Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 79 ... 101 Laatste
Acties:
  • 467.900 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:58
Eerder heb ik in dit topic enkele keren geklaagd over het vastlopen van mijn gehele Pi3.

De oorzaak heb ik nu ontdekt, bij hele arbeidsintensieve taken m.b.t. disk reads/writes trekt mijn Pi3 het niet meer en loopt hij vast. Wellicht een kwaal van de usb->mSATA controller die ik heb ofzo. Gebeurt bijvoorbeeld ook als ik Kodi een gedeelde map laat indexeren die op de Pi staat.

In de nacht was dit het 'database onderhoud' dat (de) Plex (addon) doet. Ik had die Plex addon maanden niet gehad en niks aan de hand. Laatst weer geinstalleerd en spontaan een onbereikbare Pi twee ochtenden op rij. Nu heb ik dat onderhoud verplaatst naar midden op de dag en enkele zware taken uitgeschakeld in de Plex-instellingen, en gaat het wel goed.

Wat ik verder nu nog doe is zodra ik ga slapen, via een automation alle addons stoppen die in de nacht niet nodig zijn. Denk aan Grafana dashboards, Samba share, Google backups want die worden toch overdag gemaakt etc. En na de wekker weer geautomatiseerd starten met een kleine tussenpauze.

Alles om te voorkomen dat mijn wakker-worden-routines in de war geschopt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:59
@DeadMetal Hoe heb je het draaien? Supervised, HA OS direct op SSD of alleen data op SSD?

En tijdens die intensieve taken niet toevallig dan power issues?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 18:59
+1 voor vermoedelijk power issue

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 12:49
Het is al een paar dagen geleden. maar het stond me nog steeds niet helemaal aan, ik doe het nu zo:
YAML:
1
2
3
{% set day = ['maandag', 'dinsdag', 'woensdag', 'donderdag', 'vrijdag', 'zaterdag', 'zondag'][now().weekday()] %}
{% set month = ["januari", "februari", "maart", "april", "mei", "juni", "juli", "augustus", "september", "oktober", "november", "december"][now().month-1] %}
{{ day }} {{ now().day }} {{ month }}

Of als je helemaal niet wilt assignen:
YAML:
1
2
3
{{ ['maandag', 'dinsdag', 'woensdag', 'donderdag', 'vrijdag', 'zaterdag', 'zondag'][now().weekday()] }}
{{ now().day }}
{{ ["januari", "februari", "maart", "april", "mei", "juni", "juli", "augustus", "september", "oktober", "november", "december"][now().month-1] }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Opeens bijzonder issue, dit weekend een dubbele Zigbee dimmer toegevoegd. Werkt verder prima, enorme aanrader. Maar als ik deze via een button card (standaard, niet custom) aan Lovelace toevoeg dan heeft het icoon net een andere tint blauw als de lamp uit is dan de rest... In onderstaande afbeelding zijn het 'Hektar' en 'Window'. Extra raar is dat ze beide ook weer een andere te donkere kleur hebben... Het betreft gewoon een 230V dimmer, dus geen RGB. 'Dining table' en 'Study RGB' laten de normale kleur blauw voor uit zien. Iemand enig idee waar dit door kan komen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mgaI5MytVtQSXrKXFNZutSCO2-Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PvBevrzW1sKepzYy1Yfl28tX.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 23:10

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Septillion schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:16:
Opeens bijzonder issue, dit weekend een dubbele Zigbee dimmer toegevoegd. Werkt verder prima, enorme aanrader. Maar als ik deze via een button card (standaard, niet custom) aan Lovelace toevoeg dan heeft het icoon net een andere tint blauw als de lamp uit is dan de rest... In onderstaande afbeelding zijn het 'Hektar' en 'Window'. Extra raar is dat ze beide ook weer een andere te donkere kleur hebben... Het betreft gewoon een 230V dimmer, dus geen RGB. 'Dining table' en 'Study RGB' laten de normale kleur blauw voor uit zien. Iemand enig idee waar dit door kan komen?

[Afbeelding]
Is die donkerdere kleur niet toevallig een vertaling van ‘undefined’ of ‘unavailable’ qua status?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Mars Warrior schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:31:
[...]

Is die donkerdere kleur niet toevallig een vertaling van ‘undefined’ of ‘unavailable’ qua status?
Ik dacht dat het dan grijs zou moeten zijn.

Misschien kan je met de developer tools iets ontdekken qua styling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Mars Warrior Dat is normaal een grijstint de kerstboom hieronder . Ze zijn ook gewoon beschikbaar, erop klikken zet de lamp aan en toont netjes een geeltint al naar gelang dimniveau.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FsfOO1ZqU4_cAdLmV7PVRbHjKfI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WbMU8K7u4d8SKB16mtKTzDSb.png?f=user_large

@Hmmbob In customize staat er niets bij en bij states zie ik ook niets geks.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ou8hjXKTZLuuX_QyyoOI3WX_9WM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MtnF8xBiAZOYoHtAU02V12bV.png?f=fotoalbum_large

In het 'more info' venster hebben ze wel de juiste tint.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPszt9ZOQ1kPdyUVUqbGAvXKrrA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bMTU3GYCT3kRpGsunImOMWGI.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drice
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:55

drice

Loading...

Ik ben aan het stoeien met een automation voor het zetten van een input select. Op een of andere manier wordt de input select niet gezet als de sensor.droger een minuut op klaar staat.

Spacing staat wel goed in het bestand, alleen neemt hij dat met knippen plakken niet goed over.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
conditions:
      - condition: state
        entity_id: sensor.droger
        state: klaar
        for: "00:01:00"
    sequence:
      - service: input_select.select_option
        data:
          entity_id: input_select.droger
          option: klaar

Did you know that IF is a middle word in life. "Ja maar wie ben ik om aan mezelf te twijfelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-09 20:22
drice schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:49:
Ik ben aan het stoeien met een automation voor het zetten van een input select. Op een of andere manier wordt de input select niet gezet als de sensor.droger een minuut op klaar staat.

Spacing staat wel goed in het bestand, alleen neemt hij dat met knippen plakken niet goed over.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
conditions:
    sequence:
        data:
Automations gereload? Configuration gecheckt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:24
Na een paar weken lekker aanrommelen in HA ben ik inmiddels een stuk wijzer en de meest bassale dingen die ik ook binnen HUE had geregeld, werken. De Hue bridge gebruik ik inmiddels niet meer.

Het traploos dimmen; het niet-traploos dimmen ziet ingebouwd in HA, maar ik vind dit er persoonlijk niet uitzien, als je nu dus de dimbuttons ingedrukt houdt, dan zie je het licht toe- of afnemen met steeds 10% per halve seconde oid, ziet er niet uit imo. Is traploos dimmen van de huidige scene (of groep lampen kan ik me voorstellen) mogelijk? :) wellicht met een script? Ik weet nog niet helemaal waar ik moet beginnen :)

Edit: Had hier nog een stuk staan over meerdere scenes kunnen selecteren dmv op de bovenste knop herhaaldelijk drukken van de dimmer switch, maar dit heb ik inmiddels opgelost met een counter :)

[ Voor 47% gewijzigd door spokje op 25-01-2021 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drice

drice

Loading...

-Casper schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:53:
[...]

Automations gereload? Configuration gecheckt?
Ja meerdere malen, ook handmatig de input_select aangepast. Dat werkt allemaal.
Andere automations die ook op sensor.droger werken doen het wel allemaal, alleen op een of andere manier niet degene die een for: <time> erin heeft

Did you know that IF is a middle word in life. "Ja maar wie ben ik om aan mezelf te twijfelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@drice Dus als je handmatig "Execute" drukt, dan is je input_select wel ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@drice En is de state van "sensor.droger" echt "klaar"? Lijkt me nogal dubbelop. Anders zou je het eens als string kunnen forceren
YAML:
1
state: 'klaar'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drice

drice

Loading...

Ik heb ook al met strings geprobeerd, net handmatig getriggerd en nu pakte hij het wel op.
Ik had gehoopt dat de trigger ook zou werken met een for : time. Ik gok dat ik een extra trigger met de waittime moet toevoegen.

