Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 101 Laatste
Acties:
  • 467.742 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:12
Vraagje inzake NGingx,, Als ik mijn HA Supervised draai op basis van de volgende addon:

NGINX Home Assistant SSL proxy (https://github.com/home-a...s/tree/master/nginx_proxy)

En ik zet dan deze in HA:

Nginx Proxy Manager ( https://github.com/hassio-addons/addon-nginx-proxy-manager )

Neemt deze dan de config over van de eerste? Of is het hier ook dermate gecontainerd, dat die elkaar niet 'zien'?

(reden van de vraag: Ik wil kijken om wat andere zaken ook via een Proxy te laten lopen (Nginx of Traefik) en wil nog even kijken wat me het beste bevalt, geen zin om daarmee alles plat te trekken :) dus als de switch van de proxy naar de manager seamless is, kan ik die overstap iig maken zonder problemen en dan evt later nginx naar een Pi halen (of Traefik dus))

[ Voor 30% gewijzigd door Koepert op 13-11-2020 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:17
@balk En waar heb je de meters weg? En wel netjes een doosje per device? En 2,5mm2 bekabeling en niet de goedkope stekkers? Anders heb je naar mijn idee meer kans op problemen gecreëerd dan met een standaard 15/16A smart plug.

[ Voor 52% gewijzigd door Septillion op 13-11-2020 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Ora et Labora schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:22:

Het enige voordeel zou zijn om een apparaat minder te hebben inderdaad.
Vergeet niet het voordeel dat je dan maar één netwerk hebt en dat dus alle devices een enkele mesh vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwolwacht
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 22:31
@Koepert

Deze containers draaien apart en de config wijken ook van elkaar af. Nginx Proxy Manager (welke ik nu gebruik) draait een eigen MariaDB met de config. Wel super handig dat je snel een host.subdomein en certificaat kan laten aanmaken. Echte aanrader!
Koepert schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:34:
Vraagje inzake NGingx,, Als ik mijn HA Supervised draai op basis van de volgende addon:

NGINX Home Assistant SSL proxy (https://github.com/home-a...s/tree/master/nginx_proxy)

En ik zet dan deze in HA:

Nginx Proxy Manager ( https://github.com/hassio-addons/addon-nginx-proxy-manager )

Neemt deze dan de config over van de eerste? Of is het hier ook dermate gecontainerd, dat die elkaar niet 'zien'?

(reden van de vraag: Ik wil kijken om wat andere zaken ook via een Proxy te laten lopen (Nginx of Traefik) en wil nog even kijken wat me het beste bevalt, geen zin om daarmee alles plat te trekken :) dus als de switch van de proxy naar de manager seamless is, kan ik die overstap iig maken zonder problemen en dan evt later nginx naar een Pi halen (of Traefik dus))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:30
Septillion schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:33:

@ymoona Daar moet ik ook nog een keer naar kijken. Maar alles werd me niet gelijk duidelijk hoe ik dat in moet stellen. Staat dus nog op de planning.

En wat bedoel je met "nas over dezelfde port"?
Ik kan nu naar nas.domain.nl gaan voor mijn nas en hassio.domain.nl voor ha. Beide over 443 met SSL.

Had er wel een extra topic voor nodig: Nginx met ssl op eigen domein via duck dns

Alleen snel een nieuw subdomain aanmaken gaat bij mij niet, ik heb altijd nog een cname record nodig op eigen domain naar duckdns. Wellicht kan het met een wildcard.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 21:44
Septillion schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:43:
@balk En waar heb je de meters weg? En wel netjes een doosje per device? En 2,5mm2 bekabeling en niet de goedkope stekkers? Anders heb je naar mijn idee meer kans op problemen gecreëerd dan met een standaard 15/16A smart plug.
Het zijn Eastron SDM120D meters. De rest van de spullen heb ik bij Conrad opgepikt. Alles veilig uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwolwacht
@ymoona

Je zou ook een wildcard subdomein kunnen instellen met een eigen domeinnaam. Dan krijg je:

*.[subdomein].[domein].[extensie]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5WVd7Tevqe9FZPvu5WZENiNmjE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nSfhjhUKLnpLKhWXm9w2hJep.png?f=user_large

Dat laat je verwijzen naar je thuislocatie/ip/cname en vervolgens laat je een proxy manager alles regelen wat betreft de host die wilt bereiken. Voordeel is dat elke wijziging direct werkt en je flexibel bent en niemand 'weet' heeft van wat er allemaal draait.

Via de Nginx Proxy Manager add-on gaat dat super eenvoudig.
ymoona schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:54:
[...]

Ik kan nu naar nas.domain.nl gaan voor mijn nas en hassio.domain.nl voor ha. Beide over 443 met SSL.

Had er wel een extra topic voor nodig: Nginx met ssl op eigen domein via duck dns

Alleen snel een nieuw subdomain aanmaken gaat bij mij niet, ik heb altijd nog een cname record nodig op eigen domain naar duckdns. Wellicht kan het met een wildcard.

[ Voor 8% gewijzigd door zwolwacht op 13-11-2020 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@ymoona Mm, dat is best interessant :) Zou dat ook lukken met iets op port 80 en de http challenge?

@balk Dat zijn inderdaad nog wel aardige dingen. Mits ze beide in een eigen behuizing zitten :) Alleen de tussenstap naar pulse lijkt me wat omslachtig. Waarom geen ModBus ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Ik zie op screenshots dat sommige mensen geen bovenbalk en zijbalk hebben.

de zijbalk kan je in de settings per user verstoppen. Maar de bovenbalk niet.
Nu kwam ik daar wel een plugin voor tegen, maar die is inmiddels depricated.

Wat is nu de juiste manier om een kiosk modus te maken voor een non-admin user. (de ipad in de woonkamer straks dus)

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwolwacht
@water_escape

Via Hacs de Kiosk mode add-on installeren: https://github.com/maykar/kiosk-mode
water_escape schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 17:16:
Ik zie op screenshots dat sommige mensen geen bovenbalk en zijbalk hebben.

de zijbalk kan je in de settings per user verstoppen. Maar de bovenbalk niet.
Nu kwam ik daar wel een plugin voor tegen, maar die is inmiddels depricated.

Wat is nu de juiste manier om een kiosk modus te maken voor een non-admin user. (de ipad in de woonkamer straks dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Well, that was quick and easy :). merci _/-\o_

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetgate
  • Laatst online: 18-07 23:24
Wachten... schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:53:
[...]

@schumi2004
Ik kreeg niks toegevoegd, bleek dat er "not connected" stond achter Firmware

Ik heb dus nu alleen het probleem dat ik niet kan updaten, Iedere keer als ik de stick wil updaten, dan ontkoppeld hij de USB van mijn Virtual machine in Synology. Ik moet dan de USB weer koppelen, en home assistant starten en staat hij er weer tussen.

Als ik dan echter naar phoscon ga en dan naar Settings>>Gateway, dan heeft hij de firmware niet geupdate.

Wat doe ik in vredesnaam fout? 8)7

Deconz firmware update
[Afbeelding]

USB stick is connected in Synology VM
[Afbeelding]

Device zoals staat omschreven in de Supervisor>>System>>hardware
[Afbeelding]
Even twee belangrijke tips die mij heel wat tijd hebben gekost in het begin:
1 Zorg ervoor dat je een usb-verlengkabel gebruikt. Anders is de kans mega groot dat het al niet werkt.
2 Kijk even goed naar het gebruik van de USB-adressen die gebruikt worden door andere apparatuur. Voor mij betekende dit dat mijn z-wave stick en conbee stick regelmatig vochten om dezelfde adressen. Dus elke reboot was het maar de vraag of het juiste adres werd gekoppeld. Gebruik dus niet het dev/tty/ACM0 adres, maar /dev/serial/by-id/..... (vul hier het adres in dat je daadwerkelijk hebt)
Zie bijvoorbeeld https://community.home-as...sistant-usb-names/31500/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:23
peetgate schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 17:42:
[...]

Even twee belangrijke tips die mij heel wat tijd hebben gekost in het begin:
1 Zorg ervoor dat je een usb-verlengkabel gebruikt. Anders is de kans mega groot dat het al niet werkt.
2 Kijk even goed naar het gebruik van de USB-adressen die gebruikt worden door andere apparatuur. Voor mij betekende dit dat mijn z-wave stick en conbee stick regelmatig vochten om dezelfde adressen. Dus elke reboot was het maar de vraag of het juiste adres werd gekoppeld. Gebruik dus niet het dev/tty/ACM0 adres, maar /dev/serial/by-id/..... (vul hier het adres in dat je daadwerkelijk hebt)
Zie bijvoorbeeld https://community.home-as...sistant-usb-names/31500/5
Ik heb maar 1 USB in mijn synology zitten, dus dit zou geen probleem moeten zijn.
Zie ook mijn screenshot, waarin je zit dat ik de /dev/serial/by-id/ gebruik.

Als ik de USB in de PC doe, dan kan ik wel direct apparaten toevoegen. Dit werkt bijna instant.
Het lijkt dus alsof er iets niet goed gaat met de Synolgoy i.c.m. Home Assistant.

Het gekke is ook dat ik geen firmware update zie op de PC, maar wel in Home assistant.
Kan ik ook alles opzetten op de PC en dan gewoon de stick in de Synology doen, of werkt dat niet zo?

Het is weer eens niet zo plug and play als ik gehoopt had!

[ Voor 7% gewijzigd door Wachten... op 13-11-2020 18:45 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Wachten... schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 18:29:
[...]

Ik heb maar 1 USB in mijn synology zitten, dus dit zou geen probleem moeten zijn.
Zie ook mijn screenshot, waarin je zit dat ik de /dev/serial/by-id/ gebruik.

