Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 101 Laatste
Acties:
  • 465.450 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:04
Fore! schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:42:
[...]

@phlinx beetje flauw om de instructies weg te halen....

anyway als je doet wat @tdw voorstelt kun je a.d.h.v. geaccepteerde states de automation maken:

code:
1
2
3
4
5
- platform: state
    entity_id: sun.sun
    from: above_horizon
    to: below_horizon
  condition: []

Kan ook prima vanuit de webgui ingevoerd worden.
Bedankt, ik zal dat eens proberen. Maar de door mij gebruikte trigger zou toch ook gewoon moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-06 15:01
witterholt schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:46:
[...]

Bedankt, ik zal dat eens proberen. Maar de door mij gebruikte trigger zou toch ook gewoon moeten werken?
Zou ik wel verwachten, ik had dezelfde functie gebruikt en er kwam dezelfde code uit zoals jij die aangeeft (gemaakt vanuit de webgui).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
Fore! schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:49:
[...]

Zou ik wel verwachten, ik had dezelfde functie gebruikt en er kwam dezelfde code uit zoals jij die aangeeft (gemaakt vanuit de webgui).
Dan ben ik toch wel erg benieuwd waarom dat niet lijkt te werken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Laatst online: 12-06 15:01
witterholt schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:50:
[...]

Dan ben ik toch wel erg benieuwd waarom dat niet lijkt te werken....
Na wel vaker dit soort taferelen mee te maken zakt die nieuwsgierigheid wel een beetje weg...
Kom je eerder uit op: als het niet linksom wil, dan maar rechtsom :+ .

Vooral dit kost veel tijd om uit te zoeken, zon gaat tenslotte maar 1x per dag op, of je moet met je geolocation rotzooien en Hass denkt dat je elke keer ergens anders bevind op de aardbol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:24
Dacuuu schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 09:33:
[...]

1)Home assistant heeft van zn eigen geen mooie grafieken en overzichten. Zo ziet een standaard HA grafiek er uit.
[Afbeelding]
Wil je grafieken zoals je P1 meter screenshot? Dan zou je naast HA, DSMR-Reader moeten installeren: https://github.com/dennissiemensma/dsmr-reader hiervoor heb je naast DSMR-reader ook Postgres nodig als database voor DSMR-Rader.

2) Wifi stekkers zijn het mooist als je ze volledig lokaal kan draaien, dat betekent dus dat je alternatieve firmware moet hebben. De action stekker bijv, konden eerst geflasht worden, nu is de interne hardware veranderd en kan het niet meer.
Je moet altijd ffe op zoek welke stekker op dit moment de beste koop is om te flashen met bijv Tasmota. Wellicht beter om Zigbee tussenstekkers te kopen? voor $15 heb je mooie met stroommeting er in. Werkt goed samen met Zigbee2mqtt

3) Ja, met addons.
@Paniohitus je kunt ook met de Grafana addon (icm InfluxDB-addon) aan de slag om meer analyse werk op bijvoorbeeld je P1-data te doen. De grafieken vanuit Grafana kun je dan eventueel weer in HA laten tonen, maar dan heb je niet echt veel controle over de opmaak binnen HA.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
Fore! schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:53:
[...]

Na wel vaker dit soort taferelen mee te maken zakt die nieuwsgierigheid wel een beetje weg...
Kom je eerder uit op: als het niet linksom wil, dan maar rechtsom :+ .

Vooral dit kost veel tijd om uit te zoeken, zon gaat tenslotte maar 1x per dag op, of je moet met je geolocation rotzooien en Hass denkt dat je elke keer ergens anders bevind op de aardbol.
Ja, maar dit is toch wel zoiets basis. Wellicht kan een van de topic "goeroes" hier nog wat over zeggen? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
witterholt schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 09:12:
Goedemorgen,

Ik heb net mijn eerste automations gemaakt om de Fibaro schakelaar bij zonsondergang in en bij zonsopgang uit te schakelen. Een soort van "hello world" dus zou je denken. Toch gaat de trigger in beide gevallen niet af. Bij handmatig uitvoeren werkt het prima. Wat wel opvalt is dat zodra ik de automation handmatig start een aantal seconden later erbij staat dat het event de trigger was.
[Afbeelding]

Hier het script:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
- id: '1602238587906'
  alias: 'Voordeurlamp aan'
  description: 'Schakelaar voordeurlamp inschakelen'
  trigger:
  - platform: sun
    event: sunset
    offset: '+00:00:00'
  action:
  - type: turn_on
    device_id: 9575988c08de11ebad27ab8070acdec7
    entity_id: switch.fibaro_system_fgs213_switch_switch_2
    domain: switch
  mode: single
- id: '1602238669371'
  alias: 'Voordeurlamp uit'
  description: 'Schakelaar voordeurlamp uitschakelen'
  trigger:
    event: sunrise
    offset: '+00:00:00'
  action:
  - type: turn_off
De offset moet je ingeven als + of - seconden (zelfs) in jouw geval dus +0 of -0 dan werkt het wel. Heeft voor mij ook een tijd geduurd voordat ik daar achter was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
synoniem schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 11:27:
[...]

De offset moet je ingeven als + of - seconden (zelfs) in jouw geval dus +0 of -0 dan werkt het wel. Heeft voor mij ook een tijd geduurd voordat ik daar achter was.
Bedankt, ik ga dat eens proberen. Ik heb de offset er maar helemaal uit gehaald: het is optioneel en voegt in mijn geval niets toe.

[ Voor 13% gewijzigd door witterholt op 10-10-2020 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:10
Zie ik ineens bij System metrics Used space 68 % staan.
Is dit niet wat veel op een 500 gig schijf???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phlinx
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-05 18:20
witterholt schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:13:
@phlinx, bedankt ik zal het script wijzigen en laat vanavond wel weten of het geholpen heeft. Als het werkt zal ik daarna even de switch hernoemen.
Uh, nvm... :>
De aanpasisng naar service: switch.turn_on zal wellicht wel werken, maar ik zag later dat ik eenzelfde automation heb als jij. Zou dus gewoon moeten werken. Vandaar weer verwijderd.

PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
@witterholt

Ik heb een automation met eenzelfde doel (lampen aan en uitzetten bij sunset en sunrise)
Ik heb er alleen één automation van gemaakt. En ik gebruik de UI niet, en heb onlangs mijn conditions omgeschreven naar shorthand templates

Misschien heb je er desondanks toch wat aan.
In ieder geval zou je trigger op basis van sunset en sunrise gewoon moeten werken

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
id: buitenlampen
alias: 'Buiten - Buitenlampen aan bij zonsondergang en uit om middernacht of zonsopkomst'
description: ''
trigger:
- platform: time
  at: "00:00"
action:
- choose:
  # tuinlampjes uitzetten om 00:00 (condition checkt of het huidige uur < 1 is)
  - conditions: "{{ now().hour < 1 }}"
    sequence:
    - entity_id: light.tuinlampjes
      service: light.turn_off
  # voordeur lamp uitzetten als de zon op is
  - conditions: "{{ is_state('sun.sun', 'above_horizon')}}"
    sequence:
    - entity_id: light.voordeur
      service: light.turn_off
  default:
  # lampen aanzetten bij zonsondergang
  - entity_id: light.tuinlampjes, light.voordeur
    service: light.turn_on    

[ Voor 7% gewijzigd door TheFes op 10-10-2020 13:47 ]

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-06 20:20
Vraagje,

Ik heb de link met google.
Alles wordt gesynced, en ik kan in google home mn scripts aanroepen in routines.
Bij mijn vrouw met wie ik het google huis deel.. ziet ze ook alle apparaten, echter de scripts van HA kan ik bij haar niet aanstippen in haar routines.

Enig idee? Ligt ergens in HA of in in de GA ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
skank schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 13:52:
Vraagje,

Ik heb de link met google.
Alles wordt gesynced, en ik kan in google home mn scripts aanroepen in routines.
Bij mijn vrouw met wie ik het google huis deel.. ziet ze ook alle apparaten, echter de scripts van HA kan ik bij haar niet aanstippen in haar routines.

Enig idee? Ligt ergens in HA of in in de GA ?
Heb je het via Nabu Casa, of via de Google Assistant integratie?

In geval van de tweede optie, heb je deze stappen dan ook doorlopen?
If you want to allow other household users to control the devices:
  1. Open the project you created in the Actions on Google console.
  2. Click Test on the top of the page, then click Simulator located to the page left, then click the three little dots (more) icon in the upper right corner of the console.
  3. Click Manage user access. This redirects you to the Google Cloud Platform IAM permissions page.
  4. Click ADD at the top of the page. 1. Enter the email address of the user you want to add. 2. Click Select a role and choose Project < Viewer. 3. Click SAVE 2. Copy and share the link with the new user. 3. When the new user opens the link with their own Google account, it will enable your draft test app under their account.
  5. Have the new user go to their Google Assistant app to add [test] your app name to their account.
Van: https://www.home-assistant.io/integrations/google_assistant/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Nabu casa,

Voor mij (ik ben hoofd) heb ik alles werkend, enkel de vrouw heeft enkel de apparaten, maar niet de scripts vreemd genoeg.
Maw zij kan geen routine gebruiken die een script in HA aanroept

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-06 15:24
skank schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 14:04:
Nabu casa,

Voor mij (ik ben hoofd) heb ik alles werkend, enkel de vrouw heeft enkel de apparaten, maar niet de scripts vreemd genoeg.
Maw zij kan geen routine gebruiken die een script in HA aanroept
Klinkt als een rechtenkwestie.. Ik ken de werking verder niet, maar OF Nabu OF GA, OF HA kent ergens settings waarbij de 'script/admin/executables' niet uitgevoerd mogen worden. Dus kan zo simpel zijn als het verschil tussen admin & user, maar daarvoor ken ik Nabu & GA niet goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roynolf
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-12-2023
Ik wil graag wat ideeën opdoen voor een 'goedemorgen'-script. Zijn hier mensen die hun script met mij willen delen? Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Koepert schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 14:18:
[...]

Klinkt als een rechtenkwestie.. Ik ken de werking verder niet, maar OF Nabu OF GA, OF HA kent ergens settings waarbij de 'script/admin/executables' niet uitgevoerd mogen worden. Dus kan zo simpel zijn als het verschil tussen admin & user, maar daarvoor ken ik Nabu & GA niet goed genoeg.
Mja ik weet het ook niet goed waar te zoeken, al scheel gezocht.
Ik kan toch moeilijk de enige zijn die google home deel met een huisgenoot, en scripts van HA in een routine steek in GH, waarbij de huisgenoot deze ook wil aanroepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
skank schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 14:23:
[...]

Mja ik weet het ook niet goed waar te zoeken, al scheel gezocht.
Ik kan toch moeilijk de enige zijn die google home deel met een huisgenoot, en scripts van HA in een routine steek in GH, waarbij de huisgenoot deze ook wil aanroepen?
Ze heeft ook n account/toegang tot HA scripts? Als het script door jou/voor jou in HA zit en de routine dan door de verkeerde account aangeroepen gaat worden zal het kloppen dat dit niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Koepert schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 14:24:
[...]

Ze heeft ook n account/toegang tot HA scripts? Als het script door jou/voor jou in HA zit en de routine dan door de verkeerde account aangeroepen gaat worden zal het kloppen dat dit niet werkt.
Ik denk dat wel..

Ik heb enkel mijn google account (GH)moeten koppelen he met nabu casa.
Hierdoor kwamen alle apparaten ook bij mijn huisgenoot terecht, maar waarom dan niet de scripts.
Dit staat los van de user in HA toch denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
skank schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 14:39:
[...]

Ik denk dat wel..

Ik heb enkel mijn google account (GH)moeten koppelen he met nabu casa.
Hierdoor kwamen alle apparaten ook bij mijn huisgenoot terecht, maar waarom dan niet de scripts.
Dit staat los van de user in HA toch denk ik?
Geen idee, zou ik dan wel verwachten, maar het verschil tussen jou en haar is dat jij 'admin' bent en zij huisgenoot, dus ergens in die rechtenstructuur zit het probleem. Waar precies, geen idee, ik gebruik geen van beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Koepert schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 14:43:
[...]

Geen idee, zou ik dan wel verwachten, maar het verschil tussen jou en haar is dat jij 'admin' bent en zij huisgenoot, dus ergens in die rechtenstructuur zit het probleem. Waar precies, geen idee, ik gebruik geen van beide.
Mmm interessant, ik ben niet alleen !
https://community.home-as...google-home-app/137614/10

Oplossing is dus die scripts toe te voegen aan een room?
Beetje vreemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
skank schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 14:50:
[...]

Mmm interessant, ik ben niet alleen !
https://community.home-as...google-home-app/137614/10

Oplossing is dus die scripts toe te voegen aan een room?
Beetje vreemd
Ik zie dat je in dat topic vraagt hoe dat moet.
Hier staat hoe je in je configuration.yaml entiteit kunt toewijzen aan een room
https://www.nabucasa.com/config/google_assistant/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
TheFes schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 15:03:
[...]

Euh nee, ik weet hoe ik het moet toevoegen aan een room.
Ik vraag aan hem wat hij uiteindelijk gedaan heeft... toegevoegd aan een room of met een boolean of toch nog een andere manier gevonden heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Laatst online: 20:47
Ik heb HACS geïnstalleerd maar ik kan geen custom card toevoegen.
Wat is gedaan heb:
mini graph card gedownload, deze is geïnstalleerd.
Maar hoe kan ik deze gebruiken want als ik een kaart wil toevoegen in lovelace staat deze er niet tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
19roland70 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 20:55:
Ik heb HACS geïnstalleerd maar ik kan geen custom card toevoegen.
Wat is gedaan heb:
mini graph card gedownload, deze is geïnstalleerd.
Maar hoe kan ik deze gebruiken want als ik een kaart wil toevoegen in lovelace staat deze er niet tussen.
Best toevoegen aan je resources
tandwiel -> lovelace dashboards -> bronnen

Erg jammer dat die custom header addon verdwenen is uit hacs...
Einde ontwikkeling.
Echt erg jammer, gebruikte hem al lange tijd.
Nu maar op zoek naar alternatieven...
Ik gebruikte hem ook om een verticale scrollbar met messages te tonen.. ook daar moet ik alternatief voor maar vrees dat die er momenteel niet is.

[ Voor 26% gewijzigd door skank op 10-10-2020 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
skank schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 21:00:
[...]

Best toevoegen aan je resources
tandwiel -> lovelace dashboards -> bronnen

Erg jammer dat die custom header addon verdwenen is uit hacs...
Einde ontwikkeling.
Echt erg jammer, gebruikte hem al lange tijd.
Nu maar op zoek naar alternatieven...
Ik gebruikte hem ook om een verticale scrollbar met messages te tonen.. ook daar moet ik alternatief voor maar vrees dat die er momenteel niet is.
Deze staat hier nu tussen maar hoe kan ik deze verder gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Stiggy schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 21:11:
Ik heb al zo'n 2 jaar Home Assistent op een Pi 3 B+. Logging gewoon op SD kaart (levels niet eens aangepast), AEON Labs Z-wave stick en maak gebruik van DuckDNS. Tot nu toe geen problemen met de SD card, of performance van de PI gehad. Ik zie met de nieuwe System Metrics ook dat de Pi nauwelijks belast wordt (cpu hangt nu op 4%).

