Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 101 ... 106 Laatste
Acties:
  • 789.880 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Pistachenootje schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:07:
Dit is direct na het verversen van de website dus daar ligt het niet aan. En zoals gezegd, ik heb regelmatig grotere verschillen gezien.

13 cent vind ik geen mini verschil overigens. Als je er 100 verkoopt kan dat al 13 euro schelen, terwijl een real time abo bij IB geloof ik 1 euro of 1 dollar per maand kost.
Laten we het in perspectief zien. 13 cent is 0,18% op de prijs van die ETF. Real time abo's bij IB zijn aanzienlijk duurder dan $1, afhankelijk van hoeveel markten je wil - alleen de meest voorkomende US markets kosten $4.50/mnd (uitleg). Weet uit m'n hoofd even niet hoeveel AEX, Frankfurt en Londen kosten (allemaal nuttig voor ETFs, nog even los van individuele aandelen).

Vraag is dus denk ik hoe vaak je een trade van ~7700 dollar doet waar het verschil 13 dollar is. De meesten hier zullen dat niet zo vaak doen.

Een andere vraag is of, en zo ja hoeveel, het daadwerkelijk uitmaakt als jij een order plaatst met een limiet die minder gunstig is dan wat je volgens het orderboek kunt krijgen. Een limiet van 75,64 opgeven betekent niet dat je ook op exact 75,64 verkoopt, als het orderboek betere biedprijzen bevat.

[ Voor 20% gewijzigd door Cocytus op 19-03-2021 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Cocytus schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:07:
[...]
Real time abo's bij IB zijn aanzienlijk duurder dan $1, afhankelijk van hoeveel markten je wil - alleen de meest voorkomende US markets kosten $4.50/mnd (uitleg).
Alleen als je daadwerkelijk NYSE + NASDAQ + de andere beurzen wil. Mogelijk heb je maar twee of zelfs één nodig à $1,50 elk.
Weet uit m'n hoofd even niet hoeveel AEX, Frankfurt en Londen kosten (allemaal nuttig voor ETFs, nog even los van individuele aandelen).
Euronext € 3 per maand, Frankfurt € 16,25 (duur!), LSE £ 5.

Maar ik durf wel te stellen dat een buy & hold ETF belegger prima uit de voeten kan met het gratis maandelijkse handjevol snapshots. Check snapshot, plaats limit order met een iets slechtere prijs, klaar.
Een andere vraag is of, en zo ja hoeveel, het daadwerkelijk uitmaakt als jij een order plaatst met een limiet die minder gunstig is dan wat je volgens het orderboek kunt krijgen.
De limiet die je kiest maakt niets uit voor best execution. Het maakt natuurlijk wel uit voor wat je bij een onverwachte koersbeweging (of verandering in het orderboek) nog accepteert.

[ Voor 16% gewijzigd door Zr40 op 19-03-2021 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:16
Cocytus schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:07:
[...]

Laten we het in perspectief zien. 13 cent is 0,18% op de prijs van die ETF.
Zoals ik al aangaf was dit een verschil dat ik zag in 1 minuut checken. Ik heb regelmatig grotere verschillen gezien, met name voor minder verhandelde ETFs. Of een abo de moeite waard is ligt inderdaad aan de situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:51
<knip>Linkdump is ook hier niet de bedoeling.

[ Voor 88% gewijzigd door Ardana op 21-03-2021 11:39 ]

”Don’t focus on making money; focus on protecting what you have.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Perth Mint, Royal Mint, US Mint, BBVA, Mennica Polska, Banco Azteca, Sunshine Mint...
Allemaal met problemen om zilver te distribueren.

Ik zie ook in vele webshops dat de premie boven de spotprijs begint op te lopen. Ook zij hebben problemen met hun voorraad. Veel webshops melden al extra wachttijd voor bestellingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:07

oscar82

De ondertitel

Dank voor het linken van dit filmpje. Je eigen mening of toelichting zou daarbij nog van extra waarde kunnen zijn.

Dalio geeft een antwoord op een voor mij zeer relevante vraag: waar in te beleggen bij stijgende inflatie en rente? Kort samengevat zegt hij: cash is trash, omdat je bij 2% inflatie evenzoveel "belasting" [zijn woorden] betaalt voor elk jaar dat je het vasthoudt tegen 0% rente. In een bijzinnetje zegt hij: leen desnoods iets en stop het in iets "gewoons" dat de inflatie bijhoudt. Wat dat dan is, daar ben ik wel benieuwd naar. Maar hij ligt het niet verder toe. Bedoelt hij een oldtimer, kunst, flessen water en blikvoer oid?

Zijn tip: diversificeren. Zowel in landen, in munteenheden als in asset classes. En ja, hij noemt daarbij ook goud en bitcoin. Gaat mij wat ver, maarja hij is niet voor niks een van de meest succesvolle investeerders van onze tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvan89
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23-03-2021
Als ik niet wil inloggen bij mijn broker gebruik ik altijd iex one voor realtime koersen.

https://one.iex.nl/NL/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvan89
Overigens zou ik nog voorzichtig zijn met (bij) kopen. Als de rente doorstijgt, dan zijn de huidige waarderingen niet houdbaar.

https://beursweek.nl/euro...-scenario-waarschuwt-ubs/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
basvan89 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:42:
Overigens zou ik nog voorzichtig zijn met (bij) kopen. Als de rente doorstijgt, dan zijn de huidige waarderingen niet houdbaar.

Het ligt eraan wat je koopt... Er zal altijd een asset zijn wat positief is in bepaalde scenario.
Voor aandelen zou value stocks momenteel interessant zijn, net als grondstoffen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024

Is een daling van 22% zo'n ramp? :? Als dat de ergste drawdown is, dan koop ik heel graag bij.

[ Voor 7% gewijzigd door Longcat op 20-03-2021 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFX
oscar82 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:30:
[...]

Dank voor het linken van dit filmpje. Je eigen mening of toelichting zou daarbij nog van extra waarde kunnen zijn.

Dalio geeft een antwoord op een voor mij zeer relevante vraag: waar in te beleggen bij stijgende inflatie en rente? Kort samengevat zegt hij: cash is trash, omdat je bij 2% inflatie evenzoveel "belasting" [zijn woorden] betaalt voor elk jaar dat je het vasthoudt tegen 0% rente. In een bijzinnetje zegt hij: leen desnoods iets en stop het in iets "gewoons" dat de inflatie bijhoudt. Wat dat dan is, daar ben ik wel benieuwd naar. Maar hij ligt het niet verder toe. Bedoelt hij een oldtimer, kunst, flessen water en blikvoer oid?

Zijn tip: diversificeren. Zowel in landen, in munteenheden als in asset classes. En ja, hij noemt daarbij ook goud en bitcoin. Gaat mij wat ver, maarja hij is niet voor niks een van de meest succesvolle investeerders van onze tijd.
De zoektocht naar meerdere onafhankelijke inkomensbronnen is een ware zoektocht.

Aandelen zijn momenteel hoog gewaardeerd. De ontwikkelingen met de US yields en recent ook de repo market (welke de vorige correctie inluidde) doen mijn geloven dat er een correctie op komst is.

Ik zit nu voor meer dan 90% in cash en momenteel onderzoek ik een aantal mogelijke kandidaten.
  • vastgoed
  • garage/opslag boxen
  • commodities
  • defensieve aandelen
  • ESG

[ Voor 0% gewijzigd door MrFX op 20-03-2021 22:04 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Ik heb de laatste dip bijgekocht en zit nu op ongeveer 50% cash. Ik denk het nog wel iets meer te willen uitbreiden en wat aandelen die ik minder vind weg te doen.

Weet iemand nog een mooi hout-aandeel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFX
Anoniem: 455473 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 17:43:
Ik heb de laatste dip bijgekocht en zit nu op ongeveer 50% cash. Ik denk het nog wel iets meer te willen uitbreiden en wat aandelen die ik minder vind weg te doen.

Weet iemand nog een mooi hout-aandeel?
Je zou ook voor de wood of cut etf kunnen gaan. Of de holdings van deze of andere etf's kunnen analyseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Longcat schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 15:39:
[...]

Is een daling van 22% zo'n ramp? :? Als dat de ergste drawdown is, dan koop ik heel graag bij.
Idealiter hoop je net voor de dip wat te hebben verkocht, mooi winst pakken voor de zo dipt en daarna lekker goedkoop terugkopen (voor zover je geluk het met je timing). Voor B&H maakt het natuurlijk niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-06 13:01
Ik heb een vraag over beleggen en belastingaangifte.
Ik heb een flatex en giro account.
In de vooraf ingevulde belastingaangifte staat alles onder spaarrekeningen
Neem aan dat dit allemaal onder belegingen moet behalve de geldrekening van flatex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groenenboompje
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-01 12:01
Ik ben beginnend belegger bij DEGIRO en lees al een tijdje mee. Voorlopig hou ik het simpel met ETF's.

Nu ben ik wel wat bedrijven aan het toevoegen aan mijn favorieten. Nu zit ik met een vraag die aansluit op een vraag die al eerder is gesteld:
seadogg schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:59:
[...]

Waar baseer jij de juiste beurs op als ik mag vragen? ik zie dit wel vaker voorbij komen maar ik twijfel redelijk vaak bij welke beurs te kopen.
Zr40 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:11:
Bij IB maakt niet zozeer de beurs het onderscheid, maar de valuta. Een aandeel gekocht op beurs X kan je op beurs Y verkopen zolang de valuta gelijk zijn. SMART routing kiest automatisch de beste beurs op basis van totaalprijs. Maar bij brokers zoals DEGIRO moet je ook de beurs kiezen.

Wat is dan de juiste? Voor mij is dat dan in principe de hoofdnotering. Maar als die niet beschikbaar is, onhandig handelt (bijvoorbeeld door een minimum ordergrootte of het niet gekozen hebben van market data voor de betreffende beurs), of veel hogere transactiekosten kent, dan kies ik de notering in USD of EUR afhankelijk van volume.
In de meeste gevallen is deze mij wel duidelijk. Nu neem ik BP plc als voorbeeld, kies je dan de hoofdnotering op LSE of de grotere NYSE? Ik denk de NYSE, daar zijn volgens mij ook de transactiekosten lager als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:23
sjnelle schreef op zondag 21 maart 2021 @ 15:03:
Ik heb een vraag over beleggen en belastingaangifte.
Ik heb een flatex en giro account.
In de vooraf ingevulde belastingaangifte staat alles onder spaarrekeningen
Neem aan dat dit allemaal onder belegingen moet behalve de geldrekening van flatex?
Deze vraag hoort in het andere topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07

Financials (banken/verzekeraars) doen het juist weer goed bij hogere rentes om iets te noemen. Gewoon om met de meest obvious sector te komen is puur om aan te geven dat hoge rente niet gelijk je hele portfolio raakt, of zelfs kan profiteren.

En verder kun je je afvragen of een en ander niet al is ingeprijsd tijdens de vorige correctie omlaag.

Dus als je er echt in geloofd, dan ga je daarop je aankopen baseren. En als je er niet in gelooft, business as usual.

[ Voor 8% gewijzigd door Xanaroth op 21-03-2021 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-06 23:31
delete

[ Voor 92% gewijzigd door THxZ0NE op 22-03-2021 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

Groenenboompje schreef op zondag 21 maart 2021 @ 15:35:
In de meeste gevallen is deze mij wel duidelijk. Nu neem ik BP plc als voorbeeld, kies je dan de hoofdnotering op LSE of de grotere NYSE? Ik denk de NYSE, daar zijn volgens mij ook de transactiekosten lager als ik het goed heb.
Het grootste verschil zal 'm zitten in de gehanteerde valuta. Sommige beleggers hebben een duidelijke voorkeur om hun aankoop [en dividenden] in pond of dollar te ontvangen. Daarnaast betaal je in ieder geval bij de giro zogenaamde "aansluitkosten" per beurs waar je stukken op aanhoudt. Het kan dus lonen om zowel voor de vreemde valuta als voor de aansluitkosten het aantal beurzen waar je op actief bent te beperken. Het is bij veel verhandelde aandelen volgens mij niet zo dat een van de twee opties inherent beter is voor alle beleggers ter wereld.

[ Voor 26% gewijzigd door oscar82 op 22-03-2021 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reconf
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10-2024
Vraagje over fondsen: ik heb braaf via ABN Amro basis beleggen NT World gekocht maar zit ook te neuzen tussen de andere fondsen en nu vraag me af waarom NT World overal geadviseerd wordt. Ik zie bijvoorbeeld ook in de preffered fondsen "Fidelity | Fidelity Global Technology Dis V" staan. Lage dividenduitkering en relatief hoge lopende kosten maar het rendement van afgelopen 5 jaar, namelijk 25%, maakt dat ruimschoots goed. De sectorverdeling van dit fonds bestaat wel vooral uit tech-aandelen maar ik zou me zo laten verleiden door het rendement.

Waarom zou ik hier niet in beleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
reconf schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:29:[/b]
Lage dividenduitkering en relatief hoge lopende kosten
Dat en rendementen uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst.

[ Voor 17% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 22-03-2021 20:34 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reconf
Dat is een open deur en van toepassing op alle beleggingen. Hoe een fonds de afgelopen jaren heeft gepresteerd is anders toch best een aardige graadmeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:27
reconf schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:29:
Niet omdat je er niet in moet beleggen, maar je geeft zelf al aan dat de spreiding vooral in tech zit. Dus dat beantwoord dan toch je eigen vraag?
Diversificatie.
De sectorverdeling van dit fonds bestaat wel vooral uit tech-aandelen

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reconf
Maar er is geen andere 'catch' dan? Ik hoor nooit iets over dit soort fondsen in dit topic bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:27
Geen idee, maar waarschijnlijk is er vast wel een ETF die ongeveer dezelfde dekking heeft tegen veel lagere kosten.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-06 11:20
reconf schreef op maandag 22 maart 2021 @ 21:19:
Maar er is geen andere 'catch' dan? Ik hoor nooit iets over dit soort fondsen in dit topic bijvoorbeeld.
Weinig spreiding en sector specifiek. Volgens mij zijn het maar 70 posities en het zijn voornamelijk grote bekende tech bedrijven die het met de lage rente erg goed gedaan hebben afgelopen jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-06 23:01
Kan iemand mij uitleggen wat dit te betekenen heeft? :') Hoezo is totaal account waarde anders dan waarde portefeuille?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PL5mg6eJhZsaCSvSaJyOdJNcHxk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IIDwwstDoTPJU8mvrOOrTpm6.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door GrazendeKoe op 22-03-2021 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monga
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:48
GrazendeKoe schreef op maandag 22 maart 2021 @ 21:47:
Kan iemand mij uitleggen wat dit te betekenen heeft? :') Hoezo is totaal account waarde anders dan waarde portefeuille?

[Afbeelding]
Neem je cash ook mee; account = portefeuille + cash. Hoewel je nu geld aan het lenen bent zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:13
reconf schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:43:
Hoe een fonds de afgelopen jaren heeft gepresteerd is anders toch best een aardige graadmeter?
Nee. Waarom zou recente prestatie in vredesnaam een goede graadmeter zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Laatst online: 16-06 17:18
GrazendeKoe schreef op maandag 22 maart 2021 @ 21:47:

[Afbeelding]
Zo te zien heb je op margin gekocht, aka geleend geld. Je kan dat geleende geld natuurlijk niet van je account afhalen en daarom staat het niet bij 'totaal account' en is je euro waarde negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-06 23:01
Santee schreef op maandag 22 maart 2021 @ 22:08:
[...]

Zo te zien heb je op margin gekocht, aka geleend geld. Je kan dat geleende geld natuurlijk niet van je account afhalen en daarom staat het niet bij 'totaal account' en is je euro waarde negatief.
Oh jee, hoe fix ik dat? :(

En wat houd die vrije ruimte in?

[ Voor 4% gewijzigd door GrazendeKoe op 22-03-2021 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reconf
BrtH schreef op maandag 22 maart 2021 @ 21:58:
[...]

Nee. Waarom zou recente prestatie in vredesnaam een goede graadmeter zijn?
Dat is wel erg kort door de bocht, recent ≠ afgelopen 12 jaar.

oordeel zelf:
https://www.morningstar.n...aspx?id=F00000QIPH&tab=13

[ Voor 15% gewijzigd door reconf op 22-03-2021 22:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:12
Bijstorten of verkopen.
Je hebt op margin gehandeld. Het is sterk aan te raden je even in te lezen.

[ Voor 24% gewijzigd door freakaleek op 22-03-2021 22:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
reconf schreef op maandag 22 maart 2021 @ 22:14:

oordeel zelf:
Argument blijft staan hoor. Je zou zelfs kunnen beweren dat aandelen of fondsen die het in het verleden goed hebben gedaan in de toekomst waarschijnlijk juist minder presteren (mean reversion). Is ook onderzoek naar gedaan, maar zoals altijd is het niet zo simpel om historisch goed, of juist historisch slecht presterende fondsen te kiezen... Een pessimist zou kunnen beweren dat goed presterende fondsen waarschijnlijk terug gaan naar het gemiddelde, en dat slecht presterende fondsen gewoon slechte fondsen zijn met hoge kosten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:50
Dat betreft een echt actief fonds zo te zien? Daarbij zijn de historische data op zich wel relevanter aangezien je hierbij wel enigszins kunt zien hoe goed een fondsmanager het heeft gedaan.
Punt is wel dat je geen appels met peren moet vergelijken; dus dit fonds niet vergelijken met een fonds die zich op een andere sector focust en/of een passieve strategie hanteert.
Maar het blijft natuurlijk alsnog historische data en zéker geen garantie voor de toekomst.
Daarnaast is het toch algemeen bekend dat de passieve fondsen het over het algemeen winnen van de actieve op de langere termijn. Het kostenplaatje is hier eigenlijk altijd de leidraad.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:13
reconf schreef op maandag 22 maart 2021 @ 22:14:
[...]

oordeel zelf:
Ik heb eens even een klein experimentje uitgevoerd met de Morningstardata:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TPl-TLJdD-nJUKRDS2o1fCcLZI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cAzPrziRnojoa4ockI8hUHxz.png?f=fotoalbum_large
Eén lijn is de laatste 12 jaar van jouw fonds.
De andere lijn zijn willekeurig gegenereerde maandelijkse returns, gegenereerd uit een normaalverdeling* met hetzelfde gemiddelde en standaardafwijking als de MSCI ACWI NR in die periode.

Als 12 jaar genoeg is om te zeggen dat jouw fonds waarschijnlijk beter zal presteren dan een passieve wereldindex dan ben je ongetwijfeld in staat om met zekerheid (en zonder te spieken ;)) te zeggen welke lijn wat is?

*Ja, ik weet dat aandelenrendementen niet helemaal onafhankelijk zijn en precies een normaalverdeling volgen, maar voor dit proefje was die aanname close enough.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
reconf schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:29:
Vraagje over fondsen: ik heb braaf via ABN Amro basis beleggen NT World gekocht maar zit ook te neuzen tussen de andere fondsen en nu vraag me af waarom NT World overal geadviseerd wordt. Ik zie bijvoorbeeld ook in de preffered fondsen "Fidelity | Fidelity Global Technology Dis V" staan. Lage dividenduitkering en relatief hoge lopende kosten maar het rendement van afgelopen 5 jaar, namelijk 25%, maakt dat ruimschoots goed. De sectorverdeling van dit fonds bestaat wel vooral uit tech-aandelen maar ik zou me zo laten verleiden door het rendement.

Je zou dan ook kunnen denken waarom niet alles in ARKK? Immers, zo'n 45% gemiddeld rendement over de laatste 5 jaar.

Ben Felix gaat er hier op in: YouTube: Chasing Top Fund Managers

Conclusie van de video:
Star fund managers have come and gone throughout history. Investors in their funds, most of whom arrive after enticing performance numbers have been posted, typically end up losing big. One reason for this, as seen by the anecdotes of star managers in the tronics and internet booms, is that extreme short-term fund returns stemming from companies that become the largest and highest priced stocks in the market have historically been followed by bad long-term outcomes relative to investing in smaller and lower priced stocks.

