders zijn die vaak een vaste fee tusen de $5 en $10 per trade. Terwijl je met een beetje pech bij IB zo $100(0) kwijt kan zijn per trade...
Ik vraag me wel af hoe dat werkt in de VS. Bijvoorbeeld Webull is populair en daar heb je geen commissies op aandelen en gratis real time L1 en L2.

Bij IB is er een max van 1% per trade toch? $1000 is dan bij een trade van $100k. Maar ja bij de meeste brokers in de VS zou je dan niets betalen.

• Zr40
  • Niet online
Hielko schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:35:
[...]

Klopt, deze brokers bieden gratis trades, of beter gezegd, rekenen de onderliggende kosten niet een-op-een door aan de klant. Ze hebben andere inkomsten waar dit mee bekostigd wordt. De onderliggende kosten van de transactie bevatten wel een per share component.
Dan Stark schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:56:
[...]

Ik vraag me wel af hoe dat werkt in de VS. Bijvoorbeeld Webull is populair en daar heb je geen commissies op aandelen en gratis real time L1 en L2.
De termen L1 en L2 zeggen alleen iets over de soort data die je ontvangt, niet over de volledigheid van die data. Zo zie je bijvoorbeeld bij de 'gratis' brokers vaak dat de CBOE One feed gebruikt wordt, die bevat alleen de bid/ask van het CBOE orderboek. Je ziet dan geen betere bid/ask die de andere handelsplaatsen mogelijk kunnen hebben. Idem met L2; de IEX feed is gratis maar bevat natuurlijk alleen IEX data. Of ze nemen de goedkoopste erbij (waarschijnlijk ook CBOE), dan zie je ook alleen data van de betreffende handelsplaatsen.

Of ze schenden de redistributievoorwaarden.

[Voor 40% gewijzigd door Zr40 op 01-04-2021 12:34]

• Dan Stark
Zr40 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:20:

De termen L1 en L2 zeggen alleen iets over de soort data die je ontvangt, niet over de volledigheid van die data. Zo zie je bijvoorbeeld bij de 'gratis' brokers vaak dat de CBOE One feed gebruikt wordt, die bevat alleen de bid/ask van het CBOE orderboek. Je ziet dan geen betere bid/ask die de andere handelsplaatsen mogelijk kunnen hebben. Idem met L2; de IEX feed is gratis maar bevat natuurlijk alleen IEX data. Of ze nemen de goedkoopste erbij (waarschijnlijk ook CBOE), dan zie je ook alleen data van de betreffende handelsplaatsen.

Of ze schenden de redistributievoorwaarden.
Heb het even opgezocht. Blijkbaar doet Webull hetzelfde als Robin Hood. Data doorverkopen aan wholesalers.
How Webull makes money: Webull makes money from margin lending, interest on cash balances, and payment for order flow. Almost all brokers, except for Fidelity, sell your order flow to wholesale market makers because it's one of the only ways to directly offset the costs of offering $0 trades. Learn more about order execution quality.
Overigens was het TD Ameritrade (Think or Swim) die de gratis L2 aanbiedt.

Maakt ook niet uit. Als inwoner van Nederland kan je je toch niet inschrijven bij 1 van die brokers. Net als IBKR Lite.

• Zr40
  • Niet online
Dan Stark schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:17:
[...]
Maakt ook niet uit. Als inwoner van Nederland kan je je toch niet inschrijven bij 1 van die brokers. Net als IBKR Lite.
Ik als Nederlander heb anders geen behoefte aan IBKR Lite. Zou duurder zijn voor mij :+

• RazorMaron
Ben aan het kijken naar welk aandeel ik er nu bij ga kopen. Ik heb €88,80 te spenden.

Ik denk dat ik qua inkomstenstromingen deze maand twee aandelen in ETF's zou kunnen kopen, maar is dat mogelijk om zonder transactiekosten te doen via DeGiro? In principe niet toch? Van de kernselectie kan je maar 1x per maand een aandeel gratis kopen/verkopen.

