Zojuist even getest op mijn receiver en het werkt wel gewoon.Erik80 schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:06:
Kun je Google Cloud TTS ook naar niet-Google devices sturen?
Ik heb Bluesound spelers die wel werken met Google Translate TTS maar niet met Google Cloud TTS... Mijn Google Nest mini's en hub werken wel met beide.
Weet iemand of het veilig is om een smart plug (slimme stekker) te gebruiken met een CV ketel?
Ik kan nergens echt vinden wat nou het piekvermogen is van een CV ketel namelijk!
In ons geval voor een redelijk oude Vaillant VHR 18-22C
https://www.gebruikershan...ew-handleiding-22055.html
Ik wil namelijk mijn verbruik voor een aantal apparaten gaan meten, en kijken waar wij wellicht wat kunnen besparen. Wij hebben hier ook vloerverwarming, dus wil nog eens naar de onderstaande oplossing gaan kijken.
https://www.robbshop.nl/d...aring-vloerverwamingspomp
Ik kan nergens echt vinden wat nou het piekvermogen is van een CV ketel namelijk!
Ik wil namelijk mijn verbruik voor een aantal apparaten gaan meten, en kijken waar wij wellicht wat kunnen besparen. Wij hebben hier ook vloerverwarming, dus wil nog eens naar de onderstaande oplossing gaan kijken.
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
Een “vr/hr” ketel verbruikt vrij weinig dus lijkt me geen probleem.Wachten... schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:18:
Weet iemand of het veilig is om een smart plug (slimme stekker) te gebruiken met een CV ketel?
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV
@Wachten... Een gas ketel verbruikt niet zo veel dus dat kan prima. Je zal voornamelijk de pomp terug zien.
Wat heb je in je lovelace gemaakt ermee? Of enkel voor automations?Erik80 schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:26:
[...]
Is mij ook gelukt, dus ja.
Goed lezen en proberen. En de tv zal niet ontploffen als je iets verkeerd doet...
Water-Escape
Aha, heb de encoding van 'linear16' naar default gezet en nu werkt het wel.Hmmbob schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:18:
Ja hoor, zolang het maar als media_player beschikbaar is in HA.
(De TTS integratie haalt gewoon een MP3 op bij Google en stuurt die naar de speakers)
Aha, heb de encoding van 'linear16' naar default gezet en nu werkt het wel.Hmmbob schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:18:
Ja hoor, zolang het maar als media_player beschikbaar is in HA.
(De TTS integratie haalt gewoon een MP3 op bij Google en stuurt die naar de speakers)
Ik heb momenteel de Ambilight+Hue functionaliteit geautomatiseerd gebaseerd op daglicht. Verder heb ik in Lovelace een mediaplayer card voor mijn TV. Maar er zijn natuurlijk meer mogelijkheden die je via Google vast kunt vinden ter inspiratiewater_escape schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:47:
[...]
Wat heb je in je lovelace gemaakt ermee? Of enkel voor automations?
Afgelopen donderdag verschillende Smart Home producten besteld via de Lidl-shop (2x Smart plug, Kerstboomverlichting en de bridge) en deze vandaag al binnen gekregen (had ze pas na de 27e verwacht).
Beide Smart Plugs en de kerstboomverlichting makkelijk aan de Hue Bridge kunnen toevoegen en nu te bedienen via HA.
Alleen nu nog uitzoeken hoe ik de speciale effecten van de kerstboomverlichting via HA kan bedienen ipv dat controle boxje.
Beide Smart Plugs en de kerstboomverlichting makkelijk aan de Hue Bridge kunnen toevoegen en nu te bedienen via HA.
Alleen nu nog uitzoeken hoe ik de speciale effecten van de kerstboomverlichting via HA kan bedienen ipv dat controle boxje.
Sinds dat ik mijn HA gekoppeld heb aan een reverse proxy op een Synology, krijg ik een foutmelding met mijn Snapshots.
:fill(white):strip_exif()/f/image/dQDhMEXM5EO2ITYWFctKcuDC.png?f=user_large)
Ik kan er alleen niks over vinden waarom ik deze melding nu krijg!
:fill(white):strip_exif()/f/image/dQDhMEXM5EO2ITYWFctKcuDC.png?f=user_large)
Een CV verbruikt niet zoveel dus dat lijkt me geen probleem.Wachten... schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:18:
TIP: gebruik robbshop ter inspiratie maar koop je Coolcam plugs ergens anders. Elders betaal je voor deze plugs een kwart van de prijs.
@aritmeester
Ik gebruik sowieso geen Neo coolcam (zwave) meer, maar ik weet wat je bedoelt!
Scheelt je zo 2/3 van de prijs. Deze week ook nog eens black friday, dus ga weer even wat aqara sensoren halen
Smart plugs heb ik overigens van Innr (sp120)
Ik gebruik sowieso geen Neo coolcam (zwave) meer, maar ik weet wat je bedoelt!
Scheelt je zo 2/3 van de prijs. Deze week ook nog eens black friday, dus ga weer even wat aqara sensoren halen
Smart plugs heb ik overigens van Innr (sp120)
Foutmelding had ik ook een paar weken terug, maar de snapshot werd wel gemaakt en de restore van deze snapshot werkte ook gewoon. Dus lijkt meer iets cosmetisch.Wachten... schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:28:
Sinds dat ik mijn HA gekoppeld heb aan een reverse proxy op een Synology, krijg ik een foutmelding met mijn Snapshots.
[Afbeelding]
What's the speed of dark?
De foutmelding lijkt uit nginx (dus je Synology) te komen. Is er iets in de logging van de reverse proxy terug te vinden? Wellicht dat daar stiekem een configuratie foutje in is geslopen of iets dergelijks.Wachten... schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:28:
[Afbeelding]
Ik heb dezelfde foutmelding. Hoe het precies komt weet ik niet. Maar het lijkt verband te hebben met hoe de verbinding is opgezet. In mijn geval gebeurd dit wanneer ik gebruik maak van een eigen domeinnaam.Wachten... schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:28:
[Afbeelding]
< dit stukje webruimte is te huur >
Ja ik gebruik hem ook i.c.m. een eigen domein.aex351 schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:56:
[...]
Ik heb dezelfde foutmelding. Hoe het precies komt weet ik niet. Maar het lijkt verband te hebben met hoe de verbinding is opgezet. In mijn geval gebeurd dit wanneer ik gebruik maak van een eigen domeinnaam.
Ik ben toch redelijk alergisch voor foutmeldingen, dus ben benieuwd of iemand precies weet waar dit vandaan komt en of het toch op te lossen valt.
Ja, ik ben er ten iedere geval nog niet achtergekomen hoe dit opgelost kan worden. Ik heb er wel voor zitten zoeken. In elk geval is het wel zo dat ondanks de foutmelding alles op de achtergrond wel blijft werken.Wachten... schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:58:
[...]
Ja ik gebruik hem ook i.c.m. een eigen domein.
Ik ben toch redelijk alergisch voor foutmeldingen, dus ben benieuwd of iemand precies weet waar dit vandaan komt en of het toch op te lossen valt.
< dit stukje webruimte is te huur >
Ik heb dus nu mijn CV gekoppeld doormiddel van een innr sp120 smart plug en kan het verbruik in zien in Home Assistant. Doormiddel van de onderstaande code, kan ik het dagelijks, wekelijks en maandelijks verbruik zien.
Wat ik nu echter graag zou willen, is dat ik in plaats van kW o.i.d. de ongeveer geschatte verbruikskosten kan zien. Dus dat ik letterlijk iets zien staan CV verbruik vandaag €1.20
Weet iemand of dit mogelijk is? Dit is voor ons echt veel overzichtelijker om alles goed in kaart te brengen qua kosten en verbruik.
Andere ideeën zijn uiteraard welkom.
Dit is overigens wat ik nu in een card heb gezet.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| # CV verbruik utility_meter: daily_energy: source: sensor.smart_plug_cv_consumption cycle: daily tariffs: - peak - offpeak weekly_energy: source: sensor.smart_plug_cv_consumption cycle: weekly tariffs: - peak - offpeak monthly_energy: source: sensor.smart_plug_cv_consumption cycle: monthly tariffs: - peak - offpeak |
Wat ik nu echter graag zou willen, is dat ik in plaats van kW o.i.d. de ongeveer geschatte verbruikskosten kan zien. Dus dat ik letterlijk iets zien staan CV verbruik vandaag €1.20
Weet iemand of dit mogelijk is? Dit is voor ons echt veel overzichtelijker om alles goed in kaart te brengen qua kosten en verbruik.
