Intern lukt het nu ook
Ik heb overigens mijn jpg vervangen door MJPEG vanuit ZoneMinder waardoor ik bewegend beeld heb, mocht je camera het ondersteunen dan kun je eventueel ook HLS of MP4 doen en heb je ook geluid als je camera dat ondersteund
code:
1
2
3
4
5
6
7
| service: media_player.play_media data: entity_id: media_player.babbelscherm media_content_id: >- https://zm.domein.nl/zm/cgi-bin/nph-zms?mode=jpeg&maxfps=5&monitor=1&user=username&pass=password media_content_type: image/jpg entity_id: media_player.babbelscherm |
[ Voor 22% gewijzigd door raymonvdm op 21-01-2021 14:05 ]
Dat ga ik verder bekijken.. thxraymonvdm schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:03:
Ik heb overigens mijn jpg vervangen door MJPEG vanuit ZoneMinder waardoor ik bewegend beeld heb, mocht je camera het ondersteunen dan kun je eventueel ook HLS of MP4 doen en heb je ook geluid als je camera dat ondersteund
code:
1 2 3 4 5 6 7 service: media_player.play_media data: entity_id: media_player.babbelscherm media_content_id: >- https://zm.domein.nl/zm/cgi-bin/nph-zms?mode=jpeg&maxfps=5&monitor=1&user=username&pass=password media_content_type: image/jpg entity_id: media_player.babbelscherm
Notify op tv moet ik ook nog doen.. ik wil eigenlijk ook dat mn google zegt dat er iemand aan de voordeur staat EN de foto toont, alleen weet ik niet wat ik best eerst doe, eerst de tts of eerst de foto of kan dit niet simultaan?
De Hub is vaak verkocht als setje met een Mini, dus beeld op de een spraak op de ander :-) Beide tegelijk gaat niet.
Wat je wel kan doen
action voor het spreken van je bericht
sleep voor de tijd van je bovenstaande bericht
action voor het casten van het beeld
Doe je eerst spraak en dan beeld op de hub dan heb je wel vertraging in het verkrijgen van je beeld dus dat moet niet als vervelend ervaren worden. Mijn HUB maakt overigens bij elke start van een cast al een geluidje dus dat zou genoeg moeten zijn i.c.m met de traditionele deurbel die ik toch al heb.
Note: Ik was wat aan het zoeken op aufmachen soundboard mp3 en kwam deze tegen, hier kan ook iets bruikbaars tussen zitten.
Ik heb er een aantal een keer gevonden en gebruikt voor een SpeelPBX
Wat je wel kan doen
Doe je eerst spraak en dan beeld op de hub dan heb je wel vertraging in het verkrijgen van je beeld dus dat moet niet als vervelend ervaren worden. Mijn HUB maakt overigens bij elke start van een cast al een geluidje dus dat zou genoeg moeten zijn i.c.m met de traditionele deurbel die ik toch al heb.
Note: Ik was wat aan het zoeken op aufmachen soundboard mp3 en kwam deze tegen, hier kan ook iets bruikbaars tussen zitten.
Ik heb er een aantal een keer gevonden en gebruikt voor een SpeelPBX
[ Voor 24% gewijzigd door raymonvdm op 21-01-2021 14:29 ]
Die sleep kan je ook vervangen door een wait_for_trigger. Even kijken wat de status van je hub doet na het afspelen van de audio. Zodra die stopt met het afspelen het beeld casten.raymonvdm schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:13:
De Hub is vaak verkocht als setje met een Mini, dus beeld op de een spraak op de ander :-) Beide tegelijk gaat niet.
Wat je wel kan doen
Kan niet simultaan. Mijn "wasmachine klaar" of "afvalinzameling" automations doen eerst TTS en dan het plaatje voor 15min.skank schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:07:
ik wil eigenlijk ook dat mn google zegt dat er iemand aan de voordeur staat EN de foto toont, alleen weet ik niet wat ik best eerst doe, eerst de tts of eerst de foto of kan dit niet simultaan?
Sometimes you need to plan for coincidence
En 2 automations? 1 voor TTS, 1 voor plaatje?Hmmbob schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:30:
[...]
Kan niet simultaan. Mijn "wasmachine klaar" of "afvalinzameling" automations doen eerst TTS en dan het plaatje voor 15min.
Zo heb ik nu ook tijdelijk 2 automations voor bijvoorbeeld de wasmachine of de voordeurbel. Een voor specifiek notifications naar mobiel/tablet en één voor TTS naar de Sonos.
Is eigenlijk zo gegroeid doordat de Sonos later is toegevoegd aan het systeem en ik niet wilde knoeien in de bestaande automations (WAF iemand?). Op het moment dat de trigger plaatsvindt worden beide simultaan afgeschoten.
In de praktijk maakt het denk ik weinig uit en hebben we het misschien over milliseconden.
www.google.nl
Het probleem is volgens mij meer dat de mediaspeler er maar 1 tegelijk kan doenMisteRMeesteR schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:38:
[...]
En 2 automations? 1 voor TTS, 1 voor plaatje?
Zo heb ik nu ook tijdelijk 2 automations voor bijvoorbeeld de wasmachine of de voordeurbel. Een voor specifiek notifications naar mobiel/tablet en één voor TTS naar de Sonos.
Is eigenlijk zo gegroeid doordat de Sonos later is toegevoegd aan het systeem en ik niet wilder knoeien in de bestaande automations (WAF iemand?). Op het moment dat de trigger plaatsvindt worden beide simultaan afgeschoten.
In de praktijk maakt het denk ik weinig uit en hebben we het misschien over milliseconden.
als je zelf wat wil knutselen, ik heb het draaien op een esp8266 (3 euro) en een paar weerstandjes er bij en klaar. het ontwerp staat helemaal op deze site van Ronald Leenes uitgewerkt. je kan dit kopen bij hem maar ook eenvoudig zelf maken.raymonvdm schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:49:
[...]
Het zou wel weer een systeem in mijn meterkast overbodig maken voor de P1 kabel
het werkt bij mijn "nieuwe" DSMR-5 meter prima, er zit ook logica in om de constante flow van berichten wat te routeren en periodiek (instelbaar via webpagina) naar een MQTT topic te sturen. dat kan zo HA in, maar ik heb er ook een mooie node-red flow bijgemaakt en die staat op zijn website aan code.
Precies wat @raymonvdm zegt, die media player (Google Home Hub) kan maar 1 ding tegelijk, vandaar in sequence. Dingen die dezelfde trigger gebruiken, staan bij mij (over het algemeen) in dezelfde automation. Dus 1 automation met meerdere actions voor de wasmachine:MisteRMeesteR schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:38:
[...]
En 2 automations? 1 voor TTS, 1 voor plaatje?
Is eigenlijk zo gegroeid doordat de Sonos later is toegevoegd aan het systeem en ik niet wilde knoeien in de bestaande automations (WAF iemand?). Op het moment dat de trigger plaatsvindt worden beide simultaan afgeschoten.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
| # Notify us when washing is done - alias: "Wasmachine klaar melding" id: melding_wasmachine initial_state: true trigger: # Low power state for over a minute: washing done platform: numeric_state entity_id: sensor.wasmachine_power below: 5 for: minutes: 1 condition: # Only if we know that the washing machine is running - condition: state entity_id: input_boolean.wasmachine_actief state: "on" action: # Play a TTS alert downstairs - service: notify.tts_woonkamer data: message: "De wasmachine is klaar!" # Turn on small green LED as visual reminder - service: homeassistant.turn_on entity_id: light.blauwe_lamp_green_led # Turn off helper boolean: machine not active anymore - service: homeassistant.turn_off entity_id: input_boolean.wasmachine_actief # Show image as visual reminder washing is done - delay: "00:00:05" # Wait for TTS to finish - service: media_player.play_media data: entity_id: media_player.woonkamer media_content_id: !secret image_url_wasmachine media_content_type: "image/png" - delay: "00:15:00" - service: media_player.turn_off entity_id: - media_player.woonkamer |
Wat is light.blauwe_lamp_green_led iets bijzonders of een gewone RGB lamp? Waar hangt deze aan, want de led op een Google HUB of de mute zijn niet te bedienen remote toch?Hmmbob schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:16:
[...]
Precies wat @raymonvdm zegt, die media player (Google Home Hub) kan maar 1 ding tegelijk, vandaar in sequence. Dingen die dezelfde trigger gebruiken, staan bij mij (over het algemeen) in dezelfde automation. Dus 1 automation met meerdere actions voor de wasmachine:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 # Notify us when washing is done - alias: "Wasmachine klaar melding" id: melding_wasmachine initial_state: true trigger: # Low power state for over a minute: washing done platform: numeric_state entity_id: sensor.wasmachine_power below: 5 for: minutes: 1 condition: # Only if we know that the washing machine is running - condition: state entity_id: input_boolean.wasmachine_actief state: "on" action: # Play a TTS alert downstairs - service: notify.tts_woonkamer data: message: "De wasmachine is klaar!" # Turn on small green LED as visual reminder - service: homeassistant.turn_on entity_id: light.blauwe_lamp_green_led # Turn off helper boolean: machine not active anymore - service: homeassistant.turn_off entity_id: input_boolean.wasmachine_actief # Show image as visual reminder washing is done - delay: "00:00:05" # Wait for TTS to finish - service: media_player.play_media data: entity_id: media_player.woonkamer media_content_id: !secret image_url_wasmachine media_content_type: "image/png" - delay: "00:15:00" - service: media_player.turn_off entity_id: - media_player.woonkamer
Das gewoon een aparte lamp, maakt niet uit welke toch?raymonvdm schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:52:
[...]
Wat is light.blauwe_lamp_green_led iets bijzonders of een gewone RGB lamp? Waar hangt deze aan, want de led op een Google HUB of de mute zijn niet te bedienen remote toch?
Anyway, nu zegt mn google er staat iemand aan de voordeur en toont de foto
P1 kabel besteld, benieuwd of het echt zo makkelijk is, kan weer prutsen
Tuurlijk wel, misschien is het wel een heel cool LED ornament geprint op een 3d printer bij maanlightskank schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 17:15:
[...]
Das gewoon een aparte lamp, maakt niet uit welke toch?
Anyway, nu zegt mn google er staat iemand aan de voordeur en toont de foto![]()
P1 kabel besteld, benieuwd of het echt zo makkelijk is, kan weer prutsen
MisteRMeesteR schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:55:
[...]
Ik zou bij medetweaker @iMars een P1 adapter kopen op basis van een ESP, deze wordt nota bene gevoed door de DSMR (versie 5 benodigd volgens mij) en spuugt netjes alle data naar mijn DSMR-reader VM (kan ook direct naar HA), zonder USB of andere moeilijke verlengkabeltjes, gewoon netjes via WiFi
Draait hier al maanden stabiel, top oplossing van @iMars
V&A aangeboden: P1 reader (WiFi & Ethernet) voor DSMR 2/3/4/5 aangeboden
Geen aandelen, vind het enkel een super oplossing
Thanks voor je antwoord.sOid schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:27:
[...]
Misschien kan dat inderdaad met nginx maar lijkt me overkill. Wat jij wil is een lokale DNS-server. Kan ook op sommige routers, dus daar zou ik beginnen.
offtopic:
Ik heb inmiddels een lokale dns aan Pihole toegevoegd. Je kunt in een lokale dns server geen poortnummers meegeven om toe te kennen aan een lokaal domein, voor zo ver ik heb kunnen ontdekken. Dat wil zeggen dat ik toch altijd nog poortnummers moet meegeven achter het lokaal adres in de browser?
Ik heb inmiddels een lokale dns aan Pihole toegevoegd. Je kunt in een lokale dns server geen poortnummers meegeven om toe te kennen aan een lokaal domein, voor zo ver ik heb kunnen ontdekken. Dat wil zeggen dat ik toch altijd nog poortnummers moet meegeven achter het lokaal adres in de browser?
Ik heb deze wel eens eerder voorbij zien komen inderdaad
https://dsmr-reader.readt...d-install-datalogger-only
Of moet ik dan de datalogger weer verplaatsten naar de server en die laten kijken naar TCP-IP
https://www.zuidwijk.com/dsmr-reader/
[ Voor 14% gewijzigd door raymonvdm op 21-01-2021 18:26 ]
Wat ik thuis heb draaien is mijn ethernet reader. Op mijn kantoortje op zolder heb ik mijn server draaien met o.a. dsmr-reader en home-assistant. DSMR-reader is gekoppeld aan mijn reader, en HA is weer gekoppeld aan dsmr-reader. Zo heb ik én goede logging, én de data in mijn HAraymonvdm schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 18:20:
[...]
Ik heb deze wel eens eerder voorbij zien komen inderdaadMaar kunnen ze ook de DSMR reader client draaien (uitgaande van b.v de ethernet versie) volgens mij noemen ze het de datalogger
Of moet ik dan de datalogger weer verplaatsten naar de server en die laten kijken naar TCP-IP
De datalogger zit in principe ook geïntegreerd in dsmr-reader zelf. Met de standaard dsmr-reader kun je in de instellingen opgeven dat hij niet met /dev/... moet verbinden maar een socket /ser2net verbinding en dan ben je klaar. @iMarss oplossing zal dan de bytes vanaf de P1 poort één-op-één doorzetten naar een TCP socket die dsmr-reader rechtstreeks kan uitlezen.raymonvdm schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 18:20:
[...]
Ik heb deze wel eens eerder voorbij zien komen inderdaadMaar kunnen ze ook de DSMR reader client draaien (uitgaande van b.v de ethernet versie) volgens mij noemen ze het de datalogger
Al die mogelijkheden hier https://maakjemeterslim.be/emsiMars schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 18:30:
[...]
Wat ik thuis heb draaien is mijn ethernet reader. Op mijn kantoortje op zolder heb ik mijn server draaien met o.a. dsmr-reader en home-assistant. DSMR-reader is gekoppeld aan mijn reader, en HA is weer gekoppeld aan dsmr-reader. Zo heb ik én goede logging, én de data in mijn HA
Kan dit allemaal ook met HA? en de sensoren die zullen verschijnen?
Ik ben bezig van Domoticz naar Home Assistant te migreren. So far so good, het laatste wat ik moet is een Kaku bewegingsmelder. Onder Domoticz werkt dit via een RFXCOM perfect. Heb "RFXCOM RFXtrx" intergratie toevoegd, en de "Enable automatic add" aangezet. Maar er wordt niets toegevoegd. Ook via RFXmngr zie ik de melder bij beweging voorbij komen. Onder Domoticz heeft de sensor ID 151500, met Unit 10. Hoe is dit om te rekenen naar een rfxtrx ID?
Edit:
De verbinding is overigens goed. Ik kan handmatig een Action belletje laten afgaan.
Edit:
De verbinding is overigens goed. Ik kan handmatig een Action belletje laten afgaan.
[ Voor 9% gewijzigd door tjanssen op 21-01-2021 19:13 ]
Daar heb je inderdaad gelijk in, met nginx kan dat dan weer wel...LaborGardens schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 18:12:
[...]
Thanks voor je antwoord.
offtopic:
Je kan ook elke docker-container een aparte IP geven. IP van mijn Pihole-container is 192.168.178.7 terwijl het draait op host met IP 192.168.178.4. Moet je een macvlan voor aanmaken met docker. Maar is wel wat gedoe.
Ik heb een hoop diensten met webinterfaces draaien maar ik vind het zelf niet zo storend. Heb binnen HA een tabje gemaakt met snelkoppelingen naar alles.
:strip_exif()/f/image/vcL0lOXwN1iM54hangsFWOxo.jpg?f=fotoalbum_large)
ziet er dik uit! je mag best meer van je interface posten 
sOid schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 19:39:
[...]
Daar heb je inderdaad gelijk in, met nginx kan dat dan weer wel...
Je kan ook elke docker-container een aparte IP geven. IP van mijn Pihole-container is 192.168.178.7 terwijl het draait op host met IP 192.168.178.4. Moet je een macvlan voor aanmaken met docker. Maar is wel wat gedoe.
Ik heb een hoop diensten met webinterfaces draaien maar ik vind het zelf niet zo storend. Heb binnen HA een tabje gemaakt met snelkoppelingen naar alles.
[Afbeelding]
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
Haha, het is een ontzettende puinhoop. Alleen dit is vrij netjesremcoXP schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 19:51:
ziet er dik uit! je mag best meer van je interface posten
[...]
Gebaseerd op een eerdere UI van @Troetelbeer trouwens. Is nog wel ergens terug te vinden hier.
Leuk hè. Tov Domoticz is de visual factor groter maar toch is n dashboard al snel n puinzooi. Heb t redelijk op orde, maar toch echt n apart WD voor haar mobiel (Wife Dashboard) en 1 op basis van rooms voor mijn mobiel ten slotte nog n dev voor echte rotzooi en t standaard voor alle belangrijkste info met tabbladen voor iets van onderscheid. Maar belangrijker zijn natuurlijk de automatiseringen. Waarbij ik de charme van Node Red steeds meer inzie.sOid schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 20:03:
[...]
Haha, het is een ontzettende puinhoop. Alleen dit is vrij netjesBest blij met theme (Caule Black Yellow Glass) maar qua indeling is het chaos.
Gebaseerd op een eerdere UI van @Troetelbeer trouwens. Is nog wel ergens terug te vinden hier.
Is het groene ledje op een Sonoff S20 die beneden hangt, die is zichtbaar dus dat ledje helpt als visuele herinnering. Maar inderdaad, "het is maar een lamp"raymonvdm schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:52:
[...]
Wat is light.blauwe_lamp_green_led iets bijzonders of een gewone RGB lamp? Waar hangt deze aan, want de led op een Google HUB of de mute zijn niet te bedienen remote toch?
Yup, alles wat je meter uit spuugt aan data, kan je met HA of DSMR-reader uitlezen en weergeven/loggenskank schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 18:57:
[...]
Al die mogelijkheden hier https://maakjemeterslim.be/ems
Kan dit allemaal ook met HA? en de sensoren die zullen verschijnen?
Ik heb mijn eerste automation (via node red) erin staan!
/f/image/pLFkJ5GOZtW8GX5BAim7ooQj.png?f=fotoalbum_large)
Afgelopen week de CV in ons klushuis aangelegd, vandaag de ventilatie en die laatste geautomatiseerd.
Als er warm water wordt gebruikt (douche of koken), gaat de fan naar medium of high. Met een ESP32 meet ik het ketelgebruik en stuur ik een PWM controller aan. Uiteraard niet in de nacht. In de ochtend en avond staat die sowieso op medium als standaard.
Uiteindelijk wil ik ook mijn kookgedrag hierin meenemen en misschien nog een CO2 sensor (I2C poort wil nog niet echt lukken helaas).
Is dit een beetje logisch? Of was het beter om het als een functie te schrijven? Node Red is wel even puzzelen op het begin
/f/image/pLFkJ5GOZtW8GX5BAim7ooQj.png?f=fotoalbum_large)
Afgelopen week de CV in ons klushuis aangelegd, vandaag de ventilatie en die laatste geautomatiseerd.
Als er warm water wordt gebruikt (douche of koken), gaat de fan naar medium of high. Met een ESP32 meet ik het ketelgebruik en stuur ik een PWM controller aan. Uiteraard niet in de nacht. In de ochtend en avond staat die sowieso op medium als standaard.
Uiteindelijk wil ik ook mijn kookgedrag hierin meenemen en misschien nog een CO2 sensor (I2C poort wil nog niet echt lukken helaas).
Is dit een beetje logisch? Of was het beter om het als een functie te schrijven? Node Red is wel even puzzelen op het begin
[ Voor 7% gewijzigd door rutger_010 op 21-01-2021 20:58 ]
Ja zo heb ik het ook maar ik dacht eigenlijk moeilijk want de datalogger server haalt de data van de P1 poort en die pushed hij naar de DSMR reader server, op die manier hoeven ze niet perse in hetzelfde netwerk te draaien en kan je DSMR zelf in de "cloud" In jouw opstelling zal hij pullen vanaf de ethernet p1 converter en kan dat niet (zonder inkomende portforwards)iMars schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 18:30:
[...]
Wat ik thuis heb draaien is mijn ethernet reader. Op mijn kantoortje op zolder heb ik mijn server draaien met o.a. dsmr-reader en home-assistant. DSMR-reader is gekoppeld aan mijn reader, en HA is weer gekoppeld aan dsmr-reader. Zo heb ik én goede logging, én de data in mijn HA
Klopt, zoals ik het maak, is het puur en alleen voor interne netwerk. Op mijn devices draait een tcp/telnet server. Uiteraard kan je de poort aanpassen en als je portforwarding in je router open zet, kan je dat ook van buitenaf pullen (maar eerlijk is eerlijk, ik zou dat niet willen/doen).raymonvdm schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 21:51:
[...]
Ja zo heb ik het ook maar ik dacht eigenlijk moeilijk want de datalogger server haalt de data van de P1 poort en die pushed hij naar de DSMR reader server, op die manier hoeven ze niet perse in hetzelfde netwerk te draaien en kan je DSMR zelf in de "cloud" In jouw opstelling zal hij pullen vanaf de ethernet p1 converter en kan dat niet (zonder inkomende portforwards)
Volgens mij zou je dat nog steeds kunnen doen. Ok, je moet dan ergens de datalogger draaien in je netwerk, maar die kan dan wel met de ESP (of ethernet oplossing) connecten om de telegrams binnen te hengelen, en door te sturen naar de DSMR reader "ergens". Maar als je bv een NAS/thuisserver in de kelder / op zolder / ... hebt i.p.v. in de meterkast zou je daarop nog steeds de datalogger kunnen draaien die connect met de ESP in de meterkast.raymonvdm schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 21:51:
[...]
Ja zo heb ik het ook maar ik dacht eigenlijk moeilijk want de datalogger server haalt de data van de P1 poort en die pushed hij naar de DSMR reader server, op die manier hoeven ze niet perse in hetzelfde netwerk te draaien en kan je DSMR zelf in de "cloud" In jouw opstelling zal hij pullen vanaf de ethernet p1 converter en kan dat niet (zonder inkomende portforwards)
Verwijderd
Ik wil niet hopen dat het zo simpel is zeg! Heb zelf wel een domeinnaam waar Nextcloud achter hangt. Zou HA er eventueel ook wel op willen hebben, maar dat is zo'n gedoe met Let's Encrypt (heb geen hoster met een dns API).LaborGardens schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:28:
<SNIP>
Ik vermoed dat dit gebruikt kan worden om een intern domein/adres in te stellen voor al die 1.2.3.4:xyz adressen van de VM en containers? Is het echt zo simpel als in die gif vermeld wordt of zit er toch meer configuratie achter? In de documentatie van de add-on kan ik niet direct meer terugvinden.
Ik heb geen interesse in verbinding van buitenaf en heb geen domein gekocht of DuckDNS, het gaat me puur om naam binnenshuis. Is dit de juiste tool om dat mee te bereiken?
Als dit gewoon een gui is om dat werkend te krijgen zou wel super zijn! Maar dan ben ik wel al veel te lang aan het klooien
Ik weet dat het wel 's eerder gegaan is over de grootte van het bestand home-assistant_v2.db
Bij mij is dat bestand dusdanig groot geworden dat het effect heeft op de performance van mijn rpi.
Ik weet dat ik het bestand kan verwijderen en dat het dan beter zou moeten zijn.
Wat kan ik doen om te voorkomen dat dit bestand zo groot wordt? Ik las iets over de recorder? Maar daarmee vul ik het bestand alleen maar minder snel, lijkt me. Kan ik het bestand ook automatisch laten cyclen oid?
Bij mij is dat bestand dusdanig groot geworden dat het effect heeft op de performance van mijn rpi.
Ik weet dat ik het bestand kan verwijderen en dat het dan beter zou moeten zijn.
Wat kan ik doen om te voorkomen dat dit bestand zo groot wordt? Ik las iets over de recorder? Maar daarmee vul ik het bestand alleen maar minder snel, lijkt me. Kan ik het bestand ook automatisch laten cyclen oid?
Hier even zoeken op purgePred schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:46:
Ik weet dat het wel 's eerder gegaan is over de grootte van het bestand home-assistant_v2.db
Ik weet even niet zo goed of ik hier beter terecht kan of een nieuw topic, maar here goes:
Met ESPHome heb ik een projectje gemaakt om een casfean aan te sturen middels de PWM pin en de RPM uit te lezen middels de tach pin.
Werkt prima en via HA kan ik de fan aan of uit zetten en in standje low, medium of high:
Yaml voor ESPHome:
Met ESPHome heb ik een projectje gemaakt om een casfean aan te sturen middels de PWM pin en de RPM uit te lezen middels de tach pin.
Werkt prima en via HA kan ik de fan aan of uit zetten en in standje low, medium of high:
Is er geen andere manier dan deze 3 standen om de snelheid te beinvoelden? Een slide oid zou een stuk fijner zijn dan 3 hardcoded opties.peed (Optional): Set the float values for each speed setting:
low (Required, float): Set the value for the low speed setting. Must be in range 0 to 1. Defaults to 0.33.
medium (Required, float): Set the value for the medium speed setting. Must be in range 0 to 1. Defaults to 0.66.
high (Required, float): Set the value for the high speed setting. Must be in range 0 to 1. Defaults to 1.
Yaml voor ESPHome:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| sensor: - platform: pulse_counter pin: number: D2 mode: INPUT_PULLUP unit_of_measurement: 'RPM' id: rpm_fan1 name: RPM Fan 1 update_interval: 5s accuracy_decimals: 0 filters: - multiply: 0.5 fan: - platform: speed id: pwm_fan1 name: PWM Fan 1 output: pwm_fan_1_speed output: - platform: esp8266_pwm pin: D3 id: pwm_fan_1_speed |
Tijd voor een nieuwe sig..
Is er ergens een lijst beschikbaar van compatible Tasmota OTA lampen, als die er uberhaupt nog zijn? Ik ben al enige tijd aan het Googlen maar ik kom of aanbevelingen tegen op Reddit die op Amazon.com staan waar ik niet het equivalent op de Europese websites kan vinden. Of het zijn weer de Action LSC filament lampen die nu helaas niet verkijgbaar zijn.
Hoi allemaal, ik heb sinds kort ook Home Assistant op een RPI4, wat geniaal zeg! Ik ben nu allerlei dingen aan elkaar aan het knopen en dat gaat best goed. Het toevoegen van verschillende xiaomi sensoren icm. de Conbee II gaat prima en werkt onwijs goed en snel, 100 keer sneller dan via de apps van Xiaomi zelf
.
Nu heb ik een motion sensor in mijn gang, die automatisch een licht in de gang aan moet zetten, hier heb ik het volgende script voor laten maken via automations met de suggestiezin: "turn the lights on when it's dark and motion sensed" en een beetje aangepast zodat het wat beter klopt.
Maar wat ik nu zou willen, is dat het licht weer uit gaat nadat er 2 minuten geen motion is geweest, hoe zouden jullie dat aanpakken?
Het script:
Dit script werkt niet trouwens, ook niet als ik de lux nu heel hoog zet want het is licht. Geen idee waarom niet.
Ik zie bijvoorbeeld bij een standaard blueprint dit als code, wat overigens wél werkt maar dan gaat het licht ook overdag aan...en dat wil ik niet:
Dus ik denk dat een combinatie van deze 2 wel zou werken?
Nu heb ik een motion sensor in mijn gang, die automatisch een licht in de gang aan moet zetten, hier heb ik het volgende script voor laten maken via automations met de suggestiezin: "turn the lights on when it's dark and motion sensed" en een beetje aangepast zodat het wat beter klopt.
Maar wat ik nu zou willen, is dat het licht weer uit gaat nadat er 2 minuten geen motion is geweest, hoe zouden jullie dat aanpakken?
Het script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| alias: turn the lights on when it's dark and motion sensed description: '' trigger: - type: motion platform: device device_id: 79c790924667f111a0d43388a67a59c7 entity_id: binary_sensor.motion_sensor domain: binary_sensor condition: - type: is_illuminance condition: device device_id: 79c790924667f111a0d43388a67a59c7 entity_id: sensor.motion_sensor domain: sensor below: 300 action: - domain: light entity_id: light.gang_lamp device_id: 2ce3862016f68dc9746e8d0548eae29f type: turn_on brightness_pct: 75 mode: single |
Dit script werkt niet trouwens, ook niet als ik de lux nu heel hoog zet want het is licht. Geen idee waarom niet.
Ik zie bijvoorbeeld bij een standaard blueprint dit als code, wat overigens wél werkt maar dan gaat het licht ook overdag aan...en dat wil ik niet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| alias: Motion-activated Light description: '' use_blueprint: path: homeassistant/motion_light.yaml input: no_motion_wait: '120' motion_entity: binary_sensor.motion_sensor light_target: device_id: 2ce3862016f68dc9746e8d0548eae29f |
[ Voor 19% gewijzigd door coendeurloo op 22-01-2021 10:33 ]
Als het doet wat je wil is het logischrutger_010 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 20:50:
Ik heb mijn eerste automation (via node red) erin staan!
[Afbeelding]
Gewoon via een eigen Automation:coendeurloo schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:21:
Hoi allemaal, ik heb sinds kort ook Home Assistant op een RPI4, wat geniaal zeg! Ik ben nu allerlei dingen aan elkaar aan het knopen en dat gaat best goed. Het toevoegen van verschillende xiaomi sensoren icm. de Conbee II gaat prima en werkt onwijs goed en snel, 100 keer sneller dan via de apps van Xiaomi zelf.
Het script:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 alias: turn the lights on when it's dark and motion sensed description: '' trigger: - type: motion platform: device device_id: 79c790924667f111a0d43388a67a59c7 entity_id: binary_sensor.motion_sensor domain: binary_sensor condition: - type: is_illuminance condition: device device_id: 79c790924667f111a0d43388a67a59c7 entity_id: sensor.motion_sensor domain: sensor below: 300 action: - domain: light entity_id: light.gang_lamp device_id: 2ce3862016f68dc9746e8d0548eae29f type: turn_on brightness_pct: 75 mode: single
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 alias: Motion-activated Light description: '' use_blueprint: path: homeassistant/motion_light.yaml input: no_motion_wait: '120' motion_entity: binary_sensor.motion_sensor light_target: device_id: 2ce3862016f68dc9746e8d0548eae29f
/f/image/bHhNiGks4KWOxkaOIUVd8MGx.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/XE1FOqeX05Sd1pGeeNe7TtQ5.png?f=fotoalbum_large)
Dat is een vervelende beperking inderdaad. Ik heb het omzeilt door hem als light te definiëren (en in HA via Customize wel weer fan icoontje mee te geven maar is wat omslachtig).Koffie schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:11:
Is er geen andere manier dan deze 3 standen om de snelheid te beinvoelden? Een slide oid zou een stuk fijner zijn dan 3 hardcoded opties.
Yaml voor ESPHome:
YAML:
1
2
3
4
5
| light: - platform: monochromatic output: mv_pwm_out name: "mv_unit_speed" gamma_correct: 1 |
Top! Dank je! Gewoon een extra automation dus, dat klinkt logisch.spokje schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:37:
[...]
Gewoon via een eigen Automation:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Alleen: de automation uit mijn eerste script werkt dus niet, het licht gaat niet aan...bij die uit de tweede automation wel.
HELD! Thank youllevering schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:37:
[...]
Dat is een vervelende beperking inderdaad. Ik heb het omzeilt door hem als light te definiëren (en in HA via Customize wel weer fan icoontje mee te geven maar is wat omslachtig).
YAML:
1 2 3 4 5 light: - platform: monochromatic output: mv_pwm_out name: "mv_unit_speed" gamma_correct: 1
Tijd voor een nieuwe sig..
Waarom niet de homeassistant/motion_light.yaml blueprint gebruiken om je automation te maken? Volgens mij zit daar precies in wat je wilt (+ dan heb je maar 1 automation voor aan en uit en niet 2).coendeurloo schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:40:
[...]
Top! Dank je! Gewoon een extra automation dus, dat klinkt logisch.
Alleen: de automation uit mijn eerste script werkt dus niet, het licht gaat niet aan...bij die uit de tweede automation wel.
Dat is de lijst van Blakadder. Even googlen op templates blakadder.Vaenir schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:15:
Is er ergens een lijst beschikbaar van compatible Tasmota OTA lampen, als die er uberhaupt nog zijn? Ik ben al enige tijd aan het Googlen maar ik kom of aanbevelingen tegen op Reddit die op Amazon.com staan waar ik niet het equivalent op de Europese websites kan vinden. Of het zijn weer de Action LSC filament lampen die nu helaas niet verkijgbaar zijn.
Ik ben redelijk groen in Home Assistant en loop nu tegen een probleempje aan:
We hebben een terrarium met een baard agaam en ik gebruik een TP-Link HS110 om de verlichting en verwarming daarvan te schakelen. Deze HS110 stuur ik aan via Home Assistant.
Twee dagen geleden heb ik een update gedraaid van core en supervisor en sindsdien doet de automatisering het niet meer (omdat Hass de TP-Link niet kan vinden, lijkt het).
Bij entiteiten staat de kasa switch als 'hersteld' met een rood cirkeltje met uitroepteken erin
Hoe krijg ik deze automatisering weer aan de praat?
Met de TP-Link Kasa app kan ik de HS110 nog gewoon bedienen.
Home Assistant draait in een virtualbox VM op een NUC met Ubuntu 20.04 LTS
Reboot van de nuc en opneiuw starten van de vm met home assistant helpt niet
@JayOne Firmware versie van de HS110 is niet veranderd, bovendien zou het issue waar je naar verwijst alleen gespeeld hebben bij UK versies
We hebben een terrarium met een baard agaam en ik gebruik een TP-Link HS110 om de verlichting en verwarming daarvan te schakelen. Deze HS110 stuur ik aan via Home Assistant.
Twee dagen geleden heb ik een update gedraaid van core en supervisor en sindsdien doet de automatisering het niet meer (omdat Hass de TP-Link niet kan vinden, lijkt het).
Bij entiteiten staat de kasa switch als 'hersteld' met een rood cirkeltje met uitroepteken erin
@JayOne Firmware versie van de HS110 is niet veranderd, bovendien zou het issue waar je naar verwijst alleen gespeeld hebben bij UK versies
[ Voor 12% gewijzigd door Tacoos op 22-01-2021 11:48 ]
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Dat is precies mijn vraag, zou ik ze niet kunnen combineren tot 1? Ik heb momenteel dit werkend gekregen als 2 aparte:golles schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:10:
[...]
