Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 101 Laatste
Acties:
  • 465.934 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!
martinvdm schreef op woensdag 30 december 2020 @ 19:12:
[...]

Zwave haalt in de regel een iets verder bereik omdat het een lagere frequentie heeft, namelijk 868mhz terwijl zigbee werkt op 2,4ghz. En daarmee kan zigbee meer last hebben van ruis omdat immers op dezelfde band veel meer apparaten actief zijn. Daarentegen zijn voor zwave licentie kosten vereist en kosten deze dus veelal een stuk meer dan zigbee apparaten.
Bij de een werkt zwave stabieler en bij de ander zigbee, blijft een keuze. Ik gebruik het beide ;)
Als je zowel je Zigbee als WiFi goed configureert valt dat wel mee :) Hier staat het wel duidelijk uitgelegd: https://www.metageek.com/...bee-wifi-coexistence.html

Al heb je natuurlijk geen invloed op de WiFi-kanalen van je buren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-06 16:31
Meelobee schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:49:
[...]

customize: moet onder homeassistant: in je configuration.yaml:

code:
1
2
homeassistant:
  customize: !include customize.yaml
Top , dit werkt
Geld dit ook voor de andere files zoals groups ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-05 12:27

Luuk2015

Vires in numeris

Septillion schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:53:
@Luuk2015 Mooi dat het gelukt is! Maar wat heb je nu exact op de P1 Pi draaien? Zijn namelijk wel verschillende methodes die dit vervolgens via MQTT naar iets anders kunnen gooien.
Van de slimme meter loopt er een kabel naar de USB van de Pi in de meterkast, in Domoticz worden de gegevens van de meter weergegeven. Nu moet ik elke keer als ik de gegevens van de slimme meter wil zien inloggen in Domoticz, het liefst heb ik alles gewoon in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-06 19:10
Luuk2015 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:15:
[...]

Van de slimme meter loopt er een kabel naar de USB van de Pi in de meterkast, in Domoticz worden de gegevens van de meter weergegeven. Nu moet ik elke keer als ik de gegevens van de slimme meter wil zien inloggen in Domoticz, het liefst heb ik alles gewoon in HA.
Staat je HA ook op een pi?
anders gewoon die kabel rechtstreeks op de pi met HA op?
Zo wil ik het straks ook gaan doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:28
@Luuk2015 Oww, dat is gewoon de Pi van Domoticz? Volgens mij moet je die kabel ook gewoon in de HA Pi kunnen drukken icm de DSMR integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Septillion schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:19:
@Luuk2015 Oww, dat is gewoon de Pi van Domoticz? Volgens mij moet je die kabel ook gewoon in de HA Pi kunnen drukken icm de DSMR integratie.
Dat zei ik net :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-05 12:27

Luuk2015

Vires in numeris

@Septillion @skank Sorry dat was ik vergeten te vermelden, de Raspberry Pi waar HA op draait bevindt zich op een andere plek dan de Pi voor de slimmemeter. Ik kan de P1 kabel dus niet direct in de Pi waar HA opdraait aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Luuk2015 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:21:
@Septillion @skank Sorry dat was ik vergeten te vermelden, de Raspberry Pi waar HA op draait bevindt zich op een andere plek dan de Pi voor de slimmemeter. Ik kan de P1 kabel dus niet direct in de Pi waar HA opdraait aansluiten.
De pi aan de slimme meter vervangen door de pi met HA op?
Of heb je die perse nodig?
HA vervangt domoticz toch net?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:34
Luuk2015 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:21:
Ik zou op de domoticz PI een DSMR container draaien. Deze data komt dan idd via mqtt beschikbaar. Een paar pagina's terug staat nog wat info van iemand die de container wilde aanslingering waar ik wat tips heb gegeven hoe met docker te werken.

Link:
sjorsjuhmaniac in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Luuk2015 Hangt hij nu wel of niet direct aan de Pi met Domoticz? Zo ja, waarom dan niet de HA pi ook daar plaatsen? Zo nee, zou het via ser2net (of een ESP) moeten kunnen maar daar heb ik zelf ook nog steeds niet mee gespeeld en de documentatie is wat schaars. Andere optie zou dan DSMR reader op de P1 Pi te zetten en deze te koppelen aan HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Maikie18 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:16:
[...]

Nee, ik zal eens even mijn 1e backup gaan maken en dan die proberen, bedankt voor de tip
Wat ik in het begin heb gedaan was helemaal niets aan domoticz veranderen en dan met HA op een andere pc, PI oid gaan spelen. Als je zwave2mqtt in een docker op de domoticz host draait gaat dat prima. alleen domoticz afzetten voor de tijd dat je met zwave2mqtt wil spelen. Zo kon ik een paar uur per avond spelen met mqtt en HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
_Mitchie_ schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:58:
Kom de volgende melding tegen in /config/home-assistant_v2.db
'utf-8' codec can't decode byte 0xc2 in position 31: invalid continuation byte

Geen idee waar ik nu moet zoeken om deze melding weg te krijgen.

Update :
Na een reboot van het systeem krijg ik deze medling :
utf-8' codec can't decode byte 0x80 in position 27: invalid start byte
klinkt mij als een corrupte db ... backup terugzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 14:16
Ik ben nog steeds aan het experimenteren. Nu twee hubs van Ikea en Philips en wil een sick kopen voor directe aansturing. Hoe werkt een mesh netwerk via zigbee dan, is dat 1 netwerk per hub? Dat zou er voor pleiten om alles met 1 hub aan te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
jaspov schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:36:
Ik ben nog steeds aan het experimenteren. Nu twee hubs van Ikea en Philips en wil een sick kopen voor directe aansturing. Hoe werkt een mesh netwerk via zigbee dan, is dat 1 netwerk per hub? Dat zou er voor pleiten om alles met 1 hub aan te sturen.
1 stick -> zigbee hub
Conbee II
https://phoscon.de/en/conbee2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@jaspov Leesvoer hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-06 21:48
Septillion schreef op woensdag 30 december 2020 @ 18:41:
@Luuk2015 Zijn dat je eerste devices? Weet je zeker dat je verder alles goed hebt? Geen errors of warnings etc in je Zigbee2MQTT log?

@Jurgen Ook eigen branch van een integratie lijkt mij al onhandig ivm updates. Maar als jij het test en dan naar de normale versie weet te pushen :D Want lijkt me inderdaad wel iets om op te lossen in de integratie.
De integratie is van @golles, dus vandaar de berichten ook hier ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 20:26

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

sOid schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:03:
[...]

Als je zowel je Zigbee als WiFi goed configureert valt dat wel mee :) Hier staat het wel duidelijk uitgelegd: https://www.metageek.com/...bee-wifi-coexistence.html

Al heb je natuurlijk geen invloed op de WiFi-kanalen van je buren ;)
Eens, daarom schreef ik: kan

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:49

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

19roland70 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:04:
[...]

Top , dit werkt
Geld dit ook voor de andere files zoals groups ed.
Nee, de meeste doe je zoals je de andere !incudes hebt gedaan. Customize: is een een van de uitzonderingen die bij de ‘basic config’ hoort en daardoor dus onder homeassistant: valt.

Zie ook: https://www.home-assistant.io/docs/configuration/basic/ :)

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Hoe voeg ik een MQTT entity toe zodat een float setpoint instelt kan worden?

bv op de thermostaat kan ik de max kraanwater temperatuur instellen. Ik wil dus een entity toevoegen waar bij er een command_topic (instellen setpoint) is, in dit geval voor een float. Ik zie alleen 'climate/HVAC' of 'manual alarm' die dat hebben.

Wat ik zou verwachten is bv een 'MQTT input' entity of een 'MQTT sensor' met een additioneel command topic. Ik heb bij de MQTT sensor en dergelijke gekeken maar ik kom er niet aan uit.

Iemand een tip?

• Septillion
@sjorsjuhmaniac Moet het één kant op? Anders zou ik gewoon een input_number pakken en on change via een automation dat gewoon als MQTT publish actie doen.

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 14:16

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-06 13:24

CAP-Team

XBL: CAPTeam

skank schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:18:
[...]

Staat je HA ook op een pi?
anders gewoon die kabel rechtstreeks op de pi met HA op?
Zo wil ik het straks ook gaan doen..
kan prima. Doe ik ook

YAML:
1
2
3
- platform: dsmr
  port: /dev/ttyUSB0
  dsmr_version: 4

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• sjorsjuhmaniac
Septillion schreef op donderdag 31 december 2020 @ 00:09:
@sjorsjuhmaniac Moet het één kant op? Anders zou ik gewoon een input_number pakken en on change via een automation dat gewoon als MQTT publish actie doen.
Thanks, zal eens prutsen.

• Bas170
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

ButeobuteoButeo schreef op woensdag 30 december 2020 @ 18:17:
[...]

Ik heb geen hub maar wel een zigbee adapter waarmee de Cube verbonden is. Deze is dan wel zichtbaar in HA als een los device.
Ik heb helaas geen zigbee adapter

https://ifuckinghateJira.com
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-06 12:46
Ondertussen kan ik de tekst kleur aanpassen maar hoe pas ik de kleur aan van de icons.
Ik wil deze graag in dezelfde kleur als de tekst? Ik kan dit niet terug vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFpRG9cOuecnCcL7CaEfycVHhQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aIk7ClTDJwbxXDtseZNx6892.jpg?f=fotoalbum_large

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-06 16:09
Ik ben vol goede moed begonnen met home assistant. Had al een redelijk smart huis, maar wil graag alles via home assistant aansturen. na wat inlezen besloten om dit via een nuc + ubuntu + docker te gaan doen. Heb inmiddels docker met portainer, pihole en home assistant draaien, maar ik merk dat niet genoeg weet van docker. Als ik nu iets wil veranderen aan home assistant (hardware toevoegen), moet ik bv een argument toevoegen aan het docker run commando. Dus container wissen, nieuwe starten met geüpdatet command line commando, kijken of het werkt. Maar dan begin je weer vanaf het begin mei home assistant bij de onboarding. Dat moet makkelijker kunnen. Moet je dan zorgen dat je een configuration.yaml file hebt? Kan hass die ook zelf aanmaken op basis van de huidige configuratie? Of is er een andere oplossing?

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-06 16:43
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:28:
[...]

klinkt mij als een corrupte db ... backup terugzetten?
Ik heb Home Assistent Supervisor weer opgebouwd in docker maar ook nu zie gelijk de melding komen:
/config/home-assistant_v2.db
'utf-8' codec can't decode byte 0xc1 in position 99: invalid start byte

Als ik in portainer kijk bij :
addon_core_configurator

INFO:2020-12-31 09:16:56,389:hass_configurator.configurator:172.30.32.2 - "GET /api/file?filename=/config/home-assistant_v2.db HTTP/1.1" 200 -

WARNING:2020-12-31 09:16:56,391:hass_configurator.configurator:'utf-8' codec can't decode byte 0xc1 in position 99: invalid start byte

Kan ik dit nu negeren of moet ik iets aanpassen

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-06 07:19

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Byte_Me schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:19:
Ik ben vol goede moed begonnen met home assistant. Had al een redelijk smart huis, maar wil graag alles via home assistant aansturen. na wat inlezen besloten om dit via een nuc + ubuntu + docker te gaan doen. Heb inmiddels docker met portainer, pihole en home assistant draaien, maar ik merk dat niet genoeg weet van docker. Als ik nu iets wil veranderen aan home assistant (hardware toevoegen), moet ik bv een argument toevoegen aan het docker run commando. Dus container wissen, nieuwe starten met geüpdatet command line commando, kijken of het werkt. Maar dan begin je weer vanaf het begin mei home assistant bij de onboarding. Dat moet makkelijker kunnen. Moet je dan zorgen dat je een configuration.yaml file hebt? Kan hass die ook zelf aanmaken op basis van de huidige configuratie? Of is er een andere oplossing?
Klinkt mij alsof je configuratie in de container laar staan in plaats van op een vaste plek op je harde schijf.
YAML:
1
2
3
4
volumes:
      - /home/devino/docker/homeassistant:/config
      - /etc/localtime:/etc/localtime:ro
      - /home/devino/docker/shared:/shared

Ik heb dit toegevoegd in mijn docker-compose, en dan kan ik dus in mijn eigen home folder alle configuratie bestanden vinden. Als ik een container opnieuw aanmaak draait alles meteen weer vanzelf

Overigens wel nog problemen met mijn eigen installatie.
Nader onderzoek leert dat geen enkele sensor met waarden binnenkomt, zowel ESPhome als zigbee2mqtt komen niet binnen. Alles wordt wel netjes verstuurd. Iemand een idee waar ik kan zoeken?

[ Voor 11% gewijzigd door devino op 31-12-2020 09:34 . Reden: eigen probleem toevoegen ]

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-06 12:41
Ik heb HA OS nu een week up and running ongeveer, en nu zie ik dat de eerste update beschikbaar is. Hoe zit het met het updatebeleid van Home Assistant eigenlijk? Is het slim om elke update mee te pakken, of sparen jullie een paar updates op en dan alles in een keer installeren? Zijn er dingen waar je op moet letten? Ik neem aan even de config revalidaten voordat je op die update knop ramt. Ik maak voor de zekerheid van tevoren ook maar even een snapshot van de VM. Zijn er verder nog aandachtspunten alvorens het updaten? :)

• devino

devino

spokje schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:47:
Ik heb HA OS nu een week up and running ongeveer, en nu zie ik dat de eerste update beschikbaar is. Hoe zit het met het updatebeleid van Home Assistant eigenlijk? Is het slim om elke update mee te pakken, of sparen jullie een paar updates op en dan alles in een keer installeren? Zijn er dingen waar je op moet letten? Ik neem aan even de config revalidaten voordat je op die update knop ramt. Ik maak voor de zekerheid van tevoren ook maar even een snapshot van de VM. Zijn er verder nog aandachtspunten alvorens het updaten? :)
Ja, let op de breaking changes die er bij de release notes staan :+
maar ik zelf heb een hele tijd automatisch watchtower op zaterdagochtend al mijn docker-containers laten upgraden. Ben ik vanaf gestapt, te vaak dingen stuk op momenten dat ik het niet wilde.
Nu upgrade ik als ik tijd heb, maar meestal niet naar de .0, maar dat is gevoel.

• spokje
devino schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:51:
[...]

Ja, let op de breaking changes die er bij de release notes staan :+
Haha oké, dankje :)

• peetgate
  • Laatst online: 29-06 23:07
spokje schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:47:
Voor beide situaties is wat te zeggen. Ikzelf update wel elke keer, maar dan handmatig. Zoals @devino inderdaad ook al zegt, je hebt nogal eens breaking changes, of dingen die veranderen. Door het netjes bij te houden is de hoeveelheid werk minimaal en heb je toch continu de laatste features. Ik kijk dus altijd eerst de release notes na of er nog dingen van toepassing zijn op mijn install. Daarna draai ik de add-on "check home assistant configuration". Die maakt een schaduw install van Home Assistant met je huidige settings. Als er errors uitkomen dan zie je dat terug in de logs van de add-on. Als laatste gebruik ik de "remote backup" addon. Deze maakt automatisch elke dag een snapshot van m'n install en upload die naar mijn NAS. Mocht ik in de problemen komen dan kan ik op die manier altijd vrij makkelijk weer restoren. Tot nu toe gaat dit eigenlijk altijd goed, ik gebruik HA nu dik twee jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door peetgate op 31-12-2020 10:55 ]

• spokje
peetgate schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:53:
[...]

Voor beide situaties is wat te zeggen. Ikzelf update wel elke keer, maar dan handmatig. Zoals @devino inderdaad ook al zegt, je hebt nogal eens breaking changes, of dingen die veranderen. Door het netjes bij te houden is de hoeveelheid werk minimaal en heb je toch continu de laatste features. Ik kijk dus altijd eerst de release notes na of er nog dingen van toepassing zijn op mijn install. Daarna draai ik de add-on "check home assistant configuration". Die maakt een schaduw install van Home Assistant met je huidige settings. Als er errors uitkomen dan zie je dat terug in de logs van de add-on. Als laatste gebruik ik de "remote backup" addon. Deze maakt automatisch elke dag een snapshot van m'n install en upload die naar mijn NAS. Mocht ik in de problemen komen dan kan ik op die manier altijd vrij makkelijk weer restoren. Tot nu toe gaat dit eigenlijk altijd goed, ik gebruik HA nu dik twee jaar.
Ah supergoede tips, dank!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-05 20:18
Septillion schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:11:
@GertJan2012 Zet "Show all characters" eens aan in Notepad++. Dan kan je zien wat er echt staat.
Dan krijg ik achter alles CR LF te zien ?

Andere vraag... ik ben momenteel bezig met en automation te maken die een push berichtje stuurt op het moment dat de verwarming wordt "aangezet" , op het moment dat het badkamer raam nog open staat.
Lijkt mij handig dat hij dan een even een reminder stuurt om het raampje dicht te doen.
Ik heb de volgende automation aangemaakt, maar ik krijg helaas niks binnen. Wat doe ik verkeerd? En , hoe kan ik hem zo aanpassen dat deze automation actief wordt op het moment dat hij hoger wordt gezet 19 graden? Kan ik dan bij "to" ">19" invoeren?
(Als ik de basis werkend heb wil ik nog wel de conditie toevoegen dat het badkamer raam dan wel daadwerkelijk open moet staan :P )

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- id: '1609409681199'
  alias: Stuur bericht wanneer de verwarming aan gaat en badkamer raam nog open staat
  description: Stuur bericht wanneer de verwarming aan gaat en badkamer raam nog open
    staat
  trigger:
  - platform: state
    entity_id: climate.woonkamer
    attribute: temperature
    to: '20'
  condition: []
  action:
  - service: notify.notify
    data:
      title: Let op!
  mode: single

[ Voor 70% gewijzigd door GertJan2012 op 31-12-2020 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Byte_Me schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:19:
Zoals @devino ook zegt sla je de configuratie op dit moment NIET op!

Het docker systeem werkt zo dat je een copie van een image draait, dat noemen we een container. In de container kan data worden aangepast (opgeslagen / verwijdert) tijdens het draaien maar zal dit verloren gaan als de container gestopt wordt. Dit is ook de gelijk de kracht en de kern van docker, images en containers.

Natuurlijk erg onhandig :) daarvoor kan je 'volumes' toevoegen in de configuratie van je container. Data in een volume is persistant. Volumes betaan er in 2 smaken:
  1. je kan letterlijk mappen en bestanden van je host systeem beschikbaar maken in je container
  2. je kan een toegewezen 'docker' map beschikbaar maken in je container
1) is wat devino doet in zijn voorbeeld (host map mounten als config map in de container)

Hij voegt ook nog 'localtime' toe zodat de container en host time synchroon lopen en hij heeft nog een 2e map 'shared' toegevoegd. Deze laatste 2 zijn niet per se nodig. 1) wel, tenzij je iedere keer met een schone HA wil beginnen ;)

Ik zou je ziezo de volgende tips willen geven*wilde portainer docker-compose.yml toevoegen maar de post werd nogal lang... hoe kan ik lange text inklappen?

• sjorsjuhmaniac
_Mitchie_ schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:19:
[...]

Ik heb Home Assistent Supervisor weer opgebouwd in docker maar ook nu zie gelijk de melding komen:
/config/home-assistant_v2.db
'utf-8' codec can't decode byte 0xc1 in position 99: invalid start byte

Als ik in portainer kijk bij :
addon_core_configurator

INFO:2020-12-31 09:16:56,389:hass_configurator.configurator:172.30.32.2 - "GET /api/file?filename=/config/home-assistant_v2.db HTTP/1.1" 200 -

WARNING:2020-12-31 09:16:56,391:hass_configurator.configurator:'utf-8' codec can't decode byte 0xc1 in position 99: invalid start byte

Kan ik dit nu negeren of moet ik iets aanpassen
warnings mag je negeren :+ maar het is niet goed en gaat over de core DB van HA. Ik zou proberen het te corrigeren door oude backups terug te zetten... of met een sqlite browser/client te openen en kijken of daar ook waarschuwing gegeven worden. maar zolang het werkt, werkt het.

• Yukkie
  • Laatst online: 27-06 17:25

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Hmmbob schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:26:
[...]

Waarom maak je er niet 'unavailable' van, wat de Home Assistant standaard is?
Hoe bedoel je? In het if-statement of in de waarde die ik het uiteindelijk geef ("-")?

In het if-statement heb ik unknown gebruikt, omdat dat de waarde van de sensor is, direct na het rebooten van HA (heb ik gechecked). De waarde die ik er uiteindelijk aan geef, heb ik gekozen omdat er uiteindelijk in lovelace "days" achter komt te staan en "unavailable days" vond ik maar raar staan, dan vind ik "- days" netter :)

We've got that ring of confidence

GertJan2012 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:59:
En , hoe kan ik hem zo aanpassen dat deze automation actief wordt op het moment dat hij hoger wordt gezet 19 graden? Kan ik dan bij "to" ">19" invoeren?
Je zoekt "numeric_state": https://www.home-assistan...er/#numeric-state-trigger

Sometimes you need to plan for coincidence

Yukkie schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:17:
[...]

Hoe bedoel je? In het if-statement of in de waarde die ik het uiteindelijk geef ("-")?

In het if-statement heb ik unknown gebruikt, omdat dat de waarde van de sensor is, direct na het rebooten van HA (heb ik gechecked). De waarde die ik er uiteindelijk aan geef, heb ik gekozen omdat er uiteindelijk in lovelace "days" achter komt te staan en "unavailable days" vond ik maar raar staan, dan vind ik "- days" netter :)
Ah, ik bedoelde in de waarde die je geeft inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
GertJan2012 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:59:
[...]

Dan krijg ik achter alles CR LF te zien ?
Ook op de blanke lijnen? Waarom overigens niet direct in Notepad++ openen?

En inderdaad, wat @Hmmbob aan geeft. En tijdens het testen kan je altijd al eens op "Execute" drukken bij de automation. Dan worden de acties uitgevoerd zonder naar de trigger of condition te kijken. Dan weet je in ieder geval zeker dat je action goed is als er niets gebeurd wanneer je het verwacht.

En zo, met geen vuurwerk heb ik net maar even de kerstboom een nieuwjaar trigger gegeven :+
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
alias: Livingroom New year
description: ''
trigger:
  - platform: time
    at: '0:00'
condition:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.livingroom_active
    state: 'on'
  - condition: template
    value_template: '{{ now().day == 1 and now().month == 1 }}'
action:
  - service: wled.preset
    data:
      preset: 6
    entity_id: light.tree
devino schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:23:
Overigens wel nog problemen met mijn eigen installatie.

[...]

Nader onderzoek leert dat geen enkele sensor met waarden binnenkomt, zowel ESPhome als zigbee2mqtt komen niet binnen. Alles wordt wel netjes verstuurd. Iemand een idee waar ik kan zoeken?
hmm, ESPhome gebruikt een eigen API, zigbee2mqtt gebruikt (jawel) mqtt. Dat betekent dat ze niet dezelfde message bus gebruiken en dat we dus elders moeten zoeken. Kan ook zijn dat je sensors vanzelf bijwerken na een tijdje, dat het gewoon wat tijd nodig heeft.

• devino

devino

Hmmbob schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:29:
[...]
hmm, ESPhome gebruikt een eigen API, zigbee2mqtt gebruikt (jawel) mqtt. Dat betekent dat ze niet dezelfde message bus gebruiken en dat we dus elders moeten zoeken. Kan ook zijn dat je sensors vanzelf bijwerken na een tijdje, dat het gewoon wat tijd nodig heeft.
Nee, helaas want het heeft al sinds gister middag de tijd gehad. In mqtt zie ik ook waardes langs komen en in de ESPhome ligging ook. Het rare is dat de bewegingssensoren op ZigBee wel in lovelave werken, maar niet in de automatiseringen.

• GertJan2012
Ik ga daar eens mee testen. Maar krijg het nu dus nog niet werkend. Daarbij.... klopt het dat die push notificaties ook werken als je HA installatie niet met de HA cloud verbonden is?

• Septillion
@GertJan2012 Als het goed is wel. Maar notify.notify nooit gebruikt en mis ik eigenlijk de documentatie ook van. Zou dat een notificatie naar alle systemen moeten zijn? Ik gebruik alleen notify.[device name]

• bes-r
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-06 06:33
@GertJan2012 @Septillion
notify.notify geeft een melding aan/voor alle voor notify aangemelde apparaten.

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:43
Kun je de naam van een apparaat aanpassen? Dit zou namelijk handig zijn bij mijn zwave apparaten. Nu heb ik namelijk 10 dezelfde namen. De namen van entiteiten kun je wel wijzigen maar is dit dus ook mogelijk bij apparaten?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

devino schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:36:
[...]

Nee, helaas want het heeft al sinds gister middag de tijd gehad. In mqtt zie ik ook waardes langs komen en in de ESPhome ligging ook. Het rare is dat de bewegingssensoren op ZigBee wel in lovelave werken, maar niet in de automatiseringen.
Dan hebben ze denk ik een nieuwe entity_id gekregen...

Ik zou eerst een herstart proberen, en daarna die entity_id's checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maikie18 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:08:
Kun je de naam van een apparaat aanpassen? Dit zou namelijk handig zijn bij mijn zwave apparaten. Nu heb ik namelijk 10 dezelfde namen. De namen van entiteiten kun je wel wijzigen maar is dit dus ook mogelijk bij apparaten?
Jep, op de pagina van dat specifieke apparaat zie je recht bovenin een tandwieltje.

GertJan2012 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:40:
[...]

Ik ga daar eens mee testen. Maar krijg het nu dus nog niet werkend. Daarbij.... klopt het dat die push notificaties ook werken als je HA installatie niet met de HA cloud verbonden is?
Ja, zou gewoon moeten werken. Maar dan moet je wel een notify iets ingesteld hebben, bijvoorbeeld de HA app (en in die app instellingen moet je ook aangeven dat je push berichten wil kunnen ontvangen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
Hmmbob schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:14:
[...]

Jep, op de pagina van dat specifieke apparaat zie je recht bovenin een tandwieltje.
Thx! daar kun je dus ook het gebied invullen, dat kon ik ook niet vinden, alleen per entiteit maar die gaf wel altijd aan dat die standaard het apparaat volgde

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• GertJan2012
Hmmbob schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:15:
[...]

Ja, zou gewoon moeten werken. Maar dan moet je wel een notify iets ingesteld hebben, bijvoorbeeld de HA app (en in die app instellingen moet je ook aangeven dat je push berichten wil kunnen ontvangen)
Dat werkt dus met die HA app. Maar was verbaasd over het feit dat ik dus ook notificaties krijg op het moment dat ik niet verbonden ben met mijn eigen WiFi. (Op zich ook wel weer makkelijk)
GertJan2012 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:17:
[...]

Dat werkt dus met die HA app. Maar was verbaasd over het feit dat ik dus ook notificaties krijg op het moment dat ik niet verbonden ben met mijn eigen WiFi. (Op zich ook wel weer makkelijk)
Komt omdat jouw app verbindt met Google/Firebase Cloud Messaging servers, en de Home Assistant pusht naar diezelfde FCM servers. FCM stuurt ze dan mooi naar je app door.

Zelfde systeem als NOS/Nu.nl/Tweakers/...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devino

devino

Hmmbob schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:13:
[...]

Dan hebben ze denk ik een nieuwe entity_id gekregen...

Ik zou eerst een herstart proberen, en daarna die entity_id's checken.
Nee, dat was het niet, uiteindelijk gevonden: ik had er niet aan gedacht dat ik de laatste keer met dsmr-reader aan het spelen was geweest, deze stond nog in de config. De config zelf was niets mis mee, maar de logging nakijkend, kwamen daar errors vandaan, wleke rustig 20 regels lang was.
Daarnaast voor de zekerheid de database weg gegooid, dus welke van de oplossing het nu was weet ik niet, maar het werkt weer.

• erikvanhoutert
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-05 17:10
Ik ben opzoek naar een 8ch relais die ik aan kan sturen via de controller.
Webrelais>dinrail zou ideaal zijn. Dimmen hoeft niet, alleen uit/aan (4x waterkleppen tuin+4xlampen tuin)

[Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DChdEjYbVq1MoYaPxgUko_ox2LI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xCrw5C6dZOTch39IALvlTSY6.jpg?f=fotoalbum_large

Jullie ervaring met deze goedkope dingen? https://nl.aliexpress.com...eb201602_,searchweb201603 of wat gebruiken jullie hiervoor?

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-06 15:55
erikvanhoutert schreef op donderdag 31 december 2020 @ 17:12:
Webrelais>dinrail zou ideaal zijn. Dimmen hoeft niet, alleen uit/aan (4x waterkleppen tuin+4xlampen tuin)

[[Afbeelding]

Jullie ervaring met deze goedkope dingen? https://nl.aliexpress.com...eb201602_,searchweb201603 of wat gebruiken jullie hiervoor?
Ik heb gebruik gemaakt van de sonoff 4ch, maar mijn waterkleppen moesten los van elkaar worden geschakeld en dus niet tegelijk :). Draait al 2 jaar zonder 1 probleem (tasmota staat erop)

• skank
erikvanhoutert schreef op donderdag 31 december 2020 @ 17:12:

[[Afbeelding]

Ik gebruik een unipi
En dan via mqtt naar HA
https://www.unipi.technology/

Heb je in diverse vormen, werkt zeer stabiel (al een half jaar)

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
ik gebruik HA al enige tijd en ben ook begonnen met wat code contributions voor integraties die ik zelf gebruik. Wat me nu irriteert is de supervisor aanpassingen waardoor m’n systeem (NUC met Proxmox en HA draaiend op Ubuntu 20.10 LXC container) opeens wordt aangemerkt als unhealthy ipv alleen unsupported. Unhealthy systeem kan je niet updaten naar nieuwe versies van HA terwijl dit bij unsupported wel kan.

Unhealthy wordt gegeven omdat Supervisor niet privileged is. Ik heb nooit problemen gehad met deze setup qua add-ons, updates, start/stop. Dit kan wel gefixed worden maar is erg omslachtig (verwijderen en opnieuw install.sh draaien maar in die tijd ligt ook DNS plat want adguard home draait als add-on). Ook daar is een workaround voor maar allemaal extra gedoe.
Iemand vergelijkbaars gehad?

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-06 09:07
smesjz schreef op donderdag 31 december 2020 @ 20:10:
ik gebruik HA al enige tijd en ben ook begonnen met wat code contributions voor integraties die ik zelf gebruik. Wat me nu irriteert is de supervisor aanpassingen waardoor m’n systeem (NUC met Proxmox en HA draaiend op Ubuntu 20.10 LXC container) opeens wordt aangemerkt als unhealthy ipv alleen unsupported. Unhealthy systeem kan je niet updaten naar nieuwe versies van HA terwijl dit bij unsupported wel kan.

Unhealthy wordt gegeven omdat Supervisor niet privileged is. Ik heb nooit problemen gehad met deze setup qua add-ons, updates, start/stop. Dit kan wel gefixed worden maar is erg omslachtig (verwijderen en opnieuw install.sh draaien maar in die tijd ligt ook DNS plat want adguard home draait als add-on). Ook daar is een workaround voor maar allemaal extra gedoe.
Iemand vergelijkbaars gehad?
Je kunt ook gewoon kiezen voor een VM binnen ProxMox waar je HA inclusief OS draait, geen gedonder meer met eventuele unsupported/unhealthy setups. Binnen een uurtje ben je up en running wanneer je een snapshot hebt.

What's the speed of dark?

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
JayOne schreef op donderdag 31 december 2020 @ 20:20:
[...]

Je kunt ook gewoon kiezen voor een VM binnen ProxMox waar je HA inclusief OS draait, geen gedonder meer met eventuele unsupported/unhealthy setups. Binnen een uurtje ben je up en running wanneer je een snapshot hebt.
Dat vind ik te veel gedoe, ik heb bijv. 2 scripts draaien via systemd die P1 en zonnepanelen uitlezen en dit via MQTT doorgeven, dit werkt niet met Home assistant OS. Als recorder draait postgresql ipv SQLite. Ik zie ook niet toegevoegde waarde om extra’s zoals grafana en influxdb om te zetten naar docker ipv lokaal te blijven draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:31
En Home Assistant vond het teveel gedoe, en zag geen toegevoegde waarde om zowel Ububtu als Debian als Home Assistant OS te onderhouden ;-)

En daarom is die nu unhealthy...

Ik heb home assistant OS draaien in Proxmox en daarnaast een Debian image waar ik de losse meuk op draai. Al stuur ik van die Debian gewoon berichten naar de Mqtt broker van Home Assistant. Zou niet weten waarom dat niet zou kunnen?

[ Voor 46% gewijzigd door Waah op 31-12-2020 22:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GertJan2012
Beste mede forummers , allereerst de beste wensen voor 2021 en bedankt voor alle hulp en tips met betrekking tot HA , op naar een nieuw mooi gezond jaar met nog meer automatiseringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandersmit24
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-06 02:55
Allereerst allen de beste wensen voor 2021!

Ik heb in Home Assistant een integratie draaien van Brandweerrooster. Dit is een app die we bij de brandweer gebruiken om onze beschikbaarheid op te geven en krijgen meldingen hier tussen de 5-10 seconden sneller door dan op de pager.

Verlichting aansturen gaat allemaal prima, echter gaat het afspelen op de Sonos van een in de melding meegestuurde MP3 file niet goed. Als ik de automatisering handmatig start gaat dit allemaal goed, bij het binnenkomen van een daadwerkelijke melding gebeurt er echter niets en vind ook niks terug in de logfile. Bij handmatig starten zie je netjes Sonos gewijzigd in afspelen en gepauzeerd voorbij komen in de logfile.