:fill(white):strip_exif()/f/image/idn4gofBmNwDUZt879xKQvyo.png?f=user_large)
Ja, door een template sensor aan te maken die je verbruik vermenigvuldigt met de kosten per kWhWachten... schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:01:
Ik heb dus nu mijn CV gekoppeld doormiddel van een innr sp120 smart plug en kan het verbruik in zien in Home Assistant. Doormiddel van de onderstaande code, kan ik het dagelijks, wekelijks en maandelijks verbruik zien.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 # CV verbruik utility_meter: daily_energy: source: sensor.smart_plug_cv_consumption cycle: daily tariffs: - peak - offpeak weekly_energy: source: sensor.smart_plug_cv_consumption cycle: weekly tariffs: - peak - offpeak monthly_energy: source: sensor.smart_plug_cv_consumption cycle: monthly tariffs: - peak - offpeak
[Afbeelding]
Je kunt hier eens naar kijken: https://community.home-as...nsumption-overview/151306
Ik dacht eerst: he, da's een interessante aanpak als slimme vervanging van onze ouderwetse pompschakelaar -- maar bij nader inzien gaat op deze manier de vw-pomp ook draaien als je warm water gebruikt of doucht. Is ook weer zonde...
Tijd om me weer eens te melden in dit topic...
2,5 jaar geleden de boel opgetuigd en inmiddels werkt het al weer een jaar of 2 vlekkeloos zonder dat ik er al teveel aandacht aan heb besteed behalve dan het bij blijven qua versies van Home Assistant.
De afgelopen jaren is er een hoop veranderd en inmiddels heeft Home Assistant ook een eigen Zigbee integratie (ZHA) waar bij mij momenteel alles nog via Zigbee2Mqtt werkt.
Nu heb ik vorige week een Zigbee CC2652R besteld (de CC2531 loopt tegen zijn limieten aan en het bereik is ook niet echt top, daarnaast wil ik over naar Zigbee 3 dus als we dan toch bezig gaan met upgraden meteen de stick maar mee pakken).
Nu heeft Zigbee2Mqtt me door de jaren heen 1 keer in de steek gelaten, tijdens een update ging er wat verkeerd waardoor ik alles opnieuw mocht pairen maar over het algemeen heeft dat toch altijd rete stabiel gedraaid. Nu ik alles echter weer eens opnieuw in wil gaan richten twijfel ik of ik misschien niet over moet naar ZHA om er zo weer een "middle man" tussenuit te halen. Mosquito mqtt gebruik ik namelijk verder nergens voor dan Zigbee2Mqtt dus het zou me 2 packages schelen.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met ZHA? Hoe is de stabiliteit, support van nieuwe devices e.d.
2,5 jaar geleden de boel opgetuigd en inmiddels werkt het al weer een jaar of 2 vlekkeloos zonder dat ik er al teveel aandacht aan heb besteed behalve dan het bij blijven qua versies van Home Assistant.
De afgelopen jaren is er een hoop veranderd en inmiddels heeft Home Assistant ook een eigen Zigbee integratie (ZHA) waar bij mij momenteel alles nog via Zigbee2Mqtt werkt.
Nu heb ik vorige week een Zigbee CC2652R besteld (de CC2531 loopt tegen zijn limieten aan en het bereik is ook niet echt top, daarnaast wil ik over naar Zigbee 3 dus als we dan toch bezig gaan met upgraden meteen de stick maar mee pakken).
Nu heeft Zigbee2Mqtt me door de jaren heen 1 keer in de steek gelaten, tijdens een update ging er wat verkeerd waardoor ik alles opnieuw mocht pairen maar over het algemeen heeft dat toch altijd rete stabiel gedraaid. Nu ik alles echter weer eens opnieuw in wil gaan richten twijfel ik of ik misschien niet over moet naar ZHA om er zo weer een "middle man" tussenuit te halen. Mosquito mqtt gebruik ik namelijk verder nergens voor dan Zigbee2Mqtt dus het zou me 2 packages schelen.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met ZHA? Hoe is de stabiliteit, support van nieuwe devices e.d.
Oei, ziet er wat heftig uit voor mij moet ik zeggen.TheFes schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:05:
[...]
Ja, door een template sensor aan te maken die je verbruik vermenigvuldigt met de kosten per kWh
Je kunt hier eens naar kijken: https://community.home-as...nsumption-overview/151306
Ik ga even kijken of ik dit op de een of andere manier om kan zetten naar mijn ene smart plug.
Want ik zit net ook te denken dat ik natuurlijk ook nog iets van een automation moet maken, zodat hij van peak naar offpeak gaat.
Ik denk dat ik het voor mijzelf eerst maar even makkelijk maak en uitga van gemiddelde kosten (dag en nachttarief gedeeld door 2)
Het klopt dan niet helemaal, maar dan kan ik even ergens mee beginnem. Ik ben bang dat ik anders het overzicht kwijt raak!
Oh, sorry, ik had niet goed gelezen, en dacht bij utility_meter meteen aan de meterstandenWachten... schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:30:
[...]
Oei, ziet er wat heftig uit voor mij moet ik zeggen.
Ik ga even kijken of ik dit op de een of andere manier om kan zetten naar mijn ene smart plug.
Want ik zit net ook te denken dat ik natuurlijk ook nog iets van een automation moet maken, zodat hij van peak naar offpeak gaat.
Ik denk dat ik het voor mijzelf eerst maar even makkelijk maak en uitga van gemiddelde kosten (dag en nachttarief gedeeld door 2)
Het klopt dan niet helemaal, maar dan kan ik even ergens mee beginnem. Ik ben bang dat ik anders het overzicht kwijt raak!
Maar een template sensor aanmaken moet sowieso wel lukken.
Ja ik wil eigenlijk heel simpel zien wat het in een dag/week/jaar verbruikt, en dat omzetten in euro`sTheFes schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:33:
[...]
Oh, sorry, ik had niet goed gelezen, en dacht bij utility_meter meteen aan de meterstanden
Maar een template sensor aanmaken moet sowieso wel lukken.
Ik ga dan in eerste instantie uit van de gemiddelde kosten van stroom, en ga later eens kijken of ik het precies over ga nemen van de leverancier.
Voor nu is het puur om even overzichtelijk te maken hoeveel een apparaat (ongeveer) verbruikt.
0.118.3:
Die laatste twee zijn gerelateerd aan TimeZone issues die in Docker optraden recentelijk.
- Fix bug related to possibly missing task ID in Notion API data (@bachya - #43330) (notion docs)
- Fix unhandled exception when IQVIA API fails to return data (@bachya - #43359) (iqvia docs)
- Ensure Plex content_id in play_on_sonos service is a string (@frenck - #43483) (plex docs)
- Gracefully handle no uuid in kodi discovery (@OnFreund - #43494) (kodi docs)
- Bump sleepyq to 0.8.1 (@ahertz - #43505) (sleepiq docs)
- Upgrade Docker base image to 2020.11.1 (@frenck - #43538)
- Upgrade Docker base image to 2020.11.2 (@frenck - #43560)
Sometimes you need to plan for coincidence
@Wachten... @TheFes Het kan nog makkelijker, utility_meter heeft daar gewoon een optie ('tariffs') voor
De mijne verbruikt vrijwel continu 90 watt...aritmeester schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:41:
[...]
Een CV verbruikt niet zoveel dus dat lijkt me geen probleem.
...
Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative
Ja dat heb ik nu gebruikt, ik heb alleen geen idee of de code zo klopt en of hij inderdaad straks wat uit gaat lezen met onderstaande code.Septillion schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:03:
@Wachten... @TheFes Het kan nog makkelijker, utility_meter heeft daar gewoon een optie ('tariffs') voor
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
| #meter utility_meter: hourly_energy: source: sensor.smart_plug_cv_consumption cycle: daily tariffs: - peak - offpeak daily_energy: source: sensor.smart_plug_cv_consumption cycle: daily tariffs: - peak - offpeak weekly_energy: source: sensor.smart_plug_cv_consumption cycle: weekly tariffs: - peak - offpeak monthly_energy: source: sensor.smart_plug_cv_consumption cycle: monthly tariffs: - peak - offpeak yearly_energy: source: sensor.smart_plug_cv_consumption cycle: yearly tariffs: - peak - offpeak sensor: - platform: template sensors: cv_power_consumption: friendly_name: "cv Power Consumption" unit_of_measurement: 'kWh' icon_template: mdi:flash value_template: "{{ state_attr('switch.power_plug_cv', 'load_power') }}" cv_cost_month: friendly_name: "cv cost this month" unit_of_measurement: '€' icon_template: mdi:currency-eur value_template: "{{ (states('utility_meter.daily_energy_peak') | float * 0.23006 + states('utility_meter.daily_energy_offpeak') | float * 0.21269) | round(2) }}" |
/f/image/tNlYVZbNKUIOteFucaUvjMJD.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Wachten... op 23-11-2020 16:54 ]
En in het kader van 'meting met een powerplug' is dat niet veel,Frankster schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:35:
[...]
