Je kunt met de Shelly 2.5 zowel bedienen vanaf de controller (Home Assistant neem ik even aan) maar je kan dit ook doen vanaf de lichtschakelaars. Beide werken dus en in Home Assistant kun je de status dus zien. Eventueel goed om het Shelly topic eens in te duiken. Staat erg veel informatie.Sharky schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 16:01:
[...]
Wat ik zoek is een relais dat bedoeld is voor een lichtschakelaar. Met de Fibaro kon je schakelen via je controller (destijds Domoticz) maar kon je de lichtschakelaar nog steeds regulier gebruiken. Ze konden dus beide de status veranderen voor 2 schakelaars. De 2.5 lijkt me meer iets dat je achter een dubbele WCD monteert.
Shellies werken perfect achter een schakelaar. Zelfs achter hotelschakelingen alsof je een extra schakelaar hebt in je hotelschakeling. Werkt perfect, zowel via fysieke schakelaars als via hass.Sharky schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 16:01:
[...]
Wat ik zoek is een relais dat bedoeld is voor een lichtschakelaar. Met de Fibaro kon je schakelen via je controller (destijds Domoticz) maar kon je de lichtschakelaar nog steeds regulier gebruiken. Ze konden dus beide de status veranderen voor 2 schakelaars. De 2.5 lijkt me meer iets dat je achter een dubbele WCD monteert.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Top, bedankt voor jullie reacties
This too shall pass
Weet iemand of poort 8082 en 8087 dicht staat wanneer je hass os gebruikt?
Wat zegt Google?skank schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:39:
Weet iemand of poort 8082 en 8087 dicht staat wanneer je hass os gebruikt?
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Lekker bezig om van alles in te bouwen.
Nu wil ik, als ik de deur uitga, checken of alle deuren dicht en op slot zitten. Onderstaand een voorbeeld van wat ik in gedachten had:
Maar ... nu krijg ik prima bericht zodra ik de voordeur uit ga, maar krijg ik slechts bericht van de poortdeur die nog open staat, ook al staat de achterdeur ook open. Dat laatste wordt dan niet gemeld. Doe ik iets verkeerd? Hij zou elke deur moeten melden die niet dicht zit of niet op slot.
Nu wil ik, als ik de deur uitga, checken of alle deuren dicht en op slot zitten. Onderstaand een voorbeeld van wat ik in gedachten had:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| - alias: Vertrek check - zitten alle deuren dicht en op slot? trigger: - entity_id: binary_sensor.contact_voordeur platform: state to: 'on' action: - service: notify.telegram_f data_template: message: > {% if is_state('binary_sensor.achterdeurslot', 'on') %} 'Check: Achterdeur zit niet op slot' {% elif is_state('binary_sensor.schuurslot', 'on') %} 'Check: Schuurdeur zit niet op slot' {% elif is_state('binary_sensor.poort_deur', 'on') %} 'Check: Poortdeur staat nog open' {% elif is_state('binary_sensor.achterdeur', 'on') %} 'Check: Achterdeur staat nog open' {% else %} 'Check: Hoera! Alles zit netjes op slot!' {% endif %} |
Maar ... nu krijg ik prima bericht zodra ik de voordeur uit ga, maar krijg ik slechts bericht van de poortdeur die nog open staat, ook al staat de achterdeur ook open. Dat laatste wordt dan niet gemeld. Doe ik iets verkeerd? Hij zou elke deur moeten melden die niet dicht zit of niet op slot.
@koelkast Geen elif gebruiken
Je wilt elk individueel testen en toevoegen, onafhankelijk van de staat van de andere. Zal je alleen nog wat anders moeten doen voor je "Hoera"
En data_template mag tegenwoordig gewoon weer data zijn
En data_template mag tegenwoordig gewoon weer data zijn
@koelkast Met een Jinja variabele moet je dat makkelijk kunnen:
Als ik geen typo's gemaakt heb
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| - alias: Vertrek check - zitten alle deuren dicht en op slot? trigger: - entity_id: binary_sensor.contact_voordeur platform: state to: 'on' action: - service: notify.telegram_f data: message: > {% set rtn = "" %} {% if is_state('binary_sensor.achterdeurslot', 'on') %} {% set rtn = rtn ~ 'Check: Achterdeur zit niet op slot\n' %} {% endif %} {% if is_state('binary_sensor.schuurslot', 'on') %} {% set rtn = rtn ~ 'Check: Schuurdeur zit niet op slot\n' %} {% endif %} {% if is_state('binary_sensor.poort_deur', 'on') %} {% set rtn = rtn ~ 'Check: Poortdeur staat nog open\n' %} {% endif %} {% if is_state('binary_sensor.achterdeur', 'on') %} {% set rtn = rtn ~ 'Check: Achterdeur staat nog open\n' %} {% endif %} {% if rtn != "" %} {{ rtn|trim }} {% else %} Check: Hoera! Alles zit netjes op slot! {% endif %} |
Dit heb ik een keer geprobeerd met een 1-wire sensor om op die manier de muziek in de douche harder te zetten op het moment dat de douche ook echt aan staat. En dat werkt, echter duurt het wel even voordat de leiding is afgekoeld dus het ijlt wel even na.synoniem schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:00:
Kun je niet een temperatuursensor aan de warmwaterleiding hangen? Ik neem aan dat die ergens uit je cv-ketel komt voordat hij naar de badkamer gaat.
Misschien is dit op te lossen door er nog een koellichaam tussen te plaatsen en niet direct op de kopere leiding te plakken met alluminium tape
Vanavond kwam ik toevallig een post tegen over ZoneMinder en Chromecast en ben weer een stapje dichterbij om beeld vanuit ZoneMinder te casten naar een Google HUB, echter ik moet hiervoor authenticatie uitzetten in ZoneMinder. Hoe kan ik een username en password meegeven met een url?
Dit is de actie die ik nu gebruik in een automation
code:
1
2
3
4
5
6
7
| service: media_player.play_media data: entity_id: media_player.babbelscherm media_content_id: >- https://zoneminder.url/zm/cgi-bin/nph-zms?mode=jpeg&monitor=1&scale=100&maxfps=5 media_content_type: image/jpg entity_id: media_player.babbelscherm |
Gebruik het zelf niet, maar kan je niet gewoon de integratie opzetten? Dan zou je een camera entity moeten krijgen toch?raymonvdm schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 01:39:
Vanavond kwam ik toevallig een post tegen over ZoneMinder en Chromecast en ben weer een stapje dichterbij om beeld vanuit ZoneMinder te casten naar een Google HUB, echter ik moet hiervoor authenticatie uitzetten in ZoneMinder. Hoe kan ik een username en password meegeven met een url?
code:
1 2 3 4 5 6 7 service: media_player.play_media data: entity_id: media_player.babbelscherm media_content_id: >- https://zoneminder.url/zm/cgi-bin/nph-zms?mode=jpeg&monitor=1&scale=100&maxfps=5 media_content_type: image/jpg entity_id: media_player.babbelscherm
Welke sensor gebruik jij om te controleren of alles op slot zit?koelkast schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:19:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 - alias: Vertrek check - zitten alle deuren dicht en op slot? trigger: - entity_id: binary_sensor.contact_voordeur platform: state to: 'on' action: - service: notify.telegram_f data_template: message: > {% if is_state('binary_sensor.achterdeurslot', 'on') %} 'Check: Achterdeur zit niet op slot' {% elif is_state('binary_sensor.schuurslot', 'on') %} 'Check: Schuurdeur zit niet op slot' {% elif is_state('binary_sensor.poort_deur', 'on') %} 'Check: Poortdeur staat nog open' {% elif is_state('binary_sensor.achterdeur', 'on') %} 'Check: Achterdeur staat nog open' {% else %} 'Check: Hoera! Alles zit netjes op slot!' {% endif %}
Daar heb ik wel interesse in!
Hoi,
Heb sinds enkele dagen een HS draaien en in mijn enthousiasme heb ik van alles toegevoegd/gekoppeld maar eigenlijk werkt er nog niets. Dus even terug naar het begin en hiermee probeer ik Buienradar in mijn overview te krijgen:
Bron: https://www.home-assistant.io/integrations/buienradar/
Maar alleen het toevoegen van bovenstaande code via 'File Editor' aan 'configuration.yaml' is natuurlijk te simpel gedacht dus welke stap moet ik (na positieve 'Check Configuration' en reboot) uitvoeren om Buienradar erbij te krijgen?
Heb sinds enkele dagen een HS draaien en in mijn enthousiasme heb ik van alles toegevoegd/gekoppeld maar eigenlijk werkt er nog niets. Dus even terug naar het begin en hiermee probeer ik Buienradar in mijn overview te krijgen:
YAML:
1
2
| weather: - platform: buienradar |
Maar alleen het toevoegen van bovenstaande code via 'File Editor' aan 'configuration.yaml' is natuurlijk te simpel gedacht dus welke stap moet ik (na positieve 'Check Configuration' en reboot) uitvoeren om Buienradar erbij te krijgen?
Ik heb het eerder hier beschreven:Maeslant schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 08:42:
[...]
Welke sensor gebruik jij om te controleren of alles op slot zit?
