Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 101 Laatste
Acties:
  • 465.917 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-01 16:24
@sjorsjuhmaniac Heel erg bedankt nogmaals. Vond het al raar dat het soms werkt maar vaak niet goed werkt. Ik ben er nu mee bezig om het te testen. Ben er nog steeds niet uit. Maar ben aan het testen proberen. _/-\o_
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:32:
[...]

Ik heb net getest met spaties en hier maak het hem niet zoveel uit.

Helaas zitten er nogal wat bugs in Grafana en het wisselen tussen de 'text' query optie en de 'drop down selectie' query optie.

Wat bij mij werkt:
  1. ga naar explore
  2. verander nog niet naar 'text query' optie
  3. selecteer bij 'measurement' iets, maakt niet uit wat
  4. je moet data zien, in de grafiek of tabel
  5. switch naar 'text query' optie
  6. plak je query
  7. run query
  8. nooit meer terug switchen naar 'drop down selectie' query ;)
  9. doe je dat perongelijk toch, dan moet je dit lijstje weer bij 3 beginnen 8)7

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:22
Dolbyadt schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:02:
@sjorsjuhmaniac Heel erg bedankt nogmaals. Vond het al raar dat het soms werkt maar vaak niet goed werkt. Ik ben er nu mee bezig om het te testen. Ben er nog steeds niet uit. Maar ben aan het testen proberen. _/-\o_

[...]
Btw, je MOET je 'last 1 hour' boven in je scherm dus minimaal naar "today" zetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coendeurloo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-06 19:34
Heeft iemand hier ervaring met xiaomi\aqara sensoren en hoe deze weergegeven worden bij Home Assistant?

Behoud je bijvorbeeld wel de mogelijkheid om bij de temperatuursensoren de dag/week/maand grafiek te zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@coendeurloo Vele (waaronder ik) gebruiken de Xiaomi sensoren naar volle tevredenheid. Grafieken heeft alleen niets (meer) met de sensor te maken. Sensor zend alleen de waarde uit, het is aan de ontvanger om er een grafiek van te maken. Met een Xiaomi Gateway was dat de cloud. Koppel je ze aan HA dan is het HA.

HA kan van alle data grafieken maken in de meest uiteenlopende manieren. Maar het korte antwoord is dus, ja, dat is mogelijk. Over welke tijdspanne is afhankelijk van je instellingen en wat je wilt gebruiken. HA bezig standaard mogelijkheden om de data te onthouden (recoder) en weer te geven. Via custom components heb je al meer opties en je kunt het zelfs zo gek maken als ze via Grafana weer te geven voor de meest fancy grafieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coendeurloo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-06 19:34
Septillion schreef op zondag 27 december 2020 @ 17:48:
@coendeurloo Vele (waaronder ik) gebruiken de Xiaomi sensoren naar volle tevredenheid. Grafieken heeft alleen niets (meer) met de sensor te maken. Sensor zend alleen de waarde uit, het is aan de ontvanger om er een grafiek van te maken. Met een Xiaomi Gateway was dat de cloud. Koppel je ze aan HA dan is het HA.

HA kan van alle data grafieken maken in de meest uiteenlopende manieren. Maar het korte antwoord is dus, ja, dat is mogelijk. Over welke tijdspanne is afhankelijk van je instellingen en wat je wilt gebruiken. HA bezig standaard mogelijkheden om de data te onthouden (recoder) en weer te geven. Via custom components heb je al meer opties en je kunt het zelfs zo gek maken als ze via Grafana weer te geven voor de meest fancy grafieken.
Thanks! Ok, correct me if I'm wrong, maar komt het er dan in de praktijk op neer dat ik zelf dingen/plugins moet schrijven (disclaimer: dit kan ik niet) wil ik er een beetje visueel aantrekkelijk systeem van maken bijvoorbeeld? Of zijn de standaard plugins voor het normale huis tuin en keuken gebruik al prima in orde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@coendeurloo Nee, zeker niet. Veel kan je gewoon via de GUI instellen.

Ook al hangt het er wel af van wat je precies wilt. Een valkuil hierin kan zijn dat je gaat proberen je oude situatie na te bouwen. Maar zelf meer complexe dingen hoef je niet voor de programmeren, wel is het dan handig wat van de logica/structuur van yaml te weten en vooral goed naar de documentatie te kijken. Met HA krijg je heel veel extra mogelijkheden (die mensen dan ook graag willen gebruiken) maar dat komt wel met extra complexiteit. Maar als je de drive hebt om wat te leren dan kom je er wel uit met de documentatie en het forum (of die van HA zelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-01 16:24
@sjorsjuhmaniac Heel erg bedankt. Dat heb ik al maar het is me nog helaas niet gelukt om het goed te krijgen.
Ik blijf nog even door zoeken.
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:31:
[...]

Btw, je MOET je 'last 1 hour' boven in je scherm dus minimaal naar "today" zetten!

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Dolbyadt schreef op zondag 27 december 2020 @ 20:00:
@sjorsjuhmaniac Heel erg bedankt. Dat heb ik al maar het is me nog helaas niet gelukt om het goed te krijgen.
Ik blijf nog even door zoeken.

[...]
begin anders eerst een met de 'drop down selectie' queries. bouw die query op zodat je ook daadwerkelijk data krijgt

- Selecteer je kwh measurement
- plusje bij where, entity_id
- = 'diany xxx'
- dan klikken op de de $_interval en daar '24h' invullen

je zou dan data moeten zijn die per 24h gegroepeerd wordt. In dit geval het gemiddelde over 24h.

Werkt dit, dan kan je omschakelen naar 'text' query modus en 'mean(xxx)' vervangen door 'last(xxxx)' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-06 19:10
Ik ben hopeloos aan het zoeken om een manier te vinden indien ik een alarm klok zet op mn google hub en deze gaat af, deze een routine triggered in HA

Ik weet dat je op je telefoon zelf een alarm kan instellen en routine koppelen, maar dat wil ik niet.
Ik wil echt enkel op de hub werken.
Een tijde met catt geprutst maar zo ga ik er niet komen...
Ik wil het dashboard van google zelf behouden.
Iemand die dit voor elkaar krijgt in ha? (ook geprobeerd via google home maar daar lukt het ook niet)

Ook dit gevonden maar lijkt me echt niet zo simpel
https://community.home-as...assistant-events/61534/46

[ Voor 16% gewijzigd door skank op 27-12-2020 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-06 04:47
Ik gebruik sinds een paar manden HomeAssistant met WiFi (tasmota) en zigbee apparaten. Ik ben nog veel aan het leren, er is wel een nogal steile leercurve vind ik.
Septillion schreef op zondag 27 december 2020 @ 17:48:
... HA bezig standaard mogelijkheden om de data te onthouden (recoder) en weer te geven. Via custom components heb je al meer opties en je kunt het zelfs zo gek maken als ze via Grafana weer te geven voor de meest fancy grafieken.
Ik ben benieuwd welke custom components er zijn om energie/verbruik data van bijvoorbeeld een slim stopcontact te kunnen zien in totalen per maand/jaar eventueel met grafieken.

Ik heb een poging ondernomen met recorder, dat is hopelijk wel gelukt. Maar het maken van een Grafana dashboard met bovenstaande weergaves lukt mij niet. Er is me eigenlijk nog niks gelukt in Grafana.

Dus ik ben zeer benieuwd als er eenvoudigere oplossingen zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door GoBieN-Be op 27-12-2020 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
GoBieN-Be schreef op zondag 27 december 2020 @ 22:53:
Ik gebruik sinds een paar manden HomeAssistant met WiFi (tasmota) en zigbee apparaten. Ik ben nog veel aan het leren, er is wel een nogal steile leercurve vind ik.

[...]

Ik ben benieuwd welke custom components er zijn om energie/verbruik data van bijvoorbeeld een slim stopcontact te kunnen zien in totalen per maand/jaar eventueel met grafieken.