Verder vroeg ik me af wat in mijn situatie handiger zou zijn, dist of acc ETF's? Ik ben echt niet thuis in het wereldje van belastingen, komt ook doordat ik me er nooit in verdiep en mijn aangifte door iemand anders laat invullen. :P

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:18

MrMonkE

★ Adblocker or bust ★

Ik hoor ze in podcasts af en toe over Synthetic shares spreken. Als ik bij Binck aandelen heb hoe weet ik dan of die wel of niet synthetisch zijn of zijn de aandelen bij partijen als Binck per definitie niet synthetisch.

★ Elongated, edible fruit ★

• Zr40
  • Niet online
Als je aandelen koopt dan bezit je aandelen. Dat is eenvoudig genoeg. ;)

Helaas zijn er wel bepaalde platformen die CFD’s aanbieden en het laten lijken alsof je aandelen koopt. Binck is dat niet.

Synthetische aandelen zijn derivaten (bijvoorbeeld futures, bepaalde optiespreads, of CFD’s) die de eigenschappen van aandelen nabootsen/volgen zonder de aandelen zelf in bezit te hoeven hebben.

Maar waarschijnlijk spreken ze in de podcast over ETF’s die synthetische replicatie toepassen (in tegenstelling tot fysieke replicatie). Die gebruiken dan derivaten om de index (wellicht beter) na te bootsen. Dat is een keuze van de beheerder van de ETF.

[Voor 52% gewijzigd door Zr40 op 01-04-2021 17:20]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:18
MrMonkE schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:33:
Ik hoor ze in podcasts af en toe over Synthetic shares spreken. Als ik bij Binck aandelen heb hoe weet ik dan of die wel of niet synthetisch zijn of zijn de aandelen bij partijen als Binck per definitie niet synthetisch.
Je kan geen synthetische aandelen kopen. Dat is alleen een term die wordt gebruikt om bepaalde optie constructies een naam te geven.
Om er een (eigenlijk 100) te kopen moet een een put en een call kopen op hetzelfde aandeel, met dezelfde strike price en dezelfde afloop datum.

TheS4ndm4n#1919

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
RazorMaron schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:30:
Ik denk dat ik qua inkomstenstromingen deze maand twee aandelen in ETF's zou kunnen kopen, maar is dat mogelijk om zonder transactiekosten te doen via DeGiro? In principe niet toch? Van de kernselectie kan je maar 1x per maand een aandeel gratis kopen/verkopen.
Per maand is per aandeel uit de kernselectie één transactie gratis. Je kunt dus ook in één transactie twee (dezelfde) aandelen kopen zonder transactiekosten. Wil je later in de maand nog een keer dat aandeel kopen of verkopen dan betaal je wel transactiekosten. Tenzij de volgende transacties voor €1000+ zijn en in dezelfde richting als alle voorgaande transacties in die maand.

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-06 13:24
tuinïnen schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 23:28:
[...]

Het is wel iets wat mij afschrikt bij JET , die nemen op het moment duizenden mensen aan per maand. Waarschijnlijk bevorderlijk voor de bezorgers maar het maakt het bedrijf een stuk minder flexibel.

Volg het met grote interesse die strijd om de bezorgingsdiensten , maar geld gaat er hier niet in. Een dunne business met lage marges.
JET heeft haar bezorgers in dienst via lokale uitzendbureaus. Veel flexibeler kan het toch niet? (Tenzij je de bezorgers laat zzpen, maar dat is nu juist niet de bedoeling)

In het bezorgen van maaltijden zelf zit in Europa inderdaad weinig/geen marge. Het bestelplatform van JET is daarin tegen super winstgevend. In Nederland en Duitsland is de ebitda marge 50% aan het benaderen.

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-04 18:46
Heeft iemand toevallig ook problemen om beleggingsnota's te downloaden bij de ABN?

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:27

Polycom

Poes van goud

*knip flame*

[Voor 97% gewijzigd door Rukapul op 06-04-2021 09:43]

Pagina: 1 ... 103 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee