Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 101 Laatste
Acties:
  • 465.886 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14842

Ok, ik dacht eerst dat ik gek werd maar dat lijkt het niet te zijn.
Als ik in mijn lovelace ui (via de gui) aanpassingen doe aan de horizontale tabs dan loopt dat door elkaar heen.

Voorbeeld: ik heb in mijn overzichts view twee tabs: Tablet en Home.
De tablet tab gebruik ik om op de tablet dingen weer te geven met kiosk mode. Ik pas daarvoor de url aan naar tablet?kiosk.

Het gekke is, dat als ik dat doe die van Home ook veranderd! Bizar genoeg kan ik ook maar het icoontje van een van beide veranderen. Die andere komt dan gewoon weer de naam te staan, maar wel beiden met dezelfde url die ik heb ingevuld!

Is dit een bekend issue, of heb ik iets heel bijzonders hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_derk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-06 10:31
skank schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:24:
[...]

Vanop de laptop youtube lukt niet naar de hub
Vanop telefoon wel
Laptop/telefoon zit op zelfde netwerk.
Echt vreemd.
Nu zal dan idd geen HA issue zijn.

Aha dus die fotlijst komt vanzelf terug.. hoe roep je dan die cast terug aan?
Die catt lijkt me helaas niet zo makkelijk te installeren
Ik heb een fysieke knop bij mn hub, als ik daarop druk komt mijn dashboard tevoorschijn.

Catt vereist wel wat docker en shell kennis idd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nononsense schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:45:
Ik heb sinds een tijdje Home assistant draaien in een docker container op mijn synology nas.
ouroboros draait er ook op om alles up to date te houden. Zelf ben ik zeker geen expert en nu de home assistant container na een poging tot updaten is verdwenen kom ik er niet meer uit.

het ouroboros log geeft het volgende aan:

Hier gaat dus iets fout maar ik begrijp er niks van. Is er iemand die snapt wat er aan de hand is en me kan vertellen hoe dit op te lossen en in de toekomst te voorkomen? Zou ik heel blij van worden _/-\o_

O, ja weet iemand hoe ik meer uit de essent integratie haal dan alleen mijn meterstanden? zou bijvoorbeeld graag actueel verbruik uitlezen.
Ik ken Ouroboros niet, maar ik lees dat het niet langer wordt doorontwikkeld. Denk dus dat het sowieso verstandig is over te stappen op andere software.

Is er een reden dat je niet gewoon docker-compose gebruikt? Dan update je alle containers met docker-compose pull && docker-compose up -d.

Ik wil eigenlijk ook helemaal niet dat containers automatisch worden geüpdatet. Zeker bij HA zijn er nog wel eens breaking changes, dat wil ik vooraf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:15
Ik heb mijn wasmachine nu aangesloten op een slimme stekker.
Met een automatisering trigger ik een app notificatie als deze klaar is, werkt prima.
Nu heb ik een aantal keren mijn automations herladen en ontvang ik kort daarna ook een app notificatie.
Vermoedelijk komt dit door de trigger. Iemand aanbevelingen om de trigger te voorkomen bij een reload van automations?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
- alias: Wasmachine - klaar
  trigger:
    - platform: numeric_state
      entity_id: sensor.blitzwolf_wasmachine_power
      below: 2
      for:
        minutes: 1
...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bojan023
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
-Casper schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:05:
Met een automatisering trigger ik een app notificatie als deze klaar is, werkt prima.
Nu heb ik een aantal keren mijn automations herladen en ontvang ik kort daarna ook een app notificatie.
Vermoedelijk komt dit door de trigger. Iemand aanbevelingen om de trigger te voorkomen bij een reload van automations?
Mijn inziens wil je dat deze automation gaat lopen als je de wasmachine aan zet, en de actie als hij klaar is. M.a.w., ik zou de trigger binnenste buiten keren: getriggerd worden als hij 'hoog' is voor een bepaalde tijd (wasmachine dus aan) en dan wachten tot hij lang genoeg 'laag' is (wasmachine klaar). Zoiets dus (niet getest):

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  trigger:
      above: 20
  action:
    - wait_for_trigger:
      timeout:
        hours: 3 # time out mocht stroom o.i.d. uitvallen
      continue_on_timeout: false
          for:
            minutes: 2
    - service: notify
      data: ETC

edit: juiste wait-functie
edit2: timeout toegevoegd

[ Voor 19% gewijzigd door Bojan023 op 29-10-2020 15:43 ]

i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-06 15:33
@-Casper Mijn wasmachine automations staan hier: https://github.com/hmmbob...tion/washing_machine.yaml

Verschil is dat ik helpers gebruik (een input_boolean), terwijl de oplossing van Bojan hierboven ook wel aardig is (met de wait_for_trigger).

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side-Kick
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-06 22:54

Side-Kick

Timmy!

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
  trigger:
      for:
        minutes: 1
...
Alleen laten triggeren als de status veranderd van wassen naar klaar. Bij een reload van de automations zal de notificatie dan niet worden getriggered.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Side-Kick schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:52:
[...]

Alleen laten triggeren als de status veranderd van wassen naar klaar. Bij een reload van de automations zal de notificatie dan niet worden getriggered.
Zoiets heb ik ook nodig. Ik snap hoe ik dat met zulke binaire dingen als wassen/klaar moet doen, maar bij mij moet het net iets anders; van van een 'dynamische' status naar een andere 'dynamische' status.

Het gaat om een automation die me een alert stuurt als WAN-IP verandert. Punt is dat het bij reboot ook wordt getriggerd. Maar de IP heeft geen vaste waarde (zoals wassen/klaar) die ik in de automation kan definiëren.

Enig idee hoe ik dat doe?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
##-----Notify WAN IP change
- alias: Notify WAN IP change
  trigger:
  - entity_id: sensor.myip
    platform: state
  condition: []
  action:
  - service: notify.pushover
    data:
      message: 'IP changed: {{ trigger.from_state.state }}  {{ trigger.to_state.state }}'
  - service: persistent_notification.create
    data:
      message: 'IP changed: {{ trigger.from_state.state }}  {{ trigger.to_state.state }}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-06 09:07
nononsense schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:45:
Ik heb sinds een tijdje Home assistant draaien in een docker container op mijn synology nas.
ouroboros draait er ook op om alles up to date te houden. Zelf ben ik zeker geen expert en nu de home assistant container na een poging tot updaten is verdwenen kom ik er niet meer uit.

het ouroboros log geeft het volgende aan:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68

2020-10-28 23:42:02 : INFO : dockerclient : home-assistant will be updated,
2020-10-28 23:43:37 : ERROR : base : Job "Interval container update for unix://var/run/docker.sock (trigger: interval[12:30:00], next run at: 2020-10-29 12:05:49 CET)" raised an exception,
Traceback (most recent call last):,
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/urllib3/connectionpool.py", line 421, in _make_request,
    six.raise_from(e, None),
  File "<string>", line 3, in raise_from,
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/urllib3/connectionpool.py", line 416, in _make_request,
    httplib_response = conn.getresponse(),
  File "/usr/local/lib/python3.7/http/client.py", line 1321, in getresponse,
    response.begin(),
  File "/usr/local/lib/python3.7/http/client.py", line 296, in begin,
    version, status, reason = self._read_status(),
  File "/usr/local/lib/python3.7/http/client.py", line 257, in _read_status,
    line = str(self.fp.readline(_MAXLINE + 1), "iso-8859-1"),
  File "/usr/local/lib/python3.7/socket.py", line 589, in readinto,
    return self._sock.recv_into(b),
socket.timeout: timed out,
,
During handling of the above exception, another exception occurred:,
,
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/requests/adapters.py", line 449, in send,
    timeout=timeout,
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/urllib3/connectionpool.py", line 720, in urlopen,
    method, url, error=e, _pool=self, _stacktrace=sys.exc_info()[2],
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/urllib3/util/retry.py", line 400, in increment,
    raise six.reraise(type(error), error, _stacktrace),
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/urllib3/packages/six.py", line 735, in reraise,
    raise value,
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/urllib3/connectionpool.py", line 672, in urlopen,
    chunked=chunked,,
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/urllib3/connectionpool.py", line 423, in _make_request,
    self._raise_timeout(err=e, url=url, timeout_value=read_timeout),
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/urllib3/connectionpool.py", line 331, in _raise_timeout,
    self, url, "Read timed out. (read timeout=%s)" % timeout_value,
urllib3.exceptions.ReadTimeoutError: UnixHTTPConnectionPool(host='localhost', port=None): Read timed out. (read timeout=60),
,
During handling of the above exception, another exception occurred:,
,
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/apscheduler/executors/base.py", line 125, in run_job,
    retval = job.func(*job.args, **job.kwargs),
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/pyouroboros/dockerclient.py", line 326, in update,
    self.recreate(container, latest_image),
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/pyouroboros/dockerclient.py", line 137, in recreate,
    self.remove(container),
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/pyouroboros/dockerclient.py", line 128, in remove,
    container.remove(),
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/docker/models/containers.py", line 347, in remove,
    return self.client.api.remove_container(self.id, **kwargs),
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/docker/utils/decorators.py", line 19, in wrapped,
    return f(self, resource_id, *args, **kwargs),
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/docker/api/container.py", line 994, in remove_container,
    self._url("/containers/{0}", container), params=params,
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/docker/utils/decorators.py", line 46, in inner,
    return f(self, *args, **kwargs),
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/docker/api/client.py", line 238, in _delete,
    return self.delete(url, **self._set_request_timeout(kwargs)),
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/requests/sessions.py", line 615, in delete,
    return self.request('DELETE', url, **kwargs),
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/requests/sessions.py", line 533, in request,
    resp = self.send(prep, **send_kwargs),
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/requests/sessions.py", line 646, in send,
    r = adapter.send(request, **kwargs),
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/requests/adapters.py", line 529, in send,
    raise ReadTimeout(e, request=request),
requests.exceptions.ReadTimeout: UnixHTTPConnectionPool(host='localhost', port=None): Read timed out. (read timeout=60),