Ik heb een poging ondernomen met recorder, dat is hopelijk wel gelukt. Maar het maken van een Grafana dashboard met bovenstaande weergaves lukt mij niet. Er is me eigenlijk nog niks gelukt in Grafana.

Dus ik ben zeer benieuwd als er eenvoudigere oplossingen zijn.
Ik kan geen suggestie doen voor een andere logging optie maar just ter info, mogelijk wist je dit al:

Grafana is alleen een 'weergave' tool. De data moet ergens opgeslagen worden. Vaak wordt grafana samen met InfluxDB gebruikt: data in influx, grafiekjes in grafana.
Hier is een redelijk duidelijk tutorial:
https://www.influxdata.co...d-influxdb-flux-influxql/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:08
Is er toevallig iemand die hier gebruik van maakt met een recente HA installatie?
https://github.com/rdehuy...lovelace-alarm-clock-card

Ik zou dit graag gaan gebruiken maar krijg het niet werkend, het scherm blijft leeg en in de logs komt een foutmelding over 'moment':
code:
1
moment.min.js:1:144 Uncaught TypeError: Cannot set property 'moment' of undefined

Dat is de enige foutmelding dus ik denk dat de installatie wel goed is:
  • bestanden op de juiste plek
  • modules juist toegevoegd
Blijkbaar ben ik nog niet slim genoeg om dit op te lossen :S

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb niet de oplossing, maar de laatste edit in de codebase van die plugin was 2018.... Veel veranderd sinds toen. Ik zou verder kijken naar een andere plugin.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GoBieN-Be schreef op zondag 27 december 2020 @ 22:53:
geen grafiekje, maar totaal per maand / jaar kan met de utility meter component: https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 14:44

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Ik heb Hue gekoppeld aan Hassio én Google Home.

Als ik nu Hassio koppel aan Google Home, krijg ik dan mijn lampen dubbel in GH?

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bes-r
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:33
@Tusk Ja, dat heb ik op dit moment ook nog. Maar levert, mij, geen problemen op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

@Tusk Je kunt, in ieder geval wanneer je de Manual setup gebruikt, per entiteit bepalen of je deze vanuit HA naar GA wilt exposen: https://www.home-assistan...istant/#expose_by_default

Gebruik je Nabu Casa, dan kan het ook: https://www.nabucasa.com/config/google_assistant/

[ Voor 13% gewijzigd door JBS op 28-12-2020 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@GoBieN-Be Grafana + InFlux geeft je inderdaad de meeste mogelijkheden. Maar de integratie in HA is nog niet wat het zou moeten kunnen zijn.

Voor wat extra getallen kan je Utility Meter gebruiken. Voor andere grafiek weergave is de Mini Graph Card een mooie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:39
Idd na 3 dagen ben ik ben data kwijt.
Nu kom ik dus in de moeilijke fase. Hoe zorg ik dat ik alle data van deze meter opsla zodat ik de juiste overzichten kan maken.

Moet ik dan:
- ivm geheugenkaart pi overstappen naar hdd
- andere db gebruiken (buiten mijn kennis)
Hmmbob schreef op woensdag 23 december 2020 @ 16:48:
[...]

Oeh, dat durf ik je niet te zeggen. Ik denk het eigenlijk niet, zoals ik de docs leest haalt hij deze info dagelijks op van je energy sensors.

probeer het anders eens?

edit, ah, wat @larsiey zegt dus :+

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:53
water_escape schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:31:
Idd na 3 dagen ben ik ben data kwijt.
Nu kom ik dus in de moeilijke fase. Hoe zorg ik dat ik alle data van deze meter opsla zodat ik de juiste overzichten kan maken.

Moet ik dan:
- ivm geheugenkaart pi overstappen naar hdd
- andere db gebruiken (buiten mijn kennis)

[...]
Je periode's blijven sowieso bewaard. Immers wordt je daily/weekly/monthly constant bijgewerkt (bij gebruik electra/gas).

Ik bewaar alle data in de recorder voor 10 dagen.
Lange termijn opslag doe ik in influxDB. Qua configuratie stelt dit (ik gebruik de addon) vrij weinig voor.
Je geeft in je configuration.yaml op welke entities/domains naar influxDB gaan.

Op deze manier kun je namelijk ook onderscheid maken in hoelang je wat bewaart.
(ik heb dus de history van alle entities voor 10 dagen, de entities die naar influxDB gaan die worden onbeperkt opgeslagen).

[ Voor 6% gewijzigd door denuz op 28-12-2020 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:39
Dank je.

Zit je ook op een pi met geheugenkaart?

Ik heb een pi3 met geheugenkaart en lees dat bij veel db gebruik de kaart kapot zal gaan.
denuz schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:35:
[...]

Je periode's blijven sowieso bewaard. Immers wordt je daily/weekly/monthly constant bijgewerkt (bij gebruik electra/gas).

Ik bewaar alle data in de recorder voor 10 dagen.
Lange termijn opslag doe ik in influxDB. Qua configuratie stelt dit (ik gebruik de addon) vrij weinig voor.
Je geeft in je configuration.yaml op welke entities/domains naar influxDB gaan.

Op deze manier kun je namelijk ook onderscheid maken in hoelang je wat bewaart.
(ik heb dus de history van alle entities voor 10 dagen, de entities die naar influxDB gaan die worden onbeperkt opgeslagen).

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:05

PnD

like in Pinda ^_^

water_escape schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:39:
Dank je.

Zit je ook op een pi met geheugenkaart?

Ik heb een pi3 met geheugenkaart en lees dat bij veel db gebruik de kaart kapot zal gaan.

[...]
Even iets anders over de geheugenkaart. Ben sneller dan gedacht overgestapt naar HA vanuit Domoticz. Zit nu ook nog op een geheugenkaart. Welke backups maak jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:15
PnD schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:36:
[...]

Even iets anders over de geheugenkaart. Ben sneller dan gedacht overgestapt naar HA vanuit Domoticz. Zit nu ook nog op een geheugenkaart. Welke backups maak jij?
Als je HA serieus wilt gebruiken zou ik snel overstappen naar een betrouwbaar medium (eMMC, SSD of HDD) of wil je het "erop aan" laten komen en met een restore (snapshot) de boel terug zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Vaevictis_ schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:03:
[...]

Als je HA serieus wilt gebruiken zou ik snel overstappen naar een betrouwbaar medium (eMMC, SSD of HDD) of wil je het "erop aan" laten komen en met een restore (snapshot) de boel terug zetten?
Nee, zeker niet op aan laten komen. Ik heb nu een backups scenario en dat is Domoticz aanzetten en rfxcom omhangen.

Wil nog een paar dingen uitzoeken voordat ik de definitieve hardware vaststel.

Éen van die dingen is het extern beschikbaar stellen van HA. Nu heb ik dat met duckdns/nginx proxyserver zelf gedaan. 2-factor op mijn account en de nginx krijgt automatisch updates. Dit voelt (ja voelt, want heb er te weinig kennis van) redelijk veilig.
De betaalde nabu cloud oplossing lijkt me nog een stukje veiliger, maarja wel betaald.

Hoe zitten jullie hierin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-06 16:31
Ik wil een card maken met de titel woonkamer als ik hier op klik krijg ik 3 andere lampen te zien die ik kan bedienen.
Is het mogelijk om een header toggle te maken die alle lampen tegelijk uitzet?
...Ik heb wel het menuutje klaar header toggle is zichtbaar maar niet te bedienen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:10
peligro2k schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 16:50:
Heeft iemand toevallig ervaring met de Motion elektrische rolgordijnen van de Hornbach?

Hier een link naar de wifi controller. In de comments geeft iemand aan dat het werkt met HA, maar ik kan er verder op Google weinig over vinden.

https://www.hornbach.nl/s...&trackArticleCrossType=ma
Zeker, vrij veel ervaring. In totaal 2 top down bottom up plissees hangen. 2 double rollers 1 cassette rolgordijn en een gordijnrails. Ben mede verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de producten. Dus mocht je vragen hebben dan hoor ik het graag. Maar misschien handiger om in dm te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerry_bboy
Hmmbob schreef op zondag 27 december 2020 @ 13:26:
[...]

Ik gebruik zoiets voor mijn vacation lights:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
#############################
## Vacation lights          #
#############################
- id: vacation_turn_on_time
  alias: "Lights: Vacation turn on"
  initial_state: on
  trigger:
    platform: time
    at: input_datetime.time_vacation_lights_start
  condition:
    - condition: state
      entity_id: input_boolean.vacation_mode_away
      state: "on"
  action:
    - delay: "00:{{ range(01,30) | random | int }}:00"
    - service: homeassistant.turn_on
      entity_id:
        - switch.grijze_lamp
        - switch.blauwe_lamp
        - switch.staande_lamp

Die trigger kun je op "07:45:00" zetten, en de random zit er al in ;)
Werkte top vanochtend. 👌🏻 nu eens meer automatiseren hier mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-06 19:10
Wouzziew schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 22:45:
[...]

Hier sinds een paar weken met de Eufy doorbell battery-variant. De camera werkt, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Er is op dit moment nog geen mogelijkheid om de deurbelknop af te vangen en het starten van de camera is ook omslachtig (script starten en dan een page refresh doen). De homebase als inbegrepen chime en het feit dat alles lokaal opgeslagen is zorgden ervoor dat ik toch voor de Eufy ben gegaan ipv Ring. De Eufy app werkt namelijk wel prima qua meldingen en dat is op dit moment de belangrijkste usecase voor mij.
Dit al gezien
https://github.com/bropat/ioBroker.eufy-security

Hiermee kun je de deurbeldruk opvangen ;)

Alleen ben ik nog aan het zoeken hoe ik dit opzet...
Ik heb al een mosquitto broker..
Moet ik dan nog een andere broker opzetten? (iobroker) en dan die adapter?

Kan ook via rest https://github.com/ioBroker/ioBroker.simple-api maar dat zou trager werken.
Wat https://github.com/ioBroker/ioBroker.hass dan doet, ben ik ook niet helemaal mee

[ Voor 3% gewijzigd door skank op 28-12-2020 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:30

Toppertje

www.davideografie.nl

19roland70 schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:29:
Ik wil een card maken met de titel woonkamer als ik hier op klik krijg ik 3 andere lampen te zien die ik kan bedienen.
...Ik heb wel het menuutje klaar header toggle is zichtbaar maar niet te bedienen...
Met een entities kaart krijg je de optie "titel schakelaar weergeven", als je die aanvinkt en de entiteiten die je wilt schakelen selecteerd gaan ze allemaal aan of uit met die schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2023
Ik weet even niet in welk topic ik dit moet plaatsen maar dit lijkt mij het meest geschikt. Ik wil overstappen van Tasmota naar ESPHome voor enkele devices. Nu ben ik bezig om een gosund sp112 stopcontact om te zetten maar dit ding weigert in alle vormen een firmware upgrade te accepteren.

Hij draait momenteel op Tasmota 8.1.0.2. Ik dacht eerst dat het aan mijn ESPhome firmware lag maar alle andere Tasmota gerelateerde firmwares pakt hij ook niet. SetOption78 1 heb ik al diverse malen geprobeerd i.c.m. herstarten. Ik las dat upgraden naar een minimal firmware soms de oplossing geeft. Maar ook daar doet hij niets mee.. Ondertussen blijft het apparaat wel vrolijk verder werken ondanks al mijn flash pogingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Vaenir Eerst even Tasmota Minimal flashen.

Hoe probeer je overigens te flashen? OTA URL of upload je een bin? In beide gevallen zou je iig moeten zien of het uploadden daarvan goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vaevictis_ schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:03:
[...]

Mwah, als je je config extern backupt heb je zo een nieuwe instance draaien hoor.... Het is niet zo dramatisch als je het hier schetst, maar dat heb ik al wel eens vaker aangegeven.

Eensch dat uiteindelijk een upgrade naar dat soort media je kan helpen, maar op een Pi met SD kaart kan ook gewoon goed gaan. Grootste truc is om je loglevel en recorder settings aan te passen zodat de writes fors afnemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
19roland70 schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:29:
Besides de andere tip die je al hebt gehad, klinkt het als een use-case waar 'fold-entity-row' van pas kan komen. Staat in HACS, repo hier: https://github.com/thomasloven/lovelace-fold-entity-row

Voorbeeldje uit mijn eigen config (gaat om de regel "verlichting woonkamer"):
Afbeeldingslocatie: https://github.com/hmmbob/HomeAssistantConfig/raw/master/images/home_pane.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Hmmbob schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:48:
[...]

Mwah, als je je config extern backupt heb je zo een nieuwe instance draaien hoor.... Het is niet zo dramatisch als je het hier schetst, maar dat heb ik al wel eens vaker aangegeven.

Eensch dat uiteindelijk een upgrade naar dat soort media je kan helpen, maar op een Pi met SD kaart kan ook gewoon goed gaan. Grootste truc is om je loglevel en recorder settings aan te passen zodat de writes fors afnemen.
Is er een soort van manual wat je moet aanpassen vanuit een default installatie? Vind een hoop info, maar lastig om er kaas van te maken.

Qua backup is een snapshot naar usb stick of een andere externe plek voldoende toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
Septillion schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:47:
@Vaenir Eerst even Tasmota Minimal flashen.

Hoe probeer je overigens te flashen? OTA URL of upload je een bin? In beide gevallen zou je iig moeten zien of het uploadden daarvan goed gaat.
Ik heb geprobeerd om een minimale versie via een officiële ota link te uploaden, daarnaast ook geprobeerd via mijn eigen lokale webserver als ota link en ook de bin file direct geupload. Alle methodes doen niets.

De ota manier geeft aan dat het systeem herstart en beland uiteindelijk weer in de oude omgeving. Als ik een bin upload krijg ik opgegeven moment een witte browser en reset hij na enige tijd weer in de oude omgeving. Heel frustrerend dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14842

Ik krijg sinds ik een groep heb aangemaakt steeds dezelfde foutmelding:
code:
1
Invalid config for [automation]: required key not provided @ data['action']. Got None required key not provided @ data['trigger'][1]['platform']. Got None. (See /config/configuration.yaml, line 37).

In mijn configuration.yaml verwijst regel 37 naar groups.yaml.

groups.yaml ziet er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
light:
    name: Woonkamer lampen
    icon: mdi:sofa
    entities:
      - light.paal_woonkamer_light
      - light.spot_wk_links_1
      - light.spot_wk_links_2
      - light.spot_wk_rechts_1
      - light.spot_wk_rechts_2
      - light.wk_schemer

switch:
    name: Woonkamer switch
    entities:
      - switch.wk_zoeklicht_links_switch_2
      - switch.binary_power_switch_switch

Dit is de complete inhoud. Ik snap niet wat er mis mee is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:01

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Anoniem: 14842 schreef op maandag 28 december 2020 @ 15:21:
code:
1
Invalid config for [automation]: required key not provided @ data['action']. Got None required key not provided @ data['trigger'][1]['platform']. Got None. (See /config/configuration.yaml, line 37).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
light:
    entities:
      - light.spot_wk_links_1
      - light.spot_wk_links_2
      - light.spot_wk_rechts_1
      - light.spot_wk_rechts_2
      - light.wk_schemer

switch:
    entities:

4 spaties ingesprongen ipv 2? Je kunt de meest vreemde foutmeldingen krijgen met yaml en spaties...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
@Anoniem: 14842 Ik zou ook even in je automations.yaml kijken bij de action definities. Is het met het omzetten naar een group iets veranderd in de entity namen misschien ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Vaenir Als je de minimale bin doet, krijg je daarna wel iets van "upload successful"? Na een reboot wil de cache van een browser wel eens compleet oude pagina laten zien, even F5 doen. Dan zou het er nog steeds redelijk hetzelfde uit moeten zien afgezien van een tekst met "minimal".

@Anoniem: 14842 Ik denk inderdaad dat hij de extra keer inspringen niet leuk vind. En misschien de namen "switch" en "light" ook niet... Dat is namelijk het unieke identity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Laatst online: 26-06 13:55
Hmmbob schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:53:
[...]

Besides de andere tip die je al hebt gehad, klinkt het als een use-case waar 'fold-entity-row' van pas kan komen. Staat in HACS, repo hier: https://github.com/thomasloven/lovelace-fold-entity-row

Voorbeeldje uit mijn eigen config (gaat om de regel "verlichting woonkamer"):
[Afbeelding]
Mooi thema! Hoe ziet dat eruit op desktop, en heb je ergens een repo online staan van jouw HA?

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mars Warrior schreef op maandag 28 december 2020 @ 15:24:
[...]

4 spaties ingesprongen ipv 2? Je kunt de meest vreemde foutmeldingen krijgen met yaml en spaties...
Ik heb dit in elk geval even aangepast.
Heb de melding nog niet weer gehad, even een rebootje wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas170
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

code:
1

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
light:
    entities:
      - light.spot_wk_links_1
      - light.spot_wk_links_2
      - light.spot_wk_rechts_1
      - light.spot_wk_rechts_2
      - light.wk_schemer

switch:
    entities:

Namen misschien even tussen aanhalingstekens plaatsen?

https://ifuckinghateJira.com
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Septillion schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:22:
@Vaenir Als je de minimale bin doet, krijg je daarna wel iets van "upload successful"? Na een reboot wil de cache van een browser wel eens compleet oude pagina laten zien, even F5 doen. Dan zou het er nog steeds redelijk hetzelfde uit moeten zien afgezien van een tekst met "minimal".

@Anoniem: 14842 Ik denk inderdaad dat hij de extra keer inspringen niet leuk vind. En misschien de namen "switch" en "light" ook niet... Dat is namelijk het unieke identity.
Hier begint mij ook iets te dagen. Ik ging er eigenlijk vanuit dat ik moet aangeven dat iets een "light" is of een "switch". Maar blijkbaar heb ik de opmaak niet goed want hij pakt dit nu inderdaad als naam. Bizar genoeg werkt het wel, in elk geval handmatig :P

Hoe zou ik dit er neer moeten zetten dan?

Op de HA website staat dit:
code:
1
2
3
4
5
6
light:
  - platform: group
    name: Kitchen Lights
    entities:
      - light.kitchen_ceiling_lights
      - light.kitchen_under_cabinet_lights

Die "platform" kan ik er niet bij in zetten, dan krijg ik een foutmelding. Ik neem aan omdat mijn "groups.yaml" al genoeg is voor HA :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Anoniem: 14842 Gewoon niet :D Je mag lekker menguh :+

YAML:
1
2
3
4
5
6
hall_spot:
  name: Hall Spot
  entities:
    - light.hall_light_long_spot
    - light.hall_light_short_spot
  icon: mdi:spotlight

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 28-12-2020 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Septillion schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:31:
@Anoniem: 14842 Gewoon niet :D Je mag lekker menguh :+

YAML:
1
2
3
4
5
6
hall_spot:
  name: Hall Spot
  entities:
    - light.hall_light_long_spot
    - light.hall_light_short_spot
  icon: mdi:spotlight
Heb ik nu inderdaad. HA is blijkbaar slim genoeg om te weten of een group lampen of switches bevat :D

Ik krijg trouwens nog steeds die error in mijn log over de automations. Zodra ik op check config klik krijg ik die. Gek genoeg is de check config wel gewoon ok: netjes groen vinkje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Anoniem: 14842 Redelijk slim. Als alle entiteiten dezelfde opties bevatten zal hij die overnemen. Zo niet, dan alleen 'off' en al het andere is dan 'on'. Heeft niets on/off dan geeft hij op en is er geen group state :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PnD schreef op maandag 28 december 2020 @ 15:09:
[...]

Is er een soort van manual wat je moet aanpassen vanuit een default installatie? Vind een hoop info, maar lastig om er kaas van te maken.

Qua backup is een snapshot naar usb stick of een andere externe plek voldoende toch?
Startpost al eens gezien? :+

Ja, dat voldoet qua backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
code:
1

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
light:
    entities:
      - light.spot_wk_links_1
      - light.spot_wk_links_2
      - light.spot_wk_rechts_1
      - light.spot_wk_rechts_2
      - light.wk_schemer

switch:
    entities:

Wat staat er op regel 36? een verwijzing naar je automations toevallig?

De foutmelding geeft aan dat een van je automations niet goed is, en dat hij in regel 37 een action probeert te zoeken (maar faalt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
RevellNL schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:23:
[...]

Mooi thema! Hoe ziet dat eruit op desktop, en heb je ergens een repo online staan van jouw HA?
Zeker wel, inclusief meer screenshots. Op desktop ziet het er hetzelfde uit, maar dan groter ;)

https://github.com/hmmbob/HomeAssistantConfig

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 14842 schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:30:
Hoe zou ik dit er neer moeten zetten dan?

Op de HA website staat dit:
code:
1
2
3
4
5
6
light:
  - platform: group
    name: Kitchen Lights
    entities:
      - light.kitchen_ceiling_lights
      - light.kitchen_under_cabinet_lights
Je bent nu twee zaken aan het mengen. Dit voorbeeld ^ maakt een light group, waarin verschillende lights tot 1 light gecombineerd worden en zich ook zo laten aansturen (als 1 lamp).

in je groups.yaml maak je een groep lampen die je tegelijk aanstuurt, maar in deze group kunnen ook switches en vanalles meer zitten. Is net wat anders ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
PnD schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:16:
[...]

Klinkt als een goede setup. De vraag is ook wat je 'te verliezen hebt' mocht iemand in HA komen. Het is altijd de afweging. Vergeet niet dat ook nog van de HA updates en de 2FA updates afhankelijk bent voor een volledige up-to-date omgeving. Overigens is blindelings updaten ook niet altijd de juiste strategie ;)

Ik vind het zelf fijner om over een vpn naar HA te verbinden en HA niet aan het internet te hangen. het nadeel is dat je een vpn server moet draaien, die moet bijhouden en clients moet configureren. Op de telefoon kan je het meestal zo instellen dat al het verkeer voor een bepaald domein over je vpn moet waardoor je niet met de hand de vpn aan/uit hoeft te gaan zetten. Het nadeel is dat het wat langer duurt voordat je verbinding hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:47:
[...]

Klinkt als een goede setup. De vraag is ook wat je 'te verliezen hebt' mocht iemand in HA komen. Het is altijd de afweging. Vergeet niet dat ook nog van de HA updates en de 2FA updates afhankelijk bent voor een volledige up-to-date omgeving. Overigens is blindelings updaten ook niet altijd de juiste strategie ;)

Ik vind het zelf fijner om over een vpn naar HA te verbinden en HA niet aan het internet te hangen. het nadeel is dat je een vpn server moet draaien, die moet bijhouden en clients moet configureren. Op de telefoon kan je het meestal zo instellen dat al het verkeer voor een bepaald domein over je vpn moet waardoor je niet met de hand de vpn aan/uit hoeft te gaan zetten. Het nadeel is dat het wat langer duurt voordat je verbinding hebt.
Ander nadeel is dat je ook geen Google Assistant of Alexa ofzo kan gebruiken, daarvoor moet je HA vanaf buiten beschikbaar zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
PnD schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:16:
De betaalde nabu cloud oplossing lijkt me nog een stukje veiliger, maarja wel betaald.

Je outsourcet dan je externe verbinding geheel: je hoeft zelf niets meer open te zetten. De enige aanvalsvector is dan nog via de Nabu Casa cloud servers - die hopenlijk juist gepatcht zijn etc.

Eerder genoemde nadelen zijn er dan niet meer: je verbinding loopt dan simpelweg via hun cloud. Prima oplossing hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisV
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Net met succes een Girier 16A Power Monitoring Plug JR-PM01 geflashed met tasmota. Maar het was een meerdagen project. Uit elkaar halen viel niet mee, en net 1,5 uur zitten solderen voor alles netjes op zijn plaats zat.

Ik las dit:
Septillion schreef op zondag 20 december 2020 @ 19:01:
[...]
Zelf erg tevreden over Blitzwolf BW-SHP6 Pro/15A met Tasmota. Laatst weer 2 bijgekocht voor onder de 9 euro per stuk :) Werken goed en zijn compact.
@Septillion heb je een hint waar ik die vandaan kan halen? Dat ziet er een stuk simpeler uit dan de plug die ik net geflashed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesm90
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-06 12:56
Weet er iemand hoe ik de standaard lovelace UI weer terug kan zetten, degene waar de entities e.d. automatisch aan worden toegevoegd?

Ik heb deze in het begin verwijderd zie ik nu, maar zou deze graag gebruiken ter referentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:08

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

mesm90 schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:19:
Weet er iemand hoe ik de standaard lovelace UI weer terug kan zetten, degene waar de entities e.d. automatisch aan worden toegevoegd?

Ik heb deze in het begin verwijderd zie ik nu, maar zou deze graag gebruiken ter referentie.
.storage/lovelace verwijderen, dan HA herstarten.

Deze melding heb ik sinds gister in mn logs:
Logger: custom_components.hacs
Source: custom_components/hacs/operational/factory.py:27
Integration: HACS (documentation, issues)
First occurred: December 27, 2020, 11:54:54 AM (3 occurrences)
Last logged: 2:34:54 PM

custom-components/sensor.rpi_power - Repository is archived.
Het gekke is dat ik dat component niet gebruik en ik ook geen Pi gebruik.
Maar gezien de Source in de melding draait hier dus wel iets van op m'n installatie, of lees ik dat verkeerd?
Ook in HACS, onder Custom Repositories zie ik hier niets van terug.

Iemand een idee waar te zoeken om dit helemaal te verwijderen?

[ Voor 9% gewijzigd door Meelobee op 28-12-2020 17:35 ]

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:01
Meelobee schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:35:
[...]

[...]

Maar gezien de Source in de melding draait hier dus wel iets van op m'n installatie, of lees ik dat verkeerd?

Melding heb ik ook, component gebruik ik ook niet. Dit zijn een soort generieke ‘deze verwijzing is verwijderd’ melding. Gaat vanzelf weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@JorisV De BW-SHP6 Pro's komen van Banggood. Zijn nu weer duurder maar zijn met regelmaat in de aanbieding, soms algemeen, soms alleen via e-mail. Laatste twee heb ik voor €18,- inclusief shipping samen gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[...]

Zoals @Koepert zegt gaat dit automatisch weg, te weten zodra deze repository uit HACS gehaald is. Kan een paar dagen duren.

edit: ah, was nog niet op de radar denk ik, dus zelf maar even een PR gemaakt: https://github.com/hacs/default/pull/753

[ Voor 8% gewijzigd door Hmmbob op 28-12-2020 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mesm90
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-06 12:56
[...]

hartelijk dank, Gelukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
Weet iemand of er een mogelijkheid is om je Android telefoon op stil of op luid te zetten vanuit Home Assistant ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dxta
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

dxta

Moo!

JorisV schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:16:
Net met succes een Girier 16A Power Monitoring Plug JR-PM01 geflashed met tasmota. Maar het was een meerdagen project. Uit elkaar halen viel niet mee, en net 1,5 uur zitten solderen voor alles netjes op zijn plaats zat.
Waarom heb je dat niet zonder solderen met Tuya-convert gedaan? Ik heb vanmiddag OTA een GoSund SP211 naar tasmota gepatched, was in een half uurtje gedaan

Omelette du fromage!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
Septillion schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:22:
Nou uiteindelijk m'n device toch keihard kunnen bricken en moest het zware geschut uit de diepe krochten getrokken worden. Ik heb hem nu weer levend gekregen dankzij een usb-ttl en hij draait nu esphome. Ik heb alleen nog 3 dezelfde devices die ook over moeten. Moet toch even kijken of dat iets makkelijker kan. |:(

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/QcD2JHs/E3-B8-B47-C-0-B64-4-F14-A4-ED-97-F41-F7-A38-B1.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:57
Jerry_bboy schreef op maandag 28 december 2020 @ 19:03:
Weet iemand of er een mogelijkheid is om je Android telefoon op stil of op luid te zetten vanuit Home Assistant ?
Zou moeten kunnen via de app, zie de docs (command_ringer_mode).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Vaenir Oei! Gelukkig is hij nog redelijk makkelijk zo te doen. Maar zou dus vooral eens goed kijken wat hij terug geeft als je een bin upload.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerry_bboy
Sandro! schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:11:
[...]

Zou moeten kunnen via de app, zie de docs (command_ringer_mode).
Thanks heb het werkend :) nu mooi in automations gooien voor wanneer ik nacht instel. Wordt ik ook niet meer 's nacht wakker van een telefoon die afgaat *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Sandro! Oew, best wel cool. Eens kijken of ik daarmee juist voor sommige meldingen tijdelijk mijn geluid aan kan zetten. Heb hem 99% van de tijd op stil... En dan in combinatie of ik thuis ben en ik niet slaap ofzo. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmmbob schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:41:
[...]

Wat staat er op regel 36? een verwijzing naar je automations toevallig?

De foutmelding geeft aan dat een van je automations niet goed is, en dat hij in regel 37 een action probeert te zoeken (maar faalt).
Op regel 26 stond niets. Op regel 38 een verwijzing naar automations.
Ik heb nu 3 regels text (van TTS, gebruik ik toch niet) weggehaald. Het grappige is wel dat 'ie nog steeds spreekt over regel 37, terwijl ik in mijn configuration.yaml 3 regels heb weggehaald. Ik zou verwachten dat 'ie dan miept over regel 34, maar nee...

Ik heb in de automations.yaml gekeken (op regel 37 dan maar), maar daar staat een entity ID die gewoon bestaat en een automation die ook gewoon werkt.

Is er ook een soort van automation checker ofzo? Mijn config is valid, maar toch krijg ik deze error. Iets met naald, hooiberg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er moet een action zijn in een automation die leeg is, dus daar moet je het in zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Anoniem: 14842 Ik weet het even niet meer zeker maar telt hij niet door in een eventuele include? Dus de regels na een include moet je aantal regels van je include opschuiven (of in je include zoeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Hmmbob schreef op maandag 28 december 2020 @ 08:26:
[...]
geen grafiekje, maar totaal per maand / jaar kan met de utility meter component: https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/
Klopt, die heb ik ook al geconfigureerd, maar ik kan daar niet zien zoveel voor januari, zoveel voor februari, zoveel voor 2019, 2020, etc ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Vaenir schreef op maandag 28 december 2020 @ 15:11:
[...]

Ik heb geprobeerd om een minimale versie via een officiële ota link te uploaden, daarnaast ook geprobeerd via mijn eigen lokale webserver als ota link en ook de bin file direct geupload. Alle methodes doen niets.

De ota manier geeft aan dat het systeem herstart en beland uiteindelijk weer in de oude omgeving. Als ik een bin upload krijg ik opgegeven moment een witte browser en reset hij na enige tijd weer in de oude omgeving. Heel frustrerend dit.
Ik had hetzelfde probleem niet zo lang geleden, moet iets zijn met die specifiek versie.
Ik denk dat het bij mij uiteindelijk gelukt was door "tasmota-lite_8_3_1.bin" of "tasmota-minimal_8.3.1.bin" eerst te flashen en dan naar de laatste 9.0 lite en uiteindelijk full.

Mag ik vragen waarom je naar ESPhome overschakelt i.p.v. Tasmota?

Ik heb nu zo'n 10 tasmota apparaten en ze werken zeer goed met de Tasmota (beta) integratie. Je hoeft zelfs geen options of topic meer aan te passen. Gewoon MQTT server IP en user/pass en de integratie ziet ze direct. Ook TasmoAdmin is handig voor het beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
Septillion schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:30:
@Vaenir Oei! Gelukkig is hij nog redelijk makkelijk zo te doen. Maar zou dus vooral eens goed kijken wat hij terug geeft als je een bin upload.
Nou de tweede is gelukt via ota. Via desktop browsers was het weer allemaal ellende. Ik heb eerst tasmota_minimal.bin via Safari op mijn iPhone geflashed en daarna mijn custom ESPHome firmware en dat werkt nu meteen.

@GoBieN-Be Eigenlijk meer kijken of het gras groener is aan de overkant. Integratie via de mqtt docker naar mijn home assistant docker verliep eigenlijk gewoon goed. Ik wil het e.e.a. gaan loggen via grafana en influxdb. De synergie tussen alle pakketten schijnt met de ESPHome integratie van Hass fijner te configureren zijn. Geen idee of het klopt maarja ik heb vakantie en ik hou van goed functionerende setups slopen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fleshi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-12-2024
Vaenir schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:14:
[...]

Geen idee of het klopt maarja ik heb vakantie en ik hou van goed functionerende setups slopen. :+
Hahaha, dat probleem is heel herkenbaar. Ik ben besmet met hetzelfde virus. Don't try to fix something that ain't broken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Vaenir schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:14:
[...]

@GoBieN-Be Eigenlijk meer kijken of het gras groener is aan de overkant. Integratie via de mqtt docker naar mijn home assistant docker verliep eigenlijk gewoon goed. Ik wil het e.e.a. gaan loggen via grafana en influxdb.
wat gebruik jij om de data in influx te krijgen? Vanuit HA of iets van mqtt > influx?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Septillion schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:39:
@Anoniem: 14842 Ik weet het even niet meer zeker maar telt hij niet door in een eventuele include? Dus de regels na een include moet je aantal regels van je include opschuiven (of in je include zoeken).
Dat dacht ik ook, maar dat zou dan regel 1 zijn in mijn include. En daar zit geen probleem voor zover ik kan zien.

Ik ga gewoon via de gui op zoek naar een lege automation met action zoals Hmmbob voorstelde. Ben benieuwd of dat het is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-06 21:48
golles schreef op woensdag 23 december 2020 @ 16:02:
[...]

Purmerend, Weidevenne.
Meer dan meter uitlezen zou deze component ook niet moeten doen utility meter in HA of Grafana oid kunnen er dan mooie dingen mee maken
Ik heb nog wel wat issues. Gebruik jij de meterstand met een utility meter? Ik heb zo af en toe enorme afwijkingen in de meterstand waardoor het verbruik in de utility meter explodeerd (600 GJ/dag).

Dat is ook wel terug te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/607csdPikzQx6yG8KirFU476mfI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rdGcpKU01ziOdD4wswKKa3q2.png?f=user_large

Zie jij deze pieken ook?

Ik zat even door de code te kijken, maar goed mijn kennis hier is beperkt. Het lijkt me dat de oplossing zou zijn om te checken of de nieuwe waarde > 1% afwijkt van de huidige waarde, en anders de update niet door te pushen.

Python:
1
2
            if self.type == "energy":
                self._state = int((self.data.data[0]).decode("utf-8")) / 1000

Nu heb ik alleen geen idee hoe we de huidige waarde zouden kunnen gebruiken in het script.

[ Voor 24% gewijzigd door Jurgen op 29-12-2020 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:01
Kan iemand me hier een zetje in de juiste richting geven? Wellicht gebruik ik de verkeerde zoektermen, want ik kan niet vinden wat ik zoek.

Ik heb Octoprint in HA zitten, geeft keurig de percentages, temperatuur en tijd aan. Dit ga ik gebruiken om de printer van de stroom te halen X minuten nadat deze klaar is etc, daar kom ik allemaal wel uit. Ik zou alleen graag een eindtijd zien (bijvoorbeeld 15:11) in plaats van de resterende tijd in seconden. Hoe kan ik HA dit uit laten rekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:56
@gastje01

Met een template.
https://www.home-assistant.io/docs/configuration/templating/

timestamp_custom kan denk ik wat jij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Taco. schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:27:
Goedemorgen,

Ik ben bezig met om in te stellen dat ik een notificatie krijg wanneer de wasmachine klaar is.
Nu heb ik de code gebruikt van @Bojan023
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
- alias: Wasmachine - klaar
  trigger:
    - platform: numeric_state
      entity_id: sensor.wasmachine_plug_energy_current
      above: 6
  action:
    - wait_for_trigger:
      timeout:
        hours: 3 # time out mocht stroom o.i.d. uitvallen
      continue_on_timeout: false
      entity_id: sensor.wasmachine_plug_energy_current
      below: 0.086
      for:
        minutes: 2
    - service: notify.whatsapp
      data:
    - service: persistent_notification.create
      data:

Echter krijg ik de volgende melding:
Invalid config for [automation]: [platform] is an invalid option for [automation]. Check: automation->action->1->platform. (See /config/configuration.yaml, line 34).

In een andere automation heb ik vrijwel op dezelfde manier gebruik gemaakt van platform zonder probleem.
Iemand een suggestie?
Welke dienst gebruik jij om whatsapp te kunnen sturen. Twilio of callmebot? Of zijn er nog andere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Ik ben aan het rommelen om een alarm werkend te krijgen op basis van een motion sensor:
Idee is dat ik diverse triggers kan gaan inrichten die zorgen dat er een pushbericht gestuurd wordt wanneer onze mobiele apparaten buiten huis zijn.

Ik probeer een motion sensor als trigger in te richten, maar op één of andere manier krijg ik hem niet actief.
Klopt de state "on/off"? Ik had het eerste met 0/1 geprobeerd, beide geen succes.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: Alarmbericht wanneer niet thuis
description: ''
trigger:
  - platform: state
    entity_id: binary_sensor.presence_2
    from: 'off'
    to: 'on'
condition:
  - condition: device
    device_id: 0e8a588eaaa2753a10b58df90d5cf265
    domain: device_tracker
    entity_id: device_tracker.sm_g973f
    type: is_home
action:
  - service: notify.mobile_app_sm_g973f
    data:
      title: Alarm
mode: single

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PnD schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:49:
Ik ben aan het rommelen om een alarm werkend te krijgen op basis van een motion sensor:
Idee is dat ik diverse triggers kan gaan inrichten die zorgen dat er een pushbericht gestuurd wordt wanneer onze mobiele apparaten buiten huis zijn.

Ik probeer een motion sensor als trigger in te richten, maar op één of andere manier krijg ik hem niet actief.
Klopt de state "on/off"? Ik had het eerste met 0/1 geprobeerd, beide geen succes.

trigger:
condition:
action:
data:
Zonder [code] tags kunnen we je niet helpen.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• About2Break
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-06 22:39
PnD schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:49:

trigger:
condition:
action:
data:
Ik zou onder developer tools bij states kijken welke waarde de sensor geeft bij het detecteren van beweging/geen beweging. Verder lijkt het alsof de condition is dat je telefoon thuis is terwijl toch juist het tegenovergestelde wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

@About2Break Thanks, developer tools was me nog niet bekend. zat in de de logs te zoeken, maar dat was dus de verkeerde plek 8)7

Inderdaad andersom maar dit is even om te testen :)

@Hmmbob Excuus, code tags toegevoegd.

Via dezelfde developer tools kom ik erachter dat de staat van mijn device niet goed doorkomt.
Handig om te weten waar die developer tools voor zijn _/-\o_ 8)7

[ Voor 27% gewijzigd door PnD op 29-12-2020 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PnD schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:01:
@About2Break Thanks, developer tools was me nog niet bekend. zat in de de logs te zoeken, maar dat was dus de verkeerde plek 8)7

Inderdaad andersom maar dit is even om te testen :)

@Hmmbob Excuus, code tags toegevoegd.

Via dezelfde developer tools kom ik erachter dat de staat van mijn device niet goed doorkomt.
Handig om te weten waar die developer tools voor zijn _/-\o_ 8)7
Ik zie er eerlijk gezegd geen fouten in...

Tijd om te debuggen. Probeer eens in plaats van "notify" een andere actie, zoals een lamp aanzetten ofzo? En gebruik je de juiste entity voor de trigger?

[ Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 29-12-2020 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Yes, dat heeft me in ieder geval in de juiste richting geholpen, kon iets bijna kant en klaar van iemand 'lenen'. Ik krijg nu alleen de UTC tijd, ik mis dus ergens een uur, hoe kan ik HA rekening laten houden met mijn tijdzone?

YAML:
1
2
3
      octoprint_time_finished_calculated:
        friendly_name: "Octoprint Time Finished"
        value_template: "{{ (states('sensor.ender_3_pro_time_remaining') | float + now().timestamp() | int) | timestamp_custom('%H:%M:%S', 0) }}"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-06 17:25

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@gastje01
Dit is mijn sensor:

YAML:
1
2
3
4
5
  - platform: template
    sensors:
      octoprint_eta:
        friendly_name: 'Printing ETA'
        value_template: "{{ ((as_timestamp(now())| int) + (states(('sensor.octoprint_time_remaining')) | int)) | timestamp_local }}"

Edit:

Overigens, de printer uitschakelen als deze klaar is, doe ik middels deze automation:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
- id: '202001122223'
  alias: shutdown 3d printer when at home
  trigger:
    entity_id: sensor.octoprint_job_percentage
    above: 99.99
    for:
      minutes: 10
    entity_id: sensor.octoprint_actual_tool0_temp
    below: 49
  condition:
    condition: and
    conditions:
        entity_id: input_boolean.off_after_print
        state: 'on'
      - condition: numeric_state
  action:
  - service: switch.turn_off
    entity_id: switch.octoprint_connect
  - delay:
      seconds: 10
    entity_id: switch.gosund3
  - service: input_boolean.turn_off
    data:

De automation werkt alleen als ik een input_boolean omgezet heb, zodat de printer niet na ieder testprintje uit gaat. Daarnaast laat ik eerst de nozzle afkoelen tot onder de 50 graden. En de automation wordt pas getriggerd als octoprint op 100% is voor langer dan 10 minuten. Op die manier weet ik zeker dat de printer echt klaar is.

Ik heb nog een aparte automation voor wanneer ik niet thuis ben, dan hoeft de input_boolean niet omgezet te zijn. Maar ik bedenk me nu dat deze twee automations gecombineerd zouden kunnen worden, misschien doe ik dat ooit nog wel eens :)

[ Voor 82% gewijzigd door Yukkie op 29-12-2020 12:33 ]

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Hmmbob schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:12:
[...]

Ik zie er eerlijk gezegd geen fouten in...

Tijd om te debuggen. Probeer eens in plaats van "notify" een andere actie, zoals een lamp aanzetten ofzo? En gebruik je de juiste entity voor de trigger?
Thanks, het zit hem in de status van mijn device die op not_home blijft. Ben nu aan het zoeken hoe ik de radius van de default zone "home" aan kan passen. Die staat standaard op 100, maar vermoed dat ie iets ruimer moet. Hoewel ik nauwkeurige positie bepaling toe heb gestaan in de app, lijken de coördinaten er nog net buiten te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Jurgen Ik zou eerder benieuwd zijn waar die gekke waardes vandaan komen.

En wil je er omheen werken zou ik niet in de code gaan zitten rommelen maar het oplossen met een automation die je gewoon elke minuut ofzo de waarde over laat namen van je sensor naar een input_number zolang je geen extreme afwijking hebt. Utility meter laat je dan draaien op deze stabiele input_number.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PnD schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:38:
[...]

Thanks, het zit hem in de status van mijn device die op not_home blijft. Ben nu aan het zoeken hoe ik de radius van de default zone "home" aan kan passen. Die staat standaard op 100, maar vermoed dat ie iets ruimer moet. Hoewel ik nauwkeurige positie bepaling toe heb gestaan in de app, lijken de coördinaten er nog net buiten te vallen.
^Dat, of via de customize: sectie:

YAML:
1
2
3
4
5
homeassistant:
  customize:
    # Set home zone to 150m
    zone.home:
      radius: 150

Al denk ik dat via de UI/ de route van Septillion handiger is.

Voor wat het waard is: ik gebruik 50m en heb met de HA Android app vrijwel geen false positives

[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 29-12-2020 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
Yukkie schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:20:
@gastje01
Dit is mijn sensor:

YAML:
1
2
3
4
5
    sensors:
      octoprint_eta:
        friendly_name: 'Printing ETA'
        value_template: "{{ ((as_timestamp(now())| int) + (states(('sensor.octoprint_time_remaining')) | int)) | timestamp_local }}"

Edit:

Overigens, de printer uitschakelen als deze klaar is, doe ik middels deze automation:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
- id: '202001122223'
  alias: shutdown 3d printer when at home
  trigger:
    for:
      minutes: 10
  condition:
    condition: and
    conditions:
        state: 'on'
  action:
    entity_id: switch.octoprint_connect
  - delay:
      seconds: 10
    entity_id: switch.gosund3
  - service: input_boolean.turn_off
    data:

De automation werkt alleen als ik een input_boolean omgezet heb, zodat de printer niet na ieder testprintje uit gaat. Daarnaast laat ik eerst de nozzle afkoelen tot onder de 50 graden. En de automation wordt pas getriggerd als octoprint op 100% is voor langer dan 10 minuten. Op die manier weet ik zeker dat de printer echt klaar is.

Ik heb nog een aparte automation voor wanneer ik niet thuis ben, dan hoeft de input_boolean niet omgezet te zijn. Maar ik bedenk me nu dat deze twee automations gecombineerd zouden kunnen worden, misschien doe ik dat ooit nog wel eens :)
Kijk, dat zijn de betere posts!

Klein beetje aanpassen en ik ben waar ik wil*; Printer laten afkoelen, Octoprint de tijd geven een TimeLapse te renderen en daarna via de API de Raspberry veilig laten afsluiten, even wachten en dan met een 'slimme' schakelaar de hele printer uit. De Raspberry krijgt z'n voeding via de printer.

*maar dan zonder er zelf over na te hoeven denken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-06 21:48
Septillion schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:45:
@Jurgen Ik zou eerder benieuwd zijn waar die gekke waardes vandaan komen.

En wil je er omheen werken zou ik niet in de code gaan zitten rommelen maar het oplossen met een automation die je gewoon elke minuut ofzo de waarde over laat namen van je sensor naar een input_number zolang je geen extreme afwijking hebt. Utility meter laat je dan draaien op deze stabiele input_number.
Klinkt logisch, alleen staan deze meters erom bekend af en toe rare waardes uit te spugen. De oorzaak is voor mij dan ook al wel duidelijk hehe.

Ik zou de oplossing in dat geval ook zoeken in de code. Maar jouw optie is een goede plan B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:43
Gisteren begonnen met het omzetten van mijn domoticz (rpi4) installatie naar HA op een NUC (Ja ik ga HA nog maar eens een kans geven). Tijdens de installatie zag ik AdGuard Home als integratie, aangezien ik hier van de week een aantal positieve ervaringen over had gelezen wilde ik dat ook meteen integreren. Alles bij elkaar ben ik denk ik +- een halve dag bezig geweest om het allemaal goed werkend te krijgen, toen ik eenmaal doorhad hoe het allemaal moest ben ik gewoon opnieuw begonnen, ik wilde namelijk een zo schoon mogelijk installatie.

Dus AdGuard gekoppeld, Melcloud gekoppeld en Unifi gekoppeld.

Toen was het tijd om de zwave stick over te zetten, en nu loop ik tegen het 1e "probleem" aan, namelijk dat ik alle apparaten tegelijk zie en dus geen onderscheid kan maken. In domoticz kun je via de apparatenlijst meteen de waardes van elk apparaat zien en ze zelfs bedienen zonder de daadwerkelijk toe te voegen, is zoiets ook mogelijk in HA? Zou namelijk wel zo makkelijk zijn
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OoXitdH.png

Het 2e waar ik nu tegenaan loop is dat toen ik eerder met HA aan de slag ging deze meteen alle google speakers vond, nu niet meer, maar hoe behoor je deze toe te voegen?

[ Voor 7% gewijzigd door Maikie18 op 29-12-2020 14:14 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja, je zit nu in het entiteiten overzicht, een tabblad naar links is het apparaten overzicht.
Of je gaat nog een tabblad naar links (integraties) -> zwave en kijkt daar naar de apparaten.

[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 29-12-2020 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:43
Hmmbob schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:10:
Ja, je zit nu in het entiteiten overzicht, een tabblad naar links is het apparaten overzicht.
Of je gaat nog een tabblad naar links (integraties) -> zwave en kijkt daar naar de apparaten.
Ik had dus heel even verder moeten kijken dan mijn neus lang is, wel een pluspunt voor HA dit, dat je meteen alle entiteiten van een apparaat ziet, in domoticz moet je perse op een deel van de id filteren om ze bij elkaar te krijgen. Maar bedienen kan niet vanaf daar toch?

Betreft mijn Aeotec TriSensor, ik mis daar de bewegingssensor. Ik heb alleen lux, temperatuur en nog 2 andere die het niet zijn.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/X8FU9ap.png

Heb nog geen zwave apparaat werkend, de wall plug bijvoorbeeld mist juist de switch optie, idem voor de dimmers e.d.

Wat doe ik fout?

[ Voor 10% gewijzigd door Maikie18 op 29-12-2020 16:49 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Laatst online: 27-06 17:25

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

kan iemand mij even een duwtje in de goede richting geven? Op deze regenachtige middag ben ik zoveel mogelijk errors aan het oplossen in mijn logs. Ik kom nu bij het volgende:

Ik heb deze template sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
    sensors:
        raspi_days_since_boot:
          friendly_name: 'Raspi Days since last boot'
          value_template: '{{ ((as_timestamp(now()) - as_timestamp( strptime( states("sensor.raspi_last_boot"), "%Y-%m-%d")) ) / 86400 ) | round(0)  }}'
          unit_of_measurement: 'Day(s) ago'

sensor.raspi_last_boot is een mqtt sensor die een timestamp bevat. Wanneer HA (her)start, geeft deze template sensor een error:
code:
1
2020-12-29 15:13:30 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.template.template_entity] TemplateError('TypeError: unsupported operand type(s) for -: 'float' and 'NoneType'') while processing template 'Template("{{ ((as_timestamp(now()) - as_timestamp( strptime( states("sensor.raspi_last_boot"), "%Y-%m-%d")) ) / 86400 ) | round(0)  }}")' for attribute '_state' in entity 'sensor.raspi_days_since_boot'

Dit komt omdat het mqtt bericht nog niet ontvangen is bij het booten, het message is net persistant en pas na een paar minuten wordt een nieuwe value gepubliceerd. Maar hoe kan ik voorkomen dat deze (en andere vergelijkbare uptime sensors) errors geven als het mqtt bericht nog niet ontvangen is?

edit:

Fixed!
for future reference, dit is nu de template sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
    sensors:
        raspi_days_since_boot:
          value_template: >
            {% if states('sensor.raspi_last_boot') == 'unknown' %}
              {{ '0' }}
            {% else %}
              {{ ((as_timestamp(now()) - as_timestamp( strptime( states('sensor.raspi_last_boot'), '%Y-%m-%d')) ) / 86400 ) | round(0)  }}
            {% endif %}

[ Voor 16% gewijzigd door Yukkie op 29-12-2020 16:05 ]

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Laatst online: 16:01

TWKterry

Master Mariner

Template sensor
Voor een eigen sensor moet ik een stuk of tien if-then doorlopen om een attribute in te stellen.
Aangezien er een stuk of 5-6 attributen zijn met elke dezelfde it-then wordt dat dus veel code.

Is er een manier om eenmalig de if-then door te lopen en dan alle attributen in te stellen?
Variabelen werken voor mij alleen nog binnen de template.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
Goedemiddag :)

vandaag weer een beetje aan het spelen met Home Assistant, iemand die me een tip kan geven hoe je het volgende werkend krijgt :

Ik heb een input select gemaakt om een aantal scenario's te kunnen activeren.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
input_select:
  hue_woonkamer:
    name: Hue woonkamer Scenes
    options:
      - Woonkamer - Lentebloesem
      - Woonkamer - Ontspannen
      - Woonkamer - Tropische schemering
      - Woonkamer - Tropische schemering
      - Woonkamer - Off
    initial: Woonkamer - Off

Vervolgens heb ik daarvoor ook een aantal automations gemaakt om op basis van de status het scenario aan te roepen. Dit werkt allemaal goed.

Nu wil ik een picture (de tv in onderstaande afbeelding) gebruiken om te schakelen tussen de verschillende scenario's.
Ik dacht dit te doen door input_select.select_next te gebruiken. Maar ik krijg dan de volgende foutmelding

Failed to call service input_select/select_next. sequence item 0: expected str instance, Optional found

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RY7_IAelOz4BhkXawJmbSU1epV8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JC0BA6UN65jMZtdsyypp1Y9s.png?f=user_large

code:
1
2
3
4
5
6
type: picture
image: '/local/Woonkamer.png'
tap_action:
  action: call-service
  service: input_select.select_next
  entity_id: input_select.hue_woonkamer

Is dit overigens de beste manier om het te doen? want mocht er een betere manier zijn dan hoor ik het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Yukkie schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:29:
kan iemand mij even een duwtje in de goede richting geven? Op deze regenachtige middag ben ik zoveel mogelijk errors aan het oplossen in mijn logs. Ik kom nu bij het volgende:

Ik heb deze template sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
    sensors:
        raspi_days_since_boot:
          value_template: '{{ ((as_timestamp(now()) - as_timestamp( strptime( states("sensor.raspi_last_boot"), "%Y-%m-%d")) ) / 86400 ) | round(0)  }}'
Je kan met een 'if' checken of de sensor een 'normale' waarde heeft, zo niet dan gewoon een "N/A" doorgeven. Kan nu helaas niets testen, maar zoiets?

code:
1
{% if states("sensor.raspi_last_boot") > 0 %}{{ ((as_timestamp(now()) - as_timestamp( strptime( states("sensor.raspi_last_boot"), "%Y-%m-%d")) ) / 86400 ) | round(0)  }}{% else %}N/A{% endif %}

edit: ik zweer.... je edit stond er niet ton ik aan het typen was :o

[ Voor 3% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 29-12-2020 16:10 ]

Pagina: 1 ... 65 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.