Vindt zelf NT inmiddels wel echt te preferen tov VWRL: 1) NT via NL grootbanken, daar iets meer comfort bij dan De Giro of buitenlandse brokers, 2) VWRL is bijna 60% US, met NT kun je dezelfde spreiding repliceren maar je kunt ook bijvoorbeeld iets meer accent leggen op EM (kan natuurlijk ook via IWDA / EMIM) en 3) NT fondsen zijn (iig momenteel) door 'gebrek' aan dividendlek goedkoper dan VWRL / IWDA+EMIM, zie ook indexfondsenvergelijken.nlRobertMe schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:23:
[...]
De door @Bever aangehaalde ETF, VWRL, is al wereldwijd gespreid over alle markten. Daarmee speelt wat jij aangeeft dus niet. Echter zou er uiteraard voor kunnen worden gekozen om nog een andere ETF erbij te nemen om of meer op een regio of sector te focussen. Maar vraag is uiteraard of dat handig is.
Zelf heb ik in ieder geval eerst alleen in VWRL belegd, en later de overstap gemaakt naar NT World + NT EM. Waarbij het me dan ging om overstap van broker, niet om een andere spreiding of zo. Deze combi zou ik dan ook niet "tegelijk kopen" omdat het effectief min of meer hetzelfde is (dezelfde aandelen bevat in dezelfde verdeling).
Ik stort elke maand in VWRL. Hou ik dan nog saldo over, gooi ik wat in iShare AEX en wat er dan nog overblijft, gaat naar de Amundi MSCI Emerging Markets.Bever schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 10:25:
Vraagje voor de ETF beleggers: Beleggen jullie in 1 ETF (VWRL bijvoorbeeld) of spreiden jullie je maandelijkse inleg over meerdere ETF's?
Dit is meer omdat ik niet tegen een bedrag kan wat niet belegd is en dus niks staat te doen.
Verder wil ik nog wel eens een beetje wisselgeld gebruiken om een goedkoop aandeel te scoren en te zien wat er gebeurd (playmoney).
Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)
Al je geld in 1 ETF steken zoals VWRL is juist een prima strategie. Je bereikt daarmee in 1x wereldwijde dekking over vrijwel de hele aandelen markt. Het enige stukje dat je dan mist is small caps.WeAreLegion schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 10:33:
[...]
Ik ben net pas begonnen, dus echt veel kennis heb ik niet, maar wat ik veel lees is dat mensen het toch wel spreiden over een paar en niet alles in 1 stoppen. Ik ben dat zelf wel van plan uit eindelijk.
VWRL bevat zo'n 56% VS maar dat is logisch want dat is gewoon de weging van de VS op basis van market cap. Daarvan van afwijken is mogelijk maar dat zijn actieve keuzes die in principe worden afgeraden voor beginners.
Nadeel van VWRL is wel het dividendlek. Dat kun je ook terugzien in de totale kosten hier: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
- Tot hoe ver stijgt de rente?Sp3dy schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 21:37:
[...]
Beetje offtopic maar ik ben benieuwd naar jullie mening.
Nou is dit iets wat ik me al een tijdje afvraag. Stel de inflatie loopt op. Wat waarschijnlijk voor een verhoogde rente gaat zorgen.
Wat gaat dat voor effect hebben op huizenprijzen die nu vooral gebaseerd zijn op wat men kan betalen? Oplopende rente geeft hogere rentelasten, geeft een lagere maximale hypotheek. Wat weer een daling zou moeten geven in huizenprijzen. Of zit ik er hier naast?
En stel ik wil binnen een paar jaar een huis kopen en ga uit van dit scenario. Is het dan beter om in verhouding veel cash te hebben ten opzichte van aandelen?
Er zit namelijk een soort 'failsafe' in de rekenmodellen, waar we momenteel onder zitten. Gevolg is dat je bij hogere rente (i.e. langere rentevaste periode bijvoorbeeld) meer kunt lenen dan als je op de goedkoopste 10jaars gaat zitten.
- Hoe snel stijgt de rente?
Heb je het over 0,1-0,2% per jaar, dan vlakt het hooguit af omdat er nog altijd salarisgroei tegenover staat. Heb je het over 2-3% in 2-3 maanden, dan kan men best zenuwachtig worden en juist asap kopen 'voordat het verder stijgt' en je eerst nog een piek beweging krijgt voordat het stabiliseert of alsnog daalt.
- Waarom stijgt de rente?
Als het komt vanuit inflatie, volgt er in principe ook hogere salarisgroei en kan het elkaar redelijk compenseren. Als het komt vanuit hyperinflatie, dan is de rente volgend en kun je juist extra stijgingen krijgen ondanks stijgende rente.
Als het komt vanuit aandraaien van de knoppen door centrale banken, krijgen we een crash of zitten we in een waanzinnig economisch herstel en kom je deels uit bij inflatie+salarisgroei.
Het is best ingewikkelde materie zo rond het 0-punt met bizarre schuldenlast waar de wereld zich nu bevindt. Het kan daardoor eigenlijk niet hoger zonder een potentiele ramp/bear market te veroorzaken, maar ook niet lager omdat dan het vertrouwen en hyperinflatie op de loer liggen.
Gevolg is dat je stijgende rente eigenlijk niet geïsoleerd kunt bekijken - en zelfs als je dat doet, de hebberigheid van de mens een onvoorspelbare reactie kan geven die je niet verwacht puur op basis van 'je kosten gaan omhoog'.
Ik had inderdaad al gekeken op die website voor VWRL en dan 20 jaar met wat ik nu in leg (is niet zo heel veel ben niet zo goed in sparen) en wat er maandelijks naar toe gaat. Plan is om dit 20 jaar lang te doen (tot me 60ste sowieso).Pistachenootje schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:18:
[...]
Al je geld in 1 ETF steken zoals VWRL is juist een prima strategie. Je bereikt daarmee in 1x wereldwijde dekking over vrijwel de hele aandelen markt. Het enige stukje dat je dan mist is small caps.
VWRL bevat zo'n 56% VS maar dat is logisch want dat is gewoon de weging van de VS op basis van market cap. Daarvan van afwijken is mogelijk maar dat zijn actieve keuzes die in principe worden afgeraden voor beginners.
Nadeel van VWRL is wel het dividendlek. Dat kun je ook terugzien in de totale kosten hier: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
Bij VWRL is het dan nog noodzakelijk te wachten tot een lagere prijs of gewoon kopen elke maand en daar verder niet naar omkijken.
Het laatste. Gewoon kopen en niet meer naar omkijken is het beste als je daar aan houdt.WeAreLegion schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 18:04:
[...]
Ik had inderdaad al gekeken op die website voor VWRL en dan 20 jaar met wat ik nu in leg (is niet zo heel veel ben niet zo goed in sparen) en wat er maandelijks naar toe gaat. Plan is om dit 20 jaar lang te doen (tot me 60ste sowieso).
Bij VWRL is het dan nog noodzakelijk te wachten tot een lagere prijs of gewoon kopen elke maand en daar verder niet naar omkijken.
Dat was inderdaad wel het plan verderCrasheeee schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 18:19:
[...]
Het laatste. Gewoon kopen en niet meer naar omkijken is het beste als je daar aan houdt.
Erg fijn alle info tot nu toe, ben in 2 dagen al wijzer geworden dan in een week zelf zoeken.
Wel kun je bij VWRL kijken wat de koers door de maanden heen doet, voor jan, feb en mrt merk ik dat de koers rond de 25e een daling inzet en tegen het einde van de maand weer omhoog gaat.
Maar ja, de markt timen kan niemand, zeggen ze dan
(Dus geen garantie op mijn uitspraken)
Maar ja, de markt timen kan niemand, zeggen ze dan
Euhhh, je bedoelt als je realtime en/of orderboek erbij wilt doen.DJTimo schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 19:35:
[...]
En zelfs dan moet je de market data nog apart betalen.Dat komt er nog bovenop.
BBG is complete overkill voor de meeste particuliere beleggers. Je kan veel goedkopere RT oplossingen vinden voor die paar markten die je wilt volgen.
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Zitten er hier in de semiconductor business?
Ik stootte onlangs op X-FAB en van plan een kleine positie in te nemen.
Ik stootte onlangs op X-FAB en van plan een kleine positie in te nemen.
Merkte ik toevallig ook al de afgelopen tijd. Ook van 1-23sept/12-28oct/ 16-20nov/17-23dec/25-29jan/24feb-4mrt/17-24mrt bijvoorbeeld.cdoens schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 23:48:
Wel kun je bij VWRL kijken wat de koers door de maanden heen doet, voor jan, feb en mrt merk ik dat de koers rond de 25e een daling inzet en tegen het einde van de maand weer omhoog gaat.
Maar ja, de markt timen kan niemand, zeggen ze dan(Dus geen garantie op mijn uitspraken)
Telkens tegen midden-eind van de maand telkens een kleine tik, mooi op/rond de lokale bodem salaris krijgen en kopen zonder timing issues. Op zich prima, aangezien wij rond die tijd salaris krijgen en maandelijks aankopen doen en zo iets onder de gemiddelde prijs van de maand zitten telkens.
