Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 101 Laatste
Acties:
  • 467.889 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 07:58

Rianata

Have you played Atari today?

coendeurloo schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:01:
Beste Tweakers,

Ik heb sinds kort een ODROID N2+ waar Coreelec op draait als mediacentre. Is het mogelijk om HomeAssistant hier gewoon naast te installeren? En zo ja, welke guide zou ik dan moeten volgen? Ik heb ook de ConBee II usb stick voor de Zigbee connectie.
Heb je een goede reden om deze twee te willen combineren? Een HA installatie krijgt op een gegeven moment wel een status van een essentieel onderdeel van je huis. Die wil je dan niet in gevaar brengen / onstabiel laten worden a.g.v. zaken die door een media server kunnen ontstaan.

Uiteraard kan het, ik vermoed dat een supervised installatie dan het meest voor de hand ligt.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coendeurloo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 11:27
Rianata schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:13:
[...]

Heb je een goede reden om deze twee te willen combineren? Een HA installatie krijgt op een gegeven moment wel een status van een essentieel onderdeel van je huis. Die wil je dan niet in gevaar brengen / onstabiel laten worden a.g.v. zaken die door een media server kunnen ontstaan.

Uiteraard kan het, ik vermoed dat een supervised installatie dan het meest voor de hand ligt.
De reden is dat ik heb begrepen dat de N2+ een prima apparaat is voor beide systemen, en ik zodoende geen reden zie om 2 aparte apparaten hier voor te hebben. Mijn mediacentre staat sowieso altijd aan.

Ik had deze guide al gevonden, maar dan lijkt er geen toegang tot de USB te zijn, en dat is wel echt essentieel in mijn geval. Wat zouden jullie aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:48
@coendeurloo Als je genoegen neemt met alleen core kan je het er zo in Docker naast zetten. Maar mis je wel addons en snapshots. Anders zal je de boel moeten virtualiseren maar zou ik dat ook voor je huidige mediacenter doen. Of hier echt een kant en klare handleiding voor is weet ik niet. Aan de andere kant lijkt me dat ook niet heel nuttig aangezien je voor onderhoud het systeem ook zult moeten snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coendeurloo
Septillion schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:20:
@coendeurloo Als je genoegen neemt met alleen core kan je het er zo in Docker naast zetten. Maar mis je wel addons en snapshots. Anders zal je de boel moeten virtualiseren maar zou ik dat ook voor je huidige mediacenter doen. Of hier echt een kant en klare handleiding voor is weet ik niet. Aan de andere kant lijkt me dat ook niet heel nuttig aangezien je voor onderhoud het systeem ook zult moeten snappen.
Supervised is dan juist de beste optie toch? Ik weet niet precies wat de addons toevoegen, maar het idee is wel om allerlei verschillende apparaten te combineren (ikea, xiaomi, etc), maar ook weer niet super veel of heel complex. Zou een simpele dedicated Raspberry Pi dan misschien beter zijn voor mij? En werkt dat wel 'out of the box' met de Conbee II?

Ik had wel verwacht dat er meer mensen zouden zijn die een mediacentre met home assistant zouden combineren, het klinkt voor mij heel logisch. Maar dat valt vies tegen dan helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Laatst online: 15-09 07:58

Rianata

Have you played Atari today?

@coendeurloo HA heeft zelf een media bibliotheek in zich :-)

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coendeurloo
Rianata schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:28:
@coendeurloo HA heeft zelf een media bibliotheek in zich :-)
Haha ja okee, maar vast niet zo gepimpt als mijn Coreelec Kodi setup met Sonarr, Radarr etc ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@coendeurloo Supervised kan je alleen unsupported draaien. Daar je niet aan de regel "The operating system is dedicated to running Home Assistant Supervised" kan voldoen. Die route zou ik zelf dus niet gaan. Dat geef je dus nog de optie om alleen Core te draaien (dus addon- en snapshot-loos) of alles virtueel.

Qua addons draai ik bijvoorbeeld Zigbee2MQTT en Mosquitto maar ook NGINX, DuckDNS, InfluxDB, Grafana etc. Tuurlijk, die kan je ook handmatig installeren maar als addon maakt installeren en onderhouden gewoon makkelijk. Net als de snapshot functie. Als je handig met die zaken bent kan je het ook los doen maar als je dat bent verwacht ik de vraag dan weer niet... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coendeurloo
Septillion schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:35:
@coendeurloo Supervised kan je alleen unsupported draaien. Daar je niet aan de regel "The operating system is dedicated to running Home Assistant Supervised" kan voldoen. Die route zou ik zelf dus niet gaan. Dat geef je dus nog de optie om alleen Core te draaien (dus addon- en snapshot-loos) of alles virtueel.

Qua addons draai ik bijvoorbeeld Zigbee2MQTT en Mosquitto maar ook NGINX, DuckDNS, InfluxDB, Grafana etc. Tuurlijk, die kan je ook handmatig installeren maar als addon maakt installeren en onderhouden gewoon makkelijk. Net als de snapshot functie. Als je handig met die zaken bent kan je het ook los doen maar als je dat bent verwacht ik de vraag dan weer niet... :+
In de openingspost van dit topic staat bij de beschrijving van Supervised: "Hierbij heb je dus alle voordelen van het all-in-one systeem (zoals de Supervisor en add-ons) zonder dat je een systeem enkel en alleen voor Home Assistant moet gebruiken.", dit klinkt toch precies als wat ik wil, het systeem wil ik niet enkel en alleen voor HA gebruiken, maar ook als mediacentre.

En handig...tsja ik kan vooral erg goed guides volgen ;) Ik ben al erg lang op die manier met linux bezig maar echt zelf dingen verzinnen als oplossing lukt me meestal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:08
nvm, spuit 11... weer niet een pagina verder gekeken.....

[ Voor 89% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 17-01-2021 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@coendeurloo De post is daar op zich niet fout maar wel onvolledig. Ja, je kan het zo installeren. Maar officieel ben je volledig aan jezelf overgelaten qua ondersteuning omdat als je er dus nog iets anders dan HA op hebt draaien het een unsupported install is. Zie requirments. Sommige trekken zich hier niets van aan en het hoeft op zich ook geen problemen op te leveren. Je mag daarna alleen niet zeuren als er iets omvalt ;)

@Hmmbob Linkje misschien handige toevoeging om toe te voegen aan de post?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
maartend schreef op zondag 17 januari 2021 @ 10:46:
Ok.

Voor mijn duidelijkheid.

Ik draai supervised nog steeds op Ubuntu, dat geeft dus steeds issues met updates.
Probleem is, het draait fijn en heb niet veel tijd.
Tevens draait er zigbee2mqtt op.

Is het nu werkelijk waar zo makkelijk om over te stappen naar Debian; beckup maken vanut HA, deze opslaan op hdd voor de zekerheid, Debian installeren en dan HA Supervised en dan de back-up binnen trekken?

Of moet ik mijn Z2M weer opnieuw installeren, en alle devices pairen?

Wqant als het echt enkel overzetten is, be ik zo klaar en kan het wel even ussendoor. En anders m oet ik er mee wachten tot ik echt even tijd heb,
Ik draai gewoon onder Ubuntu maar dan met virtenv omdat ik deze installatie methode ooit gevonden heb in een howto, updaten gaat tot nu toe nog altijd prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coendeurloo
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:47:
nvm, spuit 11... weer niet een pagina verder gekeken.....
Ja, dat zei ik in deze post al ;)

Update: nevermind :)

[ Voor 3% gewijzigd door coendeurloo op 17-01-2021 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 01:44:
[...]

Wat kostte die pcb's? ik kan nergens een prijs vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9PCjajRZPn2dvhD1XSh28LrQK4I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xcPt1zECxZvSRi08ubMQG6cS.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door raymonvdm op 17-01-2021 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:59
raymonvdm schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:54:
[...]

Ik draai gewoon onder Ubuntu maar dan met virtenv omdat ik deze installatie methode ooit gevonden heb in een howto, updaten gaat tot nu toe nog altijd prima.
Ook dan zou ik een neiuwe installatie moeten doen, kan ik net zo goed over naar Debian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:09

Gotiniens

Fairly odd Tim

Septillion schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:45:
@Gotiniens HA ondersteund alleen jinja voor het genereren van de invulling van een object. Niet om de hele config te genereren.
Jammer, dat zou het eea een stuk makkelijker maken, ik zal ook eens kijken naar yaml anchors om templates achtigen te maken
Geen ervaring met de Harmony Hub, maar waarom allemaal losse switches maken? Ik zou zelf gewoon een input_select maken en deze met een automation koppelen aan de Hamony modes.
Ik zie op het internet het veel mensen op deze manier doen. Dus nam aan dat het de juiste is ;) Ik zal ook eens naar een input_select kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dxta
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

dxta

Moo!

sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:07:
[...]

@dxta , @feenstn

Ik heb eens naar mijn systeem logs gekeken en ik zie onderstaande, ieder uur:
code:
1
2
3
4
Jan 04 03:03:30 homeassistant NetworkManager[230]: <info>  [1609725810.1850] dhcp4 (enp0s3): state changed bound -> bound
Jan 04 03:03:30 homeassistant systemd[1]: Starting Network Manager Script Dispatcher Service...
Jan 04 03:03:30 homeassistant systemd[1]: Started Network Manager Script Dispatcher Service.
Jan 04 03:03:39 homeassistant systemd[1]: NetworkManager-dispatcher.service: Succeeded.

en dan dit (homeassistant heeft GEEN internet toegang bij mij):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Jan 04 03:05:44 homeassistant 8c29cddd8290[267]: 21-01-04 02:05:44 WARNING (MainThread) [supervisor.jobs] 'Updater.fetch_data' blocked from e>
Jan 04 03:05:44 homeassistant hassos-supervisor[754]: 21-01-04 02:05:44 WARNING (MainThread) [supervisor.jobs] 'Updater.fetch_data' blocked f>

[...]