YAML:
1
2
- entity_id: sensor.droger
  platform: state

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Septillion schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:39:
@Mars Warrior Dat is normaal een grijstint de kerstboom hieronder . Ze zijn ook gewoon beschikbaar, erop klikken zet de lamp aan en toont netjes een geeltint al naar gelang dimniveau.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oja, dat klopt nu ik dit zo zie.

Ik pas altijd alles aan vanwege het thema, dus heb vaak geen idee wat ‘standaard’ is :X

Ik kijk altijd in de inspector van chrome voor dit soort dingen. Nu ben ik daar ook erg in thuis omdat ik custom lovelace cards ontwikkel, dus dat kan voor iemand anders beetje lastig zijn.

Ik heb geen idee nu waarom de kleuren donkerder zijn dus :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
conditions:
    sequence:
        data:
Wat is je trigger in deze automation?

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Septillion schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:39:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vraag me af of het iets te maken heeft met de verschillen in brightness. Wat grappig zou zijn, aangezien de lamp uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
conditions:
    sequence:
        data:
Wat is je hele automation? ik zie alleen een condition - onderdeel van een choose denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Mars Warrior Door jou ging ik kijken en @Hmmbob is spot on!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YPKm8gIK-d08-on6rkCDp379CMY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IrIVHUsSOX2LKrfzu56iSMcL.png?f=user_large
Wijzigen naar 100% geeft de normale tint.

Maarja, waarom? En hoe kom ik er vanaf :9

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 25-01-2021 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik denk dat dit een bug is. Melden op GitHub :)

https://github.com/home-assistant/frontend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Is dit dan geen bug in de button-card?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Gebruikt er hier iemand een notification-achtige-app op Windows 10?

Ik heb natuurlijk de notifications op telefoon en tablet en ook op de Sonos via TTS. Maar ik wil ook graag op mijn Windows10 doos een pop-upje krijgen ala Teams als er iets te melden valt vanuit HA.

Nu vind ik o.a. deze oplossing maar wil op mijn zakelijke laptop niet in de weer gaan met vage (burnttoast :? ) scriptjes.

Iemand al zoiets in gebruik?

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Mars Warrior schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:37:
[...]

Is dit dan geen bug in de button-card?
De reguliere button-card valt gewoon onder de frontend?

https://www.home-assistant.io/lovelace/button/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Hmmbob schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:48:
[...]

De reguliere button-card valt gewoon onder de frontend?

https://www.home-assistant.io/lovelace/button/
Fout gelezen, was in de war met de custom button-card |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

MisteRMeesteR schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:45:

Ik heb natuurlijk de notifications op telefoon en tablet en ook op de Sonos via TTS. Maar ik wil ook graag op mijn Windows10 doos een pop-upje krijgen ala Teams als er iets te melden valt vanuit HA.

Nu vind ik o.a. deze oplossing maar wil op mijn zakelijke laptop niet in de weer gaan met vage (burnttoast :? ) scriptjes.

Nee, maar zie dat dingen als Slack, Discord, Telegram of iotlink veel worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drice

drice

Loading...

Dit is nu de gehele automation, ik heb nu de een tweede trigger toegevoegd met een for:time

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
id: 'droger_helper'
alias: 'Droger input select helper'
description: ''
mode: queued

trigger:
  for:
    minutes: 1  
- platform: homeassistant
  event: start
- platform: event
  event_type: automation_reloaded

action:
- choose:
  - conditions:
        state: bezig
    sequence:
        data:
          option: bezig
  - conditions:
    sequence:
        data:
  - conditions:
        state: uit
    sequence:
        data:
          option: uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne

Je kunt gebruik maken van pushbullet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Nu online

Kun je daar de HTML5 notificatie niet voor gebruiken?
https://www.home-assistant.io/integrations/html5/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Hmmbob Ik zal vanavond eens een issue inschieten :)

@Mars Warrior Haha, ja, lekker verwarrende naam. Met de custom zou ik dat ook op moeten kunnen lossen maar ik wil hier toch niets bijzonders dus zou de standaard gewoon moeten werken.

Beide bedankt voor de ideeën! :)

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 25-01-2021 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@drice Al gekeken of je de automation uberhaupt triggert? State van 'sensor.droger' zijn echt klaar en bezig? Laatste lijkt me nogal dubbelop met 'input_select.droger' namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drice

drice

Loading...

Ja ik heb gekeken en de automation triggert echt, nu wat aanpassingen gemaakt en wacht dus even todat de droger weer gevuld is :)

Ik heb die input_select gemaakt als oplossing voor een luxe-probleem. De sensor.droger heeft 3 statussen; gebaseerd de waardes van een smart-plug (HS-110). uit; klaar en bezig. Zodra de droger van bezig naar klaar gaat geef hij een TTS en notify melding. Echter heeft de droger een losmaak cyclus die elke 10 minuten de kleren losgooit. Als je voor die tijd de droger niet hebt leeggeruimd krijg je weer een "droger is klaar' melding. Middels de input select vang ik af of de droger echt klaar is of bezig is met een losmaak cyclus.
Is een luxe probleem maar wilde ook even stoeien met een input select.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winDOS
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 22:43

winDOS

6.22

@drice Ik heb ongeveer het zelfde voor de wasmachine.

Zou je ipv die sensor niet het wattage als trigger kunnen gebruiken. Zodat je hem laat triggeren op een hoog wattage en dan pas op bezig zet. Om zo het losgooien te ondervangen.

Mijn automation:

winDOS in "Home Assistant - Show je setup"

C:\>Signature.bat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@drice En die sensor.droger is dan neem ik aan een template sensor op basis van de huidige verbruik? Als die dus niet afdoende is zou ik die er gewoon lekker tussenuit slopen en die grenzen in Watt direct in de automation vastleggen. Heb je geen dubbele maar valse weergave van "klaar" en heb je alles op één plek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drice

drice

Loading...

winDOS schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:23:
@drice Ik heb ongeveer het zelfde voor de wasmachine.

Zou je ipv die sensor niet het wattage als trigger kunnen gebruiken. Zodat je hem laat triggeren op een hoog wattage en dan pas op bezig zet. Om zo het losgooien te ondervangen.

Mijn automation:

winDOS in "Home Assistant - Show je setup"
Ja in principe heb ik dus dezelfde setup als jij voor wasmachine en droger.

HS110 smart_plug met een template sensor voor 3 statussen
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
# Washing machine sensor, based on a template.
# https://www.home-assistant.io/integrations/template/
#
platform: template
sensors:
  droger:
    friendly_name: 'Droger'
    value_template: >- 
      {% if (states('sensor.droger_watts') | float < 0.05) and (states('sensor.droger_amps') | float < 0.05) %} 
        uit
      {% elif (states('sensor.droger_watts') | float < 1.56) and (states('sensor.droger_amps') | float < 0.05) %} 
        klaar
      {% else %}
        bezig
      {% endif %}
    icon_template: >- 
      {% if (states('sensor.droger_watts') | float < 0.05) and (states('sensor.droger_amps') | float < 0.05) %} 
      mdi:tumble-dryer-off
      {% elif (states('sensor.droger_watts') | float < 1.56) and (states('sensor.droger_amps') | float < 0.05) %} 
      mdi:tumble-dryer-alert
      {% else %}
      mdi:tumble-dryer
      {% endif %}

Daarnaast een automation die triggert op bezig -> klaar.
Met als tussenkomst de input_select die ervoor zorgt dat de losmaak cyclus niet een extra notify wordt gestuurd.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
####################
# Droger is klaar
###################
id: "droger_cycle_completed"
alias: "Notify: Droger is klaar"
description: ""
mode: single
trigger:
  - entity_id: input_select.droger
    from: "bezig"
    to: "klaar"
condition: []
action:
- service: notify.mobile_devices
  data:
    title: "De droger is klaar om {{states('sensor.time')}}"
    data:
      priority: high
      ttl: 0
      channel: droger
      importance: high
      persistent: true # Set to true to create a persistent notification
      tag: droger_persistent # Tag is required for the persistent notification
      sticky: true
- service: script.notification_on_squeezebox
  data:
    duration: 6

En ik gebruik de input_select in de history_stats om bij te houden hoe vaak de droger en wasmachine zijn gebruikt in de afgelopen 7 dagen. Als ik de rechtsstreeks op de template sensor doe telt hij ook de losmaak cyclus volledig mee. (wat ik dus niet wil.)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
# https://www.home-assistant.io/integrations/history_stats/
platform: history_stats
name: Droger cycles
state: 'bezig'
type: count
end: '{{ now() }}'
duration:
  days: 7

Sorry for the long post. Maar het lijkt nu te werken btw

[ Voor 24% gewijzigd door drice op 25-01-2021 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:14
Septillion schreef op maandag 25 januari 2021 @ 09:54:
@barrymossel En als je na een herstart in je Logbook kijken en dan filtert op die input_boolean, zie je dan een lijn dat hij is aangezet? En staat daar dan een reden bij?