De mijne verbruikt vrijwel continu 90 watt...
in het kader van 'wil u even de elec-factuur betalen' wel
Zouden dat er voor kunnen zorgen dat de theme change niet meer werkt? Ik gebruik precies dezelfde automation als jij en bij mij doet hij het al een poosje niet meer 's avonds.Hmmbob schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:42:
0.118.3:
[...]
Die laatste twee zijn gerelateerd aan TimeZone issues die in Docker optraden recentelijk.
Ik heb er gisteravond een notify bij gezet en kreeg net een bericht op mijn horloge dat de theme veranderd is naar Google Light Theme, terwijl dat nu dark zou moeten zijn.
Wow, continu? Dan draait jouw pomp 24x7 waarschijnlijk?Frankster schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:35:
[...]
Voor die powerplug is 90W trouwens geen probleem. Dan zou je zelfs met een 10A variant af kunnen.
Vrijwel non stop: overdag voor de begane grond, in de nacht voor de kinderkamers. Helaas een ketel zonder modulerende pomp...aritmeester schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:47:
[...]
Wow, continu? Dan draait jouw pomp 24x7 waarschijnlijk?
Voor die powerplug is 90W trouwens geen probleem. Dan zou je zelfs met een 10A variant af kunnen.
Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative
Ik zie dat je hier al een antwoord op hebt gekregen. Werkt het nou allemaal naar behoren?Wachten... schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:19:
Onderstaande wil ik dus uiteindelijk koppelen aan Home Assistant, maar wil dus eerst verbinden met mijn NAS, vandaar dat ik als voorbeeld nu even de DSM poort aan heb gegeven.
Ik heb dus op aanraden van o.a. @sOid een domeinnaam gekocht om een reverse proxy op mijn nas te draaien, maar ik kom er toch niet helemaal uit.
Ik heb dus een domein gekocht (even als voorbeeld) mijndomein.nl en heb op mijn Synology een DDNS aangemaakt die al jaren werkt mijnnas.synology.me.
Nu heb ik bij antagonist onder Wijzig DNS-records even alles verwijderd en een CNAME aangemaakt met als naam ds.mijnnas.nl, als type CNAME en als inhoud mijnnas.synology.me
Vervolgens heb ik in de Synology>>toegangsportaal een reverse proxy aangemaakt zoals hieronder in de afbeelding is te zien. Echter als ik het adres intyp ds.mijnnas.nl dan krijg ik een pagina "kan geen verbinding maken" en komt er achter mijn domein de poort :1000 te staan, dus ds.mijnnas.nl:1000
Het werkt overigens wel als ik ds.mijnnas.nl als HTTP doe op poort 80 en ik kan wel gewoon verbinden met het lokale ip zoals aangegeven in de reverse proxy. https://192.168.1.110:5001
[Afbeelding]
Ik heb overigens onderstaande videos bekeken, die het heel netjes uitleggen.
[YouTube: Synology NAS: How to Set Up a Reverse Proxy Server (Tutorial)]
[YouTube: Setup Reverse Proxy on Synology NAS to host multiple Apps at home | 4K TUTORIAL]
In de zomer niet neem ik aan?Frankster schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:35:
[...]
Ik kan uit de integratie van mn slimme thermostaat lezen of de cv-ketel aan het verwarmen is of dat er warm water wordt gemaakt. Die informatie gebruik ik al een jaar succesvol om mn VV-pompen aan te sturen. Gaan aan 2 minuten nadat de vc is gaan stoken (dat is het moment dat de buizen echt warm worden) en uit 15 minuten nadat de CV stopt met stoken.RandyLemaire schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:16:
Ik dacht eerst: he, da's een interessante aanpak als slimme vervanging van onze ouderwetse pompschakelaar -- maar bij nader inzien gaat op deze manier de vw-pomp ook draaien als je warm water gebruikt of doucht. Is ook weer zonde...
[...]
In mijn geval werkt het met de Plugwise Anna integratie. Achteraf had ik liever een opentherm gateway gekocht en mn bestaande thermostaat laten hangen.
Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW
Ja, dat is heel relaxed! Alleen zit ik met de f#cking Remeha eTwist die alleen via IFTTT aan Home Assistant te koppelen is (wat niet echt betrouwbaar werkt ook nog eens) ipv een gewone API...
martijnve schreef op maandag 23 november 2020 @ 17:10:
[...]
Ik kan uit de integratie van mn slimme thermostaat lezen of de cv-ketel aan het verwarmen is of dat er warm water wordt gemaakt. Die informatie gebruik ik al een jaar succesvol om mn VV-pompen aan te sturen. Gaan aan 2 minuten nadat de vc is gaan stoken (dat is het moment dat de buizen echt warm worden) en uit 15 minuten nadat de CV stopt met stoken.
In mijn geval werkt het met de Plugwise Anna integratie. Achteraf had ik liever een opentherm gateway gekocht en mn bestaande thermostaat laten hangen.
Ik verwacht dat je het met die opentherm gateway die ik linkte als nog voor elkaar zou kunnen krijgen. Maar dat kost wel weer een extra apparaat.RandyLemaire schreef op maandag 23 november 2020 @ 17:14:
Ja, dat is heel relaxed! Alleen zit ik met de f#cking Remeha eTwist die alleen via IFTTT aan Home Assistant te koppelen is (wat niet echt betrouwbaar werkt ook nog eens) ipv een gewone API...
[...]
Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW
@Wachten... Alleen dus nog automations maken om je tariff te laten wisselen
Iemand een idee of heb ik over het antwoord gekeken?skank schreef op zondag 22 november 2020 @ 19:47:
Howto gevolgd van https://www.home-assistant.io/integrations/cast/
En volgend script gemaakt.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 cast_dashboard_naar_keuken: alias: HA dashboard naar keuken icon: mdi:cast sequence: - data: dashboard_path: lovelace-tablet entity_id: media_player.keuken view_path: Home service: cast.show_lovelace_view
mdns staat aan, ik kan er gewoon naartoe casten ook.
Andere optie voor url casten al geprobeerd maar dat lost mn verwachtingen niet in.
Op deze manier zou het ook moeten lukken maar helaas.
De eerste keer dat ik het script activeerde zag ik staan op de hub: nabu casa connected
Wanneer ik nu activeer zie ik niks...
Heej, nu je het zegt! Hier ook. Eens op onderzoek uit. Die gebruikt toch nochtans niets van tijd, enkel sunrise / sunset...golles schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:44:
[...]
Zouden dat er voor kunnen zorgen dat de theme change niet meer werkt? Ik gebruik precies dezelfde automation als jij en bij mij doet hij het al een poosje niet meer 's avonds.
Ik heb er gisteravond een notify bij gezet en kreeg net een bericht op mijn horloge dat de theme veranderd is naar Google Light Theme, terwijl dat nu dark zou moeten zijn.
Edit: maar bij een reboot/restart (naar 0.118.3) gaat t wel goed.... Wat was het nu
[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 23-11-2020 18:31 ]
Bij mij werkt het gewoon, maar zit nog op 117.6Hmmbob schreef op maandag 23 november 2020 @ 18:30:
[...]
Heej, nu je het zegt! Hier ook. Eens op onderzoek uit. Die gebruikt toch nochtans niets van tijd, enkel sunrise / sunset...
Edit: maar bij een reboot/restart (naar 0.118.3) gaat t wel goed.... Wat was het nu
Inderdaad, want dan heb je een homeassistant start event gehad. Mijn vermoeden is dat als event sunset komt, state sun.sun is nog niet below_horizon is. En daardoor gaat de choose in de default en dus light theme set.Hmmbob schreef op maandag 23 november 2020 @ 18:30:
[...]
Heej, nu je het zegt! Hier ook. Eens op onderzoek uit. Die gebruikt toch nochtans niets van tijd, enkel sunrise / sunset...
(Context: https://github.com/hmmbob...automation/set_theme.yaml)
Ok, dan gaan we gewoon niet meer van below_horizon uit:golles schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:00:
[...]