Daar heb ik wel interesse in!
koelkast in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 2"
Werkt nog altijd erg goed. Hier heb ik een Xiaomi Aqara door/windows sensor gemodificeerd, maar je kunt ook een esp-bordje gebruiken en daarop een circuitje maken die je kortsluit met de (metalen!) slotpal (deadbolt, als je daarop zoekt, dan vind je veel meer oplossingen nog).
Of deze: https://www.reddit.com/r/...nsor_to_monitor_a_normal/ (heeft wel een lompe, dure(?) z-wave switch gebruikt).
[ Voor 11% gewijzigd door koelkast op 20-01-2021 09:16 ]
Thanks! Dit ga ik eens proberen, top!Septillion schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:42:
@koelkast Met een Jinja variabele moet je dat makkelijk kunnen:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 - alias: Vertrek check - zitten alle deuren dicht en op slot? trigger: - entity_id: binary_sensor.contact_voordeur platform: state to: 'on' action: - service: notify.telegram_f data: message: > {% set rtn = "" %} {% if is_state('binary_sensor.achterdeurslot', 'on') %} {% set rtn = rtn ~ 'Check: Achterdeur zit niet op slot\n' %} {% endif %} {% if is_state('binary_sensor.schuurslot', 'on') %} {% set rtn = rtn ~ 'Check: Schuurdeur zit niet op slot\n' %} {% endif %} {% if is_state('binary_sensor.poort_deur', 'on') %} {% set rtn = rtn ~ 'Check: Poortdeur staat nog open\n' %} {% endif %} {% if is_state('binary_sensor.achterdeur', 'on') %} {% set rtn = rtn ~ 'Check: Achterdeur staat nog open\n' %} {% endif %} {% if rtn != "" %} {{ rtn|trim }} {% else %} Check: Hoera! Alles zit netjes op slot! {% endif %}
Nu heb ik al een tijdje een Xiaomi Roborock S5 zuigrobot, genaamd Bob.
Netjes gekoppeld aan hass, kan prima gestart en gestopt worden binnen hass, ook automatisch.
Behalve dan het werken met kamers. Ik heb uitgezocht welke id's van de keuken, voorkamer en achterkamer zijn, en ik wil segment 18 zuigen (achterkamer en onder de eettafel) met een druk op de knop.
Wat nu opvalt:
In de services bij ontwikkelhulpmiddelen kan ik prima 'xiaomi_miio.vacuum_clean_segment' selecteren, en dan gaat 'ie netjes segment 18 zuigen, dat werkt dus netjes.
Als ik in de GUI een automation aanmaak,dan is de service 'xiaomi_miio.vacuum_clean_segment' niet te kiezen als action
En als ik dan de automation in Yaml zet, dan werkt 'ie niet, verschijnt de automation uberhaupt niet in de lijst der automations:
Wat gaat er fout?
Netjes gekoppeld aan hass, kan prima gestart en gestopt worden binnen hass, ook automatisch.
Behalve dan het werken met kamers. Ik heb uitgezocht welke id's van de keuken, voorkamer en achterkamer zijn, en ik wil segment 18 zuigen (achterkamer en onder de eettafel) met een druk op de knop.
Wat nu opvalt:
In de services bij ontwikkelhulpmiddelen kan ik prima 'xiaomi_miio.vacuum_clean_segment' selecteren, en dan gaat 'ie netjes segment 18 zuigen, dat werkt dus netjes.
code:
1
2
3
| entity_id: vacuum.bob segments: - 18 |
Als ik in de GUI een automation aanmaak,dan is de service 'xiaomi_miio.vacuum_clean_segment' niet te kiezen als action
En als ik dan de automation in Yaml zet, dan werkt 'ie niet, verschijnt de automation uberhaupt niet in de lijst der automations:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| - alias: "Bob - zuigen onder de eettafel na het eten" trigger: platform: state entity_id: binary_sensor.eten_klaar to: 'on' action: - service: xiaomi_miio.vacuum_clean_segment data: entity_id: vacuum.bob segments: 18 |
Wat gaat er fout?
Je kunt ook alle deuren in een group plaatsen en op basis van de status 'on' een lijst geven van de deuren die openstaan:koelkast schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:19:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 - alias: Vertrek check - zitten alle deuren dicht en op slot? trigger: - entity_id: binary_sensor.contact_voordeur platform: state to: 'on' action: - service: notify.telegram_f data_template: message: > {% if is_state('binary_sensor.achterdeurslot', 'on') %} 'Check: Achterdeur zit niet op slot' {% elif is_state('binary_sensor.schuurslot', 'on') %} 'Check: Schuurdeur zit niet op slot' {% elif is_state('binary_sensor.poort_deur', 'on') %} 'Check: Poortdeur staat nog open' {% elif is_state('binary_sensor.achterdeur', 'on') %} 'Check: Achterdeur staat nog open' {% else %} 'Check: Hoera! Alles zit netjes op slot!' {% endif %}
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| {% if states.group.woonkamer.state == "on" -%} Woonkamer: {%- for item in states.group.woonkamer.attributes.entity_id -%} {%- if states(item) == "on" %} {{ state_attr((item), 'friendly_name')|replace("_",": ") }} {%- endif -%} {%- endfor -%} {%- else -%} Woonkamer: Clear {% endif -%} |
What's the speed of dark?
Via dev tools geef je hem een lijst mee, in je automation nietkoelkast schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:21:
Wat gaat er fout?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| - alias: "Bob - zuigen onder de eettafel na het eten" trigger: platform: state entity_id: binary_sensor.eten_klaar to: 'on' action: - service: xiaomi_miio.vacuum_clean_segment data: entity_id: vacuum.bob segments: - 18 |
Argh.Septillion schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:25:
[...]
Via dev tools geef je hem een lijst mee, in je automation nietZoals alles met yaml, devil is in the detail!
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 - alias: "Bob - zuigen onder de eettafel na het eten" trigger: platform: state entity_id: binary_sensor.eten_klaar to: 'on' action: - service: xiaomi_miio.vacuum_clean_segment data: entity_id: vacuum.bob segments: - 18

Maar ... nu nog de vraag waarom de service 'xiaomi_miio.vacuum_clean_segment' niet beschikbaar is als ik een automation maak in de gui, terwijl hij wél bij devtools staat?
Nee want die camera`s zijn niet te casten-Casper schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 08:21:
[...]
Gebruik het zelf niet, maar kan je niet gewoon de integratie opzetten? Dan zou je een camera entity moeten krijgen toch?

@koelkast Dat is inderdaad wel bijzonder... Dat heb ik nog nooit meegemaakt

Als je basic auth hebt, vaak met cameras, zou je dit kunnen doen:raymonvdm schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 01:39:
code:
1 2 3 4 5 6 7 service: media_player.play_media data: entity_id: media_player.babbelscherm media_content_id: >- https://zoneminder.url/zm/cgi-bin/nph-zms?mode=jpeg&monitor=1&scale=100&maxfps=5 media_content_type: image/jpg entity_id: media_player.babbelscherm
code:
1
| http://username:password@zoneminder.url/zm/cgi-bin/nph-zms?mode=jpeg&monitor=1&scale=100&maxfps=5 |
Je kunt dit het makkelijkste testen in een incognito tab in je browser
Oeps, sorry, ik bedoelde dat de service er wél staat, maar de entity kan ik niet kiezen: 'geen overeenkomende entiteiten gevonden'.Septillion schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:31:
@koelkast Dat is inderdaad wel bijzonder... Dat heb ik nog nooit meegemaakt
:fill(white):strip_exif()/f/image/krt20UfeHJPMAq1SUGqzRSgk.png?f=user_large)
Maar ik kan m dan wél weer in de service data eronder zetten. Raar toch? Of is er geen koppeling mogelijk vanwege een (ander) probleem?
Die heb ik inderdaad geprobeerd maar zonder suc6golles schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:37:
[...]
Als je basic auth hebt, vaak met cameras, zou je dit kunnen doen:
code:
1 http://username:password@zoneminder.url/zm/cgi-bin/nph-zms?mode=jpeg&monitor=1&scale=100&maxfps=5
Je kunt dit het makkelijkste testen in een incognito tab in je browser
@koelkast Dat klinkt meer alsof de integratie niet goed definieert welk type entity het ondersteund. Is de lijst volledig leeg of toont hij wel andere entities? En onder dev tools, kan je hem daar dan wel selecteren via het entity veld?
Ik gebruik het volgende om de buienradar in lovelace dashboard weer te geven:GosZk schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 08:48:
Hoi,
YAML:
1 2 weather: - platform: buienradar
configuration.yaml
code:
1
2
3
| # Buienradar camera: - platform: buienradar |
en dan in lovelace yaml (volgens mij kan je deze ook via de gui editor vinden):
code:
1
2
3
4
5
| - type: picture-entity entity: camera.buienradar_loop camera_view: live show_state: false show_name: false |
RBNMK schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:15:
[...]
Dank voor je reactie RBNMK.
Het gaat mij erom dat ik de basisprincipes doorkrijg want met de info van de link zou het toch ook moeten werken? En waar vind je anders het deel voor 'lovelace yaml', zoiets hoef je toch niet zelf te bedenken?