Waarom niet de homeassistant/motion_light.yaml blueprint gebruiken om je automation te maken? Volgens mij zit daar precies in wat je wilt (+ dan heb je maar 1 automation voor aan en uit en niet 2).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| alias: turn the lights on when it's dark and motion sensed description: '' trigger: - type: motion platform: device device_id: 79c790924667f111a0d43388a67a59c7 entity_id: binary_sensor.motion_sensor domain: binary_sensor condition: - type: is_illuminance condition: device device_id: 79c790924667f111a0d43388a67a59c7 entity_id: sensor.motion_sensor domain: sensor below: 1200 action: - domain: light entity_id: light.gang_lamp device_id: 2ce3862016f68dc9746e8d0548eae29f type: turn_on brightness_pct: 75 mode: restart |
En:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| alias: turn light off when no motion detected description: '' trigger: - platform: device domain: binary_sensor entity_id: binary_sensor.motion_sensor device_id: 79c790924667f111a0d43388a67a59c7 type: no_motion for: hours: 0 minutes: 2 seconds: 0 condition: [] action: - domain: light entity_id: light.gang_lamp device_id: 2ce3862016f68dc9746e8d0548eae29f type: turn_off mode: restart |
Ik heb ook het idee dat de gevoeligheid van de motion detectie een stuk lager ligt dan wat ik standaard via de xiaomi app heb, ik moet nu een stuk dichterbij staan wil de motion gedetect worden. Heeft iemand ervaring met het instellen van de gevoeligheid bij zo'n sensor?
Weet niet vanaf welke versie je kwam, maar er was vorig jaar een issue rondom de HS110Tacoos schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:26:
Ik ben redelijk groen in Home Assistant en loop nu tegen een probleempje aan:
What's the speed of dark?
Dank voor je antwoord.sOid schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:55:
[...]
Hier even zoeken op purgehttps://www.home-assistant.io/integrations/recorder/
Dat had ik inderdaad al gedaan.
auto_purge staat default op true.
purge_keep_days staat default op 10
Dan zou die db toch alsnog nooit 1,5gig mogen worden.
Hoe houd ik mijn db file klein?
Goedemiddag,
ieamnd een idee hoe ik dit issue kan oplossen
:strip_exif()/f/image/RDwvwRGV9dXdmFICQ3t5hDkn.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb al de HA oplossing geherstart, de integratie verwijderd, maar ik blijf met dit issue zitten (op meerdere apparaten)
alvast bedankt!
:strip_exif()/f/image/RDwvwRGV9dXdmFICQ3t5hDkn.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb al de HA oplossing geherstart, de integratie verwijderd, maar ik blijf met dit issue zitten (op meerdere apparaten)
alvast bedankt!
Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work
Zou je je probleem ook kunnen omschrijven i.p.v. een veel te grote afbeelding zonder enige uitleg te plaatsen?MAdD schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:00:
Goedemiddag,
alvast bedankt!
CTRL F5 en anders met F12 kijken of hij toevallig ergens 404 foutmelding geeft die een indicatie kunnen zijn?MAdD schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:00:
Goedemiddag,
[Afbeelding]
alvast bedankt!
[ Voor 8% gewijzigd door raymonvdm op 22-01-2021 12:26 ]
lverlaek schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:21:
[...]
Zou je je probleem ook kunnen omschrijven i.p.v. een veel te grote afbeelding zonder enige uitleg te plaatsen?
Thanks... issue zat dus in Pi-Hole, die cdnjs.cloudflare.com & drive.google.com blokkeerde... (waarom gebruikt file-editor gegevens vanuit een drive.google.com bucket.....)raymonvdm schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:25:
[...]
CTRL F5 en anders met F12 kijken of hij toevallig ergens 404 foutmelding geeft die een indicatie kunnen zijn?
Maar goed het werkt weer....
Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work
Ik heb sinds een paar dagen dat ik als away wordt gezien (Android app) terwijl ik gewoon thuis ben. Nu krijgt de app gewoon zijn locatiedata van de Google api dus ligt het probleem waarschijnlijk buiten de app. Volgens google ben ik net een straat verder dan ik werkelijk ben. Nu kan ik de home-zone vergroten zodanig dat de straten rondom ook als thuis beschouwd worden. Maar ik wil eigenlijk de cirkel rond mijzelf vergroten. Hoe doe ik dat?
Ik ben even bezig geweest om een draadloze sensor in elkaar te zetten, met een ESP8266 (Wemos d1 mini) op een powerbankje, draaiend op esphome.
Daarbij natuurlijk de deep sleep aangezet, omdat anders die accu veel te snel leeg is. Alleen het was nogal lastig om dit te optimaliseren, je wilt de "run_duration" natuurlijk zo kort mogelijk houden, maar wel de tijd hebben om met wifi te connecten, de sensor(s) uit te lezen en waarden naar MQTT te sturen, voordat je weer in sleep gaat.
Uiteindelijk ben ik op een iets andere aanpak terecht gekomen: alle code heb ik nu in een on_boot blok gezet, zodat zodra MQTT connected is, hij de sensors uitleest (dus niet op een update interval wachten) en daarna meteen weer de deep sleep activeert.
Het meeste tijd zit nu nog in het opzetten van de wifi connectie, maar daarna is binnen 1 sec alles uitgelezen en verstuurd.
De totale run tijd heb ik zo onder de 4s gekregen (en de run_duration staat veel hoger maar is niet meer relevant)
Het was nog wel even puzzelen om een OTA mode werkend te krijgen, want doordat ik hem geforceerd meteen weer liet slapen werd de "deep_sleep.prevent") overruled.
Als iemand interesse heeft in de esphome code (vogelhuisje anyone ?
) , laat maar even weten.
Daarbij natuurlijk de deep sleep aangezet, omdat anders die accu veel te snel leeg is. Alleen het was nogal lastig om dit te optimaliseren, je wilt de "run_duration" natuurlijk zo kort mogelijk houden, maar wel de tijd hebben om met wifi te connecten, de sensor(s) uit te lezen en waarden naar MQTT te sturen, voordat je weer in sleep gaat.
Uiteindelijk ben ik op een iets andere aanpak terecht gekomen: alle code heb ik nu in een on_boot blok gezet, zodat zodra MQTT connected is, hij de sensors uitleest (dus niet op een update interval wachten) en daarna meteen weer de deep sleep activeert.
Het meeste tijd zit nu nog in het opzetten van de wifi connectie, maar daarna is binnen 1 sec alles uitgelezen en verstuurd.
De totale run tijd heb ik zo onder de 4s gekregen (en de run_duration staat veel hoger maar is niet meer relevant)
Het was nog wel even puzzelen om een OTA mode werkend te krijgen, want doordat ik hem geforceerd meteen weer liet slapen werd de "deep_sleep.prevent") overruled.
Als iemand interesse heeft in de esphome code (vogelhuisje anyone ?
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Je kan bepaalde entities en entity blobs (zo heet dat geloof ik) uitsluiten bij de recorder. Als jij het bijvoorbeeld niet relevant vindt om terug te zien wanneer een lamp is ingeschakeld, kun je alle light entities eruit filteren. Dat werkt natuurlijk ook voor andere soorten entities. Zal schelen.Pred schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:56:
[...]
Dank voor je antwoord.
Dat had ik inderdaad al gedaan.
auto_purge staat default op true.
purge_keep_days staat default op 10
Dan zou die db toch alsnog nooit 1,5gig mogen worden.
Hoe houd ik mijn db file klein?
Ik heb inderdaad bepaalde entities uitgefilterd bij logbook (zoals update van timesOid schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:02:
[...]
Je kan bepaalde entities en entity blobs (zo heet dat geloof ik) uitsluiten bij de recorder. Als jij het bijvoorbeeld niet relevant vindt om terug te zien wanneer een lamp is ingeschakeld, kun je alle light entities eruit filteren. Dat werkt natuurlijk ook voor andere soorten entities. Zal schelen.

En daarbij: ook al zou ik entities uitschakelen, dan nog zou het gepurged moeten worden na 10 dagen.
Heeft iemand anders nog een tip?
Heeft het veel zin te upgraden van een Pi 3B naar een Pi 4 of NUC?
Heb hier soms wat stabiliteitsissues, lampen die niet aanwillen (schakelaar > shelly > HA > Hue) of een systeem wat compleet hangt.
Naast dat het waarschijnlijk allemaal een stukje sneller zal draaien, wat het leuker maakt om mee te spelen. Wil bv nog keer stand van licht bij aangaan baseren op tijdstip van dag etc. En een iets mooiere interface is ook leuk meegenomen
Heb hier soms wat stabiliteitsissues, lampen die niet aanwillen (schakelaar > shelly > HA > Hue) of een systeem wat compleet hangt.
Naast dat het waarschijnlijk allemaal een stukje sneller zal draaien, wat het leuker maakt om mee te spelen. Wil bv nog keer stand van licht bij aangaan baseren op tijdstip van dag etc. En een iets mooiere interface is ook leuk meegenomen
Ja het heeft altijd zin...zeker naar een NUC gaat alles vloeienderKeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:35:
Heeft het veel zin te upgraden van een Pi 3B naar een Pi 4 of NUC?
Nee het heeft geen zin..ook op een 3b draait het. In de basis prima. Want het werkt en alles kan er in principe op.
Heeft het voor jou zin?
- Welk budget heb je er voor over?
- Hoe erg stoor je je aan ‘stroperigheid’ of de instabiliteit
- Wil je er nog veel mee mee gaan doen? Niet zozeer : meer automations maar: meer systemen koppelen en integraties toevoegen.
Daar moet je het antwoord op je vraag in zoeken denk ik.
logbook != recorder. Je moet de enities uitsluiten bij je recorder, niet bij logbook. Of beter, alleen met "includes" werken: vastleggen dus wat je wél wil hebben.Pred schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:34:
[...]
Ik heb inderdaad bepaalde entities uitgefilterd bij logbook (zoals update van time). Maar ook dat voorkomt niet dat mijn db heel groot wordt.
En daarbij: ook al zou ik entities uitschakelen, dan nog zou het gepurged moeten worden na 10 dagen.
[ Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 22-01-2021 14:15 ]
Hoe heb jij dat gedaan trouwens? Voor gaan zitten of gaandeweg toevoegen? Of ergens in bulk uitgetrokken en toen in je recorder-history geplakt?Hmmbob schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:14:
[...]
logbook != recorder. Je moet de enities uitsluiten bij je recorder, niet bij logbook. Of beter, alleen met "includes" werken: vastleggen dus wat je wél wil hebben.
Even kort over nadenken welke waardes ik de historie van wil kunnen zien en die in dat lijstje gezet. En dat lijstje dan van tijd tot tijd even bijwerken inderdaad (bijvoorbeeld kerstverlichting erin/er weer uit, etc).Koepert schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:20:
[...]
Hoe heb jij dat gedaan trouwens? Voor gaan zitten of gaandeweg toevoegen? Of ergens in bulk uitgetrokken en toen in je recorder-history geplakt?
Een gemiddelde HA installatie heeft zo bizar veel entiteiten onder water, dat het volstrekt nutteloos is om alles in recorder te pompen. Vandaar dat ik het liefste andersom werk: specificeren wat ik wél wil hebben.
Heb zelf nooit gezeik gehad met m'n SD kaartje in de Pi3B+ of met de database in mijn huidige NUC (die véél meer draait dan alleen HA).
Wat @Hmmbob zegtPred schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:34:
[...]
Ik heb inderdaad bepaalde entities uitgefilterd bij logbook (zoals update van time). Maar ook dat voorkomt niet dat mijn db heel groot wordt.
Overigens vind ik jouw database nog wel meevallen hoor. Die van mij is 3,4GB.
Maar dan nog blijft mijn opmerking overeind: met purge days op 10 (standaard), zou hij entries ouder dan 10 dagen moeten verwijderen en mag de db niet zo groot worden, toch? Hij zou elke ochtend rond 4 uur moeten purgen. Of zou dat dan misschien niet werken?Hmmbob schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:14:
[...]
logbook != recorder. Je moet de enities uitsluiten bij je recorder, niet bij logbook. Of beter, alleen met "includes" werken: vastleggen dus wat je wél wil hebben.
Ook al zou ik uitsluitend met includes werken.
Ik begrijp dat gewoon niet zo goed.
JIJ HELD!!! Ik zie nu de temp!jorammeke schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:45:
[...]
Bij mij hielp het om onder "Config" "Append Unit Number to hostname:" uit te vinken.
Het probleem hier is dat wanneer er data verwijderd word uit een SQLite database, de ruimte niet automatisch vrij komt. Dit gebeurd enkel wanneer er een VACUUM uitgevoerd word en dit is iets dat Home Assistant niet doet.Pred schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:57:
[...]
Maar dan nog blijft mijn opmerking overeind: met purge days op 10 (standaard), zou hij entries ouder dan 10 dagen moeten verwijderen en mag de db niet zo groot worden, toch? Hij zou elke ochtend rond 4 uur moeten purgen. Of zou dat dan misschien niet werken?
Je kan dit eventueel zelf doen door Home Assistant te stoppen, verbinden met de SQLite database en het commando "VACUUM" uit te voeren. Hierbij gaat de lege ruimte weer vrij gemaakt worden en krimpt de database.
Why do we tell you to turn it off and on again? Because we don't have the slightest clue what's wrong with it, and it's really easy to induce coma in computers and have their built-in team of automatic doctors try to figure it out for us.
Weet iemand hoe je het attribuut "last_seen" kunt uitlezen van verschillende eniteiten?
Ik heb diverse Zigbee sensoren (Aqara) die allemaal op batterij werken. Soms, ook al is de batterij niet volledig leeg, stoppen ze met reageren. Met Zigbee2Mqtt heb ik aan staan dat de datum en tijd wanneer de sensor voor het laatst iets gedaan heeft, doorgestuurd wordt via MQTT. Alleen krijg ik het niet voor elkaar om het uit te lezen in HomeAssistant. Ik wil daarmee een automation maken zodat ik een melding krijg wanneer een sensor een paar uur niet gereageerd heeft.
Is iemand dit toevallig al gelukt?
Ik heb diverse Zigbee sensoren (Aqara) die allemaal op batterij werken. Soms, ook al is de batterij niet volledig leeg, stoppen ze met reageren. Met Zigbee2Mqtt heb ik aan staan dat de datum en tijd wanneer de sensor voor het laatst iets gedaan heeft, doorgestuurd wordt via MQTT. Alleen krijg ik het niet voor elkaar om het uit te lezen in HomeAssistant. Ik wil daarmee een automation maken zodat ik een melding krijg wanneer een sensor een paar uur niet gereageerd heeft.
Is iemand dit toevallig al gelukt?
[ Voor 10% gewijzigd door Lifelogger op 22-01-2021 15:35 ]
@Lifelogger
Een state heeft zowel een last_updated als een last_changed.
https://www.home-assistan...nfiguration/state_object/
Je kunt tegenwoordig automations op attributes trigeren, maar of dat met deze fields ook kan, betwijfel ik.
Je kunt tegenwoordig automations op attributes trigeren, maar of dat met deze fields ook kan, betwijfel ik.
Dat kende ik nog niet. Ik ga daar maar eens naar kijken. Dank je!RudolfR schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:53:
@Lifelogger
Dit verklaart wel wat, hartelijk dank voor je reactie!Thorchy schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:26:
[...]
Het probleem hier is dat wanneer er data verwijderd word uit een SQLite database, de ruimte niet automatisch vrij komt. Dit gebeurd enkel wanneer er een VACUUM uitgevoerd word en dit is iets dat Home Assistant niet doet.
Je kan dit eventueel zelf doen door Home Assistant te stoppen, verbinden met de SQLite database en het commando "VACUUM" uit te voeren. Hierbij gaat de lege ruimte weer vrij gemaakt worden en krimpt de database.
Dan moet je ook de "repack" option even configureren. Je kan dit gewoon vanuit services in ontwikkelhulpmiddelen zelf aanroepen als je wil.Pred schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:57:
[...]
Maar dan nog blijft mijn opmerking overeind: met purge days op 10 (standaard), zou hij entries ouder dan 10 dagen moeten verwijderen en mag de db niet zo groot worden, toch? Hij zou elke ochtend rond 4 uur moeten purgen. Of zou dat dan misschien niet werken?
/f/image/jpTlnZP2J7rp0VAa7cyieeAX.png?f=fotoalbum_large)
@Thorchy ^^
[ Voor 9% gewijzigd door Hmmbob op 22-01-2021 17:35 ]
Er is wat meer bekend gemaakt door de ontwikkelaars van Home Assistent inzake veiligheids lekken in de integraties van derden.
https://www.home-assistan...1/22/security-disclosure/
Disclosure: security vulnerabilities in custom integrations HACS, Dwains Dashboard, Font Awesome and others
Disclosure: security vulnerabilities in custom integrations HACS, Dwains Dashboard, Font Awesome and others
[ Voor 27% gewijzigd door _Mitchie_ op 22-01-2021 17:53 ]
Goed dat ze het zo hebben gedaan. Elke file benaderbaar zonder login is linke soep.._Mitchie_ schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:41:
Er is wat meer bekend gemaakt door de ontwikkelaars van Home Assistent inzake veiligheids lekken in de integraties van derden.
Fijn dat het gepatcht is!
Die service had ik inderdaad ook gezien en een aantal keren uitgevoerd, maar had geen effect. Ik ga het nu ook proberen met de repack property.Hmmbob schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:35:
[...]
Dan moet je ook de "repack" option even configureren. Je kan dit gewoon vanuit services in ontwikkelhulpmiddelen zelf aanroepen als je wil.
[Afbeelding]
@Thorchy ^^
Dank!
[ Voor 4% gewijzigd door Pred op 22-01-2021 19:08 ]
Als ik het goed begrijp zou ik in principe geen risico hebben gelopen, omdat mijn HA niet toegankelijk is van buiten af? Dan zou er dus al iets/iemand binnen mijn netwerk aanwezig moeten zijn?_Mitchie_ schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:41:
Ik ga sowieso m'n credentials even veranderen, weinig kritieke zaken aanwezig in HA.
Klopt. En credentials veranderen lijkt me overkill hoor.kepler schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:06:
[...]
Als ik het goed begrijp zou ik in principe geen risico hebben gelopen, omdat mijn HA niet toegankelijk is van buiten af? Dan zou er dus al iets/iemand binnen mijn netwerk aanwezig moeten zijn?
Ik ga sowieso m'n credentials even veranderen, weinig kritieke zaken aanwezig in HA.
Overigens gaat het wel verder dan alleen de HA-credentials, als ik het goed lees.
Dus bijvoorbeeld ook je secrets.yaml.It was vulnerable to a directory traversal attack via an unauthenticated webview, allowing an attacker to access any file that is accessible by the Home Assistant process. This access includes any credential that you might have stored to allow Home Assistant to access other services.
[ Voor 31% gewijzigd door sOid op 22-01-2021 22:22 ]
Vraagje, ik kijk al een tijdje naar een Google hub max voor het casten van mijn HA Dashboard.
Werkt dit nog steeds gewoon via https://www.home-assistant.io/integrations/cast/?
Of zitten hier allemaal haken en ogen aan. Heb een aantal sites en Youtube video's bekeken maar kan niet helemaal achterhalen of dit een beetje goed werkt. Heeft iemand hier ervaringen mee?
Werkt dit nog steeds gewoon via https://www.home-assistant.io/integrations/cast/?
Of zitten hier allemaal haken en ogen aan. Heb een aantal sites en Youtube video's bekeken maar kan niet helemaal achterhalen of dit een beetje goed werkt. Heeft iemand hier ervaringen mee?
Open therm gateway
Ik gebruik otgw al een hele tijd en kreeg onlangs de waarschuwing dat entiteiten veranderen en een andere naam krijgen. Vervolgens heb ik alles aangepast heb echter het probleem dat verschillende nieuwe entiteiten soms wel en soms niet geüpdatet worden.
Heb al eens op het originele forum gevraagd maar daar reageert niemand op.
Meer mensen dit probleem en hoe op te lossen?
Ik gebruik otgw al een hele tijd en kreeg onlangs de waarschuwing dat entiteiten veranderen en een andere naam krijgen. Vervolgens heb ik alles aangepast heb echter het probleem dat verschillende nieuwe entiteiten soms wel en soms niet geüpdatet worden.
Heb al eens op het originele forum gevraagd maar daar reageert niemand op.
Meer mensen dit probleem en hoe op te lossen?
Zijn hier toevallig mensen die ervaring hebben met DSMR reader, die de data opslaat in een mysql database en dat Home Assistant het daar weg kan halen? Of een andere sdkaart vriendelijke manier?
Ik draai DSMR-reader in een aparte VM en publiceer alles via MQTT naar HA. De MQTT integratie is standaard aanwezig binnen DSMR-reader.mAiden88 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 10:09:
Zijn hier toevallig mensen die ervaring hebben met DSMR reader, die de data opslaat in een mysql database en dat Home Assistant het daar weg kan halen? Of een andere sdkaart vriendelijke manier?
www.google.nl
Paar keer geprobeerd maar na 1 dag werd het scherm niet meer gevonden en kon ik de Google hub weer een factory reset geven. Misschien een probleem met mijn apparaat en niet algemeen. Heb hem uiteindelijk maar weer verkocht.RoTeK70 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 09:01:
Vraagje, ik kijk al een tijdje naar een Google hub max voor het casten van mijn HA Dashboard.
LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23
Dan heb je denk ik ook iets in je meterkast staan of heb je de p1 naar usbkabel verlengd?MisteRMeesteR schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 10:22:
[...]
Ik draai DSMR-reader in een aparte VM en publiceer alles via MQTT naar HA. De MQTT integratie is standaard aanwezig binnen DSMR-reader.
Zie mijn eerdere post van vandeweek:mAiden88 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 10:49:
[...]
Dan heb je denk ik ook iets in je meterkast staan of heb je de p1 naar usbkabel verlengd?
Edit: plaatje toegevoegd:MisteRMeesteR schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:55:
[...]
Ik zou bij medetweaker @iMars een P1 adapter kopen op basis van een ESP, deze wordt nota bene gevoed door de DSMR (versie 5 benodigd volgens mij) en spuugt netjes alle data naar mijn DSMR-reader VM (kan ook direct naar HA), zonder USB of andere moeilijke verlengkabeltjes, gewoon netjes via WiFi
Draait hier al maanden stabiel, top oplossing van @iMars
V&A aangeboden: P1 reader (WiFi & Ethernet) voor DSMR 2/3/4/5 aangeboden
Geen aandelen, vind het enkel een super oplossing
:strip_exif()/f/image/5Vk23k99IgHQi0h1V52reYiv.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 17% gewijzigd door MisteRMeesteR op 23-01-2021 11:02 ]
www.google.nl
Ah mooi, als ik die eerder had gezien, had ik dit ook gedaan. Heb net een week of twee de HomeWizard WiFi P1 meter hangen. ook door mijn meter gevoed en er is een Home Assistant custom integratie voor. Dik tevreden tot nu toeMisteRMeesteR schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 10:53:
[...]
Zie mijn eerdere post van vandeweek:
[...]
Edit: plaatje toegevoegd:
[Afbeelding]
Ik heb 2 plugwise circles gekregen maar deze komen niet naar voren in mijn HA via de zigbee2mqtt.
Heeft iemand deze werkend? of zit ik aan nog een gateway?
en nog een vraag.
Ik heb de browser intergratie aangezet en probeer een adres op te roepen in ontwikkelhulpmiddelen maar waar moet ik de pagina te zien krijgen?
Heeft iemand deze werkend? of zit ik aan nog een gateway?
en nog een vraag.
Ik heb de browser intergratie aangezet en probeer een adres op te roepen in ontwikkelhulpmiddelen maar waar moet ik de pagina te zien krijgen?
Ik heb het draaiend gehad, maar naar een update van de container is de database niet meer leesbaar.MisteRMeesteR schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 10:22:
[...]
Ik draai DSMR-reader in een aparte VM en publiceer alles via MQTT naar HA. De MQTT integratie is standaard aanwezig binnen DSMR-reader.
Ik heb gezocht in mijn docker-compose.yaml maar kan de database niet vinden om te wissen. Weet jij de oplossing of weet je misschien waar ik anders mijn vraag kan neerleggen?
mijn docker was automatisch geupdate naar een nieuwe Postgress versie, toen ik hem gepint en daarmee gedowngrade heb op de 'postgres:13.1-alpine' tag werkte het weer.CAD-tekenaar schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:30:
[...]
Ik heb het draaiend gehad, maar naar een update van de container is de database niet meer leesbaar.
Ik heb gezocht in mijn docker-compose.yaml maar kan de database niet vinden om te wissen. Weet jij de oplossing of weet je misschien waar ik anders mijn vraag kan neerleggen?
Na jaren niet meer te hebben omgekeken naar HA ben ik weer eens ingelogd in HA. Ik had in de begintijd wat zaken toegevoegd als Hue lampen en een Ring Doorbell (die het nu overigens niet meer doet). Maar verder vrij weinig mee gedaan.
Nu wil ik graag weer wat met HA doen en ik dacht dat het wel handig zou zijn om Afvalbeheer op mijn scherm te zien. Na wat zoeken kwam ik hier uit:
https://github.com/pippyn/Home-Assistant-Sensor-Afvalbeheer
De installatie zou zijn om wat bestanden in [homeassistant]/config/custom_components/afvalbeheer te zetten en vervolgens een stukje config op te nemen in HA. De config zoals ik die heb in mijn Configuration.yaml is
# Sensors
sensor:
- platform: afvalbeheer
wastecollector: ACV
resources:
- restafval
- gft
- papier
- pmd
postcode: 6709xx
streetnumber: 22
upcomingsensor: 0
dateformat: '%d-%m-%Y'
dateonly: 0
dateobject: 0
name: 'AfvalWageningen'
nameprefix: 1
builtinicons: 0
disableicons: 0
dutch: 0
Maar hoe krijg ik nou de Afvalkalender daadwerkelijk op mijn Homescreen? Als ik mijn Homescherm wil configureren kan ik een Sensor toevoegen, maar ik zie geen Sensor die iets te maken heeft met Afvalbeheer.
Ik merk dat ik echt weer een beginner ben. Heb wel één en ander aan youtube instructie filmpjes gekeken maar ik heb nog niet het juiste filmpje gevonden voor een soortgelijk scenario als waar ik mee te maken heb.
Als iemand de tip heeft hoor ik het graag. Thanks!
Nu wil ik graag weer wat met HA doen en ik dacht dat het wel handig zou zijn om Afvalbeheer op mijn scherm te zien. Na wat zoeken kwam ik hier uit:
De installatie zou zijn om wat bestanden in [homeassistant]/config/custom_components/afvalbeheer te zetten en vervolgens een stukje config op te nemen in HA. De config zoals ik die heb in mijn Configuration.yaml is
# Sensors
sensor:
resources:
- restafval
- gft
- papier
- pmd
Maar hoe krijg ik nou de Afvalkalender daadwerkelijk op mijn Homescreen? Als ik mijn Homescherm wil configureren kan ik een Sensor toevoegen, maar ik zie geen Sensor die iets te maken heeft met Afvalbeheer.
Ik merk dat ik echt weer een beginner ben. Heb wel één en ander aan youtube instructie filmpjes gekeken maar ik heb nog niet het juiste filmpje gevonden voor een soortgelijk scenario als waar ik mee te maken heb.
[ Voor 3% gewijzigd door technoaddict op 23-01-2021 13:47 ]
Iemand die mij kan helpen met informatie over een Zigbee schakelaar?
Het gene wat het bij mij moet doen:
Standaard wandschakelaar vervangen.
Enkel alleen aan of uit functie
Aansluiten op bestaande 2 stroomdraden.
Ik had gekeken naar een oplossing met shelly 1 maar daar wordt ik niet wijs uit en dit past ook niet in mijn muurdoos.
Dus geen draadloze drukknop. maar echt een gewone schakelaar welke ik kan aan/uit zetten via de schakelaar of via Home Asisstant. Indien er aan/uit geschakeld wordt op de schakelaar moet het ook een puls geven naar Home Assistant.
Ik had gekeken naar een oplossing met shelly 1 maar daar wordt ik niet wijs uit en dit past ook niet in mijn muurdoos.
Dus geen draadloze drukknop. maar echt een gewone schakelaar welke ik kan aan/uit zetten via de schakelaar of via Home Asisstant. Indien er aan/uit geschakeld wordt op de schakelaar moet het ook een puls geven naar Home Assistant.
[ Voor 25% gewijzigd door marcel19 op 23-01-2021 15:30 ]
De shelly zou je ook achter de lamp kunnen plaatsen, daar heb je vaak veel meer ruimte.marcel19 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 15:29:
Iemand die mij kan helpen met informatie over een Zigbee schakelaar?
Dat klopt, maar ik wordt niet wijs uit een aansluitschema.Monga schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 15:34:
[...]
De shelly zou je ook achter de lamp kunnen plaatsen, daar heb je vaak veel meer ruimte.
Of ik heb niet de goeie gevonden kan ook.

Ik heb via Ali 2 Aqara sensors besteld maar ik heb nog geen Xiaomi hub.
Ik heb wel een Hue Bridge, een Somfy Tahoma en een Aeotec Zwave stick.
Wat adviseren jullie, alsnog een Conbee stick aanschaffen en die laten werken icm Deconz in HA, of de Xiaomi bridge aanschaffen en die integratie gebruiken?
Moet allemaal gaan werken via een Raspberry Pi 3b
Daarin zit dus al de Zwave stick, een P1 kabel, en een SSD
Wat adviseren jullie, alsnog een Conbee stick aanschaffen en die laten werken icm Deconz in HA, of de Xiaomi bridge aanschaffen en die integratie gebruiken?
Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X
@technoaddict
Als je de persitent-notificatie aanzet zou je in ieder geval een melding moeten krijgen bij opstarten HA.
Zet je yaml-code even tussen code tags, de spaties zijn erg belangrijk.technoaddict schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:43:
Als je de persitent-notificatie aanzet zou je in ieder geval een melding moeten krijgen bij opstarten HA.
[ Voor 2% gewijzigd door TWKterry op 23-01-2021 15:51 . Reden: typo ]
Hoi,technoaddict schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:43:
Na jaren niet meer te hebben omgekeken naar HA ben ik weer eens ingelogd in HA. Ik had in de begintijd wat zaken toegevoegd als Hue lampen en een Ring Doorbell (die het nu overigens niet meer doet). Maar verder vrij weinig mee gedaan.
# Sensors
sensor:
resources:
- restafval
- gft
- papier
- pmd
Ik ben nu al een uur naar deze yaml config aan het staren vanwege een error:
can not read a block mapping entry; a multiline key may not be an implicit key at line 69, column 13:
dateonly: 0 (optional)
^
Heb al 100x de spaties enz gecontroleerd maar ik blijf maar deze fout krijgen, weet jij wat dit zou kunnen zijn?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| sensor: - platform: afvalbeheer wastecollector: GAD (at least 1 required) - restafval - gft - papier - pmd postcode: 1234AB (required) streetnumber: 8 (required) upcomingsensor: 0 (optional) dateformat: '%d-%m-%Y' (optional) dateonly: 0 (optional) dateobject: 0 (optional) name: "Afval" (optional) nameprefix: 1 (optional) builtinicons: 0 (optional) disableicons: 0 (optional) dutch: 0 (optional) |
wifi p1-reader van iMars besteld en aangesloten op de wifi. Nu had ik al zitten googlen hoe je dsmr reader en postgresql in docker kunt draaien. Ben op een pagina geweest waar dat stond uitgelegd en dat dsmr een dependancy van o.a. (ik dacht 2 maar weet het niet meer) postgreql. Kan die pagina nu niet meer vinden dus ben beetje kwijt hoe ik dit moet doen. Iemand een voorbeeld?
Ik zou zeker niet voor de Xiaomi bridge gaan maar altijd de Conbee of eventuele andere vergelijkbare Zigbee stick.CAP-Team schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 15:43:
Ik heb via Ali 2 Aqara sensors besteld maar ik heb nog geen Xiaomi hub.
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
Helpt het als je (required) en (optional) overal weghaalt?MBgek schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 15:58:
[...]
Hoi,
Ik ben nu al een uur naar deze yaml config aan het staren vanwege een error:
can not read a block mapping entry; a multiline key may not be an implicit key at line 69, column 13:
dateonly: 0 (optional)
^
Heb al 100x de spaties enz gecontroleerd maar ik blijf maar deze fout krijgen, weet jij wat dit zou kunnen zijn?
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 sensor: - platform: afvalbeheer wastecollector: GAD (at least 1 required) - restafval - gft - papier - pmd postcode: 1234AB (required) streetnumber: 8 (required) upcomingsensor: 0 (optional) dateformat: '%d-%m-%Y' (optional) dateonly: 0 (optional) dateobject: 0 (optional) name: "Afval" (optional) nameprefix: 1 (optional) builtinicons: 0 (optional) disableicons: 0 (optional) dutch: 0 (optional)
Had ik inderdaad ook. Die text tussen haakjes moet je inderdaad weg halen.Koppensneller schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:18:
[...]
Helpt het als je (required) en (optional) overal weghaalt?
Koppensneller schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:18:
[...]
Helpt het als je (required) en (optional) overal weghaalt?
Het werkt nu inderdaad! Ik kan ze selecteren in het menu als ik een sensor toe wil voegen. Nu blijft alleen de status op onbekend staantechnoaddict schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:27:
[...]
Had ik inderdaad ook. Die text tussen haakjes moet je inderdaad weg halen.
code:
1
| Waste collector "gad - restafval - gft - papier - pmd" not found! |
Het lijkt of GAD niet meer werkt?
[ Voor 9% gewijzigd door MBgek op 23-01-2021 16:37 ]
Je bent de resources: vergeten.
code:
1
2
3
4
5
6
7
| sensor: platform: afvalbeheer wastecollector: Avri resources: - gft - papier - pmd |
Bedankt! dat was het probleem, nu werkt het 100%TWKterry schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:41:
Je bent de resources: vergeten.
code:
1 2 3 4 5 6 7 sensor: platform: afvalbeheer wastecollector: Avri resources: - gft - papier - pmd
:fill(white):strip_exif()/f/image/lC6jxIxiHec3RCKyfQZvv7f3.png?f=user_large)
Bij de lamp is goed te doen, maar als dat niet jouw "cup of tea" is, dan kan je ook eens kijken naar die nieuwe schakelaars van hue. Die lopen op batterij en kan je direct achter de schakelaar plaatsen. Zal waarschijnlijk minder complex zijn.marcel19 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 15:39:
[...]
Dat klopt, maar ik wordt niet wijs uit een aansluitschema.
Of ik heb niet de goeie gevonden kan ook.
Als je wel bedraad wilt werken dan zal je waarschijnlijk wel iets vanaf je lamp aansluiting moeten fixen. Naar de schakelaar lopen over het algemeen alleen schakel en fase draden. Dat is over het algemeen onvoldoende.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.