Heb je wel recorder voor nodig natuurlijk.
Net een paar keer herstart, maar het is helaas niet te reproduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Septillion schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:40:
@DeadMetal Hoe heb je het draaien? Supervised, HA OS direct op SSD of alleen data op SSD?

En tijdens die intensieve taken niet toevallig dan power issues?
Dank voor het meedenken. HA OS, volledig op de SSD, geen sd-kaart in gebruik.
Hoe kom ik er achter dat er power issues zijn? Ik heb overigens wel een officiële adapter in het stopcontact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

DeadMetal schreef op maandag 25 januari 2021 @ 19:09:
[...]

Hoe kom ik er achter dat er power issues zijn? Ik heb overigens wel een officiële adapter in het stopcontact.
Kijk ff naar de peak power van je SSD bij write operaties. Sommigen trekken ruim 2.5A!

Een 3.5A adapter kan dus zomaar niet voldoende zijn om deze pieken op te vangen als ook je cpu hard aan het werk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:42

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik weet niet wat je precies wilt notifien, maar ik gebruik voor de urgente dingen telegram naar mijn mobiel.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik gebruik HA in een qua user namespace geïsoleerde Docker-container. Dat werkt allemaal prima, totdat ik wat installeer via HACS. De bestanden die HACS aanmaakt hebben als eigenaar de gebruiker die eigenaar is van de Docker-daemon (1000) en niet de door de Docker aangeleverde user-namespace (10920). Hierdoor kan HA -die niet buiten 10920 kan kijken- de integration niet zien en is hij dus niet bruikbaar.

Als oplossing kan ik na elke installatie handmatig ‘chown -R 10920’ op ‘/www/community’ uitvoeren, maar dat is niet wenselijk. Hoe zorg ik dat HACS het juiste UID/GID gebruikt?

[ Voor 15% gewijzigd door Recoil op 25-01-2021 22:59 . Reden: Verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:33
Zijn er mensen die ervaring hebben met HASS Core in combinatie met een of meer Nest Audio's? Werkt de sync van devices met Google Home goed? Kun je de speaker(s) aansturen met HASS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:03

vanDaal

-ismeereentje

Ik heb al een tijd HA (Hassio) draaien op een Raspberry 3. Deze werd een beetje traag en instabiel. Nu heb ik een clean install gedaan op een Raspberry 4 via Docker. Dat ging redelijk gemakkelijk. Wat is nu de beste manier om mijn oude instellingen over te brengen naar deze nieuwe install? Ik dacht via een backup en restore van een snapshot, maar in mijn nieuwe install heb ik geen supervisor functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:42

Step

step@tweakers.net#

vanDaal schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 08:32:
Ik heb al een tijd HA (Hassio) draaien op een Raspberry 3. Deze werd een beetje traag en instabiel. Nu heb ik een clean install gedaan op een Raspberry 4 via Docker. Dat ging redelijk gemakkelijk. Wat is nu de beste manier om mijn oude instellingen over te brengen naar deze nieuwe install? Ik dacht via een backup en restore van een snapshot, maar in mijn nieuwe install heb ik geen supervisor functie.
Ik ben nieuw hiermee maar al lerende, ik zou zeggen installeer de supervisor en daarna een restore? :)

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bes-r
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-09 21:30
DRAFTER86 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 06:05:
Zijn er mensen die ervaring hebben met HASS Core in combinatie met een of meer Nest Audio's? Werkt de sync van devices met Google Home goed? Kun je de speaker(s) aansturen met HASS?
Er is behoorlijk wat info over te vinden. Via de Home Assistant websitehttps://www.home-assistant.io/ en het forum. Maar ook binnen dit forum. Hier een paar dingen om je op weg te helpen.

Je hebt verschillende versies van Home Assistant. Je kunt de verschillende versies en installatiemethoden hier vinden. Let er op HASS of HASS Core bestaan niet.

Voor Google/Nest Home kun je inzetten als een media_player, maar ook om te laten spreken (tts) of om commando's (Google Assistant) aan te geven. Dit werkt prima en met een beetje kennis kun je dit flink naar eigen wens inrichten/programmeren.

Voor Google Assistent kun je kiezen om hem via Nabu Casa (cloud) te laten lopen of dat je dit zelf regelt. Zelf regelen is iets meer werk en vereist wat meer kennis en met Nabu Casa sponsor je de makers van Home Assistant.

Succes en veel plezier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
vanDaal schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 08:32:
Gewoon je config van de oude install naar de nieuwe install verplaatsen en rebooten. Dan zou zeker 80% goed moeten staan, misschien dat je bij sommige diensten opnieuw moet inloggen (afhankelijk van wat je gebruikt)

edit: oh wacht, dit geldt wel als je veel in YAML hebt gedaan maar met de UI config wordt het wat lastiger. Dan kan je nog steeds hetzelfde doen, maar moet je zorgen dat je ook alle bestanden uit .storage meeverhuist.

[ Voor 13% gewijzigd door Hmmbob op 26-01-2021 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:58
Koepert schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:22:
Ok.. eeen rare.. Ik heb 2 Kodi's in huis.

1- Slaapkamer, Pi3b met OSMC. Discovered door HA. werkt
2- Woonkamer, VenzV10 met LibreElec. werkt niet.. niet via discovery, niet via handmatig toevoegen.

- HTTP toegang staat open.
- via de URL + :8080 in de browser kom ik wel op de kodi
- toevoegen via configuration.yaml wilde ik juist NIET meer, dus daar uit gehaald, inmiddels 2x herstart sindsdien.

Iemand suggesties?
Iemand hier nog een suggestie over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:54
Door een hoop hier te lezen, ben ik een aardig eind op weg naar de migratie van Domoticz naar HA.

De laatste stap is de RFXcom.

Deze gebruik ik alleen voor mijn Novy Afzuigkap.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H4iazxSgDtEpWO-wnw-O5Fid_d4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UYfzoiGt5WRGf3S5wz7gynQ2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/blmGlNF3wrNm635-eIWu6_rKQ70=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/U8MrUIJUq4JEKm9YFK07qw1m.jpg?f=user_large

Kan iemand mij op weg helpen/vertellen of dit mogelijk is. Want de afzuigkap wordt dus niet als sensor gezien door RFXcom. Dus ik moet codes versturen.

[ Voor 9% gewijzigd door Maeslant op 26-01-2021 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Koepert schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:18:
[...]

Iemand hier nog een suggestie over?
Zelfde netwerk? Geen firewall ertussen?
misschien al eens eerder gedetcteerd en toen ge-ignored?

oh nee, dat matcht niet met ook niet handmatig kunnen toevoegen

[ Voor 29% gewijzigd door Hmmbob op 26-01-2021 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Hmmbob schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:42:
[...]

Zelfde netwerk? Geen firewall ertussen?
misschien al eens eerder gedetcteerd en toen ge-ignored?

oh nee, dat matcht niet met ook niet handmatig kunnen toevoegen
- zelfde netwerk
- Geen firewall
- Niet ge-ignored, wel ooit eens toegevoegd en toen verwijderd *uit de configuration.yaml*
- Automatische detectie komt de Kodi niet naar voren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb, met dank aan de erg leuke setup van Bas, delen yaml overgenomen. Eerder had ik voor de douche 2 aqara sensoren (binnen en buiten de badkamer), waarbij ik het verschil in %-punt gebruikte om erachter te komen of er iemand aan het douchen was (schakelen van licht, fan en melding na 5 minuten douchen). Nu zag ik ook dat het met één sensor kan, op basis van de verhoging van

De sensoren voor stats en derivative:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- platform: statistics
  name: Humidity bathroom stats
  entity_id: sensor.humidity_bathroom
  sampling_size: 86400 # make sure all data points of the last 24hrs are included
  max_age: "24:00:00"

- platform: derivative
  source: sensor.humidity_bathroom
  name: Humidity bathroom derivative
  unit_time: min
  time_window: "00:10:00"

De binary_sensor die bepaalt of er gedoucht wordt, op basis van bovenstaande sensoren:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- platform: template
  sensors:
    someone_showering:
      friendly_name: Someone is showering
      value_template: >
        {% set humidity = states("sensor.humidity_bathroom") | float(0) %}
        {% set treshold = 1.05 * state_attr("sensor.humidity_bathroom_stats", "median") | float(0) %}
        {% set derivative = states("sensor.humidity_bathroom_derivative") | float(0) %}
        {{ humidity > treshold and derivative > 0.25 }}

En dan (dus) een automation erbij die op basis van someone_showering het licht/fan/melding schakelt met een timer.

Nu heb ik het punt dat sinds 2 dagen de verlichting/fan/melding geregeld aan en uit schieten als ik de wastafelkraan even aan heb en als er een flinke bui overtrekt, uiteraard op basis van de verschillen in vochtigheid van de afgelopen 10 minuten.

Naast deze mooie code delen, is mijn vraag: wat kan ik nu het beste aanpassen om deze automation iets minder gevoelig te maken? De treshold aanpassen? De laatste regel met de vergelijking aanpassen? Ik kom er even niet uit. Wie helpt me verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom heb je het zo ingewikkeld?

Ik heb mijn automation gewoon ingesteld om aan te gaan op een niveau boven de 75% en weer uit onder de 70%. Een luchtvochtigheid komt bij mij thuis nooit voor, tenzij ik aan het douchen ben: dan zit 'ie zo op 98%. Hij springt dan ook direct aan, in plaats van pas na 10 minuten ofzo. En uit gaat 'ie weer als de luchtvochtigheid wat acceptabeler is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
koelkast schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:49:
Ik heb, met dank aan de erg leuke setup van Bas, delen yaml overgenomen. Eerder had ik voor de douche 2 aqara sensoren (binnen en buiten de badkamer), waarbij ik het verschil in %-punt gebruikte om erachter te komen of er iemand aan het douchen was (schakelen van licht, fan en melding na 5 minuten douchen). Nu zag ik ook dat het met één sensor kan, op basis van de verhoging van

De sensoren voor stats en derivative:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- platform: statistics
  name: Humidity bathroom stats
  entity_id: sensor.humidity_bathroom
  sampling_size: 86400 # make sure all data points of the last 24hrs are included
  max_age: "24:00:00"

- platform: derivative
  source: sensor.humidity_bathroom
  name: Humidity bathroom derivative
  unit_time: min
  time_window: "00:10:00"

De binary_sensor die bepaalt of er gedoucht wordt, op basis van bovenstaande sensoren:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- platform: template
  sensors:
    someone_showering:
      friendly_name: Someone is showering
      value_template: >
        {% set humidity = states("sensor.humidity_bathroom") | float(0) %}
        {% set treshold = 1.05 * state_attr("sensor.humidity_bathroom_stats", "median") | float(0) %}
        {% set derivative = states("sensor.humidity_bathroom_derivative") | float(0) %}
        {{ humidity > treshold and derivative > 0.25 }}

En dan (dus) een automation erbij die op basis van someone_showering het licht/fan/melding schakelt met een timer.

Nu heb ik het punt dat sinds 2 dagen de verlichting/fan/melding geregeld aan en uit schieten als ik de wastafelkraan even aan heb en als er een flinke bui overtrekt, uiteraard op basis van de verschillen in vochtigheid van de afgelopen 10 minuten.

Naast deze mooie code delen, is mijn vraag: wat kan ik nu het beste aanpassen om deze automation iets minder gevoelig te maken? De treshold aanpassen? De laatste regel met de vergelijking aanpassen? Ik kom er even niet uit. Wie helpt me verder?
Met douchen is de luchtvochtigheid een stuk hoger dan bij het gebruik van de wastafel, dus je zou iets met de luchtvochtigheid % in de conditions kunnen doen (alleen als % boven een bepaalde grens)

edit: wat @Verwijderd zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dxta
  • Niet online

dxta

Moo!

Ik heb een mooie nieuwe automation bedacht, maar ben benieuwd of het efficienter kan dan de huidige oplossing.

Situatie
In de slaapkamer hangt een platfondventilator met ingebouwde lamp die via een 315 Mhz afstandsbediening werkt. Hij heeft 7 standen: Off, Low, Medium, High, 3h sleep, 6h sleep, Turn On Light

Automation
Ik zou graag 2 automations bouwen:
- Automatisch aanzetten van de ventilator als de temperatuur boven 25 graden komt (er is al een temperatuursensor in de kamer aanwezig)
- Kunnen schakelen van de lamp via Home Assistant

Gevonden oplossing
Een Broadlink RM4 Pro aanschaffen, de RF codes 'leren' en deze via Home Assistant aansturen.

Zo'n apparaat kost echter tussen de ~30-40 euro. Ik heb het gevoel dat dit goedkoper moet kunnen. Heeft er iemand nog een goed idee?

Omelette du fromage!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Kun je hem ook zonder AB bedienen? Dan zou je een ESP32 ofzo kunnen verbinden en gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:09
Ik heb in mijn woning aan afzuiging welke met 1 schakelaar aangestuurd wordt.
Deze bevind zich boven bij de badkamer met een simpele schakelaar.
Ik had gehoopt om dit met een shelly 1 op te lossen maar dat werkt helaas niet.

Er komen 2 draden uit bij de schakelaar. 1x een bruine 1x een zwarte.
Ik wil iets hebben waarmee ik de afzuiging kan schakelen ( want deze is ook verbonden met de WC beneden. )
Ik heb al een deursensor op mijn wc beneden en de lamp gaat daar netjes aan en uit na een bepaalde tijd.
Nu wil ik dus ook de afzuiging aan kunnen zetten als de wc in gebruik is.

*Uiteindelijk zal ik ook een sensor ophangen in de douche dat de afzuiging automatisch aangaat als er gedouchte wordt maar dat is van latere zorg :)

Wat kan ik hier het beste voor gebruiken. Alle info is welkom.

Let op, er zijn dus maar 2 draden en ik heb geen mogelijkheid om een extra draad te trekken ( anders was het wel gelukt met een Shelly )

EDIT:

Heb al wat gevonden. voor die gene die hier ook tegen aan lopen:
https://www.aqara.com/en/smart_light_switch_no_neutral.html ;)

[ Voor 14% gewijzigd door marcel19 op 26-01-2021 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:24
marcel19 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:42:

Ik wil iets hebben waarmee ik de afzuiging kan schakelen ( want deze is ook verbonden met de WC beneden. )
Ik heb al een deursensor op mijn wc beneden en de lamp gaat daar netjes aan en uit na een bepaalde tijd.

*Uiteindelijk zal ik ook een sensor ophangen in de douche dat de afzuiging automatisch aangaat als er gedouchte wordt maar dat is van latere zorg :)

Let op, er zijn dus maar 2 draden en ik heb geen mogelijkheid om een extra draad te trekken ( anders was het wel gelukt met een Shelly )
Tja ik ga het toch maar zeggen... de Shelly 1L die geen neutraal draad nodig heeft :9
Zitten wel wat eisen aan volgens mij (de load van het apparaat moet een bepaalde Wattage minimaal zijn volgens mij)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:09
Kodess schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:45:
[...]

Tja ik ga het toch maar zeggen... de Shelly 1L die geen neutraal draad nodig heeft :9
Zitten wel wat eisen aan volgens mij (de load van het apparaat moet een bepaalde Wattage minimaal zijn volgens mij)
Heb een edit gemaakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

EDIT:

simpele schakelaar of een 3-standen schakelaar?

Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieshop.com/media/catalog/product/cache/bfaef8903186bd59f4508f62db03c632/z/e/zehnder_regelaar_1-3v.jpg

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
EDIT:

Gaat zo'n vierkante inbouw passen in onze ronde inbouwdozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:33
Recoil schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:02:
Ik gebruik HA in een qua user namespace geïsoleerde Docker-container. Dat werkt allemaal prima, totdat ik wat installeer via HACS. De bestanden die HACS aanmaakt hebben als eigenaar de gebruiker die eigenaar is van de Docker-daemon (1000) en niet de door de Docker aangeleverde user-namespace (10920). Hierdoor kan HA -die niet buiten 10920 kan kijken- de integration niet zien en is hij dus niet bruikbaar.

Als oplossing kan ik na elke installatie handmatig ‘chown -R 10920’ op ‘/www/community’ uitvoeren, maar dat is niet wenselijk. Hoe zorg ik dat HACS het juiste UID/GID gebruikt?
Is HACS niet onderdeel van de Supervisor? Draaien HA en Supervisor niet in verschillende containers? Zijn in beide containers de rechten goed gezet?

Met welke UID draait HA nu in de betreffende container? Kan je controleren door via een console een
code:
1
ps aux
te draaien of
code:
1
. ik zou ook eens met top, 1 sec verversen, een monitoren wat er gebeurt als met hacs iets doet; welke processen worden er nog gestart? met welke UID?

Waar specificeer de uid? note dat een commandline flag een docker / docker-compose file optie 'overschrijft'.

edit: puntje blijft dat op dit moment de data wordt geschreven als user 1000, dus ergens loopt er een process met uid 1000 dat deze bestanden aanmaakt. Het is niet zo dat docker zelf nog een vertaling van uid/username doet: alles draait op een en dezelfde kernel.

[ Voor 9% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 26-01-2021 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:37:
[...]

Waarom heb je het zo ingewikkeld?

Ik heb mijn automation gewoon ingesteld om aan te gaan op een niveau boven de 75% en weer uit onder de 70%. Een luchtvochtigheid komt bij mij thuis nooit voor, tenzij ik aan het douchen ben: dan zit 'ie zo op 98%. Hij springt dan ook direct aan, in plaats van pas na 10 minuten ofzo. En uit gaat 'ie weer als de luchtvochtigheid wat acceptabeler is.
Ik vond het wel een aardige oplossing voor het gebruik met één sensor.

Als ik op de door jouw gebruikte manier de vochtigheid meet, gaat in mijn (oude) huis de fan om de haverklap aan. Ervaring mee, daarom had ik ook 2 sensoren in gebruik. Nu wilde ik het toch eens anders proberen, omdat ik de sensor op een andere plek wilde inzetten (buiten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 11:36

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Zijn er meer mensen waar Toon niet werkt?
Ik krijg deze melding naar boven in de log:

code:
1
callbackUrl attribute is not valid

Voorheen werkte het wel.
Hebben ze bij Quby weer wat aan de implementatie zitten slopen? :?

[ Voor 26% gewijzigd door AW_Bos op 26-01-2021 19:13 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
CAP-Team schreef op maandag 25 januari 2021 @ 08:13:
Ik heb hem na de tijd nog wat aangepast, kijk even naar mijn latere posts daarover.
Net nog eens héééél goed gekeken, met succes. Ik zag dat ik in de kaart "paper" had staan. In de sensor stond nog "residual". Dat gaat natuurlijk nooit met elkaar werken... Dus de "residual" veranderd in "paper" en patsboem. Daar stond de grijze bak als afbeelding met het juiste aantal dagen. *O*

Het is ontzettend leerzaam om lekker door de code heen te struinen. Echter, ik ben geen programmeur en ga dat ook nooit worden. Kopiëren en plakken, dat is mijn talent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Laatst online: 08:33
bes-r schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 08:52:
[...]

Er is behoorlijk wat info over te vinden. Via de Home Assistant websitehttps://www.home-assistant.io/ en het forum. Maar ook binnen dit forum. Hier een paar dingen om je op weg te helpen.

Je hebt verschillende versies van Home Assistant. Je kunt de verschillende versies en installatiemethoden hier vinden. Let er op HASS of HASS Core bestaan niet.

Voor Google/Nest Home kun je inzetten als een media_player, maar ook om te laten spreken (tts) of om commando's (Google Assistant) aan te geven. Dit werkt prima en met een beetje kennis kun je dit flink naar eigen wens inrichten/programmeren.

Voor Google Assistent kun je kiezen om hem via Nabu Casa (cloud) te laten lopen of dat je dit zelf regelt. Zelf regelen is iets meer werk en vereist wat meer kennis en met Nabu Casa sponsor je de makers van Home Assistant.

Succes en veel plezier!
Thanks voor de pointers! Ik vroeg me vooral af hoe goed de sync tussen de Google Home en Home Assistant entities/devices etc gaat. Dus hoe worden mijn lights en switches gesynced naar Google Home, heb ik daar controle over of is het gewoon volledig transparant?

Verder snap ik niet helemaal wat je bedoelt dat HASS Core niet bestaat, bedoel je dat het Home Assistant Core is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bes-r
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-09 21:30
@DRAFTER86 Je hebt er flink wat controle over. Als je naar de integratiepagina gaat, zie je het kopje Configuration. Hier zie je:

YAML:
1
2
3
google_assistant:
  exposed_domains:
  entity_config:

Onder exposed_domains kun je aangeven wat je open wilt stellen, bijvoorbeeld lights.
Onder entity_config kun je per entiteit aangeven of het apparaat 'blootgesteld' mag worden en ook nog welke eigenschappen.

Dat is redelijk controleerbaar te noemen toch? :)

Edit: HASS Core is naar mijn idee Home Assistant Core ja. Eerder had je HASSIO, maar de namen zijn wat gewijzigd om het overzichtelijk te houden. Dat levert helaas nu nog wel wat verwarring op.

[ Voor 13% gewijzigd door bes-r op 26-01-2021 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doerakje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 21:20
Mijn eerste automation doet wat ie zou moet doen, dat vind ik al een hele prestatie. Maar iets zegt me dat het veel simpeler kan. Ik heb een zetje in de goede richting nodig.

Ik bedien een groep lampen en een switch met één deursensor die in een domme lichtschakelaar is ingebouwd. Als ik de knop omzet worden beide naar dezelfde staat worden getoggled:
Als lampen aan + switch aan: toggle off
Als lampen en switch uit: toggle on
Als lampen aan en switch uit: toggle off
Als lampen uit en switch aan: toggle off

Om dat te bereiken heb ik twee automations aan de sensor gekoppeld.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
- id: 'State_is_niet_gelijk'
  alias: State is niet gelijk
  trigger:
  - platform: state
    entity_id: binary_sensor.woonkamer_lightswitch_contact
    attribute: contact
  condition:
    condition: or
    conditions:
      - condition: and
        conditions:
            entity_id: light.woonkamer_lampen
            state: 'off'
            entity_id: switch.led_strip
            state: 'on'
        conditions:
  action:
  - service: light.turn_off
  - service: switch.turn_off

####

- id: 'State_is_gelijk'
  alias: State is gelijk
  trigger:
  condition:
    conditions:
        conditions:
        conditions:
  action:
  - service: light.toggle
  - service: switch.toggle

Moet toch korter kunnen?
Kun je met automations iets maken als:
code:
1
2
3
4
5
If light+switch = off then
  turn light+switch on
else
  turn light+switch off
endif

You can't be late until you show up

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-09 20:22
doerakje schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:40:
Mijn eerste automation doet wat ie zou moet doen, dat vind ik al een hele prestatie. Maar iets zegt me dat het veel simpeler kan. Ik heb een zetje in de goede richting nodig.

Ik bedien een groep lampen en een switch met één deursensor die in een domme lichtschakelaar is ingebouwd. Als ik de knop omzet worden beide naar dezelfde staat worden getoggled:
Als lampen aan + switch aan: toggle off
Als lampen en switch uit: toggle on
Als lampen aan en switch uit: toggle off
Als lampen uit en switch aan: toggle off

Om dat te bereiken heb ik twee automations aan de sensor gekoppeld.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
  trigger:
  condition:
    conditions:
        conditions:
        conditions:
  action:

####

- id: 'State_is_gelijk'
  alias: State is gelijk
  trigger:
  condition:
    conditions:
        conditions:
        conditions:
  action:

Moet toch korter kunnen?
Kun je met automations iets maken als:
code:
1
2
3
4
5
If light+switch = off then
  turn light+switch on
else
  turn light+switch off
endif
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
  trigger:
  action:
    - choose:
      - conditions:
        - condition: or
          conditions: 
        sequence:
      - conditions:
        # Standaard zijn conditions 'and' en dus hoef je dat hier niet apart te definieren
        sequence:
        sequence:

Als je vasthoud aan hoe je de eerste automations hebt geschreven. Korter zou ook kunnen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
- id: 'Gecombineerd in 1 automation'
  trigger:
  action:
    - choose:
      - conditions: >
          {{ is_state('light.woonkamer_lampen','off') or
             is_state('switch.led_strip','on' }}
        sequence:
          {{ is_state('light.woonkamer_lampen','off') and
        sequence:

Wat documentatie hierover:
Scripts - choose
Conditions

Disclaimer: niet getest, kunnen dus foutjes in zitten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doerakje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 21:20
@-Casper
Thanks! Dat ga ik vanavond eens uitgebreid bekijken. 'Choose' is nieuw voor me, ziet er interessant uit. Is in ieder geval een stuk korter :)

You can't be late until you show up

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:25
-Casper schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 08:25:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
  trigger:
  action:
    - choose:
      - conditions:
        - condition: or
          conditions: 
        sequence:
      - conditions:
        # Standaard zijn conditions 'and' en dus hoef je dat hier niet apart te definieren
        sequence:
        sequence:

Als je vasthoud aan hoe je de eerste automations hebt geschreven. Korter zou ook kunnen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
- id: 'Gecombineerd in 1 automation'
  trigger:
  action:
    - choose:
          {{ is_state('light.woonkamer_lampen','off') or
        sequence:
          {{ is_state('light.woonkamer_lampen','off') and
        sequence:

Wat documentatie hierover:
Scripts - choose
Conditions

Disclaimer: niet getest, kunnen dus foutjes in zitten :+
Chooser is pretty cool :)

Bovenstaande kan zelfs nog korter als je de "*.toggle" en "*.turn_off" calls in de verschillende domeinen omzet in "homeassistant" en meerdere entities daaraan meegeeft. Dan krijg je bijv zoiets:

YAML:
1
2
3
4
5
        sequence:
          - service: homeassistant.toggle
            entity_id: 
              - light.woonkamer_lampen
              - switch.led_strip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koelkast schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:40:
[...]

Ik vond het wel een aardige oplossing voor het gebruik met één sensor.

Als ik op de door jouw gebruikte manier de vochtigheid meet, gaat in mijn (oude) huis de fan om de haverklap aan. Ervaring mee, daarom had ik ook 2 sensoren in gebruik. Nu wilde ik het toch eens anders proberen, omdat ik de sensor op een andere plek wilde inzetten (buiten).
Ok, dan snap ik het. Maar is de luchtvochtigheid dan af en toe zo hoog?

Je kunt eventueel nog een water sensor gebruiken, die geeft alleen een melding als er water op de vloer komt. Lijkt me ook wel een redelijke indicatie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:12
Iemand hier die me kan helpen met het volgende ?

Ik heb gisteren een Sonoff mini geflasht met tasmota 9.2.0. Vervolgens heb ik mijn MQTT gegevens ingevuld gelijk aan hoe ik dat heb gedaan bij andere Sonoff's en Shelly's. Vervolgens heb ik in de console het volgende ingetoetst "SetOption19 1" maar wat ik ook doe ik krijg mijn device niet te zien in Home Assistant.

Heb MQTT explorer geinstalleerd en zie hem netjes in de lijst staan, maar de koppeling met HA lijkt die om de één of andere reden niet te pakken. Ik heb zowel Tasmota(beta) als integratie als MQTT. En middels "SetOption19 0" zie ik hem ook niet. Iemand een tip wat ik nog kan doen?

Overigens meerdere keren HA herstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-09 13:19
Sinds een weekje heb ik HA (voor het eerst) draaien op een Intel NUC als VM binnen Proxmox.
Geen kennis van VM's of programmeren met Yaml maar met Guides, Howto's en Youtube probeer ik mijn weg te vinden.

Op zich draait alles prima (denk ik) maar dat kan bijna ook niet anders want ik heb nog weinig bijzonders gedaan als blueprints, scripts of dergelijks.
Het enige wat ik heb gedaan is:
Personen binnen mijn huishouden toegevoegd.
Nabu Casa ingesteld (30-dagen trial)

Add ons:
- Samba Share
- Terminal & SSH
- Visual Studio Code

Integraties:
Synology dsm
Philips Hue (ongeveer 7 lampen)
Mobile app
Meteorologisch instituut
Home wizard Energy (P1 meter)
HACS
Google cast
Denon (ivm een Marantz receiver)

Nogmaals alles lijkt prima te draaien alleen ben ik allergisch voor foutmeldingen |:(
Deze komt elke keer terug maar ik heb te weinig kennis om te achterhalen waar dat vandaan komt.
Ik heb hiervoor al bijvoorbeeld de integratie van mijn Nefit Easy verwijderd maar dat heeft niet geholpen.

Sta op het punt om opnieuw te beginnen (zo gebeurt) maar eigenlijk wil ik achterhalen waar dit vandaan komt zodat ik er wat van leer....

Dus lang verhaal kort 8)
Kan iemand mij vertellen waar ik de oorzaak van onderstaande foutmelding moet zoeken?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Logger: aiohttp.server
Source: /usr/local/lib/python3.8/site-packages/aiohttp/web_protocol.py:393
First occurred: 11:59:43 (3 occurrences)
Last logged: 12:16:08

Error handling request
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/aiohttp/web_protocol.py", line 314, in data_received
    messages, upgraded, tail = self._request_parser.feed_data(data)
  File "aiohttp/_http_parser.pyx", line 546, in aiohttp._http_parser.HttpParser.feed_data
aiohttp.http_exceptions.BadStatusLine: 400, message="Bad status line 'invalid HTTP method'"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartve
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 15:25
Ik heb een vraag over het bewaren van een selectie van sensor data voor de lange termijn (> 1 jaar, tot wel 5 à 10 jaar). Vraag niet waarom, als ik iets ben dan is dat historicus, dus gewoon daarom :) .

Ik heb wat rondgekeken op de HA website en aanpalende forums etc., maar niet een heel duidelijke eenduidige oplossing gevonden.

Wat ik wil: op de normale HA wijze veel (maar niet alle) sensor data bewaren voor de korte termijn, en voor de lange termijn enkele sensor data bewaren (bijv. energeverbruik en productie per dag, hoogste en laagste temperatuur per dag, etc.).

Mijn oplossing:
Korte termijn: ik heb al via recorder MariaDB ingeschakeld voor het opslaan van sensor data in de database , purge_keep_days op 10, ik ga daar nog een hoop sensors waar ik helemaal geen interesse in heb exluden.
Lange termijn: ik maak een extra database aan in MariaDB (ha_lt_hist: home assisant long term history), met dezelfde structuur als de home assistant database, en via de 'event scheduler' van MariaDB laat ik 1 x per dag een aantal queries uitvoeren die data van sensors die ik voor langere tijd wil bewaren kopiëren van de homeassistant database naar de ha_lt_hist database. Later wil ik met grafana zowel korte als lange termijn data gaan visualiseren.

