domme vraag, maar ik heb dit in mijn YAML staan:
# Database
recorder:
purge_keep_days: 3
Heb ik dan max 3 dagen data van de Utility meter ipv week/maand/jaar data?
Water-Escape
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Water-Escape
@sjorsjuhmaniac jouw uitleg in 1 woord : Heldsjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 22:24:
[...]
Command line? Ok, dus niet in portainer. Ik ga er vanuit dat je nu niets hebt draaien. Lijkt erop dat er voor DSMR een database nodig is dus laten we gewoon het voorbeeld volgen:
wat ik normaal doe:
maak een nieuwe map aan, ergens waar je het zelf handig vind, om deze docker gegevens en data op te slaan; bv de map /home/<user>/docker/dsmr
sla de voorbeeld dsmr docker-compose.yml op in die map.
In de docker-compose.yml gebeuren de volgende dingen:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 version: '3.8' services: dsmrdb: image: postgres:12-alpine restart: always volumes: - /etc/localtime:/etc/localtime:ro - ./dsmrdb:/var/lib/postgresql/data environment: - TZ=Europe/Amsterdam - PG_TZ=Europe/Amsterdam - POSTGRES_USER=dsmrreader - POSTGRES_PASSWORD=dsmrreader - POSTGRES_DB=dsmrreader
- er wordt een database container gestart. de basis image is postgres image met tag 12-alpine.
- De machine wordt altijd gestart of opnieuw gestart behalve als hij handmatig afgezet wordt.
- localtime van het host systeem wordt beschikbaar gemaakt in de docker (easy way om de tijd synchroon te houden) met 'alleen lezen' rechten
- de host map './dsmrdb' (/home/<user>/docker/dsmr/dsmrdb in dit voorbeeld) wordt beschikbaar gemaakt in de docker als de map /var/libpostgresql/data. Hier gaat postgresql zijn db data in opslaan. Dit betekend dat die data dus direct in die <user> map op je host wordt opgeslagen en dat die data persistent is.
- dan wat variabelen die instelt worden voor tijdzones
- dan nog wat variabelen voor de database toegang en naam
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 dsmr: # build: . image: xirixiz/dsmr-reader-docker:latest depends_on: - dsmrdb cap_add: - NET_ADMIN restart: always volumes: - /etc/localtime:/etc/localtime:ro - ./dsmr_backups:/dsmr/backups environment: - DJANGO_TIME_ZONE=Europe/Amsterdam - VIRTUAL_HOST=localhost ports: - 7777:80 - 7779:443 devices: - /dev/ttyUSB0:/dev/ttyUSB0 #volumes: # dsmrdb: # dsmrdb_backups:
- er wordt een dsmr container gestart. de basis image is de dsmr image van xirixiz image met tag latest.
- hij hangt af van de dsmrdb container en die krijgt daarom dus eerst een start signaal
- geef de container meer netwerk rechten, zie info. Ben ik niet zo'n fan van. Ik heb niet uitgezocht waarom, misschien heeft het met de usb communicatie te maken.
- De machine wordt altijd gestart of opnieuw gestart behalve als hij handmatig afgezet wordt.
- localtime van het host systeem wordt beschikbaar gemaakt in de docker (easy way om de tijd synchroon te houden) met 'alleen lezen' rechten
- de host map './dsmr_backups' (/home/<user>/docker/dsmr/dsmr_backups in dit voorbeeld) wordt beschikbaar gemaakt in de docker als de map /dsmr/backups. Lijkt erop dat dsmr hier zijn backups in opslaat. Dit betekend dat die data dus direct in die <user> map op je host wordt opgeslagen en dat die data persistent is.
- dan wat variabelen die instelt worden voor tijdzones
- dan worden er 2 poorten op de host machine open gezet; poort 7777 op de host wordt gefwd naar de container port 80, 7779 naar container port 443.
- als laatste word een usb device beschikbaar gemaakt in de container. je moet hier controleren of jou usb device ook de ttsUSB0 is of misschien een andere
starten van alles, met de log zichtbaar op de terminal, doe je met [in de map waar het docker-compose.yml bestand staat]:
code:
1 sudo docker-compose up
Dit is handig voor de eerst startup om te kijken wat de log zegt.
ctrl-c om de image te stoppen
Let op: als je uitlogt kill je de docker!
Als je tevreden bent start je ze met , in de map waar het docker-compose.yml bestand staat:
code:
1 sudo docker-compose up -d
nu draait hij als daemon en zie je geen logs direct op je terminal. je kan de terminal ook afsluiten/uitloggen en de container blijft draaien.
Stoppen kan nu ook via portainer. In de 'container' lijst staat hij ertussen en kan je hem het stop signaal geven. Starten zal misschien ook lukken maar moet je even testen. let op dat je dus 2 containers hebt: de dsmrdb en de dsmr. Je moet ze beide stoppen en starten als je portainer gebruikt. Via de docker-compose commando's op de cli worden ze allebei gestart en gestopt.
Stoppen via de cli, in de map waar het docker-compose.yml bestand staat:
code:
1 sudo docker-compose down
Op deze manier gaat er echter nog geen data naar mqtt. Als het eenmaal draait kan op de admin interface inloggen en bij MQTT je broker gegevens invullen. Daarna kan je in HA de dsmr plugin installeren en daar ook de mqtt broker invullen.
dan heb je de data in HA
Purmerend, Weidevenne.Jurgen schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:35:
[...]
Dad had ik ook met de eerdere oplossing die ik had. De meter stuurt af en toe gewoon verkeerde waardes uit.
O welke gemeente is dat als ik vragen mag? Zo lang het werkt ben ik tevreden :-) Meer functies dan het verbruik bijhouden doe ik dan toch niet.
Ik ben ook aan het puzzelen met het exposen van bepaalde domeinen/entiteiten.Hmmbob schreef op woensdag 23 december 2020 @ 12:24:
[...]
Ja, met entity_config (https://www.home-assistan..._assistant/#entity_config)
YAML:Die switch.staande_lamp is er een uit mijn eigen config, die moet je dus even aanpassen naar de switch die je wil hebben
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 google_assistant: project_id: !secret google_assistant_project_id service_account: !include SERVICE_ACCOUNT.json report_state: true exposed_domains: - switch - light - vacuum - script - input_boolean entity_config: switch.staande_lamp: expose: false
Zoals je ziet doe ik het andersom: ik heb alleen het climate domain exposed, en de rest voeg ik specifiek toe als ik ze in Google Assistant wil hebben. Maar met het voorbeeldje hierboven kan je bereiken wat jij wil. Wel even opnieuw syncen natuurlijk na een Home Assistant restart (ok google, sync my devices)
Nee, dit is zeker geen expected behaviour: dit zou alleen effect moeten hebben op Google Assistant. Weet je zeker dat je dit op de juiste plek instelt?abc874 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 16:02:
[...]
Ik ben ook aan het puzzelen met het exposen van bepaalde domeinen/entiteiten.
Wanneer ik het op deze manier doe, is deze entiteit ook niet meer beschikbaar in HA zelf. De automations die ik gemaakt heb werken dan ook niet meer. Is dit hoe dit werkt, of zou het alleen effect mogen hebben op Google Assistant?
Daarnaast heb ik enkele entiteiten die automatisch herkend zijn, en dus niet in mijn yaml files staan. Hoe kan ik deze het beste exposen?
Sometimes you need to plan for coincidence
Neen. Die sensor word denk ik gewoon elke keer geupdate, de data ervan blijft niet in de database hangen. De sensor werkt dus wel gewoon met purge van 3 dagen.water_escape schreef op woensdag 23 december 2020 @ 15:25:
[...]
# Database
recorder:
Oeh, dat durf ik je niet te zeggen. Ik denk het eigenlijk niet, zoals ik de docs leest haalt hij deze info dagelijks op van je energy sensors.water_escape schreef op woensdag 23 december 2020 @ 15:25:
[...]
# Database
recorder:
[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 23-12-2020 16:48 ]
_Mitchie_ schreef op woensdag 23 december 2020 @ 15:47:
[...]
@sjorsjuhmaniac jouw uitleg in 1 woord : Held![]()
Ik was zelf vanmorgen ook alweer een stuk verder gekomen maar met jouw uitleg en bijdrage komt dit helemaal goed.
Bedankt voor deze heldere uitleg. Ik was inderdaad op de verkeerde plek bezig. Ik plaatste de regel 'expose: false' bij de entity zelf.Hmmbob schreef op woensdag 23 december 2020 @ 16:20:
[...]
Nee, dit is zeker geen expected behaviour: dit zou alleen effect moeten hebben op Google Assistant. Weet je zeker dat je dit op de juiste plek instelt?
Ook al die andere entiteiten hebben een entity_id in de vorm van domein.naam (switch.staande_lamp bijvoorbeeld) - die kan je hier gewoon meteen meenemen. Je kan die entity-ids zien door naar "instellingen" -> "entiteiten" te gaan in je Home Assistant frontend.
Ik heb sinds enkele weken ook deze 403 melding bij mijn Denon X2500H.TWKterry schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:38:
Sommige (alle?) Denon receivers kunnen ook maar via een (1) integratie worden aangesproken. De andere krijgt dan 403 errors.
Dus mocht je bv HEOS gebruiken werkt Denon niet en omgekeerd.
Ortep schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 21:43:
Ik heb een Tado thermostaat en dat werkt prima. De geolocatie werkt ook goed en als ik van huis ben daalt de ingestelde temperatuur. Het huis is weer warm als ik er naar terug keer.
Ik heb alleen één probleem. Soms ben ik 1-2 dagen ergens anders. En dat is niet al te ver van mijn huis vandaan. Dan daalt de temperatuur naar bv 18 als ik 20 zou hebben als ik thuis zou zijn. Maar dat is niet nodig. Ik ben er immers langdurig niet.
Ik had bedacht dat ik mijn HA tegen de Tado zou laten zeggen dat ik verweg ben als ik op die andere locatie ben. Dan hoeft hij echt niet te gaan verwarmen. Zodat ik dan weer uit die locatie ben mag het weer naar automatisch.
Dat op 'away' zetten werkt prima met de volgende code:
YAML:
1 2 3 4 service: climate.set_preset_mode entity_id: climate.verwarming data: preset_mode: away
Dan gaat hij naar de laagste ingestelde temperatuur.
Ik kan dat weer uitschakelen met de volgende code:
YAML:
1 2 3 4 service: climate.set_preset_mode entity_id: climate.verwarming data: preset_mode: home
Dat heeft als nadeel dat hij dan 'hard' op thuis staat en niet meer automatisch werkt bij afwezigheid.
Tado zelf heeft een automatische instelling. Dat is wat ik dus zou willen.
Maar de volgende code werkt helaas niet:
YAML:
1 2 3 4 service: climate.set_preset_mode entity_id: climate.verwarming data: preset_mode: auto
Weet iemand een truc om de zaak weer op echt automatisch te krijgen?
1
| device: /dev/ttyACM0 |
Heb je lang genoeg gewacht? Het kan wel meer dan 20 minuten duren voor de heel zaak up and running isazogtoth schreef op donderdag 24 december 2020 @ 09:08:
Eindelijk start deCONZ, maar als ik Open Web UI open, dan krijg ik de melding 502: Bad Gateway
Heeft iemand een oplossing of suggestie?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Check de logs van deCONZ even. Die Bad Gateway krijg je door de reverse proxy die er tussen zit vanuit HA en die kan deCONZ dus niet bereiken.azogtoth schreef op donderdag 24 december 2020 @ 09:08:
Van een newb
Ik heb de Home Assistant image op een SD kaart in mijn Pi 4 gestoken.
De config.txt aangepast zodat de Raspbee ii gevonden kan worden
deCONZ add on geinstalleerd
In de deCONZ Configuration
YAML:
1 device: /dev/ttyACM0
toegevoegd
Eindelijk start deCONZ, maar als ik Open Web UI open, dan krijg ik de melding 502: Bad Gateway
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Hoi!azogtoth schreef op donderdag 24 december 2020 @ 09:08:
Van een newb
YAML:
toegevoegd
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Schijnt te maken te hebben met een bug als de receiver uit staatCAD-tekenaar schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:57:
[...]
Ik heb sinds enkele weken ook deze 403 melding bij mijn Denon X2500H.
Wat is de oplossing?
- geen bug, dus kies 1 integratie (Denon of Heos)?
- bug in HA die mogelijk in volgende versie wordt opgelost?
- bug in formware Denon AVR die mogelijk door Denon wordt opgelost?
- anders?
1
2
3
4
5
6
7
| {% if ('binary_sensor.workday_week_even' and 'binary_sensor.workday_even' and not 'binary_sensor.workday_holiday') %} check one {% elif ( not ('binary_sensor.workday_week_even') and 'binary_sensor.workday_odd') %} check two {% else %} check three {% endif %} |
[ Voor 0% gewijzigd door TWKterry op 24-12-2020 11:52 . Reden: holiday sensor status ]
Als je (of @CAD-tekenaar ) geen zin hebt om daarop te wachten: installeer de inhoud van deze map even in je /custom_components/denonavr/ map in homeassistant, reboot en je hebt de nieuwste versie al voor 2020.12.2 uit isTWKterry schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:43:
[...]
Schijnt te maken te hebben met een bug als de receiver uit staat
https://github.com/home-assistant/core/pull/44194
Zou in HA 2020-12-2 weer moeten werken ...
[ Voor 18% gewijzigd door Hmmbob op 24-12-2020 11:51 ]
Je kan ook het Denon component uit de beta 2020.12.2 halen en deze in je custom components zetten voor de time being.. Werkt primaCAD-tekenaar schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:57:
[...]
Wat is de oplossing?
- anders?
[ Voor 6% gewijzigd door DvD77 op 24-12-2020 11:50 ]
Ik weet niet of 'off' hetzelfde is als "not". Misschien als volgt?TWKterry schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:47:
Ik probeer met de template editor werkende code te krijgen, alleen lukt het niet helemaal.
binary_sensor.workday_week_even = ON
binary_sensor.workday_even = ON
binary_sensor.workday_holiday = OFF <edit>
code:
1 2 3 4 5 6 7 {% if ('binary_sensor.workday_week_even' and 'binary_sensor.workday_even' and not 'binary_sensor.workday_holiday') %} check one {% elif ( not ('binary_sensor.workday_week_even') and 'binary_sensor.workday_odd') %} check two {% else %} check three {% endif %}
Geeft "check three" terwijl ik een "check one" verwacht. Zonder de 'holiday' check werkt het wel goed.
Waar ga ik de mist in?
1
2
3
4
5
6
7
| {% if is_state('binary_sensor.workday_week_even', 'on') and is_state('binary_sensor.workday_even', 'on') and is_state('binary_sensor.workday_holiday', 'off') %} check one {% elif is_state('binary_sensor.workday_week_even', 'off') and is_state('binary_sensor.workday_odd', 'on') %} check two {% else %} check three {% endif %} |
Mmm, dat werkt inderdaad wel.Hmmbob schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:58:
[...]
Ik weet niet of 'off' hetzelfde is als "not". Misschien als volgt?
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 {% if is_state('binary_sensor.workday_week_even', 'on') and is_state('binary_sensor.workday_even', 'on') and is_state('binary_sensor.workday_holiday', 'off') %} check one {% elif is_state('binary_sensor.workday_week_even', 'off') and is_state('binary_sensor.workday_odd', 'on') %} check two {% else %} check three {% endif %}
1
2
| 1608807331: New connection from 172.30.32.1 on port 1883. 1608807331: New client connected from 172.30.32.1 as 7APvXVVu1rlpFCG1VEBlqo (p2, c1, k60, u'homeassistant'). |
Geen idee, maar met die is_state(....) is het voor mij in ieder geval een stuk voorspelbaarderTWKterry schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:08:
[...]
Mmm, dat werkt inderdaad wel.
Maar het is een binary_sensor; true of false, 1 of 0, on of off.
Hij ziet wel on=true; dus verwacht ook off=false,
Zou dan not false geen true opleveren?
Ik ga nog wat spelen met mogelijkheden.
Klopt, na nog wat experimenteren zonder de is_state blijkt dat hij dan helemaal niets doet!Hmmbob schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:12:
[...]
Geen idee, maar met die is_state(....) is het voor mij in ieder geval een stuk voorspelbaarder
Wat @DennusB zegt, de log kan je vinden door naar de add-on te gaan en dan bovenin op Logs te klikken. Daar staat meestal wel een reden waarom de add-on niet start.azogtoth schreef op donderdag 24 december 2020 @ 09:08:
Van een newb
YAML:
toegevoegd
1
2
3
4
| @font-face { font-family: "fontfamilyname"; src: url(/local/fonts/fontname.woff2) format('woff2'); } |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| function loadcss() { let css = '/local/fonts.css?v=0.005' let link = document.createElement('link'); let head = document.getElementsByTagName('head')[0]; let tmp; link.rel = 'stylesheet'; link.type = 'text/css'; tmp = link.cloneNode(true); tmp.href = css; head.appendChild(tmp); console.info('%c Font Style sheet loaded', 'color: white; background: #000; font-weight: 700;'); } loadcss(); |
1
2
3
4
5
6
7
| style: | ha-card { border-radius: 8px; color: #ffffff; font-size: 16px; font-family: "ProductSans"; } |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| @font-face { font-family: "Moon2.0"; src: url(/local/fonts/moon20-regular.woff2) format('woff2'); } @font-face { font-family: "NexaLight"; src: url(/local/fonts/nexalight.woff2) format('woff2'); } @font-face { font-family: "DJBGetDigital"; src: url(/local/fonts/djbgetdigital.woff2) format('woff2'); } @font-face { font-family: "ProductSans"; src: url(/local/fonts/productsansregular.woff2) format('woff2'); } |
[ Voor 11% gewijzigd door Meelobee op 24-12-2020 13:31 ]
Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black
Waarschijnlijk was er iets omdat ik ook al extern had opgezet. Ik heb Home Assistant opnieuw geïnstalleerd en hij werkt nu inderdaad gewoon met het ip adres (intern).Septillion schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:42:
@Voggy In de app geef je dezelfde URL op als waarmee je het in de browser kunt bereiken. Als je hem in de browser via voggy.synology.me:8123 is geef je die op (maar http zou ik erg afraden extern). En anders dus http://192.168.1.106:8123 of https://192.168.1.106:8123 al naar gelang je https aan hebt of niet. Maar dan is HA alleen bereikbaar als je telefoon met hetzelfde netwerk verbonden is.
Volgens mij werkt het ook al gewoon met het volgende:Meelobee schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:17:
Heb een avondje zitten klooien met het toevoegen van custom fonts aan Lovelace;
[Afbeelding]
Bovenstaande gebruikt Google's ProductSans font.
Heb dit als volgt voor elkaar gekregen (met dank aan tom_l @ community forums)fonts.css
- Download een ttf font
- Zet het ttf bestand om naar een woff2 bestand met een converter (Online Converter)
- Plaats het woff2 bestand in 'config/www/fonts' (Let op!, de bestandsnaam mag geen hoofdletters bevatten!)
- Maak in config/www de volgende 2 bestanden;
code:
1 2 3 4 @font-face { font-family: "fontfamilyname"; src: url(/local/fonts/fontname.woff2) format('woff2'); }
Vervang ' fontfamilyname' en 'fontname' door de family en fontname van het font dat je wilt gebruiken.
(Let op! De family name en fontname zijn niet altijd gelijk aan elkaar, handigste om dit te controleren is het font installeren, je ziet dan na openen van het font de juiste Family name staan. Bijvoorbeeld het Product Sans font heeft als font-family ' ProductSans' maar als naam 'productsansregular'.)
loadfonts.js
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 function loadcss() { let css = '/local/fonts.css?v=0.005' let link = document.createElement('link'); let head = document.getElementsByTagName('head')[0]; let tmp; link.rel = 'stylesheet'; link.type = 'text/css'; tmp = link.cloneNode(true); tmp.href = css; head.appendChild(tmp); console.info('%c Font Style sheet loaded', 'color: white; background: #000; font-weight: 700;'); } loadcss();URL: /local/loadfonts.js
- Voeg onder Configuration, Lovelace Dashboards, Resources het volgende toe:
ResourceType: JavaScript Module
- Ververs je browser cache (Ctrl + F5)
- Gebruik 'Style' om de fonts per kaart aan te passen. (Hiervoor heb je card-mod nodig.)
code:
1 2 3 4 5 6 7 style: | ha-card { border-radius: 8px; color: #ffffff; font-size: 16px; font-family: "ProductSans"; }
- Om meerdere custom fonts te gebruiken kan je die definieren in fonts.css
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 @font-face { font-family: "Moon2.0"; src: url(/local/fonts/moon20-regular.woff2) format('woff2'); } @font-face { font-family: "NexaLight"; src: url(/local/fonts/nexalight.woff2) format('woff2'); } @font-face { font-family: "DJBGetDigital"; src: url(/local/fonts/djbgetdigital.woff2) format('woff2'); } @font-face { font-family: "ProductSans"; src: url(/local/fonts/productsansregular.woff2) format('woff2'); }
1
2
3
| resources: - url: 'https://fonts.googleapis.com/css?family=Open+Sans&display=swap' type: css |
1
| primary-font-family: 'Open Sans' |
Dan heb je het in een keer overal toch? Ik wou het juist in kunnen stellen per card.larsiey schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:25:
[...]
Volgens mij werkt het ook al gewoon met het volgende:
resources.yaml
YAML:
1 2 3 resources: - url: 'https://fonts.googleapis.com/css?family=Open+Sans&display=swap' type: css
In je thema bestand:
YAML:
1 primary-font-family: 'Open Sans'
En dan wordt Open Sans gebruikt in je geselecteerde thema.
Ik heb het zelf niet getest btw.
Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black
[ Voor 25% gewijzigd door Dolbyadt op 24-12-2020 17:11 . Reden: foto toegevoegd. ]
SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW
Ik mis de formule die je in je daily gebruikt, ik ze alleen 2 formules van je maand overzicht.Dolbyadt schreef op donderdag 24 december 2020 @ 17:04:
Sinds paar dagen eindelijk grafana werkend gekregen om mijn Daikin Pefera stroom verbruik te zien tijdens verwarmen. Maar heb nog een foutje erin zitten waar ik nog niet achter kom waar het probleem zit.
Het dag verbruik in de grafana grafiek geeft een ander verbruik dan in de tabel dag verbruik. Dat wil ik graag nog proberen op te lossen.
Grafana grafiek:
[Afbeelding]
Grafana grafiek tabel geeft meer verbruik aan:
[Afbeelding]
Hier kun je de code zien om te kijken of ik ergens een fout heb gemaakt. Snap nog steeds niet waarom er verschil zit in het dag verbruik namelijk.
[ Voor 4% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 24-12-2020 19:03 ]
Edit; al opgelost zie ikCAD-tekenaar schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:57:
[...]
Wat is de oplossing?
- anders?
[ Voor 8% gewijzigd door martinvdm op 24-12-2020 19:06 ]
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV
Heb je dit al opgelost? Zo ja, zou die willen delen?!kk3 schreef op zondag 20 december 2020 @ 12:10:
een noob vraag:
Ik wil mijn Shelly 1 via MQTT aansturen in HA.
Ik gebruik de standaard Mosquitto broker (zonder user). Volgens de LOG wordt de Shelly gevonden:
1608461817: New connection from 192.168.178.32 on port 1883.
1608461817: New client connected from 192.168.178.32 as 6Ge74wyEN9CKXT8J0NP9pE (p2, c1, k60).
Echter via de intergration vindt hij geen entiteiten - ben al een paar uurtjes bezig maar kom (ook met google hulp) niet verder. Iemand een suggestie?
Kleine stapjes, maar ik boek vooruitgang. In de log staat een heel verhaal, maar de kern is denk ik:sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:27:
[...]
Wat @DennusB zegt, de log kan je vinden door naar de add-on te gaan en dan bovenin op Logs te klikken. Daar staat meestal wel een reden waarom de add-on niet start.
Is een beetje summier. Geen context. Je zult moeten kijken wie naar wie probeert te connecten en dan kijken wat het probleem kan zijn. In de deconz addon zitten meerdere 'servers'/services:azogtoth schreef op donderdag 24 december 2020 @ 21:37:
[...]
Kleine stapjes, maar ik boek vooruitgang. In de log staat een heel verhaal, maar de kern is denk ik:
error: [Errno 111] Connection refused
Ideeën?
[ Voor 15% gewijzigd door Hmmbob op 24-12-2020 22:33 ]
sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 24 december 2020 @ 19:01:
[...]
Ik mis de formule die je in je daily gebruikt, ik ze alleen 2 formules van je maand overzicht.
Ten eerste zie ik een count in de query. count is tellen hoe vaak iets in de DB voorkomt. Als je software dus 1x per dag data in je db zet (bv 3kwh) is de waarde die je ophaalt met deze query 1 en niet 3 kwh.
Als hij om 04:00 uur 1.0 kwh in je db zet en om 16:00 uur 3.3kwh dan is je resultaat van de query 2 en niet 3.3kh of 4.3kwh. Als je waardes wilt optellen kan je 'sum' gebruiken.
Ten tweede moet je een kijken naar het tijdsinterval van beide queries. Die kunnen invloed hebben.
ps. in je 2e screenshot ziet in de 'waardes' onder je grafiek dat beide queries in je schreenshot dezelfde waardes opleverendus ook al heb je de 'count' query ook bij je daily usage gebruikt dan nog kan die andere waardes teruggeven als het tijdsinterval anders is of bv de tijdsspan.
Hoe heb je die ene grafiek trouwens op een apart tijdspan van 30 dagen gekregen (blauwe text) terwijl je dashboard op 'today' staat?
SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW
Nee, helaas nog niet. Eerdaags nog wat tijd/zin vinden om verder te onderzoekenToppertje schreef op donderdag 24 december 2020 @ 21:37:
[...]
Heb je dit al opgelost? Zo ja, zou die willen delen?ik liep vandaag tegen een vergelijkbaar probleem aan, zie mijn post eerder vandaag.
!kk3 schreef op zondag 20 december 2020 @ 12:10:
een noob vraag:
Ik wil mijn Shelly 1 via MQTT aansturen in HA.
Ik gebruik de standaard Mosquitto broker (zonder user). Volgens de LOG wordt de Shelly gevonden:
1608461817: New connection from 192.168.178.32 on port 1883.
1608461817: New client connected from 192.168.178.32 as 6Ge74wyEN9CKXT8J0NP9pE (p2, c1, k60).
Echter via de intergration vindt hij geen entiteiten - ben al een paar uurtjes bezig maar kom (ook met google hulp) niet verder. Iemand een suggestie?
mqtt lijkt nog in beta.... dus garantie tot de deurToppertje schreef op donderdag 24 december 2020 @ 21:37:
[...]
Heb je dit al opgelost? Zo ja, zou die willen delen?ik liep vandaag tegen een vergelijkbaar probleem aan, zie mijn post eerder vandaag.
Je gebruikt hier een mean. Dus je queries zijn niet gelijk (je had hierboven een count). De mean kan je gebruiken, count kan eigenlijk helemaal niet in deze toepassing.Dolbyadt schreef op donderdag 24 december 2020 @ 23:14:
@sjorsjuhmaniac Hierbij de code van de dagverbruik.
[Afbeelding]
[...]
[ Voor 9% gewijzigd door MrMonkE op 25-12-2020 00:30 ]
★ What does that mean? ★
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| - alias: Set nachtswitch uit op timer initial_state: 'on' trigger: - platform: template value_template: "{{ now().weekday() in (0,1,2,3,4) and states('sensor.time') == states('sensor.alarm_clock_time') }}" - platform: template value_template: "{{ now().weekday() == 5 and states('sensor.time') == states('sensor.alarm_clock_time_saterday') }}" - platform: template value_template: "{{ now().weekday() == 6 and states('sensor.time') == states('sensor.alarm_clock_time_sunday') }}" condition: condition: and conditions: # - condition: state # entity_id: input_boolean.verlichting_nachtswitch # state: 'on' - condition: state entity_id: input_boolean.alarm_clock_status state: 'on' action: - service: input_boolean.turn_off entity_id: input_boolean.verlichting_nachtswitch |
[ Voor 8% gewijzigd door Imperial Guard op 25-12-2020 11:36 ]
ik dacht wat gelezen te hebben over now(), ik ga even voor je spitten. Volgens mij moest je een time sensor aanmaken dacht ik.Imperial Guard schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 11:35:
Ik loop de laatste tijd tegen wat geks aan en eerlijk gezegd kan ik de vinger er niet opleggen wat er precies fout gaat.
Ik heb een 3 tal timers die afhankelijk van de dag in de week bepalen of mijn nachtswitch (kill switch voor alles) uit moet gaan. Nu lijkt die de ene dag wel om 6:30 af te gaan en een dag later niet, terwijl dit wel in de werkweek valt.
Dit heeft in het verleden met oudere versies altijd mega stabiel gewerkt.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 - alias: Set nachtswitch uit op timer initial_state: 'on' trigger: - platform: template value_template: "{{ now().weekday() in (0,1,2,3,4) and states('sensor.time') == states('sensor.alarm_clock_time') }}" - platform: template value_template: "{{ now().weekday() == 5 and states('sensor.time') == states('sensor.alarm_clock_time_saterday') }}" - platform: template value_template: "{{ now().weekday() == 6 and states('sensor.time') == states('sensor.alarm_clock_time_sunday') }}" condition: condition: and conditions: # - condition: state # entity_id: input_boolean.verlichting_nachtswitch # state: 'on' - condition: state entity_id: input_boolean.alarm_clock_status state: 'on' action: - service: input_boolean.turn_off entity_id: input_boolean.verlichting_nachtswitch
[ Voor 4% gewijzigd door yniezink op 25-12-2020 12:20 ]
Vreemde vind ik dat de trigger de ene keer wel werkt en de andere keer niet, lijkt bijna dat het tijd formaat niet overeen komt.yniezink schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 12:17:
[...]
ik dacht wat gelezen te hebben over now(), ik ga even voor je spitten. Volgens mij moest je een time sensor aanmaken dacht ik.
Edit: nog niet gevonden, maar wat als je de workdays sensor er bij zou gebruiken?
https://www.home-assistant.io/integrations/workday/
Wat je nu hebt ziet er wel redelijk goed uit, het enige wat volgens mij fout is, is dat je bij in een array notatie moet gebruiken volgens mijn [] ipv (), maar het tweede lijkt wel te werken. Ik ken python niet goed genoeg om te weten wat het verschil is bij in, https://www.w3schools.com/python/ref_keyword_in.aspImperial Guard schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 12:33:
[...]
Vreemde vind ik dat de trigger de ene keer wel werkt en de andere keer niet, lijkt bijna dat het tijd formaat niet overeen komt.
Opzich kan ik wel een testje doen met de workday sensor, maar dat maakt het eigenlijk niet veel anders dan de situatie nu.
[ Voor 3% gewijzigd door golles op 25-12-2020 12:47 ]
Ga je ook alle (andere) bestanden nog op GitHub zetten?Meelobee schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:17:
Heb een avondje zitten klooien met het toevoegen van custom fonts aan Lovelace;
[Afbeelding]
Bovenstaande gebruikt Google's ProductSans font.
Heb dit als volgt voor elkaar gekregen (met dank aan tom_l @ community forums)fonts.css
- Download een ttf font
- Zet het ttf bestand om naar een woff2 bestand met een converter (Online Converter)
- Plaats het woff2 bestand in 'config/www/fonts' (Let op!, de bestandsnaam mag geen hoofdletters bevatten!)
- Maak in config/www de volgende 2 bestanden;
code:
1 2 3 4 @font-face { font-family: "fontfamilyname"; src: url(/local/fonts/fontname.woff2) format('woff2'); }
Vervang ' fontfamilyname' en 'fontname' door de family en fontname van het font dat je wilt gebruiken.
(Let op! De family name en fontname zijn niet altijd gelijk aan elkaar, handigste om dit te controleren is het font installeren, je ziet dan na openen van het font de juiste Family name staan. Bijvoorbeeld het Product Sans font heeft als font-family ' ProductSans' maar als naam 'productsansregular'.)
loadfonts.js
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 function loadcss() { let css = '/local/fonts.css?v=0.005' let link = document.createElement('link'); let head = document.getElementsByTagName('head')[0]; let tmp; link.rel = 'stylesheet'; link.type = 'text/css'; tmp = link.cloneNode(true); tmp.href = css; head.appendChild(tmp); console.info('%c Font Style sheet loaded', 'color: white; background: #000; font-weight: 700;'); } loadcss();URL: /local/loadfonts.js
- Voeg onder Configuration, Lovelace Dashboards, Resources het volgende toe:
ResourceType: JavaScript Module
- Ververs je browser cache (Ctrl + F5)
- Gebruik 'Style' om de fonts per kaart aan te passen. (Hiervoor heb je card-mod nodig.)
code:
1 2 3 4 5 6 7 style: | ha-card { border-radius: 8px; color: #ffffff; font-size: 16px; font-family: "ProductSans"; }
- Om meerdere custom fonts te gebruiken kan je die definieren in fonts.css
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 @font-face { font-family: "Moon2.0"; src: url(/local/fonts/moon20-regular.woff2) format('woff2'); } @font-face { font-family: "NexaLight"; src: url(/local/fonts/nexalight.woff2) format('woff2'); } @font-face { font-family: "DJBGetDigital"; src: url(/local/fonts/djbgetdigital.woff2) format('woff2'); } @font-face { font-family: "ProductSans"; src: url(/local/fonts/productsansregular.woff2) format('woff2'); }
Ik twijfel eerder aan mijn configuratie van de mosquitto broker, overal heb ik nu het IP adres van mijn home assistant ingevuld met :1883 erachter. Via node-red gekeken of er iets op binnenkomt, maar ik krijg niks tevoorschijn. Is er een manier hoe ik kan testen of dit juist is ingesteld?sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 00:09:
[...]
[...]
mqtt lijkt nog in beta.... dus garantie tot de deur![]()
https://shelly-api-docs.s...w/mqtt/#mqtt-support-beta
Heb je gecontroleerd of er uberhaupt data van de shelly bij de broker aankomt?
Als je mosquitto gebruikt kan je van mosquitto_sub gebruik maken om eens naar alle data die voorbijkomt te kijken. Je kan dan op het shelly topic subscriben.
Waar draait mosquitto ? in HA als addon? dat zou je idd het HA ip:1883 moeten hebben als je de poort niet verandert hebt. Je kan de instellingen zien via Supervisor -> mosquitto -> ConfigToppertje schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 13:12:
[...]
Ik twijfel eerder aan mijn configuratie van de mosquitto broker, overal heb ik nu het IP adres van mijn home assistant ingevuld met :1883 erachter. Via node-red gekeken of er iets op binnenkomt, maar ik krijg niks tevoorschijn. Is er een manier hoe ik kan testen of dit juist is ingesteld?
In HA als Addon inderdaad, ik heb verder niks aan de configuratie aangepast, behalve een username en password. Zie onderstaande afbeelding.sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 15:37:
[...]
Waar draait mosquitto ? in HA als addon? dat zou je idd het HA ip:1883 moeten hebben als je de poort niet verandert hebt. Je kan de instellingen zien via Supervisor -> mosquitto -> Config
[ Voor 5% gewijzigd door 19roland70 op 25-12-2020 18:05 ]
Precies hetzelfde gedaan als wat jij hebt gedaan.Toppertje schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 17:43:
[...]
In HA als Addon inderdaad, ik heb verder niks aan de configuratie aangepast, behalve een username en password. Zie onderstaande afbeelding.
Supervisor > Addon > Mosquitto > config:
[Afbeelding]
In de log hiervan zie ik dan af en toe onderstaande voorbij komen, waarbij die lange code code in de 2e regel telkens anders is.
1608897524: New connection from 192.168.2.13 on port 1883.
1608897524: New client connected from 192.168.2.13 as 50Q2wk9k2ZPhcvg0wV0zT8 (p2, c1, k60, u'MQTThome').
Dan zit er ook nog een MQTT bij instellingen > intergraties, screenshot van deze instellingen:
Instellingen > intergraties > MQTT > config:
[Afbeelding]
Ok dit is dus the broker ('server'). Er is dus een client die een ip van x.13 heeft.Toppertje schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 17:43:
[...]
In HA als Addon inderdaad, ik heb verder niks aan de configuratie aangepast, behalve een username en password. Zie onderstaande afbeelding.
Supervisor > Addon > Mosquitto > config:
[Afbeelding]
In de log hiervan zie ik dan af en toe onderstaande voorbij komen, waarbij die lange code code in de 2e regel telkens anders is.
1608897524: New connection from 192.168.2.13 on port 1883.
1608897524: New client connected from 192.168.2.13 as 50Q2wk9k2ZPhcvg0wV0zT8 (p2, c1, k60, u'MQTThome').
Dit is een MQTT client. Hiermeer haalt HA data op bij de broker.In jou geval wordt de borker en de client beide op HA gedraaid.Dan zit er ook nog een MQTT bij instellingen > intergraties, screenshot van deze instellingen:
Instellingen > intergraties > MQTT > config:
[Afbeelding]
1
| eclipse-mosquitto |
1
| sudo docker run -ti --rm eclipse-mosquitto /bin/sh |
1
| mosquitto_sub -h <broker-ip> -t '<topic>' -v |
1
| mosquitto_sub -h 192.168.2.13 -t '#' -v |
zie hierboven om iig naar binnenkomende data op je broker te kijken. kun je checken wat er allemaal daar binnenkomt._Mitchie_ schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 20:01:
[...]
Precies hetzelfde gedaan als wat jij hebt gedaan.
Ik heb precies dezelfde vragen alleen ben ik bezig om het met dsmr reader werkt te krijgen en dat lukt me nog steeds niet
Vooralsnog niet echt plannen voor, maar zal me eens inlezen hoe en wat.UTMachine schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 12:58:
[...]
Ga je ook alle (andere) bestanden nog op GitHub zetten?
Moet het persé een Button zijn? Je zou een Glance card kunnen gebruiken, daarmee kan je tap-action gebruiken om een automation te starten die je bericht verstuurd;19roland70 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 18:04:
Is het mogelijk om een drukknop in de gui te maken die een bericht naar je telefoon stuurt.
Steeds als ik een knop wil toevoegen vraagt deze om een entity (required), maar die is er dus niet.
1
2
3
4
5
6
7
8
| type: glance entities: - entity: automation.notify tap_action: action: call-service service: automation.trigger service_data: entity_id: automation.notify |
Ik heb het net opgelostVaevictis_ schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:23:
[...]
@llevering Heb nog steeds geen oplossing gevonden, ik zie niets in de ESPHome of HA logs qua foutmelding. Device wel in ESPHome maar niet meer in HA, device al weggegooid in HA maar wordt niet meer gediscovered. Heb ook een nieuwe (dev) versie van ESPHome geinstalleerd en dev binary op de sensor geupload maar de sensor komt niet terug in HA en entities blijven leeg. In ESPhome dashboard en via Webinterface werkt het gewoon. Ik word echt gek, heel ESPHome integratie verwijderen in HA werkt denk ik ook niet als discovery niet werkt? Wie o wie....
Docker geinstalleerd en (volgens mijsjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 20:27:
[...]
Ok dit is dus the broker ('server'). Er is dus een client die een ip van x.13 heeft.
[...]
Dit is een MQTT client. Hiermeer haalt HA data op bij de broker.In jou geval wordt de borker en de client beide op HA gedraaid.
In je Shelly zou je dus het ip van HA en poort 1883 moeten opgeven.
Kun je op een andere pc dockers draaien? Draai dan eens de standaard mosquitto docker en test daarmee.
docker image:code:
1 eclipse-mosquitto
start een interactieve docker-mosquitto shell:
code:
1 sudo docker run -ti --rm eclipse-mosquitto /bin/sh
in de image is 'mosquitto_sub' en 'mosquitto_pub' beschikbaar. Je kan hiermee eenvoudig subscriben en publishen naar een mqtt broker.
Subcriben is dus data ontvangen, publishen is data versturen. Een shelly is dus een publisher (stuurt status naar de broker) maar misschien ook een publisher (als deze commando's via mqtt kan ontvangen).
laten we eens kijken wat er allemaal op de broker binnenkomt:
code:
1 mosquitto_sub -h <broker-ip> -t '<topic>' -v
topic is het onderwerp waar data naar gepushed wordt. Is te vergelijken met een tabel in database; als je niet in de goede tabel zoekt kan je nooit je data vindenShelly published standaard naar het topic 'shellies'. Wil je gewoon 'alles' zien wat er op de broker binnenkomt kan je '#' gebruiken:
code:
1 mosquitto_sub -h 192.168.2.13 -t '#' -v
Kijk hiermee eens of je de data van de shellies voorbij ziet komen.
[...]
zie hierboven om iig naar binnenkomende data op je broker te kijken. kun je checken wat er allemaal daar binnenkomt.
Je kan altijd vragen over dsmr.
[ Voor 10% gewijzigd door Toppertje op 26-12-2020 13:44 ]
yes, hebt hem draaien. Je mist alleen credentials zo te zien. Heb je een username en ww bij mosquitto ingesteld? die moet je dan ook aan mosquitto_sub meegeven:Toppertje schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 12:40:
[...]
Docker geinstalleerd en (volgens mij) mosquitto aan de praat gekregen,
krijg alleen een foutmelding; not authorised.![]()
[Afbeelding]
1
| mosquitto_sub -h 192.168.2.13 -t '#' -v -u <user> -P <pass> |
Ik ben er niet in thuis wat dit betekend. Ik denk dat we hier zien dat HA met mosquitto kan verbinden en successvol een commando kan sturen welke door mosquitto ook doorgestuurd wordt.Edit; als ik een test doe in HA zelf zoals hier omschreven krijg ik onderstaande binnen, geen idee of dat nog iets zegt:
[Afbeelding]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| alias: Trapkast Open description: '' trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.0xbc33acfffe34c437_contact_2 attribute: contact to: 'on' condition: [] action: - type: turn_on device_id: 64d8e56287cf4ded521e7d51fcd6580c entity_id: light.extended_color_light_1 domain: light brightness_pct: 100 mode: single |
En als je attribute weg haalt? Zo uit mijn hoofd is het geen attribute, maar gewoon een state.ComTech schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 15:20:
Ik ben nu een paar weekjes bezig met Home Assistant en soms loop ik tegen iets aan wat heel simpel zou moeten zijn maar toch niet werkt.
Ik heb een deursensor welke een lamp moet schakelen van de trapkast.
Ik heb dit in mijn automation staan maar toch gaat de lamp niet aan.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 alias: Trapkast Open description: '' trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.0xbc33acfffe34c437_contact_2 attribute: contact to: 'on' condition: [] action: - type: turn_on device_id: 64d8e56287cf4ded521e7d51fcd6580c entity_id: light.extended_color_light_1 domain: light brightness_pct: 100 mode: single
Het gekke is dat de entity_id: binary_sensor.0xbc33acfffe34c437_contact_2 bij ontwikkelingshulpmiddelen - toestanden op on / off staan maar de sensor zelf in de ui op dicht of open.
Heb ze allebei geprobeerd maar het werkt nog niet.
Ik ben opnieuw begonnen en heb de "wizzard" gebruikt en nu kom ik op iets heel anders.kepler schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 15:26:
[...]
En als je attribute weg haalt? Zo uit mijn hoofd is het geen attribute, maar gewoon een state.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| alias: Trapkast Deur Open description: '' trigger: - platform: device domain: binary_sensor entity_id: binary_sensor.0xbc33acfffe34c437_contact_2 device_id: 34f3940d44959d3d9f9d5826520f3a37 type: opened condition: [] action: - type: turn_on device_id: 64d8e56287cf4ded521e7d51fcd6580c entity_id: light.extended_color_light_1 domain: light brightness_pct: 100 mode: single |
Hm, dat deed niet zoveel (lees: niks zichtbaars), ik heb wel vanuit Docker onderstaande code geprobeerd, en deze kwam wel binnen in HA, zie onderstaande afbeelding. Kunnen we hieruit concluderen dat de Shelly gewoon geen MQTT uitzend?sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:58:
[...]
yes, hebt hem draaien. Je mist alleen credentials zo te zien. Heb je een username en ww bij mosquitto ingesteld? die moet je dan ook aan mosquitto_sub meegeven:
code:
1 mosquitto_sub -h 192.168.2.13 -t '#' -v -u <user> -P <pass>
P moet een hoofdletter zijn. (kleine p is om de poort mee te geven)
[...]
Ik ben er niet in thuis wat dit betekend. Ik denk dat we hier zien dat HA met mosquitto kan verbinden en successvol een commando kan sturen welke door mosquitto ook doorgestuurd wordt.
Ik zou bovenstaande met het user/pass nog eens proberen en dan zorgen dat de shelly data gaat sturen (dus een keer schakelen ofzo).
1
| / # mosquitto_pub -h 192.168.2.13 -t home-assistant/switch/1/on -m "Switch is on" -u MQTThome -P <wachtwoord> |
als je met '#' geen shellies ziet dan:Toppertje schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 16:21:
[...]
