Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 101 Laatste
Acties:
  • 467.904 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:58
Hi all,
Ik heb vorige week HA gereset door oa de Configuration.yaml te verwijderen.
De Mosquito MQTT broker en Zigbee2mqtt add-on waren nog geinstalleerd maar blijkbaar hadden die de nodige problemen. Na opnieuw installeren en configureren werkte dat weer en tevens werden de Aqara apparaatjes gedetecteerd.
Probleem is nu alleen dat die Aqara apparaatjes voor de meeste entities een Unknown status geven. Bijvoorbeeld de batterij status van een deursensor.
Ik heb al een deursensor verwijderd uit HA en opnieuw gepaired door het knopje op de deursensor een tijdje in te drukken tot het lampje blauw flikkerde. Dat zorgde voor succesvolle pairing (zie ik ook in de log). Maar de status van de entities blijft Unknown.
Vast een simpel issue, maar kom er met google niet uit. Iemand enig idee wat er mis kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@technoaddict Weet je zeker dat je dan naar de nieuwe entity zit te kijken en niet de oude?

Anders zou ik ook eens opnieuw beginnen met Zigbee2MQTT. Dat stoppen, db weg, mooi moment om je config aan te passen naar andere network key. In HA vervolgens alle unknown entities verwijderen. Daarna Zigbee2MQTT weer starten en alles opnieuw pairen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
Septillion schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:51:
@technoaddict Weet je zeker dat je dan naar de nieuwe entity zit te kijken en niet de oude?

Anders zou ik ook eens opnieuw beginnen met Zigbee2MQTT. Dat stoppen, db weg, mooi moment om je config aan te passen naar andere network key. In HA vervolgens alle unknown entities verwijderen. Daarna Zigbee2MQTT weer starten en alles opnieuw pairen.
Net gedaan. Zodra ik de MQTT add-ons start worden de Aqara apparaatjes automatisch gevonden en getoond met Unknown status.
In de mqtt config staat Autodiscover op True. Maar hoe kan het dat die apparaatjes er al in komen te staan terwijl ik niet op de pair knop heb gedrukt van die aqara dingen?
Die database die ik moet verwijderen is hier te vinden toch?: share\zigbee2mqtt\database.db..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@technoaddict Ja, die db. Was vergeten dat Zigbee2MQTT de discovery als retained in MQTT gooit. Als je toch echt niets meer hebt zou je de MQTT broker opnieuw kunnen installeren. Denk dat hiermee alle retained auto discovery wel weg is. Andere optie is iets als MQTT Explorer gebruiken en heel /homeassistant weg te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:44
GoBieN-Be schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:46:
[...]

Onderstaande gebruik ik al jaren. Ik zet het in /etc/bashrc op alle linux bakken die ik beheer :)
Dit toont de grootte van alle mappen op de huidige locatie in human-readable formaat, en gesorteerd.

code:
1
alias duf='du -sk * | sort -n | perl -ne '\''($s,$f)=split(m{\t});for (qw(K M G)) {if($s<1024) {printf("%.1f",$s);print "$_\t$f"; last};$s=$s/1024}'\'

Na het uitvoeren van de alias regel kan je gewoon duf als commando overal gebruiken. Voor permanent gebruik toevoegen aan /etc/bashrc

Of zonder Perl:
code:
1
du -sk * | sort -n | while read size fname; do for unit in k M G T P E Z Y; do if [ $size -lt 1024 ]; then echo -e "${size}${unit}\t${fname}"; break; fi; size=$((size/1024)); done; done
Aangezien je geen voorbeeld erbij geeft en ik dit op mijn telefoon lees en dus niet kan proberen en lastig ontleden. Maar wat is er mis met / wat doet dit anders dan een:
du -hs | sort -h

De -h is bij beiden bedoeld voor "human readable". Dus du output in K, M, G etc en sort snapt ook dat M groter is dan K en G groter dan M etc. Of rekent uiteraard terug. Want 1023K staat netjes boven 1M etc. En als ik heel snel jouw scriptje / regel lees vermoed ik dat daar de output van du in kilobytes is? sort het "natural" sorteert en dan ook weer omrekenen naar K, M, G etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
Septillion schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:27:
@technoaddict Ja, die db. Was vergeten dat Zigbee2MQTT de discovery als retained in MQTT gooit. Als je toch echt niets meer hebt zou je de MQTT broker opnieuw kunnen installeren. Denk dat hiermee alle retained auto discovery wel weg is. Andere optie is iets als MQTT Explorer gebruiken en heel /homeassistant weg te gooien.
Thanks voor de hulp! Ga in de komende dagen verder. En als het niet lukt gooi ik heel /homeassistant wel weg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:18

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Gisteren is de Conbee 2 stick binnengekomen en vandaag de USB verlengkabels.

Aan mijn Raspberry Pi 3b+ zitten nu:
- Aeotec Zwave stick
- Conbee II Zigbee stick
- DSMR P1 kabel
- USB naar SSD kabel (128 GB SSD)

Eerst moest ik uitvogelen hoe ik die Conbee aan de praat kreeg, eerst was ik nog bang dat de voeding van de RPi het niet ging trekken, maar hij doet het toch.

Eerst dus de Deconz addon geïnstalleerd. Daarna werd de integratie automatisch gedetecteerd en geconfigureerd.

Toen kon ik met de Hue dimmer switch de Hue lampen één voor één resetten en toevoegen aan Deconz.

Vanmiddag had ik ook nog 3 GU10 RGB lampen opgehaald bij de lokale Lidl en die ook gekoppeld aan de Deconz.

De Hue bridge is nu volledig afgekoppeld en niet meer nodig.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:26:
[...]

Is HACS niet onderdeel van de Supervisor? Draaien HA en Supervisor niet in verschillende containers? Zijn in beide containers de rechten goed gezet?

Met welke UID draait HA nu in de betreffende container? Kan je controleren door via een console een
code:
1
ps aux
te draaien of
code:
1
. ik zou ook eens met top, 1 sec verversen, een monitoren wat er gebeurt als met hacs iets doet; welke processen worden er nog gestart? met welke UID?

Waar specificeer de uid? note dat een commandline flag een docker / docker-compose file optie 'overschrijft'.

edit: puntje blijft dat op dit moment de data wordt geschreven als user 1000, dus ergens loopt er een process met uid 1000 dat deze bestanden aanmaakt. Het is niet zo dat docker zelf nog een vertaling van uid/username doet: alles draait op een en dezelfde kernel.
Ik draai HA los in Docker, niet via HA OS. Voor zover ik weet draait HACS dan gewoon in hetzelfde proces (ik zie in ieder geval niets anders dan Python3 hard aan het werk als HACS acties uitvoert). Maar je hebt me absoluut geholpen, op de een of andere manier werd de 'ns-remap' variable in daemon.json niet netjes overgenomen waardoor het proces onder UID 1000 draaide. Een verse installatie van Docker heeft het geheel opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doerakje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 21:20
Sypher schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:38:
Chooser is pretty cool :)

Bovenstaande kan zelfs nog korter als je de "*.toggle" en "*.turn_off" calls in de verschillende domeinen omzet in "homeassistant" en meerdere entities daaraan meegeeft. Dan krijg je bijv zoiets:

YAML:
1
2
3
4
5
        sequence:
          - service: homeassistant.toggle
            entity_id: 
              - light.woonkamer_lampen
              - switch.led_strip
Euh, dit is nog wat te hoog gegrepen voor mij op dit moment, die bewaar ik voor later.
Een soort van HA 2.0 _/-\o_

You can't be late until you show up

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rsvmark
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-09 13:19
CAP-Team schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:44:
Gisteren is de Conbee 2 stick binnengekomen en vandaag de USB verlengkabels.

Aan mijn Raspberry Pi 3b+ zitten nu:
- Aeotec Zwave stick
- Conbee II Zigbee stick
- DSMR P1 kabel
- USB naar SSD kabel (128 GB SSD)

Eerst moest ik uitvogelen hoe ik die Conbee aan de praat kreeg, eerst was ik nog bang dat de voeding van de RPi het niet ging trekken, maar hij doet het toch.

Eerst dus de Deconz addon geïnstalleerd. Daarna werd de integratie automatisch gedetecteerd en geconfigureerd.

Toen kon ik met de Hue dimmer switch de Hue lampen één voor één resetten en toevoegen aan Deconz.

Vanmiddag had ik ook nog 3 GU10 RGB lampen opgehaald bij de lokale Lidl en die ook gekoppeld aan de Deconz.

De Hue bridge is nu volledig afgekoppeld en niet meer nodig.
Hij jij nog een specifieke reden om voor deconz te gaan ipv zha?
Vanavond nml ook de conbee stick binnen gekregen maar totaal nieuw met ha 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:33
Waah schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:36:
[...]

Soms mis ik Windows wel, waar je gewoon met een file explorer kan zoeken naar de grootste mappen/files :+
Je kan 'eenvoudig' via sftp(programma) verbinden. Ik zit al jaren niet meer op windows maar vroeger had je bv FileZilla wat prima werkte. Mogelijk dat windows zelfs ssh ondersteuning al toegevoegd heeft en je via explorer al kan browsen?

Zit op op een bekendere *nix distributie dan kan je in de file explorer gewoon je HA benaderen door als 'pad' een ssh url op te geven bv ssh://noline@ha.ip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doerakje
-Casper schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 08:25:
[...]

