Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 101 Laatste
Acties:
  • 465.543 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:53
Qlusivenl schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:55:
[...]

Huh. Bij donker is hij "true" en bij licht is hij "false". MAar ik zie inderdaad dat de sensor nu op 'true' staat. Dus dat het is licht genoeg op de gang en nu triggertie. Ik snap ff de logica hierachter niet.
Ik had het over het resultaat van de template checker.

Met "is_state_attr()" check je of een attribute een bepaalde state heeft. Hier komt dus altijd ofwel True of False uit.

@synoniem reageerde neem ik aan op jouw laatste post daarvoor, waar dus True en False staat, maar dat is niet waar je op checkt, dat is het resultaat van de "is_state_attr()"

Je kunt bijvoorbeeld ook dit doen:
code:
1
{{ is_state_attr('light.woonkamer', 'brightness', '100') }}

en daar komt dan ook True of False uit
Qlusivenl schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:58:
[...]

Sorry, ik ben niet erg duidelijk. In jouw tempalte dat je stuurde, moet true of false NIET tussen quotes staan. Hoofdletter gevoelig is het niet, want die werken beide.
Klopt, dat had ik ook nog vermeld in een edit op een eerdere post
TheFes schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:20:
[...]
@Qlusivenl ik zag je edit nog, je moet dus true (zonder quotes) gebruiken in plaats van 'off'. Zie ook hierboven.

[ Voor 25% gewijzigd door TheFes op 12-10-2020 13:09 ]

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlusivenl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-06 14:45
@TheFes @synoniem @Septillion

Heel erg bedankt voor jullie hulp en suggesties (vooral @TheFes). Het lijkt nu te werken. Ik snap nu ook de template logica.

Wat ik niet begrijp, is dat de condition vanuit de yaml of GUI niet werkte. Daar zou in feite geen verschil in mogen zitten. En dan bedoel ik deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bPwj_6XgRraz9qKdfzrtKGIisrA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BHHnIlmLQOXOLr84IAgf48ch.png?f=user_large

Dat zou toch echt het zelfde moeten doen als deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJJLqL-GuLFZ89pc4mQRn_CBow4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/97HwXqdoBhfJ4ImSafvCLpoD.png?f=user_large

Ik ga alsnog even testen als ik straks naar huis ga, en ook kijken of ik het voor de zolder kan doen. Eerste verdieping werkt nu zo lijkt het, en dat is al heel mooi.

Nu nog kijken of met een template tussen sunset en sunrise ook werkt, want die werkt ook niet via de GUI of yaml opbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Qlusivenl schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:06:
@TheFes @synoniem @Septillion

Heel erg bedankt voor jullie hulp en suggesties (vooral @TheFes). Het lijkt nu te werken. Ik snap nu ook de template logica.

Wat ik niet begrijp, is dat de condition vanuit de yaml of GUI niet werkte. Daar zou in feite geen verschil in mogen zitten. En dan bedoel ik deze:
[Afbeelding]

Dat zou toch echt het zelfde moeten doen als deze:
[Afbeelding]

Ik ga alsnog even testen als ik straks naar huis ga, en ook kijken of ik het voor de zolder kan doen. Eerste verdieping werkt nu zo lijkt het, en dat is al heel mooi.

Nu nog kijken of met een template tussen sunset en sunrise ook werkt, want die werkt ook niet via de GUI of yaml opbouw.
Dat eerste zou ook gewoon moeten werken, maar ook daar moet je even goed opletten of er geen quotes tussen om true komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@Qlusivenl Ik krijg bijna het idee dat iets struikelt over 'true' vs true. Als je de bovenste invult in de GUI, staat in de yaml true niet tussen haakjes? Zo niet lijkt het op een bug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlusivenl
TheFes schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:08:
[...]

Dat eerste zou ook gewoon moeten werken, maar ook daar moet je even goed opletten of er geen quotes tussen om true komen te staan.
Nou, dat is nog wel het grappige. Als ik namelijk het via de GUI inricht, en naar de yaml config kijk, staat true inderdaad tussen enkele quotes. OF dit in versie 0.115.2 ook zo was, dat weet ik niet! Maar als ik de quotes weghaal, komen ze net zo hard weer terug als ik hem opsla..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlusivenl
Septillion schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:08:
@Qlusivenl Ik krijg bijna het idee dat iets struikelt over 'true' vs true. Als je de bovenste invult in de GUI, staat in de yaml true niet tussen haakjes? Zo niet lijkt het op een bug.
Ja, dan staat het tussen enkele quotes. Maar dus geen idee of dat voorheen ook zo was. Ik vul in de GUI gewoon true in, zonder quotes, maar in de yaml staat er 'true'. Echter als ik die weghaal en opsla, staat het er gewoon weer als ik m edit :/

Schiet mij maar lek... Ik hoop dat dit een bug is, want dan kan ik er wat beter inkomen waarom het fout blijft gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Qlusivenl Ahh, ja, de GUI verwacht gewoon altijd tekst. Wat als je de quotes weg haalt in de YAML, dan alle automation herlaad (belangrijk) en die automation NIET meer opent in de GUI. Werkt het dan wel?

Zo ja, dan is het een bug/feature van de GUI dat alle states als tekst gezien worden, ook de boolean state true. En dus in quotes gezet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlusivenl
Septillion schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:33:
@Qlusivenl Ahh, ja, de GUI verwacht gewoon altijd tekst. Wat als je de quotes weg haalt in de YAML, dan alle automation herlaad (belangrijk) en die automation NIET meer opent in de GUI. Werkt het dan wel?

Zo ja, dan is het een bug/feature van de GUI dat alle states als tekst gezien worden, ook de boolean state true. En dus in quotes gezet wordt.
Ik zal dit thuis straks even testen.

Vind het wel opmerkelijk dan, want deze werkte ook niet:

YAML:
1
2
3
condition: sun
before: sunrise
after: sunset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-06 17:18
Qlusivenl schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:36:
[...]

YAML:
1
2
3
Conditions - Sun

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Qlusivenl Ik niet, want zoals @JayOne laat zien werkt die nooit >:) Kan niet tegelijk na zonsondergang als voor zonsopkomst zijn als je daar twee niet overlappende delen mee bedoelt :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja, die sunset en sunrise zijn altijd leuk. Je moet er een losse OR condition van maken:

YAML:
1
2
3
4
5
6
- condition: or
  conditions:
    - condition: sun
    - condition: sun

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Qlusivenl schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:36:
[...]

YAML:
1
2
3
De logica is natuurlijk duidelijk, maar HA kijkt naar één dag, dus van 0:00 tot 0:00.
En dan is dit inderdaad altijd False

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:50
Daiov97 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:24:
[...]

Bij mij werkt mijn Dahua camera met onderstaande config:

YAML:
1
2
3
4
5
6
 camera:
  - platform: generic
    still_image_url: http://192.168.178.250/cgi-bin/snapshot.cgi
    authentication: digest
    username: admin
    password: !secret password

Automation is:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- id: '1600950678403'
  alias: Send snapshot
  description: Send photo to telegram of person in front of the door!
  trigger:
  - platform: state
    entity_id: binary_sensor.deurbel
    from: 'off'
    to: 'on'
  condition: []
  action:
  - service: camera.snapshot
    data:
      filename: /config/www/snapshot.jpg
    entity_id: camera.generic_camera
  - service: notify.group
    data:
Hartstikke bedankt! De truc zat 'm in:

YAML:
1
authentication: digest

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiefDelicious
  • Laatst online: 08:49
barrymossel schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 18:11:
Wij gaan nog wel eens 's avonds naar mijn schoonouders als de kinderen op bed liggen (wonen tegenover ons) en hebben geen babyfoon meer. Wel camera's op de kinderkamers. Een week geleden kwam de oudste (toen we thuiskwamen) overstuur naar beneden vanwege een nachtmerrie. En al hebben we wel deursensoren op hun deuren en krijg ik tijdens bedtijd een melding, toch vind ik het erg sneu als ze het bed niet uit zou durven.
Dusssss... ik wilde geluidsdetectie op basis van de camera's. En daar bestaat zowaar FFmpeg Noise voor!

configuration.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
binary_sensor:
  - platform: ffmpeg_noise
    name: geluidsdetectie Sophie
    input: !secret camera_sophie_url
    extra_arguments: -filter:a highpass=f=300,lowpass=f=2500
    initial_state: false
    duration: 2
    reset: 10
    peak: -15
  - platform: ffmpeg_noise
    name: Geluidsdetectie Lise
    input: !secret camera_lise_url
    extra_arguments: -filter:a highpass=f=300,lowpass=f=2500,volume=volume=2
    initial_state: false
    duration: 2
    reset: 10
    peak: -15

input_boolean:
  geluidsdetectie:
    name: Geluidsdetectie
    initial: off
    icon: mdi:bullhorn

automations.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
- alias: 'Geluidsdetectie aan'
  trigger:
    platform: state
    entity_id: input_boolean.geluidsdetectie
  action:
    - service: ffmpeg.start
      entity_id: binary_sensor.geluidsdetectie_sophie
    - service: ffmpeg.start
      entity_id: binary_sensor.geluidsdetectie_lise

- alias: 'Geluidsdetectie uit'
  trigger:
    entity_id: input_boolean.geluidsdetectie
    from: 'on'
    to: 'off'
  action:
    - service: ffmpeg.stop
    - service: ffmpeg.stop

- alias: 'Geluidsdetectie Sophie'
  trigger:
  action:
    - service: notify.mobile_app_barry
      data:
        title: 'Sophie'
        message: 'Sophie maakt geluid om {{now().strftime("%H:%M")}}!'
        data:
          color: '#F92772'
          priority: high
          ttl: 0
          channel: Geluidsdetectie
          group: Geluidsdetectie
          ledColor: '#F92772'
          actions:
            - action: URI
              title: Bekijk camera
              uri: /lovelace-camera/sophie

- alias: 'Geluidsdetectie Lise'
  trigger:
  action:
    - service: notify.mobile_app_barry
      data:
        title: 'Lise'
        message: 'Lise maakt geluid om {{now().strftime("%H:%M")}}!'
        data:
          color: '#F92772'
          priority: high
          ttl: 0
          channel: Geluidsdetectie
          group: Geluidsdetectie
          ledColor: '#F92772'
          actions:
            - action: URI
              title: Bekijk camera
              uri: /lovelace-camera/lise 

Lijkt prima te werken! Helaas wel een valse melding op het moment dat ik de input_boolean op aan zet. Geen idee waarom. Ga ik nog even verder induiken...
Hoi,

ik zit al een tijdje te klooien hiermee, ik snap niet waarom het bij jouw werkt zonder een output te defineren, want bij mij doet hij het alleen als ik een output defineer. In de documentatie staat ook:
output string (optional)
Allows you to send the audio output of this sensor to an Icecast server or other FFmpeg-supported output, e.g., to stream with Sonos after a state is triggered.
Maar als ik de encode handmatig start (dmv FFPEG in CLI) krijg ik gewoonweg de volgende error:
At least one output file must be specified

Het resultaat hiervan is, als ik het via HA start is dat de sensor altijd op Clear blijft staan.

Zodra ik een output specificeer werkt het prima.
code:
1
output:  -f mp3 icecast://stream_user:stream_pw@127.0.0.1:8000/babyphone.mp3
of
code:
1
output: -f mp3 www/cam_captures/babyphone.mp3

Maar dan heb ik of ergens een growing file naar toe te schrijven, of een icecast serverop te zetten. Beetje omslachtig..

Zie jij nog iets wat ik verkeerd doe? Ik draai HA 115.6 met FFMPEG welke ingebakken zit bij HASSIO 247

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikkerm
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18-06 18:54
Goedemiddag,
Net overgestapt vanaf domoticz dus heb nog een hoop te leren :)

Ik heb in de keuken verlichting die schakelt op beweging en dan voor een bepaalde tijd aan blijft.

Echter zou ik graag willen dat die op bepaalde tijdstippen verschillende lichtsterktes heeft.
Nu kan ik hiervoor verschillende automations voor aanmaken, maar dan boel wel erg onoverzichtelijk :P

Nu zat ik te denken om een input boolean te gebruiken zoals onderstaande foto, en dan de verlichting te laten schakelen aan de stand van de boolean.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZMgFOCdG8u6PqH2cOCNzzFpsXZs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2dGBXZwaqix2cd5X5bH1liTe.png?f=fotoalbum_large

Hoe kan ik dit het beste voor elkaar krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlusivenl
@JayOne @Hmmbob @TheFes Die OR heb ik volledig gemist, maar het klinkt inderdaad wel heel logisch zo ja. Totaal niet bij stil gestaan.

Die true/false lijkt wel echt een bug te zijn trouwens. Ik ben nu thuis en even getest met 1 sensor en een notification. Maar de GUI maakt er altijd 'true' of 'false' van, terwijl het zonder quotes moet. Als je de automations.yaml edit en de quotes daar weg haalt, pas dan werkt het.

Even kijken of ik dit als bug kan melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Spikkerm schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:47:
Goedemiddag,

Ik heb in de keuken verlichting die schakelt op beweging en dan voor een bepaalde tijd aan blijft.

Echter zou ik graag willen dat die op bepaalde tijdstippen verschillende lichtsterktes heeft.
Nu kan ik hiervoor verschillende automations voor aanmaken, maar dan boel wel erg onoverzichtelijk :P

Nu zat ik te denken om een input boolean te gebruiken zoals onderstaande foto, en dan de verlichting te laten schakelen aan de stand van de boolean.
[Afbeelding]

Dit lijkt me een input_select en geen input_boolean (die laatste kan alleen maar on of off zijn).
Maar je zou ook een één autmation met daarin een choose kunnen maken, die de lamp op juist sterkte zet.

zie: https://www.home-assistan...choose-a-group-of-actions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Spikkerm Meerdere opties mogelijk. Wil je naar de automation ook nog een vorm van manual override? Dan kan een input_enum input_select handig zijn. Anders biedt een chooser inderdaad makkelijk uitkomst. Als het goed is kan je nu eventueel input_numbers gebruiken als parameters in je chooser zodat je de settings (lichtsterkte bijvoorbeeld) via Lovelace kunt aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikkerm
Septillion schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:34:
@Spikkerm Meerdere opties mogelijk. Wil je naar de automation ook nog een vorm van manual override? Dan kan een input_enum input_select handig zijn. Anders biedt een chooser inderdaad makkelijk uitkomst. Als het goed is kan je nu eventueel input_numbers gebruiken als parameters in je chooser zodat je de settings (lichtsterkte bijvoorbeeld) via Lovelace kunt aanpassen.
Een manual override zou inderdaad handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 20:26

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

sOid schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:05:
[...]

Dat doe ik ook niet. Maar in mijn ervaring leidt het een wel tot het ander. Je installeert HomeAssistant en komt erachter dat een Conbee-stick ook wel handig is. Dus dan moet je deCONZ ook draaien. Een beetje hetzelfde verhaal met node-RED, LetsEncrypt/SWAG, InfluxDB, Grafana etc. Op een gegeven moment is de Pi dan niet meer toereikend.

Laat ik het zo zeggen: achteraf had ik liever meteen een NUC gekocht dan een Pi. Had me een euro of 60 bespaard. Is achteraf natuurlijk altijd gemakkelijk praten, maar de Pi ligt hier nu al maanden stof te happen. En dat is ook zonde.
Je kan ook ZHA integrated in HA gebruiken. Deconz is geen vereiste. Voor de rest eens mbt tot het use case verhaal. Elke use case vereist een andere aanpak en wellicht ook andere hardware.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Septillion schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:41:
[...]

Ahh, bekende SD kaart defect :/ Tijd voor een SSD? Voor de prijs hoef je het amper te laten.
Klopt, ik zag van de week dat dat mogelijk was. Ik wacht even tot m'n loon weer is gestort en dan ga ik denk ik over idd.

Wat is verstandig om te kopen, een M2 Sata SSD en een M2 -> USB verloop? Ik heb een Pi3B+ dus ik kan gewoon vanaf USB booten :)

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
tdw schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:01:
[...]

Klopt, ik zag van de week dat dat mogelijk was. Ik wacht even tot m'n loon weer is gestort en dan ga ik denk ik over idd.

Wat is verstandig om te kopen, een M2 Sata SSD en een M2 -> USB verloop? Ik heb een Pi3B+ dus ik kan gewoon vanaf USB booten :)
Ik heb net een M2 + USB verloop besteld bij Ali om dat uit te proberen. Nu is die SSD merk onbekend dus of het veel beter is dan een SD kaartje is nog afwachten. Verwachte levertijd is eind oktober maar ze zijn wel vaker optimistisch bij Ali.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Spikkerm Dan zou ik zeggen
  1. Een input select met "Auto" als een van de opties
  2. Een enkele automation met twee triggers
    1. state change van je input_select (geen from of to)
    2. time trigger met lijst van alle tijden dat het automatisch moet veranderen. Dit kunnen input_datetime entities zijn met alleen tijd
  3. Een chooser als action
  4. Option per keuze (uitzondering auto) van je input_select
  5. Condition per keuze is een OR met daarin
    1. state change van je input_select naar een stand
    2. Een AND met
      1. state van je input_select is "auto"
      2. de tijd dat dit vanzelf moet starten
  6. Wat je wilt schakelen, kan een scene zijn
Opzetje van de chooser in YAML
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
choose:
  - conditions:
        conditions:
          - condition: state
            entity_id: input_select.licht_vanzelf
            state: ochtend
          - condition: and
            conditions:
                state: auto
              - condition: time
                after: input_datetime.licht_vanzelf_ochtend
    sequence:
      - scene: scene.licht_vanzelf_ochtend
  - conditions:
        conditions:
            state: dag
            conditions:
                after: input_datetime.licht_vanzelf_dag
    sequence:
      - scene: scene.licht_vanzelf_dag
default: []

Is maar voor twee dingen maar laat wel de flexibiliteit van een input_date zien.

Eventueel kan je nog een tweede automation maken om hem na een bepaalde tijd vanzelf weer op auto te zetten indien wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-06 21:19
Ik merk de laatste tijd als ik mijn server moet herstarten omdat ik wat toegevoegd heb of veranderd heb dat de Xiaomi gateway en de Yeelight zijn instellingen verliest.

Dan bedoel ik dat ik bijv de gateway op een andere kleur lamp heb staan met een mindere helderheid.
en de Yeelight op een andere kleur.

Herstart ik HA dan springen deze terug naar default licht.
En moet ik deze dus weer handmatig aanpassen.

Of is er ergens een instelling dat ik deze ook kan laten onthouden?

PSN: McMillan0984

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@tdw M.2 is overkill, zeker op de USB2 van een Pi3. Elke SATA SSD zou dus al moeten werken. Ben zelf voor een Verbatim Vi550 128GB gegaan. 128GB is meer dan zat, was goedkoop en van alle kleine schijfjes had deze de meeste TBW. Wel in een USB 3.0 case omdat ik een Pi4 heb.

Dat gezegd hebbende heeft Andreas Spiess goede ervaringen met de KingSpec SSD's voor zijn Pi's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikkerm
Septillion schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:26:
@Spikkerm Dan zou ik zeggen
  1. Een input select met "Auto" als een van de opties
  2. Een enkele automation met twee triggers
    1. state change van je input_select (geen from of to)
    2. time trigger met lijst van alle tijden dat het automatisch moet veranderen. Dit kunnen input_datetime entities zijn met alleen tijd
  3. Een chooser als action
  4. Option per keuze (uitzondering auto) van je input_select
  5. Condition per keuze is een OR met daarin
    1. state change van je input_select naar een stand
    2. Een AND met
      1. state van je input_select is "auto"
      2. de tijd dat dit vanzelf moet starten
  6. Wat je wilt schakelen, kan een scene zijn
Opzetje van de chooser in YAML
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
choose:
  - conditions:
        conditions:
            state: ochtend
            conditions:
                after: input_datetime.licht_vanzelf_ochtend
    sequence:
      - scene: scene.licht_vanzelf_ochtend
  - conditions:
        conditions:
            state: dag
            conditions:
                after: input_datetime.licht_vanzelf_dag
    sequence:
      - scene: scene.licht_vanzelf_dag
default: []

Is maar voor twee dingen maar laat wel de flexibiliteit van een input_date zien.

Eventueel kan je nog een tweede automation maken om hem na een bepaalde tijd vanzelf weer op auto te zetten indien wenselijk.
Thanks, ga er even mee bezig als ik er vanavond tijd voor kan vinden anders morgen (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Septillion schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:33:
@tdw M.2 is overkill, zeker op de USB2 van een Pi3. Elke SATA SSD zou dus al moeten werken. Ben zelf voor een Verbatim Vi550 128GB gegaan. 128GB is meer dan zat, was goedkoop en van alle kleine schijfjes had deze de meeste TBW. Wel in een USB 3.0 case omdat ik een Pi4 heb.

Dat gezegd hebbende heeft Andreas Spiess goede ervaringen met de KingSpec SSD's voor zijn Pi's.
Thanks! De reden voor M.2 MSATA was eigenlijk vanwege het formaat, maar een tried & proven oplossing is natuurlijk ook prima. Zal volgende maand wel een foto plaatsen van de upgrade d:)b

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paniohitus
  • Laatst online: 18-05 21:50

Paniohitus

Paniohitus

Een checkvraag qua hardware, gaat HASS met deze hardware werken? Iemand gaf aan dat het mogelijk problemen zou veroorzaken vanwege de verouderde hardware en drivers... Kan ik dit uitsluiten? Kan je ergens vinden welke drivers in HASS zitten en welke hardware deze ondersteunen?

Intel Celeron B847 | 2 cores
4G RAM (2x2G) KINGSTON HyperX
32G SANDISK SSD (2.5inch)
NVIDIA GeForce GT610
2 USB3.0, 2 USB2.0
2 x LAN 1000Mbps
CARDREADER 6-in-1(MMC/SD/SDHC/MS/MS Pro/xD)
WIFI 802.11n/g/b
Bluetooth 4.0

BF1: Don-Panio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 20:26

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Paniohitus schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:58:
Een checkvraag qua hardware, gaat HASS met deze hardware werken? Iemand gaf aan dat het mogelijk problemen zou veroorzaken vanwege de verouderde hardware en drivers... Kan ik dit uitsluiten? Kan je ergens vinden welke drivers in HASS zitten en welke hardware deze ondersteunen?

Intel Celeron B847 | 2 cores
4G RAM (2x2G) KINGSTON HyperX
32G SANDISK SSD (2.5inch)
NVIDIA GeForce GT610
2 USB3.0, 2 USB2.0
2 x LAN 1000Mbps
CARDREADER 6-in-1(MMC/SD/SDHC/MS/MS Pro/xD)
WIFI 802.11n/g/b
Bluetooth 4.0
Dat ligt er een beetje aan wat je onder Hass verstaat. Als je Home Assistant Core wilt draaien dan functioneert dit onder docker en ben je redelijk vrij qua hardware. Wil je Hass.io draaien dan ben je wel gebonden aan hardware.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paniohitus

Paniohitus

Paniohitus

martinvdm schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:05:
[...]

Dat ligt er een beetje aan wat je onder Hass verstaat. Als je Home Assistant Core wilt draaien dan functioneert dit onder docker en ben je redelijk vrij qua hardware. Wil je Hass.io draaien dan ben je wel gebonden aan hardware.
ja precies, ik wil echt hass.oi draaien. Dan wordt het een gok of het werkt wss. Ik ga dan wel voor zekerheid voorlopig, toch maar een PI :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:41
Paniohitus schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:23:
[...]

ja precies, ik wil echt hass.oi draaien. Dan wordt het een gok of het werkt wss. Ik ga dan wel voor zekerheid voorlopig, toch maar een PI :)
Heb je deze hardware? Wat houdt je dan tegen t te proberen? Als je moet kopen zou ik idd starten met n pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paniohitus

Paniohitus

Paniohitus

Koepert schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:44:
[...]

Heb je deze hardware? Wat houdt je dan tegen t te proberen? Als je moet kopen zou ik idd starten met n pi.
Nee, dat niet helaas, anders zou ik het gewoon doen en testen, maar ik zou het van iemand overnemen op VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zie niet in waarom het niet zou werken, eigenlijk.... Maar misschien niet heel veel meer power dan een Pi4....

[ Voor 18% gewijzigd door Hmmbob op 12-10-2020 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-04 11:24
jordan2k schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:01:
[...]

Uit eigen ervaring gaat die PIR sensor teveel false positives geven. Gebruik ze alleen om lampen aan te zetten.

Ik zou zeggen begin simpel met een rulle tussen 20:00 en 8:00 (bedtijd) de deur sensor open gaat dan bericht.

Daarna kan je dat optimaliseren met Bijvoorbeeld een fysieke knop voor slaap tijd aan en uit gevolgd door een status update dat rule is geactiveerd is.
Ik weet niet of je inmiddels al iets bedacht hebt, maar ik gebruik zelf een magneetcontact in de deur van de kinderen om de badkamer lamp in te schakelen tijdens hun bed tijd. Het magneetcontact zet ook een timer elke keer dat hij schakelt dus als de deuren 45 minuten niet bewogen hebben dan gaat pas de lamp in de badkamer uit.

Hij schakelt dan inderdaad ook als we zelf naar binnen stappen, maar dat doen we eigenlijk maar 1 keer per nacht, en als we dat vaker doen dan is het juist handig dat de badkamer lamp ook aan is 8)

Natuurlijk ook uit te breiden met een push notification, maar voor nu heb ik voldoende aan het dashboard waar ik de laatste deur beweging in terug vind, en een persistent notificaton in de HA app. (die rammelt niet in mijn geval)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Spikkerm schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:47:
Goedemiddag,

[Afbeelding]

Al naar de Flux integration gekeken?
S'ochtends helder blauw. Fel. S'avonds warm oranje, zacht. Of wat je maar wil ;)

https://www.home-assistant.io/integrations/flux/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:13
sinds gister laat homeassistant niet meer zien in de geschiedenis van een entitty wie of wat het in of uitgeschakeld heeft

gister heb ik voor mijn google assistant integratie een apparte gebruiker aangemaakt met de gedachte dat ik dan in de geschiedenis kan zie dat een lamp met google of door een gebruiker op de smarthphone of met de fysieke schakelaar in of uitgeschakeld is

maar na het toevoegen van een extra gebruiker zie ik zelfs niet meer door welke gebruiker het ingeschakeld is het enige wat dan in de geschiedenis staat is Turned on by service light.turn_on

iemand een idee hoe ik dit kan herstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnneman
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-06 08:58

johnneman

rofl de bofl

Hoi

Ik probeer via automations.yml te regelen dat ik via de api kan regelen dat mijn Harmony Hub dingen gaat doen.. De code hieronder werkt op zich..

Maar, als mijn tv het infrarood signaal van mijn Harmony Hub niet goed ontvangt, wil ik de actie graag nog een keer uitvoeren, en dat kan dan niet want de state is al Netflix dus de actie wordt niet uitgevoerd.. hoe kan ik dit het beste oplossen? had al wel bedacht dat ik eerst een api call kan doen en de state naar 'fake' zetten, maar mooi is anders..

Daarnaast heb ik nog 7 andere activiteiten voor de Harmony Hub dus ik wil deze graag dynamisch maken.. heb hier al een tijd mee zitten knooien maar ik kom er niet uit met templating (heb de documentatie al vaak bekeken). Zou het voldoende moeten zijn als ik bij de 'action' de waarde netflix vervang door '{{ trigger.to_state.state }}' ? ik vind het troubleshooten lastig met templating..

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- id: '1602353617983'
  alias: Harmony Netflix
  trigger:
  - entity_id: harmonyhub.some_id
    to: Netflix
  action:
  - data:
      activity: Netflix
    entity_id: remote.harmony_hub
    service: remote.turn_on
  initial_state: true
  mode: single

Tempus: It is said we all have a twin someplace in the world. Why Mr. Kent, without those glasses, I'd say you'd look exactly like.. well, d0h:\:p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@H143 Klinkt alsof je database corrupt is. Is helaas nog een puntje bij HA. Even je home-assistant_v2.db verwijderen en HA herstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

sOid schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:05:
[...]

Dat doe ik ook niet. Maar in mijn ervaring leidt het een wel tot het ander. Je installeert HomeAssistant en komt erachter dat een Conbee-stick ook wel handig is. Dus dan moet je deCONZ ook draaien. Een beetje hetzelfde verhaal met node-RED, LetsEncrypt/SWAG, InfluxDB, Grafana etc. Op een gegeven moment is de Pi dan niet meer toereikend.

Laat ik het zo zeggen: achteraf had ik liever meteen een NUC gekocht dan een Pi. Had me een euro of 60 bespaard. Is achteraf natuurlijk altijd gemakkelijk praten, maar de Pi ligt hier nu al maanden stof te happen. En dat is ook zonde.
Ik zie vooralsnog geen enkele noodzaak voor Conbee maar dat komt omdat ik HA pas ben gaan gebruiken nadat ik teleurgesteld was over de gebrekkige programmeerfuncties van mn Hue app. Zolang ik geen Trådfri of andere third party koop zit ik voorlopig goed (met als extra voordeel dat Hue altijd werkt dus de Pi alleen een extra controlelaag biedt). Ik heb al mn automations wel uit Hue gegooid. Daarnaast draai ik nu vanuit HA vooral NodeRed omdat HA zelf ook te wensen overlaat.

Ik draai vooralsnog op een SD van 32 GB:

- HASSIO
- geen logging
- NodeRed, Unifi controller
- Lovelace als interface
- een Pi3 met touch en kiosk als Wall controller
- een oude iPhone in kiosk mode (HA app) als afstandsbediening voor de tv

Binnen Hue heb ik 4 Osram Power swx devices geintegreerd dus ook daar heb ik geen conbee voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@johnneman Volgens mij is de beste optie gewoon je Harmony Hub op een beter plaats zetten. Of, als het is omdat je te snel bent (bijvoorbeeld te snel van kanaal proberen te wisselen nadat je de TV aan zet), dan een extra vertraging voor dat commando zetten.

Verder ken ik de Harmony Hub niet, zeker qua integratie niet. Heb alleen gewone Harmony's gehad. Kan je niet ook direct een IR commando sturen ipv een activiteit? Anders klinkt terug gaan naar een fake activity als een mogelijkheid. Maar zorgen dat het gewoon in één keer werkt scheelt gewoon vaker zorgen natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
Wilf schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:00:
Zolang ik geen Trådfri of andere third party koop zit ik voorlopig goed
Dat is wel je sleutelwoordzin. En dan kom je er achter hoeveel leuks andere fabrikanten maken voor weinig geld. :+

Overigens blijf ik het grappig vinden dat sommige mensen liever NodeRed gebruiken. Tuurlijk, moet je zelf weten en goed dat het kan. _/-\o_ Maar aan die kriegelige lijntjes en blokjes kan ik niet wennen. :+ Doe mij maar paar trigger, condition en action states via de GUI. Toegegeven, zodra je in de YAML moet is het wel even wennen. Syntax van YAML blijft ook niet mijn ding. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-06 10:59
Ik heb mijn Home Assistant verhuisd van een Raspberry pi naar een ESXI server.
Deze heb ik draaien in een docker op een Debian server.

Eerst een back-up gemaakt van de Home Assistant, deze weer ingeladen in de nieuwe install.

Maar ik merk toch wat rare dingen.

1 er worden automatiseringen gedaan welke al heel oud zijn en niet meer aanwezig zijn.
Voorbeeld: ik had een wake-up light eerst om half 7 in de ochtend maar deze heb ik gewijzigd naar 7 uur.
Alsnog wordt deze getriggerd om half 7 en om 7 uur.

2. ik heb standaard om 12 uur een automatische dagelijkse back-up + notificatie naar mijn mobiele app.
Ik krijg de melding 2x in de app. maar de trigger wordt maar 1x uitgevoegd. en ook maar 1x gemaakt.

3. ik krijg bij notificaties een melding dat er een login temp is geweest maar deze ligt in de toekomst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wASAJJDhk2tWpxY8gLxbmANelpA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vH3SieO5zhE355aXX2GTAJSU.png?f=user_large

Als ik de tijd en datum controleer op de Debian server staat deze gewoon goed.
wat kan dit zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@marcel19 En de tijd in de Docker? De gemene deler tussen je problemen lijkt me inderdaad tijd.

En al een keer alle automations herladen? Voor twee, krijg je ook twee notificaties als je hem handmatig triggert?

[ Voor 17% gewijzigd door Septillion op 13-10-2020 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
@Septillion

Hoe bekijk ik de tijd in docker?
Automatiseringen heb ik zojuist herlaad.
als ik een automatisering handmatig trigger krijg ik de melding maar 1x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roynolf
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-12-2023
Wanneer ik thuis verbonden ben met het WiFi netwerk dan valt het geregeld eens voor dat mijn GPS locatie zich 1,5km van onze woning bevindt.
Als oplossing had ik in gedachten om een automation aan te maken die getriggerd wordt door een wijziging van mijn device_tracker entiteit. Als conditie zou ik de latitude en longitude van mijn device_tracker laten aftoetsen of ik plotseling terug naar die plaats op 1,5km van mijn woning ben geteleporteerd :-).
Als aan deze condities is voldaan, wil ik de latitude en longitude van mijn device_tracker updaten naar de GPS coördinaten van onze woning.

Ik heb onderstaand script al uitgewerkt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
alias: "Location error Els"
mode: restart
trigger:
    entity_id: device_tracker.mar_lx1a
    entity_id: input_boolean.test_trigger
    to: "on"
condition:
    conditions:
      - condition: template
        value_template: "{{ state_attr('device_tracker.mar_lx1a', 'latitude') == <latitude_waarde_teleportatie> }}"
        value_template: "{{ state_attr('device_tracker.mar_lx1a', 'longitude') == <longitude_waarde_teleportatie }}"
action:

# Welke actie moet ik hier plaatsen om latittude en longitude van mijn device_tracker te setten?

- service: input_boolean.turn_off

Ik heb onderstaande geprobeerd als actie maar zonder succes:

[code=yaml]

- service: homeassistant.update_entity
data:
latitude: <latitude_woning>
longitude: <longitude_woning>
[/yaml]

Naar mijn persoonlijk aanvoelen moet er ergens een oplossing zijn want via Developer Tools > States kan je de attributes van een entity aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@marcel19 Zo handig ben ik ook niet met docker. Volgens mij kan daar de klok alleen maar scheef lopen door verkeerde tijdzone. Maar hoe dat te checken heb ik te weinig Docker-foo voor opgebouwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@roynolf Kan dat niet met device_tracker.see?

Overigens kan je bij je automation direct een trigger doen, scheelt je de input_boolean.test_trigger. En je AND bij conditions is overbodig, conditions zijn standaard AND (en triggers standaard OR).

[ Voor 68% gewijzigd door Septillion op 13-10-2020 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
roynolf schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:27:
Wanneer ik thuis verbonden ben met het WiFi netwerk dan valt het geregeld eens voor dat mijn GPS locatie zich 1,5km van onze woning bevindt.
Als oplossing had ik in gedachten om een automation aan te maken die getriggerd wordt door een wijziging van mijn device_tracker entiteit. Als conditie zou ik de latitude en longitude van mijn device_tracker laten aftoetsen of ik plotseling terug naar die plaats op 1,5km van mijn woning ben geteleporteerd :-).
Als aan deze condities is voldaan, wil ik de latitude en longitude van mijn device_tracker updaten naar de GPS coördinaten van onze woning.

Ik heb onderstaand script al uitgewerkt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
alias: "Location error Els"
mode: restart
trigger:
    to: "on"
condition:
    conditions:
        value_template: "{{ state_attr('device_tracker.mar_lx1a', 'latitude') == <latitude_waarde_teleportatie> }}"
        value_template: "{{ state_attr('device_tracker.mar_lx1a', 'longitude') == <longitude_waarde_teleportatie }}"
action:

# Welke actie moet ik hier plaatsen om latittude en longitude van mijn device_tracker te setten?

- service: input_boolean.turn_off

Ik heb onderstaande geprobeerd als actie maar zonder succes:

[code=yaml]

- service: homeassistant.update_entity
data:
latitude: <latitude_woning>
longitude: <longitude_woning>
[/yaml]

Naar mijn persoonlijk aanvoelen moet er ergens een oplossing zijn want via Developer Tools > States kan je de attributes van een entity aanpassen.
Met je eigenlijke vraag kan ik je helaas niet helpen, maar ik wilde even kwijt er altijd aan alle conditions voldaan moet worden. De "condition: and" is dus niet nodig.
Je hebt die eigenlijk alleen nodig bij een combinaties van AND en OR

https://www.home-assistant.io/docs/scripts/conditions/
If you do not want to combine AND and OR conditions, you can list them sequentially.
Oeps, spuit 11 zie ik..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

@marcel19
Geen idee hoe je HA in docker tot stand hebt gebracht, maar als je Docker-Compose gebruikt kun je dit toevoegen(als je het nog niet hebt staan):
code:
1
2
    volumes:
      - /etc/localtime:/etc/localtime:ro

Maakt de tijdzone van je localhost beschikbaar aan de docker-container.
Mogelijk lost het je tijd probleem op.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikkerm
indexample schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 07:44:
[...]

Al naar de Flux integration gekeken?
S'ochtends helder blauw. Fel. S'avonds warm oranje, zacht. Of wat je maar wil ;)

https://www.home-assistant.io/integrations/flux/
Thanks, ga ik ook even naar kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
Septillion schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:24:
@marcel19 En de tijd in de Docker? De gemene deler tussen je problemen lijkt me inderdaad tijd.

En al een keer alle automations herladen? Voor twee, krijg je ook twee notificaties als je hem handmatig triggert?
Nadat ik de automatiseringen herladen heb en even de trigger voor automatisch back-up op 09:45 gezet heb krijg ik ook nog maar 1 melding op me telefoon.

Worden die automatiseringen niet herladen elke keer als de host herstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Septillion schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:13:
[...]
Overigens blijf ik het grappig vinden dat sommige mensen liever NodeRed gebruiken. Tuurlijk, moet je zelf weten en goed dat het kan. _/-\o_ Maar aan die kriegelige lijntjes en blokjes kan ik niet wennen. :+ Doe mij maar paar trigger, condition en action states via de GUI. Toegegeven, zodra je in de YAML moet is het wel even wennen. Syntax van YAML blijft ook niet mijn ding. :X
De eerste maanden had ik NodeRed niet eens geïnstalleerd maar ik liep tegen de beperkingen op van HA en na daar weken in te investeren ben ik overgestapt op NodeRed omdat het daar out of the box werkt. Dan heb ik het over UDP-integratie; iets wat ik in mijn eigen gebouwde apparaten erg veel gebruik. shell_command werd al snel erg gemankeerd. Dus in mijn NodeRed-env heb ik twee werkbladen; UDP in en UDP out :)

En als professional in de audiowereld zijn grafische omgevingen met patchkabels gesneden koek voor me

[ Voor 6% gewijzigd door Wilf op 13-10-2020 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marcel19 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:47:
[...]

Nadat ik de automatiseringen herladen heb en even de trigger voor automatisch back-up op 09:45 gezet heb krijg ik ook nog maar 1 melding op me telefoon.

Toch wel. Misschien blijft er ergens iets hangen.

Kijk ook even via instellingen -> entiteiten of er nog oude automations zijn (zoeken op "autom" zou ze zichtbaar moeten maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
Hmmbob schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:41:
[...]

Toch wel. Misschien blijft er ergens iets hangen.

Kijk ook even via instellingen -> entiteiten of er nog oude automations zijn (zoeken op "autom" zou ze zichtbaar moeten maken)
Gedaan maar daar staat alles maar 1x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetgate
  • Laatst online: 13-06 14:16
marcel19 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:47:
[...]

Heb je al gekeken in je automations.yaml? Staan er misschien automations in die niet doorkomen in je GUI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@marcel19 Zou wel moeten inderdaad. Maar ben je nu van alle problemen af of nog niet?

@Wilf Voor RAW data is het inderdaad wel mooi. En snap ook wel waarom HA dat zelf niet inbouwt (enorme drempel etc). In het dagelijks leven programmeer ik met regelmaat PLC's maar ben ook geen fan van FBD of LAD. Ik pak dan toch ST, SCL of C ofzo. Maar top dat er voor ieder wat wils is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
@peetgate Nee alles staat netjes ook in de GUI.

@Septillion ik heb nog geen idee.
om 12 uur wordt mijn automatische backup gedaan
en morgen ochtend om 7 uur moeten me lampen aangaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

@Septillion mij maakt het niet zoveel uit. Ik rol met wat er voorhanden is. Vroeger altijd eigenwijs alles in notepad en vim maar tegenwoordig vooral Atom. IDE’s stom genoeg niet. Maar in geval van HA wil ik echt met zo min mogelijk tijd zoveel mogelijk voor elkaar krijgen en NodeRed is ideaal. M’n vriendin is al erg tegen HA (wil alles met knoppen) maar ik ben juist gaan automatiseren omdat ze alles altijd aan liet staan :+

Waar ik bij Lovelace erg tegenaan loop trouwens is dat je geen comments kan plaatsen. Die worden gewist. Als ik iets als programmeur graag en veel doe is het wel toevoegen van comments zodat ik weet waarom dingen zijn zoals ze zijn. Zo heb ik een behoorlijk complexe verticale stack en een home overview met veel plaatjes en dat zou ik graag voor future self toe willen lichten.

[ Voor 8% gewijzigd door Wilf op 13-10-2020 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
Ik merk trouwens ook dat sinds ik de back-up terug heb mijn google home mini's bepaalde functies niet meer hebben.

Zoals het versturen van text naar spraak via Home assistant.
Het afspelen van een muziek item vanuit me media bibliotheek,
je hoort wel het plingetje dat hij reageerd, maar daarna gebeurd er niks.

Ook kan ik gewoon het volume harder en zachter zetten en dat werkt wel netjes.

EDIT: verwijderen en opnieuw toevoegen van de devices was de oplossing.

[ Voor 8% gewijzigd door marcel19 op 13-10-2020 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
marcel19 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:12:
Ik merk trouwens ook dat sinds ik de back-up terug heb mijn google home mini's bepaalde functies niet meer hebben.

Zoals het versturen van text naar spraak via Home assistant.
Het afspelen van een muziek item vanuit me media bibliotheek,
je hoort wel het plingetje dat hij reageerd, maar daarna gebeurd er niks.

Ook kan ik gewoon het volume harder en zachter zetten en dat werkt wel netjes.
Voor de TTS klinkt dit als een fout in je base_url
Kloppen deze nog volgens je instellingen? Geen nieuw ip bijvoorbeeld?
https://www.home-assistant.io/integrations/tts/

EDIT: ik had je edit nog niet gezien, fijn dat het weer werkt :)

[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 13-10-2020 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
TheFes schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:14:
[...]

Voor de TTS klinkt dit als een fout in je base_url
Kloppen deze nog volgens je instellingen? Geen nieuw ip bijvoorbeeld?
https://www.home-assistant.io/integrations/tts/
ik had het al opgelost door het device opnieuw toe te voegen.
Enkel werkt mijn nederlandse tts taal nu niet meer. en is het gewoon gebrekkig nederlands met een engels accent.
Dit heb ik in mijn config:

YAML:
1
2
3
4
# Text to speech
tts:
  - platform: google_translate
    language: 'nl'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Wilf Knoppen en automated home gaan dan ook prima samen. Heb ik hier ook. Alleen bedienen die nu geen losse lamp maar een complete ruimte (of voeren een taak uit).

En het behouden van comments was een goeie geweest voor de WTH maand! Op zich zijn de meeste dingen hier simpel genoeg dat commentaar niet nodig is (zeker omdat ik niet zo veel geef om enorme dashboards omdat ik die amper gebruik) maar de mogelijkheid zou wel fijn zijn. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Wilf schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:08:
@Septillion mij maakt het niet zoveel uit. Ik rol met wat er voorhanden is. Vroeger altijd eigenwijs alles in notepad en vim maar tegenwoordig vooral Atom. IDE’s stom genoeg niet. Maar in geval van HA wil ik echt met zo min mogelijk tijd zoveel mogelijk voor elkaar krijgen en NodeRed is ideaal. M’n vriendin is al erg tegen HA (wil alles met knoppen) maar ik ben juist gaan automatiseren omdat ze alles altijd aan liet staan :+

Waar ik bij Lovelace erg tegenaan loop trouwens is dat je geen comments kan plaatsen. Die worden gewist. Als ik iets als programmeur graag en veel doe is het wel toevoegen van comments zodat ik weet waarom dingen zijn zoals ze zijn. Zo heb ik een behoorlijk complexe verticale stack en een home overview met veel plaatjes en dat zou ik graag voor future self toe willen lichten.
Als je toch je lovelace zelf maakt n yaml, zou ik hem gewoon helemaal op yaml mode zetten.
Dan kun je wel gewoon comments gebruiken.
Je kunt de boel dan ook overzichtelijker maken door je config te splitsen in bijvoorbeeld één yaml per view (zo heb ik het nu), of zelfs één yaml per kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

@Septillion nou… ik heb nu een Hue switch maar mn vriendin wil echt de originele schakelaars gebruiken en is erg tegen al de automatische spullen… behalve de (door NodeRed) geautomatiseerde televisie/mediabak.

Maar goed, ze ‘gedoogd’ het :D

@TheFes Ik edit die dingen ook alleen in Yaml maar wel via ‘configure UI’ en daar wist LL de comments steeds.

Laatst wiste hij ook elke keer knopfuncties in een uitgebreide vertical stack met horizontal stacks daarin. En elke keer als ik de andere maakte ging er een andere stuk :+

[ Voor 36% gewijzigd door Wilf op 13-10-2020 11:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Wilf schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:41:
@Septillion nou… ik heb nu een Hue switch maar mn vriendin wil echt de originele schakelaars gebruiken en is erg tegen al de automatische spullen… behalve de (door NodeRed) geautomatiseerde televisie/mediabak.

Maar goed, ze ‘gedoogd’ het :D
Ik wil zelf ook eigenlijk nog wel gewoon de knop kunnen gebruiken, vooral bij lichten. En bij gebruik van smart lampen is dat niet bepaald handig af en toe, omdat de stroom er dan af is als je hem nodig hebt.
Daarom heb ik nu bij verschillende knoppen een Shelly 1 ingebouwd. Deze kunnen je instellen dat het relais niet geschakeld wordt, dus de lamp heeft altijd stroom. Bij een druk op de knop worden de lampen geschakeld (zonder tussenkomst van HA zelfs, omdat de met Tasmota geflashte lampen ook via REST commands geschakeld kunnen worden). Maar je kunt dan wel via HA acties aan de knoppen hangen, bijvoorbeeld dimmen via long push, of meerdere lampen schakelen of whatever.
Wilf schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:41:
@TheFes Ik edit die dingen ook alleen in Yaml maar wel via ‘configure UI’ en daar wist LL de comments steeds.

Laatst wiste hij ook elke keer knopfuncties in een uitgebreide vertical stack met horizontal stacks daarin. En elke keer als ik de andere maakte ging er een andere stuk :+
Dus, gewoon die hele UI editor uitzetten dan en je lovelace in yaml mode zetten. Dan kun je commenten wat je wil.

https://www.home-assistant.io/lovelace/dashboards-and-views/

[ Voor 22% gewijzigd door TheFes op 13-10-2020 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Wilf Gekke wezens die vrouwen :+ Gaat alles vanzelf / met één druk op de knop is het weer niet goed.

@TheFes Na nagedacht te hebben over de gebruikelijke lichtscenario's van een ruimte en deze met een druk op de knop (die op een logische plek ligt voor het scenario) te kunnen oproepen heb ik zelden de behoefte een enkele lamp aan te passen.

En nogmaals, ik gebruik juist WEL knoppen in mijn automated home. Ze bedienen alleen nooit meer een enkele lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:49:
@Wilf Gekke wezens die vrouwen :+ Gaat alles vanzelf / met één druk op de knop is het weer niet goed.

@TheFes Na nagedacht te hebben over de gebruikelijke lichtscenario's van een ruimte en deze met een druk op de knop (die op een logische plek ligt voor het scenario) te kunnen oproepen heb ik zelden de behoefte een enkele lamp aan te passen.

En nogmaals, ik gebruik juist WEL knoppen in mijn automated home. Ze bedienen alleen nooit meer een enkele lamp.
Vooral op onze slaapkamer en de kinderkamers gebruiken we vooral de plafondlamp, die dus nog gewoon met de knop bij de deur geschakeld kan worden.
Dat is echter wel een smart lamp (een LSC action lamp geflasht met Tasmota) die we bijvoorbeeld fel willen hebben bij het verschonen van een luier, of dimmen bij het voorlezen van een boekje.
Door een Shelly 1 te gebruiken kunnen we die nu gewoon met de knop aan- en uitzetten, en via een long-press dimmen (of via de Googe Home Mini).
Kleurtemperatuur wordt automatisch aangepast op basis van de helderheid via een automation in HA.

Voor ons werkt dit nu heel goed, maar ik kan me ook best voorstellen dat jouw oplossing goed werkt hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
Helaas krijg ik nog steeds een dubbele melden van de back-up
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9qI1NApz1Fd0EzuY9hDzNHXakc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rzCPVgVhWH8c2lAoActZ3gcK.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roynolf
Septillion schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:32:

Overigens kan je bij je automation direct een trigger doen, scheelt je de input_boolean.test_trigger. En je AND bij conditions is overbodig, conditions zijn standaard AND (en triggers standaard OR).
Bedankt voor de tip mbt 'AND', aanpassing is al uitgevoerd.

device_tracker.see zou inderdaad de oplossing moeten bieden. Ik ziet al een halfuur te knoeien met deze service 8)7

YAML:
1
2
3
4
5
action:
  - service: device_tracker.see
    data_template:
      dev_id: "mar_lx1a"
      location_name: "home"

De dev_id haal ik van 'device_tracker.mar_lx1a' want volgens de beschrijving op HA docs moet je 'device_tracker.' verwijderen om het dev_id te bekomen.

Zie jij waar de locatie niet veranderd naar "home"?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
roynolf schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:06:
[...]

Bedankt voor de tip mbt 'AND', aanpassing is al uitgevoerd.

device_tracker.see zou inderdaad de oplossing moeten bieden. Ik ziet al een halfuur te knoeien met deze service 8)7

YAML:
1
2
3
4
5
action:
  - service: device_tracker.see
    data_template:
      dev_id: "mar_lx1a"
      location_name: "home"

De dev_id haal ik van 'device_tracker.mar_lx1a' want volgens de beschrijving op HA docs moet je 'device_tracker.' verwijderen om het dev_id te bekomen.

Zie jij waar de locatie niet veranderd naar "home"?

Alvast bedankt
data_template is sinds 0.115 niet meer nodig, templates worden gewoon geaccepteerd onder data:
Verder gebruik je geen templates, dus in dit geval is data_template: al helemaal overbodig.

Net even in developer tools getest, en dit werkt gewoon voor mij (zonder quotes verder dus, maar met quotes werkt het ook)

code:
1
2
3
4
service: device_tracker.see
data:
  dev_id: thefes
  location_name: home

Developer tools zijn sowieso wel handig om te testen of een service doet wat je denkt dat ie moet doen, of om te zie wat de state van een entity is.

[ Voor 7% gewijzigd door TheFes op 13-10-2020 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@TheFes Daarmee kan het toch prima passen in wat ik omschrijf? :) Zeker als dat al het licht in de kamer is.

@roynolf Mm, als ik device_tracker.see probeer toe te passen op de tracker van mijn app zie ik in de log "The see service is not supported for this entity device_tracker.xxx". Hoe je hem dan kunt schrijven is mij een raadsel.

Aan de andere kant, waarom gaat je tracker überhaupt de mist in? Misschien nuttiger dat op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roynolf
Septillion schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:29:
@TheFes Daarmee kan het toch prima passen in wat ik omschrijf? :) Zeker als dat al het licht in de kamer is.

@roynolf Mm, als ik device_tracker.see probeer toe te passen op de tracker van mijn app zie ik in de log "The see service is not supported for this entity device_tracker.xxx". Hoe je hem dan kunt schrijven is mij een raadsel.

Aan de andere kant, waarom gaat je tracker überhaupt de mist in? Misschien nuttiger dat op te lossen?
@Septillion
Waarom gaat de tracker de mist in? Dit houdt me de afgelopen 7 dagen bezig. De device_tracker werkt naar behoren alleen wanneer ik met WiFi connecteer, gaat heel af en toe de locatiebepaling de mist in. Dan zit ik zogezegd 1,5km van onze woning, middenin de nacht wanneer ik lig te knorren :P
Afgelopen nacht heb ik 11 notificaties via de app ontvangen omdat ik van thuis naar afwezig ben geswitcht. Het eigenaardige is dat ik altijd op dezelfde plaats (kan ik controleren obv GPS coördinaten).
Vandaar dat ik dacht om HA om de hoek te leiden door deze automation op te zetten.

P.S. Als ik thuis van WiFi overschakel op GPS dan past de locatie zich onmiddellijk aan en gaat niet switchen met de tijd.

[ Voor 5% gewijzigd door roynolf op 13-10-2020 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roynolf
TheFes schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:17:
[...]

data_template is sinds 0.115 niet meer nodig, templates worden gewoon geaccepteerd onder data:
Verder gebruik je geen templates, dus in dit geval is data_template: al helemaal overbodig.

Net even in developer tools getest, en dit werkt gewoon voor mij (zonder quotes verder dus, maar met quotes werkt het ook)

code:
1
2
3
4
service: device_tracker.see
data:
  dev_id: thefes
  location_name: home

Developer tools zijn sowieso wel handig om te testen of een service doet wat je denkt dat ie moet doen, of om te zie wat de state van een entity is.
@TheFes
Daar zit ik inderdaad ook mee te testen maar onder resultaat voorlopig.
Dit is hoe mijn test er uit ziet in developer tools.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxu7ejoPqLl8Qo6ZvzVsSNRFwlU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6RHeGXeYz8bdrc0SaFrSuBHD.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roynolf
Septillion schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:29:

Ik zie niet het volgende in de logs:

Logger: homeassistant.components.device_tracker
Source: components/device_tracker/legacy.py:184
Integration: Device Tracker (documentation, issues)
First occurred: 11:55:15 (15 occurrences)
Last logged: 12:38:32

The see service is not supported for this entity device_tracker.mar_lx1a

Dit is wat ik terug heb gevonden op github van HA:

balloob commented on 22 Jan
The ability was removed because entities represent the state of the data source that the integration provides. see is a new data source created by the user and so should not interfere with the entity state. Create a new entity instead.

https://github.com/home-assistant/core/issues/28140

Als ik het goed begrijp moet ik zelf een nieuwe 'device_tracker' entiteit creëren (die dan niet gekoppeld is aan een integration waarschijnlijk) en daar dan de eigenschappen van overschrijven. Correcte inschatting?

[ Voor 25% gewijzigd door roynolf op 13-10-2020 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnneman
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-06 08:58

johnneman

rofl de bofl

Septillion schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:06:
@johnneman Volgens mij is de beste optie gewoon je Harmony Hub op een beter plaats zetten. Of, als het is omdat je te snel bent (bijvoorbeeld te snel van kanaal proberen te wisselen nadat je de TV aan zet), dan een extra vertraging voor dat commando zetten.

Verder ken ik de Harmony Hub niet, zeker qua integratie niet. Heb alleen gewone Harmony's gehad. Kan je niet ook direct een IR commando sturen ipv een activiteit? Anders klinkt terug gaan naar een fake activity als een mogelijkheid. Maar zorgen dat het gewoon in één keer werkt scheelt gewoon vaker zorgen natuurlijk :)
het werkt 99 van de 100 keer.. maar ik wil ook gewoon graag met m'n iPhone > Siri > Opdrachten, de mogelijkheid hebben om de activiteiten te starten (zonder gebruik te maken van de home assistant app).

Tempus: It is said we all have a twin someplace in the world. Why Mr. Kent, without those glasses, I'd say you'd look exactly like.. well, d0h:\:p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-06 09:55
Septillion schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:13:
Ieder z'n ding! Ik ben inmiddels over, en moet zeggen dat ik er niet aan moet denken weer terug te gaan naar de hass templates voor automations. Ook ik heb 't liefst zo veel moglijk config in YAMLs, maar niet voor automations. Daarvoor vind ik de tempates niet flexibel genoeg.

Een voorbeeld van enkele notifaction flows:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aXT4C_9bONV4lnoRB5Fe92Kpuww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EwLsOAIddtiMOXaE0XKLkAQB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marcel19 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:05:
[Afbeelding]
Post de hele automation zoals je die nu hebt nog eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
Hmmbob schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:59:
[...]

Post de hele automation zoals je die nu hebt nog eens?
hierbij de automation:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- id: '1596776554208'
  alias: Dagelijkse Back-up
  description: ''
  trigger:
  - at: '12:00'
    platform: time
  action:
  - data:
      title: Dagelijkse Back-up
    service: notify.mobile_app_marcel
  - data:
      name: Backup
    service: hassio.snapshot_full

Deze staat er maar 1x in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marcel19 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:02:
[...]

hierbij de automation:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- id: '1596776554208'
  alias: Dagelijkse Back-up
  description: ''
  trigger:
  - at: '12:00'
  action:
  - data:
      title: Dagelijkse Back-up
    service: notify.mobile_app_marcel
  - data:
      name: Backup
    service: hassio.snapshot_full

Deze staat er maar 1x in.
Zit je op een oude HA versie, lager dan 0.115.0?

Lijkt veel op deze bug: https://github.com/home-assistant/core/issues/39012, die is daar opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
Hmmbob schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:07:
[...]

Zit je op een oude HA versie, lager dan 0.115.0?

Lijkt veel op deze bug: https://github.com/home-assistant/core/issues/39012, die is daar opgelost.
ik draai op de laatste update Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JwsPVQiuo0JJGxcL5ggV1KghUVo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eoFOS5FBjgGzROknUbWeZkfl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3K0bZV9dEDOqTdTOFt8u1hLw2Io=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ts6XoTzzCYOquU81FM5frdED.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marcel19 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:20:
3. ik krijg bij notificaties een melding dat er een login temp is geweest maar deze ligt in de toekomst:
[Afbeelding]

Als ik de tijd en datum controleer op de Debian server staat deze gewoon goed.
wat kan dit zijn?
Dit is gewoon een foutieve vertaling, ipv "over 53 seconden" moet je "53 seconden geleden" lezen. Heb dit vaker gezien, nog niet ingedoken om te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan houdt mijn idee nu ook een beetje op :)

Edit: Voor die dubbele notificatie wil je misschien eens proberen om je mobile app te verwijderen uit HA en opnieuw te koppelen? Aangezien je zegt dat de actie maar 1x uitgevoerd wordt, maar de notificatie 2x. Lijkt erop alsof je app 2x gekoppeld is.

[ Voor 17% gewijzigd door Hmmbob op 13-10-2020 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
Hmmbob schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:12:
[...]

Dit is gewoon een foutieve vertaling, ipv "over 53 seconden" moet je "53 seconden geleden" lezen. Heb dit vaker gezien, nog niet ingedoken om te fixen.
ok, maar dan snap ik niet dat als die terug telt, en de tijd is afgelopen hij weer begint op te tellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
roynolf schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:40:
[...]

Als ik het goed begrijp moet ik zelf een nieuwe 'device_tracker' entiteit creëren (die dan niet gekoppeld is aan een integration waarschijnlijk) en daar dan de eigenschappen van overschrijven. Correcte inschatting?
Ja, ik denk wel dat het daar op neer komt.
Ik had zelf een device tracker getest die een soort van wees was van toen ik even life360 geprobeerd had.
Die integratie heb ik niet meer, maar de device tracker stond er nog. Vandaar dat het bij mij wel werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kaspers schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:55:
[...]

Ieder z'n ding! Ik ben inmiddels over, en moet zeggen dat ik er niet aan moet denken weer terug te gaan naar de hass templates voor automations. Ook ik heb 't liefst zo veel moglijk config in YAMLs, maar niet voor automations. Daarvoor vind ik de tempates niet flexibel genoeg.

Een voorbeeld van enkele notifaction flows:
[Afbeelding]
Zou je de code van die bovenste flow willen delen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:22
marcel19 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:05:
[Afbeelding]
-nvm-

[ Voor 8% gewijzigd door yniezink op 13-10-2020 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:37

Quad

Doof

Even ter controle, onderstaande automation is toch het meest makkelijke om tuinverlichting 's ochtends te laten starten als de zon nog niet op is? Als de zon op is en de verlichting moet weer uit, kan ik dit het beste doen door een helper of door simpelweg condition toe te voegen met de state van de tuinverlichting aan die automation.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- id: '1602610080003'
  alias: Verlichting:Tuin:Inschakelen:6u00m
  description: Verlichting van de tuin wordt om 6u 's ochtends ingeschakeld
  trigger:
  - at: '6:00'
  condition:
    entity_id: sun.sun
    state: below_horizon
  action:
  - scene: scene.tuin_standaard

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:22
Quad schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 19:36:
Even ter controle, onderstaande automation is toch het meest makkelijke om tuinverlichting 's ochtends te laten starten als de zon nog niet op is? Als de zon op is en de verlichting moet weer uit, kan ik dit het beste doen door een helper of door simpelweg condition toe te voegen met de state van de tuinverlichting aan die automation.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- id: '1602610080003'
  alias: Verlichting:Tuin:Inschakelen:6u00m
  description: Verlichting van de tuin wordt om 6u 's ochtends ingeschakeld
  trigger:
  - at: '6:00'
  condition:
    entity_id: sun.sun
    state: below_horizon
  action:
  - scene: scene.tuin_standaard
Ik heb als condition:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FQSNS1breqT0tFRlzt18HxVxH4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/itveBO3iwWV2cNEsEXCbbI77.jpg?f=user_large
Die doet het :)

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roynolf
Septillion schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:32:

Wat bedoel je met "bij een automation kan je direct een trigger doen, scheelt je een input_boolean"? Kan je een voorbeeld geven? Alvast bedankt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@roynolf Op het blad met je automations heb je al een knop execute
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pt9xTWylT8_mNlTVxhW0ZiXssQA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oW0K4S58Yct6Am0LYlmpY0E8.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nooit gezien :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-04 11:24
Ik heb een tijdje terug geprobeerd om mijn Velux rolgordijn te automatiseren met een NodeMCU door een relais print paralel te zetten over de drukknoppen van de afstandbediening, maar ik loop nog klem op de software op de NodeMC.

Ik heb een relaisboard welke schakelt als de GPIO laag wordt, alleen dit lukt met niet met de Tasmota software, het voorbeeld wat ik hier vind werkt voor mij niet.

Heeft er iemand een tip om te kijken naar een andere aanvlieg route?

Vanuit HA wil ik gebruik maken van MQTT om een UP - STOP - DOWN commando te kunnen sturen, waarbij elk commando een relais moet schakelen voor een fractie van een seconde

En volgens mij kan ik daarvoor hier de juiste informatie vinden

[ Voor 7% gewijzigd door raymonvdm op 13-10-2020 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:08

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

larsiey schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:07:
[...]

Van Domoticz naar DSMR reader heb ik wel ervaring mee.
Moet je data uit Domoticz halen en doorsturen naar DSMR reader.

https://github.com/dennis...08#issuecomment-592456012
Ik heb DSMR eindelijk draaien in docker.
Uitleg is niet echt compleet (zo moet je dus blijkbaar alsnog los postgresql draaien/installeren ipv dat dit al in dsmr-reader zit.

Maar goed, volgens mij heb ik het nu draaien, want stroomverbruik en gasverbruikt wordt aangevuld en is uit te lezen.

Nu heb ik de stappen van die github doorlopen.
Voer t script is PS uit. En krijg onderin complete te zien.
Thats it?
Ik had wel iets van log-info verwacht van:
Verbinding maken
Verbonden
Data plaatsen
Succes

Kan ik ergens is DSMR zien dat dit gelukt is, of moet ik gewoon lang wachten?
én maakt het uit dat ik het script onderhand al 5x gedraaid heb?

EDIT:
Gevonden, er stond $_.DeviceRowID -eq "29" maar het overgrote deel was id1 bij mij, dit aangepast, en nu loopt er daadwerkelijk wat.

[ Voor 6% gewijzigd door HellStorm666 op 14-10-2020 00:14 ]

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetgate
  • Laatst online: 13-06 14:16
raymonvdm schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 23:44:
Ik heb een tijdje terug geprobeerd om mijn Velux rolgordijn te automatiseren met een NodeMCU door een relais print paralel te zetten over de drukknoppen van de afstandbediening, maar ik loop nog klem op de software op de NodeMC.

Ik heb een relaisboard welke schakelt als de GPIO laag wordt, alleen dit lukt met niet met de Tasmota software, het voorbeeld wat ik hier vind werkt voor mij niet.

Heeft er iemand een tip om te kijken naar een andere aanvlieg route?

Vanuit HA wil ik gebruik maken van MQTT om een UP - STOP - DOWN commando te kunnen sturen, waarbij elk commando een relais moet schakelen voor een fractie van een seconde

En volgens mij kan ik daarvoor hier de juiste informatie vinden
Cool! Je inspireert me om misschien iets soortgelijks te doen met gewone rolgordijnen (niet-dakraam).

Eventueel kun je nog kijken naar een esp8266 relais-bordje op Ali Express. Je hebt er van die bordjes met 2, 3 of 4 relais erop + een esp8266 chip. Kost tussen de 3 en de 6 euro, afhankelijk van welke je neemt.

Heb je al overwogen om eens naar espHome te kijken? Misschien dat daar nog dingen mee mogelijk zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door peetgate op 14-10-2020 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:08

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

HellStorm666 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 00:07:
[...]

Ik heb DSMR eindelijk draaien in docker.
Uitleg is niet echt compleet (zo moet je dus blijkbaar alsnog los postgresql draaien/installeren ipv dat dit al in dsmr-reader zit.

Maar goed, volgens mij heb ik het nu draaien, want stroomverbruik en gasverbruikt wordt aangevuld en is uit te lezen.

Nu heb ik de stappen van die github doorlopen.
Voer t script is PS uit. En krijg onderin complete te zien.
Thats it?
Ik had wel iets van log-info verwacht van:
Verbinding maken
Verbonden
Data plaatsen
Succes

Kan ik ergens is DSMR zien dat dit gelukt is, of moet ik gewoon lang wachten?
én maakt het uit dat ik het script onderhand al 5x gedraaid heb?

EDIT:
Gevonden, er stond $_.DeviceRowID -eq "29" maar het overgrote deel was id1 bij mij, dit aangepast, en nu loopt er daadwerkelijk wat.
Blijkbaar is m'n gasverbruik niet geimporteerd.
Iemand die mij kan helpen met t script ombouwen?

Zal iets ie moeten komen in de trant van.
Voor datum (oudste) in DSMR, selecteer rij counter in Meter_Calendar.csv van die zelfde datum uit Date en sla dat op in DSMR

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@raymonvdm Als je relais module werkt met active low (= aan wanneer de pin laag is) dan deze instellen als Relayxi met de i van inverted. En dan niet GPIO15 gebruiken, deze moet laag zijn (= aan voor je relais) tijdens boot. Makkelijkste is als je daarvoor eigen template maakt via Configuration -> Configuration Template. Naam mag je zelf bedenken, based on Generic voor mooi leeg begin. Daarna moet je volgens mij die template nog wel even selecteren onder Configuration -> Module.

Overigens, wat een chaos aan linkjes en veeeeel stappen. In Tasmota zou ik hem gewoon op DHCP laten. Wifi, MQTT, friendlyname en HA discovery instellen is genoeg. Rest kan je nog naar kijken als je hem verder naar wens wilt aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruce the boss
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-06 07:48
Ik wilde gisteren HA installeren op mijn raspberry pi 3 maar de installatie blijft hangen en gaat niet verder.
Wat heb ik gedaan:

* De raspberry bekabeld met internet aangesloten
* op een geformatteerde sd-card 64GB heb ik dmv Belena Etcher het bestand Raspberry Pi 3 Model B and B+ 32-bit geinstalleerd.
* daarna de Raspberry opgestart en dan zie ik een hoop data voorbij komen maar dan blijft hij hangen op het onderstaande:

[1306.620261} IPv6: ADDRCONF(NETDEV_UP); wlan0: link is not ready
[1306.633952] brcmfmac: brcmf_cfg80211_setpower_mgmt: power save enabled

Ik maak gebruik van een Experia V10a router en het het daar iets mee te maken ivm de melding over de IPv6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@bruce the boss Je sluit hem wel gewoon via de kabel aan? Op je router al gekeken of hij een adres krijgt? Dit adres ook geprobeerd in je browser op poort 8123?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roynolf
bruce the boss schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 08:44:
Ik wilde gisteren HA installeren op mijn raspberry pi 3 maar de installatie blijft hangen en gaat niet verder.
Wat heb ik gedaan:

* De raspberry bekabeld met internet aangesloten
* op een geformatteerde sd-card 64GB heb ik dmv Belena Etcher het bestand Raspberry Pi 3 Model B and B+ 32-bit geinstalleerd.
* daarna de Raspberry opgestart en dan zie ik een hoop data voorbij komen maar dan blijft hij hangen op het onderstaande:

[1306.620261} IPv6: ADDRCONF(NETDEV_UP); wlan0: link is not ready
[1306.633952] brcmfmac: brcmf_cfg80211_setpower_mgmt: power save enabled

Ik maak gebruik van een Experia V10a router en het het daar iets mee te maken ivm de melding over de IPv6?
Maak je connectie met jouw netwerk via kabel of WiFi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruce the boss
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-06 07:48
Ik maak connectie met het netwerk via een kabel en als ik ping dan zie ik het onderstaande:

Pinging 192.168.2.179 with 32 bytes of data:
Reply from 192.168.2.179 bytes=32 time=9ms TTL=64

Ping statistics for 192.168.2.179: packets: sent=4, received =4 lost=0 enz. .........
Pagina: 1 ... 26 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.