Hm, dat deed niet zoveel (lees: niks zichtbaars), ik heb wel vanuit Docker onderstaande code geprobeerd, en deze kwam wel binnen in HA, zie onderstaande afbeelding. Kunnen we hieruit concluderen dat de Shelly gewoon geen MQTT uitzend?
code:
1 / # mosquitto_pub -h 192.168.2.13 -t home-assistant/switch/1/on -m "Switch is on" -u MQTThome -P <wachtwoord>
[Afbeelding]
1
| Shelly devices include basic MQTT support since version 1.3.0. |
1
| Shelly devices do not yet support secure MQTT connections. |
[ Voor 10% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 26-12-2020 16:38 ]
Oke, sorry voor de moeite, wel super bedankt!sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 16:33:
[...]
als je met '#' geen shellies ziet dan:
- of stuurt hij niets uit
- of stuurt hij naar een verkeerd ip/poort
- of is the user/pass verkeerd.
user/pass is makkelijk te testen door dat uit je moquitto config te halen.
ip/poort is lastiger. Het lijkt erop dat je met je test-docker-setup vanaf een andere machine werkt dan waar HA op draait, klopt dat? dat zou betekenen dat mosquitto vanaf een andere machine bereikbaar is (dus geen fw probleem). Hangen de shellies in hetzelfde netwerk?
Goed dat je de pub in HA ziet. weet je iig dat dat ook werkt.
edit:
code:
1 Shelly devices include basic MQTT support since version 1.3.0.
Ik neem aan dat je > v1.3.0 hebt? Ik neem aan dat het anders niet eens kan configureren.
code:
1 Shelly devices do not yet support secure MQTT connections.
Dus geen ssl/tls op mosquitto aanzetten.
[ Voor 3% gewijzigd door Toppertje op 26-12-2020 16:54 ]
Het is mij geluktToppertje schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 12:40:
[...]
Docker geinstalleerd en (volgens mij) mosquitto aan de praat gekregen,
krijg alleen een foutmelding; not authorised.![]()
[Afbeelding]
Edit; als ik een test doe in HA zelf zoals hier omschreven krijg ik onderstaande binnen, geen idee of dat nog iets zegt:
[Afbeelding]
de bel automatisering werkt nu veel 'snappier'. MQTT draait naast de standaard Shelly integratie
Toppertje schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 16:53:
[...]
Oke, sorry voor de moeite, wel super bedankt!maar klaarblijkelijk had iets gemist...
Ik had dus de Shelly aan mijn router moeten hangen, toen ik dat net deed via 192.168.33.1 werkte het ineens wel, ook via MQTT:
1608997089: New connection from 192.168.2.11 on port 1883.
1608997089: New client connected from 192.168.2.11 as shelly1-40F5202D4719 (p2, c1, k60, u'MQTThome').
Ook zag ik ineens dat er een firmware update beschikbaar was, terwijl ik al eerder via 192.168.33.1 contact gehad met de shelly, en toen kwam dit niet naar voren. Eerder kon ik MQTT ook gewoon configureren, dus ik neem aan dat ik wel boven versie 1.3.0 zat ja.
Dat blijkt inderdaad, en ik was in de veronderstelling dat MQTT dat niet nodig hadsjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 17:03:
[...]
, goed dat je het gevonden hebt. De x.33.1 ip's lijken erop dat je zelf direct met de shelly verbind ( dus de shelly zet een wifi op en jij connect naar de shelly wifi). Op dat moment hangen ze nog niet in je netwerk
![]()
[...]
Ze moeten een verbinding kunnen maken, het is geen Barba-trucToppertje schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 17:07:
[...]
Dat blijkt inderdaad, en ik was in de veronderstelling dat MQTT dat niet nodig had.
1
| {% set y = {{ (state_attr("media_player.denon","entity_picture")) }} %} |
Single quotes ipv double? Kan het niet proberen maar alles wat ik hier voorbij zie komen is single-quotes.TWKterry schreef op zondag 27 december 2020 @ 00:41:
Eignelijk tijd om te gaan slapen en morgen verder maar ik probeer een state_attr in een tijdelijke value te plaatsen en krijg ipv de waarde de letterlijke text van het commando.
code:
1 {% set y = {{ (state_attr("media_player.denon","entity_picture")) }} %}
Heb al diverse itteraties geprobeerd maar kom er niet uit, iemand?
@llevering Helaas heeft dit bij mij niet geholpen. Ik heb wel een ODROID N2+ geinstalleerd en zag daar wel direct deze sensors. Lijkt toch aan HA te liggen. Snel migreren!llevering schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:32:
[...]
Ik heb het net opgelost
In de map .storage (in de config folder), staan esphome.* bestanden (onder de * staan verschillende hexadecimale codes). Alle bestanden die betrekking hadden op hetzelfde apparaat (bij mij stonden inmiddels meerdere entities over verschilllende devices verspreid...) heb ik weggooid. Daarna Home Assistant (Core) herstart en daarna stond alles bij elkaar onder de naam die ik in yaml heb aangeven (de ESP hoefde niet herstart te worden). Hopelijk werkt het bij jou ook!
[ Voor 8% gewijzigd door Vaevictis_ op 27-12-2020 06:24 ]
TWKterry schreef op zondag 27 december 2020 @ 00:41:
Eignelijk tijd om te gaan slapen en morgen verder maar ik probeer een state_attr in een tijdelijke value te plaatsen en krijg ipv de waarde de letterlijke text van het commando.
code:
1 {% set y = {{ (state_attr("media_player.denon","entity_picture")) }} %}
Heb al diverse itteraties geprobeerd maar kom er niet uit, iemand?
1
| {% set y = (state_attr("media_player.denon","entity_picture")) %} |
[ Voor 9% gewijzigd door Erik80 op 27-12-2020 07:49 ]
Helaas (nog) niet. Met de huidige vaart verwacht ik wel dat dit onder handen wordt genomen. Zelf vind ik ze zelf op dit moment ook niet heel nuttig.Kollies schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:22:
Is het mogelijk lampen te groeperen zonder yaml?
Je kunt gewoon een automation/scipt selecteren als entity. Via automation/script is vaak überhaupt al de makkelijkste weg om te doen wat je wilt. Anders gewoon een random automation selecteren (een zonder delay/wait) als dummy en gewoon met de action doen wat je wilt.19roland70 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 18:04:
Is het mogelijk om een drukknop in de gui te maken die een bericht naar je telefoon stuurt.
Steeds als ik een knop wil toevoegen vraagt deze om een entity (required), maar die is er dus niet.
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 00:16:
[...]
Je gebruikt hier een mean. Dus je queries zijn niet gelijk (je had hierboven een count). De mean kan je gebruiken, count kan eigenlijk helemaal niet in deze toepassing.
Je moet je realiseren welke data er nu echt opgeslagen wordt in de tag dalkin_xxx_today_kwh. is dat het totaal in kWh voor die dag? dan moet je geen gemiddelde gebruiken maar kan je de max of last gebruiken.
1
| 2020-12-27 12:06:15 DEBUG (MainThread) [zigpy.zdo] [0x491d:zdo] cluster: 6 Bind_req --> [90:fd:9f:ff:fe:d2:7c:dc] failed: |
"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage
https://community.home-as...ts-in-automation/139039/6Jerry_bboy schreef op zondag 27 december 2020 @ 13:06:
Iemand een tip hoe je een automation random kan starten tussen een bepaalde tijd?
Dus bijvoorbeeld ergens tussen 7:45 en 8:15 waarbij het elke dag een ander moment is.
Je moet de lamp resetten door 6x de stroomtoevoer eraf en erop te zetten.Isane schreef op zondag 27 december 2020 @ 13:16:
Ik gebruik de integratie zigbee home automation en ik wil een Ikea lamp koppelen.
Maar zigbee home automation kan geen lamp vinden. De lamp kan ik niet in koppelmodus zetten?
Wat doe ik fout?
Ik gebruik zoiets voor mijn vacation lights:Jerry_bboy schreef op zondag 27 december 2020 @ 13:06:
Iemand een tip hoe je een automation random kan starten tussen een bepaalde tijd?