Toch wel opvallend hoeveel maanden dat patroon er ondertussen in lijkt te zitten, maakt DCA wel makkelijk zo.
[ Voor 4% gewijzigd door Xanaroth op 26-03-2021 09:10 ]
Ik ben erg nieuw in dit wereldje van investeren. Maar met de samenwerking tussen Apple en Kia om een Apple Car te maken in het vooruitzicht; dat kan toch alleen maar voor een stijging zorgen in de koers als het uitkomt? Hele grote hype wat eromheen zit, al helemaal omdat er maar 200.000 stuks gemaakt worden.
Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.
Heeft Hyundai (en dus Kia) dit ergens vorige maand niet al ontkracht of zijn er nieuwe geruchten/signalen dat dit wel gaat gebeuren?
ja, dat bedoel ik. voor particulieren zwaar overkill idd en vooral te duurChief schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 07:36:
[...]
Euhhh, je bedoelt als je realtime en/of orderboek erbij wilt doen.
BBG is complete overkill voor de meeste particuliere beleggers. Je kan veel goedkopere RT oplossingen vinden voor die paar markten die je wilt volgen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/5AfyPzffTDxbLGeruNnjLinY.png?f=user_large)

Voor de mensen die DRIP (automatisch herinvesteren van dividend) gebruiken met Amerikaanse ETFs bij IB: hebben jullie weleens geprobeerd of het een voordeel oplevert t.o.v. handmatig investeren? Misschien snellere uitvoering of tegen een lagere prijs dan als je het zelf zou doen?
Of is het puur een kwestie van gemak en maakt het verder niet uit?
@HEA220 misschien?
@HEA220 misschien?
Apple kennende pakken zij met name de marge en wordt de leverancier uitgeknepen. Als je op dit gerucht iets wilt doen zou ik daar in investeren. Overigens is dit nieuws niet nieuw en al ingecalculeerd, ongeacht wie de auto in elkaar gaat zetten.RazorMaron schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:41:
Ik ben erg nieuw in dit wereldje van investeren. Maar met de samenwerking tussen Apple en Kia om een Apple Car te maken in het vooruitzicht; dat kan toch alleen maar voor een stijging zorgen in de koers als het uitkomt? Hele grote hype wat eromheen zit, al helemaal omdat er maar 200.000 stuks gemaakt worden.
Als particulier ben je waarschijnlijk minder kwijt, die prijzen van real-time data worden door de beurzen bepaalt en de meeste aanbieders zetten dat min of meer 1:1 door naar de eindklant. Dus wellicht rekent Bloomberg voor particulieren ook de standaard prijzen voor particulieren. Ben je natuurlijk nog wel altijd die ~20K/jaar kwijt voor Bloomberg terminal zelfDJTimo schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:08:
[...]
ja, dat bedoel ik. voor particulieren zwaar overkill idd en vooral te duur[Afbeelding]heb ff oude factuur opgezocht. 8 pagina's met beurskosten
Deze prijzen vallen wel mee toch? Is voor een heel jaar zo te zien. OTC voor 2 dollar per maand, Italië voor 5 euro per maand, dat zijn volgens mij niet de zakelijke tarieven.
Onvoorstelbaar!
is alleen decemberwritser schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:32:
Deze prijzen vallen wel mee toch? Is voor een heel jaar zo te zien. OTC voor 2 dollar per maand, Italië voor 5 euro per maand, dat zijn volgens mij niet de zakelijke tarieven.
Dan is het best duur. Bij IB is OTC L1 6$. Nog steeds veel vergeleken bij NASDAQ en NYSE bv.
Helaas krijg ik mijn salaris pas laat en kan dan pas net na de dip kopen. Misschien maar eens een maandje geduld proberen op te brengenXanaroth schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:09:
[...]
Merkte ik toevallig ook al de afgelopen tijd. Ook van 1-23sept/12-28oct/ 16-20nov/17-23dec/25-29jan/24feb-4mrt/17-24mrt bijvoorbeeld.
Telkens tegen midden-eind van de maand telkens een kleine tik, mooi op/rond de lokale bodem salaris krijgen en kopen zonder timing issues. Op zich prima, aangezien wij rond die tijd salaris krijgen en maandelijks aankopen doen en zo iets onder de gemiddelde prijs van de maand zitten telkens.
Toch wel opvallend hoeveel maanden dat patroon er ondertussen in lijkt te zitten, maakt DCA wel makkelijk zo.
Nope... Ik zit bij Lynx en dan betaal je gewoon 5 dollar voor het herinvesteren. Dit is percentueel dus best een hoog bedrag.Pistachenootje schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:52:
Voor de mensen die DRIP (automatisch herinvesteren van dividend) gebruiken met Amerikaanse ETFs bij IB: hebben jullie weleens geprobeerd of het een voordeel oplevert t.o.v. handmatig investeren? Misschien snellere uitvoering of tegen een lagere prijs dan als je het zelf zou doen?
@HEA220 misschien?
Koop gewoon 1 keer in de maand een specifiek fonds, en dan mijn maandelijkse inleg ( maal 1,5) + de ontvangen (bruto) dividenden van de maand ervoor. Werkt voor mij goed.
*knip* spam
[ Voor 98% gewijzigd door Orion84 op 26-03-2021 14:08 ]
Vandaag een DeGiro rekening geopend en heb er €80 op gestort.
Ik zocht Vanguard 500 op en kreeg echt een lijst met opties. Ik dacht dat er maar 1 Vanguard 500 lijst was, namelijk VFINX. Zoek ik deze op in DeGiro, staat hij er niet tussen. Weet iemand waarom?
Ik zocht Vanguard 500 op en kreeg echt een lijst met opties. Ik dacht dat er maar 1 Vanguard 500 lijst was, namelijk VFINX. Zoek ik deze op in DeGiro, staat hij er niet tussen. Weet iemand waarom?
Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.
https://investor.vanguard...ds/profile/overview/vfinxRazorMaron schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:59:
Ow bah. Naja jammer. Moet ik even kijken welke share ik kan halen met €80. Of wachten tot m’n volgende salaris en dan een Apple share kopen.
VFINX is een Amerikaanse ETF, die kan je niet zomaar kopen als Nederlandse investeerder.RazorMaron schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:59:
Bij De Giro zit VUSA (IE00B3XXRP09, Vanguard S&P500) in de kernselectie. Dit is de beste keuze als je in de S&P 500 wil investeren. Helaas heb je wel te maken met dividendlek.
[ Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 26-03-2021 15:45 ]
/f/image/jTZVP9O1inzfIHRumBhGuUaL.png?f=fotoalbum_large)
Erg emotioneel, maar mijn eerste investering is een feit.
Ik ben er lekker vroeg bij als 18-jarige en hoop gewoon op mijn 40/50e oid uit te cashen.
Nu gewoon elke maand 10% van mijn inkomsten erin gooien. Mocht het na een jaartje redelijk goed gaan investeer ik jaarlijks ook nog 10% van mijn spaargeld.
Nu even veel boeken lezen mbt aandelen.
Edit: Duurt het een tijdje voordat mijn bedrag bovenin(waar nu €79.99) is bijgewerkt? Ik had €80 en toen de share gekocht.
[ Voor 8% gewijzigd door RazorMaron op 26-03-2021 16:04 ]
Is dat niet gewoon je portfoliowaarde? Waarde aandelen plus cash in je account.RazorMaron schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 16:02:
[Afbeelding]
Ik ben er lekker vroeg bij als 18-jarige en hoop gewoon op mijn 40/50e oid uit te cashen.
Nu gewoon elke maand 10% van mijn inkomsten erin gooien. Mocht het na een jaartje redelijk goed gaan investeer ik jaarlijks ook nog 10% van mijn spaargeld.
Edit: Duurt het een tijdje voordat mijn bedrag bovenin(waar nu €79.99) is bijgewerkt? Ik had €80 en toen de share gekocht.
Aandeel waarde niet veranderd, 1cent transactie betaald dus nu nog 79.99 over?
Volgens mij inderdaad al het geld incl aandelen.McKaamos schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 16:09:
[...]
Is dat niet gewoon je portfoliowaarde? Waarde aandelen plus cash in je account.
Aandeel waarde niet veranderd, 1cent transactie betaald dus nu nog 79.99 over?
Volgens mij was het omdat de koers met 1 cent is gezakt en hij daardoor dus €79.99 aangeeft; 1 cent verloren als het ware.
Mooi werk. Tip voor wat betreft het bovenstaande: gewoon rustig doorgaan, onafhankelijk van of het nou goed gaat of niet.RazorMaron schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 16:02:
Het lijkt alsof er minder ESG uitsluitingen zijn bij NT. Klopt het dat Berkshire bijvoorbeeld niet meer uitgesloten wordt? Novartis stond er eerst ook op maar nu niet meer. Ik kom tot de volgende uitsluitingen:
Jammer dat de reden van de uitsluiting er niet bij staat!
