Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 101 Laatste
Acties:
  • 467.763 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:47
Ik kwam iets vreemds tegen wat vrij irritant is en ik weet niet of dit gedrag nou zo hoort of een bug is.

In mijn Automation.yaml heb ik een aantal regels met een value template erin.

Bijvoorbeeld:
YAML:
1
{{ states('media_player.chromecastaudio_balcony') != 'playing' }}

Als je dan vervolgens een automation aanmaakt in de UI dan word in de hele automation.yaml de value template veranderd naar:

YAML:
1
'{{ states(''media_player.chromecastaudio_balcony'') != ''playing'' }}'

De dubbele quotes zouden volgens de documentatie niet goed zijn maar toch werkt het?!

Als ik de code met dubbele codes kopiër in de sjablonen checker geeft hij hij ook een fout aan.

Iemand die mij dit gedrag kan verklaren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fleshi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 14:08
FJP84 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:41:
[...]

Dank nog voor deze tip. Hoewel ik voorkeur heb voor de RPi 4GB, vroeg ik me af of de SSD Boot ook werkt op de 2GB versie? Misschien dat ik de meerprijs van de 4GB in de Flicr case ga stoppen.

Ik ga de RPi toch alleen voor HA gebruiken. Als 4GB nodig is voor SSD boot ivm 64bit HassOS, dan is de knoop wel helemaal snel doorgehakt.
Ik heb de 2gb variant en het werkt prima om via een ssd te booten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:12
Septillion schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:45:

@Wachten... Als je G-drive koppelt met je Synology dan mirror je toch gewoon alles tussen die twee? Ofwel, zit je nog steeds aan dezelfde limiet. Of kan je het zo instellen dat de Synology als backup dient en dus bestanden die je verwijdert van G-drive nog wel op de NAS hebt?
@gastje01 @Ora et Labora @peetgate @Septillion @synoniem

Je kunt een heel simpel script maken om gegevens naar een andere map te verplaatsen.
  • Ga in de Synology naar:
  • Configuratiescherm>>Taakplanner
  • Kies vervolgens voor Maken>>Geplande taak>>Door de gebruiker gedefinieerd script
  • Dan onder Taakinstellingen kun je het volgende script invoeren (en dan wel even naar het juiste pad verwijzen!
code:
1
mv /volume1/public/test1* /volume1/public/test2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUojaJRashVbTv8w8vdNdBCLFP8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hbkprsrNuXtryctiOgtrNiS4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDHeChUVzqVhjpKo7Ip_dS7mBNo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Y0Y24Wht9KBexOBExsSVWqNh.png?f=user_large

Ik zit alleen wel net te denken dat er iets van een optie moet zijn om de files ook te verwijderen op de server (Google drive dus). Ik heb zelf geen Drive verbonden met mijn nas, dus als iemand dit kan testen en hierover eventueel een seintje terug kan geven, dan zal ik dit aanpassen in deze post en zijn er hopelijk veel mensen geholpen ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Wachten... op 21-11-2020 01:25 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
0.118.2:
  • Increase Advantage Air retry limit for older systems (@Bre77 - #43417) (advantage_air docs)
  • Fix time trigger based on entities ignoring entities if initially in the past (@balloob - #43431) (homeassistant docs)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:37
Tags staan er omheen excuus. Ik heb het via de gui ingesteld dan mag ik hopen dat het werkt. Ik zie alleen dat het op een nieuwe regel staat.
Hmmbob schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 23:16:
[...]
zonder de code tags (zie topic warning) is het heel lastig je te helpen. Maar de foutmelding lijkt erop te wijzen dat je de entity_id niet juist hebt staan, en dat zie ik ook in je code. Vergelijk even wat jij hebt onder je action: met het code voorbeeld hier:

https://www.home-assistan...cast/#home-assistant-cast

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-09 21:26
Fleshi schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 00:46:
[...]

Ik heb de 2gb variant en het werkt prima om via een ssd te booten.
Dank! En jij hebt ook genoeg performance over met de nodige add-ons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 21:49
Btje schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 08:23:
Tags staan er omheen excuus. Ik heb het via de gui ingesteld dan mag ik hopen dat het werkt. Ik zie alleen dat het op een nieuwe regel staat.

[...]
Post eens een screenshot van je automation hoe je hem heb? Want zoals hmmbob ookal zei, het lijk in je entity_id te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Laatst online: 15:58
maxoss schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 23:52:
Ik kwam iets vreemds tegen wat vrij irritant is en ik weet niet of dit gedrag nou zo hoort of een bug is.

Bijvoorbeeld:
YAML:
1

Als je dan vervolgens een automation aanmaakt in de UI dan word in de hele automation.yaml de value template veranderd naar:

YAML:
1

De dubbele quotes zouden volgens de documentatie niet goed zijn maar toch werkt het?!

Als ik de code met dubbele codes kopiër in de sjablonen checker geeft hij hij ook een fout aan.

Een pagina of zo eerder had iemand ook zo'n voorbeeld gekopieerd. Blijkbaar vind de UI editor dit het beste.
Ik zou het zelf zo doen.
YAML:
1
"{{ states('media_player.chromecastaudio_balcony') != 'playing' }}"

Het gaat er in ieder geval om dat je buiten je template een ander type quotes gebruikt als binnen het template. Blijkbaar vind de UI een dubbele single quote ook een ander type dan een enkele single quote.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Jelte schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 08:33:
@maxoss Nee het is niet de bestaande circadian lighting. Maar Adaptive Ligting. Ik heb die al als test draaien en het werkt net wat beter dan circadian lighting.

Bij Circadian lighting moest je die uitzetten om je lampen op een eigen instelling te kunnen krijgen. Deze Adaptive lighting gaat bijvoorbeeld vanzelf uit als je de lampen na het aanzetten een bepaalde kleur/felheid geeft. Scheelt weer automatiseren :)

En configuratie kan via het integrations gedeelte. Ook fijn.
Dit is iets wat mij ook erg prettig lijkt.
Als ik bij de beschrijving kijk zie ik dat het in versie 0.118 zou zijn geintegreerd. Maar ik kan het nergens vinden.
Weet jij er misschien wat meer van?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:09
RobertMe schreef op donderdag 12 november 2020 @ 21:32:
Heren (en dames), ik heb jullie advies nodig :)

Binnenkort krijg ik een elektrisch rolluik, en wil deze uiteraard "slim" maken. De twee voor mij bekende opties hiervoor zijn de Shelly 2.5 en de Fibaro Roller Shutter. Echter zegt mijn "hart" dat ik voor de Fibaro moet gaan, maar mijn verstand, en portemonnee, de Shelly. Dit omdat ik "tegen" wifi apparaten ben en daarom liever voor Z-Wave (of Zigbee) ga. Een beetje zoekende kom ik echter ook wat probleempjes tegen met de Fibaro RS3 in combinatie met OpenZwave (en daarmee Zwave2mqtt naar ik aanneem). Echter heb ik niet het idee dat die problemen nu nog spelen of breed optreden. Zo werd hier aan het begin van de week ook nog gesproken over de Fibaro RS3 waarbij half werd genoemd dat de calibratie / procentuele instellingen daarvan soms niet meer lekker werken, echter hadden anderen daar weer geen problemen mee.

Ik ben dus in dubio wat nu de beste optie is. Liefst ga ik dus voor de Fibaro Roller Shutter, ondanks de meerprijs. Met als voordeel dat het niet aan wifi hangt en dat deze wellicht (misschien kan iemand dat bevestigen?) ook via asociations aangestuurd kan worden zonder controller. Echter moet die dan uiteraard wel 99% betrouwbaar werken, ook in combinatie met de mogelijkheid tot instellen stand op X%. Anders zal het alsnog de Shelly worden.

Overigens sta ik ook open tot alternatieven, liefst dus op Z-Wave of Zigbee (maar in die laatste categorie zijn er denk ik geen?).
Kleine kick voor ervaringen van anderen buiten alleen die van @martinvdm, en daarnaast een additionele vraag. Kun je de Fibaro Roller Shutter (3) ook besturen via Z-Wave associations? Ik heb bv een Fibaro The Button liggen. Zou ik die bv via group associations kunnen koppelen aan de RS zodat bv één klik het rolluik omhoog laat gaan (en nog eens klikken als stop) en dat twee keer klikken het rolluik omlaag laat gaan.

Ik vermoed dat je dan wellicht een on/off association moet leggen naar de ingebouwde "switches" van de RS? Dus dat een keer klikken een on/off op S1 doet en twee keer klikken een on/off van S2.

Reden dat ik dit vraag is omdat ik dan geen of een alternatieve schakelaar kan gebruiken en daarmee de RS weg stoppen. Waarbij het up zijn van beide Z-Wave apparaten dan ervoor zorgt dat het rolluik bediend kan worden. Dat zou voor mij namelijk wel een USP zijn om toch een poging met een Fibaro RS3 te doen i.p.v. de goedkopere Shelly 2.5. Omdat de Shelly dus meer afhankelijkheden heeft als je er geen fysieke knop direct op zou aansluiten (immers moet wifi en het netwerk an zich het dan doen, en daarnaast is nog steeds een apparaat nodig voor aansturing. Een oplossing waarbij een Z-Wave knop direct de Z-Wave RS kan aansturen is dan een stuk prettiger dan Z-Wave of Zigbee knop naar een stick in RPi via MQTT naar HA op thuisserver en van daaruit weer via netwerk / wifi naar Shelly).