YAML:
1
- 1e optie

Als je vasthoud aan hoe je de eerste automations hebt geschreven.
Nice, 25 regels minder code. Deze heb ik na een minimale aanpassing werkend en ik snap nog hoe het werkt ook. Staat nu zo 'in produktie':
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
- id: 'woonkamer_toggle_light'
  alias: Woonkamer toggle light
  description: ''
  trigger:
  - platform: state
    entity_id: binary_sensor.woonkamer_lightswitch_contact
    attribute: contact
  condition: []
  action:
    - choose:
      - conditions:
        - condition: or
          conditions: 
          - condition: state
            entity_id: light.woonkamer_lampen
            state: 'on'
            entity_id: switch.led_strip
        sequence:
          - service: light.turn_off
          - service: switch.turn_off
      - conditions:
        # Standaard zijn conditions 'and' en dus hoef je dat hier niet apart te definieren
          state: 'off'
        sequence:
          - service: light.toggle
          - service: switch.toggle
  mode: single
Korter zou ook kunnen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
- id: 'Gecombineerd in 1 automation'
  alias: State is niet gelijk
  trigger:
  action:
    - choose:
      - conditions: >
          {{ is_state('light.woonkamer_lampen','off') or
             is_state('switch.led_strip','on' }}
        sequence:
          - service: light.turn_off
            - service: switch.turn_off
      - conditions: >
          {{ is_state('light.woonkamer_lampen','off') and
             is_state('switch.led_strip','on' }}
        sequence:
          - service: light.toggle
          - service: switch.toggle
Deze geeft nog een foutmelding bij regel 15 en snap ik ook nog niet helemaal. Ga ik dus nog op puzzelen. Ik mis twee haakjes en regel 17/18 zijn volgens mij te ver ingesprongen. Kom ik wel uit binnenkort.
Disclaimer: niet getest, kunnen dus foutjes in zitten :+
Mwah, als het foutloos is leer ik er ook weinig van. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
rsvmark schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:20:
Sinds een weekje heb ik HA (voor het eerst) draaien op een Intel NUC als VM binnen Proxmox.
Geen kennis van VM's of programmeren met Yaml maar met Guides, Howto's en Youtube probeer ik mijn weg te vinden.

Op zich draait alles prima (denk ik) maar dat kan bijna ook niet anders want ik heb nog weinig bijzonders gedaan als blueprints, scripts of dergelijks.
Het enige wat ik heb gedaan is:
Personen binnen mijn huishouden toegevoegd.
Nabu Casa ingesteld (30-dagen trial)

Add ons:
- Samba Share
- Terminal & SSH
- Visual Studio Code

Integraties:
Synology dsm
Philips Hue (ongeveer 7 lampen)
Mobile app
Meteorologisch instituut
Home wizard Energy (P1 meter)
HACS
Google cast
Denon (ivm een Marantz receiver)

Nogmaals alles lijkt prima te draaien alleen ben ik allergisch voor foutmeldingen |:(
Deze komt elke keer terug maar ik heb te weinig kennis om te achterhalen waar dat vandaan komt.
Ik heb hiervoor al bijvoorbeeld de integratie van mijn Nefit Easy verwijderd maar dat heeft niet geholpen.

Sta op het punt om opnieuw te beginnen (zo gebeurt) maar eigenlijk wil ik achterhalen waar dit vandaan komt zodat ik er wat van leer....

Dus lang verhaal kort 8)
Kan iemand mij vertellen waar ik de oorzaak van onderstaande foutmelding moet zoeken?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Logger: aiohttp.server
Source: /usr/local/lib/python3.8/site-packages/aiohttp/web_protocol.py:393
First occurred: 11:59:43 (3 occurrences)
Last logged: 12:16:08

Error handling request
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/aiohttp/web_protocol.py", line 314, in data_received
    messages, upgraded, tail = self._request_parser.feed_data(data)
  File "aiohttp/_http_parser.pyx", line 546, in aiohttp._http_parser.HttpParser.feed_data
aiohttp.http_exceptions.BadStatusLine: 400, message="Bad status line 'invalid HTTP method'"
Hier is vrij weinig uit te halen. Draai eens met je logger meer verbose om het te achterhalen.

https://www.home-assistant.io/integrations/logger/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Recoil schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:52:
[...]

Ik draai HA los in Docker, niet via HA OS. Voor zover ik weet draait HACS dan gewoon in hetzelfde proces (ik zie in ieder geval niets anders dan Python3 hard aan het werk als HACS acties uitvoert). Maar je hebt me absoluut geholpen, op de een of andere manier werd de 'ns-remap' variable in daemon.json niet netjes overgenomen waardoor het proces onder UID 1000 draaide. Een verse installatie van Docker heeft het geheel opgelost!
(y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

rsvmark schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:16:
[...]

Hij jij nog een specifieke reden om voor deconz te gaan ipv zha?
Vanavond nml ook de conbee stick binnen gekregen maar totaal nieuw met ha 😊
Ik had een paar dagen geleden hier gevraagd wat het betere advies was, Deconz werd geadviseerd.
Ik moet zeggen dat Deconz misschien wat moeilijker te configureren is maar ik heb wel het gevoel dat je meer in control bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@doerakje Volgens mij zou het ook niet de kracht moeten zijn om iets zo kort mogelijk te schrijven. Zou het dus lekker bij een YAML (= GUI zichtbare) versie houden. Wel zou je de tweede condition in de chooser kunnen vervangen door de "Default action" (= else). Immers, als geen van de lampen aan staat weet je zeker dat ze allemaal uit staan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:39
Mars Warrior schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:42:
@bartve , gebruik de Influx integratie als storage. Veel sneller en efficiënter in diskgebruik dan MariaDb.
Als ik het zo lees in de influxdb integratie documentatie is Influx geen vervanging van database maar draait het er naast. Als je geen geen MariaDB draait zal dit dus gewoon in de standaard sqlite worden opgeslagen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Sypher schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:15:
[...]

Als ik het zo lees in de influxdb integratie documentatie is Influx geen vervanging van database maar draait het er naast. Als je geen geen MariaDB draait zal dit dus gewoon in de standaard sqlite worden opgeslagen oid?
Influxdb is ALLEEN bedoelt voor 'sensor' data. In influx kan je geen data opslaan voor bv een 'user account', denk aan een persoons naam, email adress etc. Dus je zult voor HA zelf altijd een 'traditionele' db moeten draaien. in influx kan je mooi al je metrics in kwijt. Let wel op je hoeveelheid data vs werkgeheugen en bijbehorende instellingen want dat wordt de bottleneck bij groeiende data. De MB's tikken maar door en het gaat stiekem sneller dan je denkt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:36
@doerakje @-Casper

De recent toegevoegde variables geven ook mooie mogelijkheden, vooral door ze toe te passen als service_call.

Zoals ik de automation begreep moeten de lichten uit als tenminste één van de twee aan is. Anders moeten ze togglen (lees: aan, want dan zijn ze allebei uit)

Of basis van de actuele toestand van de lampen bepaal je welke service er moet worden aangeroepen en dat sla je op in een variable. Vervolgens voer je die service uit voor beide entiteiten.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- id: 'woonkamer_toggle_light'
  alias: Woonkamer toggle light
  trigger:
  variables:
    service_call: "{% if is_state('light.woonkamer_lampen','on') or is_state('switch.led_strip','on') %}turn_off{% else %}turn_on{% endif %}"

action:
    service: homeassistant.{{ service_call }}
    entity_id:
      - light.woonkamer_lampen
      - switch.led_strip

[ Voor 10% gewijzigd door RudolfR op 28-01-2021 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
Hoe hebben andere mensen het eigenlijk opgelost nu de kerstboom weer is verdwenen? En daarmee bedoel ik natuurlijk de verlichting erin :+ Ik had WLED in de boom maar deze zitten nu weer in de doos voor volgend jaar. Maar nu staat mij log dus vol met warinings over niet bereikbare WLED devices. Nu kan ik deze wel verwijderen uit HA maar heb ik twee nieuwe problemen. Dan heb ik automations met onbekende entities (en zou ik die ook allemaal weg moeten halen) en hoe makkelijk krijg ik de boel volgend jaar dan weer toegevoegd.

Ofwel, hoe doen andere het? Hoeft niet specifiek WLED te zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@Septillion

Je kunt entities sinds kort toch disablen? Speciaal voor de kerstverlichting.

Hierzo:
https://www.home-assistan...mporarily-disable-devices

[ Voor 33% gewijzigd door RudolfR op 28-01-2021 10:06 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doerakje
@RudolfR : thanks, service calls bewaar ik nog even voor later. Ben nog volkomen aan het begin van mijn yaml-leercurve.
@Septillion : de eenvoudigste oplossing is de kerstboom laten staan. Scheelt volgend jaar een hoop gedoe ook. Af en toe een beetje water geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 18:59
RudolfR schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:05:
@Septillion

Je kunt entities sinds kort toch disablen? Speciaal voor de kerstverlichting.

Hierzo:
https://www.home-assistan...mporarily-disable-devices
Dit inderdaad, al heb ik het er gewoon helemaal uitgesloopt :+

Heb ik in december weer wat te doen.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@RudolfR Volgens mij had ik dat al geprobeerd en deed volgens mij niets. Maar stond na wat geklooi nu toch weer aan... Weer eens uit en kijken. :+

Maar als dat wel werkt, is er dan ook een manier voor Lovelace om te zien dat een device disabled is? Bijvoorbeeld om dus een knop niet te tonen als dat het geval is.

@doerakje Dit weekend pas opgeruimd dus vond al dat ik rijkelijk laat was :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:41
Raven__NL schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:40:
Werkt bij mij nog meer mensen de Nest integratie niet meer sinds vanmiddag ~15.00?
Ik heb nu twee keer mijn Nest Thermostat toegevoegd in HA.
Na toevoegen werkt hij perfect voor een paar dagen, maar op een gegeven moment krijg ik foutmeldingen als ik de temperatuur wil aanpassen:
Failed to call service climate/set_temperature. Access token failure: 400, message='Bad Request', url=URL('https://www.googleapis.com/oauth2/v4/token')
De huidige en set temperature kan hij prima uitlezen, alleen aanpassen wil niet meer via HA.
Het lijkt er op dat beide keren de problemen na exact een week zijn ontstaan, dus ik gok dat ik ergens een setting verkeerd heb staan.
Iemand een idee? Ik heb nu twee keer de handleiding van HA doorgelopen, volgens mij alle stappen keurig gedaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@RudolfR Helaas, device disabled maar ondertussen al 2x 54 lijnen aan errors en warnings in de log van WLED :(

[edit]En nog erger, doordat hij disabled is triggert hij nu ook warnings...
code:
1
2
3
4
5
Logger: homeassistant.helpers.service
Source: helpers/service.py:102
First occurred: 12:25:48 PM (1 occurrences)
Last logged: 12:25:48 PM
Unable to find referenced entities light.tree

Ben bang dat ik inderdaad de boel er meer uit moet slopen :(

[ Voor 60% gewijzigd door Septillion op 28-01-2021 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:49

vanDaal

-ismeereentje

Step schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 08:37:
[...]

Ik ben nieuw hiermee maar al lerende, ik zou zeggen installeer de supervisor en daarna een restore? :)
Ja, dat heb ik soort van gedaan. Ik had kennelijk de core versie geïnstalleerd, maar niet de supervised. Dat heb ik nu wel gedaan. Vervolgens heb ik via supervisor mijn snapshot geüpload en de restore gedaan.
https://community.home-as...on-raspberry-pi-os/201836

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:45
Ik ben even niet mee
Je hebt de dsmr reader integratie
https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr_reader/

en de dsmr slimme meter
https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/

Wat heb ik nu nodig?
Toch de reader he?

Die geeft me sensors.. maar de slimme meter geeft me ook sensors...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:11
skank schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:59:
Ik ben even niet mee
Je hebt de dsmr reader integratie
https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr_reader/

en de dsmr slimme meter
https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/

Wat heb ik nu nodig?
Toch de reader he?

Die geeft me sensors.. maar de slimme meter geeft me ook sensors...
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Ik begin te twijfelen hoor
Want bij de dsmr slimme meter kan ik zeggen dat hij een usb poort moet gebruiken
Bij de reader niet.

KAn iemand mij eens het verschil uitleggen aub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dxta
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

dxta

Moo!

skank schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:05:
[...]
Ik begin te twijfelen hoor
Want bij de dsmr slimme meter kan ik zeggen dat hij een usb poort moet gebruiken
Bij de reader niet.

KAn iemand mij eens het verschil uitleggen aub?
https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr_reader/ --> laadt de sensoren uit deze handmatige tool (https://dsmr-reader.readthedocs.io/en/latest/) via MQTT in Home Assistant

https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/ --> Geintegreerde oplossing, die de waardes direct uit de meter leest en toevoegt in Home Assistant. Deze integratie is dus makkelijker

[ Voor 14% gewijzigd door dxta op 28-01-2021 13:12 ]

Omelette du fromage!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
dxta schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:07:
[...]

https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr_reader/ --> laadt de sensoren uit deze handmatige tool (https://dsmr-reader.readthedocs.io/en/latest/) via MQTT in Home Assistant

https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/ --> Geintegreerde oplossing, die de waardes direct uit de meter leest en toevoegt in Home Assistant. Deze integratie is dus makkelijker
Ok dus kies ik dan toch best voor de "slimme meter" integratie (de onderste)
en die geeft evenveel info/sensoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-09 18:57
skank schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:26:
[...]

Ok dus kies ik dan toch best voor de "slimme meter" integratie (de onderste)
en die geeft evenveel info/sensoren?
Je krijgt in de basis dezelfde informatie te zien (namelijk die uit je meter). Ik ben vrij recent geswitch van de intergratie naar de DSMR Reader omdat ik de grafiekjes en overzichten miste en te lui was om het zelf te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
gastje01 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:30:
[...]

Je krijgt in de basis dezelfde informatie te zien (namelijk die uit je meter). Ik ben vrij recent geswitch van de intergratie naar de DSMR Reader omdat ik de grafiekjes en overzichten miste en te lui was om het zelf te maken.
Dit. Linksom en rechtsom is het dezelfde uitkomst. Ligt aan je eigen voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
gastje01 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:30:
[...]

Kun je dit staven met enkele screens ? :)
Of vraag ik teveel?
Ondertussen de slimme meter aan het proberen, ff zien

Edit:
Dit toegevoegd
Hoe weet ik nu welke sensor hierdoor gemaakt zijn?

[ Voor 13% gewijzigd door skank op 28-01-2021 13:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 07:58

Rianata

Have you played Atari today?

skank schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:33:
[...]

Kun je dit staven met enkele screens ? :)
Of vraag ik teveel?
Ondertussen de slimme meter aan het proberen, ff zien

Edit:
Dit toegevoegd
Hoe weet ik nu welke sensor hierdoor gemaakt zijn?
https://dsmr-reader.readt...tro.html#screenshots-tour

Zelden zulke uitgebreide beschikbare documentatie gezien...

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supergroover76
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-09 08:44
Supergroover76 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:51:
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, google heb ik al 2 uit gelezen maar helaas kom ik niet verder.
Home assistant werkt verder prima en ondervind geen problemen.

In de default config heb ik al een keer ssdp: toegevoegd en verwijderd.

Onderstaande error krijg ik met regelmaat in mijn logboek.
Home Assistant OS 5.10 draait op mijn esxi server.

Versie 2021.1.1
Type installatie Home Assistant OS
Ontwikkeling false
Supervisor true
Docker true
Virtuele omgeving false
Python versie 3.8.7
Operating System Family Linux
Versie van het besturingssysteem 5.4.86
CPU Architecture x86_64

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Logger: homeassistant
Source: components/ssdp/__init__.py:57
First occurred: 15:11:42 (86 occurrences)
Last logged: 16:36:42

Error doing job: Task exception was never retrieved
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/ssdp/__init__.py", line 72, in async_scan
    entries = await self.hass.async_add_executor_job(_run_ssdp_scans)
  File "/usr/local/lib/python3.8/concurrent/futures/thread.py", line 57, in run
    result = self.fn(*self.args, **self.kwargs)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/ssdp/__init__.py", line 57, in _run_ssdp_scans
    return itertools.chain.from_iterable([ssdp.scan() for _ in range(3)])
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/ssdp/__init__.py", line 57, in <listcomp>
    return itertools.chain.from_iterable([ssdp.scan() for _ in range(3)])
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/netdisco/ssdp.py", line 255, in scan
    ready = select.select(sockets, [], [], seconds_left)[0]
ValueError: filedescriptor out of range in select()
Ik heb hacs en de custom integraties als ook de addons uitgeschakeld.
Helaas heeft dit niet geholpen. Kan iemand mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven__NL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:52
Flapperbol schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:06:
[...]

Ik heb nu twee keer mijn Nest Thermostat toegevoegd in HA.
Na toevoegen werkt hij perfect voor een paar dagen, maar op een gegeven moment krijg ik foutmeldingen als ik de temperatuur wil aanpassen:

[...]

De huidige en set temperature kan hij prima uitlezen, alleen aanpassen wil niet meer via HA.
Het lijkt er op dat beide keren de problemen na exact een week zijn ontstaan, dus ik gok dat ik ergens een setting verkeerd heb staan.
Iemand een idee? Ik heb nu twee keer de handleiding van HA doorgelopen, volgens mij alle stappen keurig gedaan :P
Bij mij was het ook exact een week later nadat ik dit had opgezet. Dus dan zou die as. zaterdag weer eruit moeten klappen. Ik ben benieuwd...

Maar bij mij was het uiteindelijk het probleem dat ik mij opnieuw moest aanmelden onder integrations. De app stond daar als rode kaart op een gegeven moment ertussen. Ik dacht zelf dat het misschien te maken had met de 2 tal updates die zaterdag zijn uitgekomen ivm het safety risk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:38
Ik heb een probleem met een mqtt sensor in samenwerking met een utility_meter.

Ik had:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
utility_meter:
  dag_import:
    source: sensor.afgenomen_vermogen_real
    cycle: daily
# knip
  - platform: mqtt
    state_topic: 'energieNew'
    name: "afgenomen vermogen real"
    unit_of_measurement: 'Wh'
    value_template: 'value_json.afgenomenvermogenReal'

Maar als het topic langskomt (waar meerdere entities inzitten) en deze entity zit er toevallig niet in, dan zal de utility sensor klagen:
code:
1
2
WARNING (MainThread) [homeassistant.components.utility_meter.sensor] Invalid state (5543332 > ): [<class 'decimal.ConversionSyntax'>],
WARNING (MainThread) [homeassistant.components.utility_meter.sensor] Invalid state ( > 5543374): [<class 'decimal.ConversionSyntax'>]

Nu heb ik alternatieven geprobeerd, maar het lijkt erop dat een topic zonder gewenste entity toch de utility_meter triggered.

Werkt niet:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
    name: "afgenomen vermogen real"
    value_template: >
      {% if value_json.afgenomenvermogenReal is defined %}
        {{ value_json.afgenomenvermogenReal }}
      {% endif %}

Werkt ook niet:
YAML:
1
2
3
4
5
    name: "teruggeleverd vermogen real"
    value_template: '{{ value_json.teruggeleverdvermogenReal if value_json.teruggeleverdvermogenReal is defined }}'

Nu kan ik de topic opsplitsen, wat het wellicht zou oplossen, maar dat doe ik liever niet.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@TCroezing Wat schrijft die waarde naar MQTT? Kan dat de verschillende waardes niet naar verschillende topics posten ipv alles in hetzelfde topic maar verpakt als verschillende JSON?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
Septillion schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:03:
@TCroezing Wat schrijft die waarde naar MQTT? Kan dat de verschillende waardes niet naar verschillende topics posten ipv alles in hetzelfde topic maar verpakt als verschillende JSON?
Dank voor je reactie.

Dit is een voorbeeld json van dat ene topic:
code:
1
{ "afgenomenvermogen": "208", "teruggeleverdvermogen": " 0", "verbruik": "226", "productie": "18", "pvEnergie": "206", "gasverbruik": " 92394", "afgenomenvermogenReal": "5543413", "teruggeleverdvermogenReal": "6183763", "pvProductieDak": "18", "pvProductieVeranda": "0", "pvTempSE": "29.9" }

off topic: weinig zon vandaag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@TCroezing Ik dacht even dat het probleem was dat het JSON item "afgenomenvermogenReal" niet elke keer in het bericht zit wat gepost wordt. Maar als ik naar de error kijk lijkt het erop dat de waarde van "afgenomenvermogenReal" soms niet volledig getal is maar bijvoorbeeld "5543332 > ". Als je een tijdje MQTT logt zou je dit ook moeten kunnen zien. Utility meter vind het vervolgens niet leuk dat het geen getal is maar een string. Hoe je dit makkelijk kunt strippen weet ik niet. Maar ook belangrijk, wat betekend eht vanuit het apparaat gezien?

Is die sensor iets waar je zelf controle over hebt? Ofwel, wat is het voor device?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
Septillion schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:23:
@TCroezing Ik dacht even dat het probleem was dat het JSON item "afgenomenvermogenReal" niet elke keer in het bericht zit wat gepost wordt. Maar als ik naar de error kijk lijkt het erop dat de waarde van "afgenomenvermogenReal" soms niet volledig getal is maar bijvoorbeeld "5543332 > ". Als je een tijdje MQTT logt zou je dit ook moeten kunnen zien. Utility meter vind het vervolgens niet leuk dat het geen getal is maar een string. Hoe je dit makkelijk kunt strippen weet ik niet. Maar ook belangrijk, wat betekend eht vanuit het apparaat gezien?

Is die sensor iets waar je zelf controle over hebt? Ofwel, wat is het voor device?
Je eerste gedachte klopt wel. Het json topic van net is zoals het normaliter is. Soms valt echter het afgenomenvermogenReal item weg, en dat geeft problemen.

De utility sensor (en doorsturen naar Influx) zorgt dus voor impliciete conversie van string naar nr. En dat gaat mis als er geen waarde is.

Maar gaat dat dan wel goed als ik er nrs van maak? Het topic komt nl nog steeds langs alleen bevat niet dat item afgenomenvermogenReal. Zo zie ik de foutmelding ook: <huidige waarde> is groter dan <lege/nieuwe waarde>.

Overigens, het betreft het uitlezen van de P1 meter met een eigen script, die ik post op MQTT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@TCroezing In dat geval zou ik het script aanpassen dat of de waarde altijd gepost wordt of dat alle waardes een eigen topic krijgen (of misschien per setje bij elkaar horende).

Begrijp ik nog niet helemaal waar de "Invalid state (5543332 > )" dan precies op slaat. Leek me te suggereren dat de sensor dus de waarde "5543332 > " had gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik had in november als (reasonably) early adopter de Lidl / SilverCrest shizzle gekocht en kreeg behalve de lamp geen sensor en switch op de Hue bridge. De lamp (GU10) is overigens verschrikkelijk slecht dus zeker een afrader.

Anyway, daarop een Conbee II besteld en de switches werken. Daarvan gaat er één van mijn Osrams vervangen die om de zoveel dagen zomaar uitvalt en niet meer bereikbaar is (TV-meubel dus dan gaat alles op zwart en kan het alleen nog maar aan met knopje totdat ik de Osram uit de muur trek en er weer in prik, dan gaat het weer een paar dagen goed).

Anywaaaaaay... De Motion Sensor staat wél in PhosCon en kan ik ook zien in NodeRed en HA maar data lijkt deze niet te genereren. Na gezocht te hebben in deze topic op 'Lidl' en 'Silvercrest' las ik dat dit een bekend probleem is / was. Dat was echter wel alweer anderhalve maand geleden en wellicht werkt het nu wel doordat iemand x of y heeft gedaan.

In DeCONZ integration heb ik in ieder geval 'CLIP sensoren' toegestaan (en kreeg er toen een extra sensor bij) maar dat hielp dus ook niks. Nu heb ik dus deze:

code:
1
binary_sensor.presence_2    on

en (CLIP):

code:
1
sensor.fsm_state_motion_incoming    0

Beide geven geen enkele verandering bij het in- en uitschakelen van de PIR-trigger.

De vraag is dus: Is er iemand die via andere wegen (behalve de Lidl hub) de bewegingsmelder aan de praat heeft gekregen, liefst met Conbee II, of is het dikke vette pech? :+

Als ik er voor sta te zwaaien vind ik overigens het bereik en trefzekerheid (en de óf heel lange block óf onbetrouwbaarheid) ook erg opvallend dus je ziet wel weer dat het allemaal een beetje shabby is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:05

ST10©DE

Dus.............

Sinds gisteren heb ik mijn domoticz uitgeschakeld en wil nu de lampjes en verwarming met HA regelen. Ik moet zeggen dat de leercurve redelijk steil is. In domoticz is het vrij simpel om dummy schakelaars en automatiseringen aan te maken. Het aanmaken van een scene is niet zo'n probleem. Het schakelen van een scene op tijd gaat ook goed. Maar waar ik heen wil is het schakelen van een scene aan hand van het tijdstip , zeg tussen 16.30 en 20.00 scene 1, en vanaf 20.00 scene 2, maar alleen als er iemand thuis is. En in het weekend op andere tijdstippen. Dat je bijvoorbeeld thuiskomt om 17.04 en dan scene 1 aan gaat.

Dus ik dacht te beginnen met een dummy schakelaar voor als er iemand thuis komt, maar die werkt al niet:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19

- id: '1611832462403'
  alias: Iemand_thuis
  description: is er iemand thuis?
  trigger:
    entity_id: person.pers1
    from: not_home
    to: home
    entity_id: person.pers2
  action:
    entity_id: input_boolean.iemand_thuis
    state: 'true'

Volgens yamlint en https://jsonformatter.org/yaml-validator klopt de code wel. Waar gaat het fout?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas170
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

ST10©DE schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:27:
Sinds gisteren heb ik mijn domoticz uitgeschakeld en wil nu de lampjes en verwarming met HA regelen. Ik moet zeggen dat de leercurve redelijk steil is. In domoticz is het vrij simpel om dummy schakelaars en automatiseringen aan te maken. Het aanmaken van een scene is niet zo'n probleem. Het schakelen van een scene op tijd gaat ook goed. Maar waar ik heen wil is het schakelen van een scene aan hand van het tijdstip , zeg tussen 16.30 en 20.00 scene 1, en vanaf 20.00 scene 2, maar alleen als er iemand thuis is. En in het weekend op andere tijdstippen. Dat je bijvoorbeeld thuiskomt om 17.04 en dan scene 1 aan gaat.

Dus ik dacht te beginnen met een dummy schakelaar voor als er iemand thuis komt, maar die werkt al niet:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19

trigger:
  action:

Volgens yamlint en https://jsonformatter.org/yaml-validator klopt de code wel. Waar gaat het fout?
Probeer eens of het helpt om je description tussen enkele aanhalingstekens te zetten?
Oftewel:
YAML:
1
description: 'is er iemand thuis?'

Also, ik ben geen expert maar volgens mij moet true niet tussen aanhalingstekens

https://ifuckinghateJira.com
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lxz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:22

lxz

ST10©DE schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:27:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19

trigger:
  action:

Ziet er volgens mij gewoon goed uit. Maar je kunt ook meerdere entities opgeven, zodat als er 1 op 'home' komt te staan je input_boolean ook bijgewerkt wordt : https://www.home-assistan...on/trigger/#state-trigger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@ST10©DE Drie dingen die me opvallen.

- Binaire dingen zijn on of off in HA.
- Als je eens state wilt zetten moet je dat doen met een service call.
- Soms wil een sensor stiekem nog wel eens een korte state tussen twee zaken hebben. Niet alles (en dit volgens mij ook niet). Maar als het niet echt nodig is zou is dus alleen een to state opgeven.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  trigger:
  action:
  - service: input_boolean.turn_on

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Ik heb een groepje aangemaakt waarin ik en mijn vrouw zitten.
Als ik of mijn vrouw "home" is dan is de groep ook "home", en anders is die groep "not_home"
Is dat niet veel makkelijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
Septillion schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:08:
@TCroezing In dat geval zou ik het script aanpassen dat of de waarde altijd gepost wordt of dat alle waardes een eigen topic krijgen (of misschien per setje bij elkaar horende).

Begrijp ik nog niet helemaal waar de "Invalid state (5543332 > )" dan precies op slaat. Leek me te suggereren dat de sensor dus de waarde "5543332 > " had gekregen.
Ik hou het liever bij elkaar in 1 topic, omdat alle items ook op 1 bepaald moment verkregen worden.

Ik denk dat het zo is, dat de mqtt sensor wijzigt omdat het betreffende topic langskomt. Het afgenomenvermogenReal item zit er echter niet bij en is (dus) leeg. Tot nu geen probleem.
Alleen, deze mqtt sensor wordt in een utility_meter gebruikt. Die utility_meter wil dit dan vervolgens bijhouden door de nieuwe (lege) waarde op te tellen bij de vorige waarde. Dat gaat dan mis en geeft de "decimal.ConversionSyntax". (1 keer voor als die leeg is, en 1 keer als deze weer gevuld is)

Wat ik zou willen is dat deze utility_meter waarde niet getriggered wordt als er geen waarde is. Vandaar mijn pogingen met value_template "value_json.afgenomenvermogenReal is defined".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
Naar mijn idee spreek je jezelf een beetje tegen:
TCroezing schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:18:
Ik hou het liever bij elkaar in 1 topic, omdat alle items ook op 1 bepaald moment verkregen worden.
[...]
Het afgenomenvermogenReal item zit er echter niet bij en is (dus) leeg.
Als niet alle info er altijd bij zit dan is eht niet tegelijk verkregen lijkt me.
Wat ik zou willen is dat deze utility_meter waarde niet getriggered wordt als er geen waarde is. Vandaar mijn pogingen met value_template "value_json.afgenomenvermogenReal is defined".
Ik zou het probleem dus bij de root aanpakken: zorgen dat er altijd een geldig bericht langs komt voor de sensor. Als je alles in één topic wilt hebben, prima, maar moet je gewoon zorgen dat elke keer netjes alle velden geldige info bevatten. Naar mijn idee dus gewoon een probleem met de stroom aan info via MQTT, dat moet je niet willen gaan patchen in HA. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
@Septillion Naja, ik vraag in 1 script zonnepanelen opbrengst en P1 (slimme meter) info op (vandaar 1 topic). Van de P1 mist er echter wel eens een veld, wat dus problemen oplevert als die sensor aan een utility_meter hangt.

Maar daarom een hele meting weggooien, ook al zijn niet alle velden aanwezig vind ik zonde, maar ach, wat is 1 meting... :o

Had gehoopt dat met wat templating dat voorkomen zou kunnen worden (ben ik zelf geen held in).

Bedankt voor het meedenken iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@TCroezing Maar waarom dan niet alles in losse topics als je het toch niet erg vind een puntje te missen? Gewoon allemaal onder zelfde root topic. Zou je zelfs JSON kunnen laten vallen. Anders ben je gewoon je state history van een sensor aan het vervuilen en een utility meter die daar niet mee overweg kan is een neven gevolg. Oplossen in HA is dan naar mijn idee fantoombestrijding.

Want volgens mij is het niet direct op te lossen in HA. Elke keer als er een bericht op het genoemde topic verschijnt zal HA deze willen parsen. Dus moet er steeds geldige data in staan.

Maar waarom mist P1 af en toe? Mist dan alle data of alleen dat veld? Indien eerste, niet versturen als het rommel is. Indien tweede, data ook lokaal bijhouden en indien P1 het niet uitspuugt aanvullen met "last known good". Op die manier heb je om te beginnen gewoon solide data in de MQTT stream.

Overigens lijken P1 en zonnepanelen juist twee losse delen dus al helemaal geschikt voor twee topics.

[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 28-01-2021 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
Septillion schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 18:16:
@TCroezing Maar waarom dan niet alles in losse topics als je het toch niet erg vind een puntje te missen? Gewoon allemaal onder zelfde root topic.
Ik heb het allemaal in 1 mqtt topic. Maar zou het jammer vinden als ik bv werkelijk verbruik (berekening mbv P1 en ZP opbrengst) mis omdat toevallig afgenomenvermogenReal mist. De eerste vind ik belangrijk, want deze geeft nl. direct inzicht over wat je nu verbruikt. De tweede is een oplopend tellertje die bij de volgende meting toch wel goed komt.
Nu ik dat zo zeg,... die items die een probleem hebben, dat zijn alleen maar tellers, die kan ik ook in een apart topic zetten... :P

Blijf ik het raar vinden dat het ontbreken van een niet verplicht item in een mqtt topic de sensor toch aanpast (hij wordt ook even "0" bij het tonen van de sensor). Maar er zijn ergere dingen (waar hebben we het over in deze tijd)! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:41
Raven__NL schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:39:
[...]

Bij mij was het ook exact een week later nadat ik dit had opgezet. Dus dan zou die as. zaterdag weer eruit moeten klappen. Ik ben benieuwd...

Maar bij mij was het uiteindelijk het probleem dat ik mij opnieuw moest aanmelden onder integrations. De app stond daar als rode kaart op een gegeven moment ertussen. Ik dacht zelf dat het misschien te maken had met de 2 tal updates die zaterdag zijn uitgekomen ivm het safety risk.
Hier na een reboot ook inderdaad de rode "re-authenticate" kaart, nu werkt het weer.
We gaan het zien of ik volgende week weer hetzelfde moet doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@TCroezing Mja, HA ziet gewoon alles in de stream als geldige data. Dus mja, als je iets leegs pusht is dat ook goed. Het eruit filteren door JSON parsing is gewoon een tweede laag, maar je pusht werkelijk wat naar een topic.

Maar waarom mist er dan af een toe een veld? Stuurt de meter deze gewoon niet steeds uit? Anders zou je dus de 'last known good' kunnen blijven bijhouden.

En mja, wat een tijd inderdaad :/ Wel goed voor automations in huis :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Septillion schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:52:
@ST10©DE Drie dingen die me opvallen.

action:
- service: input_boolean.turn_on
mode: single[/code]
Dit lijkt het nu te doen! even kijken of het ook op langere termijn doet wat het moet doen. Thanx!

Misschien dat ik het nu begin te begrijpen, zou volgende werken?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
alias: Avondlicht
description: Woonkamer lichten voor in de avond
trigger:
  - platform: time
    at: '20:00'
    entity_id: automation.iemand_thuis
    to: 'on'
condition:
    entity_id: automation.iemand_thuis
    entity_id: scene.woonkamer_avond
  - condition: and
    conditions:
      - condition: time
        after: '20:00'
        before: '23:00'
action:
  - scene: scene.woonkamer_avond

Nog een vraag, moet ik de scene tussen 16.30 en 20.00 uitzetten als de scene van 20.00 aangaat, of gaat die automatisch uit?

[ Voor 49% gewijzigd door ST10©DE op 28-01-2021 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleshi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 14:08
PnD schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:39:
RFXcom werkend, maar nu de volgende uitdaging...
Heb in Domoticz een aantal devices staan waar ik de code niet meer in de afstandsbediening heb staan. Ik kan ze dus niet leren aan HA.
Resetten van de devices is erg lastig, want inbouw etc.

In Domoticz staat het volgende:
- ID 0C3AE4A
- Unit 1
- Type Lighting 2
- Subtype AC

Dit moet ik nu vertaald krijgen naar een eventcode in HA zoals: 0b110097016a15620f000070

In dit topic staat wat uitgelegd, maar ik krijg er geen goede event code op gebaseerd. Iemand al eerder met dit bijltje gehakt?
Dag, is het toevallig gelukt een eventcode te krijgen voor HA? Ik hak nu namelijk met hetzelfde bijltje en krijg het ook niet gevonden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjjfrank81
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-06-2021
hallo allemaal
ik ben nieuw met ha
nu probeer ik mijn philips tv te koppelen met ha maar ik snap niet zo heel veel van de python scripts
heeft iemand hier ervaring mee en zou die mij willen helpen om mijn tv te koppelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
@ST10©DE

Volgens mij hebben scenes geen state die je kunt checken; een scene is nooit 'off' en ook nooit 'on'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

RudolfR schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 20:54:
@ST10©DE

Volgens mij hebben scenes geen state die je kunt checken; een scene is nooit 'off' en ook nooit 'on'.
Ah, je kan die alleen 'activeren'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
fjjfrank81 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 20:50:
hallo allemaal
ik ben nieuw met ha
nu probeer ik mijn philips tv te koppelen met ha maar ik snap niet zo heel veel van de python scripts
heeft iemand hier ervaring mee en zou die mij willen helpen om mijn tv te koppelen
Heb je dit gelezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@ST10©DE Inderdaad, je activeert hem alleen maar. Op zich ook niet echt erg hier. ipv 'automation.iemand_thuis' heb je eerder dus al 'input_boolean.iemand_thuis' aangemaakt. Dit zou je ook kunnen vervangen door een group zoals @CAP-Team doet. Alleen zitten groups helaas nog niet in de GUI.

En op zich hoef je ook niet te kijken of de scene nog uit staat als je hem toch aan wilt zitten. Zoals vaker hier gezegd, de wereld ontploft niet als je voor een tweede keer een lamp aan probeert te zetten of een scene te activeren.

Krijg je dus meer iets van:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: Avondlicht
description: Woonkamer lichten voor in de avond
trigger:
  - platform: time
    at: '20:00'
    to: 'on'
condition:
  - condition: time
    after: '20:00'
    before: '23:00'
action:
  - scene: scene.woonkamer_avond

Maar later kan het zijn dat je wel wilt bijhouden welke scene je actief heb. Ik heb hiervoor een input_select voor waar elke stand ook een scene kent. Eigenlijk twee input_select waarbij één ook "automatisch" als stand kent en de tweede de echte scene (handmatig of automatisch ingesteld) kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:02:
[...]

Ok het probleem zit dus echt in HA

er zijn nog een aantal opties het proberen waard:
- ga via een file explorer (kan via de exporer add-on ook volgens mij, anders via ssh met ssh-addon of via netwerk shares via samba addon) naar je HA installatie en verwijder de map van de moquitto config. Ik weet zo 1,2, 3 niet waar die staat maar ik denk in /share/mosquitto oid, want ik zie hier de share folder gemapped worden in de docker.
Kijk ook eens of je configuration.yaml (van HA zelf) geen mosquitto sectie heeft. Als die wel bestaat moet je die verwijderen. Check zoiezo de /config map of daar niets van mosquitto staat.

Als dat niet werkt kan je via de portainer addon ook de container en image met de hand weggooien (xxxx-addon-moquitto heet ie oid). Daarna nog eens de addon opnieuw installeren.
Ben er niet meer aan uitgekomen. Heb echt van alles geprobeerd, maar op 1 of andere reden kreeg ik het niet werken:
- Addon verwijderd
- Addon verwijderd en opnieuw opgestart
- Gezocht naar de configuratie mappen, maar de meeste kon ik niet vinden ;(
- Via portainer de containers en image verwijderd
- Complete installatie ongedaan gemaakt en opnieuw geinstalleerd.

Niks werkte en op den duur heb ik maar gewoon HA en mosquitto los via docker geinstalleerd (met hulp van docker-compose). Misschien allemaal minder handig, maar dan weet ik wel wat ik meer wat ik doe (of misschien dat niet, maar leer het dan wel in stapjes). Maar @sjorsjuhmaniac toch bedankt voor je tijd _/-\o_

Loop nu alleen tegen aan dat als ik het via docker herstart dat hij mijn apparaten wel kent via MQTT, maar dat de schakelaars zijn uitgegrijsd en dat hij als status ook 'Restored' heeft staan. Als ik dan naar Tasmota ga en SetOption19 1 doe en hem alles opnieuw laat versturen, maar kan ik hem ook weer bedienen via HA. Denk dat het probleem ergens in Mosquitto zit qua instelling, maar heb nog niet gevonden waar precies. Iemand die mij misschien in de juiste richting kan duwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
(y) , Jammer dat het niet gelukt is. ik dacht dat je nieuwe of test HA het wel goed deed?
Loop nu alleen tegen aan dat als ik het via docker herstart dat hij mijn apparaten wel kent via MQTT, maar dat de schakelaars zijn uitgegrijsd en dat hij als status ook 'Restored' heeft staan. Als ik dan naar Tasmota ga en SetOption19 1 doe en hem alles opnieuw laat versturen, maar kan ik hem ook weer bedienen via HA. Denk dat het probleem ergens in Mosquitto zit qua instelling, maar heb nog niet gevonden waar precies. Iemand die mij misschien in de juiste richting kan duwen?
Klinkt als of de announcement van de devices niet retained worden. Dit betekend dat HA geen idee heeft waar hij de info van de devices moet zoeken.
Dit heeft dan geen effect op het device zelf: die is happy en blijft alles mooi reporten.

De oplossing zit in het 'device' of 'software' die de announcement naar de broker stuurt. Ik ken tasmota niet maar vermoed dat ieder device dat voor zichzelf doet (ipv zigbee spul wat bv via zigbee2mqtt berichten verstuurt, hier regelt z2m software dus de announcements). Dus kijken eens of er een retain instelling in de tasmota's staat.

je kan ook mqtt-explorer installeren op je pc en inloggen/subscriben op je mqtt broker. Je kan dan de berichten voorbij zien komen (miss doe je dat al?) je kan dan ook zien of deze berichten een 'retained' flag hebben.

De interessante berichten voor HA zijn de announcements die naar topic 'homeassistant/' worden geschreven.

[ Voor 4% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 28-01-2021 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Septillion schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:29:
@ST10©DE Inderdaad, je activeert hem alleen maar. Op zich ook niet echt erg hier. ipv 'automation.iemand_thuis' heb je eerder dus al 'input_boolean.iemand_thuis' aangemaakt. Dit zou je ook kunnen vervangen door een group zoals @CAP-Team doet. Alleen zitten groups helaas nog niet in de GUI.
Wat is het voordeel van een groep ten opzichte van een "schakelaar" om weer te geven dat iemand thuis is?

Ik wil ook nog aparte statussen aan maken voor "niet thuis, maar oppas", "niet thuis, op vakantie dus random lichten aan" en "niet thuis, maar de kinderen wel".
Maar later kan het zijn dat je wel wilt bijhouden welke scene je actief heb. Ik heb hiervoor een input_select voor waar elke stand ook een scene kent. Eigenlijk twee input_select waarbij één ook "automatisch" als stand kent en de tweede de echte scene (handmatig of automatisch ingesteld) kent.
In principe wil ik het aantal acties nihileren. Dus als een scene al aan staat, moet die niet nog een keer aangezet worden. Dat lijkt me overbodig en neemt overbodig bandbreedte en resources denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjjfrank81
ja dat heb ik idd gelezen alleen om toegang te krijgen tot je tv moet je een python script draaien waardoor de tv een code geeft waar je hem uiteindelijk mee kan koppelen, alleen ik weet niet hoe dat python script moet draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
fjjfrank81 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 22:07:
[...]

ja dat heb ik idd gelezen alleen om toegang te krijgen tot je tv moet je een python script draaien waardoor de tv een code geeft waar je hem uiteindelijk mee kan koppelen, alleen ik weet niet hoe dat python script moet draaien
Ooh. Heb je een link waar dat staat, dan kan ik meekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:12
Goede avond allemaal, heb afgelopen week een soort vrijbrief gekregen om het huis verder te automatiseren. En heb nog een aantal lampen die nog niet slim gemaakt zijn. Nu twijfel ik erg tussen de Sonoff mini en de Shelly 1. Beide heb ik er thuis al een aantal van liggen, maar wat zou jullie reden zijn om voor een Shelly / Sonoff mini te gaan? Overigens draai ik op de meeste Tasmota.

Of adviseren jullie een zigbee schakelaar, en zo ja welke ? Heb net sinds vandaag een conbee 2 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
ST10©DE schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:50:
Wat is het voordeel van een groep ten opzichte van een "schakelaar" om weer te geven dat iemand thuis is?
Je hoeft de logica niet zelf te doen, hoeveel mensen je er ook in zet. Want de schakelaar aanzetten als iemand thuis komt is wel heel straight forward, voor uitzetten moet je triggeren op iedereen en dan weer iedereen als condition opgeven.
Ik wil ook nog aparte statussen aan maken voor "niet thuis, maar oppas", "niet thuis, op vakantie dus random lichten aan" en "niet thuis, maar de kinderen wel".
Zou ik denk ik splitsen in wat automatisch gaat en wat je in moet stellen. Ofwel, thuis/niet-thuis kan je automatisch doen (automation of group) maar "oppas" of "vakantie" is wat lastiger. (Ook al is laatste te doen
met >100km ofzo). Maar dat soort overrule dingen zou ik dan in een input_select zetten met als extra iets als "normaal" of "Auto" ofzo.
In principe wil ik het aantal acties nihileren. Dus als een scene al aan staat, moet die niet nog een keer aangezet worden. Dat lijkt me overbodig en neemt overbodig bandbreedte en resources denk ik?
Neuh, amper. Zolang je het niet elke seconde doet dan valt het redelijk in het niet bij alle status meldingen die de verschillende integraties al op de achtergrond doen. We hebben het niet over het versturen van een foto of video per keer, het is maar een kort commando. Volgens mij gaat er over mjn openstaande socket met Tweakers nog meer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjjfrank81

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Jerry_bboy Mijn voornaamste reden voor de Sonoff Mini wat de prijs. Met bouwkwaliteit is ook niets mis en wil (net als jij) toch Tasmota. Daarnaast dus twee van mijn Sonoffs verbouwd om een tweede switch input te hebben.

Dimmers is dan weer een ander verhaal. Fatsoenlijke Wifi dimmers blijven lastig uit de Tuya hoek. Heb er twee in gebruik maar één raakt met regelmaat de weg kwijt. Derde (dubbele / 2-gang) blijft lastig om met Tasmota te doen, moet je nog steeds voor scripten enzo. Sinds kort een Tuya Zigbee dimmer gekocht en daar geen spijt van. Wel zijn de opties wel een heel stuk beperkter dan met Tasmota. Dus in die hoek is een Shelly Dimmer dus nog aantrekkelijk als je de Tasmota opties wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
@Septillion thanks voor je antwoord. Ja mijn grootste twijfelpunt is nu voornamelijk dat ik een zigbee netwerk aan het opbouwen ben. En hoef geen dimmer. Dus opzich kan ik dan wel voor een zigbee schakelaar aanschaffen. Maar aan de andere kant ben ik ook al wel bekend met de sonoffs en die zijn toch wel erg fijn.

Twijfel,twijfel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Ga hier naartoe: https://github.com/suborb/philips_android_tv

Download alle bestanden in een map

draai het 'installatie' commando zoals beschreven hier https://github.com/suborb/philips_android_tv#getting-started, terwijl je in die map staat.
Dit installeert de benodiged libraries om het script te draaien (python moet al wel geinstalleerd zijn)

Draai daarna het script zoals aangegeven in dezelfde paragraaf. je zou dan de benodiged user en pass te zien moeten krijgen.
Je hoeft zelf verder niets van python te kennen.

[ Voor 5% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 28-01-2021 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Jerry_bboy Voor schakelen vind ik Tasmota erg fijn. Vooral ook omdat ik veel schakelaars "detached" draai om de ruimte te schakelen (en soms is dat niet per se de direct aangesloten lamp doen veranderen). Maar Tasmota geeft in veel gevallen wel de mogelijkheid voor een fail safe. Primair heb ik dus alles via HA lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Septillion schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 22:20:
[...]

Je hoeft de logica niet zelf te doen, hoeveel mensen je er ook in zet. Want de schakelaar aanzetten als iemand thuis komt is wel heel straight forward, voor uitzetten moet je triggeren op iedereen en dan weer iedereen als condition opgeven.

[...]

Zou ik denk ik splitsen in wat automatisch gaat en wat je in moet stellen. Ofwel, thuis/niet-thuis kan je automatisch doen (automation of group) maar "oppas" of "vakantie" is wat lastiger. (Ook al is laatste te doen
met >100km ofzo). Maar dat soort overrule dingen zou ik dan in een input_select zetten met als extra iets als "normaal" of "Auto" ofzo.

[...]

Neuh, amper. Zolang je het niet elke seconde doet dan valt het redelijk in het niet bij alle status meldingen die de verschillende integraties al op de achtergrond doen. We hebben het niet over het versturen van een foto of video per keer, het is maar een kort commando. Volgens mij gaat er over mjn openstaande socket met Tweakers nog meer :+
Thnx, dit is leerzaam.

Alleen met het constant aanzetten van scenes die reeds aan staan ben ik het niet mee eens. Dit is mijns inziens zeer inefficient. Als ik om 23.00 een scene wil aanzetten en pas om 07.00 van deze scene wil afwijken stuur ik acht uur lang berichten die niet nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brain1234567
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-02-2024
Ik heb hier een link voor je tesy boiler in combinatie met home assistant.

https://github.com/StyraHem/TesyForHASS

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@ST10©DE

Dat zal wel loslopen, tenzij continu de trigger voor je automation optreedt.
Aangezien het maar 1x per dag 20.00 uur is, zal dat dus de verandering van iemand_thuis moeten zijn van off naar on. (en ook dat gebeurt voorlopig niet meer na 21.00 ;-) )

Ik heb dat wel gehad met KAKU-dimmers, die vonden het niet leuk om nog een keer een aan-commando te krijgen, dan gingen ze in de dim-modus. Maar dat ging zelden mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
ST10©DE schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 23:22:
Alleen met het constant aanzetten van scenes die reeds aan staan ben ik het niet mee eens. Dit is mijns inziens zeer inefficient. Als ik om 23.00 een scene wil aanzetten en pas om 07.00 van deze scene wil afwijken stuur ik acht uur lang berichten die niet nodig zijn.
Ja, en?

En definieer "constant". Zoals ik al zei, als het elke seconde is moet je misschien afvragen of het handig is. Maar in dit geval gebeurd het alleen als je thuis komt / weg gaat en om een tijdstip. Zelfs als je alle andere states zou toevoegen is er nog niets aan de hand. Immers draait het nog steeds om de triggers, de automation zelf blijft niet draaien. Wij mensen vinden wel vaker iets inefficiënt terwijl systemen er niets om geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Septillion schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 08:38:
[...]

Ja, en?

En definieer "constant". Zoals ik al zei, als het elke seconde is moet je misschien afvragen of het handig is. Maar in dit geval gebeurd het alleen als je thuis komt / weg gaat en om een tijdstip. Zelfs als je alle andere states zou toevoegen is er nog niets aan de hand. Immers draait het nog steeds om de triggers, de automation zelf blijft niet draaien. Wij mensen vinden wel vaker iets inefficiënt terwijl systemen er niets om geven.
Ik zat me net te bedenken, hij stuurt alleen berichten als er iets getriggerd wordt? Dus ik zit er naast.... 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RudolfR
Met de HACS exploit was het mogelijk om toegang te krijgen tot alle files op het filesystem en daarmee ook het admin-account:

https://lyghtnox.gitlab.io/posts/hacs-exploit/

[ Voor 14% gewijzigd door RudolfR op 29-01-2021 11:19 . Reden: Mogelijkheden van exploit beter beschreven ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
Ik heb nog n vreemd probleem zonder antwoord.

- Persoon IK: plaatje, werkt prima, overal zichtbaar
- Persoon vrouw: Plaatje; Werkt niet in de frontend/cards

Dus:
In de frontend: Card Entities

Entity 1: person.ik
Entity 2: person.vrouw

Beide entities als volgt in de card gezet:

[code=yaml]
- entity: person.ik
type: 'custom:secondaryinfo-entity-row'
secondary_info: >- blabla bla
[/code]

In die card is mijn foto zichtbaar, de gewenste secondary info, etc. In die van mn vrouw alle secondary info wel, haar foto niet. Klik ik op haar person krijg ik een detailkaart met de locatie-kaart, coordinaten etc. Zonder foto. Klik ik dan op edit krijg ik haar person naar voren MET FOTO.. Die foto heb ik al vervangen door n andere, geupload via mobiel, geupload in laptop, via de backend (local/images etc) geprobeerd. Ik krijg de foto in haar person (dus instellingen, persons/personen) wel te zien, in de frontend nergens. In alle browsers is dit probleem aanwezig en het maakt geen verschil of ik via extern of intern URL kom. Oh en de afbeelding is op kenmerken identiek aan de mijne (jpg, aantal pixels etc)

En opeens bedacht ik mij dat ik de persons via customize.yaml voorzien had van een image....en die specifieke voor mn vrouw had verwijderd ;(

[ Voor 8% gewijzigd door Koepert op 29-01-2021 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
RudolfR schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:00:
Met de HACS exploit was het mogelijk om toegang te krijgen tot het admin-account:

https://lyghtnox.gitlab.io/posts/hacs-exploit/
Het complete systeem (ook files buiten HA konden benaderd worden).

Maar praktische impact is wel dat aanvallers als admin in kunnen loggen, dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
brain1234567 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 23:51:
Ik heb hier een link voor je tesy boiler in combinatie met home assistant.

https://github.com/StyraHem/TesyForHASS

Succes!
Werkt dit bij jou? Wat moet je invullen zodra je hem wil installeren?
Kameraad krijgt daar niks te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dartheide
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-09 23:10
Configuration invalid

Ik snap niet wat ik fout doe. Ik probeer een sensor temperatuur_studeerkamer te maken.

Entiteit climate.neq0086975 heeft de volgende attributen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
"hvac_modes:
  - auto
  - heat
  - 'off'
min_temp: 4.5
max_temp: 30.5
target_temp_step: 0.5
preset_modes:
  - boost
current_temperature: 18
temperature: 17
preset_mode: null
id: NEQ0086975
interface: wireless
battery: High
mode: Auto
friendly_name: Temp woonkamer
supported_features: 17 

Als ik dan in mijn configuratie een sensor template probeer te maken met.
YAML:
1
2
3
4
5
6
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      temperatuur_studeerkamer:
        unit_of_measurement: 'degrees'
        value_template: "{{ state_attr(‘climate.neq0086975’, 'current_temperature') }}" 

Krijg ik de volgende fout code.
"Invalid config for [sensor.template]: invalid template (TemplateSyntaxError: unexpected char '‘' at 14) for dictionary value @ data['sensors']['temperatuur_studeerkamer']['value_template']. Got "{{ state_attr(‘climate.neq0086975’, 'current_temperature') }}". (See ?, line ?). "

Kan iemand mij vertellen wat ik fout doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@dartheide Ik zie twee verschillende type single quotes ( ' vs ` ). Volgens mij mag de laatste niet.

Probeer eens:
YAML:
1
2
3
4
5
6
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      temperatuur_studeerkamer:
        unit_of_measurement: 'degrees'
        value_template: "{{ state_attr('climate.neq0086975', 'current_temperature') }}"

En aangezien hij de unit er achter wil gaan printen zou ik er gewoon °C van maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 29-01-2021 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dartheide
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-09 23:10
Zo simpel, al die tijd niet gezien. Het werkt nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:37

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Hmmbob schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:11:
[...]

Het complete systeem (ook files buiten HA konden benaderd worden).

Maar praktische impact is wel dat aanvallers als admin in kunnen loggen, dat klopt.
Hoezo ook buiten HA? Hoe kom ik buiten mijn docker container en docker volume dan?
Of is dit enkel voor HA systemen met bind mount?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchone
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 12:16
Even ter informatie, google en hulp

Ik heb mijn HA geupgrade naar SSD, als je een zigbee stick direct in je HA Pi heb zitten. Dan zal je zigbee niet meer werken omdat je ssd je zigbee signaal verstoord, hier heb je een usb verleng kabel nodig.

Persoonlijk heb ik mijn SSD draaiden via een X825 bord ter info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Mars Warrior schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:33:
[...]

Hoezo ook buiten HA? Hoe kom ik buiten mijn docker container en docker volume dan?
Of is dit enkel voor HA systemen met bind mount?
Ik zei niet "buiten je docker" maar "buiten HA". In het blog wordt bijvoorbeeld ook /etc/passwd geopend. Granted: als je docker draait dan is dit enkel in de HA container, maar niet iedereen draait docker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:36

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

AW_Bos schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:12:
Zijn er meer mensen waar Toon niet werkt?
Ik krijg deze melding naar boven in de log:

code:
1
callbackUrl attribute is not valid

Voorheen werkte het wel.
Hebben ze bij Quby weer wat aan de implementatie zitten slopen? :?
Toon server was stuk...
Het werkte de volgende dag weer vanzelf :)

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Nu online
Momenteel heb ik het probleem dat ik elke zoveel minuten een notificatie krijg vanuit Home Assistant dat er weinig schijfruimte beschikbaar is. 1GB beschikbaar en op 1GB gaat het systeem waarschuwen, en dat ik dingen moet opruimen door bv snapshots te verwijderen.

Probleem is echter, het betreft een zo goed als nieuwe installatie dus er is bijna niks op te schonen. Ik draai Hassio supervised in een Docker container via de Synology NAS, ik kan nergens vinden hoe ik deze schijfruimte kan ophogen, want de hardeschijf waar de dockercontainer op draait heeft nog 1TB vrij.

Heb al lopen Googlen en ook op de Home Assistant forums gekeken maar niemand heeft het over deze specifieke setup. Iemand tips hoe ik dit kan aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:33
Dutchone schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:39:
Even ter informatie, google en hulp

Ik heb mijn HA geupgrade naar SSD, als je een zigbee stick direct in je HA Pi heb zitten. Dan zal je zigbee niet meer werken omdat je ssd je zigbee signaal verstoord, hier heb je een usb verleng kabel nodig.

Persoonlijk heb ik mijn SSD draaiden via een X825 bord ter info.
Zoals ik dit heb gelezen was het vooral op USB 3 een probleem. Kan het paper van een fabrikant hierover niet meer vinden helaas...

Ik had in afwachting van de verlengkabel m'n cc2531 in USB2 en een SSD op USB3 op een Pi 4 8gb, en daar had ik geen enkel probleem met interferentie overigens. Nu met verlengkabel draait alles nog steeds hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Hmmbob schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:25:
[...]

Ik zei niet "buiten je docker" maar "buiten HA". In het blog wordt bijvoorbeeld ook /etc/passwd geopend. Granted: als je docker draait dan is dit enkel in de HA container, maar niet iedereen draait docker :)
Ik moet @Mars Warrior gelijk geven dat je woordkeus op zijn minst erg verwarrend is en zoals ik het zie gewoon verkeerd.

De /etc/passwd in het blog-voorbeeld is namelijk een bestand IN de betreffende HA container waar dit commando verwerkt wordt, dit is niet het bestand van het host systeem.
Ik kon niet vinden waar deze command verwerking nu plaatsvind maar ik ga uit van HA-core, dus dit is de /etc/passwd van de HA core container.
Iedere *nix container zal een /etc/passwd hebben omdat die nu eenmaal nodig zijn voor userland.

Zelfs als men dus HA OS draait is er geen toegang tot de /etc/passwd van HA OS, alleen die van de core docker container.

Er wordt met deze exploit niets buiten HA benaderd maar het VOLLEDIGE file systeem van de core container is benaderbaar. Wat dan dus wel kan, is wat @Mars Warrior ook aangeeft: toegang tot host folder/bestanden die in de docker ge mount zijn. Want alles in het file systeem was bereikbaar 'als user waarmee HA draait'. Dan hing het dus van de folder/bestands rechten van je host systeem af of ze er iets mee konden. In 99% van de gevallen zijn er zoiezo leesrechten: je maakt deze data immers niet voor niets beschikbaar in de docker.
Ik draai HA OS en bij mij is dat de map /mnt/data/supervisor, dit is de map van HA OS die ik gemount zie worden in de core en andere dockers.

Edit, toevoeging:
Het container principe heeft hier dus prima gewerkt: de host was afgeschermd, buiten wat de gebruiker bewust beschikbaar had gemaakt.

Waarom deze exploit zo vervelend is: we slaan onze gevoelige data in plain text op in de yaml bestand in de config map.

[ Voor 7% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 29-01-2021 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchone
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 12:16
OxyDrokz schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 14:24:
[...]

Zoals ik dit heb gelezen was het vooral op USB 3 een probleem. Kan het paper van een fabrikant hierover niet meer vinden helaas...

Ik had in afwachting van de verlengkabel m'n cc2531 in USB2 en een SSD op USB3 op een Pi 4 8gb, en daar had ik geen enkel probleem met interferentie overigens. Nu met verlengkabel draait alles nog steeds hetzelfde.
Raar genoeg maakte usb 2 of 3 niet uit voor mij op een pi4 4gb ik kwam er niet door heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Leuk verhaal, maar zoals gezegd: lang niet iedereen draait HA Container. Dat geef ik ook netjes aan. Net als dat ik aangeef dat áls je HA in een container variant draait, het inderdaad beperkt blijft tot in de container.

Als je HA Core draait in een venv op een host, dan is dit wel degelijk een serieus issue: je hele host kan dan uitgelezen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Arn0uDz schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 14:22:
Momenteel heb ik het probleem dat ik elke zoveel minuten een notificatie krijg vanuit Home Assistant dat er weinig schijfruimte beschikbaar is. 1GB beschikbaar en op 1GB gaat het systeem waarschuwen, en dat ik dingen moet opruimen door bv snapshots te verwijderen.

Probleem is echter, het betreft een zo goed als nieuwe installatie dus er is bijna niks op te schonen. Ik draai Hassio supervised in een Docker container via de Synology NAS, ik kan nergens vinden hoe ik deze schijfruimte kan ophogen, want de hardeschijf waar de dockercontainer op draait heeft nog 1TB vrij.

Heb al lopen Googlen en ook op de Home Assistant forums gekeken maar niemand heeft het over deze specifieke setup. Iemand tips hoe ik dit kan aanpassen?
HA kijkt naar de disk waar de data staat. Dus als je kijkt waar bv de /config map op je host opgeslagen wordt dan weet je de bijbehorende partitie waar HA naar kijkt. In mijn systeem is het dus disk sda, partitie sda8.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
~ $ df -h
Filesystem                Size      Used Available Use% Mounted on
overlay                   5.2G      2.9G      2.0G  58% /
tmpfs                    64.0M         0     64.0M   0% /dev
tmpfs                     1.3G         0      1.3G   0% /sys/fs/cgroup
shm                      64.0M      8.0K     64.0M   0% /dev/shm
/dev/sda8                 5.2G      2.9G      2.0G  58% /ssl
/dev/sda8                 5.2G      2.9G      2.0G  58% /share
/dev/sda8                 5.2G      2.9G      2.0G  58% /media
/dev/sda8                 5.2G      2.9G      2.0G  58% /backup
/dev/sda8                 5.2G      2.9G      2.0G  58% /data
/dev/sda8                 5.2G      2.9G      2.0G  58% /config
/dev/sda8                 5.2G      2.9G      2.0G  58% /addons
/dev/sda8                 5.2G      2.9G      2.0G  58% /etc/asound.conf
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Hmmbob schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 14:57:
[...]

Leuk verhaal, maar zoals gezegd: lang niet iedereen draait HA Container. Dat geef ik ook netjes aan. Net als dat ik aangeef dat áls je HA in een container variant draait, het inderdaad beperkt blijft tot in de container.

Als je HA Core draait in een venv op een host, dan is dit wel degelijk een serieus issue: je hele host kan dan uitgelezen zijn.
Touche, ik dacht dat de venv een unsupported installatie was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Misschien een domme vraag. Ik heb een view met daarop 3 vertical stacks, 1 voor elke slaapkamer. Nu wil ik dat die geforceerd naast elkaar komen te staan, kan dat? :?
Nu zet hij ze onder elkaar, en dat staat niet mooi.

Pagina: 1 ... 80 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.