Bij opkomende markten zijn er iets meer uitsluitingen. China Mobile heb ik niet eerder gezien.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
| WALMART HONEYWELL INTERNATIONAL PHILIP MORRIS INTL BOEING CO WELLS FARGO & CO RAYTHEON TECHNOLOGIES LOCKHEED MARTIN CORP GENERAL ELECTRIC CO BHP GROUP (AU) BRITISH AMERICAN TOBACCO ALTRIA GROUP ROYAL DUTCH SHELL A AIRBUS ROYAL DUTCH SHELL B BAYER BHP GROUP (GB) NORTHROP GRUMMAN CORP SAFRAN BARRICK GOLD CORP L3HARRIS TECHNOLOGIES ANGLO AMERICAN GENERAL DYNAMICS CORP MSCI FREEPORT MCMORAN B VOLKSWAGEN VORZUG ALIMENTATION COUCHE B JAPAN TOBACCO SEVEN & I HOLDINGS CO BAE SYSTEMS PPL CORP AMEREN CORPORATION P G & E CORP AMCOR IMPERIAL BRANDS CELANESE CORP FIRSTENERGY CORP JACOBS ENGINEERING GROUP TELEDYNE TECHNOLOGIES LEIDOS HOLDINGS AES CORP EASTMAN CHEMICAL CO MTU AERO ENGINES SWEDISH MATCH EVERGY ROLLS-ROYCE GROUP BOOZ ALLEN HAMILTON A JARDINE MATHESON (USD) MELROSE INDUSTRIES TEXTRON PORSCHE AUTOMOBIL VZG THALES ATLANTIA SOUTH 32 (AU) DRAFTKINGS A MITSUBISHI HEAVY IND CAE HUNTINGTON INGALLS IND VOLKSWAGEN STAMM AGL ENERGY BROOKFIELD RENEWABLE JARDINE STRATEGIC (USD) GFL ENVIRONMENTAL HLD SV ESR CAYMAN SINGAPORE TECH ENGR |
Jammer dat de reden van de uitsluiting er niet bij staat!
Bij opkomende markten zijn er iets meer uitsluitingen. China Mobile heb ik niet eerder gezien.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
| VALE ON CHINA MOBILE GAZPROM (RUB) PETROBRAS PN BANCO BRADESCO PN SAUDI ARAMCO PETROBRAS ON NORILSK NICKEL MMC(RUB) BAJAJ FINANCE GRUPO MEXICO B LARSEN & TOUBRO KT&G CORP(KOREA TOBACCO) HUAZHU GROUP ADR ASTRA INTERNATIONAL ITC TECH MAHINDRA ULTRATECH CEMENT AYALA LAND CHINA SHENHUA ENERGY H TENAGA NASIONAL ADANI GREEN ENERGY ZIJIN MINING GROUP H BANCO BRADESCO ON NTPC INDUSTRIES QATAR TATA STEEL ALLEGRO.EU SOUTHERN COPPER CORP IQIYI ADR A JBS ON CITIC X5 RETAIL GROUP GDR (RU) BAJAJ FINSERV MOBILE TELECOM CO TATA MOTORS YANBU NATL PETROCHEMICAL CHINA YANGTZE A (HK-C) CHINA TELECOM CORP H HANGZHOU HIKVIS A (HK-C) CHINA UNICOM BHARAT PETROLEUM CORP SEEGENE SEVERSTAL (RUB) BAJAJ AUTO ALROSA (RUB) IHH HEALTHCARE MAIL.RU GROUP GDR (RU) SMOORE INTERNATIONAL UNITED TRACTORS LUFAX HOLDING ADR S-OIL CORP CELLTRION PHARM LUPIN OIL & NATURAL GAS CORP TURKIYE GARANTI BANKASI FALABELLA SACI UNIVERSAL ROBINA CORP SK BIOPHARMACEUTICALS AKBANK CENCOSUD JINXIN FERTILITY GROUP HARMONY GOLD MINING CO SAUDI KAYAN PETROCHEM LARSEN AND TOUBRO INFO AGILITY ZEE ENTERTAINMENT ENT MISC BHD KINGSOFT CLOUD HLDGS ADR COAL INDIA TIGER BRANDS YES BANK CHINA RESOURCES POWER EXXARO RESOURCES ZTE CORP H JIANGXI COPPER CO H MUTHOOT FINANCE ABU DHABI ISLAMIC BK(AE) DUZONBIZON CO JOLLIBEE FOODS CORP INDAH KIAT PULP & PAPER POSCO CHEMICAL CO TRENT KMW CO AFRICAN RAINBOW MINERALS SARANA MENARA NUSANTARA ZIJIN MINING A (HK-C) HAIER SMART HOME A(HK-C) KOREA AEROSPACE IND PHARMARON BEIJING H AVICHINA IND & TECH H DR SULAIMAN AL HABIB MED ASELSAN ELEKTRONIK CHINA BOHAI BANK CO H ATACADAO GUDANG GARAM REC ADARO ENERGY PT HUANENG POWER INTL H TURKIYE IS BANKASI C CPFL ENERGIA ON MERDEKA COPPER GOLD ANHUI GUJING DISTILLER B YANZHOU COAL MINING H POLSKA GRUPA ENER HAP SENG CONSOLIDATED ZTE CORP A (HK-C) DOUYU INTERNATIONAL ADR CHINA UTD NETWK A (HK-C) YAPI VE KREDI BANKASI PEARLABYSS SRI TRANG GLOVES FORD OTOMOTIV SANAYI CHINA SHENHUA A (HK-C) AECC AVIATION A (HK-C) HANWHA CORP CHINA POWER INTL PUREGOLD PRICE CLUB RABIGH REFINING & PETRO SHAANXI COAL IND A(HK-C) ACE HARDWARE INDONESIA IFLYTEK CO A (HK-C) YUNNAN ENER NEW A (HK-C) LINGYI ITECH A (HK-C) ANHUI GUJING A (HK-C) OTTOGI CORPORATION HUALAN BIOLOGIC A (HK-C) EASTERN COMPANY AVIC SHENYANG A (HK-C) SUNGROW POWER A (HK-C) SDIC POWER HLDGS A(HK-C) HEBEI CONSTRUCTION GRP H DASHENLIN PHARMA A(HK-C) INNER MONGOL BAO A(HK-C) OPPEIN HOME GRP A (HK-C) ZHEJIANG DINGLI A (HK-C) JASON FURNITURE A (HK-C) CHINA ZHESHANG A (HK-C) SUZHOU DONGSHAN A (HK-C) JIANGXI COPPER A (HK-C) HANGZHOU FIRST A (HK-C) KUANG-CHI TECH A (HK-C) GD POWER DEV CO A (HK-C) INSPUR ELECTRS A (HK-C) YTO EXPRESS GRP A (HK-C) GUANGZHOU TINCI A (HK-C) CHINA SPACESAT A (HK-C) GUANGDONG KINLO A (HK-C) FAW JIEFANG GRP A (HK-C) SHANGHAI BAIRUN A (HK-C) HUANENG POWER A (HK-C) SKSHU PAINT A (HK-C) ADDSINO CO A (HK-C) SHENZHEN SC NEW A (HK-C) JA SOLAR TECH A (HK-C) JIUGUI LIQUOR A (HK-C) SHENZHEN CAPCHEM A(HK-C) GUOLIAN SEC A (HK-C) SINOMA SCIENCE A (HK-C) TEBIAN ELEC APP A (HK-C) GUANGZHOU YUEXI A (HK-C) GUANGDONG HONGDA A(HK-C) XIAMEN INTRETECH A(HK-C) SHANGHAI LINGANG A(HK-C) CHIFENG JILONG A (HK-C) TONGLING NONFER A (HK-C) YANZHOU COAL A (HK-C) SHENZHEN MTC A (HK-C) JOINCARE PHARMA A (HK-C) BEIJING BDSTAR A (HK-C) LAKALA PAYMENT A (HK-C) GUANGDONG XINBAO A(HK-C) C&S PAPER A (HK-C) CHINA AVIONICS A (HK-C) SHANDONG PHARMA A (HK-C) BEIJING KUNLUN A (HK-C) WANGFUJING GRP A (HK-C) SICHUAN MACCURA A (HK-C) HUADIAN POWER A (HK-C) QIANHE CONDIMENT A(HK-C) SHANXI XISHAN A (HK-C) SHENZHEN ENERGY A (HK-C) SANQUAN FOOD CO A (HK-C) EAST GROUP A (HK-C) GUANGHUI ENER A (HK-C) SHANXI LUAN ENV A (HK-C) SHANGHAI ELECT A (HK-C) AEROSPACE TIMES A (HK-C) GUANGDONG HEC A (HK-C) |
[ Voor 59% gewijzigd door noslen op 26-03-2021 22:45 ]
Tip: doe dit pas als je 1x per week of minder vaak inlogt. De komende tijd ga je het nog erg spannend vinden als je aandeeltje van 70 euro naar 65 of 75 euro gaat. Zo gaat het nou eenmaal aan het begin. Zorg dat je geen geld belegt dat je niet kan missen en blijf vooral periodiek (bijv. elke maand) inleggen. Of het nou goed gaat of juist slecht. Zo lang je door blijft gaan, heb je een gouden beslissing gemaakt om op je 18e te beginnen.RazorMaron schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 16:02:
Ik betrapte mezelf erop dat ik gisteren wel 15x oid DEGIRO heb geopend haha.Longcat schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 23:10:
[...]