Ik gebruik het volgende om de buienradar in lovelace dashboard weer te geven:
configuration.yaml
code:
1 2 3 # Buienradar camera: - platform: buienradar
en dan in lovelace yaml (volgens mij kan je deze ook via de gui editor vinden):
code:
1 2 3 4 5 - type: picture-entity entity: camera.buienradar_loop camera_view: live show_state: false show_name: false
Dit forum topic ook gezien?raymonvdm schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:10:
[...]
Die heb ik inderdaad geprobeerd maar zonder suc6
Nee, maar de link die daar in staat werkt wel, er zijn in 1.34 wel problemen geweest met de api en hash wachtwoorden enzo, maar dat leek bij mij allemaal te werken omdat ZMninja wel werkte, evenals ook ip cam viewer, welke ik wel een keer aangepast heb naar API gebruik omdat een ip cam viewer update het zelf stuk maakte
code:
1
| https://zm.url/zm/cgi-bin/nph-zms?mode=jpeg&maxfps=5&monitor=1&user=gebruiker&pass=wachtwoord |
[ Voor 26% gewijzigd door raymonvdm op 20-01-2021 10:40 ]
Handmatig toevoegen lukt wel, en de automation werkt nu goedSeptillion schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:10:
@koelkast Dat klinkt meer alsof de integratie niet goed definieert welk type entity het ondersteund. Is de lijst volledig leeg of toont hij wel andere entities? En onder dev tools, kan je hem daar dan wel selecteren via het entity veld?
De lijst is volledig leeg, maar ik heb ook maar één zuigrobot.
In dev tools kan ik 'm wel selecteren uit een (hele lange) lijst, dus vreemd.
Maar ach, het werkt nu
Ik snap wat je zegt, maar het 'misverstand' komt denk ik doordat het een soort overkoepelende informatie is, die dus niet bij elke integratie benoemd gaat worden:
- Je koppelt een integratie (in dit geval buienradar, met alleen de eerste, of ook de camera optie) via de configuration.yaml methode en/of de integratie toevoegen (instellingen --> integraties) stappen
- Je volgt de config check/reboot stappen
- Je kijkt bij entiteiten (instellingen --> entiteiten) of je integratie erbij is gekomen en entiteiten heeft gegenereerd. (zie kolom integratie, kolom entiteits-ID is meest van belang)
De hierop volgende stappen hangen van je doel af, wil je het gebruiken in een automation of alleen tonen op je dashboard? Ik ga voor t gemak uit van het laatste. Maar je zit dan in dit stuk van de documentatie eigenlijk: https://www.home-assistant.io/getting-started/onboarding/
- Je gaat naar je lovelace dashboard
- je voegt daar een card naar keuze toe met daarin als entiteit degene die de integratie gegenereerd heeft. Meer info over de standaard card? https://www.home-assistant.io/lovelace/
of dus een automation:
https://www.home-assistant.io/getting-started/automation/
Dus nee, je hoeft niet alles te 'raden' maar soms veronderstelt de pagina dat je bepaalde kennis al opgedaan hebt of dat je die in de documentatie kunt vinden.
Momenteel loopt mijn projectje wat vast: op mijn oude Raspberry Pi 3B HA installeren en er de gegevens van mijn Wemos D1 mini (onder Espeasy) te zien krijgen.
Wat ik zelf al kunnen doen heb:
- installeren HA image op Raspberry pi SD-card
- nieuwe install, dit keer op een thumb USB stick (om latere crashes te vermijden)
(ssh na een halve dag werkend gekregen (door een bestandje genaam "ssh" in de root te zetten)
)
- via de "Terminal & SSH van Frenck de Wifi werkend gekregen met nmcli
- de standaard Mosquitto broker, v5.1 geinstalleerd (configuration file niets aan gedaan, zodat ik, althans voorlopig de login en passw van HA kan gebruiken)
Vervolgens in Espeasy:
- onder controllers: Openhab MQTT toegevoegd met het IP adres van de HA, met standaard paswoord en login van de HA configuratie.
Bij mijn devices stonden reeds de BME280, CO2 en fijnstof sensoren. Daar heb ik een "Switch input - Switch" toegevoegd.Hier loopt het vast voor mij. Moet die switch er al dan niet zijn?
De log van MQTT: 1611143246: New client connected from 192.168.0.142 as ESP_Easy_0 (p2, c0, k10, u'wittmann'). Die verbinding lijkt dus al te zijn geslaagd.
edit: ook volgende toegevoegd aan configuration.yaml
- ESP_Easy is de Unit Name van mijn Wemos onder de tab Config in Espeasy
- Bij devices is de Name: BME280
Door toevoeging van de code staat de BME280 nu ook in mijn overzicht, als "BME 280 Temp" niet beschikbaar in rood. ook met de melding Deze entiteit (" sensor.bme280_temp ") heeft geen unieke ID, daarom kunnen de instellingen ervan niet worden beheerd vanuit de gebruikersinterface.
Wat ik zelf al kunnen doen heb:
- installeren HA image op Raspberry pi SD-card
- nieuwe install, dit keer op een thumb USB stick (om latere crashes te vermijden)
(ssh na een halve dag werkend gekregen (door een bestandje genaam "ssh" in de root te zetten)
- via de "Terminal & SSH van Frenck de Wifi werkend gekregen met nmcli
- de standaard Mosquitto broker, v5.1 geinstalleerd (configuration file niets aan gedaan, zodat ik, althans voorlopig de login en passw van HA kan gebruiken)
Vervolgens in Espeasy:
- onder controllers: Openhab MQTT toegevoegd met het IP adres van de HA, met standaard paswoord en login van de HA configuratie.
Bij mijn devices stonden reeds de BME280, CO2 en fijnstof sensoren. Daar heb ik een "Switch input - Switch" toegevoegd.Hier loopt het vast voor mij. Moet die switch er al dan niet zijn?
De log van MQTT: 1611143246: New client connected from 192.168.0.142 as ESP_Easy_0 (p2, c0, k10, u'wittmann'). Die verbinding lijkt dus al te zijn geslaagd.
edit: ook volgende toegevoegd aan configuration.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
| mqtt: port: 1883 sensor: - platform: mqtt state_topic: "thuis/ESP_Easy/BME280/Temperature" name: "BME280 Temp" |
Door toevoeging van de code staat de BME280 nu ook in mijn overzicht, als "BME 280 Temp" niet beschikbaar in rood. ook met de melding Deze entiteit (" sensor.bme280_temp ") heeft geen unieke ID, daarom kunnen de instellingen ervan niet worden beheerd vanuit de gebruikersinterface.
[ Voor 20% gewijzigd door wittmann1982 op 20-01-2021 14:01 ]
Ik heb een Unifi integratie en daar is een sensor beschikbaar om te bepalen of een device (router/switch/accesspoint) een firmware upgrade beschikbaar heeft. Welke devices dat zijn, is een attribuut van de entity:
sensor.unifi_gateway_firmware_upgradable
:fill(white):strip_exif()/f/image/akT3P6WmGGzJH383npSZKQGb.png?f=user_large)
Dit is mijn huidige kaart, maar het zou mooi zijn als er staat in de tekst (bijvoorbeeld):
code:
Is het mogelijk deze waardes (ex "friendly_name" en "icon") te gebruiken in een kaart/melding, zonder dat ik van alle devices in mijn netwerk een sensor moet maken om te zien of er voor dat device een firmware upgrade is?1
2
3
4
| USG: true AP-BG: true friendly_name: UniFi Gateway Firmware Upgradable icon: 'mdi:database-plus' |
:fill(white):strip_exif()/f/image/akT3P6WmGGzJH383npSZKQGb.png?f=user_large)
Dit is mijn huidige kaart, maar het zou mooi zijn als er staat in de tekst (bijvoorbeeld):
2 upgrades beschikbaar
- USG
- AP-BG
Bezwaar tegen custom card? Anders wellicht kijken naar zoiets?mithras schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:59:
Ik heb een Unifi integratie en daar is een sensor beschikbaar om te bepalen of een device (router/switch/accesspoint) een firmware upgrade beschikbaar heeft. Welke devices dat zijn, is een attribuut van de entity:
code:Is het mogelijk deze waardes (ex "friendly_name" en "icon") te gebruiken in een kaart/melding, zonder dat ik van alle devices in mijn netwerk een sensor moet maken om te zien of er voor dat device een firmware upgrade is?
1 2 3 4 USG: true AP-BG: true friendly_name: UniFi Gateway Firmware Upgradable icon: 'mdi:database-plus'
[Afbeelding]
[...]
https://github.com/custom-cards/secondaryinfo-entity-row
Ik heb dit in mijn configuration.yamlwittmann1982 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:33:
YAML:
1 2 3 4 5 6 mqtt: port: 1883 sensor: - platform: mqtt state_topic: "thuis/ESP_Easy/BME280/Temperature" name: "BME280 Temp"
Door toevoeging van de code staat de BME280 nu ook in mijn overzicht, als "BME 280 Temp" niet beschikbaar in rood. ook met de melding Deze entiteit (" sensor.bme280_temp ") heeft geen unieke ID, daarom kunne
n de instellingen ervan niet worden beheerd vanuit de gebruikersinterface.