Hier gaat dus iets fout maar ik begrijp er niks van. Is er iemand die snapt wat er aan de hand is en me kan vertellen hoe dit op te lossen en in de toekomst te voorkomen? Zou ik heel blij van worden _/-\o_

O, ja weet iemand hoe ik meer uit de essent integratie haal dan alleen mijn meterstanden? zou bijvoorbeeld graag actueel verbruik uitlezen.
toon volledige bericht
Vraagje: waarom maak je gebruik van een docker manager, terwijl de ingebouwde functionaliteit op de Synology Nas hiervoor toch ook geschikt is (buiten het automatisch updaten)?

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:02
sOid schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:55:
[...]

Zoiets heb ik ook nodig. Ik snap hoe ik dat met zulke binaire dingen als wassen/klaar moet doen, maar bij mij moet het net iets anders; van van een 'dynamische' status naar een andere 'dynamische' status.

Het gaat om een automation die me een alert stuurt als WAN-IP verandert. Punt is dat het bij reboot ook wordt getriggerd. Maar de IP heeft geen vaste waarde (zoals wassen/klaar) die ik in de automation kan definiëren.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  trigger:
  action:
    data:
    data:
toon volledige bericht
Je kunt je ip in een input_text zetten, en de notificatie niet versturen als je trigger.to_state.state hetzelfde is als de input_text
Als die niet hetzelfde is de notificatie laten sturen, en het nieuwe ip in die input_text zetten.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-06 19:10
mr_derk schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:11:
[...]

Ik heb een fysieke knop bij mn hub, als ik daarop druk komt mijn dashboard tevoorschijn.

Catt vereist wel wat docker en shell kennis idd..
Het lukt om te casten via die cast.home-assistant.io
Maar zo gaan we er niet komen.
Ik moet telkens die url casten om het er op te krijgen.
Een fysieke knop of een script die dan aanroepbaar is via GH zou idd een oplossing zijn, maar daarmee kan dat niet met deze mogelijkheid.

Beetje een gemiste kans deze optie.

Ik moet ook telkens aangeven welke view ik wil casten, swipen van de ene view naar de andere gaat ook niet. (of ik zou knoppen moeten voorzien.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Bojan023 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:28:
[...]

Mijn inziens wil je dat deze automation gaat lopen als je de wasmachine aan zet, en de actie als hij klaar is. M.a.w., ik zou de trigger binnenste buiten keren: getriggerd worden als hij 'hoog' is voor een bepaalde tijd (wasmachine dus aan) en dan wachten tot hij lang genoeg 'laag' is (wasmachine klaar). Zoiets dus (niet getest):

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  trigger:
      above: 20
  action:
    - wait_for_trigger:
      timeout:
        hours: 3 # time out mocht stroom o.i.d. uitvallen
      continue_on_timeout: false
          for:
            minutes: 2
    - service: notify
      data: ETC

edit: juiste wait-functie
edit2: timeout toegevoegd
toon volledige bericht
Mooie oplossing, was hier nog niet bekend mee. Wat is het nut nu precies van die timeout? Als de trigger na 3 uren nog niet heeft plaatsgevonden dan voert hij de code niet uit toch door die continue_on_timeout? Ik kan wel wat script syntax documentatie vinden maar dat legt de functionaliteit niet echt uit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06 23:37
sOid schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:55:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  trigger:
  action:
    data:
    data:
toon volledige bericht
Ik gebruik dit, krijg geen melding na een reboot

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
sensor:
  - platform: dnsip

homeassistant:
  customize:
    sensor.myip:
      friendly_name: Extern IP
      icon: "mdi:web"

automation:
  - id: ip_changed
    alias: External ip changed
    initial_state: on
    trigger:
      entity_id: sensor.myip
    condition:
      - condition: template
        value_template: '{{ trigger.to_state.state != trigger.from_state.state }}'
    action:
      - service: notify.sander
        data:
          title: "🌍 Externe IP gewijzigd"
          message: "Nieuwe ip: {{ states('sensor.myip') }}, check of de DDNS update gelukt is."

- service: shell_command.update_remote_ip
        data:
          username: !secret direct_admin_username
          password: !secret direct_admin_password
          server: !secret direct_admin_server
          domain: !secret direct_admin_domain
          subdomain: !secret direct_admin_subdomain
          ip: "{{ states('sensor.myip') }}"

shell_command:
  update_remote_ip: '/config/custom_scripts/directadmin.sh "{{ username }}" "{{ password }}" "{{ server }}" "{{ domain }}" "{{ subdomain }}" "{{ ip }}"'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nononsense
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-06 21:46
sOid schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:53:
[...]

Ik ken Ouroboros niet, maar ik lees dat het niet langer wordt doorontwikkeld. Denk dus dat het sowieso verstandig is over te stappen op andere software.

Is er een reden dat je niet gewoon docker-compose gebruikt? Dan update je alle containers met docker-compose pull && docker-compose up -d.

Ik wil eigenlijk ook helemaal niet dat containers automatisch worden geüpdatet. Zeker bij HA zijn er nog wel eens breaking changes, dat wil ik vooraf weten.
Leek me wel prettig om automatisch te updaten. Ben ik altijd bij met eventuele beveiligingsupdates en hoef ik er zelf niet zo op te letten. Als ouroboros niet meer wordt bijgewerkt (had ik niet in de gaten) dan moet ik daarvoor inderdaad iets anders zoeken. Verder ben ik geen held met command-line en docker 8)7 dus dat probeer ik te zoveel mogelijk te voorkomen. in elk geval dank voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
golles schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:34:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
sensor:

homeassistant:
  customize:
    sensor.myip:

automation:
    trigger:
    condition:
    action:
        data:
          message: "Nieuwe ip: {{ states('sensor.myip') }}, check of de DDNS update gelukt is."

data:

shell_command:
  update_remote_ip: '/config/custom_scripts/directadmin.sh "{{ username }}" "{{ password }}" "{{ server }}" "{{ domain }}" "{{ subdomain }}" "{{ ip }}"'
toon volledige bericht
Die condition zal wel geen True geven als er geen trigger.from_state.state is. Dus dan inderdaad de action ook niet in gang zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nononsense
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-06 21:46
JayOne schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:58:
[...]

Vraagje: waarom maak je gebruik van een docker manager, terwijl de ingebouwde functionaliteit op de Synology Nas hiervoor toch ook geschikt is (buiten het automatisch updaten)?
Heb ik destijds wel naar gekeken maar die liep toen achter met versies en het leek me beter om de zaken op de nas wat meer van elkaar afgeschermd te hebben voor de beveiliging. Ook is dit volgens mij gewoon een ondersteunde manier om HA op synology te draaien. Bovendien draaide het allemaal best heel lekker in een container.

Wat zou volgens jou dan het grote nadeel van docker zijn / waarom zou je het anders doen? Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drice
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-06 13:47

drice

Loading...

Ik gebruik zelf een template entity voor de wasmachine. Deze waardes heb ik bekeken met grafana om te zien wanneer de machine klaar is en/of uit staat.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
wasmachine:
    friendly_name: 'Wasmachine'
    value_template: >- 
      {% if (states('sensor.wasmachine_watts') | float < 0.05) %} 
        uit
      {% elif (states('sensor.wasmachine_watts') | float < 2) %} 
        klaar
      {% else %}
        bezig
      {% endif %}

en dan een trigger op de state
code:
1
2
3
4
5
trigger:
- entity_id: sensor.wasmachine
  from: "bezig"
  to: "klaar"

Did you know that IF is a middle word in life. "Ja maar wie ben ik om aan mezelf te twijfelen"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:11
Voor wie shellys gebruiken in Home Assistant in combinatie met MQTT. Home Assistant niet updaten naar de nieuwste versie 0.177!

Door mij gemeld:
https://github.com/home-assistant/core/issues/42578

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
nononsense schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:53:
[...]

Heb ik destijds wel naar gekeken maar die liep toen achter met versies en het leek me beter om de zaken op de nas wat meer van elkaar afgeschermd te hebben voor de beveiliging. Ook is dit volgens mij gewoon een ondersteunde manier om HA op synology te draaien. Bovendien draaide het allemaal best heel lekker in een container.

Wat zou volgens jou dan het grote nadeel van docker zijn / waarom zou je het anders doen? Ben benieuwd.
Nee dat bedoel ik niet echt. Ik draai zelf ook HA in Docker op de Synology NAS, via de 'native' Docker applicatie en die voldoet wat mij betreft prima voor het inrichten en beheren van de container, maar inderdaad de versie is niet helemaal up to date. Misschien toch eens nadenken om HA in Docker buiten de Synology omgeving te draaien op mijn NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:01
-Casper schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:04:
[...]

Deze vraag is volgens mij gisteren ook al gesteld :+ Daar heb ik toen restful commands aangeraden.
Je kan ook node red als tussenpersoon gebruiken. Dat is wat makkelijker misschien, vooral als je sensor waardes heen en weer het schieten. Node red heeft een HA module. En ik geloof dat domoticz een mqtt interface heeft.

HA praat ook mqtt overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bojan023
  • Niet online
-Casper schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:31:
[...]

Mooie oplossing, was hier nog niet bekend mee. Wat is het nut nu precies van die timeout? Als de trigger na 3 uren nog niet heeft plaatsgevonden dan voert hij de code niet uit toch door die continue_on_timeout? Ik kan wel wat script syntax documentatie vinden maar dat legt de functionaliteit niet echt uit...
De timeout definieert wanneer het script stopt met wachten. Continue_on_timeout bepaalt of de overige handeling(en) dan juist wel of niet moeten worden uitgevoerd. Reden dat ik dit heb toegevoegd is dat het raadzaam is om niks oneindig te laten wachten (voor het geval hetgeen waar het op wacht nooit gebeurt). Om maar wat te zeggen: je smartstekker verliest internetverbinding oid en kan de gemeten waarde dus niet meer doorgeven. Zonder timeout zou de automation tot in de lengte der dagen wachten en jij zult nooit meer de was eruit halen omdat deze nooit klaar blijk te zijn :+.

Overigens moet de timeout langer zijn dan het langste wasprogramma anders stopt het script voordat de wasmachine klaar is bedenk ik mij nu.. Wellicht uurtje erbij voor de zekerheid?

i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-04 11:24
Heeft iemand toevallig al getest met 117 en RFXtrx i.c.m met de ID`s

Want ik heb een aantal id`s aangepast om van een switch een light te maken

code:
1
2
3
4
code:
020f70 = light
010f70 = switch
010f60 = binary_sensor

En ik vraag me af of dat blijft werken

Hij ontvangt namelijk standaard 0b110102000362fa0b010f70: maar die heb ik aangepast naar
0b110102000362fa0b020f70:

De config

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
rfxtrx:
#  device: /home/homeassistant/dev/rfxcom
   host: 192.168.110.244
   port: 10005
   debug: True
   automatic_add: True
   devices:
     ###############################           
     ########### Sensors ###########
     ###############################
     #Woonkamer_Temperatuursensor
     0a520700770e00be3c0179:
     #Douche_Temperatuursensor
     0a520701d20e00d2360169:
     #D_Temperatuursensor
     0a520703b40e00a93e0179:
     #Onbekende Temperatuursensor
     08500204140400b570:
     #Plaspauzeknopje1
     071602080085b350:
     ################################        
     ######## Binary_Sensors ########
     #Woonkamer_Tussendeur
     0b1100000026407a0a010f80:
       device_class: motion
     #D_Slapenknopje
     0b11000700213e4a0c000070:
     #E_Slapenknopje
     0b11000400213e4a0b000060:
     #Pauze_Knopje1
     0b11005702113bf610010f50:
     ############ Covers ############
     #Test_Rolluik
     071a000000000200:
     #Zolder_Rolluik
     071a000000000201:
     ########## Switches ############
     #M3_Module
     071001194d030180:
     #M4_Module
     0710010b4d040170:
     ########### Lights #############
     #Nachtkastje_R
     #0b11000c0078e5260b010f60:
     0b11000c0078e5260b020f70:
     #Nachtkastje_M
     #0b1100120078e5260c010f60:
     0b1100120078e5260c020f70:
     #KeukenKastje
     0b110102000362fa0b020f70:

[ Voor 3% gewijzigd door raymonvdm op 29-10-2020 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:09
@raymonvdm

Dat zou moeten werken voor ARC-switches/dimmers ja.
Zo heb ik mijn entity ook aangepast van switch naar light, zodat-ie ook dimmable is.

Ik zie daar trouwens niks over voor 0.117, die wijziging zit er toch al langer in?
Nieuw in deze versie is wel dat je 't kunt configureren via de GUI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:48
Zijn er mensen die een automation van HA hebben toegevoegd in Google Home ? Zo ja, heb je daar wellicht een voorbeeld van hoe dit kan?

Situatie:

Ik heb een pelletkachel. Hierbij zit een afstandsbediening. Nu heb je de mogelijkheid om een wifi module in te bouwen, maar die kosten zo rond de 225 euro.. Dus wat heb ik gedaan:

Een switchbot gekocht voor 10 euro. Deze met bluetooth verbonden en geintergreerd in HA.

Nu kan die switchbot dus op mijn knop drukken van de afstandsbediening:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- alias: 'Schakel Pelletkachel aan'
  initial_state: 'on'
  trigger:
    entity_id:
      - switch.wandschakelaar_rechts
    to: 'on'
  action:
    - service: switch.toggle
      entity_id: switch.pelletkachel_afstandsbediening
    - delay: 00:00:04

De delay zit erin omdat ik 2x op de afstandsbediening moet drukken om hem echt aan te doen.

Om te verifiëren of ie echt aan is gegaan, zit er een powerplug tussen die het stroom meet. Hier ook een automation voor gemaakt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- alias: 'pelletkachel is aangegaan notificatie'
  trigger:
    entity_id: sensor.pelletkachel
    to: 'True'
  action:
    - service: notify.mobile_app_iphone_van_xxxx
      data:
        title: "Pelletkachel"
        data:
          push:
            sound:
              name: default
              critical: 1
              volume: 1.0

Maar nu zou het ook tof zijn als ik kan zeggen: Hey Google, zet de pelletkachel aan, en dat hij vervolgens mijn automation (van het aanzetten), start.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9LWoDZ4NKoveccImGFVa0uU1dIE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rWnWezDKenRtQO4lsy4ODw4f.png?f=user_large

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheFes schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:11:
[...]

Je kunt je ip in een input_text zetten, en de notificatie niet versturen als je trigger.to_state.state hetzelfde is als de input_text
Als die niet hetzelfde is de notificatie laten sturen, en het nieuwe ip in die input_text zetten.
Dat klinkt inderdaad als een oplossing. Ik ken de input_text niet. Ga ik uitzoeken!
golles schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:34:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
sensor:

homeassistant:
  customize:
    sensor.myip:

automation:
    trigger:
    condition:
    action:
        data:

data:

shell_command:
toon volledige bericht
Dank voor je voorbeeld. Uit nieuwsgierigheid, waarom die shell command? Heb je niet gewoon een (sub)domein verwijzen naar je DDNS hostname?

Ik heb een domein die met een CNAME verwijst naar DDNS hostname. Die DDNS hostname wordt automatisch gekoppeld aan het actuele WAN IP (ik gebruik de ingebouwde DDNS hostname van m'n Mikrotik router, werkt perfect).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-06 13:34

_Arthur

blub

Genestealer schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:13:
Voor wie shellys gebruiken in Home Assistant in combinatie met MQTT. Home Assistant niet updaten naar de nieuwste versie 0.177!

Door mij gemeld:
https://github.com/home-assistant/core/issues/42578
Onder Breaking Changes in de Release Notes bij 0.117 stond MQTT reeds vermeld (maar niet wat het breekt). https://www.home-assistant.io/blog/2020/10/28/release-117/

Dus ik laat hem nog wel even links liggen.

[ Voor 8% gewijzigd door _Arthur op 29-10-2020 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
RudolfR schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 19:24:
@raymonvdm

Dat zou moeten werken voor ARC-switches/dimmers ja.
Zo heb ik mijn entity ook aangepast van switch naar light, zodat-ie ook dimmable is.

Ik zie daar trouwens niks over voor 0.117, die wijziging zit er toch al langer in?
Nieuw in deze versie is wel dat je 't kunt configureren via de GUI.
Dan zou de vraag dus zijn of het via de GUI nog steeds mogelijk is om de entiteiten aan te passen. Ik heb het gelezen als "alles moet met 117 via de GUI" en niet meer via yaml config.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 20:26

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Possible schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 19:29:
Zijn er mensen die een automation van HA hebben toegevoegd in Google Home ? Zo ja, heb je daar wellicht een voorbeeld van hoe dit kan?

Situatie:

Ik heb een pelletkachel. Hierbij zit een afstandsbediening. Nu heb je de mogelijkheid om een wifi module in te bouwen, maar die kosten zo rond de 225 euro.. Dus wat heb ik gedaan:

Een switchbot gekocht voor 10 euro. Deze met bluetooth verbonden en geintergreerd in HA.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  trigger:
    entity_id:
  action:

De delay zit erin omdat ik 2x op de afstandsbediening moet drukken om hem echt aan te doen.

Om te verifiëren of ie echt aan is gegaan, zit er een powerplug tussen die het stroom meet. Hier ook een automation voor gemaakt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
  trigger:
  action:
      data:
        data:
          push:
            sound:

Maar nu zou het ook tof zijn als ik kan zeggen: Hey Google, zet de pelletkachel aan, en dat hij vervolgens mijn automation (van het aanzetten), start.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Je kunt een script maken. Dit is een domain die beschikbaar is in Google. Je zegt dan ‘activeer naamvanscript’.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymonvdm
Possible schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 19:29:

Situatie:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  trigger:
    entity_id:
  action:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
  trigger:
  action:
      data:
        data:
          push:
            sound:

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Ik heb een aantal input_boolean exposed naar Google en die start een automation en de automation zet ook de input_boolean weer uit. Er is een tweede voor het uitzetten. Ik gebruik het voor woonkamer gezellig aan en uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKlFS65bPaN_9kGSOR8RshrtBUg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B852P4AjYcPkjdmzC80tcogM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door raymonvdm op 29-10-2020 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06 23:37
sOid schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 19:33:
[...]

Dat klinkt inderdaad als een oplossing. Ik ken de input_text niet. Ga ik uitzoeken!

[...]

Dank voor je voorbeeld. Uit nieuwsgierigheid, waarom die shell command? Heb je niet gewoon een (sub)domein verwijzen naar je DDNS hostname?

Ik heb een domein die met een CNAME verwijst naar DDNS hostname. Die DDNS hostname wordt automatisch gekoppeld aan het actuele WAN IP (ik gebruik de ingebouwde DDNS hostname van m'n Mikrotik router, werkt perfect).
Ik heb geen DDNS service. Dit script zet het ip adres van een A record naar een subdomein van een eigen domein. Al mijn services heb ik weer als een subdomein onder dat subdomein, dat zijn wel CNAME records.
In feite fungeert HA hier als mijn DDNS service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
martinvdm schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 19:39:
[...]

Je kunt een script maken. Dit is een domain die beschikbaar is in Google. Je zegt dan ‘activeer naamvanscript’.
Of je zet dat script in een routine, scripts zijn beschikbaar als scenes in de Google Home app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:16
Ik heb HA Cloud en een iphone.

Tracking werkt niet lekker, te traag oa. Zonder cloud met external link naar mijn server (dmv port mappen enzo) werkt het wel perfect, dus het ligt aan de external link.

Is dit een bekend probleem? Beetje zonde om weer external link naar mijn server te connecten ipv cloud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

TheFes schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 20:16:
[...]

Of je zet dat script in een routine, scripts zijn beschikbaar als scenes in de Google Home app.
Yep er zijn meer mogelijkheden. Je kan ook een input_boolean gebruiken.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bojan023
  • Niet online
_Arthur schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 19:34:
[...]

Onder Breaking Changes in de Release Notes bij 0.117 stond MQTT reeds vermeld (maar niet wat het breekt). https://www.home-assistant.io/blog/2020/10/28/release-117/

Dus ik laat hem nog wel even links liggen.
Klik er even op voor meer duidelijkheid. Echt waanzinnig breaking is het overigens niet bij de meeste mensen vermoed ik:

code:
1
2
3
4
5
MQTT

MQTT Discovery is now enabled by default.

(@emontnemery - #41361) (mqtt docs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:45

Mimiix

Professioneel Prutser

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fQ1Ev8y.png

Hier moest ik toch een beetje om lachen :P

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Bojan023 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 20:32:
[...]

Klik er even op voor meer duidelijkheid. Echt waanzinnig breaking is het overigens niet bij de meeste mensen vermoed ik:

code:
1
2
3
4
5
MQTT

MQTT Discovery is now enabled by default.

(@emontnemery - #41361) (mqtt docs)
Nee, die zal er inderdaad niet echt inhakken denk ik 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben wat aan het spelen met automations. Hoe kan ik handmatig zone deze trigger veranderen? De state van de person tracker heb ik al aangepast via developer tools (van home naar away naar home), maar dat werkt blijkbaar niet.

De automation wordt wel getriggerd als ik daadwerkelijk thuis kom, maar om bij het testen nou steeds een blokje om te gaan zodat de trigger werkt is ook niet erg praktisch :+

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- alias: Turn on the lights when I come home
  trigger:
  - platform: zone
    entity_id: !secret person_id
    zone: zone.home
    event: enter
  condition:
      value_template: "{{ state_attr('sun.sun', 'elevation') < -6 }}"
  action:
  - domain: light
    entity_id: light.woonkamer
    type: turn_on
  mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Bojan023 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:04:
[...]

De timeout definieert wanneer het script stopt met wachten. Continue_on_timeout bepaalt of de overige handeling(en) dan juist wel of niet moeten worden uitgevoerd. Reden dat ik dit heb toegevoegd is dat het raadzaam is om niks oneindig te laten wachten (voor het geval hetgeen waar het op wacht nooit gebeurt). Om maar wat te zeggen: je smartstekker verliest internetverbinding oid en kan de gemeten waarde dus niet meer doorgeven. Zonder timeout zou de automation tot in de lengte der dagen wachten en jij zult nooit meer de was eruit halen omdat deze nooit klaar blijk te zijn :+.

Overigens moet de timeout langer zijn dan het langste wasprogramma anders stopt het script voordat de wasmachine klaar is bedenk ik mij nu.. Wellicht uurtje erbij voor de zekerheid?
Ahja zo snap ik m. Dank voor de uitleg en de waarschuwing. Zou knap lullig zijn als ik een week zit te wachten op de notificatie voor ik eindelijk eens zelf zou gaan kijken waarom t zo lang duurt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bojan023
  • Niet online
sOid schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 21:26:
Ik ben wat aan het spelen met automations. Hoe kan ik handmatig zone deze trigger veranderen? De state van de person tracker heb ik al aangepast via developer tools (van home naar away naar home), maar dat werkt blijkbaar niet.

De automation wordt wel getriggerd als ik daadwerkelijk thuis kom, maar om bij het testen nou steeds een blokje om te gaan zodat de trigger werkt is ook niet erg praktisch :+
Zoals onderaan deze pagina staat vermeld, kun je gebruik maken van de automation.trigger service, en naast een verplicht entity_id opgeven, ook skip_condition meegeven om de condities mee te nemen of juist niet (de default is condities negeren). Deze kun je terug vinden in HA onder Developer Tools --> Services, daar zal ook dezelfde info naar boven komen bij het kiezen van de service.

[ Voor 3% gewijzigd door Bojan023 op 29-10-2020 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-06 08:51

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  trigger:
  condition:
  action:
toon volledige bericht
Volgens mij is het geen away maar not_home
Verander hem eens naar not_home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bojan023 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 21:54:
[...]

Zoals onderaan deze pagina staat vermeld, kun je gebruik maken van de automation.trigger service, en naast een verplicht entity_id opgeven, ook skip_condition meegeven om de condities mee te nemen of juist niet (de default is condities negeren). Deze kun je terug vinden in HA onder Developer Tools --> Services, daar zal ook dezelfde info naar boven komen bij het kiezen van de service.
Ahh, dat heb ik verkeerd geïnterpreteerd dan. Ik dacht dat dit een andere manier was om domweg 'execute' aan te roepen zoals op de Automations-pagina.
mAiden88 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 22:03:
[...]

Volgens mij is het geen away maar not_home
Verander hem eens naar not_home.
Nope, da's het ook niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-06 17:33

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Koepert schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:20:
Iemand die toevallig zijn Utility Meter sensor.hourly_gas_consumption ook blanco heeft?

Hoe is dit te troubleshooten? Daily_gas loopt nog wel op, Hourly is sinds vannacht/vanochtend opeens blanco.

Volgens mij een sensor die automatisch gegenereerd is door ofwel Utility of door DSMR.

[...]

Geen wijzigingen uitgevoerd behalve recent naar 0.117 geüpdate.
Hier ook geen gas waarden, het totale gasverbruik komt wel door maar de hourly gas consumption is unknown.
Hier ook op 0.117.0

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-06 17:33

CAP-Team

XBL: CAPTeam

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  trigger:
  condition:
  action:
toon volledige bericht
Niet helemaal hetzelfde maar voorbeeldje om een melding naar mijn vrouw te sturen als ik thuis kom:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- id: '1597698140865'
  alias: 'Bericht als Edwin thuiskomt'
  description: ''
  trigger:
  - entity_id: person.edwin
    from: not_home
    to: home
  action:
  - data:
    service: notify.mobile_app

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-06 13:34

_Arthur

blub

Bojan023 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 20:32:
Er was niets te klikken dus kon niet zien hoe & wat. Bedankt voor de verdere info (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
0.117.1:
  • Fix adding Virtual DSM system in synology_dsm (@mib1185 - #42523) (synology_dsm docs)
  • Enable polling for DSMR derivative entity (@RobBie1221 - #42524) (dsmr docs)
  • Bump aiohomekit to 0.2.54 (@Jc2k - #42532) (homekit_controller docs)
  • Fix RMV giving wrong data and ignoring given parameters (@cgtobi - #42561) (rmvtransport docs)
  • Update frontend to 20201021.4 (@bramkragten - #42590) (frontend docs)
  • Fix MQTT template light (@emontnemery - #42598) (mqtt docs)
  • Bump hatasmota to 0.0.25 (@emontnemery - #42605) (tasmota docs)
  • Update greeclimate to 0.9.2 (@cmroche - #42616) (gree docs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:03
Weet iemand of de Sonoff motion sensor SNZB-03 ook licht intensiteit kan doorgeven? en zo ja doet hij dit random of zoals bij Xiaomi bij beweging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-06 14:29
Al een tijdje heb ik een p1meter in mijn setup zitten met bijbehorende card alleen deze (card) doet een beetje vreemd en misschien heeft iemand hier de oplossing?

In edit mode ziet hij er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6BbGzyacYv38EnwO8QXAk1DUwHc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/glDdrXTs0HDtIMKmoNn7zUBB.png?f=fotoalbum_large

Maar in werkelijkheid ziet deze er zo uit, hij mist dus het elektra grafiekje en de het huidige verbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ed_8mSwTDgC5LJvUdH65ANa4ho0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iDwE4wywLqahNL6GERhCFslq.png?f=user_large

Mijn inziens is de code in orde maar toch werkt het niet, dit is na een bepaalde update van HA gekomen maar welke weet ik niet meer. Voorheen kon ik het nog fixen door de betreffende card in panel mode te zetten maar ook dat werkt niet meer.

Code op pastebin omdat ie nogal lang is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
_Arthur schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 07:32:
[...]

Er was niets te klikken dus kon niet zien hoe & wat. Bedankt voor de verdere info (y)
Je kunt bij de breaking changes klikken op de titel (je krijgt geen handje te zien, maar je kunt wel klikken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winDOS
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-06 15:29

winDOS

6.22

@schumi2004
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/slLE3x6BDF1U1ga07KlLpw7AFC4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/n3etxqw3iAx8DzYB4oNjsibB.png?f=user_large

Ik zie zo even niet wat er fout is. De opbouw is goed. Enige wat ik zo kan verzinnen, is dat er een fout zit in de custom gauge kaart. Er is onlangs een breaking change geweest voor custom kaarten.

Je zou de standaard gauge kaart van HA zelf kunnen proberen.

Zelf zou ik de opbouw anders maken. Ik zou beginnen met een vertical stack en hierin horizontal stacks zetten. Hierdoor blijven je kaarten netjes op 1 rij staan.

C:\>Signature.bat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
winDOS schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:24:
@schumi2004
[Afbeelding]

Ik zie zo even niet wat er fout is. De opbouw is goed. Enige wat ik zo kan verzinnen, is dat er een fout zit in de custom gauge kaart. Er is onlangs een breaking change geweest voor custom kaarten.

Zelf zou ik de opbouw anders maken. Ik zou beginnen met een vertical stack en hierin horizontal stacks zetten. Hierdoor blijven je kaarten netjes op 1 rij staan.
Ik heb eerlijk gezegd niet gedacht aan breaking changes mede doordat het er in edit mode wel netjes uitzag.
Zal me er eens in verdiepen.

De tip m.b.t. vertical en horizontal stack neem ik mee, thanks ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-06 14:20
@schumi2004 Hoe kom je uberhaupt een het verbruik per dag/week? Ik heb ook een P1 meter aan m'n HA hangen, maar daarin zie ik alleen het huidige verbruik, en het totaal. Ik zou ook graag de totalen per dag/week/maand/jaar willen zien. Hoe heb jij dat gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drentsemoi
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-06 10:24
slow whoop schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:48:
@schumi2004 Hoe kom je uberhaupt een het verbruik per dag/week? Ik heb ook een P1 meter aan m'n HA hangen, maar daarin zie ik alleen het huidige verbruik, en het totaal. Ik zou ook graag de totalen per dag/week/maand/jaar willen zien. Hoe heb jij dat gedaan?
Niet zeker hoe shumi2004 het gedaan heeft, maar ik gebruik de Utility meter sensoren. Al gebruik ik het niet met de P1 meter, maar met Fibaro wall-plugs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
winDOS schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:24:
@schumi2004
[Afbeelding]

Die gele vakken wijzen erop dat die sensoren allemaal niet bestaan (draait de integratie wel goed?). Je rode vlak geeft aan dat je (waarschijnlijk) de resources van die card niet juist toegevoegd hebt en ze dus niet geladen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Hmmbob schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:38:
[...]

Die gele vakken wijzen erop dat die sensoren allemaal niet bestaan (draait de integratie wel goed?). Je rode vlak geeft aan dat je (waarschijnlijk) de resources van die card niet juist toegevoegd hebt en ze dus niet geladen worden.
Hij heeft de code van schumi gebruikt als test, vandaar dat de sensoren bij hem niet bestaan :9

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-06 13:52
Hmmbob schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:38:
[...]

Die rode vlakken zijn omdat hij de custom cards niet heeft geinstalleerd.
Ik heb ze net vanuit HACS toegevoegd en nu zijn de rode vlakken weg. De gele vlakken duiden idd op niet bestaande sensoren. Dit is wss idd de utility meter die hier voor word gebruikt.

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schumi2004
slow whoop schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:48:
Ik heb mijn card/sensoren/automations hier vandaan: https://community.home-as...nsumption-overview/151306

Verder gebruik ik een Nodemcu esp8266 met uiteindelijk deze sketch https://github.com/Diechel/esp8266_p1meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevus
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-06 13:22
maxoss schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:23:
Weet iemand of de Sonoff motion sensor SNZB-03 ook licht intensiteit kan doorgeven? en zo ja doet hij dit random of zoals bij Xiaomi bij beweging?
Deze sensor geeft alleen aanwezigheid/beweging door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
schumi2004 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:53:
[...]

Ik heb mijn card/sensoren/automations hier vandaan: https://community.home-as...nsumption-overview/151306

Verder gebruik ik een Nodemcu esp8266 met uiteindelijk deze sketch https://github.com/Diechel/esp8266_p1meter
Ik zie dat jij ook die Ultility Meter integratie gebruikt, die @drentsemoi ook al noemde. Die kende ik nog niet, dus daar ga ik eerst eens mee aan de slag. De yaml scripts zijn daarbij ook erg nuttig.

Beide bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Laatst online: 06-06 20:42
Afgelopen dagen de migratie van Domoticz met een CC2531 afgerond naar HA met een Conbee II.

De werking van de Conbee bevalt mij wel, een stuk sneller dan de CC2531.
Nu heb ik echter wel het idee dat HA in een soort slaapstand gaat.
Afgelopen nacht krijg ik ineens een melding van alle Zigbee en MQTT devices dat deze niet meer beschikbaar zijn.

Toen ik vanmorgen beneden kwam brandde er ook ineens één Ikea Tradfri lamp.
Ik kan nergens in de logs terughalen wat hiervan de trigger was.

Iemand bekend met dit probleem?
Ik heb de kant en klare HA image op een RPI 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winDOS
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-06 15:29

winDOS

6.22

@slow whoop Ik gebruik P1 monitor om mijn slimme meter uit te lezen. Een compleet pakket voor op een raspberry.

https://www.ztatz.nl/p1-monitor/

Deze heeft een api die je weer met HA kan uitlezen. Mijn HA server staat op zolder dus daarom doe ik het op deze manier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZaoPHKUzLCTLSDbK_AOo7e0so0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kVu7l25XKNhlV4fjT596pNU0.png?f=fotoalbum_large

C:\>Signature.bat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Laatst online: 23:09
@etienne001

Is het amperage van de voeding voldoende? Anders kun je rare effecten krijgen met randapparatuur zoals de conbee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
RudolfR schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:06:
@etienne001

Is het amperage van de voeding voldoende? Anders kun je rare effecten krijgen met randapparatuur zoals de conbee.
Originele 3A adapter werkt de RPI op.
Ik zal eens een andere adapter proberen, zien of dat wil helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingJ87
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01-06 13:44
vanmiddag ben ik ook over naar 0.117.1, de rfxcom integratie werkt nu een stuk beter ;)

ik heb wel een ander gek ding, in portainer zie ik de homeassistant core container niet meer... ergens op het homeassistant forum las ik dat je bij settings verborgen containers zichtbaar kan maken maar die optie kan ik niet vinden niet vinden.
heeft iemand misschien een suggestie?

Edit: hij staat onder het kopje stack.... dusss

dit is mijn docker compose:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
version: '3'
services:
  homeassistant:
    container_name: home-assistant
    image: homeassistant/home-assistant:0.117.1
    volumes:
      - /opt/ha/homeassistant:/config
      - /etc/localtime:/etc/localtime:ro
      - /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock
    restart: unless-stopped
    environment:
      PUID: "${USER}"
      PGID: "${USER}"
      TZ: "${TZ}"  
    network_mode: host
    # ports:
      # - 8122:8123
    devices:
      - "/dev/ttyUSB0:/dev/ttyUSB0"
    depends_on:
    # MariaDB is optional (only if you would like to use a different database for HA).
      - mariadb
      - swag
      # Deconz is optional (only if you use the deconz Zigbee hub).
      # - deconz
............

portainer:
    container_name: portainer
    image: portainer/portainer-ce:2.0.0 #          docker pull portainer/portainer-ce:2.0.0
    restart: always
    ports:
      - 9000:9000
    command: -H unix:///var/run/docker.sock
    volumes:
      - /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock
      - /opt/ha/portainer:/data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
winDOS schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:09:
@slow whoop Ik gebruik P1 monitor om mijn slimme meter uit te lezen. Een compleet pakket voor op een raspberry.

https://www.ztatz.nl/p1-monitor/

Deze heeft een api die je weer met HA kan uitlezen. Mijn HA server staat op zolder dus daarom doe ik het op deze manier.

[Afbeelding]
Dat ziet er goed uit. Maar ik heb geen Raspberry Pi. Ik draai mijn Home Assistant op een Intel NUC. (in een docker onder LibreElec). Dus ik ben bang dat dit voor mijn niet gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenDJ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:26
Ik heb iets vaags met mijn scenes. Ik zit hier op mijn werkkamer met o.a. 4 hue color inbouwspots en een hue beweging/licht sensor. Hierop heb ik binnen HA verschillende scenes aangemaakt. Bijvoorbeeld als ik zit te werken en het wordt donker, gaat het licht aan op werkstand. Als ik 's avonds de kamer binnenloop gaat het licht aan op een sfeervolle scene om te gamen. Als de kamer leeg is gaat het licht vanzefl uit.

Het triggeren van een scene gebeurt via de node-red plugin waar ik dan een scene.turn_on doe. Binnen HA maak ik gebruik van een ZHA netwerk middels een conbee II stick die op dezeflde werkkamer ligt. In de scene heb ik gewoon alle lampen afzonderlijk geconfigureerd, al bestaat er wel een groep. Maar die wordt in de scenes niet gebruikt.

Het probleem is dat ongeveer de helft van de keren dat een scene geactiveerd wordt, 1 willekeurige lamp niet reageert, of de verkeerde kleur krijgt (degene waar deze het laatst mee is afgesloten). Of soms gaat er 1 niet aan. Of soms gaat er 1 niet uit.

Iemand een idee waar dit aan lan liggen of in welke hoek ik moet kijken?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-05 20:18
Vandaag een nieuwe Ikea Gunnar lamp voor aan het badkamer plafond gekocht (https://www.ikea.com/nl/n...ar-wit-spectrum-40360076/). Zou het volgende mogelijk zijn ? Als ik hem in de nacht inschakel dat HA hem dan op een lagere helderheid inschakelt dan bijvoorbeeld overdag ? Ik vermoed dat ik dan in de weer moet met scripts, waar ik , zolang ik HA nu gebruik, nog nooit iets mee heb gedaan. Voor de zekerheid check ik het even , want dit lijkt mij niet iets voor een automation of scene, of doe ik dan een verkeerde aanname :?

[ Voor 3% gewijzigd door GertJan2012 op 30-10-2020 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
GertJan2012 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:40:
Vandaag een nieuwe Ikea Gunnar lamp voor aan het badkamer plafond gekocht (https://www.ikea.com/nl/n...ar-wit-spectrum-40360076/). Zou het volgende mogelijk zijn ? Als ik hem in de nacht inschakel dat HA hem dan op een lagere helderheid inschakelt dan bijvoorbeeld overdag ? Ik vermoed dat ik dan in de weer moet met scripts, waar ik , zolang ik HA nu gebruik, nog nooit iets mee heb gedaan. Voor de zekerheid check ik het even , want dit lijkt mij niet iets voor een automation of scene, of doe ik dan een verkeerde aanname :?
Je kunt twee scenes definiëren, dag en nacht. Afhankelijk van de tijd kies je dan één van deze scenes middels de choose optie in de action.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Zou ook voor een automation gaan, hoeft niet per se met een scene, maar dat kan wel.
Het enige is dat je trigger zal zijn dat de lamp aan gaat, dus hij zal 's nachts eerst met hoge brightness aan gaan, en daarna dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Schakel je hem aan met de schakelaar in de badkamer of heeft hij altijd spanning en schakel je hem met een andere sensor of schakelaar (zigbee b.v.) In het eerste geval zal hij altijd op 100% gaan en dan dimmen naar de stand die je hem wil hebben volgens je automation zodra HA ziet dat de lamp online is.

trigger = lamp aan -> tijd tussen 08:00 en 16:00 -> set dim level 100%
trigger = lamp aan -> tijd tussen 16:00 en 08:00 -> set dim level 10%

Zo deed ik dat ook met een HUE lamp, die ging altijd aan op 100% en daarna zachter, inmiddels heeft de lamp altijd spanning en stuurt ik hem via een sensor en dan heb je dat probleem niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-05 20:18
raymonvdm schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 21:10:
[...]

Schakel je hem aan met de schakelaar in de badkamer of heeft hij altijd spanning en schakel je hem met een andere sensor of schakelaar (zigbee b.v.) In het eerste geval zal hij altijd op 100% gaan en dan dimmen naar de stand die je hem wil hebben volgens je automation zodra HA ziet dat de lamp online is.

trigger = lamp aan -> tijd tussen 08:00 en 16:00 -> set dim level 100%
trigger = lamp aan -> tijd tussen 16:00 en 08:00 -> set dim level 10%

Zo deed ik dat ook met een HUE lamp, die ging altijd aan op 100% en daarna zachter, inmiddels heeft de lamp altijd spanning en stuurt ik hem via een sensor en dan heb je dat probleem niet meer.
Er zit constant spanning op, alleen Tradfri lampen die gaan terug naar de stand waarin ze zijn uitgeschakeld. Hou zou ik jou suggestie in een automation kunnen gieten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
GertJan2012 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:05:
[...]

Er zit constant spanning op, alleen Tradfri lampen die gaan terug naar de stand waarin ze zijn uitgeschakeld. Hou zou ik jou suggestie in een automation kunnen gieten ?
Ik zou hem niet uitschakelen maar eerst op de lage stand en dan op uit. En als je niet een ON stuurt maar een DIM level gaat hij gelijk naar die stand toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-04 08:06
Installeer de node-red addon en maak daar een automation in. Zo heb ik het ook met dezelfde lamp op het toilet.

Lamp aan tussen zonsondergang en zonsopgang > helderheid 5%
Lamp aan tussen zonsopgang en zonsondergang > helderheid 100%

Je kunt natuurlijk ook gewoon een statische tijd definiëren, dus bijvoorbeeld tussen 22:00uur en 7:00uur.

Edit: ik vul zo de post aan met een voorbeeld.

Edit2: dus op deze manier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5qwIV3vSRrYCezbVfzb0BhS2qQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XWDwCX5XpNgn1O9dkRJikwh8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZ4IJZhAa4CV4Shqam9W86aTrW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MGItMAROUMIlEi1YhNX7xRXW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFjyoSlpI3DY54PJSjRm1vmJKjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kDOo45vjoehupbYptMtaXltA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KB0c1uurgCjjjnPuQVDPnWnUnN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UUW6uLIsH9mXkUsAGmbIn4gc.jpg?f=fotoalbum_large

De rest spreekt voor zich neem ik aan...

[ Voor 90% gewijzigd door Troetelbeer op 31-10-2020 07:44 ]

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-06 07:48
@Troetelbeer Misschien even de gps gegevens blurren uit je Time range node.

Tip voor mezelf, volgende keer eerst de pagina refreshen voor je begint te blaten. :D

[ Voor 38% gewijzigd door TravockMD op 31-10-2020 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-04 08:06
@TravockMD

Haha, had het zelf al in de gaten, toch bedankt :+

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:24
Zelf gebruik ik deze plugin: https://github.com/claytonjn/hass-circadian_lighting
Die past de helderheid (en als je lamp dat kan ook de kleur/temperatuur) aan van je lampen afhankelijk van het moment op de dag. Hoef je er verder niet meer naar om te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-06 11:29
Goedemorgen allen, ik loop tegen een issue aan in Home Assistant irt IIS webserver. Ik heb een eigen domain, gekoppeld aan mijn windows IIS server en elk subdomein bevat verschillende web-apps (plex, nextcloud, home assistant etc). Die zaken draaien op 192.168.x.x:xxxx (bijvoorbeeld Home Assistant op 192.168.1.1:8123) En via IIS heb je de url rewrite mogelijkheid zaken te forwarden naar het juiste domein (homeassistant.mijndomein.nl) Via een cloudflare certificaat heb ik SSL afgedwongen en dat werkt prima.

Echter, met het configureren van een integratie (bijvoorbeeld Spotify of Nest) waarbij ik een externe api moet aanroepen (client id etc etc) word in geforward naar de juiste url (api.google.comxxx en spotify idemditto) met daarin een redirect URL naar 192.168.1.1:8123 in plaats van homeassistant.mijndomein.nl.

Dat is opzich niet erg voor SPotify, want daar kan ik lokaal IP als acceptabele URL redirect toevoegen, maar binnen Google kan dat niet. Ik heb uiteraard de settings binnen Home Assistant (voor zover ik weet wat te configureren valt) goed staan (zowel geprobeerd in configuration.yaml met external_url als via de "general" tab in config en dan external en dan external URL, maar krijg de redirect niet goed werkend. Ik heb het vermoeden dat het zit in IIS en heb al een aantal dagen lopen kloten om het te verhelpen, maar zonder gewenst resultaat.

Ik heb IIS even uitgezet en poort 8123 geforward naar de home assistant server en dan krijg ik wel de juiste url in de redirect (maar met poort en dat wil ik niet gezien ik alles via 443 wil laten verlopen, en zelfs als dat wel zou gaan lukken heb ik nog een tal van andere apps via IIS draaien)
Is er iemand die me hiermee kan helpen of de gouden tip kan geven? Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

1ntroduc3 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:54:
Goedemorgen allen, ik loop tegen een issue aan in Home Assistant irt IIS webserver. Ik heb een eigen domain, gekoppeld aan mijn windows IIS server en elk subdomein bevat verschillende web-apps (plex, nextcloud, home assistant etc). Die zaken draaien op 192.168.x.x:xxxx (bijvoorbeeld Home Assistant op 192.168.1.1:8123) En via IIS heb je de url rewrite mogelijkheid zaken te forwarden naar het juiste domein (homeassistant.mijndomein.nl) Via een cloudflare certificaat heb ik SSL afgedwongen en dat werkt prima.

Echter, met het configureren van een integratie (bijvoorbeeld Spotify of Nest) waarbij ik een externe api moet aanroepen (client id etc etc) word in geforward naar de juiste url (api.google.comxxx en spotify idemditto) met daarin een redirect URL naar 192.168.1.1:8123 in plaats van homeassistant.mijndomein.nl.

Dat is opzich niet erg voor SPotify, want daar kan ik lokaal IP als acceptabele URL redirect toevoegen, maar binnen Google kan dat niet. Ik heb uiteraard de settings binnen Home Assistant (voor zover ik weet wat te configureren valt) goed staan (zowel geprobeerd in configuration.yaml met external_url als via de "general" tab in config en dan external en dan external URL, maar krijg de redirect niet goed werkend. Ik heb het vermoeden dat het zit in IIS en heb al een aantal dagen lopen kloten om het te verhelpen, maar zonder gewenst resultaat.

Ik heb IIS even uitgezet en poort 8123 geforward naar de home assistant server en dan krijg ik wel de juiste url in de redirect (maar met poort en dat wil ik niet gezien ik alles via 443 wil laten verlopen, en zelfs als dat wel zou gaan lukken heb ik nog een tal van andere apps via IIS draaien)
toon volledige bericht
Das best een flinke setup voor een reverse proxy ;) ik had lekker Traefik gebruikt.
Heb je external_url gezet in je config?
https://www.home-assistant.io/docs/configuration/basic/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
1ntroduc3 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:54:

toon volledige bericht
Geen idee of dit de oorzaak is, maar home assistant gebruikt voor een deel van de functionaliteit WebSockets (ws://). Die worden binnen Application Request Routing in IIS anders verwerkt. Je hebt geloof ik minimaal ARR 3.0 nodig en Websocket feature moet geinstalleerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
martinvdm schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:06:
[...]

Das best een flinke setup voor een reverse proxy ;) ik had lekker Traefik gebruikt.
Traefik ga ik eens induiken. Kan hetzelfde als IIS? External url zeker ingesteld in config, daarna weggehaald en ook via config -> general geprobeerd. Beide zonder gewenste resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Laatst online: 23-06 09:45
Kan iemand mij vertellen wat de meldingen betekenen in het logboek van HA?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N78D8HA7HLTeiFq9lIVCCjoy7Nw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vxLe1BVsTgG7yr0v2IzwALqj.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3kBm_oituqo4Jf53mESrrpePKo0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jVeBP9AIT3iHgPtvijzlkgZ4.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Laatst online: 28-06 21:22
Iemand die me kan helpen met het volgende?

Ik wil graag mijn Nibe WP toevoegen in HA. Hiervoor gebruik ik de volgende guide:

https://github.com/elupus/hass_nibe/#manual-installation

Ik probeer optie 3, manual installation, maar helaas komt Nibe niet voor in de lijst met intergrations. Wat zou ik fout kunnen doen? Ik heb HA in docker draaien op mijn synology DS 220.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-06 07:48
PolderPloer! schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 16:02:

Ik wil graag mijn Nibe WP toevoegen in HA. Hiervoor gebruik ik de volgende guide:

Ik probeer optie 3, manual installation, maar helaas komt Nibe niet voor in de lijst met intergrations. Wat zou ik fout kunnen doen? Ik heb HA in docker draaien op mijn synology DS 220.
[

Edit: Na 3x lezen zie ik nu pas dat je handmatig wilt doen.

[ Voor 23% gewijzigd door TravockMD op 31-10-2020 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:27

Hier staat nibs ook is tussen. Of is dat een ander type nibe pomp?

https://github.com/Bouni/luxtronik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Niet online

Heb je HA al herstart? Pas bij een herstart worden de custom_components gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
barber schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 20:40:
[...]

Heb je HA al herstart? Pas bij een herstart worden de custom_components gelezen.
Zeker. Ik had de map voor de installatie niet, deze heb ik aangemaakt. Ook heb ik de files voor de zekerheid direct bij de configuration.yaml gezet, maar dat helpt ook niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Niet online
PolderPloer! schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 20:50:
[...]

Zeker. Ik had de map voor de installatie niet, deze heb ik aangemaakt. Ook heb ik de files voor de zekerheid direct bij de configuration.yaml gezet, maar dat helpt ook niet :(
In de locatie waar de configuration.yaml staat maak je een folder custom_components aan. Daar moet je die folder nibe + files heen kopieren, dus er komt een folder nibe in de custom_components folder.

Als de files daar staan en de integratie is na herstart niet beschikbaar dan moet je verder gaan kijken in de log file, want dan gaat er iets niet goed met laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:25
Bluh, soms zit het tegen en soms nog meer :p

Hier al tijdje HA + DSMR reader op een Pi 3B draaien, redelijk stabiel... alleen al een keer een ander SD kaartje erin moeten stoppen ivm grootte en schreef de db van beide weg op een usb stick... die ook al keer overleden was.
Dacht dan maar een keer aan de SSD. Maar volgens mij is na een kopie trekken van de SD deze overleden en wil die SSD ook niet echt lekker werken :p

Probeer het nog even, anders misschien naar een NUC kijken ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
barber schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 20:57:
[...]

In de locatie waar de configuration.yaml staat maak je een folder custom_components aan. Daar moet je die folder nibe + files heen kopieren, dus er komt een folder nibe in de custom_components folder.

Als de files daar staan en de integratie is na herstart niet beschikbaar dan moet je verder gaan kijken in de log file, want dan gaat er iets niet goed met laden.
De log geeft dit aan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
Logger: homeassistant.components.homeassistant
Source: components/homeassistant/__init__.py:113
Integration: Home Assistant (documentation, issues)
First occurred: 2:42:11 PM (3 occurrences)
Last logged: 3:55:34 PM

Component error: nibe - Integration 'nibe' not found.

Zoals in de guide staat heb ik in configuration.yaml alleen nog maar "nibe: " staan, dus geen extra code, die later toegevoegd moet worden. https://github.com/elupus/hass_nibe/#configuration

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Niet online
PolderPloer! schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 21:35:
[...]

De log geeft dit aan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
Logger: homeassistant.components.homeassistant
Source: components/homeassistant/__init__.py:113
Integration: Home Assistant (documentation, issues)
First occurred: 2:42:11 PM (3 occurrences)
Last logged: 3:55:34 PM

Component error: nibe - Integration 'nibe' not found.

Zoals in de guide staat heb ik in configuration.yaml alleen nog maar "nibe: " staan, dus geen extra code, die later toegevoegd moet worden. https://github.com/elupus/hass_nibe/#configuration
toon volledige bericht
Dan moet je die integratie waarschijnlijk nog toevoegen, aangezien die nog niet beschikbaar is volgens die melding.
In HA ga je naar configuration->integrations en klik je op die grote oranje plus rechtsonder in je scherm en dan zoeken op Nibe en dan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
barber schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 21:48:
[...]

Dan moet je die integratie waarschijnlijk nog toevoegen, aangezien die nog niet beschikbaar is volgens die melding.
In HA ga je naar configuration->integrations en klik je op die grote oranje plus rechtsonder in je scherm en dan zoeken op Nibe en dan toevoegen.
Ja dat dacht ik ook, maar daar staat nibe dus juist niet tussen, dat is net het vreemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Niet online
PolderPloer! schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 22:07:
[...]

Ja dat dacht ik ook, maar daar staat nibe dus juist niet tussen, dat is net het vreemde.
Met dit en je vorige bericht lijkt het er heel erg op dat je custom_components folder niet geladen wordt.
Als de folder wel goed staat verwacht ik ook een melding in je log met "WARNING (MainThread) [homeassistant.loader] You are using a custom integration for ...", als je log level op minimaal warning hebt gezet.

Check of de custom_component folder op de juiste plek staat en eventueel of de rechten correct staan voor home assistant user.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
barber schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 22:13:
[...]

Met dit en je vorige bericht lijkt het er heel erg op dat je custom_components folder niet geladen wordt.
Als de folder wel goed staat verwacht ik ook een melding in je log met "WARNING (MainThread) [homeassistant.loader] You are using a custom integration for ...", als je log level op minimaal warning hebt gezet.

Check of de custom_component folder op de juiste plek staat en eventueel of de rechten correct staan voor home assistant user.
Mijn configuration.yaml staat hier: /docker/home-assistant/

Ik heb de files op 2 plekken staan, want heb ergens gelezen dat het onder de config file moet staan.

/docker/home-assistant/config/custom_components/nibe
/docker/home-assistant/custom_components/nibe

Ik heb de files geupload vanaf mijn PC naar de NAS. Hoe stel ik de rights dan goed in, want ik zie geen verschil met andere mappen onder properties en permissions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:16
Hebben jullie ook last van dat iPhone tracking niet goed meer werkt met HA cloud? (extern moet je uitzetten omdat hij cloud pakt). Met een externe url gaat het goed maar cloud niet., Ik weet niet hoe ik dit kan fixen. Porten heb ik weer dichtgezet omdat dat zou kunnen met cloud. of moeten ze toch open staan voor gps tracking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
PolderPloer! schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 22:57:
[...]

Mijn configuration.yaml staat hier: /docker/home-assistant/

Ik heb de files op 2 plekken staan, want heb ergens gelezen dat het onder de config file moet staan.

/docker/home-assistant/config/custom_components/nibe
/docker/home-assistant/custom_components/nibe

Ik heb de files geupload vanaf mijn PC naar de NAS. Hoe stel ik de rights dan goed in, want ik zie geen verschil met andere mappen onder properties en permissions
Die 2e is de juiste plek. Wel een restart van HA gedaan na het plaatsen?

Mochten de bestanden van GitHub komen: heb je wel de raw bestanden daar geplaatst en niet de opgeslagen HTML pagina's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
martinvdm schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:06:
[...]

Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb docker tot op heden altijd vermeden omdat ik er simpelweg niets van begrijp

Kan ik via traefik subdomeinen naar ip:poort bnnen mijn netwerk doorverwijzen? En ook als dat geen docker dingen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

1ntroduc3 schreef op zondag 1 november 2020 @ 09:00:
[...]

Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb docker tot op heden altijd vermeden omdat ik er simpelweg niets van begrijp

Kan ik via traefik subdomeinen naar ip:poort bnnen mijn netwerk doorverwijzen? En ook als dat geen docker dingen zijn?
Ja dat kan. Omdat je er niets van begrijpt, wil niet zeggen dat het niet goed werkt ;)
Traefik is een breed gedragen reverse proxy. Je kan rechtstreeks vanuit je docker-compose labels meegeven of middels een toml of yaml file zaken instellen. Wil je dus proxien naar content die niet in docker draait, dan kan dat dus via de laatst genoemde optie.
Voordeel van traefik vind ik zelf de security. Iets wat in IIS slecht lukt. Zo kun je exact de cyphersuites, content headers en andere middlewares zetten zoals jij het wilt.
Je kan ook nginx gebruiken in HA, maar dit beperkt zich wel tot voornamelijk ha zelf.

[ Voor 4% gewijzigd door martinvdm op 01-11-2020 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-06 17:57
Hier een, waarschijnlijk noob, vraag..

Sinds enige tijd gebruik de ems-esp interface in Home Assistant voor het bedienen van mijn Nefit ketel.
Hierbij wordt o.a. de climate.thermostat_hc1 entity gebruikt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
hvac_modes:
  - auto
  - heat
  - 'off'
min_temp: 5
max_temp: 30
target_temp_step: 0.5
current_temperature: 21.1
temperature: 21
friendly_name: Thermostat hc1
supported_features: 1

Nu wil ik de min_temp en max_temp parameters wijzigen.

Ik heb in Developers Tools -> Entities de attributen geprobeerd aan te passen, maar dat werkt niet.
Op welke wijze kan ik dit aanpassen?

Gebruikte software: Home Assistant: 0.116.4, ems-esp: v2.1.0b12

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
Het blijft maar raar werken hier...

Afgelopen week de migratie van Domoticz naar HA afgerond.
Nu al meerdere keren gehad dat ik in de ochtend beneden kom en er gewoon één of meerdere lampen aan zijn.
Nadat alles is uitgeschakeld valt alles van HA uit (er zit geen vaste tijd tussen).
Vannacht de melding dat de mqtt device van de zonwering niet meer beschikbaar was
In diezelfde minuut vallen ook de overige MQTT devices uit, gevolgd door de Zigbee devices.
Als laatste valt de updater uit.
Dan ineens 2 uur later komt er weer een device online, en dan volgt vrij snel de rest weer.
Met als gevolg dat wel ineens de verlichting brand en dat zou met de Node Red schakeling niet mogen daar er een zigbee contact is gesloten.

Ik heb al een nieuwe lader geprobeerd en een compleet ander merk microsd kaart.

Iemand nog een idee wat een oplossing zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetgate
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:07
etienne001 schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:14:
Het blijft maar raar werken hier...

Afgelopen week de migratie van Domoticz naar HA afgerond.
Nu al meerdere keren gehad dat ik in de ochtend beneden kom en er gewoon één of meerdere lampen aan zijn.
Nadat alles is uitgeschakeld valt alles van HA uit (er zit geen vaste tijd tussen).
Vannacht de melding dat de mqtt device van de zonwering niet meer beschikbaar was
In diezelfde minuut vallen ook de overige MQTT devices uit, gevolgd door de Zigbee devices.
Als laatste valt de updater uit.
Dan ineens 2 uur later komt er weer een device online, en dan volgt vrij snel de rest weer.
Met als gevolg dat wel ineens de verlichting brand en dat zou met de Node Red schakeling niet mogen daar er een zigbee contact is gesloten.

Ik heb al een nieuwe lader geprobeerd en een compleet ander merk microsd kaart.

Iemand nog een idee wat een oplossing zou kunnen zijn.
Ik heb zelf ook wel regelmatig problemen met Deconz, dat lampen of sensoren onverwacht gedrag vertonen. Maar dit gebeurt voornamelijk als iemand een of meerdere lampen heeft uitgezet met de ouderwetse schakelaar. Wanneer alle lampen weer power hebben kan het best een tijdje duren voordat het zigbee-netwerk weer hersteld is. Doordat de lampen werken als node/router kan het zijn dat 'een deel van' het netwerk niet meer werkt wanneer je de lamp fysiek uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Laatst online: 23-06 09:45
Misschien een beetje off topic maar na een middag zoeken lezen en proberen ben ik geen steek verder.
Ik heb Debian 10 buster geïnstalleerd met docker en HA werkt ondertussen allemaal prima.
Maar mijn Wifi en BT werken niet. dit komt door de NON Free firmware of iets.
Ik krijg dit niet hersteld. wat ik ook doe met install iwlwifi het werkt gewoon niet.
nieuwe install wordt ook bij de installatie al aangegeven dat hij non free firmware voor mijn adapter moet laden.
Diverse bestanden op USB stick gezet maar hij kan er niks mee.

Ik heb deze adapter in mijn nuc i3 zitten:
Network controller: Intel Corporation Wireless 8265 / 8275 (rev 78)

Iemand een site waar precies staat hoe ik dit kan oplossen? Ben niet heel handig met Linux

Bedankt alvast.
Pagina: 1 ... 33 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.