Tip: doe dit pas als je 1x per week of minder vaak inlogt. De komende tijd ga je het nog erg spannend vinden als je aandeeltje van 70 euro naar 65 of 75 euro gaat. Zo gaat het nou eenmaal aan het begin. Zorg dat je geen geld belegt dat je niet kan missen en blijf vooral periodiek (bijv. elke maand) inleggen. Of het nou goed gaat of juist slecht. Zo lang je door blijft gaan, heb je een gouden beslissing gemaakt om op je 18e te beginnen.
Ik ben niet echt bang voor verlies oid, historisch gezien zijn Index Funds gewoon langzame stijgers, biedt natuurlijk geen garantie voor de toekomst maar ja. Verder verwacht ik ook niet winst oid op korte termijn, dat heb ik allang uit m’n hoofd gezet. Dus als ie daalt met €10 doet dat me vrij weinig.
Nieuwe ATH voor de S&P 500.
Cnbc.comThe S&P 500 rose 1.7% to 3,974.54, hitting a record closing high and bringing its 2021 gains to 5.8%. The Nasdaq Composite erased a 0.8% loss and ended the session 1.2% higher to 13,138.72.
Ik kijk ook eigenlijk gewoon dagelijks erop hoor ook al beleg ik al 5 jaar. Gaat er meer om dat je er niet mee handeltLongcat schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 23:10:
[...]
Tip: doe dit pas als je 1x per week of minder vaak inlogt. De komende tijd ga je het nog erg spannend vinden als je aandeeltje van 70 euro naar 65 of 75 euro gaat. Zo gaat het nou eenmaal aan het begin. Zorg dat je geen geld belegt dat je niet kan missen en blijf vooral periodiek (bijv. elke maand) inleggen. Of het nou goed gaat of juist slecht. Zo lang je door blijft gaan, heb je een gouden beslissing gemaakt om op je 18e te beginnen.
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Die twee zijn sterk gecorreleerd.KW25 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 08:17:
[...]
Ik kijk ook eigenlijk gewoon dagelijks erop hoor ook al beleg ik al 5 jaar. Gaat er meer om dat je er niet mee handelt
Ik heb een plan bedacht en daar ga ik me aan houden, en daar blijf ik gewoon verder vanaf en met wat zakgeld ga ik gewoon kijken wat ik er van kan maken. Moest eerst ff sommige van die vragen/tests doen op de giro anders kon ik bijvoorbeeld TUI niet kopen, maar dat is verder allemaal gelukt.
Over dat formulier W-8BEN, hebben jullie verlaagd bronbelastingtarief op inkomsten afkomst uit de Verenigde Staten. Het is het laatste formulier, maar voor mij is het niet helemaal helder of ik dit moet aanvragen of niet. Heb hem ook nog niet ingevuld aangezien ik niet in de penarie wil komen qua belastingen.
Is dat een persoonlijke observatie of is dat een uitkomst uit een studie?
Los daarvan lijkt het me wel aannemelijk hoor. Ik kijk zelf eigenlijk dagelijks, vaak meerdere malen. Ik neem me wel eens voor om er mee te stoppen maar dat is me nog niet echt gelukt. Ik vind het ook wel leuk. Maar het leidt bij mij zelf (nog) niet tot onnodige handelen dus loopt het wel los denk ik.
Ik bracht het alsof het een feit was, maar het is een persoonlijke observatie inderdaad. Hoe vaker je inlogt, hoe hoger de 'geobserveerde volatiliteit' is. Koersen lijken veel meer te bewegen als je elke dag een koers ziet i.p.v. 1x per week/maand. Bovendien ben je al ingelogd, dus een transactie is snel gemaakt. Als beurzen 5% dalen, dan ga je wellicht zoeken naar artikelen die verklaren waarom, met angstzaaiende headlines.Pistachenootje schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 11:18:
[...]
Is dat een persoonlijke observatie of is dat een uitkomst uit een studie?
Los daarvan lijkt het me wel aannemelijk hoor. Ik kijk zelf eigenlijk dagelijks, vaak meerdere malen. Ik neem me wel eens voor om er mee te stoppen maar dat is me nog niet echt gelukt. Ik vind het ook wel leuk. Maar het leidt bij mij zelf (nog) niet tot onnodige handelen dus loopt het wel los denk ik.
Toen ik nog in de ETF's zat, keek ik ook dagelijks en handelde ik inderdaad ook niet. Er is echter wel een groot verschil tussen iemand als ik die al langer maandelijks inlegt en inmiddels een aardig bedrag heeft opgebouwd (en in jouw geval nog een stuk meer) en daarmee ook gewend is geraakt aan koersschommelingen, en een 18-jarige die net zijn eerste belegging heeft gedaan.
Ik log ook erg vaak in en heb week geleden mijn eerste belegging gedaan. Maar ben 40 en geen 18 en heb wel aardig beeld hoe economie werkt dat maakt het wel makkelijker (vind ik zelf) ik schrik daarom ook verder niet van schommelingen.Longcat schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 11:38:
[...]
Ik bracht het alsof het een feit was, maar het is een persoonlijke observatie inderdaad. Hoe vaker je inlogt, hoe hoger de 'geobserveerde volatiliteit' is. Koersen lijken veel meer te bewegen als je elke dag een koers ziet i.p.v. 1x per week/maand. Bovendien ben je al ingelogd, dus een transactie is snel gemaakt. Als beurzen 5% dalen, dan ga je wellicht zoeken naar artikelen die verklaren waarom, met angstzaaiende headlines.
Toen ik nog in de ETF's zat, keek ik ook dagelijks en handelde ik inderdaad ook niet. Er is echter wel een groot verschil tussen iemand als ik die al langer maandelijks inlegt en inmiddels een aardig bedrag heeft opgebouwd (en in jouw geval nog een stuk meer) en daarmee ook gewend is geraakt aan koersschommelingen, en een 18-jarige die net zijn eerste belegging heeft gedaan.
Persoonlijk vind ik het wel leuk om af en toe naar de dagschommelingen te kijken voor de ETF's die ik heb.
Bij mijn beleggingsfondsen via Fitvermogen kijk ik eigenlijk wel elke avond wel even.
Nog een andere vraag voor de Portfolio Perfomance gebruikers, die ook aan een aandelenplan van hun werkgever deelnemen: wanneer zet je de aandelen in PP? Op het moment dat bekend is hoeveel aandelen je krijgt of op het moment van bijschrijven op de beleggingsrekening
Bij mijn beleggingsfondsen via Fitvermogen kijk ik eigenlijk wel elke avond wel even.
Nog een andere vraag voor de Portfolio Perfomance gebruikers, die ook aan een aandelenplan van hun werkgever deelnemen: wanneer zet je de aandelen in PP? Op het moment dat bekend is hoeveel aandelen je krijgt of op het moment van bijschrijven op de beleggingsrekening
Het lijkt mij meer dan logisch dat zodra je ze in bezit hebt je ze dan verwerkt in PP. Wel of geen aankondiging, alles kan veranderen op het moment van de aankondiging en de transactie.
Nieuwe Ben Felix video over factor investing.
YouTube: Five Factor Investing with ETFs
Larger companies like Apple and Tesla make up a larger portion of the market compared to smaller companies, and these relative weights are reflected in a market capitalization weighted index fund. Letting the market dictate your portfolio weights has lots of advantages, but pushing the fundamental logic behind index investing one step further leads to the potential for significant improvements in portfolio construction.
Mooie aankoop op de top, zal vanaf nu alleen maar goedkoper worden. Mooi toch?RazorMaron schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 16:02:
[Afbeelding]
Ik vind het jammer dat hij niet precies uitlegt wat precies de 5 factoren zijn. Grootste deel van de video was laten zien van resultaten en de geschiedenis. Maar goed, de informatie is elders te vinden en maakt het niet een mindere videoPistachenootje schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 16:02:
[...]
[ Voor 9% gewijzigd door Qunix op 27-03-2021 17:22 ]
Als we het over de VWRL hebben dan hebben we het over EAM | VWRL | IE00B3RBWM25 neem ik aan? Zag er namelijk 4 staan en deze is in EUR en Euronext Amsterdam (als ik het goed gegoogled heb
)
Ik ga er vanuit van wel, maar voor dat ik maandag er een lading koop om een start te maken met mijn plan wil ik wel de juiste hebben.
Ik ga er vanuit van wel, maar voor dat ik maandag er een lading koop om een start te maken met mijn plan wil ik wel de juiste hebben.
[ Voor 26% gewijzigd door WeAreLegion op 27-03-2021 17:57 ]
@Kraakmand Een link als antwoord is niet handig.