YAML:
1
2
3
4
| - platform: mqtt name: "Co2_2" state_topic: "/Co22/co2/PPM" unit_of_measurement: 'PPM' |
Waar C022 de naam in easpeasy is. Misschien dus proberen met een / er voor en zonder thuis er voor
[ Voor 5% gewijzigd door Tito129 op 20-01-2021 14:19 ]
Je hebt hoogstwaarschijnlijk andere namen gebruikt in espeasy, dus copy/past is uitgesloten 
Wat de lijn state_topic exact doet en welke waardes men daar moet in opnemen is me nog niet duidelijk.
Wat de lijn state_topic exact doet en welke waardes men daar moet in opnemen is me nog niet duidelijk.
Zo, dat is een leuke automatisatie, daar ga ik ook eens mee spelen!koelkast schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:43:
[...]
Handmatig toevoegen lukt wel, en de automation werkt nu goed![]()
De lijst is volledig leeg, maar ik heb ook maar één zuigrobot.
In dev tools kan ik 'm wel selecteren uit een (hele lange) lijst, dus vreemd.
Maar ach, het werkt nu
Een vraagje wel: wat is de conditie om je binary_sensor.eten_klaar op 'on' te zetten?
Aangepast zonder de /Thuis en ook eens met een / ervoor, lukt nog steeds niet.
Krijg nu ipv niet beschikbaar iets anders: "BME280 Temp Onbekend".
Heb jij onder Devices in Espeasy ook een switch toegevoegd? Misschien zit daar mijn probleem.
Ff gecheckt of HA de gegevens wel doorkrijgt met Sudo mosquitto_sub -u user -P passwd -t ESP01/# -v en krijg ESP_Easy/status/LWT connected dus dat lijkt al goed te zitten.
Heb jij onder Devices in Espeasy ook een switch toegevoegd? Misschien zit daar mijn probleem.
Ff gecheckt of HA de gegevens wel doorkrijgt met Sudo mosquitto_sub -u user -P passwd -t ESP01/# -v en krijg ESP_Easy/status/LWT connected dus dat lijkt al goed te zitten.
[ Voor 26% gewijzigd door wittmann1982 op 20-01-2021 15:00 ]
Ja, dat moet wel kunnen met de template sensor. Heb niet zo snel een voorbeeldje, maar dan weet je waar je moet zoekenmithras schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:59:
code:Is het mogelijk deze waardes (ex "friendly_name" en "icon") te gebruiken in een kaart/melding, zonder dat ik van alle devices in mijn netwerk een sensor moet maken om te zien of er voor dat device een firmware upgrade is?
1 2 3 4 USG: true AP-BG: true friendly_name: UniFi Gateway Firmware Upgradable icon: 'mdi:database-plus'
[Afbeelding]
[...]
Edit: zal zoiets zijn, vermoed ik.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| sensor: - platform: template sensors: kettle: friendly_name: "Unifi updates" value_template: >- {% if state_attr('sensor.unifi_gateway_firmware_upgradable', 'devicenaam1') %} devicenaam1 {% elif state_attr('sensor.unifi_gateway_firmware_upgradable', 'devicenaam2') %} devicenaam2 {% elif state_attr('sensor.unifi_gateway_firmware_upgradable', 'devicenaam3') %} devicenaam3 {% else %} Geen updates beschikbaar {% endif %} |
[ Voor 21% gewijzigd door sOid op 20-01-2021 15:10 ]
Weet niet wat je met switch bedoeld. Maar zo heb ik het:wittmann1982 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:49:
Aangepast zonder de /Thuis en ook eens met een / ervoor, lukt nog steeds niet.
:strip_exif()/f/image/iLbXC6C2DmnXGSwGzOi5jWnd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UkWmZgmmsr3luPHgqJ8qpGCx.jpg?f=fotoalbum_large)
Die is volledig identiek met de mijne, op de login van mqtt na.
Met switch bedoel ik dat ik een topic elders gevonden had waar men zei dat met onder Devices nog een nieuwe moest toevoegen als "Switch input - Switch", dus extra bij je sensor.
Dit krijg ik nu, ff gestest met mijn co2 sensor.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lb2UlkM8ZIq8ytJNQwA3VGOp.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gwE8RvbJPtJxufABUblfgidq.jpg?f=user_large)
Met switch bedoel ik dat ik een topic elders gevonden had waar men zei dat met onder Devices nog een nieuwe moest toevoegen als "Switch input - Switch", dus extra bij je sensor.
Dit krijg ik nu, ff gestest met mijn co2 sensor.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lb2UlkM8ZIq8ytJNQwA3VGOp.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gwE8RvbJPtJxufABUblfgidq.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PVfibYv90FzfIElQiy82DkWA.jpg?f=user_large)
[ Voor 65% gewijzigd door wittmann1982 op 20-01-2021 15:33 ]
Ok het probleem zit dus echt in HAEppo © schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:42:
[...]
Heb eigenlijk alles geprobeerd wat je hebt aangegeven, maar het heeft het helaas niet oplost. Heb wel even gezocht naar de log bestanden, maar ik denk dat je dan iets anders bedoeld dan de log die zichtbaar is bij de add-on, of niet? Want de log van de add-on geeft geen vreemde meldingen, alleen dat er een nieuwe client is en dat hij zijn memory heeft weggeschreven naar de database.
Even mijn situatie:
Heb geen SSL/TLS
Gebruik geen gebruikersnaam en wachtwoord
Shelly's kan ik pingen en zitten ook in hetzelfde netwerk
Heb even MQTT Server & Web client addon geïnstalleerd en die doet het wel zonder problemen. Dan weet ik tenminste dat het niet aan mijn netwerk/shelly/MQTT explorer ligt. Blijkbaar heb ik dan toch Moquitto zover om zeep geholpen dat het niet meer werkt...
Iemand een idee hoe ik dat oplos? De addon her installeren lost het probleem helaas niet op
Met Mosquitto addon:
[Afbeelding]
Met MQTT Server & Web client addon
[Afbeelding]
er zijn nog een aantal opties het proberen waard:
- ga via een file explorer (kan via de exporer add-on ook volgens mij, anders via ssh met ssh-addon of via netwerk shares via samba addon) naar je HA installatie en verwijder de map van de moquitto config. Ik weet zo 1,2, 3 niet waar die staat maar ik denk in /share/mosquitto oid, want ik zie hier de share folder gemapped worden in de docker.
Kijk ook eens of je configuration.yaml (van HA zelf) geen mosquitto sectie heeft. Als die wel bestaat moet je die verwijderen. Check zoiezo de /config map of daar niets van mosquitto staat.
Als dat niet werkt kan je via de portainer addon ook de container en image met de hand weggooien (xxxx-addon-moquitto heet ie oid). Daarna nog eens de addon opnieuw installeren.
Koepert schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:20:
[...]
Ah, dit zocht ik inderdaad. Hij staat erbij en de camera inmiddels ook (thnx voor de suggestie RBNMK)
Zal ook eens kijken naar de documentatie waar je naar refereert. Het simpelweg volgen van stappen plannen gaat bij HA niet altijd op. Maar ben hiermee sowieso alweer een stapje verder.
Dank!
Ik snap wat je zegt, maar het 'misverstand' komt denk ik doordat het een soort overkoepelende informatie is, die dus niet bij elke integratie benoemd gaat worden:
- Je koppelt een integratie (in dit geval buienradar, met alleen de eerste, of ook de camera optie) via de configuration.yaml methode en/of de integratie toevoegen (instellingen --> integraties) stappen
- Je volgt de config check/reboot stappen
- Je kijkt bij entiteiten (instellingen --> entiteiten) of je integratie erbij is gekomen en entiteiten heeft gegenereerd. (zie kolom integratie, kolom entiteits-ID is meest van belang)
De hierop volgende stappen hangen van je doel af, wil je het gebruiken in een automation of alleen tonen op je dashboard? Ik ga voor t gemak uit van het laatste. Maar je zit dan in dit stuk van de documentatie eigenlijk: https://www.home-assistant.io/getting-started/onboarding/
- Je gaat naar je lovelace dashboard
- je voegt daar een card naar keuze toe met daarin als entiteit degene die de integratie gegenereerd heeft. Meer info over de standaard card? https://www.home-assistant.io/lovelace/
of dus een automation:
https://www.home-assistant.io/getting-started/automation/
Dus nee, je hoeft niet alles te 'raden' maar soms veronderstelt de pagina dat je bepaalde kennis al opgedaan hebt of dat je die in de documentatie kunt vinden.
Verwijzingen naar traccar en dergelijke maar dus niks concreets.
Moet je mij even helpen want kennis om dit te doen of te weten te komen hoe ik dit exact moet doen is me niet bekend
Ik heb wel dit gevonden https://www.golinuxcloud....wg3WvX2-bb-CzPM874MAnzHq0
MAar vraag me af of dat ook geldt voor hass os, en of het veilig is, of ik iets kan misdoen etc etc
(Ik heb wel backup maar toch)
Is eigenlijk offtopic hier, maar vooruit. Nmap via terminal/powershell (weet niet 100% zeker of dit werkt op Windows).skank schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:20:
[...]
Moet je mij even helpen want kennis om dit te doen of te weten te komen hoe ik dit exact moet doen is me niet bekend
MAar vraag me af of dat ook geldt voor hass os, en of het veilig is, of ik iets kan misdoen etc etc
code:
1
| nmap -p 1-65535 192.168.178.4 |
IP-adres natuurlijk ff aanpassen.
