Jebus4life schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 12:17:
[...]
Wat heb jij momenteel op je radar staan? Ik heb niet zo heel veel meer opstaan waar ik van denk/weet: Goed moment nu. Ik heb ook weinig de tijd kunnen nemen wat bedrijven te bekijken de laatste 2 weken ofzo. Ik heb zowaar mijn lunchpauze gebruikt om deze post te typen, dus misschien ook niet zo slim
Ik heb orders openstaan voor Lockheed & Verizon, als die wat procentjes dippen komen die zeker erbij.
Mijn verdere watchlist:
Value:
- British American Tobacco:
- (maar ik heb te lang gewacht op te kopen 13% erbij tegenover wanneer ik twijfelde... Daar moet terug een stuk vanaf vooraleer ik instap (zeker niet duur momenteel, maar het doet teveel pijn om nu te kopen ;) )
- Novartis/Roche/BMY:
- Hebben we het al uitgebreid over gehad :9 Ik ben er nog altijd niet uit.
Groei
- Booking Holdings:
- Ik verwacht een grote transitie (van de iets oudere generatie) van reisbureaus naar online. Ik ben helaas niet alleen dus ik vind het wel echt te duur staan gezien de huidige omstandigheden. Er zit al zoveel post corona groei ingecalculeerd dat ik als een te risicovolle play zie momenteel. Mochten die nog 10% omlaag gaan (laten we zeggen 2k per aandeel) waag ik me er wel aan.
- Joyy Inc:
- Chinees gokje, mja het blijft China...
- Palantir:
- Ook al uitgebreid aan bod gekomen in het topic. Maar ik ben geen fan van het management, teveel zaken/nieuws dat me zowat een vervelend gevoel geeft. Maar hun business case zit gewoon nog veel potentiële groei op
Daarnaast ben ik in de energiesector nog aan het twijfelen of ik nog wat Shell ga inslaan, ofdat ik richting een Gazprom of TC Energy ga Ook een AMG staat op mijn lijst qua opvolging, maar ik ken 0,0 van grondstoffen. Iedereen spreekt over een boom qua grondstofprijzen en zware metalen en whatnot, maar ik ken er zo weinig van dat ik dan gewoon meega in de hype, en dat wil ik eigenlijk vermijden.
In mijn eigen portefeuille heb ik verder nog wel veel langetermijn vertrouwen, dus daar zie ik mezelf niet direct iets verkopen. Enkel het eerder vermeldde Bpost lijkt een serieuze misser te zijn, maar ik verwacht eigenlijk niet direct verdere dalingen, dus ik kijk het toch minimaal aan tot de Q1-Q2 cijfers.
Vraag voor "de groep" :): Zijn er mobile aanbieders die bij iemand opkomen die kunnen profiteren van de opkomst van 5G? Specifiek omdat ik met 5G toch wel een shift weg van vaste internetdiensten naar 5G verwacht voor veel mensen (ik zie geen reden voor héél veel mensen om hun vaste internetabonnement aan te houden als ze x aantal tijd gewoon een 5G hotspot kunnen kopen). Zelf denk ik daarom aan een Orange (gezien hun globale aanwezigheid, oa in Afrika, bovendien zeker niet overpriced momenteel). Je hebt ook bedrijven als MTN Group (Afrika/MO) en América Móvil (Zuid-Amerika), maar omdat de exposure daar (bijna) volledig tweede of derdewereldlanden zijn, zijn de wisselkoersen echt wel een groot risico.
Ik zit dus, waarschijnlijk niet onverwacht na mn vorige (en andere recente) posts, nu vooral in de financial hoek. Focus op vastgoed, en beetje banken/verzekeraars ernaast.
Als er niks verandert, profiteren ze in principe van economie heropening. Als er wel straks echt dingen komen met rente/inflatie, zouden die relatief goed gepositioneerd moeten zitten om ervan te profiteren.
Daarnaast op energy/tech partijen. Denk General Electric (ook deels 3d print/luchtvaart heropening play), Siemens Energy AG, NextEra Energy. De echte vergroening en groene golf moet nog opstarten met het oog op 2030 en 2050 mijlpalen.
En de productie/tech als Intel/Samsung/TSMC, gezien er nu al serieuze chiptekorten zijn en deze voor zowel zonnepanelen als EV als IoT/smarthomes steeds meer nodig zullen zijn. Daarbij is een beetje fab opzetten een dusdanig ingewikkeld, duur, meerjaren proces dat je eigenlijk geen nieuwe partijen hoeft te verwachten hierin - grote moat en bijbehorende voordelen dus.
En beetje schuin oog op Talga/European metals. Lange termijn adem, af en toe stop ik er 50-100 euro in. Als je naar plannen als tesla/volkswagen kijkt om in Europa echt serieus EV te gaan produceren is zo een enorm Cobalt/Graphite/Lithium blok letterlijk om de hoek heel financieel interessant.
Dus verwacht zelf iets te kopen van 2-3 stuks bank/verzekeraar/reit (WP Carey, Boston Properties, Federal Realty trust, National Retail properties en Nationale Nederlanden op de shortlist), en 1-2 uit Intel/GE. Leftover in Talga en European Metals.
Moet wel bekennen dat ik nu bewust vrij high-risk en timing aan het doen ben, greed modus zegmaar. Zo zijn WPC&Federal&National Realty neergeslagen bedrijven die het moeten hebben van economie heropening. Toch echter wel bedrijven met serieuze >25 jaar dividend king geschiedenis en bijbehorend management, credit ratings, goede huurcollecties etc.
Dus zijn niet helemaal willekeurige namen, wel best of the best in hun vakgebied zegmaar.
Mobile: zelf zit ik in American Tower(en binnenkort ook CrownCastle, doe DCA en over beide bedrijven gespreid, elke 2/3 maanden 1 vd 2 bedrijven stukje bijkopen. Al die extra/nieuwe masten moeten ergens heen, ongeacht welke aanbieder 'wint' of 'verliest' komen deze in principe goed uit de bus.
Vorige maand nog op 200 wat AMT kunnen bijkopen, dus waarschijnlijk pas apr/mei/juni ergens nieuwe aankoop doen.
Daarnaast zelf AT&T positie opgebouwd, omdat ze met zaken als HBOmax (en bijbehorend arsenaal als DCEU tot Looney Tunes, Harry potter tot GoT) aanzienlijk breder en beter gepositioneerd zijn bedrijfsbreed gezien. Bijna Disney niveau als ze echt op gang komen. 5G is leuk, als ze straks 200 miljoen subs van Netflix weten te evenaren is dat op zich al meer dan het bedrijf nu waard is. Moet je na gaan als ze net als Disney al die IP online gooien en ruim over Netflix heen duiken.
Dan krijg je dat het hele 5G gebeuren erbij kado, ongeacht of het daarin echt markt/wereldleider kan worden.
Misschien geen 5G pureplay, wel relatief veilig en gespreid 5G blootstelling mee te pikken omdat deze bedrijfsmodellen niet afhankelijk zijn van alles-of-niks succes.
En palantir.. tja.. zelf ook toch maar doorheen gebeten. Ze zijn de 1e, grootste, staan vooraan in de AI beweging lijkt het en als je naar hun klanten kijkt zijn dat die niet kleinste maar echt de grootste wereldspelers (U.S. army, U.S. intelligence, internationale miljarden-bedrijven welke marktleiders in verschillende sectoren zijn, en met corona samenwerkingen ook een 1e vuurproef doorstaan).
Als je dan naar de beruchte FANG+uitbreidingen kijkt, zou het prima x10-20 kunnen gaan richting 2030 ofzo. Dat is dan toch wel weer zekere risk/reward basis als je het geduld ervoor hebt.
[
Voor 13% gewijzigd door
Xanaroth op 24-03-2021 14:09
]