@RazorMaron Het fonds dat je hebt gekozen keert per kwartaal dividend uit. Misschien is het handiger om een fonds te kiezen dat herinvesteert? Ik weet niet of dat werkelijk voordeliger uitpakt (wie het weet mag het zeggen). In theorie heb je dan geen probleem met dividendbelasting.
Je loopt bij beleggen in de VS een valutarisico (dollar/euro).
@RazorMaron Het fonds dat je hebt gekozen keert per kwartaal dividend uit. Misschien is het handiger om een fonds te kiezen dat herinvesteert? Ik weet niet of dat werkelijk voordeliger uitpakt (wie het weet mag het zeggen). In theorie heb je dan geen probleem met dividendbelasting.
Ja, maar het is voornamelijk behaald in het laatste 1,5 uur vrijdag voor sluiting toen het ineens omhoog schoot. Op dat tijdstip zullen minder handelaren actief zijn.
In dat soort situaties is het handig om de kernselectie van DeGiro erbij te pakken. Dan weet je dat je, onder bepaalde voorwaarden, gratis kan handelen.WeAreLegion schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 17:56:
Als we het over de VWRL hebben dan hebben we het over EAM | VWRL | IE00B3RBWM25 neem ik aan? Zag er namelijk 4 staan en deze is in EUR en Euronext Amsterdam (als ik het goed gegoogled heb)
@WeAreLegion je kunt bij de giro zeer makkelijk filteren
Selecteer bij etf’s -> soort “trackers gratis” en dan bij beurs -> Euronext amsterdam . Dan kan het niet mis en bespaar je transactiekosten .
Selecteer bij etf’s -> soort “trackers gratis” en dan bij beurs -> Euronext amsterdam . Dan kan het niet mis en bespaar je transactiekosten .
500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO
Dat is wel handig inderdaadCodeoranje schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 18:18:
@WeAreLegion je kunt bij de giro zeer makkelijk filteren
@Pistachenootje Thanks! Had de tarieven al bekeken inderdaad. Voor nu is het vooral voor de toekomst ETF's en ik ga wat met Bux kijken met wat zakgeld.
[ Voor 15% gewijzigd door WeAreLegion op 27-03-2021 18:50 ]
Sarcasme? Het is de bedoeling dat het aandeel jaren blijft staan, in de hoop dat ie door de jaren heen stijgt natuurlijk.Wietsee. schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 16:58:
[...]
Mooie aankoop op de top, zal vanaf nu alleen maar goedkoper worden. Mooi toch?
Ik snap niet helemaal wat dat te maken heeft met de aanvraag voor bronbelastingstarief? Of is het gewoon een algemene tip?mrmrmr schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 18:08:
@RazorMaron Het fonds dat je hebt gekozen keert per kwartaal dividend uit. Misschien is het handiger om een fonds te kiezen dat herinvesteerd? Ik weet niet of dat werkelijk voordeliger uitpakt (wie het weet mag het zeggen). In theorie heb je dan geen probleem met dividendbelasting.
Snap ik, maar helaas moet ik je teleurstellen. De beurs zal niet door de 100-jarige trend heen brekenRazorMaron schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 19:57:
[...]
Sarcasme? Het is de bedoeling dat het aandeel jaren blijft staan, in de hoop dat ie door de jaren heen stijgt natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Wietsee. op 27-03-2021 19:59 ]
Suggereer je dat het überhaupt te laat is om in te stappen in de beurs? Dat dat schip al maanden/jaren is vertrokken?Wietsee. schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 19:58:
[...]
Snap ik, maar helaas moet ik je teleurstellen. De beurs zal niet door de 100-jarige trend heen breken. Daar gaan velen straks nog achterkomen.
[Afbeelding]
Ik vermoed dat het volgende scenario gaat gelden voor Amerikaanse en Europese aandelen: https://www.telegraaf.nl/...-weer-boven-30-000-puntenRazorMaron schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 20:01:
[...]
Suggereer je dat het überhaupt te laat is om in te stappen in de beurs? Dat dat schip al maanden/jaren is vertrokken?
Het is nooit te laat om in te stappen in de beurs, maar wat ik er van begrijp gaat het om het gewoon verhandelen van aandelen er wel om dat je kijkt naar een bedrijf en wat ze doen, hoeveel geld ze hebben, waar ze voorstaan of en product hebben wat dat geld waard is. Het gewoon kopen van een aandeel omdat het nu stijgt is volgens mij nooit een goede strategie. Maar goed kan het natuurlijk mis hebbenRazorMaron schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 20:01:
[...]
Suggereer je dat het überhaupt te laat is om in te stappen in de beurs? Dat dat schip al maanden/jaren is vertrokken?
Of ik snap het artikel niet, maar wat er in het artikel staat is toch alleen maar positief? Ik lees er nergens wat over een daling wat je in je vorige post beweerde.Wietsee. schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 20:03:
[...]
Ik vermoed dat het volgende scenario gaat gelden voor Amerikaanse en Europese aandelen: https://www.telegraaf.nl/...-weer-boven-30-000-punten
Vandaar dat ik ook in de S&P 500 beleg, zulke Index Funds zijn over het algemeen gewoon veilige opties voor lange termijn en je hoeft niet specifiek onderzoek te doen naar de bedrijven die erin zitten.WeAreLegion schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 20:06:
[...]
Het is nooit te laat om in te stappen in de beurs, maar wat ik er van begrijp gaat het om het gewoon verhandelen van aandelen er wel om dat je kijkt naar een bedrijf en wat ze doen, hoeveel geld ze hebben, waar ze voorstaan of en product hebben wat dat geld waard is. Het gewoon kopen van een aandeel omdat het nu stijgt is volgens mij nooit een goede strategie. Maar goed kan het natuurlijk mis hebben
Dat lijkt me persoonlijk onzin maar doemdenkers heb je altijd. Ik vind het wel verstandiger om wereldwijd te spreiden. Er bestaat namelijk wel een kans dat de VS een Japan scenario krijgt met zo'n 20 jaar geen winst op de beurs. Ik zou daarom eerder in VWRL inleggen dan alleen in VUSA.RazorMaron schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 20:01:
[...]
Suggereer je dat het überhaupt te laat is om in te stappen in de beurs?
Gelukkig hoeft het koerslijntje niet door het trendlijntje te gaan voor stijgende koersen.Wietsee. schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 19:58:
[...]
Snap ik, maar helaas moet ik je teleurstellen. De beurs zal niet door de 100-jarige trend heen breken. Daar gaan velen straks nog achterkomen.
[Afbeelding]
@RazorMaron De beurzen kunnen natuurlijk dalen zoals Wietsee suggereert (al doet diegene dat met iets te veel vertrouwen in zichzelf en technische analyse

Grappig om te zien dat sommigen het zweren op technische analyse terwijl andere mensen juist aangeven dat je totaal niet naar de geschiedenis moet kijken aangezien daar 0 garantie in zit voor de toekomst.Longcat schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 20:25:
[...]
Gelukkig hoeft het koerslijntje niet door het trendlijntje te gaan voor stijgende koersen.
@RazorMaron De beurzen kunnen natuurlijk dalen zoals Wietsee suggereert (al doet diegene dat met iets te veel vertrouwen in zichzelf en technische analyse
Desondanks vind ik het wel tof dat er mensen zijn met verschillende visies, zo leer ik alleen maar meer.
Moet eerlijk zeggen dat ik wel echt een verleiding heb om meer te gaan beleggen, maar dan gaat het geheid fout en ben je ook mentaal gevoeliger voor dalingen.
@Pistachenootje Wereldwijd beleggen ga ik inderdaad ook doen, VWSL is denk ik ook het volgende aandeel wat ik koop. Misschien het maandje daarop eens even kijken naar een aandeel in een individueel bedrijf mocht ik het aandurven, en anders weer een index fund.
Hoe kijken jullie eigenlijk tegenover 'penny stocks'?
@RazorMaron Wat je als 18-jarige vooral nodig hebt is discipline en geduld. Meer beleggen heeft niet zo veel zin. Ik ga ervan uit dat je inkomen en vermogen beperkt zijn, zeker vergeleken met je toekomstige inkomen. Dan is het vooral zaak om de tijd in je voordeel te laten werken, wat je ook van plan bent door elke maand een stukje van je salaris opzij te zetten om te beleggen.
Als je nu te hard van stapel loopt, ga je wellicht domme dingen doen (zoals individuele aandelen of opties kopen zonder due diligence te doen). Vervolgens maak je een groot verlies en zweer je beleggen jarenlang af. Dat is veel mensen gebeurd in de jaren '90-'00.
edit:
Als je nu te hard van stapel loopt, ga je wellicht domme dingen doen (zoals individuele aandelen of opties kopen zonder due diligence te doen). Vervolgens maak je een groot verlies en zweer je beleggen jarenlang af. Dat is veel mensen gebeurd in de jaren '90-'00.
edit:
Valt onder 'domme dingen doen' waar ik het net over had.RazorMaron schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 20:34:
[...]
Misschien het maandje daarop eens even kijken naar een aandeel in een individueel bedrijf mocht ik het aandurven, en anders weer een index fund.