Je kan het ook met hele range van je LAN doen.
code:
1
| nmap -p 1-65535 192.168.178.0/24 |
Extern kun je checken wat er open staat door je WAN-IP in te vullen op https://www.shodan.io/
Wat @sOid schrijft kan, maar als je al zegt dat je het niet snapt is het misschien makkelijker om op de telefoon te doen met Fing:skank schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:20:
[...]
https://apps.apple.com/nl...twerk-scanner/id430921107
https://play.google.com/s....android.fing&hl=nl&gl=US
who put a "stop payment" on my reality check
@Tito129Tito129 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:05:
[...]
Weet niet wat je met switch bedoeld. Maar zo heb ik het:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Waarom geen ESPHome? Had eerst ook ESPEasy maar ben ook voor de MH-Z19b over gegaan op ESPHome, geen spijt van!
Wat is het voordeel van ESPHome?Vaevictis_ schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:54:
[...]
@Tito129
Waarom geen ESPHome? Had eerst ook ESPEasy maar ben ook voor de MH-Z19b over gegaan op ESPHome, geen spijt van!
Geen idee, maar ik ben net op de bank gekropen met een Laptop en een NodeMCU om te kijken of ik daar achter ga komen. https://esphome.io/
Maar tot nu toe kom ik niet heel ver, ik heb HomeAssistant draaien in een virtualenv, maar ik weet nog niet hoe ik de ESPHome intergration toevoeg, Tenminsten het toevoegen wil wel maar hij wil meer
aha, blijkbaar start je esphome gewoon op je laptop. (ik gebruik ubuntu op m`n laptop)
code:
1
2
3
4
5
6
| raymon@eggshell:~$ sudo apt-get install python3-pip pip3 install esphome /home/raymon/.local/bin/esphome kwhmeter.yaml wizard /home/raymon/.local/bin/esphome kwhmeter.yaml run |
De run zal de firmware wegschrijven naar de ESP en daarna kan de HomeAssistant Intergratie worden toegevoegd met het IP adres wat de ESP Node heeft gekregen.
Dit is mijn voorbeeld config
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| raymon@eggshell:~$ cat kwhmeter.yaml esphome: name: kwhmeter platform: ESP8266 board: nodemcu wifi: ssid: "hidden" password: "geheim" fast_connect: "on" # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails ap: ssid: "Kwhmeter Fallback Hotspot" password: "cXB8tYL4GxKJ" captive_portal: # Enable logging logger: # Enable Home Assistant API api: password: "geheim" ota: password: "geheim" |
De fastconnect staat aan omdat mijn SSID verborgen is, nu uitvinden hoe ik een pulse counter kan maken van de NodeMCU voor een S0 kwhmeter
[ Voor 80% gewijzigd door raymonvdm op 21-01-2021 01:29 ]
Inmiddels ben ik ook begonnen met een homelab servertje thuis. Ik heb momenteel een Proxmox server met daarop een HomeAssistant VM en een Ubuntu LXC container met daarop een aantal docker containers draaiend. Het is op geen enkele manier een echt productie systeem, maar dient vooral om nieuwe dingen te leren.
Nu wordt ik al vrij snel gestoord van alle interne ip-adressen en poortnummers waarop alles draait en kwam ik in HA de Nginx Proxy Manager add-on tegen:
Ik vermoed dat dit gebruikt kan worden om een intern domein/adres in te stellen voor al die 1.2.3.4:xyz adressen van de VM en containers? Is het echt zo simpel als in die gif vermeld wordt of zit er toch meer configuratie achter? In de documentatie van de add-on kan ik niet direct meer terugvinden.
Ik heb geen interesse in verbinding van buitenaf en heb geen domein gekocht of DuckDNS, het gaat me puur om naam binnenshuis. Is dit de juiste tool om dat mee te bereiken?
Nu wordt ik al vrij snel gestoord van alle interne ip-adressen en poortnummers waarop alles draait en kwam ik in HA de Nginx Proxy Manager add-on tegen:

Ik vermoed dat dit gebruikt kan worden om een intern domein/adres in te stellen voor al die 1.2.3.4:xyz adressen van de VM en containers? Is het echt zo simpel als in die gif vermeld wordt of zit er toch meer configuratie achter? In de documentatie van de add-on kan ik niet direct meer terugvinden.
Ik heb geen interesse in verbinding van buitenaf en heb geen domein gekocht of DuckDNS, het gaat me puur om naam binnenshuis. Is dit de juiste tool om dat mee te bereiken?
Vraagje, na mijn leuke transitie naar Debian heb ik t volgende:
- Mijn tijd loopt 1 uur achter (7u realtime = 6u in HA)
Gecheckt op de host:
Local time: do 2021-01-21 09:24:46 CET
Universal time: do 2021-01-21 08:24:46 UTC
RTC time: do 2021-01-21 08:24:46
Time zone: Europe/Amsterdam (CET, +0100)
Iemand ervaring met corrigeren van dit? Online tref ik voornamelijk tips aan om Local time & Time Zone aan te passen. Die staan echter dus goed, HA lijkt echter UTC/RTC te pakken.
Gecheckt op de host:
Iemand ervaring met corrigeren van dit? Online tref ik voornamelijk tips aan om Local time & Time Zone aan te passen. Die staan echter dus goed, HA lijkt echter UTC/RTC te pakken.
Bij mij hielp het om onder "Config" "Append Unit Number to hostname:" uit te vinken.wittmann1982 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:22:
Je hebt hoogstwaarschijnlijk andere namen gebruikt in espeasy, dus copy/past is uitgesloten
4800Wp / Elga-Toshiba / HA / ESP's en andere rommel
Ik heb het opgelost.DaRk PoIsOn schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:50:
[...]
Wat @sOid schrijft kan, maar als je al zegt dat je het niet snapt is het misschien makkelijker om op de telefoon te doen met Fing:
https://apps.apple.com/nl...twerk-scanner/id430921107
https://play.google.com/s....android.fing&hl=nl&gl=US
Ik moest de poorten mappen zoals onder in de HA addon

Ik gebruik het wel voor mijn HA van buitenaf, maar ook intern kan ik mijn HA nu prima bereiken op de dns naam die ik heb geconfigureerd in deze addon. Ik heb wel in mijn router ook een verwijzing moeten maken zodat hij de hostname intern resolved naar het juiste IP, deze addon handelt vervolgens het poortverhaal netjes af, ik hoef alleen naar https://ha-hostname.domein.tld/ te gaan.LaborGardens schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:28:
..
edit:
Net even getest door een van de addons die op een andere poort draait toe te voegen als custom location op de bestaande proxy entrie, maar dat krijg ik nog niet werkend.
Voor HA zelf werkt het dus prima, voor de addons die op andere poorten draaien is er denk ik iets meer nodig.
Net even getest door een van de addons die op een andere poort draait toe te voegen als custom location op de bestaande proxy entrie, maar dat krijg ik nog niet werkend.
Voor HA zelf werkt het dus prima, voor de addons die op andere poorten draaien is er denk ik iets meer nodig.
Nog een test gedaan en ik heb het nu werkend. Waar je voor moet zorgen is dat je op het tabblad "Custom Locations", bij het "Forward Hostname / IP" veld ook een / achter het IP zet, ookal zet je in het vakje erachter nog een poort. Zonder die / werkt het niet.
Nog een aandachtspuntje: Als je een addon op deze manier exposed en die addon heeft hyperlinks naar andere pagina's, dan zullen die niet werken, want die worden namelijk niet aangepast aan de custom location, dus zullen bij het aanklikken naar de verkeerde URL gaan.
[ Voor 28% gewijzigd door DaLass op 21-01-2021 11:05 ]
Misschien kan dat inderdaad met nginx maar lijkt me overkill. Wat jij wil is een lokale DNS-server. Kan ook op sommige routers, dus daar zou ik beginnen.LaborGardens schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:28:
Inmiddels ben ik ook begonnen met een homelab servertje thuis. Ik heb momenteel een Proxmox server met daarop een HomeAssistant VM en een Ubuntu LXC container met daarop een aantal docker containers draaiend. Het is op geen enkele manier een echt productie systeem, maar dient vooral om nieuwe dingen te leren.
Nu wordt ik al vrij snel gestoord van alle interne ip-adressen en poortnummers waarop alles draait en kwam ik in HA de Nginx Proxy Manager add-on tegen: *knip*
Overigens kan communicatie tussen docker-containers gewoon op basis van containernaa (zolang ze op dezelfde host/VM draaien)
"Verhuizen naar een andere tijdzone" is zeker niet het antwoord waar je op zit te wachten he?Koepert schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:34:
Gecheckt op de host:
Ik heb de Solar Edge informatie in mijn HA setup.
Aangezien de waardes worden weergegeven in Wh, heb ik een template sensor gemaakt om deze waardes om te rekenen naar kWh:
Ik heb dit op basis van de informatie in deze link gedaan:
https://community.home-as...r-panels-support/14340/10
Dit werkt. Wat alleen niet lijkt te werken is de afronding:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Y4LIliDdwIQ8YBn9BOXO8BnT.png?f=user_large)
Zit er nog ergens een fout in de code die ik niet zie?
