Zojuist heb ik de Conbee 2 op mijn Synology aangesloten, vervolgens heb ik binnen mijn HA VM de dongle gemount. Hoe kan ik nu makkelijk testen binnen HA testen of deze werkt?
@Luuk2015 Zou zeggen, kijken of de software (deConz of Zigbee2MQTT) er happy mee is.
Ik zit precies met het hetzelfde vraagstuk, daarom laat ik (voorlopig) HA nog via Node Red en een MQTT broker met elkaar praten als het om RFXcom gaat.PnD schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:39:
RFXcom werkend, maar nu de volgende uitdaging...
Heb in Domoticz een aantal devices staan waar ik de code niet meer in de afstandsbediening heb staan. Ik kan ze dus niet leren aan HA.
Resetten van de devices is erg lastig, want inbouw etc.
In Domoticz staat het volgende:
- ID 0C3AE4A
- Unit 1
- Type Lighting 2
- Subtype AC
Dit moet ik nu vertaald krijgen naar een eventcode in HA zoals: 0b110097016a15620f000070
In dit topic staat wat uitgelegd, maar ik krijg er geen goede event code op gebaseerd. Iemand al eerder met dit bijltje gehakt?
Klinkt complex 😬 ik wil echt wel over naar één systeem, maar vind echt te kostbaar het kaku spul te vervangen. Hier moet toch een oplossing voor zijn.Fleshi schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:23:
[...]
Ik zit precies met het hetzelfde vraagstuk, daarom laat ik (voorlopig) HA nog via Node Red en een MQTT broker met elkaar praten als het om RFXcom gaat.
Ik ben newbie en heb home-assistant op een pi3b geinstalleerd maar snap denk ik een paar dingen nog niet:
- ik heb de configuration.yaml voorzien van een paar !include naam.yaml
- ik heb onderin lovelace: mode: yaml staan om zoals ik het begrijp makkelijker de configuratie aan te passen zonder home-assistant te restarten
- ik probeer een groups.yaml te voorzien van
maar zie vervolgens niet netjes zoals hier onder punt 2.
http://richardn.ca/2018/0...om-scratch-speedtest-net/
wat doe ik verkeerd ? of kan ik ergens zien waarom ik niets zien qua speedtest group in het dashboard
- ik heb de configuration.yaml voorzien van een paar !include naam.yaml
- ik heb onderin lovelace: mode: yaml staan om zoals ik het begrijp makkelijker de configuratie aan te passen zonder home-assistant te restarten
- ik probeer een groups.yaml te voorzien van
code:
1
2
3
4
5
6
| internet_speed_group: name: Internet Speed entities: - sensor.speedtest_download - sensor.speedtest_ping - sensor.speedtest_upload |
maar zie vervolgens niet netjes zoals hier onder punt 2.
http://richardn.ca/2018/0...om-scratch-speedtest-net/
wat doe ik verkeerd ? of kan ik ergens zien waarom ik niets zien qua speedtest group in het dashboard
Lol, dat is een hele oude tutorial en sindsdien is de (werking van de) frontend van Home Assistant fors veranderd. Dat hele stuk in je groups.yaml heb je niet nodig, in je lovelace.yaml maak je een entities card aan:
Ik heb je eigen entities gebruikt, alleen op 2 verschillende manieren weergegeven hierboven. Kijk ook even in de docs wat je nog meer kan doen met zo'n card: https://www.home-assistant.io/lovelace/entities/
Echter, ik zou je willen aanraden om eens te proberen via de frontend UI editor als newbie - dat mode: yaml doet niet af aan het herstarten van Home Assistant: iedere keer dat je wijzigingen maakt in ui-lovelace.yaml of de frontend kan je de wijzigingen meteen zien door op F5 te drukken.
Probeer het eens met enkel de frontend UI editor.
YAML:
1
2
3
4
5
6
| - type: entities entities: - entity: sensor.speedtest_download name: Download snelheid - sensor.speedtest_ping - sensor.speedtest_upload |
Ik heb je eigen entities gebruikt, alleen op 2 verschillende manieren weergegeven hierboven. Kijk ook even in de docs wat je nog meer kan doen met zo'n card: https://www.home-assistant.io/lovelace/entities/
Echter, ik zou je willen aanraden om eens te proberen via de frontend UI editor als newbie - dat mode: yaml doet niet af aan het herstarten van Home Assistant: iedere keer dat je wijzigingen maakt in ui-lovelace.yaml of de frontend kan je de wijzigingen meteen zien door op F5 te drukken.
[ Voor 14% gewijzigd door Hmmbob op 22-12-2020 09:41 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Oké, welke Tweaker is dit:
https://nos.nl/regio/geld...-harm-kan-bijna-niet.html
En zijn er nog mensen die leuke kerst automatiseringen bedacht hebben?
@Slaut Verschrikkelijk. Het zal je buurman maar zijn
Verwijderd
Ik ga het nog één keer hier proberen, hopelijk kan iemand me helpen met welke weg te behandelen.
Ik heb nog steeds een Neo (Tuya) Zigbee sirene met temp en humidity sensor. Gekoppeld via Zigbee2MQTT.
Deze werd eerst alleen gezien, maar er waren geen inputs (exposes) beschikbaar in zowel Z2M als HA. Via Koenkk ben ik bij een van de devs van Z2M terecht gekomen. Samen met hem heb ik snel e.e.a. getest en hij heeft het nu netjes in Z2M verwerkt (leuk om te doen samen!).
Echter, zijn in HA nog steeds geen inputs beschikbaar. Ik kan dus wel uitlezen dat de sirene niet actief is, dat de ring op "5" staat en dat het 21 graden is (etc.). Maar ik kan de sirene niet af laten gaan of de melodie veranderen.
Ik heb bij HA zelf ook al gevraagd, maar daar krijg ik 0 respons.
( https://community.home-as...nd-temp-humidity/255112/3 )
Weet iemand hoe ik de exposes (inputs) ook beschikbaar krijg in HA? Bij wie moet ik daarvoor aankloppen? Gezien de enorme hoeveelheid hw die ondersteund wordt in HA moet dit een heel bekend proces zijn, maar ik kan tot nu toe niemand vinden die me er mee kan helpen.
Als incentive kan ik zo'n sirene laten verschepen naar degene die dit fixt
Ik heb nog steeds een Neo (Tuya) Zigbee sirene met temp en humidity sensor. Gekoppeld via Zigbee2MQTT.
Deze werd eerst alleen gezien, maar er waren geen inputs (exposes) beschikbaar in zowel Z2M als HA. Via Koenkk ben ik bij een van de devs van Z2M terecht gekomen. Samen met hem heb ik snel e.e.a. getest en hij heeft het nu netjes in Z2M verwerkt (leuk om te doen samen!).
Echter, zijn in HA nog steeds geen inputs beschikbaar. Ik kan dus wel uitlezen dat de sirene niet actief is, dat de ring op "5" staat en dat het 21 graden is (etc.). Maar ik kan de sirene niet af laten gaan of de melodie veranderen.
Weet iemand hoe ik de exposes (inputs) ook beschikbaar krijg in HA? Bij wie moet ik daarvoor aankloppen? Gezien de enorme hoeveelheid hw die ondersteund wordt in HA moet dit een heel bekend proces zijn, maar ik kan tot nu toe niemand vinden die me er mee kan helpen.
Nou, als het deze is dan lijkt het erop dat je dat helemaal niet kan doen....Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:54:
Ik ga het nog één keer hier proberen, hopelijk kan iemand me helpen met welke weg te behandelen.
EDIT: Blijkbaar kan het wel maar undocumented:Alarm (binary) #
Value can be found in the published state on the alarm property. It’s not possible to read (/get) or write (/set) this value. If value equals true alarm is ON, if false OFF.
https://github.com/Koenkk...55#issuecomment-740887662
@Verwijderd Probeer het hier eens mee:This is possible with topic : zigbee2mqtt/FRIENDLY_NAME/set and message : {"alarm": true}
You can also adjust the volume with {"volume": INTERGER}, like {"volume": 10}.
(Vervang 'FRIENDLY_NAME' en probeer even of dat de MQTT payload de juiste is, heb een beetje ruzie met de quotes enzo)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
| input_boolean: alarm: name: Turn on the alarm siren initial: off icon: mdi:alert timer: alarm: # Timer for alarm ringing remaining (120 sec = 2 min) name: Time remaining duration: 120 automation: - id: turn_on_alarm alias: "Alarm: turn on" trigger: platform: state entity_id: input_boolean.alarm to: "on" action: - service: mqtt.publish data: topic: zigbee2mqtt/FRIENDLY_NAME/set payload: '{"alarm": true}' - service: timer.start data: entity_id: timer.alarm - id: turn_off_alarm alias: "Alarm: turn off" trigger: - entity_id: input_boolean.alarm platform: state to: "off" action: - service: mqtt.publish data: topic: zigbee2mqtt/FRIENDLY_NAME/set payload: '{"alarm": false}' - service: timer.cancel data: entity_id: timer.alarm - id: turn_off_alarm_timer alias: "Alarm: turn off by timer" trigger: - platform: event event_type: timer.finished event_data: entity_id: timer.alarm - service: mqtt.publish data: topic: zigbee2mqtt/FRIENDLY_NAME/set payload: '{"alarm": false}' - service: input_boolean.turn_off data: entity_id: input_boolean.alarm |
[ Voor 34% gewijzigd door Hmmbob op 22-12-2020 10:18 ]
Zijn buurman pakt juist altijd zo groots uitJelte schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:51:
@Slaut Verschrikkelijk. Het zal je buurman maar zijn

Thanks, het kwartje valt hier nog niet want krijg nu een lelijke rode error in de web-interface van homeassistantHmmbob schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:39:
Lol, dat is een hele oude tutorial en sindsdien is de (werking van de) frontend van Home Assistant fors veranderd. Dat hele stuk in je groups.yaml heb je niet nodig, in je lovelace.yaml maak je een entities card aan:
YAML:
1 2 3 4 5 6 - type: entities entities: - entity: sensor.speedtest_download name: Download snelheid - sensor.speedtest_ping - sensor.speedtest_upload
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| config $ more ui-lovelace.yaml title: MyHome views: - type: entities entities: - entity: sensor.speedtest_download name: Download snelheid - entity: sensor.speedtest_ping - entity: sensor.speedtest_upload badges: - entity: person.hans |
Probeer het eens via de UI editor. YAML is echt een steep learning curve.... Je mist behoorlijk wat keys hier.kevertje1977 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:10:
[...]
Thanks, het kwartje valt hier nog niet want krijg nu een lelijke rode error in de web-interface van homeassistant
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 config $ more ui-lovelace.yaml title: MyHome views: - type: entities entities: - entity: sensor.speedtest_download name: Download snelheid - entity: sensor.speedtest_ping - entity: sensor.speedtest_upload badges: - entity: person.hans
edit: Als je per se met yaml wil blijven doen, dan kan dit wel eens werken. Maar probeer nu eerst eens de UI editor........
To start, go to the Home Assistant Overview page, click the three dots at the top right of the screen and select ‘Edit Dashboard’. Then click the blue ‘+ Add Card’ icon at the bottom right and select a card to add.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| title: MyHome views: - path: start title: Start icon: mdi:home-assistant cards: - type: entities entities: - entity: sensor.speedtest_download name: Download snelheid - entity: sensor.speedtest_ping - entity: sensor.speedtest_upload badges: - entity: person.hans |
[ Voor 38% gewijzigd door Hmmbob op 22-12-2020 10:24 ]
Verwijderd
Het is deze: https://www.zigbee2mqtt.i...B02B0.html#neo-nas-ab02b0 .Hmmbob schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:04:
[...]
Nou, als het deze is dan lijkt het erop dat je dat helemaal niet kan doen....
[...]
EDIT: Blijkbaar kan het wel maar undocumented:
https://github.com/Koenkk...55#issuecomment-740887662
[...]
@Verwijderd Probeer het hier eens mee:
(Vervang 'FRIENDLY_NAME' en probeer even of dat de MQTT payload de juiste is, heb een beetje ruzie met de quotes enzo)
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 input_boolean: alarm: name: Turn on the alarm siren initial: off icon: mdi:alert timer: alarm: # Timer for alarm ringing remaining (120 sec = 2 min) name: Time remaining duration: 120 automation: - id: turn_on_alarm alias: "Alarm: turn on" trigger: platform: state entity_id: input_boolean.alarm to: "on" action: - service: mqtt.publish data: topic: zigbee2mqtt/FRIENDLY_NAME/set payload: '{"alarm": true}' - service: timer.start data: entity_id: timer.alarm - id: turn_off_alarm alias: "Alarm: turn off" trigger: - entity_id: input_boolean.alarm platform: state to: "off" action: - service: mqtt.publish data: topic: zigbee2mqtt/FRIENDLY_NAME/set payload: '{"alarm": false}' - service: timer.cancel data: entity_id: timer.alarm - id: turn_off_alarm_timer alias: "Alarm: turn off by timer" trigger: - platform: event event_type: timer.finished event_data: entity_id: timer.alarm - service: mqtt.publish data: topic: zigbee2mqtt/FRIENDLY_NAME/set payload: '{"alarm": false}' - service: input_boolean.turn_off data: entity_id: input_boolean.alarm
En ik kan alles netjes aansturen via Z2M, geen problemen. Maar dus niet via HA.
Ik ga eens kijken of het met jouw workaround werkt
Ik weet niet welke helpers je hebt, maar ik zou er een input_select van maken met deze 6 waardes, en de buttons de juiste waarde laten kiezen dmv tap-action: call-service te laten doen: https://www.home-assistant.io/lovelace/actions/#tap-action en https://www.home-assistan...lect/#automation-examplesJerry_bboy schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:09:
Kan iemand mij een linkje geven waar uitgelegd wordt hoe je een home modus kunt maken?
Ik heb al wel een aantal helpers gemaakt, en die kunnen al wel getoggled worden, maar wil dat er maar 1 actief is.
Wat is de beste manier hiervoor?
[Afbeelding]
Ze zijn dan altijd uniek ten opzichte van elkaar.
[ Voor 18% gewijzigd door Hmmbob op 22-12-2020 11:23 ]
Ik ben ook maar een newbie en alles van wat ik in fibaro heb aan het integreren en namaken in HA.Jerry_bboy schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:09:
Kan iemand mij een linkje geven waar uitgelegd wordt hoe je een home modus kunt maken?
Ik heb al wel een aantal helpers gemaakt, en die kunnen al wel getoggled worden, maar wil dat er maar 1 actief is.
[Afbeelding]
Ik heb het met input selects gedaan.
present state
- Home
- Away
- Holiday
En ik heb dan per persoon een input select. Waar je als beide afwezig bent dus je huis status op Away laat zetten. ( kan ook met de person of device tracker noem maar op)
ik heb het wat uitgebreider gemaakt zodat ik straks wat mee voorwaardes eraan kan koppelen.
persoon 1
- Home
- Just left
- Just Arrived
- Away
- Extended Away
en dat ook voor persoon 2
Die laat ik allemaal schakelen in node red om het hele huis dan op home of away - holiday te zetten.
Verder ben ik nog niet gekomen omdat ik ook aan het spelen ben met de interface en andere zaken maar dit heb ik ook op mijn fibaro systeem, evenals zaken met time of day, sleepstate.
Daarop kun je dan verschillende automations maken.
Als ik het fout doen voor HA mag iemand me ook afschieten of vertellen hoe het beter of anders kan.
ben ook maar spelende wijs mijn HA systeem aan het inrichten
Niets fout - als t werkt werkt td-vine schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:21:
[...]
Ik ben ook maar een newbie en alles van wat ik in fibaro heb aan het integreren en namaken in HA.
Ik heb het met input selects gedaan.
present state
- Home
- Away
- Holiday
En ik heb dan per persoon een input select. Waar je als beide afwezig bent dus je huis status op Away laat zetten. ( kan ook met de person of device tracker noem maar op)
ik heb het wat uitgebreider gemaakt zodat ik straks wat mee voorwaardes eraan kan koppelen.
persoon 1
- Home
- Just left
- Just Arrived
- Away
- Extended Away
en dat ook voor persoon 2
Die laat ik allemaal schakelen in node red om het hele huis dan op home of away - holiday te zetten.
Verder ben ik nog niet gekomen omdat ik ook aan het spelen ben met de interface en andere zaken maar dit heb ik ook op mijn fibaro systeem, evenals zaken met time of day, sleepstate.
Daarop kun je dan verschillende automations maken.
Als ik het fout doen voor HA mag iemand me ook afschieten of vertellen hoe het beter of anders kan.
ben ook maar spelende wijs mijn HA systeem aan het inrichten
Er is een heel uitgebreide blog post over dat extended away enzo, misschien kan je daar inspiratie in vinden?
[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 22-12-2020 11:25 ]
Lijkt er sterk op dat dit hetzelfde werkt inderdaad: https://www.zigbee2mqtt.i...-AB02B0.html#alarm-binaryVerwijderd schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:48:
[...]
Het is deze: https://www.zigbee2mqtt.i...B02B0.html#neo-nas-ab02b0 .
En ik kan alles netjes aansturen via Z2M, geen problemen. Maar dus niet via HA.
Ik ga eens kijken of het met jouw workaround werktHeb er geen ervaring mee, dus dat wordt ff prutsen
Alarm (binary)
Value can be found in the published state on the alarm property. To read (/get) the value publish a message to topic zigbee2mqtt/FRIENDLY_NAME/get with payload {"alarm": ""}. To write (/set) a value publish a message to topic zigbee2mqtt/FRIENDLY_NAME/set with payload {"alarm": NEW_VALUE}. If value equals true alarm is ON, if false OFF.
Verwijderd
Volgens mij is dat ook hetzelfde type nummer tochHmmbob schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:26:
[...]
Lijkt er sterk op dat dit hetzelfde werkt inderdaad: https://www.zigbee2mqtt.i...-AB02B0.html#alarm-binary
[...]
Maar ik snap niet dat ik dus bij automations geen acties kan kiezen, niet beschikbaar.
Maar via jouw yaml hierboven heb ik hem aan de praat: friendly name aanpassen en spatie weg bij : true. Thanks!
Mocht je ook weten hoe ik dit nu netjes onder de automation actions kan krijgen dan hoor ik het graag.
Maar gezien het werkt: PM me je adres als je een sirene wilt
Ja, klopt, maar mijn voorbeeld was gebaseerd op wat ik voor deze gevonden hadVerwijderd schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:31:
[...]
Volgens mij is dat ook hetzelfde type nummer toch
Dat komt doordat die actie dus niet kant en klaar "gepublished" wordt door zigbee2mqtt.Maar ik snap niet dat ik dus bij automations geen acties kan kiezen, niet beschikbaar.
Ik denk dus niet dat dit kan, en dat je dus als action die mqtt.publish moet blijven gebruiken.Maar via jouw yaml hierboven heb ik hem aan de praat: friendly name aanpassen en spatie weg bij : true. Thanks!
Mocht je ook weten hoe ik dit nu netjes onder de automation actions kan krijgen dan hoor ik het graag.
Die was ik ook tegen gekomen maar aangezien ik node-red wilde leren wou ik het daarin doen.Hmmbob schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:25:
[...]
Niets fout - als t werkt werkt t![]()
![]()
Er is een heel uitgebreide blog post over dat extended away enzo, misschien kan je daar inspiratie in vinden?
Ik heb hier een node red in gevonden die ik nog wel wat moest aanpassen.
https://bonani.tech/makin...-binary-node-red-version/
Als je zoekt op precense detection in homeassistant kom je een heel eind
In mijn fibaro systeem had ik nooit de extended away of just arrived maar leek me nu wel handig voor later
Ik heb daar wel ooit naar gekeken, maar nooit iets mee gedaan. Bij mij heb je enkel "allen thuis" of "allen weg" en een "vakantie mode" die ik zelf schakel. Dan doen de lampen rare dingen 's avondsd-vine schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:36:
In mijn fibaro systeem had ik nooit de extended away of just arrived maar leek me nu wel handig voor later
Had te weinig use cases om dit heel uitgebreid te maken.
Verwijderd
Kijk, en dat is precies het stukje wat ik niet snap. Hoe gaat dat in zijn werk?Hmmbob schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:34:
[...]
Ja, klopt, maar mijn voorbeeld was gebaseerd op wat ik voor deze gevonden hadhttps://www.zigbee2mqtt.io/devices/TS0216.html
[...]
Dat komt doordat die actie dus niet kant en klaar "gepublished" wordt door zigbee2mqtt.
[...]
Ik denk dus niet dat dit kan, en dat je dus als action die mqtt.publish moet blijven gebruiken.
Eerst waren die acties niet beschikbaar omdat ze niet "exposed" waren. Toen kon ik ze dus ook alleen zien in de Z2M webinterface en niet aan/uitschakelen. Na overleg met de dev kan ik nu alle settings aanpassen in Z2M. Maar blijkbaar komen ze dan niet automatisch in HA. Waar zit die vertaling dan? Iemand moet voor alle devices die koppeling maken, blijkbaar gaat dat niet automatisch...
Thanks het aanmaken van de input_select was zo gemaakt.Hmmbob schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:17:
[...]
Ik weet niet welke helpers je hebt, maar ik zou er een input_select van maken met deze 6 waardes, en de buttons de juiste waarde laten kiezen dmv tap-action: call-service te laten doen: https://www.home-assistant.io/lovelace/actions/#tap-action en https://www.home-assistan...lect/#automation-examples
Ze zijn dan altijd uniek ten opzichte van elkaar.
Maar welke service gebruik je dan?
input_select.select_option ?
Met daaronder dan de optie?
Jep, zie het eerste voorbeeld in de 2e link van mijn post: "Who Cooks" -> "Paulus". De rest van de voorbeelden daar zijn niet relevant voor je.Jerry_bboy schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:03:
[...]
Thanks het aanmaken van de input_select was zo gemaakt.
Maar welke service gebruik je dan?
input_select.select_option ?
Met daaronder dan de optie?
[ Voor 11% gewijzigd door Hmmbob op 22-12-2020 12:12 ]
Als ik zelf zo'n sirene zou hebben, kon ik wel eens kijken wat er nog nodig isVerwijderd schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:50:
[...]
Kijk, en dat is precies het stukje wat ik niet snap. Hoe gaat dat in zijn werk?
Eerst waren die acties niet beschikbaar omdat ze niet "exposed" waren. Toen kon ik ze dus ook alleen zien in de Z2M webinterface en niet aan/uitschakelen. Na overleg met de dev kan ik nu alle settings aanpassen in Z2M. Maar blijkbaar komen ze dan niet automatisch in HA. Waar zit die vertaling dan? Iemand moet voor alle devices die koppeling maken, blijkbaar gaat dat niet automatisch...
Ik vraag me eigenlijk af wat er in huis zou moeten gebeuren als de status "Cleaning" is?Jerry_bboy schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:09:
[Afbeelding]
Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X
Wellicht een robot stofzuiger welke erop uit is gestuurd :-).CAP-Team schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:19:
[...]
Ik vraag me eigenlijk af wat er in huis zou moeten gebeuren als de status "Cleaning" is?
Beste mede tweakers,
Aangezien ik nu twee weken kerstvakantie heb ben ik maar eens aan de slag gaan met het installeren van Home Assistant op een ssd die weer op Raspbeery pi4 aangesloten zit. Dit zat al heel lang in de pijpleiding maar mede door de corana heb ik nu genoeg tijd.
Na het lezen van allerlei tutorials en veel google heb ik tot nu toe Home Assistant supervised, Portainer en Unifi Controller draaien in een docker. Maar nu wil ook graag dat dsmr reader zijn informatie via MQTT naar Home Assistant stuurt en daar loop ik gewoon vast.
Bij de meeste staat een uitleg hoe je hem in je docker moet installeren maar bij dsmr reader hebben ze het over docker-compose.yaml. Ik heb gegoolged op het verschil er tussen maar daar begint het te duizelen.
Volgens de informatie van dsmr reader moet het via docker-compose.yaml : https://github.com/xirixiz/dsmr-reader-docker
Tevens begrijp dat dsmr reader zijn informatie doorgeeft via MQTT naar Home Assistant.
Zou iemand mij kunnen helpen en eventuele tips wat wel of niet te doen.
Ik ben al een paar daags bezig om het zelf uit te vinden maar helaas.
Aangezien ik nu twee weken kerstvakantie heb ben ik maar eens aan de slag gaan met het installeren van Home Assistant op een ssd die weer op Raspbeery pi4 aangesloten zit. Dit zat al heel lang in de pijpleiding maar mede door de corana heb ik nu genoeg tijd.
Na het lezen van allerlei tutorials en veel google heb ik tot nu toe Home Assistant supervised, Portainer en Unifi Controller draaien in een docker. Maar nu wil ook graag dat dsmr reader zijn informatie via MQTT naar Home Assistant stuurt en daar loop ik gewoon vast.
Bij de meeste staat een uitleg hoe je hem in je docker moet installeren maar bij dsmr reader hebben ze het over docker-compose.yaml. Ik heb gegoolged op het verschil er tussen maar daar begint het te duizelen.
Volgens de informatie van dsmr reader moet het via docker-compose.yaml : https://github.com/xirixiz/dsmr-reader-docker
Tevens begrijp dat dsmr reader zijn informatie doorgeeft via MQTT naar Home Assistant.
Ik zou dan veel verlichting op vol vermogen verwachten. En een muziekje aan.CAP-Team schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:19:
[...]
Ik vraag me eigenlijk af wat er in huis zou moeten gebeuren als de status "Cleaning" is?
haha dat is wanneer mijn schoonmaakster langs komt en ik een heel aantal automations uit wil zetten.CAP-Team schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:19:
[...]
En bijvoorbeeld mijn zonwering in een bepaalde stand zet. Plus dat ik er niet echt tegen kon dat ik een grid had met 3/2. dus vandaar 3/3 maar misschien verander ik dat wel naar 5 op 1 rij. Heel even kijken of het veel gebruikt gaat worden.
Bedankt voor alle hulp en informatie zover.
Ik heb de input select gemaakt met de volgende volgende 6 opties :
- input_boolean.home
- input_boolean.away
- input_boolean.night
- input_boolean.privacy
- input_boolean.cleaning
- input_boolean.holiday
Vervolgens heb ik in een grid 6 buttons aangemaakt en kies ik tap action : call service
Kan ik nu juiste modus kiezen met de buttons, of moet ik hier een automation aankoppelen?
Want als ik het doe zoals hierboven krijg ik de volgende foutmelding.
Failed to call service input_select/select_option. required key not provided @ data['option']
- input_boolean.home
- input_boolean.away
- input_boolean.night
- input_boolean.privacy
- input_boolean.cleaning
- input_boolean.holiday
Vervolgens heb ik in een grid 6 buttons aangemaakt en kies ik tap action : call service
YAML:
1
2
3
4
5
6
| type: button tap_action: action: call-service service: input_select.select_option option: input_boolean.night entity: input_boolean.night |
Kan ik nu juiste modus kiezen met de buttons, of moet ik hier een automation aankoppelen?
Failed to call service input_select/select_option. required key not provided @ data['option']
Je hebt nu een input_select gemaakt die 6 input_boolean options bevat. Die booleans heb je in het geheel niet nodig, je hebt alleen de input_select nodig.Jerry_bboy schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:23:
Bedankt voor alle hulp en informatie zover.
- input_boolean.home
- input_boolean.away
- input_boolean.night
- input_boolean.privacy
- input_boolean.cleaning
- input_boolean.holiday
YAML:
1 2 3 4 5 6 type: button tap_action: action: call-service service: input_select.select_option option: input_boolean.night entity: input_boolean.night
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| input_select: house_mode: name: House mode options: - home - away - night - privacy - cleaning - holiday initial: home |
Die foutmelding geeft aan dat hij een waarde nodig heeft die je nog niet mee geeft. Probeer eens met:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
| type: button tap_action: action: call-service service: input_select.select_option service_data: option: night entity_id: input_select.house_mode |
En alles wat je aan de hand van deze input_select wil automatiseren, kan je bijvoorbeeld op deze manier doen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| - id: house_mode_automation alias: "House Mode" initial_state: true trigger: - platform: state entity_id: input_select.house_mode to: home action: - .... |
[ Voor 9% gewijzigd door Hmmbob op 22-12-2020 13:36 ]
Thanks, dit is precies wat ik nodig had!RobertMe schreef op maandag 21 december 2020 @ 18:39:
[...]
Ik zou voor optie 3 gaan. Trigger op beide entities, en in een automation heb je een trigger variabele. Die kun je gebruiken om het entity_id van de notify te templaten. Exacte details voor hoe dit te doen zou ik ook moeten opzoeken, maar wellicht lukt het je hiermee al. Bij de documentaire van automations/trigger of templates zul je vast meer terug vinden over die variabele.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| - alias: Lampencheck trigger: - platform: state entity_id: person.ronker from: home to: not_home - platform: state entity_id: person.vriendin from: home to: not_home action: - service: > {% set id = trigger.to_state.context.user_id %} {% set action = {'3b6640ae7af84f46a329b77d6e6e2d71':'notify.mobile_app_iphone_van_ronker', '8fde97491da34f828db87fe2ed816592':'notify.mobile_app_iphone_van_vriendin'} %} {% set action = action[id] if id in action else id %} {{action}} data: message: Er staan nog lampen aan! |
Ik heb het nog niet daadwerkelijk getest met deze specifieke automation, maar met een trigger op een state van een boolean in de front-end werkt het. Even testen of het ook daadwerkelijk werkt met location-based automations. Bedankt in ieder geval, mocht iemand hier nog opmerkingen/toevoegingen op hebben hoor ik dat graag!
docker-compose, en het bijbehorende config bestand docker-compose.yml, is niets meer dan een bundeling van all je 'docker run xxxxxxxxx' opties in een handig filetje ( uitzonderingen daar gelaten). Een van de meest voor de hand liggende voordelen van docker-compose is de mogelijkheid om meerdere containers tegelijk te starten._Mitchie_ schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:24:
dit dsmr voorbeeld gebruikt dat ook en start een DB server + dsmr Server.
Ik ben niet bekent me DSMR... .maar in het algemeen:Tevens begrijp dat dsmr reader zijn informatie doorgeeft via MQTT naar Home Assistant.
Je kan de dsmr reader via portainer gaan draaien. In portainer ga je naar images en haal je de juiste image binnen vanaf dockerhub;
code:
bijvoorbeeld. Je kan dit ook in een keer laten doen bij het aanmaken van de container maar ik vind het zelf beter om deze structuur aan te houden als je nieuw bent met docker. Je moet namelijk realiseren dat er verschil tussen images en containers is.1
| xirixiz/dsmr-reader-docker:latest |
De 'instellingen' die in het docker-compose bestand staan kun je helaas niet makkelijk 'uploaden' naar portainer, je moet ze een voor een zelf instellen. Rustig de pagina van 'add container' doorlopen en alle instellingen van de docker-compose.yml verwerken in portainer.
Mogelijk dat je toch nog een aanpassing moet maken aangezien de DSMR naar de mqtt server moet connecten.
Is wel een steile curve als je niet echt bekend bent met dockers... maar het is vakantie

Het heeft toch even geduurd voordat ik hiermee aan de gang ben gegaan, met het oog op een verhuizing heb ik hier in de tussentijd nog even niets mee gedaan.golles schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 22:09:
[...]
Soms moet je het gewoon proberenna veel proberen is het me gelukt
Ik heb het op Github gezet.
https://github.com/golles/Home-Assistant-Sensor-MC66C
Heel benieuwd of je het aan de praat krijgt!
Vanmiddag echter de kabel aangesloten, en alles ingesteld. Werkte in een keer! Thanks!
Edit: wel een paar aanvullingen gemaakt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
| stadsverwarming: sensor: - platform: mc66c name: Stadsverwarming port: /dev/ttyUSB1 scan_interval: 30 resources: - energy - volume - op_hrs - temperature_in - temperature_out - temperature_diff - power - flow - peak_power #STADSVERWARMING # kosten 2019 # per GJ: € 26,141309 # vaste kosten( per dag ): 0,881811 - 0,143008 + 0,070947 + 0,493175 = 0,421114 - platform: template sensors: stadsverwarming_used_day_actual_eur: friendly_name: "Vandaag" value_template: "{{ ( ( (states.stadsverwarming_verbruik_daily.state | float) * 26.141309 ) + 0.421114 ) | round(2) }}" unit_of_measurement: € stadsverwarming_used_yesterday: friendly_name: "Gisteren" value_template: "{{ states.stadsverwarming_verbruik_daily.attributes.last_period }}" unit_of_measurement: GJ stadsverwarming_used_yesterday_eur: friendly_name: "Gisteren" value_template: "{{ ( ( (states.sensor.svmeter_used_yesterday.state | float) * 26.141309 ) + 0.421114 ) | round(2) }}" unit_of_measurement: € utility_meter: stadsverwarming_verbruik_daily: source: sensor.stadsverwarming_energy cycle: daily stadsverwarming_verbruik_monthly: source: sensor.stadsverwarming_energy cycle: monthly group: mc66c: name: Stadsverwarming meter entities: - sensor.stadsverwarming_energy - sensor.stadsverwarming_volume - sensor.stadsverwarming_operating_hours - sensor.stadsverwarming_temperature_in - sensor.stadsverwarming_temperature_out - sensor.stadsverwarming_temperature_difference - sensor.stadsverwarming_power - sensor.stadsverwarming_peak_power - sensor.stadsverwarming_flow - sensor.stadsverwarming_verbruik_daily - sensor.stadsverwarming_verbruik_monthly - sensor.stadsverwarming_used_yesterday_eur - sensor.stadsverwarming_used_yesterday - sensor.stadsverwarming_used_day_actual_eur |
[ Voor 66% gewijzigd door Jurgen op 22-12-2020 14:55 ]
En de input select kun je via de GUI toevoegen onder Helpers.Hmmbob schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:33:
[...]
Je hebt nu een input_select gemaakt die 6 input_boolean options bevat. Die booleans heb je in het geheel niet nodig, je hebt alleen de input_select nodig.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 input_select: house_mode: name: House mode options: - home - away - night - privacy - cleaning - holiday initial: home
:fill(white):strip_exif()/f/image/VzzQoG6EeWkiE90iDwHjYiFa.png?f=user_large)
Je kunt hiervoor Stacks gebruiken binnen Portainer, zolang de docker-compose voldoet aan de 2.0 specificatie, kun je deze gebruiken als stack en vanuit daaruit je container deployen.sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:03:
[...]
De 'instellingen' die in het docker-compose bestand staan kun je helaas niet makkelijk 'uploaden' naar portainer, je moet ze een voor een zelf instellen. Rustig de pagina van 'add container' doorlopen en alle instellingen van de docker-compose.yml verwerken in portainer.
What's the speed of dark?
@Jelte thanks, goed om te weten dat dat ook zo kan, werkt erg eenvoudig.
Heb je toevallig nog een tip hoe ik er voor kan zorgen dat 1 van de 6 knoppen oplicht wanneer ik die geselecteerd heb. Ik kan nu namelijk met behulp van @Hmmbob zijn code al wel schakelen tussen de verschillende statussen. (Mijn dank is groot
) Alleen zie ik niet welke geactiveerd is behalve door in het logboek te kijken.
Heb je toevallig nog een tip hoe ik er voor kan zorgen dat 1 van de 6 knoppen oplicht wanneer ik die geselecteerd heb. Ik kan nu namelijk met behulp van @Hmmbob zijn code al wel schakelen tussen de verschillende statussen. (Mijn dank is groot
JayOne schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:31:
[...]
Je kunt hiervoor Stacks gebruiken binnen Portainer, zolang de docker-compose voldoet aan de 2.0 specificatie, kun je deze gebruiken als stack en vanuit daaruit je container deployen.
Ik snap niet precies wat je bedoelt, maar je kunt op een aantal manieren de status van je entiteit/knop zien:Jerry_bboy schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:32:
@Jelte thanks, goed om te weten dat dat ook zo kan, werkt erg eenvoudig.
Heb je toevallig nog een tip hoe ik er voor kan zorgen dat 1 van de 6 knoppen oplicht wanneer ik die geselecteerd heb. Ik kan nu namelijk met behulp van @Hmmbob zijn code al wel schakelen tussen de verschillende statussen. (Mijn dank is groot) Alleen zie ik niet welke geactiveerd is behalve door in het logboek te kijken.
* Voeg een lovelace kaart toe en voer daar de 6 entiteiten toe
* Druk op e (als je geen tekstveld ofzo hebt geselecteerd) en typ de naam van je entiteit
* Ga naar Instellingen / Entiteiten en zoek je entiteit (in prinicpe aardige hetzelfde als de bovenstaande optie)
Er is heel veel mogelijk in HA tegenwoordig. Het meeste via de interface. Dus probeer het daar jezelf zo gemakkelijk mogelijk te maken.
Denk niet te moeilijk
Wat ik bedoel is dat ik de volgende knoppen heb gemaakt aan de hand van de input select.Jelte schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:48:
[...]
Ik snap niet precies wat je bedoelt, maar je kunt op een aantal manieren de status van je entiteit/knop zien:
* Voeg een lovelace kaart toe en voer daar de 6 entiteiten toe
* Druk op e (als je geen tekstveld ofzo hebt geselecteerd) en typ de naam van je entiteit
* Ga naar Instellingen / Entiteiten en zoek je entiteit (in prinicpe aardige hetzelfde als de bovenstaande optie)
Er is heel veel mogelijk in HA tegenwoordig. Het meeste via de interface. Dus probeer het daar jezelf zo gemakkelijk mogelijk te maken.
Denk niet te moeilijk
/f/image/d0zwMDNtzAPlQtpQX1Dvqdk0.png?f=fotoalbum_large)
Als ik vervolgens op 1 van die 6 knoppen druk activeert die netjes de modus wat ik kan zien in het logboek.
Alleen zou ik graag de geselecteerde knop van kleur willen laten veranderen. Maar terwijl ik dit typ heb ik misschien al wat bedacht. Maar hoor graag iemand zijn oplossing, ondertussen ga ik zelf even zoeken naar customize.yaml
Geen idee hoe je de knoppen hebt gemaakt en van welk type ze zijn, maar bijvoorbeeld met glance cards kun je de optie "state_color" meegeven, die in jouw voorbeeld dan de actieve scene van kleur verandert.Jerry_bboy schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:04:
Als ik vervolgens op 1 van die 6 knoppen druk activeert die netjes de modus wat ik kan zien in het logboek.
Alleen zou ik graag de geselecteerde knop van kleur willen laten veranderen. Maar terwijl ik dit typ heb ik misschien al wat bedacht. Maar hoor graag iemand zijn oplossing, ondertussen ga ik zelf even zoeken naar customize.yaml
https://www.home-assistant.io/lovelace/glance/
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
Hangt af van welke 'knoppen' jij hebt. Welke card gebruik je? Sommige ondersteunen native ' state color', anderen kun je het met 'style' customizen. Dat ga je met customize.yaml niet (bevredigend) oplossen.Jerry_bboy schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:04:
[...]
Wat ik bedoel is dat ik de volgende knoppen heb gemaakt aan de hand van de input select.
[Afbeelding]
@Rianata @Koepert de knoppen zijn gemaakt aan de hand van de volgende input select :
Dit heb ik vervolgens in een gridcard geplaatst
met een glance card gaat dit dus waarschijnlijk niet werken.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| input_select: house_mode: name: House mode options: - home - away - night - privacy - cleaning - holiday initial: home |
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
| type: grid cards: - type: button tap_action: action: call-service service: input_select.select_option service_data: option: home entity_id: input_select.house_mode name: Home icon: 'mdi:home' show_state: false entity: input_boolean.home show_icon: true - type: button tap_action: action: call-service service: input_select.select_option service_data: option: away entity_id: input_select.house_mode name: Away icon: 'mdi:home-export-outline' show_state: false entity: input_boolean.away - type: button tap_action: action: call-service service: input_select.select_option service_data: option: night entity_id: input_select.house_mode name: Night icon: 'mdi:weather-night' show_state: false entity: input_boolean.night - type: button tap_action: action: call-service service: input_select.select_option service_data: option: privacy entity_id: input_select.house_mode name: Privacy icon: 'mdi:eye-off' show_state: false entity: input_boolean.privacy - type: button tap_action: action: call-service service: input_select.select_option service_data: option: cleaning entity_id: input_select.house_mode name: Cleaning icon: 'mdi:spray-bottle' show_state: false entity: input_boolean.cleaning - type: button tap_action: action: call-service service: input_select.select_option service_data: option: holiday entity_id: input_select.house_mode icon: 'mdi:bag-suitcase-outline' show_state: false entity: input_boolean.holiday name: Holiday |
Als je de documentatie erbij pakt ( https://www.home-assistant.io/lovelace/button/ ) dan kun je het waarschijnlijk zelf wel oplossen...Jerry_bboy schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:17:
@Rianata @Koepert de knoppen zijn gemaakt aan de hand van de volgende input select :
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 input_select: house_mode: name: House mode options: - home - away - night - privacy - cleaning - holiday initial: home
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 type: grid cards: - type: button tap_action: action: call-service service: input_select.select_option service_data: option: home entity_id: input_select.house_mode name: Home icon: 'mdi:home' show_state: false entity: input_boolean.home show_icon: true - type: button tap_action: action: call-service service: input_select.select_option service_data: option: away entity_id: input_select.house_mode name: Away icon: 'mdi:home-export-outline' show_state: false entity: input_boolean.away - type: button tap_action: action: call-service service: input_select.select_option service_data: option: night entity_id: input_select.house_mode name: Night icon: 'mdi:weather-night' show_state: false entity: input_boolean.night - type: button tap_action: action: call-service service: input_select.select_option service_data: option: privacy entity_id: input_select.house_mode name: Privacy icon: 'mdi:eye-off' show_state: false entity: input_boolean.privacy - type: button tap_action: action: call-service service: input_select.select_option service_data: option: cleaning entity_id: input_select.house_mode name: Cleaning icon: 'mdi:spray-bottle' show_state: false entity: input_boolean.cleaning - type: button tap_action: action: call-service service: input_select.select_option service_data: option: holiday entity_id: input_select.house_mode icon: 'mdi:bag-suitcase-outline' show_state: false entity: input_boolean.holiday name: Holiday
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
Met alleen de input_select is het native volgens mij niet mogelijk. Dan zal je de input_booleans erbij moeten gebruiken. Maar zou wel moeten kunnen met custom:button-card. Weet alleen niet wat de waarde voor de aan-kleur is.
Top om te horen, ik zie wel af en toe wat fouten in de logboek (Exception=invalid literal for int() with base 10) omdat er af en toe wat data niet goed doorkomt, ik denk dat ik die logs uit ga zetten, scheelt weer wat logs waar toch niks aan te doen is.Jurgen schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:08:
[...]
Het heeft toch even geduurd voordat ik hiermee aan de gang ben gegaan, met het oog op een verhuizing heb ik hier in de tussentijd nog even niets mee gedaan.
Vanmiddag echter de kabel aangesloten, en alles ingesteld. Werkte in een keer! Thanks!
Edit: wel een paar aanvullingen gemaakt:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 stadsverwarming: sensor: - platform: mc66c name: Stadsverwarming port: /dev/ttyUSB1 scan_interval: 30 resources: - energy - volume - op_hrs - temperature_in - temperature_out - temperature_diff - power - flow - peak_power #STADSVERWARMING # kosten 2019 # per GJ: € 26,141309 # vaste kosten( per dag ): 0,881811 - 0,143008 + 0,070947 + 0,493175 = 0,421114 - platform: template sensors: stadsverwarming_used_day_actual_eur: friendly_name: "Vandaag" value_template: "{{ ( ( (states.stadsverwarming_verbruik_daily.state | float) * 26.141309 ) + 0.421114 ) | round(2) }}" unit_of_measurement: € stadsverwarming_used_yesterday: friendly_name: "Gisteren" value_template: "{{ states.stadsverwarming_verbruik_daily.attributes.last_period }}" unit_of_measurement: GJ stadsverwarming_used_yesterday_eur: friendly_name: "Gisteren" value_template: "{{ ( ( (states.sensor.svmeter_used_yesterday.state | float) * 26.141309 ) + 0.421114 ) | round(2) }}" unit_of_measurement: € utility_meter: stadsverwarming_verbruik_daily: source: sensor.stadsverwarming_energy cycle: daily stadsverwarming_verbruik_monthly: source: sensor.stadsverwarming_energy cycle: monthly group: mc66c: name: Stadsverwarming meter entities: - sensor.stadsverwarming_energy - sensor.stadsverwarming_volume - sensor.stadsverwarming_operating_hours - sensor.stadsverwarming_temperature_in - sensor.stadsverwarming_temperature_out - sensor.stadsverwarming_temperature_difference - sensor.stadsverwarming_power - sensor.stadsverwarming_peak_power - sensor.stadsverwarming_flow - sensor.stadsverwarming_verbruik_daily - sensor.stadsverwarming_verbruik_monthly - sensor.stadsverwarming_used_yesterday_eur - sensor.stadsverwarming_used_yesterday - sensor.stadsverwarming_used_day_actual_eur
Ik weet alleen niet of ik dit kan blijven onderhouden, ze gaan hier de meters in de wijk binnenkort vervangen. Ik ben nog in contact met de gemeente, de nieuwe meter schijn ik met de P1 kabel te kunnen uitlezen. Ik laat de github sowieso wel bestaan.
Thanks heb custom:button-card geinstalleerd, en kan daar wel andere kleuren aan de iconen geven.Septillion schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:23:
Met alleen de input_select is het native volgens mij niet mogelijk. Dan zal je de input_booleans erbij moeten gebruiken. Maar zou wel moeten kunnen met custom:button-card. Weet alleen niet wat de waarde voor de aan-kleur is.
Alleen denk ik dat hij de input_select ziet als de button, en dat ik de input_booleans niet kan gebruiken om de status te veranderen.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| type: grid square: false cards: - type: 'custom:button-card' state: - value: 'off' color: 'rgb(0, 0, 0)' - value: 'on' color: 'rgb(100, 0, 0)' tap_action: action: call-service service: input_select.select_option service_data: option: home entity_id: input_select.house_mode name: Home icon: 'mdi:home' show_state: false entity: input_boolean.home |
Iemand hier toevallig een soortgelijke setup met knoppen om een home status of scenario aan te geven?
@Jerry_bboy Je knoppen "kleuren mee" met de status van je input_booleans (die je in je lovelace nog steeds aan de knop gekoppeld hebt). Je kan dus een automation maken die aan de hand van de input select de juiste input-boolean schakelt (en de rest uit zet).
Maar..... Het hele idee van de input_select was juist dat je van die input_booleans af kon en enkel de input_select gebruikt voor je automatiseringen en front-end. Dat laatste zou met de custom:button-card moeten kunnen, al ben ik zelf nog even aan het uitzoeken hoe precies.
Maar..... Het hele idee van de input_select was juist dat je van die input_booleans af kon en enkel de input_select gebruikt voor je automatiseringen en front-end. Dat laatste zou met de custom:button-card moeten kunnen, al ben ik zelf nog even aan het uitzoeken hoe precies.
@Hmmbob Thanks, ik zocht een manier om het zonder automations te moeten doen. Maar zag dit inderdaad als een laatste optie. Heb inderdaad nu ook de input_booleans erin staan om dat ik aan het testen was of hij op basis daarvan wellicht van kleur zou veranderen. Maar helaas was dat niet de situatie. Heb het nu even getest om de input_booleans los er naast te zetten als schakelaar. En als ik die schakel dan verandert de kleur van de knoppen wel. Dus ik denk dat ik straks maar eens een aantal automations ga maken.
Inderdaad wat @Hmmbob als laatste zegt. Idee was juist om van de (mogelijk tegenstrijdige) bools af te komen. Het kan dus met een custon button card en het 'state' atribute direct op een input select. Ik krijg het wel voor elkaar om de knop geel te maken maar weet niet of er ook een kleurcode is voor de aan kleur uit het thema.
Cool. laat die code eens zien?Septillion schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:02:
Inderdaad wat @Hmmbob als laatste zegt. Idee was juist om van de (mogelijk tegenstrijdige) bools af te komen. Het kan dus met een custon button card en het 'state' atribute direct op een input select. Ik krijg het wel voor elkaar om de knop geel te maken maar weet niet of er ook een kleurcode is voor de aan kleur uit het thema.
Zonder de input-booleans kan je het ook nog steeds zonder automation af. Althans, je hoef die input_booleans dan niet meer te schakelen. Je kan je verlichting oid gewoon triggeren op basis van de input_select (en een choose: action, als je het mij vraagt).Jerry_bboy schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:00:
@Hmmbob Thanks, ik zocht een manier om het zonder automations te moeten doen. Maar zag dit inderdaad als een laatste optie. Heb inderdaad nu ook de input_booleans erin staan om dat ik aan het testen was of hij op basis daarvan wellicht van kleur zou veranderen. Maar helaas was dat niet de situatie. Heb het nu even getest om de input_booleans los er naast te zetten als schakelaar. En als ik die schakel dan verandert de kleur van de knoppen wel. Dus ik denk dat ik straks maar eens een aantal automations ga maken.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| type: 'custom:button-card' entity: input_select.bla state: - value: BlaA color: 'rgb(253, 216, 53)' tap_action: action: call-service service: input_select.select_option service_data: entity_id: input_select.bla option: BlaA |
Alleen is hier alleen de kleur geel voor aan "hardcoded".
Oh ja, precies. Ik hoopte dat je uitgevonden had hoe je die knop kan laten meekleuren met de state van de input_select.Septillion schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:09:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 type: 'custom:button-card' entity: input_select.bla state: - value: BlaA color: 'rgb(253, 216, 53)' tap_action: action: call-service service: input_select.select_option service_data: entity_id: input_select.bla option: BlaA
Alleen is hier alleen de kleur geel voor aan "hardcoded".
Ik heb ook lang lopen stoeien met die kleuren, meeste bij mijn zijn buttons,booleans met stand AAN of UIT, dus gebruik ik meestal 1 van 2 hardcoded, zoals hier:
(stylestuk van de card)
Die schakelt dus van een 'muted color' (de primary text) naar de paper-item-icon-active-color. In mijn geval dus van grijs bij uit naar felblauw bij aan. Hier kun je natuurlijk mee spelen naar wens.
(stylestuk van de card)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
| styles: img_cell: - padding-left: 15px - justify-content: start card: - margin: 10px - width: 'min(25vw, 100px)' - height: 'min(25vw, 100px)' - border-radius: 15px - box-shadow: | [[[ return states['sun.sun'].state == 'below_horizon' ? '-5px -5px 10px rgba(50, 50, 50, .2), 6px 6px 10px rgba(0, 0, 0, .08)' : '-5px -5px 8px rgba(255, 255, 255, .5), 5px 5px 8px rgba(0, 0, 0, .03)'; ]]] - background-color: var(--primary-background-color) icon: - color: var(--primary-text-color) grid: - grid-template-areas: '"i" "n" "s"' - grid-template-columns: 1fr - grid-template-rows: 1fr min-content min-content name: - justify-self: start - font-weight: thin - font-size: 15px - padding-left: 15px state: - justify-self: start - font-weight: bold - font-size: 15px - opacity: 0.6 - padding: 0 15px 5px state: - value: 'on' styles: card: - box-shadow: | [[[ return states['sun.sun'].state == 'below_horizon' ? 'inset -3px -3px 5px rgba(50, 50, 50, .5), inset 3px 3px 5px rgba(0, 0, 0, .3)' : 'inset -3px -3px 5px rgba(255, 255, 255, .65), inset 3px 3px 5px rgba(0, 0, 0, .035)'; ]]] icon: - color: var(--paper-item-icon-active-color) |
Die schakelt dus van een 'muted color' (de primary text) naar de paper-item-icon-active-color. In mijn geval dus van grijs bij uit naar felblauw bij aan. Hier kun je natuurlijk mee spelen naar wens.
@Hmmbob Doet hij nu ook. Alleen is de kleur die daarvoor nu gebruikt wordt opgenomen in de yaml en komt niet uit een eventueel LoveLace thema. Misschien nog leuke feature requist voor de custom button card.
Dank je wel sjorsjuhmaniac en JayOne voor jullie antwoorden maar ik kom er gewoon niet uit.sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:03:
[...]
docker-compose, en het bijbehorende config bestand docker-compose.yml, is niets meer dan een bundeling van all je 'docker run xxxxxxxxx' opties in een handig filetje ( uitzonderingen daar gelaten). Een van de meest voor de hand liggende voordelen van docker-compose is de mogelijkheid om meerdere containers tegelijk te starten.
dit dsmr voorbeeld gebruikt dat ook en start een DB server + dsmr Server.
[...]
Ik ben niet bekent me DSMR... .maar in het algemeen:
Je kan de dsmr reader via portainer gaan draaien. In portainer ga je naar images en haal je de juiste image binnen vanaf dockerhub;code:bijvoorbeeld. Je kan dit ook in een keer laten doen bij het aanmaken van de container maar ik vind het zelf beter om deze structuur aan te houden als je nieuw bent met docker. Je moet namelijk realiseren dat er verschil tussen images en containers is.
1 xirixiz/dsmr-reader-docker:latest
Mogelijk dat je toch nog een aanpassing moet maken aangezien de DSMR naar de mqtt server moet connecten.
Is wel een steile curve als je niet echt bekend bent met dockers... maar het is vakantieen je kan hier altijd meer vragen
De image kan ik wel inladen maar dan ?
Ik heb geprobeerd zoals JayOne heeft aangeven maar dan krijg ik docker-compose 3 not supported
Ik had de hoop dat net als bij Unifi Controller er een uitleg is die in de command line kan invullen.l
Oh ja, nu zie ik het.Septillion schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:14:
@Hmmbob Doet hij nu ook. Alleen is de kleur die daarvoor nu gebruikt wordt opgenomen in de yaml en komt niet uit een eventueel LoveLace thema. Misschien nog leuke feature requist voor de custom button card.
Maar dan zou dit moeten werken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| type: 'custom:button-card' entity: input_select.house_mode color: var(--paper-item-icon-color) state: - value: home color: var(--paper-item-icon-active-color) tap_action: action: call-service service: input_select.select_option service_data: entity_id: input_select.house_mode option: home |
Die var(--paper-item-icon-color) en var(--paper-item-icon-active-color) kleuren mee met je theme.
Overigens, als @Jerry_bboy dan wil gaan automatiseren met de input select als trigger, dan krijg je zoiets als dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| trigger: # Trigger on each change of input_select - platform: state entity_id: input_select.house_mode condition: [] action: - choose: - conditions: - condition: state entity_id: input_select.house_mode state: home sequence: - service: light.turn_on .... etc - conditions: - condition: state entity_id: input_select.house_mode state: away sequence: - service: light.turn_on .... etc |
Meer lezen over choose: https://www.home-assistan...choose-a-group-of-actions
[ Voor 9% gewijzigd door Hmmbob op 22-12-2020 16:27 ]
@Hmmbob Waar haal je die var-kleuren vandaan? Namelijk wel aardig eindje in de buurt alleen geeft --primary-color de fel blauwe kleur ipv de aan geel kleur. Maar het gaf me wel een zet in de goede richting, dank!
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| type: 'custom:button-card' entity: input_select.bla state: - value: BlaA color: var(--state-icon-active-color) tap_action: action: call-service service: input_select.select_option service_data: entity_id: input_select.bla option: BlaA |
Iemand hier die ook een HA Blue heeft besteld? Ik heb in Zwitserland 1 besteld toen er nog 19 op voorraad waren. Betaald, bevestiging in de mail, maar verder niks. Mailtje gestuurd wanneer verzending, ook geen reactie. Iemand anders ook via Zwitserland route besteld en meer info?
Die zitten in je theme. Ik zag in de custom button-card docs het volgende:Septillion schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:27:
@Hmmbob Waar haal je die var-kleuren vandaan? Namelijk wel aardig eindje in de buurt alleen geeft --primary-color de fel blauwe kleur ipv de aan geel kleur. Maar het gaf me wel een zet in de goede richting, dank!
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 type: 'custom:button-card' entity: input_select.bla state: - value: BlaA color: var(--state-icon-active-color) tap_action: action: call-service service: input_select.select_option service_data: entity_id: input_select.bla option: BlaA
Dus daar kunnen we lekker mee spelen.Color:
color of the icon/card. auto sets the color based on the color of a light including the temperature of the light. Setting this to auto-no-temperature will behave like home-assistant's default, ignoring the temperature of the light. By default, if the entity state is off, the color will be var(--paper-item-icon-color), for on it will be var(--paper-item-icon-active-color) and for any other state it will be var(--primary-text-color). You can redefine each colors using state
@Hmmbob Dacht toch overal gekeken te hebben maar had het stukje color onder "main options" gemist
Had ondertussen ha-style.ts tevoorschijn getoverd

Dad had ik ook met de eerdere oplossing die ik had. De meter stuurt af en toe gewoon verkeerde waardes uit.golles schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:44:
[...]
Top om te horen, ik zie wel af en toe wat fouten in de logboek (Exception=invalid literal for int() with base 10) omdat er af en toe wat data niet goed doorkomt, ik denk dat ik die logs uit ga zetten, scheelt weer wat logs waar toch niks aan te doen is.
Ik weet alleen niet of ik dit kan blijven onderhouden, ze gaan hier de meters in de wijk binnenkort vervangen. Ik ben nog in contact met de gemeente, de nieuwe meter schijn ik met de P1 kabel te kunnen uitlezen. Ik laat de github sowieso wel bestaan.
O welke gemeente is dat als ik vragen mag? Zo lang het werkt ben ik tevreden :-) Meer functies dan het verbruik bijhouden doe ik dan toch niet.
Nu ik dit zo zie: die triggers kun je volgens mij sanen voegen door meerdere entity ids mee te geven. En het service template zal ook nog te tweaken zijn.Ronker32 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:34:
[...]
Thanks, dit is precies wat ik nodig had!Ik ben wat gaan prutsen met templating hoewel ik weinig vertrouwen had dat templating werkt voor een service, maar dat blijkt geen probleem! Ik heb het nu als volgt:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 - alias: Lampencheck trigger: - platform: state entity_id: person.ronker from: home to: not_home - platform: state entity_id: person.vriendin from: home to: not_home action: - service: > {% set id = trigger.to_state.context.user_id %} {% set action = {'3b6640ae7af84f46a329b77d6e6e2d71':'notify.mobile_app_iphone_van_ronker', '8fde97491da34f828db87fe2ed816592':'notify.mobile_app_iphone_van_vriendin'} %} {% set action = action[id] if id in action else id %} {{action}} data: message: Er staan nog lampen aan!
Ik heb het nog niet daadwerkelijk getest met deze specifieke automation, maar met een trigger op een state van een boolean in de front-end werkt het. Even testen of het ook daadwerkelijk werkt met location-based automations. Bedankt in ieder geval, mocht iemand hier nog opmerkingen/toevoegingen op hebben hoor ik dat graag!
Je kunt sowieso dit eens proberen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| - alias: Lampencheck trigger: - platform: state entity_id: - person.ronker - person.vriendin from: home to: not_home action: - service: > {% set id = trigger.to_state.context.user_id %} {% set action = {'3b6640ae7af84f46a329b77d6e6e2d71':'notify.mobile_app_iphone_van_ronker', '8fde97491da34f828db87fe2ed816592':'notify.mobile_app_iphone_van_vriendin'} %} {{ action[id] if id in action else id }} data: message: Er staan nog lampen aan! |
En mogelijk dat er nog meer "optimaliseren" is, maar dat durf ik zo snel niet te zeggen.
Nog even terugkomend over hoe je je changes doorvoert op je HA omgeving thuis: Ik heb nu gewoon een 2e pi gekocht die ik als DEV omgeving gebruik. Pas als iets daar goed werkt (en dan ben ik met name bezig om de Tuya local integratie goed op te zetten), zet ik het werkende snapshot over.
Alleen heb ik sommige automations uitstaan op de dev HA.
Voordeel is ook dat ik een fallback heb als opeens die pi of het kaartje er mee ophoudt.
Voordeel is ook dat ik een fallback heb als opeens die pi of het kaartje er mee ophoudt.
HENG HENG
@Spacecowboy hoe is je ervaring met Local Tuya integratie? Ik heb het tijdje gebruikt en sommige apparaten moet ik dagelijks herladen omdat het niet meer bedienbaar wordt. Daarom ben ik langzaam aan het overstappen naar Conbee 2 i.c.m. ZHA.
25 apparaten zijn nu Zigbee, ik heb nog 8 in Local Tuya integratie en paar daarvan zijn nog steeds niet stabiel, aan WIFI kan het niet liggen, ik heb een Orbi setup met een router en 3 extra antennes en overal goed signaal.
25 apparaten zijn nu Zigbee, ik heb nog 8 in Local Tuya integratie en paar daarvan zijn nog steeds niet stabiel, aan WIFI kan het niet liggen, ik heb een Orbi setup met een router en 3 extra antennes en overal goed signaal.
Een week geleden hier m'n probleem gepost, maar kwam er toen nog niet uit, ondanks goede hulp van @Septillion. Ik heb Home Assistant OS geupdate naar 5.8 (van 4.7?), daarna werkten enkel mijn Tasmota (Shelly) schakelaars niet meer. Andere MQTT apparaten, zoals een (niet geflashde) Shelly Plug en al m'n Zigbee2mqtt apparaten bleven het wel doen. Terug gaan naar een lager OS kon niet met snapshots helaas.
Vreemd was dat enkel de Tasmota apparaten voor MQTT niet meer werken na een Home Assistant wijziging. Gezien er meerdere apparaten tegelijk 'stuk' gaan na wijziging van HA, verwacht je toch een probleem in HA. Via MQTT-Explorer verder gezien dat de MQTT goed werkt, ook andere tips leiden tot niets.
Wat is dan wel het probleem? Net heb ik één lamp weer werkend gekregen door in m'n Tasmota instellingen niet homeassistant.local te gebruiken, maar het directe IP adres
.
Dat moest ik dus vinden na googelen van de Tasmota console melding 'MQT: Connect failed to homeassistant.local:1883, rc -2. Retry in 110 sec' waar ergens een gebruiker dit melde, en hij later in een eigen topic melde dat de mDNS naam bij OS update 4.13 gewijzigd is. Wat ik niet begrijp, waarom kan mijn (win10) PC wel homeassistant.local begrijpen, maar die Tasmota schakelaars niet? Zelfs een opnieuw geflashde switch snapte het niet.
(einde rant)
Mocht iemand sinds een recente OS update ook vergelijkbare problemen hebben, probeer eens een hostname.local te vervangen door het IP adres.
Edit: In de Tasmota docs staat nu dat mDNS niet ondersteund wordt, vreemd omdat het eerst wel werkte :-/
Vreemd was dat enkel de Tasmota apparaten voor MQTT niet meer werken na een Home Assistant wijziging. Gezien er meerdere apparaten tegelijk 'stuk' gaan na wijziging van HA, verwacht je toch een probleem in HA. Via MQTT-Explorer verder gezien dat de MQTT goed werkt, ook andere tips leiden tot niets.
Wat is dan wel het probleem? Net heb ik één lamp weer werkend gekregen door in m'n Tasmota instellingen niet homeassistant.local te gebruiken, maar het directe IP adres

Dat moest ik dus vinden na googelen van de Tasmota console melding 'MQT: Connect failed to homeassistant.local:1883, rc -2. Retry in 110 sec' waar ergens een gebruiker dit melde, en hij later in een eigen topic melde dat de mDNS naam bij OS update 4.13 gewijzigd is. Wat ik niet begrijp, waarom kan mijn (win10) PC wel homeassistant.local begrijpen, maar die Tasmota schakelaars niet? Zelfs een opnieuw geflashde switch snapte het niet.

Mocht iemand sinds een recente OS update ook vergelijkbare problemen hebben, probeer eens een hostname.local te vervangen door het IP adres.
Edit: In de Tasmota docs staat nu dat mDNS niet ondersteund wordt, vreemd omdat het eerst wel werkte :-/
[ Voor 3% gewijzigd door Slaut op 22-12-2020 21:55 ]
Kan veel beter...https://youtu.be/ylQnK8kE8TwSlaut schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:41:
Oké, welke Tweaker is dit:
Ik heb een Tado thermostaat en dat werkt prima. De geolocatie werkt ook goed en als ik van huis ben daalt de ingestelde temperatuur. Het huis is weer warm als ik er naar terug keer.
Ik heb alleen één probleem. Soms ben ik 1-2 dagen ergens anders. En dat is niet al te ver van mijn huis vandaan. Dan daalt de temperatuur naar bv 18 als ik 20 zou hebben als ik thuis zou zijn. Maar dat is niet nodig. Ik ben er immers langdurig niet.
Ik had bedacht dat ik mijn HA tegen de Tado zou laten zeggen dat ik verweg ben als ik op die andere locatie ben. Dan hoeft hij echt niet te gaan verwarmen. Zodat ik dan weer uit die locatie ben mag het weer naar automatisch.
Dat op 'away' zetten werkt prima met de volgende code:
Dan gaat hij naar de laagste ingestelde temperatuur.
Ik kan dat weer uitschakelen met de volgende code:
Dat heeft als nadeel dat hij dan 'hard' op thuis staat en niet meer automatisch werkt bij afwezigheid.
Tado zelf heeft een automatische instelling. Dat is wat ik dus zou willen.
Maar de volgende code werkt helaas niet:
Weet iemand een truc om de zaak weer op echt automatisch te krijgen?
Ik heb alleen één probleem. Soms ben ik 1-2 dagen ergens anders. En dat is niet al te ver van mijn huis vandaan. Dan daalt de temperatuur naar bv 18 als ik 20 zou hebben als ik thuis zou zijn. Maar dat is niet nodig. Ik ben er immers langdurig niet.
Ik had bedacht dat ik mijn HA tegen de Tado zou laten zeggen dat ik verweg ben als ik op die andere locatie ben. Dan hoeft hij echt niet te gaan verwarmen. Zodat ik dan weer uit die locatie ben mag het weer naar automatisch.
YAML:
1
2
3
4
| service: climate.set_preset_mode entity_id: climate.verwarming data: preset_mode: away |
YAML:
1
2
3
4
| service: climate.set_preset_mode entity_id: climate.verwarming data: preset_mode: home |
Dat heeft als nadeel dat hij dan 'hard' op thuis staat en niet meer automatisch werkt bij afwezigheid.
YAML:
1
2
3
4
| service: climate.set_preset_mode entity_id: climate.verwarming data: preset_mode: auto |
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Command line? Ok, dus niet in portainer. Ik ga er vanuit dat je nu niets hebt draaien. Lijkt erop dat er voor DSMR een database nodig is dus laten we gewoon het voorbeeld volgen:_Mitchie_ schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:17:
[...]
Dank je wel sjorsjuhmaniac en JayOne voor jullie antwoorden maar ik kom er gewoon niet uit.
De image kan ik wel inladen maar dan ?
Ik heb geprobeerd zoals JayOne heeft aangeven maar dan krijg ik docker-compose 3 not supported
Ik had de hoop dat net als bij Unifi Controller er een uitleg is die in de command line kan invullen.l
wat ik normaal doe:
maak een nieuwe map aan, ergens waar je het zelf handig vind, om deze docker gegevens en data op te slaan; bv de map /home/<user>/docker/dsmr
sla de voorbeeld dsmr docker-compose.yml op in die map.
In de docker-compose.yml gebeuren de volgende dingen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| version: '3.8' services: dsmrdb: image: postgres:12-alpine restart: always volumes: - /etc/localtime:/etc/localtime:ro - ./dsmrdb:/var/lib/postgresql/data environment: - TZ=Europe/Amsterdam - PG_TZ=Europe/Amsterdam - POSTGRES_USER=dsmrreader - POSTGRES_PASSWORD=dsmrreader - POSTGRES_DB=dsmrreader |
- er wordt een database container gestart. de basis image is postgres image met tag 12-alpine.
- De machine wordt altijd gestart of opnieuw gestart behalve als hij handmatig afgezet wordt.
- localtime van het host systeem wordt beschikbaar gemaakt in de docker (easy way om de tijd synchroon te houden) met 'alleen lezen' rechten
- de host map './dsmrdb' (/home/<user>/docker/dsmr/dsmrdb in dit voorbeeld) wordt beschikbaar gemaakt in de docker als de map /var/libpostgresql/data. Hier gaat postgresql zijn db data in opslaan. Dit betekend dat die data dus direct in die <user> map op je host wordt opgeslagen en dat die data persistent is.
- dan wat variabelen die instelt worden voor tijdzones
- dan nog wat variabelen voor de database toegang en naam
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| dsmr: # build: . image: xirixiz/dsmr-reader-docker:latest depends_on: - dsmrdb cap_add: - NET_ADMIN restart: always volumes: - /etc/localtime:/etc/localtime:ro - ./dsmr_backups:/dsmr/backups environment: - DJANGO_TIME_ZONE=Europe/Amsterdam - VIRTUAL_HOST=localhost ports: - 7777:80 - 7779:443 devices: - /dev/ttyUSB0:/dev/ttyUSB0 #volumes: # dsmrdb: # dsmrdb_backups: |
- er wordt een dsmr container gestart. de basis image is de dsmr image van xirixiz image met tag latest.
- hij hangt af van de dsmrdb container en die krijgt daarom dus eerst een start signaal
- geef de container meer netwerk rechten, zie info. Ben ik niet zo'n fan van. Ik heb niet uitgezocht waarom, misschien heeft het met de usb communicatie te maken.
- De machine wordt altijd gestart of opnieuw gestart behalve als hij handmatig afgezet wordt.
- localtime van het host systeem wordt beschikbaar gemaakt in de docker (easy way om de tijd synchroon te houden) met 'alleen lezen' rechten
- de host map './dsmr_backups' (/home/<user>/docker/dsmr/dsmr_backups in dit voorbeeld) wordt beschikbaar gemaakt in de docker als de map /dsmr/backups. Lijkt erop dat dsmr hier zijn backups in opslaat. Dit betekend dat die data dus direct in die <user> map op je host wordt opgeslagen en dat die data persistent is.
- dan wat variabelen die instelt worden voor tijdzones
- dan worden er 2 poorten op de host machine open gezet; poort 7777 op de host wordt gefwd naar de container port 80, 7779 naar container port 443.
- als laatste word een usb device beschikbaar gemaakt in de container. je moet hier controleren of jou usb device ook de ttsUSB0 is of misschien een andere
starten van alles, met de log zichtbaar op de terminal, doe je met [in de map waar het docker-compose.yml bestand staat]:
code:
1
| sudo docker-compose up |
Dit is handig voor de eerst startup om te kijken wat de log zegt.
ctrl-c om de image te stoppen
Let op: als je uitlogt kill je de docker!
Als je tevreden bent start je ze met , in de map waar het docker-compose.yml bestand staat:
code:
1
| sudo docker-compose up -d |
nu draait hij als daemon en zie je geen logs direct op je terminal. je kan de terminal ook afsluiten/uitloggen en de container blijft draaien.
Stoppen kan nu ook via portainer. In de 'container' lijst staat hij ertussen en kan je hem het stop signaal geven. Starten zal misschien ook lukken maar moet je even testen. let op dat je dus 2 containers hebt: de dsmrdb en de dsmr. Je moet ze beide stoppen en starten als je portainer gebruikt. Via de docker-compose commando's op de cli worden ze allebei gestart en gestopt.
Stoppen via de cli, in de map waar het docker-compose.yml bestand staat:
code:
1
| sudo docker-compose down |
Op deze manier gaat er echter nog geen data naar mqtt. Als het eenmaal draait kan op de admin interface inloggen en bij MQTT je broker gegevens invullen. Daarna kan je in HA de dsmr plugin installeren en daar ook de mqtt broker invullen.
dan heb je de data in HA
[ Voor 2% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 23-12-2020 11:06 . Reden: dsmer -> dsmr_backups map naam ]
Thanks @Septillion @Hmmbob , ben al weer een stukje verder met jullie code's. De bovenste knoppen activeren nu de verschillende home modes, en de onderste knop kleurt blauw wanneer ik home selecteer.Hmmbob schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:30:
[...]
Die zitten in je theme. Ik zag in de custom button-card docs het volgende:
[...]
Dus daar kunnen we lekker mee spelen.
Iemand tips hoe ik die kan combineren zodat ik duidelijk zie welke home mode geactiveerd is?
![]() | ![]() |
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
| type: grid cards: - type: button tap_action: action: call-service service: input_select.select_option service_data: option: home entity_id: input_select.house_mode name: Home icon: 'mdi:home' show_state: false show_icon: true - type: button tap_action: action: call-service service: input_select.select_option service_data: option: away entity_id: input_select.house_mode name: Away icon: 'mdi:home-export-outline' show_state: false entity: input_boolean.away - type: button tap_action: action: call-service service: input_select.select_option service_data: option: night entity_id: input_select.house_mode name: Night icon: 'mdi:weather-night' show_state: false - type: button tap_action: action: call-service service: input_select.select_option service_data: option: privacy entity_id: input_select.house_mode name: Privacy icon: 'mdi:eye-off' show_state: false entity: input_boolean.privacy - type: button tap_action: action: call-service service: input_select.select_option service_data: option: cleaning entity_id: input_select.house_mode name: Cleaning icon: 'mdi:spray-bottle' show_state: false - type: button tap_action: action: call-service service: input_select.select_option service_data: option: holiday entity_id: input_select.house_mode icon: 'mdi:bag-suitcase-outline' show_state: false entity: input_boolean.holiday name: Holiday |
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| type: 'custom:button-card' entity: input_select.house_mode state: - value: home color: var(--primary-color) tap_action: action: call-service service: input_select.select_option service_data: entity_id: input_select.house_mode option: home |
@Slaut Ahhhhh! Goeie vondst! Heb zelf nooi bedacht om de mDNS naam te gebruiken omdat het nooit lekker heeft gewerkt hier. Maar mijn advies om MQTT opnieuw in te stellen was dus wel just
Fijn dat je erachter bent!

@Jerry_bboy Gewoon al je input_booleans verwijdren en wisselen naar custom:button-card. En dan misschien '--state-icon-active-color' omdat het geel toch iets meet LoveLace standaard is.
Kom je uit op:
Kom je uit op:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
| type: grid cards: - type: 'custom:button-card' tap_action: action: call-service service: input_select.select_option service_data: option: home entity_id: input_select.house_mode name: Home icon: 'mdi:home' entity: input_select.house_mode state: - value: home color: var(--state-icon-active-color) - type: 'custom:button-card' tap_action: action: call-service service: input_select.select_option service_data: option: away entity_id: input_select.house_mode name: Away icon: 'mdi:home-export-outline' entity: input_select.house_mode state: - value: away color: var(--state-icon-active-color) - type: 'custom:button-card' tap_action: action: call-service service: input_select.select_option service_data: option: night entity_id: input_select.house_mode name: Night icon: 'mdi:weather-night' entity: input_select.house_mode state: - value: night color: var(--state-icon-active-color) - type: 'custom:button-card' tap_action: action: call-service service: input_select.select_option service_data: option: privacy entity_id: input_select.house_mode name: Privacy icon: 'mdi:eye-off' entity: input_select.house_mode state: - value: privacy color: var(--state-icon-active-color) - type: 'custom:button-card' tap_action: action: call-service service: input_select.select_option service_data: option: cleaning entity_id: input_select.house_mode name: Cleaning icon: 'mdi:spray-bottle' entity: input_select.house_mode state: - value: cleaning color: var(--state-icon-active-color) - type: 'custom:button-card' tap_action: action: call-service service: input_select.select_option service_data: option: holiday entity_id: input_select.house_mode icon: 'mdi:bag-suitcase-outline' name: Holiday entity: input_select.house_mode state: - value: holiday color: var(--state-icon-active-color) |
@Septillion HELD ! top man, werkt inderdaad. Ik was al een eindje op weg. had waarschijnlijk nog wel paar uur nodig gehad om het volledig te maken.
Kan ik eindelijk rustig slapen straks
Kan ik eindelijk rustig slapen straks

Vreemd, vanochtend na update naar OS 5.9 (vanaf 5.8) op mijn raspberry PI3 boot Home Assistant ( 2020.12.1) niet meer....
Er staan wel wat issues hier, maar lijken niet gerelateerd aan RpI:
https://github.com/home-assistant/operating-system/issues
Maken we dat ook is mee, eigenlijk praktisch nooit issues met HA, maar gezien al mijn DNS verkeer via adguard loopt werkte meteen mijn internet nergens meer.
Huisgenoten in de rats natuurlijk, fijn zo met thuiswerken
vanavond na werk maar is gaan kijken naar backups terug zetten, die gaan naar Google Drive, betaalt dat zich ook een keer uit
Er staan wel wat issues hier, maar lijken niet gerelateerd aan RpI:
https://github.com/home-assistant/operating-system/issues
Maken we dat ook is mee, eigenlijk praktisch nooit issues met HA, maar gezien al mijn DNS verkeer via adguard loopt werkte meteen mijn internet nergens meer.
vanavond na werk maar is gaan kijken naar backups terug zetten, die gaan naar Google Drive, betaalt dat zich ook een keer uit
Ik heb 3x Aqara Draadloze Remote schakelaar op batterijen.
Na het registreren in Aqara home, krijg ik deze als een batterysensor in Home Assistant?
https://www.home-assistan...inary_sensor.xiaomi_aqara
Ik zie alleen dat ik een andere versie heb: WXKG06LM.
Is het niet mogelijk om deze te gebruiken in Home Assistant?
Niet onbelangrijk: Homekit Controller integration wordt hier gebruikt.
Na het registreren in Aqara home, krijg ik deze als een batterysensor in Home Assistant?
Niet onbelangrijk: Homekit Controller integration wordt hier gebruikt.
[ Voor 9% gewijzigd door Lelletje op 23-12-2020 09:24 ]
@llevering Heb nog steeds geen oplossing gevonden, ik zie niets in de ESPHome of HA logs qua foutmelding. Device wel in ESPHome maar niet meer in HA, device al weggegooid in HA maar wordt niet meer gediscovered. Heb ook een nieuwe (dev) versie van ESPHome geinstalleerd en dev binary op de sensor geupload maar de sensor komt niet terug in HA en entities blijven leeg. In ESPhome dashboard en via Webinterface werkt het gewoon. Ik word echt gek, heel ESPHome integratie verwijderen in HA werkt denk ik ook niet als discovery niet werkt? Wie o wie....llevering schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:53:
[...]
Hier had ik ook ruzie mee en kon via internet niet echt een goede oplossing vinden. Uiteindelijk heb ik maar de esphome device hernoemd en opnieuw laten discoveren. Niet echt de mooiste oplossing, maar had geen zin er nog meer tijd aan te besteden

Ik zie het model zo snel niet staan, maar in het algemeen geldt dat dit soort button in HA geen 'state' hebben, wat ze iets lastiger in gebruik maakt. Ze heb ook geen 'state', want na de actie is je button weer in de originele uit staat.Lelletje schreef op woensdag 23 december 2020 @ 08:59:
Ik heb 3x Aqara Draadloze Remote schakelaar op batterijen.
Voor de Sonoff button met ZHA als Zigbee integration heb ik in de developer tools naar de zha_event geluisterd en zo alle opties gevonden en automatisering trigger ik op basis van de gevonden events. Niet direct een antwoord op je vraag maar hopelijk ben je zo een stapje verder in je puzzel.
Even voor de duidelijkheid: je hebt geolocatie ingesteld via de Tado app inclusief abonnement? En als je dus je huis verlaat, verandert Tado voor jou de preset_mode, maar als je (handmatig) via HA de preset_mode overschrijft, stopt Tado met het updaten van de preset_mode op basis van geolocatie? Ik heb zelf geen Tado abonnement, maar vind het wat opmerkelijk dat HA dus Tado als het ware overrulet in deze.Ortep schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 21:43:
Ik heb een Tado thermostaat en dat werkt prima. De geolocatie werkt ook goed en als ik van huis ben daalt de ingestelde temperatuur. Het huis is weer warm als ik er naar terug keer.
YAML:
1 2 3 4 service: climate.set_preset_mode entity_id: climate.verwarming data: preset_mode: away
YAML:
1 2 3 4 service: climate.set_preset_mode entity_id: climate.verwarming data: preset_mode: home
YAML:
1 2 3 4 service: climate.set_preset_mode entity_id: climate.verwarming data: preset_mode: auto
Anyway, als je in Developer Tools deze entiteit op zoekt, welke mogelijkheden zie je dan? Zie onderstaande afbeelding voor de opties die ik krijg van mijn Tado thermostaat. Wellicht kun je wat doen met de hvac_mode ipv de preset_mode, volgens mij met de service climate.set_hvac_mode.
:fill(white):strip_exif()/f/image/29OmyFlsbtaLwjxxouEaO81J.png?f=user_large)
Ik ga over een poosje (tijd....) VMWare ESXi op mijn rpi 4 installeren.Spacecowboy schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 18:07:
Nog even terugkomend over hoe je je changes doorvoert op je HA omgeving thuis: Ik heb nu gewoon een 2e pi gekocht die ik als DEV omgeving gebruik. Pas als iets daar goed werkt (en dan ben ik met name bezig om de Tuya local integratie goed op te zetten), zet ik het werkende snapshot over.
Dan kan ik daarop meerdere virtuele machines (dus meerdere HA's) op 1 rpi draaien.
Effectief blijft er van de 4GB RAM na ESXi nog iets van 3.5 over, dus 1x HA met 2GB en 1x HA met 1GB past prima, en dan is er nog ruimte voor een kleine 3e VM met wat speel-tools. En ik kan dan ook nog een 3e (4e, 5e) HA installeren waarbij ik dan bv de ene keer de ene opstart en de andere keer de andere.
(idealiter had ik een rpi met 8GB gehad, maar ik heb de 4GB al en wil geen nieuwe kopen)
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Ga je meerdere VM's tegelijk draaien? Dan vrees ik voor de performance...
Hoe heb je de mapping gedaan van de volumes in portainer, zou je dat kunnend delen hier?Quad schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:50:
[...]
Ja, ik zag met AG nog steeds ads. Heb dus alsnog een Pi-Hole installatie gedaan via Portainer in HASS.
Mijn HA draait nu prima op een rpi3 en die heeft 1GB en een mindere processor. Als ik dan op de rpi 4 hetzelfde draai met 1.5 of 2GB dan is dat nog altijd meer dan nu.Lelletje schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:08:
Ga je meerdere VM's tegelijk draaien? Dan vrees ik voor de performance...
Op de rpi 4 draait dan nog steeds primair 1 installatie want de rest is spielerij en zal dus weinig performance nodig hebben.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Ik heb een V2 bridge. Die werkt iets anders dan de V3. Ik heb een éénmalig bedrag betaald en daarmee heb ik dus de automatische geofencing. Echt ideaal.Ronker32 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:30:
Even voor de duidelijkheid: je hebt geolocatie ingesteld via de Tado app inclusief abonnement? En als je dus je huis verlaat, verandert Tado voor jou de preset_mode, maar als je (handmatig) via HA de preset_mode overschrijft, stopt Tado met het updaten van de preset_mode op basis van geolocatie? Ik heb zelf geen Tado abonnement, maar vind het wat opmerkelijk dat HA dus Tado als het ware overrulet in deze.
In de App heb ik ook de optie om Home, Away en Auto in te stellen bij locatie. Daarmee kan ik dus de normale geofencing overrulen. HA maakt daar dus gebruik van. Ik kan keurig Home en Away instellen en dat zie ik dan ook binnen een minuut verschijnen in mijn Tado app.
Maar de 'auto' setting doet dat dus niet helaas
Grappig, bij mij heet de entity anders: climate.verwarmingAnyway, als je in Developer Tools deze entiteit op zoekt, welke mogelijkheden zie je dan? Zie onderstaande afbeelding voor de opties die ik krijg van mijn Tado thermostaat. Wellicht kun je wat doen met de hvac_mode ipv de preset_mode, volgens mij met de service climate.set_hvac_mode.
Maar verder dezelfde dingen er bij. Ik zal vandaag eens gaan stoeien met de HVAC
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Ik ben alle DSMR P1 handleidingen voor HA aan het lezen. Ik krijg nu data inzichtelijk vanuit P1, maar hoe kan je deze data omzetten in overzichten?
- Totaal verbruik (standaard via P1)
- wekelijks verbruik
- maandelijks verbruik
- jaarlijkst verbruik
- gem verbruik
- wekelijks verbruik
- maandelijks verbruik
- jaarlijkst verbruik
- gem verbruik
Water-Escape
https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/water_escape schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:41:
Ik ben alle DSMR P1 handleidingen voor HA aan het lezen. Ik krijg nu data inzichtelijk vanuit P1, maar hoe kan je deze data omzetten in overzichten?
- wekelijks verbruik
- maandelijks verbruik
- jaarlijkst verbruik
- gem verbruik
Het eerste deel is het "domain" van de entity ("climate" in dit geval), het tweede is de naam die je zelf aan de entity gegeven hebt danwel default door de integratie gezet wordt. Dat kan vanalles zijn, ook dit kán gewoon: climate.abcdefghijklmnopqrstuvwxyz. Niet dat dat per se nuttig is, maar het kán welOrtep schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:38:
Grappig, bij mij heet de entity anders: climate.verwarming
Maar verder dezelfde dingen er bij. Ik zal vandaag eens gaan stoeien met de HVAC
Iemand een idee hoe je de 'do you want to stay logged in?' popup permanent disabled?
Zodra ik een van de twee opties aanklik dan blijft hij bij mij weg tot dat ik mijn cookies/geschiedenis uit mijn browser verwijder. Maak je misschien gebruik van een plugin die elke keer je cookies verwijdert zodra je een tabblad sluit?sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:33:
Iemand een idee hoe je de 'do you want to stay logged in?' popup permanent disabled?
Op yes klikken?sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:33:
Is het niet een mogelijkheid om altijd ingelogd te blijven?
Ik kan me niet herinneren dat er in HA een optie is om deze melding uit te schakelen.
yep - dat is het. Maar ik wil gewoon de vraag niet meer krijgen. Hij staat namelijk ook op een lekker handige plek: daar waar HA 'buttons' plaatst.Luuk2015 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:35:
[...]
Zodra ik een van de twee opties aanklik dan blijft hij bij mij weg tot dat ik mijn cookies/geschiedenis uit mijn browser verwijder. Maak je misschien gebruik van een plugin die elke keer je cookies verwijdert zodra je een tabblad sluit?
Om ook met spraak via mijn Google assistant de boel te kunnen bedienen had ik eerst het onderstaande in mijn config.yaml
Dit werkt prima. Maar nu heb ik een paar plugs (die worden gezien als switches) waarvan ik niet wil dat deze exposed worden aan Google.
Is er een manier om bepaalde devices uit te sluiten? Dus zodat ik niet alle switches unexposed hoef te maken, maar slechts een paar specifieke?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| google_assistant: project_id: !secret google_assistant_project_id service_account: !include SERVICE_ACCOUNT.json report_state: true exposed_domains: - switch - light - vacuum - script - input_boolean |
Dit werkt prima. Maar nu heb ik een paar plugs (die worden gezien als switches) waarvan ik niet wil dat deze exposed worden aan Google.
Is er een manier om bepaalde devices uit te sluiten? Dus zodat ik niet alle switches unexposed hoef te maken, maar slechts een paar specifieke?
Ja, met entity_config (https://www.home-assistan..._assistant/#entity_config)HowsMyApple schreef op woensdag 23 december 2020 @ 12:19:
Om ook met spraak via mijn Google assistant de boel te kunnen bedienen had ik eerst het onderstaande in mijn config.yaml
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 google_assistant: project_id: !secret google_assistant_project_id service_account: !include SERVICE_ACCOUNT.json report_state: true exposed_domains: - switch - light - vacuum - script - input_boolean
YAML:
Die switch.staande_lamp is er een uit mijn eigen config, die moet je dus even aanpassen naar de switch die je wil hebben 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| google_assistant: project_id: !secret google_assistant_project_id service_account: !include SERVICE_ACCOUNT.json report_state: true exposed_domains: - switch - light - vacuum - script - input_boolean entity_config: switch.staande_lamp: expose: false |
Zoals je ziet doe ik het andersom: ik heb alleen het climate domain exposed, en de rest voeg ik specifiek toe als ik ze in Google Assistant wil hebben. Maar met het voorbeeldje hierboven kan je bereiken wat jij wil. Wel even opnieuw syncen natuurlijk na een Home Assistant restart (ok google, sync my devices)
[ Voor 64% gewijzigd door Hmmbob op 23-12-2020 12:28 ]
Ik heb een Home Assistant Blue (Odroid N2+) met daarop Home Assistant OS, ik probeer een docker container aan te maken voor Pi-Hole via Portainer maar ik loop vast bij 'Volume mapping' daar moet ik een host een path in vullen waar ik de config files mag opslaan,maar ik krijg read only errors, iemand een idee?
Gevonden:
Dit path is schrijfbaar:
/mnt/data/supervisor/homeassistant/docker_files/
Waarbij docker_files een verzamel folder is voor alles wat met eigen docker config files te maken heeft.
Gevonden:
Dit path is schrijfbaar:
/mnt/data/supervisor/homeassistant/docker_files/
Waarbij docker_files een verzamel folder is voor alles wat met eigen docker config files te maken heeft.
[ Voor 24% gewijzigd door wortelsoft op 23-12-2020 13:02 ]
Als deze gevonden is krijg je bij de device kaart bij de automatiseringen de mogelijke events (voor de zigbee versie).llevering schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:25:
[...]
Ik zie het model zo snel niet staan, maar in het algemeen geldt dat dit soort button in HA geen 'state' hebben, wat ze iets lastiger in gebruik maakt. Ze heb ook geen 'state', want na de actie is je button weer in de originele uit staat.
Voor de Sonoff button met ZHA als Zigbee integration heb ik in de developer tools naar de zha_event geluisterd en zo alle opties gevonden en automatisering trigger ik op basis van de gevonden events. Niet direct een antwoord op je vraag maar hopelijk ben je zo een stapje verder in je puzzel.
:strip_exif()/f/image/Mpia9U5LoEz359enLIP1qQ78.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.