Hoe kijken jullie eigenlijk tegenover 'penny stocks'?
[ Voor 23% gewijzigd door Longcat op 27-03-2021 20:40 ]
@RazorMaron VWRL is de naam van de wereld ETF. Penny stocks hou ik me niet mee bezig en dat zou ik jou ook adviseren. Zonder gedegen onderzoek ben je gewoon aan het gokken.
Een grafiek gebaseerd op 4 meetpunten. 1 top eind 1930, 1 bodem eind 1930, en 2 toppen in 2007/2021? Das echt super betrouwbaar IMO. En waarom niet echt 100+ jaar maar vanaf 1936, klopt anders de TA niet?Wietsee. schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 19:58:
[...]
[Afbeelding]
Waarom niet uitschieters wegfilteren (want die koersen waren blijkbaar niet terecht), net zoals je in statistiek vaak hoogste/laagste waardes negeert of ervoor corrigeert?
Grafiek vanaf pakweg 1940 loopt veel stijler bijvoorbeeld en krijg je hele andere boven/ondergrens en trend.
Kan zijn dat ik iets cruciaals mis uit de TA wereld. Lijkt me vooral gevalletje van werken naar een gewenste uitkomt.
[ Voor 17% gewijzigd door Xanaroth op 28-03-2021 00:15 ]
Anoniem: 455473
Zelfs met gedegen onderzoek ben je aan het gokken.Pistachenootje schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 20:39:
@RazorMaron VWRL is de naam van de wereld ETF. Penny stocks hou ik me niet mee bezig en dat zou ik jou ook adviseren. Zonder gedegen onderzoek ben je gewoon aan het gokken.
Luisteren jullie ook naar podcasts over beleggen? Zelf luister ik nu 'Jong Beleggen' van Pim Verlaan om een beetje meer algemene kennis omtrent beleggen te verkrijgen.
Podcasts beluister ik eigenlijk nooit. Zat al wel vaak te twijfelen om dat te gaan doen en niet alleen voor aandelen.RazorMaron schreef op zondag 28 maart 2021 @ 09:22:
Luisteren jullie ook naar podcasts over beleggen? Zelf luister ik nu 'Jong Beleggen' van Pim Verlaan om een beetje meer algemene kennis omtrent beleggen te verkrijgen.
Tomorrow is not today!
Als ik kan kiezen waar ik mijn tijd aan besteed, dan doe ik dat aan iets waar ik veel verschillende meningen hoor. Bijvoorbeeld hier. Een podcast of YouTube-kanaal is vaak erg eenzijdig, en de maker heeft vaak ook nog belang bij het verhaal dat verteld wordt. Nuance verkoopt niet, dus dat kom je weinig tegen bij mensen die er geld mee willen verdienen. Voorkom die bubbel, haal je informatie van zoveel mogelijk verschillende bronnen en onthoud dat er niet slechts één waarheid is, hoe vaak mensen dat ook zullen beweren.RazorMaron schreef op zondag 28 maart 2021 @ 09:22:
Als ik podcasts luister dan is het meestal naar:RazorMaron schreef op zondag 28 maart 2021 @ 09:22:
-Bogleheads on Investing podcast
-Morningstar the Longview podcast
-Rational Reminder podcast met Ben Felix
-Sound Investing met Paul Merriman
-Interviews met o.a. Larry Swedroe, Wade Pfau, Paul Kitces bij div. podcasts.
[ Voor 12% gewijzigd door Pistachenootje op 28-03-2021 12:09 ]
Ik denk (weet het niet zeker) dat een Amerikaans beleggingsbedrijf die herbelegt zelf de belastingzaken regelt. Zodoende hoef je geen formulier in te vullen en wordt dividend automatisch in aandelen gestoken. Zoals ik zei: ik weet niet of dat uiteindelijk netto iets oplevert.RazorMaron schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 19:57:
Ik snap niet helemaal wat dat te maken heeft met de aanvraag voor bronbelastingstarief? Of is het gewoon een algemene tip?
De S&P 500 lijkt me prima om voor koerswinst in te beleggen. Als het omlaag gaat, gaat het vaak snel weer omhoog door de stuwende krachten in de VS. Recent is het flink gestegen. Ik denk dat dat komt doordat mensen zijn overgestapt van de dalende tech aandelen (Nasdaq) naar de "veiliger" geachte aandelen in de S&P 500. Als een koers al flink gestegen is, is er effectief minder te behalen winst over. Maar dat is voor mij geen reden om in iets anders te stappen. Als ik nu zou instappen zou het ook in de S&P 500 gaan.
Wereldwijd beleggen is veiliger, maar een flink deel van de aandelen van wereldwijde beleggingsfondsen zijn Amerikaans. Meestal de meerderheid van de aandelen.
De AEX is realistischer zonder de overwaarderingen die je in de VS ziet. Dus indexbeleggen daarin kan op de zeer lange termijn. Waarschijnlijk beleg je al in eigen land als je een baan hebt met een Nederlands pensioen.
Verder ben ik het eens met de stelling dat je er geen geld in moet steken dat je kan missen. Je hebt op jouw leeftijd nog volop kosten in de nabije toekomst: huis, inrichting, gezin. De rente op rente wiskunde gaat in de praktijk mank in het dat je 40 jaar geleden de benodigde ton helemaal niet beschikbaar had. Dat geldt althans voor de meesten onder ons.
In de basis denk ik dat het een redelijke podcast is, maar je moet wel bedenken dat hij soms naar mijn idee ook gewoon aan het gokken is en op gevoel belegd.RazorMaron schreef op zondag 28 maart 2021 @ 09:22:
En dus nog 'lerende' is, bepaalde begrippen worden redelijk simpel uitgelegd, maar soms ben ik het niet met alles eens. Heel simpel voorbeeld, in aflevering 9 of 10 geeft hij als tip om aandelen met market order te kopen, wmbt een grote no-go.
Verdienmodel bij die podcast is snel duidelijk. Een online portfolio tracker (ala portfolio performance) voor 5 euro per maand.Anakha schreef op zondag 28 maart 2021 @ 11:15:
[...]
Als ik kan kiezen waar ik mijn tijd aan besteed, dan doe ik dat aan iets waar ik veel verschillende meningen hoor. Bijvoorbeeld hier. Een podcast of YouTube-kanaal is vaak erg eenzijdig, en de maker heeft vaak ook nog belang bij het verhaal dat verteld wordt. Nuance verkoopt niet, dus dat kom je weinig tegen bij mensen die er geld mee willen verdienen. Voorkom die bubbel, haal je informatie van zoveel mogelijk verschillende bronnen en onthoud dat er niet slechts één waarheid is, hoe vaak mensen dat ook zullen beweren.
Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
Mooie lijst. Het gedachtegoed van de bogleheads bevalt mij meestal wel.Pistachenootje schreef op zondag 28 maart 2021 @ 12:06:
[...]
Als ik podcasts luister dan is het meestal naar:
-Bogleheads on Investing podcast
-Morningstar the Longview podcast
-Rational Reminder podcast met Ben Felix
-Sound Investing met Paul Merriman
-Interviews met o.a. Larry Swedroe, Wade Pfau, Paul Kitces bij div. podcasts.
Zelf luisterde ik qua podcasts een tijdje naar twee van Bloomberg:
-What goes up
-Trillions
Beide natuurlijk erg op de actualiteit in de VS gericht, maar desalniettemin interessant om te volgen.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.mrmrmr schreef op zondag 28 maart 2021 @ 12:13:toon volledige bericht
[...]
Ik denk (weet het niet zeker) dat een Amerikaans beleggingsbedrijf die herbelegt zelf de belastingzaken regelt. Zodoende hoef je geen formulier in te vullen en wordt dividend automatisch in aandelen gestoken. Zoals ik zei: ik weet niet of dat uiteindelijk netto iets oplevert.
De S&P 500 lijkt me prima om voor koerswinst in te beleggen. Als het omlaag gaat, gaat het vaak snel weer omhoog door de stuwende krachten in de VS. Recent is het flink gestegen. Ik denk dat dat komt doordat mensen zijn overgestapt van de dalende tech aandelen (Nasdaq) naar de "veiliger" geachte aandelen in de S&P 500. Als een koers al flink gestegen is, is er effectief minder te behalen winst over. Maar dat is voor mij geen reden om in iets anders te stappen. Als ik nu zou instappen zou het ook in de S&P 500 gaan.
Wereldwijd beleggen is veiliger, maar een flink deel van de aandelen van wereldwijde beleggingsfondsen zijn Amerikaans. Meestal de meerderheid van de aandelen.
De AEX is realistischer zonder de overwaarderingen die je in de VS ziet. Dus indexbeleggen daarin kan op de zeer lange termijn. Waarschijnlijk beleg je al in eigen land als je een baan hebt met een Nederlands pensioen.
Verder ben ik het eens met de stelling dat je er geen geld in moet steken dat je kan missen. Je hebt op jouw leeftijd nog volop kosten in de nabije toekomst: huis, inrichting, gezin. De rente op rente wiskunde gaat in de praktijk mank in het dat je 40 jaar geleden de benodigde ton helemaal niet beschikbaar had. Dat geldt althans voor de meesten onder ons.
Yup, leuk om te horen, heb ik wel inspiratie opgedaan. Ik beschouw het als een extra informatiekanaal. Net als het FD, Yahoo Finance e.d.RazorMaron schreef op zondag 28 maart 2021 @ 09:22:
Ja er is een hoop gebeurd afgelopen paar dagen.Anoniem: 455473 schreef op zondag 28 maart 2021 @ 23:42:
https://www.bloomberg.com...and-set-for-volatile-open
Wordt interessant Maandag
-Discovery en ViacomCBS lagen vrijdag tegen beurssluiting opeens op -30% en gaan geruchten maar niemand heeft een officieel statement gemaakt. (lijkt dus niet iets fundamenteels mis te zijn met deze bedrijven)
-GFG Alliance heeft de UK om geld gevraagd omdat ze op het punt van faillsement staan, maar dat verzoek is afgewezen (https://www.reuters.com/a...out-plea-ft-idUSL1N2LQ075) Het greensill schandaal spreidt zich uit. Dit heeft gevolgen op de staalmarkt, en laat die nou net eentje zijn waar nu al schaarste heerst.
-verder wordt er verwacht dat biden een toespraak gaat houden om de infrastuctuur een boost te geven.
(https://www.cnbc.com/2021...alth-and-family-care.html)
- Website: https://istheshipstillstuck.com/ geeft als antwoord: Ja. (alhoewel dit meer gevolgen heeft voor europa dan voor amerika.)
-Laatste week voor einde van de maand, en volgens mij ook het kwartaal. En dan is er nog GME met en een negatieve beta (volgens bloomberg), en als je bedenkt dat de piek van februari gebeurde ook in de laatste twee dagen van de maand kon dit nog wel eens een onrustige week worden.
Ik heb iig geld klaarstaan om de dips te kopen. $MT $CLF $II-VI $BB

ora et labora
Thanks, goede aanvulling. Ben benieuwd wat er gebeurd. Ben benieuwd of mijn SQQQ calls gaan printenmrc4nl schreef op maandag 29 maart 2021 @ 00:16:toon volledige bericht
[...]
Ja er is een hoop gebeurd afgelopen paar dagen.
-Discovery en ViacomCBS lagen vrijdag tegen beurssluiting opeens op -30% en gaan geruchten maar niemand heeft een officieel statement gemaakt. (lijkt dus niet iets fundamenteels mis te zijn met deze bedrijven)
-GFG Alliance heeft de UK om geld gevraagd omdat ze op het punt van faillsement staan, maar dat verzoek is afgewezen (https://www.reuters.com/a...out-plea-ft-idUSL1N2LQ075) Het greensill schandaal spreidt zich uit. Dit heeft gevolgen op de staalmarkt, en laat die nou net eentje zijn waar nu al schaarste heerst.
-verder wordt er verwacht dat biden een toespraak gaat houden om de infrastuctuur een boost te geven.
- Website: https://istheshipstillstuck.com/ geeft als antwoord: Ja. (alhoewel dit meer gevolgen heeft voor europa dan voor amerika.)
-Laatste week voor einde van de maand, en volgens mij ook het kwartaal. En dan is er nog GME met en een negatieve beta (volgens bloomberg), en als je bedenkt dat de piek van februari gebeurde ook in de laatste twee dagen van de maand kon dit nog wel eens een onrustige week worden.
Je mist https://seekingalpha.com/...n-20b-in-stocks-on-fridaymrc4nl schreef op maandag 29 maart 2021 @ 00:16:toon volledige bericht
[...]
Ja er is een hoop gebeurd afgelopen paar dagen.
Even >20B US$ aan stocks, mogelijk zelfs >30B, verkopen ivm failliet fonds. Dat zijn geen misselijke hoeveelheden die je 'eventjes' kunt dumpen tijdens de gewone uurtjes. Laat het nou net een grote partij in o.a. Discovery/Viacom zijn geweest.
Hoewel de daling al eerder is ingezet op die aandelen als gevolg van extra aandelen uitgifte na pieken dankzij x4 gaan van de koers in een half jaar tijd. Lijkt dus meer kwestie van opstapelen van slecht nieuws daar voor de korte termijn aandeelhouder.
Iets waarbij vermoed wordt dat andere bedrijven daar ook al fracties van verliezen aan claimen als gevolg. https://seekingalpha.com/...b-loss-due-to-a-us-client
Een fractie van 20-30B is in dit geval 2B, wat niet misselijk is op een 20B market cap bedrijfje.
[ Voor 15% gewijzigd door Xanaroth op 29-03-2021 08:28 ]
Creditsuise gaat ook al <niet> lekker lees ik net https://www.cnbc.com/2021...fund-warns-of-losses.htmlXanaroth schreef op maandag 29 maart 2021 @ 08:17:
[...]
Je mist https://seekingalpha.com/...n-20b-in-stocks-on-friday
Even >20B US$ aan stocks, mogelijk zelfs >30B, verkopen ivm failliet fonds. Dat zijn geen misselijke hoeveelheden die je 'eventjes' kunt dumpen tijdens de gewone uurtjes. Laat het nou net een grote partij in o.a. Discovery/Viacom zijn geweest.
Hoewel de daling al eerder is ingezet op die aandelen als gevolg van extra aandelen uitgifte na pieken dankzij x4 gaan van de koers in een half jaar tijd. Lijkt dus meer kwestie van opstapelen van slecht nieuws daar voor de korte termijn aandeelhouder.
Iets waarbij vermoed wordt dat andere bedrijven daar ook al fracties van verliezen aan claimen als gevolg. https://seekingalpha.com/...b-loss-due-to-a-us-client
Een fractie van 20-30B is in dit geval 2B, wat niet misselijk is op een 20B market cap bedrijfje.
En dat na hun verlies in tromgeroffel.... Greensill.

ora et labora
"a U.S. client"mrc4nl schreef op maandag 29 maart 2021 @ 08:35:
[...]
Creditsuise gaat ook al <niet> lekker lees ik net https://www.cnbc.com/2021...fund-warns-of-losses.html
En dat na hun verlies in tromgeroffel.... Greensill.
"a U.S. hedge fund"
Zoals menig poster online ook al zegt: we all know who that is. Waarom zeggen ze het dan niet gewoon. Verwacht nog wel wat meer meldingen, want deze 2 waren vast niet de enigen die hier zwaar de shit in gaan en voor market open nog snel met berichten komen. Verwacht ergens ook nog wel een ABN/ING/RABO bericht, die zitten vaak ook in de meer obscure hoek.
edit: zie nu dat het mogelijk 1 geheel event is ipv losse events voor Viacom CBS/Archegos verhaal.
- Archegos zit in de knel als China regels aanpast, koopt extra-extra Viacom op ter compensatie.
- Viacom CBS ziet koers exploderen dankzij deze enorme aankopen (met hefboom) achteraf blijkbaar vrijwel volledig pump vanuit Archegos
- ViacomCBS ziet de koers als onrealistisch en onhoudbaar, GME-style, en denkt daar voor bedrijf en long-term aandeelhouders profijt van te halen door extra aandelen uitgifte op de onhoudbare record koers ipv bonds uitgifte.
- Koers daalt (-10% maandag) als gevolg van aandelen uitgifte melding.
- Dalende koers en uitgifte stuurt men massaal naar de uitgang, en daarmee Archegos naar liquidatie want hefbomen. Daarna is de daling o.a. vrijdag vrijwel volledig verkopen van de posite uit dat ene fonds.
Zo gaat dus een multi miljarden fonds pump verhaal ten onder aan zichzelf omdat extra aandelen uitgifte interessanter was geworden dan schulden uitgifte.
[ Voor 62% gewijzigd door Xanaroth op 29-03-2021 09:06 ]
Hierbij nog wat “actuele” info van begin maart over het omvallen van greensill.
https://www.tijd.be/onder...witter&utm_source=dlvr.it
https://www.tijd.be/onder...witter&utm_source=dlvr.it
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
Interessant. Een beetje een rehash van zijn vergelijkbare video uit 2018: YouTube: Should You Be Factor Investing?Pistachenootje schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 16:02:
[...]
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
https://nos.nl/artikel/23...door-700-puntengrens.html
AEX 700 punten aangetikt (inmiddels ietsjes eronder).
AEX 700 punten aangetikt (inmiddels ietsjes eronder).
Het is al weer een tijdje geleden dat ik die heb gezien maar van wat ik me herinner was die eerste video een stuk minder positief in z'n oordeel, correct?Herko_ter_Horst schreef op maandag 29 maart 2021 @ 10:56:
[...]
Interessant. Een beetje een rehash van zijn vergelijkbare video uit 2018: YouTube: Should You Be Factor Investing?
Los daarvan gaat dit over 5 factor investing en wat andere inhoud zoals zijn nieuwe paper.
Voor wie het interessant vind: https://www.credit-suisse...ed-hedge-fund-202103.html
In elk geval lijken op dit moment Morgan Stanley, Goldman Sachs, CreditSuisse, Nomura tot de getroffen groep te behoren. De eerste 2 waren er heel vroeg bij, met beperkte verliezen als gevolg, maar de laatste 2 mogen nu liquideren op prijzen aanzienlijk lager dan vrijdag.
Goldman zelf zat daarbij aardig short in onder andere GSX en VIAC, met name in februari nog enorm die posities vergroot, waardoor de verliezen van hun client die leiden tot enorme koersverliezen direct ruimschoots gecompenseerd worden. Toch wel ergens boeiend zo'n constructie, als je wed tegen een van je grootste klanten ~ 1 maand voor je deze zelfstandig de nek om draait.
CreditSuisse bericht praat over lopende zaken, geen afgeronde zaken. Dus kans is aanzienlijk dat in elk geval de Archegos stocks verder omlaag gaan vandaag. Tenzij ze over het weekend 'offline' partijen hebben gevonden die groot willen inslaan.Credit Suisse and a number of other banks are in the process of exiting these positions.
In elk geval lijken op dit moment Morgan Stanley, Goldman Sachs, CreditSuisse, Nomura tot de getroffen groep te behoren. De eerste 2 waren er heel vroeg bij, met beperkte verliezen als gevolg, maar de laatste 2 mogen nu liquideren op prijzen aanzienlijk lager dan vrijdag.
Goldman zelf zat daarbij aardig short in onder andere GSX en VIAC, met name in februari nog enorm die posities vergroot, waardoor de verliezen van hun client die leiden tot enorme koersverliezen direct ruimschoots gecompenseerd worden. Toch wel ergens boeiend zo'n constructie, als je wed tegen een van je grootste klanten ~ 1 maand voor je deze zelfstandig de nek om draait.
[ Voor 23% gewijzigd door Xanaroth op 29-03-2021 11:50 ]
Zo te zien krijgt het conflict tussen DeGiro en toezichthouders een staartje: https://fd.nl/beurs/13783...lijft-degiro-achtervolgen
"Oud-eigenaren DeGiro verliezen rechtszaak tegen De Nederlandsche Bank: bezwaren zijn niet-ontvankelijk of ongegrond verklaard...".
"Oud-eigenaren DeGiro verliezen rechtszaak tegen De Nederlandsche Bank: bezwaren zijn niet-ontvankelijk of ongegrond verklaard...".
[ Voor 69% gewijzigd door Aardappelzakje op 29-03-2021 12:46 ]
Is het normaal dat ik helemaal niks snap van bovenstaande nieuwsartikelen, maar dan ook helemaal niks? 
Ik ga me zelf eens even verdiepen in Canada Goose (GOOS) en Legget & Platt (LP1.F). Even kijken of dit aandelen zijn die ik interessant ga vinden om over 1/2 maanden in te beleggen.
Ik ga me zelf eens even verdiepen in Canada Goose (GOOS) en Legget & Platt (LP1.F). Even kijken of dit aandelen zijn die ik interessant ga vinden om over 1/2 maanden in te beleggen.
Voor zover ik zie gaat dit over een nieuwe kwestie, niet het vervolg van de AFM kwestie van 2017.Aardappelzakje schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:42:
Zo te zien krijgt het conflict tussen DeGiro en toezichthouders een staartje: https://fd.nl/beurs/13783...lijft-degiro-achtervolgen
Ik zie overigens wel wat vreemds in het artikel. Met name deze passage:
Ik dacht dat ze juist dankzij de bezwaren van de AFM zijn overgestapt naar Morgan Stanley. Niet zozeer omdat Fundshare 'risicovolle fondsen' heeft, maar omdat Fundshare tot dezelfde groep behoort als DEGIRO. Dat zou betekenen dat DEGIRO wel geldtegoeden van klanten zou aanhouden. Dat is iets wat je alleen mag doen met een bankvergunning.De oud-eigenaren van DeGiro zijn nu actief met Fundshare, een fondsenhuis dat zich richt op vermogensbeheer. In het DeGiro-jaarverslag staat dat Fundshare voor €1,8 mln per jaar onder meer geldmarktfondsen opzet en onderhoudt voor de broker.
Naast Fundshare maakt DeGiro nog altijd gebruik van niet-erkende geldmarktfondsen van Morgan Stanley. Dit terwijl een rechter vorig jaar oordeelde dat de AFM terecht het gebruik van de risicovolle fondsen mocht verbieden.
Dat laatste is, vermoed ik, de klanten die nog niet over zijn gestapt omdat ze bijvoorbeeld het geweigerd hebben. Plus er stond dat voor niet-euro valuta wat in bezit is, zij aanraden de fonds te blijven gebruiken.Zr40 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:16:
[...]
Voor zover ik zie gaat dit over een nieuwe kwestie, niet het vervolg van de AFM kwestie van 2017.
Ik zie overigens wel wat vreemds in het artikel. Met name deze passage:
[...]
Ik dacht dat ze juist dankzij de bezwaren van de AFM zijn overgestapt naar Morgan Stanley. Niet zozeer omdat Fundshare 'risicovolle fondsen' heeft, maar omdat Fundshare tot dezelfde groep behoort als DEGIRO. Dat zou betekenen dat DEGIRO wel geldtegoeden van klanten zou aanhouden. Dat is iets wat je alleen mag doen met een bankvergunning.
De AEX staat ongekend hoog.
Ik snap er geen reet meer van
Dacht dat het crisistijd was. Of is dit puur omdat er een bootje los is getrokken?
Ik snap er geen reet meer van
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Het AEX 'record' werd gevestigd ruim voordat het bootje was los getrokken. Heeft er dus niets mee te maken.
Hou er rekening mee dat dividend bij de AEX niet is meegeteld. Als je in 2000 had ingelegd en tot nu had vast gehouden had je flinke winst gemaakt.
Hou er rekening mee dat dividend bij de AEX niet is meegeteld. Als je in 2000 had ingelegd en tot nu had vast gehouden had je flinke winst gemaakt.
Kapitalisme gedijt het best in crisistijden.Lethalis schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:32:
De AEX staat ongekend hoog.
Ik snap er geen reet meer vanDacht dat het crisistijd was. Of is dit puur omdat er een bootje los is getrokken?
Komt omdat dit de eerste lekkere warme dag is 
Dan is iedereen blij. Kijk maar met regen, dan is het negatief op de AEX.
Dan is iedereen blij. Kijk maar met regen, dan is het negatief op de AEX.
De grote depressie betekende toch niet het einde van het kapitalisme? Integendeel zelfs.
Kapitalisme is anti-fragiel voor tegenslagen en crisissen.
Denk je dat er tijdens de grote depressie geen geld verdient werd?
Wikipedia: Joseph P. Kennedy Sr.).
En actueel: vandaag hebben ze dat bootje losgetrokken. Boskalis kan een mooi factuurtje sturen. En wees maar zeker dat de bevoegde instanties eens goed zullen nadenken over hoe ze dergelijke afgang kunnen voorkomen. Daar zal menig bedrijf van profiteren. Evengoed maken ze dat kanaal dubbel zo breed.
En actueel: vandaag hebben ze dat bootje losgetrokken. Boskalis kan een mooi factuurtje sturen. En wees maar zeker dat de bevoegde instanties eens goed zullen nadenken over hoe ze dergelijke afgang kunnen voorkomen. Daar zal menig bedrijf van profiteren. Evengoed maken ze dat kanaal dubbel zo breed.
Wozmro schreef op maandag 29 maart 2021 @ 17:50:
De grote depressie betekende toch niet het einde van het kapitalisme? Integendeel zelfs.
offtopic:
The New Deal was letterlijk Socialisme. Socialisme heeft dus kapitalisme gered. Ik weet niet of je economie hebt gestudeerd (ik wel) maar de wetenschappelijke consensus is dat kapitalisme juist crisissen veroorzaakt. Maar goed, dat is een discussie niet voor dit topic https://www.hoover.org/research/how-fdr-saved-capitalism
The New Deal was letterlijk Socialisme. Socialisme heeft dus kapitalisme gered. Ik weet niet of je economie hebt gestudeerd (ik wel) maar de wetenschappelijke consensus is dat kapitalisme juist crisissen veroorzaakt. Maar goed, dat is een discussie niet voor dit topic https://www.hoover.org/research/how-fdr-saved-capitalism
Is het iemand al eens gelukt om de Northern Trust fonds dagkoersen in Google Sheets te laten binnenlopen? Google Finance kent ze namelijk niet ....
Hebben we hier nou iets van gezien ? Vrij tam allemaal.Anoniem: 455473 schreef op zondag 28 maart 2021 @ 23:42:
https://www.bloomberg.com...and-set-for-volatile-open
Wordt interessant Maandag
Ik had ook erger verwacht. Credit suisse is in ieder geval wel goed geraakt vandaag.tuinïnen schreef op maandag 29 maart 2021 @ 19:28:
[...]
Hebben we hier nou iets van gezien ? Vrij tam allemaal.
ora et labora
Dit topic is gesloten.