Aangezien de waardes worden weergegeven in Wh, heb ik een template sensor gemaakt om deze waardes om te rekenen naar kWh:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| - platform: template sensors: solaredge_energy_today_kwh: friendly_name: 'Today' unit_of_measurement: 'kWh' value_template: "{{ states('sensor.solaredge_energy_today') | float / 1000 | round(1) }}" icon_template: mdi:solar-power |
:fill(white):strip_exif()/f/image/Y4LIliDdwIQ8YBn9BOXO8BnT.png?f=user_large)
3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW
De round(1) wordt nu alleen toegepast op 1000, dus de gehele berekening tussen () plaatsen en daarna round(1)Kire88 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:35:
Ik heb de Solar Edge informatie in mijn HA setup.
code:
1 2 3 4 5 6 7 - platform: template sensors: solaredge_energy_today_kwh: friendly_name: 'Today' unit_of_measurement: 'kWh' value_template: "{{ states('sensor.solaredge_energy_today') | float / 1000 | round(1) }}" icon_template: mdi:solar-power
[Afbeelding]
What's the speed of dark?
Haha.. Nee nietsOid schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:27:
[...]
"Verhuizen naar een andere tijdzone" is zeker niet het antwoord waar je op zit te wachten he?Als je in HA frontend naar Configuration > General gaat, wat staat er dan bij Time zone?
In reactie op je vraag:
in mn configuration.yaml staat: time_zone: Europe/Amsterdam
Perfect, dat is gelukt!JayOne schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:37:
[...]
De round(1) wordt nu alleen toegepast op 1000, dus de gehele berekening tussen () plaatsen en daarna round(1)
3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW
Bedankt voor het aandragen van deze oplossing. Afgelopen week overal gezocht naar een oplossing voor mijn esphome devices die niet opdoken in HA. Dit is de oplossing.llevering schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:32:
[...]
Ik heb het net opgelost
In de map .storage (in de config folder), staan esphome.* bestanden (onder de * staan verschillende hexadecimale codes). Alle bestanden die betrekking hadden op hetzelfde apparaat (bij mij stonden inmiddels meerdere entities over verschilllende devices verspreid...) heb ik weggooid. Daarna Home Assistant (Core) herstart en daarna stond alles bij elkaar onder de naam die ik in yaml heb aangeven (de ESP hoefde niet herstart te worden). Hopelijk werkt het bij jou ook!
Ik zie bij velen dat ze het totale wattage op hun lovelace staan hebben. Is dit met een smart DIN device in de schakelkast zelf? Zo ja, welke is dat dan? Wel handig om te zien wat je wattage verbruik is op het moment zelf.
Vreemd, zo te zien staat alles gewoon goed danKoepert schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:43:
[...]
Haha.. Nee nietmaar goeie tip..
In reactie op je vraag:
in mn configuration.yaml staat: time_zone: Europe/Amsterdam

Kabeltje in de P1-poort van je slimme meter, dan krijg je automagisch een bak sensoren in HApreve schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:52:
Ik zie bij velen dat ze het totale wattage op hun lovelace staan hebben. Is dit met een smart DIN device in de schakelkast zelf? Zo ja, welke is dat dan? Wel handig om te zien wat je wattage verbruik is op het moment zelf.
Hoe draai je? Docker?Koepert schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:34:
Gecheckt op de host:
Ik herken je probleem niet, ik weet wel dat ik de tijd specifiek koppel aan de home assistant container in mijn compose file:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| services: homeassistant: image: homeassistant/home-assistant container_name: homeassistant restart: unless-stopped depends_on: - mqtt - zigbee2mqtt - openzwave - db volumes: - /etc/localtime:/etc/localtime:ro - /home/bob/docker/smarthome/homeassistant:/config - /home/bob/docker/smarthome/homeassistant/media:/media |
Disclaimer voor copy-pasters: ik draai niet in network_mode: host mode, wat wel in de installatie instructies staat
Sometimes you need to plan for coincidence
Zo kun je dat ook doen ja. Ik heb de TZ toegevoegd bij environment van de docker container. Doet denk ik hetzelfde.Hmmbob schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:59:
[...]
Hoe draai je? Docker?
Ik herken je probleem niet, ik weet wel dat ik de tijd specifiek koppel aan de home assistant container in mijn compose file:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 services: homeassistant: image: homeassistant/home-assistant container_name: homeassistant restart: unless-stopped depends_on: - mqtt - zigbee2mqtt - openzwave - db volumes: - /etc/localtime:/etc/localtime:ro - /home/bob/docker/smarthome/homeassistant:/config - /home/bob/docker/smarthome/homeassistant/media:/media
Disclaimer voor copy-pasters: ik draai niet in network_mode: host mode, wat wel in de installatie instructies staat
Nog geen slimme meter in huis. En zoals het er naar uit ziet zal het nog eventjes duren eer deze er is. Ze hebben het in Belgiê wat moeilijker gemaakt ivm slimme meters en zonnepanelen.Kabeltje in de P1-poort van je slimme meter, dan krijg je automagisch een bak sensoren in HA
Ik ben bij de ongelukkige die zonnepanelen heeft en al een slimme meter.preve schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:05:
[...]
Nog geen slimme meter in huis. En zoals het er naar uit ziet zal het nog eventjes duren eer deze er is. Ze hebben het in Belgiê wat moeilijker gemaakt ivm slimme meters en zonnepanelen.
Die P1 kabel is ook een todo hier
Wij hebben zonepanelen van eind vorig jaar maar nog geen slimme meter. Benieuwd wat ze ervan gaan maken. Slimme meters installatie's zijn "on hold" gezet tot April. Benieuwd wat ze uit hun hoed gaan toveren om dit enigzins recht te trekken.Ik ben bij de ongelukkige die zonnepanelen heeft en al een slimme meter.
Die P1 kabel is ook een todo hier
Ah. Je hebt wel dit soort dingen, maar geen idee of die goed werken. https://www.robbshop.nl/3...-meter-z-wave-plus-qubinopreve schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:05:
[...]
Nog geen slimme meter in huis. En zoals het er naar uit ziet zal het nog eventjes duren eer deze er is. Ze hebben het in Belgiê wat moeilijker gemaakt ivm slimme meters en zonnepanelen.
(Het is trouwens niet zo handig als je bij quoten de kopregel verwijdert.)
Had deze ook al zien staan. Ik denk dat ik de slimme meter zal afwachten en daarop verder werken.sOid schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:17:
[...]
Ah. Je hebt wel dit soort dingen, maar geen idee of die goed werken. https://www.robbshop.nl/3...-meter-z-wave-plus-qubino
(Het is trouwens niet zo handig als je bij quoten de kopregel verwijdert.)
Ik wou de reply's niet te groot maken vandaar dat ik de kopregel weg haalde en alleen de reply gebruikte.
Is het zo simpel ja?sOid schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:58:
[...]
[...]
Kabeltje in de P1-poort van je slimme meter, dan krijg je automagisch een bak sensoren in HA
En deze activeren
https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/
Misschien dan maar eens op zoek naar zo'n kabel bij sossolutions
Vermoedelijk zal ik die usb wel moeten verlengen, maar dat zal wel geen impact hebben zeker
[ Voor 12% gewijzigd door skank op 21-01-2021 11:25 ]
Gelijk heb je want dit is best een kostbaar dingetje.preve schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:21:
[...]
Had deze ook al zien staan. Ik denk dat ik de slimme meter zal afwachten en daarop verder werken.
Ik wou de reply's niet te groot maken vandaar dat ik de kopregel weg haalde en alleen de reply gebruikte.
Als je kopregel weghaalt krijgt de originele poster geen melding, vandaar. En je kan niet terugklikken naar de eerdere post. Scrollen vinden we niet zo erg in dit topic
Ja so simpel is het. Let wel op welke kabel je koopt, die zijn niet allemaal geschikt voor elke meter. Heb die van mij op Aliexpress gekocht voor een euro of 12. Duurt natuurlijk wel een eeuwigheid. Zijn ook in NL (en vast ook wel BE) te koop.skank schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:21:
[...]
Is het zo simpel ja?
En deze activeren
Vermoedelijk zal ik die usb wel moeten verlengen, maar dat zal wel geen impact hebben zeker
@sOid In de frontend staat dat ook zo idd (met de opmerking dat t niet te editen is uiteraard)Hmmbob schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:59:
[...]
Hoe draai je? Docker?
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 services: homeassistant: image: homeassistant/home-assistant container_name: homeassistant restart: unless-stopped depends_on: - mqtt - zigbee2mqtt - openzwave - db volumes: - /etc/localtime:/etc/localtime:ro - /home/bob/docker/smarthome/homeassistant:/config - /home/bob/docker/smarthome/homeassistant/media:/media
Ik heb letterlijk deze handleiding gevolgd:
https://community.home-as...vised-on-debian-10/200253
En toen mn eigen backup terug gezet. Maar is dus een docker based script
Ik denk dat die van sossolutions wel ok issOid schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:29:
[...]
Gelijk heb je want dit is best een kostbaar dingetje.
Als je kopregel weghaalt krijgt de originele poster geen melding, vandaar. En je kan niet terugklikken naar de eerdere post. Scrollen vinden we niet zo erg in dit topic
[...]