This asset pricing effect is not unique to top fund managers - the same effect of extreme high prices leading to lower expected returns applies with an index like the NASDAQ 100, though an active fund may have more concentrated exposure to the most expensive stocks.

Whatever the reason for their big returns, we know empirically that the best performing funds are more likely to go on to be the worst performing funds. This may be due to previously lucky but unskilled fund managers reverting to the mean, or skilled fund managers seeing their funds grow to the point that the benefits of their skill accrue to them, not their investors. No matter how we explain it, the empirical fact remains intact. The best performing funds tend to make the worst investments.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Pistachenootje schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 08:03:
[...]

Je zou dan ook kunnen denken waarom niet alles in ARKK? Immers, zo'n 45% gemiddeld rendement over de laatste 5 jaar.

Ben Felix gaat er hier op in: YouTube: Chasing Top Fund Managers

Conclusie van de video:

[...]
Het helpt natuurlijk wel als 10% (TSLA) van je fonds vertienvoudigd.. Nu heb ik wel veel vertrouwen in Ark Invest omdat ze erg transparant zijn en hun model voor de nieuwe price targets op Github geplaatst is zodat je als particulier daar ook je eigen cijfers in los kan laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reconf
BrtH schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 04:48:
[...]

Ik heb eens even een klein experimentje uitgevoerd met de Morningstardata:
[Afbeelding]
Eén lijn is de laatste 12 jaar van jouw fonds.
De andere lijn zijn willekeurig gegenereerde maandelijkse returns, gegenereerd uit een normaalverdeling* met hetzelfde gemiddelde en standaardafwijking als de MSCI ACWI NR in die periode.

Als 12 jaar genoeg is om te zeggen dat jouw fonds waarschijnlijk beter zal presteren dan een passieve wereldindex dan ben je ongetwijfeld in staat om met zekerheid (en zonder te spieken ;)) te zeggen welke lijn wat is?

*Ja, ik weet dat aandelenrendementen niet helemaal onafhankelijk zijn en precies een normaalverdeling volgen, maar voor dit proefje was die aanname close enough.
Interessante grafiek maar ik kan hem niet helemaal goed duiden. Op morningstar kun je ook grafieken naast elkaar zetten en als ik dan bijvoorbeeld
- Northern Trust World Custom ESG Equity Index UCITS FGR Feeder Fund A EUR
&
- Fidelity Funds - Global Technology Fund A-DIST-EUR

met elkaar vergelijk ziet de grafiek er wel heel anders uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YxV8ckD-Hgw-RYfKEucQB2Egs0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6XNz8ARDfTdSj0C6MfKlfLoA.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Laatst online: 16-06 17:18
GrazendeKoe schreef op maandag 22 maart 2021 @ 22:10:
[...]

Oh jee, hoe fix ik dat? :(

En wat houd die vrije ruimte in?
Vrije ruimte is wat je kan uitgeven, echter hoeft dit dus niet alleen maar jou geld te zijn. Als je een basic account hebt en je stort 1000 euro dan is je vrije ruimte simpelweg 1000 euro. Je hebt nu een active of traders profiel en dan rekent Degiro aan de hand van je effecten en hun bijbehorende risico uit wat je margin mag zijn. Jij mag deze margin dus gebruiken om aandelen e.d. te kopen als je wilt, maar er zit wel een risico aan uiteraard: https://beleggen.info/beleggen/margin-call

(overigens beetje gare website, zit vol met spelfouten maar voor deze basics is het fine, anders even zoeken op youtube of zoeken in deze topics)

@Zr40 heeft hier wellicht nog wat informatie over :9

[ Voor 17% gewijzigd door Santee op 23-03-2021 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik gebruik geen margin bij DEGIRO. Maar inderdaad, "vrije ruimte" is je bestedingslimiet. Dus geldsaldo plus maximaal toegestaan effectenkrediet. Dat maximum is een percentage van je effectenportefeuille.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:43

Jebus4life

BE User

Wat Ageas ingeslagen vanmorgen.
Stond al even op mijn radar, vorige kooporder gemaakt na de goede cijfers van 2020. Niet aangetikt omdat hij was doorgestegen naar boven de 50, en ik wou de mentale barriere van de 50 niet over ^^

Dankzij het nieuws van de val van de lira (waar Ageas wat business heeft) een behoorlijke correctie gehad gisteren en vandaag. Gezien mijn buy order er nog stond op 48.43 is die nét aangetikt.

Héél soms loont geduld hebben dus nog wel O-)

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
reconf schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 08:56:
[...]
Interessante grafiek maar ik kan hem niet helemaal goed duiden. Op morningstar kun je ook grafieken naast elkaar zetten en als ik dan bijvoorbeeld
&

Het was inmiddels wel duidelijk dat de technologie sector het de afgelopen jaren beter heeft gedaan dan de markt. De vraag die je je mi. zou moeten stellen is: is dat een goede indicatie voor toekomstige prestaties?

Als dat zo zou zijn zou beleggen wel heel makkelijk worden: kijk gewoon welke fondsen de afgelopen ~5 jaar het beste presteerden en steek daar je geld in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Deveon schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 08:16:
[...]
Het helpt natuurlijk wel als 10% (TSLA) van je fonds vertienvoudigd.
Zeker. Maar het zelfde geldt voor die andere fondsen die in het verleden zulke indrukwekkende prestaties hebben neergezet; ze hebben allemaal bepaalde keuzes gemaakt die heel goed uitpakten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvan89
Longcat schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 15:39:
[...]

Bij een correctie van meer dan 20% moet je inderdaad altijd blind instappen. Als de rente echt flink doorstijgt dan vrees ik echter een grotere daling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFX
basvan89 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 16:43:
[...]

Bij een correctie van meer dan 20% moet je inderdaad altijd blind instappen. Als de rente echt flink doorstijgt dan vrees ik echter een grotere daling.
Dan gaan de commodities helemaal door het dak en zullen veel landen de rente lasten gaan voel. Dit past uitstekend bij de laatste fase van de bull cycle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik ben sinds begonnen met Bux Zero (en mijn vriendin ook) en heb er 100 euro opgestort en zal dat komende maanden gewoon elke keer blijven doen.

Maar dan begint het geneuzel als je op internet informatie opzoekt van wat je beste kan doen (etf's en dergelijke) dan krijg je zoveel meningen en zoveel opties dat het toch een beetje begint te duizelen.

Nou heeft iedereen natuurlijk een mening en ervaringe, maar is er een website/boek waar je de basis kan leren/lezen.

Ik ben er al wel achter dat je voor de lange termijn beste gewoon etf's kan kopen en het daar in kan laten staan die stijgen en dalen en uit eindelijk als je geluk heb haal je daar rendement uit (of heb ik dat verkeerd).

Voor nu in ieder geval weer iets geheel nieuws waar ik nooit verder aandacht aan heb bested en vind het erg intressant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Laatst online: 22:32

mrc4nl

Procrastinatie expert

WeAreLegion schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:01:
Ik ben sinds begonnen met Bux Zero (en mijn vriendin ook) en heb er 100 euro opgestort en zal dat komende maanden gewoon elke keer blijven doen.

Maar dan begint het geneuzel als je op internet informatie opzoekt van wat je beste kan doen (etf's en dergelijke) dan krijg je zoveel meningen en zoveel opties dat het toch een beetje begint te duizelen.

Nou heeft iedereen natuurlijk een mening en ervaringe, maar is er een website/boek waar je de basis kan leren/lezen.
Beleggen voor dummy's ? :+
Ik ben er al wel achter dat je voor de lange termijn beste gewoon etf's kan kopen en het daar in kan laten staan die stijgen en dalen en uit eindelijk als je geluk heb haal je daar rendement uit (of heb ik dat verkeerd).
Zoiets ja. Een ETF is gewoon een makkelijke manier om spreiding te krijgen in je portefolio.Hoe langer je een etf aanhoud hoe minder de invloed van tijdelijke schommelingen ertoe doet.
https://www.portfoliovisualizer.com/backtest-portfolio is een mooie tool om dit te visualiseren

[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 23-03-2021 22:43 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
mrc4nl schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 22:20:
[...]

Beleggen voor dummy's ? :+

[...]

Zoiets ja. Een ETF is gewoon een makkelijke manier om spreiding te krijgen in je portefolio.Hoe langer je een etf aanhoud hoe minder de invloed van tijdelijke schommelingen ertoe doet.
https://www.portfoliovisualizer.com/backtest-portfolio is een mooie tool om dit te visualiseren
Ja zo had ik het ook begrepen, heb nu vooral losse dingen gekocht gewoon om te kijken hoe de app werkt en hoe het geheel werkt. Maar zal me eens verdiepen in EFT's en welke je kan kopen. Zag al paar keer link voor bij komen van morningstar, die zal ik morgen eens bekijken.

Bedankt voor de link, en beleggen voor dummies is niet eens zo heel gek idee :+

[ Voor 5% gewijzigd door WeAreLegion op 23-03-2021 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
reconf schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 08:56:
&

[Afbeelding]
Technologie heeft het (al dan niet toevallig) het afgelopen decennium ook beter dan de gemiddelde markt gedaan. Dat wil niet zeggen dat dat zo blijft. Maar als je er in gelooft prima hoor. Je zou zoiets wel op basis van meer fundamentele data of toekomstvisie moeten doen (je visie op de tech markt en tech aandelen dus). En je moet like-for-like vergelijken, dus in dit geval geen wereldfonds, maar een tech fonds er naast zetten. De grafiek bij Morningstar die dat vergelijk geeft laat zien dat het fonds vrij aardig de benchmark volgt. Niet verkeerd dus als de kosten hoger zijn, maar eigenlijk dus vergelijkbaar aan een passief fonds dat diezelfde benchmark volgt. Waarom de 'aandelen sector tech' achterblijft weet ik niet, maar ik gebruik de grafiekjes ook normaal niet... Kan ook nog ergens een verschil in met of zonder dividendrendement zitten, dat is ook vaak niet duidelijk in historische grafieken en risico op verkeerd vergelijk (maar aangezien je fonds een distributing fonds is zal dat het hier in ieder geval niet slechter maken).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZExzNrGa74DVBF3BvHzaUVLdJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kZu3JGHoeXVQEe4xmBRaCFLh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

WeAreLegion schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 22:45:
[...]

Ja zo had ik het ook begrepen, heb nu vooral losse dingen gekocht gewoon om te kijken hoe de app werkt en hoe het geheel werkt. Maar zal me eens verdiepen in EFT's en welke je kan kopen. Zag al paar keer link voor bij komen van morningstar, die zal ik morgen eens bekijken.

Bedankt voor de link, en beleggen voor dummies is niet eens zo heel gek idee :+
De basis van het beleggen vond ik top; wel prijzig...

De intelligente belegger is ook een dikke aanrader

Er is overigens niets mis mee om eerst wat te experimenteren met wat "kleingeld" (die hoeveelheid is voor iedereen anders natuurlijk) om ervaring op te doen. Moet je hoofd tegen de muur lopen doet minder pijn met 100 euro dan met 10.000 O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Laatst online: 22:32

mrc4nl

Procrastinatie expert

Jebus4life schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 22:55:
[...]
Er is overigens niets mis mee om eerst wat te experimenteren met wat "kleingeld" (die hoeveelheid is voor iedereen anders natuurlijk) om ervaring op te doen. Moet je hoofd tegen de muur lopen doet minder pijn met 100 euro dan met 10.000 O-)
Al helemaal als je gebruikt maakt van de zero-order bij bux. geen commissie, dus leuk bij kleine bedragen.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
Jebus4life schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 22:55:
[...]

De basis van het beleggen vond ik top; wel prijzig...

De intelligente belegger is ook een dikke aanrader

Bedankt voor de boekentips!. Er is inderdaad niks mis met wat experimenteren en dat doe ik nu ook vooral. Maar beetje kennis vergaren van andere kan nooit kwaad.

Ik ben er alleen nog niet helemaal uit of BUX 0 of DEGIRO nou de beste is om mee te beginen, wat ik wel mis aan BUX is dat ze geen website hebben, vind het op telefoon redelijk gepriegel.

[ Voor 18% gewijzigd door WeAreLegion op 24-03-2021 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFX
@WeAreLegion https://www.investopedia.com heeft ook een nuttige education section.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndigoX
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:00
Ik heb interesse in een bepaalde aandeel en die is zowel in USD als in GBp beschikbaar.
De kosten bij de broker zijn dezelfde - zou er een bepaalde reden zijn om voor de ene in plaats van de andere te kiezen?
-neem aan dat rendement in beide identiek is
-valuta risico?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

IndigoX schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:09:
Ik heb interesse in een bepaalde aandeel en die is zowel in USD als in GBp beschikbaar.
De kosten bij de broker zijn dezelfde - zou er een bepaalde reden zijn om voor de ene in plaats van de andere te kiezen?
-valuta risico?
oscar82 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:20:
[...]

Het grootste verschil zal 'm zitten in de gehanteerde valuta. Sommige beleggers hebben een duidelijke voorkeur om hun aankoop [en dividenden] in pond of dollar te ontvangen. Daarnaast betaal je in ieder geval bij de giro zogenaamde "aansluitkosten" per beurs waar je stukken op aanhoudt. Het kan dus lonen om zowel voor de vreemde valuta als voor de aansluitkosten het aantal beurzen waar je op actief bent te beperken. Het is bij veel verhandelde aandelen volgens mij niet zo dat een van de twee opties inherent beter is voor alle beleggers ter wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 20:48

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

-valuta risico?
Naast bovengenoemde redenen: de beurs waarop het aandeel genoteerd is kan ook nog uitmaken. Als de GBP-versie van het aandeel in Groot Brittannië genoteerd is, betaal je bij aankoop in de meeste gevallen een 'stamp duty' van 0,5 procent.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-05 15:43
-valuta risico?
In sommige gevallen is de liquiditeit nog belangrijk. Als er een groot verschil in volume is. En je hebt de openingstijden van de beurs die anders zijn. Voor buy and hold is dat minder belangrijk denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:30

Qwerty-273

Meukposter

Wellicht minder belangrijk is het daadwerkelijk een dual-listing (of meer dan twee kan ook), of is één van de listings een depositary receipt? Het is dan meer dat je weet wat je exact koopt.

In de meeste gevallen is de valuta belangrijker (als je bijvoorbeeld in je eigen valuta wilt beleggen) en de kosten van de betreffende beurs zoals anderen al aangaven. Ook kan liquiditeit meespelen, al zullen market makers dit over het algemeen recht trekken tijdens de openingstijden van de beurzen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
WeAreLegion schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:01:

Voor nu in ieder geval weer iets geheel nieuws waar ik nooit verder aandacht aan heb bested en vind het erg intressant!
Hier heb je een mooi overzicht van de goedkoopste manieren van wereldwijd gespreid index beleggen: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Zou goed kunnen dat je bijvoorbeeld beter af bent bij Fitvermogen of je grootbank dan bij Bux.

Verder vind ik dit een goede uitleg voor beginners: https://www.financieelona.../beleggen-voor-beginners/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
Pistachenootje schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:42:
[...]

Hier heb je een mooi overzicht van de goedkoopste manieren van wereldwijd gespreid index beleggen: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Zou goed kunnen dat je bijvoorbeeld beter af bent bij Fitvermogen of je grootbank dan bij Bux.

Verder vind ik dit een goede uitleg voor beginners: https://www.financieelona.../beleggen-voor-beginners/
Bedankt voor de link en informatie. Zal hier eens naar kijken. Ik hou het voor nu wel bij Bux Zero, en dan vooral in ETF :) en dan kijken hoe het gaat. En zal hier blijven lurken/meedoen om er meer van te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Veel negativiteit in het nieuws de laatste tijd. Vrees voor die stijgende rentes en nieuwe lockdowns zetten de beurzen serieus onder druk (niet onlogisch, afgelopen weken waren op z'n zachst gezegd behoorlijk groen, buiten de tech/speculatieve sector die al in correctie zat).

Hier alles geopend op tussen -0.5% & -2.5% Niet lekker om te zien, meestal heb ik nog iets dat groen ziet; gezien ik nog 2 kleine biopharma & 1 tech aandeel in de US heb, verwacht ik geen groen te zien vandaag :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
WeAreLegion schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:03:
[...]
Bedankt voor de link en informatie. Zal hier eens naar kijken. Ik hou het voor nu wel bij Bux Zero, en dan vooral in ETF :) en dan kijken hoe het gaat. En zal hier blijven lurken/meedoen om er meer van te leren.
Graag gedaan. Misschien nog wel goed om te vermelden dat het 'bij ETFs houden' niet zoveel zegt. Er zijn ETFs met hele hoge kosten en slechte diversificatie, en er zijn ETFs met lage kosten en hele goede diversificatie. In de laatste categorie heb je onder andere VWRL en IWDA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
Pistachenootje schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:08:
[...]

Graag gedaan. Misschien nog wel goed om te vermelden dat het 'bij ETFs houden' niet zoveel zegt. Er zijn ETFs met hele hoge kosten en slechte diversificatie, en er zijn ETFs met lage kosten en hele goede diversificatie. In de laatste categorie heb je onder andere VWRL en IWDA.
Oh ja bedoel dat moet ik nog uitzoeken hoe en wat, maar om daar voorlopig dingen in te kopen en niet lossen dingen zoals ik de eerste dag deed (gewoon om te kijken hoe het werkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Jebus4life schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:05:
Veel negativiteit in het nieuws de laatste tijd. Vrees voor die stijgende rentes en nieuwe lockdowns zetten de beurzen serieus onder druk (niet onlogisch, afgelopen weken waren op z'n zachst gezegd behoorlijk groen, buiten de tech/speculatieve sector die al in correctie zat).

Hier alles geopend op tussen -0.5% & -2.5% Niet lekker om te zien, meestal heb ik nog iets dat groen ziet; gezien ik nog 2 kleine biopharma & 1 tech aandeel in de US heb, verwacht ik geen groen te zien vandaag :O
Small caps in de VS hebben flink op hun donder gehad gisteren. Sommige small cap ETFs zo'n -4%.

Het verhaal gaat dat het met herbalanceren te maken had. Geen idee of het klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

bert pit

asdasd

Ik ben wat statistieken aan het maken van olie prijzen. De data (open, close, high, low) download ik bij nasdaq.com

Nu liep ik er tegen aan dat op verschillende datums de "high" van de dag lager is dan de "open". Bijvoorbeeld op 1 en 18 maart 2021. Dat is toch onmogelijk? Het lijkt mij dat wanneer de prijs direct na opening omlaag gaat, de "high" gelijk is aan "open".

Heeft iemand hier een verklaring voor?

https://www.nasdaq.com/ma...ities/cl%3Anmx/historical

[ Voor 11% gewijzigd door bert pit op 24-03-2021 11:37 ]

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Jebus4life schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:05:

Hoop dat het nog even doorzet, maandelijkse koopmoment komt er immers weer aan voor velen hier met het storten van salaris. Dan is wat extra korting altijd mooi meegenomen.

Toch zijn er onderwater meer dingen aan de hand als je op het rente/inflatie verhaal inzoomt. Zo zie ik menige bank klappen krijgen terwijl die juist profiteren van hogere rentes over het algemeen gesproken. Hogere rente, voorlopig nog wel de lage spaarrente, netto dus hogere marge. Tegelijk 'eet' inflatie de schuld weg dus risico hoek wat betreft wanbetaling of opeisen van schulden wordt makkelijker. Dus daar zou je juist een oplopende waardering moeten zien omdat het een sterke win/win/win sector is.

Net als vastgoed, nu die er kwa rentes/looptijden na vorig jaar enorm goed voor staan en vaak inflatie correctie van nature ingebouwd hebben (=hogere waardering vastgoed) en ook inflatie hedge in de huurcontracten (CPI-based escalator voor prijsverhoging).
Dan krijg je een combinatie van vol profiteren van hoger inkomen/waardering, met vaak de eerst komende 2-4 jaar geen aanpassingen in de kosten. Daarna ironisch genoeg aan de rente kant gunstigere voorwaarden dan nu bij verlenging (want betere verhoudingen vermogen/schuld en inkomsten/schuld) waardoor ze blijvend profiteren van oplopende rente en inflatie.

Denk dan ook dat het meer simpelweg ontsnappen is van lucht of adempauze/correctie tijd of herbalanceren toevallig rond het moment van de berichten met rente/inflatie. YTD doet menige portfolio makkelijk 7,5-10% in minder dan 3 maanden tijd... grofweg als het vanaf nu 9 maanden zijlings beweegt spreken we al van een goed beursjaar. Gewoon wat rationeel perspectief; dat tempo houdt een keertje op en waarschijnlijk is dat nu toevallig.

[ Voor 54% gewijzigd door Xanaroth op 24-03-2021 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFX
bert pit schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 11:36:
Ik ben wat statistieken aan het maken van olie prijzen. De data (open, close, high, low) download ik bij nasdaq.com

Nu liep ik er tegen aan dat op verschillende datums de "high" van de dag lager is dan de "open". Bijvoorbeeld op 1 en 18 maart 2021. Dat is toch onmogelijk? Het lijkt mij dat wanneer de prijs direct na opening omlaag gaat, de "high" gelijk is aan "open".

Heeft iemand hier een verklaring voor?

https://www.nasdaq.com/ma...ities/cl%3Anmx/historical
Lastig te zeggen zoals je mogelijk weet staat CL voor de WTI olie future. Mogelijk komt dit door een rollover van het eene contract naar het andere contract. Voor een overzicht van alle actuele futures bekijk de onderstaande link:

https://www.cmegroup.com/...uct_calendar_futures.html

Mocht je voor je analyse door de bomen het bos niet zien kun je ook naar de continuous (currenct contract infront of next contract infront) kijken (grafische view):

https://www.tradingview.com/chart/?symbol=NYMEX%3ACL1!
https://www.tradingview.com/chart/?symbol=NYMEX%3ACL2!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Xanaroth schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 11:40:
[...]

Hoop dat het doorzet, maandelijkse koopmoment komt er immers weer aan voor velen hier met het storten van salaris. Dan is wat extra korting altijd mooi meegenomen.
Wat heb jij momenteel op je radar staan? Ik heb niet zo heel veel meer opstaan waar ik van denk/weet: Goed moment nu. Ik heb ook weinig de tijd kunnen nemen wat bedrijven te bekijken de laatste 2 weken ofzo. Ik heb zowaar mijn lunchpauze gebruikt om deze post te typen, dus misschien ook niet zo slim :+

Ik heb orders openstaan voor Lockheed & Verizon, als die wat procentjes dippen komen die zeker erbij.

Mijn verdere watchlist:

Value:
  • British American Tobacco:
  • (maar ik heb te lang gewacht op te kopen 13% erbij tegenover wanneer ik twijfelde... Daar moet terug een stuk vanaf vooraleer ik instap (zeker niet duur momenteel, maar het doet teveel pijn om nu te kopen ;) )
  • Novartis/Roche/BMY:
  • Hebben we het al uitgebreid over gehad :9 Ik ben er nog altijd niet uit.
Groei
  • Booking Holdings:
  • Ik verwacht een grote transitie (van de iets oudere generatie) van reisbureaus naar online. Ik ben helaas niet alleen dus ik vind het wel echt te duur staan gezien de huidige omstandigheden. Er zit al zoveel post corona groei ingecalculeerd dat ik als een te risicovolle play zie momenteel. Mochten die nog 10% omlaag gaan (laten we zeggen 2k per aandeel) waag ik me er wel aan.
  • Joyy Inc:
  • Chinees gokje, mja het blijft China...
  • Palantir:
  • Ook al uitgebreid aan bod gekomen in het topic. Maar ik ben geen fan van het management, teveel zaken/nieuws dat me zowat een vervelend gevoel geeft. Maar hun business case zit gewoon nog veel potentiële groei op
Daarnaast ben ik in de energiesector nog aan het twijfelen of ik nog wat Shell ga inslaan, ofdat ik richting een Gazprom of TC Energy ga Ook een AMG staat op mijn lijst qua opvolging, maar ik ken 0,0 van grondstoffen. Iedereen spreekt over een boom qua grondstofprijzen en zware metalen en whatnot, maar ik ken er zo weinig van dat ik dan gewoon meega in de hype, en dat wil ik eigenlijk vermijden.

In mijn eigen portefeuille heb ik verder nog wel veel langetermijn vertrouwen, dus daar zie ik mezelf niet direct iets verkopen. Enkel het eerder vermeldde Bpost lijkt een serieuze misser te zijn, maar ik verwacht eigenlijk niet direct verdere dalingen, dus ik kijk het toch minimaal aan tot de Q1-Q2 cijfers.

Vraag voor "de groep" :): Zijn er mobile aanbieders die bij iemand opkomen die kunnen profiteren van de opkomst van 5G? Specifiek omdat ik met 5G toch wel een shift weg van vaste internetdiensten naar 5G verwacht voor veel mensen (ik zie geen reden voor héél veel mensen om hun vaste internetabonnement aan te houden als ze x aantal tijd gewoon een 5G hotspot kunnen kopen). Zelf denk ik daarom aan een Orange (gezien hun globale aanwezigheid, oa in Afrika, bovendien zeker niet overpriced momenteel). Je hebt ook bedrijven als MTN Group (Afrika/MO) en América Móvil (Zuid-Amerika), maar omdat de exposure daar (bijna) volledig tweede of derdewereldlanden zijn, zijn de wisselkoersen echt wel een groot risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Jebus4life schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 12:17:
Vraag voor "de groep" :): Zijn er mobile aanbieders die bij iemand opkomen die kunnen profiteren van de opkomst van 5G? Specifiek omdat ik met 5G toch wel een shift weg van vaste internetdiensten naar 5G verwacht voor veel mensen (ik zie geen reden voor héél veel mensen om hun vaste internetabonnement aan te houden als ze x aantal tijd gewoon een 5G hotspot kunnen kopen). Zelf denk ik daarom aan een Orange (gezien hun globale aanwezigheid, oa in Afrika, bovendien zeker niet overpriced momenteel). Je hebt ook bedrijven als MTN Group (Afrika/MO) en América Móvil (Zuid-Amerika), maar omdat de exposure daar (bijna) volledig tweede of derdewereldlanden zijn, zijn de wisselkoersen echt wel een groot risico.
Wellicht indirect Ting via Dish Network stock? Totaal geen kennis van verder maar het komt nogal eens voorbij als een provider waar je kosten bespaart in Noord-America.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Nu online

bert pit

asdasd

Gisteren een video bekeken van Ray Dalio. Mooi lesje monetaire economie, over twee soorten inflatie, echter geen oplossing voor het probleem wat er misschien aan komt aan het einde van dit jaar. [i]

In een paar zinnen:

De FED bepaalt in de USA de rente deze zal waarschijnlijk worden verhoogd. De FED is zelfstandig en de besluiten zijn onafhankelijk van de regering. De Fed drukt veel geld bij in opdracht van de regering, dit wordt uitgegeven in in de vorm van obligaties.

Op het moment dat de rente omhoog gaat, gaan de prijzen van obligaties omlaag. Dus er worden veel obligaties verkocht door de huidige bezitters. Dit gaat conflicteren met de uitgifte van de staatsobligaties.

Hierdoor is er kans op stagflatie. Hij ziet niet een duidelijke oplossing.

Voor de portefeuille betekent dat een nog betere spreiding over diverse asset classes en diverse valuta. Dus spreiding over aandelen, obligaties, vastgoed, commodities zoals goud, crypto's
.

Ik ben benieuwd, we gaan het meemaken.

Het gehele interview staat hier:
YouTube: Ray Dalio: Fed's Efforts to Hold Down Rates Raises Inflationary Pres...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 18:30
bert pit schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 12:25:

[i]De FED bepaalt in de USA de rente deze zal waarschijnlijk worden verhoogd. De FED is zelfstandig en de besluiten zijn onafhankelijk van de regering. De Fed drukt veel geld bij in opdracht van de regering, dit wordt uitgegeven in in de vorm van obligaties.
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:33
Wat zijn jullie reacties op dit artikel van Nu.nl? Komt natuurlijk een stuk inflatie bij kijken. De doemdenkers hebben het gelijk over hyperinflatie, verdampende winsten op de beurs en de opkomst van crypto's. Benieuwd naar jullie mening. In 2009, toen hetzelfde werd gedaan door het IMF, leidde dat ook niet tot bizarre inflatiestijgingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Nu online

bert pit

asdasd

MrFX schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 12:00:
[...]

Lastig te zeggen zoals je mogelijk weet staat CL voor de WTI olie future. Mogelijk komt dit door een rollover van het eene contract naar het andere contract. Voor een overzicht van alle actuele futures bekijk de onderstaande link:

https://www.cmegroup.com/...uct_calendar_futures.html

Mocht je voor je analyse door de bomen het bos niet zien kun je ook naar de continuous (currenct contract infront of next contract infront) kijken (grafische view):

https://www.tradingview.com/chart/?symbol=NYMEX%3ACL1!
https://www.tradingview.com/chart/?symbol=NYMEX%3ACL2!
Dank, ik ken al die sites en heb ook als jaren toegang tot mooie charts e.d. Maar soms wil ik gewoon een statistiek in excel maken. Lekker down to earth. Gewoon eigen sommetjes maken ipv "tape reading", indicatoren etc.

Maar dan moeten de gegevens wel kloppen en daar twijfel ik nu aan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MrBlack
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:40
Orangelights23 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 12:32:
Wat zijn jullie reacties op dit artikel van Nu.nl? Komt natuurlijk een stuk inflatie bij kijken. De doemdenkers hebben het gelijk over hyperinflatie, verdampende winsten op de beurs en de opkomst van crypto's. Benieuwd naar jullie mening. In 2009, toen hetzelfde werd gedaan door het IMF, leidde dat ook niet tot bizarre inflatiestijgingen.
Allemaal korte termijn (1-5 jaar) geneuzel. Niemand weet ook waar het precies heengaat (inflatie, deflatie, stagflatie etc etc).

Maandelijks storten in een etf en verder niet naar om kijken en dan ben je (op basis van historisch track record) blij over 10+ jaren.

Crypto is een leuke gokkast, verder nog weinig echte functionaliteit dus waardering van alle crypto (inclusief btc, eth etc) is wat de gek ervoor geeft. Gezien enthousiasme eromheen kan een plukje crypto geen kwaad natuurlijk. Iedereen houdt wel van een gokje 😃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
[...]

Wat heb jij momenteel op je radar staan? Ik heb niet zo heel veel meer opstaan waar ik van denk/weet: Goed moment nu. Ik heb ook weinig de tijd kunnen nemen wat bedrijven te bekijken de laatste 2 weken ofzo. Ik heb zowaar mijn lunchpauze gebruikt om deze post te typen, dus misschien ook niet zo slim :+

Ik heb orders openstaan voor Lockheed & Verizon, als die wat procentjes dippen komen die zeker erbij.

Mijn verdere watchlist:

Value:
  • (maar ik heb te lang gewacht op te kopen 13% erbij tegenover wanneer ik twijfelde... Daar moet terug een stuk vanaf vooraleer ik instap (zeker niet duur momenteel, maar het doet teveel pijn om nu te kopen ;) )
  • Novartis/Roche/BMY:
Groei
  • Booking Holdings:
  • Ik verwacht een grote transitie (van de iets oudere generatie) van reisbureaus naar online. Ik ben helaas niet alleen dus ik vind het wel echt te duur staan gezien de huidige omstandigheden. Er zit al zoveel post corona groei ingecalculeerd dat ik als een te risicovolle play zie momenteel. Mochten die nog 10% omlaag gaan (laten we zeggen 2k per aandeel) waag ik me er wel aan.
  • Joyy Inc:
  • Palantir:
  • Ook al uitgebreid aan bod gekomen in het topic. Maar ik ben geen fan van het management, teveel zaken/nieuws dat me zowat een vervelend gevoel geeft. Maar hun business case zit gewoon nog veel potentiële groei op
Daarnaast ben ik in de energiesector nog aan het twijfelen of ik nog wat Shell ga inslaan, ofdat ik richting een Gazprom of TC Energy ga Ook een AMG staat op mijn lijst qua opvolging, maar ik ken 0,0 van grondstoffen. Iedereen spreekt over een boom qua grondstofprijzen en zware metalen en whatnot, maar ik ken er zo weinig van dat ik dan gewoon meega in de hype, en dat wil ik eigenlijk vermijden.

In mijn eigen portefeuille heb ik verder nog wel veel langetermijn vertrouwen, dus daar zie ik mezelf niet direct iets verkopen. Enkel het eerder vermeldde Bpost lijkt een serieuze misser te zijn, maar ik verwacht eigenlijk niet direct verdere dalingen, dus ik kijk het toch minimaal aan tot de Q1-Q2 cijfers.

Ik zit dus, waarschijnlijk niet onverwacht na mn vorige (en andere recente) posts, nu vooral in de financial hoek. Focus op vastgoed, en beetje banken/verzekeraars ernaast.
Als er niks verandert, profiteren ze in principe van economie heropening. Als er wel straks echt dingen komen met rente/inflatie, zouden die relatief goed gepositioneerd moeten zitten om ervan te profiteren.

Daarnaast op energy/tech partijen. Denk General Electric (ook deels 3d print/luchtvaart heropening play), Siemens Energy AG, NextEra Energy. De echte vergroening en groene golf moet nog opstarten met het oog op 2030 en 2050 mijlpalen.
En de productie/tech als Intel/Samsung/TSMC, gezien er nu al serieuze chiptekorten zijn en deze voor zowel zonnepanelen als EV als IoT/smarthomes steeds meer nodig zullen zijn. Daarbij is een beetje fab opzetten een dusdanig ingewikkeld, duur, meerjaren proces dat je eigenlijk geen nieuwe partijen hoeft te verwachten hierin - grote moat en bijbehorende voordelen dus.

En beetje schuin oog op Talga/European metals. Lange termijn adem, af en toe stop ik er 50-100 euro in. Als je naar plannen als tesla/volkswagen kijkt om in Europa echt serieus EV te gaan produceren is zo een enorm Cobalt/Graphite/Lithium blok letterlijk om de hoek heel financieel interessant.

Dus verwacht zelf iets te kopen van 2-3 stuks bank/verzekeraar/reit (WP Carey, Boston Properties, Federal Realty trust, National Retail properties en Nationale Nederlanden op de shortlist), en 1-2 uit Intel/GE. Leftover in Talga en European Metals.

Moet wel bekennen dat ik nu bewust vrij high-risk en timing aan het doen ben, greed modus zegmaar. Zo zijn WPC&Federal&National Realty neergeslagen bedrijven die het moeten hebben van economie heropening. Toch echter wel bedrijven met serieuze >25 jaar dividend king geschiedenis en bijbehorend management, credit ratings, goede huurcollecties etc.
Dus zijn niet helemaal willekeurige namen, wel best of the best in hun vakgebied zegmaar.

Mobile: zelf zit ik in American Tower(en binnenkort ook CrownCastle, doe DCA en over beide bedrijven gespreid, elke 2/3 maanden 1 vd 2 bedrijven stukje bijkopen. Al die extra/nieuwe masten moeten ergens heen, ongeacht welke aanbieder 'wint' of 'verliest' komen deze in principe goed uit de bus.
Vorige maand nog op 200 wat AMT kunnen bijkopen, dus waarschijnlijk pas apr/mei/juni ergens nieuwe aankoop doen.
Daarnaast zelf AT&T positie opgebouwd, omdat ze met zaken als HBOmax (en bijbehorend arsenaal als DCEU tot Looney Tunes, Harry potter tot GoT) aanzienlijk breder en beter gepositioneerd zijn bedrijfsbreed gezien. Bijna Disney niveau als ze echt op gang komen. 5G is leuk, als ze straks 200 miljoen subs van Netflix weten te evenaren is dat op zich al meer dan het bedrijf nu waard is. Moet je na gaan als ze net als Disney al die IP online gooien en ruim over Netflix heen duiken.
Dan krijg je dat het hele 5G gebeuren erbij kado, ongeacht of het daarin echt markt/wereldleider kan worden.

Misschien geen 5G pureplay, wel relatief veilig en gespreid 5G blootstelling mee te pikken omdat deze bedrijfsmodellen niet afhankelijk zijn van alles-of-niks succes.

En palantir.. tja.. zelf ook toch maar doorheen gebeten. Ze zijn de 1e, grootste, staan vooraan in de AI beweging lijkt het en als je naar hun klanten kijkt zijn dat die niet kleinste maar echt de grootste wereldspelers (U.S. army, U.S. intelligence, internationale miljarden-bedrijven welke marktleiders in verschillende sectoren zijn, en met corona samenwerkingen ook een 1e vuurproef doorstaan).
Als je dan naar de beruchte FANG+uitbreidingen kijkt, zou het prima x10-20 kunnen gaan richting 2030 ofzo. Dat is dan toch wel weer zekere risk/reward basis als je het geduld ervoor hebt.

[ Voor 13% gewijzigd door Xanaroth op 24-03-2021 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pikootje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16-06 18:46
[...]

Wellicht Cisco. Dan profiteer je niet alleen van 5G. Het is de afgelopen jaren wat gezakt. Grootste reden was volgens mij de opkomst van concurrenten en het laatste jaar corona. Al met al een volgens mij solide bedrijf voor de komende jaren. Gestage omzetgroei, prima marges.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een broker die ook een website heeft waar je kan zoeken/traden/kopen enzo voor. Ik merk dat ik via een app op me telefoon okay vind maar ik mis een website. Wat zijn aanraders voor beginners? Het zijn geen wereld schokkende bedragen wat ik in zet (250 per maand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
WeAreLegion schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:36:
Ik ben op zoek naar een broker die ook een website heeft waar je kan zoeken/traden/kopen enzo voor. Ik merk dat ik via een app op me telefoon okay vind maar ik mis een website. Wat zijn aanraders voor beginners? Het zijn geen wereld schokkende bedragen wat ik in zet (250 per maand).
DeGiro is een prima start dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
Pistachenootje schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:54:
[...]

DeGiro is een prima start dat betreft.
Okay, dan zal ik daar gewoon mee beginnen :) kan wel blijven zoeken maar dan zit je over paar maanden nog.

edit: Zo account aangemaakt op DeGiro een klein bedrag opgestort om gewoon eens rond te kijken, maar vind dit al prettiger dan een telefoon app dat scheelt :).

[ Voor 22% gewijzigd door WeAreLegion op 24-03-2021 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Nu online

bert pit

asdasd

[...]

Mijn verdere watchlist:

Value:
  • Novartis/Roche/BMY:
Groei
  • Booking Holdings:
  • Joyy Inc:
  • Palantir:

Lastig verhaal momenteel. Palentir staat ook op mijn watchlist, ook met bedenkingen. Daarnaast Medtronic, een bedrijf gespecialiseerd in medische instrumenten en bekend van de pacemakers, heeft de laatste jaren sterk uitgebreid met sensors voor diabetes. Onder de 103 koopwaardig denk ik.

Voor de rest heb ik Shell, ASML, ETF AI, ETF Battery tech. Rabo 6.5% cert, Kempen global High dividend en een klein beetje Tesla, een klein beetje Avita Medical. Die laatste heeft een mooi concept om brandwonden te herstellen en zou wel eens wat kunnen worden.

Ik hou altijd wel een hoop cash aan om te kopen als iedereen tegelijk op de verkoopknop drukt. Hopelijk komt er binnenkort weer zo'n moment aan.

Om niet in slaap te vallen handel ik met wat kleingeld met CFD's. Meestal olie, zilver en cacau. Ooit 90 trades achter elkaar in de plus, ik voelde me een hele vent. Momenteel verlies ik voornamelijk met dit gegok, kansspelbelasting zou op zijn plaats zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-06 17:10
Als je op 5G mikt zou ik voor bijvoorbeeld Broadcom gaan (groei en dividend naar mijn mening) en American Tower (een REIT, die grond koopt om meer torens op te plaatsen).

Voor 5G voorzie ik de meeste groei in de IoT hoek (auto's, drones) en die hebben apparatuur nodig aan boord. En dan moeten alle providers hun netwerkdekking veel fijnmaziger maken om al die apparaten van genoeg zendtijd te kunnen voorzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

pikootje schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:25:
[...]

Wellicht Cisco. Dan profiteer je niet alleen van 5G. Het is de afgelopen jaren wat gezakt. Grootste reden was volgens mij de opkomst van concurrenten en het laatste jaar corona. Al met al een volgens mij solide bedrijf voor de komende jaren. Gestage omzetgroei, prima marges.
Allemaal leuke reacties (ik kom er ongetwijfeld nog op terug), maar deze wou ik er wel even uitpikken.

Ik ben niet zo voor Cisco eerlijk gezegd. Ik ben niet de grote specialist, maar ik zie Cisco waar ik werk (en gewerkt heb) afnemen ipv toenemen...

-Datacenter infrastructuur lijkt me een moeilijk verhaal op termijn. Enkel nog via de grote datacenter spelers (en daar verdien je de marges niet), bijna alle bedrijven zijn op de 1 of andere manier een transisitie richting cloud aan het maken, weg van datacenter.

-Wireless/Routing+Switching: Hier staan ze nog sterk, maar wanneer je datacenter in de cloud zit, waarom zou je nog een Cisco switch of wireless aankopen in dat geval Ze hebben hier natuurlijk op ingespeeld met de aankoop van Meraki. Maar toch

- Services: Misschien mis ik iets, maar hun services liggen in lijn met de bovenstaande categoriën + wat specifieke tech (hun cisco telefoons enzo), maar ik zou denken dat ook dat een moeilijk verhaal zal worden dan.

Er zijn nog zaken, maar hun grote geld zit in bovenstaande, en persoonlijk vrees ik dat dat onder druk zal blijven staan. Ik ben ook niet (meer) dagelijks met hun producten bezig, dus misschien is het gewoon "uit het oog, uit het hart" wat mijn mening beïnvloed (want ik ben zeker geen specialist meer, het is al makkelijk 5 jaar geleden dat ik naar Cisco live geweest ben bv, dus de huidige pipeline ken ik niet precies). Maar ik vind het tricky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pikootje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16-06 18:46
Jebus4life schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:01:
[...]

Allemaal leuke reacties (ik kom er ongetwijfeld nog op terug), maar deze wou ik er wel even uitpikken.

Ik ben niet zo voor Cisco eerlijk gezegd. Ik ben niet de grote specialist, maar ik zie Cisco waar ik werk (en gewerkt heb) afnemen ipv toenemen...

-Datacenter infrastructuur lijkt me een moeilijk verhaal op termijn. Enkel nog via de grote datacenter spelers (en daar verdien je de marges niet), bijna alle bedrijven zijn op de 1 of andere manier een transisitie richting cloud aan het maken, weg van datacenter.

-Wireless/Routing+Switching: Hier staan ze nog sterk, maar wanneer je datacenter in de cloud zit, waarom zou je nog een Cisco switch of wireless aankopen in dat geval Ze hebben hier natuurlijk op ingespeeld met de aankoop van Meraki. Maar toch

- Services: Misschien mis ik iets, maar hun services liggen in lijn met de bovenstaande categoriën + wat specifieke tech (hun cisco telefoons enzo), maar ik zou denken dat ook dat een moeilijk verhaal zal worden dan.

Er zijn nog zaken, maar hun grote geld zit in bovenstaande, en persoonlijk vrees ik dat dat onder druk zal blijven staan. Ik ben ook niet (meer) dagelijks met hun producten bezig, dus misschien is het gewoon "uit het oog, uit het hart" wat mijn mening beïnvloed (want ik ben zeker geen specialist meer, het is al makkelijk 5 jaar geleden dat ik naar Cisco live geweest ben bv, dus de huidige pipeline ken ik niet precies). Maar ik vind het tricky
Dit is inderdaad de bear case nu en de reden waarom het aandeel daalt. Grappige is dat ik nov '20 long ben precies om deze punten. Ik ga uit van licht dalende of stabiele business op de eerste onderdelen.

- Data centers: Cisco nog steeds op 1
- Routing/Switching: al jaren stabiel
- Services/abonnementenmodel: groei

Wat betreft de services wordt er prima groei geboekt. En ze zijn enorm goed gefinancierd, en dus is een deel van hun strategie om bedrijven met nieuwe producten over te nemen. Het kan inderdaad zo zijn dat de business op de punten 1 en 2 ineens superhard gaat dalen. Dan heb ik een probleem :+ want mijn case gaat er van uit dat de komende 5 tot 10 jaar hier nog heel veel miljarden mee worden verdiend, en dat het management heeft bewezen de aandeelhouders te belonen.

We gaan het zien!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J0kerNL
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17-06 21:42
WeAreLegion schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:36:
Ik zou wel eventjes kijken naar de kostenpagina (transactiekosten) en kijken naar de kernselectie, als beginner zijn ETFs wel prima naar mijn mening (VWRL oid).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
Jebus4life schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:01:
[...]

Misschien een rare vraag. Hoe werkt zo'n cloud?

Volgens mij heeft daar nog steeds iemand hardware nodig. Sterker nog 2 iemanden: gebruiker en leverancier. Als je hele business model afhankelijk is van die ene verbinding, worden switches/routers aan beide klanten (gebruiker+cloud) juist kritischer. Zowel in performance, uptime als beveiliging.
Dubbel sterker: alle verbindingen, want vanaf jouw router tot jouw cloud is niet volledig hardwarematig gescheiden van andere gebruikers. Dus wordt een potentieel weakest link scenario van epische proporties in termen van data en financiële gevolgen, tenzij die 'cloud' draait met de absolute best of the best hardware en software oplossing.
Nou net dat stuk, performance/uptime/beveiliging/cyber security aspect, is bij Cisco niet iets om te onderschatten. Die hebben echt wel een naam en reputatie op elk van die vlakken. Ze draaien 65-70% marges welke stijgende zijn bij stijgende inkomsten.

Ik kan niet genoeg benadrukken hoe bizar goed je bedrijf moet zijn, als je dat niveau marges nog kunt laten stijgen en tegelijk meer omzet te draaien. Dan willen heel veel mensen en bedrijven jouw producten heel heel heel erg graag hebben.
Daarnaast lopen ze ook goed mee in nieuwe ontwikkelingen zoals SaaS (inclusief permanente maandelijkse inkomsten), 5G, IoT maar bijvoorbeeld ook selfdriving cars zijn ze actief (hoe praten die anders straks, laat staan veilig, met elkaar). Dus ook richting de toekomst staan ze er goed voor.

Om een idee te geven van hoe verweven alles is:
nieuws: Brand verwoest datacenter van Franse provider OVHcloud
Deze brand bijvoorbeeld bij ons impact. Wij waren daar geen klant, maar blijkbaar was onze telefoonaanbieder er (in)direct wel van afhankelijk. Toen lag ineens paar dagen wereldwijd al ons vaste lijn telefoonverkeer plat. Dan maar snel de vaste lijn doorzetten naar mobiel, alleen dat is nou niet echt de manier om je hoofdkantoor te runnen bijvoorbeeld. "Oh, u wilt de hoge pief spreken? Ja sorry, ik heb zijn nummer niet. Nee, secretaresse ook niet. Stuur maar even een mailtje".
Alles is ondertussen zo bizar met elkaar verweven, daar kun je spontaan van gaan kokhalzen en uitbraak krijgen van zweet als je er echt in duikt. Bijna net subprime mortgages uit 2008 - if one goes, they all go.

Ander voorbeeld, wij zijn nu ook over op volledig online/cloud based werken. Dus stel iets met de firewall, verkeerd poortje of update, ligt letterlijk het volledige wereldwijde (!!) bedrijf plat. Geen mail. Geen telefoon. Geen toegang tot bestanden. Noppes nada. Dat komt heel snel bij hele hoge mensen terecht, tenminste, als men elkaar eenmaal via mobiele telefoons via via weet te bereiken - je kan immers ook geen nummers opzoeken als echt alles plat ligt. Dan veranderen er heel snel heel veel dingen.

Nog een derde voorbeeld: Menige klant van ons vraagt tegenwoordig producten exclusief de router/switch hardware. Ze zorgen zelf voor de selectie, inkoop en configuratie. Risicomanagement, het is het meest kritische stuk in de keten geworden.

Dan heb ik het nog niet eens over het opschalen van 'work from home' en dat jouw werklaptop hangen aan het netwerk van je eigen pc/telefoon of minder beveiligde router ook weer een ingang kan bieden op het gebied van weakest link.

TLDR; Zowel aan de datacenter kant als aan de (thuis)werkplek kant zal ik het niet snel afschrijven, eerder opschalen. We zijn misschien 1-3 echte rampen verwijderd van een EV achtige push in cybersecurity. En veel bedrijven komen er langzaam aan achter dat die router van de mediamarkt niet genoeg is als je complete bedrijf afhankelijk is van die ene verbinding.
Tegelijk draaien ze oplopende omzetten met oplopende marges, en zitten ze ook volop in toekomst ontwikkelingen als 5G/IoT/SaaS business modellen.

offtopic:
Zelf dan ook ook long Cisco en kopende. De 'echte' bewustwording rond cybersecurity/connectivity/99.9% 365-24-7 uptime moet nog op stoom gaan komen. Tegelijk zitten ze voorop in meerdere grote upcomming sectoren als datacenters, cybersecurity, 5G, IoT.
Met zo'n CV is de absolute marktleider een handig aandeel om te hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door Xanaroth op 24-03-2021 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:09
Ach. In veel economie gerelateerde berichten op nu.nl lees je soortgelijke commentaren. Ik denk dat dat meer heeft te maken met het gemiddelde publiek dat nu.nl lees dan dat de wereld nu daadwerkelijk spreekwoordelijk zal vergaan zoals bij herhaling daar gepredikt lijkt te worden.

En overigens, mits de beleggingstermijn maar lang genoeg is, is er eigenlijk nog geen enkel event geweest binnen de historie van het beleggen waarbij het achteraf niet verstandig is gebleken om te doen. Ja, wie weet, staat het er over 5 jaar brak voor. Maar de kans is nagenoeg 0 dat het op lange termijn enkel maar slechter zal worden. Bovendien, mocht dit wel zo zijn, mocht de gehele economie dusdanig permanent in elkaar storten. Doet het er dan nog toe?

Oftewel. Ik lig er niet wakker van. Ben overwegend een relatief laffe ETF belegger. Maar blijf gewoon periodiek een vast bedrag inleggen. En zo nu en dan als het even flink dipt, leg ik nog wel eens wat extra's in. Bevalt mij prima. En van plan om dit zeker nog een jaar of 20 voort te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3dy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-05 23:45
Beetje offtopic maar ik ben benieuwd naar jullie mening.
Nou is dit iets wat ik me al een tijdje afvraag. Stel de inflatie loopt op. Wat waarschijnlijk voor een verhoogde rente gaat zorgen.
Wat gaat dat voor effect hebben op huizenprijzen die nu vooral gebaseerd zijn op wat men kan betalen? Oplopende rente geeft hogere rentelasten, geeft een lagere maximale hypotheek. Wat weer een daling zou moeten geven in huizenprijzen. Of zit ik er hier naast?

En stel ik wil binnen een paar jaar een huis kopen en ga uit van dit scenario. Is het dan beter om in verhouding veel cash te hebben ten opzichte van aandelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:11
Sp3dy schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 21:37:
[...]

Beetje offtopic maar ik ben benieuwd naar jullie mening.
Nou is dit iets wat ik me al een tijdje afvraag. Stel de inflatie loopt op. Wat waarschijnlijk voor een verhoogde rente gaat zorgen.
Wat gaat dat voor effect hebben op huizenprijzen die nu vooral gebaseerd zijn op wat men kan betalen? Oplopende rente geeft hogere rentelasten, geeft een lagere maximale hypotheek. Wat weer een daling zou moeten geven in huizenprijzen. Of zit er ik hier naast?

En stel ik wil binnen een paar jaar een huis kopen en ga uit van dit scenario. Is het dan beter om in verhouding veel cash te hebben ten opzichte van aandelen?
Vraag 1: Een stijgende inflatie betekent niet automatisch een stijgende rente.
Vraag 2: Dat betekent inderdaad een minder hoge hypotheek. Als de rente stijgt dan zal de huizenprijs dalen of minder hard stijgen. Maar gezien de enorme woning tekorten in Nederland is het waarschijnlijk dat het nog steeds blijft stijgen.
Vraag 3: Dat ligt er heel erg aan hoe strak je tijdslijn is. Wil je exact over 2 jaar een huis kopen, dan kun je beter cash houden. Kun je eventueel een paar jaar wachten, als de beurs over 2 jaar in een dip blijkt te zitten? Dan kun je beter aandelen hebben. Aandelen stijgen namelijk mee op de lange termijn, maar kunnen op de korte termijn minder waard worden. Cash wordt vrijwel alleen maar minder waard.

[ Voor 8% gewijzigd door RocketKoen op 24-03-2021 22:13 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Xanaroth schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 21:11:
[...]

offtopic:
Zelf dan ook ook long Cisco en kopende. De 'echte' bewustwording rond cybersecurity/connectivity/99.9% 365-24-7 uptime moet nog op stoom gaan komen. Tegelijk zitten ze voorop in meerdere grote upcomming sectoren als datacenters, cybersecurity, 5G, IoT.
Met zo'n CV is de absolute marktleider een handig aandeel om te hebben.
Wel, de bull en de bear dus :9

Gezien ik er weinig mee opschiet either way, hoop ik dat Cisco binnen een jaar of 2 de 100 dollar aantikt ;) O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
J0kerNL schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 21:03:
[...]

Ik zou wel eventjes kijken naar de kostenpagina (transactiekosten) en kijken naar de kernselectie, als beginner zijn ETFs wel prima naar mijn mening (VWRL oid).
Heb hier idd naar gekeken en dat was te overzien. Vind het wel goed dat zo van die kennis vragen hebben om dingen te gebruiken.

Het zijn voornamelijk fte voor lange termijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:33
psychodude schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 21:28:
[...]

Ach. In veel economie gerelateerde berichten op nu.nl lees je soortgelijke commentaren. Ik denk dat dat meer heeft te maken met het gemiddelde publiek dat nu.nl lees dan dat de wereld nu daadwerkelijk spreekwoordelijk zal vergaan zoals bij herhaling daar gepredikt lijkt te worden.

En overigens, mits de beleggingstermijn maar lang genoeg is, is er eigenlijk nog geen enkel event geweest binnen de historie van het beleggen waarbij het achteraf niet verstandig is gebleken om te doen. Ja, wie weet, staat het er over 5 jaar brak voor. Maar de kans is nagenoeg 0 dat het op lange termijn enkel maar slechter zal worden. Bovendien, mocht dit wel zo zijn, mocht de gehele economie dusdanig permanent in elkaar storten. Doet het er dan nog toe?

Oftewel. Ik lig er niet wakker van. Ben overwegend een relatief laffe ETF belegger. Maar blijf gewoon periodiek een vast bedrag inleggen. En zo nu en dan als het even flink dipt, leg ik nog wel eens wat extra's in. Bevalt mij prima. En van plan om dit zeker nog een jaar of 20 voort te zetten.
Mee eens hoor, ik beleg al een jaartje of 15 en zit ook in ETF’s, lekker saai maar wel stabiel. Beleggingshorizon is voor mij +25 jaar. Was met name benieuwd naar de reacties hier, want hrt nu.nl publiek is om te huilen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 18:30
Sp3dy schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 21:37:
[...]
FF teruglezen en/of search gebruiken. Die vraag is hier krap een week geleden nog vrij uitgebreid besproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:14
Orangelights23 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 07:49:
[...]

Mee eens hoor, ik beleg al een jaartje of 15 en zit ook in ETF’s, lekker saai maar wel stabiel. Beleggingshorizon is voor mij +25 jaar. Was met name benieuwd naar de reacties hier, want hrt nu.nl publiek is om te huilen :P
Precies, laatste reactie op nu.nl "Dit is dus de reden dat ik in Bitcoin ben gestapt." 8)7 . Het is prima om wat geld in crypto te gooien, maar dat moet dan toch echt uit het speculatieve deel van je portfolio komen en niet je "financieel" pensioen deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-06 16:31
Vraagje voor de ETF beleggers: Beleggen jullie in 1 ETF (VWRL bijvoorbeeld) of spreiden jullie je maandelijkse inleg over meerdere ETF's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
Bever schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 10:25:
Vraagje voor de ETF beleggers: Beleggen jullie in 1 ETF (VWRL bijvoorbeeld) of spreiden jullie je maandelijkse inleg over meerdere ETF's?
Ik ben net pas begonnen, dus echt veel kennis heb ik niet, maar wat ik veel lees is dat mensen het toch wel spreiden over een paar en niet alles in 1 stoppen. Ik ben dat zelf wel van plan uit eindelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Bever schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 10:25:
ETF's dekken in de regel slechts een deel van de markt. De Top XX aantal van een regio, de X aantal beste van een sector, beste X in een thema, etc. Of in bepaalde combinaties van thema, sector en regio.

In princiepe krijg je dus de meest stabiele situatie als je zoveel mogelijk dekt zonder teveel overlap in de ETF's.
Dus stel dat je de Top50 van Europa pakt en dan de Top in de Financiele Sector West Europa. Dan heb je waarschijnlijk overlap.
Dat kan wenselijk zijn, omdat b.v. de financiele sector het goed doet, maar niet persé de meest brede oplossing. Het ligt er aan wat jij zelf wil.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:47
McKaamos schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:10:
[...]

ETF's dekken in de regel slechts een deel van de markt. De Top XX aantal van een regio, de X aantal beste van een sector, beste X in een thema, etc. Of in bepaalde combinaties van thema, sector en regio.

In princiepe krijg je dus de meest stabiele situatie als je zoveel mogelijk dekt zonder teveel overlap in de ETF's.
Dus stel dat je de Top50 van Europa pakt en dan de Top in de Financiele Sector West Europa. Dan heb je waarschijnlijk overlap.
Dat kan wenselijk zijn, omdat b.v. de financiele sector het goed doet, maar niet persé de meest brede oplossing. Het ligt er aan wat jij zelf wil.
De door @Bever aangehaalde ETF, VWRL, is al wereldwijd gespreid over alle markten. Daarmee speelt wat jij aangeeft dus niet. Echter zou er uiteraard voor kunnen worden gekozen om nog een andere ETF erbij te nemen om of meer op een regio of sector te focussen. Maar vraag is uiteraard of dat handig is.

Zelf heb ik in ieder geval eerst alleen in VWRL belegd, en later de overstap gemaakt naar NT World + NT EM. Waarbij het me dan ging om overstap van broker, niet om een andere spreiding of zo. Deze combi zou ik dan ook niet "tegelijk kopen" omdat het effectief min of meer hetzelfde is (dezelfde aandelen bevat in dezelfde verdeling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlack
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:40
WeAreLegion schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 10:33:
[...]

Ik ben net pas begonnen, dus echt veel kennis heb ik niet, maar wat ik veel lees is dat mensen het toch wel spreiden over een paar en niet alles in 1 stoppen. Ik ben dat zelf wel van plan uit eindelijk.
Is best wel wat over te vinden op Youtube etc: Lump sum (ineens 100% inleg) tov dollar cost averaging (inleg spreiden).

Even uit mn hoofd blijkt volgens mij uit studies dat lump sump in >70% van de gevallen (historisch gezien) beter was dan DCA. Of ook wel: time in the market beats timing the market.

Indien jouw 'horizon' 10+ jaar is zou je lump sum kunnen overwegen en verder bijvoorbeeld (maandelijks) DCA.

Belangrijk sowieso dat je een beleggingsplan opstelt en daaraan vasthoud, bijvoorbeeld nu 10k inleggen en daarna maandelijks 1k de komende 15+ jaren. Je aan je plan houden is dus NIET verkopen bij een crash en NIET stoppen met inleggen :)

[ Voor 21% gewijzigd door MrBlack op 25-03-2021 12:44 ]

Pagina: 1 ... 101 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.