sjaool schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:28:
Max heeft een probleem en dat is dat bijna alle circuits waar de Red Bull oppermachtig is zijn uitgevallen. Bovendien had hij pech in Oostenrijk dat hij uitviel. Voor de rest is het inderdaad een er goede prestatie van hem om in de buurt van de Mercedessen te kunnen blijven en dat hij daarbij ook nog regelmatig Bottas te snel af is.
Owja, we moeten ook niet vergeten dat Bottas bij de start Verstappen voorbij ging. Of dat nu de auto of de coureur was, hij deed het wel.
Dan nog even over Hamilton en z'n nevenactiviteiten en de media. Ik vind het allemaal prima wat hij doet buiten de race. Zolang hij met ruime marge eerste in het kampioenschap staat kan ik daar onmogelijk commentaar op hebben. Hij is ook maar een mens met emoties en meningen. Dat mag hij, of je het nu met hem eens bent of niet. Als de rest van de wereld daar aandacht aan wil geven dan is dat de keuze van de rest van de wereld. Als je mij een camera in het gezicht duwt heb ik ook wel wat meningen te verkondigen.
Maar ik trek een harde streep als hij anderen in gevaar brengt.
Dat zeg ik omdat ik de indruk krijg dat hij de voorbereiding niet meer serieus neemt en niet oplet tijdens de briefings of de aantekeningen niet goed leest. Denk aan de gesloten pitstraat in rijden of deze proefstart. Misschien had het team hem beter moeten helpen en informeren, maar uiteindelijk is hij de coureur.
Juist in zijn positie heeft hij geen enkel excuus om de regels niet te kennen. Hij mag van mij heel de Free Practice gebruiken om de regels te leren.
We hebben ook nog de vraag of Hamilton/Mercedes strenger wordt aangepakt dan de rest. Dat is moeilijk te zeggen, maar hoge bomen vangen veel wind. Het is nu eenmaal zo dat het eerste team het meeste aandacht krijgt, zowel in positieve als in negatieve zin. Van de ander kant hebben de toppers het meeste geld en de slimste juristen om overal onderuit te komen.
Dan is er nog wat PR en imago. Niemand vind het leuk als kleine teams streng gestraft worden en grote teams weg komen met misstanden, dat weet iedereen. Misschien niet eerlijk, maar zo werken mensen. Als organisatie kun je je dus maar beter streng opstellen naar de toppers, anders kun je niet streng zijn op kleine teams als dat echt nodig is.
Dan nog wat over straffen in het algemeen. Ook buiten F1 zijn er verschillende visies op straf. Straf kan er zijn om je fout goed te maken, om te voorkomen dat je het nog een keer doet of vanwege de gevoelens van het slachtoffer. Een andere discussie is wat een "eerlijke" straf is, een miljonair trekt zich niks aan van 250 euro boete, terwijl het voor iemand in de bijstand een groot probleem is.
Dat soort vragen kun je hier ook stellen. Moet je alle fouten in alle gevallen dezelfde straf geven, of moeten straffen zo zijn dat ze gevoeld worden? Ondanks een strenge straf staat Hamilton nog steeds op het podium. Met minder straf was hij misschien wel eerste geworden. Het moet niet zo zijn dat de beste of rijkste teams gaan uitrekenen of ze een straf de moeite waard is.
Vaag idee: F1 is een budget aan het invoeren. Misschien moeten we de boetes afhalen van het budget van volgend jaar, dan hebben ze invloed op de race resultaten op lange termijn.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.