Ja so simpel is het. Let wel op welke kabel je koopt, die zijn niet allemaal geschikt voor elke meter. Heb die van mij op Aliexpress gekocht voor een euro of 12. Duurt natuurlijk wel een eeuwigheid. Zijn ook in NL (en vast ook wel BE) te koop.
https://www.sossolutions.nl/slimme-meter-kabel
Es bestellen
Wat hang je er dan tussen om alles op jouw netwerk te krijgen?skank schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:43:
[...]
Ik denk dat die van sossolutions wel ok is
https://www.sossolutions.nl/slimme-meter-kabel
Es bestellen
Zag deze staan en dacht dat dit een leuke kant en klare oplossing was.
http://www.breekpunt.nl/2020/07/homewizard-p1-meter/
Hoe stuur je die cast aan? Deel je hele automation die dit doet eens? Niets weglaten of aannemen dat we dat wel wetenskank schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:11:
Vraagje
Ik wil op mn google home een foto tonen vanuit home assistant
Mijn googles zitten op Iot netwerk
mn HA zit op gewoon lan
De googles op mn iot kunnen op mijn lan enkel aan HA (ipadres x.x.x.x) en naar buiten toe
Tts berichten die op mn ha staan, spreekt de google homes perfect uit, dus volgens mij heeft hij de juiste rechten
Nu wil ik echter dat hij mijn deurbelfoto ook toont middels cast
En daar gaat het mis
In de logging van HA staat:
Please make sure the URL is: Reachable from the cast device and either a publicly resolvable hostname or an IP address
Enig idee?
Ik zit ondertussen een stap verder.Hmmbob schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:47:
[...]
Hoe stuur je die cast aan? Deel je hele automation die dit doet eens? Niets weglaten of aannemen dat we dat wel weten
Gezien in de logging stond dat de url van buitenaf bereikbaar moest zijn.
Vermoed ik dat dat ik een camera snapshot moet nemen
DAt heb ik nu, alleen toont de cast nog steeds de snapshot niet.
Vermoedelijk iets met mn pad
M'n camera entitiy:
code:
1
2
3
4
| camera: - platform: generic name: Eufy Deurbel still_image_url: http://x.x.x.x:8082/eufy-security.0/T8210P00202830FE.jpg |
Mn automation
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| - id: 'Deurbel_gedrukt' alias: Deurbel gedrukt description: 'Verwittiging iemand aan de voordeur' trigger: - entity_id: binary_sensor.deurbel_doorbell_pressed platform: state to: 'on' action: - service: camera.snapshot data_template: entity_id: camera.eufy_deurbel filename: "www/tmp/deurbel_snapshot.jpg" - delay: '00:00:01' - service: media_player.play_media data: entity_id: media_player.keuken media_content_type: "image" media_content_id: /local/www/tmp/deurbel_snapshot.jpg |
Eenmaal het werkt wil ik nog dat de foto getoond wordt voor zeg maar 1 minuut ofzo, en dat hij dan terugkeert naar z'n oorspronkelijke staat, dus stopt met casten van die foto
maar zover ben ik nog niet
Oh zal ik even lezen.preve schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:46:
[...]
Wat hang je er dan tussen om alles op jouw netwerk te krijgen?
Zag deze staan en dacht dat dit een leuke kant en klare oplossing was.
http://www.breekpunt.nl/2020/07/homewizard-p1-meter/
Ik dacht dat ik enkel de P1 kabel van bv sossolutions moest inpluggen in mijn slimme meter en dan verbinden met mn raspberry pi waarop home assistant staat...
Ik heb dus nog een apparaat nodig?
Ik heb oplossingen gezien die rechtstreeks in een raspi zitten. Dus als deze daar ergens staat/hangt/ligt dan denk ik dat je rechtstreeks kan uitlezen op de raspi waar HA op staat. (denk ik he)skank schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:52:
[...]
Oh zal ik even lezen.
Ik dacht dat ik enkel de P1 kabel van bv sossolutions moest inpluggen in mijn slimme meter en dan verbinden met mn raspberry pi waarop home assistant staat...
Het zit inderdaad in je pad, ik heb een volledige url in mijn trash automation (die cast een plaatje):skank schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:50:
[...]
Ik zit ondertussen een stap verder.
Gezien in de logging stond dat de url van buitenaf bereikbaar moest zijn.
Vermoed ik dat dat ik een camera snapshot moet nemen
DAt heb ik nu, alleen toont de cast nog steeds de snapshot niet.
Vermoedelijk iets met mn pad
M'n camera entitiy:
code:
1 2 3 4 camera: - platform: generic name: Eufy Deurbel still_image_url: http://x.x.x.x:8082/eufy-security.0/T8210P00202830FE.jpg
Mn automation
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 - id: 'Deurbel_gedrukt' alias: Deurbel gedrukt description: 'Verwittiging iemand aan de voordeur' trigger: - entity_id: binary_sensor.deurbel_doorbell_pressed platform: state to: 'on' action: - service: camera.snapshot data_template: entity_id: camera.eufy_deurbel filename: "www/tmp/deurbel_snapshot.jpg" - delay: '00:00:01' - service: media_player.play_media data: entity_id: media_player.keuken media_content_type: "image" media_content_id: /local/www/tmp/deurbel_snapshot.jpg
Eenmaal het werkt wil ik nog dat de foto getoond wordt voor zeg maar 1 minuut ofzo, en dat hij dan terugkeert naar z'n oorspronkelijke staat, dus stopt met casten van die foto
maar zover ben ik nog niet
code:
1
| media_content_id: https://**mijn-ha-url-hier**:**poort**/local/icons/plasticpapier.png |
Let erop dat je bij jou de "www" uit de URL haalt: /local/www/tmp/deurbel_snapshot.jpg ("local" is dezelfde map als "www"). In mijn automation zie je ook hoe ik na 15min de cast weer uit zet trouwens.
[ Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 21-01-2021 11:57 ]
Ik zou bij medetweaker @iMars een P1 adapter kopen op basis van een ESP, deze wordt nota bene gevoed door de DSMR (versie 5 benodigd volgens mij) en spuugt netjes alle data naar mijn DSMR-reader VM (kan ook direct naar HA), zonder USB of andere moeilijke verlengkabeltjes, gewoon netjes via WiFiskank schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:21:
[...]
Is het zo simpel ja?
En deze activeren
Draait hier al maanden stabiel, top oplossing van @iMars
V&A aangeboden: P1 reader (WiFi & Ethernet) voor DSMR 2/3/4/5 aangeboden
Geen aandelen, vind het enkel een super oplossing
www.google.nl
Ok probeer ik deze middag, nu ff hond buiten laten en met hem nr de kapoperHmmbob schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:54:
[...]
Het zit inderdaad in je pad, ik heb een volledige url in mijn trash automation (die cast een plaatje):
code:
1 media_content_id: https://**mijn-ha-url-hier**:**poort**/local/icons/plasticpapier.png
Let erop dat je bij jou de "www" uit de URL haalt: /local/www/tmp/deurbel_snapshot.jpg ("local" is dezelfde map als "www"). In mijn automation zie je ook hoe ik na 15min de cast weer uit zet trouwens.
ik ga die ook in mn secrets plaatsen die url
het ipadres mag die van mn HA zijn toch? of moet dat een andere externe zijn?
Ik kijk ook ff nr jouw automation thx!
Vanmiddag bekijken ! thx voor de linkMisteRMeesteR schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:55:
[...]
Ik zou bij medetweaker @iMars een P1 adapter kopen op basis van een ESP, deze wordt nota bene gevoed door de DSMR (versie 5 benodigd volgens mij) en spuugt netjes alle data naar mijn DSMR-reader VM (kan ook direct naar HA), zonder USB of andere moeilijke verlengkabeltjes, gewoon netjes via WiFi
Ik heb n P1 kabel (gekeken welke op mijn meter paste) die zit in mn laptop. Daar draait Debian met HA, in HA heb ik de configuration.yaml aangepast met DSMR erinskank schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:52:
[...]
Oh zal ik even lezen.
YAML:
1
2
3
| - platform: dsmr port: /dev/serial/by-id/etc etc dsmr_version: 4 |
en de integratie De Slimme Meter toegevoegd. thats it. Metingen komen binnen en worden met Utility Meter verwerkt..
Het externe IP gaat sowieso werken, maar je kan proberen of het kan met het interne IP. geen idee of dat werkt eigenlijk....skank schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:59:
[...]
Ok probeer ik deze middag, nu ff hond buiten laten en met hem nr de kapoper
ik ga die ook in mn secrets plaatsen die url
het ipadres mag die van mn HA zijn toch? of moet dat een andere externe zijn?
Ik kijk ook ff nr jouw automation thx!
edit: bij nader inzien denk ik dat dat werkt, want ik herschrijf intern alle dns-verzoeken naar mijn HA ook naar mijn interne IP.
Anyway, ff proberen dus
[ Voor 14% gewijzigd door Hmmbob op 21-01-2021 12:07 ]
Net geprobeerd met interne ipHmmbob schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:06:
[...]
Het externe IP gaat sowieso werken, maar je kan proberen of het kan met het interne IP. geen idee of dat werkt eigenlijk....
edit: bij nader inzien denk ik dat dat werkt, want ik herschrijf intern alle dns-verzoeken naar mijn HA ook naar mijn interne IP.
Anyway, ff proberen dus
media_content_id: x.x.x.X:8123/local/tmp/deurbel_snapshot.jpg
Maar helaas niet dus.
Dus even externe url proberen en daar weet ik niet goed wat in te vullen
Ik werk met nabu casa
Bij instellingen -> algemeen: daar is mijn externe url niet ingevuld, mijn interne wel
Als ik kijk bij nabu casa cloud heb ik een https adres

Maar dat lijkt ook niet te werken
En je weet zeker dat 'www/tmp/deurbel_snapshot.jpg" wel juist aangemaakt wordt?skank schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:14:
[...]
Net geprobeerd met interne ip
media_content_id: x.x.x.X:8123/local/tmp/deurbel_snapshot.jpg
Maar helaas niet dus.
Dus even externe url proberen en daar weet ik niet goed wat in te vullen
Ik werk met nabu casa
Bij instellingen -> algemeen: daar is mijn externe url niet ingevuld, mijn interne wel
Als ik kijk bij nabu casa cloud heb ik een https adres [Afbeelding]
Maar dat lijkt ook niet te werken
Anders gezegd: kan je nu in je browser wel het plaatje openen als je naar https://{{mega-lange-nabu-casa-url:poort}}/local/tmp/deurbel_snapshot.jpg gaat in je browser?
Ja die wordt juist aangemaakt.. ik zie hem exact zo staan in die mapHmmbob schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:26:
[...]
En je weet zeker dat 'www/tmp/deurbel_snapshot.jpg" wel juist aangemaakt wordt?
Anders gezegd: kan je nu in je browser wel het plaatje openen als je naar https://{{mega-lange-nabu-casa-url:poort}}/local/tmp/deurbel_snapshot.jpg gaat in je browser?
Als ik deze url
https:/blablablabla.ui.nabu.casa/local/tmp/deurbel_snapshot.jpg
in mn browser zet, dan kom ik inderdaad op het plaatje uit.
Roep ik de service aan met die url erin, dan blijft het cast icoontje staan op de hub zonder jpg
Ik heb een Youless waar ik dat mee doe omdat die toch al in de meterkast hing, daarnaast heb ik ook een P1 kabel env olgens mij moet het daar ook mee kunnen.preve schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:52:
Dan kan hij er niet goed bij, let er bij een chromecast ook op dat hij de DNS van Google gebruikt om zijn ip adres te vinden, heb je dus iets van ha.mijnhuis.nl met een publiek ip adres in de DNS staan omdat je een echt domein gebruikt dan zal hij het plaatje ophalen van http://x.213.45.68/local/tmp/deurbel_snapshot.jpg.skank schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:33:
[...]
Ja die wordt juist aangemaakt.. ik zie hem exact zo staan in die map
Als ik deze url
https:/blablablabla.ui.nabu.casa/local/tmp/deurbel_snapshot.jpg
in mn browser zet, dan kom ik inderdaad op het plaatje uit.
Roep ik de service aan met die url erin, dan blijft het cast icoontje staan op de hub zonder jpg
Vanaf een intern netwerk je publieke ip adres aanroepen gaat vaak niet (afhankelijk van modem)
Om deze reden heb ik de DNS van Google geblokkeerd op mijn firewall. De Google devices mogen dus niet bij de google DNS waardoor ze terug vallen op de interne DNS server en daar staat. ha.mijnhuis.nl -> 192.168.1.x
Daarnaast heb ik gemerkt dat ze graag HTTP of HTTPS doen, maar zeker geen HTTPS met een verlopen of ongeldig certificaat
Probeer eens https://i.redd.it/3rdhf9r60oc61.png te casten naar je device
[ Voor 3% gewijzigd door raymonvdm op 21-01-2021 13:45 ]
ok daar ben je mij kwijtraymonvdm schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:43:
[...]
Dan kan hij er niet goed bij, let er bij een chromecast ook op dat hij de DNS van Google gebruikt om zijn ip adres te vinden, heb je dus iets van ha.mijnhuis.nl met een publiek ip adres in de DNS staan omdat je een echt domein gebruikt dan zal hij het plaatje ophalen van http://x.213.45.68/local/tmp/deurbel_snapshot.jpg.
Vanaf een intern netwerk je publieke ip adres aanroepen gaat vaak niet (afhankelijk van modem)
Om deze reden heb ik de DNS van Google geblokkeerd op mijn firewall. De Google devices mogen dus niet bij de google DNS waardoor ze terug vallen op de interne DNS server en daar staat. ha.mijnhuis.nl -> 192.168.1.x
Daarnaast heb ik gemerkt dat ze graag HTTP of HTTPS doen, maar zeker geen HTTPS met een verlopen of ongeldig certificaat
Probeer eens https://i.redd.it/3rdhf9r60oc61.png te casten naar je device
Waarom lukt het dan wel om op de hub audio bestanden af te spelen van dezelfde locatie?
Niet onder www maar onder tts
Het zou wel weer een systeem in mijn meterkast overbodig maken voor de P1 kabelMisteRMeesteR schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:55:
[...]
Ik zou bij medetweaker @iMars een P1 adapter kopen op basis van een ESP, deze wordt nota bene gevoed door de DSMR (versie 5 benodigd volgens mij) en spuugt netjes alle data naar mijn DSMR-reader VM (kan ook direct naar HA), zonder USB of andere moeilijke verlengkabeltjes, gewoon netjes via WiFi
Probeer vooral Chromecast niet te begrijpenskank schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:47:
[...]
ok daar ben je mij kwijt
Waarom lukt het dan wel om op de hub audio bestanden af te spelen van dezelfde locatie?
Niet onder www maar onder tts
Mijn action is als volgt
code:
1
2
3
4
5
6
| service: media_player.play_media data: entity_id: media_player.babbelscherm media_content_id: 'https://ha.domein.nl:8181/local/tmp/voordeur.jpg' media_content_type: image/jpg entity_id: media_player.babbelscherm |
met een delay van 60 en daarna
code:
1
2
3
| service: media_player.turn_off data: {} entity_id: media_player.babbelscherm |
NOTE: Bij de trial and error had ik ook het probleem dat de chromecast slechts 1 keer werkte en daarna bleef hangen en niet meer van zijn klok kwam, stuurde ik dan iets anders (mp4) dan werkte het weer 1 keer
[ Voor 10% gewijzigd door raymonvdm op 21-01-2021 13:59 ]
Het is een stuk compacter, maar qua prijs vergelijkbaar met een simpele RPI.raymonvdm schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:49:
[...]
Het zou wel weer een systeem in mijn meterkast overbodig maken voor de P1 kabel
In mijn meterkast hing al een RPI2 met PiHole en DHCP, dus daar heb ik gewoon de P1 kabel ingevrot.
Ik gebruik overigens DSMR Reader vanwege de vele andere mogelijkheden.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Ik gebruik dus ook DSMR reader met de client op een EEEpc (30watt) want die hing er toevallig al. Ding doet ook nog ser2net voor mn rfxcom interface.Mars Warrior schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:54:
[...]
Het is een stuk compacter, maar qua prijs vergelijkbaar met een simpele RPI.
In mijn meterkast hing al een RPI2 met PiHole en DHCP, dus daar heb ik gewoon de P1 kabel ingevrot.
Ik gebruik overigens DSMR Reader vanwege de vele andere mogelijkheden.
En de DSMR reader zelf op mn HA machine (MacMini) dus eventueel kan een Pi goedkoper zijn, maar ik ben bang dat DSMR niet lief is voor SD kaartjes
Het lukt !!!!!!!!!!!!raymonvdm schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:53:
[...]
Probeer vooral Chromecast niet te begrijpenik deel vooral mijn ervaringen en oplossing. Als het plaatje van reddit het wel doet ligt het aan je eigen source, als die het niet doet ligt het aan de manier waarop je je automation uitvoert (typo)
Mijn action is als volgt
code:
1 2 3 4 5 6 service: media_player.play_media data: entity_id: media_player.babbelscherm media_content_id: 'https://ha.domein.nl:8181/local/tmp/voordeur.jpg' media_content_type: image/jpg entity_id: media_player.babbelscherm
code:
1 2 3 service: media_player.turn_off data: {} entity_id: media_player.babbelscherm
ik had als media_content_type enkel image staan, nu gewijzigd in image/jpg en het werkt
toch nog es proberen met de interne url nu
Super bedankt allen !
Het lukt !!!!!!!!!!!!raymonvdm schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:53:
[...]
Probeer vooral Chromecast niet te begrijpenik deel vooral mijn ervaringen en oplossing. Als het plaatje van reddit het wel doet ligt het aan je eigen source, als die het niet doet ligt het aan de manier waarop je je automation uitvoert (typo)
Mijn action is als volgt
code:
1 2 3 4 5 6 service: media_player.play_media data: entity_id: media_player.babbelscherm media_content_id: 'https://ha.domein.nl:8181/local/tmp/voordeur.jpg' media_content_type: image/jpg entity_id: media_player.babbelscherm
code:
1 2 3 service: media_player.turn_off data: {} entity_id: media_player.babbelscherm
ik had als media_content_type enkel image staan, nu gewijzigd in image/jpg en het werkt
toch nog es proberen met de interne url nu
Super bedankt allen !
^^^
| | |
Daarom zitten we hier toch ook :-)
| | |
Daarom zitten we hier toch ook :-)
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.