Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 101 Laatste
Acties:
  • 467.738 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erik80
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 12:00

Erik80

Sinds 1980

Wachten... schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:48:
[...]

In theorie moet het ook allemaal kunnen, het is echter niet de eerste keer dat een apparaat in de fik vliegt door piekbelasting en dit soort oplossingen. Het zal hier vast allemaal mee vallen in NL en het zal voor 99% van de gevallen goed gaan.

Ik geef echter mijn mening hierover, dat een piekbelasting van 2300+ Watt, wel even wat anders is dan een lampje aansluiten op een smart plug. Wil je het risico lopen? Dan gewoon doen....Heb je er je twijfels bij (zoals ik) dan simpelweg niet doen! :D
Daar heb je dan weer rookmelders voor die je waarschuwen als het dan toch mis gaat... :+
Maar inderdaad, iedereen moet voor zich bepalen of ie de smart plugs gebruikt voor de wasmachine...ik heb dat wel 8)

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:23
@Erik80 Haha, ik heb je maar even een plusje gegeven omdat ik even moest lachen, Niet perse omdat dat nou DE oplossing is :P

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:40
Wachten... schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:29:
Er schijnen ook tril sensors te zijn, maar geen idee of dat goed werkt. Die leg je dan op de wasmachine en is battery powered.
Xiaomi Vibration Sensor. Heb er zelf geen, maar bij mijn weten is er in zoverre niks mis mee en werken ze goed. Uiteraard is dat goed werken wel afhankelijk van de use case. En hoeverre ze toepasbaar zijn op een wasmachine weet ik dan ook niet. (Wellicht ook afhankelijk van het programma hoe lang en zwaar die rammelt etc).

Overigens zijn er ook weer andere oplossingen, zoals een kleine lichtsensor (en dan zou ik eerder voor een diode of iets dergelijks gaan dan een normale lux meter) die je voor het lampje monteert en daarmee dus ziet of het programma nog loopt. Voordeel daarvan is dan ook dat je real time weet of die nog wat doet of niet. Bij een oplossing op basis van stroomverbruik of vibratie kom je al vaak uit "als X minuten... dan kun je aannemen dat die klaar is". Als je een sensortje op het lampje hebt dat aangeeft of het programma actief is dan kun je meteen schakelen als het lampje uit gaat.

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-09 19:17
Ik wil graag een lamp inschakelen op basis van de zonsondergang (met een half uur offset). Het probleem nu is dat de zon zo vroeg onder gaat is dat de lamp dan al voor 17 uur aan gaat, maar dan is nog niemand thuis, dat hoeft dus niet.(vandaag 16.48 uur - 30 min=16.18 uur)
Ik heb de volgende code gebruikt, maar dat werkt niet (achteraf snap ik ook waarom). Maar hoe moet het dan wel? Had al naar sun sun below horizon gekeken, maar ook daar kom ik niet uit. Wie kan mij op weg helpen?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
trigger:
  - event: sunset
    offset: '-00:30:00'
    platform: sun
condition:
  - condition: state
    entity_id: light.hue_color_lamp_1
    state: 'off'
  - condition: and
    conditions:
      - condition: time
        after: '17:00'
        before: '22:00'
action:*knip* lamp aan enz

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:19
Paul! schreef op donderdag 12 november 2020 @ 17:23:
Ik wil graag een lamp inschakelen op basis van de zonsondergang (met een half uur offset). Het probleem nu is dat de zon zo vroeg onder gaat is dat de lamp dan al voor 17 uur aan gaat, maar dan is nog niemand thuis, dat hoeft dus niet.(vandaag 16.48 uur - 30 min=16.18 uur)
Ik heb de volgende code gebruikt, maar dat werkt niet (achteraf snap ik ook waarom). Maar hoe moet het dan wel? Had al naar sun sun below horizon gekeken, maar ook daar kom ik niet uit. Wie kan mij op weg helpen?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
trigger:
condition:
    conditions:
Is dit misschien wat je zoekt?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  trigger:
    event: sunset
  condition:
    condition: and
    conditions:
      after: '17:00:00'
      before: '22:00:00'
  action: blabla

• n0ss
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-08 16:10

n0ss

⭐⭐⭐

Wachten... schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:29:
[...]

Klopt, ik heb met heel wat bedrijven aan de lijn gezeten die dit soort dingen verkopen en er dus bekend mee zijn, en ondanks dat het theoretisch zou kunnnen raadt iedereen het af. Zo is er laatst bij een kennis van me een Sonoff kapot gegaan die aan een tv hing en daardoor sloegen de stoppen er steeds uit. Dit soort praktijken wil je absoluut niet met hoge piek belastingen.

Kijk dus uit!!

Ik zoek daardoor overigens ook nog steeds een oplossing waardoor ik kan zien dat de wasmachine klaar is. Er schijnen ook tril sensors te zijn, maar geen idee of dat goed werkt. Die leg je dan op de wasmachine en is battery powered.
Dat is inderdaad ook mijn kantelpunt, leuk zo'n Blitzwolf via Bangood maar wil wel garantie dat het niet mijn apartement uitbrand... Shelly maakt ook plugs voor een hoge load maar hier loop je waarschijnlijk tegen hetzelfde aan.

Ik bezit zelf wel een Xiaomi Aqara vibration sensor maar of dat gaat werken op een wasmachine durf ik niet te zeggen, soms trilt de wasmachine maar zachtjes en zou je bijv in je automation moeten meeneemen dat als de wasmachine voor 5min (bijv) stil is dan is die klaar.

Ik kan eventueel wat testen maar ik ben nog niet gevorderd met automations, ben net begginnend in HA, dus zal wat input nodig moeten hebben als men dit getest wilt hebben.

• n0ss

n0ss

⭐⭐⭐

Paul! schreef op donderdag 12 november 2020 @ 17:23:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
trigger:
condition:
    conditions:
ben hier zelf ook mee aan het vogelen, je zou dit ook kunnen afvangen met een condition: als jij of persoon x thuis is. Alleen dien je hiervoor wel een device tracker te gebruiken, vind dat voor Android geen probleem maar iphone is anders (mijn vriendin bezit een iPhone) Ik ben eigenlijk opzoek naar een goede manier om alleen binnenshuis te tracken of ik of mijn vriendin thuis is. (geen life360 dus)

• Paul!
Device tracker gebruik ik al (op basis van wel of niet verbonden met ons wifi netwerk).

Ik heb ook bewegingssensoren die ik zou kunnen gebruiken. Maar ik wil het voorlopig zo simpel mogelijk houden met zo min mogelijk variabelen. Dus gewoon bij zonsondergang, na 17 uur. Het lijkt mij niet al te moeilijk, maar ik kom er zelf niet helemaal uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Paul! op 12-11-2020 17:59 ]

• n0ss

n0ss

⭐⭐⭐

Paul! schreef op donderdag 12 november 2020 @ 17:59:
Device tracker gebruik ik al (op basis van wel of niet verbonden met ons wifi netwerk).

Ik heb ook bewegingssensoren die ik zou kunnen gebruiken. Maar ik wil het voorlopig zo simpel mogelijk houden met zo min mogelijk variabelen. Dus gewoon bij zonsondergang, na 17 uur. Het lijkt mij niet al te moeilijk, maar ik kom er zelf niet helemaal uit.
Wat gebruik je specifiek? nmap?
Voor de iphones is dit lastig, als deze devices namelijk niet gebruikt worden zet de Iphone het wifi op standby wat dus resulteert in not connected = niet home. Hoe heb jij dit opgelost?

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-08 13:09
n0ss schreef op donderdag 12 november 2020 @ 18:15:
[...]

Voor de iphones is dit lastig, als deze devices namelijk niet gebruikt worden zet de Iphone het wifi op standby wat dus resulteert in not connected = niet home. Hoe heb jij dit opgelost?
Je kunt het opvangen door een vertraging eraan te verbinden. Dus: niet verbonden > vertraging 30 seconden > not home. Onze telefoons (beiden een Xiaomi met Android) maken altijd wel weer binnen die 30 seconden opnieuw verbinding met de wifi.

Believe. Imagine. Create.

• n0ss

n0ss

⭐⭐⭐

Troetelbeer schreef op donderdag 12 november 2020 @ 18:22:
[...]

Je kunt het opvangen door een vertraging eraan te verbinden. Dus: niet verbonden > vertraging 30 seconden > not home. Onze telefoons (beiden een Xiaomi met Android) maken altijd wel weer binnen die 30 seconden opnieuw verbinding met de wifi.
Mijn vriendin legt vaak haar telefoon neer en raakt het soms uren wel eens niet aan. Dit is dus geen oplossing helaas.

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-08 13:09
@n0ss Wist niet dat het zo rampzalig is bij de Iphone :D

Believe. Imagine. Create.

• Paul!
Ik gebruik deze manier icm een netgear router: https://www.home-assistant.io/integrations/device_tracker/

Router staat als access point achter een experiabox, maar kan dus wel doorgeven welke devices verbonden zijn. Zit een vertraging in, maar tot nu toe geen last ban gehad.

De iPhone app moet op de voorgrond actief zijn om statussen door te geven dus dat is in veel gevallen niet handig. Maar via router info werkt het dus wel goed.

• n0ss

n0ss

⭐⭐⭐

Troetelbeer schreef op donderdag 12 november 2020 @ 18:37:
@n0ss Wist niet dat het zo rampzalig is bij de Iphone :D
Is echt verschrikkelijk, had het opgegeven alleen loop er nu met mijn automations tegen aan dat bijv dus de lampen aan staan als we thuis komen :+
Als ik destijds ook bij home/nothome activity keek zag je echt home - not home - home - not home echt verschikkelijk haha.

Life360 werkt dan weer prima want dat gaat via GPS, echter vreet dit weer batterij en ik hoef alleen te weten of iemand thuis is, niet waar deze persoon buiten het huis is.

• n0ss

n0ss

⭐⭐⭐

Paul! schreef op donderdag 12 november 2020 @ 18:38:
Ik gebruik deze manier icm een netgear router: https://www.home-assistant.io/integrations/device_tracker/

Router staat als access point achter een experiabox, maar kan dus wel doorgeven welke devices verbonden zijn. Zit een vertraging in, maar tot nu toe geen last ban gehad.

De iPhone app moet op de voorgrond actief zijn om statussen door te geven dus dat is in veel gevallen niet handig. Maar via router info werkt het dus wel goed.
Ik heb geen eigen router, gebruik nog de Experiabox V10(a?) weet je of dat hier ook mogelijk mee is?

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:39

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

[...]

Ik gebruik Nmap in combinatie met iPhone Detect en herken jou scenario total niet.
Beide iphones zijn vlot met updaten van de zones en geven zelden tot nooit een verkeerde status door.

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

• n0ss

n0ss

⭐⭐⭐

Meelobee schreef op donderdag 12 november 2020 @ 18:46:
[...]

Ik gebruik Nmap in combintie met iPhone detect en herken jou scenario total niet.
Beide iphones zijn vlot met updaten van de zones en geven zelden tot nooit een verkeerde status door.
Ik vroeg alleen of nmap gebruikt werd, gaf niet aan dat ik dit zelf gebruikt heb.

Thanks voor je antwoord, ik ga NMAP + Iphone detect dit weekend eens proberen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ymoona schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:47:
[...]

Maar wat nu als je conbee stick het begeeft? Dat is nu mijn grootste angst. En heb ik geen snel noodplan.
Kwa hardware heb ik altijd wel wat liggen.
Daar heb je een goed punt. Ik heb wel een Hue Bridge liggen, maar dat is toch beduidend meer werk om werkend te krijgen.

Dat gezegd hebbende, heb geloof ik nog nooit een verhaal over een kapotte Conbee stick gehoord. Maar in theorie kan dat natuurlijk wel.
Troetelbeer schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:40:
Gewoon even een simpele gedachte...In principe mag een wasmachine op een 16A zekering aangesloten mogen worden. Maar als die dus een piekbelasting heeft die hoger is dan de 16A x 230V = 3680W zou toch de zekering moeten springen? Wat is het verschil met een 16A smart plug?
Disclaimer: ik ben geen expert, als je hier meer van wil weten kun je terecht in het grote elektratopic. Maar wat ik onthouden heb is dat de automaten in je groepenkast gemaakt zijn om 16A constante belasting aan te kunnen, maar kunnen een stuk hogere piekbelasting bij inschakelstromen aan. 3 tot 5 keer 16A, wat ik zo snel vind. Dus hij kan kortstondig (en dan echt kort kort) 48 tot 80A aan.

Edit: Coolblue heeft het op een eenvoudige manier vrij duidelijk uitgelegd. Kopje Piekvermogen. https://www.coolblue.nl/a...jn-stoppen-doorslaan.html

Zo'n plug zal niet zo'n beveiliging hebben maar is vermoedelijk gewaardeerd op die maximale belasting van 16A.

[ Voor 5% gewijzigd door sOid op 12-11-2020 20:19 ]

• roynolf
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-12-2023
Ik wens gebruik te maken van de nieuwe functionaliteit in de Android 3.0 app, namelijk de TTS notificaties.

Op mijn persoonlijk OnePlus 6 toestel werkt dat zoals verwacht. Op de beide Samsungs van mijn vrouw en zoon wil deze notificatie maar niet doorkomen.

Iemand een mogelijke oorzaak? Ik heb de verschillende fora al afgezocht maar niet onmiddellijk iets gevonden.

Dit is het action gedeelte van de automation:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
action:
  - service: notify.mobile_app_s8_a
    data:
      title: "test."
      data:
        channel: alarm_stream_max

• Pred
  • Laatst online: 11-09 16:09
sOid schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:05:
[...]

Biedt een hoop meer mogelijkheden zo te zien. Heb er zelf geen ervaring mee. Vraag me wel af of het nog werkt; laatste update is in 2018 geweest.

Daarnaast werkelijk geen idee hoe ik dit in een docker-omgeving moet installeren eigenlijk. Als ik het aan de container toevoeg, moet het volgens mij bij elke nieuwe release opnieuw worden toegevoegd (en geconfigureerd?).

Als je er mee bezig gaat lees ik wel graag over jouw ervaringen!
Uiteindelijk is het gelukt. Niet met native media_player (speelt idd alleen playlist), niet met spotcast (issues met authorisatie tokens), maar met libsoundtouch. Lib geïnstalleerd, python script geschreven, een shell_command toegevoegd en een automation geschreven (zie onder):

Python:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
from libsoundtouch import soundtouch_device
from libsoundtouch.utils import Source, Type
import sys

try:
    arg = sys.argv[1]
except IndexError:
    raise SystemExit(f"Usage: {sys.argv[0]} <full spotify url, including spotify:track:>")

device = soundtouch_device('192.168.xxx.xxx')
device.power_on()

device.set_volume(40)
device.play_media(Source.SPOTIFY, sys.argv[1], 'username')

Shell command:
code:
1
2
shell_command:
  soundtouch_play_song: 'python3 /config/python_scripts/st_play.py {{ spotify_uri }}'

Automation:
code:
1
2
3
4
5
action:
  - service: shell_command.soundtouch_play_song
    data:
      spotify_uri: spotify:track:xxx
    entity_id: media_player.soundtouch_xxx

Ik moet naamgevingen hier en daar nog wat verbeteren.
Pred schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:43:
[...]

Uiteindelijk is het gelukt. Niet met native media_player (speelt idd alleen playlist), niet met spotcast (issues met authorisatie tokens), maar met libsoundtouch. Lib geïnstalleerd, python script geschreven, een shell_command toegevoegd en een automation geschreven (zie onder):

Ik moet naamgevingen hier en daar nog wat verbeteren.
Zo, respect! Jij hebt hier duidelijk meer kaas van gegeten dan ik ;) Heb je enig idee hoe je die lib installeert binnen een docker-omgeving?

Mijn SoundTouch wordt momenteel gerepareerd dus kan het helaas niet uitproberen.

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:54
lolgast schreef op donderdag 12 november 2020 @ 19:56:
[...]

Je kunt een bericht naar de app/device sturen, dan haalt hij de huidige gegevens op. Als data stuur je:
{"message":"request_location_update"}
Hiervoor maar even verder in het HA topic, omdat het niet met Node-Red te maken heeft. fyi @Wachten...

Ah, dat wist ik niet. Maar dat verhelpt helaas nog niet de vertraging dat als er iets op mijn telefoon gebeurt, bijv. iemand belt mij, dat HA dat via de Android app vaak met wat vertraging pas te weten komt.

Via Tasker komt HA het zonder vertraging te weten. (helaas dat Tasker nodig is in mijn geval)

• RobertMe
Heren (en dames), ik heb jullie advies nodig :)

Binnenkort krijg ik een elektrisch rolluik, en wil deze uiteraard "slim" maken. De twee voor mij bekende opties hiervoor zijn de Shelly 2.5 en de Fibaro Roller Shutter. Echter zegt mijn "hart" dat ik voor de Fibaro moet gaan, maar mijn verstand, en portemonnee, de Shelly. Dit omdat ik "tegen" wifi apparaten ben en daarom liever voor Z-Wave (of Zigbee) ga. Een beetje zoekende kom ik echter ook wat probleempjes tegen met de Fibaro RS3 in combinatie met OpenZwave (en daarmee Zwave2mqtt naar ik aanneem). Echter heb ik niet het idee dat die problemen nu nog spelen of breed optreden. Zo werd hier aan het begin van de week ook nog gesproken over de Fibaro RS3 waarbij half werd genoemd dat de calibratie / procentuele instellingen daarvan soms niet meer lekker werken, echter hadden anderen daar weer geen problemen mee.

Ik ben dus in dubio wat nu de beste optie is. Liefst ga ik dus voor de Fibaro Roller Shutter, ondanks de meerprijs. Met als voordeel dat het niet aan wifi hangt en dat deze wellicht (misschien kan iemand dat bevestigen?) ook via asociations aangestuurd kan worden zonder controller. Echter moet die dan uiteraard wel 99% betrouwbaar werken, ook in combinatie met de mogelijkheid tot instellen stand op X%. Anders zal het alsnog de Shelly worden.

Overigens sta ik ook open tot alternatieven, liefst dus op Z-Wave of Zigbee (maar in die laatste categorie zijn er denk ik geen?).

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23:21
Wachten... schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:05:
[...]

Daarom worden hier bijvoorbeeld ook automatisch smart plugs uitgeschakeld als telefoons op 95 procent zitten.
Hoe doe je dit. Bij mij werkt de HA app niet snel genoeg om hierop te schakelen?

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:59
[...]

Ik heb een tijdje deze gebruikt:
https://github.com/mudape/iphonedetect
Werkte prima, beschikbaar via hacs

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:59
RobertMe schreef op donderdag 12 november 2020 @ 21:32:
Heren (en dames), ik heb jullie advies nodig :)

Binnenkort krijg ik een elektrisch rolluik, en wil deze uiteraard "slim" maken. De twee voor mij bekende opties hiervoor zijn de Shelly 2.5 en de Fibaro Roller Shutter. Echter zegt mijn "hart" dat ik voor de Fibaro moet gaan, maar mijn verstand, en portemonnee, de Shelly. Dit omdat ik "tegen" wifi apparaten ben en daarom liever voor Z-Wave (of Zigbee) ga. Een beetje zoekende kom ik echter ook wat probleempjes tegen met de Fibaro RS3 in combinatie met OpenZwave (en daarmee Zwave2mqtt naar ik aanneem). Echter heb ik niet het idee dat die problemen nu nog spelen of breed optreden. Zo werd hier aan het begin van de week ook nog gesproken over de Fibaro RS3 waarbij half werd genoemd dat de calibratie / procentuele instellingen daarvan soms niet meer lekker werken, echter hadden anderen daar weer geen problemen mee.

Ik ben dus in dubio wat nu de beste optie is. Liefst ga ik dus voor de Fibaro Roller Shutter, ondanks de meerprijs. Met als voordeel dat het niet aan wifi hangt en dat deze wellicht (misschien kan iemand dat bevestigen?) ook via asociations aangestuurd kan worden zonder controller. Echter moet die dan uiteraard wel 99% betrouwbaar werken, ook in combinatie met de mogelijkheid tot instellen stand op X%. Anders zal het alsnog de Shelly worden.

Overigens sta ik ook open tot alternatieven, liefst dus op Z-Wave of Zigbee (maar in die laatste categorie zijn er denk ik geen?).
Ik kan helaas niet spreken over de Fibaro roller shutter 3, ik heb de roller shutter 2, maar ik kan niet anders zeggen: dat is de beste koop ooit. Zo ie zo vind ik Zwave super stabiel maar ook deze roller shutter 2 doet precies wat het moet doen. Zwave vind ik wel fijn, aangezien ik met WiFi nog wel eens wil klooien en liever niet allerlei ‘trage’ 2,4 ghz devices mijn WiFi netwerk in slinger, is zwave ideaal, want dit draait gewoon altijd.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:13
roynolf schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:43:
Ik wens gebruik te maken van de nieuwe functionaliteit in de Android 3.0 app, namelijk de TTS notificaties.

Op mijn persoonlijk OnePlus 6 toestel werkt dat zoals verwacht. Op de beide Samsungs van mijn vrouw en zoon wil deze notificatie maar niet doorkomen.

Iemand een mogelijke oorzaak? Ik heb de verschillende fora al afgezocht maar niet onmiddellijk iets gevonden.

Dit is het action gedeelte van de automation:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
action:
  - service: notify.mobile_app_s8_a
    data:
      title: "test."
      data:
        channel: alarm_stream_max
Eerder deze week ook geprobeerd, maar geen succes. Ik zie in het menu van de app dat de berichten binnen komen, maar hoor niets...

Sometimes you need to plan for coincidence

• RobertMe
martinvdm schreef op donderdag 12 november 2020 @ 22:27:
[...]

Ik kan helaas niet spreken over de Fibaro roller shutter 3, ik heb de roller shutter 2, maar ik kan niet anders zeggen: dat is de beste koop ooit. Zo ie zo vind ik Zwave super stabiel maar ook deze roller shutter 2 doet precies wat het moet doen.
Maar helaas is die niet meer verkrijgbaar. Dus die valt af als optie. En de opvolger in de vorm van de 3 lijkt (of leek?) dan wat issues te hebben.
Zwave vind ik wel fijn, aangezien ik met WiFi nog wel eens wil klooien en liever niet allerlei ‘trage’ 2,4 ghz devices mijn WiFi netwerk in slinger, is zwave ideaal, want dit draait gewoon altijd.
In principe is dat ook precies waarom ik "anti wifi" ben. Natuurlijk moet wifi het doen, maar tegelijkertijd wil ik er ook wel eens mee spelen / experimenteren. Maar met een Z-Wave of Zigbee heb je in ieder geval die netwerkafhankelijkheid niet. En zoals je al zegt ook dat je dan weer trage 2,4GHz apparaten in je netwerk hebt wat de rest ook naar beneden kan trekken. Daarnaast "uiteraard" ook het beveiligingsaspect. Natuurlijk kun je met firewall alles dicht timmeren, maar Z-Wave / Zigbee heb je per definitie dat probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
sailor_dg schreef op donderdag 12 november 2020 @ 21:44:
[...]

Hoe doe je dit. Bij mij werkt de HA app niet snel genoeg om hierop te schakelen?
Ik ben nog even aan het uizoeken hoe ik dit op de mooitste en makkelijkste manier voor elkaar kan krijgen.
Het probleem is namelijk dat Home assistant geen battery updates ontvangt, zodra je het scherm uitzet (je telefoon zeg maar niet gebruikt wordt)

De status wordt pas geupdate, zodra je scherm aan gaat en je je telefoon gebruikt.
Maar zoals gezegd hoort dit thuis op het Home Assistant forum. Ik zal het daar nog eens voorleggen.
de {"message":"request_location_update"} werkt hier in ieder geval nog niet. (heb het artikel gevolgd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:10
Ik heb een modbus sensor met een aantal float register voor temperaturen en debieten van ventilatiesysteem. Als ik deze registers uitlees krijg ik hele vreemde waarden terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5wJK_n8-eyfk1a3qzu8DGqoGUk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/56Z3l0Lxe8xK3UuWh2f77etJ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTT7QrAqGFzyx-Z0lHjvQWNRq4g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c1MaALSHeYq4zbd9aE80ldXE.png?f=fotoalbum_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
      - name: Orcon temperatuur toevoer naar woning
        hub: hub1
        register_type: holding
        unit_of_measurement: "°C"
        slave: 2
        register: 41011
        data_type: float
        precision: 2
        count: 2

Weet iemand wat de oorzaak kan zijn?

[ Voor 71% gewijzigd door Vaevictis_ op 13-11-2020 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:10
Vaevictis_ schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 07:20:
Ik heb een modbus sensor met een aantal float register voor temperaturen en debieten van ventilatiesysteem. Als ik deze registers uitlees krijg ik hele vreemde waarden terug.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
      - name: Orcon temperatuur toevoer naar woning
        hub: hub1
        register_type: holding
        unit_of_measurement: "°C"
        slave: 2
        register: 41011
        data_type: float
        precision: 2
        count: 2

Weet iemand wat de oorzaak kan zijn?
Mocht iemand hier tegenaan lopen, bij mij is het opgelost met reverse_order: true

Geen idee waarom een fabrikant dit zo doet. Hopelijk bespaar ik iemand anders tijd hiermee. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 13:24

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik heb een automation gemaakt waarbij ik en mijn vrouw allebei een melding krijgen 's avonds om de bak aan de straat te zetten. Dit doe ik nu met 2 acties waarbij we dus allebei een melding krijgen.
Dat moet vast makkelijker kunnen door met één opdracht dezelfde melding naar allebei de telefoons te sturen.

code:
1
2
3
4
5
service: notify.mobile_app_sm_g950f
data:
    De afvalbak {{ states('sensor.volgendeafvalbak') }} moet morgen aan de
    straat gezet worden.

Weet iemand hoe? Ik heb al gekeken naar notify.notify maar daar doet ie niks mee.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CAP-Team schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 08:27:
Ik heb een automation gemaakt waarbij ik en mijn vrouw allebei een melding krijgen 's avonds om de bak aan de straat te zetten. Dit doe ik nu met 2 acties waarbij we dus allebei een melding krijgen.
Dat moet vast makkelijker kunnen door met één opdracht dezelfde melding naar allebei de telefoons te sturen.

code:
1
2
3
4
5
data:
    straat gezet worden.

Weet iemand hoe? Ik heb al gekeken naar notify.notify maar daar doet ie niks mee.
Gewoon nog een service toevoegen? Dit heb ik en werkt prima.

Maak er volgende keer trouwens even code=yaml van ipv alleen code, ivm spaties enzo :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  action:
  - service: notify.pushover
    data:
      message: 'IP changed: {{ trigger.from_state.state }}  {{ trigger.to_state.state }}'
  - service: persistent_notification.create
    data:
      message: 'IP changed: {{ trigger.from_state.state }}  {{ trigger.to_state.state }}'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:09
CAP-Team schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 08:27:

code:
1
2
3
4
5
data:
    straat gezet worden.

Een notify group aanmaken
YAML:
1
2
3
4
5
6
notify:
  - name: alle_telefoons
    platform: group
    services:
      - service: mobile_app_mijn_telefoon
      - service: mobile_app_telefoon_vriendin

@sOid
code:
1
code
en
YAML:
1
code=yaml
zijn op het gebied van spaties precies hetzelfde hoor. Alleen de kleurtjes zijn anders.

[ Voor 7% gewijzigd door TheFes op 13-11-2020 08:34 ]

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheFes schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 08:31:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
notify:
    services:
Als het om dezelfde service gaat is dat indd een mooiere oplossing :)
@sOid
code:
1
code
en
code:
1
code=yaml
zijn op het gebied van spaties precies hetzelfde hoor. Alleen de kleurtjes zijn anders.
Oh ok!

Alsnog beter leesbaar met yaml vind ik ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Weer een paar mooie frontend toevoegingen in 0.118: YouTube: Home Assistant 0.118 Frontend Changes

[ Voor 24% gewijzigd door sOid op 13-11-2020 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 10:26
ik loop toch helemaal vast op een het mogelijk maken om HA buiten huis te bedienen.

- duckdns handleiding gevolgd
- fixed ip en poort open in router
- optie met let's encrypt geprobeerd
- ssh folder kan ik wel zien via een ftp connectie naar HA, maar deze is en blijft leeg.

Iemand dit eerder meegemaakt? Wordt gewaardeerd als iemand kan meehelpen/meekijken.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!
water_escape schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:19:
ik loop toch helemaal vast op een het mogelijk maken om HA buiten huis te bedienen.

- ssh folder kan ik wel zien via een ftp connectie naar HA, maar deze is en blijft leeg.

Iemand dit eerder meegemaakt? Wordt gewaardeerd als iemand kan meehelpen/meekijken.
Wat gebeurt er dan precies als je je installatie van buitenaf benadert? Forward wel goed ingesteld op je router?

Denk trouwens dat je met SSH-folder SSL-folder bedoelt?

Oh en kijk even in je logs of daar iets nuttigs staat.

[ Voor 4% gewijzigd door sOid op 13-11-2020 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
  • Laatst online: 11-09 16:09
sOid schreef op donderdag 12 november 2020 @ 21:10:
[...]

Zo, respect! Jij hebt hier duidelijk meer kaas van gegeten dan ik ;) Heb je enig idee hoe je die lib installeert binnen een docker-omgeving?

Mijn SoundTouch wordt momenteel gerepareerd dus kan het helaas niet uitproberen.
Dat hoeft blijkbaar niet. Schijnbaar heb je libs die je op host installeert ook tot je beschikking binnen docker, of wordt het scriptje op de host uitgevoerd. Dat weet ik niet precies. Ik weet wel dat ik die lib niet binnen docker geinstalleerd heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pred schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:33:
[...]

Dat hoeft blijkbaar niet. Schijnbaar heb je libs die je op host installeert ook tot je beschikking binnen docker, of wordt het scriptje op de host uitgevoerd. Dat weet ik niet precies. Ik weet wel dat ik die lib niet binnen docker geinstalleerd heb :)
Ah goed om te weten! Als dat ding terug is van reparatie kijk ik hier ook ‘ns naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
sOid schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:30:
[...]

Wat gebeurt er dan precies als je je installatie van buitenaf benadert? Forward wel goed ingesteld op je router?

Denk trouwens dat je met SSH-folder SSL-folder bedoelt?

Oh en kijk even in je logs of daar iets nuttigs staat.
Het probleem is al eerder.
- code van duckdns wordt niet goedgekeurd in HA (want SSL is er niet in de folder)
- zelde met letsencrypt
- en zelfs hetzelfde met de log code toevoegen

ik kan (durf) dus niet HA te restarten zolang die errors er zijn.
(ik bedoelde idd SSL, en forward staat idd naar IP van Pi met 8123)

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

TheFes schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 08:31:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
notify:
    services:
Ik heb nu dit toegevoegd aan de config:

YAML:
1
2
3
4
5
notify:
    services:
      - service: notify_mobile_app_sm_g950f

Maar als ik nu een test doe met
notify.alle_telefoons

gebeurt er helemaal niks.

Maar dan denk ik, de service notify_mobile_app_sm_g950f bestaat ook helemaal niet.
Dus welke entity pak ik hier dan?
Moet dat dan niet device_tracker.sm_g950f zijn?
Maar dat hoeft dan weer niet persé de HA app te zijn, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
water_escape schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:38:
[...]

- code van duckdns wordt niet goedgekeurd in HA (want SSL is er niet in de folder)
- zelde met letsencrypt

Wat bedoel je precies met code niet goedgekeurd? Welke/waar?

Mijn configuration bevat dit:

YAML:
1
2
3
http:
  use_x_forwarded_for: true
  trusted_proxies: !secret http_trusted_proxies

mijn DuckDNS config dit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
lets_encrypt:
  accept_terms: true
  certfile: fullchain.pem
  keyfile: privkey.pem
token: uiteraard je token ingevuld
domains:
  - XXXX.duckdns.org
aliases: []
seconds: 300

en mijn NGINX dit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
domain: XXXX.duckdns.org
hsts: max-age=31536000; includeSubDomains
cloudflare: false
customize:
  active: false
  default: nginx_proxy_default*.conf
  servers: nginx_proxy/*.conf

Thats it, meer heb ik niet ingesteld. Ja een portforward op mn router uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:26
water_escape schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:38:
[...]

- zelde met letsencrypt

Ik draai supervised en daar staan mijn SSL certificaten in /hassio/ssl en dus niet in /hassio/homeassistant/ssl. Even dubbelchecken dus dat je de juiste folder checkt. Die SSL map staat niet in dezelfde map als je configuration.yaml (tenminste bij mij). Als de certificaten er niet zijn dan zal je je daar op moeten focussen. Even snelle google opdracht brengt me bij deze guide met plaatjes en alles :+

Kan de guide die ik zelf gebruikt heb niet meer vinden maar volgens mij zijn er zat guides beschikbaar om SSL certificaten te genereren vanuit een Home Assistant omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Koepert schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:51:
[...]

YAML:
1
2
3
http:

mijn DuckDNS config dit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
lets_encrypt:
domains:
  - XXXX.duckdns.org

en mijn NGINX dit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
customize:

Thats it, meer heb ik niet ingesteld. Ja een portforward op mn router uiteraard.
Dat hoeft allemaal niet voor DuckDNS, mits je de Supervisor hebt, en daarin de DuckDNS add on installeert.

@water_escape

Je hebt nodig:
code:
1
2
3
http:
  ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem
  ssl_key: /ssl/privkey.pem

Verder moet je natuurlijk de config in je DuckDNS add on goed zetten

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
lets_encrypt:
token: hier je token invullen
domains:
  - hier je duckdns url invullen

Verder dan de portforward in je router (poort 443 naar je ip en poort van je home assistant)

De DuckDNS add-on installeert zelf de certificates, daar hoef je verder niets extra's voor te doen.

Zie ook:
https://www.home-assistan...lets-encrypt-and-duckdns/

[ Voor 6% gewijzigd door TheFes op 13-11-2020 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheFes schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:12:
[...]

Dat hoeft allemaal niet voor DuckDNS, mits je de Supervisor hebt, en daarin de DuckDNS add on installeert.

Je hebt nodig:
code:
1
2
3
http:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
lets_encrypt:
domains:

Verder dan de portforward in je router (poort 443 naar je ip en poort van je home assistant)

De DuckDNS add-on installeert zelf de certificates, daar hoef je verder niets extra's voor te doen.

Zie ook:
Bijzonder.. t werkt wel nl :P en k meen me te herinneren dat hij bij mij wel errors gaf als ik hier iets anders invulde..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
CAP-Team schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:46:
[...]

Ik heb nu dit toegevoegd aan de config:

YAML:
1
2
3
4
5
notify:
    services:
      - service: notify_mobile_app_sm_g950f

Maar als ik nu een test doe met
notify.alle_telefoons

gebeurt er helemaal niks.

Maar dan denk ik, de service notify_mobile_app_sm_g950f bestaat ook helemaal niet.
Dus welke entity pak ik hier dan?
Moet dat dan niet device_tracker.sm_g950f zijn?
Maar dat hoeft dan weer niet persé de HA app te zijn, toch?
Je gaf eerder aan dat de notify service deze was: notify.mobile_app_sm_g950f

Dan moet je dit invoeren in je notify group config

YAML:
1
2
3
4
5
notify:
    services:
      - service: mobile_app_sm_g950f

Dus zonder "notify." (of in jouw geval "notify_" er voor)
En natuurlijk nog andere telefoons toevoegen, zo heeft de group weinig nut :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Ik wou niet mijn vrouw spammen met testberichten :P

Maar het werkt nu d:)b

[ Voor 20% gewijzigd door CAP-Team op 13-11-2020 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-09 21:54
water_escape schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:19:

Heb je met het aanmaken van de SSL files in let's encrypt wel de bevestiging gekregen dat de bestanden juist zijn aangemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
mm dit zijn weer onderdelen (nginx) die ik nog niet in de manual heb gezien.
Code wordt niet goedgekeurd in de check voordat ik HA opnieuw start. (want niks in ssl folder)
Koepert schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:51:
[...]

YAML:
1
2
3
http:

mijn DuckDNS config dit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
lets_encrypt:
domains:
  - XXXX.duckdns.org

en mijn NGINX dit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
customize:

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Thx. ik zal hier even doorheen gaan lopen vandaag. Is er ook from scratch handleiding?
Dan gooi ik even alles weg wat tot nu toe geinstalled is en start ik opnieuw om het te proberen.
-Casper schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:11:
[...]

Ik draai supervised en daar staan mijn SSL certificaten in /hassio/ssl en dus niet in /hassio/homeassistant/ssl. Even dubbelchecken dus dat je de juiste folder checkt. Die SSL map staat niet in dezelfde map als je configuration.yaml (tenminste bij mij). Als de certificaten er niet zijn dan zal je je daar op moeten focussen. Even snelle google opdracht brengt me bij deze guide met plaatjes en alles :+

Kan de guide die ik zelf gebruikt heb niet meer vinden maar volgens mij zijn er zat guides beschikbaar om SSL certificaten te genereren vanuit een Home Assistant omgeving.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Dit laatste gebeurd dus niet. Er wordt geen SSL geinstalleerd volgens mij.

code:
1
2
3
http:

deze code wordt dus niet goedgekeurd in de check voordat ik HA opnieuw start.
TheFes schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:12:
[...]

@water_escape

Je hebt nodig:
code:
1
2
3
http:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
lets_encrypt:
domains:

Zie ook:

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:18
@water_escape Misschien even helemaal terug naar de start, alles rond SSL en letsencrypt/duckdns addon nog weg. Alleen je router instellen, kan je dan via je externe ip bij je HA (via http dus)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-09 17:45

Mimiix

Professioneel Prutser

Voor gebruikers die enkel de deCONZ integration gebruiken: Update niet naar .87 stable maar wacht even tot je tot .88 kan updaten(Afhankelijk van het platform is deze al wel of niet beschikbaar). Hier is per ongeluk een merge meegekomen met impact op de RestAPI. Hierdoor werkt de Integration niet zoals het hoort (de API veranderd).

In de beta komt dit wel mee, maar daar gaat de dev (Kane610) als het goed is de wijziging doorvoeren in de integration.

Addon gebruikers hoeven niet bang te zijn: Die is nog niet geupdate naar .87/.88

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Septillion schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:39:
@water_escape Misschien even helemaal terug naar de start, alles rond SSL en letsencrypt/duckdns addon nog weg. Alleen je router instellen, kan je dan via je externe ip bij je HA (via http dus)?
thanks.

- alles weg gedaan
- router laten staan en kan idd via externe ip inloggen in HA

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:44
Wachten... schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:48:
[...]

In theorie moet het ook allemaal kunnen, het is echter niet de eerste keer dat een apparaat in de fik vliegt door piekbelasting en dit soort oplossingen. Het zal hier vast allemaal mee vallen in NL en het zal voor 99% van de gevallen goed gaan. Een piekbelasting van 2300+ Watt, is alleen wel even wat anders is dan een lampje aansluiten op een smart plug.

Wil je het risico lopen? Dan gewoon doen....Heb je er je twijfels bij (zoals ik) dan simpelweg niet doen! :D

@ymoona
Hier zit ik zelf ook nog een klein beetje mee, ik heb net wel een Conbee II besteld, Echter hoop ik dat het net zo stabiel werkt als de Hue bridge, want daar heb ik werkelijk nog nooit problemen mee gehad.

De voornaamste reden is dat ik Xiaomi sensoren erbij wil gebruiken en om de responstijd van de Hue sensoren omlaag te brengen.
Ik ben wel benieuwd of ik alle lampen in Hue kan laten, en bijvoorbeeld de Hue sensoren via de Conbee II laten lopen, of zit er ook een vertraging op de lampen zelf?
@Troetelbeer
Daarom gebruik ik hier een kWh meter. Liever geen brand in huis. Zie ook mijn post hier balk in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@water_escape Okay, dus in de basis lijkt dat te werken. Je doet gewoon een port forward van 8123 naar 8123?

Dan zou ik daarna met de DuckDNS addon beginnen. Eerst alleen het DuckDNS deel dus HA zelf nog even op http. Als je vooraf op duckdns.org je ip aanpast in een onzin IP zou na een goeie config daar je IP weer naar jou moeten wijzen. Als dan je DNS provider dit over heeft genomen (is niet direct!) zou je via http op je duckdns adres je HA moeten kunnen bereiken.

Daarnaast zou in je ssl map nu keys moeten staan (vooraf verwijderen). Paden zou je helemaal niets aan moeten doen als je HA supervised draait en je de addon via de addon-store hebt geinstalleerd. En natuurlijk de log van de addon zou geen error moeten bevatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
water_escape schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:53:
[...]

thanks.

- alles weg gedaan
- router laten staan en kan idd via externe ip inloggen in HA
Heb je de supervisor? Zo ja, probeer dan eens DuckDNS te installeren, de config goed te zetten en dan de addon te starten.
Daarna de http: config toevoegen en kijken of ie dan door de config check komt.

Min of meer wat @Septillion ook zegt dus :)

Ik zou trouwens wel een port foward van 443 naar 8123 doen. Dan hoef je geen poort te gebruiken voor je DuckDNS url (tenzij je natuurlijk al een andere web server hebt draaien die 443 gebruikt)

[ Voor 22% gewijzigd door TheFes op 13-11-2020 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Ik zie ook weer wat verhalen rond smart plugs en wasmachines/TV's. Ik zou niet zo snel gaan voor een die krap bemeten is. Maar een 15/16A model is zeker voor een wasmachine prima. Enige wat erin zit voor de meting is een weerstand. Als hij in normaal bedrijf gewoon 15/16A aan kan dan zijn wat pieken ook prima als je niet continue aan zijn max zit (dus je marge hebt tussen max stroom van je plug en nominaal vermogen van je machine). Zelf gebruik ik een Sonoff POW R2 (=15A) voor mijn nominaal 2300W machine.

Het meest heftige is is als je gaat lopen schakelen op die vermogens, zeker als je wat inductieve (wasmachine) of capacatieve (TV, moderne wasmachine) hebt. Maar als de nominale stroom tegen de 10A is gaat dat op een 15/16A plug ook prima.

Enige wat je parten kan spelen is als de plug zelf een te snelle overstroom detectie erin heeft en deze de boel al uit zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Ik weet even niet wat jullie met supervised bedoelen , maar ik heb HA via https://www.home-assistant.io/hassio/installation/ img op lege card gezet en thats it.

- DuckDns set ip op 123.123.12.12 (onzin dus)
- heb de token nog staan.
- installed duckdns in HA via supervisor->add-on store
- in de config van duck dns:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
lets_encrypt:
token: xxxx
domains:
  - xxx.duckdns.org

- start duckdns
- in cofig.yaml toegevoegd
YAML:
1
2
3
http:
Septillion schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:16:
@water_escape Okay, dus in de basis lijkt dat te werken. Je doet gewoon een port forward van 8123 naar 8123?

Dan zou ik daarna met de DuckDNS addon beginnen. Eerst alleen het DuckDNS deel dus HA zelf nog even op http. Als je vooraf op duckdns.org je ip aanpast in een onzin IP zou na een goeie config daar je IP weer naar jou moeten wijzen. Als dan je DNS provider dit over heeft genomen (is niet direct!) zou je via http op je duckdns adres je HA moeten kunnen bereiken.

Daarnaast zou in je ssl map nu keys moeten staan (vooraf verwijderen). Paden zou je helemaal niets aan moeten doen als je HA supervised draait en je de addon via de addon-store hebt geinstalleerd. En natuurlijk de log van de addon zou geen error moeten bevatten.

[ Voor 4% gewijzigd door water_escape op 13-11-2020 13:50 ]

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@water_escape Als je HA als image (dus incl HASS OS) installeert heb je supervised. Makkelijkste om dat te zien, je hebt in je menu een item "Supervisor" staan (met daaronder de "addon-store").

Nadat je DuckDNS zo het gestart:
- Heb je errors in je DuckDNS-addon log?
- Wijzigde je IP op duckdns.org?
- Zijn er ssl files aangemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Moment, HA heeft het moeilijk. aan het herstarten, maar dat schiet niet op vreemd genoeg.
edit: ik ga de stekker er even uit trekken....

- ok, dan heb ik supervised idd.
Septillion schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:53:
@water_escape Als je HA als image (dus incl HASS OS) installeert heb je supervised. Makkelijkste om dat te zien, je hebt in je menu een item "Supervisor" staan (met daaronder de "addon-store").

Nadat je DuckDNS zo het gestart:
- Heb je errors in je DuckDNS-addon log?
- Wijzigde je IP op duckdns.org?
- Zijn er ssl files aangemaakt?
- ip lijkt aangepast op DuckDNS
- op ftp zie ik idd SSL files nu.

[ Voor 3% gewijzigd door water_escape op 13-11-2020 14:03 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!
balk schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:14:
[...]

@Troetelbeer
Daarom gebruik ik hier een kWh meter. Liever geen brand in huis. Zie ook mijn post hier balk in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3"
Hoe werkt dat? Groep van wasmachine is gekoppeld aan die kWh-meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@water_escape Dan hoef je alleen nog maar aan je configuration.yaml toe te voegen:
YAML:
1
2
3
http:

Na een herstart zou je dan (testen in volgorde, doorgaan heeft geen zin als de stap niet werkt):
  • Als je dan naar https://[internIP]:8123 gaat zou je een certificaat error moeten krijgen. Als je toch doorgaat zou je moeten kunnen inloggen
  • Als je dan naar https://[externIP]:8123 (uitgaande van 8123 => 8123 port forward) gaat zou je een certificaat error moeten krijgen. Als je toch doorgaat zou je moeten kunnen inloggen
  • Een ping naar [jeadres].duckdns.org zou je externe IP moeten laten zien. Indien niet, heb geduld. Meeste DNS providers laden dit wel binnen het uur maar zou tot 24 uur kunnen duren
  • https://[jeadres].duckdns.org:8123 zou je HA login moeten geven zonder certificaat error.

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 13-11-2020 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Ik kom helemaal niet meer in HA nu :( . Sinds de restart niks.
https://[internIP]:8123 doet dus niks en extern ook niet meer

ahhh wacht.. met https:// ervoor wel.
Septillion schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:06:
@water_escape Dan hoef je alleen nog maar aan je configuration.yaml toe te voegen:
YAML:
1
2
3
http:

Na een herstart zou je dan (testen in volgorde, doorgaan heeft geen zin als de stap niet werkt):
  • Als je dan naar https://[internIP]:8123 gaat zou je een certificaat error moeten krijgen. Als je toch doorgaat zou je moeten kunnen inloggen
  • Als je dan naar https://[externIP]:8123 (uitgaande van 8123 => 8123 port forward) gaat zou je een certificaat error moeten krijgen. Als je toch doorgaat zou je moeten kunnen inloggen
  • Een ping naar [jeadres].duckdns.org zou je externe IP moeten laten zien. Indien niet, heb geduld. Meeste DNS providers laden dit wel binnen het uur maar zou tot 24 uur kunnen duren
  • https://[jeadres].duckdns.org:8123 zou je HA login moeten geven zonder certificaat error.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:30
Septillion schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:06:
YAML:
1
2
3
http:

Dit is onder andere de rede dat ik nu nginx reverse proxy ben gaan gebruiken (std add-on nginx proxy manager). Lokaal blijft de service op 8123 zonder SSL en dus ook zonder foutmelding als ik eens een keer lokaal verbind. Maar remote wel met SSL. Dit geeft me ook de mogelijkheid om mijn nas over dezelfde port open te zetten naar het internet.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Dan dat er weer uit en herstarten.

Had je config gecontroleerd voor herstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
sOid schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:05:
[...]

Hoe werkt dat? Groep van wasmachine is gekoppeld aan die kWh-meter?
Ik heb zo'n ding (2 eigenlijk, ook voor de droger) bij de wasmachine hangen, in een DIN rail behuizing. Stekker en contrastekker er aan en dan de wasmachine er direct aan.

De stroommeters geven een puls, en die wordt weer gelezen door een ESP32 met ESPHome er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Ik heb net mijn Conbee II stick binnen gekregen, maar vroeg me af of je nou alles zo over kon zetten van de Hue hub naar Deconz? Ik heb overal hue lampen en diverse scenes, het zou best wel wat werk zijn als ik dit allemaal opnieuw moet doen!

En als ik het opnieuw moet toevoegen, moet ik dan alle lampen eerst resetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
water_escape schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:09:
Ik kom helemaal niet meer in HA nu :( . Sinds de restart niks.
https://[internIP]:8123 doet dus niks en extern ook niet meer

ahhh wacht.. met https:// ervoor wel.

[...]
klopt, als je die http: config gebruikt kun je alleen nog maar via https je HA bereiken.
Aangezien het certificaat dan niet klopt moet je wel die melding weg klikken.

Die http: config is wel nodig om DuckDNS te gebruiken met een beveiligde verbinding.

Je zou nog MariaDB en Nginx Proxy Manager uit de Add-on store kunnen installeren. Dan kun je het via Nginx afhandelen, en dan heb je die http: niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Septillion schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:12:
Dan dat er weer uit en herstarten.

Had je config gecontroleerd voor herstart?
yes was allemaal goed. maar moet nu dus echt https: typen in chrome. dan werkt het wel. en idd onveilige melding.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!
balk schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:13:
[...]

Ik heb zo'n ding (2 eigenlijk, ook voor de droger) bij de wasmachine hangen, in een DIN rail behuizing. Stekker en contrastekker er aan en dan de wasmachine er direct aan.

De stroommeters geven een puls, en die wordt weer gelezen door een ESP32 met ESPHome er op.
Oh je hebt echt een DIN-rail in je washok hangen. Ok! Slimme oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wachten... schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:13:
Ik heb net mijn Conbee II stick binnen gekregen, maar vroeg me af of je nou alles zo over kon zetten van de Hue hub naar Deconz? Ik heb overal hue lampen en diverse scenes, het zou best wel wat werk zijn als ik dit allemaal opnieuw moet doen!

Voor zover ik weet: nee, helaas niet. En ja, helaas alles resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
@TheFes @Septillion

even terug naar waar we waren anders volg ik het niet. meer (sorry, soms te technisch)

- ik kan nu dus idd lokaal (via https url) in HA.

whats next?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 14:13
Wachten... schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:13:

Waarom zou je dat over willen zetten van de Hue? de Hue heeft toch een prima integratie in HA?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
sOid schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:15:
[...]

Oh je hebt echt een DIN-rail in je washok hangen. Ok! Slimme oplossing.
"echt een DIN-rail" is iets te veel credits voor dit plastic doosje :P
Afbeeldingslocatie: https://www.hager.ie/ecatimages/pdf/GD106N.jpg
Ik heb er ook een trafo (voor de ESP) in gezet, en een stopcontact omdat er nog ruimte over was. De ESP zit er natuurlijk ook in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Ora et Labora schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:18:
[...]

Waarom zou je dat over willen zetten van de Hue? de Hue heeft toch een prima integratie in HA?
Apparaat minder dat hoeft te draaien, 1 zigbee netwerk, 1 plek waar je alle automatiseringen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
water_escape schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:17:
@TheFes @Septillion

even terug naar waar we waren anders volg ik het niet. meer (sorry, soms te technisch)

- ik kan nu dus idd lokaal (via https url) in HA.

whats next?
Niets. Het zou nu moeten werken. Maar het kan even (tot 24 uur) duren voordat de wijziging bij DuckDNS overal verwerkt is (meestal wel sneller hoor).

Dan moet je via https://jouwdomein.duckdns.org jouw HA kunnen bereiken.

Let wel, ook hier MOET je nu https gebruiken.
En als je niet poort 443 maar een andere poort (bijvoorbeeld 8123) geforward hebt in je router moet je die poort er nog achter zetten.

Probeer het eventueel ook eens in een incognito scherm, soms is nog wat browser cache die wat roet in het eten gooit.

[ Voor 9% gewijzigd door TheFes op 13-11-2020 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
-Casper schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:19:
[...]

Apparaat minder dat hoeft te draaien, 1 zigbee netwerk, 1 plek waar je alle automatiseringen hebt.
Ik heb ook een Hue hub en een Conbee maar ik laat de lampen gewoon met de Hue hub verbinding maken, alle automatiseringen bevinden zich wel in HA, ook van de Philips lampen.
Hue hub is bij mij alleen de verbindingshub voor de lampen, alle scenes, ruimtes en dergelijken, staan in HA.
Het enige voordeel zou zijn om een apparaat minder te hebben inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Ah vandaar. met :8123 erachter werkt het idd.

- ik zou dus 443 naar 8123 forwarden nog?
- hoe krijg ik de unsecure medling lokaal weg?

ik mag niet forwarden omdat 8123 al gebruikt wordt:
TheFes schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:20:
[...]

Niets. Het zou nu moeten werken. Maar het kan even (tot 24 uur) duren voordat de wijziging bij DuckDNS overal verwerkt is (meestal wel sneller hoor).

Dan moet je via https://jouwdomein.duckdns.org jouw HA kunnen bereiken.

Let wel, ook hier MOET je nu https gebruiken.
En als je niet poort 443 maar een andere poort (bijvoorbeeld 8123) geforward hebt in je router moet je die poort er nog achter zetten.

Probeer het eventueel ook eens in een incognito scherm, soms is nog wat browser cache die wat roet in het eten gooit.

[ Voor 23% gewijzigd door water_escape op 13-11-2020 14:41 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Ora et Labora schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:22:
[...]

Ik heb ook een Hue hub en een Conbee maar ik laat de lampen gewoon met de Hue hub verbinding maken, alle automatiseringen bevinden zich wel in HA, ook van de Philips lampen.
Hue hub is bij mij alleen de verbindingshub voor de lampen, alle scenes, ruimtes en dergelijken, staan in HA.
Het enige voordeel zou zijn om een apparaat minder te hebben inderdaad.
Ja hier zat ik nog aan te denken, de voornaamste reden is dat ik Hue motion sensors heb, en dat deze enorm traag werken met de hue hub i.c.m. home assistant.

Dus zou ik bijvoorbeeld ook alleen de motion sensors kunnen doen, of loop je dan tegen hetzelfde probleem aan, omdat die vertraging ook in de lampen zit i.c.m. de hue bridge?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
water_escape schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:23:

ik mag niet forwarden omdat 8123 al gebruikt wordt:

[Afbeelding]

[...]
Enige manier om intern gewoon te kunnen verbinden op IP+poort is gebruik te maken van een reverse proxy zoals nginx. Je kan echter ook gewoon altijd verbinden via je duckdns, dan heb je dat niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Wachten... schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:30:
[...]

Ja hier zat ik nog aan te denken, de voornaamste reden is dat ik Hue motion sensors heb, en dat deze enorm traag werken met de hue hub i.c.m. home assistant.

Dus zou ik bijvoorbeeld ook alleen de motion sensors kunnen doen, of loop je dan tegen hetzelfde probleem aan, omdat die vertraging ook in de lampen zit i.c.m. de hue bridge?
Trage respons in HA van de motion sensors is bekend helaas, er zijn wel wat mogelijkheden:
https://community.home-as...-in-home-assistant/127284

In de lampen zit geen vertraging, die reageren onmiddelijk. Ik gebruik zelf 5 lampen en een ledstrip wat onmiddelijk reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
water_escape schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:23:

Als je poort 443 forward hoef je inderdaad geen poort toe te voegen
Niet zonder additionele add-ons

Als je het wel weg wil hebben, kun je de volgende add-ons installeren
MariaDB
Nginx proxy manager

Voor MariaDB is deze config voldoende (wel even een eigen password maken natuurlijk):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
databases:
  - homeassistant
logins:
  - username: homeassistant
    password: PASSWORD
rights:
    database: homeassistant

Voor Nginx Proxy Manager is de standaard configuratie over het algemeen ook prima, tenzij je bijvoorbeeld al emulated Hue draait

Dan beide starten (eerst MariaDB, daarna Nginx) en inloggen in de Nginx webui (met admin@example.com / changeme). Daarna dus een eigen e-mail adres en wachtwoord invoeren.

Vervolgens in de Nginx web UI een nieuwe proxy rule aanmaken:
In het eerste scherm dit invullen (uiteraard 1.2.3.4 vervangen voor het juiste ip)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wb5oXGwgyieU9ULJJUNXpdSszfM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uOM5AVSsr3EhBfQG9fNb1Xzh.jpg?f=user_large

Dan in het SSL scherm dit invullen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yiu6yvzGnbrnQjBMLZKad8K4Q6E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UbvjC1GlBYAGUzkfraG02dz5.jpg?f=user_large

Die forward van 8123 naar 8123 in je router is niet nodig, die kun je dus aanpassen naar 443 naar 8123

Als je bovenstaande gedaan hebt, moet je wel de http: config weer weg halen, anders werkt dit niet.

[ Voor 12% gewijzigd door TheFes op 13-11-2020 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
wow, even gaan proberen.

Lost dit ook het issue op dat je bij de duckdns url ook https moet typen? of blijft dat altijd zo?
TheFes schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:36:
[...]

Als je poort 443 forward hoef je inderdaad geen poort toe te voegen

[...]

Niet zonder additionele add-ons

Als je het wel weg wil hebben, kun je de volgende add-ons installeren
MariaDB
Nginx proxy manager

Voor MariaDB is deze config voldoende (wel even een eigen password maken natuurlijk):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
databases:
  - homeassistant
logins:
    password: PASSWORD
rights:
    database: homeassistant

Voor Nginx Proxy Manager is de standaard configuratie over het algemeen ook prima, tenzij je bijvoorbeeld al emulated Hue draait

Dan beide starten (eerst MariaDB, daarna Nginx) en inloggen in de Nginx webui (met admin@example.com / changeme). Daarna dus een eigen e-mail adres en wachtwoord invoeren.

Vervolgens in de Nginx web UI een nieuwe proxy rule aanmaken:
In het eerste scherm dit invullen (uiteraard 1.2.3.4 vervangen voor het juiste ip)
[Afbeelding]

Dan in het SSL scherm dit invullen:
[Afbeelding]

Die forward van 8123 naar 8123 in je router is niet nodig, die kun je dus aanpassen naar 443 naar 8123

Als je bovenstaande gedaan hebt, moet je wel de http: config weer weg halen, anders werkt dit niet.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
water_escape schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:40:
wow, even gaan proberen.

Lost dit ook het issue op dat je bij de duckdns url ook https moet typen? of blijft dat altijd zo?

[...]
Dat is geen issue, dat wil je.
Anders gaat alles over een onbeveiligde verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
klopt :).
ik bedoel dat ik het gewoon in de chrome browser intyp zonder zelf https in te typen. maar daar maakt hij niet zelf https van dan. (hopelijk vertel ik het zo duidelijk)
TheFes schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:44:
[...]

Dat is geen issue, dat wil je.
Anders gaat alles over een onbeveiligde verbinding.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
water_escape schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:45:
klopt :).
ik bedoel dat ik het gewoon in de chrome browser intyp zonder zelf https in te typen. maar daar maakt hij niet zelf https van dan. (hopelijk vertel ik het zo duidelijk)

[...]
Dat is meer een chrome ding denk ik. Je zou kunnen proberen de browser history weg te gooien (eventueel alleen voor die duckdns site) en dan de eerste keer meteen https gebruiken. Dan zal hij dat de volgende keer waarschijnlijk ook wel gewoon mee pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@Ora et Labora

Hij vraagt trouwens tijdens de installatie of phoscon of deCONZ wil gebruiken.
"You can use the Phoscon Web App or the deCONZ application through VNC"

Welke moet ik hier nemen? Ik ben dat nergens namelijk tegen gekomen in Youtube videos o.i.d.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDoUDUmXnqlkhBWHq_EmWVHr0Fw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bN9q7p0f6GWYToQYY6zAJwMW.png?f=user_large

[ Voor 43% gewijzigd door Wachten... op 13-11-2020 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
Wachten... schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:49:
@Ora et Labora

Welke moet ik hier nemen? Ik ben dat nergens namelijk tegen gekomen in Youtube videos o.i.d.

[Afbeelding]
Ik gebruik altijd de Phoscon app, grafisch wat makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 16:00
Wachten... schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:49:
@Ora et Labora

"You can use the Phoscon Web App or the deCONZ application through VNC"

[Afbeelding]
Phoscon gebruiken, Deconz is leuk om de onderlinge connecties te zien.
Probeer ze beide maar eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
schumi2004 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:55:
[...]

Phoscon gebruiken, Deconz is leuk om de onderlinge connecties te zien.
Probeer ze beide maar eens.
Dank je, Ik kan dus makkelijk wisselen tussen die twee?
En hoe zit het met Powerplugs toevoegen? Ik zie lampen toevoegen, schakelaars, en sensoren, maar ik zie nergens smart plugs als optie.

Ik wil namelijk energie meten met mijn Innr SP120 Smart plugs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 16:00
Wachten... schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:57:
[...]

En hoe zit het met Powerplugs toevoegen? Ik zie lampen toevoegen, schakelaars, en sensoren, maar ik zie nergens smart plugs als optie.

Je kunt switchen ja, is geen definitieve keuze.

Volgens mij zitten die plugs onder Lights, hier wel tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
schumi2004 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:01:
[...]

Je kunt switchen ja, is geen definitieve keuze.

Volgens mij zitten die plugs onder Lights, hier wel tenminste.
Klopt, de SP120 moet als licht worden toegevoegd, je kunt in HA wel e.a wijzigen zodat ze als plug worden weergegeven, https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/2578

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Langerakpc
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06:52
Langerakpc schreef op maandag 9 november 2020 @ 08:23:
Ik heb sinds een update een enorme database groei.
Hij bleef redelijk stabiel maar nu groeit hij 100 mb per dag terwijl ik niets heb aangepast in de tussentijd.
Ik draai:
supervisor 2020.11.0
HassOS 4.15
MariaDb als database.

Met phpadmin kijk ik in de database en zie het volgende:
events 265,6 MiB
states 276,5 MiB

In de states database staan de normale dingen maar bij events zie ik alleen maar lege zaken.
3055869 state_changed {} LOCAL 2020-11-04 16:33:02 2020-11-04 16:33:02 57f19acf81f2dc34f0419578d2e6afb4 NULL NULL

De recorder staat het volgende ingesteld.
#maria DB
recorder:
purge_keep_days: 5
db_url: mysql://XXXXXXXXXXXXX

Ik ben aan het uitzoeken hoe include en exclude nu werkt.
Kan ik de events in 1 keer excluden?
Even een vraag in na volging van bovenstaand.
ik heb de database leeg gehaald en veel exclude in de recoder maar het helpt niet.
hoe kan ik nagaan welk event mijn database zo enorm laat groeien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:03
Wachten... schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:57:
[...]

Je kan jezelf ook even inlezen voordat je hier alles in het topic gooit? Het gaat al pagina's over allerlei zaken die je over het hele internet makelijk kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Ora et Labora schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:03:
[...]

Klopt, de SP120 moet als licht worden toegevoegd, je kunt in HA wel e.a wijzigen zodat ze als plug worden weergegeven, https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/2578
@schumi2004
Ik kreeg niks toegevoegd, bleek dat er "not connected" stond achter Firmware

Ik heb dus nu alleen het probleem dat ik niet kan updaten, Iedere keer als ik de stick wil updaten, dan ontkoppeld hij de USB van mijn Virtual machine in Synology. Ik moet dan de USB weer koppelen, en home assistant starten en staat hij er weer tussen.

Als ik dan echter naar phoscon ga en dan naar Settings>>Gateway, dan heeft hij de firmware niet geupdate.

Wat doe ik in vredesnaam fout? 8)7

Deconz firmware update
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MT5fuK69toGkhaiSMFE0tmU7qsI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/paFFeXT8no9URrdhrtsrBM69.png?f=user_large

USB stick is connected in Synology VM
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVNWSHMFnXQlar7AHCa1qFah_F4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gYYqeupcUuKgPipx7uCzk4z7.png?f=user_large

Device zoals staat omschreven in de Supervisor>>System>>hardware
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ybs7jUcBOuv7j2BaMvoixn5EIQY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AEiIKGID2EcZ5JjhIvJyD8Jq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:13
Langerakpc schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:39:
[...]

Even een vraag in na volging van bovenstaand.
ik heb de database leeg gehaald en veel exclude in de recoder maar het helpt niet.
hoe kan ik nagaan welk event mijn database zo enorm laat groeien?
Dat weet ik niet, maar ik zou werken met include up exclude als ik jou was: alleen vastleggen wat je vastgelegd wil hebben.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwolwacht
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 22:31
@Wachten...

Via Proxmox virtualisatie heb ik het updaten van de firmware ook niet voor elkaar gekregen, precies het zelfde gedrag wat jij beschrijft. Uiteindelijk heb ik de stick via mijn laptop van een nieuwe firmware voorzien.

Zie ook:
https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/2831
https://github.com/dresde...ki/Update-deCONZ-manually

Statement op Discord van de BOT: https://discord.com/chann...828416/775963912898084865
The firmware update button doesn't work properly in the HA addon or docker installations. Nor does it work fine in Virtual machines. On this page you can find out how to update. Please use a native installation to update.
Zelf draai ik via Hassio en wilde niet met de docker containers aan de slag en heb er voor gekozen om het via de laptop bij te werken. Na het updaten werkte alles ook prima door zonder Deconz integratie opnieuw te installeren.
Wachten... schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:53:
[...]

@schumi2004
Ik kreeg niks toegevoegd, bleek dat er "not connected" stond achter Firmware

Ik heb dus nu alleen het probleem dat ik niet kan updaten, Iedere keer als ik de stick wil updaten, dan ontkoppeld hij de USB van mijn Virtual machine in Synology. Ik moet dan de USB weer koppelen, en home assistant starten en staat hij er weer tussen.

Als ik dan echter naar phoscon ga en dan naar Settings>>Gateway, dan heeft hij de firmware niet geupdate.

Wat doe ik in vredesnaam fout? 8)7

Deconz firmware update
[Afbeelding]

USB stick is connected in Synology VM
[Afbeelding]

Device zoals staat omschreven in de Supervisor>>System>>hardware
[Afbeelding]

[ Voor 10% gewijzigd door zwolwacht op 13-11-2020 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@water_escape Yep, als je https aan zet werkt alleen nog https.
[edit] En de forward kan waarschijnlijk maar naar 1 port. Maar als je hem op de native https port wilt hebben zou ik dat in HA aanpassen ipv in de forward. Dan draait hij ook intern op die port.

@ymoona Daar moet ik ook nog een keer naar kijken. Maar alles werd me niet gelijk duidelijk hoe ik dat in moet stellen. Staat dus nog op de planning.

En wat bedoel je met "nas over dezelfde port"?

[ Voor 26% gewijzigd door Septillion op 13-11-2020 16:39 ]

Pagina: 1 ... 41 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.