Inderdaad, want dan heb je een homeassistant start event gehad. Mijn vermoeden is dat als event sunset komt, state sun.sun is nog niet below_horizon is. En daardoor gaat de choose in de default en dus light theme set.
(Context: https://github.com/hmmbob...automation/set_theme.yaml)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| ########################## ## Set theme ########################## - id: set_theme alias: "System: Set theme" initial_state: true trigger: - platform: homeassistant event: start - platform: sun event: sunrise - platform: sun event: sunset action: - choose: - conditions: - condition: state entity_id: sun.sun attribute: rising state: "false" sequence: - service: frontend.set_theme data: name: "Google Dark Theme" default: - service: frontend.set_theme data: name: "Google Light Theme" |
Ik vraag me af of, in het specifieke (probleem) geval rising dan well al gezet is. Want mijn vermoeden is dat het event nu gestuurd wordt voordat de state geupdate is. Maar daar kom je morgen wel achter.Hmmbob schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:12:
[...]
Ok, dan gaan we gewoon niet meer van below_horizon uit:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 ########################## ## Set theme ########################## - id: set_theme alias: "System: Set theme" initial_state: true trigger: - platform: homeassistant event: start - platform: sun event: sunrise - platform: sun event: sunset action: - choose: - conditions: - condition: state entity_id: sun.sun attribute: rising state: "false" sequence: - service: frontend.set_theme data: name: "Google Dark Theme" default: - service: frontend.set_theme data: name: "Google Light Theme"
Ik zat zelf te denken er state triggers aan te passen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| trigger: - platform: homeassistant event: start - platform: state entity_id: sun.sun to: below_horizon - platform: state entity_id: sun.sun to: above_horizon |
Ja die ga ik later doen.Septillion schreef op maandag 23 november 2020 @ 17:42:
@Wachten... Alleen dus nog automations maken om je tariff te laten wisselen
Ik wilde dit alleen voor een aantal smart plugs gaan doen, maar ik ik krijg het nog niet voor elkaar om meerdere smart plugs onder dezeflde utility_meter te hangen. Ik probeerde onderstaande, maar dat werkt dus niet!
Ik kan ook nergens in de voorbeelden zien online dat ze het ergens met meerdere entities gebruiken.
Ik dacht namelijk eerst ik maak nog een utility_meter aan, maar dan zegt hij dat er al een untility_meter bestaat
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| #meter utility_meter: hourly_energy: source: - sensor.smart_plug_cv_consumption - sensor.smart_plug_zolder_consumption cycle: hourly tariffs: - peak - offpeak |
[ Voor 7% gewijzigd door Wachten... op 23-11-2020 19:35 ]
Die state is true tussen midnight en (solar) noon, dus tegen de tijd dat Sunset is staat ie allang weer op false.golles schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:28:
[...]
Ik vraag me af of, in het specifieke (probleem) geval rising dan well al gezet is. Want mijn vermoeden is dat het event nu gestuurd wordt voordat de state geupdate is. Maar daar kom je morgen wel achter.
Ik had het juist in de trigger opgelost, door daar ook gewoon van de state uit te gaan:Hmmbob schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:12:
[...]
Ok, dan gaan we gewoon niet meer van below_horizon uit:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 ########################## ## Set theme ########################## - id: set_theme alias: "System: Set theme" initial_state: true trigger: - platform: homeassistant event: start - platform: sun event: sunrise - platform: sun event: sunset action: - choose: - conditions: - condition: state entity_id: sun.sun attribute: rising state: "false" sequence: - service: frontend.set_theme data: name: "Google Dark Theme" default: - service: frontend.set_theme data: name: "Google Light Theme"
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| alias: 'Algemeen - Thema instellen op basis van zon' initial_state: 'on' trigger: - platform: homeassistant event: start - platform: event event_type: automation_reloaded - platform: state entity_id: sun.sun to: above_horizon - platform: state entity_id: sun.sun to: below_horizon action: - choose: - conditions: "{{ is_state('sun.sun', 'below_horizon')}}" sequence: - service: frontend.set_theme data: name: Google Dark Theme default: - service: frontend.set_theme data: name: Google Light Theme |
Als jij nu om 11:00 's ochtends Home Assistant restart dan wordt je donkere thema ingesteld.
11u nog niet (want nog rising), maar inderdaad om 14u wel. Goede! Zo effe verwerken.
Configuratie vraag:
Heb nog weinig ervaring met VM's, dockers, supervised etc. Het idee is om een 2e hands NUC te kopen (i5-3427U met 8GB en 120gb SSD) en daar Home Assistant op te draaien. In 1x goed zeg maar.... Er zal vast nog wel meer op komen (pihole, grafana etc).
Wat is nu het handigst?
Heb nog weinig ervaring met VM's, dockers, supervised etc. Het idee is om een 2e hands NUC te kopen (i5-3427U met 8GB en 120gb SSD) en daar Home Assistant op te draaien. In 1x goed zeg maar.... Er zal vast nog wel meer op komen (pihole, grafana etc).
Wat is nu het handigst?
- Proxmox? 0 ervaring, geen idee wat het voordeel is
- Windows, en home assistant in een VM?
- Alles in Docker containers? Met portainer voor beheer?
- Debian en dan direct installeren zonder Docker containers?
[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 23-11-2020 20:10 ]
Als je t mij vraagt. Proxmox. Goeie tutorials om internet en passthrough van usb werkend te krijgen. Daarna. Alles appeltje eitje. HA is dan letterlijk 1 regel code.Waah schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:10:
Configuratie vraag:
Wat is nu het handigst?Ik ben geen Linux wizard. Ik kan best wat internet dingen volgen en dan zelf prutsen (zo heb ik wel wat scripts voor zonnepanelen aangepast om met grafana te werken, of op de NAS te loggen). Maar omdat ik niet dagelijks in command line zit te werken is het lastig de syntax te onthouden...
Mijn voorkeur gaat door nu ook nog wel naar uit. Lijkt de meeste opties open te houden ook.... En nieuwe dingetjes toevoegen en makkelijk kunnen inschakelen/uitschakelen trekt me ook wel.Koepert schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:15:
[...]
Als je t mij vraagt. Proxmox. Goeie tutorials om internet en passthrough van usb werkend te krijgen. Daarna. Alles appeltje eitje. HA is dan letterlijk 1 regel code.
@Wachten...
Daarmee is het hetzelfde als andere dingen waar je er meer van aan maakt. Onder het "ding" hang je een unieke naam en daaronder de gegevens daarvoor.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| utility_meter: hourly_energy_cv: source: sensor.smart_plug_cv_consumption cycle: hourly tariffs: - peak - offpeak hourly_energy_zolder: source: sensor.smart_plug_zolder_consumption cycle: hourly tariffs: - peak - offpeak |
Daarmee is het hetzelfde als andere dingen waar je er meer van aan maakt. Onder het "ding" hang je een unieke naam en daaronder de gegevens daarvoor.
[ Voor 19% gewijzigd door Septillion op 23-11-2020 20:31 ]
Door wat vallen en opstaan en dingen proberen, kwam ik er inderdaad achter dat het op deze manier moet.Septillion schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:28:
@Wachten...
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 utility_meter: hourly_energy_cv: source: sensor.smart_plug_cv_consumption cycle: hourly tariffs: - peak - offpeak hourly_energy_zolder: source: sensor.smart_plug_zolder_consumption cycle: hourly tariffs: - peak - offpeak
Ja moet dus blijkbaar voor iedere utility meter een eigen stuk maken.
Dank je voor het bevestigen hiervan, dan weet ik in ieder geval dat ik op de goede weg ben!
Mensen bekend met rfxcom (heb nog wat kaku spul, wat ik eventueel ook nog wil gebruiken, naast zigbee&wifi). De meeste dingen worden herkend door de rfxom module in HA, echter ik heb een losse wandschakelaar (KAKU AWST-8800 ), die wordt niet herkend. Iemand enig idee hier wat aan te doen?
@Septillion Heeeeel veel vallen en opstaan helaas. Maar bedankt, ik had dat stuk wel gelezen, maar had het wat anders begrepen.
Zo kwam ik er dus ook achter, dat je volgens mij maar 1 sensor: kunt maken bijvoorbeeld maar 1 utility_meter: Klopt dit, en moet je het dan verder leesbaar maken zoals ik hieronder doe? Of kun je wel degelijk meerdere sensor: e.d. aanmaken?
Sensor:
#PC sensor stroomverbruik
hieronder de code en sensoren
#CV sensor stroomverbruik
Zo kwam ik er dus ook achter, dat je volgens mij maar 1 sensor: kunt maken bijvoorbeeld maar 1 utility_meter: Klopt dit, en moet je het dan verder leesbaar maken zoals ik hieronder doe? Of kun je wel degelijk meerdere sensor: e.d. aanmaken?
Sensor:
#PC sensor stroomverbruik
#CV sensor stroomverbruik
[ Voor 12% gewijzigd door Wachten... op 23-11-2020 20:45 ]
@Wachten... Ja, dat komt omdat op elke laag (indentatie niveau onder zelfde kopje) moet de naam uniek zijn. Ofwel, al je sensoren definieer je onder het kopje sensor en al je utility meter's onder het kopje utility_meter. Waar op het volgende niveau ze dan weer allemaal een unieke naam moeten hebben (voor dat niveau).
Zou je doen
Heb je onder hetzelfde "kopje" (in dit geval de root) twee kopjes sensor staan waardoor je ze niet uniek kunt benaderen.
Doe je
Kan je alles uniek benaderen (bijvoorbeeld sensor.sensorA.name of sensor.sensorB.etc)
Wil je het opdelen qua commentaar zal dat inderdaad zo moeten. Of eigenlijk:
Maar welke sensoren gebruik jij dat je ze nog zelf moet toevoegen?
Zou je doen
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| sensor: sensorA: name: foo etc: bar #misschien wel meer code hier sensor: sensorB: name: foo etc: bar |
Heb je onder hetzelfde "kopje" (in dit geval de root) twee kopjes sensor staan waardoor je ze niet uniek kunt benaderen.
Doe je
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
| sensor: sensorA: name: foo etc: bar sensorB: name: foo etc: bar |
Kan je alles uniek benaderen (bijvoorbeeld sensor.sensorA.name of sensor.sensorB.etc)
YAML:
1
2
3
4
5
| sensor: #PC sensor stroomverbruik hieronder de code en sensoren #CV sensor stroomverbruik hieronder de code en sensoren |
Maar welke sensoren gebruik jij dat je ze nog zelf moet toevoegen?
klinkt leuk, maar in de Hue app kom ik niet voorbij de pagina waarbij je een hub koppelt.Wachten... schreef op zondag 22 november 2020 @ 19:36:
[...]
Je kunt ze ook resetten zonder bridge of ab toch?
Zelfs nooit geprobeerd, maar t schijnt mogelijk te zijn.
https://www.smarthomeweb.nl/hue-lamp-resetten/
Daarnaast hoe wil je met een telefoon een ZigBee apparaat resetten?
En nee deze Hue lampen hebben geen bluetooth.
Ik draai nu HA op een RPi3B en dat draait eigenlijk prima.
Nu lees ik hier overal dat als je het écht goed wilt doen dat je dan een NUC moet hebben
Wat zijn dan de aanbevolen specs?
Nu lees ik hier overal dat als je het écht goed wilt doen dat je dan een NUC moet hebben
Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X
Dank voor je uitleg, het is me wat duidelijker. Ik heb nu nog geen use case om unieke sensors te maken, dus ik ga ze met # wel onderscheiden van elkaar, en wellicht een keer een aparte sensors.yaml maken, om alles overzichtelijk te houden.Septillion schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:04:
@Wachten... Ja, dat komt omdat op elke laag (indentatie niveau onder zelfde kopje) moet de naam uniek zijn. Ofwel, al je sensoren definieer je onder het kopje sensor en al je utility meter's onder het kopje utility_meter. Waar op het volgende niveau ze dan weer allemaal een unieke naam moeten hebben (voor dat niveau).
Zou je doen
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 sensor: sensorA: name: foo etc: bar #misschien wel meer code hier sensor: sensorB: name: foo etc: bar
Doe je
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 sensor: sensorA: name: foo etc: bar sensorB: name: foo etc: bar
YAML:
1 2 3 4 5 sensor: #PC sensor stroomverbruik hieronder de code en sensoren #CV sensor stroomverbruik hieronder de code en sensoren
Ik gebruik 8 stuks innr SP120 smart plugs. Hiermee kan ik de power consumption uitlezen en wil daarmee dus voor een aantal apparaten wat stroomverbruik bij gaan houden.Maar welke sensoren gebruik jij dat je ze nog zelf moet toevoegen?
Er zit wel een consumption sensor en power sensor in, maar ik moet toch wel een utility_meter: aanmaken om dagelijks/wekelijks/maandelijks het verbruik te zien? Of ben ik te omslachtig bezig?
@Wachten... Ah, ja, de utility_meter kan (nog
) niet via de GUI.

@Wachten... @Septillion Je kan wel meerdere keer sensor definiëren.. maar dan wel met tekst erachter.
zoiets bijvoorbeeld;
Niet dat het veel uitmaakt. en @Wachten... De berekening voor de maandelijkse kosten kun je ook in node-red maken
zoiets bijvoorbeeld;
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| sensor monitor: - platform: systemmonitor resources: - type: disk_use_percent arg: /home - type: disk_free arg: /home - type: memory_free - type: memory_use - type: load_1m - type: load_5m - type: load_15m - type: last_boot - type: swap_use_percent sensor uptime: - platform: uptime name: "HA Runtime" unit_of_measurement: minutes |
Niet dat het veel uitmaakt. en @Wachten... De berekening voor de maandelijkse kosten kun je ook in node-red maken
Nee helaas, maar dat is wel de manier om het te doen toch?Septillion schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:17:
@Wachten... Ah, ja, de utility_meter kan (nog) niet via de GUI.
En klopt het dat mijn CV in Watt aan wordt gegeven en mijn PC met kWh?
Ik heb voor beide een innr SP120 gebruikt en beide met exact dezelfde configuratie!
Of gaat hij naar Watt als het verbruik te laag is? (momenteel 7 Watt)
@Jelte En het uit de socket halen reset de lamp dus ook niet?
Ik moet zeggen dat ik mijn bridge hier wel hou, ook al gebruik ik hem niet meer.
Het maakt het resetten van lampen wel echt veel makkelijker. Bij mij werkte het namelijk heel vaak niet met een dimmer.
@denuz Werkt dit dan ook in utility_meter:? Dat kan de code wel een stuk schoner maken, zeker als ik nog wat powerplug toe ga voegen!
[ Voor 8% gewijzigd door Wachten... op 23-11-2020 21:24 ]
@Wachten... Ja, dan is dat de manier.
Dat van W en kW is wel raar. Volgens mij kan HA dat niet dynamisch weergeven en de backend doet het zeker gewoon in een fixed unit. Ook al zou het HA een worst wezen of dat W, kW, MW of olifanten zijn
Als je meters zijn toegevoegd door de auto discovery van je sensor geeft die op dat moment ook de unit aan. Dus ik zou met twee dezelfde sensoren ook dezelfde eenheid verwachten. Welke integratie gebruik je voor Zigbee? En hebben ze daarin exact dezelfde modelnaam?
Dat van W en kW is wel raar. Volgens mij kan HA dat niet dynamisch weergeven en de backend doet het zeker gewoon in een fixed unit. Ook al zou het HA een worst wezen of dat W, kW, MW of olifanten zijn
@denuz Owja, die manier was er ook nog in YAML! Blijft een wonderlijk taaltje. Geef zelf wel de voorkeur aan de volledige boomstructuur (dus niet dubbel definiëren).
Toevallig heb ik sinds gisteren net een Fibaro Wallplug (max. 2500w.) tussen mijn Intergas Xtreme 36 CV-ketel gezet i.v.m. een automation welke de spanning van de CV-ketel haalt als de Fibaro CO sensor een te hoge concentratie koolstofmonoxide detecteert.Wachten... schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:18:
Hieronder het gemeten verbruik gedurende de afgelopen twaalf uur.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NzniRs1SxBjXDfDEnE4gFMo7.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/1Uqq6gdm0WYxWoFlfh2kmhZz.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door witterholt op 23-11-2020 21:36 ]
Ik heb even gekeken onder entity, en daar wordt bij beide gewoon netjes kWh aangegeven, ook het modelnaam en modeltype is exact hetzelfde. Heel apart. Ondanks ik de code gekopieerd heb, ga ik toch nog maar een keer naar mijn code kijken.Septillion schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:27:
@Wachten... Ja, dan is dat de manier.
Dat van W en kW is wel raar. Volgens mij kan HA dat niet dynamisch weergeven en de backend doet het zeker gewoon in een fixed unit. Ook al zou het HA een worst wezen of dat W, kW, MW of olifanten zijnAls je meters zijn toegevoegd door de auto discovery van je sensor geeft die op dat moment ook de unit aan. Dus ik zou met twee dezelfde sensoren ook dezelfde eenheid verwachten. Welke integratie gebruik je voor Zigbee? En hebben ze daarin exact dezelfde modelnaam?
EDIT:
Ik heb even de card opnieuw toegevoegd en daarna de server opnieuw opgestart. Geen idee hoe, maar het werkt weer. Beide worden nu in kWh aangegeven!
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
| #utility meter utility_meter: #utility meter CV hourly_energy_cv: source: sensor.smart_plug_cv_consumption cycle: hourly tariffs: - peak - offpeak daily_energy_cv: source: sensor.smart_plug_cv_consumption cycle: daily tariffs: - peak - offpeak weekly_energy_cv: source: sensor.smart_plug_cv_consumption cycle: weekly tariffs: - peak - offpeak monthly_energy_cv: source: sensor.smart_plug_cv_consumption cycle: monthly tariffs: - peak - offpeak yearly_energy_cv: source: sensor.smart_plug_cv_consumption cycle: yearly tariffs: - peak - offpeak #utility meter PC hourly_energy_pc: source: sensor.smart_plug_zolder_consumption cycle: hourly tariffs: - peak - offpeak daily_energy_pc: source: sensor.smart_plug_zolder_consumption cycle: daily tariffs: - peak - offpeak weekly_energy_pc: source: sensor.smart_plug_zolder_consumption cycle: weekly tariffs: - peak - offpeak monthly_energy_pc: source: sensor.smart_plug_zolder_consumption cycle: monthly tariffs: - peak - offpeak yearly_energy_pc: source: sensor.smart_plug_zolder_consumption cycle: yearly tariffs: - peak - offpeak sensor: - platform: template sensors: #Stroomverbruik voor de CV cv_power_consumption: friendly_name: "cv Power Consumption" unit_of_measurement: 'kWh' icon_template: mdi:flash value_template: "{{ state_attr('switch.power_plug_cv', 'load_power') }}" cv_cost_weekly: friendly_name: "CV kosten per week" unit_of_measurement: '€' icon_template: mdi:currency-eur value_template: "{{ (states('utility_meter.weekly_energy_cv_peak') | float * 0.23006 + states('utility_meter.weekly_energy_cv_offpeak') | float * 0.21269) | round(2) }}" #Stroomverbruik voor de PC pc_power_consumption: friendly_name: "cv Power Consumption" unit_of_measurement: 'kWh' icon_template: mdi:flash value_template: "{{ state_attr('switch.power_plug_zolder', 'load_power') }}" pc_cost_weekly: friendly_name: "PC kosten per week" unit_of_measurement: '€' icon_template: mdi:currency-eur value_template: "{{ (states('utility_meter.weekly_energy_pc_peak') | float * 0.23006 + states('utility_meter.weekly_energy_pc_offpeak') | float * 0.21269) | round(2) }}" |
Ik ben erg fan van unraid, docker werkt out of the box, en binnen 2 klikken heb je home assistent (core) draaien, een container starten is kwestie van zoekterm intikken, en op de install knop remmen. 98% van alles kan via de unraid web interface.Waah schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:10:
Configuratie vraag:
Wat is nu het handigst?Ik ben geen Linux wizard. Ik kan best wat internet dingen volgen en dan zelf prutsen (zo heb ik wel wat scripts voor zonnepanelen aangepast om met grafana te werken, of op de NAS te loggen). Maar omdat ik niet dagelijks in command line zit te werken is het lastig de syntax te onthouden...
En er is een grote actieve community.
Unraid kost eenmalig een paar euro, maar dat is het dik waard.
Ja, je hebt gelijk. blijft altijd lastig de zon state/attributesHmmbob schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:35:
[...]
Die state is true tussen midnight en (solar) noon, dus tegen de tijd dat Sunset is staat ie allang weer op false.
Ik zie dat je nu de triggers hebt zoals ik gepost had
iemand anders ook problemen met het updaten naar 0.118.3 ?
ik krijg:
20-11-23 21:18:35 WARNING (MainThread) [supervisor.jobs] 'AddonManager.update' blocked from execution, system is not healthy
20-11-23 21:19:08 WARNING (MainThread) [supervisor.jobs] 'HomeAssistantCore.update' blocked from execution, system is not healthy
ik heb mijn docker al geupdate naar de nieuwste versie. maar ik weet niet waar ik betere logs kan vinden om te zien wat ik nog meer moet doen om mijn systeem weer healthy te krijgen.
ik krijg:
20-11-23 21:18:35 WARNING (MainThread) [supervisor.jobs] 'AddonManager.update' blocked from execution, system is not healthy
20-11-23 21:19:08 WARNING (MainThread) [supervisor.jobs] 'HomeAssistantCore.update' blocked from execution, system is not healthy
ik heb mijn docker al geupdate naar de nieuwste versie. maar ik weet niet waar ik betere logs kan vinden om te zien wat ik nog meer moet doen om mijn systeem weer healthy te krijgen.
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
En als je het mij vraagt een Linux os (debian/Ubuntu server) met docker en docker-compose en alles in containers.Waah schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:10:
Configuratie vraag:
Why changing a winning game?CAP-Team schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:13:
Ik draai nu HA op een RPi3B en dat draait eigenlijk prima.
Qua specs hangt het af wat je naast ha er nog meer mee gaat doen. Voor ha heb je aan een instap i3 met 4gb memory al voldoende.
Ik ben ook erg te spreken over unRaid. Ik gebruik het in de eerste instantie ook gewoon als NAS en heb daar ook home assistant op draaien. Daarnaast ook nog docker containers met node-red, zigbee2mqtt, Tesla mate voor m'n Tesla wat ik ook weer gekoppeld heb aan home assistant.Dacuuu schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:42:
[...]
Ik ben erg fan van unraid, docker werkt out of the box, en binnen 2 klikken heb je home assistent (core) draaien, een container starten is kwestie van zoekterm intikken, en op de install knop remmen. 98% van alles kan via de unraid web interface.
En er is een grote actieve community.
Unraid kost eenmalig een paar euro, maar dat is het dik waard.
Nadat ik op de website vd Lidl dit zag: https://www.lidl-shop.nl/...chtingsketting/p100312329 kwam ik na wat verder zoeken in dit topic terecht. Lijkt dit nu alleen maar heel erg op de kerstverlichting van Twinkly, of is dit eigenlijk gewoon exact hetzelfde?
En heb je dan eigenlijk dit ding ook nog nodig, of wat anders? https://www.lidl-shop.nl/...ion&scenario=also_clicked
En heb je dan eigenlijk dit ding ook nog nodig, of wat anders? https://www.lidl-shop.nl/...ion&scenario=also_clicked
Your Friendly Neighborhood Moderator
Is dit je enige schakelaar die niet herkend wordt? Wat gebeurt er als je hem aan een PC koppelt en dan met rfxmanager uitleest?mvrhrln schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:41:
Mensen bekend met rfxcom (heb nog wat kaku spul, wat ik eventueel ook nog wil gebruiken, naast zigbee&wifi). De meeste dingen worden herkend door de rfxom module in HA, echter ik heb een losse wandschakelaar (KAKU AWST-8800 ), die wordt niet herkend. Iemand enig idee hier wat aan te doen?
Ik heb hier een stuk op 20 van die schakelaars hangen en geen van hen geeft problemen.
&Creative
@Wachten... Wordt je verbruik alleen maar als atrribute aangeboden dat je er nog een losse sensor voor moet aanmaken? Welke Zigbee integratie draai je?
Overigens is de eenheid voor vermogen kW, niet kWh
Na de integratie door utility meter is het verandert in energie met als eenheid kWh.
Overigens is de eenheid voor vermogen kW, niet kWh
En dat is voor mij het grootst issue daarmee. Ik vind HA zonder add-ons en snapshots echt een kreupele versieDacuuu schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:42:
[...] , en binnen 2 klikken heb je home assistent (core) draaien,[...]

Ik vind HA zonder add-ons en snapshots echt een lean, no-bloat versie.Septillion schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 08:51:
Ik vind HA zonder add-ons en snapshots echt een kreupele versie
Ieder zijn ding.
@Jorgen Ik ken de Twinky verder niet. Maar als je de Lidl Zigbee kerstverlichting wilt kunnen instellen heb je een Zigbee coördinator (gateway) nodig die hem ondersteund. Lidl "adviseert" daar natuurlijk hun eigen gateway voor en darmee zal het ook prima werken. Maar ik verwacht ondersteuning hiervoor ook snel in bijvoorbeeld Zigbee2MQTT of deCONZ. Of ze ook werken op een gateway van een ander merk (Hue bijvoorbeeld) durf ik niet te zeggen.
Ik maak ook binnen 1 klik in unraid een backup van alle docker container data. En addons pakket kan je los installeren. Ik heb laatst bij een familielid de normale home assistant geïnstalleerd, en dat werkt erg gek als je zelf core gewend bent.Septillion schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 08:51:
[...]
En dat is voor mij het grootst issue daarmee. Ik vind HA zonder add-ons en snapshots echt een kreupele versie
Maar je kan ha ook installeren via die images die al gemaakt zijn, die soort van vm achtig image.
@Hmmbob Grappig
Dat je dat zegt van een OS en supervisor kan ik begrijpen. Maar vind makkelijke backups en uitbreidingen toch echt een essentieel onderdeel. Een docker versie met add-ons/snapshots zou voor mij denk ik de ideale versie zijn.
Laat "soort van" daar maar wegDacuuu schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 08:56:
Maar je kan ha ook installeren via die images die al gemaakt zijn, die soort van vm achtig image.
En mensen die dagelijks systemen draaiende houden kan ik de Core versie nog wel snappen. (Dus top dat ze het aanbieden.) Die hebben daar de handigheid in om even te doen. Maar voor anderen vind ik het onmisbaar hoe makkelijk add-ons en snapshots werken.
[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 24-11-2020 09:03 ]
Weet je, er is een reden dat er zo véél verschillende installatiemethodes zijn en ook actief gesupport worden: dat is niet omdat ze dat nou zo leuk vinden om te ondersteunen, er is een behoefte voor al deze opties. En vanwege managebility heeft het core dev team dit in een aantal vaste, supported manieren proberen te vatten, maar het mooie aan HA is dat je er een hele andere installatiemethode voor kan gebruiken, als jij dat wil.
En persoonlijk draai ik dingen die je met add-ons kan draaien liever zelf. En ook snapshots maak ik zelf. Maar ik zie ook in dat sommigen liever de geïntegreerde manier willen gebruiken, en zal daar ook zeker voor adviseren als dit bij de use case past. Sterker nog, ook hier heb ik altijd geadviseerd de "standaard" all-in-one oplossing te kiezen als beginner van HA.
Dus, voor elk wat wils
En persoonlijk draai ik dingen die je met add-ons kan draaien liever zelf. En ook snapshots maak ik zelf. Maar ik zie ook in dat sommigen liever de geïntegreerde manier willen gebruiken, en zal daar ook zeker voor adviseren als dit bij de use case past. Sterker nog, ook hier heb ik altijd geadviseerd de "standaard" all-in-one oplossing te kiezen als beginner van HA.
Dus, voor elk wat wils
[ Voor 36% gewijzigd door Hmmbob op 24-11-2020 09:27 ]
De Ring videodeurbel Pro staat in afprijzing n.a.v. Black Friday. Ik zie dat Ring een integratie heeft binnen HA.
Zijn hier hier mensen met gebruikerservaring?
Is er een abonnement noodzakelijk om van de basisfunctionaliteiten van de Ring deurbel gebruik te maken als het is gekoppeld met HA?
Is er een abonnement noodzakelijk om van de basisfunctionaliteiten van de Ring deurbel gebruik te maken als het is gekoppeld met HA?
@Hmmbob Vooral met laatste ben ik het niet eens
Denk dat er nu alleen aanbod is voor de instappers (of luie) die het zonder gedoe willen draaien en de expert die zijn hand niet omdraait voor een Linux en/of Docker install. Gebied ertussen mist. Waar de noodzaak vandaan komt snap ik heel goed. En ik denk dat de zet naar complete images ook echt een stap in de goede richting is om het wat laagdrempeliger te maken.
Zelf draai ik op dit moment nog een, wat nu is geworden, unsupported versie. Maar dit is ontstaan uit noodzaak toen de Rpi 4 nog geen native USB boot ondersteunde, de afwijkende image structuur van HA en dat ik add-ons en Snashots een onmisbaar onderdeel vind anno 2020. Nu de USB boot ondersteuning er van beide kanten wel is zou ik graag weer overstappen naar een complete image, geen probleem mee. Zou ik ook nagenoeg iedereen aanraden. Het is nu meer de luiheid (want het werkt immers nu prima) om de boel over te zetten.
Alleen is er naar mijn idee dus een aardig gat tussen een complete image en HA Core op alles draaien. Ik denk dat er bijvoorbeeld een groep is die wel een NAS hebben met Docker ondersteuning maar weinig ervaring/kennis/zin om een RPi of NUC met image op te tuigen. Als het daar wel mogelijk was geweest een volwaardige HA op te zetten met Docker zou dat denk ik het gat wat meer dichten.
Maar ik snap heel goed waarom de ontwikkelaars duidelijkere kaders gezet hebben om wat ondersteund wordt. Dit heeft de situatie voor ze weer werkbaar gemaakt. Alleen snap ik niet helemaal (maar goed, heb mezelf er niet in verdiept) waarom add-ons en snapshots zo lastig zijn als puur Docker containers, zonder verantwoordelijkheid voor het werkelijke onderliggende OS. Omdat iedereen zo lyrisch is over Docker dacht ik dat dit niet zo lastig zou moeten zijn. Maar ik neem dan maar aan (mijn gebrek) dat de Docker omgeving te grillig is om daar continue support voor te kunnen leveren. En dan kan ik alleen maar achter de keuze van de ontwikkelaars staan. Maar dit neemt niet weg dat ik het een gemis vind.
Zelf draai ik op dit moment nog een, wat nu is geworden, unsupported versie. Maar dit is ontstaan uit noodzaak toen de Rpi 4 nog geen native USB boot ondersteunde, de afwijkende image structuur van HA en dat ik add-ons en Snashots een onmisbaar onderdeel vind anno 2020. Nu de USB boot ondersteuning er van beide kanten wel is zou ik graag weer overstappen naar een complete image, geen probleem mee. Zou ik ook nagenoeg iedereen aanraden. Het is nu meer de luiheid (want het werkt immers nu prima) om de boel over te zetten.
Alleen is er naar mijn idee dus een aardig gat tussen een complete image en HA Core op alles draaien. Ik denk dat er bijvoorbeeld een groep is die wel een NAS hebben met Docker ondersteuning maar weinig ervaring/kennis/zin om een RPi of NUC met image op te tuigen. Als het daar wel mogelijk was geweest een volwaardige HA op te zetten met Docker zou dat denk ik het gat wat meer dichten.
Maar ik snap heel goed waarom de ontwikkelaars duidelijkere kaders gezet hebben om wat ondersteund wordt. Dit heeft de situatie voor ze weer werkbaar gemaakt. Alleen snap ik niet helemaal (maar goed, heb mezelf er niet in verdiept) waarom add-ons en snapshots zo lastig zijn als puur Docker containers, zonder verantwoordelijkheid voor het werkelijke onderliggende OS. Omdat iedereen zo lyrisch is over Docker dacht ik dat dit niet zo lastig zou moeten zijn. Maar ik neem dan maar aan (mijn gebrek) dat de Docker omgeving te grillig is om daar continue support voor te kunnen leveren. En dan kan ik alleen maar achter de keuze van de ontwikkelaars staan. Maar dit neemt niet weg dat ik het een gemis vind.
Ja, de Ring Pro vereist een abbonement.roynolf schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:42:
De Ring videodeurbel Pro staat in afprijzing n.a.v. Black Friday. Ik zie dat Ring een integratie heeft binnen HA.
Ik heb een Ring Doorbell 2 en ik heb geen abonnement. Maar hij integreert wel goed in HA en kan gebruik maken van de volgende zaken:UTMachine schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:39:
[...]
Ja, de Ring Pro vereist een abbonement.
- battery level
- motion detection
- ring detection
- last activity
Ik heb hier wel zo'n Hue ding in huisSeptillion schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 08:55:
@Jorgen Ik ken de Twinky verder niet. Maar als je de Lidl Zigbee kerstverlichting wilt kunnen instellen heb je een Zigbee coördinator (gateway) nodig die hem ondersteund. Lidl "adviseert" daar natuurlijk hun eigen gateway voor en darmee zal het ook prima werken. Maar ik verwacht ondersteuning hiervoor ook snel in bijvoorbeeld Zigbee2MQTT of deCONZ. Of ze ook werken op een gateway van een ander merk (Hue bijvoorbeeld) durf ik niet te zeggen.
En verder een Echo Dot en Home Mini
Als ik daarmee klaar ben, graag natuurlijk.