Kan het probleem misschien worden veroorzaakt doordat de mp3 file niet lokaal staat opgeslagen? De automatisering wordt bij melding wel gewoon getriggerd als ik in de log kijk.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
alias: Melding brandweer - TTS Sonos
trigger:
    entity_id: sensor.incidents
    attribute: id
condition:
    entity_id: device_tracker.iphone
    state: home
action:
  - service: media_player.media_stop
    data: {}
    entity_id: media_player.woonkamer
    entity_id: media_player.keuken
    entity_id: media_player.slaapkamer
  - service: media_player.volume_set
    data:
      volume_level: 0.45
    data:
    data:
  - service: media_player.play_media
    data:
      media_content_id: '{{ state_attr(''sensor.incidents'', ''message_to_speech_url'') }}'
      media_content_type: music
    data:
      media_content_id: '{{ state_attr(''sensor.incidents'', ''message_to_speech_url'') }}'
    data:

Voorbeeld melding, hier en daar wat informatie weggehaald om niet direct naar boven te komen bij een Google zoekactie. In onderstaand voorbeeld staat de message_to_speech_ur attribuut waar in de automatisering gebruik van wordt gemaakt.

id: 745564
trigger: new
state: null
created_at: '2021-01-01T02:34:27.319+01:00'
start_time: '2021-01-01T02:34:27.319+01:00'
message_to_speech_url: >-
https://static.brandweerr...348-bwcs60.mp3?1609464867
prio: prio2
type: incident_alert
responder_mode: available_in_schedule_is_acknowledgment
can_respond_until: '2021-01-01T03:04:27.319+01:00'
address_line1: null
address_line2: null
street_name: x
house_number: null
postcode: null
city: x
country: NL
latitude: 53.3183874477565
longitude: 6.85340437509621
address_type: home
formatted_address: |
x
x
attribution: Data provided by FireServiceRota
unit_of_measurement: ''
friendly_name: Incident
icon: 'mdi:fire-truck'

Is er iemand die ziet wat ik fout doe? Hulp is zeer welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sandersmit24 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 03:30:
Allereerst allen de beste wensen voor 2021!

Ik heb in Home Assistant een integratie draaien van Brandweerrooster. Dit is een app die we bij de brandweer gebruiken om onze beschikbaarheid op te geven en krijgen meldingen hier tussen de 5-10 seconden sneller door dan op de pager.

Verlichting aansturen gaat allemaal prima, echter gaat het afspelen op de Sonos van een in de melding meegestuurde MP3 file niet goed. Als ik de automatisering handmatig start gaat dit allemaal goed, bij het binnenkomen van een daadwerkelijke melding gebeurt er echter niets en vind ook niks terug in de logfile. Bij handmatig starten zie je netjes Sonos gewijzigd in afspelen en gepauzeerd voorbij komen in de logfile.

Kan het probleem misschien worden veroorzaakt doordat de mp3 file niet lokaal staat opgeslagen? De automatisering wordt bij melding wel gewoon getriggerd als ik in de log kijk.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
trigger:
condition:
    entity_id: device_tracker.iphone
    state: home
action:
    data:
    data:
    data:
    data:
    data:
    data:

Voorbeeld melding, hier en daar wat informatie weggehaald om niet direct naar boven te komen bij een Google zoekactie. In onderstaand voorbeeld staat de message_to_speech_ur attribuut waar in de automatisering gebruik van wordt gemaakt.

id: 745564
trigger: new
state: null
created_at: '2021-01-01T02:34:27.319+01:00'
start_time: '2021-01-01T02:34:27.319+01:00'
message_to_speech_url: >-
https://static.brandweerr...348-bwcs60.mp3?1609464867
prio: prio2
type: incident_alert
responder_mode: available_in_schedule_is_acknowledgment
can_respond_until: '2021-01-01T03:04:27.319+01:00'
address_line1: null
address_line2: null
street_name: x
house_number: null
postcode: null
city: x
latitude: 53.3183874477565
longitude: 6.85340437509621
address_type: home
formatted_address: |
x
x
attribution: Data provided by FireServiceRota
unit_of_measurement: ''
friendly_name: Incident
icon: 'mdi:fire-truck'

Is er iemand die ziet wat ik fout doe? Hulp is zeer welkom!
Ik dacht dat het niet meer nodig was, maar in het voorbeeld zie ik data_template IPV data. Maakt dat nog verschil?

https://www.home-assistan...erota/#example-automation

Los daarvan kan je automation stukken korter - je kan meerdere entiteiten bij je stop en volume acties meegeven, bijvoorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
- service: media_player.turn_off
  entity_id:
    - media_player.woonkamer
    - media_player.boven

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 01-01-2021 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

@sandersmit24 wat @Hmmbob zegt maar ook zou ik even goed naar je quotes kijken op regel 39,45,51 met media_content_id.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 10:13:
@sandersmit24 wat @Hmmbob zegt maar ook zou ik even goed naar je quotes kijken op regel 39,45,51 met media_content_id.
Ik vermoed dat de automation door de front end gemaakt is - dan krijg je dit. Gaat het probleem niet zijn, denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:26

lytjepole

Schier?

is het niet zo dat de trigger 'state' nog iets van een from-to nodig heeft?

PS: mischien dan ook even de gps coordinaten uit het testbericht halen...

[ Voor 33% gewijzigd door lytjepole op 01-01-2021 12:21 ]

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lytjepole schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 12:21:
is het niet zo dat de trigger 'state' nog iets van een from-to nodig heeft?
Nee, hij triggert nu als de ID wijzigt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

@sandersmit24 al eens zonder de condition getest? Je schrijft dat handmatig starten van de automation wel werkt. Ik weet natuurlijk niet of je device_tracker.iPhone wel bestaat en of idd thuis is, daarom test eens zonder de condition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En probeer het eens met een andere action (bijvoorbeeld een persistent notification) zodat je zeker weet of hij wel triggert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
Ik draai HA OS in een VM van m'n Synology nas. Werkt als een trein. Alleen merk ik wel dat er veel schijfactiviteit is sinds HA geinstalleerd staat. Ik neem aan dat dit normaal is, maar ik vraag me wel af hoe dit kan? Het lijkt alsof HA ongeveer elke 5 seconden iets best wel groots wegschrijft, deze schrijfactie duurt ongeveer een halve seconde. Dus de NAS is continue eigenlijk bezig met schijfactiviteit. Het is ook een wat heftiger geluid wat van de schijven afkomt dan wanneer ik bijvoorbeeld een groot bestand naar de NAS kopieer. Het lijkt alsof de kop van de schijven ineens overal op de schijf moe zijn. Duurt halve seconde, en dan weer stil voor een seconde of 4.

Ik erger me er wel een beetje aan merk ik :P ik vind het niet erg om naar een 'werkende' NAS te luisteren als ik bijvoorbeeld bestanden aan het kopieren ben, maar het lijkt me toch gek dat een 'simpel' programma als HA zoveel schijfactiviteit, en daarmee geluid, veroorzaakt?

Ik snap wel dat er veel gelogt wordt, maar dit lijkt me toch een database met wat tekst erin die steeds wordt bijgeschreven. Hoe is jullie ervaring hiermee? :)

[ Voor 14% gewijzigd door spokje op 01-01-2021 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

Ik ben recent begonnen met Home Assistant. Leuke hobby, maar ook erg verslavend ;)

Nu loop ik tegen het volgende aan. Ik wil graag een automation starten op een tijdstip, het tijdstip is dynamisch gebaseerd op het feit of het een werkdag betreft of niet. Echter mijn automation start niet. Hieronder een geïsoleerde reproductie:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
binary_sensor:
  - platform: workday
    name: workday

sensor:
  - platform: template
    sensors:
      wake_up_test:
        friendly_name: "wakker worden"
        device_class: timestamp
        value_template: "{{ '13:31:00' if is_state('binary_sensor.workday', 'on') else '13:32:00' }}"

automation:
  - alias: "Notify wake up"
    trigger:
      at: 
      - sensor.wake_up_test
      - "13:30:00"
    action:
      service: notify.default
      data:
        title: Test

Op 13:30 kreeg ik netjes een notificatie maar niks op 13:31 of 13:32.. Ook zie ik geen warnings of errors in de logs. Nu heb ik de documentatie driedubbel gecheckt maar klaarblijkelijk kijk ik toch nog ergens over heen.
Volgens de sensor docs heb ik de juiste device class voor de sensor en als ik de waardes bekijk in de developer tools komt daar uit wat ik verwacht. De automation trigger lijkt ook te kloppen met de docs. Wat zie ik hier over het hoofd?

[ Voor 4% gewijzigd door Andre-85 op 01-01-2021 14:02 ]

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andre-85 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 14:00:
Ik ben recent begonnen met Home Assistant. Leuke hobby, maar ook erg verslavend ;)

Nu loop ik tegen het volgende aan. Ik wil graag een automation starten op een tijdstip, het tijdstip is dynamisch gebaseerd op het feit of het een werkdag betreft of niet. Echter mijn automation start niet. Hieronder een geïsoleerde reproductie:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
binary_sensor:
  - platform: workday

sensor:
    sensors:
      wake_up_test:
        value_template: "{{ '13:31:00' if is_state('binary_sensor.workday', 'on') else '13:32:00' }}"

automation:
    trigger:
      at: 
      - sensor.wake_up_test
      - "13:30:00"
    action:
      data:

Op 13:30 kreeg ik netjes een notificatie maar niks op 13:31 of 13:32.. Ook zie ik geen warnings of errors in de logs. Nu heb ik de documentatie driedubbel gecheckt maar klaarblijkelijk kijk ik toch nog ergens over heen.
Volgens de sensor docs heb ik de juiste device class voor de sensor en als ik de waardes bekijk in de developer tools komt daar uit wat ik verwacht. De automation trigger lijkt ook te kloppen met de docs. Wat zie ik hier over het hoofd?
is een timestamp string niet een aantal secondes sinds epoch? Zoals 1609507132?

Wat je nu doet kan volgens mij dus niet.

Zou je het zo op kunnen lossen?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
input_datetime:
  only_time:
    has_time: true
    initial: "13:30:00"
  only_time:
    name: non-workday
    initial: "13:31:00"

sensor:
    sensors:
      wake_up_test:
        value_template: "{{ states('input_datetime.workday') if is_state('binary_sensor.workday', 'on') else states('input_datetime.non-workday') }}"

Al zou ik het zonder die sensor doen en gewoon die twee datetime's in de trigger zetten en met een choose werken in de automation die checkt of het een working day is. Zoiets doe ik zelf ook bij het zetten van de volumes van de google homes (al checkt die op tijd, niet op working day).

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 01-01-2021 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:06
Ik kom er niet meer uit. ben al een tijdje aan het zoeken op GitHub en hier in dit forum.
het gaat om het volgende:

ik maak gebruik van een alert om mijn koelkastdeur te bewaken dat ie niet perongeluk open blijft staan.
hiervoor gebruik ik een xiaomi doorsensor.

code is als volgt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
############################
# Koelkastdeur alert       #
koelkastdeur:
  name: "Koelkast"
  title: "ALARM:"
  entity_id: binary_sensor.window_door_sensor
  state: "on"
  repeat: 2
  can_acknowledge: false
  skip_first: true
  notifiers:
    - notify.mobile_app_iphone_van_frank
  data:
    tag: door_alert
    ttl: 0
    priority: high

de code staat in in file alert.yaml
ik heb dit in de configuration toegevoegd: alert: !include alert.yaml

maar wat ik ook doe, ik krijg geen notificatie op mijn telefoon.

Als ik een losse automation maak met een notify op de sensor werkt het wel:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- id: "1609498923821"
  alias: Nieuwe automatisering
  description: ""
  trigger:
      from: "off"
      to: "on"
  action:
    - service: notify.mobile_app_iphone_van_frank
      data:

wat doe ik fout?

Canon 5dMkIV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandersmit24
Hmmbob schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 09:59:
[...]

Ik dacht dat het niet meer nodig was, maar in het voorbeeld zie ik data_template IPV data. Maakt dat nog verschil?

https://www.home-assistan...erota/#example-automation

Los daarvan kan je automation stukken korter - je kan meerdere entiteiten bij je stop en volume acties meegeven, bijvoorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
- service: media_player.turn_off
  entity_id:
    - media_player.woonkamer
    - media_player.boven
Ik heb nu data vervangen door data_template en handmatig starten gaat ook dan nog goed. Wachten is nu op een melding om te kijken of het goed gaat. Goeie tip om meerdere entiteiten onder de acties te zetten, stuk overzichtelijker nu.
Hmmbob schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:25:
En probeer het eens met een andere action (bijvoorbeeld een persistent notification) zodat je zeker weet of hij wel triggert?
Ik heb een andere automatisering met dezelfde trigger waarmee een Hue scene wordt geactiveerd, dat werkt gewoon netjes.
martinvdm schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:13:
@sandersmit24 al eens zonder de condition getest? Je schrijft dat handmatig starten van de automation wel werkt. Ik weet natuurlijk niet of je device_tracker.iPhone wel bestaat en of idd thuis is, daarom test eens zonder de condition.
Ik heb de automatisering ook al zonder deze condition draaiende gehad, zelfde probleem. Heb hem er nu weer uitgehaald in afwachting van de eerste volgende melding. Als het dan werkt maar weer toevoegen.

We gaan even rustig afwachten :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gazzzman61 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 16:16:
Ik kom er niet meer uit. ben al een tijdje aan het zoeken op GitHub en hier in dit forum.
het gaat om het volgende:

ik maak gebruik van een alert om mijn koelkastdeur te bewaken dat ie niet perongeluk open blijft staan.
hiervoor gebruik ik een xiaomi doorsensor.

code is als volgt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
# Koelkastdeur alert       #
koelkastdeur:
  name: "Koelkast"
  title: "ALARM:"
  state: "on"
  repeat: 2
  can_acknowledge: false
  skip_first: true
  notifiers:
    - notify.mobile_app_iphone_van_frank
  data:
    tag: door_alert
    ttl: 0
    priority: high

de code staat in in file alert.yaml
ik heb dit in de configuration toegevoegd: alert: !include alert.yaml

maar wat ik ook doe, ik krijg geen notificatie op mijn telefoon.

Als ik een losse automation maak met een notify op de sensor werkt het wel:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- id: "1609498923821"
  alias: Nieuwe automatisering
  description: ""
  trigger:
      from: "off"
      to: "on"
  action:
    - service: notify.mobile_app_iphone_van_frank
      data:

wat doe ik fout?
Voor nieuwe alerts moet HA herstart worden, heb je dat al eens gedaan?

Alert ziet er goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
Hmmbob schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 17:25:
[...]

Voor nieuwe alerts moet HA herstart worden, heb je dat al eens gedaan?

Alert ziet er goed uit.
Herstart heb ik gedaan (twee keer om zeker te zijn).
helaas geen notificatie op mijn telefoon.

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Heeft iemand ervaring met de HA "utility_meter"?
Ik heb in de meterkast 2 s0 meters die via espeasy en mqtt het "huidige vermogen" van respectievelijk mijn warmtepomp en de backup-heater loggen naar HA. In HA heb ik dan voor elk apart een utility_meter.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
utility_meter:
  wp_kwh_daily:
    source: sensor.warmtepomp_kwh
    cycle: daily
  heater_kwh_daily:
    source: sensor.heater_kwh

Elke nacht wordt de utility_meter van de warmtepomp naar "mindergas.nl" gestuurd. Eigenlijk zou ik de backup-heater willen toevoegen aan de warmtepomp waardes, zodat die samen naar mindergas gaan.

Kan ik bv een extra utility_meter maken die beide sources samen neemt?
Dus iets van:
YAML:
1
2
3
  total_kwh_daily:
    source: ( sensor.warmtepomp_kwh + sensor.heater_kwh )

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!
gazzzman61 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 17:45:
[...]

Herstart heb ik gedaan (twee keer om zeker te zijn).
helaas geen notificatie op mijn telefoon.
Zie je in de "developer tools" (ontwikkelhulpmiddelen) -> "states" (toestanden) de status van de alerts?

Idle: alert gaat niet af
On: alert gaat af
Off: alert gaat af maar is gemute

Edit: ik zie het al, je moet in je "notifiers" het stuk notify. weglaten. Dat is heel onnatuurlijk eigenlijk, maar ze hebben daar alleen het gedeelte na de punt nodig. Dus van notify.mobile_app_iphone_van_frank naar alleen maar mobile_app_iphone_van_frank

[ Voor 24% gewijzigd door Hmmbob op 01-01-2021 18:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gazzzman61
Hmmbob schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 18:30:
[...]

Zie je in de "developer tools" (ontwikkelhulpmiddelen) -> "states" (toestanden) de status van de alerts?

Idle: alert gaat niet af
On: alert gaat af
Off: alert gaat af maar is gemute

Edit: ik zie het al, je moet in je "notifiers" het stuk notify. weglaten. Dat is heel onnatuurlijk eigenlijk, maar ze hebben daar alleen het gedeelte na de punt nodig. Dus van notify.mobile_app_iphone_van_frank naar alleen maar mobile_app_iphone_van_frank
Ja dat was het!!!
Hartelijk dank. Zoals je zegt ontgaat mij hier ook de logica van.
Blij dat je het voor me opgelost hebt _/-\o_

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

Hmmbob schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 14:27:
[...]

is een timestamp string niet een aantal secondes sinds epoch? Zoals 1609507132?

Wat je nu doet kan volgens mij dus niet.

Zou je het zo op kunnen lossen?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
input_datetime:
  only_time:
    initial: "13:30:00"
  only_time:
    name: non-workday
    initial: "13:31:00"

sensor:
    sensors:
      wake_up_test:
        value_template: "{{ states('input_datetime.workday') if is_state('binary_sensor.workday', 'on') else states('input_datetime.non-workday') }}"
Interessant, zoiets had ik nog niet bedacht. `states('input_datetime.workday` geeft dit formaat terug: hh:mm:ss, dus dat heeft hetzelfde formaat. Ik kwam echter hier op uit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
input_datetime:
  workday:
    initial: "15:08:00"
  non_workday:
    name: non_workday
    initial: "15:09:00"

sensor:
    sensors:
      wake_up_test:
        value_template: "{{ state_attr('input_datetime.workday', 'timestamp') if is_state('binary_sensor.workday', 'on') else state_attr('input_datetime.non_workday', 'timestamp') }}"

Het timestamp attribute bevat het aantal seconden vanaf middernacht. Helaas is verder het effect nog hetzelfde en krijg ik niet de notificatie.
Al zou ik het zonder die sensor doen en gewoon die twee datetime's in de trigger zetten en met een choose werken in de automation die checkt of het een working day is. Zoiets doe ik zelf ook bij het zetten van de volumes van de google homes (al checkt die op tijd, niet op working day).
Nice, dat is natuurlijk ook een aanpak.

Edit:
Jep die aanpak werkt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
automation:
    trigger:
      at: 
      - "21:04:00"
      - "21:05:00"
    action:
      - choose:
          - conditions:
              - condition: template
                value_template: "{{ (trigger.now.strftime('%H:%M') == '21:04' and is_state('binary_sensor.workday', 'on')) or trigger.now.strftime('%H:%M') == '21:05' }}"
            sequence:
              data:

Waarom de sensor aanpak niet werkt snap ik nog niet, maar goed ik ben happy :)

[ Voor 14% gewijzigd door Andre-85 op 01-01-2021 21:08 ]

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

https://rc.home-assistant.io/blog/2020/12/30/release-20211/

Rond 6 januari komt 2021.1.0. Toch nog een beetje 1.0 :9
2021.1.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

De juiste link naar de RC blog pagina: https://rc.home-assistant.io/blog/2020/12/30/release-20211/

(Bij delen van de URL via browser haalt ie rc. weg en wordt de URL ongeldig, ook al vaak ingetrapt..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

JBS schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 07:15:
[...]
De juiste link naar de RC blog pagina: https://rc.home-assistant.io/blog/2020/12/30/release-20211/

(Bij delen van de URL via browser haalt ie rc. weg en wordt de URL ongeldig, ook al vaak ingetrapt..)
Yep, weer ingestonken ;)
Ff ge-edit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Ik ben inmiddels aangekomen bij mijn 1e automation maar die werkt niet. Ik heb er veel over gezocht op internet maar bijna iedereen werkt via de configuration maar het moet toch ook gewoon via de automatisering werken?

Ik heb de tijd even aangepast om snel te kunnen testen maar ik krijg gewoon geen melding.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3gihFry.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jcrCwTo.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vgjMPst.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Maikie18 Twee dingen:

Vul eens alleen onder in, laat above leeg.

Maar belangrijkste, kom erachter of het in de trigger of in de actie zit. Laatste kan je makkelijk testen door bij de automation op "execute" (of de Nederlandse vertaling) te drukken. Dan wordt de automation direct uitgevoerd zonder naar de trigger of condition te kijken. Gebeurd er dan nog niets heb je een fout in de actie. Het zou kunnen dat message en language invulling tussen haakjes moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maikie18 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:21:
Ik ben inmiddels aangekomen bij mijn 1e automation maar die werkt niet. Ik heb er veel over gezocht op internet maar bijna iedereen werkt via de configuration maar het moet toch ook gewoon via de automatisering werken?

Ik heb de tijd even aangepast om snel te kunnen testen maar ik krijg gewoon geen melding.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Weet je zeker dat hij onder de 4w komt? Onze wasmachine blijft idle net iets meer verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Ja, als hij uit staat is het verbruik 0.4W, stand-by verbruikt hij 2W

Maar ook handmatig gebeurd er niks. Dus als ik @Septillion goed begrijp zit het dan in ieder geval al in de actie.

Ik had even zoveel mogelijk van de code weggehaald en toen werkte het wel. Uiteindelijk dit over gehouden en dan werkt het wel!

code:
1
2
3
entity_id: 'media_player.keuken,media_player.googlehome_woonkamer'
language: nl

De slimme meter entiteiten zijn er een hele boel, maar meer dan de helft geeft onbekend aan, ik ga er vanuit dat dit afhankelijk is van het type meter dat je hebt, wat ik alleen mis zijn dagtotalen, moet je die zelf gaan berekenen?

Dit zijn de entiteiten die iets terug geven
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eHGyJG5.png

[ Voor 96% gewijzigd door Maikie18 op 02-01-2021 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheldar
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-06 18:38
Maikie18 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:29:
Ja, als hij uit staat is het verbruik 0.4W, stand-by verbruikt hij 2W

Maar ook handmatig gebeurd er niks. Dus als ik @Septillion goed begrijp zit het dan in ieder geval al in de actie.

Ik had even zoveel mogelijk van de code weggehaald en toen werkte het wel. Uiteindelijk dit over gehouden en dan werkt het wel!

code:
1
2
3
entity_id: 'media_player.keuken,media_player.googlehome_woonkamer'
language: nl
Volgens de docs is het data ipv data_template:
YAML:
1
2
3
4
5
# Replace google_translate_say with <platform>_say when you use a different platform.
service: tts.google_translate_say
entity_id: "all"
data:

Verder heb ik bij mijn automation hiervoor als eerste trigger >8W (voor 1s ivm opstart spike) en dan bij de actions een 'Wait for trigger' met <3W, voordat de message eruit gaat. Anders werd hij bij iedere wijziging in de automation of herstart van HA getriggered, omdat hij ook dan idd <4W is :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@Maikie18 Heb je de TTS al eerder getest? Of is dit de eerste keer? Zou dus vooral eens met haakjes om de teksten proberen.

Wat betreft sensoren is het vooral afhankelijk van welke integratie / (fysiek) device ze heeft toegevoegd. En soms kan het zijn dat een device niet alle info continue verstuurt en het dus na een herstart even duurt voor de info in HA staat.

Overigens, kleine tip. Het is zeker handig om via de GUI je automations te maken (doe ik ook meeste van de tijd) maar plaatjes hier plaatsen maakt het voor ons niet echt makkelijk om het te testen of aan te passen. Als je, nadat je een automation gemaakt hebt op het menu (rechts boven) kan je naar Yaml mode gaan. Hiermee kan je het makkelijk hier (in code tags!) plaatsen. Andersom kan dan ook, als wij een aanpassing maken kan je het in yaml mode in je automation plakken en daarna weer naar UI mode schakelen.

@Kheldar data_template zou ook goed moeten zijn. Dit was vroeger nodig om aan te geven dat je een template in de data gebruikt. Maar als je deze niet gebruikt is het ook prima. Tegenwoordig werken templates ook in normale data-blokken en zijn data en data_template dus eigenlijk gelijk. Laatste zal er op ten duur wel uit gaan.

En zelf zet ik inderdaad ook een trigger (maar dan via een input_boolean) zodat een HA start of aanzetten van de machine geen melding geeft. En gebruik een helpen zodat ik wel HA kan herstarten als de machine draait zonder dat ik dan eventueel geen melding krijg daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Septillion schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 15:04:
@Maikie18 Heb je de TTS al eerder getest? Of is dit de eerste keer? Zou dus vooral eens met haakjes om de teksten proberen.

Wat betreft sensoren is het vooral afhankelijk van welke integratie / (fysiek) device ze heeft toegevoegd. En soms kan het zijn dat een device niet alle info continue verstuurt en het dus na een herstart even duurt voor de info in HA staat.

Overigens, kleine tip. Het is zeker handig om via de GUI je automations te maken (doe ik ook meeste van de tijd) maar plaatjes hier plaatsen maakt het voor ons niet echt makkelijk om het te testen of aan te passen. Als je, nadat je een automation gemaakt hebt op het menu (rechts boven) kan je naar Yaml mode gaan. Hiermee kan je het makkelijk hier (in code tags!) plaatsen. Andersom kan dan ook, als wij een aanpassing maken kan je het in yaml mode in je automation plakken en daarna weer naar UI mode schakelen.

@Kheldar data_template zou ook goed moeten zijn. Dit was vroeger nodig om aan te geven dat je een template in de data gebruikt. Maar als je deze niet gebruikt is het ook prima. Tegenwoordig werken templates ook in normale data-blokken en zijn data en data_template dus eigenlijk gelijk. Laatste zal er op ten duur wel uit gaan.

En zelf zet ik inderdaad ook een trigger (maar dan via een input_boolean) zodat een HA start of aanzetten van de machine geen melding geeft. En gebruik een helpen zodat ik wel HA kan herstarten als de machine draait zonder dat ik dan eventueel geen melding krijg daarna.
Ik had alleen een keer rechtstreeks tts geprobeerd en dat werkte wel. Maar inmiddels was het dus al gelukt. Ik probeer nu de trigger toe te voegen die jullie zeiden dat hij niet ook na een herstart af gaat, is dat een kwestie van een 2e trigger toevoegen van verbruik > 10 voor 10 seconden bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Maikie18 Zelf heb ik dus 2 automations. Een die een bool aanzet als verbruik voor 30 seconden boven de 10W is. En een tweede die mij een melding doet indien vermogen <5W is voor 1,5 minuut (ivm wol programma) en de bovengenoemde bool aan staat. Ook zet deze de bool weer uit.

In yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
alias: Bathroom Washing machine Start
trigger:
  - above: 10
    device_id: 356a6c4429d54385a260f183144794a2
    domain: sensor
    entity_id: sensor.bathroom_washing_machine_energy_power
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 30
    platform: device
    type: power
condition:
    entity_id: input_boolean.bathroom_washing_machine_active
    state: 'off'
action:
  - data: {}
    service: input_boolean.turn_on

En:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
alias: Bathroom Washing machine done
trigger:
  - below: 5
    device_id: 356a6c4429d54385a260f183144794a2
    entity_id: sensor.bathroom_washing_machine_energy_power
    for:
      minutes: 1
      seconds: 30
    type: power
condition:
    state: 'on'
action:
  - data:
    service: notify.mobile_app_oneplus_a6013
  - data:
    service: notify.mobile_app_sm_g960f
  - data: {}
    service: input_boolean.turn_off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheldar
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-06 18:38
Maikie18 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 15:09:
[...]

Ik had alleen een keer rechtstreeks tts geprobeerd en dat werkte wel. Maar inmiddels was het dus al gelukt. Ik probeer nu de trigger toe te voegen die jullie zeiden dat hij niet ook na een herstart af gaat, is dat een kwestie van een 2e trigger toevoegen van verbruik > 10 voor 10 seconden bijvoorbeeld?
In 1 automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
alias: Washing machine finished
description: >-
  - >8W for at least 1s, since tasmota generates tele messages on >8W and is
  also triggered by startup peak (is around 20/40W for less than a second).

- Since it uses Power directly and not the derivative, wait for <3W (it hits
  around 3.5W during the program)

- Set PowerHigh and PowerLow accordingly in tasmota, to receive an extra tele
  message on these power events.
trigger:
  - type: power
    device_id: d269b30871936b120b6474119c91d64d
    entity_id: sensor.blitzwolf_08_1700w_energy_power
    above: 8
    for:
      seconds: 1
action:
  - service: notify.mobile_app_iphone_ma
    data:
  - wait_for_trigger:
        below: 3
    data:

@Septillion overleeft de input_boolean ook herstarts etc? Want state bijhouden in een automation, zoals ik nu doe, is ook niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:15
Weet iemand wat hier fout gaat? Als ik de editor gebruik in HA om een scene of automation aan te maken dan lijkt hij het op te slaan maar schrijft niets weg in de .yaml. Als ik vervolgens kijk bij scenes of automation dan zie ik daar niet de naam staan die ik heb aangemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UBMpzyo7jw8RM8G05GQZS3v-2gQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8PWfuwGmCrmpDkzW4xPWSuF5.png?f=fotoalbum_large

De rode prullenbak zou je verwachten dat deze is opgeslagen.... |:(

In de logfile geen foutmelding (logging op core:error).

[ Voor 38% gewijzigd door Vaevictis_ op 02-01-2021 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Kheldar Ja, die overleven dat als je ze geen initial state geeft (wat niet kan via de UI). Een seconde zoals bij jou is wel te doen in een automation maar als ik iets als het wolprogramma draai wil de machine gewoon volledig standby staan voor een minuut ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Vaevictis_ Niet gespeeld met de standaard locatie van je scenes in je yaml? Ofwel gewoon een enkele scenes.yaml en in je configuation.yaml heb je "scene: !include scenes.yaml"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:33
Kheldar schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 15:25:
[...]

In 1 automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37

trigger:
    for:
action:
    data:
  - wait_for_trigger:
    data:

@Septillion overleeft de input_boolean ook herstarts etc? Want state bijhouden in een automation, zoals ik nu doe, is ook niet ideaal.
Misschien is het makkelijker om hier een binary_sensor van te maken met template (<3w = off, >=3w = on). In je automation kun je dan eenvoudig op een state change trigger gebruiken met:
from: off
to: on
for: X minutes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile-X
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-06 15:38

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Ik gebruik zelf ook sensors met 'standby' en 'in gebruik' zoals Cavalera125 zegt.

Het verschilt per merk wasmachine en WCD plug die je gebruikt, onze wasmachine is idle 1 Watt dus ik heb standby ingesteld op 3W maar net voor eindigen valt het soms onder 3W en plotseling draait de wasmachine weer om te meten van gewicht dit kan 5 minuten lang duren, hiervoor gebruik ik Node-Red en Cast node voor TTS, ik heb een trigger node die 7 minuten lang kijkt en als het boven 3W komt word het gereset en begint weer kijken onder 3W voor TTS melding, anders krijgen we 3 á 4 meldingen wanneer wasmachine eindigt.

Dit was wel anders met een andere WCD plug die we hadden, het was een Tuya plug en die was totaal anders aan het meten, dus het schommelde niet erg aan het eind van de was programma omdat het niet echt real time metingen uitvoerde denk ik, en nu hebben we een Zigbee WCD plug via Conbee 2 en ZHA.

In het kort, het is makkelijker te manipuleren wanner een TTS melding moet worden uitgevoerd met een binary senor ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maikie18 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 15:09:
[...]

Kant en klare oplossing: https://github.com/hmmbob...tion/washing_machine.yaml

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kheldar schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 15:25:
[...]

In 1 automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37

trigger:
    for:
action:
    data:
  - wait_for_trigger:
    data:

Die wait_for_trigger zorgt ervoor dat je HA 1.5u lang gaat wachten (als je een programma van zo lang heeft). Misschien handiger om dat op te knippen.

input_boolean overleeft ook herstarts ja, mits je niet "initial:" zet (want dan wordt hij daarop ingesteld bij een reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandersmit24
sandersmit24 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 16:44:
[...]

Ik heb nu data vervangen door data_template en handmatig starten gaat ook dan nog goed. Wachten is nu op een melding om te kijken of het goed gaat. Goeie tip om meerdere entiteiten onder de acties te zetten, stuk overzichtelijker nu.

[...]

Ik heb een andere automatisering met dezelfde trigger waarmee een Hue scene wordt geactiveerd, dat werkt gewoon netjes.

[...]

Ik heb de automatisering ook al zonder deze condition draaiende gehad, zelfde probleem. Heb hem er nu weer uitgehaald in afwachting van de eerste volgende melding. Als het dan werkt maar weer toevoegen.

We gaan even rustig afwachten :*)
Pager ging net, helaas gaat het nog niet goed met uitspreken op de Sonos.

Error executing script. Invalid data for call_service at pos 3: string value is None for dictionary value @ data['media_content_id'] Ik heb al wat zoekwerk gedaan maar kom hier niet uit.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
trigger:
action:
    data:
      entity_id:
        - media_player.woonkamer
        - media_player.keuken
        - media_player.slaapkamer
    data:
      entity_id:
        - media_player.woonkamer
        - media_player.keuken
    data_template:
      entity_id:
        - media_player.woonkamer
        - media_player.keuken
Pagina: 1 ... 67 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.