Jan 04 05:05:45 homeassistant 8c29cddd8290[267]: 21-01-04 04:05:45 WARNING (MainThread) [supervisor.jobs] 'GitRepo.pull' blocked from executi>
Jan 04 05:05:45 homeassistant hassos-supervisor[754]: 21-01-04 04:05:45 WARNING (MainThread) [supervisor.jobs] 'GitRepo.pull' blocked from ex>
Jan 04 05:05:45 homeassistant 8c29cddd8290[267]: 21-01-04 04:05:45 ERROR (MainThread) [asyncio] Task exception was never retrieved
Jan 04 05:05:45 homeassistant 8c29cddd8290[267]: future: <Task finished name='Task-625946' coro=<Repository.update() done, defined at /usr/sr>
Jan 04 05:05:45 homeassistant 8c29cddd8290[267]: Traceback (most recent call last):
Jan 04 05:05:45 homeassistant 8c29cddd8290[267]:   File "/usr/src/supervisor/supervisor/store/repository.py", line 105, in update
Jan 04 05:05:45 homeassistant 8c29cddd8290[267]:     await self.git.pull()
Jan 04 05:05:45 homeassistant 8c29cddd8290[267]:   File "/usr/src/supervisor/supervisor/jobs/decorator.py", line 57, in wrapper
Jan 04 05:05:45 homeassistant 8c29cddd8290[267]:     raise self.on_condition()
Jan 04 05:05:45 homeassistant 8c29cddd8290[267]: supervisor.exceptions.StoreJobError

[...]

Jan 04 03:39:08 homeassistant hassos-supervisor[754]: 21-01-04 02:39:08 INFO (MainThread) [supervisor.host.info] Updating local host informat>
Jan 04 03:39:08 homeassistant systemd[1]: Starting Hostname Service...
Jan 04 03:39:08 homeassistant systemd[1]: Started Hostname Service.

dus:
- om 3:03 werd Network manager Dispatcher script gestart
- HA updater probeert wat (HA heeft geen internet toegang bij mij)
- De supervisor probeert wat repo's te updaten (waarschijnlijk een add-on repo)
- HA herstart/ververst wat systeem info
- en probeert HA iedere 3min contact te leggen met version.home-assistant.io (phone home / update)

niet heel veel echt spannends dus maar er gebeurt wel wat ieder uur. Toch interessant om eens die systeem logs buiten de HA logs te pakken te krijgen. Ook als je nu die logs opzoekt zou je nog wat terug moeten vinden van een paar dagen geleden. Als je de sd in je pc doet staan de systeemlogs in de 256mb partitie (heeft geen naam bij mij) en dan in de map /var/log. Het zijn geen text file dus je kan ze niet in een text editor openen maar moet ze met `journalctl --file=filename` bekijken .

btw, omdat HA het zo tof vind alles moeilijk te maken, en bitchy is met ondersteuning, is het het beste om ook zoiezo ook daar de vraag te stellen. Wie weet hebben zelfs direct een oplossing.
Vannacht na 2:00 was het weer raak: geen verbinding meer met Home Assistant. Het gebeurt dus consistent op de zondagnacht naar maandagochtend.
@feenstn en @sjorsjuhmaniac hoe ging het bij jullie vanochtend? Draait alles nog?

Local IP werkt niet, internal URL werkt niet, external URL werkt niet, SSH werkt niet.
Internet zelf wel gewoon online, NAS en Tado volledig online. Ik kan de Rasperry Pi overigens wel pingen.

Automatic snapshots staan uit. Purge is eens in de 3 dagen, dus is ook geen logische oorzaak.

Enig idee of er misschien speciale scriptjes binnen HA draaien op zondagnacht die dit veroorzaken?

Omelette du fromage!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 12:49
dxta schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:58:
[...]

Vannacht na 2:00 was het weer raak: geen verbinding meer met Home Assistant. Het gebeurt dus consistent op de zondagnacht naar maandagochtend.
@feenstn en @sjorsjuhmaniac hoe ging het bij jullie vanochtend? Draait alles nog?

Local IP werkt niet, internal URL werkt niet, external URL werkt niet, SSH werkt niet.
Internet zelf wel gewoon online, NAS en Tado volledig online.

Automatic snapshots staan uit. Purge is eens in de 3 dagen, dus is ook geen logische oorzaak.

Enig idee of er misschien speciale scriptjes binnen HA draaien op zondagnacht die dit veroorzaken?
Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar ik heb elke nacht om 2 uur een warning en error van een Chromecast, ik heb nooit begrepen waarom.
Logger: pychromecast.socket_client
Source: /usr/local/lib/python3.8/site-packages/pychromecast/socket_client.py:666
First occurred: 17 januari 2021 2:00:17 (2 occurrences)
Last logged: 2:00:13

[LG Soundbar(192.168.bla.119):8009] Heartbeat timeout, resetting connection

Logger: pychromecast.socket_client
Source: /usr/local/lib/python3.8/site-packages/pychromecast/socket_client.py:411
First occurred: 17 januari 2021 2:00:47 (2 occurrences)
Last logged: 2:00:43

[LG Soundbar(192.168.bla.119):8009] Failed to connect to service LG-SL10-ThinQ-Soundb-blablabla._googlecast._tcp.local., retrying in 5.0s

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan ook zijn omdat Chromecasts/Google Homes iedere nacht rebooten.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 09:45
Iemand die toevallig ziet wat hier mis kan gaan?
- betreft een Hue motion sensor aangesloten via ZHA.

De lamp blijft echter niet aan indien er nog steeds motion is op de plek. Maar gaat ook niet direct weer aan als hij uit ging.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: Kledingkast lights on
description: ''
trigger:
  - device_id: 763c71d6bf445d574c555d7d825c7cfe
    domain: binary_sensor
    entity_id: binary_sensor.philips_ms_masterkleding_occupancy
    platform: device
    type: motion
condition: []
action:
  - service: light.turn_on
    data:
      brightness_pct: 65
    entity_id: light.kledingkast
  - delay: '00:01:15'
  - service: light.turn_off
    data: {}
mode: restart

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Laatst online: 21:14
Hmmbob schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:53:
Ik zie niet per se iets fouts. Misschien single quotes IPV double quotes?

Dit is zoals ik het opgelost heb :
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
##########################
## Set theme
##########################
- id: set_theme
  alias: "System: Set theme"
  initial_state: true
  trigger:
    - platform: homeassistant
      event: start
    - platform: state
      entity_id: sun.sun
      to: above_horizon
    - platform: state
      entity_id: sun.sun
      to: below_horizon
  action:
    - choose:
        - conditions: "{{ is_state('sun.sun', 'below_horizon')}}"
          sequence:
            - service: frontend.set_theme
              data:
                name: "Hmmbob Google Dark Theme"
      default:
        - service: frontend.set_theme
          data:
            name: "Hmmbob Google Light Theme"
Ook geprobeerd. Werkt niet.
JayOne schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:09:
[...]

Ten opzichte van die van mij heb je alleen bij name iets afwijkends:

YAML:
1
      name: |-

in plaats van

YAML:
1
      name: >-

Maar weet niet of dat iets uitmaakt.
Dit past zich zo van zelf aan nadat ik de automatisatie opsla. Zowel als ik hem via automations.yaml toevoeg of via GUI.
Ik heb ook allerlei varianten geprobeerd, namen met/zonder hoofdletters, single/double quotes. Niets werkt.

Ik geef het hierbij maar op en ga maar even verder met de rest van mijn set-up. Heel erg bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:22
water_escape schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:54:

De lamp blijft echter niet aan indien er nog steeds motion is op de plek. Maar gaat ook niet direct weer aan als hij uit ging.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
trigger:
action:
    data:
Blijft die motion sensor niet "on" voor een bepaalde tijd na beweging? Je kan eens naar de history van de automation kijken of die wel vaker triggert. Ben niet bekend met ZHA maar als het deconz was zou ik aanraden om eens naar de events te luisteren wanneer je beweegt voor de motion sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenwar
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-09 22:13
Ik vroeg me af of iemand een ideetje heeft. Ik zoek een manier om in een lovelace-kaart een event te zetten.

Onderaan m'n post heb ik m'n automation. De automation reageert op m'n zigbee-schakelaar. Knop 1 en 3 zetten het licht aan, knoppen 2 en 4 zet het licht uit, enz. enz. enz.)
Voordat de lichten daadwerkelijk aan gaan, wordt er eerst gekeken op welke helderheid en kleurtemperatuur de lichten aan moeten komen. (deze waarden worden gedurende de dag aangepast en verschillen per kamer - 's nachts worden de lichten heel erg zwak en warm ingeschakeld, overdag fel en koel en een zwik stappen daartussen)

Nou wil ik graag een paar lovelace kaarten maken die onderstaande automation afvuren. Idealiter kan ik gewoon een deconz_event afvuren met de knop-naam en de event_data van de betreffende knop. Ik ben echter tot de conclusie gekomen dat ik vanuit een tap_action geen event kan afvuren. (iets wat ik wel kan vanuit een automation). Althans. Als dit mogelijk is ben ik het niet tegengekomen.

Ik ben op zoek naar iets 'schoners' dan een event afvangen als de lampen aan gaan, dat hij ze dan zelf op de juiste helderheid zet.

Idealiter wil ik onderstaande action achter een tap_action kunnen zetten:
YAML:
1
2
3
4
5
action:
  - event: deconz_event
    event_data:
      id: mini_wandschakelaar
      event: 2002

M'n automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
- id: 'mini_lampen'
  alias: 'Mini lampen'
  initial_state: 'on'
  mode: 'restart'
  variables:
    kleurtemperatuur: >
      {{ state_attr('variable.verlichting_mini_waarden', 'doelkleurtemperatuur') | int }}
    helderheid: >
      {{ state_attr('variable.verlichting_mini_waarden', 'doelhelderheid') | int }}
  trigger:
    platform: event
    event_type: deconz_event
    event_data:
  action:
    - choose:
      # Lampen aan
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: "{{ trigger.event.data.event in ( 1002, 3002 ) }}"
        sequence:
          - service: deconz.configure
            data_template:
              entity: light.mini_lampen
              field: "/action"
              data: {"on": true, "bri": "{{ helderheid }}", "ct": "{{ kleurtemperatuur }}"}
      # Feller
      - conditions:
            value_template: "{{ trigger.event.data.event in ( 1001, 3001 ) }}"
        sequence:
            data:
              data: {"bri_inc":254, "transitiontime":50}
      # Dimmen
      - conditions:
            value_template: "{{ trigger.event.data.event in ( 2001, 4001 ) }}"
        sequence:
            data:
              data: {"bri_inc":-254, "transitiontime":50}
      # Stop feller/dimmen
      - conditions:
            value_template:  "{{ trigger.event.data.event in ( 1003, 2003, 3003, 4003 ) }}"
        sequence:
            data:
              data: {"bri_inc":0}
      # Uit
      - conditions:
            value_template: "{{ trigger.event.data.event in ( 2002, 4002 ) }}"
        sequence:
            data_template:
              data: {"on": false}

En voordat er vragen komen:
Ik gebruik deconz.configure ipv light.turn_on omdat dit een vloeiender resultaat geeft
Ik zet eerst 'variables' bovenin, omdat de deconz.configure.data over de gier gaat van m'n 'komma' in m'n state_attr.

Neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drice
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 17:48

drice

Loading...

Lijkt me een beetje een omslachtige manier om een deconz_event na te bootsen. Waarom giet je de actions niet in een script en roep je die aan vanuit lovelace en je automation.

Did you know that IF is a middle word in life. "Ja maar wie ben ik om aan mezelf te twijfelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
trigger:
action:
    data:
Voor Hue weet ik het niet maar voor de Tradfri is de tijd voor herdetectie (en lamp uit doen) 3 minuten dus de lamp korter dan 3 minuten laten branden heeft dan geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@water_escape Zoals anderen ook al zeggen hebben de meeste sensoren een (belabberde) timeout waarin ze geen beweging melden. De tijd daarvan en hoe ze met retriggering omgaan verschilt per sensor.

Daarnaast, ook al zou dat voor jou sensor minder van belangrijk zijn bouw je zelf ook nog een timeout in met als gevolg dat als de sensor na 1 minuut weer zou retriggeren je dit niet ziet omdat je nog in de delay zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riessie85
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-09 09:38
@water_escape Ik heb voor motion on en off aparte automations gemaakt. Misschien dat het zo bij jou ook werkt. De lamp blijft aan als zolang er beweging wordt gedetecteerd. Bij geen beweging gaat ie na een minuut weer uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: Walk-in closet - Motion on
trigger:
  - type: turned_on
    device_id: 293a6dc3402f1fb8710f6b391960df5b
    entity_id: binary_sensor.ms_walkin_closet_sensor
action:
  - type: turn_on
    device_id: a482bc34f410660d3f8e1a708d434c14
    entity_id: switch.pp_walkincloset_switch_2
    domain: switch
mode: single

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: Walk-in closet - Motion off
trigger:
  - type: turned_off
    for:
      hours: 0
      minutes: 1
      seconds: 0
action:
  - type: turn_off

[ Voor 5% gewijzigd door Riessie85 op 18-01-2021 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feenstn
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-03-2024
[...]

Internet zelf wel gewoon online, NAS en Tado volledig online. Ik kan de Rasperry Pi overigens wel pingen.

Ik heb sinds vorige week (dus nu 2 zondagen op rij) het probleem niet meer *O* .
Maar een echte reden kan ik niet noemen...
Ik heb een nieuw SD kaartje gebruikt (zodat ik op de oude kon rotzooien met de systems logs - zonder reultaat helaas)
Ik heb geupdate naar de laatste versie van zowel core als supervisor
en in beide weken heb ik de RPI een of meerdere keren herstart, zodat deze (nog) niet een volledige week online was.

Dus beetje lastig om de echte reden re achterhalen. Als je de laatste versies draait van HA (cora+supervisor) zou ik wellicht proberen een ander SD kaartje te gebruiken.
Ik heb gewoon de laatste snapshot teruggezet, dus half uurtje werk.

Ik heb trouwens op het HA forum de vraag ook gesteld, echter geen enkele reactie.... kan dus beter hier je vragen stellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Septillion schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:11:
@water_escape Zoals anderen ook al zeggen hebben de meeste sensoren een (belabberde) timeout waarin ze geen beweging melden. De tijd daarvan en hoe ze met retriggering omgaan verschilt per sensor.

Daarnaast, ook al zou dat voor jou sensor minder van belangrijk zijn bouw je zelf ook nog een timeout in met als gevolg dat als de sensor na 1 minuut weer zou retriggeren je dit niet ziet omdat je nog in de delay zit.
Hoe bedoel je dit?
De delay is toch dat hij na x tijd weer uit moet? Maar als er motion gezien wordt die 1 minuut dus weer herstart?

weet niet of ik het goed kan omschrijven maar:
- als ik binnen de minuut weg ben en hij schakelt dus uit, en ik loop er dan weer heen gaat hij wel aan.
- wanneer hij uitgaat, dus ik ben langer dan een minuut bezig daar, en ik blijf bewegen, gaat hij niet aan.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Riessie85 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:18:
@water_escape Ik heb voor motion on en off aparte automations gemaakt. Misschien dat het zo bij jou ook werkt. De lamp blijft aan als zolang er beweging wordt gedetecteerd. Bij geen beweging gaat ie na een minuut weer uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: Walk-in closet - Motion on
trigger:
  - type: turned_on
action:
  - type: turn_on

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: Walk-in closet - Motion off
trigger:
  - type: turned_off
    for:
      minutes: 1
      seconds: 0
action:
  - type: turn_off
Is het niet vreemd om hier 2 automations voor te hebben? Is dit niet iets heel simpels en kan dus zo compact mogelijk?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:20
Ik heb er ook twee.
Beweging > Aan. Uitsturen gaat na een periode van géén motion.
Mijn Ikea sensor geeft teminste 60 seconden 'motion' door.

Je kunt het misschien met één automation af, maar dan zul je wel na moeten denken over hoe je wil omgaan met een nieuwe trigger als de vorige nog loopt (door je delay).
Ik denk dat je in dat geval de oude wil afbreken en de nieuwe wil starten en opnieuw 1min15sec wil wachten.

Waarschijnlijk triggert de sensor nu wel een tweede keer, na die minuut, maar omdat je automation nog loopt wordt er niet nog een nieuwe gestart. De eerste run zet vervolgens het licht uit na de delay.
Daar zou je een waarschuwing van moeten zien in je logs.

Running modes, nieuw sinds 0.113:
https://www.home-assistant.io/blog/2020/07/22/release-113/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
trigger:
action:
    data:
Voor dergelijke scenario's kun je beter twee automatiseringen maken. Eén voor het inschakelen van de lampen bij beweging en één wanneer er gedurende bijvoorbeeld 5 minuten geen beweging is (state trigger met for conditie) om de lamp weer uit te schakelen. De 5 minuten is wel afhankelijk van het tijdsframe dat de sensor standaard nodig heeft voordat ie weer motion kan detecteren.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
RudolfR schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:39:
Ik heb er ook twee.
Beweging > Aan. Uitsturen gaat na een periode van géén motion.
Mijn Ikea sensor geeft teminste 60 seconden 'motion' door.

Je kunt het misschien met één automation af, maar dan zul je wel na moeten denken over hoe je wil omgaan met een nieuwe trigger als de vorige nog loopt (door je delay).
Ik denk dat je in dat geval de oude wil afbreken en de nieuwe wil starten en opnieuw 1min15sec wil wachten.

Waarschijnlijk triggert de sensor nu wel een tweede keer, na die minuut, maar omdat je automation nog loopt wordt er niet nog een nieuwe gestart. De eerste run zet vervolgens het licht uit na de delay.
Daar zou je een waarschuwing van moeten zien in je logs.

Running modes, nieuw sinds 0.113:
https://www.home-assistant.io/blog/2020/07/22/release-113/
Doet mijn optie "restart" dit dan niet? Ik was in de veronderstelling dat restart de automation dus opnieuw start = omdat er beweging is de minuut weer opnieuw in gaat.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Laatst online: 20:56
Koepert schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 19:16:
Crap. Update naar .3 heeft mn supervised weer ns naar unprivileged gezet.. binnenkort toch echt maar eens tijd maken om mn hardware om te bouwen naar Proxmox. Elke update hopen dat dit niet hoeft is ook weinig lol

[ / lief dagboek ]
T kan ook nooit eens makkelijk.. Heb mn device voorzien van Proxmox, maar de cpu heeft geen Virt-t support, het lijkt dat daardoor de VM ook niet start.. of in elk geval nogal moeite heeft. De migratie is inmiddels al n uur onderweg :P

Wellicht dan toch straks maar Debian en dan door...

T is n kwestie van geduld!!

Maar dit is absurd.. al ruim 1 uur in "Preparing" status.. K denk dat ik zo maar voor Debian ga..