Dus bijvoorbeeld ergens tussen 7:45 en 8:15 waarbij het elke dag een ander moment is.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| ############################# ## Vacation lights # ############################# - id: vacation_turn_on_time alias: "Lights: Vacation turn on" initial_state: on trigger: platform: time at: input_datetime.time_vacation_lights_start condition: - condition: state entity_id: input_boolean.vacation_mode_away state: "on" action: - delay: "00:{{ range(01,30) | random | int }}:00" - service: homeassistant.turn_on entity_id: - switch.grijze_lamp - switch.blauwe_lamp - switch.staande_lamp |
[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 27-12-2020 13:27 ]
Als de Daikin zelf dus de kWh per dag reset (naar 0 terug zet) kun een 'last' gebruiken. Last haalt gewoon de laatste waarde uit de database en doet er verder helemaal niets mee (geen berekeningen zoals gemiddeldes etc).Dolbyadt schreef op zondag 27 december 2020 @ 11:22:
@sjorsjuhmaniac Heel erg bedankt voor je antwoord. De tag Daikin_pefera_today_kwh geeft inderdaad het totaal KWh verbruik per dag weer. Hoe moet ik dan mijn code aanpassen zodat hierin ook de juiste Kwh per dag word weergegeven in deze code?
SELECT count("value") *0.25 / 100 FROM "kWh" WHERE ("entity_id" = 'daikin_pefera_woonkamer_today_kwh') AND $timeFilter GROUP BY time($__interval) fill(null)
Alvast bedankt voor je hulp. Sorry dat ik nog veel foutjes maak. Heb zelf helemaal geen ervaring met code. Ik heb dit van internet gevonden en heb jet precies zo ingevuld wat ik gevonden heb. Daarom alvast mijn dank hiervoor jullie hulp.![]()
[...]
1
| SELECT last ("value")FROM "kWh" WHERE ("entity_id" = 'daikin_pefera_woonkamer_today_kwh') AND $timeFilter fill(null) |
1
| SELECT last ("value")FROM "kWh" WHERE ("entity_id" = 'daikin_pefera_woonkamer_today_kwh') AND $timeFilter GROUP BY time(24h) fill(null) |
Bedankt voor je antwoord! Dus ik zou dan bijvoorbeeld Home Assistant op een ODROID of iets dergelijks kunnen draaien, hier zo'n Zigbee USB stick in kunnen prikken en dan is alles direct verbonden?Septillion schreef op zondag 27 december 2020 @ 13:43:
@coendeurloo Home Assistant an sich niet. Als je deze met de Xiaomi gateway laat werken heb je hetzelfde. Maar je zou wel Home Assistant kunnen draaien met een Zigbee USB stick als coördinator dmv Zigbee2MQTT / ZHA / deConz. Dan draait alles lokaal. Geen internet nodig en geen vertraging.
Xiaomi 13T Pro
Correct!coendeurloo schreef op zondag 27 december 2020 @ 14:18:
[...]
Bedankt voor je antwoord! Dus ik zou dan bijvoorbeeld Home Assistant op een ODROID of iets dergelijks kunnen draaien, hier zo'n Zigbee USB stick in kunnen prikken en dan is alles direct verbonden?
Ja, HA kent een eigen interface.Aangezien de verschillende sensoren dan niet meer via de hub gaan, heb je ook andere dataweergave dan dat je bijvoorbeeld via de Xiaomi Home app had neem ik aan.
Alles loopt nu naar je Odroid / HA. Met de hele cloud heb je dus niets meer van doen. Dus ook niet meer met eventuele cloudgebonden apps. Je HA is je eigen prive cloud gewordenHebben de Home Assistant plugins daar dan eigen interfaces voor of komt de data uiteindelijk wel gewoon bij de native apps terecht (denk aan een verloop grafiek van temperatuur en luchtvochtigheid van zo'n Xiaomi sensor)?
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 27 december 2020 @ 13:58:
[...]
Als de Daikin zelf dus de kWh per dag reset (naar 0 terug zet) kun een 'last' gebruiken. Last haalt gewoon de laatste waarde uit de database en doet er verder helemaal niets mee (geen berekeningen zoals gemiddeldes etc).
Ik vermoed dat je influxdb als database gebruikt en dat is een tijd-series database. Dat is net wat anders dan een normale database. Een influx query heeft normaal altijd het 'group by time(interval)' stuk om data te grouperen naar het gevraagde interval (vandaar ook dat er standaard een 'mean' wordt gebruikt omdat het mogelijk is dat er meerdere data punten in het tijdsinterval voorkomen).
Anyway... je bent een beetje afhankelijk van 'wanneer' de data aangeleverd wordt (= weggeschreven in de db) hoe je nu het beste je query kan gebruiken.
We kunnen dus 'gewoon' de laatste opgeslagen waarde uit de db halen en totaal niet naar dag of tijd kijken. Dit kan goed als de Daikin iedere dag rond middernacht netjes zijn 0 waarde doorstuurt. Dit zal in 90% van de gevallen werken zoals 'verwacht' omdat deze dagelijkse counters netjes gereset worden. Is de Daikin daar laat mee bv pas om 08:00u dan wordt het al wat vervelender omdat je dus naar verkeerde data zit te kijken tussen 00:00 en 08:00u 's morgens. Dan is natuurlijk nog maar de vraag hoe vervelend dat in de praktijk is, maar... we zijn niet voor niets tweakers dus het zal je - net als ik - mateloos irriteren
Query 1:
"laatste waarde in database die binnen het interval $timeFilter valt (dit is wat je boven in op de pagina als tijdspanne kiest voor je grafiek, bv "today" of "last 3 hours", laat de waarde leeg (null) als er niets in de db gevonden wordt"
code:
1 SELECT last ("value")FROM "kWh" WHERE ("entity_id" = 'daikin_pefera_woonkamer_today_kwh') AND $timeFilter fill(null)
Dit werkt echter niet voor je 'maand' overzicht want bovenstaande query heeft maar 1 waarde als resultaat.
Voor je maand overzicht wil je meerder waardes als resultaat krijgen, namelijk de waarde voor iedere dag. Je kunt de data nog eens 'grouperen' per 24h.
Query 2:
"laatste waarde in database die binnen het interval $timeFilter valt (dit is wat je boving op de pagina als tijdspanne kiest voor je grafiek, bv "today" of "last 3 hours"), maak groupjes van 24 uur (per dag), laat de waarde leeg (null) als er niets in de db gevonden wordt"
code:
1 SELECT last ("value")FROM "kWh" WHERE ("entity_id" = 'daikin_pefera_woonkamer_today_kwh') AND $timeFilter GROUP BY time(24h) fill(null)
Toeval wil dat je in influx een 'group by time(24h)' mag hebben zolang je tijdspan ($timeFilter) maar een 'midder nacht' hebt zitten. De tijdspan hoeft dus niet per se >24h te zijn. Influx groupeert namelijk "naar 00:00 toe" en moet dat daarom dus in de tijdspan hebben zitten om te kunnen gebruiken.
In het geval van 'Today' wordt daar aan voldaan dus je kan de 2e ook perfect gebruiken voor je dag overzichtverander je echter je grafieken naar bv 'last 6 hours' terwijl het op dat moment 15:00 is dan zal je een lege waarde voor die dag krijgen (je mist immers middernacht (15:00 - 6 = 09:00), ook al is WEL een datapunt in de afgelopen 6 uur.
Hoop dat het een beetje duidelijk is.
Tip, speel met de query in de 'grafana explore'. Dat is het kompas icoontje links in de verticale grafana balk. Daar kan je gelijk je resultaat data in grafiek en tabelvorm zien zonder alle opmaak dingetjes eromheen.
Ik heb net getest met spaties en hier maak het hem niet zoveel uit.Dolbyadt schreef op zondag 27 december 2020 @ 14:35:
@sjorsjuhmaniac Bedankt nogmaals voor je reactie. Ik ben meteen gestart met het testen proberen hiervan.
Wanneer ik test met de informatie ontvang ik een foutmelding.
[Afbeelding]
[...]
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq