Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 101 Laatste
Acties:
  • 467.755 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deamz0r
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 12:20
10us10 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:11:
Kan iemand mij hier bij helpen:

Ik probeer de nest integration toe te voegen. Al het google gedoe lijkt gedaan (ingewikkeld man!) maar als ik dat de integratie installeer kom ik hier uit:

[Afbeelding]

Nou wordt dit probleem ook hier omschreven:
https://community.home-as...n-error-400-solved/246682
en moet ik dus dit invoeren voor nabucasa en waarschijnlijk ook iets voor een intern adre?:
[Afbeelding]

Maar ik heb geen idee waar je dit doet en wat je dan precies invoert... iemand die hier iets meer duiding aan kan geven toevallig?
Je moet de integratie installeren vanaf de extern bereikbare URL. Bijvoorbeeld vanaf jouw nabu casa externe URL: https://<some id>.ui.nabu.casa/

Als je eigen reverse proxy oid hebt zul je het vanaf een extern apparaat moeten uitvoeren (telefoon oid)
Hier staan trouwens de stappen met screenshots uitgelegd: https://maartendamen.com/ha-nest-sdm/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 10us10
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05:04
deamz0r schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:57:
[...]

Je moet de integratie installeren vanaf de extern bereikbare URL. Bijvoorbeeld vanaf jouw nabu casa externe URL: https://<some id>.ui.nabu.casa/

Als je eigen reverse proxy oid hebt zul je het vanaf een extern apparaat moeten uitvoeren (telefoon oid)
Hier staan trouwens de stappen met screenshots uitgelegd: https://maartendamen.com/ha-nest-sdm/
Ha dank! Wat een fijne handleiding. Gelukt en het lijkt allemaal goed te werken nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
shit ik ben niet meer in staat te updaten van 0.118.2 naar 0.118.3 en ook de addons doen dat niet meer.
wel heb ik de supervisor kunnen updaten en ik krijg nu de melding:

[supervisor.misc.hwmon] Not privileged to run udev monitor!
20-11-24 12:57:14 WARNING (MainThread) [supervisor.host.network] Can't update connectivity information: Error: Timeout was reached
20-11-24 13:07:59 WARNING (MainThread) [supervisor.jobs] 'HomeAssistantCore.update' blocked from execution, system is not healthy

iemand enig idee hoe ik dit moet verhelpen?
mijn setup is een vm met ubuntu daarop docker (laatste versie) en daarin een versie die al anderhalf jaar keurig update. Dit is de eerste keer dat ik tegen problemen aanloop.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner0616
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-08 11:49
remcoXP schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:42:
shit ik ben niet meer in staat te updaten van 0.118.2 naar 0.118.3 en ook de addons doen dat niet meer.
wel heb ik de supervisor kunnen updaten en ik krijg nu de melding:

20-11-24 12:57:14 WARNING (MainThread) [supervisor.host.network] Can't update connectivity information: Error: Timeout was reached
20-11-24 13:07:59 WARNING (MainThread) [supervisor.jobs] 'HomeAssistantCore.update' blocked from execution, system is not healthy

iemand enig idee hoe ik dit moet verhelpen?
mijn setup is een vm met ubuntu daarop docker (laatste versie) en daarin een versie die al anderhalf jaar keurig update. Dit is de eerste keer dat ik tegen problemen aanloop.
Misschien gebruik ik docker verkeerd, maar het idee is volgens mij dat je een nieuwe image download en vervolgens een nieuwe container aanmaakt met die image. Dan draait Home Assistant netjes met de nieuwe versie. Ik gebruik hiervoor meestal edit en dan de nieuwe image aanwijzen. Dan re-create hij alles met dezelfde settings (dit is in portainer trouwens, maar kan ook in commandline).

Als ik het goed begrijp ben jij Home Assistant IN de container aan het updaten?

[ Voor 6% gewijzigd door Gunner0616 op 24-11-2020 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je hebt het over een heel ander systeem dan wat Remco gebruikt: jij draait in docker, hij draait een supervised setup.

Remco, reboot al eens geprobeerd?
De fout lijkt te liggen aan een timeout, kan best iets tijdelijks zijn.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner0616
Hmmbob schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:17:
Je hebt het over een heel ander systeem dan wat Remco gebruikt: jij draait in docker, hij draait een supervised setup.

Dan snap ik deze zin niet:

"mijn setup is een vm met ubuntu daarop docker (laatste versie) en daarin een versie die al anderhalf jaar keurig update. Dit is de eerste keer dat ik tegen problemen aanloop."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gunner0616 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:44:
[...]

Dan snap ik deze zin niet:

"mijn setup is een vm met ubuntu daarop docker (laatste versie) en daarin een versie die al anderhalf jaar keurig update. Dit is de eerste keer dat ik tegen problemen aanloop."
Je moet ook even verder kijken naar de daadwerkelijke foutmelding om te ontdekken wat z'n echte setup is ;)

Het gedeelte "supervisor", icm de beschrijving die je quote, geeft t weg :)

[ Voor 8% gewijzigd door Hmmbob op 24-11-2020 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner0616
Hmmbob schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:52:
[...]

Je moet ook even verder kijken naar de daadwerkelijke foutmelding om te ontdekken wat z'n echte setup is ;)

Het gedeelte "supervisor", icm de beschrijving die je quote, geeft t weg :)
Weer wat geleerd, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 11:11
Ik heb al een tijdje HA geïnstalleerd op een RPi en hier wat simpele schema's in gemaakt in node-red om mijn lichten mee aan te sturen. Nu wil ik eigenlijk een mooi display aanschaffen om het voor de rest van het thuisfront wat gebruiksvriendelijker te maken. Ik heb nu de nest hub op het oog en zie dat dit ook kan werken met HA, maar kan nergens goed vinden wanneer de HA interface te zien is. Ik zou het mooi vinden als er standaard een klok (of gewoon het scherm uit) te zien is en er snel geschakeld kan worden naar de HA interface. Is er iemand die kan aangeven of dit mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-08 13:09
ajampaniki schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:12:
Ik heb al een tijdje HA geïnstalleerd op een RPi en hier wat simpele schema's in gemaakt in node-red om mijn lichten mee aan te sturen. Nu wil ik eigenlijk een mooi display aanschaffen om het voor de rest van het thuisfront wat gebruiksvriendelijker te maken. Ik heb nu de nest hub op het oog en zie dat dit ook kan werken met HA, maar kan nergens goed vinden wanneer de HA interface te zien is. Ik zou het mooi vinden als er standaard een klok (of gewoon het scherm uit) te zien is en er snel geschakeld kan worden naar de HA interface. Is er iemand die kan aangeven of dit mogelijk is?
Zover ik weet moet je HA handmatig casten naar de Nest Hub en is wat jij wilt niet mogelijk. Er zijn wel mensen die proberen of geprobeerd hebben een automation te maken dat wanneer de Nest Hub niks afspeelt, automatisch HA gecast wordt. Echter, ik zou gewoon een niet al te dure tablet kopen(heb ik en vele anderen ook) en daar HA in fully kiosk browser openen.

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Escuses mijn setup is inmiddels al zo oud dat ik niet kan aangeven welk install script ik exact heb gebruikt maar ik zie wel een supervisor.

Maar daar zit nu juist mijn probleem, in de laatste 11.3 versie van supervisor lijkt hij strenger te zijn:

als ik de supervisor verwijder en dan onder root het install script weer draai zodat hij er weer staat kan ik iig wel alles updaten (omdat supervisor dan niet de nieuwste versie is. als ik dit update gaat het niet.
Ik mis hier toch net wat linux / docker kennis denk ik.
Hmmbob schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:17:

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
Troetelbeer schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:53:
[...]

Zover ik weet moet je HA handmatig casten naar de Nest Hub en is wat jij wilt niet mogelijk. Er zijn wel mensen die proberen of geprobeerd hebben een automation te maken dat wanneer de Nest Hub niks afspeelt, automatisch HA gecast wordt. Echter, ik zou gewoon een niet al te dure tablet kopen(heb ik en vele anderen ook) en daar HA in fully kiosk browser openen.
Daar was ik al bang voor. Ik heb een losse tablet ook overwogen, maar vond de nest hub een mooie optie omdat ik er ook een losse internet radio mee wil vervangen. Ik ga wel even verder speuren om te kijken wat er mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
ajampaniki schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:59:
[...]

Daar was ik al bang voor. Ik heb een losse tablet ook overwogen, maar vond de nest hub een mooie optie omdat ik er ook een losse internet radio mee wil vervangen. Ik ga wel even verder speuren om te kijken wat er mogelijk is.
Je kunt ook nu met black friday misschien één van de google home/nest speakers (de nieuwe, oude, mini...naar gelang hoeveel waarde je hecht aan het geluid) scoren, dan heb je die vervanging ook en je kunt HA (dus je integraties) met stem aansturen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Naast de Conbee heb ik een Tradfri Hub ter test, die is zojuist geüpdatet naar 1.12.31 waarna de koppeling met HA is omgevallen. Meer mensen hier die dat ervaren?

Edit: Herstart van de hub en daarna HA heeft de verbinding hersteld.

[ Voor 18% gewijzigd door JBS op 24-11-2020 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 13:43
Vraagje, ik heb een pi met een 7” display. Hierop laat ik een eigen dashboard zien met twee cards. Nu wil ik 1 van die 2 cards laten wisselen om de 10 seconden naar een andere entiteit. Dus eerst 10 seconden de weersverwachting en daarna 10 seconden de buienradar camera. Ik heb wel een custom card gevonden die het 1 en ander kan switchen maar die kan dat niet op basis van tijd. Dat is deze: https://github.com/thomasloven/lovelace-state-switch

Heeft iemand een tip voor me hoe dit te realiseren?

Ontdek ik toch net dat ik met een automation een input Boolean kan laten switchen. Ik denk dat dat de oplossing zou kunnen zijn :)

[ Voor 11% gewijzigd door Mozart op 24-11-2020 19:03 ]

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:12
Vraag over wijzigingen in themes.. Hoe doen jullie dit? Ik weet dat je een aanpassing in een theme kunt doen en dat dit feitelijk tot de eerstkomende update van het theme behouden blijft. Maar waar kiezen jullie voor? Hoe borg je dit (of niet?)

Ik begin steeds meer te merken dat ik bepaalde themes wel tof maar.... begin te vinden.

- Soft UI theme is tof, maar single column werkt voor mij niet, dus dat wil ik er uit
- Kitibit theme is leuk, maar font is ruk. (Ja font niet installeren is ook n optie, liever kies ik n ANDER font.

Kan me echter voorstellen dat je bepaalde updates van een theme wel mee wil kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-09 19:06
ajampaniki schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:12:
Dit is zeker mogelijk volgens dat ik lees.

Enkele posts geleden zie je dat ik momenteel sukkel om HA te casten naar de hubs..
Ik heb terzijde ook een tablet hoor, maar dan nog wil ik het op alle hubs ook... (die op de slaapkamer en keuken), een mix dus.

Je hebt momenteel 3 manieren om dit te doen, staat ook eerder in dit topic.
Ik hou je zeker op de hoogte ervan, maar ik zoek nu zelf naar oplossingen .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Turbotrent
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21-06 11:15
Wachten... schreef op donderdag 19 november 2020 @ 21:27:

Mag ik trouwens vragen hoe je de notificatie krijgt dat er nog een X aantal lampen aan staan? Dit is echt enorm handig om direct te weten of er wellicht wat overbodigs aan staat. Zeker als dit per verdieping gedaan kan worden.

Ik houd me aanbevolen als je hier iets over uit wilt leggen (zeker dus per verdieping)
Ik weet niet of die vraag ondertussen al beantwoord is, ik heb vanavond nog wat bij te lezen :+

Maar ik heb dit op de volgende manier opgelost:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      aantal_lampgroepen_beneden_aan:
        value_template: >
          {% set lights = [
            states.light.eetkamer,
            states.light.eiland,
            states.light.gordijnen,
            states.light.muurlampen,
            states.light.berging,
            states.light.toilet,
            states.light.hal,
            ] %}
          {{ lights | selectattr('state','eq','on') | list | count }}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:10
CAP-Team schreef op zondag 22 november 2020 @ 21:31:
Het echt even volledig uitschakelen van mijn Denon versterker heeft er voor gezorgd dat hij het weer doet in Home Assistant op 0.118.x
Hier precies hetzelfde maar was helaas tijdelijk. Werkt enkele uren tot enkele dagen en dan gaat het weer fout.
Zag op github ook al een en ander voorbij komen met de power cycle als oplossing maar die is voor mij dus tijdelijk. Kijken wanneer ik wat tijd kan vinden om dat netjes te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:50
Septillion schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 08:46:
@Wachten... Wordt je verbruik alleen maar als atrribute aangeboden dat je er nog een losse sensor voor moet aanmaken? Welke Zigbee integratie draai je?

Overigens is de eenheid voor vermogen kW, niet kWh :D Na de integratie door utility meter is het verandert in energie met als eenheid kWh.
Ja die kWh heb ik volgens mij sowieso niet meer nodig, aangezien ik het op aannraden van @denuz en jou in Node-RED heb gedaan.

Ik heb daar aan de hand van de de calculator node https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-calc de output van de utility_meter gepakt en deze vermeenvoudigd met mijn energie tarief.
Vervolgens een entity node erachter (super handig trouwens, ik kende die nog niet) en deze maakt een entity aan voor de totale kosten, die ik vervolgens in Lovelace laat tonen. (bedankt voor het delen van jouw code @denuz)

Het enige waar ik nog niet helemaal achter kom, is hoe de daily, weekly etc wordt gezien. Is bijvoorbeeld daily vanaf het moment dat je de status checkt en 24 uur daarvoor? of gaat daily in vanaf 00:00 snachts? En hetzelfde voor weekly en mothly, is dat altijd een week en of maand terug vanaf dat je de status bekijkt, of gaat de week op zondag of maandag in voor weekly en de eerste van de maand voor monthly?

code:
1
[{"id":"860f891b.8e1128","type":"tab","label":"Flow 1","disabled":false,"info":""},{"id":"7c8a876.ad574f8","type":"server-state-changed","z":"860f891b.8e1128","name":"Week Stroomverbruik PC","server":"224924bb.3d06dc","version":1,"exposeToHomeAssistant":false,"haConfig":[{"property":"name","value":""},{"property":"icon","value":""}],"entityidfilter":"sensor.weekly_energy_pc_peak","entityidfiltertype":"exact","outputinitially":true,"state_type":"str","haltifstate":"","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","outputs":1,"output_only_on_state_change":true,"for":0,"forType":"num","forUnits":"minutes","ignorePrevStateNull":false,"ignorePrevStateUnknown":false,"ignorePrevStateUnavailable":false,"ignoreCurrentStateUnknown":false,"ignoreCurrentStateUnavailable":false,"x":150,"y":180,"wires":[["36c42ae6.c0f96e"]]},{"id":"36c42ae6.c0f96e","type":"calculator","z":"860f891b.8e1128","name":"","inputMsgField":"payload","outputMsgField":"payload","operation":"mult","constant":"0.2225","round":true,"decimals":"2","x":380,"y":180,"wires":[["e0b82c80.97bad"]]},{"id":"e0b82c80.97bad","type":"ha-entity","z":"860f891b.8e1128","name":"Week kosten pc","server":"9b8bc642.fed038","version":1,"debugenabled":false,"outputs":1,"entityType":"sensor","config":[{"property":"name","value":"electra_week_kosten_pc"},{"property":"device_class","value":""},{"property":"icon","value":"mdi: currency-eur"},{"property":"unit_of_measurement","value":"EUR"}],"state":"payload","stateType":"msg","attributes":[],"resend":true,"outputLocation":"","outputLocationType":"none","inputOverride":"allow","x":860,"y":180,"wires":[[]]},{"id":"e6704174.72a708","type":"server-state-changed","z":"860f891b.8e1128","name":"Dag Stroomverbruik PC","server":"224924bb.3d06dc","version":1,"exposeToHomeAssistant":false,"haConfig":[{"property":"name","value":""},{"property":"icon","value":""}],"entityidfilter":"sensor.daily_energy_pc_peak","entityidfiltertype":"exact","outputinitially":true,"state_type":"str","haltifstate":"","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","outputs":1,"output_only_on_state_change":true,"for":0,"forType":"num","forUnits":"minutes","ignorePrevStateNull":false,"ignorePrevStateUnknown":false,"ignorePrevStateUnavailable":false,"ignoreCurrentStateUnknown":false,"ignoreCurrentStateUnavailable":false,"x":140,"y":100,"wires":[["84ef9efd.2990f8"]]},{"id":"84ef9efd.2990f8","type":"calculator","z":"860f891b.8e1128","name":"","inputMsgField":"payload","outputMsgField":"payload","operation":"mult","constant":"0.2225","round":true,"decimals":"2","x":380,"y":100,"wires":[["db266ce5.1340e"]]},{"id":"db266ce5.1340e","type":"ha-entity","z":"860f891b.8e1128","name":"Dag kosten pc","server":"9b8bc642.fed038","version":1,"debugenabled":false,"outputs":1,"entityType":"sensor","config":[{"property":"name","value":"electra_dag_kosten_pc"},{"property":"device_class","value":""},{"property":"icon","value":"mdi: currency-eur"},{"property":"unit_of_measurement","value":"EUR"}],"state":"payload","stateType":"msg","attributes":[],"resend":true,"outputLocation":"","outputLocationType":"none","inputOverride":"allow","x":860,"y":100,"wires":[[]]},{"id":"bdfefdcb.62baa","type":"server-state-changed","z":"860f891b.8e1128","name":"Maand Stroomverbruik PC","server":"224924bb.3d06dc","version":1,"exposeToHomeAssistant":false,"haConfig":[{"property":"name","value":""},{"property":"icon","value":""}],"entityidfilter":"sensor.monthly_energy_pc_peak","entityidfiltertype":"exact","outputinitially":true,"state_type":"str","haltifstate":"","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","outputs":1,"output_only_on_state_change":true,"for":0,"forType":"num","forUnits":"minutes","ignorePrevStateNull":false,"ignorePrevStateUnknown":false,"ignorePrevStateUnavailable":false,"ignoreCurrentStateUnknown":false,"ignoreCurrentStateUnavailable":false,"x":150,"y":260,"wires":[["2c68721b.14485e"]]},{"id":"2c68721b.14485e","type":"calculator","z":"860f891b.8e1128","name":"","inputMsgField":"payload","outputMsgField":"payload","operation":"mult","constant":"0.2225","round":true,"decimals":"2","x":380,"y":260,"wires":[["d4537873.c18c9"]]},{"id":"d4537873.c18c9","type":"ha-entity","z":"860f891b.8e1128","name":"Maand kosten pc","server":"9b8bc642.fed038","version":1,"debugenabled":false,"outputs":1,"entityType":"sensor","config":[{"property":"name","value":"electra_maand_kosten_pc"},{"property":"device_class","value":""},{"property":"icon","value":"mdi: currency-eur"},{"property":"unit_of_measurement","value":"EUR"}],"state":"payload","stateType":"msg","attributes":[],"resend":true,"outputLocation":"","outputLocationType":"none","inputOverride":"allow","x":870,"y":260,"wires":[[]]},{"id":"fb3bd5a4.11a86","type":"server-state-changed","z":"860f891b.8e1128","name":"Jaar Stroomverbruik PC","server":"224924bb.3d06dc","version":1,"exposeToHomeAssistant":false,"haConfig":[{"property":"name","value":""},{"property":"icon","value":""}],"entityidfilter":"sensor.yearly_energy_pc_peak","entityidfiltertype":"exact","outputinitially":true,"state_type":"str","haltifstate":"","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","outputs":1,"output_only_on_state_change":true,"for":0,"forType":"num","forUnits":"minutes","ignorePrevStateNull":false,"ignorePrevStateUnknown":false,"ignorePrevStateUnavailable":false,"ignoreCurrentStateUnknown":false,"ignoreCurrentStateUnavailable":false,"x":140,"y":340,"wires":[["ee850209.a03e7"]]},{"id":"ee850209.a03e7","type":"calculator","z":"860f891b.8e1128","name":"","inputMsgField":"payload","outputMsgField":"payload","operation":"mult","constant":"0.2225","round":true,"decimals":"2","x":380,"y":340,"wires":[["426c3b38.93f32c"]]},{"id":"426c3b38.93f32c","type":"ha-entity","z":"860f891b.8e1128","name":"Jaar kosten pc","server":"9b8bc642.fed038","version":1,"debugenabled":false,"outputs":1,"entityType":"sensor","config":[{"property":"name","value":"electra_jaar_kosten_pc"},{"property":"device_class","value":""},{"property":"icon","value":"mdi: currency-eur"},{"property":"unit_of_measurement","value":"EUR"}],"state":"payload","stateType":"msg","attributes":[],"resend":true,"outputLocation":"","outputLocationType":"none","inputOverride":"allow","x":860,"y":340,"wires":[[]]},{"id":"14a656f5.55b2e1","type":"comment","z":"860f891b.8e1128","name":"utility_meter cofiguration.yaml","info":"","x":160,"y":60,"wires":[]},{"id":"c667bd99.209ab8","type":"comment","z":"860f891b.8e1128","name":"Vermenigvuldigen met energiekosten 0.2225 cent","info":"","x":510,"y":60,"wires":[]},{"id":"85fea1dd.1aad7","type":"comment","z":"860f891b.8e1128","name":"Maakt sensor aan met de uitkomst in €","info":"","x":930,"y":60,"wires":[]},{"id":"224924bb.3d06dc","type":"server","name":"Home Assistant","legacy":false,"addon":true,"rejectUnauthorizedCerts":true,"ha_boolean":"y|yes|true|on|home|open","connectionDelay":false,"cacheJson":false},{"id":"9b8bc642.fed038","type":"server","name":"Home Assistant","legacy":false,"addon":true,"rejectUnauthorizedCerts":true,"ha_boolean":"y|yes|true|on|home|open","connectionDelay":false,"cacheJson":true}]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VIRB-lcxGK9A2eSFg3LyuAqC2nI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KAdvOAIssZOSy6KrnxYv8d7H.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HAHowrhyld7OqYoZ6NZseZIhUzM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/10CCaz5m0m6ciOD72Ro8Nfmi.png?f=user_large