[ Voor 13% gewijzigd door Koepert op 18-01-2021 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:20
Excuus, daar heb ik overheen gekeken. Dat is wel zoals ik denk dat Restart zou moeten werken, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenwar
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-09 22:13
Ik heb ondertussen zelf een tussenoplossing gevonden. Mocht er iemand wat aan hebben:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
verstuur_deconz_trigger:
  description: "Verstuur deconz trigger"
  fields:
    versturende_id:
      description: 'De ID van het apparaat dat de trigger verstuurd'
      example: 'mini_wandschakelaar'
    gebeurtenis:
      description: 'Het event-nummer van de gebeurtenis'
      example: '2002'
  sequence:
      event_data:
        id: "{{ versturende_id }}"
        event: "{{ gebeurtenis }}"

De code moet nog wat generieker gemaakt worden zodat er ook zwave-events bij kunnen komen, maar dit is het basis-idee. Ik roep het vanuit Lovelace aan:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
tap_action:
  action: call-service
  service: script.turn_on
  service_data:
    entity_id: script.verstuur_deconz_trigger
    variables:
      versturende_id: mini_wandschakelaar
      gebeurtenis: '1002'
lenwar schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:32:
Ik vroeg me af of iemand een ideetje heeft. Ik zoek een manier om in een lovelace-kaart een event te zetten.

Onderaan m'n post heb ik m'n automation. De automation reageert op m'n zigbee-schakelaar. Knop 1 en 3 zetten het licht aan, knoppen 2 en 4 zet het licht uit, enz. enz. enz.)
Voordat de lichten daadwerkelijk aan gaan, wordt er eerst gekeken op welke helderheid en kleurtemperatuur de lichten aan moeten komen. (deze waarden worden gedurende de dag aangepast en verschillen per kamer - 's nachts worden de lichten heel erg zwak en warm ingeschakeld, overdag fel en koel en een zwik stappen daartussen)

Nou wil ik graag een paar lovelace kaarten maken die onderstaande automation afvuren. Idealiter kan ik gewoon een deconz_event afvuren met de knop-naam en de event_data van de betreffende knop. Ik ben echter tot de conclusie gekomen dat ik vanuit een tap_action geen event kan afvuren. (iets wat ik wel kan vanuit een automation). Althans. Als dit mogelijk is ben ik het niet tegengekomen.

Ik ben op zoek naar iets 'schoners' dan een event afvangen als de lampen aan gaan, dat hij ze dan zelf op de juiste helderheid zet.

Idealiter wil ik onderstaande action achter een tap_action kunnen zetten:
YAML:
1
2
3
4
5
action:
    event_data:
      event: 2002

M'n automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
- id: 'mini_lampen'
  alias: 'Mini lampen'
  initial_state: 'on'
  mode: 'restart'
  variables:
    kleurtemperatuur: >
      {{ state_attr('variable.verlichting_mini_waarden', 'doelkleurtemperatuur') | int }}
    helderheid: >
      {{ state_attr('variable.verlichting_mini_waarden', 'doelhelderheid') | int }}
  trigger:
    platform: event
    event_type: deconz_event
    event_data:
  action:
    - choose:
      # Lampen aan
      - conditions:
            value_template: "{{ trigger.event.data.event in ( 1002, 3002 ) }}"
        sequence:
            data_template:
              data: {"on": true, "bri": "{{ helderheid }}", "ct": "{{ kleurtemperatuur }}"}
      # Feller
      - conditions:
            value_template: "{{ trigger.event.data.event in ( 1001, 3001 ) }}"
        sequence:
            data:
              data: {"bri_inc":254, "transitiontime":50}
      # Dimmen
      - conditions:
            value_template: "{{ trigger.event.data.event in ( 2001, 4001 ) }}"
        sequence:
            data:
              data: {"bri_inc":-254, "transitiontime":50}
      # Stop feller/dimmen
      - conditions:
            value_template:  "{{ trigger.event.data.event in ( 1003, 2003, 3003, 4003 ) }}"
        sequence:
            data:
              data: {"bri_inc":0}
      # Uit
      - conditions:
            value_template: "{{ trigger.event.data.event in ( 2002, 4002 ) }}"
        sequence:
            data_template:
              data: {"on": false}

En voordat er vragen komen:
Ik gebruik deconz.configure ipv light.turn_on omdat dit een vloeiender resultaat geeft
Ik zet eerst 'variables' bovenin, omdat de deconz.configure.data over de gier gaat van m'n 'komma' in m'n state_attr.

Neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@water_escape Excuses, had de restart even gemist.

Maar je zal vooral moeten kijken naar de timeout van de sensor. Ofwel, wat is de sensor status in HA als je blijft bewegen? Gaat hij terug naar niet-bezet? Of blijft hij zolang je beweegt bezet? En voor beide, hoe lang (na beweging) etc.

Dit gedrag van de sensoren maakt configureren niet echt eenvoudig. Dit is ook mijn grootste probleem met motion sensoren :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
[...]

Alles draait hier, geen enkel probleem.
Vervelend :( wel ping dus... hmm.
Heb je hem nog in debug draait vannacht? Anders kunnen we samen nog wel eea doornamen om toch aan die logs te komen.

Wat zeiden ze op het HA forum?

Zal vanavond mijn logs eens opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
feenstn schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:18:
[...]

Ik heb sinds vorige week (dus nu 2 zondagen op rij) het probleem niet meer *O* .
Maar een echte reden kan ik niet noemen...
Ik heb een nieuw SD kaartje gebruikt (zodat ik op de oude kon rotzooien met de systems logs - zonder reultaat helaas)
Ik heb geupdate naar de laatste versie van zowel core als supervisor
en in beide weken heb ik de RPI een of meerdere keren herstart, zodat deze (nog) niet een volledige week online was.

Dus beetje lastig om de echte reden re achterhalen. Als je de laatste versies draait van HA (cora+supervisor) zou ik wellicht proberen een ander SD kaartje te gebruiken.
Ik heb gewoon de laatste snapshot teruggezet, dus half uurtje werk.

Ik heb trouwens op het HA forum de vraag ook gesteld, echter geen enkele reactie.... kan dus beter hier je vragen stellen :)
Top, maar niet fijn als je niet weet wat het probleem was -O- Lijkt toch wel iets van HA of het kaartje dan te zijn De PI en netwerk instellingen op je router enz zijn niet verandert neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Septillion schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:58:
@water_escape Excuses, had de restart even gemist.

Maar je zal vooral moeten kijken naar de timeout van de sensor. Ofwel, wat is de sensor status in HA als je blijft bewegen? Gaat hij terug naar niet-bezet? Of blijft hij zolang je beweegt bezet? En voor beide, hoe lang (na beweging) etc.

Dit gedrag van de sensoren maakt configureren niet echt eenvoudig. Dit is ook mijn grootste probleem met motion sensoren :/
Ga ik die eens testen vanavond.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstn
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-03-2024
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:07:
[...]

Top, maar niet fijn als je niet weet wat het probleem was -O- Lijkt toch wel iets van HA of het kaartje dan te zijn De PI en netwerk instellingen op je router enz zijn niet verandert neem ik aan?
Klopt, dat was ook mijn conclusie. En als ik nu in de HA logs kijk rond 1 - 2 uur 's nachts zie ik geen hele gekke of andere processen die het zouden kunnen verklaren.

Hoop dat een nieuw SD kaartje bij @dxta ook een oplossing is.
Dan weet ik ook met iets meer zekerheid dat dit bij mij het probleem was...

Ik ben in ieder geval blij dat het voorlopig weer werkt (voor de WAF dan toch :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
feenstn schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:27:
[...]

Klopt, dat was ook mijn conclusie. En als ik nu in de HA logs kijk rond 1 - 2 uur 's nachts zie ik geen hele gekke of andere processen die het zouden kunnen verklaren.

Hoop dat een nieuw SD kaartje bij @dxta ook een oplossing is.
Dan weet ik ook met iets meer zekerheid dat dit bij mij het probleem was...
Kan ook een verdwaalde add-on/integratie/mislukte update/oude config zijn :)
Maar dit werkt gelukkig.
Ik ben in ieder geval blij dat het voorlopig weer werkt (voor de WAF dan toch :P )
Dat is het belangrijkste. tip: leg een 2e sd kaartje klaar met een werkende kopie (dus een 1-op-1 kopie van deze kaart). Gebeurt er iets dan kan voor de WAF je snel het kaartje wisselen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Okay, simpele vraag waarschijnlijk, maar ik kom er niet uit.

Mijn badkamerverlichting gaat aan/uit op basis van bewegingdetectie. Helaas werkt de bewegingdetectie niet als je onder de douche staat, dus dan kom je in het donker te staan. Om dat te voorkomen monitor ik het warme water dat uit de ketel komt (OTGW). Als het warme water meer dan 50 graden is, dan mag het licht in de badkamer niet uitschakelen.

Nu kan ik helaas geen onderscheid maken tussen warm water dat gebruikt wordt voor douche/kraan en warm water dan gebruikt wordt als de CV zijn werk doet. Hierdoor ontstaat de situatie dat de badkamerverlichting aanblijft dat het huis word opgewarmt (CV is druk).

Daarom wil ik dat er ook een time-out komt van 10 minuten op de badkamerverllichting, als er geen beweging wordt gedeteceerd, maar de CV wel warm water rondpompt (dus warm water meer dan 50 graden). En dat laatste krijg ik niet voor elkaar.

Wat ik nu heb:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
alias: Bathroom lights Off
trigger:
  - type: no_motion
    device_id: 1ad9af05e7da13cf3f006a207a6caf39
    entity_id: binary_sensor.multisensor_bathroom_home_security_motion_detected
    for:
      minutes: 0
      seconds: 30
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.dhw_temp_cv
    below: '50'
condition:
  - condition: and
    conditions:
      - condition: numeric_state
      - condition: device
        type: is_on
        device_id: dc6bcbbde3b0755bad0f34996672a125
        entity_id: light.light_bathroom_lr_light
        domain: light
      - type: is_no_motion
        condition: device
        device_id: ae90dc758e16c51de184553fbf3d126b
        entity_id: binary_sensor.sensor_bathroom_small_occupancy
action:
  <ZUT DIE UITGAAT>

Ik worstel met de condition type in HA, en kom iedere keer in de situatie dat het licht helemaal niet meer uitgaat :(.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
MrBarBarian schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:37:

Mijn badkamerverlichting gaat aan/uit op basis van bewegingdetectie. Helaas werkt de bewegingdetectie niet als je onder de douche staat, dus dan kom je in het donker te staan. Om dat te voorkomen monitor ik het warme water dat uit de ketel komt (OTGW). Als het warme water meer dan 50 graden is, dan mag het licht in de badkamer niet uitschakelen.

Nu kan ik helaas geen onderscheid maken tussen warm water dat gebruikt wordt voor douche/kraan en warm water dan gebruikt wordt als de CV zijn werk doet. Hierdoor ontstaat de situatie dat de badkamerverlichting aanblijft dat het huis word opgewarmt (CV is druk).

Daarom wil ik dat er ook een time-out komt van 10 minuten op de badkamerverllichting, als er geen beweging wordt gedeteceerd, maar de CV wel warm water rondpompt (dus warm water meer dan 50 graden). En dat laatste krijg ik niet voor elkaar.

Wat ik nu heb:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
trigger:
    for:
condition:
    conditions:
action:
  <ZUT DIE UITGAAT>

Ik worstel met de condition type in HA, en kom iedere keer in de situatie dat het licht helemaal niet meer uitgaat :(.
Een idee: je zou m andersom kunnen insteken:
Trigger on motion: zet lichten aan - wait for trigger: warm water onder 50 met een timeout van 10 minuten. Dan in geval van het water onder de 50 of timeout zet je het licht uit. Restart modus op de automation waardoor deze bij beweging in de badkamer de timeout weer reset naar 10 minuten. Geen idee of t werkt, maar er leiden meerdere wegen naar Rome :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 21:23
MrBarBarian schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:37:

Wat ik nu heb:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
trigger:
    for:
condition:
    conditions:
action:
  <ZUT DIE UITGAAT>

Ander idee, zoals ik het heb: vochtigheids sensor. Bij een sterke stijging (of boven 95 procent) staat de douche blijkbaar aan. Ik gebruik dit voor de automatische afzuiging en is super betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Kun je niet een temperatuursensor aan de warmwaterleiding hangen? Ik neem aan dat die ergens uit je cv-ketel komt voordat hij naar de badkamer gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 21:23
water_escape schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:09:
[...]

Ga ik die eens testen vanavond.
Mijn zolder licht automation is extreem simpel, waar ik juist gebruik maak van de timeout van de motion sensor (2min bij de aqara). Licht gaan aan bij 'on' en weer uit bij verandering naar 'off'. Hierdoor blijft hij altijd minimaal twee minuten aan en als er na die 2 minuten nog beweging is blijft hij op 'on' staan en blijft het licht weer 2 minuten aan.

Voor een doorloop route werkt dat meer dan prima :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@MrBarBarian Volgens mij wil je alle conditions naar de action hebben (aka, chooser). Je trigger is of je beweging of je temp >50. Vervolgens pak je een chooser die of de 10 minuten timeout zet indien temp >50 en licht al aan of indien <50 doe je de routine van je beweging. Je doet dus niets indien >50 maar licht uit is.

Ander optie zou zijn om alles te splitsen (aan door beweging, andere timeout bij >50 en licht uit) en te combineren met een timer.

Wat de handigste route is hangt vooral af van je begingssensor en hoe je het nu doet. Naar mijn idee is alles uit elkaar trekken vaak de makkelijkste optie, zeker om te onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
[rant]

Nondeju..

Ik dus mn meterkastlaptop voorzien van Proxmox, geen Virt-t dus VMs niet vooruit te branden en niet werkbaar.

Ik heb boven nog een systeem dat voorzien is van Proxmox (Mediaserver, download, etc) dus daar maar de backup van HA ingeladen.. terwijl ik Debian op het systeem beneden zet. Het lijkt er dus op dat de backup corrupt is.. want ook dat systeem is NIET vooruit te branden en loopt vast tijdens/na restore backup...

Ik ga ff huilen nu..

en Debian afmaken en dan kijken hoe ik verder ga..

Grootste vertrager lijkt dit te zijn: 2021-01-18 19:00:24 WARNING (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Waiting on integrations to complete setup: recorder

[/rant]

[ Voor 12% gewijzigd door Koepert op 18-01-2021 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
kepler schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:00:
[...]

Ander idee, zoals ik het heb: vochtigheids sensor. Bij een sterke stijging (of boven 95 procent) staat de douche blijkbaar aan. Ik gebruik dit voor de automatische afzuiging en is super betrouwbaar.
Hmm, daar heb ik nog niet aan gedacht. Dat is wel een goed idee..

Een ventilator stuur ik nl al aan in de badkamer op basis van luchtvochtigheid..

Tnx allen! Input waar ik zeker iets mee kan!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koepert schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:00:
[rant]

Nondeju..

Ik dus mn meterkastlaptop voorzien van Proxmox, geen Virt-t dus VMs niet vooruit te branden en niet werkbaar.

Ik heb boven nog een systeem dat voorzien is van Proxmox (Mediaserver, download, etc) dus daar maar de backup van HA ingeladen.. terwijl ik Debian op het systeem beneden zet. Het lijkt er dus op dat de backup corrupt is.. want ook dat systeem is NIET vooruit te branden en loopt vast tijdens/na restore backup...

Ik ga ff huilen nu..

en Debian afmaken en dan kijken hoe ik verder ga..

Grootste vertrager lijkt dit te zijn: 2021-01-18 19:00:24 WARNING (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Waiting on integrations to complete setup: recorder

[/rant]
Wat staat er in je configuration.yaml bij recorder? Gebruik je een andere database zoals Postgresql of MariaDB?

Als je de standaard HA-database gebruikt kun ook nog ff proberen je database weg te gooien/te hernoemen zodat het niet gelezen wordt en HA een nieuwe DB gaat aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
sOid schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:16:
[...]

Wat staat er in je configuration.yaml bij recorder? Gebruik je een andere database zoals Postgresql of MariaDB?

Als je de standaard HA-database gebruikt kun ook nog ff proberen je database weg te gooien/te hernoemen zodat het niet gelezen wordt en HA een nieuwe DB gaat aanmaken.
K heb de inrichting van Hmmbob overgenomen met een aparte recorder.yaml. Daar heb ik dan bij include weer wel sensoren,light etc in. Maar de kale HA image is ook al niet vooruit te branden, dus ben nu de disk weer aan t ontdoen van de LVM inrichting om Debian er overheen te zetten.

Helaas, maar is niet anders. De Proxmox server boven is voor testdoeleinden (past niet in meterkast, dus geen optie om die naar beneden te halen). Dus ff gaan bedenken of ik thuis n extra device er door krijg (ik weet t antwoord wel)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-09 16:28
Ik ben bezig om een nieuwe HA omgeving op te bouwen, gewoon even verse installatie
Nu twijfel ik alleen of ik moet overstappen van "deCONZ" naar "Zigbee Home Assitant"
Ik heb een ConBee_II stick, als ik overstap moet ik dan alles weer joinen , dat zou voor mij namelijk een no-go zijn, te veel devices.
Ik heb ook geen issue's met deCONZ, wat zouden jullie doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:31:
[...]

met mqtt explorer gooi je niets op de server weg. Je gooit alleen weg wat mqtt explorer zelf heeft ontvangen

Draai je mosquitto met SSL/TLS? shelly heeft hier geen ondersteuing voor. Ik neem aan van niet aangezien je er al een kan zien.

ten eerste eens beginnen met username/wachtwoord van mosquitto eraf te halen, als je dat hebt ingesteld. Dat zorgt nu alleen maar voor een extra mogelijk faalpunt.

Daarna mqtt blijven monitoren met mqtt explorer en zorgen dat je op topic '#', let op: geen enkele '/' dus en '$SYS/#' subscribed. het sys topic moet je data laten zien van mosquitto zelf (hoeveel messages in totaal ontvangen zijn, verstuurd zijn, laatste 5 min, aantal clients etc)

test nu eens met een publish vanuit mqtt explorere. publish naar een onzin topic, bv 'test123/subtopic' met value '1'. Je moet deze gaan zien in je tree en je moet een update zien in het SYS topic. Als dit niet lukt is er een fundamenteel probleem met mosquitto (of mqtt explorer ;)) en moet je daar in logs gaan duiken.

Zie je daar wel wat dan kan je verder gaan naar je shelly. Kan je de shelly 'pingen' vanaf de mosquiito host? Weet je zeker dat de shelly op het netwerk zit? Juiste broker ip/port ingestelt? username/pass weg gehaald (omdat we dat hierboven eruit hebben gehaald bij mosquitto)?
Zie je nog steeds die ene werkende shelly (ook username/pass weghalen)?
Heb eigenlijk alles geprobeerd wat je hebt aangegeven, maar het heeft het helaas niet oplost. Heb wel even gezocht naar de log bestanden, maar ik denk dat je dan iets anders bedoeld dan de log die zichtbaar is bij de add-on, of niet? Want de log van de add-on geeft geen vreemde meldingen, alleen dat er een nieuwe client is en dat hij zijn memory heeft weggeschreven naar de database.

Even mijn situatie:
Heb geen SSL/TLS
Gebruik geen gebruikersnaam en wachtwoord
Shelly's kan ik pingen en zitten ook in hetzelfde netwerk

Heb even MQTT Server & Web client addon geïnstalleerd en die doet het wel zonder problemen. Dan weet ik tenminste dat het niet aan mijn netwerk/shelly/MQTT explorer ligt. Blijkbaar heb ik dan toch Moquitto zover om zeep geholpen dat het niet meer werkt...
Iemand een idee hoe ik dat oplos? De addon her installeren lost het probleem helaas niet op

Met Mosquitto addon:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JqPEbsm1ESsSSWd_ARhkFqARl0c=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/R8LCjVRfKwZoHmzXnokrf5oc.png?f=fotoalbum_medium

Met MQTT Server & Web client addon
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wIfOGcABEXWFRlozOa3F4XeOrgg=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/WKg4ijgNzFZOq1YHgFlvhtt4.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:08
jossie67 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:40:
Ik ben bezig om een nieuwe HA omgeving op te bouwen, gewoon even verse installatie
Nu twijfel ik alleen of ik moet overstappen van "deCONZ" naar "Zigbee Home Assitant"
Ik heb een ConBee_II stick, als ik overstap moet ik dan alles weer joinen , dat zou voor mij namelijk een no-go zijn, te veel devices.
Waarom switchen als alles prima werkt? Mooi laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:36
BIj geen issues, waarom aanpassen?
Ik vond Deconz nu wel handig. Had een IKEA dimmer switch en het gedrag dat we via de IKEA hub gebruikte kon ik ook via Deconz exact hetzelfde instellen. Kan best handig zijn dus naast HA.

Als ik aanpas moet het beter en/of stabieler worden. Anders lekker laten. Daarom ook van de IKEA hub overgestapt op alles Deconz.... want de IKEA hub was niet stabiel.

Vandaag even "adaptive lighting" ingesteld. Maar dat werkt best fijn. Nadeel: Nu wil ik eigenlijk RGB-spotjes. Maar bij Hue zijn die 55 euro per stuk.... dat doen we dus niet. Maar eens zien of ik de LIDL-spots ook kwijt kan als inbouw.... die zijn 9,99 :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Koepert schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:35:
[...]

K heb de inrichting van Hmmbob overgenomen met een aparte recorder.yaml. Daar heb ik dan bij include weer wel sensoren,light etc in. Maar de kale HA image is ook al niet vooruit te branden, dus ben nu de disk weer aan t ontdoen van de LVM inrichting om Debian er overheen te zetten.

Helaas, maar is niet anders. De Proxmox server boven is voor testdoeleinden (past niet in meterkast, dus geen optie om die naar beneden te halen). Dus ff gaan bedenken of ik thuis n extra device er door krijg (ik weet t antwoord wel)..
Neem een NUC, die kun je goed wegmoffelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
sOid schreef op maandag 18 januari 2021 @ 21:38:
[...]

Neem een NUC, die kun je goed wegmoffelen :+
Jaja I know

Maar ben weer up & running. Live usb om disk leeg te vegen, toen debian, toen HA, toen backup terug en toen... bleek dat alleen de db corrupt was en de rest prima. Dus heb 2 of 3 sensoren die k moet pairen maar t werkt weer. Op debian en supervised. Voor nu is dat prima. Eerstvolgende meevaller komt er n NUC met Proxmox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:50
Koepert schreef op maandag 18 januari 2021 @ 21:56:
[...]

Jaja I know

Maar ben weer up & running. Live usb om disk leeg te vegen, toen debian, toen HA, toen backup terug en toen... bleek dat alleen de db corrupt was en de rest prima. Dus heb 2 of 3 sensoren die k moet pairen maar t werkt weer. Op debian en supervised. Voor nu is dat prima. Eerstvolgende meevaller komt er n NUC met Proxmox.
Heb je al eerder een backup terug proberen te zetten? Hoe maak je backup's? Heb gelezen dat de mariadb addon gesloten moete worden voordat de backup wordt gemaakt. Deze heeft een optie erinzitten om addons te sluiten voor backup. (je hoeft geen gebruik te maken van de opslag naar google drive)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Gewoon doen! Kost even een uurtje om alles opnieuw te pairen, maar je bent zo weer up-and-running. En anders ga je weer terug. Goede bezigheidstherapie tijdens de lockdown! Ik heb het zelf ook een tijdje terug gedaan, en ik merk weinig verschil tussen Deconz en ZHA in werking, behalve dat ZHA een stuk sneller reageert en het fijn is om alles binnen HA te doen. Daarentegen is de GUI van Deconz veel makkelijker in gebruik, en blijft alles werken als je HA opnieuw opstart :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
tarlitz schreef op maandag 18 januari 2021 @ 22:51:
[...]
Gewoon doen! Kost even een uurtje om alles opnieuw te pairen, maar je bent zo weer up-and-running. En anders ga je weer terug. Goede bezigheidstherapie tijdens de lockdown! Ik heb het zelf ook een tijdje terug gedaan, en ik merk weinig verschil tussen Deconz en ZHA in werking, behalve dat ZHA een stuk sneller reageert en het fijn is om alles binnen HA te doen. Daarentegen is de GUI van Deconz veel makkelijker in gebruik, en blijft alles werken als je HA opnieuw opstart :-)
Ik had met ZHA continu problemen met het koppelen van knoppen aan lampen. Elke keer kreeg ik errors dat ze niet wilden updaten. Dit was met ConBee II stick en Tradfri lampen/knoppen. Welke error het was weet ik niet meer. Maar het koppelen van de apparaten aan ZHA werkte prima, alleen een groep koppeling make via de ZHA interface gaf die errors.

Natuurlijk, je kan een hele berg automations maken (if knop = aan dan lamp = aan) maar met dimmen/kleur en alles erbij betekent dat 6 automations per lamp.

Daarom ben ik naar DeCONZ gedaan, daar werkte alles wel meteen. Ik vind de liveview ook wel heel erg mooi. ZHA heeft nu ook zha_map (toen nog niet) maar dat is toch niet zo mooi. DeCONZ reageert bij mij ook prima.

Wat ik wel mis is wat ik met de IKEA bridge had: Ook als de bridge uit stond werkten de lampen met handmatige bediening (direct gekoppeld aan de knoppen). Met DeCONZ werkt dit niet, met ZHA kon ik (zie boven) sowieso niet koppelen. Maar als dit met ZHA wel zou kunnen (lichten bedienen als de HA uit is) zou ik dit wel erg waarderen.

De IKEA bridge gebruik ik trouwens niet meer omdat die ongeveer elke week vastliep en dan moest ik hem weer ff aan/uit zetten en dan ging het weer. Uiteindelijk was ik daar helemaal klaar mee. Bovendien kan die mijn xiaomi deursensoren niet aan :'(

PS: Die IKEA bridge is echt een maf ding. Enorm veel plastic, en als je hem dan open schroeft zit er een heel klein "halve cirkel" printplaatje in, verder niks :P Waarom dan zo'n groot kastje :? Echt zonde van al dat plastic.

[ Voor 13% gewijzigd door GekkePrutser op 19-01-2021 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
denuz schreef op maandag 18 januari 2021 @ 22:51:
[...]

Heb je al eerder een backup terug proberen te zetten? Hoe maak je backup's? Heb gelezen dat de mariadb addon gesloten moete worden voordat de backup wordt gemaakt. Deze heeft een optie erinzitten om addons te sluiten voor backup. (je hoeft geen gebruik te maken van de opslag naar google drive)
Heel slecht natuurlijk, maar dit was m’n eerste echte restore test. Full backup met die google drive backup en met autobackup. Beiden gaven dan wel eens een failure melding door time-out, maar dan stond er wel n backup die klaar was, dus daar tilde ik toen niet zo zwaar aan. Maar goed. Nu lijkt alles bijna goed. Alleen staat m’n host blijkbaar n uur te vroeg 🤣. Dus automations om 6:15 gaan straks om 7:15 pas. Heb nu ook de meeste problemen gehad met ombouwen van host. Nu op debian is uiteindelijk die backup goed opgekomen na weggooien db.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 12:13
GekkePrutser schreef op maandag 18 januari 2021 @ 23:57:
[...]
Wat ik wel mis is wat ik met de IKEA bridge had: Ook als de bridge uit stond werkten de lampen met handmatige bediening (direct gekoppeld aan de knoppen). Met DeCONZ werkt dit niet, met ZHA kon ik (zie boven) sowieso niet koppelen. Maar als dit met ZHA wel zou kunnen (lichten bedienen als de HA uit is) zou ik dit wel erg waarderen.
[...]
offtopic:
Eigenlijk is dit meer voor het DeCONZ topic, maar wat jij hier vraagt kan dus wel, dat heb ik namelijk ook gedaan met mijn Tradfri lampen en afstandsbedieningen via DeCONZ. Als je de DeCONZ addon in HA gebruikt moet je op het "Configuration" tabje van de addon even de poort voor de API backend exposen (standaard 48050). Na het herstarten van je addon kun je de volgende URL openen:
http://IP_VAN_JE_HA:40850/index.html

Hier kun je lichtgroepen voor je afstandsbedieningen maken, die ervoor zorgen dat de ab gekoppeld wordt aan de lamp(en) en ook werkt als DeCONZ offline is.

Zo ziet dat er dan uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WxzSmuWwk7RlDZAU1bX89ZPLnVQ=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/QFwL4sXrhKTGu7EUP6Iq3wP6.png?f=fotoalbum_medium

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
rusman schreef op maandag 18 januari 2021 @ 21:06:
[...]

Waarom switchen als alles prima werkt? Mooi laten draaien.
Omdat ik al zeker 2 a 3 jaar, wel iedere keer geupdate, maar er is best wel veel veranderd in die tijd.
Dus net als Dzzz. dacht ja misschien wel een idee om alles weer eens opnieuw op te bouwen..
Heb alles draaien op Proxmox, dus naast elkaar opbouwen
Waah schreef op maandag 18 januari 2021 @ 21:07:
[...]

BIj geen issues, waarom aanpassen?
Ik vond Deconz nu wel handig. Had een IKEA dimmer switch en het gedrag dat we via de IKEA hub gebruikte kon ik ook via Deconz exact hetzelfde instellen. Kan best handig zijn dus naast HA.

Als ik aanpas moet het beter en/of stabieler worden. Anders lekker laten. Daarom ook van de IKEA hub overgestapt op alles Deconz.... want de IKEA hub was niet stabiel.

ik heb geen issue met Deconz, maar geen ervaring met ZHA, ik heb begrepen dat ZHA wel een beter intregratie heeft met HA.
ik was benieuwd naar ervaringen van anderes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
DaLass schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:32:
[...]

offtopic:
Eigenlijk is dit meer voor het DeCONZ topic, maar wat jij hier vraagt kan dus wel, dat heb ik[...]
Bedankt!! _/-\o_ Ik ga het proberen. En ik wist niet dat er een apart DeCONZ topic was, sorry! :$ Zal het daar verder vragen als ik problemen heb, bedankt voor de tip!!

[ Voor 9% gewijzigd door GekkePrutser op 19-01-2021 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-09 14:47
Welke thermostaat raden jullie mij aan voor in combinatie met Home Assistant.
Ik heb op dit moment een Google Nest, en aangezien deze niet meer te koppelen is aan Home Assistant wil ik een andere plaatsen.

De reden waarom ik hem in Home Assistant wil hebben is omdat ik ook vloer verwarming in huis heb.
Deze wil ik gaan koppelen zodra de verwarming aangezet wordt dat de vloerverwarmingspomp ook aangaat.
Het draaien van die pomp kost namelijk ongeveer 70 watt en is natuurlijk zonde als er geen warm water door de leidingen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
marcel19 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:21:
Ik heb op dit moment een Google Nest, en aangezien deze niet meer te koppelen is aan Home Assistant wil ik een andere plaatsen.

De reden waarom ik hem in Home Assistant wil hebben is omdat ik ook vloer verwarming in huis heb.
Deze wil ik gaan koppelen zodra de verwarming aangezet wordt dat de vloerverwarmingspomp ook aangaat.
Het draaien van die pomp kost namelijk ongeveer 70 watt en is natuurlijk zonde als er geen warm water door de leidingen gaat.
Ik meende dat er weer een API beschikbaar was voor de Nest thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 11:53
Hopelijk kan iemand me helpen want ik zit kinda stuck.

Ik heb iobroker addon geinstalleerd binnen HA
Daar heb ik de eufy security adapter geinstalleerd en die werkt.
Ik heb echter nog 2 adapters geinstalleerd een web server en een simple restful api
Als ik beide instances de apater pagina wil openen , krijg ik een site onbereikbaar

Normaal zou ik daar toch gewoon naartoe moeten kunnen browsen niet?
Das gewoon een url met poort achter

Volgens https://blog.fuzzymistbor...ty-devices-with-iobroker/
moet ik die webserver en api's config niet wijzigen..

Wie kan me helpen?

Ik heb nog een andere config en addon in HA die +- hetzelfde doet, maar deze doet meer waardoor ik niet anders kan... dan deze te gebruiken (oa guard mode bepalen via HA en 2FA)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maupie1967
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-09 13:55
-Casper schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:52:
[...]

Ik meende dat er weer een API beschikbaar was voor de Nest thermostaat.
Ja er is weer een SDM API interface beschikbaar, deze kost 5$, de uitgebreide documentatie staat op https://www.home-assistant.io/integrations/nest/
Jammer genoeg werkt deze (nog) niet met de Nest Protect

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:06

Google Nest kun je gewoon weer in Home Assistant hangen. Kost je eenmalig 5 dollar voor de Google Nest API: https://www.home-assistant.io/integrations/nest/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Laatst online: 21:14
@Hmmbob @sOid @JayOne ik kon het niet laten om toch wat verder te graven in die thema instellingen...

In mijn frontend_theme bestand in storage zag ik dat er thema's ingevuld waren voor zowel default theme als default dark theme. (volgens mij heb ik dat ooit eens ingesteld door de service aan te roepen)
Ik heb dit gewijzigd naar: "frontend_default_dark_theme": null

Nu werkt de automatisatie wel (gebruik nu de versie van Hmmbob). Nog eens bedankt. _/-\o_

[ Voor 1% gewijzigd door SonnyBBQ op 19-01-2021 11:48 . Reden: +JayOne ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel19
@-Casper & @barrymossel

Tof, ga ik daar straks even mee aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik ben bezig mijn Tado verwarmingssysteem goed in te richten, in combinatie met aan/afwezigheid en slaap. Ik heb hiervoor al de nodige dingen aangepast en veranderd. Toch een punt waar ik niet goed uitkom:

Mijn kinderen zitten nu met hun schoolwerk veel boven. Ze hebben in hun kamer een individueel te regelen Tado slimme thermostaatknop, maar vergeten regelmatig de verwarming uit te zetten als ze hun kamer verlaten. Snap ik, het zijn pubers ;)

Nu heb ik een binary_sensor aangemaakt die 15 minuten 'aanblijft' na gemeten activiteit (op basis van beweging). Als er (dus) 15 minuten zijn geweest zonder beweging, gaat deze uit, en gaat licht & verwarming uit. Dat gaat (meestal) goed.

Maar nu ... hoe schakel ik het aan? Wat is praktisch? Als je de kamer in wilt om snel even iets te pakken, wil je niet direct de verwarming aan hebben. Maar als je er echt gaat zitten (huis)werk maken, dan wel.
En als je 15 minuten stil zit, wil je ook niet direct de verwarming uit hebben.

Iemand tips voor deze situatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
koelkast schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:35:
Ik ben bezig mijn Tado verwarmingssysteem goed in te richten, in combinatie met aan/afwezigheid en slaap. Ik heb hiervoor al de nodige dingen aangepast en veranderd. Toch een punt waar ik niet goed uitkom:

Mijn kinderen zitten nu met hun schoolwerk veel boven. Ze hebben in hun kamer een individueel te regelen Tado slimme thermostaatknop, maar vergeten regelmatig de verwarming uit te zetten als ze hun kamer verlaten. Snap ik, het zijn pubers ;)

Nu heb ik een binary_sensor aangemaakt die 15 minuten 'aanblijft' na gemeten activiteit (op basis van beweging). Als er (dus) 15 minuten zijn geweest zonder beweging, gaat deze uit, en gaat licht & verwarming uit. Dat gaat (meestal) goed.

Maar nu ... hoe schakel ik het aan? Wat is praktisch? Als je de kamer in wilt om snel even iets te pakken, wil je niet direct de verwarming aan hebben. Maar als je er echt gaat zitten (huis)werk maken, dan wel.

Wellicht een bepaald apparaat dat stroom verbruikt die je kan monitoren? Bijvoorbeeld een (bureau)lamp, computer of iets in die richting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
barrymossel schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:08:
[...]

Google Nest kun je gewoon weer in Home Assistant hangen. Kost je eenmalig 5 dollar voor de Google Nest API: https://www.home-assistant.io/integrations/nest/
Alles gevolgd zoals in de uitleg maar ik krijg bij het invoeren van de integratie in Home Assistant de volgende foutmelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ozl-4GKSSC2DMp_0m9zhLIiB27o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aRWnQbKeeg9Ljgdy4ixNN7Hi.png?f=user_large

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marcel19 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:39:
[...]

Alles gevolgd zoals in de uitleg maar ik krijg bij het invoeren van de integratie in Home Assistant de volgende foutmelding:

[Afbeelding]

Iemand een idee?
Ik ga hier vanmiddag/vanavond mee bezig. Even kijken of ik hier ook tegenaan loop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SonnyBBQ schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:16:
@Hmmbob @sOid ik kon het niet laten om toch wat verder te graven in die thema instellingen...

In mijn frontend_theme bestand in storage zag ik dat er thema's ingevuld waren voor zowel default theme als default dark theme. (volgens mij heb ik dat ooit eens ingesteld door de service aan te roepen)
Ik heb dit gewijzigd naar: "frontend_default_dark_theme": null

Nu werkt de automatisatie wel (gebruik nu de versie van Hmmbob). Nog eens bedankt beiden. _/-\o_
Mooi dat het werkt! Het is soms inderdaad wel een gepuzzel om uit te zoeken waar iets nou verkeerd staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
koelkast schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:35:

Je zou de verantwoordelijkheid voor het inschakelen ook bij de gebruiker neer kunnen leggen, eventueel door middel van een knop op het bureau. Anders zou je iets moeten doen met de tijd dat er beweging is, bijvoorbeeld 5 minuten beweging schakelt de verwarming aan. Of je gaat meerdere presence detection states definiëren (meer info hier)

De belangrijkste use case heb je wel te pakken met het uitschakelen van de verwarming

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
sOid schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:40:
[...]

Ik ga hier vanmiddag/vanavond mee bezig. Even kijken of ik hier ook tegenaan loop.
Ik heb het opgelost.

Ik gebruik nabu casa.
Als je het laatste stukje wil autoriseren moet je via je nabu casa url inloggen op je home assistent en dan de integratie toevoegen. dan werkt het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marcel19 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:52:
[...]

Ik heb het opgelost.

Ik gebruik nabu casa.
Als je het laatste stukje wil autoriseren moet je via je nabu casa url inloggen op je home assistent en dan de integratie toevoegen. dan werkt het wel :)
Ah mooi, ik heb het net ff doorgelopen en dacht eigenlijk dat je bij stap 17 de verkeerde URL (intern ipv extern) had ingevuld. Maar dat is dus wel goed gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
sOid schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:58:
[...]

Ah mooi, ik heb het net ff doorgelopen en dacht eigenlijk dat je bij stap 17 de verkeerde URL (intern ipv extern) had ingevuld. Maar dat is dus wel goed gegaan?
ja dat is goed gegaan,

maar als je de integratie toevoegt moet je eerst via je externe url naar je home assistent.
en daarna de integratie toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jossie67

Ik heb gewoon een sonoff basic met een DS18B20 en tasmota er op, zogauw de toevoeg warm wordt, pomp aan, ik heb er ook nog een tijd bij gezet, dan bv niet op alle verdiepingen de pomp altijd draait als de verwarming aan gaat.

Als thermostaat heb ik een gerooted Toon,

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marcel19 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:10:
[...]

ja dat is goed gegaan,

maar als je de integratie toevoegt moet je eerst via je externe url naar je home assistent.
en daarna de integratie toevoegen.
Ah goed om te weten. Wel een waardeloze manier van koppelen. Effin' Google :(

Wil trouwens nog wel even uitzoeken hoeveel API-calls je krijgt. Las hier laatst op GoT een topic van ontwikkelaar die voorwaarden van Google API niet goed had gelezen en daardoor iets van 20.000 euro aan kosten had gemaakt :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:34
Gebruik hier ook een sonoff basic met 2 keer een DS18B20 (aanvoer en retour). Staat esphome op die direct de pomp aan zet bij juiste aanvoertemperatuur. Voordeel is dat wanneer je wifi uitvalt of homeassistant je verwarming gewoon blijft werken. Daar is de rest van het gezin ook erg blij mee.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 22:39

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Koepert schreef op maandag 18 januari 2021 @ 21:56:
[...]

Jaja I know

Heb je geen Unsupported meldingen? Ik heb nog steeds een melding over Network Manager daar staan. Heb nog geen goeie tutorial gevonden om die te installeren (ook niet echt heel hard gezocht tbh) Maar tot nu toe werken alle updates nog.

Zou graag m'n Nest Thermostaat weer integreren, maar ik heb geen creditcard, iHoe zou ik de $5,- fee dan toch kunnen betalen? Bestaan er iets van tijdelijk creditcards oid? iemand een idee?

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
sOid schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:28:
[...]

Ah goed om te weten. Wel een waardeloze manier van koppelen. Effin' Google :(

Wil trouwens nog wel even uitzoeken hoeveel API-calls je krijgt. Las hier laatst op GoT een topic van ontwikkelaar die voorwaarden van Google API niet goed had gelezen en daardoor iets van 20.000 euro aan kosten had gemaakt :X
Ik heb er niks over gelezen.
Maar hoor graag als jij iets anders vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Heb de Nest op die manier hier al een paar weken draaien, werkt vlekkeloos.

En inderdaad: Google kan vanaf hun servers natuurlijk niet een intern IP verifiëren. Dan moet een extern IP zijn of beter: iets van DuckDNS ;-)

Het kan dus prima zonder Nabu Casa. Want dat is 5 euro per maand, niet eenmalig 5 euro.
Niet dat er iets mis is met het steunen van de development van Home Assistant. En het scheelt een hoop instellen en troubleshooten later eventueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Waah schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:36:

En inderdaad: Google kan vanaf hun servers natuurlijk niet een intern IP verifiëren. Dan moet een extern IP zijn of beter: iets van DuckDNS ;-)

Het kan dus prima zonder Nabu Casa. Want dat is 5 euro per maand, niet eenmalig 5 euro.
Niet dat er iets mis is met het steunen van de development van Home Assistant. En het scheelt een hoop instellen en troubleshooten later eventueel.
de 5eu eenmalig is om toegang te krijgen tot de Google API, niet voor nabu casa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
-Casper schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:37:
[...]

de 5eu eenmalig is om toegang te krijgen tot de Google API, niet voor nabu casa.
Klopt, maar @marcel19 gebruikt dus Nabu Casa :9 dacht dat dit soort functies er dan bij zaten :+ maar das enkel Google Home denk ik.

Die heb ik gisteren toegevoegd. Nog niet veel gebruikt maar tot nu toe werk het prima. Eigen opdrachten toevoegen heb ik nog niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Meelobee schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:17:
[...]

Heb je geen Unsupported meldingen? Ik heb nog steeds een melding over Network Manager daar staan. Heb nog geen goeie tutorial gevonden om die te installeren (ook niet echt heel hard gezocht tbh) Maar tot nu toe werken alle updates nog.
Geen meldingen tot op heden. Deze tutorlal tot de letter (bijna dan) gevolgd, incl de installatie van Debian. (ik weet hoe ik die moet installeren, maar wilde foolproof dit optuigen.

https://community.home-as...vised-on-debian-10/200253

[ Voor 8% gewijzigd door Koepert op 19-01-2021 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waah schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:36:

Nog beter: eigen domein gekoppeld aan DDNS-service van je router, heb je geen duckdns nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:08
marcel19 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:39:
[...]

[Afbeelding]

Iemand een idee?
Volgens mij moet je de external URL opgeven als callback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rusman schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:14:
[...]

Volgens mij moet je de external URL opgeven als callback.
Hij heeft het al opgelost, zie hierboven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
sOid schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:58:
[...]

Nog beter: eigen domein gekoppeld aan DDNS-service van je router, heb je geen duckdns nodig ;)
Oeh..... Das ook nog wel een leuk projectje :+

Maar voordeel van de Duckdns integratie is wel dat het meteen via https loopt én je een automatisch vernieuwend certificaat hebt. Click and go zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 23:44
Waah schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:19:
[...]

Maar voordeel van de Duckdns integratie is wel dat het meteen via https loopt én je een automatisch vernieuwend certificaat hebt. Click and go zeg maar.
Ik heb gewoon CloudFlare ervoor gegooid oOo
Best of both worlds.
Duckdns kan je trouwens ook cnamen naar je eigen domein.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waah schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:19:
[...]

Daar heb ik de SWAG docker-container voor :)
Kodess schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:24:
[...]

Ik heb gewoon CloudFlare ervoor gegooid oOo
Best of both worlds.
Duckdns kan je trouwens ook cnamen naar je eigen domein.
Ja daar ben ik me van bewust, maar afaik moet je DuckDNS via een cronjob oid automatisch laten bijwerken, toch? Daar heb ik geen omkijken naar want m'n router doet dat vanzelf (Mikrotik, kan niet op alle routers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 14:06
Meelobee schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:17:
[...]

Zou graag m'n Nest Thermostaat weer integreren, maar ik heb geen creditcard, iHoe zou ik de $5,- fee dan toch kunnen betalen? Bestaan er iets van tijdelijk creditcards oid? iemand een idee?
Ik gebruik revolut als prepaid creditcard voor de maandelijkse betaling van NabuCasa.

Revolut (prepaid creditcard incl IBAN en Premium)

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
sOid schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:29:
[...]

Daar heb ik de SWAG docker-container voor :)
[...]

Ja daar ben ik me van bewust, maar afaik moet je DuckDNS via een cronjob oid automatisch laten bijwerken, toch? Daar heb ik geen omkijken naar want m'n router doet dat vanzelf (Mikrotik, kan niet op alle routers).
De duckdns addon in Home Assistant doet dat automatisch dacht ik te lezen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15-09 15:58

Sharky

Skamn Dippy!

Iemand een suggestie voor een wifimodule waarmee je een dubbele lichtschakelaar automatiseert? Shelly heeft iets dat volgens de specificaties maar 1 kanaal schakelt, alhoewel de afbeelding anders suggereert.

Ik had ooit een Fibaro Switch2 die dat precies deed, maar aangezien ik Z-Wave de deur uit heb gedaan zoek ik een alternatief.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15-09 14:54
Sharky schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 15:46:
Iemand een suggestie voor een wifimodule waarmee je een dubbele lichtschakelaar automatiseert? Shelly heeft iets dat volgens de specificaties maar 1 kanaal schakelt, alhoewel de afbeelding anders suggereert.

Ik had ooit een Fibaro Switch2 die dat precies deed, maar aangezien ik Z-Wave de deur uit heb gedaan zoek ik een alternatief.
Ja de shelly 2.5, daarmee kun je 2 schakelaars aan of uit zetten middels Wi-Fi.

Let wel op dat je daar voor wel een fase en een nul draad nodig hebt.
De 1L werkt ook zonder nuldraad. maar die werkt alleen met 1 schakelaar. Dus heb je er 2 nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door Jerry_bboy op 19-01-2021 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15-09 15:58

Sharky

Skamn Dippy!

Jerry_bboy schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 15:55:
[...]

Ja de shelly 2.5, daarmee kun je 2 schakelaars aan of uit zetten middels Wi-Fi.

Let wel op dat je daar voor wel een fase en een nul draad nodig hebt.
De 1L werkt ook zonder nuldraad. maar die werkt alleen met 1 schakelaar. Dus heb je er 2 nodig.
Wat ik zoek is een relais dat bedoeld is voor een lichtschakelaar. Met de Fibaro kon je schakelen via je controller (destijds Domoticz) maar kon je de lichtschakelaar nog steeds regulier gebruiken. Ze konden dus beide de status veranderen voor 2 schakelaars. De 2.5 lijkt me meer iets dat je achter een dubbele WCD monteert.

This too shall pass

Pagina: 1 ... 75 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.