* Waar ik overigens Fibaro RS schrijf mag ook een alternatief worden ingevuld. Ik zag in ieder geval dat Aeotec een Nano Shutter heeft. Maar die ondersteund pas vrij recent na een firmware update het calibreren en instellen van een positie. En qua prijs maakt het ook niet heel veel uit lijkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Ortep schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:07:
[...]

Als ik bij de beschrijving kijk zie ik dat het in versie 0.118 zou zijn geintegreerd. Maar ik kan het nergens vinden.
Heeft 0.118 niet gehaald, mogelijk komt het in 0.119 (beta release op woensdag 2 december, release op zondag 13 december (gelijk met de HA Conference)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Btje schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 08:23:

[...]
In de Google Cast docs staat sowieso meer data voor de service cast.show_lovelace_view dan alleen een entity_id
YAML:
1
2
3
4
5
    - data:
        dashboard_path: lovelace
        entity_id: media_player.kitchen
        view_path: downstairs
      service: cast.show_lovelace_view

Als ik in developer tools naar die service kijk, zie ook niet dat die optional zouden zijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/txL7iN9gD0uGf4gtDaJqvu-4TMw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aar5hdOrfzSIF4DmLWhsmRZh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-08 12:11
Ik heb een vraag over de Lovelace-Dashboard.
De bovenste balk is bij mij een andere kleur zwart of donker.
Kan ik dit ook aanpassen?

Als je goed kijkt is deze meer donker blauw dan zwart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZ1QnHPOU_tZ_zp8348y2DJiWMM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XHnqXyTLfEsyBlF907iIO9lq.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 20:59
RobertMe schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:08:
[...]

Kleine kick voor ervaringen van anderen buiten alleen die van @martinvdm, en daarnaast een additionele vraag. Kun je de Fibaro Roller Shutter (3) ook besturen via Z-Wave associations? Ik heb bv een Fibaro The Button liggen. Zou ik die bv via group associations kunnen koppelen aan de RS zodat bv één klik het rolluik omhoog laat gaan (en nog eens klikken als stop) en dat twee keer klikken het rolluik omlaag laat gaan.

Ik vermoed dat je dan wellicht een on/off association moet leggen naar de ingebouwde "switches" van de RS? Dus dat een keer klikken een on/off op S1 doet en twee keer klikken een on/off van S2.

Reden dat ik dit vraag is omdat ik dan geen of een alternatieve schakelaar kan gebruiken en daarmee de RS weg stoppen. Waarbij het up zijn van beide Z-Wave apparaten dan ervoor zorgt dat het rolluik bediend kan worden. Dat zou voor mij namelijk wel een USP zijn om toch een poging met een Fibaro RS3 te doen i.p.v. de goedkopere Shelly 2.5. Omdat de Shelly dus meer afhankelijkheden heeft als je er geen fysieke knop direct op zou aansluiten (immers moet wifi en het netwerk an zich het dan doen, en daarnaast is nog steeds een apparaat nodig voor aansturing. Een oplossing waarbij een Z-Wave knop direct de Z-Wave RS kan aansturen is dan een stuk prettiger dan Z-Wave of Zigbee knop naar een stick in RPi via MQTT naar HA op thuisserver en van daaruit weer via netwerk / wifi naar Shelly).

* Waar ik overigens Fibaro RS schrijf mag ook een alternatief worden ingevuld. Ik zag in ieder geval dat Aeotec een Nano Shutter heeft. Maar die ondersteund pas vrij recent na een firmware update het calibreren en instellen van een positie. En qua prijs maakt het ook niet heel veel uit lijkt het.
Nooit getest. Het kan volgens mij wel, zie pag 11 in de handleiding
Ik zou persoonlijk het juist wel centraal willen laten lopen via HA. Dat maakt je juist flexibeler in de keuze voor de switch/knop, geschiedenis, logboek etc.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 15:09
martinvdm schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:28:
[...]

Nooit getest. Het kan volgens mij wel, zie pag 11 in de handleiding
Ik zou persoonlijk het juist wel centraal willen laten lopen via HA. Dat maakt je juist flexibeler in de keuze voor de switch/knop, geschiedenis, logboek etc.
Doel zal ook zijn om het via HA te laten lopen. Maar one way or another zal er ook een (fysieke) knop moeten komen die rechtstreeks de RS / Shelly aanstuurt. Dit omdat ik niet 100% afhankelijk van HA wil zijn. Als de RS met associations overweg kan zou ik die fysieke switch dus niet hoeven te hardwiren. Hetzelfde heb ik nu met de Hue verlichting (soort van). Die lampen hangen nog aan de Hue Bridge in combinatie met een dimmer switch. Als HA er uit ligt kan ik nog steeds de Hue app of Dimmer Switch gebruiken. Eigenlijk zou ik de dimmer switch dan ook via Zigbee bindings moeten koppelen, zodat de afhankelijkheid van de Hue Bridge ook weg is. Maar in principe is dat dus iets wat ik niet gebruik. HA doet automatisch de verlichting regelen en hetzelfde zal gaan gebeuren voor de rolluiken. Maar voor zoiets essentieels wil ik gewoon een backup buiten HA om hebben, en hoe "directer" hoe beter. Alleen is een ouderwetse knop op de muur voor iets dat hopelijk nooit nodig is ook weer zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Ortep schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:07:
[...]

als je bij ingegraties zoekt op adaptive lighting, zou je die moeten vinden. Zo niet dan zit het er nog niet in.
Je zou hem wel als custom component kunnen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
RobertMe schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:40:
[...]

Doel zal ook zijn om het via HA te laten lopen. Maar one way or another zal er ook een (fysieke) knop moeten komen die rechtstreeks de RS / Shelly aanstuurt. Dit omdat ik niet 100% afhankelijk van HA wil zijn. Als de RS met associations overweg kan zou ik die fysieke switch dus niet hoeven te hardwiren. Hetzelfde heb ik nu met de Hue verlichting (soort van). Die lampen hangen nog aan de Hue Bridge in combinatie met een dimmer switch. Als HA er uit ligt kan ik nog steeds de Hue app of Dimmer Switch gebruiken. Eigenlijk zou ik de dimmer switch dan ook via Zigbee bindings moeten koppelen, zodat de afhankelijkheid van de Hue Bridge ook weg is. Maar in principe is dat dus iets wat ik niet gebruik. HA doet automatisch de verlichting regelen en hetzelfde zal gaan gebeuren voor de rolluiken. Maar voor zoiets essentieels wil ik gewoon een backup buiten HA om hebben, en hoe "directer" hoe beter. Alleen is een ouderwetse knop op de muur voor iets dat hopelijk nooit nodig is ook weer zoiets.
Kwestie van proberen dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Ik heb bijna dezelfde vraag als @RobertMe , maar net een andere invalshoek. We gaan een nieuw rolluik installeren op een plek waar nog geen stroom zit, dus ook geen schakelaar. Ik ben van plan om de stroom van de bovenverdieping te halen (vanuit het rolluik schuin naar boven de zolder in boren). Ik wil het rolluik draadloos aansturen uiteraard; op basis van de suggesties hier zal het waarschijnlijk een Fibaro Roller Shutter worden, of een Shelly 2.5. Ik neig naar de Shelly omdat ik niet 100% afhankelijk wil zijn van ZWave / H-A.

Maar nu: voor de WAF heb ik ook een fysieke schakelaar nodig. Punt is, die kan ik niet bedraden. Hoe zou ik het rolluik via de Shelly/Fibaro met een "opplakschakelaar" draadloos kunnen bedienen?

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetgate
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-07 23:24
Bra-Jo schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 12:03:
Ik heb bijna dezelfde vraag als @RobertMe , maar net een andere invalshoek. We gaan een nieuw rolluik installeren op een plek waar nog geen stroom zit, dus ook geen schakelaar. Ik ben van plan om de stroom van de bovenverdieping te halen (vanuit het rolluik schuin naar boven de zolder in boren). Ik wil het rolluik draadloos aansturen uiteraard; op basis van de suggesties hier zal het waarschijnlijk een Fibaro Roller Shutter worden, of een Shelly 2.5. Ik neig naar de Shelly omdat ik niet 100% afhankelijk wil zijn van ZWave / H-A.