@Turbotrent Top, ik ben bijna klaar met bovenstaand project.
Ik wil alleen nog even het verbruik van de dag ervoor zien en daarna ga ik direct hiermee aan de slag. Ik wil hier al een tijdje het een en ander mee proberen!
Ik moet alleen even gaan kijken/ uit zoeken hoe ik het count gedeelte in Node-RED maak. Ik heb het namelijk liever in Node-RED staan.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:31
@Wachten... Zal niet op mijn aanraden zijn geweest :+, ik ben absoluut geen fan van NodeRed O-)

Maar verbaas me er vooral over dat je Innr plug met de integratie die je gebruikt de power niet als entiteit naar buiten brengt maar alleen als attribute van een ander (aan/uit?) entiteit.

En nee, utility meter gaat uit van vaste cycles met als basis 0 minutes, 0h00 hours, Monday, day 1, January. Alle andere zijn daar volgens mij gewoon (modulo) afgeleide van. Maand sensor (zonder offset) reset dus om 0:00 1e van de maand. En dag sensor elke nacht om 0:00 etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Septillion schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:25:
@Wachten... Zal niet op mijn aanraden zijn geweest :+, ik ben absoluut geen fan van NodeRed O-)

Maar verbaas me er vooral over dat je Innr plug met de integratie die je gebruikt de power niet als entiteit naar buiten brengt maar alleen als attribute van een ander (aan/uit?) entiteit.

En nee, utility meter gaat uit van vaste cycles met als basis 0 minutes, 0h00 hours, Monday, day 1, January. Alle andere zijn daar volgens mij gewoon (modulo) afgeleide van. Maand sensor (zonder offset) reset dus om 0:00 1e van de maand. En dag sensor elke nacht om 0:00 etc.
Je hebt me vaak zat geholpen, dus de credit krijg je er gratis bij ;)
Duidelijk verhaal, dan weet ik in ieder geval hoe de dag/week/maand kosten zijn berekend en wanneer het in gaat.

Jammer dat je niks met Node-RED doet trouwens Ik zoek nu namelijk nog een manier om de dag/week/maand ervoor weer te geven, zodat ik kan zien of wijzigingen effect hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Wachten... Maand ervoor krijg je toch gewoon "gratis" als je de recoder (history) in HA aan hebt staan (= default)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@Septillion Vast wel, maar ik wist niet eens dat er iets van een Recorder functie was. Daar moet ik me dan dus even in verdiepen.

Maar je bedoelt dat als ik die dan heb, dat ik dan zo de code o.i.d. kan bekijk en aan kan passen naar de vorige dag, of vorige week?

In deze post wordt namelijk een stuk code gebruikt (sensor:)
https://community.home-as...nsumption-overview/151306

code:
1
2
3
4
yesterday_power:
      friendly_name: Yesterday Power
      unit_of_measurement: kWh
      value_template: "{{ state_attr('sensor.daily_power_offpeak','last_period')|float + state_attr('sensor.daily_power_peak','last_period')|float }}"

[ Voor 43% gewijzigd door Wachten... op 24-11-2020 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Wachten... Ow, wacht, standaard staat de recoder natuurlijk iet op maanden. Maar inderdaad, utility meter heeft een attribute waar de waarde van voor de reset in opgeslagen wordt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 20:59
Septillion schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:56:
@Hmmbob Vooral met laatste ben ik het niet eens ;) Denk dat er nu alleen aanbod is voor de instappers (of luie) die het zonder gedoe willen draaien en de expert die zijn hand niet omdraait voor een Linux en/of Docker install. Gebied ertussen mist. Waar de noodzaak vandaan komt snap ik heel goed. En ik denk dat de zet naar complete images ook echt een stap in de goede richting is om het wat laagdrempeliger te maken.

Zelf draai ik op dit moment nog een, wat nu is geworden, unsupported versie. Maar dit is ontstaan uit noodzaak toen de Rpi 4 nog geen native USB boot ondersteunde, de afwijkende image structuur van HA en dat ik add-ons en Snashots een onmisbaar onderdeel vind anno 2020. Nu de USB boot ondersteuning er van beide kanten wel is zou ik graag weer overstappen naar een complete image, geen probleem mee. Zou ik ook nagenoeg iedereen aanraden. Het is nu meer de luiheid (want het werkt immers nu prima) om de boel over te zetten.

Alleen is er naar mijn idee dus een aardig gat tussen een complete image en HA Core op alles draaien. Ik denk dat er bijvoorbeeld een groep is die wel een NAS hebben met Docker ondersteuning maar weinig ervaring/kennis/zin om een RPi of NUC met image op te tuigen. Als het daar wel mogelijk was geweest een volwaardige HA op te zetten met Docker zou dat denk ik het gat wat meer dichten.

Maar ik snap heel goed waarom de ontwikkelaars duidelijkere kaders gezet hebben om wat ondersteund wordt. Dit heeft de situatie voor ze weer werkbaar gemaakt. Alleen snap ik niet helemaal (maar goed, heb mezelf er niet in verdiept) waarom add-ons en snapshots zo lastig zijn als puur Docker containers, zonder verantwoordelijkheid voor het werkelijke onderliggende OS. Omdat iedereen zo lyrisch is over Docker dacht ik dat dit niet zo lastig zou moeten zijn. Maar ik neem dan maar aan (mijn gebrek) dat de Docker omgeving te grillig is om daar continue support voor te kunnen leveren. En dan kan ik alleen maar achter de keuze van de ontwikkelaars staan. Maar dit neemt niet weg dat ik het een gemis vind.
Niet mee eens. Ik ben het met @Hmmbob eens. Home assistant team heeft juist een core en een supervised versie gemaakt zodat ieder een keus kan maken waar hij zich lekker bij voelt. Ik draai ook core en dat doe ik bewust omdat ik juist zelf alles naast ha container beheer in andere containers. Dat vind ik juist fijn en flexibel. Dat jij te kort schiet qua docker kennis wil niet zeggen dat het geen goed platform is, in tegendeel, docker images zijn juist ideaal, flexibel, zeer breed gedragen methode en ondersteund.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 13:24

CAP-Team

XBL: CAPTeam

ninjazx9r98 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:10:
[...]

Hier precies hetzelfde maar was helaas tijdelijk. Werkt enkele uren tot enkele dagen en dan gaat het weer fout.
Zag op github ook al een en ander voorbij komen met de power cycle als oplossing maar die is voor mij dus tijdelijk. Kijken wanneer ik wat tijd kan vinden om dat netjes te melden.
Bij mij doet hij het nu ook niet meer.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@martinvdm Gaat hier om het verschil tussen "iedereen de mogelijkheid geven om het op alles te draaien" en "voor elk wat wils". Dat is niet hetzelfde :)

En heb nooit gezegd dat ik Docker geen goed platform vindt! :( Het verbaast mij alleen dat het dus schijnbaar te lastig is een Docker versies uit te brengen van Addons en Snapshots zonder HA OS als backend.

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 24-11-2020 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R1card1nh0
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-09-2024
sOid schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 17:03:
[...]

Ja hoor. Volgens mij gebruikt dat ding ook gewoon het binnenwerk van een Hue Tap. Ik gebruik soortgelijke schakelaars van Gira. Werkt allemaal prima met Conbee II.

Houd er wel rekening mee dat je, als je bestaande schakelaars echt wil vervangen, je (plafond)lampen op de fasedraad ipv schakeldraad moet aansluiten.

Het zijn wel leuke schakelaars, gaaf dat het gebruik maakt van kinetische energie om signalen te sturen. Enige nadeel tov gewone schakelaars is dat het minder prettig aanvoelt. Je moet het wel echt indrukken om die energie op te wekken.
Hoi sOid,

Ik heb nu zo een schakelaar en inderdaad hij klikt echt en het voelt eigenlijk wel prettig aan.
Maar weet jij nog hoe je hem hebt toegevoegd in de ConBee?
Ik heb bij switches een beetje in het wilde weg zitten klikken en heb er nu 1 met Hue Tap 2 als vermelding, maar omdat de toevoeging op de achtergrond gebeurde blijkbaar weet ik niet meer hoe het gelukt was 8)7

Moet ik nu voor elke positie (4) een actie doen?

Thx

[ Voor 14% gewijzigd door R1card1nh0 op 24-11-2020 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
R1card1nh0 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 21:53:
[...]

Hoi sOid,

Ik heb nu zo een schakelaar en inderdaad hij klikt echt en het voelt eigenlijk wel prettig aan.
Maar weet jij nog hoe je hem hebt toegevoegd in de ConBee?
Ik heb bij switches een beetje in het wilde weg zitten klikken en heb er nu 1 met Hue Tap 2 als vermelding, maar omdat de toevoeging op de achtergrond gebeurde blijkbaar weet ik niet meer hoe het gelukt was 8)7

Moet ik nu voor elke positie (4) een actie doen?

Thx
Oja dat gedoe inderdaad. Haha. Als ik het me goed herinner moet je een van de vier knoppen een seconde of tien ingedrukt houden nadat je de detectie van schakelaar hebt aangeklikt. Maar het is onduidelijk welke knop het is omdat de UI laat dan een Hue Tap laat zien. Dus indd is wat klikken tot je de juiste knop hebt :+

Als het niet lukt verwijs ik je naar het deconz topic! Daar kunnen we je beter helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Septillion schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:51:
@Wachten... Ow, wacht, standaard staat de recoder natuurlijk iet op maanden. Maar inderdaad, utility meter heeft een attribute waar de waarde van voor de reset in opgeslagen wordt :)
Dit is helaas voor mij nog steeds een beetje abracadabra ;)

Ik heb me er een beetje in proberen te verdiepen. Ik krijg het (volgens mij) wel werkend met de kWh van gisteren met deze code.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
sensor:
    sensors:
      yesterday_power:
        friendly_name: Yesterday Power
        unit_of_measurement: kWh
        icon_template: mdi:flash
        value_template: "{{ state_attr('sensor.daily_energy_pc_offpeak','last_period')|float + state_attr('sensor.daily_energy_pc_peak','last_period')|float }}"

Maar met de kosten wil het nog niet helemaal lukken. Ik heb dit geprobeerd, maar dan komt er dus helemaal niks uit.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
sensor:
    sensors:
      pc_power_consumption:
        friendly_name: "pc Power Consumption"
        unit_of_measurement: 'kWh'
        value_template: "{{ state_attr('switch.power_plug_zolder', 'load_power') }}"
      pc_cost_weekly:
        friendly_name: "PC kosten per week"
        unit_of_measurement: '€'
        icon_template: mdi:currency-eur
        value_template: "{{ (states('utility_meter.weekly_energy_pc_peak') | float * 0.23006 + states('utility_meter.weekly_energy_pc_offpeak') | float * 0.21269) | round(2) }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 20:59
Septillion schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 21:25:
@martinvdm Gaat hier om het verschil tussen "iedereen de mogelijkheid geven om het op alles te draaien" en "voor elk wat wils". Dat is niet hetzelfde :)

En heb nooit gezegd dat ik Docker geen goed platform vindt! :( Het verbaast mij alleen dat het dus schijnbaar te lastig is een Docker versies uit te brengen van Addons en Snapshots zonder HA OS als backend.
Ok wellicht kwam het anders op mij over. Maargoed docker is juist de ideale manier om dus de mogelijkheid te geven om het op elk platform te kunnen draaien. En nagenoeg alle add ons die ha bezit zijn er ook ik docker variant waardoor je zelf kan inrichten.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Koepert schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:05:
Vraag over wijzigingen in themes.. Hoe doen jullie dit? Ik weet dat je een aanpassing in een theme kunt doen en dat dit feitelijk tot de eerstkomende update van het theme behouden blijft. Maar waar kiezen jullie voor? Hoe borg je dit (of niet?)

Ik begin steeds meer te merken dat ik bepaalde themes wel tof maar.... begin te vinden.

- Soft UI theme is tof, maar single column werkt voor mij niet, dus dat wil ik er uit
- Kitibit theme is leuk, maar font is ruk. (Ja font niet installeren is ook n optie, liever kies ik n ANDER font.

Kan me echter voorstellen dat je bepaalde updates van een theme wel mee wil kunnen nemen.
Ik zat daar pas ook over na te denken. Ik ben toen uitgekomen op een kopie maken van de bestaande theme, die aan te passen en verder te gebruiken. Als er dan een keertje een update is, dan moet ik de verschillen handmatig bekijken, maar soit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 22:39

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Zo heb ik het ook gedaan, een custom theme gezocht die me grotendeels aanstond, daar een kopie van gemaakt en daarna naar eigen smaak aangepast waar nodig. Updaten met de hand is idd een klein minpunt in geval van een breaking change, maar gelukkig zijn die er op theme gebied niet zo vaak :)

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 12:51

Puck

W32.Deadcode.A

Hmmbob schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 22:33:
[...]

Ik zat daar pas ook over na te denken. Ik ben toen uitgekomen op een kopie maken van de bestaande theme, die aan te passen en verder te gebruiken. Als er dan een keertje een update is, dan moet ik de verschillen handmatig bekijken, maar soit.
Ik heb als volgt een aantal :root css variabelen overschreven zonder het gebruikte thema te wijzigen:

configuration.yaml
code:
1
2
3
4
frontend:
  themes: !include_dir_merge_named themes
  extra_module_url:
    - /local/theme-custom.js

www/theme-custom.js
code:
1
2
document.documentElement.style.setProperty('--restriction-lock-icon-size', '16px');
document.documentElement.style.setProperty('--restriction-lock-row-margin-left', '28px');

In principe kan je hiermee gewoon custom JavaScript gebruiken voor van alles en nogwat :) In dit geval voor het overschrijven van HACS extensie variabelen.

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
RandyLemaire schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:16:
Ik dacht eerst: he, da's een interessante aanpak als slimme vervanging van onze ouderwetse pompschakelaar -- maar bij nader inzien gaat op deze manier de vw-pomp ook draaien als je warm water gebruikt of doucht. Is ook weer zonde...

[...]
Ik zat hier ook aan te denken, maar is het niet een idee om hem aan te laten gaan na 10 min ofzo? Dat scheelt in ieder geval het iedere keer aangaan als je een beetje warm water pakt.

Mocht iemand anders nog een slim idee hebben...,

En ik vraag me buiten dat ook af hoe goed het voor je pomp is om 2 a 3x per dag aan en uit te gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-08 12:11
Het lukt mij maar niet om een bepaalde sensor om te zetten van Watt naar kWh.
Wat ik ook probeer, het blijft Watt of de sensor werkt niet.

Deze sensor werkt en geeft de waarde per dag in Watt.

code:
1
2
3
4
# Utility Meter UV Vijver 2
  daily_uv2:
    source: sensor.Huidig_verbruik_UVLamp
    cycle: daily

Nu wil ik deze waarde in kWh hebben. En heb o.a. onderstaande sensor gebruikt maar die wordt niet geüpdate.

code:
1
2
3
4
5
6
7
sensor 200:
    sensors:
      daily_uv2:
        friendly_name: "Daily uv 222"
        value_template: "{{ states('sensor.daily_uv2')|float / 10000|round(3) }}"

Of moet ik iets anders gebruiken?

De sensor: sensor.Huidig_verbruik_UVLamp geeft ook de waarde in Watt maar dat wil ik zo houden want die gebruik ik om de het huidige verbruik weer te geven in Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
JBS schreef op woensdag 25 november 2020 @ 08:38:
[...]
Had ik inderdaad ook geprobeerd, zonder succes. Een herstart van de hub en daarna van HA bleek uiteindelijk de oplossing.
Deze keer werkte bij mij het herladen, maar idd het is niet altijd prijs.

[ Voor 48% gewijzigd door JayOne op 25-11-2020 08:39 ]

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

JayOne schreef op woensdag 25 november 2020 @ 08:37:
[...]

Bij mij werkt het herladen van de integratie meestal ook voor het weer werkend krijgen van de Tradfri-integratie binnen HA.
Had ik inderdaad ook geprobeerd, zonder succes. Een herstart van de hub en daarna van HA bleek uiteindelijk de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbotrent
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21-06 11:15
Wachten... schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:19:
[...]

@Turbotrent Top, ik ben bijna klaar met bovenstaand project.
Ik wil alleen nog even het verbruik van de dag ervoor zien en daarna ga ik direct hiermee aan de slag. Ik wil hier al een tijdje het een en ander mee proberen!
Ik moet alleen even gaan kijken/ uit zoeken hoe ik het count gedeelte in Node-RED maak. Ik heb het namelijk liever in Node-RED staan.
De code die ik gedeeld heb is gewoon een template sensor welke je aanmaakt in je configuration.yaml, dat heeft dus niet echt iets met Node-red te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Wachten... Ooit wel een keer naar alle entiteiten (en hun attributen) gekeken? Development tools => States. Daar kan je altijd zien wat je als state en attribute van elke entity kan opvragen :)

Daar kan je onder template ook je costen template testen. Als hij daar wel werkt heb je denk ik gewoon een fout in je yaml staan.

PS Nogmaals
code:
1
2
3
4
5
      pc_power_consumption:

De eenheid van vermogen is in Watt (of kilo Watt / kW), niet (kilo) Watt uur ;)

PPS (Nogmaals :+) Welke Zigbee integratie gebruik je dat power alleen als attribute beschikbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 09:38
RoTeK70 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 07:43:

code:
1
2
3
4
  daily_uv2:

Nu wil ik deze waarde in kWh hebben. En heb o.a. onderstaande sensor gebruikt maar die wordt niet geüpdate.

code:
1
2
3
4
5
6
7
sensor 200:
    sensors:
      daily_uv2:
        value_template: "{{ states('sensor.daily_uv2')|float / 10000|round(3) }}"

Of moet ik iets anders gebruiken?

De sensor: sensor.Huidig_verbruik_UVLamp geeft ook de waarde in Watt maar dat wil ik zo houden want die gebruik ik om de het huidige verbruik weer te geven in Watt.
1. De eerste regel lijkt mij niet te kloppen:
code:
1
Sensor 200:

2. Verder heb je nog 0 teveel in je delen, maar dat je vast snel genoeg gezien als de template überhaupt werkt.

Controleer je wel je configuratie voor je herlaad want de eerste zou er dan ook uit moeten komen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@RoTeK70 Je probleem is dat je een sensor met dezelfde naam probeert te maken met je sensor template. Je probeert een 'daily_uv2' aan te maken terwijl je de sensor van de utility meter dezelfde (redelijk cryptische ;)) naam hebt gegeven.

Daarnaast de punten van @llevering

En als laatste, piping( | ) gaat voor andere operaties, je rond dus alleen de noemer van je deling af.

code:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:
    sensors:
      daily_uv2_kwh:
        value_template: "{{ (states('sensor.daily_uv2') | float / 1000 ) | round(3) }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
llevering schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:17:
[...]

1. De eerste regel lijkt mij niet te kloppen:
code:
1
Sensor 200:

2. Verder heb je nog 0 teveel in je delen, maar dat je vast snel genoeg gezien als de template überhaupt werkt.

Controleer je wel je configuratie voor je herlaad want de eerste zou er dan ook uit moeten komen :)
Sensor 200 werkt gewoon, gebruik ik voor alle sensoren.
Voor herladen, test ik dit gelukkig altijd.
Nul teveel zie ik nu ook, maar deze sensor werkt helemaal niet, dus wordt niet geüpdate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Septillion schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:13:
@Wachten... Ooit wel een keer naar alle entiteiten (en hun attributen) gekeken? Development tools => States. Daar kan je altijd zien wat je als state en attribute van elke entity kan opvragen :)

Daar kan je onder template ook je costen template testen. Als hij daar wel werkt heb je denk ik gewoon een fout in je yaml staan.

PS Nogmaals
code:
1
2
3
4
5
      pc_power_consumption:

De eenheid van vermogen is in Watt (of kilo Watt / kW), niet (kilo) Watt uur ;)

PPS (Nogmaals :+) Welke Zigbee integratie gebruik je dat power alleen als attribute beschikbaar is?
Dank je, onder developmenttools >>States kun je dus dit soort code testen begrijp ik. Weer wat geleerd. :)

Ik gebruik een Conbee II stick voor al mijn zigbee apparatuur (als je dat bedoelt). Voor de power plugs worden 3 entities aangemaakt, Power, consumtion en een on/off switch

Maar wat bedoel je daar dan mee over attribute? Of bedoel je daarmee entities?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roynolf
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-12-2023
Als ik een Shelly 1 device wil koppelen met HA via de Shelly integratie dan krijg ik een foutmelding.
De Shelly 1 firmware is momenteel versie 1.7 terwijl de integratie minimaal 1.8 vereist.

Ik zag net dat versie 1.9 beschikbaar is sinds gisteren. Toch blijft de Shelly 1 webpagina aangeven dat de Shelly 1 draait op de meest recente versie.

Ervaren jullie ook dit probleem?

UPDATE: ik heb zojuist vastgesteld dat er een Shelly forum thread is op Tweakers. ik zal daar mijn vraag stellen.

[ Voor 13% gewijzigd door roynolf op 25-11-2020 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
roynolf schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:52:
Als ik een Shelly 1 device wil koppelen met HA via de Shelly integratie dan krijg ik een foutmelding.
De Shelly 1 firmware is momenteel versie 1.7 terwijl de integratie minimaal 1.8 vereist.

Ik zag net dat versie 1.9 beschikbaar is sinds gisteren. Toch blijft de Shelly 1 webpagina aangeven dat de Shelly 1 draait op de meest recente versie.

Ervaren jullie ook dit probleem?
Nee, ervaar geen probleem, want heb geen Shelly :+

Kun je de firmware niet handmatig upgraden? Zal niet de eerste keer zijn dat zo'n check niet goed gaat terwijl het met een handmatige upgrade prima werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Wachten... schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:51:
[...]

Dank je, onder developmenttools >>States kun je dus dit soort code testen begrijp ik. Weer wat geleerd. :)
Yess, kan je de "rauwe" data zien en templates testen.
Ik gebruik een Conbee II stick voor al mijn zigbee apparatuur (als je dat bedoelt).
Sort of, neem aan dat je dan Phoscon of deCONZ draait.
Voor de power plugs worden 3 entities aangemaakt, Power, consumtion en een on/off switch
Als je al een entiteit voor de power hebt, waarom ben je dan nog aan het rommelen met een template sensor? :? Doel dus op de (friendly_name:) "pc Power Consumption" waarmee je een attribute leest (state_attr('switch.power_plug_zolder') ).
Maar wat bedoel je daar dan mee over attribute? Of bedoel je daarmee entities?
Nee, in de basis heb je binnen HA entities en die hebben dan een state. Maar naast de state hebben entities nog wat extra informatie, attributes genaamd. Dingen als wanneer de laatste update was bijvoorbeeld. Maar deze attributen zijn vrij, elke integratie kan hier nog aan hangen wat ze handig vinden. Deze zie je allemaal onder Development tools.

Maar ik zie jou dus steeds met een template sensor komen die het attribute 'load_power' van een entity ('switch.power_plug_zolder' en die van je CV) ophaalt en opslaat als losse entity ('sensor.pc_power_consumption'). Waarom is dit nodig als je sensor al gewoon komt met een entity voor power?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 14:13
Een Google Nest Hub aangeschaft.
Via Cast all the things wordt iedere 10 minuten een apart gemaakt dashboard gecast naar deze hub, hier zitten lichtschakelaars in en knopjes om muziek te luisteren. Uiteraard alleen als er niks wordt afgespeeld.
Het volume wordt eerst op 0 gezet om de piep bij het starten van de cast niet te horen, dan wordt er gecast. Bij muziek luisteren wordt eerst het volume op 50% gezet en bij het stoppen van de muziek komt HA weer terug.
Tevens een automation gemaakt dat als er wordt aangebeld met onze Ring deurbel, de lampen gaan knipperen, via Google TTS een melding wordt gesproken dat er iemand voor de deur staat, en het beeld van de Ring wordt gecast naar deze hub.
Via https://github.com/jeroenterheerdt/ring-hassio

Echt wel leuk om steeds meer dingen te maken.

@ajampaniki @Troetelbeer Het werkt best goed hoor!

[ Voor 10% gewijzigd door Ora et Labora op 25-11-2020 10:16 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-09 22:00
Ora et Labora schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:13:
Via Cast all the things wordt iedere 10 minuten een apart gemaakt dashboard gecast naar deze hub, hier zitten lichtschakelaars in en knopjes om muziek te luisteren. Uiteraard alleen als er niks wordt afgespeeld.
Het volume wordt eerst op 0 gezet om de piep bij het starten van de cast niet te horen, dan wordt er gecast. Bij muziek luisteren wordt eerst het volume op 50% gezet en bij het stoppen van de muziek komt HA weer terug.
Tevens een automation gemaakt dat als er wordt aangebeld met onze Ring deurbel, de lampen gaan knipperen, via Google TTS een melding wordt gesproken dat er iemand voor de deur staat, en het beeld van de Ring wordt gecast naar deze hub.

Kan je je configuratie delen hoe je dat hebt gedaan om informatie te casten naar de Google Nest Hub?
Ik wil e.e.a. proberen op te zetten via Node-RED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
CAD-tekenaar schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:36:
[...]

Kan je je configuratie delen hoe je dat hebt gedaan om informatie te casten naar de Google Nest Hub?
Ik ben ook wel benieuwd!

[ Voor 15% gewijzigd door Wachten... op 25-11-2020 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
Wachten... schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:44:
[...]

Wat wil je precies doen? Wat voor informatie wil je casten? 'informatie' is nogal een breed begrip ;)
Ik bedoelde specifiek: hoe cast je een dashboard naar de Nest Hub? Als het goed is kan ik zelf daarna de entiteiten in de dashboard plaatsen en deze worden dan weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
CAD-tekenaar schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:36:
[...]

Zoals hier staat:
https://community.home-assistant.io/t/using-catt/130332/127

En eventueel met een script om te checken of er wel of geen media op wordt afgespeeld.
https://community.home-assistant.io/t/using-catt/130332/129

Eigenlijk dat hele topic staat vol nuttige informatie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
CAD-tekenaar schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:47:
[...]

Ik bedoelde specifiek: hoe cast je een dashboard naar de Nest Hub? Als het goed is kan ik zelf daarna de entiteiten in de dashboard plaatsen en deze worden dan weergegeven.
Ja ik was te snel met reageren zag ik ;)
Misschien helpt dit je enigszins op weg?

https://community.home-as...-a-desktop-browser/158580

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
Ora et Labora schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:51:
[...]

Zoals hier staat:

En eventueel met een script om te checken of er wel of geen media op wordt afgespeeld.

Dankjewel. Én een Node-RED flow ! Hier kan ik wat mee denk ik. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ora et Labora schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:51:
[...]

Zoals hier staat:

Heb je dit zelf draaiend? En hoe stabiel is het? Las pas op het HA forum zelf dat hij er nog wel eens uitklapt op de Nest en het dashboard dan weg is

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
DennusB schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:00:
[...]

Heb je dit zelf draaiend? En hoe stabiel is het? Las pas op het HA forum zelf dat hij er nog wel eens uitklapt op de Nest en het dashboard dan weg is
Ik heb het draaien sinds gisterenavond dus nog geen idee hoe stabiel het is :P
Vanmorgen stond hij keurig met het dashboard klaar. Wel heb ik HA een keer of wat herstart en dan is het soms nodig de automation die cast, handmatig te starten maar dat heb ik ook met m'n airco bijvoorbeeld.
Ik zal vanavond eens kijken of het nog steeds werkt.

Ook al zou hij eruit klappen, zou het binnen 10 minuten weer terug moeten zijn. De Nest heeft de beperking dat deze na 10 minuten de verbinding verbreekt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- id: '1589529246400'
  alias: CastToHub
  description: ''
  trigger:
  - minutes: /10
    platform: time_pattern
  condition: []
  action:
  - data:
      addon: a0d7b954_ssh
      input: bash /config/cast.sh
    service: hassio.addon_stdin
  mode: single

cast.sh:
code:
1
2
3
4
if ! catt -d "Keuken" status | grep 'PLAYING'; then 
    catt -d "Keuken" volume 0
    catt -d "Keuken" cast_site https://webadressoftheHA/lovelace-hub/0
fi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Sort of, neem aan dat je dan Phoscon of deCONZ draait.
Ja klopt ik heb alle groepen, lampen, plugs, dimmers en motion sensors in phoscon staan.
Als je al een entiteit voor de power hebt, waarom ben je dan nog aan het rommelen met een template sensor? :? Doel dus op de (friendly_name:) "pc Power Consumption" waarmee je een attribute leest (state_attr('switch.power_plug_zolder') ).
Tja, dan probeer je zelf eens wat uit te zoeken (omdat ik niet alleen maar afhankelijk wil zijn van jullie) en dan krijg je dit soort praktijken :9~ ik ga dan Googlen, en bij iemand werkt dit dan. Dus dan is het copy/paste en een beetje rommelen.
Nee, in de basis heb je binnen HA entities en die hebben dan een state. Maar naast de state hebben entities nog wat extra informatie, attributes genaamd. Dingen als wanneer de laatste update was bijvoorbeeld. Maar deze attributen zijn vrij, elke integratie kan hier nog aan hangen wat ze handig vinden. Deze zie je allemaal onder Development tools.

Maar ik zie jou dus steeds met een template sensor komen die het attribute 'load_power' van een entity ('switch.power_plug_zolder' en die van je CV) ophaalt en opslaat als losse entity ('sensor.pc_power_consumption'). Waarom is dit nodig als je sensor al gewoon komt met een entity voor power?
Zie mijn opmerking hiervoor, maar het wordt al iets duidelijker zo. Dus een entity heeft nog extra 'functies' die je dus ook weer onder developmenttools>>state terug kunt vinden en kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Wachten... schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:08:
[...]
Ja klopt ik heb alle groepen, lampen, plugs, dimmers en motion sensors in phoscon staan.

[...]
Tja, dan probeer je zelf eens wat uit te zoeken (omdat ik niet alleen maar afhankelijk wil zijn van jullie) en dan krijg je dit soort praktijken :9~ ik ga dan Googlen, en bij iemand werkt dit dan. Dus dan is het copy/paste en een beetje rommelen.
Maakt niet uit, maar als je al een entiteit hebt voor power kan je die dus direct in utility meter gebruiken. Maar ik heb geen ervaring met zowel de Innr als Phoscon dus welke entiteiten er aangemaakt worden moet ik dus gokken aannemen van jou :+ En schijnbaar had degene waar jij het vandaag had standaard geen entiteit voor de power, alleen een atrribute.
Zie mijn opmerking hiervoor, maar het wordt al iets duidelijker zo. Dus een entity heeft nog extra 'functies' 'informatie' die je dus ook weer onder developmenttools>>state terug kunt vinden en kan gebruiken?
Functies voer je uit en doen iets :p Maar verder ja, kan je mooi zien onder Dev tools. De state van een entiteit is dus zeg maar het hoofdonderwerp en de attributes bevatten nog wat nevenonderwerpen.

Maar veel onderdelen (zoals ook utility meter) verwachten als input een entity en pakken daar dan de state van. Door dan een sensor template te pakken die je als waarde laat verwijzen naar (de waarde van) een attribute van een andere entity maak je als nog een echte entity aan zodat deze gebruikt kan worden. Maar goed, dat is dus alleen nodig als iets alleen werkt met een entity en de info die je wilt gebruiken heb je alleen beschikbaar als attribute van een andere entity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 07:49
Zou het met catt ook mogelijk zijn je cam stream meteen te casten naar de googlehub?

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Btje schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:09:
Zou het met catt ook mogelijk zijn je cam stream meteen te casten naar de googlehub?
Daar is de service camera.play_stream voor beschikbaar.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Dw1-nl
  • Laatst online: 27-08 19:49

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yia57PyLCt2j5O4RvJM2IjW41UM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9eYPn6WcZiCfEbxskt2pu0eD.jpg?f=user_large
Zoals beloofd voor de mensen die mijn dashboard gebruiken vermeld ik het ook even hier. Nu
2 weken geleden versie 2.0 van mijn dashboard uitgebracht. Hij is nu al weer honderden keren gedownload & geïnstalleerd dus ik kan zeggen dat 2.0 stabiel genoeg is om te updaten naar als je 1.* al hebt draaien. Voor de mensen die willen updaten een link naar de docs: https://dwainscheeren.github.io/dwains-lovelace-dashboard/ en het dashboard op het HA forum https://community.home-as...-and-mobile-v2-0-0/168593
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben bezig om de configuratie op te delen in packages, na een eerdere onsuccesvolle poging (nam er toen te weinig tijd voor). Maar ik blijf deze foutmelding zien bij het checken van de configuratie:
code:
1
expected a dictionary for dictionary value @ data['packages']['sensor']

Dus ik kijk in sensor.yaml maar daar staat weinig spannends in:
YAML:
1
sensor: !include_dir_merge_list ../entities/sensors

In config/entities/sensors staan een paar YAML-bestanden maar daar lijkt het niet aan te liggen. Het lijkt te liggen aan het !include_dir_merge_list gedeelte. Als ik dat verander in bijvoorbeeld !include_dir_named verdwijnt de foutmelding. Het vreemde is echter dat include_dir_merge_list in meerdere voorbeeldconfigs wordt gebruikt, zoals hier.

De folderstructuur is bij mij ook hetzelfde als in het hierboven gelinkte voorbeeld.

Ik begin van frustratie bijna met dingen te gooien, dus ik hoop dat een van jullie snapt wat ik over het hoofd zie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
sOid schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:50:
Ik ben bezig om de configuratie op te delen in packages, na een eerdere onsuccesvolle poging (nam er toen te weinig tijd voor). Maar ik blijf deze foutmelding zien bij het checken van de configuratie:
code:
1

YAML:
1

In config/entities/sensors staan een paar YAML-bestanden maar daar lijkt het niet aan te liggen. Het lijkt te liggen aan het !include_dir_merge_list gedeelte. Als ik dat verander in bijvoorbeeld !include_dir_named verdwijnt de foutmelding. Het vreemde is echter dat include_dir_merge_list in meerdere voorbeeldconfigs wordt gebruikt, zoals hier.

De folderstructuur is bij mij ook hetzelfde als in het hierboven gelinkte voorbeeld.

Ik begin van frustratie bijna met dingen te gooien, dus ik hoop dat een van jullie snapt wat ik over het hoofd zie ;)
In de beschrijving op HA:
It is important to note that when using !include_dir_merge_list, you must include a list in each file (each list item is denoted with a hyphen [-]). Each file may contain one or more entries.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-09 21:26
Ik ben in afwachting op een Zigbee Heiman Rookmelder via AliExpress. Toch het proberen waard. Het als goed werkt bestel ik er nog twee. Ik nog iets voor onder de kerstbboom verzinnen, dus de RP4 set incl Flicr Case komt rond kerst ;-).

De Conbee2 en de SSD bestel ik binnenkort al, dan kan ik alvast een beetje spelen via HA op VirtualBox. dank voor alle info tot dusver. Ik zal dit topic blijven volgen voor meer info, en bij meer ervaring hoop ik ook een echte bijdrage te kunnen gaan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
Septillion schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:23:
@RoTeK70 Je probleem is dat je een sensor met dezelfde naam probeert te maken met je sensor template. Je probeert een 'daily_uv2' aan te maken terwijl je de sensor van de utility meter dezelfde (redelijk cryptische ;)) naam hebt gegeven.

Daarnaast de punten van @llevering

En als laatste, piping( | ) gaat voor andere operaties, je rond dus alleen de noemer van je deling af.

code:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:
    sensors:
      daily_uv2_kwh:
        value_template: "{{ (states('sensor.daily_uv2') | float / 1000 ) | round(3) }}"
Dit lijkt te werken, ik ga eens even kijken of hier de juiste waardes uit blijven komen.

Bedankt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:26
sOid schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:50:
code:
1

YAML:
1

2 dingen die je even kan testen:
1. een / achter de mapnaam
YAML:
1
sensor: !include_dir_merge_list ../entities/sensors/

2. mogelijk "redeneert" hij nog voor de import vanuit de configuration.yaml en dus vanuit die locatie? Geen idee of dat zo is, maar je zou daar eens mee kunnen testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij heb ik dat. Dit is bijvoorbeeld afvalbeheer.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- platform: afvalbeheer
  wastecollector: !secret afval
  postcode: !secret postcode
  streetnumber: !secret huisnummer
  resources:
    - restafval
    - gft
    - papier
    - pmd
  dateformat: '%d %B'
  nameprefix: 0
  disableicons: 1
  dutch: 1
-Casper schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:27:
[...]

2 dingen die je even kan testen:
1. een / achter de mapnaam
YAML:
1
sensor: !include_dir_merge_list ../entities/sensors/
Had ik inderdaad al geprobeerd, maar is de oplossing niet.
2. mogelijk "redeneert" hij nog voor de import vanuit de configuration.yaml en dus vanuit die locatie? Geen idee of dat zo is, maar je zou daar eens mee kunnen testen
Dat zou inderdaad kunnen ja. Zou dus betekenen dat bij een restart van HA het wel goed gaat? Ben ik wat huiverig voor; kans dat het dan helemaal niet meer opstart...

Opmerkelijk is dus wel dat als ik het verander door bijvoorbeeld !include_dir_named ik geen foutmelding krijg. Dus het lijkt wel alsof hij daadwerkelijk de nieuwe config checkt, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingJ87
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-09 21:11
RoTeK70 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 07:43:

code:
1
2
3
4
  daily_uv2:

......
Nog wat anders, als je Watt naar kWh wil omrekenen moet je keer 3,6 doen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
Ora et Labora schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:13:
En als er wel wat wordt afgespeeld? Kun je dan de interface niet naar voren halen? Ik zou het ook al mooi vinden als er een knop in beeld is waarmee je naar de HA interface kan schakelen, enig idee of dat mogelijk is?

Klinkt wel erg goed. Het lijkt me wel een mooie totaaloplossing vooral omdat deze gewoon mooi de radio kan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
KingJ87 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:58:
[...]

Nog wat anders, als je Watt naar kWh wil omrekenen moet je keer 3,6 doen. 8)
Uhm, nee... Je moet integreren (in kW) over tijd (in uren). Zou niet weten wat 3.6 daar mee te maken heeft... :? Die kan ik alleen plaatsen als ik van m/s naar km/h wil.

[ Voor 30% gewijzigd door Septillion op 25-11-2020 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingJ87
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-09 21:11
Septillion schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:18:
[...]

Uhm, nee... Je moet integreren (in kW) over tijd (in uren). Zou niet weten wat 3.6 daar mee te maken heeft... :? Die kan ik alleen plaatsen als ik van m/s naar km/h wil.
oja, je hebt natuurlijk al het aantal Watt op een dag 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Uit het Black Friday topic:
J-P schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:58:
Hoge kortingen op alle Shelly producten
Waar:Shelly webshop
Categorie:Smarthome
Kortingen:tot 45%
Geldig vanaf:27 t/m 30 nov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Nabu casa lijkt (deels) plat te liggen. Mijn Google Mini kan er in ieder geval niet meer mee verbinden.

Auth.nabucasa.com geeft 504 gateway timeouts en enkele medegebruikers komen na een reboot niet meer in hun systeem:
https://community.home-as...nt-os-to-its-knees/248931

Als je Nabu Casa gebruikt zou ik adviseren om je systeem even niet te herstarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Update

[status] Identified: Due to an outage in Amazon Web Services data center us-east-1 users are currently unable to login to Home Assistant Cloud or receive messages via Google and Alexa. Amazon is working on fixing the situation.

https://twitter.com/home_...tatus/1331628641629872135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels89
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-04 17:49
Is de Nest thermostaat en de nest protect nu wel of niet te koppelen op home assistent?

Ik wil dit bestellen maar lees veel tegenstrijdige berichten. Dat het niet of wel door google wordt ondersteund..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
niels89 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 20:13:
Is de Nest thermostaat en de nest protect nu wel of niet te koppelen op home assistent?

Ik wil dit bestellen maar lees veel tegenstrijdige berichten. Dat het niet of wel door google wordt ondersteund..
Kijk deze 2 videos even, die zijn 3 weken geleden op Youtube gezet!

[ Voor 3% gewijzigd door Wachten... op 25-11-2020 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Septillion schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:41:
[...]

Maakt niet uit, maar als je al een entiteit hebt voor power kan je die dus direct in utility meter gebruiken. Maar ik heb geen ervaring met zowel de Innr als Phoscon dus welke entiteiten er aangemaakt worden moet ik dus gokken aannemen van jou :+ En schijnbaar had degene waar jij het vandaag had standaard geen entiteit voor de power, alleen een atrribute.

[...]

Functies voer je uit en doen iets :p Maar verder ja, kan je mooi zien onder Dev tools. De state van een entiteit is dus zeg maar het hoofdonderwerp en de attributes bevatten nog wat nevenonderwerpen.

Maar veel onderdelen (zoals ook utility meter) verwachten als input een entity en pakken daar dan de state van. Door dan een sensor template te pakken die je als waarde laat verwijzen naar (de waarde van) een attribute van een andere entity maak je als nog een echte entity aan zodat deze gebruikt kan worden. Maar goed, dat is dus alleen nodig als iets alleen werkt met een entity en de info die je wilt gebruiken heb je alleen beschikbaar als attribute van een andere entity.
T wordt langzaam wat duidelijker. Ik ben ondertussen even een video aan het kijken, die er hopelijk nog iets meer over uitlegd. Ik heb dus bijvoorbeeld de state opgezocht van in dit geval even de zolder plug, waar mijn pc en nog wat andere netwerk spullen aan hangen. Ik zie dan onder ontwikkelhulmiddelen>>toestanden het volgende staan bij de sensor (zie afbeelding).
Ik zie daar dus ook de last_period staan die ik eerder ook bij een zelfgemaakte sensor zag staan.
Is dit dan een attribute waar je het over had? En ik dacht dan slim te zijn door dit dan achter de
sensor.smart_plug_zolder_consumption te plakken, maar zo werkt dat dus blijkbaar weer niet! :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BIEfIZvzL-ejHAC314-1r8E4lc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3Ld4zDGX8o1CbeLm9WyPXmm6.png?f=fotoalbum_large

Hier zie je de entities die voor de plug automatisch aan worde gemaakt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YdwMY5fnDKmCXzyg_GSFAD0TF-Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tmslOx9x85A1JzwtuFwP0dh6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Wachten... op 25-11-2020 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
ajampaniki schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:09:
[...]

En als er wel wat wordt afgespeeld? Kun je dan de interface niet naar voren halen? Ik zou het ook al mooi vinden als er een knop in beeld is waarmee je naar de HA interface kan schakelen, enig idee of dat mogelijk is?

[...]

Klinkt wel erg goed. Het lijkt me wel een mooie totaaloplossing vooral omdat deze gewoon mooi de radio kan vervangen.
Als er wat wordt afgespeeld kan de interface niet naar voren worden gehaald.
Je kunt wel een automation aanmaken dat als er niets wordt afgespeeld, er automatisch gecast wordt vanuit HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Wachten... schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:17:
Ik heb dus bijvoorbeeld de state opgezocht van in dit geval even de zolder plug,
Nee, dat heb je niet :+ Je hebt de utility meter enity die jij bij die plug hebt aangemaakt opgezocht ;)

Maar ja, alles in de rechter kolom zijn attributes, 9 stuks voor deze dus. Vandaar dat dit ook groots boven deze kolom staat :+
En ik dacht dan slim te zijn door dit dan achter de
sensor.smart_plug_zolder_consumption te plakken, maar zo werkt dat dus blijkbaar weer niet! :+
Dan moet je het wel voor die entiteit ('sensor.smart_plug_zolder_consumption') opzoeken :D

Maar zoals gezegd, als iets een entiteit (ID) verwacht kan je niet daar zomaar een attribute heen gooien. In een template kan je dus de waarde ophalen met state_attr('sensor.smart_plug_zolder_consumption', 'friendly_name') voor de weergavenaam bijvoorbeeld.
Hier zie je de entities die voor de plug automatisch aan worde gemaakt!

[Afbeelding]
Dat klopt, maar onder entities zie je de weergavenamen. Als je er op klinkt zie je ook de "echte" entity naam (entity ID) ervan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 10us10
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05:04
niels89 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 20:13:

Of beter dan die filmpjes (die maken het onnodig complex, trust me) volg je deze handleiding;
https://maartendamen.com/ha-nest-sdm/

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:12
Mijn logboek staat sinds gisteravond vol met deze errors. Iemand enig idee of dat een issue ‘van mij/door mij veroorzaakt ‘ is ?

GitHub Ratelimit error

Van diverse addons dus dit is een enkel voorbeeld:

code:
1
2
3
4
5
6
7
Logger: custom_components.hacs.repository.theme.basnijholt.lovelace-ios-dark-mode-theme
Source: custom_components/hacs/helpers/functions/validate_repository.py:40
Integration: HACS (documentation, issues) 
First occurred: 0:25:06 (1 occurrences) 
Last logged: 0:25:06

GitHub Ratelimit error

En deze

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Logger: custom_components.hacs.factory
Source: custom_components/hacs/operational/factory.py:27
Integration: HACS (documentation, issues) 
First occurred: 0:21:25 (656 occurrences) 
Last logged: 0:25:06

jcwillox/lovelace-paper-buttons-row - GitHub Ratelimit error
basnijholt/lovelace-ios-dark-mode-theme - GitHub Ratelimit error
AlexxIT/SonoffLAN - GitHub Ratelimit error
kalkih/mini-media-player - GitHub Ratelimit error
ljmerza/light-entity-card - GitHub Ratelimit error

Overigens dit gelezen: Zie niet zo hoe ik dit zelf veroorzaakt heb, maar hoor t graag: https://developer.github.com/v3/#rate-limiting

[ Voor 38% gewijzigd door Koepert op 26-11-2020 07:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajampaniki
Ora et Labora schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:58:
[...]

Als er wat wordt afgespeeld kan de interface niet naar voren worden gehaald.
Je kunt wel een automation aanmaken dat als er niets wordt afgespeeld, er automatisch gecast wordt vanuit HA.
Bedankt voor het doorgeven! Dit is voor mij dus al een reden om de hub dan dus niet aan te schaffen. Dan heb ik liever een losse speaker voor media en een tablet voor HA.

Aan de ander kant kan ik natuurlijk ook een nest hub en nest audio samen gebruiken. Ik neem aan dat als de audio op de audio wordt afgespeeld, de hub gewoon beschikbaar is voor het weergeven van HA?

[ Voor 17% gewijzigd door ajampaniki op 26-11-2020 08:59 . Reden: Toevoeging ]

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-09 19:06
Wachten... schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:52:
[...]

Ja ik was te snel met reageren zag ik ;)
Misschien helpt dit je enigszins op weg?

https://community.home-as...-a-desktop-browser/158580
Zie ook https://community.home-as...istant-to-nest-hub/132792
Die catt methode is er idd ook, maar ziet er mij toch moeilijker uit

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Ik merk sinds gisteren dat mijn Shelly 2.5 (ingesteld als Shutter) niet meer lekker werkt vanuit Home Assistant.

Voorheen had ik omhoog en omlaag buttons in het device overview, maar die zijn nu weg.
Vanuit de Shelly App (en de knop die er op aangesloten zit) werkt het nog prima, dus het zal de update naar 0.118 wel zijn geweest...

• Troetelbeer
ajampaniki schreef op donderdag 26 november 2020 @ 08:04:
[...]

Bedankt voor het doorgeven! Dit is voor mij dus al een reden om de hub dan dus niet aan te schaffen. Dan heb ik liever een losse speaker voor media en een tablet voor HA.

Aan de ander kant kan ik natuurlijk ook een nest hub en nest audio samen gebruiken. Ik neem aan dat als de audio op de audio wordt afgespeeld, de hub gewoon beschikbaar is voor het weergeven van HA?
Uiteraard, is gewoon een ander apparaat. Je kiest namelijk op welk van de twee apparaten je audio afspeelt. Als jij zegt: audio afspelen op de Nest audio, dan blijft de Hub gewoon "uit". Moet je ze wel niet samen in een audio groep plaatsen, ofja, kan wel, maar niet de audio dan laten afspelen op de groep, maar enkel op de Nest audio.

Maar als je toch de Nest audio apart zou willen aanschaffen, zou ik voor enkel HA weer te geven echt wel kiezen voor een tablet. Dat is veel minder omslachtig.

• Langerakpc
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:29
korte hardware vraag.
Ik draai nu alles op een pi3 echter heb ik nog maar 100 mb ram over, en zoek ik een andere pc.
moet het persee een intel nuc zijn? of kan elke mini pc op intel basis?
Ik wil geen docker hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Langerakpc op 26-11-2020 11:30 ]

• JayOne
Langerakpc schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:30:
korte hardware vraag.
Ik draai nu alles op een pi3 echter heb ik nog maar 100 mb ram over, en zoek ik een andere pc.
moet het persee een intel nuc zijn? of kan elke mini pc op intel basis?
Ik wil geen docker hebben.
Uh nee, maar voor zo'n 100 euro heb je al een NUC, die prima voldoet voor HA en eventueel wat randzaken. 4 GB ram erin (voor 17 euro) en een SSD schijf van 500GB voor 52 euro en je hebt voor 169 euro een mooi vlotte HA installatie.

[ Voor 6% gewijzigd door JayOne op 26-11-2020 11:40 ]

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:20
Goede idd. Ik zit ook op pi3. Twijfel over pi4 , nas of nuc.
Weet alleen niet waarom mijn DB zo groot is. Blijft groot ook na instellen van max 3 dagen data bewaren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68TLifXh5rSTGTzxV9uIdvU-Wj4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9jRmeBVtuFYC8c9oKEXaZNd1.png?f=user_large

Water-Escape

• ajampaniki
Troetelbeer schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:32:
[...]

Uiteraard, is gewoon een ander apparaat. Je kiest namelijk op welk van de twee apparaten je audio afspeelt. Als jij zegt: audio afspelen op de Nest audio, dan blijft de Hub gewoon "uit". Moet je ze wel niet samen in een audio groep plaatsen, ofja, kan wel, maar niet de audio dan laten afspelen op de groep, maar enkel op de Nest audio.

Maar als je toch de Nest audio apart zou willen aanschaffen, zou ik voor enkel HA weer te geven echt wel kiezen voor een tablet. Dat is veel minder omslachtig.
Ja klopt, ik vind het format van de hub alleen wel mooi (staand model want wil het niet ophangen) met gelijk bediening voor media (spotify en internet radio), digitaal fotolijst en een google home assistent in de keuken. Ik vind een losse tablet met een snoertje eruit en een aftermarket hoesje om recht neer te kunnen namelijk ook minder mooi. En gezien de huidige black friday korting is de hub nu ook voor een nette prijs te krijgen.

Maar goed, dit heeft niet direct met HA te maken dus ga nog wel even verder speuren.

• Wachten...
EDIT: Oke op de een of andere manier is bij mij in de zoekfuncties deze link niet naar boven gekomen, maar het was dus enorm simpel.
De enige vraag die ik dan nog heb, ben ik beter af om het zo te doen, of om rechtstreeks een verbinding te maken met de Hikvision camera, zitten er nog voor of nadelen aan? en de vraag die ik hieronder nog stel over opnames bekijken en screenshots maken blijft nog wel staan. Dus ik wil een aantal functionaliteiten erin hebben die ook in de DScam en Hikvision app zitten.

-------------------------------------------------------

Kan iemand mij op weg helpen om een ip camera op te zetten in Home Assistant, Ik zie wederom door de bomen het bos niet meer.

Ik heb een Hikvision DS-2CD2443G0-IW
https://tweakers.net/pric...sion-ds-2cd2443g0-iw.html

Nu heb ik deze gekoppeld met mijn Synology NAS, zodat we met DScam (app op telefoon en tablet) de camera beelden kunnen bekijken. Dit werkt top, echter wil ik uiteraard alles in 1 omgeving hebben, en niet tussen apps hoeven switchen.

Ik wil dus graag de Hikvision in mijn Home Assistant omgeving krijgen, maar weet niet wat precies te juiste manier is. Overal kom ik weer wat anders tegen. Zo vind ik bij de integrations 2x hikvision, 1x voor binary_sensors:, en 1x voor switch: Hikvision integratie. Deze functies zijn alleen nu nog niet interessant voor mij, want moet eerst de camera werkend krijgen. Ik heb dus ook gezocht op camera integraties en vind er dan nog een aantal.

Vervolgens ben ik even gaan Googlen om te kijken of ik meer kon vinden, maar ook daar word ik er niet echt wijzer van. De ene doet het met een stream: en de andere weer met een camera: etc. etc. In onderstaand artikel vind ik dan weer wel een stuk over Synology, en dat ik via rechtermuisklik de RTS stream kan krijgen (die ik dus ook heb) maar hoe wat of waar ik dit dan in moet vullen voor specifiek Synology, dat kan ik dan weer niet vinden. En buiten dat..... Ben ik beter af om rechtstreeks een stream te pakken van de camera, of kan ik beter de RTS link gebruiken die ik uit de Synology krijg?
https://community.home-as...and-configurations/106729

Wat is nou de juiste en meest logische manier om mijn Hikvision in Home Assistant te krijgen?
Eventuele camera snapshots maken en opnames terug zien zou fijn zijn, maar de camera werkend krijgen is het belangrijkste voor nu.

[ Voor 13% gewijzigd door Wachten... op 26-11-2020 13:16 ]

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 12:49
Mijn vibration sensor die ik in de deurbel bel had gaf geen melding meer als er op de bel gedrukt werd en wel als de deur (meterkast) onder de bel dicht ging, heel irritant dus ben toch maar over gegaan op een window/door sensor naast de spoel te plakken, werkt verder prima.

Maar nu is het al een poosje black friday :+ en ik denk al een poosje een echt slimme deurbel te nemen (met camera), dus nu/morgen is wel een slim moment om er een aan te schaffen. De Eufy lijkt me echt een mooie lokale oplossing zonder abonnement. Alleen er is geen officiele integratie in HA er was wel een pull request die geannuleerd is, de code is wel als custom_component te gebruiken, maar daar zijn wel wat issues.

Nu vraag ik me af, zijn er hier mensen met goede ervaringen met een slimme deurbel in combinatie met HA?
Ik zat zelf te denken aan video streamen naar media player (chromecast) en bijvoorbeeld lampen laten knipperen.
golles schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:32:
Mijn vibration sensor die ik in de deurbel bel had gaf geen melding meer als er op de bel gedrukt werd en wel als de deur (meterkast) onder de bel dicht ging, heel irritant dus ben toch maar over gegaan op een window/door sensor naast de spoel te plakken, werkt verder prima.

Maar nu is het al een poosje black friday :+ en ik denk al een poosje een echt slimme deurbel te nemen (met camera), dus nu/morgen is wel een slim moment om er een aan te schaffen. De Eufy lijkt me echt een mooie lokale oplossing zonder abonnement. Alleen er is geen officiele integratie in HA er was wel een pull request die geannuleerd is, de code is wel als custom_component te gebruiken, maar daar zijn wel wat issues.

Nu vraag ik me af, zijn er hier mensen met goede ervaringen met een slimme deurbel in combinatie met HA?
Ik zat zelf te denken aan video streamen naar media player (chromecast) en bijvoorbeeld lampen laten knipperen.
Ik wacht zelf nog even tot de Unifi deurbel in Europa te koop is. Die schijnt al wel goed te werken met HA via een custom component.

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-09 22:59
JayOne schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:39:
[...]

Uh nee, maar voor zo'n 100 euro heb je al een NUC, die prima voldoet voor HA en eventueel wat randzaken. 4 GB ram erin (voor 17 euro) en een SSD schijf van 500GB voor 52 euro en je hebt voor 169 euro een mooi vlotte HA installatie.
Op marktplaats staan ook veel NUC's. Voor HA heb je niet zulke dikke specs nodig, die van mij heb ik een paar maanden geleden voor 75 euro gekocht.

• dennisdew16
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Wachten... schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:06:
EDIT: Oke op de een of andere manier is bij mij in de zoekfuncties deze link niet naar boven gekomen, maar het was dus enorm simpel.
De enige vraag die ik dan nog heb, ben ik beter af om het zo te doen, of om rechtstreeks een verbinding te maken met de Hikvision camera, zitten er nog voor of nadelen aan? en de vraag die ik hieronder nog stel over opnames bekijken en screenshots maken blijft nog wel staan. Dus ik wil een aantal functionaliteiten erin hebben die ook in de DScam en Hikvision app zitten.

-------------------------------------------------------

Kan iemand mij op weg helpen om een ip camera op te zetten in Home Assistant, Ik zie wederom door de bomen het bos niet meer.

Ik heb een Hikvision DS-2CD2443G0-IW
https://tweakers.net/pric...sion-ds-2cd2443g0-iw.html

Nu heb ik deze gekoppeld met mijn Synology NAS, zodat we met DScam (app op telefoon en tablet) de camera beelden kunnen bekijken. Dit werkt top, echter wil ik uiteraard alles in 1 omgeving hebben, en niet tussen apps hoeven switchen.

Ik wil dus graag de Hikvision in mijn Home Assistant omgeving krijgen, maar weet niet wat precies te juiste manier is. Overal kom ik weer wat anders tegen. Zo vind ik bij de integrations 2x hikvision, 1x voor binary_sensors:, en 1x voor switch: Hikvision integratie. Deze functies zijn alleen nu nog niet interessant voor mij, want moet eerst de camera werkend krijgen. Ik heb dus ook gezocht op camera integraties en vind er dan nog een aantal.

Vervolgens ben ik even gaan Googlen om te kijken of ik meer kon vinden, maar ook daar word ik er niet echt wijzer van. De ene doet het met een stream: en de andere weer met een camera: etc. etc. In onderstaand artikel vind ik dan weer wel een stuk over Synology, en dat ik via rechtermuisklik de RTS stream kan krijgen (die ik dus ook heb) maar hoe wat of waar ik dit dan in moet vullen voor specifiek Synology, dat kan ik dan weer niet vinden. En buiten dat..... Ben ik beter af om rechtstreeks een stream te pakken van de camera, of kan ik beter de RTS link gebruiken die ik uit de Synology krijg?
https://community.home-as...and-configurations/106729

Wat is nou de juiste en meest logische manier om mijn Hikvision in Home Assistant te krijgen?
Eventuele camera snapshots maken en opnames terug zien zou fijn zijn, maar de camera werkend krijgen is het belangrijkste voor nu.
Ik heb met mijn hikvision camera het volgende gedaan in config.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
- platform: generic
    name: Voortuin
    still_image_url: http://ipadress:port/Streaming/channels/2/picture?snapShotImageType=JPEG
    username:  usrname
    password:  pword
    verify_ssl: false

Over de voor of nadelen van directe verbinding kan ik je geen antwoord geven helaas. Maar dit werkt voor mij prima.

EDIT: Enige waar ik mee zit is dat ik mijn camera beeld niet werkend krijg in een popup window. Heb ergens de verkeerde type en entity gedaan denk ik. Mocht er iemand een voorbeeld hebben hou ik me aanbevolen.

[ Voor 3% gewijzigd door dennisdew16 op 26-11-2020 13:58 ]

• Wachten...
dennisdew16 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:54:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
    still_image_url: http://ipadress:port/Streaming/channels/2/picture?snapShotImageType=JPEG

Over de voor of nadelen van directe verbinding kan ik je geen antwoord geven helaas. Maar dit werkt voor mij prima.

EDIT: Enige waar ik mee zit is dat ik mijn camera beeld niet werkend krijg in een popup window. Heb ergens de verkeerde type en entity gedaan denk ik. Mocht er iemand een voorbeeld hebben hou ik me aanbevolen.
Maar heb je ook geluid toevallig? En is dit dan een camera: of een stream:?
Want ik heb de camera nu wel werkend. Maar daar is ook alles mee gezegd.
Ik wil nu dus eigenlijk een beetje hetzelfde als wat ik met DScam heb
  • Printscreen/snapshot maken
  • Stuk terug spoelen om te zien wat er eerder is gebeurt
  • Geluid bij video
Ik ben benieuwd of zoiets uberhaupt mogelijk is in Home Assistant

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:20
Dan heb je het over recording playback. Dat heb ik nog niet eerder gezien.
Ik heb 2 hikvisions met live view in mijn dashboard via de rtsp link van je camera:

Camera:
# hikvision
name: oprit
still_image_url: none
stream_source: "rtsp://xxxx
authentication: digest
Wachten... schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:19:
[...]

Maar heb je ook geluid toevallig? En is dit dan een camera: of een stream:?
Want ik heb de camera nu wel werkend. Maar daar is ook alles mee gezegd.
Ik wil nu dus eigenlijk een beetje hetzelfde als wat ik met DScam heb
  • Printscreen/snapshot maken
  • Stuk terug spoelen om te zien wat er eerder is gebeurt
  • Geluid bij video
Ik ben benieuwd of zoiets uberhaupt mogelijk is in Home Assistant

Water-Escape

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-09 21:54
dennisdew16 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:54:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6

Ik heb onderstaande config met mijn dahua cam:

code:
1
2
3
4
camera 1:
  - platform: ffmpeg
    name: "Camera straat"
    input: -rtsp_transport tcp -i rtsp://<gebruikersnaam:wachtwoord>@192.168.1.245:554/cam/realmonitor?channel=1&subtype=0&unicast=true&proto=Onvif

Om de 10 sec een verversing van het plaatje, klik ik deze aan dan krijg ik een popup met live stream.

Wellicht kan je het zo ook werkend maken met de stream van jouw Hikvision cam?

• Wachten...
@water_escape @etienne001

Maar hebben jullie dan geluid erbij?
Dat ik bijvoorbeeld niet terug kan kijken is niet een onwijze ramp, maar geluid is wel een vereiste.
En is er dan ook een mogelijkheid om screenshots te maken doormiddel van een knop o.i.d.?

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-09 21:54
Wachten... schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:29:
@water_escape @etienne001

Maar hebben jullie dan geluid erbij?
Dat ik bijvoorbeeld niet terug kan kijken is niet een onwijze ramp, maar geluid is wel een vereiste.
En is er dan ook een mogelijkheid om screenshots te maken doormiddel van een knop o.i.d.?
Moet ik ff sjekken, deze camera heeft geen geluid. Ik heb wel een andere cam met audio, maar die heb ik nog niet toegevoegd in HA.

Ik heb in de het popup window geen functie gezien om een screenshot te maken.

@Wachten... net ff de andere camera toegevoegd, geen audio, het icoon blijft ook grijs.

[ Voor 8% gewijzigd door etienne001 op 26-11-2020 15:10 ]

Pagina: 1 ... 48 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.