Als ik de USB in de PC doe, dan kan ik wel direct apparaten toevoegen. Dit werkt bijna instant.
Het lijkt dus alsof er iets niet goed gaat met de Synolgoy i.c.m. Home Assistant.

Het gekke is ook dat ik geen firmware update zie op de PC, maar wel in Home assistant.
Kan ik ook alles opzetten op de PC en dan gewoon de stick in de Synology doen, of werkt dat niet zo?

Het is weer eens niet zo plug and play als ik gehoopt had!
Docker?

Heeft die toegang EN rechten tot de usb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Koepert schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 19:01:
[...]

Docker?

Heeft die toegang EN rechten tot de usb?
Hij wordt gewoon gezien in Home Assistant, en in de Virtual Machina op Synolgy wordt hij ook gewoon herkent. Dit lijk mij dus niet het probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVNWSHMFnXQlar7AHCa1qFah_F4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gYYqeupcUuKgPipx7uCzk4z7.png?f=user_large

Hier zie je dat de Windows PC aangeeft dat de firmware up to date is. en op de Synology niet.

Dit is de status op de Windows PC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E4YVH8Oeiz2akHeDA-2NwSFv8zk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VW99gvi5rhzLtVXNuiQ7R2Dx.png?f=user_large

Dit is de status op de Synology (home Assistant)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Yf8W6Is5X4CTp1dFaKXrgyAu18=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/k8URyQo2iRzVSFGvqD6aWCJB.png?f=user_large

[ Voor 35% gewijzigd door Wachten... op 13-11-2020 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ymoona
  • Laatst online: 00:30
zwolwacht schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 17:01:
@ymoona

Je zou ook een wildcard subdomein kunnen instellen met een eigen domeinnaam. Dan krijg je:

*.[subdomein].[domein].[extensie]

[Afbeelding]

Dat laat je verwijzen naar je thuislocatie/ip/cname en vervolgens laat je een proxy manager alles regelen wat betreft de host die wilt bereiken. Voordeel is dat elke wijziging direct werkt en je flexibel bent en niemand 'weet' heeft van wat er allemaal draait.

Via de Nginx Proxy Manager add-on gaat dat super eenvoudig.

[...]
Dankje wel! Precies dat was ik van plan, maar had het nog niet uitgezocht :-)
Even instellen, kan ik morgen testen.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 21:44
Septillion schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 17:05:
@ymoona Mm, dat is best interessant :) Zou dat ook lukken met iets op port 80 en de http challenge?

@balk Dat zijn inderdaad nog wel aardige dingen. Mits ze beide in een eigen behuizing zitten :) Alleen de tussenstap naar pulse lijkt me wat omslachtig. Waarom geen ModBus ofzo?
Ik heb nooit met modbus gewerkt. Maar dat pulsje gaat heel simpel. Wordt opgevangen door de ESP. ESPHome maakt er dan Watt en kWh van:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
sensor:
  - platform: pulse_counter
    pin: GPIO27
    unit_of_measurement: 'W'
    name: 'Power Meter Wasmachine'
    id: wasmachine
    filters:
      - filter_out: nan
      - multiply: 60
      - sliding_window_moving_average:
          window_size: 10
          send_every: 1
    on_value_range:
      - above: 7
        then: 
          - homeassistant.service: 
              service: input_boolean.turn_on
              data:
                entity_id: input_boolean.washer_pwrup
      - below: 7
        then: 
          - homeassistant.service: 
              service: input_boolean.turn_off
              data:
                entity_id: input_boolean.washer_pwrup
  - platform: total_daily_energy
    name: "Total Daily Energy Wasmachine"
    unit_of_measurement: 'kWh'
    power_id: wasmachine
    filters:
        # Multiplication factor from W to kW is 0.001
        - multiply: 0.001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-09 22:00
Ik lees dat meerdere mensen (waaronder ik) problemen hebben met duckdns i.c.m. portforwarding.
Laatst had ik alles werkend, maar nu niet meer. :(
Nu lees ik dat je via Traefik v2 (dat fungeert als reverse proxy) in Docker ook toegang kunt krijgen tot Home Assistant.
Het voordeel is dat je dan een veilige manier hebt waarbij je geen enkele poorten open hoeft te zetten en dat de add-in DuckDNS dan werkt.
Nu heb ik geprobeerd mij te verdiepen in Traefik v2 (bron) (bron) en https://doc.traefik.io/traefik/ maar snap het nog niet helemaal met routers, services & middlewares. Alles gaat via Docker & docker-compose.
Is er iemand die mij hierin kan helpen? Desnoods meer uitleg via Teams, Zoom of videobellen?
Ik heb een Raspberry Pi (192.168.XXX.200) met Docker die fungeert als private DNS met Adblocker en wil hier Traefik v2 op zetten. Vervolgens wil ik Traefik laten verwijzen naar een andere Raspberry Pi (192.268.XXX.5) waar Home Assistant op staat.
Is er iemand die van Traefik verstand heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CAD-tekenaar schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 20:25:
Ik lees dat meerdere mensen (waaronder ik) problemen hebben met duckdns i.c.m. portforwarding.
Laatst had ik alles werkend, maar nu niet meer. :(
Nu lees ik dat je via Traefik v2 (dat fungeert als reverse proxy) in Docker ook toegang kunt krijgen tot Home Assistant.
Het voordeel is dat je dan een veilige manier hebt waarbij je geen enkele poorten open hoeft te zetten en dat de add-in DuckDNS dan werkt.
Nu heb ik geprobeerd mij te verdiepen in Traefik v2 (bron) (bron) en https://doc.traefik.io/traefik/ maar snap het nog niet helemaal met routers, services & middlewares. Alles gaat via Docker & docker-compose.
Is er iemand die mij hierin kan helpen? Desnoods meer uitleg via Teams, Zoom of videobellen?
Ik heb een Raspberry Pi (192.168.XXX.200) met Docker die fungeert als private DNS met Adblocker en wil hier Traefik v2 op zetten. Vervolgens wil ik Traefik laten verwijzen naar een andere Raspberry Pi (192.268.XXX.5) waar Home Assistant op staat.
Is er iemand die van Traefik verstand heeft?
Ik raad je aan om de SWAG docker-container te gebruiken. Nginx reverse proxy die meteen je certificaten regelt. Draait hier top (en bij een aantal anderen in dit topic ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 17:28
Heeft iemand een suggestie ? Onze vaatwasser heb ik aangesloten op home assistant en geeft een TTS naar de Nest Hub als deze klaar is. Echter spoelt hij een poos, daarna is hij zeker 30 minuten stil, pakt daarna water en gaat dan verder, dit op verschillende tijden. Dit doet hij een paar keer. Dus we krijgen meerdere TTS berichten :)

Hoe kan ik dit het beste aanpakken ?

Automation.yaml
- id: '1604865681290'
alias: Vaatwasser - Notificatie
description: ''
trigger:
- platform: state
entity_id: binary_sensor.vaatwasser_status
from: 'on'
to: 'off'
for: '5'
condition:
- condition: time
after: 09:00
before: '22:00'
action:
- service: notify.mobile_app_iphone_van_kevin
data:
- service: media_player.volume_set
data_template:
entity_id: media_player.nesthub
volume_level: 0.5
- service: tts.google_translate_say
entity_id: media_player.nesthub
data:
language: 'nl'
mode: single
Configuration.yaml
binary_sensor:
- platform: template
sensors:
vaatwasser_status:
friendly_name: "Vaatwasser Status"
delay_off:
minutes: 5
value_template: >-
{{ states('sensor.vaatwasser_watts')|float > 2 }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
sOid schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 20:28:
[...]

Ik raad je aan om de SWAG docker-container te gebruiken. Nginx reverse proxy die meteen je certificaten regelt. Draait hier top (en bij een aantal anderen in dit topic ook).
Dag Koepert.
Ik heb even gezocht in dit forum en vind dit bericht.
Ik moet me nu verdiepen in Nginx, maar ben geen IT-er. Ik heb wel wat verstand van docker-compose, maar weet niet hoe ik de docker-compose voor SWAG moet inrichten als Home Assistant op een andere host staat.
Ofwel: container SWAG en container Home Assistant staan niet op dezelfde systeem.
Hoe moet ik dat dan doorverwijzen naar een ander IP?
Hier ben ik draad even kwijt hoe ik dit moet configureren.
Ik zal port 80 en 443 forwarden naar de host waar Nginx draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 20:59
Mimiix schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:45:
Voor gebruikers die enkel de deCONZ integration gebruiken: Update niet naar .87 stable maar wacht even tot je tot .88 kan updaten(Afhankelijk van het platform is deze al wel of niet beschikbaar). Hier is per ongeluk een merge meegekomen met impact op de RestAPI. Hierdoor werkt de Integration niet zoals het hoort (de API veranderd).

In de beta komt dit wel mee, maar daar gaat de dev (Kane610) als het goed is de wijziging doorvoeren in de integration.

Addon gebruikers hoeven niet bang te zijn: Die is nog niet geupdate naar .87/.88
Te laat ;)
Watchtower heeft hem al bijwerkt, maar merk nog geen problemen

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-09 17:45

Mimiix

Professioneel Prutser

martinvdm schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 23:05:
[...]

Te laat ;)
Watchtower heeft hem al bijwerkt, maar merk nog geen problemen
Jij draait 87 en geen issues met de integration?

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
Mimiix schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 23:09:
[...]

Jij draait 87 en geen issues met de integration?
02.05.87 idd, al mijn devices werken gewoon via ha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

martinvdm schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 23:11:
[...]

02.05.87 idd, al mijn devices werken gewoon via ha
Dan is er niets aan de hand :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phlinx
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 18:23
Deconz addon 6.5.0 is uit: Bump deCONZ to 2.05.88

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
Hier werkt het uberhaupt nog niet om apparaten toe te voegen aan mijn Conbee stick. De update is dus tot nu toe de laatste zorg voor mij :D

Eerst dat ding maar eens werkend krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
raymonvdm schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 23:44:
Ik heb een tijdje terug geprobeerd om mijn Velux rolgordijn te automatiseren met een NodeMCU door een relais print paralel te zetten over de drukknoppen van de afstandbediening, maar ik loop nog klem op de software op de NodeMC.

Ik heb een relaisboard welke schakelt als de GPIO laag wordt, alleen dit lukt met niet met de Tasmota software, het voorbeeld wat ik hier vind werkt voor mij niet.

Heeft er iemand een tip om te kijken naar een andere aanvlieg route?

Vanuit HA wil ik gebruik maken van MQTT om een UP - STOP - DOWN commando te kunnen sturen, waarbij elk commando een relais moet schakelen voor een fractie van een seconde

En volgens mij kan ik daarvoor hier de juiste informatie vinden
Het is weer vrijdag dus tijd om weer iets aan HomeAssistant te doen. Ik heb nu geprobeerd om de NodeMCU te debuggen, wanneer de D5/D6/D7/D8 HIGH zijn dan is deze 5 Volt. Echter als hij LOW is dan is de output 1.6 volt. Hierdoor schakelt de relais print nooit want die schakeld in met een verbinding naar GND en dus LOW

Je kan natuurlijk ook gewoon goed meten en niet tussen de GPIO en de VCC |:(

GPIO HIGH = 3.3 Volt
GPIO LOW = 0 Volt

De software die ik gebruik was Tasmota 8.0.5 maar die is inmiddels geupdate naar Tasmota 9.1.0 by Theo Arends

Ik moet dus gewoon een andere relais print hebben die wel netjes reageerd op 3.3v is aan. (en niet een input aan GND is relais aan.)

Maar laten we alvast verder gaan met het volgende probleem. Hoe stel ik de Tasmota in dat hij het relais even inschakelt en dan weer uitschakelt. De knoppen van de velux afstandbediening moeten namelijk even ingedrukt worden voor het rolgordijn om te bewegen.

Note: Deze ook ontdekt en daarmee is er veel extra mogelijk binnen HA https://www.home-assistant.io/integrations/tasmota/

[ Voor 18% gewijzigd door raymonvdm op 14-11-2020 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian81
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:37
Hallo,

Ben vrij nieuw wat betreft Home Assistant, probeer momenteel via het UI een automation toe te voegen, wil nog niet echt lukken.
Heb mijn afvalbeheer sensors ingesteld en werkend.

Maar in automations probeer ik; als sensor datum = vandaag dan om 8.00 uur --> TTS naar mijn home minis : Vergeet niet het vuilnis aan de straat te zetten.

zit hier vast Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZSs-14IZ5RI6KLip1pBsw7L29DA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WsEiZEnsRsp3oTFnYn6CM2mz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_derk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:14
Tyrian81 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 07:58:
Hallo,

Ben vrij nieuw wat betreft Home Assistant, probeer momenteel via het UI een automation toe te voegen, wil nog niet echt lukken.
Heb mijn afvalbeheer sensors ingesteld en werkend.

Maar in automations probeer ik; als sensor datum = vandaag dan om 8.00 uur --> TTS naar mijn home minis : Vergeet niet het vuilnis aan de straat te zetten.

zit hier vast [Afbeelding]
Ik heb het omgedraaid. De tijd is mijn trigger. En als de sensor != None teruggeeft, laat ik mijn tts vertellen welke container aan de weg moet.

Mijn afvalverwerker heeft trouwens per afvalsoort een sensor, deze vertaal ik in een template sensor naar het soort voor die dag.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
afval_vandaag:
  friendly_name: 'Afval Vandaag'
      {% if states('sensor.rova_bio') != None and as_timestamp(states('sensor.date')) == as_timestamp(states('sensor.rova_bio')) %}
        Gft
      {% elif states('sensor.rova_paper') != None and as_timestamp(states('sensor.date')) == as_timestamp(states('sensor.rova_paper')) %}
        Papier
      {% elif states('sensor.rova_plastic') != None and as_timestamp(states('sensor.date')) == as_timestamp(states('sensor.rova_plastic')) %}
        Plastic
      {% else %}
        None
      {% endif %}

[ Voor 31% gewijzigd door mr_derk op 14-11-2020 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CAD-tekenaar schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 22:37:
[...]

Dag Koepert.
Ik heb even gezocht in dit forum en vind dit bericht.
Ik moet me nu verdiepen in Nginx, maar ben geen IT-er. Ik heb wel wat verstand van docker-compose, maar weet niet hoe ik de docker-compose voor SWAG moet inrichten als Home Assistant op een andere host staat.
Ofwel: container SWAG en container Home Assistant staan niet op dezelfde systeem.
Hoe moet ik dat dan doorverwijzen naar een ander IP?
Hier ben ik draad even kwijt hoe ik dit moet configureren.
Ik zal port 80 en 443 forwarden naar de host waar Nginx draait.
Ookal noem je de verkeerde persoon en ben ik daardoor lichtelijk beledigd (;)): het is vrij simpel. De docker-compose richt je gewoon in zoals beschreven. Vervolgens ga je naar de config van je SWAG-container en dan nginx/proxy-confs/homeassistant.subdomain.conf (.sample verwijderen!)

Daar moet je een paar dingen aanpassen.

Standaard staat er geloof ik:

code:
1
proxy_pass http://$upstream_homeassistant:8123;

Daar kun je ook gewoon een IP in plaatsen, en dat kan van alles op je netwerk zijn. Dus bijvoorbeeld:
code:
1
proxy_pass http://192.168.178.7:8123;

Daarna een kwestie van domein doorverwijzen naar je WAN IP, poort 443 en 80 op router forwarden naar je server waar nginx op draait en docker starten. Als het niet werkt even in de logs kijken (docker logs -f swag), waarschijnlijk lukt het dan niet om certificaten op te halen en moet je wat in firewall wijzigen.

[ Voor 10% gewijzigd door sOid op 14-11-2020 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian81
mr_derk schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 08:52:
[...]

Ik heb het omgedraaid. De tijd is mijn trigger. En als de sensor != None teruggeeft, laat ik mijn tts vertellen welke container aan de weg moet.

Mijn afvalverwerker heeft trouwens per afvalsoort een sensor, deze vertaal ik in een template sensor naar het soort voor die dag.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
afval_vandaag:
      {% if states('sensor.rova_bio') != None and as_timestamp(states('sensor.date')) == as_timestamp(states('sensor.rova_bio')) %}
        Gft
      {% elif states('sensor.rova_paper') != None and as_timestamp(states('sensor.date')) == as_timestamp(states('sensor.rova_paper')) %}
        Papier
      {% elif states('sensor.rova_plastic') != None and as_timestamp(states('sensor.date')) == as_timestamp(states('sensor.rova_plastic')) %}
        Plastic
      {% else %}
        None
      {% endif %}

Dank je wel,

heb deze aangepast naar mijne:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
afval_vandaag:
      {% if states('sensor.areareiniging_gft') != None and as_timestamp(states('sensor.date')) == as_timestamp(states('sensor.areareiniging_gft')) %}
        Gft
      {% elif states('sensor.areareiniging_pmd') != None and as_timestamp(states('sensor.date')) == as_timestamp(states('sensor.areareiniging_pmd')) %}
        Plastic
      {% elif states('sensor.areareiniging_restafval') != None and as_timestamp(states('sensor.date')) == as_timestamp(states('sensor.areareiniging_restafval')) %}
        Restafval
      {% else %}
        None
      {% endif %}
Maar waar kan ik deze plaatsen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_derk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian81
Heb 2 sensors die in 2 decimalen outputten , hoe pas je deze aan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Tyrian81 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 10:06:
Heb 2 sensors die in 2 decimalen outputten , hoe pas je deze aan ?
Zie wat voorbeelden met round in een template sensor https://www.home-assistant.io/docs/configuration/templating/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian81
dankje

YAML:
1
2
{{ (states('sensor.speedtest_download') | float * 1) | round(0) }}
{{ (states('sensor.speedtest_upload') | float * 1) | round(0) }}

Doet inderdaad wat ik wil , alleen hoe krijg ik deze in een kaart verwerkt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vfwv32GL5yobaq4N0ThiMxveEoM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BDKr020VcZSJbvaeJYEMLErg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Tyrian81 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 10:23:
[...]

dankje

YAML:
1
2
{{ (states('sensor.speedtest_download') | float * 1) | round(0) }}
{{ (states('sensor.speedtest_upload') | float * 1) | round(0) }}

Doet inderdaad wat ik wil , alleen hoe krijg ik deze in een kaart verwerkt?

[Afbeelding]
Door er een template sensor van te maken, zie https://www.home-assistant.io/integrations/template/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 17:50
Denk niet dat ik in 2020 al iets met Home Assistant gedaan heb, behalve nu en dan een update. Maar de zin om eens beetje verder te spelen, begint zich op te dringen. Dus geef ik maar toe aan die drang ;)
Nu draait Home Assistant op een Intel Nuc met Ubuntu Server. Ik lees dat Ubuntu niet echt meer aangewezen is. Dat samen met de zin om eens vanaf nul te herbeginnen, ben ik dus beetje aan het kijken wat de beste mogelijkheden zijn.

Ik heb nog een SSD liggen. Kan dus eigenlijk simpelweg eens proberen met andere SSD en de nieuwste home assistant. Mocht het dan slecht aflopen (de kans bestaat altijd), kan ik gewoon weer wisselen van SSD. Maar ik heb ook een Windows Server staan die eigenlijk al bij al een rustig leventje leidt. Ik zou daar eventueel een VM kunnen maken met bijvoorbeeld VirtualBox. Dan heb ik wel een NUC op overschot.

Wat zijn zo'n beetje de aanbevelingen? Rechtstreeks op Intel Nuc (met Celeron) of VirtualBox? Ik neig een beetje naar de NUC omdat deze iets flexibeler is qua locatie. Het is misschien niet aanbevolen maar ik kan het eigenlijk overal plaatsen waar ik wil door de wifi verbinding. Ik gebruik Zigbee2MQTT en kan dan beetje spelen met de locatie
sOid schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 20:28:
[...]

Ik draai zelf al een hele tijd Nginx Proxy Manager: https://github.com/hassio-addons/addon-nginx-proxy-manager
Toevallig ook al geprobeerd? Indien ja, waarom zou je dan SWAG verkiezen boven deze addon?

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 12:49
sOid schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 09:22:
[...]

Ookal noem je de verkeerde persoon en ben ik daardoor lichtelijk beledigd (;)): het is vrij simpel. De docker-compose richt je gewoon in zoals beschreven. Vervolgens ga je naar de config van je SWAG-container en dan nginx/proxy-confs/homeassistant.subdomain.conf (.sample verwijderen!)

code:
1

Daar kun je ook gewoon een IP in plaatsen, en dat kan van alles op je netwerk zijn. Dus bijvoorbeeld:
code:
1

Daarna een kwestie van domein doorverwijzen naar je WAN IP, poort 443 en 80 op router forwarden naar je server waar nginx op draait en docker starten. Als het niet werkt even in de logs kijken (docker logs -f swag), waarschijnlijk lukt het dan niet om certificaten op te halen en moet je wat in firewall wijzigen.
Heb jij het zo gedaan? Ik gebruik de naam van de container in plaats van het ip adres. Het docker netwerk heeft zijn eigen dns, en containers kunnen met elkaar praten door middel van hun naam.

Als je home assistant container homeassistant heet, dan werkt dit gewoon:
https://github.com/linuxs...subdomain.conf.sample#L33

Ik vind de swag container echt top, ik had eerst nog wat eigen dingen er ingemaakt, maar die zijn tegenwoordig allemaal standaard aanwezig. Het enige wat ik nog een beetje irritant vind is dat de config files nog wel eens updaten en dat moet je dan met de hand doen. Eens in de zoveel tijd loop ik alle config files die ik aangepast heb even met de hand na om te kijken wat er nieuw is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kenhas schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 11:51:

[...]

Ik draai zelf al een hele tijd Nginx Proxy Manager: https://github.com/hassio-addons/addon-nginx-proxy-manager
Toevallig ook al geprobeerd? Indien ja, waarom zou je dan SWAG verkiezen boven deze addon?
Ik gebruik HA Core, dus geen nginx plug-in beschikbaar. Ken die plug-in niet dus geen idee wat voor- of nadelen zouden zijn :)
golles schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 13:00:
[...]

Heb jij het zo gedaan? Ik gebruik de naam van de container in plaats van het ip adres. Het docker netwerk heeft zijn eigen dns, en containers kunnen met elkaar praten door middel van hun naam.

Als je home assistant container homeassistant heet, dan werkt dit gewoon:
https://github.com/linuxs...subdomain.conf.sample#L33
Yes, zo heb ik het ook hoor. Maar hij vroeg hoe je nginx zo kan configureren dat het verkeer wordt doorgesluisd naar een ander device op je LAN. Of ik heb verkeerd gelezen ;) Maar dan werkt het veranderen van containernaam in IP ook prima (zo heb ik m'n NAS ook aan internet geknoopt; nginx op NUC met doorverwijzing naar NAS IP).
Ik vind de swag container echt top, ik had eerst nog wat eigen dingen er ingemaakt, maar die zijn tegenwoordig allemaal standaard aanwezig. Het enige wat ik nog een beetje irritant vind is dat de config files nog wel eens updaten en dat moet je dan met de hand doen. Eens in de zoveel tijd loop ik alle config files die ik aangepast heb even met de hand na om te kijken wat er nieuw is.
Ben er ook blij mee ja. Wat jij beschrijft herken ik eigenlijk niet. Alleen even een beetje geklooi met updaten naar SWAG van LetsEncrypt container. Je weet wel, toen ze die naamswijziging neden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian81
mr_derk schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 08:52:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
afval_vandaag:
        Gft
        Papier
        Plastic
      {% else %}
        None
      {% endif %}
zou ik mss jouw automations.yaml over dit stukje mogen zien ? krijg de TTS niet voor elkaar in de UI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
[...]

Ookal noem je de verkeerde persoon en ben ik daardoor lichtelijk beledigd (;)): het is vrij simpel. .......
Excuses sOid. _/-\o_
Ik zit nu niet achter mijn pc, maar ga dit vandaag uitproberen. Dank voor je uitleg. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Laatst online: 11-09 12:49
sOid schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 13:09:
[...]

Yes, zo heb ik het ook hoor. Maar hij vroeg hoe je nginx zo kan configureren dat het verkeer wordt doorgesluisd naar een ander device op je LAN. Of ik heb verkeerd gelezen ;) Maar dan werkt het veranderen van containernaam in IP ook prima (zo heb ik m'n NAS ook aan internet geknoopt; nginx op NUC met doorverwijzing naar NAS IP).
Ah, dan heb ik niet goed opgelet.
sOid schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 13:09:
[...]

Ben er ook blij mee ja. Wat jij beschrijft herken ik eigenlijk niet. Alleen even een beetje geklooi met updaten naar SWAG van LetsEncrypt container. Je weet wel, toen ze die naamswijziging neden.
Oh dat ging bij mij out of the box. Ik bedoel al die conf files zijn recentlijk een paar keer veranderd en omdat ik in sommige files zelf wijzigingen gemaakt heb (bijvoorbeeld voor geo restriction) moet ik die files zelf updaten. Alle files waar ik geen veranderingen in gemaakt heb updaten volgens mij wel automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
golles schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 15:15:

[...]

Oh dat ging bij mij out of the box. Ik bedoel al die conf files zijn recentlijk een paar keer veranderd en omdat ik in sommige files zelf wijzigingen gemaakt heb (bijvoorbeeld voor geo restriction) moet ik die files zelf updaten. Alle files waar ik geen veranderingen in gemaakt heb updaten volgens mij wel automatisch.
Ah op die manier. Daar heb ik zelf niets in gewijzigd. Geoblock heb ik via iptables op hostmachine geregeld en dat lijkt ook prima te werken (getest met VPN).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er mogelijkheden om mijn garagedeur te bedienen, merk Romass op 868,3 Mhz?
Ik kan natuurlijk de afstandsbediening koppelen met relais of de ontvager vervangen (als mogelijk is) voor een 433Mhz exemplaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
Verwijderd schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 17:32:
Ik kan natuurlijk de afstandsbediening koppelen met relais of de ontvager vervangen (als mogelijk is) voor een 433Mhz exemplaar.
Geen idee. Maar is het geen optie om in stroomvoorziening iets te doen? Shelly/aanverwant? Dus het remote deel als het ware buitenspel zetten en vervangen door remote aansturing van vaste stroomdeel. YouTube wel wat over te vinden die zetten de shelly in/om de behuizing.

https://savjee.be/2020/06...y-esphome-home-assistant/

YouTube: Shelly1 Garage Door Control

[ Voor 12% gewijzigd door Koepert op 14-11-2020 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_derk
Tyrian81 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 14:07:
[...]

zou ik mss jouw automations.yaml over dit stukje mogen zien ? krijg de TTS niet voor elkaar in de UI
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
id: '697b2bf6-5f0e-48b0-9348-3d6dd93c3523'
alias: 'Afvalnotificatie'
trigger:
- at: input_datetime.afvalnotificatie_tijdstip
  platform: time
condition:
- condition: not
  conditions:
  - condition: state
    entity_id: sensor.rova_afval_morgen
    state: None
action:
  entity_id: media_player.nest_mini
  data:
    language: nl
    message: "Container {{states('sensor.rova_afval_morgen')}} wordt morgen opgehaald"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:26
Verwijderd schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 17:32:
Ik weet niet precies of dit werkt voor jouw garagedeur maar hier is een hele korte uitleg hoe iemand dit met een shelly heeft gefixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
[...]

Ookal noem je de verkeerde persoon en ben ik daardoor lichtelijk beledigd (;)): het is vrij simpel. De docker-compose richt je gewoon in zoals beschreven.
Zoals beschreven? Bedoel je deze docker-compose.yaml bestand?
En ik heb vervolgens aangepast:
code:
1
2
3
4
5
- URL=blahblah.duckdns.org
- VALIDATION=duckdns
- DNSPLUGIN=cloudflare #optional  ????
- PROPAGATION= #optional
- DUCKDNSTOKEN=mijnduckdnstoken
Vervolgens ga je naar de config van je SWAG-container en dan nginx/proxy-confs/homeassistant.subdomain.conf (.sample verwijderen!)

code:
1

code:
1
Bestand gevonden, hernoemd en aangepast.
Hier gaat het fout. Ik krijg een foutmelding: "nginx: [alert] detected a LuaJIT version which is not OpenResty's; many optimizations will be disabled and performance will be compromised (see https://github.com/openresty/luajit2 for OpenResty's LuaJIT or, even better, consider using the OpenResty releases from https://openresty.org/en/download.html)"
en foutmelding "nginx: [emerg] socket() [::]:80 failed (97: Address family not supported by protocol)"
Ik heb gegoogeld maar vind de oplossing niet. Klopt de inhoud van docker-compose.yaml ?

@sOid : of kan je me misschien via een PM wat beter helpen?

[ Voor 11% gewijzigd door CAD-tekenaar op 14-11-2020 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maart84
  • Laatst online: 11-09 21:35
Ik draai ook Core en Nginx Proxy Manager is ook gewoon in een losse docker te draaien (dat geldt volgens mij voor alle add-ons). Het is dan echt kinderlijk eenvoudig om dan SSL op te zetten :):
https://community-assets....5b3544c5949937a6dba96.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Laatst online: 09-09 21:54
Ik heb zojuist op m'n PI3b de gehele image op een SSD draaien.

Ik zat eerst op een SD kaart, veel problemen, begin van de week alles op een USB stick gezet, wat was dat al een verademing, nu op een SSD.
Ohhhhh wat werkt dit lekker zeg!

Ondanks dat de PI3 maar USB 2.0 heeft kan ik toch echt zeggen dat het een verademing is.

Wat mji alleen wel opviel is dat het opstarten na de backup terug gezet te hebben wel erg lang duurde.
Ik heb uiteindelijk via FTP de database verwijderd en toen liep alles als een zonnetje.

Ik had in de conf.yaml al wel de onderstaande regel staan:
recorder:
purge_keep_days: 5

Die heb ik nu aangepast naar 2.
Is het verstandig daar nog iets aan toe te voegen?

Moet ik in de terminal ook nog iets aangeven dat de image op een SSD draait?
Ik zie op google dat er een hparm commando wordt gegeven, ik neem aan dat dit vooral nodig is bij een PI4 met USB 3.0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
maart84 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 22:44:
Ik draai ook Core en Nginx Proxy Manager is ook gewoon in een losse docker te draaien (dat geldt volgens mij voor alle add-ons). Het is dan echt kinderlijk eenvoudig om dan SSL op te zetten :):
Hey bedankt! _/-\o_
Dit lijkt me nóg eenvoudiger dan SWAG.
Ik zal 'm morgen installeren op mijn raspberry pi (zonder Home Assistant).
Moet ik voor de raspberry pi zonder Home Assistant nog speciale instellingen doen om NGINX Proxy Manager met DuckDNS goed te laten werken?

[ Voor 31% gewijzigd door CAD-tekenaar op 15-11-2020 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian81
mr_derk schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 20:06:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
id: '697b2bf6-5f0e-48b0-9348-3d6dd93c3523'
alias: 'Afvalnotificatie'
trigger:
- at: input_datetime.afvalnotificatie_tijdstip
  platform: time
condition:
- condition: not
  conditions:
    entity_id: sensor.rova_afval_morgen
    state: None
action:
  entity_id: media_player.nest_mini
  data:
    message: "Container {{states('sensor.rova_afval_morgen')}} wordt morgen opgehaald"
Mijn dank is groot,
Heb er mijn eigen draai aangegeven, zit alleen een beetje met tijdbestek wanneer hij omroept, gaat dit werken denk je ? :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
- id: '1605357376414'
  alias: Afval naar google
  trigger:
    entity_id: sensor.afval_vandaag
    from: None
    to: Gft
    to: Plastic
    to: Restafval
  condition:
    after: '7:30'
  action:
  - service: tts.google_cloud_say
    entity_id: media_player.huiskamer_stereo
    data:
      message: "Container {{states('sensor.afval_vandaag')}} wordt vandaag opgehaald"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_derk
Tyrian81 schreef op zondag 15 november 2020 @ 06:46:
[...]

Mijn dank is groot,
Heb er mijn eigen draai aangegeven, zit alleen een beetje met tijdbestek wanneer hij omroept, gaat dit werken denk je ? :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
- id: '1605357376414'
  alias: Afval naar google
  trigger:
    to: Gft
    to: Plastic
    to: Restafval
  condition:
    after: '7:30'
  action:
  - service: tts.google_cloud_say
    entity_id: media_player.huiskamer_stereo
    data:
      message: "Container {{states('sensor.afval_vandaag')}} wordt vandaag opgehaald"
ik denk niet dat het gaat werken. Omdat je je trigger zet op de state overgang, maar er een conditie van tijd bijzet. Als die sensor om bijv 00:00 update (wat bij mij het geval is), gaat de trigger dan om 00:00 af, maar de conditie is dan altijd false. Vandaar dat ik hem op tijd laat triggeren met de sensor != None als conditie.

Los hiervan; je kan je trigger trouwens flink inkorten naar alleen dit:

YAML:
1
2
3
  trigger:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
Interessante ontwikkeling bij de Lidl

What's the speed of dark?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:02
Yes! En ze hebben zelfs kerslampjes op zigbee, helemaal te gek. _/-\o_
Fijn dat ze voor zigbee hebben gekozen ipv tuya.

https://www.lidl.nl/smart-home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Nice! Ik verwacht wel een run daar op :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 14:15
Maar werkt dit me HA? Ik weet dat het zigbee is, maar niet alle zigbee apparataen werken via Z2M en bijv de Cc2652 met HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Dacuuu schreef op zondag 15 november 2020 @ 08:58:
[...]

Yes! En ze hebben zelfs kerslampjes op zigbee, helemaal te gek. _/-\o_
Fijn dat ze voor zigbee hebben gekozen ipv tuya.

https://www.lidl.nl/smart-home
Ga ik je teleurstellen. Het zijn tuya chips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent_Bob
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-09 23:34

Silent_Bob

What the f*ck is the Internet?

Ik wil de buitentemperatuur weergeven op mijn iSense thermostaat via OTGW in home assistant nou kom ik er niet helemaal uit of ik nou een automation of script moet aanmaken hiervoor.
Maar ik kom er niet helemaal uit als HA rookie :-P

Ik heb een Aqara sensor in de tuin (Niet echt betrouwbaar als de batterij ineens leeg is dan was het vroeger in Domoticz -99 graden en ging de pomp van de ketel 24/7 aan),
Of de temperatuur plukken uit de standaard weather integratie.

Nou ben ik wel benieuwd wat jullie hiervoor gebruiken en natuurlijk hoe? :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Is het nog steeds alleen maar mogelijk om ongebruikte entity's (oude of unavailable) entity's te verwijderen via de .storage/core.entity_registery?

Ik ben namelijk alles aan het overzetten van de Hue bridge naar de Conbee II stick, maar zodra ik ze verwijder uit Hue, dan komt deze als oude entity in mijn entity lijst.

Dit is onwijs vervelend, want wil de nieuwe entitys ook gelijk de goede benamingen geven, maar deze zijn nu allemaal in gebruik (oude entities hebben deze namen).

Ik zoek dus een handige manier hoe ik over kan gaan. Als ik het nu zo bekijk, gaat het me enorm veel werk kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Mimiix schreef op zondag 15 november 2020 @ 10:28:
[...]

Opzich is tuya geen probleem, je kan de sensoren straks toch wel integreren in z2mqtt etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 11-09 21:20
Silent_Bob schreef op zondag 15 november 2020 @ 10:31:
Ik wil de buitentemperatuur weergeven op mijn iSense thermostaat via OTGW in home assistant nou kom ik er niet helemaal uit of ik nou een automation of script moet aanmaken hiervoor.
Maar ik kom er niet helemaal uit als HA rookie :-P

Ik heb een Aqara sensor in de tuin (Niet echt betrouwbaar als de batterij ineens leeg is dan was het vroeger in Domoticz -99 graden en ging de pomp van de ketel 24/7 aan),
Of de temperatuur plukken uit de standaard weather integratie.

Nou ben ik wel benieuwd wat jullie hiervoor gebruiken en natuurlijk hoe? :-D
Waarom je script/automation niet aanpassen zodat, wanneer de waarde lager is dan -30, hij de kachel niet aanzet?

Je kan zelfs dan nog een push notificatie instellen dat je de batterij moet wisselen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Cool dat de Lidl ook op de boot stapt en dan met Zigbee. En Zigbee Tuya is prima, die kan je gewoon lokaal draaien. Meestal wordt met "Tuya chips" de Wifi versie bedoelt, dat is denk ik ook wat @Dacuuu bedoelde. Benieuwd of de gateway cloudless is of niet.

Maar vooral handig dat er wat meer spelers (in Nederland/Europa) komen. Nu alleen hopen dat dit ook de beschikbaarheid van de, nu wat meer exotische dingen, zoals inbouw schakelmateriaal (remote op netspanning) en tussendimmers wat meer beschikbaar komen. En dat fabrikanten mengen van merken ondersteunen :)

@maartend Waarom niet? Zitten er nu nog niet in maar Zigbee2MQTT kennende zal dat de volgende release zijn na het beschikbaar komen.

@Silent_Bob Verschil tussen een script en een automation is vooral dat de laatste een trigger heeft en dus "vanzelf" draait. Een script moet je zelf nog ergens aanroepen via LoveLace of een automation. Kan handig zijn als je (bijna) hetzelfde wilt doen met meerdere automations. Dan zorgt een script ervoor dat je die taak maar op een enkele plek hoeft te onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:44
Heeft iemand een simpele tutorial of link naar docs waarin duidelijk wordt uitgelegd hoe ik de output van een python script kan weergeven op m'n dashboard?

Doordat de "Afvalbeheer" integration niet goed werkt (kan alleen GFT en Restafval opvragen) voor het bedrijf dat mij het afval ophaalt, ben ik afgelopen week vergeten de overvolle papierbak buiten te zetten. Echter is de data voor het papier wel gewoon op te halen via hun eigen afvalkalender)

Door middel van een python script waarin ik wat requests doe en de JSON-response parse wil ik graag zelf de opgehaalde info weergeven op een kaartje, maar ik weet niet waar te beginnen..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@HowsMyApple Geen antwoord op je vraag, maar is het niet simpeler een bug report te maken of zelfs gewoon in de code van afvalwijzer te duiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
HowsMyApple schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:45:
Heeft iemand een simpele tutorial of link naar docs waarin duidelijk wordt uitgelegd hoe ik de output van een python script kan weergeven op m'n dashboard?

Doordat de "Afvalbeheer" integration niet goed werkt (kan alleen GFT en Restafval opvragen) voor het bedrijf dat mij het afval ophaalt, ben ik afgelopen week vergeten de overvolle papierbak buiten te zetten. Echter is de data voor het papier wel gewoon op te halen via hun eigen afvalkalender)

Door middel van een python script waarin ik wat requests doe en de JSON-response parse wil ik graag zelf de opgehaalde info weergeven op een kaartje, maar ik weet niet waar te beginnen..?
De kortste route is een commandline sensor denk ik https://www.home-assistan...ions/sensor.command_line/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-09 19:17
Paul! schreef op donderdag 12 november 2020 @ 17:23:
Ik wil graag een lamp inschakelen op basis van de zonsondergang (met een half uur offset). Het probleem nu is dat de zon zo vroeg onder gaat is dat de lamp dan al voor 17 uur aan gaat, maar dan is nog niemand thuis, dat hoeft dus niet.(vandaag 16.48 uur - 30 min=16.18 uur)
Ik heb de volgende code gebruikt, maar dat werkt niet (achteraf snap ik ook waarom). Maar hoe moet het dan wel? Had al naar sun sun below horizon gekeken, maar ook daar kom ik niet uit. Wie kan mij op weg helpen?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
trigger:
  - event: sunset
    offset: '-00:30:00'
    platform: sun
condition:
    entity_id: light.hue_color_lamp_1
    state: 'off'
  - condition: and
    conditions:
        after: '17:00'
        before: '22:00'
action:*knip* lamp aan enz
Voor iedereen die ook een oplossing zoekt, die heb ik hier gevonden: https://community.home-as...d-sunset-automation/12079. Ik heb dus een trigger voor de tijd toegevoegd (zodat als de zon voor 17 uur onder is, hij alsnog om 17 uur aangaat) en als condition dat de zon onder moet zijn (zodat de automation niet geactiveerd wordt om 17 uur, terwijl de zon pas om 18 uur onder zou gaan). In eerste tests lijkt het nu goed te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 14:15
Septillion schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:43:

@maartend Waarom niet? Zitten er nu nog niet in maar Zigbee2MQTT kennende zal dat de volgende release zijn na het beschikbaar komen.
Thnx. Dan ga ik ze toch even bewaren.

edit ; oh wacht, ik denkd at je het overd at Lidl spul hebt en niet over de CC2352 routers icm de CC2652 coordinator

[ Voor 17% gewijzigd door maartend op 15-11-2020 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
maart84 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 22:44:
Ik heb je advies opgevolgd en heb NPM op mijn raspberry3b+ geinstalleerd. Er lopen nu 2 containers (npm & mariadb) - gecheckt met Portainer.
Let op: ik heb een 2 raspberry's met Raspberry Pi OS geinstalleerd.
  1. raspberrypi3b-plus met docker Nginx Proxy Manager, WireGuard, AdGuard en andere containers
  2. raspberrypi3b met docker & Home Assistant supervisor met add-on DuckDNS. Add-on NPM is niet geinstalleerd.
In de router heb ik poort 80 en 443 geforward naar de raspberrypi3b-plus, niet naar de raspberrypi3b.
Nu moet ik NPM configureren dat ik Home Assistant kan benaderen:

Ik kan inloggen in NPM via http://raspberrypi:80 en heb de gegevens ingevuld volgens je link
tabblad Details: Domainnaam=raspberrypi3b & HTTP, 192.168.X.Y, 8123, Websockets support
tabblad SSL: request a new SSL-certificate & Force SSL
op save geklikt maar er verschijnt "internal error".
Als ik op de domeinnaam klik zou ik naar het webadres "http://raspberrypi" gaan zie ik "ERR_CONNECTION_REFUSED"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dT66RKPUrYuk_tOu4eJ1yBfV8Bc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6nNsXGNvyBOUmYOp1I1dxLXo.png?f=user_large
Ik heb gegoogled maar vind daar nog niet de oplossing.
Heb jij of iemand anders een idee wat er hier fout gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door CAD-tekenaar op 15-11-2020 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Silent_Bob schreef op zondag 15 november 2020 @ 10:31:
Als de sensor elke keer naar de -99 springt, dan maak je toch een "if" aan met max -20 ofzo, dan heb je geen last meer van die -99.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maart84
  • Laatst online: 11-09 21:35
Staat je domein goed? dat is wat lastig op te maken uit je tekst.
Bij domein moet je je externe URL invoeren die je van duckdns hebt (bijv: jaap.duckdns.org. Die moet ook op het SSL tabblad staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
maart84 schreef op zondag 15 november 2020 @ 19:44:
[...]

Staat je domein goed? dat is wat lastig op te maken uit je tekst.
Bij domein moet je je externe URL invoeren die je van duckdns hebt (bijv: jaap.duckdns.org. Die moet ook op het SSL tabblad staan.
Held !!! _/-\o_
Ik had alles al geprobeerd. (en mogelijk ook jou optie)
En nu werkt het!

Ik heb nog wel addon DuckDNS aan staan & component http: in de configuration.yaml staan.
Is beide nog nodig?

[ Voor 12% gewijzigd door CAD-tekenaar op 15-11-2020 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 21:39
Even over het LIDL spul, de stekker en de stekkerdoos staan al in de NL webshop.
Wat ik er echter niet uit kan halen is op welk kanaal deze werken.
Ik heb hue en aqara en die draaien op kanaal 11.
Ik heb een deursensor van Koehnke die op een totaal ander kanaal draait, dus dat gaat al niet werken....
Iemand al iets gevonden?

En wat zou helpen als het een ander kanaal is, een 2de stick in mijn server?

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:58

The Zep Man

🏴‍☠️

HowsMyApple schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:45:
Waar draait dat Python script? Op hetzelfde apparaat als waar HA op draait, of op een ander apparaat? Als het hetzelfde apparaat is, volg het advies van @synoniem. Als het een ander apparaat is, dan kan je bijvoorbeeld MQTT vanuit Python gebruiken (lees hier hoe je dat moet gebruiken). Of, als je iets snel wilt, kan je terugvallen op mosquitto_pub. Een aardig voorbeeld van het gebruik daarvan is terug te vinden in deze GitHub repository voor Xiaomi thermometers (sendToMQTT.sh).

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@DaRk PoIsOn Meeste devices draaien gewoon op elk kanaal. In ieder geval draai Xiaomi op elk kanaal en volgens mij Hue ook. Enige die ik ken zijn de sensoren van Konke (autocorrect van Koehnke?), die werken alleen op 15, 20 en 25. Maar het is meer uitzondering dan regel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
Septillion schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:51:
@DaRk PoIsOn Meeste devices draaien gewoon op elk kanaal. In ieder geval draai Xiaomi op elk kanaal en volgens mij Hue ook. Enige die ik ken zijn de sensoren van Konke (autocorrect van Koehnke?), die werken alleen op 15, 20 en 25. Maar het is meer uitzondering dan regel dus.
Nee, ik dacht gewoon dat het koehnke was :p.
Maar, dat is super. Dan gaan de Action spullen de deur uit en gaat het allemaal silvercrest worden. Even kijken of ik de milights dan nog aanhoud of dat ik daar ook een van de buurkinderen mee blij maak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Erg benieuwd naar de RGB kerstboom verlichting. Die ga ik bestellen en proberen te koppelen aan een conbee. Dan zullen alle fancy animaties nog wel niet werken. Maar misschien komt dat later.

Hier trouwens topic op Home Assistant community: https://community.home-as...est-lidl-smarthome/243561

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Jelte schreef op zondag 15 november 2020 @ 21:50:
Erg benieuwd naar de RGB kerstboom verlichting. Die ga ik bestellen en proberen te koppelen aan een conbee. Dan zullen alle fancy animaties nog wel niet werken. Maar misschien komt dat later.

Hier trouwens topic op Home Assistant community: https://community.home-as...est-lidl-smarthome/243561
Effecten zouden nog wel eens kunnen werken volgens die link:
quote: yaml
Reporting that bulb can be paired also with CC2531 using Zigbee2MQTT. Its reporting following:

min_mireds: 153
max_mireds: 500
effect_list:
- blink
- breathe
- okay
- channel_change
- finish_effect
- stop_effect
brightness: 254
color_temp: 153.84615384615384
linkquality: 21
state: 'ON'
friendly_name: 0x588e81fffe7158cc_light
supported_features: 47

BTW, manufacturer seems to be TuYa (based on Zigbee2MQTT GUI - but pictures are off so not sure how accurate that is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:44
The Zep Man schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:28:
[...]
Waar draait dat Python script? Op hetzelfde apparaat als waar HA op draait, of op een ander apparaat? Als het hetzelfde apparaat is, volg het advies van @synoniem. Als het een ander apparaat is, dan kan je bijvoorbeeld MQTT vanuit Python gebruiken (lees hier hoe je dat moet gebruiken). Of, als je iets snel wilt, kan je terugvallen op mosquitto_pub. Een aardig voorbeeld van het gebruik daarvan is terug te vinden in deze GitHub repository voor Xiaomi thermometers (sendToMQTT.sh).
Script staat inderdaad op de Pi waar ook mijn HA op staat. Heb het geprobeerd met de link die @synoniem gaf, maar ik gebruik waarschijnlijk niet het juiste path naar het script (geen idee waar het path mee moet beginnen).
code:
1
2
3
4
5
- platform: command_line
  json_attributes:
    - afvalstroom_id
    - ophaaldatum
  command: 'python3 /home/pi/.homeassistant/python_scripts/sensor.py'

Bovenstaand 'command' heb ik dus ergens uit de docs geplukt, maar werkt dus niet:
"Command failed: python3 /home/pi/.homeassistant/python_scripts/sensor.py"

Ik lees ook het een en ander dat je een python script als service kan callen. Dat zou ideaal zijn aangezien ik dan een automation kan maken die slechts 1 keer per dag m'n script draait. Maar goed, eerst maar eens kijken hoe ik het script met de cmd line sensor kan runnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
Mimiix schreef op zondag 15 november 2020 @ 10:28:
[...]

Ja? Het is en blijft zigbee.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:23

aex351

I am the one

Sinds kort ben ik bezig met het maken van een custom card waarbij je zelf een grafiek kan plotten. De bestaande cards die ik heb gevonden werken zo goed als allemaal op basis van historische data in HA. Dus een eigen dataset opgeven om even makkelijk een eigen grafiek te plotten is niet mogelijk. Nu wilde ik ook een goede Buienalarm / Buienradar grafiek getoond hebben in HA, dus dat heeft zijn uitwerking gekregen.

De Neerslag card kan Buienalarm en/of Buienradar tegelijkertijd weergeven. Door met je muis of vinger erover heen te gaan zie je de exacte gegevens. De input voor de grafiek zijn twee sensors die API gegevens ophalen en opslaan. Dus alles gebeurd in HA zelf.

Hierbij een korte preview:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3p77mjsFzOAqkBgBbTD64O9CR6o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H7RJKftM8proPUgBsC005rWi.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEL-SQd5DcNfzyYzd1PTEZ4Z_7w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LzLh2OADBmRHsjTzHR9uVAv9.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7cw4tEwZzJAr7sbVRMtP5-U2pAM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PBIW8aDGWqExaurLQ4YvqvGq.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_ybSMbXp5gx3XwCEq0ubVG5r5k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AnUDOfLPvDuGvdAnlACJnXSU.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door aex351 op 16-11-2020 00:57 ]

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
aex351 schreef op maandag 16 november 2020 @ 00:56:
Sinds kort ben ik bezig met...

Dit is heel erg nice.
Ik ben ondertussen teruggegaan naar domoticz met buienradar voor de weerdata.
Ik krijg vanuit HA met buienradar, weahterbit.io en openweather dus geen accurate data.
Sinds de laatste beta werkt openweather wel goed, nu moet ik alleen nog uitzoeken hoe ik een sensor krijg die mij 15 minuten van te voren meld dat het gaat regenen en ik de hond moet uitlaten.
Dit werkt nu dus weer vua domoticz.

Ander verhaal, op mijn NUC stopt HA na 2 dagen compleet met het loggen van de data van de P1.
Na een reboot werkt het weer, maar na 2 dagen is het weer gestopt. Wat kan hier het probleem zijn?
Relevant was:
vdi in virtualbox, imagesize 30G opslag, 2 cores, 64 bit, 3G geheugen.
Verder z2m, Google drive backup, file explorer, mariadb, duckdns, mqtt en wireguard draaiende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 14:13
Wachten... schreef op zondag 15 november 2020 @ 11:13:
Is het nog steeds alleen maar mogelijk om ongebruikte entity's (oude of unavailable) entity's te verwijderen via de .storage/core.entity_registery?

Ik ben namelijk alles aan het overzetten van de Hue bridge naar de Conbee II stick, maar zodra ik ze verwijder uit Hue, dan komt deze als oude entity in mijn entity lijst.

Dit is onwijs vervelend, want wil de nieuwe entitys ook gelijk de goede benamingen geven, maar deze zijn nu allemaal in gebruik (oude entities hebben deze namen).

Ik zoek dus een handige manier hoe ik over kan gaan. Als ik het nu zo bekijk, gaat het me enorm veel werk kosten.
Als ik mijn Philips Hue integratie verwijder (instellingen, integraties) verdwijnen naar mijn weten alle lampen, dus ook de entiteiten.
Dus niet de individuele lampen verwijderen maar de complete integratie.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 10us10
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05:04
aex351 schreef op maandag 16 november 2020 @ 00:56:
Sinds kort ben ik bezig met het maken van een custom card waarbij je zelf een grafiek kan plotten. De bestaande cards die ik heb gevonden werken zo goed als allemaal op basis van historische data in HA. Dus een eigen dataset opgeven om even makkelijk een eigen grafiek te plotten is niet mogelijk. Nu wilde ik ook een goede Buienalarm / Buienradar grafiek getoond hebben in HA, dus dat heeft zijn uitwerking gekregen.

De Neerslag card kan Buienalarm en/of Buienradar tegelijkertijd weergeven. Door met je muis of vinger erover heen te gaan zie je de exacte gegevens. De input voor de grafiek zijn twee sensors die API gegevens ophalen en opslaan. Dus alles gebeurd in HA zelf.

Hierbij een korte preview:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice, ziet er goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Laatst online: 09:48
mr_derk schreef op zondag 15 november 2020 @ 08:35:
[...]
Los hiervan; je kan je trigger trouwens flink inkorten naar alleen dit:

YAML:
1
2
3
  trigger:
Lijkt me niet, hij heeft hem nu laten triggeren als hij van none, naar een state met een afvalbak gaat.
Als je doet wat jij zegt, triggert hij ook weer als hij bijvoorbeeld van papier naar none gaat, en dat zal @Tyrian81 niet willen.

Verder ben ik het wel met je eens dat dit niet gaat werken om de redenen die je al noemt.
Je wil een time trigger hebben, en de state van de template sensor in de conditions gebruiken.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_derk
TheFes schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:09:
[...]

Lijkt me niet, hij heeft hem nu laten triggeren als hij van none, naar een state met een afvalbak gaat.
Als je doet wat jij zegt, triggert hij ook weer als hij bijvoorbeeld van papier naar none gaat, en dat zal @Tyrian81 niet willen.

Verder ben ik het wel met je eens dat dit niet gaat werken om de redenen die je al noemt.
Je wil een time trigger hebben, en de state van de template sensor in de conditions gebruiken.
Ja, ik volg je :).

Ik bedoel eigenlijk met de toevoeging != None als conditie. Hij gaat overigens niet perse van None naar een nadere waarde als je er op twee achtereenvolgende dagen afval wordt opgehaald.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Ik heb op verzoek van iemand even de verschillen van de Microsoft Speech stem en de (standaard) Google Translate stem in beeld gebracht.

(even doorklikken naar de tweet)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:59
Is het mogelijk om een groep automations te maken? Dan voornamelijk in de automation editor. Ik heb gegoogled, maar weinig nuttige info gevonden helaas.

Ik heb namelijk een aantal automations gemaakt voor de afzuiging, het liefste zou ik die in een groepje bij elkaar hebben. DIt zodat het editten/aanpassen heel makkelijk te doen is.

Ik heb het voor nu opgelost door (groep: Afzuiging) erbij te zetten in de titel, maar dat is een work-around. Iemand een andere oplossing? (Ik vind de automation editor tegenwoordig erg goed werken, alhoewel ik soms nog wel overschakel op YAML editor :D )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@kepler Nee, niet echt. Zelf laat ik ze gewoon met hetzelfde beginnen. Soms kan je ze samenvoegen als één automation, met de nieuwe HA functies (vooral NOT en de chooser) is dat een stuk makkelijker geworden. Als alternatief zou je een Area "Afzuigkap" aan kunnen maken, dan kan je ze allemaal daar vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:13
Oon schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:14:
[...]

Dit ziet er wel interessant uit. Ik ben al een tijdje op zoek naar een oplossing, want alle draadloze deurbellen die ik geprobeerd heb vallen tegen als je 'm overal moet kunnen horen (inclusief op zolder, want daar werk ik zelf). Lijkt me ideaal om gewoon een push notificatie op mijn Nest Hub te krijgen als de deurbel gaat, en dan voor beneden gewoon een flinke bel eraan te hangen.

Ben benieuwd of het je allemaal zo even lukt (of dat er toch nog wat haken en ogen aan zitten), hou ons op de hoogte!
Nou het was echt appeltje eitje.
Meeste werk was nog het compilen via mijn RPi zelf want deze wilde nog wel eens crashen tijdens compilen omdat extra libraries gedownload moesten worden die nodig waren maar uiteindelijk lukte dat erna ook zonder problemen.
Gewoon de instructies volgen en veel dupont wires gebruiken en wat kroonsteentjes en gaan met die deurbel. Nu is het nog een zooitje maar het hangt en werkt totdat ik een fatsoenlijk doosje heb maar grote kans dat ik dit nog zo laat zitten ook :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3eJtMys8fOVCqIQsilneApLwo0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fTonQVEyFyzZIxxs4DQncHHU.jpg?f=user_large

/edit
Moet alleen nog even uitzoeken hoe ik hier een andere ringtone aan hang en of ik volume of iets dergelijks kan beïnvloeden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_juEqxUv8gbAHXRCWPF_Juhrt4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tvsvJ0wCVzGisoDlF2kgnHq5.jpg?f=fotoalbum_large

Heb net even wat zaken getest en de automations werken ook prima.
Ik merk wel een kleine delay in de berichten en daadwerkelijk aanbellen maar ach, voor die 2 euro :P

[ Voor 19% gewijzigd door schumi2004 op 16-11-2020 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

schumi2004 schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:53:
[...]

Nou het was echt appeltje eitje.
Meeste werk was nog het compilen via mijn RPi zelf want deze wilde nog wel eens crashen tijdens compilen omdat extra libraries gedownload moesten worden die nodig waren maar uiteindelijk lukte dat erna ook zonder problemen.
Gewoon de instructies volgen en veel dupont wires gebruiken en wat kroonsteentjes en gaan met die deurbel. Nu is het nog een zooitje maar het hangt en werkt totdat ik een fatsoenlijk doosje heb maar grote kans dat ik dit nog zo laat zitten ook :P

[Afbeelding]
Mooi om te horen, tijd dat ik het zelf ook eens ga proberen dan. Heb nog wat vakantie dagen om op te maken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent_Bob
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-09 23:34

Silent_Bob

What the f*ck is the Internet?

Waah schreef op zondag 15 november 2020 @ 12:33:
[...]

Waarom je script/automation niet aanpassen zodat, wanneer de waarde lager is dan -30, hij de kachel niet aanzet?

Je kan zelfs dan nog een push notificatie instellen dat je de batterij moet wisselen :+
Haha mooie oplossing maar ik denk dat dit niet voorkomt in HA want heb al een sensor waarvan de batterij leeg was en de temperatuur niet omlaag schoot (Althans kan ik niet terugvinden in de geschiedenis van de sensor)

Notificaties moet ik nog gaan instellen voor de sensor op batterij :*)
Septillion schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:43:

@Silent_Bob Verschil tussen een script en een automation is vooral dat de laatste een trigger heeft en dus "vanzelf" draait. Een script moet je zelf nog ergens aanroepen via LoveLace of een automation. Kan handig zijn als je (bijna) hetzelfde wilt doen met meerdere automations. Dan zorgt een script ervoor dat je die taak maar op een enkele plek hoeft te onderhouden.
Duidelijk :) Na wat zoekwerk ben ik op het volgende gekomen om de buitentemperatuur te updaten op de iSense thermostaat:

YAML:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
alias: Buitentemperatuur update op Thermostaat
trigger:
    entity_id: sensor.temperature_22
condition: []
action:
  - service: opentherm_gw.set_outside_temperature
    data:
      gateway_id: otgw
      temperature: '{{ states(''sensor.temperature_22'') | float }}'

Dit lijkt te werken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Silent_Bob schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:29:
[...]

Haha mooie oplossing maar ik denk dat dit niet voorkomt in HA want heb al een sensor waarvan de batterij leeg was en de temperatuur niet omlaag schoot (Althans kan ik niet terugvinden in de geschiedenis van de sensor)

Notificaties moet ik nog gaan instellen voor de sensor op batterij :*)

[...]

Duidelijk :) Na wat zoekwerk ben ik op het volgende gekomen om de buitentemperatuur te updaten op de iSense thermostaat:

YAML:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
alias: Buitentemperatuur update op Thermostaat
trigger:
    entity_id: sensor.temperature_22
condition: []
action:
  - service: opentherm_gw.set_outside_temperature
    data:
      gateway_id: otgw

Dit lijkt te werken 8)
Dat ziet er nogal raar uit met die dubbele single quote
YAML:
1

Ik zou het zo doen
YAML:
1
      temperature: "{{ states('sensor.temperature_22') | float }}"

Dus je hele template tussen dubbele quotes, en dan binnen je template met enkele quotes werken.
Of andersom, maar in ieder geval de ene gebruiken om de template heen, en binnen de template de andere.

[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 16-11-2020 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@TheFes Die dubbele single quotes komen van de GUI, die geeft daar schijnbaar de voorkeur aan. Niets mis mee dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:40:
@TheFes Die dubbele single quotes komen van de GUI, die geeft daar schijnbaar de voorkeur aan. Niets mis mee dus :)
Oh oke, dat wist ik niet. Bedankt!

Doet verder niet zo veel af aan mijn post, vind het er nog steeds raar uit zien, en zou het zelf doen zoals ik mijn voorbeeld :P

Ik zou het zo met die dubbele single quotes als 3 aparte stukken lezen
code:
1
'{{ states('

code:
1
'sensor.temperature_22'

code:
1
') | float }}'

Maar verder prima natuurlijk als HA het zo wel snapt :)

[ Voor 21% gewijzigd door TheFes op 16-11-2020 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Nu het ene er weer op zit door naar een andere nice to have.

Ik zou graag willen wanneer ik bepaalde zones verlaat ik mijn wederhelft op de hoogte kan brengen wat de verwachte aankomst tijd zal zijn op dat moment.
Nu kies ik voor de Waze integratie aangezien die van Google tegenwoordig geld schijnt te kosten maar volgens mij maakt dat voor de usecase niets uit?

Wat ik tot nu toe gevonden heb is dat ik een sensor moet toevoegen zoals bijvoorbeeld onderstaande:
code:
1
2
3
4
5
6
sensor:
  - platform: waze_travel_time
    name: "Me to home"
    origin: device_tracker.myphone
    destination: zone.home
    region: 'EU'

Maar dit wordt een constante calculatie met een bepaalde interval.
Nu vroeg ik me af of dit niet anders kan?
Op dit moment stuur ik berichten wanneer ik een zone verlaat. Kan het niet zo gemaakt worden dat dan pas de calculatie gedaan wordt en niet constant middels die sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:26
schumi2004 schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:53:
[...]

Heb net even wat zaken getest en de automations werken ook prima.
Ik merk wel een kleine delay in de berichten en daadwerkelijk aanbellen maar ach, voor die 2 euro :P
De app notificatie komt dan later binnen dan de deurbel? In HA zie je wel direct wanneer er aangebeld wordt? Ik herken namelijk wel wat vertraging in app notificaties bij HA, maar wil dit ook installeren om uiteindelijk een visueel signaal te geven a.d.h.v. de deurbel. Dan vind ik het wel belangrijk dat daar minimale vertraging in zit. (zou lullig zijn als ik 2 trappen naar beneden loop terwijl de persoon al weg is vanwege de vertraging :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
-Casper schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:57:
[...]

De app notificatie komt dan later binnen dan de deurbel? In HA zie je wel direct wanneer er aangebeld wordt? Ik herken namelijk wel wat vertraging in app notificaties bij HA, maar wil dit ook installeren om uiteindelijk een visueel signaal te geven a.d.h.v. de deurbel. Dan vind ik het wel belangrijk dat daar minimale vertraging in zit. (zou lullig zijn als ik 2 trappen naar beneden loop terwijl de persoon al weg is vanwege de vertraging :+ )
Ik moet er even wat langer mee werken om hier een concreet antwoord op te geven maar voor nu leek er wel enige vertraging in de notificaties te zitten ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
schumi2004 schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:49:
Nu het ene er weer op zit door naar een andere nice to have.

Ik zou graag willen wanneer ik bepaalde zones verlaat ik mijn wederhelft op de hoogte kan brengen wat de verwachte aankomst tijd zal zijn op dat moment.
Nu kies ik voor de Waze integratie aangezien die van Google tegenwoordig geld schijnt te kosten maar volgens mij maakt dat voor de usecase niets uit?

Wat ik tot nu toe gevonden heb is dat ik een sensor moet toevoegen zoals bijvoorbeeld onderstaande:
code:
1
2
3
4
5
6
sensor:
  - platform: waze_travel_time
    name: "Me to home"
    origin: device_tracker.myphone
    destination: zone.home
    region: 'EU'

Maar dit wordt een constante calculatie met een bepaalde interval.
Nu vroeg ik me af of dit niet anders kan?
Op dit moment stuur ik berichten wanneer ik een zone verlaat. Kan het niet zo gemaakt worden dat dan pas de calculatie gedaan wordt en niet constant middels die sensor?
Ik heb op dezelfde manier ook een app-notificatie ingesteld als mijn vriendin of ik op het werk vertrekken.
Maar wat is het probleem om continu die berekening te doen?

Ik heb zelf zo gedaan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
id: eta_naar_huis
alias: 'Algemeen - Doorsturen van ETA als vriendin of ik vertrekt van werk'
trigger:
  entity_id: person.vriendin
  from: 'werk_vriendin'
  to: 'not_home'
  entity_id: person.ik
  from: 'werk_ik'
  to: 'not_home'
variables:
  name: "{{ trigger.to_state.entity_id | replace('person.', '') }}" 
  notify: "{{ 'notify.mobile_app_vriendin' if name == 'ik' else 'notify.mobile_app_ik' }}"
  sensor: "{{ 'sensor.' + name + '_naar_huis' }}" # dit selecteert de juiste Waze sensor
  eta: > # fixed reistijd van 40 minuten als ik met de fiets ben, anders Waze sensor gebruiken
    {% if is_state(input_boolean.ik_fiets, 'on') and name == 'ik' %}
      {{ (as_timestamp(now()) + 60 * 40 | float) | timestamp_custom('%H:%M') }}
    {% else %}
      {{ (as_timestamp(now()) + 60 * states(sensor) | float) | timestamp_custom('%H:%M') }}
    {% endif %}
action:
- service: "{{ notify }}"
  data:
    title: "{{ name | capitalize }} is onderweg"
    message: "Als {{ gender }} meteen naar huis komt is {{ gender }} er om {{ eta }}"
mode: parallel

Ik gebruik overigens natuurlijk onze namen, en niet ik/vriendin. Dus er komt niet "ik is onderweg" als titel te staan.
-Casper schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:57:
[...]

Ik heb dezelfde, en merk ook wat vertraging in de notificatie. Dat komt echter doordat mijn telefoon de notificatie wat vertraagd doorgeeft. Ik heb ook lampen laten knipperen, en dat werkt meteen.

Pagina: 1 ... 42 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.