Maar nu: voor de WAF heb ik ook een fysieke schakelaar nodig. Punt is, die kan ik niet bedraden. Hoe zou ik het rolluik via de Shelly/Fibaro met een "opplakschakelaar" draadloos kunnen bedienen?
Ik ben zelf van plan om de Fyrtur (Zigbeed met accu) rolgordijnen van IKEA te halen, is dat niet iets? Er komt ook een zigbee switch bij die je kunt koppelen aan het rolgordijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 14:11
Bra-Jo schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 12:03:
Als je shelly/fibaro werkt in HA, kan je dat bedienen met zowat elk ander apparaat wat ook in HA hangt.
Zo heb ik een aqara schakelaar (zigbee), zon1: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WCVmTJu.png

Daarmee bedien ik mijn lampen, jij zou het kunnen maken dat je hiermee je rolluiken doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jelte schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:55:
[...]
als je bij ingegraties zoekt op adaptive lighting, zou je die moeten vinden. Zo niet dan zit het er nog niet in.
Je zou hem wel als custom component kunnen installeren.
Is nog niet gemerged: https://github.com/home-assistant/core/pull/40626

In de eerste post van die pull request staat hoe je hem als custom_component in HACS kan krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door Hmmbob op 21-11-2020 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-08 13:09
RoTeK70 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:22:

[Afbeelding]
Je header bedoel je neem ik aan. Die kleur kun je aanpassen in je theme.

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Laatst online: 11:31
@Wachten... Dank je wel, erg interessant. Maar inderdaad nog wel wat gepruts met mounten enzo. En zou er ook nog iets als een purge taak gemaakt moeten worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RoTeK70 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:22:

[Afbeelding]
In je theme deze waarde instellen/aanpassen:
code:
1
app-header-background-color:

Voorbeeld in een van mijn themes:
https://github.com/hmmbob...ogle_light_theme.yaml#L38

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 13:43
Zo, vanmorgen heb ik de migratie van Domoticz naar Home Assistant afgerond. Het lastigst was het omzetten van mijn rflink items. Daar heb ik maar een paar devices aan hangen maar 2 van die devices zijn afstandsbedieningen en dat is toch wel erg handig in het dagelijks gebruik.
Maar het is gelukt en er kan weer een raspberry pi uit :)

Al met al ben ik er wel een paar zaterdagen mee bezig geweest en dat komt vooral omdat ik niet alles in 1 keer wou omzetten, ik ben eigenlijk per hardware-integratie over gegaan en dat heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat de overgang zeer soepel is verlopen :)

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Septillion schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 13:13:
@Wachten... Dank je wel, erg interessant. Maar inderdaad nog wel wat gepruts met mounten enzo. En zou er ook nog iets als een purge taak gemaakt moeten worden...
Ik kan er wel even naar kijken voor je als er interesse in is.

Maar wat bedoel je met mounten enz? Je koppelt toch een keer je Google drive, stelt deze taak in en je bent klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Dacuuu schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 12:40:
[...]

Als je shelly/fibaro werkt in HA, kan je dat bedienen met zowat elk ander apparaat wat ook in HA hangt.
Zo heb ik een aqara schakelaar (zigbee), zon1: [Afbeelding]

Daarmee bedien ik mijn lampen, jij zou het kunnen maken dat je hiermee je rolluiken doet.
peetgate schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 12:14:
[...]

Ik ben zelf van plan om de Fyrtur (Zigbeed met accu) rolgordijnen van IKEA te halen, is dat niet iets? Er komt ook een zigbee switch bij die je kunt koppelen aan het rolgordijn.
Tnx beiden! Ik wil het liefst dat alles ook buiten mijn H-A om bedienbaar blijft, stel m'n NUC valt een keer om en ik kan m'n rolluiken niet meer bedienen... Ik heb nu al een Zigbee2MQTT setup, met een zigbee-USB-stick, dus de Ikea bridge zou niet nodig zijn als ik toch via H-A ga werken. Het liefst wil ik niet nog een extra platform toevoegen aan m'n huis, zit al met 4 of 5 verschillende. Ik heb oa Tuya, ik ga eens kijken of die misschien iets hebben wat past.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Laatst online: 11-09 21:26
Eerder is deze switch voorbij gekomen

https://a.aliexpress.com/_B1nZR2

Werkt deze (en de geaarde variant) ook met Conbee2/Deconz?

Verder: is het idee van zo'n switch dat net zoals een normale schakelaar de direct geschakelde lampen gewoon uitgaan en dat je obv het aan/signaal in HA andere dingen kan triggeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:44
FJP84 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 14:55:
Eerder is deze switch voorbij gekomen

https://a.aliexpress.com/_B1nZR2

Verder: is het idee van zo'n switch dat net zoals een normale schakelaar de direct geschakelde lampen gewoon uitgaan en dat je obv het aan/signaal in HA andere dingen kan triggeren?
Toevallig heb ik er een van deze gisteren geinstalleerd. Ja je lampen gaan direct aan/uit met een druk op de knop. Daarnaast is je lamp ook via HA aan en uit te schakelen. Uiteraard kan je dmv automations ook nog andere dingen triggeren wanneer de state van je switch verandert (en ik neem aan ook aan de hand van bijv MQTT publish messages).

Edit: om gelijk even door te gaan over deze switch. Zijn er meerdere mensen die er last van hebben dat de lampen nu knipperen sinds ze deze switch hebben? De led-spotjes die achter deze switch hangen zijn 3W GU10 (niet dimbaar) en voor zover ik weet is de schakelaar ook geen dimmer. Dus waarom de spotjes nou knipperen...?

[ Voor 18% gewijzigd door HowsMyApple op 21-11-2020 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:37
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/647nk9Eni1m8GoYYlfiyjmdqHSA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3OPjuUZk5zCY7E5XABsF1DFG.jpg?f=fotoalbum_medium
mAiden88 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:19:
[...]

Post eens een screenshot van je automation hoe je hem heb? Want zoals hmmbob ookal zei, het lijk in je entity_id te liggen.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 14:11
Mozart schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 13:46:
Zo, vanmorgen heb ik de migratie van Domoticz naar Home Assistant afgerond. Het lastigst was het omzetten van mijn rflink items. Daar heb ik maar een paar devices aan hangen maar 2 van die devices zijn afstandsbedieningen en dat is toch wel erg handig in het dagelijks gebruik.
Maar het is gelukt en er kan weer een raspberry pi uit :)

Al met al ben ik er wel een paar zaterdagen mee bezig geweest en dat komt vooral omdat ik niet alles in 1 keer wou omzetten, ik ben eigenlijk per hardware-integratie over gegaan en dat heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat de overgang zeer soepel is verlopen :)
Welkom! Ik ben een maand of 6 geleden ook volledig overgestapt. Stap voor stap over, icm node-red werkt het voor mij heerlijk.

Domoticz heeft nog steeds een plekje in m'n hart, maar de ontwikkeling van HA gaat gewoon veel harder, in domoticz zit helaas geen toekomst in vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:33
Vandaag python geupdate naar 3.8.6 en home assistant van versie 0.114.4 naar 0.118.2

Uiteindelijk alles werkend gekregen op 1 foutmelding na waarvoor ik geen oplossing kan vinden:
YAML:
1
2

Invalid config for [script]: Integration '' not found (See /home/homeassistant/.homeassistant/configuration.yaml, line 73).

op regel 73 staat de volgende regel:
automation: !include automations.yaml

Als ik deze regel uit commend met een # ervoor blijft de foutmeling nog steeds, maar dit zet alleen mijn automatiseringen uit, ha lees dan dus nog wel de automations.yaml uit lijkt het.

dus ik zou de fout dus in de automations.yaml moeten zoeken lijkt me alleen zie ik hier niets fouts in.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38

- id: '1572694826965'
  alias: Change Theme @ Start
  description: ''
  trigger:
  - event: start
    platform: homeassistant
  condition: []
  action:
  - data:
      name: slate
    service: frontend.set_theme
  mode: single
- id: '1573632851853'
  alias: Update device tracker @ start
  trigger:
  action:
  - data:
    service: notify.mobile_app_phone
- id: '1601480943262'
  alias: Alarm
  trigger:
  - entity_id: alarm_control_panel.alarm
    platform: state
    to: triggered
  action:
  - data_template:
      message: ALARM! {{ trigger.to_state.attributes.triggered_by }}
    service: notify.notify

ziet iemand hier een fout in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
TheMystery schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:05:
Vandaag python geupdate naar 3.8.6 en home assistant van versie 0.114.4 naar 0.118.2

Uiteindelijk alles werkend gekregen op 1 foutmelding na waarvoor ik geen oplossing kan vinden:
YAML:
1
2

Invalid config for [script]: Integration '' not found (See /home/homeassistant/.homeassistant/configuration.yaml, line 73).

op regel 73 staat de volgende regel:
automation: !include automations.yaml

Als ik deze regel uit commend met een # ervoor blijft de foutmeling nog steeds, maar dit zet alleen mijn automatiseringen uit, ha lees dan dus nog wel de automations.yaml uit lijkt het.

dus ik zou de fout dus in de automations.yaml moeten zoeken lijkt me alleen zie ik hier niets fouts in.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38

- id: '1572694826965'
  alias: Change Theme @ Start
  trigger:
  action:
  - data:
      name: slate
    service: frontend.set_theme
- id: '1573632851853'
  alias: Update device tracker @ start
  trigger:
  action:
  - data:
    service: notify.mobile_app_phone
- id: '1601480943262'
  alias: Alarm
  trigger:
  - entity_id: alarm_control_panel.alarm
    platform: state
    to: triggered
  action:
  - data_template:
      message: ALARM! {{ trigger.to_state.attributes.triggered_by }}
    service: notify.notify

ziet iemand hier een fout in?
Als je automations.yaml weg quote dan blijft het probleem. Heb je al eens op regel 72/74 gekeken. Soms klopt het regel nr niet letterlijk. Er lijkt eerder iets met je ‘script’ regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
martinvdm schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:55:
[...]

