Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 ... 101 Laatste
Acties:
  • 467.888 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:48
@Dennepen Top! Als je alleen 1 of 0 terug verwacht zou ik het zelf omzetten in 'off' en 'on' door iets als:
code:
1
{% if state_attr('sensor.foo', 'response').preset == 0 %}off{% elif state_attr('sensor.foo', 'response').preset == 1 %}on{% else %}Unknown{% endif %}

En icoon hangt van Lovelace af. Standaard doet Lovelace dat alleen voor switches en lights. Maar afhankelijk van welke card je gebruikt kun je dit aanzetten voor andere andere types. Vaak het handigste als het dan al een binary_sensor is met 'off' en 'on' als states.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennepen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-04 13:24
Septillion schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 16:00:
@Dennepen Top! Als je alleen 1 of 0 terug verwacht zou ik het zelf omzetten in 'off' en 'on' door iets als:
code:
1
{% if state_attr('sensor.foo', 'response').preset == 0 %}off{% elif state_attr('sensor.foo', 'response').preset == 1 %}on{% else %}Unknown{% endif %}

En icoon hangt van Lovelace af. Standaard doet Lovelace dat alleen voor switches en lights. Maar afhankelijk van welke card je gebruikt kun je dit aanzetten voor andere andere types. Vaak het handigste als het dan al een binary_sensor is met 'off' en 'on' als states.
@Septillion thanks, waar plaatst ik deze code om ON/Of te gebruiken
ik ga vanavond eens kijken of met dit gaat lukken. Bedankt voor je hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Dennepen Als het goed is zie je dat nu al als je het in dev tools bekijkt.

Maar ik keek de template binary_sensor nog even na en die neemt genoegen met true/false. Dan zou het al voldoen om:
code:
1
2
3
4
5
6
7
binary_sensor:
  - platform: template
    sensors:
      homewizard_preset:
        friendly_name: "Homewizard Preset"
        value_template: >-
          {{ state_attr('sensor.homewizard', 'response').preset == 1 }}

Eventueel nog met een device class.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 13:24

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Kixtart schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 06:18:
[...]

Niet opgelost omdat je ook gewoon naar .2 bent gegaan vanwege security update? Zie ook: https://github.com/home-assistant/core/issues/45117
Nope die update heb ik vanmorgen pas geïnstalleerd.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:10

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Ben ut een beetje kwijt.

Ik gebruik de opentherm_gw integratie. Die definieert de sensoren die ik van mijn ketel krijg.

Nu krijg ik plotseling waarschuwingen dat al deze sensoren depricated zijn:

code:
1
2
3
4
5
6
7
Logger: homeassistant.components.opentherm_gw.sensor
Source: components/opentherm_gw/sensor.py:69
Integration: OpenTherm Gateway (documentation, issues)
First occurred: 19:13:35 (1 occurrences)
Last logged: 19:13:35

The following sensor entities are deprecated and may no longer behave as expected. They will be removed in a future version. You can force removal of these entities by disabling them and restarting Home Assistant

Een bug, of zit er toch iets anders fout in mijn config... 8)7

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:20
@Mars Warrior

Check even de breaking changes voor dat component.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15-09 14:54
Dennepen schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:46:
Ik wil graag de Preset met waarde 0 of 1 van mijn Homewizard in een value template zetten:

[Afbeelding]

Op een of andere manier krijg ik dit niet voor elkaar, terwijl ik mijn andere HW sensors eenvoudig kan uitlezen zoals hieronder:

motiondetectiontimestamp3:
friendly_name: "timestampmotion3"
value_template: '{{ states.sensor.homewizard.attributes.response.kakusensors[3].timestamp }}'

Ik wil dus graag op basis van de Preset value bepalen op welke Preset mijn Homewizard ingesteld staat.
Hoe heb jij je homewizard gekoppeld? Mag ook via DM. heb van de week ook geprobeerd. Maar kwam nog niet verder helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:57
Vandaag ook eens mijn raspberry pi omgebouwd met een m.2 kaart.

Ik heb hiervoor een argon one m.2 case gekocht + een wd blue m.2 kaartje (oude case maakte de ventilator te veel geluid vandaar dat ik voor deze oplossing gekozen heb)

Temperatuur is alleen wat hoger dan met mijn oude case nu 48 graden was 38 graden.
Neem aan dat 48 graden nog steeds een mooie temperatuur is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

RudolfR schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 19:25:
@Mars Warrior

Check even de breaking changes voor dat component.
De sensoren die nu deprecated zijn staan gewoon in de documentatie genoemd: https://www.home-assistant.io/integrations/opentherm_gw/

Ik heb de integratie ook net vorige week actief gemaakt, dus dit is vreemd.
Ik loop ze allemaal wel ff af, of verwijder/voeg de integratie weer opnieuw toe. Dan zou ik in ieder geval van de foute sensoren af moeten zijn lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@Mars Warrior

Dit ook gelezen?
This release breaks binary_sensor and sensor entities of the opentherm_gw integration. More specifically, all existing binary_sensor and sensor entities are recreated with a different entity_id, unique_id and friendly name.

Some entities are recreated once, others will be recreated twice for different data sources (boiler and thermostat). All entities that are recreated are disabled by default.

The old sensor and binary_sensor entities will log a deprecation warning and change behavior slightly if they are enabled. They will be automatically removed if they are disabled. Behavioral changes of the old entities may include a delayed update and a possible change of data source (boiler vs. thermostat) which may only become apparent when an override is active on the OpenTherm Gateway.

The climate entity is not affected.

The OpenTherm Gateway sits between the thermostat and the boiler and thus deals with 2 streams of information. Before this release, the status info we received contained overlapping information from both streams of information, which led to issues when the gateway was overriding some values.

As of this release, the status is split up in multiple parts to reflect this. Each part contains the status of its respective information stream. With this change, we create sensor entities for each stream where necessary.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:06
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:58:
[...]

Zijn er uberhaupt entiteiten/devices die met de ZHA nu wel werken? Als geen enkel device het doet lijkt het haast alsof je stick bv een andere tty heeft na de herstart/opstart. Als je supervisor geinstalleerd heb kan je een lijst van je usb devices vinden onder Supervisor -> Sytem -> tegeltje 'host system' -> 3 puntjes die onder elkaar staan -> Hardware.

Klopt die locatie van je stick met je ZHA instelling?
Thanks!

Is aangesloten op
/dev/serial/by-id/usb-Texas_Instruments_TI_CC2531_USB_CDC___0X00124B0018E30015-if00

Ik kom er alleen niet achter waar ik kan inzien hoe ik de ZHA ingesteld heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• specops0i0
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-09 19:46
Ik probeer HA te installeren zoals hier (https://www.home-assistant.io/hassio/installation/) beschreven en een vhdx image te downloaden. Alleen wordt er een .vhdx.xz bestand gedownload, wat is een .xz bestand? Iemand een idee? Kan er ook niks over vinden online..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:45
specops0i0 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 19:49:
Ik probeer HA te installeren zoals hier (https://www.home-assistant.io/hassio/installation/) beschreven en een vhdx image te downloaden. Alleen wordt er een .vhdx.xz bestand gedownload, wat is een .xz bestand? Iemand een idee? Kan er ook niks over vinden online..
Ff met 7zip openen en uitpakken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
TheMystery schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 19:36:
Vandaag ook eens mijn raspberry pi omgebouwd met een m.2 kaart.

Ik heb hiervoor een argon one m.2 case gekocht + een wd blue m.2 kaartje (oude case maakte de ventilator te veel geluid vandaar dat ik voor deze oplossing gekozen heb)

Temperatuur is alleen wat hoger dan met mijn oude case nu 48 graden was 38 graden.
Neem aan dat 48 graden nog steeds een mooie temperatuur is?
Heb je wel die thermal pads goed aangebracht zodat ze contact maken met de behuizing? Dat schijnt de namelijk de bedoeling te zijn. (Ik moet de mijne nog inbouwen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:57
synoniem schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:02:
[...]

Heb je wel die thermal pads goed aangebracht zodat ze contact maken met de behuizing? Dat schijnt de namelijk de bedoeling te zijn. (Ik moet de mijne nog inbouwen).
ik heb de thermal pads op de cpu en ram geplakt, daarna in de case geschoven.
aluminium case wordt ook goed warm dus lijkt me goed te geleiden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:08
Isane schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 19:43:
[...]

Thanks!

Is aangesloten op
/dev/serial/by-id/usb-Texas_Instruments_TI_CC2531_USB_CDC___0X00124B0018E30015-if00

Ik kom er alleen niet achter waar ik kan inzien hoe ik de ZHA ingesteld heb
Ik heb zha niet draaien meer ik denk dat je of een 'configure' knop op de zha tegel hebt (configurations -> integration ) of op de 3 puntje klikken op die tegel en dan iets van settings / config ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Ja en Nee. Daarom heb ik de integratie ook nieuw in 2021.1 gedaan waar die breaking change in zit.
Maar dat is dus niet goed gegaan op de een of andere manier.

Kan zijn dat ik via hacs de integratie nog niet meteen heb bijgewerkt. En daarom met dubbele sensoren zit.

Ik ga hem dus weer verwijderen en toevoegen. Lijkt me het makkelijkst. En daarna ff de views nalopen of die oude sensoren gebruiken, want die heb ik uit de documenetatie gehaald die dus incorrect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat een raar verhaal met die security issues bij custom_components. Jammer dat ze (vooralsnog?) niet duidelijk zijn om welke component(en) het gaat. Als ik de hele map uitschakel valt m'n halve installatie om :+

Nou ja, update gedraaid naar de laatste versie. Plus reverse proxy, HA in Docker, 2FA ingeschakeld en IP-block na 5 mislukte inlogpogingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:27
sOid schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:23:
Wat een raar verhaal met die security issues bij custom_components. Jammer dat ze (vooralsnog?) niet duidelijk zijn om welke component(en) het gaat. Als ik de hele map uitschakel valt m'n halve installatie om :+

Nou ja, update gedraaid naar de laatste versie. Plus reverse proxy, HA in Docker, 2FA ingeschakeld en IP-block na 5 mislukte inlogpogingen.
Geen GEO ip block? ik weet het, het is security by obscurity, maar als je de hele wereld blockt behalve je eigen landje, hou je al veel onzin buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dacuuu schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:25:
[...]

Geen GEO ip block? ik weet het, het is security by obscurity, maar als je de hele wereld blockt behalve je eigen landje, hou je al veel onzin buiten.
Ja wel op de hostmachine waarop de docker container draait inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Nog nooit zo snel nieuwe updates van HA geïnstalleerd als vandaag...

Toegang van buitenaf had ik ook net ingeschakeld (voor act. notificaties in de app), maar dat kan nog wel even uit. Ook al denk ik dat het eerder componenten zijn die naar buiten bellen dan andersom.

Ben benieuwd naar het vervolg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

sOid schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:23:

Het lijkt te gaan om custom integraties die buiten hass/hacs om worden geïnstalleerd, dus mogelijk wat shady integraties/spyware die op die manier informatie uit je systeem trachten te halen.

Ik krijg niet de indruk dat het om aanvallen van buitenaf gaat op dit moment, maar kan er helemaal naast zitten natuurlijk :+ .

---
Gebruik je Nabu Casa voor externe toegang, dan lijkt het mij dat je wat dat betreft wel goed zit.
Ook het gebruik van een subdomein/proxy zorgt al dat alle aanvallen op ip adres nergens komen.

[ Voor 11% gewijzigd door Mars Warrior op 15-01-2021 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

@RudolfR , de opentherm integratie is weer up and running. Moest wel ff wat views aanpassen en uitzoeken of ik de thermostat of boiler variant van het entity moest hebben. Want of de een of de ander werkt.

Maar dat is opgelost. Kan me CV weer als vanouds bedienen vanaf me mobiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15-09 14:54
Septillion schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:06:
@Jerry_bboy Ter aanvulling, denk dat je dan uit komt op
YAML:
1
2
3
4
5
  - platform: rest
    name: Boiler status
    method: GET
    resource: http://192.168.1.68/status
    value_template: '{{ value_json.heater_state | title }}'
Thanks dit werkt, is er ook een manier om alle data in 1 sensor te krijgen met meerdere attributen ?

code:
1
{"heater_state":"READY","mode":"4","err_flag":"0","boost":"0","power_sw":"on","gradus":"68.5","lockB":"on","ref_gradus":"8","volume":"100","watts":"2400","inet":"1","ant_flag":"0","ant_c":"0","date":"2021-01-15 21:44","mix40":"170","tz":"CET"}

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
{
    "heater_state": "READY",
    "mode": "4",
    "err_flag": "0",
    "boost": "0",
    "power_sw": "on",
    "gradus": "68.5",
    "lockB": "on",
    "ref_gradus": "8",
    "volume": "100",
    "watts": "2400",
    "inet": "1",
    "ant_flag": "0",
    "ant_c": "0",
    "date": "2021-01-15 21:44",
    "mix40": "170",
    "tz": "CET"
}

[ Voor 18% gewijzigd door Jerry_bboy op 15-01-2021 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Een kleine 3 kwarier geleden ontving ik de volgende email op mijn mailadres dat ik voor Nabu Casa gebruik...
Security Bulletin

Home Assistant allows for installing custom integrations. These are additional integrations that you can find on GitHub or via the third party Home Assistant Community Store (HACS). Home Assistant is not responsible for custom integrations and you use custom integrations at your own risk.

It has come to our attention that certain custom integrations have security issues and could potentially leak sensitive information.

The latest version of Home Assistant Core has extra protection to help secure your instance.

Update Home Assistant to at least version 2021.1.3 as soon as possible.

To update Home Assistant, click on the Supervisor menu item to see if an update to 2021.1.3 (or newer) is available. If you don’t have the Supervisor menu item, follow the update instructions.

If you cannot update Home Assistant at this time, we strongly advise you to disable all custom integrations. You can disable your custom integrations by renaming the custom_components folder inside your Home Assistant configuration folder to something else. Please be sure to restart Home Assistant after you’ve renamed it.

If you need additional help with upgrading, we are happy to help you out on the Home Assistant Discord chat server.

We will publish more details on the Home Assistant blog soon.

Paulus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire Streve
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-08 07:09
Hi,

Ben al een poos bezig met HA en heb al diverse keren een frisse installatie gedaan omdat ik dat wat had gedaan wat ik had verknalt. Maar ja, daar leer je weer van :P

Nu heb ik HA lekker lopen en wil ik de Lovelace dashboards wat mooier hebben. Ik had HACS al geïnstalleerd maar weer verwijderd en nu volgens de laatste instructie weer geïnstalleerd. In beide gevallen kan ik geen enkele custom frontend in mijn dashboard naar voren krijgen..

Als voorbeeld wil ik de mini-graph-card gaan gebruiken. Deze heb ik geïnstalleerd via HACS, de bron heb ik toegevoegd op deze manier.
Else, if you prefer the graphical editor, use the menu to add the resource:

1. Make sure, advanced mode is enabled in your user profile (click on your user name to get there)
2. Navigate to Configuration -> Lovelace Dashboards -> Resources Tab. Hit orange (+) icon
3. Enter URL /local/mini-graph-card-bundle.js and select type "JavaScript Module".
4. Restart Home Assistant.
Alleen hij blijft de foutmelding geven;
Error: Custom element not found: mini-graph-card

Custom element doesn't exist: mini-graph-card.
type: 'custom:mini-graph-card'
entities:
- sensor.illumination
Ik heb al op de Github pagina gekeken, heb de mini-graph-card verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. HACS zoals ik begon verwijderd en opnieuw geïnstalleerd maar niks helpt...

Wie heeft hier nog meer last van... of heeft de oplossing??

HA versie 2020.12.7
HACS versie 1.10
Mini-graph-card versie. 0.10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:23
Wat betreft de security issue heb ik het altijd vreemd gevonden dat je wachtwoorden ed voor bepaalde integraties gewoon in een yaml bestand moet neerzetten. Ik gebruik altijd wel een secret bestand, maar dat is gewoon plain tekst? Als dat goed te beveiligen is dan valt er weinig info uit de HA install te halen volgens mij? Of zie ik dan iets over het hoofd?

Of is/was dit al mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Kire Streve Voor de zekerheid: HA wel herstart? Je weet zeker dat Enter URL /local/mini-graph-card-bundle.js (en die andere stappen) goed is gegaan? Zie je dat ergens terug in de config?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kepler schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 22:46:
Wat betreft de security issue heb ik het altijd vreemd gevonden dat je wachtwoorden ed voor bepaalde integraties gewoon in een yaml bestand moet neerzetten. Ik gebruik altijd wel een secret bestand, maar dat is gewoon plain tekst? Als dat goed te beveiligen is dan valt er weinig info uit de HA install te halen volgens mij? Of zie ik dan iets over het hoofd?

Of is/was dit al mogelijk?
Er is nog veel onduidelijk over dit beveiligingsprobleem. Heb ergens gelezen dat het met SQL-injectie te maken heeft.

Ik ken je installatiemethode overigens niet maar het is bij Linux niet heel ongebruikelijk om je wachtwoorden op zo'n manier in een secrets-achtig bestand op te slaan. Het is dan natuurlijk wel belangrijk om je file permissions goed te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Kire Streve schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 22:44:
Hi,

Ben al een poos bezig met HA en heb al diverse keren een frisse installatie gedaan omdat ik dat wat had gedaan wat ik had verknalt. Maar ja, daar leer je weer van :P

Nu heb ik HA lekker lopen en wil ik de Lovelace dashboards wat mooier hebben. Ik had HACS al geïnstalleerd maar weer verwijderd en nu volgens de laatste instructie weer geïnstalleerd. In beide gevallen kan ik geen enkele custom frontend in mijn dashboard naar voren krijgen..

Als voorbeeld wil ik de mini-graph-card gaan gebruiken. Deze heb ik geïnstalleerd via HACS, de bron heb ik toegevoegd op deze manier.

[...]

Alleen hij blijft de foutmelding geven;
[...]

Ik heb al op de Github pagina gekeken, heb de mini-graph-card verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. HACS zoals ik begon verwijderd en opnieuw geïnstalleerd maar niks helpt...

Wie heeft hier nog meer last van... of heeft de oplossing??

HA versie 2020.12.7
HACS versie 1.10
Mini-graph-card versie. 0.10
Het pad hoort anders te zijn:
code:
1
2
- url: /hacsfiles/mini-graph-card/mini-graph-card-bundle.js
  type: module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:09

Gotiniens

Fairly odd Tim

sOid schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 22:49:
[...]
Ik ken je installatiemethode overigens niet maar het is bij Linux niet heel ongebruikelijk om je wachtwoorden op zo'n manier in een secrets-achtig bestand op te slaan. Het is dan natuurlijk wel belangrijk om je file permissions goed te hebben.
Het maakt ook relatief weinig uit. Sla je je wachtwoord encrypted op, dan moet ook ergens op je filesystem de decrypt key staan, of je moet hem elke keer bij het opstarten met de hand invoeren, en dan staat hij in je geheugen.

Als je zover in een systeem zit dat je alle bestanden kan lezen, kan je waarschijnlijk ook ram lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik heb al langere tijd een aantal 1-Wire sensoren in mijn huis geplakt en op de C.V. ketel en met een script wat ik ooit bij elkaar gecopy paste heb gaat de data in graphite en heb ik in grafana een grafiek

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vg92ot4ETGgZhFVcJm1geyPC08=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8Yyjibj5mmPGgYv5sin5FQz8.png?f=fotoalbum_large

Nu wilde ik eigenlijk een of twee van deze sensoren ook in het dashboard van HA krijgen. Ik heb wel gezien dat er een graphite plugin is voor HA, maar die drukt alleen HA data in graphite, ik wil eigenlijk andersom.

Heb ik die optie gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 12:49
Gotiniens schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 23:50:
[...]

Het maakt ook relatief weinig uit. Sla je je wachtwoord encrypted op, dan moet ook ergens op je filesystem de decrypt key staan, of je moet hem elke keer bij het opstarten met de hand invoeren, en dan staat hij in je geheugen.

Als je zover in een systeem zit dat je alle bestanden kan lezen, kan je waarschijnlijk ook ram lezen.
Ja inderdaad, maar ook dat een custom integration waarschijnlijk diep in HA kan en dingen kan aanroepen, dan zou je niet eens in het ram hoeven. Dit zou met een soort sandbox op te lossen zijn, maar dat wordt natuurlijk snel complex.

Ik gebruik zelf geen HACS, maar het lijkt er een beetje op dat het HA team enorm zn best heeft gedaan om gebruikers custom components te laten installeren dat er nu helaas misbruik gemaakt wordt, ik ben blij dat er snel over bericht is en ook al iets verbeterd (http component). Wat mij nogal stoort is dat er niet gesproken wordt welke custom components een (potentioneel) probleem zijn, dan kan ik nu zelf misschien al actie ondernemen.

[quote]
It has come to our attention that certain custom integrations have security issues and could potentially leak sensitive information.
[quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
yniezink schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:14:
In het kader van 1-wire en home assistant / esphome:

https://github.com/ps915/ESPEasy-1Wire-WEMOS-PCB

Ik vond bovenstaande wel erg interessant en heb 10 vandie PCB's besteld. Nu nog even de andere onderdelen bestellen, maar hier kan natuurlijk perfect ESPhome op draaien.
Wat kostte die pcb's? ik kan nergens een prijs vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0Burner0
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-08 16:19
Ronker32 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:18:
[...]

Check even een paar dingen over de DSMR integratie, die geeft je waarschijnlijk wat je wilt zien en daar zijn best wel wat dingen over te vinden. Ik zag in het Show je Setup - topic ook nog een post voorbij komen over de code voor de objecten. Ik ben nu ook met die integratie bezig, het is vooral nog veel knutselen en trial/error. Ik probeer ook Githubs van de frequent-postende Tweakers op te zoeken en die te checken op hun settings, wellicht helpt dat je.
Thnx for je reply, alleen ik kom niet echt verder.
Ik kan me niet voorstellen dat hier niemand een plugwise gebruikt en dezelfde wens heeft en het al wel is gelukt.

Binnen homey lukt het me wel, maar daar vind ik het dashboard niet mooi van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:16

Acradavos

Poetsfanaat

Gisteren heb ik 10 BW-SHP13's ontvangen. Lekker klein en compact. :)

Weet iemand echter hoe ik de measurement_poll_interval gebruik? Deze staat standaard op 60 seconden.

https://www.zigbee2mqtt.io/devices/TS0121_plug.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Acradavos schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 07:40:

Weet iemand echter hoe ik de measurement_poll_interval gebruik? Deze staat standaard op 60 seconden.

Die stel je in je zigbee2mqtt instellingen in, niet in HA (en staat standaard op 60sec inderdaad, anders spammen ze je netwerk nogal)

Al eens op de link "How to use device type specific configuration" op de pagina die je zelf linkt geklikt?

[ Voor 20% gewijzigd door Hmmbob op 16-01-2021 09:40 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Acradavos schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 07:40:

Measurement_poll_interval is het aantal seconden tussen twee statusberichten. Als je het wilt veranderen kan dat door het in de configuration.yaml (per device) aan te passen. En voor de duidelijkheid dat is de configuration.yaml van zigbee2mqtt in de map /share/zigbee2mqtt niet die in /config.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:23
sOid schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 22:49:
[...]

Er is nog veel onduidelijk over dit beveiligingsprobleem. Heb ergens gelezen dat het met SQL-injectie te maken heeft.

Thanks, ik gebruik gewoon HAS OS op een Raspberry. Verder niks veranderd aan file permissions, maar als ik het goed begrijp maakt het weinig uit als het corrupte programma volledige toegang heeft tot je systeem.

Sowieso geen externe toegang, maar dat is hier het probleem niet volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik heb een Shelly Dimmer 2 ingesteld op MQTT. Via het Shelly Discovery script wordt deze netjes gevonden, en kan ik deze ook inschakelen. Energieverbruik meten gaat ook allemaal goed. Alleen de brightness wordt niet ingelezen, en ook het instellen van de brightness lukt niet. Heeft iemand hier ervaring mee?

Edit: typo.

[ Voor 4% gewijzigd door tjanssen op 16-01-2021 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gotiniens schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 23:50:
[...]

Dat is zo. Vraag me wel af hoe de gebruikerswachtwoorden van je HA front-end worden opgeslagen in de database. Neem aan dat dat gehasht is, maar kan ik niet zo snel terugvinden. Mocht het zo zijn dat het lek bestaat uit toegang krijgen tot de database, zouden ze op die manier bij je wachtwoord kunnen. (Althans, als ik niet iets over het hoofd zie.) Daarom dus ook verstandig om 2FA in te schakelen.

Maar goed, zal een dezer dagen wel meer bekend over worden gemaakt. Vroeg me wel af of er ooit een serieuze pentest is gedaan voor HA. (Al is dat natuurlijk niet heilig; tig installatiemethoden met mogelijke user errors.)
kepler schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:18:
[...]

Thanks, ik gebruik gewoon HAS OS op een Raspberry. Verder niks veranderd aan file permissions, maar als ik het goed begrijp maakt het weinig uit als het corrupte programma volledige toegang heeft tot je systeem.

Sowieso geen externe toegang, maar dat is hier het probleem niet volgens mij.
Als je er extern niet bij kan zou ik me er sowieso niet druk om maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:14
Ik probeer hier mijn thema automatisch te laten wisselen bij zonsopgang en ondergang, maar ik krijg het maar niet aan de gang. Al op verschillende manieren geprobeerd. Onderstaand is de huidige automation.
Thema in mijn profiel staat op backend selected, de thema's clear en slate werken...

Iemand een idee wat hier fout gaat?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
- id: set_theme
  alias: Set theme
  trigger:
  - platform: homeassistant
    event: start
  - platform: state
    entity_id: sun.sun
    to: above_horizon
    to: below_horizon
  action:
  - choose:
    - conditions:
      - condition: template
        value_template: '{{ is_state(''sun.sun'', ''below_horizon'')}}'
      sequence:
      - service: frontend.set_theme
        data:
          name: slate
    default:
      data:
        name: clear
  initial_state: true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
SonnyBBQ schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:58:
Ik probeer hier mijn thema automatisch te laten wisselen bij zonsopgang en ondergang, maar ik krijg het maar niet aan de gang. Al op verschillende manieren geprobeerd. Onderstaand is de huidige automation.
Thema in mijn profiel staat op backend selected, de thema's clear en slate werken...

Iemand een idee wat hier fout gaat?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
  alias: Set theme
  trigger:
  action:
  - choose:
    - conditions:
      - condition: template
        value_template: '{{ is_state(''sun.sun'', ''below_horizon'')}}'
      sequence:
        data:
          name: slate
    default:
      data:
        name: clear
Doe hetzelf op deze manier:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
  - alias: 'Frontend theme switch'
    trigger:
        to: 'below_horizon'
        to: 'above_horizon'
    action:
        data_template:
          name: >-
            {% if is_state("sun.sun", "above_horizon") -%}
              {{ "Google Light Theme" }}
            {%- else -%}
              {{ "Google Dark Theme" }}
            {%- endif %}

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@JayOne Shit, je was me net voor :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Jerry_bboy schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 21:58:
Thanks dit werkt, is er ook een manier om alle data in 1 sensor te krijgen met meerdere attributen ?
Ja, opzich wel. Maar ik zou het afraden en gewoon losse sensoren aanmaken voor de zaken die je wilt. Attribute heeft namelijk als nadeel dat niet alles het ondersteund en het ook geen unit heeft. Gewoon losse (binary_)sensoren aanmaken is wat dat betreft dus makkelijker in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Kire Streve Juist als je HACS draait hoef je helemaal niets met resources te doen, dat doet HACS dan voor je... Dus heb je hem toegevoegd via HACS en daarna herstart en browser herladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Septillion schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:01:
@Kire Streve Juist als je HACS draait hoef je helemaal niets met resources te doen, dat doet HACS dan voor je... Dus heb je hem toegevoegd via HACS en daarna herstart en browser herladen?
Jawel hoor, je moet het echt nog handmatig toevoegen. Heb er even een verwijderd in de config en de kaart is meteen niet meer beschikbaar.

Maar @Mars Warrior heeft indd gelijk, het moet tegenwoordig /hacsfiles/bla zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@sOid Dan heb je iets niet goed staan. Ik heb werkelijk nog nooit een enkele resource zelf toegevoegd ondanks dat ik een heel rijtje gebruik. Dit betekend niet dat ze niet in de resources komen,d at doet HACS. En ook als je ze zelf gaat lopen verwijderen zal HACS ze niet terug zetten, het doet geen monitoring of jij je resources zelf weer om zeep helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Septillion schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:15:
@sOid Dan heb je iets niet goed staan. Ik heb werkelijk nog nooit een enkele resource zelf toegevoegd ondanks dat ik een heel rijtje gebruik. Dit betekend niet dat ze niet in de resources komen,d at doet HACS. En ook als je ze zelf gaat lopen verwijderen zal HACS ze niet terug zetten, het doet geen monitoring of jij je resources zelf weer om zeep helpt.
Als ik er eentje wil installeren krijg ik altijd zoiets te zien. Al sinds ik HACS gebruik. Wellicht het verschil tussen Core en Hassio? Of GUI-Lovelace vs YAML-Lovelace?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-CtL7regSyLclaqrxeHyb54LDY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1mgab3zZ9RH5CpNgtSyviFYb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:35
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 01:44:
[...]

Wat kostte die pcb's? ik kan nergens een prijs vinden.
Volgens mij zo’n 20 euro betaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@sOid Onderste deel van die melding kreeg ik niet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D38IwTNiQ0KrvSft3fFo9-z0syo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7DeNVjYcuC2A9AyBUqHbGjzp.png?f=user_large

Zou naar mijn idee ook geen verschil tussen supervised of niet mogen zijn daar het volgens mij volledig in Core draait die gelijk is tussen beide. Wil daagt er iets dat ik die melding wel gezien heb toen ik net HACS had geïnstalleerd maar er eigenlijk nog niets mee deed. Welke versie van HACS draai jij? En heb je UI config of (legacy) YAML?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Septillion schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:58:
@sOid Onderste deel van die melding kreeg ik niet
[Afbeelding]

Zou naar mijn idee ook geen verschil tussen supervised of niet mogen zijn daar het volgens mij volledig in Core draait die gelijk is tussen beide. Wil daagt er iets dat ik die melding wel gezien heb toen ik net HACS had geïnstalleerd maar er eigenlijk nog niets mee deed. Welke versie van HACS draai jij? En heb je UI config of (legacy) YAML?
Opmerkelijk! Ik doe (bijna) m'n configuratie direct in YAML ja.

Deze versie van HACS (meest recente volgens mij, gisteren nog een update gedraaid).
code:
1
2
Integration version:    1.10.0
Frontend version:   20210103144316

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
sOid schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:00:
[...]

Opmerkelijk! Ik doe (bijna) m'n configuratie direct in YAML ja.
Dan zou het daar aan kunnen liggen omdat die methode legacy is. Anders zou ik het ook niet weten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Septillion schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:20:
[...]

Dan zou het daar aan kunnen liggen omdat die methode legacy is. Anders zou ik het ook niet weten. :+
Ho ho, het is pas legacy als de GUI hetzelfde kan als yaml, en dat is nog lang niet het geval.
Het is nu nog gewoon een mode waarin je eea definieert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Mars Warrior schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:59:
[...]

Ho ho, het is pas legacy als de GUI hetzelfde kan als yaml, en dat is nog lang niet het geval.
Het is nu nog gewoon een mode waarin je eea definieert...
Hoho, woorden van de maker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Oh, je bedoelt HACS, dat klopt. Dacht dat Lovelace werd bedoeld :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:01
Zijn er meer mensen die niet naar de laatste HA OS kunnen updaten? Zodra ik dat doe breekt m'n hele HA install en komt m'n Pi niet eens meer online.

Heb na de eerste poging van gisteren m'n SSD opnieuw geformat en een verse install erop gezet. Vervolgens snapshot teruggezet en weer een poging tot updaten gedaan. Helaas met hetzelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:14:
[...]

Oh, je bedoelt HACS, dat klopt. Dacht dat Lovelace werd bedoeld :X
Dat dacht ik ook!

@Septillion Dank voor de link, straks even aanpassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:56
Crap. Update naar .3 heeft mn supervised weer ns naar unprivileged gezet.. binnenkort toch echt maar eens tijd maken om mn hardware om te bouwen naar Proxmox. Elke update hopen dat dit niet hoeft is ook weinig lol

[ / lief dagboek ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 13:24

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik had een Tp-Link Hs100 besteld om stroomverbruik van de wasmachine te meten. Blijkt dat de Hs100 geen stroommeting heeft, de Hs110 wel.
Let dus goed op welke je bestelt. Ze kosten eigenlijk precies hetzelfde.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kire Streve
  • Laatst online: 09-08 07:09
Mars Warrior schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 23:08:
[...]

Het pad hoort anders te zijn:
code:
1
2
- url: /hacsfiles/mini-graph-card/mini-graph-card-bundle.js
  type: module
@Mars Warrior Super super bedankt dit was het ding! Kan nu lekker gaan bouwen :D Voor @sOid @Septillion die mij vragen heeft gesteld bedankt voor jullie hulp!

Blijft toch wel gaaf z'n community van Tweakers _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
Ik heb nu een aantal pogingen gewaagd om HACS te installeren, maar tot nu toe is het me niet gelukt om HACS zichtbaar te krijgen in de Integrations.

Wat ik gedaan heb:
Deze folder toegevoegd aan de custom_components folder:
https://github.com/hacs/i...in/custom_components/hacs
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56-jhjoo4zXgy3L69mQmb3mwQwA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tZSVpmwSI05Bl5vozvHB1rDX.png?f=user_large

Vervolgens de browser cache leeggemaakt en een aantal malen geherstart en ook een harde reboot gedaan.

Maar helaas geen HACS in het Integrations overzicht.

Iemand tips wat ik hier fout doe? Alvast bedankt.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Vraagje trouwens. K heb nu nginx addon. IP .49. Op mn fritz een port forwarding naar .49. Moet k straks met Proxmox die pforward naar mn host of vm laten verwijzen? De vm krijgt dan .49 lijkt me ivm config snapshot. De host dus n ander ip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
2021.1.4:
  • Fix Home Connect ambient color (@Sjack-Sch - #45038) (home_connect docs)
  • Fix HomeKit climate integration for devices with a single set point in Heat_Cool mode. (@thevoltagesource - #45065) (homekit_controller docs)
  • Fix all forecast datetime values in OpenWeatherMap (@spacegaier - #45202) (openweathermap docs)
  • Bump up ZHA dependency (@Adminiuga - #45230) (zha docs)

[ Voor 96% gewijzigd door Hmmbob op 16-01-2021 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randommen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:22
Goedenavond,

Ik heb nu een tijdje hass supervised draaien op Pi Os op een pi 4, werkt prima, alleen wil ik toch liever overstappen naar een VM op proxmox, nu heb ik hiervoor al meerdere handleidingen gevolgd en krijg ik de vm ook prima draaiend, echter, zodra ik een snapshot importeer schiet hij vrijwel direct out of memory.

De VM heb ik 2GB gegeven, zou meer dan genoeg moeten zijn. Toen ik hem ophoogde naar 4GB precies hetzelfde verhaal, ballooning ook uitgezet, geen verschil.

Ook als ik geen snapshot gebruik schiet hij OOM als ik hem handmatig inricht.

Iemand een idee wat ik fout zou kunnen doen?

Kan dit een hardware bug zijn o.i.d.? Ik heb een tijd terug in een Windows VM precies hetzelfde gehad, als ik een specifieke applicatie opstartte ging de hele VM OOM omdat alles onnodig werd opgegeten door solidworks.

Verder eigenlijk allemaal Debian VM's, draaien prima.

De VM's gaan OOM, de host zelf functioneert prima.

Als storage zfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kire88 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:15:
Ik heb nu een aantal pogingen gewaagd om HACS te installeren, maar tot nu toe is het me niet gelukt om HACS zichtbaar te krijgen in de Integrations.

Wat ik gedaan heb:
Deze folder toegevoegd aan de custom_components folder:
https://github.com/hacs/i...in/custom_components/hacs
[Afbeelding]

Vervolgens de browser cache leeggemaakt en een aantal malen geherstart en ook een harde reboot gedaan.

Maar helaas geen HACS in het Integrations overzicht.

Iemand tips wat ik hier fout doe? Alvast bedankt.
Waarom volg je de officiële Hacs installatie instructies niet?

https://hacs.xyz/docs/installation/installation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-09 22:59
Koepert schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:32:
Vraagje trouwens. K heb nu nginx addon. IP .49. Op mn fritz een port forwarding naar .49. Moet k straks met Proxmox die pforward naar mn host of vm laten verwijzen? De vm krijgt dan .49 lijkt me ivm config snapshot. De host dus n ander ip.
Naar je vm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
Hmmbob schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:52:
[...]

Waarom volg je de officiële Hacs installatie instructies niet?

https://hacs.xyz/docs/installation/installation
Dit is wat ik tegen kwam op youtube. Maar zie dat inderdaad deze instructie niet overeenkomt.
Dan moet ik nu eerst uitzoeken hoe een SSH authorization key werkt zo lijkt het :+

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Kire88 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:22:
[...]

Dit is wat ik tegen kwam op youtube. Maar zie dat inderdaad deze instructie niet overeenkomt.
Dan moet ik nu eerst uitzoeken hoe een SSH authorization key werkt zo lijkt het :+
https://docs.github.com/e...dding-it-to-the-ssh-agent

de inhoud van de PUB moet je dan naar de ssh-addon-config kopieren:

code:
1
authorized_keys: 'ssh-rsa AAAAB3Nz.....'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos

Acradavos

Poetsfanaat

synoniem schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:09:
[...]

Measurement_poll_interval is het aantal seconden tussen twee statusberichten. Als je het wilt veranderen kan dat door het in de configuration.yaml (per device) aan te passen. En voor de duidelijkheid dat is de configuration.yaml van zigbee2mqtt in de map /share/zigbee2mqtt niet die in /config.
YAML:
1
2
3
'0x588e81fffed4a11c':
  friendly_name: Computer
  measurement_poll_interval: 5

Heb je toevallig een voorbeeldje? :) Dit werkt helaas niet. (devices.yaml)

YAML:
1
2
3
  "device_options": {
    "measurement_poll_interval": 5
    },

Hier kwam ik ook niet verder mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Acradavos schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:29:
[...]

YAML:
1
2
3
'0x588e81fffed4a11c':
  friendly_name: Computer
  measurement_poll_interval: 5

Heb je toevallig een voorbeeldje? :) Dit werkt helaas niet. (devices.yaml)

YAML:
1
2
3
  "device_options": {
    "measurement_poll_interval": 5
    },

Hier kwam ik ook niet verder mee.
Foutje van mijn kant het moet devices.yaml zijn (krijg je als je uit je hoofd citeert) en je moet daarna je mqtt entiteiten herladen of HA herstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos

Acradavos

Poetsfanaat

synoniem schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:38:
[...]

Foutje van mijn kant het moet devices.yaml zijn (krijg je als je uit je hoofd citeert) en je moet daarna je mqtt entiteiten herladen of HA herstarten.
Welke configuratie is dan correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Acradavos schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:40:
[...]

Welke configuratie is dan correct?
De eerste. Als het goed is staat het device al in devices.yaml en hoef je alleen de measurement_poll_interval aan te passen. Overigens staat bij mij onder friendly name ook de hexidecimale naam misschien dat dat verschil maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos

Acradavos

Poetsfanaat

synoniem schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:44:
[...]

De eerste. Als het goed is staat het device al in devices.yaml en hoef je alleen de measurement_poll_interval aan te passen. Overigens staat bij mij onder friendly name ook de hexidecimale naam misschien dat dat verschil maakt?
Helaas werkt het voorlopig niet meer.

Klikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:36
Vanavond eindelijk mijn Ikea spotjes kunnen overzetten van Ikea hub naar Deconz....
Resetten was een probleem. Kreeg het niet voor elkaar. Komt blijkbaar heel precies kwa timing. Truc was heel kort aan (een flits) en wat langer uit (6x).

Hopen dat het nu een beetje stabieler blijft werken. Volgende project: Stembediening via Google Home......

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Koepert schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:32:
Ik volg je niet helemaal. Maar forwarding moet verwijzen naar IP waarop je reverse proxy draait. Als je VM een ander IP heeft dan host, verwijs je dus naar de IP van je VM. Verder handel je alles af met de configuratie van nginx.

Dus als nginx op .49 draait (wel ff statisch IP van maken he!) en je HA op .48, forward je op je router naar .49. Bij je nginx-instellingen kun je dan een domein laten fowarden naar .48 zonder .48 direct bloot te stellen aan de buitenwereld.

[ Voor 4% gewijzigd door sOid op 17-01-2021 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:59
Ok.

Voor mijn duidelijkheid.

Ik draai supervised nog steeds op Ubuntu, dat geeft dus steeds issues met updates.
Probleem is, het draait fijn en heb niet veel tijd.
Tevens draait er zigbee2mqtt op.

Is het nu werkelijk waar zo makkelijk om over te stappen naar Debian; beckup maken vanut HA, deze opslaan op hdd voor de zekerheid, Debian installeren en dan HA Supervised en dan de back-up binnen trekken?

Of moet ik mijn Z2M weer opnieuw installeren, en alle devices pairen?

Wqant als het echt enkel overzetten is, be ik zo klaar en kan het wel even ussendoor. En anders m oet ik er mee wachten tot ik echt even tijd heb,

[ Voor 13% gewijzigd door maartend op 17-01-2021 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
sOid schreef op zondag 17 januari 2021 @ 10:34:
[...]

Ik volg je niet helemaal. Maar forwarding moet verwijzen naar IP waarop je reverse proxy draait. Als je VM een ander IP heeft dan host, verwijs je dus naar de IP van je VM. Verder handel je alles af met de configuratie van nginx.

Dus als nginx op .49 draait (wel ff statisch IP van maken he!) en je HA op .48, forward je op je router naar .49. Bij je nginx-instellingen kun je dan een domein laten fowarden naar .48 zonder .48 direct bloot te stellen aan de buitenwereld.
Thnx

Statisch IP heeft ie al, maar NGINX is de addon van HA. Maakt dat nog onderscheid? Denk t niet (los van dat los wellicht beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koepert schreef op zondag 17 januari 2021 @ 10:50:
[...]

Thnx

Statisch IP heeft ie al, maar NGINX is de addon van HA. Maakt dat nog onderscheid? Denk t niet (los van dat los wellicht beter is.
Denk het niet. Maar ik vraag me wel een beetje af wat de meerwaarde van zo'n addon dan is, omdat het toch hetzelfde IP heeft.

Ik zie er wel een paar:
  • Je schermt de poort van HA af
  • Je hoeft geen poort meer op te nemen in de URL omdat dat wordt afgehandeld door nginx
  • Je kunt de nginx reverse proxy ook gebruiken andere diensten op je LAN (of eventueel andere VM's) open te stellen zonder extra poorten op je router te openen
  • Je kan gebruik maken van dingen als .htpasswd om extra beveiligingslaag aan exposed diensten toe te voegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mAiden88
  • Laatst online: 31-07 21:49
Voggy schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:33:
Beste medetweakers,

Na flink wat googelen en youtube filmpjes kijken heb ik eindelijk Home assist aan de praat gekregen op mijn Synology NAS via Docker.

Momenteel heb ik alleen home automation spul van Ikea, verbonden met de Tradfri hub. Ik kom er net achter dat mijn bewegingssensoren niet werken als deze verbonden zijn met de hub. Ik begrijp nu dat ik een usb stick moet aanschaffen welke de Ikea hub zal vervangen? Zouden jullie mij kunnen helpen want ik zie door de bomen het bos niet meer.

Volgens mij heb ik zo'n zigbee adapter nodig:
https://www.zigbee2mqtt.i...n/supported_adapters.html

Zijn er nog andere mogelijkheden?
Persoonlijk zal ik voor de: Electrolama zig-a-zig-ah! gaan of de slaesh’s CC2652RB stick.. Met beiden ik zeer goede ervaringen in Home Assistant. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 22:39
Voor mijn nieuwe huis ben ik aan het bepalen welke opstelling ik voor de verlichting wil gaan gebruiken en ben benieuwd naar jullie ervaringen qua stabiliteit. Voor zover ik kan zien zijn er twee opties.

1. Slimme dimmers met domme lampen zoals dit product: https://www.robbshop.nl/zigbee-draaidimmer-robb-smarrt.
Voordeel: werkt ook als Home Assistant & Philips hue uitvallen
Nadeel: geen slimme lampen dus niet de kleur temperatuur instellen + niet per individuele lamp in te stellen

2. Slimme dimmers met slimme lampen: https://www.robbshop.nl/d...bee-draadloos-robb-smarrt
Voordeel: Kleur instellen per lamp
Nadeel: als Home Assistant & Philips hue uitvallen kan je de lampen niet bedienen + lichte vertraging tussen dimmen en effect in de lampen.

Een combinatie is volgens mij onmogelijk, of er moet een tweede verborgen switch op de dimmer zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvbragt
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-09 18:40
mAiden88 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 12:02:
[...]

Persoonlijk zal ik voor de: Electrolama zig-a-zig-ah! gaan of de slaesh’s CC2652RB stick.. Met beiden ik zeer goede ervaringen in Home Assistant. :)
Ik gebruik nu de sonoff zigbee bridge met aangepaste tasmoto software en hangt via wifi aan mijn netwerk. Geen gedoe met USB en raspberry en alle zigbee apparaten werken goed. Pairen ook op grotere afstand geen probleem.

YouTube: Sonoff Zigbee Bridge with Home Assistant using Tasmota | NO Solderin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
mAiden88 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 12:02:
[...]

Ik gebruik naar volle tevredenheid een conbee 2, maar ik zou ook hier mee beginnen (tenzij je die 30,00 ook peanuts vind). Deze goedkopere sticks werken namelijk prima en zijn dus redelijk cheap in aanschaf. Je kunt altijd later upgraden naar een Conbee..Tenzij je weet dat je enorm veel devices gaat pluggen, die migratie wil je denk ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:15
Koepert schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:45:
Deze goedkopere sticks werken namelijk prima en zijn dus redelijk cheap in aanschaf. Je kunt altijd later upgraden naar een Conbee.
Voor kerst de slaesh stick besteld, inclusief verzending ook iets van 35 euro. Niet perse goedkoper dus. Wel tevreden over i.c.m. zigbee2mqtt, IKEA hub is er nu uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
maartend schreef op zondag 17 januari 2021 @ 10:46:

Is het nu werkelijk waar zo makkelijk om over te stappen naar Debian; beckup maken vanut HA, deze opslaan op hdd voor de zekerheid, Debian installeren en dan HA Supervised en dan de back-up binnen trekken?
Ja op papier wel. Er was hier een twee-tal weken terug een gebruiker waarbij het toch niet helemaal vlekkenloos ging dus bakcups zijn zeker slim! Ik zou het zoiezo alleen doen als je tijd hebt, het valt altijd tegen in mijn ervaring.
Of moet ik mijn Z2M weer opnieuw installeren,
Ja
en alle devices pairen?
Nee (backup de z2m data folder 3 dubbel!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
JayOne schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:28:
[...]

Doe hetzelf op deze manier:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
  - alias: 'Frontend theme switch'
    trigger:
        to: 'below_horizon'
        to: 'above_horizon'
    action:
        data_template:
              {{ "Google Light Theme" }}
            {%- else -%}
              {{ "Google Dark Theme" }}
            {%- endif %}
Thanks, maar dit werkt ook niet bij mij. Ik heb nog eens de instellingen op ieder profiel en device nagekeken en overal staat het op backend selected. Ik vraag me af als er ergens anders een default theme vast staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SonnyBBQ schreef op zondag 17 januari 2021 @ 15:27:
[...]

Thanks, maar dit werkt ook niet bij mij. Ik heb nog eens de instellingen op ieder profiel en device nagekeken en overal staat het op backend selected. Ik vraag me af als er ergens anders een default theme vast staat...
Je weet zeker dat je de gebruikte namen van de themes kloppen? Kan zijn dat het hoofdlettergevoelig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
SonnyBBQ schreef op zondag 17 januari 2021 @ 15:27:
[...]

In je vorige posting waren je dubbele quotes rondom bijvoorbeeld sun.sun niet juist. Kun je nogmaals je huidige code posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Gezien de waarschuwingen heb ik HA geüpdatet maar krijg nu de error Custom element doesn't exist: rpi-monitor-card.

Deze is geïnstalleerd met HACS en de .js file is gewoon aanwezig en bij dashboard sources ingevuld. Iemand enig idee of de beveiliging zover gaat dat we geen custom cards meer kunnen installeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenck
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:27

Frenck

Home Assistant

synoniem schreef op zondag 17 januari 2021 @ 16:33:
Iemand enig idee of de beveiliging zover gaat dat we geen custom cards meer kunnen installeren?
Dat is niet de intentie en/of de bedoeling. De updates zouden geen invloed moeten hebben op bestaande integrations of cards. Wellicht een bug report maken bij de maintainer van die card?

Lead engineer @ Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:09

Gotiniens

Fairly odd Tim

Relatief nieuw met home assistant, ben nog druk bezig al mijn apparaten netjes te integreren. Momenteel bezig met mijn Harmony Hub te integreren. Ik heb met de volgende configuratie switches voor al mijn "activiteiten" gemaakt en die kan ik op starten en afsluiten hiermee. Ook wordt er door de "value_template" gedetecteerd welke activiteit actief is momenteel.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
- platform: template
  switches:
    tv:
      value_template: "{{ is_state_attr('remote.woonkamer', 'current_activity', 'Tv kijken') }}"
      turn_on:
        service: remote.turn_on
        data:
          entity_id: remote.woonkamer
          activity: 'Tv Kijken'
      turn_off:
        data:
          activity: 'PowerOff'
    movies_kijken:
      value_template: "{{ is_state_attr('remote.woonkamer', 'current_activity', 'Movies Kijken') }}"
      turn_on:
        data:
          activity: 'Movies Kijken'
      turn_off:
        data:
    chromecast:
      value_template: "{{ is_state_attr('remote.woonkamer', 'current_activity', 'Chromecast') }}"
      turn_on:
        data:
          activity: 'Chromecast'
      turn_off:
        data:

Wat me echter tegenstaat is dat ik met de hand al mijn activiteiten moet definieren, En eventuele toekomstige activiteiten zouden dan ook weer met de hand moeten worden toegevoegd

Aangezien Jinja2 templates ondersteunt worden door Home assistant ben ik daarmee aan de slag gegaan, onderstaande tempalte zou voor alle activiteiten een toepasselijke configuratie moeten genereren. In de developrtools ziet de uitkomst er ook goed uit.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
{% for activity in state_attr('remote.woonkamer','activity_list') %}
    test-{{ activity }}:
     #value_template: "{{ is_state_attr('remote.woonkamer', 'current_activity', '{{activity }}') }}"
      turn_on:
        data:
          activity: {{ activity }}
      turn_off:
        data:
{% endfor %}

Bij het inladen van de config file geeft home assistant eechter de volgende melding:
code:
1
2
3
Error loading /config/configuration.yaml: while scanning for the next token
found character '%' that cannot start any token
in "/config/switches.yaml", line 40, column 2

Ik heb het gevoel dat in config files Jinja2 templates niet ondersteunt worden? Worden deze alleen ondersteunt als yaml waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ben vrij nieuw met HA en ik heb jullie hulp nodig.

Was bezig met het laten werken van mijn shelly's en tasmota's via MQTT bij HA. Nu lukte het mij om er 1 te vinden, maar de rest werkte helaas niet. Ben bang dat ik toen iets teveel heb verwijderd via MQTT explorer (met het idee, ik verwijder alles en begin gewoon weer opnieuw). Heb de Mosquitto broker al een paar keer opnieuw geinstalleerd via de Supervisor en als ik in de log kijk zie ik ook dat er apparaten zijn aangemeld. Deze zie ik helaas niet terug in HA en ook als ik via MQTTLens mijzelf aanmeld op het algemene topic (#) zie ik geen bericht. Ook als ik dan zelf een bericht stuur via MQTTLens zie ik die niet voorbij komen.

Heb mijn HA geinstalleerd via deze manier https://github.com/home-assistant/supervised-installer en hij draait in Docker. Gebruik nu versie Home Assistant 2021.1.3 en van Mosquitto versie 5.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 09:36

aex351

I am the one

Eppo © schreef op zondag 17 januari 2021 @ 18:53:
Ben vrij nieuw met HA en ik heb jullie hulp nodig.

Was bezig met het laten werken van mijn shelly's en tasmota's via MQTT bij HA. Nu lukte het mij om er 1 te vinden, maar de rest werkte helaas niet. Ben bang dat ik toen iets teveel heb verwijderd via MQTT explorer (met het idee, ik verwijder alles en begin gewoon weer opnieuw). Heb de Mosquitto broker al een paar keer opnieuw geinstalleerd via de Supervisor en als ik in de log kijk zie ik ook dat er apparaten zijn aangemeld. Deze zie ik helaas niet terug in HA en ook als ik via MQTTLens mijzelf aanmeld op het algemene topic (#) zie ik geen bericht. Ook als ik dan zelf een bericht stuur via MQTTLens zie ik die niet voorbij komen.

Heb mijn HA geinstalleerd via deze manier https://github.com/home-assistant/supervised-installer en hij draait in Docker. Gebruik nu versie Home Assistant 2021.1.3 en van Mosquitto versie 5.1.
En wat is nu precies je vraag? :/

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
sOid schreef op zondag 17 januari 2021 @ 16:12:
[...]

Je weet zeker dat je de gebruikte namen van de themes kloppen? Kan zijn dat het hoofdlettergevoelig is.
Ja, de namen staan als clear en slate zonder hoofdletters als ik ze wil selecteren en in de respectievelijke yaml files van de thema's.
JayOne schreef op zondag 17 januari 2021 @ 16:20:
[...]

In je vorige posting waren je dubbele quotes rondom bijvoorbeeld sun.sun niet juist. Kun je nogmaals je huidige code posten?
Dit is de code zoals ik hem nu heb.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
alias: themechanger
description: change dark to light theme
trigger:
action:
    data_template:
      name: |-
          {{ "clear" }}
        {%- else -%}
          {{ "slate" }}
        {%- endif %}
mode: single

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zie niet per se iets fouts. Misschien single quotes IPV double quotes?

Dit is zoals ik het opgelost heb :
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
##########################
## Set theme
##########################
  alias: "System: Set theme"
  trigger:
  action:
    - choose:
        - conditions: "{{ is_state('sun.sun', 'below_horizon')}}"
          sequence:
              data:
                name: "Hmmbob Google Dark Theme"
      default:
          data:
            name: "Hmmbob Google Light Theme"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
aex351 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 18:55:
[...]

En wat is nu precies je vraag? :/
Goed punt. Vroeg mij af hoe ik nu het beste verder kan gaan om het weer werkend te krijgen? Het herinstalleren van alleen mosquito was blijkbaar niet voldoende.
Of mogelijk werkt de mqtt wel goed, maar zit het probleem tussen mqtt en ha. Kan ik dat ergens makkelijk achterhalen?
Of heeft iemand misschien een duidelijke uitleg/YouTube filmpje met daarin de stappen van een lamp via mqtt zichtbaar krijgen in HA en hem laten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
SonnyBBQ schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:41:
[...]

Ja, de namen staan als clear en slate zonder hoofdletters als ik ze wil selecteren en in de respectievelijke yaml files van de thema's.

[...]

Dit is de code zoals ik hem nu heb.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
alias: themechanger
description: change dark to light theme
trigger:
action:
    data_template:
          {{ "clear" }}
        {%- else -%}
          {{ "slate" }}
        {%- endif %}
mode: single
Ten opzichte van die van mij heb je alleen bij name iets afwijkends:

YAML:
1

in plaats van

YAML:
1

Maar weet niet of dat iets uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Eppo © schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:02:
[...]
Goed punt. Vroeg mij af hoe ik nu het beste verder kan gaan om het weer werkend te krijgen? Het herinstalleren van alleen mosquito was blijkbaar niet voldoende.
Of mogelijk werkt de mqtt wel goed, maar zit het probleem tussen mqtt en ha. Kan ik dat ergens makkelijk achterhalen?
Of heeft iemand misschien een duidelijke uitleg/YouTube filmpje met daarin de stappen van een lamp via mqtt zichtbaar krijgen in HA en hem laten werken?
met mqtt explorer gooi je niets op de server weg. Je gooit alleen weg wat mqtt explorer zelf heeft ontvangen

Draai je mosquitto met SSL/TLS? shelly heeft hier geen ondersteuing voor. Ik neem aan van niet aangezien je er al een kan zien.

ten eerste eens beginnen met username/wachtwoord van mosquitto eraf te halen, als je dat hebt ingesteld. Dat zorgt nu alleen maar voor een extra mogelijk faalpunt.

Daarna mqtt blijven monitoren met mqtt explorer en zorgen dat je op topic '#', let op: geen enkele '/' dus en '$SYS/#' subscribed. het sys topic moet je data laten zien van mosquitto zelf (hoeveel messages in totaal ontvangen zijn, verstuurd zijn, laatste 5 min, aantal clients etc)

test nu eens met een publish vanuit mqtt explorere. publish naar een onzin topic, bv 'test123/subtopic' met value '1'. Je moet deze gaan zien in je tree en je moet een update zien in het SYS topic. Als dit niet lukt is er een fundamenteel probleem met mosquitto (of mqtt explorer ;)) en moet je daar in logs gaan duiken.

Zie je daar wel wat dan kan je verder gaan naar je shelly. Kan je de shelly 'pingen' vanaf de mosquiito host? Weet je zeker dat de shelly op het netwerk zit? Juiste broker ip/port ingestelt? username/pass weg gehaald (omdat we dat hierboven eruit hebben gehaald bij mosquitto)?
Zie je nog steeds die ene werkende shelly (ook username/pass weghalen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Gotiniens HA ondersteund alleen jinja voor het genereren van de invulling van een object. Niet om de hele config te genereren.

Geen ervaring met de Harmony Hub, maar waarom allemaal losse switches maken? Ik zou zelf gewoon een input_select maken en deze met een automation koppelen aan de Hamony modes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coendeurloo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 11:27
Beste Tweakers,

Ik heb sinds kort een ODROID N2+ waar Coreelec op draait als mediacentre. Is het mogelijk om HomeAssistant hier gewoon naast te installeren? En zo ja, welke guide zou ik dan moeten volgen? Ik heb ook de ConBee II usb stick voor de Zigbee connectie.
Pagina: 1 ... 74 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.