Is die gateway vd Lidl geschikt voor ook andere merken en producten? Of kan je dan beter wat anders nemen?
Your Friendly Neighborhood Moderator
En kun je ook een plaatje zichtbaar maken met wie er aan de deur staat ?
Lelletje schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:05:
[...]
Ik heb een Ring Doorbell 2 en ik heb geen abonnement. Maar hij integreert wel goed in HA en kan gebruik maken van de volgende zaken:
- battery level
- motion detection
- ring detection
- last activity
@Jorgen De Hue is een Zigbee coördinator, die is dus geschikt qua hardware alleen ben je overgelaten aan Philips of ze het ondersteunen of niet. Heb hier helaas nog geen berichten van Hue gebruikers gezien die het geprobeerd hebben.
De gateway van de Lidl is ook nog niet zo lang uit dus heb ook nog weinig ervaringen gezien. Ook daarvoor geldt, qua hardware moet het kunnen maar de software (en dus (het ingehuurde bedrijf door) Lidl) moet het gaan ondersteunen. De beschrijving bij de gateway is welk hoopvol maar ze hebben nog weinig vrijgegeven wat er nu werkelijk ondersteund wordt. Heb bijvoorbeeld ook nog niet gezien of het nu van de (Tuya) cloud gebruik maakt of locaal draait bijvoorbeeld. Maar moet ook zeggen dat ik nog niet hard gezocht hebt
Maar ik denk dat de komende dagen wel meer info naar buiten komt als meer mensen/Tweakers zo'n ding kopen en mee gaan spelen.
Echo Dot en Home Mini zijn wel smart devices maar doen zelf niets met Zigbee.
De gateway van de Lidl is ook nog niet zo lang uit dus heb ook nog weinig ervaringen gezien. Ook daarvoor geldt, qua hardware moet het kunnen maar de software (en dus (het ingehuurde bedrijf door) Lidl) moet het gaan ondersteunen. De beschrijving bij de gateway is welk hoopvol maar ze hebben nog weinig vrijgegeven wat er nu werkelijk ondersteund wordt. Heb bijvoorbeeld ook nog niet gezien of het nu van de (Tuya) cloud gebruik maakt of locaal draait bijvoorbeeld. Maar moet ook zeggen dat ik nog niet hard gezocht hebt
Echo Dot en Home Mini zijn wel smart devices maar doen zelf niets met Zigbee.
Iemand dit al gezien?
:strip_exif()/f/image/fwPTYvuMINS2IrSy2R7kOq5R.jpg?f=fotoalbum_large)
Lekkere update... Voor zover ik kan zien werken al mn HS110 plugs nu nog, maar grote kans dat ze er dus binnenkort mee stoppen. Er lijkt wel een firmware downgrade optie te komen, maar vooralsnog is dit alleen on request..
:strip_exif()/f/image/fwPTYvuMINS2IrSy2R7kOq5R.jpg?f=fotoalbum_large)
Lekkere update... Voor zover ik kan zien werken al mn HS110 plugs nu nog, maar grote kans dat ze er dus binnenkort mee stoppen. Er lijkt wel een firmware downgrade optie te komen, maar vooralsnog is dit alleen on request..
Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black
Kan iemand mij hier bij helpen:
Ik probeer de nest integration toe te voegen. Al het google gedoe lijkt gedaan (ingewikkeld man!) maar als ik dat de integratie installeer kom ik hier uit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/CHsKftMAY2yLVwOub4JMO5Wj.png?f=user_large)
Nou wordt dit probleem ook hier omschreven:
https://community.home-as...n-error-400-solved/246682
en moet ik dus dit invoeren voor nabucasa en waarschijnlijk ook iets voor een intern adre?:
/f/image/7ww3gGM0QB3N0ZuB3tVQxP9J.png?f=fotoalbum_large)
Maar ik heb geen idee waar je dit doet en wat je dan precies invoert... iemand die hier iets meer duiding aan kan geven toevallig?
Ik probeer de nest integration toe te voegen. Al het google gedoe lijkt gedaan (ingewikkeld man!) maar als ik dat de integratie installeer kom ik hier uit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/CHsKftMAY2yLVwOub4JMO5Wj.png?f=user_large)
Nou wordt dit probleem ook hier omschreven:
https://community.home-as...n-error-400-solved/246682
en moet ik dus dit invoeren voor nabucasa en waarschijnlijk ook iets voor een intern adre?:
/f/image/7ww3gGM0QB3N0ZuB3tVQxP9J.png?f=fotoalbum_large)
Maar ik heb geen idee waar je dit doet en wat je dan precies invoert... iemand die hier iets meer duiding aan kan geven toevallig?
De workaround is om je HS110 niet met het internet te laten communiceren (dus in apart VLAN of firewall). Alleen dit gaat misschien niet werken als je de plugs opnieuw wilt aanmelden in de app, dan wilt die dacht ik upgraden (en ben je weer de sigaar). Dus zo snel die HS110 dingen uit je netwerk gooienMeelobee schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:05:
Iemand dit al gezien?
[Afbeelding]
[ Voor 12% gewijzigd door UTMachine op 24-11-2020 12:26 ]
Dat voor nu maar even proberen dan, is dat een kwestie van een MAC filter maken in mn Router (standaard ziggo ding) en de internet toegang 24/7 blokkeren?UTMachine schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:14:
[...]
De workaround is om je HS110 niet met het internet te laten communiceren (dus in apart VLAN of firewall). Alleen dit gaat misschien niet werken als je de plugs opnieuw wilt aanmelden in de app, dan wilt die dacht ik upgraden (en ben je weer de sigaar). Dus zo snel die HS110 dingen uit je netwerk gooien
:strip_exif()/f/image/mvd4jm93c22Fw9BW00oEz9bd.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel zuur als ik ze allemaal moet gaan vervangen, ik heb er en stuk of 18...
Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black
Ik ken de Ziggo router niet, maar een MAC filter blokkeert de volledige netwerk toegang als je dat aanzet. Ik denk dat het misschien iets om parental control te doen? De ziggo kan je hier dus niet echt helpen. Misschien dat je het dicht kan gooien met Pi-Hole, maar die informatie heb ik niet voor je.Meelobee schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:31:
[...]
Dat voor nu maar even proberen dan, is dat een kwestie van een MAC filter maken in mn Router (standaard ziggo ding) en de internet toegang 24/7 blokkeren?
[Afbeelding]
Hier meer info & fix inderdaad: https://www.home-assistan...1/23/tplink-local-access/Meelobee schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:05:
Iemand dit al gezien?
[Afbeelding]
https://www.home-assistan...1/23/tplink-local-access/Meelobee schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:31:
[...]
Dat voor nu maar even proberen dan, is dat een kwestie van een MAC filter maken in mn Router (standaard ziggo ding) en de internet toegang 24/7 blokkeren?
[Afbeelding]
Net te laat
Nee, dat niet. Hier heb je een abonnement voor; zie ook meer informatie: https://www.home-assistant.io/integrations/ring/NightMare schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:13:
En kun je ook een plaatje zichtbaar maken met wie er aan de deur staat ?
[...]
Heb wat zitten meelezen over de discussie van rookmelders, maar eentje van Ali lijkt mijzelf niet echt handig.
Ik zat te kijken naar de Nest Protect, alleen door de laatste wijziging naar de Smart Device Management (SDM) API, die geen Protect ondersteund, twijfel ik.
Ik wil een rookmelder op 230, die ook beweging detecteert en dus een nachtlampje kan aandoen wanneer het donker is. Deze meldingen wil ik ook afvangen in Home Assistant, maar dat lijkt dus niet meer mogelijk...
Ik heb deze gevonden: Heatit Z-Smoke Rookmelder met Pir Z-Wave. Zijn er goede ervaringen met deze melder of zijn er nog andere types? Ik vind hem namelijk een stuk minder mooi dan de Nest.
Ik zat te kijken naar de Nest Protect, alleen door de laatste wijziging naar de Smart Device Management (SDM) API, die geen Protect ondersteund, twijfel ik.
Ik wil een rookmelder op 230, die ook beweging detecteert en dus een nachtlampje kan aandoen wanneer het donker is. Deze meldingen wil ik ook afvangen in Home Assistant, maar dat lijkt dus niet meer mogelijk...
Ik heb deze gevonden: Heatit Z-Smoke Rookmelder met Pir Z-Wave. Zijn er goede ervaringen met deze melder of zijn er nog andere types? Ik vind hem namelijk een stuk minder mooi dan de Nest.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.