Als je automations.yaml weg quote dan blijft het probleem. Heb je al eens op regel 72/74 gekeken. Soms klopt het regel nr niet letterlijk. Er lijkt eerder iets met je ‘script’ regel.
Het was idd regel 74 de include script regel.
Ik had hier een leeg script die ik aan een flow van node red gekoppeld heb, ik het script zat ook een lege actie nadat ik die verwijderd had was de melding weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Laatst online: 25-11-2023
hm, ben al uurtje aan puzzelen nu,
(heb SSD ff opgegeven, nu via SD bezig), ben bezig met dimmen van mijn lampen.
Ik heb het zo gemaakt dat ik hiervoor een numeric helper waarde zet, die triggert weer een actie, die de brigtness van een groep geleidelijk zet.

dit is de yaml (vanuit uit de UI):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
alias: FADEWOONKAMERLICHT
trigger:
  - platform: state
    entity_id: input_number.woonkamerlicht
action:
  - service: light.turn_on
    data:
      brightness: '{{ states(''input_number.woonkamerlicht'') | int }}'
      transition: 5
    entity_id: light.group_1

dit werkt prima, iedere overgang duurt nu circa 5 seconden.
Ik wil echter het verloop laten duren adhv de delta, hiervoor dit bedacht, komt dan ipv de 5 bij de transition

YAML:
1
 {{ (states.light.group_1.attributes.brightness - states.input_number.woonkamerlicht | abs) * (((15-1) / 255)+1) | int }}

255 = max aantal stappen
15 = max seconden (komt dan ook in een numeric uiteindelijk)
1 = min seconden (komt dan ook in een numeric uiteindelijk)

om een of andere reden werkt dit niet, heb al allerlei varianten gebruikt oa
YAML:
1
 {{ ((states.light.group_1.attributes.brightness|int - states("input_number.woonkamerlicht") |int)|abs) | int  }}

(zonder de berekening ff dan, hier komt altijd de waarde van de eerste state uit ??

gna gna, heb 'm al
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: FADEWOONKAMERLICHT
trigger:
  - platform: state
    entity_id: input_number.woonkamerlampen_dimming
action:
  - service: light.turn_on
    data:
      brightness: '{{ states(''input_number.woonkamerlampen_dimming'') | int }}'
      transition: >-
        {{
        ((states("input_number.woonkamerlampen_dimming")|float-states.light.woonkamerlampen.attributes.brightness)|int|abs)*((states("input_number.woonkamerlampen_dimming_maxseconden")|int-states("input_number.woonkamerlampen_dimming_minseconden")|int)/255)+states("input_number.woonkamerlampen_dimming_minseconden")|int}}
    entity_id: light.woonkamerlampen

de min en max seconden, kan ik dan via devtools instellen :)

vd week een RGB peertje regelen, kijken of we dit ook met de kleuren kunnen doen.

[ Voor 24% gewijzigd door mvrhrln op 21-11-2020 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-09 22:59
Hmmbob schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:30:
[...]

Goed, ook de fix voor Microsoft Speech zit erin, dus gebruikers die de fix als custom_component geinstalleerd hadden kunnen die map nu weggooien.

Verder is het weer een mooie stap natuurlijk, maar voor mij zitten er weinig goodies in deze versie.

Nog even een herinnering dat er dadelijk (21:00) een releaseparty is, online
[Twitter]
Bij mij werkt de microsoft tts dus nog niet. Dit is mijn config:

code:
1
2
3
4
5
tts:
  - platform: microsoft
    api_key: !secret microsoft_tts
    language: nl-nl
    region: westeurope

Als ik de language weg laat werkt hij wel en krijg ik een engelse stem, de api_key is dus goed.

Als ik tts.say_microsoft service gebruik krijg ik 2 errors in de log:

code:
1
2
3
4
5
6
Logger: pycsspeechtts.pycsspeechtts
Source: /usr/local/lib/python3.8/site-packages/pycsspeechtts/pycsspeechtts.py:68
First occurred: 10:15:11 PM (1 occurrences)
Last logged: 10:15:11 PM

Text synthesis failed, statuscode 400, reason:

code:
1
2
3
4
5
6
7
Logger: homeassistant.components.tts
Source: components/tts/__init__.py:172
Integration: Text-to-Speech (TTS) (documentation, issues)

Error on init TTS: No TTS from microsoft for 'Test bericht'

Dat was wat ik ook kreeg op 0.117.x. Ik zit overigens nu op versie 0.118.2. Doe ik hier nou iets verkeerd? Hoe kan ik dit verder testen/debuggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JackPoint schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 22:21:
[...]

code:
1
2
3
4
5
tts:
  - platform: microsoft
    api_key: !secret microsoft_tts
    language: nl-nl
    region: westeurope

Als ik de language weg laat werkt hij wel en krijg ik een engelse stem, de api_key is dus goed.

Als ik tts.say_microsoft service gebruik krijg ik 2 errors in de log:

code:
1
2
3
4
5
6
Logger: pycsspeechtts.pycsspeechtts
Source: /usr/local/lib/python3.8/site-packages/pycsspeechtts/pycsspeechtts.py:68

Text synthesis failed, statuscode 400, reason:

code:
1
2
3
4
5
6
7
Logger: homeassistant.components.tts
Source: components/tts/__init__.py:172
Integration: Text-to-Speech (TTS) (documentation, issues)

Error on init TTS: No TTS from microsoft for 'Test bericht'

Dat was wat ik ook kreeg op 0.117.x. Ik zit overigens nu op versie 0.118.2. Doe ik hier nou iets verkeerd? Hoe kan ik dit verder testen/debuggen?
Ik denk dat je in combinatie met een niet-engelse taal ook een stem moet specificeren.

Check mijn setup even: https://github.com/hmmbob...figuration.yaml#L115-L119

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:05
maxoss schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 23:52:

Bijvoorbeeld:
YAML:
1

YAML:
1

Beide notaties zijn goed en komen op hetzelfde neer. De template die je zelf gemaakt hebt in de YAML is in 'object' notatie.
De template die via de UI is gemaakt wordt opgeslagen in een 'string' notatie. Er staat quotes om de template heen. De quotes die binnen de template staan moeten ge-escaped worden omdat de interpreter anders bij de quote denkt dat het het einde van de template is. In yaml is ' het escape karakter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackPoint
Hmmbob schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 22:23:
[...]

Ik denk dat je in combinatie met een niet-engelse taal ook een stem moet specificeren.

Check mijn setup even: https://github.com/hmmbob...figuration.yaml#L115-L119
Dat was het inderdaad. Die ColetteNeural is wel goed joh! Wat een verschil. Het lijkt er op dat type verplicht in een aantal gevallen. Ik kan in de documentatie niet vinden hoe dat werkt. Als 1 van jullie dat wel kan vinden lijkt het me goed dat te melden in de documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-09 19:06
JackPoint schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 22:21:
[...]

Mag ik zo vrij zijn te vragen waarom je microsoft tts wil en bv niet goole?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JackPoint
skank schreef op zondag 22 november 2020 @ 08:10:
[...]

Mag ik zo vrij zijn te vragen waarom je microsoft tts wil en bv niet goole?
https://twitter.com/hmmbob/status/1328256150828167168

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JackPoint schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 22:58:
[...]

Dat was het inderdaad. Die ColetteNeural is wel goed joh! Wat een verschil. Het lijkt er op dat type verplicht in een aantal gevallen. Ik kan in de documentatie niet vinden hoe dat werkt. Als 1 van jullie dat wel kan vinden lijkt het me goed dat te melden in de documentatie.
ik denk dat het meer zit in de manier waarop de HA integratie is gebouwd, dan de Azure kant. Als je in de HA integratie geen taal of stem specificeert, dan pakt hij de default waardes. Dat betekent dus dat hij de Nederlandse taal aan een Engelse stem koppelt, en dat kan niet, vandaar dat je een error krijgt.

Ik zal straks eens naar de docs kijken en

Edit: Lol, t staat er gewoon al :+
The language to use. Note that if you set the language to anything other than the default, you will need to specify a matching voice type as well. For the supported languages check the list of available languages.

[ Voor 17% gewijzigd door Hmmbob op 22-11-2020 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13:42
Ben gaan focussen op de Node-red custom integratie en dat is gelukt - heb nu dus mijn doel bereikt.

[code][code]Ik zit echt al uren te knoeien om iets wat op het eerste gezicht simpel lijkt voor elkaar te krijgen.

Situatie:
- Krijg data binnen van een sensor (Zever solar integratie) (=ENTITY A)
- Ik wil deze data manipuleren, filteren en wat mathematische bewerkingen en aanbieden aan een nieuwe sensor (=ENTITY B ). Dat kan via een template sensor, maar wil dit graag via NodeRed doen.
- Ik gebruik de standaard Hassio Nodered integratie - er is verbinding tussen HA & NR.

Probleem:
- Hoe kan ik ENTITY B creëren in HA?

Zelf geprobeerd, maar niet werkend:
- Entity proberen toe voegen via Nodered- maar deze klaagt over de noodzaak van een custom integration, deze via de aangeboden manual proberen te installeren, maar geen resultaat - de Hassio Nodered add-on staat mij wel toe om bestaande entities uit te lezen of te manipuleren, daarom kijk probeer ik nu een 'lege' sensor toe te voegen om te 'vullen' via nodered:
- Gebruik van de sensor integratie (https://www.home-assistant.io/integrations/sensor/) via de volgende toevoeging in configuration.yaml onder sensors te maken:
- platform: sensor
sensors:
test:
device_Class: power

Dit geeft echter de foutmelding: Platform error sensor.sensor - No module named 'homeassistant.components.sensor.sensor'

Volgens mij is het iets heel simpels, maar de documentatie onder https://www.home-assistant.io/integrations/sensor/ is beperkt en ik vind eigenlijk geen gelijke use cases na een google sessie.

Iemand een gouden tip?

Of zit ik helemaal verkeerd te kijken en moet ik helpers gebruiken? Deze zijn er echter niet in de juiste vorm?[/code][/code]

[ Voor 7% gewijzigd door sailor_dg op 22-11-2020 10:20 ]

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:44
sailor_dg schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:33:
Ik zit echt al uren te knoeien om iets wat op het eerste gezicht simpel lijkt voor elkaar te krijgen.

Situatie:
- Krijg data binnen van een sensor (Zever solar integratie) (=ENTITY A)
- Ik wil deze data manipuleren, filteren en wat mathematische bewerkingen en aanbieden aan een nieuwe sensor (=ENTITY B ). Dat kan via een template sensor, maar wil dit graag via NodeRed doen.
- Ik gebruik de standaard Hassio Nodered integratie - er is verbinding tussen HA & NR.

Probleem:
- Hoe kan ik ENTITY B creëren in HA?

Zelf geprobeerd, maar niet werkend:
- Entity proberen toe voegen via Nodered- maar deze klaagt over de noodzaak van een custom integration, deze via de aangeboden manual proberen te installeren, maar geen resultaat - de Hassio Nodered add-on staat mij wel toe om bestaande entities uit te lezen of te manipuleren, daarom kijk probeer ik nu een 'lege' sensor toe te voegen om te 'vullen' via nodered:
- Gebruik van de sensor integratie (https://www.home-assistant.io/integrations/sensor/) via de volgende toevoeging in configuration.yaml onder sensors te maken:
- platform: sensor
sensors:
test:
device_Class: power

Dit geeft echter de foutmelding: Platform error sensor.sensor - No module named 'homeassistant.components.sensor.sensor'

Volgens mij is het iets heel simpels, maar de documentatie onder https://www.home-assistant.io/integrations/sensor/ is beperkt en ik vind eigenlijk geen gelijke use cases na een google sessie.

Iemand een gouden tip?

Of zit ik helemaal verkeerd te kijken en moet ik helpers gebruiken? Deze zijn er echter niet in de juiste vorm?
Klinkt alsof 'ie platform: sensor niet leuk vindt? Al geprobeerd met platform: template? ->
https://www.home-assistant.io/integrations/template/

edit: oops lees nu dat je al wist dat het via templates te doen is. Heb zelf nog niet zoveel in NodeRED gedaan dus zal zo zelf ook eens wat vergelijkbaars proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door HowsMyApple op 22-11-2020 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13:42
HowsMyApple schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:42:
[...]

Klinkt alsof 'ie platform: sensor niet leuk vindt? Al geprobeerd met platform: template? ->
https://www.home-assistant.io/integrations/template/

edit: oops lees nu dat je al wist dat het via templates te doen is. Heb zelf nog niet zoveel in NodeRED gedaan dus zal zo zelf ook eens wat vergelijkbaars proberen.
ja, HA accepteert dan niet dat je geen value template opgeeft. Ik wil dat NodeRed de waarde definieert en niet een template binnen HA.

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Oh amai, wat een verschil !
Stukken beter die microsoft stem, veel minder computer-achtig toch !
Amai

Heeft er iemand een how-to? :p
Es proberen: https://www.home-assistant.io/integrations/microsoft/

Ik lees azure subscription, zijn daar dan kosten aan verbonden?
Want normaal als je ook maar iets van azure gebruikt, passeer je langs de kassa toch

[ Voor 25% gewijzigd door skank op 22-11-2020 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
skank schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:49:
[...]

Oh amai, wat een verschil !
Stukken beter die microsoft stem, veel minder computer-achtig toch !
Amai

Heeft er iemand een how-to? :p
Es proberen: https://www.home-assistant.io/integrations/microsoft/

Ik lees azure subscription, zijn daar dan kosten aan verbonden?
Want normaal als je ook maar iets van azure gebruikt, passeer je langs de kassa toch
Voor cognitive services is er ook een gratis versie. Beperkt gebruik maar dat is al best veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
JackPoint schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:04:
[...]

Voor cognitive services is er ook een gratis versie. Beperkt gebruik maar dat is al best veel.
Wel ik zit hier te zien https://azure.microsoft.com/nl-nl/free/
Maar das niet die versie die je bedoelt?
Beperkt gebruikt, kun je iets specifieker zijn?

IS het voldoende om de google tts te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
skank schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:08:
[...]

Het valt onder de altijd gratis diensten. Als je je bij azure aanmeld kun je daarna de resource aanmaken (linkje staat in de integratie docs). Daar kies je dan voor de free tier. Je ziet dan ook wat de verschillen zijn met betaald zodat je zelf je afweging kunt maken.

Ik weet niet zeker of dit ook allemaal zonder credit card kan omdat ik zelf andere betaalde diensten gebruik en dus al een account had.

Je kan het naast Google tts zetten. Je krijgt een extra tts service bij die via Microsoft loopt.

[ Voor 6% gewijzigd door JackPoint op 22-11-2020 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weet iemand hoe ik het icoontje en de naam in de sidebar bij het standaard Overview dashboard kan wijzigen? In de documentatie en op Google vind ik hier niets over.

Ik heb meerdere dashboards aangemaakt en in eerste instantie de standaard ui-lovelace.yaml verwijderd. Maar dat heeft geen zin, omdat HA er dan zelf een genereerd.

Ik weet dat het mogelijk is om per device een (ander) standaarddashboard in te stellen, maar dat vind ik niet echt een lekkere oplossing.

[ Voor 6% gewijzigd door sOid op 22-11-2020 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
@skank @JackPoint paar pagina’s terug hetzelfde onderwerp behandeld en uitleg over de kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ulTimaS
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-07 13:52

ulTimaS

Mayhaps

Ik gebruik zelf de google cloud TTS met wavenet stemmen, dat is een stuk beter dan de standaard google tts. https://www.home-assistant.io/integrations/google_cloud/

Samen met een kleine aanpassing in de integratie werkt dit ook met SSML

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
tts:
  - platform: google_cloud
    service_name: google_home_say  
    key_file: home-assistent-cloud.json
    language: nl-NL
    voice: nl-NL-Wavenet-D
    text_type: ssml
    encoding: linear16
    speed: 1
    pitch: -2.0
    profiles:
      - small-bluetooth-speaker-class-device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
ulTimaS schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:43:
[...]

Ik gebruik zelf de google cloud TTS met wavenet stemmen, dat is een stuk beter dan de standaard google tts. https://www.home-assistant.io/integrations/google_cloud/

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
tts:
    profiles:
Kun je daarvan ook eens een audiotest bestandje laten horen? zoals hmmbob?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
martinvdm schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:35:
@skank @JackPoint paar pagina’s terug hetzelfde onderwerp behandeld en uitleg over de kosten.
es ff zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ulTimaS

ulTimaS

Mayhaps

skank schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:45:
[...]

Kun je daarvan ook eens een audiotest bestandje laten horen? zoals hmmbob?
https://cloud.google.com/text-to-speech

Daar kan je ze zelf testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
tts:
    profiles:
Dat klinkt inderdaad even goed.
Dus ik kan die code gewoon overnemen of wat heb je precies aangepast en wat is die SSML?

edit: dus die ssml zijn spaties enzo die je kan toevoegen?
KAn ik je code ff ergens bekijken, github eventueel is makkelijk

[ Voor 5% gewijzigd door skank op 22-11-2020 10:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martinvdm
skank schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:51:
[...]

Dus ik kan die code gewoon overnemen of wat heb je precies aangepast en wat is die SSML?

Verdiep je er zelf eens in. Dat scheelt een hoop vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ulTimaS

ulTimaS

Mayhaps

[...]

Als je de integratie pagina van home assistant volgt dan kom je er wel. Je moet er wel een Google cloud project voor creëren dus iets meer moeite dan de standaard Google TTS.

Met SSML kan je de zin beter laten vloeien met pauzes of een afkorting ook als afkorting uitspreken bijvoorbeeld (letter voor letter).

edit: Wat voor code wil je zien? De configuration.yaml stuk heb ik gepost. Als je ook nog SSML ondersteuning wilt moet je de pull request van de link in custom_components plaatsen.

Daarnaast maak ik gebruik van nodered voor automations waar ik een data object aan de service geef met de SSML tekst. Een voorbeeld (met SSML):

code:
1
2
3
4
5
6
7
msg.payload = 
{
    "data": {
        "message": "<speak><p><s>De " + msg.container + " container moet nog aan de weg worden gezet.</s></p></speak>"
    }
}
return msg;

[ Voor 33% gewijzigd door ulTimaS op 22-11-2020 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
skank schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:08:
[...]

ja. Je krijgt 500.000 tekens/maand gratis TTS. Dat zou voldoende moeten zijn voor héél véél tts berichten :+
JackPoint schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:12:
Ik weet niet zeker of dit ook allemaal zonder credit card kan omdat ik zelf andere betaalde diensten gebruik en dus al een account had.

Je kan het naast Google tts zetten. Je krijgt een extra tts service bij die via Microsoft loopt.
Volgens mij kan het niet zonder creditcard.

En als je twee TTS diensten configureert, dan pakt hij "de eerste" standaard als je via de UI een bericht verstuurt - bijvoorbeeld door een media player aan te klikken en daar dan tekst in te vullen die gesproken wordt. Kan dus de moeite waard zijn om op te letten welke je als eerste configureert en welke als tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Misschien eerst de standaard config eens proberen en bezien of dat goed is voor je, voor je dit soort geavanceerde opties in de mix gooit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
Hmmbob schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:00:
[...]

ja. Je krijgt 500.000 tekens/maand gratis TTS. Dat zou voldoende moeten zijn voor héél véél tts berichten :+

[...]

Volgens mij kan het niet zonder creditcard.

En als je twee TTS diensten configureert, dan pakt hij "de eerste" standaard als je via de UI een bericht verstuurt - bijvoorbeeld door een media player aan te klikken en daar dan tekst in te vullen die gesproken wordt. Kan dus de moeite waard zijn om op te letten welke je als eerste configureert en welke als tweede.
Mmm toch maar eens naar deze kijken dan.
500.000 is niet niks, en zoveel zegt dit hier ook niet :p
Lijkt me ook makkelijker te configureren dan de optie hierboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
Hmmbob schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:02:
[...]

Misschien eerst de standaard config eens proberen en bezien of dat goed is voor je, voor je dit soort geavanceerde opties in de mix gooit?
Ik heb nu standaard de google.. die werkt.
Maar precies, je hebt gelijk, vandaar ook dat ik toch even microsoft ga proberen.
Goeie tip ook ivm die 2 TTS opties, dat hij standaard de eerste neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Mimiix schreef op maandag 16 november 2020 @ 22:25:
[...]

Je moet er wel een CC aan hangen.
Wat bedoel je daar mee? een CC aan hangen?
CC zoals in mail ?
Je kan niet de credit card koppelen en dan na integratie loskoppelen.
Het is een hoop berichten maar ik wil niet per ongeluk toch verbruik hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CC = CreditCard, vrij algemene afkorting.

Je kan waarschuwingen instellen, als je wil. Maar nogmaals, met 500.000 tekens staat het ding vrij veel tegen je te lullen hoor...

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Heb net even alle tekst op deze pagina geteld (met hulp van Notepad++), dan kom ik op 13.325 tekens. Dat betekent dat ik 37,5x deze pagina kan laten voorlezen en dan pas aan het maand-maximum kom.

Zoveel wíl ik niet naar zo'n stem luisteren ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Hmmbob schreef op zondag 22 november 2020 @ 13:02:
Heb net even alle tekst op deze pagina geteld (met hulp van Notepad++), dan kom ik op 13.325 tekens. Dat betekent dat ik 37,5x deze pagina kan laten voorlezen en dan pas aan het maand-maximum kom.

Zoveel wíl ik niet naar zo'n stem luisteren ;) :+
Op hoeveel posts per pagina staat jouw forum ingesteld?

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Onderstaande wil ik dus uiteindelijk koppelen aan Home Assistant, maar wil dus eerst verbinden met mijn NAS, vandaar dat ik als voorbeeld nu even de DSM poort aan heb gegeven.

Ik heb dus op aanraden van o.a. @sOid een domeinnaam gekocht om een reverse proxy op mijn nas te draaien, maar ik kom er toch niet helemaal uit.

Ik heb dus een domein gekocht (even als voorbeeld) mijndomein.nl en heb op mijn Synology een DDNS aangemaakt die al jaren werkt mijnnas.synology.me.

Nu heb ik bij antagonist onder Wijzig DNS-records even alles verwijderd en een CNAME aangemaakt met als naam ds.mijnnas.nl, als type CNAME en als inhoud mijnnas.synology.me

Vervolgens heb ik in de Synology>>toegangsportaal een reverse proxy aangemaakt zoals hieronder in de afbeelding is te zien. Echter als ik het adres intyp ds.mijnnas.nl dan krijg ik een pagina "kan geen verbinding maken" en komt er achter mijn domein de poort :1000 te staan, dus ds.mijnnas.nl:1000

Het werkt overigens wel als ik ds.mijnnas.nl als HTTP doe op poort 80 en ik kan wel gewoon verbinden met het lokale ip zoals aangegeven in de reverse proxy. https://192.168.1.110:5001

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ITvIFCXPDivVuW5lHC5jQoCTUE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1gedMuRcaLSzvmIIfhKgtMVa.png?f=user_large

Ik heb overigens onderstaande videos bekeken, die het heel netjes uitleggen.

[ Voor 10% gewijzigd door Wachten... op 22-11-2020 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 22:39

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Wow die klinken erg goed! Daar ga ik ook ff mee stoeien :)
Grappig dat als je een Nederlandse stem instelt en die een engelse tekst laat spreken dat het dan klinkt alseen Nederlander die slecht Engels spreekt.. ‘Id like to senk jou from the bottom of my heart, and my wife’s bottom too..’ beetje dat idee :+

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Wachten... Qua backup naar de NAS heb ik nog wel interesse. Maar daarvoor zou ik liever niet afhankelijk zijn van G-drive. Dus puur HA naar NAS oplossing.

Wat betreft je reverse proxy, hoe lang geleden heb je de CNAME etc aangepast? Aanpassen van DNS record kan tot 24 uur duren voor het overal is doorgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Septillion schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:56:
@Wachten... Qua backup naar de NAS heb ik nog wel interesse. Maar daarvoor zou ik liever niet afhankelijk zijn van G-drive. Dus puur HA naar NAS oplossing.
Ik zal er eens naar kijken of ik een mooie oplossing kan vinden
Wat betreft je reverse proxy, hoe lang geleden heb je de CNAME etc aangepast? Aanpassen van DNS record kan tot 24 uur duren voor het overal is doorgevoerd.
EDIT:
Ik kom erachter dat als ik https:// ervoor type, dus https://ds.mijnnas.nl, dat hij het dan wel doet.
Maar klopt dit dan wel? Ik ga er vanuit dat hij automatisch naar https gaat, aangezien ik in de reverse proxy aangeef dat het over poort 443 gaat en ik dus enkel ds.mijnnas.nl in hoef te typen in de browser toch?

---------------------------------------------

Maar hoe kan het dan dat het over poort 80 wel werkt? Onderstaande werkt namelijk wel.
Ik heb overigens de DNS record gisteren aangemaakt. Is het nog iets om te controleren of hij actief is?
Ik heb op https://dnschecker.org/ gekeken, en daar zie ik allemaal groene vinkjes komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPvKKuV5sZOm9gxZb0OfslZRuKE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4UOLjINtCAMbF0H4xGODkhiA.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door Wachten... op 22-11-2020 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Wachten... Al je hem naar poort 443+https doet, probeer je dan ook wel te benaderen via https? Zonder zak hij gewoon http proberen en dus poort 80.

Een website als https://dnschecker.org/ heeft alleen zin als je ook echt je eigen DNS provider toevoegt. Makkelijkste is dus gewoon een ping op je machine te doen en te kijken of de ping werkelijk naar je externe IP resolved.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
Ik ben op zoek naar een CO2 / luchtkwaliteit monitor welke goed integreert in home assistant en het liefst lokaal uit te lezen is zodat je niet afhankelijk bent van de cloud.

Nu kwam ik zelf op de volgende:
awair element, deze heeft een locale rest api alleen is redelijk kostbaar.
Netatmo weather station, zover ik kan vinden is deze integreerbaar via de cloud, maar deze heeft ook HomeKit ondersteuning, betekend dit dat deze lokaal te koppelen is via homeassistant via de HomeKit integratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Septillion schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:09:
@Wachten... Al je hem naar poort 443+https doet, probeer je dan ook wel te benaderen via https? Zonder zak hij gewoon http proberen en dus poort 80.

Een website als https://dnschecker.org/ heeft alleen zin als je ook echt je eigen DNS provider toevoegt. Makkelijkste is dus gewoon een ping op je machine te doen en te kijken of de ping werkelijk naar je externe IP resolved.
Dit is precies wat ik in mij edit heb gezet in de vorige post. Als ik er dus https:// voor zet, dan doet hij het wel. Heb net ook mijn certificaten voor de 2 aangemaakte records gezet en kan nu verbinden en ik krijg een slotje te zien bij Home Assistant en bij DS. Dan klopt het zo neem ik aan toch? of kan ik nog op een andere manier controleren dat alles correct werkt en over https/SSL gaat?

Heeft het trouwens nog nut om de internet poort ook over https te laten verlopen? Of hangt dit maar net van de dienst af en of deze https ondersteund of niet?

[ Voor 11% gewijzigd door Wachten... op 22-11-2020 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Je edit gemist :D

Maar:
Wachten... schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:01:
Ik ga er vanuit dat hij automatisch naar https gaat, aangezien ik in de reverse proxy aangeef dat het over poort 443 gaat en ik dus enkel ds.mijnnas.nl in hoef te typen in de browser toch?
Dat is een verkeerde aanname. Je browser weet niet naar welke poort jij wilt dus zal altijd de standaard voor het protocol proberen. Dat is simpelweg 80 voor http en 443 voor https. Als jij alleen een reverse proxy aanmaakt zal er dus niets, noppes, nada gebeuren als je browser aanklopt bij port 80 (nog steeds de standaard als je een adres ingeeft zonder expliciet https). Daar is immers dan niets.

Websites die vanzelf naar https gaan als je het adres zonder https intypt hebben simpelweg een forwarder zitten (bijvoorbeeld een HTTP 2308) op de http naar het https adres. Maar dit moet dus echt expliciet door een antwoord op poort 80 gedaan worden. Hoe je dit doet met de Synology Reverse proxy weet ik niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tdw schreef op zondag 22 november 2020 @ 13:26:
[...]

Op hoeveel posts per pagina staat jouw forum ingesteld?
25. Maar voor de beeldvorming natuurlijk - feit is dat 500.000 belachelijk veel is en je best moet doen boven die tier uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Septillion schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:34:
Je edit gemist :D

Maar:

[...]

Dat is een verkeerde aanname. Je browser weet niet naar welke poort jij wilt dus zal altijd de standaard voor het protocol proberen. Dat is simpelweg 80 voor http en 443 voor https. Als jij alleen een reverse proxy aanmaakt zal er dus niets, noppes, nada gebeuren als je browser aanklopt bij port 80 (nog steeds de standaard als je een adres ingeeft zonder expliciet https). Daar is immers dan niets.

Websites die vanzelf naar https gaan als je het adres zonder https intypt hebben simpelweg een forwarder zitten (bijvoorbeeld een HTTP 2308) op de http naar het https adres. Maar dit moet dus echt expliciet door een antwoord op poort 80 gedaan worden. Hoe je dit doet met de Synology Reverse proxy weet ik niet...
Oke duidelijk verhaal en dank voor je heldere uitleg!
Ik dacht overigens dat ik ook een slotje kreeg bij Home Assistant, maar deze krijg ik dus niet. Als ik verbind met https://hassio.mijnnas.nl dan kom ik wel op mijn Home Assisstant pagina, maar bij het slotje geeft hij aan 'verbinding niet beveiligd' Ik heb wel een certificaat aangemaakt voor hassio.mijnnas.nl en ook verwezen in de SSL configuratie naar de net ingestelde hassio.mijnnnas.nl Onderstaand mijn instellingen van de Home Assistant reverse proxy. (bij https://ds.mijnnas.nl geeft hij wel netjes een beveiligde verbinding aan) Ik heb overigens ook de optie HTTPS geprobeerd, maar dan verbind hij helemaal niet. Gaat HTTPS poort bij Home Assistant over een andere poort dan 8123?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QdDK2yBEikSHnlWrd0T06V6dk40=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Mye3TpH2fnKoSjEFqUdL2Z62.png?f=user_large

Ik merk dus ook dat ik inderdaad in mijn DS apps op mijn telefoon echt https://ds.mijnnnas.nl:443 aan moet geven, dus zelfs de poort snapt hij niet als je al https aangeeft. Dus het HTTPS verhaal snap ik wel, maar nog steeds snap ik dan niet waarom ik in de DS apps ook de poort aan moet geven (443)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Wachten... Waar heb je de certificaten voor je HA neergezet/ingesteld op je Synology? In de reverse proxy settings zie ik namelijk niets om het in te pakken in HTTPS, puur verwijzing van 443 extern naar 8123 intern. Er lijkt dus nergens SSL toegevoegd te worden.

En voor de apps is dat duidelijk gewoon een tekortkoming beperking van de app. Meeste apps (en browsers dus zeker) herkennen dat je https als protocol gebruikt en passen de standaard gebruikte poort dan aan naar 443. Die apps hebben schijnbaar gewoon fixed poort 80. Als je het in [insert browser hier] gooit op je mobiel verwacht ik ook dat je gewoon zonder poort terecht kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@Septillion

Je hebt onder beveiligings>>certificaten de optie om domeinen toe te voegen aan een lets encrypt certificaat.
Dat heb ik dus ook gedaan voor hassio.mijnnas.nl dit stel je dus niet in bij de reverse proxy zelf, maar maak je apart aan.

Zoals gezegd werkt het wel voor de connectie met Synology zelf. Daar heb ik alles op exact dezelfde manier gedaan. Het gaat denk ik ergens anders al fout. want als ik de settings

terwijl ik dit aan het typen was, wilde ik even iets bekijken in de settings en wilde ik het nogmaals controleren wanneer de fout precies in beeld kwam. Echter werkt het nu ineens wel. Ik heb dus niks gewijzigd aan de instellingen in de post hiervoor, en nu lijkt het wel te werken met het slotje erbij dat de verbinding beveiligd is.

Het lijk er dus op dat de "bestemming" niet perse over https hoeft te lopen om een veilige verbinding te maken?

dank tot zover voor je reacties en het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm
Hmmbob schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:45:
[...]

25. Maar voor de beeldvorming natuurlijk - feit is dat 500.000 belachelijk veel is en je best moet doen boven die tier uit te komen.
En dan te bedenken dat Google cloud wavenet zelfs 1 miljoen per maand gratis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Shit. Net een update gedaan en om wat voor reden dan ook deden alle zigbee apparaten het niet meer. Ze waren niet meer te bedienen via ZHA. Irritant ja, maar goed je gaat het proberen op te lossen. Alle tradfri lampen zijn zo gereset en weer gekoppeld. Met dezelfde naam enzovoort, dus fijn.

Maar de twee Philips Hue lampen kun je niet zo eenvoudig resetten. Ik heb geen Hue Bridge meer, geen Hue dimmer en ook niet de juiste stick om Hue-thief te runnen (ik heb een conbee II). Wat nu?
Wat kan ik nu doen om de Philips Hue lampen weer te kunnen koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 13:43
Jelte schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:00:
Shit. Net een update gedaan en om wat voor reden dan ook deden alle zigbee apparaten het niet meer. Ze waren niet meer te bedienen via ZHA. Irritant ja, maar goed je gaat het proberen op te lossen. Alle tradfri lampen zijn zo gereset en weer gekoppeld. Met dezelfde naam enzovoort, dus fijn.

Maar de twee Philips Hue lampen kun je niet zo eenvoudig resetten. Ik heb geen Hue Bridge meer, geen Hue dimmer en ook niet de juiste stick om Hue-thief te runnen (ik heb een conbee II). Wat nu?
Wat kan ik nu doen om de Philips Hue lampen weer te kunnen koppelen?
Ik weet de de zigbee2mqtt documentatie aangeeft hoe je devices kunt pairen dus check dat eens, ook al gebruik je geen zigbee2mqtt

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Heb een hue dimmer van de buren kunnen lenen. Dat is fijn.

Maar niet bepaald ideaal. Hopelijk hoef ik dit niet nog een keer te doen natuurlijk. Maar anders wil ik graag apparaten die ik wel zelf kan resetten. Eens kijken of die Lidl lampen wat zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Jelte schreef op zondag 22 november 2020 @ 18:46:
Heb een hue dimmer van de buren kunnen lenen. Dat is fijn.

Maar niet bepaald ideaal. Hopelijk hoef ik dit niet nog een keer te doen natuurlijk. Maar anders wil ik graag apparaten die ik wel zelf kan resetten. Eens kijken of die Lidl lampen wat zijn :)
Je kunt ze ook resetten zonder bridge of ab toch?
Zelfs nooit geprobeerd, maar t schijnt mogelijk te zijn.

https://www.smarthomeweb.nl/hue-lamp-resetten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Howto gevolgd van https://www.home-assistant.io/integrations/cast/

En volgend script gemaakt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
cast_dashboard_naar_keuken:
  alias: HA dashboard naar keuken
  icon: mdi:cast
  sequence:
    - data:
        dashboard_path: lovelace-tablet
        entity_id: media_player.keuken
        view_path: Home
      service: cast.show_lovelace_view

mdns staat aan, ik kan er gewoon naartoe casten ook.
Andere optie voor url casten al geprobeerd maar dat lost mn verwachtingen niet in.

Op deze manier zou het ook moeten lukken maar helaas.
De eerste keer dat ik het script activeerde zag ik staan op de hub: nabu casa connected
Wanneer ik nu activeer zie ik niks...

[ Voor 3% gewijzigd door skank op 22-11-2020 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Wachten... Okay, en Synology weet dan ook wanneer welk certificaat te gebruiken? En ga je dan zelf renewals doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Septillion schreef op zondag 22 november 2020 @ 20:12:
@Wachten... Okay, en Synology weet dan ook wanneer welk certificaat te gebruiken? En ga je dan zelf renewals doen?
Ik hoor ergens twijfels over de manier waarop ik het doe?
In maak voor iedere domein een certificaat aan in Synology (letterlijk 4 klikken en je bent klaar)
Maar als er een betere of handigere manier is, dan hoor ik het graag. Er zit als het goed is een een gratis certificaat bij Antagonist dacht ik. Ik heb alleen nog geen idee hoe ik dat op moet zetten.

Kijk even vanaf 10:30 in de onderstaande video, dan zie je hoe dat werkt met certificaten en reverse proxy in Synology. Op alle videos wordt het op deze manier gedaan overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Wachten... Zelf niet gedaan en ben alleen beetje mee aan het kijken hier. Maar de settings zitten zo ver uit elkaar. Maar goed, certificaat bevat het domein dus DSM zou uit moeten kunnen vogelen welk te gebruiken en schijnbaar gebeurd dat :)

Van de Let's Encrypt optie in DSM wordt me alleen niet duidelijk of de renewal dan ook vanzelf gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Septillion schreef op zondag 22 november 2020 @ 20:29:
@Wachten... Zelf niet gedaan en ben alleen beetje mee aan het kijken hier. Maar de settings zitten zo ver uit elkaar. Maar goed, certificaat bevat het domein dus DSM zou uit moeten kunnen vogelen welk te gebruiken en schijnbaar gebeurd dat :)

Van de Let's Encrypt optie in DSM wordt me alleen niet duidelijk of de renewal dan ook vanzelf gaat.
Volgens mij moet dat wel handmatig gedaan worden, maar ik loop nu tegen een ander probleem aan, ik zit aan mijn limiet voor de let`s encrypt certificaten......

Moet ik dan nu toch de certificaat van Antagonist gaan gebruiken?

Beetje offtopic, maar het viel mij ook op, dat het laden van mijn camera`s via Synology DScam echt veel trager gaat dan voorheen met mijn standaard DDNS van synology.
Het loopt dus nog niet 100 procent vlekkeloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 13:24

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Het echt even volledig uitschakelen van mijn Denon versterker heeft er voor gezorgd dat hij het weer doet in Home Assistant op 0.118.x

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-09 20:11
Heeft iemand hier ook ervaring met het integreren van Luxaflex Powerview Plissé gordijnen? In het buitenland heten ze Hunter Douglas Powerview, maar ik kan amper iets vinden over de integratie. Er is wel een HA Integration beschikbaar, maar geen idee of deze dus de plissé gordijnen kan (dus bovenkant en onderkant kunnen verstellen, de honeycomb gordijnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Wachten... Mm, dat zou voor mij echt een no-go zijn. Ook al is het niet veel werk, dat is toch iets wat je dan vergeet. Zou ik misschien toch naar een NGINX oplossing kijken denk ik.

Wat betreft Let's Encrypt, dan heb je aardig veel aangevraagd! Als ik zo zie mag je er 50 per week aanvragen. Maar ipv een certificaat per sub-domein zou je ook meerdere sub-domeinen in een enkel certificaat kunnen doen. Je mag tot 100 sub-domeinen in een enkel certificaat hebben. Je moet ze dan wel allemaal specificeren, dus het is geen wildcard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Septillion schreef op maandag 23 november 2020 @ 08:44:
@Wachten... Mm, dat zou voor mij echt een no-go zijn. Ook al is het niet veel werk, dat is toch iets wat je dan vergeet. Zou ik misschien toch naar een NGINX oplossing kijken denk ik.

Wat betreft Let's Encrypt, dan heb je aardig veel aangevraagd! Als ik zo zie mag je er 50 per week aanvragen. Maar ipv een certificaat per sub-domein zou je ook meerdere sub-domeinen in een enkel certificaat kunnen doen. Je mag tot 100 sub-domeinen in een enkel certificaat hebben. Je moet ze dan wel allemaal specificeren, dus het is geen wildcard.
Wildcard kan wel degelijk bij Letsencrypt, maar dan moet je DNS authenticatie kunnen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Hmmbob Dat ja, vandaar als alternatief meerdere in een enkel certificaat. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
skank schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:37:
[...]

Wat bedoel je daar mee? een CC aan hangen?
CC zoals in mail ?
Je kan niet de credit card koppelen en dan na integratie loskoppelen.
Het is een hoop berichten maar ik wil niet per ongeluk toch verbruik hebben
Als je dan toch in HA bezig bent, maak een input_number waarin je bijhoudt hoeveel karakters de TTS uitgesproken heeft.
Vervolgens kun een waarschuwing laten versturen als je aan de 400K bent of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:20
RobertMe schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 18:11:
[...]

Philips TV met Android TV? Want daarvoor bestaat een integratie die ook kan uitlezen welke app actief is, of media wordt afgespeeld (binnen die app) etc. Enige wat daarvoor nodig is is een ADB verbinding. (Dus in developer menu ADB activeren en dan een van beide ADB implementaties voor HA instellen).
yes de 65oled van 2019. dus idd met Android.
Is dat als non programmer te doen ;)?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
Hmmbob schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:45:
[...]

Sowieso zal je van tier moeten wisselen als je boven de 500.000 wilt. Als je op de gratis zit verwacht ik dat hij stopt bij 500.000 en je dus ook niet betaald. Geen zorgen lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik80
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:09

Erik80

Sinds 1980

water_escape schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:11:
[...]

yes de 65oled van 2019. dus idd met Android.
Is dat als non programmer te doen ;)?
Is mij ook gelukt, dus ja.
Goed lezen en proberen. En de tv zal niet ontploffen als je iets verkeerd doet... :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:05
[...]

[...]
Cool! Ik gebruik zelf ook wavenet maar SSML kende ik nog niet. Dat levert wel coole voice prompts voor mijn alarmsysteem op!

XML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<speak>
  <emphasis level="reduced">Je hebt 30 seconden om het huis te verlaten, daarna wordt het alarm ingeschakeld.</emphasis>
  <break time="1000ms"/>25 seconden
  <break time="4200ms"/>20 seconden
  <break time="4200ms"/>15 
  <break time="4200ms"/>10 
  <break time="4300ms"/>5 
  <break time="800ms"/>4 
  <break time="800ms"/>3 
  <break time="800ms"/>2 
  <break time="600ms"/>1 
</speak>

XML:
1
2
3
<speak>
  <emphasis level="reduced">Het alarm is ingeschakeld.</emphasis>
</speak>

XML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<speak>
  <emphasis level="reduced"><prosody rate="normal" pitch="-1st">Welkom!</prosody><break time="200ms"/>Je hebt 30 seconden om het alarm uit te schakelen.</emphasis>
  <break time="1500ms"/>25 seconden
  <break time="4200ms"/>20 seconden
  <break time="4200ms"/>15 
  <break time="4200ms"/>10 
  <break time="4300ms"/>5 
  <break time="800ms"/>4 
  <break time="800ms"/>3 
  <break time="800ms"/>2 
  <break time="600ms"/>1 
</speak>

XML:
1
2
3
<speak>
  <emphasis level="reduced">Het alarm is uitgeschakeld.</emphasis>
</speak>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik80
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:09

Erik80

Sinds 1980

Kun je Google Cloud TTS ook naar niet-Google devices sturen?
Ik heb Bluesound spelers die wel werken met Google Translate TTS maar niet met Google Cloud TTS... Mijn Google Nest mini's en hub werken wel met beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja hoor, zolang het maar als media_player beschikbaar is in HA.

(De TTS integratie haalt gewoon een MP3 op bij Google en stuurt die naar de speakers)

Pagina: 1 ... 46 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.