Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 101 Laatste
Acties:
  • 467.789 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruce the boss
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05:44
En via http://homeassistant.local:8123 en/of http://192.168.2.179:8123 krijg ik geen contact

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit zou zo helemaal prima moeten werken. Misschien even tijd geven en dan nog een keer de browser proberen? De eerste boot kan wel 20min duren.

Die wlan0 melding kan je negeren als je met kabel aangesloten bent.

[ Voor 9% gewijzigd door Hmmbob op 14-10-2020 09:08 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:29
En anders wellicht de SD kaart nog eens opnieuw flashen. Kan zijn dat daar een foutje is opgetreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruce the boss
Ik heb tot een uur gewacht maar blijf constant die melding krijgen en het opnieuw flashen van de kaart heb ik zelfs meerdere keren gedaan .........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetgate
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-07 23:24
Heb je niet per ongeluk https voor je ip/URL staan? (of juist http, maar dat zou ik niet verwachten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Laatst online: 23:17
@bruce the boss Niet nog een ander SD-kaartje liggen voor een test? Nu is mijn ervaring dat de Pi3 wat minder kritisch is op de kaart dan de Pi4. Maar daar (Pi4) ben ik toen ook een dag mee aan het prutsen geweest met een slechte kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
peetgate schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 00:25:
[...]

Cool! Je inspireert me om misschien iets soortgelijks te doen met gewone rolgordijnen (niet-dakraam).

Eventueel kun je nog kijken naar een esp8266 relais-bordje op Ali Express. Je hebt er van die bordjes met 2, 3 of 4 relais erop + een esp8266 chip. Kost tussen de 3 en de 6 euro, afhankelijk van welke je neemt.

Heb je al overwogen om eens naar espHome te kijken? Misschien dat daar nog dingen mee mogelijk zijn?
Ik heb deze printjes gezien, maar die zouden dan uit de ESP RS232 te doen naar de relais en niet gewoon een GPIO hoog/laag. En de huidige spullen had ik al liggen dus daar zou het mee moeten werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D21zuM57DJ-tQl14QufDD4PEJFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FueA5qu4HktA3zdR5MCNT3jt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ff1Lw4IGDfknTG7BNzuqNKlG8SQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/71MuZOTwbJHvFyUILm153MhM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4CFQjFeAd-PS06WXr6ZvBbEOVQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yH0SKvSL0Dq12swJSYpAfiJG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruce the boss
Septillion schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:18:
@bruce the boss Niet nog een ander SD-kaartje liggen voor een test? Nu is mijn ervaring dat de Pi3 wat minder kritisch is op de kaart dan de Pi4. Maar daar (Pi4) ben ik toen ook een dag mee aan het prutsen geweest met een slechte kaart.
Ik zal vandaag eens een nieuw kaartje kopen en het opnieuw proberen.
Kan toch gewoon een kaartje van 64GB zijn of kan kleiner ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@bruce the boss 32GB is wel beetje minimum om mee te draaien. Maar voor een testje kan een 8GB kaart ook.

Wil je het echt gaan draaien zou ik nu een 8GB kaartje halen en de rest van het geld in je zak houden voor een SSDtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperd78
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08-08 10:40
Heeft er iemand ervaring met scenes die bij automations niet goed uitgevoerd worden door Home Assistant in combinatie met de ConBee II? Ik heb diverse Ikea Trådfri lampen en bewegingssensoren gekoppeld aan een ConBee II welke via de Deconz integratie weer gekoppeld is aan Home Assistant. De scenes heb ik in Home Asssistant aangemaakt (Dus niet in de Phoscon web app), maar als ik via een automation een scene aanroep gebeurt het vaak dat de scene slechts gedeeltelijk wordt uitgevoerd. Zo wordt of de brightness niet aangepast of de kleurtemperatuur niet aangepast.

Mijn huidige setup:
  • Raspberry Pi 4 Model B, 4GB variant
  • Home Assistant, versie 0.116.2
  • Conbee II, aan een USB2 verlengkabel
  • Deconz versie 6.4.0
Als voorbeeld de badkamerlamp. Die heb ik 's nachts op een lage stand met een warm wit licht staan, en overdag feller met een koud wit licht. 's Ochtends als de lamp na detectie van beweging de eerste keer op de felle stand met koud licht aan zou moeten gaan, wordt de kleurtemperatuur wel aangepast, maar de brightness niet. Als de automation voor de 2e keer getriggerd wordt, dan wordt ook de brightness aangepast.

Weet iemand hoe dit op te lossen is met behoud van de scenes in Home Assistant, zodat zowel brightness als kleurtemperatuur direct worden aangepast? Alvast bedankt voor de reacties.

M.b.t. het voobeeld heb ik de volgende scenes gedefinieerd:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
- id: '1602495653860'
  name: Bathroom - Dim
  entities:
    light.bathroom_ceiling_lamp:
      min_mireds: 140
      max_mireds: 650
      brightness: 1
      color_temp: 650
      is_deconz_group: false
      friendly_name: Bathroom ceiling lamp
      supported_features: 43
      state: 'on'
- id: '1602495740763'
  name: Bathroom - Bright
  entities:
      min_mireds: 140
      max_mireds: 650
      brightness: 254
      color_temp: 262
      is_deconz_group: false
      friendly_name: Bathroom ceiling lamp
      supported_features: 43
      state: 'on'

En de volgende automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
- id: '1602498969752'
  alias: Bathroom - Lights
  description: ''
  trigger:
  - type: motion
    platform: device
    entity_id: binary_sensor.bathroom_motion_sensor
    domain: binary_sensor
  - type: motion
    platform: device
    entity_id: binary_sensor.landing_motion_sensor
  condition: []
  action:
  - choose:
    - conditions:
      - condition: or
        conditions:
        - condition: time
          after: '21:00'
          before: 06:30
        - condition: and
          conditions:
            after: 06:30
            before: '10:00'
            weekday:
            - sat
            - sun
          - type: is_motion
            condition: device
      sequence:
      - service: scene.turn_on
        entity_id: scene.bathroom_dim
        data:
          transition: 1
    - conditions:
      sequence:
        data:
        entity_id: scene.bathroom_bright
    default: []
  - delay: 00:05
  - type: turn_off
    entity_id: light.bathroom
    domain: light
  mode: restart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Septillion schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 08:25:
@raymonvdm Als je relais module werkt met active low (= aan wanneer de pin laag is) dan deze instellen als Relayxi met de i van inverted. En dan niet GPIO15 gebruiken, deze moet laag zijn (= aan voor je relais) tijdens boot. Makkelijkste is als je daarvoor eigen template maakt via Configuration -> Configuration Template. Naam mag je zelf bedenken, based on Generic voor mooi leeg begin. Daarna moet je volgens mij die template nog wel even selecteren onder Configuration -> Module.

Overigens, wat een chaos aan linkjes en veeeeel stappen. In Tasmota zou ik hem gewoon op DHCP laten. Wifi, MQTT, friendlyname en HA discovery instellen is genoeg. Rest kan je nog naar kijken als je hem verder naar wens wilt aanpassen.
Je zegt om GPIO15 niet te gebruiken, maar heb je ervaring over welke 4 GPIO1`s ik wel moet gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@jasperd78 En als je het via Deconz doet?

Klinkt als een soortgelijk probleem als ik bij Zigbee2MQTT langs zag komen. Volgens mij was het issue dat voor HA is alles rond de lamp aan (dus ook brightness en color temp) een enkel commando maar voor de lamp niet. Die moet dus los brightness en color temp sturen. Waarbij volgens mij color temp commando's genegeerd worden als de lamp uit is. Volgens mij is dit toen in Zigbee2MQTT ondervangen door altijd eerst brightness te doen voor color temp gedaan wordt.

Tussenoplossing zou zijn om het in twee stappen te doen en de lamp eerst aan te zetten en dan de color temp aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@raymonvdm Zie hier. Eigenlijk allemaal maar niet
  • GPIO15 omdat deze laag moet zijn tijdens boot
  • GPIO6-11 omdat deze voor de flash zijn (veel modules hebben ze dus ook niet om deze reden)
  • GPIO1 en GPIO3 als je nog wilt flashen via USB. Opzich kan het wel maar hou er dan rekening mee dat deze lijnen dus bekrachtigd worden (en dus de relais aan zetten) tijdens programmeren via USB/serieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:49

Koppensneller

winterrrrrr

@jasperd78

Volgens mij specificeer je onnodig veel in je scene definition. Pas dit eens aan naar dit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- id: '1602495653860'
  name: Bathroom - Dim
  entities:
      brightness: 1
      color_temp: 650
- id: '1602495740763'
  name: Bathroom - Bright
  entities:
      brightness: 254
      color_temp: 262
      state: on

En ik denk dat je je automation alleen wil triggeren als er beweging wordt gedetecteerd? Dan moet je nog specificeren dat 'ie alleen afgaat als de state van een motion sensor 'on' wordt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
- id: '1602498969752'
  alias: Bathroom - Lights
  description: ''
  trigger:
  - platform: state
    to: on
    entity_id: binary_sensor.landing_motion_sensor
    to: on
  action:
  - choose:
    - conditions:
      - condition: or
        conditions:
          after: '21:00'
          before: 06:30
        - condition: and
          conditions:
            after: 06:30
            before: '10:00'
            weekday:
            - sat
            - sun
      sequence:
        entity_id: scene.bathroom_dim
        data:
    - conditions:
      sequence:
        data:
        entity_id: scene.bathroom_bright
    default: []
  - delay: 00:05
  - type: turn_off
    entity_id: light.bathroom
    domain: light
  mode: restart

[ Voor 64% gewijzigd door Koppensneller op 14-10-2020 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Valt me nu pas op dat de condition: time befor en after wel impliciet OR't waar condition: sun dat niet doet... -O- Beetje consistentie issue. Aangezien normale conditions impliciet AND zijn vind ik de implementatie van sun dus logischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Is er trouwens iemand die een professionele implementatie van 1-Wire gebruikt in HomeAssistant, wat ik daar mee bedoel is op de manier waarop Femme dit bijvoorbeeld gebruikt.

Ik heb nu twee 1-Wire bussen aan een Pi1 hangen welke data via Netcat (NC) sturen naar Grafana maar deze data heb ik niet beschikbaar in HomeAssistant.

Nu heb ik in de video van Femme en in de presentatie van laatst gezien dat hij hiervoor een USB interface Ethernet Interface gebruikt, maar deze lijkt niet ondersteund te worden in HA?

reviews: Doe-het-zelf-domotica: het nieuwe tweaken

Ik heb ook deze interface gevonden, het voordeel hiervan zou zijn dat het me een Pi minder kost

[ Voor 11% gewijzigd door raymonvdm op 14-10-2020 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@raymonvdm Documentatie van one-wire is een beetje vaag met wel of geen drivers en schaars qua config. Maar het kan dus direct aan de GPIO van een Pi. Wel zou ik zonder driver de devices wel voorzien van power en niet parasitic / true one-wire gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperd78
@Septillion Via Deconz/Phoscon gaat het op zich wel goed, maar daar heb ik het probleem dat ik in een scene lampen niet uit kan doen.

Aan work-arounds waar eerst het ene wordt aangepast en dan het andere, of het 2x aanroepen van dezelfde scene heb ik ook gedacht, maar wilde eerst weten of hier niet een betere oplossing voor was. Ik zou toch verwachten dat een scene binnen Home Assistant icm Deconz goed zou moeten kunnen werken.
Maar als een work-around de oplossing is, gaan we daar eens mee stoeien. ;)

@Koppensneller De Scenes zijn inderdaad onnodig veel gedefinieerd, dat heeft Home Assistant allemaal zelf gedaan. (Ik heb de scenes gegenereerd via de interface van HA.) Eerder heb ik ze ook zelf ingeklopt (met veel minder definities, vergelijkbaar met die van jou), maar aangezien dat het probleem niet oploste heb ik het via de interface van HA nog eens geprobeerd.

Ook de automation is door HA zo opgesteld, terwijl ik daarbij aangegeven heb dat de trigger "started
detecting motion" moest zijn.

Ik heb zojuist jouw definities ingeladen, maar dat verhielp het probleem helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:56

Gotez

42

@jasperd78 ik heb hetzelfde. maar dan met ikea lampen gekoppeld via de ikea gateway. Vooral de kleur temperatuur gaat niet goed mee met de automation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:03
raymonvdm schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:50:
Is er trouwens iemand die een professionele implementatie van 1-Wire gebruikt in HomeAssistant, wat ik daar mee bedoel is op de manier waarop Femme dit bijvoorbeeld gebruikt.

Ik heb nu twee 1-Wire bussen aan een Pi1 hangen welke data via Netcat (NC) sturen naar Grafana maar deze data heb ik niet beschikbaar in HomeAssistant.

Nu heb ik in de video van Femme en in de presentatie van laatst gezien dat hij hiervoor een USB interface Ethernet Interface gebruikt, maar deze lijkt niet ondersteund te worden in HA?

reviews: Doe-het-zelf-domotica: het nieuwe tweaken

Ik heb ook deze interface gevonden, het voordeel hiervan zou zijn dat het me een Pi minder kost
Ik heb het ook op een pi draaien met een eigen python script die elke minuut de temps doorstuurt over Mqtt. Werkt prettig en eenvoudig. Nooit geen omkijken naar.

Zoek een oude pi2 ofzo op marktplaats en je bent voor een paar centen klaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Mich op 14-10-2020 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymonvdm
Septillion schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:30:
@raymonvdm Documentatie van one-wire is een beetje vaag met wel of geen drivers en schaars qua config. Maar het kan dus direct aan de GPIO van een Pi. Wel zou ik zonder driver de devices wel voorzien van power en niet parasitic / true one-wire gebruiken.
Ja die had ik gezien, maar ik had nog niet een "oeh das gaaf" gevoel, dus vandaar mijn vraag hier. Ik gebruik ook echt 3 draads :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hfa0kA6mbL1tzIIH_ZBVMS7UYwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nreAtopelSDyMeHeMNNWSaSD.jpg?f=fotoalbum_large
Mich schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:56:
[...]

Ik heb het ook op een pi draaien met een eigen python script die elke minuut de temps doorstuurt over Mqtt. Werkt prettig en eenvoudig. Nooit geen omkijken naar.

Zoek een oude pi2 ofzo op marktplaats en je bent voor een paar centen klaar.
Ik heb reeds een Pi, maar kost weer 12 watt extra O-)

[ Voor 18% gewijzigd door raymonvdm op 14-10-2020 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperd78
@Gotez De Ikea gateway heb ik ook een tijdje gebruikt, maar vond dat ding echt een ramp. In het begin werkte het redelijk, maar na verloop van tijd functioneerde echt niets meer. Na op de Ikea app wat geactiveerd te hebben echt een minuut wachten tot dat er iets aan de verlichting veranderde... werd met een firmware update later wel weer iets beter, maar soepel was het nog steeds niet.

De Conbee II stick bevalt mij wat dat betreft een heel stuk beter. Soepele transitions, scenes die goed werken..etc. Plus het koppelen van meer dan alleen Ikea devices. Voor zover mogelijk ga ik denk ik ook alle scenes weer in de Phoscon app definieren. De scenes die daar aangemaakt zijn zijn vervolgens ook weer aan te roepen via HA, dus dat is mooi.
Het enige punt is dat ik geen lampen uit kan schakelen in scenes die ik aanmaak in de Phoscon app... maar dat ga ik eens bespreken met de makers van de app. Hopelijk kunnen ze daar wat aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
jasperd78 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 13:18:
@Gotez De Ikea gateway heb ik ook een tijdje gebruikt, maar vond dat ding echt een ramp. In het begin werkte het redelijk, maar na verloop van tijd functioneerde echt niets meer. Na op de Ikea app wat geactiveerd te hebben echt een minuut wachten tot dat er iets aan de verlichting veranderde... werd met een firmware update later wel weer iets beter, maar soepel was het nog steeds niet.

De Conbee II stick bevalt mij wat dat betreft een heel stuk beter. Soepele transitions, scenes die goed werken..etc. Plus het koppelen van meer dan alleen Ikea devices. Voor zover mogelijk ga ik denk ik ook alle scenes weer in de Phoscon app definieren. De scenes die daar aangemaakt zijn zijn vervolgens ook weer aan te roepen via HA, dus dat is mooi.
Het enige punt is dat ik geen lampen uit kan schakelen in scenes die ik aanmaak in de Phoscon app... maar dat ga ik eens bespreken met de makers van de app. Hopelijk kunnen ze daar wat aan doen.
Die conbee II stick werkt toch ook in Zigbee2Mqtt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 16:09
@Gotez
Voor zover mogelijk ga ik denk ik ook alle scenes weer in de Phoscon app definieren. De scenes die daar aangemaakt zijn zijn vervolgens ook weer aan te roepen via HA, dus dat is mooi.
Ik heb mijn scenes gedefinieerd in HA, niet in Phoscon. Wat zou het voordeel zijn om ze te definieren in Phoscon? Ik heb één WIFI-lamp. Die zou ik dan niet in een scene in Phoscon kunnen aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperd78
@Pred Voor mij is het voordeel van het definieren van de scenes in de Phoscon app dat de scenes bij mij beter werken dan als ik ze in HA definieer. Maar als je ook andere lampen dan Zigbee lampen in de zelfde scene wil gebruiken, dan wordt het lastig. De Phoscon app is alleen voor Zigbee devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperd78
raymonvdm schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 13:20:
[...]
Die conbee II stick werkt toch ook in Zigbee2Mqtt?
Geen idee.. Zover ben ik nog niet met home automation, de conbee II stick en MQTT :D . Waarom zou je de Conbee II stick via Zigbee2Mqtt gebruiken, i.p.v. via de deconz integratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
In het kader van 1-wire en home assistant / esphome:

https://github.com/ps915/ESPEasy-1Wire-WEMOS-PCB

Ik vond bovenstaande wel erg interessant en heb 10 vandie PCB's besteld. Nu nog even de andere onderdelen bestellen, maar hier kan natuurlijk perfect ESPhome op draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@jasperd78 Ik zou denk ik toch eens contact zoeken met Deconz daarover.

@raymonvdm Nee, ik had ook vooral een "Oeh, verwarrend" gevoel :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roynolf
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-12-2023
Een vraag mbt gps_accuracy via device_tracker.see.

Dit is de huidige implementatie in mijn automation
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
action:
  - service: device_tracker.see
    data:
      dev_id: mathieu_mobiel_locatie
      location_name: "{{ states('device_tracker.sm_a705fn') }}"
      gps:
        - "{{ state_attr('device_tracker.sm_a705fn', 'latitude') }}"
        - "{{ state_attr('device_tracker.sm_a705fn', 'longitude') }}"
      gps_accuracy: "{{ state_attr('device_tracker.sm_a705fn', 'gps_accuracy') }}"

De gps_accuracy van de device_tracker 'mathieu_mobiel_locatie' na uitvoeren van de automation is gelijk aan 0.
Wanneer ik via 'Developer tools' > 'Template' de volgende code run krijg ik het resultaat: "13":
"{{ state_attr('device_tracker.sm_a705fn', 'gps_accuracy') }}"

Als ik deze waarde dan hard codeer als gps_accuracy, krijg ik het gewenste resultaat in mijn device_tracker entity, namelijk 13:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
action:
    data:
      gps:
      gps_accuracy: "13"

Kan iemand me wijzen op de mogelijke oorzaak waarom "{{ state_attr('device_tracker.sm_a705fn', 'gps_accuracy') }}" niet het gewenste resultaat geeft niettemin het hard gecodeerde resultaat wel het gewenste resultaat geeft?

[ Voor 3% gewijzigd door roynolf op 14-10-2020 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
jasperd78 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 13:43:
@Pred Voor mij is het voordeel van het definieren van de scenes in de Phoscon app dat de scenes bij mij beter werken dan als ik ze in HA definieer. Maar als je ook andere lampen dan Zigbee lampen in de zelfde scene wil gebruiken, dan wordt het lastig. De Phoscon app is alleen voor Zigbee devices.
Zodat alles via MQTT / IP gaat en er dus geen fysieke interface nodig zijn aan je HomeAssistant VM. Daarnaast heb ik reeds Zwave2Mqtt en Zigbee2Mqtt alleen met zo`n Aliexpress Stick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
yniezink schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:14:
In het kader van 1-wire en home assistant / esphome:

https://github.com/ps915/ESPEasy-1Wire-WEMOS-PCB

Ik vond bovenstaande wel erg interessant en heb 10 vandie PCB's besteld. Nu nog even de andere onderdelen bestellen, maar hier kan natuurlijk perfect ESPhome op draaien.
Daar zie ik ook een Pi met een USB 1-Wire stick https://github.com/ps915/1WirePCB op zich interessant, alleen liggen mijn bussen eigenlijk al prima. En zou ik alleen nog een interface kopen voor de galvanische scheiding van de Pi

Ik heb een bus vanuit de meterkast naar m`n Domotica lopen, daarop zit de waterleiding, de meterkast zelf, een sensor op 60cm diepte in de grond (geplaatst bij het krijgen van een nieuwe elektra aansluiting van de netbeheerder) en eentje die tussen de planten boven het maaiveld uitsteekt

De andere bus loopt naar de C.V. Ketel voor de aanvoer van de C.V ketel (2x) en de retour van de C.V. ketel (2x) en voor koud water en warm water

De bussen splits ik met

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
vim /etc/rc.local

# header pin 7
dtoverlay w1-gpio gpiopin=4 pullup=0  

# header pin 11
dtoverlay w1-gpio gpiopin=17 pullup=0

# header pin 13
#dtoverlay w1-gpio gpiopin=27 pullup=0 

modprobe w1-gpio

Acties:
  • 0 Henk 'm!
roynolf schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:13:
Een vraag mbt gps_accuracy via device_tracker.see.

Dit is de huidige implementatie in mijn automation
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
action:
    data:
      gps:
      gps_accuracy: "{{ state_attr('device_tracker.sm_a705fn', 'gps_accuracy') }}"

De gps_accuracy van de device_tracker 'mathieu_mobiel_locatie' na uitvoeren van de automation is gelijk aan 0.
Wanneer ik via 'Developer tools' > 'Template' de volgende code run krijg ik het resultaat: "13":
"{{ state_attr('device_tracker.sm_a705fn', 'gps_accuracy') }}"

Als ik deze waarde dan hard codeer als gps_accuracy, krijg ik het gewenste resultaat in mijn device_tracker entity, namelijk 13:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
action:
    data:
      gps:
      gps_accuracy: "13"

Kan iemand me wijzen op de mogelijke oorzaak waarom "{{ state_attr('device_tracker.sm_a705fn', 'gps_accuracy') }}" niet het gewenste resultaat geeft niettemin het hard gecodeerde resultaat wel het gewenste resultaat geeft?
Omdat een state (vooralsnog) altijd een string is, en er waarschijnlijk een integer verwacht wordt. Probeer het eens met
YAML:
1
{{ state_attr('device_tracker.sm_a705fn', 'gps_accuracy') | int }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-09 16:35

Mimiix

Professioneel Prutser

Waar wil je het over hebben?

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roynolf
Hmmbob schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:20:
[...]

Omdat een state (vooralsnog) altijd een string is, en er waarschijnlijk een integer verwacht wordt. Probeer het eens met
YAML:
1
{{ state_attr('device_tracker.sm_a705fn', 'gps_accuracy') | int }}
@Hmmbob Works like a charm, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vraag me wel af waarom je dit nodig hebt - die device_tracker.sm_a705fn bevat namelijk natuurlijk allemaal al....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roynolf
Hmmbob schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:31:
[...]

Ik vraag me wel af waarom je dit nodig hebt - die device_tracker.sm_a705fn bevat namelijk natuurlijk allemaal al....
Logische vraag want ik heb iets speciaal voor. Als we op ons thuisnetwerk zijn aangelogd dan gaan de locatievoorzieningen van 2 van onze smartphones alle kanten op. Ik krijg notifs als ik een zone verlaat of betreedt. Zo krijg ik 's nachts gemiddeld 10 notifs omdat ik uit de thuiszone verdwijn. Niemand die een oplossing kan bieden. Ik vind op de HA fora ook mensen terug die dit ondervinden.

Wat heb ik gedaan? Een aparte device_tracker gecreëerd die gevoed wordt door de a705fn device_tracker alleen als ik met het thuisnetwerk verbonden ben, forceer ik de status van de nieuwe device_tracker naar home.

Als je geïnteresseerd bent in de code, aub:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
alias: "Mathieu mobiel locatie - zone"
mode: single
trigger:
    entity_id: device_tracker.sm_a705fn
    entity_id: sensor.sm_a705fn_wifi_verbinding
  # - platform: state
  #   entity_id: input_boolean.test_trigger
  #   to: "on"
condition:
  - condition: not
    conditions:
      - condition: template
        value_template: "{{ is_state('sensor.sm_a705fn_wifi_verbinding', 'telenet-E2982') }}"
      - condition: state
        entity_id: "device_tracker.sm_a705fn"
        state: "not_home"
      - condition: state
        entity_id: "device_tracker.sm_a705fn"
        state: "home"
action:
    data:
      gps:
      gps_accuracy: "{{ state_attr('device_tracker.sm_a705fn', 'gps_accuracy') | int }}"

Dit is een stukje code om de eigen zones (dus exclusief home en not_home daarvoor heb ik een andere automation aangemaakt) in de nieuwe device_tracker te pushen.

Werkt echt voortreffelijk nu _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Leuk opgelost. Wel balen dat het nodig is - ik herken het (gelukkig) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 09:23
raymonvdm schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:37:
[...]

Daar zie ik ook een Pi met een USB 1-Wire stick https://github.com/ps915/1WirePCB op zich interessant, alleen liggen mijn bussen eigenlijk al prima. En zou ik alleen nog een interface kopen voor de galvanische scheiding van de Pi

Ik heb een bus vanuit de meterkast naar m`n Domotica lopen, daarop zit de waterleiding, de meterkast zelf, een sensor op 60cm diepte in de grond (geplaatst bij het krijgen van een nieuwe elektra aansluiting van de netbeheerder) en eentje die tussen de planten boven het maaiveld uitsteekt

De andere bus loopt naar de C.V. Ketel voor de aanvoer van de C.V ketel (2x) en de retour van de C.V. ketel (2x) en voor koud water en warm water

De bussen splits ik met

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
vim /etc/rc.local

# header pin 7
dtoverlay w1-gpio gpiopin=4 pullup=0  

# header pin 11
dtoverlay w1-gpio gpiopin=17 pullup=0

# header pin 13
#dtoverlay w1-gpio gpiopin=27 pullup=0 

modprobe w1-gpio
Gebruik een NodeMCU of een andere ESP achtige.
Koppel daar je I2C devices op en je hebt je scheiding.
Zo doe ik het nu ook. Als je liever bedraad wil dan sluit je een arduino via usb aan en daarop dan I2C.

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@RedPas 1-wire ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roynolf
Hmmbob schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:47:
Leuk opgelost. Wel balen dat het nodig is - ik herken het (gelukkig) niet.
Ik heb er wel veel door bijgeleerd, dat is positief. Maar ik had het liever anders gezien :)
Het rare is dat al onze gezinsleden het wel eens voor hebben maar dat er geen logica in terug te vinden is.
Het enige wat ik kan meegeven is dat we op het platteland wonen en de GPS bepaling (door netwerkdekking) wel eens te wensen over laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Laatst online: 12-09 09:23
Sorry... :)
Maar veronderstel DS18B20 sensors?
En btw Onewire werkt ook is i2c ;)

[ Voor 3% gewijzigd door RedPas op 14-10-2020 18:03 ]

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruce the boss
Septillion schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:49:
@bruce the boss 32GB is wel beetje minimum om mee te draaien. Maar voor een testje kan een 8GB kaart ook.

Wil je het echt gaan draaien zou ik nu een 8GB kaartje halen en de rest van het geld in je zak houden voor een SSDtje.
Het is gelukt met het nieuwe kaartje en bedankt voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
RedPas schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:56:

En btw Onewire werkt ook is i2c ;)
OneWire is zeker geen I2C. Het heeft overeenkomsten maar wezenlijk anders. Maar je hebt gelijk dat je het ook via een ESP moet kunnen doen.

@bruce the boss d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels89
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-04 17:49
Laatst heb ik een PI4 met raspbian geprobeerd en daarop home assisitant gezet. Ik krijg het niet voor elkaar.
Dus wil ik weer naar de basis uitvoering maar dan zonder SD kaart.

De bootloader is geupdate en het leest vanaf USB. Kan ik nu gewoon een image flashen op de SSD schrijf en opstarten? Of werkt dit niet meteen zo.

Raspberry Pi 4 Model B (1 GB, 2 GB, 4 GB and 8 GB model) 64-bit hassos v4

opgelost: Het is gelukt met hassos v5

[ Voor 6% gewijzigd door niels89 op 14-10-2020 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnneman
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-06 08:58

johnneman

rofl de bofl

johnneman schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:36:
Hoi

Ik probeer via automations.yml te regelen dat ik via de api kan regelen dat mijn Harmony Hub dingen gaat doen.. De code hieronder werkt op zich..

Maar, als mijn tv het infrarood signaal van mijn Harmony Hub niet goed ontvangt, wil ik de actie graag nog een keer uitvoeren, en dat kan dan niet want de state is al Netflix dus de actie wordt niet uitgevoerd.. hoe kan ik dit het beste oplossen? had al wel bedacht dat ik eerst een api call kan doen en de state naar 'fake' zetten, maar mooi is anders..

Daarnaast heb ik nog 7 andere activiteiten voor de Harmony Hub dus ik wil deze graag dynamisch maken.. heb hier al een tijd mee zitten knooien maar ik kom er niet uit met templating (heb de documentatie al vaak bekeken). Zou het voldoende moeten zijn als ik bij de 'action' de waarde netflix vervang door '{{ trigger.to_state.state }}' ? ik vind het troubleshooten lastig met templating..

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- id: '1602353617983'
  alias: Harmony Netflix
  trigger:
  - entity_id: harmonyhub.some_id
    platform: state
    to: Netflix
  action:
  - data:
      activity: Netflix
    entity_id: remote.harmony_hub
    service: remote.turn_on
  initial_state: true
Iemand nog tips? Wordt zeer gewaardeerd :)

Tempus: It is said we all have a twin someplace in the world. Why Mr. Kent, without those glasses, I'd say you'd look exactly like.. well, d0h:\:p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@johnneman Daarom vroeg ik of je niet gewoon een enkel commando kunt sturen.

Je activity ga je niet nog een keer kunnen doen, dat is nu eenmaal het model van de Harmony en zou op veel apparaten ook de mist in gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Sun struggles... Uiteindelijk is het gelukt. Het frustrerende is dat ik alleen niet weet wat in eerste instantie de oorzaak was dat mijn automations niet werkten. Het enige wat ik gedaan heb is Esxi geüpdatet van 7.0b naar 7.0.1.

Anyway, uiteindelijk is dit het nu geworden:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
- id: lights_on
  alias: Voordeurlamp aan
  description: Schakelaar voordeurlamp inschakelen
  trigger:
    entity_id: sun.sun
    from: below_horizon
    to: above_horizon
  action:
  - service: homeassistant.turn_on
    entity_id: switch.fgs213_voordeurlamp
- id: lights_off
  alias: Voordeurlamp uit
  description: Schakelaar voordeurlamp uitschakelen
  trigger:
    entity_id: sun.sun
    from: above_horizon
    to: below_horizon
  action:
  - service: homeassistant.turn_off
    entity_id: switch.fgs213_voordeurlamp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:24
vanavond heb ik de spotify integratie in home assistant geinstaleerd en ben ben hier eigenlijk wel over te spreken net even wat gemakkelijker en overzichterlijker dan da spotify card icm spotcast.
het bladeren door je playlisten en artiesten werkt heel eenvoudig alleen nu mis ik 1 functionaliteit.

ik kan namelijk wanneer spotify al op een device afspeelt bijvoorbeeld op de google home het allemaal besturen via de spotify integratie
maar zit er nu geen mogelijkheid in om het te casten naar een device? is hier een workaround voor om dit wel werkend te krijgen of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 18:00

aex351

I am the one

Ben inmiddels gemigreerd van Domoticz naar Home Assistant. Het gebruiksgemak is echt flink verbeterd. Erg fijn dat je steeds meer via de GUI kan configureren. Het blijft nog steeds relatief veel handmatig configureren, maar ik merk dat er een kantelpunt komt. Denk dat Home Assistant er goed aan zou doen om bijvoorbeeld de File Editor add-on en HACS standaard mee te leveren.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Laatst online: 21:03

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@aex351 HACS gaan ze niet snel doen ivm slechtere controleerbaarheid van de stabiliteit. En FileEditor, waarom? Niet iedereen wil die en je kan hem gewoon aanklikken als addon :) Daarmee leveren ze hem dus eigenlijk al mee.

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 14-10-2020 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 18:00

aex351

I am the one

Septillion schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 23:53:
@aex351 HACS gaan ze niet snel doen ivm slechtere controleerbaarheid van de stabiliteit. En FileEditor, waarom? Niet iedereen wil die en je kan hem gewoon aanklikken als addon :)
De file editor omdat je dat nodig hebt om bij de configuration.yaml te komen. Hier kom je dus niet bij wanneer je gebruik maakt van de Home Assistant image op bijvoorbeeld een Raspberry PI. SSH staat simpelweg uit en andere opties heb je niet out-of-the-box. Kortom, voor een nieuwe gebruiker betekend dit dus weer veel uitzoek werk (been there). En dan lees je dus over add-ons zoals File Editor, Samba Share of een een SSH addon (dat niet meer bestaat) en zo ben je weer een uur verder (als het al niet meer is - wat een feest).

En HACS omdat het handige community zaken bevat. Zoals thema's en andere integrations. Zelf heb ik nu Buienalarm en Afvalbeheer. Maar ook de nieuwe Z-Wave integration zit geloof ik in HACS.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
aex351 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 23:43:
Ben inmiddels gemigreerd van Domoticz naar Home Assistant. Het gebruiksgemak is echt flink verbeterd. Erg fijn dat je steeds meer via de GUI kan configureren. Het blijft nog steeds relatief veel handmatig configureren, maar ik merk dat er een kantelpunt komt. Denk dat Home Assistant er goed aan zou doen om bijvoorbeeld de File Editor add-on en HACS standaard mee te leveren.
Hacs zie ik niet snel gebeuren, dat komt omdat deze uitbreidingen niet door HA zelf zijn gevalideerd en mogelijk het systeem om zeep helpen. Tevens vereist hacs natuurlijk weer een github api etc.

[ Voor 4% gewijzigd door yniezink op 15-10-2020 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Laatst online: 26-08 08:06
yniezink schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 08:21:
[...]

Hacs zie ik niet snel gebeuren, dat komt omdat deze uitbreidingen niet door HA zelf zijn gevalideerd en mogelijk het systeem om zeep helpen. Tevens vereist hacs natuurlijk weer een github api etc.
De ontwikkelaar van HACS is in dienst bij Nabu Casa, dus ik verwacht dat functionaliteiten van HACS langzamerhand native in HA terecht komen.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
aex351 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 00:03:
De file editor omdat je dat nodig hebt om bij de configuration.yaml te komen.
Nee hoor, kan ook via SSH, Samba en je kan zelfs in veel gevallen volledig uit de voeten met de GUI, ik gebruik de File editor niet. En dat zijn allemaal officiële addons die je gelijk kunt activeren via de GUI. Dus ze zijn dus gewoon al meegeleverd ;)

En een uur is toch niet zo veel als je met complexe nieuwe software begint? En nee, je wordt niet zo extreem aan het handje meegenomen als wanneer je een Hue app instelt. Maar dat is ook niet mogelijk met de grote hoeveelheid devices. Maar de officiele documentatie is in de regel netjes op orde. Onofficiële documentatie loopt nog wel eens achter maar dat heb je bij elk software pakket. Maar misschien zou het wel wat zijn dat je al langs de addon store komt tijdens het onboarden. Misschien goeie voor de volgende WTH. :)

En waarom Afvalwijzer geen (onofficiële) addon is weet ik eigenlijk ook niet. Wel dat tweaks uit HACS sneller in HA terecht komen tegenwoordig. Niet alle, maar in de huidige opstelling staat HA daar volgens mij redelijk open voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drice
  • Laatst online: 12-09 20:21

drice

Loading...

Septillion schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 08:50:
[...]

. Misschien goeie voor de volgende WTH. :)
Het is hacktober dus leef je uit

Did you know that IF is a middle word in life. "Ja maar wie ben ik om aan mezelf te twijfelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@drice Oef, zou wel willen maar bevatten waar in de code dat zou moeten zitten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
Ik doe nog niet zoveel met de lovelace dashboards. Met zowel de afval informatie als een nieuwe usecase loop ik tegen styling issues aan. Is er geen mogelijkheid om bijvoorbeeld een width mee te geven aan een onderdeel van de horizontal stack? Als ik een icoon met wat tekst ernaast wil loop ik nu aan tegen een immens grote icon en belachelijk smalle ruimte voor mijn tekst. Is dat echt alleen mogelijk met custom cards?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

0.116.3
  • Add delete to hassio API (@ludeeus - #41500) (hassio docs) (new-integration)
  • Fix disabled Synology DSM camera (@Quentame - #41686) (synology_dsm docs)
  • Fix KEF LSX becoming unavailable (@basnijholt - #41700) (kef docs)
  • Ensure all template errors are caught and the websocket api reports them (@bdraco - #41719) (websocket_api docs)
  • Offload dockermachines into core (@pvizeli - #41756)
  • Fix issues with metric conversion and single pump type for filter pumps in Omnilogic integration (@djtimca - #41777) (omnilogic docs)
  • Fix SimpliSafe re-auth flow (@bachya - #41805) (simplisafe docs)
  • Shelly: fix for RGB devices (@chemelli74 - #41841) (shelly docs)
  • Permit event trackers to accept an empty list of entities or domains (@bdraco - #41857)
  • Reduce polling for Netatmo weather station sensors (@cgtobi - #41858) (netatmo docs)

[ Voor 86% gewijzigd door JBS op 15-10-2020 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat betekent dit? :?
Offload dockermachines into core (@pvizeli - #41756)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:41
Uit de PR op GitHub:
It's only that we pull data from a different repository which don't merge with the dockerfile/build.json on the branch and end up in a disaster. Now all is the same branch and can be updated together.
Hier is de full-change: https://github.com/home-a...d0f30606cf5564b2262749c34

[ Voor 6% gewijzigd door daxy op 15-10-2020 12:27 ]

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tnx, begrijp het nog niet maar dat zal aan mijn kennisgebrek liggen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:41
sOid schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:29:
[...]

Tnx, begrijp het nog niet maar dat zal aan mijn kennisgebrek liggen :p
Het heeft geen impact voor docker gebruikers. Het is de manier waarop docker-builds gemaakt worden. Een code-cleanup. Tenminste, zo begrijp ik het 😀

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daxy schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:29:
[...]

Het heeft geen impact voor docker gebruikers. Het is de manier waarop docker-builds gemaakt worden. Een code-cleanup. Tenminste, zo begrijp ik het 😀
Ah kijk, dat begrijp ik wel! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:53

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

als ik het change nummer op git erbij zoek:
It's only that we pull data from a different repository which don't merge with the dockerfile/build.json on the branch and end up in a disaster. Now all is the same branch and can be updated together.
edit: spuit11 :+

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phlinx
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 18:23
-Casper schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:55:
Ik doe nog niet zoveel met de lovelace dashboards. Met zowel de afval informatie als een nieuwe usecase loop ik tegen styling issues aan. Is er geen mogelijkheid om bijvoorbeeld een width mee te geven aan een onderdeel van de horizontal stack? Als ik een icoon met wat tekst ernaast wil loop ik nu aan tegen een immens grote icon en belachelijk smalle ruimte voor mijn tekst. Is dat echt alleen mogelijk met custom cards?
Met card-mod https://github.com/thomasloven/lovelace-card-mod zijn bijna alle cards te stylen. Ook de afmetingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik probeer geluid af te spelen via mijn Google Home speakers. Dat lukt ook wel, maar ik begrijp niet waarom en ook niet waarom andere methodes niet werken.

Als ik het volgende doe, dan werkt het:
YAML:
1
2
3
4
5
service: media_player.play_media
data:
  media_content_id: 'https://xxxyyy.duckdns.org:8123/local/audio/alarm_tone.mp3'
  media_content_type: audio/mp3
entity_id: media_player.kantoor

Dus het is duidelijk dat de mp3 file te vinden is en in de juiste directory staat. Ook is de syntax correct.

Ik ben donateur van Nabu Case en ik benader mijn systeem met https://pppqqq.ui.nabu.casa/

Dat werkt prima

Maar als ik het volgende probeer dan werkt het niet.

YAML:
1
2
3
4
5
data:
  media_content_id: 'https://pppqqq.ui.nabu.casa:8123/local/audio/alarm_tone.mp3'

En het volgende werkt ook niet:

YAML:
1
2
3
4
5
data:
  media_content_id: 'https://192.168.2.200:8123/local/audio/alarm_tone.mp3'

Ik heb in alle gevallen ook http geprobeerd ipv https.
Ik wil juist van duckdns af om niet te veel verschillende methodes te gebruiken om mijn systeem te benaderen. Het liefst wil ik de lokale methode gebruiken. Ik vind het onzin om een extern adres te gebruiken om een interne file te benaderen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Ortep Voor je Nabu Casa variant kan je het poortnummer weglaten, toch?

* Hmmbob gebruikt het zelf niet

En https en ip-adressen gaan niet samen. Dat moet http://etcetcetc zijn

[ Voor 29% gewijzigd door Hmmbob op 15-10-2020 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:16
Hmmbob schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 20:15:

* Hmmbob gebruikt het zelf niet

Als je de DuckDNS addin en de het bijbehorende stappenplan volgt, kun je je HA niet meer via http benaderen, ook intern met ip-adres moet je dan https:// gebruiken. Je krijgt dan wel een certificaat-waarschuwing die je weg moet klikken.
Het kan zijn dat sommige integraties daar over vallen, tenminste dat idee had ik wel.

@Ortep
Je kunt eventueel DuckDNS combineren met de Nginx Proxy Manager. Dan hoef je niet de wijzigingen in http te doen, en kun je je letsencrypt certificaat door NPM laten regelen

Maar ik denk dat het inderdaad al gewoon werkt als je het poortnummer weg haalt bij je Nabu Casa url

[ Voor 5% gewijzigd door TheFes op 15-10-2020 20:24 ]

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Hmmbob schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 20:15:
@TheFes

Yes!...dat was hem
Ik had de local adresses ook zonder de S gedaan. Dat werkte ook niet. Ik ben in ieder geval een stap verder

Ik wilde het eenvoudiger maken en niet ingewikkelder. Ik ben bang dat Nginx Proxy Manager de zaak niet eenvoudiger maakt.
Misschien zitten er nog resten van DuckDNS in mijn systeem. Ik heb de Addon verwijderd. Maar wie weet dat daarom de local dingen niet werken. Ik zal nog eens zoeken.

@TheFes
[edit]
Jouw opmerking over het stappenplan deed het hem. Er stond in mijn configuration.yaml nog een verwijzing naar DuckDNS. Die heb ik verwijderd en nu welkt het lokaal ook gewoon.
Helemaal geen externe zaken meer nodig

[ Voor 40% gewijzigd door Ortep op 15-10-2020 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ortep schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 19:54:
Ik probeer geluid af te spelen via mijn Google Home speakers. Dat lukt ook wel, maar ik begrijp niet waarom en ook niet waarom andere methodes niet werken.
<knip>
Ik heb in alle gevallen ook http geprobeerd ipv https.
Ik wil juist van duckdns af om niet te veel verschillende methodes te gebruiken om mijn systeem te benaderen. Het liefst wil ik de lokale methode gebruiken. Ik vind het onzin om een extern adres te gebruiken om een interne file te benaderen.
Het certificaat moet wel matchen met de domeinnaam die je gebruikt. Mijn mediaspelers doen het anders ook niet. En Sonos is nog kritischer. Die ging het pas doen met HA, nadat ik de hele chain (root+issuing) in het certificaat had gezet, ook al staat de RootCA in de trusted lijst van Sonos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

barber schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 20:52:
[...]

Het certificaat moet wel matchen met de domeinnaam die je gebruikt. Mijn mediaspelers doen het anders ook niet. En Sonos is nog kritischer. Die ging het pas doen met HA, nadat ik de hele chain (root+issuing) in het certificaat had gezet, ook al staat de RootCA in de trusted lijst van Sonos.
Ik heb nu die hele certificaat zooi er uit gemikt. Dan kan je gewoon alles lokaal afhandelen. Veel simpeler.
En voor de externe benadering gebruik ik Nabu Casa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels89
Vandaag weer een nieuwe installatie gedaan van hassos 5.3 op mijn SSD schrijf.

Duurde erg lang voordat home assistant opgestart was, heb alleen samba geïnstalleerd. Voor ik verder ga, met alles instellen, heb ik een reboot gedaan om zeker te zijn of alles blijft werken.Nu wordt het systeem niet opgestart. In de router zie ik ook homeassistant niet meer in de lijst met verbonden apparaten.

Heeft iemand een idee waar dit in kan zitten?

Ik heb een raspberry pi 4 met een ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
niels89 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 21:45:

Duurde erg lang voordat home assistant opgestart was, heb alleen samba geïnstalleerd. Voor ik verder ga, met alles instellen, heb ik een reboot gedaan om zeker te zijn of alles blijft werken.Nu wordt het systeem niet opgestart. In de router zie ik ook homeassistant niet meer in de lijst met verbonden apparaten.

Heb je er al even een monitor op aangesloten? (Ik heb geen ervaring met deze installatiemethode, dus weet niet precies of je dan überhaupt iets ziet, maar het kan iig geen kwaad om uit te proberen ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

0.116.4
  • Bump ONVIF and pin Zeep (@hunterjm - #41907) (onvif docs)
  • Cap AVC profile level at 4.1 in stream master playlist (@uvjustin - #41592) (stream docs)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:59
johnneman schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 19:39:
[...]

Iemand nog tips? Wordt zeer gewaardeerd :)
Dus jouw harmonie hub verstuurt iets en de tv pikt dat signaal wel of niet op. Laat jouw tv aan Home Assistant weten wat zijn status is? Dat zou je iets mee kunnen doen. Met een while loop bijvoorbeeld. While tv is not on repeat signal .

Indien niet, kan je dan misschien het signaal drie keer sturen ofzo, met een delay van enkele seconden.

[ Voor 13% gewijzigd door balk op 16-10-2020 07:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 19:13
niels89 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 21:45:

Ik heb een 3b met SSD en de eerste keer start die nooit op. De 2de keer wel, dat gaat al een jaar consequent zo... Geen idee van de oorzaak, maar wie weet start hij bij jou de 2de keer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Waarschijnlijk een long shot, maar zijn er toevallig tweakers die ervaring hebben met (het troubleshooten van) de MQTT Discovery van HA? Ik probeer mijn 3D-printer te publishen als thermostaat in HA, maar krijg het niet voor elkaar. Andere controls (sensoren en switches) gaan wel goed.
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
{
    "avty_t": "~mqtt",
    "pl_avail": "connected",
    "pl_not_avail": "disconnected",
    "~": "octoprint_test/",
    "name": "OctoPrint Tool 0 Thermostat",
    "uniq_id": "virtual_test_TOOL0_THERM",
    "curr_temp_t": "~temperature/tool0",
    "curr_temp_tpl": "{{value_json.actual|float}}",
    "temp_stat_t": "~temperature/tool0",
    "temp_stat_tpl": "{{value_json.target|float}}",
    "temp_cmd_t": "~hassControl/tool0/temperature",
    "modes": ["off", "heat"],
    "mode_stat_t": "~hass/tool0/mode",
    "mode_stat_tpl": "",
    "mode_cmd_t": "~hassControl/tool0/mode/set",
    "min_temp": 0,
    "max_temp": 250,
    "temp_step": 5,
    "dev": {
        "ids": ["virtual_test"],
        "cns": [
            ["mac", "d0:50:99:81:1f:18"]
        ],
        "name": "OctoPrint",
        "mf": "Manufacturer",
        "mdl": "Model",
        "sw": "HomeAssistant Discovery for OctoPrint 3.0.0"
    },
    "dev_cla": "temperature",
    "ic": "mdi:pirate"
}

De JSON is gecontroleerd en voor de leesbaarheid zo geformat, in MQTT stuur ik het als 1 regel. Volgens de documentatie zou dit juist moeten zijn, er staan helaas geen hints voor het troubleshooten hiervan.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:59
Demo schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:17:
Waarschijnlijk een long shot, maar zijn er toevallig tweakers die ervaring hebben met (het troubleshooten van) de MQTT Discovery van HA? Ik probeer mijn 3D-printer te publishen als thermostaat in HA, maar krijg het niet voor elkaar. Andere controls (sensoren en switches) gaan wel goed.
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
{
    "avty_t": "~mqtt",
    "pl_avail": "connected",
    "pl_not_avail": "disconnected",
    "~": "octoprint_test/",
    "name": "OctoPrint Tool 0 Thermostat",
    "uniq_id": "virtual_test_TOOL0_THERM",
    "curr_temp_t": "~temperature/tool0",
    "curr_temp_tpl": "{{value_json.actual|float}}",
    "temp_stat_t": "~temperature/tool0",
    "temp_stat_tpl": "{{value_json.target|float}}",
    "temp_cmd_t": "~hassControl/tool0/temperature",
    "modes": ["off", "heat"],
    "mode_stat_t": "~hass/tool0/mode",
    "mode_stat_tpl": "",
    "mode_cmd_t": "~hassControl/tool0/mode/set",
    "min_temp": 0,
    "max_temp": 250,
    "temp_step": 5,
    "dev": {
        "ids": ["virtual_test"],
        "cns": [
            ["mac", "d0:50:99:81:1f:18"]
        ],
        "name": "OctoPrint",
        "mf": "Manufacturer",
        "mdl": "Model",
        "sw": "HomeAssistant Discovery for OctoPrint 3.0.0"
    },
    "dev_cla": "temperature",
    "ic": "mdi:pirate"
}

De JSON is gecontroleerd en voor de leesbaarheid zo geformat, in MQTT stuur ik het als 1 regel. Volgens de documentatie zou dit juist moeten zijn, er staan helaas geen hints voor het troubleshooten hiervan.
Daar heb je toch geen discovery voor nodig? Je kan ook gewoon een mqtt thermostaat maken. Ies makkelijker weet je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@balk Omdat auto discovery nu eenmaal cooler is 8)

@Demo Maar balk heeft wel een punt, de parameters in je discovery zijn grotendeels gelijk aan het gewoon handmatig doen. Je zou dus kunnen proberen hem eerst handmatig toe te voegen. Ook al heb ik wel moeite met het vinden van alle mogelijke attributen voor een temperatuur sensor...

En post je het naar het juiste topic? Iets als
homeassistant/sensor/0x00158d0003588cf4/temperature/config

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperd78
Heeft er iemand ervaring met de STD OTAU plugin van deCONZ binnen Home Assistant? Ik wil mijn lampen voorzien van een nieuwe firmware update, maar kom niet bij de /data/otau directory of bij enige andere directory die te selecteren is vanuit de deCONZ app.

De standaard HA directories die via Samba te benaderen zijn kan ik niet in de deCONZ app benaderen en de directories die ik via SSH kan benaderen (of aanmaken) kan ik ook niet terugvinden in de deCONZ app. Ik vermoed dat de deCONZ app in iets van een container of vm draait, maar hoe of wat en hoe ik de directories daarvan kan benaderen... geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

balk schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 10:08:
[...]

Daar heb je toch geen discovery voor nodig? Je kan ook gewoon een mqtt thermostaat maken. Ies makkelijker weet je.
Voor mezelf niet, maar ik probeer het te integreren in een OctoPrint-plugin, vandaar ;)
Inmiddels is het gelukt, volgens mij is het niet toegestaan om aan een climate entiteit een icon toe te wijzen. De thermostaat geeft de huidige en ingestelde temperaturen al voor, nu er nog voor zorgen dat het bedienen van de thermostaat ook de temperatuur van de printer instelt :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demotje
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11-05-2021
Opgelost :)

[ Voor 99% gewijzigd door Demotje op 16-10-2020 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:51
llevering schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 08:38:
[...]

Ik heb een 3b met SSD en de eerste keer start die nooit op. De 2de keer wel, dat gaat al een jaar consequent zo... Geen idee van de oorzaak, maar wie weet start hij bij jou de 2de keer wel.
Ik vermoed dat je een adapter hebt van 2,5A.
Dit verklaart meestal waarom de SSD niet opstart.
Sinds ik een adapter van 3A heb start mijn rp3b met SSD altijd op.
Ik hoop dat dat je probleem oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
  • Laatst online: 05-09 20:22
Zijn er hier mensen die op een of andere manier tracken of huisdieren thuis zijn? Ik zou graag weten of de hond thuis is of niet voor een aantal automatiseringen.

Ik vrees alleen dat ik bij een oplossing terecht kom die ik ook wekelijks (ofzo) op zou moeten laden, dat zou ik graag voorkomen natuurlijk.

Ik vind wel een aantal GPS oplossingen, maar mijn doel is eigenlijk om uit te komen op een boolean hond_thuis straks. Dus dat zou ook overkill zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 17:01

Rhapsody

In Metal We Trust

Jurgen schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 15:16:
Zijn er hier mensen die op een of andere manier tracken of huisdieren thuis zijn? Ik zou graag weten of de hond thuis is of niet voor een aantal automatiseringen.

Ik vrees alleen dat ik bij een oplossing terecht kom die ik ook wekelijks (ofzo) op zou moeten laden, dat zou ik graag voorkomen natuurlijk.

Ik vind wel een aantal GPS oplossingen, maar mijn doel is eigenlijk om uit te komen op een boolean hond_thuis straks. Dus dat zou ook overkill zijn.
Hoewel ik eigenlijk altijd wel weet of de hond thuis is ( zonder mij gaat ie nergens heen nl. 8)7 ), zou je misschien iets met zijn riem kunnen doen? Als je die altijd op dezelfde plek bewaard, zou je dat als detectie-mechanisme kunnen gebruiken.

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
  • Laatst online: 05-09 20:22
Rhapsody schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 15:19:
[...]
Hoewel ik eigenlijk altijd wel weet of de hond thuis is ( zonder mij gaat ie nergens heen nl. 8)7 ), zou je misschien iets met zijn riem kunnen doen? Als je die altijd op dezelfde plek bewaard, zou je dat als detectie-mechanisme kunnen gebruiken.
Haha dat klopt. Over het algemeen is hij overdag bij mijn schoonouders, echter af en toe is hij een dag thuis. Die dagen wil ik overslaan met de robotstofzuiger. En automatisering is niets als je dat zelf moet zeggen.

Goed idee van de riem, maar helaas blijft deze ook wel eens achter als de hond naar mijn schoonouders is. Dus dat is helaas geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 12:49

Je zou een xiaomi vibration sensor aan zn halsand kunnen maken, ik weet alleen niet zeker of dit apparaat automatisch weer op het zigee netwerk komt als je terug thuis komt. Als er dan een poosje niks gedecteerd wordt, weet je dat hij out of range is, dus afwezig.

Andere optie een xiaomi door sensor verbinden aan de riem, als iemand met de hond loopt, hangt de riem niet op zn plaats (deur open) = hond afwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
golles schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 15:22:
[...]

Je zou een xiaomi vibration sensor aan zn halsand kunnen maken, ik weet alleen niet zeker of dit apparaat automatisch weer op het zigee netwerk komt als je terug thuis komt. Als er dan een poosje niks gedecteerd wordt, weet je dat hij out of range is, dus afwezig.
Ik heb dit wel eens geprobeerd met onze auto, maar meestal bleef hij gewoon offline terwijl hij wel binnen bereik was. Kan ook zijn dat de 'actieve' tijd van parkeren gewoon te kort is, als de auto stilstaat doet de sensor ook niks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels89
sOid schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 21:55:
[...]

Heb je er al even een monitor op aangesloten? (Ik heb geen ervaring met deze installatiemethode, dus weet niet precies of je dan überhaupt iets ziet, maar het kan iig geen kwaad om uit te proberen ;))
Zojuist de tv erop aangesloten.
Bij het opstarten wordt er van alles geladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2308e6j5hC0A5Dk-knqexKuWCFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uKJHDapJ1EavQJATxCAzvumz.jpg?f=fotoalbum_large

nu blijft het scherm hier op staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpl_DpHpZkVQMc3W573Sk1ALwwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0VMLiL3va5PJhhyRrihR9xsn.jpg?f=fotoalbum_large

Ook kan ik de raspberry pingen. Alleen homeassistant via de webbrowser doet het niet. Ook met een reboot blijf ik hangen op dit laatste scherm.

Ik gebruik een 3A adapter.

[ Voor 6% gewijzigd door niels89 op 16-10-2020 16:18 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Als hij altijd een halsband om heeft, een BLE tag er aan en een paar van deze in het huis zetten? Integreert meteen mooi met HA, hoeft niet duur te zijn en als je ze goed plaatst kan je ze ook nog voor plaatsbepaling in huis (van je hond of jezelf) gebruiken.
Misschien moet ik zelf eens een paar ESP32's aanschaffen om zoiets mee te maken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
niels89 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 15:56:
[...]

Zojuist de tv erop aangesloten.
Bij het opstarten wordt er van alles geladen.

[Afbeelding]

nu blijft het scherm hier op staan:

[Afbeelding]

Ook kan ik de raspberry pingen. Alleen homeassistant via de webbrowser doet het niet. Ook met een reboot blijf ik hangen op dit laatste scherm.

Ik gebruik een 3A adapter.
Lijkt er op dat iets (HA?) een bestand van de niet aanwezige SD kaart probeert te lezen en daar een time out op geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels89
synoniem schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 17:06:
[...]

Lijkt er op dat iets (HA?) een bestand van de niet aanwezige SD kaart probeert te lezen en daar een time out op geeft.
SD kaart zit er niet in. Ik heb van de week alleen de bootloader geüpdatet. Heb er nu een usb stick geflasht en aangesloten op usb 2.0 poort, om uit te sluiten dat de SSD drive het probleem veroorzaakt. Deze blijft nu steken op dezelfde fouten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqtSzZi2svBc7svJdvzGvsJ1Kn0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eRjAS4tycBVOq86KuJRRynBh.jpg?f=fotoalbum_large

Wel is het zo dat de preperaring page van home assistent aan het laden is (ook dat blijft maar staan op preparing) :?

[ Voor 3% gewijzigd door niels89 op 16-10-2020 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
niels89 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 17:32:
[...]

SD kaart zit er niet in. Ik heb van de week alleen de bootloader geüpdatet. Heb er nu een usb stick geflasht en aangesloten op usb 2.0 poort, om uit te sluiten dat de SSD drive het probleem veroorzaakt. Deze blijft nu steken op dezelfde fouten.

[Afbeelding]

Wel is het zo dat de preperaring page van home assistent aan het laden is (ook dat blijft maar staan op preparing) :?
Je Pi vertelt je inderdaad dat je SD kaart er niet in zit. Alleen niet waarom hij hem wel wil lezen. Je zou kunnen proberen er een lege SD kaart in te steken en kijken of hij dan wel doorloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels89
synoniem schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 17:55:
[...]

Je Pi vertelt je inderdaad dat je SD kaart er niet in zit. Alleen niet waarom hij hem wel wil lezen. Je zou kunnen proberen er een lege SD kaart in te steken en kijken of hij dan wel doorloopt.
Op dit moment heb ik de SSD schrijf aangesloten op een oude usb poort. Heb homeassistant draaien, heb een paar addons geïnstalleerd. Ook start het systeem weer op als ik de stekker eruit haal. Wel blijft het systeem via de hmdi dit aangeven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-54HFVmzMvpnqEbFZVDiq9oik8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iSoYv6Xg4iIbvNYsx8dIvDqO.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet niet of dit kwaad kan, ga zo maar eens proberen om deCONZ weer aan de praat te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
niels89 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 18:04:
[...]

Ik weet niet of dit kwaad kan, ga zo maar eens proberen om deCONZ weer aan de praat te krijgen.
Waarschijnlijk niet maar ik kwam deze op de community van HA tegen:
To avoid mmc0: timeout waiting for hardware interrupt without SD card add sd_poll_once=on to dtparam in config.txt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:19

Woohooo

Smilie, James Smilie

Is het nou normaal dat die HA zo enorm langzaam is? Ik draai alles op de pi4 op het moment, maar wat ik ook aanklik onder bijvoorbeeld supervisor het duurt en het duurt echt minuten voordat je eens iets ziet.

Opvragen van logs, openen van node red, updaten van addons. Duurt allemaal zeker 5 tot 15min....

Is dit normaal tegenwoordig? cpu en mem is allemaal oke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Woohooo schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 22:11:
Is het nou normaal dat die HA zo enorm langzaam is? Ik draai alles op de pi4 op het moment, maar wat ik ook aanklik onder bijvoorbeeld supervisor het duurt en het duurt echt minuten voordat je eens iets ziet.

Opvragen van logs, openen van node red, updaten van addons. Duurt allemaal zeker 5 tot 15min....

Is dit normaal tegenwoordig? cpu en mem is allemaal oke
Nee dat is niet normaal. Is je SD kaartje het schrijven aan het opgeven misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of is je database enorm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:04
Voor de deconz mensen onder ons, er loopt een issue sinds de .85 release mbt xiaomi button/switch events die niet meer doorkomen. Bij mij komen ze idd ook niet meer door wat feitelijk zo’n schakelaar onbruikbaar maakt. Dus wellicht ff wachten met upgraden indien je deze combi gebruikt.

[ Voor 10% gewijzigd door martinvdm op 16-10-2020 23:10 ]

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Pagina: 1 ... 27 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.