Is dit een zinnige en werkbare oplossing of zijn er al gangbare en bewezen methodes die ik over het hoofd heb gezien? Graag een reality check!

Ik draai home assistant in docker op een Raspberry Pi 3B+ met een 256 Gb SSD (met zigbee2mqtt). Ik vermoed dat ik daarmee voldoende rekenkracht en opslagruimte heb om dit te doen?

Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
Ik heb wat disk storage issues.

Ik heb Proxmox draaien met 2 VMs. Home Assistant en een losse Debian image voor DSMR-reader. Beide hebben 32GB aan opslag tot hun beschikking.

Maar nu zit dat dus vol... En dan werkt Home Assistant niet meer. Ik heb een snapshot image weggegooid om ruimte te maken, maar dat lukt straks niet meer. Ik zag ook dat Home Assistant opeen 3GB wegschreef.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7kD_caD9Ifdw_dRdVh9ZGnHrHY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lb5eq341gt74wHnVcMXw0Eod.png?f=fotoalbum_large

Hoe kan ik ruimte vrij maken?
En hoe kan ik uberhaupt zien wat nu zoveel ruimte in neem in Proxmox? Al wat google-dingetjes geprobeert maar ik krijg de local-lvm's niet te zien in proxmox met df -h

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mU1GMsiwqKqsDEsjA-u8QG4IYjE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/77gWuDtOxnhuFZkI4i4JM7D2.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

@bartve , gebruik de Influx integratie als storage. Veel sneller en efficiënter in diskgebruik dan MariaDb.

Kun je ook meteen met Grafana leuke grafiekjes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Nu online
Jerry_bboy schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:05:
Iemand hier die me kan helpen met het volgende ?

Ik heb gisteren een Sonoff mini geflasht met tasmota 9.2.0. Vervolgens heb ik mijn MQTT gegevens ingevuld gelijk aan hoe ik dat heb gedaan bij andere Sonoff's en Shelly's. Vervolgens heb ik in de console het volgende ingetoetst "SetOption19 1" maar wat ik ook doe ik krijg mijn device niet te zien in Home Assistant.

Heb MQTT explorer geinstalleerd en zie hem netjes in de lijst staan, maar de koppeling met HA lijkt die om de één of andere reden niet te pakken. Ik heb zowel Tasmota(beta) als integratie als MQTT. En middels "SetOption19 0" zie ik hem ook niet. Iemand een tip wat ik nog kan doen?

Overigens meerdere keren HA herstart.
Dit heb ik ook sinds Ha 2021.1.5. ESPeasy doet het in HA nog goed. Maar al mijn Tasmota's 9.2.0(weet niet of het versie nr uitmaakt) waren niet meer zichtbaar in HA. MQTT werkte nog perfect, In node-red enzo, en Tasker android etc werkte nog perfect. ze waren slechts niet zichtbaar meer in HA, echt een HA issue dus.

Na 10 minuten had ik het nog steeds niet aan de praat, toen maar snel overgegaan op de native Tasmota integratie in Home assistent. Dat werkt wel.

https://www.home-assistant.io/integrations/tasmota/

[ Voor 3% gewijzigd door Dacuuu op 27-01-2021 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
Dacuuu schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:51:
[...]

Dit heb ik ook sinds Ha 2021.1.5. ESPeasy doet het in HA nog goed. Maar al mijn Tasmota's 9.2.0(weet niet of het versie nr uitmaakt) waren niet meer zichtbaar in HA. MQTT werkte nog perfect, In node-red enzo, en Tasker android etc werkte nog perfect. ze waren slechts niet zichtbaar meer in HA, echt een HA issue dus.

Na 10 minuten had ik het nog steeds niet aan de praat, toen maar snel overgegaan op de native Tasmota integratie in Home assistent. Dat werkt wel.

https://www.home-assistant.io/integrations/tasmota/
Ook in de tasmota integratie krijg ik hem niet zichtbaar. Hoe heb je dit gedaan? Ik heb versie 9.1.0 en 9.2.0 geprobeerd. Beide niet te vinden. Al mijn andere devices ziet die nog wel. Maar toevoegen gaat helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Nu online
Jerry_bboy schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:06:
[...]

Ook in de tasmota integratie krijg ik hem niet zichtbaar. Hoe heb je dit gedaan? Ik heb versie 9.1.0 en 9.2.0 geprobeerd. Beide niet te vinden. Al mijn andere devices ziet die nog wel. Maar toevoegen gaat helaas niet.
Ik heb SetOption19 op 0 gezet, en SetOption73 op 1.

Op https://www.home-assistant.io/integrations/tasmota/ staat meer info. Met die opties uit en aan zag ik ze meteen in de native integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
Dacuuu schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:19:
[...]

Op https://www.home-assistant.io/integrations/tasmota/ staat meer info. Met die opties uit en aan zag ik ze meteen in de native integratie.
Helaas geen verandering. maar eens verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:58
Ik zag op het ha forum dat met de lg webos integratie het nu ook mogelijk moet zijn om het scherm uit te zetten.

Het zou met dit script moeten werken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
 alias: Turn off TV
sequence:
  - service: webostv.command
    data:
      entity_id: media_player.lg_tv
      command: com.webos.service.tvpower/power/turnOffScreen

Ik krijg het helaas niet werkend op mijn C9, iemand doe dit kan proberen op een CX?
Misschien dat het alleen voor het laatste webos werkt namelijk.

Op moment heb ik namelijk een omslachtige flow in node red met button.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
Dacuuu schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:19:
[...]

Oplossing gevonden.

De sonoff mini was geflasht met tasmota-lite, hier zit geen auto discovery in. Dus eerst geupdate naar tasmota-minimal en vervolgens naar tasmota.bin. Daarna SetOption19 op 1 en hij vindt hem direct.

Werkt direct :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:25
TheMystery schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:26:
Ik zag op het ha forum dat met de lg webos integratie het nu ook mogelijk moet zijn om het scherm uit te zetten.

code:
1
2
3
4
5
6
7
sequence:
    data:

Ik krijg het helaas niet werkend op mijn C9, iemand doe dit kan proberen op een CX?

Dat doet - zo te zien - helaas ook niets met m'n CX..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Nu online
Jerry_bboy schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:44:
[...]

Oplossing gevonden.

De sonoff mini was geflasht met tasmota-lite, hier zit geen auto discovery in. Dus eerst geupdate naar tasmota-minimal en vervolgens naar tasmota.bin. Daarna SetOption19 op 1 en hij vindt hem direct.

Grappig, dan hadden wij dus niet het zelfs probleem. Fijn dat het opgelost is bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
TheMystery schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:26:

code:
1
2
3
4
5
6
7
sequence:
    data:

Klopt die spatie voor alias: ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Jerry_bboy schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:44:
[...]

Oplossing gevonden.

Het moet wel SetOption19 0 zijn om het goed te laten werken, aldus de documentatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
Mars Warrior schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:06:
[...]

Het moet wel SetOption19 0 zijn om het goed te laten werken, aldus de documentatie...
die hele SetOption19 werkt niet als je dus niet die autodiscovery niet hebt. En afhankelijk van welke manier van integreren kan je kiezen voor 0 of 1. 0 via de tasmota add-in of 1 via je mqtt broker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
DeadMetal schreef op maandag 25 januari 2021 @ 19:09:
[...]

Even geleden maar zag weinig antwoorden. Power issues moet je in ieder geval zien als je een scherm aansluit aan het bliksem symbool. Weet even niet zeker of HA OS dan ook een log naar het scherm print en/of dat ergens anders in een log te zien is.

Maar zou dus zeggen, scherm eraan en flink IO doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
Never mind. Lijkt aan de scene namen te liggen. Entity_id veranderd niet als je de naam wijzigt lol

[ Voor 152% gewijzigd door spokje op 27-01-2021 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
Mijn Home Assistant neem bijna 32GB in... why?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YGP7Mm7uwuuIkC6MG4xVMxD5hRY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2fyujiKbrkL3uygHrj6RnZIw.png?f=user_large

De vm-100-disk-1 is mijn Hassio drive. En die is dus voor 92,6% vol.
Ik heb al gekeken naar het aantal dockers in Portainer, maar ik zie maar 4,5gb aan images.
hass.io geeft aan dat die 7,6GB van de disk used, van de 30.8gb available.

Waar kan dit door komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Waah schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:34:
Mijn Home Assistant neem bijna 32GB in... why?
Je HA database misschien? In dat geval minder loggen via de recorder en data minder lang bewaren.
Mocht je een sqlite database gebruiken, een wekelijkse purge met repack kan erg veel ruimte besparen.
https://www.home-assistant.io/integrations/recorder/

(een repack is niet handig voor grote bestanden, maar als je gewoon 14 dagen aan retentie doet voor je logbook en al je sensordata niet erin opslaat, maar daarvoor gebruik maakt van bijvoorbeeld influxdb, dan zal je database niet zo groot zijn).

[ Voor 22% gewijzigd door DeadMetal op 27-01-2021 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartve
Mars Warrior schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:42:
@bartve , gebruik de Influx integratie als storage. Veel sneller en efficiënter in diskgebruik dan MariaDb.

Kun je ook meteen met Grafana leuke grafiekjes maken.
Dank voor de suggestie. Ik heb even gedubt over de keuze tussen InfluxDB en MariaDB.
Heb gekozen voor MariaDB vanwege:
- ik heb redelijk wat ervaring met relationele databases en SQL ...
- Influxdb wordt vooral genoemd voor de korte termijn time based series massa opslag, lijkt mij minder geschikt voor mijn wensen tav selectieve lange termijn opslag?

Grafana moet als het goed is ook kunnen samenwerken met MariaDB?

MariaDB draait nu al een paar dagen en het lijkt of alles al iets sneller werkt dan met de standaard home-assistant_v2.db (SQLite?), dus snelheid is niet echt een issue?

Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:58
synoniem schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:57:
[...]

Klopt die spatie voor alias: ?
Nee dat is een copy past fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:40
Verwijderd schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:46:
[...]

Ok, dan snap ik het. Maar is de luchtvochtigheid dan af en toe zo hoog?

Je kunt eventueel nog een water sensor gebruiken, die geeft alleen een melding als er water op de vloer komt. Lijkt me ook wel een redelijke indicatie :P
@Verwijderd
@koelkast

Misschien voor beiden een tip om de Generic Hygrostat uit HACS eens te bekijken. Die heb ik nu een paar dagen in gebruik, en werkte op 1 instelling na out-of-the-box.
Hij neemt RH samples over de tijd, onthoudt daar de laagste van. Als de RH dan met een bepaalde delta stijgt gaat de hygrostaat aan. De laagst onthouden RH wordt dan het ventilatie-doel om hygrotaat uit te krijgen. Eventueel met een offset, die bij mij iets te laag was. Verder een in te stellen maximale tijdsduur na "aan".

Werkt goed!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• spokje
Weet je wat super handig is? Om te troubleshooten een test automation aanmaken. Die eenzelfde trigger geven als de final automation, maar dan de test automation vergeten uit te zetten, waardoor je de HELE FUCKING MIDDAG aan het aankloten bent geweest met hele basic automations en die klote test automation dus continu de final automation tegenwerkte. Als ik haren in m'n hoofd had, had ik ze er allemaal uitgetrokken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartve
OxyDrokz schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:36:
[...]

@Verwijderd
@koelkast

Misschien voor beiden een tip om de Generic Hygrostat uit HACS eens te bekijken. Die heb ik nu een paar dagen in gebruik, en werkte op 1 instelling na out-of-the-box.
Hij neemt RH samples over de tijd, onthoudt daar de laagste van. Als de RH dan met een bepaalde delta stijgt gaat de hygrostaat aan. De laagst onthouden RH wordt dan het ventilatie-doel om hygrotaat uit te krijgen. Eventueel met een offset, die bij mij iets te laag was. Verder een in te stellen maximale tijdsduur na "aan".

Werkt goed!
Kan ik beamen! Je kan je ventilator laten inschakelen wanneer er een x delta wordt gemeten in vergelijking met een voortschrijdend gemiddelde (delta_trigger, instelbaar) waarna de ventilator wordt ingeschakeld tot dat het voortschrijdend gemiddelde weer is bereikt. Omdat dat vaak wat teveel van het goede is kun je met target_offset een iets hogere doelwaarde instellen, anders staat de ventilator te lang aan. Omdat het soms sowieso niet haalbaar is de vochtigheid veel terug te brengen (bijv. op zeer vochtige dagen) kun je ook nog een maximum tijd voor het draaien van de ventilator instellen.
Werkt bij mij als een tierelier, met delta_trigger=3, target_offset=3 en max_on_time=timedelta(seconds=7200).
Houdt de vochtigheid onder controle voor zover mogelijk gegeven externe omstandigheden (vochtigheid buiten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

spokje schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:47:
Weet je wat super handig is? Om te troubleshooten een test automation aanmaken. Die eenzelfde trigger geven als de final automation, maar dan de test automation vergeten uit te zetten, waardoor je de HELE FUCKING MIDDAG aan het aankloten bent geweest met hele basic automations en die klote test automation dus continu de final automation tegenwerkte. Als ik haren in m'n hoofd had, had ik ze er allemaal uitgetrokken
Nu weet je waarom iedereen zo lief moet zijn tegen kale mensen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
DeadMetal schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:08:
[...]

Je HA database misschien? In dat geval minder loggen via de recorder en data minder lang bewaren.
Mocht je een sqlite database gebruiken, een wekelijkse purge met repack kan erg veel ruimte besparen.
https://www.home-assistant.io/integrations/recorder/

(een repack is niet handig voor grote bestanden, maar als je gewoon 14 dagen aan retentie doet voor je logbook en al je sensordata niet erin opslaat, maar daarvoor gebruik maakt van bijvoorbeeld influxdb, dan zal je database niet zo groot zijn).
Ik heb nu een volledige purge direct gedaan met repack. MariaDB ging van 500mb naar 112kb :+
Maar nog geen grote wijziging dus.

Soms mis ik Windows wel, waar je gewoon met een file explorer kan zoeken naar de grootste mappen/files :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maupie1967
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-09 13:55
Soms mis ik Windows wel, waar je gewoon met een file explorer kan zoeken naar de grootste mappen/files :+
du|sort -n

[ Voor 0% gewijzigd door maupie1967 op 27-01-2021 18:24 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Waah schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:36:
[...]

Ik heb nu een volledige purge direct gedaan met repack. MariaDB ging van 500mb naar 112kb :+
Maar nog geen grote wijziging dus.

• Als je je HA extern benaderd kan dit nog steeds in zekere mate. Bijvoorbeeld met WinSCP of vergelijkbaar programma vanaf je laptop/andere device
  • Als je Google Drive Backup gebruikt kun je dit ook zien per gebackupte addon/onderdeel
  • Als je in HA de File Explorer Addon hebt (dus waarschijnlijk Supervised draait) kun je dit in zekere mate ook. Alleen zie je dat alleen in kBs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 23:39
Onderstaande gebruik ik al jaren. Ik zet het in /etc/bashrc op alle linux bakken die ik beheer :)
Dit toont de grootte van alle mappen op de huidige locatie in human-readable formaat, en gesorteerd.

code:
1
alias duf='du -sk * | sort -n | perl -ne '\''($s,$f)=split(m{\t});for (qw(K M G)) {if($s<1024) {printf("%.1f",$s);print "$_\t$f"; last};$s=$s/1024}'\'

Na het uitvoeren van de alias regel kan je gewoon duf als commando overal gebruiken. Voor permanent gebruik toevoegen aan /etc/bashrc

Of zonder Perl:
code:
1
du -sk * | sort -n | while read size fname; do for unit in k M G T P E Z Y; do if [ $size -lt 1024 ]; then echo -e "${size}${unit}\t${fname}"; break; fi; size=$((size/1024)); done; done

[ Voor 15% gewijzigd door GoBieN-Be op 27-01-2021 19:53 ]

Pagina: 1 ... 79 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.