Via mijn werkgever kan ik echter gratis een Pi 4 bestellen. Ik ben van plan die dan te gaan gebruiken en de hele 3 met SD kaart en al als backup in de kast te leggen zodat ik die in kan pluggen als er iets crasht.

Zou het zo simpel zijn als op de 3 een snapshot te maken, en deze tijdens installatie van de 4 te selecteren (wat sinds 0.116 kan)? Is mijn hele Z-wave config dan terug. En werkt het externe toegang via DuckDsn ook?
Zo dacht ik ook (zie mithras in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3"). De Pi4 heb ik ondertussen besteld, maar ik kwam daarna kwam ik er achter dat de Aeon stick die jij waarschijnlijk ook hebt, een hardwarefout bevat. Een enkele pin vraagt te hoge stroom en de usb controller van de pi 4 schakelt het device (de usb stick) dan uit en je kan er niks mee.

Oplossing is dan om een unpowered usb2 hub er tussen te zetten of een nieuwe Aeon stick te kopen. Helaas heeft Aeon labs zelf niet expliciet erkend dat het om een hardware fout gaat (op de fora van Raspberry PI wel te vinden) maar hebben ze nu een nieuwe "Raspberry pi model 4 compatible" USB stick uitgebracht |:(

Ik ga eerst eens sleutelen met een cheapo usb hub die ik er tussen zet (de pi komt waarschijnlijk maandag binnen) want ik koop liefst niet weer zo'n stick waar ik met de oude dan niks meer kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-06 21:50
Sinds de laatste updates zijn ook de template functies gewijzigd.

Nu zie ik niet wat ik verkeerd doe om onderstaande template weer werkend te krijgen zonder extra automatiseringen. Via homeassistant.update_entity binary_sensor.occupancy_upstairs_evening past die de status wel aan.

Maar uiteindelijk zou dit net zoals het verleden gewoon moeten werken toch?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- platform: template
  sensors:
    occupancy_upstairs_evening:
      friendly_name: "Mogelijk boven of in bed"
      value_template: >-
          {{ ( (is_state('group.motion_doorsensors','off') 
          and ((as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.group.motion_doorsensors.last_changed)) > 1800 )) 
          and (is_state('binary_sensor.woonkamer_samsung_tv', 'off')) 
          and (is_state('sensor.x_status', 'Thuis')) and (is_state('input_boolean.woonkamer_clock_status', 'on')) and (not is_state('media_player.everywhere', 'playing')) and (not is_state('media_player.home', 'playing')) and (not is_state('media_player.livingroom', 'playing')) and (not is_state('media_player.achtertuin', 'playing')) 
          and (is_state('sensor.dag_nacht', 'nacht')) )
          or ( (is_state('group.motion_doorsensors','off') 
          and ((as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.group.motion_doorsensors.last_changed)) > 600 )) 
          and (is_state('binary_sensor.slaapkamer_philips_tv', 'on')) 
          and (is_state('sensor.x_status', 'Thuis')) and (is_state('input_boolean.woonkamer_clock_status', 'on')) and (not is_state('media_player.everywhere', 'playing')) and (not is_state('media_player.home', 'playing')) and (not is_state('media_player.livingroom', 'playing')) and (not is_state('media_player.achtertuin', 'playing')) 
          and (is_state('sensor.dag_nacht', 'nacht')) ) }}
      entity_id: sensor.time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-06 16:28
mithras schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 21:53:
[...]
Zo dacht ik ook (zie mithras in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3"). De Pi4 heb ik ondertussen besteld, maar ik kwam daarna kwam ik er achter dat de Aeon stick die jij waarschijnlijk ook hebt, een hardwarefout bevat. Een enkele pin vraagt te hoge stroom en de usb controller van de pi 4 schakelt het device (de usb stick) dan uit en je kan er niks mee.

Oplossing is dan om een unpowered usb2 hub er tussen te zetten of een nieuwe Aeon stick te kopen. Helaas heeft Aeon labs zelf niet expliciet erkend dat het om een hardware fout gaat (op de fora van Raspberry PI wel te vinden) maar hebben ze nu een nieuwe "Raspberry pi model 4 compatible" USB stick uitgebracht |:(

Ik ga eerst eens sleutelen met een cheapo usb hub die ik er tussen zet (de pi komt waarschijnlijk maandag binnen) want ik koop liefst niet weer zo'n stick waar ik met de oude dan niks meer kan.
Wow dat is nogal een ding! :'(
Ik heb deze. Dus die werkt bij niemand op een Pi 4?
Wel apart dat een Pi 3 geen probleem heeft me die te hoge stroom dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:55
Met CATT kan ik nu goed mijn HA dashboard op mijn google hub casten, echter werken de RSTP streams niet. Als ik ze open of bekijken zie ik niks. Bij openen zwarte blokken. Iemand een tip om deze werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

TweakerVincent schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 23:53:
Met CATT kan ik nu goed mijn HA dashboard op mijn google hub casten, echter werken de RSTP streams niet. Als ik ze open of bekijken zie ik niks. Bij openen zwarte blokken. Iemand een tip om deze werkend te krijgen?
Gebruik je bewust de Cast functionaliteit van HA zelf niet? https://www.home-assistan...8/06/home-assistant-cast/
Daarmee werkt het tonen van een RTSP stream ook. Er is zelfs een aparte service voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Imperial Guard schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 22:52:
Sinds de laatste updates zijn ook de template functies gewijzigd.

Nu zie ik niet wat ik verkeerd doe om onderstaande template weer werkend te krijgen zonder extra automatiseringen. Via homeassistant.update_entity binary_sensor.occupancy_upstairs_evening past die de status wel aan.

Maar uiteindelijk zou dit net zoals het verleden gewoon moeten werken toch?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- platform: template
  sensors:
    occupancy_upstairs_evening:
      friendly_name: "Mogelijk boven of in bed"
      value_template: >-
          {{ ( (is_state('group.motion_doorsensors','off') 
          and ((as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.group.motion_doorsensors.last_changed)) > 1800 )) 
          and (is_state('sensor.dag_nacht', 'nacht')) )
          or ( (is_state('group.motion_doorsensors','off') 
          and ((as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.group.motion_doorsensors.last_changed)) > 600 )) 
          and (is_state('binary_sensor.slaapkamer_philips_tv', 'on')) 
          and (is_state('sensor.dag_nacht', 'nacht')) ) }}
      entity_id: sensor.time
Die laatste regel is deprecated (en kan je dus verwijderen), daarna zou ik je template eens in de template editor stoppen en kijken wat "monitored entities" onder de edit aangeeft.

Dat gezegd hebbende, probeer eens sensor.time in beide lange "and" groepen mee te nemen, zoals in het voorbeeld? https://www.home-assistan...#working-without-entities (geen idee of dit het probleem oplost, worth a try)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
19roland70 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 21:37:
[...]

Ik werk via yaml en daar typ ik dan type: custom:mini-graph-card ... enz
Via de ui, gewoon toevoegen en dan hetzelfde typen als je kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_derk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:13
JBS schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 06:54:
[...]
Gebruik je bewust de Cast functionaliteit van HA zelf niet? https://www.home-assistan...8/06/home-assistant-cast/
Daarmee werkt het tonen van een RTSP stream ook. Er is zelfs een aparte service voor.
Mijn ervaring is dat die cast_lovelace_view service niet goed werkt. Hier loop ik bijv ook tegenaan: https://github.com/home-assistant/core/issues/26758. Soms lukt het mij om mijn dashboard te casten, maar dat is vaak na een aantal pogingen 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
Fore! schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:42:
[...]
anyway als je doet wat @tdw voorstelt kun je a.d.h.v. geaccepteerde states de automation maken:

code:
1
2
3
4
5

Kan ook prima vanuit de webgui ingevoerd worden.
Zowel deze variant als het weghalen van de "offset" heeft niet geholpen.

Dit is nu mijn huidige script:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
  alias: Voordeurlamp aan
  description: Schakelaar voordeurlamp inschakelen
  trigger:
    from: below_horizon
    to: above_horizon
  action:
  alias: Voordeurlamp uit
  description: Schakelaar voordeurlamp uitschakelen
  trigger:
  action:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetgate
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-06 14:16
witterholt schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 09:28:
[...]

Zowel deze variant als het weghalen van de "offset" heeft niet geholpen.

Dit is nu mijn huidige script:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
  alias: Voordeurlamp aan
  description: Schakelaar voordeurlamp inschakelen
  trigger:
    from: below_horizon
    to: above_horizon
  action:
  alias: Voordeurlamp uit
  description: Schakelaar voordeurlamp uitschakelen
  trigger:
  action:
In de documentatie spreken ze over het platform: sun:
Sun Trigger

Ik weet niet of de manier waarop jij het doet 'fout' is, maar het komt iig niet overeen met de documentatie.

edit: hmm, ik zie dat je dat ook al geprobeerd hebt, excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
peetgate schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 09:36:
[...]

In de documentatie spreken ze over het platform: sun:
Sun Trigger

Ik weet niet of de manier waarop jij het doet 'fout' is, maar het komt iig niet overeen met de documentatie.

edit: hmm, ik zie dat je dat ook al geprobeerd hebt, excuus.
Klopt, dat was mijn eerste variant welke ik zelf ook het meest "clean" vind. Wat me wel opviel is dat in de voorbeelden geen streepje/dash staat vóór "platform: sun"; deze heb ik nu even op beide plekken in mijn oorspronkelijke script weggehaald alsmede een witregel helemaal onderaan het script....
Kan je ook nog een handmatige lint op het script doen of is de automatische controle van de Visual Studio Code add-on het enige waar je op kan vertrouwen?

[ Voor 15% gewijzigd door witterholt op 11-10-2020 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phlinx
19roland70 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 21:37:
[...]

Het is geen standaard card. Kiezen voor handmatig en de card handmatig vullen.
Begin met:

code:
1
type: ‘custom:mini-graph-card’

Daaronder moet je de entities en opties invoeren

Zie ook: https://github.com/kalkih/mini-graph-card

PVOutput

Acties:
  • +4 Henk 'm!
witterholt schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 09:39:
[...]

Klopt, dat was mijn eerste variant welke ik zelf ook het meest "clean" vind. Wat me wel opviel is dat in de voorbeelden geen streepje/dash staat vóór "platform: sun"; deze heb ik nu even op beide plekken in mijn oorspronkelijke script weggehaald alsmede een witregel helemaal onderaan het script....
Kan je ook nog een handmatige lint op het script doen of is de automatische controle van de Visual Studio Code add-on het enige waar je op kan vertrouwen?
Ik zie nu je sun struggles. Ik gebruik dit, en tot en met zonsopkomst vanmorgen heeft dat super gewerkt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
#############################
## Sunset lights garden     #
#############################
- id: turn_on_garden
  alias: "Lights: Garden turn on"
  initial_state: true
  trigger:
    platform: sun
    offset: "-00:05:00"
  action:
    - service: homeassistant.turn_on
      entity_id: switch.schuur_1

- id: turn_off_garden
  alias: "Lights: Garden turn off"
  initial_state: true
  trigger:
    platform: sun
    offset: "-00:10:00"
  action:
    - service: homeassistant.turn_off
      entity_id: switch.schuur_1

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb ondertussen mijn theme gehacked en alles ziet er nu precies zo uit als met Custom Header. Beetje lang om hier te plaatsen, dus maar even een linkje naar de gehackte theme op mijn GitHub.

Ik heb de knoppen aan de onderkant van het scherm, de scroll bar onder die knoppen en ik gebruik de < en > pijltjes niet. Eigenlijk dus gewoon wat je ziet in de gifs in de readme :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
Hmmbob schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 10:27:
[...]

Ik zie nu je sun struggles. Ik gebruik dit, en tot en met zonsopkomst vanmorgen heeft dat super gewerkt:
Haha, "sun struggles", die houden we erin; ik zie dat je ook geen dash hebt bij "platform" dus hopelijk is dat het...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Stiggy schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 23:25:
[...]

Wow dat is nogal een ding! :'(
Ik heb deze. Dus die werkt bij niemand op een Pi 4?
Wel apart dat een Pi 3 geen probleem heeft me die te hoge stroom dan.
Die werkt inderdaad niet. Het ligt echt aan de Aeotec stick, maar de rpi3 heeft een USB controller die kennelijk wat vergevingsgezinder is met non-conformiteit.

Op de site van Aeotec zie je wel dat ze een nieuwe versie hebben die Rpi4 compatible is. In de Nederlandse winkels die ook in de pricewatch staan, zie je dat alle winkels een waarschuwing hebben opgenomen dat de stick die zij verkopen (dus de oude variant) alleen met een usb hub ertussen aangesloten kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phlinx
@witterholt HA zet dashes neer als je een automation via de GUI aanmaakt. Zou dus niks uit moeten maken.
Ik gebruik meerdere automations die getriggered worden door sun.sun, allemaal gemaakt in de GUI (dus met dashes). Die werken net zo feilloos als bij die van @Hmmbob. Maar goed, het is altijd het proberen waard :)

Ik zou dan toch het eerder zoeken in de action en ‘service’ gebruiken. Dus service: homeassistant.turn_on of service: switch.turn_on. Zie voorbeeld van @Hmmbob.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 20:26

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Hmmbob schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 10:33:
[...]

Ik heb ondertussen mijn theme gehacked en alles ziet er nu precies zo uit als met Custom Header. Beetje lang om hier te plaatsen, dus maar even een linkje naar de gehackte theme op mijn GitHub.

Ik heb de knoppen aan de onderkant van het scherm, de scroll bar onder die knoppen en ik gebruik de < en > pijltjes niet. Eigenlijk dus gewoon wat je ziet in de gifs in de readme :+
Interessant alhoewel ik het iets anders had qua weergave.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
TheFes schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 15:03:
[...]

Helaas, dat werkt dus niet.
Die scripts komen niet in de room te staan.
:( Ik zal iets anders moeten vinden.
Vreemd dat er daar nog zo weinig vraag naar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
skank schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 08:31:
[...]

Ik werk via yaml en daar typ ik dan type: custom:mini-graph-card ... enz
Via de ui, gewoon toevoegen en dan hetzelfde typen als je kan..
Ik krijg dan deze melding:
code:
1
2
3
UI editor is not supported for this config: 
No visual editor available for: custom:mini-graph-card
You can still edit your config in yaml.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:26
19roland70 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 12:54:
[...]

Ik krijg dan deze melding:
code:
1
2
3
UI editor is not supported for this config: 
No visual editor available for: custom:mini-graph-card
You can still edit your config in yaml.
Ja dat klopt.Zie laatste zin; 'you can still edit your config in YAML'. Op de eerder gelinkte github pagina kun je zien hoe je de YAML opbouwt, daar staan ook voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Laatst online: 16-06 13:38
Ik wil een snapshot van mijn oprit camera op mijn telefoon ontvangen zodra er aangebeld wordt. Ik had eerst de camera toegevoegd door Surveillance Station toe te voegen aan Home Assistant. Daar werkte de snapshot functionaliteit goed, maar de video stream was heel slecht.

Ik heb nu mijn camera toegevoegd als Generic IP cam en de video stream is stukken beter, maar ik krijg de snapshot niet werkend.

Ik heb het volgende in mijn configuration.yaml staan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
camera:
  - platform: generic
    name: oprit
    still_image_url: "http://192.168.1.34/cgi-bin/snapshot.cgi"
    stream_source: !secret Dahua_Stream
    username: !secret Dahua_User
    password: !secret Dahua_Password

Als ik de still-image-url in mijn browser plak, dan krijg ik keurig een stand still te zien. De browser vraagt de eerste keer wel om in te loggen.

Hieronder is mijn deurbel automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
- id: Doorbell rings
  alias: "Deurbel gaat"
  trigger:
      entity_id: sensor.switch_doorbell_action
      from: ''
  condition:
    - condition: template
      value_template: '{{ as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.automation.deurbel_gaat.attributes.last_triggered) | default((0)) | int > 5 }}'
  action:
    - service: camera.snapshot
      data:
        entity_id: camera.oprit
        filename: '/config/www/oprit.jpg'
    - service: notify.mobile_app_iphone_van_repsect
      data:
        title: "Home Assistant"
        data:
          attachment:
            url: https://repsect.duckdns.org/local/oprit.jpg
          push:
            sound: "MultiwayInvitation.caf"

Ik zie in mijn www folder wel "oprit.jpg" staan, maar die is 0kb groot. Dus is net niks.

Iemand een idee?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-06 16:28
mithras schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:17:
[...]
Die werkt inderdaad niet. Het ligt echt aan de Aeotec stick, maar de rpi3 heeft een USB controller die kennelijk wat vergevingsgezinder is met non-conformiteit.

Op de site van Aeotec zie je wel dat ze een nieuwe versie hebben die Rpi4 compatible is. In de Nederlandse winkels die ook in de pricewatch staan, zie je dat alle winkels een waarschuwing hebben opgenomen dat de stick die zij verkopen (dus de oude variant) alleen met een usb hub ertussen aangesloten kan worden.
Ik heb het ondertussen gezien. Thanks voor de waarschuwing! Ik had anders wat uurtjes vloekend zitten zoeken waarom het nu weer niet werkt :/.
Nog even denken of ik er een cheapo USB hubje tussen zet of de stick aan ga passen dmv die weerstand verleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Repsect schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 13:41:
Ik wil een snapshot van mijn oprit camera op mijn telefoon ontvangen zodra er aangebeld wordt. Ik had eerst de camera toegevoegd door Surveillance Station toe te voegen aan Home Assistant. Daar werkte de snapshot functionaliteit goed, maar de video stream was heel slecht.

Ik heb nu mijn camera toegevoegd als Generic IP cam en de video stream is stukken beter, maar ik krijg de snapshot niet werkend.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
camera:

Als ik de still-image-url in mijn browser plak, dan krijg ik keurig een stand still te zien. De browser vraagt de eerste keer wel om in te loggen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
  trigger:
  condition:
      value_template: '{{ as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.automation.deurbel_gaat.attributes.last_triggered) | default((0)) | int > 5 }}'
  action:
      data:
      data:
        data:
          attachment:
          push:

Ik zie in mijn www folder wel "oprit.jpg" staan, maar die is 0kb groot. Dus is net niks.

Iemand een idee?
Dat je moet inloggen voor een snapshot gooit roet in het eten. Je zult in je Dahua even moet instellen dat dit niet nodig is en de URL zonder inloggen een snapshot teruggeeft.

Zie LeGato23 in "Het grote beveiligingscamera's topic - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:55
JBS schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 06:54:
[...]
Maar dan zou touch toch niet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

TweakerVincent schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 14:51:
[...]

Maar dan zou touch toch niet werken?
Jawel. Dat staat zelfs gewoon vermeld, zie https://www.home-assistan...sistant-cast/#about-touch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demotje
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11-05-2021
Hallo Iedereen,

Ben zelf dit weekend bezig om de overstap te maken van Domoticz naar Homeassistant.
Nu heb ik de meeste hardware al werkend, maar gebruik ik nog een RFLink gateway met een paar deursensoren van KAKU.

Gebruik 2 verschillende type sensoren van KAKU de amst-606 en de ACST-606, het probleem komt alleen voor met de ACST-606.

Nu stoppen deze deursensoren na een paar uur inactief te zijn geweest. Pas als ik uit de sensor de batterij haal of het knopje op de sensor omzet werkt hij weer.
Dit was met Domoticz alleen nooit het geval.

Heeft iemand toevallig een idee of oplossing?
Met de volgende code heb ik de sensoren toegevoegd in Homeassisant.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
binary_sensor:
  - platform: rflink
    devices:
      newkaku_01e8cb16_1:     
        name: Openslaande deuren
        device_class: door
        force_update: true
      newkaku_01e8e6a2_1:
        name: Achterdeur
      newkaku_00cfe532_a:
        name: Voordeur
      byron_00f3_01:
        name: Deurbel
        off_delay: 5
        device_class: sound
      ev1527_000cec_06:
        name: Bewegingsensor boven
        device_class: motion
        off_delay: 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Laatst online: 16-06 13:38
JBS schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 14:23:
[...]
Dat je moet inloggen voor een snapshot gooit roet in het eten. Je zult in je Dahua even moet instellen dat dit niet nodig is en de URL zonder inloggen een snapshot teruggeeft.

Zie LeGato23 in "Het grote beveiligingscamera's topic - Deel 2"
Jammer, maar de hele ONVIF beveiliging eruit gooien zie ik niet zo zitten.

Het inloggen is wel op te lossen door de volgende link te gebruiken:
http://user:password@10.0.0.30/cgi-bin/snapshot.cgi?1

Ik krijg dan keurig een snapshot zonder in te hoeven loggen, echter geeft Home Assistant dan de volgende melding:
Failed to call service camera/snapshot. Cannot combine AUTH argument with credentials encoded in URL

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paniohitus
  • Laatst online: 18-05 21:50

Paniohitus

Paniohitus

Even een checkvraag, ik ga toch voor een extra Rasp. Pi voor HA. Welke versie kan ik het beste bestellen (de versie 4?, en werken de meeste dan met USB of een SDD gekoppeld?

BF1: Don-Panio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkCreative
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-06 12:20
Heeft iemand ervaring met het aansturen van Plugwise Toms (slimme radioatorknoppen) met behulp van Home Assistant? Is hiervoor nog een aparte bridge nodig (Adam)?

Als ik de pagina over de integratie lees, lijkt het daar wel op.
The platform supports Anna, Adam (zonecontrol) and P1 Smile products.
Dus niet direct de Tom.

Op Robbshop staat dan wel weer dat 'ie direct via Homey aangestuurd kan worden:
-Wordt aangestuurd door Home Automation Gateways, zoals Adam, Homey en Smart Life.
Maar de Tom is wel gewoon een Zigbee device, dus met een Zigbee stick zou Home Assistant wellicht ook de knoppen moeten kunnen aansturen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paniohitus schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 18:13:
Even een checkvraag, ik ga toch voor een extra Rasp. Pi voor HA. Welke versie kan ik het beste bestellen (de versie 4?, en werken de meeste dan met USB of een SDD gekoppeld?
Waarom een Pi? Heb je ook een NUC overwogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Paniohitus schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 18:13:
Ik zou gaan voor Pi 4 met een bootable usb3-ssd. Tenzij je andere plannen hebt waar je ook een server voor nodig hebt dan zou je inderdaad een NUC kunnen overwegen.
Hoewel ik hier een meerdere Pi's in gebruik heb zodat als ik aan het experimenteren ben met servers niet alles in één keer plat leg bij een foutje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paniohitus

Paniohitus

Paniohitus

sOid schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 18:27:
[...]

Waarom een Pi? Heb je ook een NUC overwogen?
Nee, eigenlijk niet, (weet eerlijk ook niet wat een NUC is, maar ik ga even op onderzoek uit)
edit: ahh, ik denk vanwege de prijs... of zijn er ook goedkope NUCS? En wil ook klein beginnen. Dus zal voorlopig een 4 bestellen, tnx

[ Voor 19% gewijzigd door Paniohitus op 11-10-2020 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-06 22:20
ligt eraan wat je goedkoop vindt en wat je wil :)
marktplaats is er ook nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paniohitus schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 20:16:
[...]

[...]

Nee, eigenlijk niet, (weet eerlijk ook niet wat een NUC is, maar ik ga even op onderzoek uit)
edit: ahh, ik denk vanwege de prijs... of zijn er ook goedkope NUCS? En wil ook klein beginnen. Dus zal voorlopig een 4 bestellen, tnx
Mijn NUC was net geen 200 euro (in januari, nu misschien lager). Daarvoor draaide ik HASS op een Pi 3B+. Werkte op zich prima, maar wel wat traag. Zeker als je wat meer wilt, met docker bijvoorbeeld.

Ik ben in ieder geval erg blij met de upgrade. Als je echt gaat beginnen kun je ook kijken naar een 2ehands Pi :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Jongens, ook ik ben enthousiast over mijn NUC maar daar zit nog echt een grote stap tussen in vergelijking met een Pi qua kosten....

Ook ik heb gewoon 2+ jaar op een Pi gedraaid en ben uiteindelijk naar de Nuc gegaan omdat ik meer (lees: andere dingen) op het servertje wilde draaien. Een snellere HA is mooi meegenomen, maar om hier nu steevast een NUC te adviseren om mee te beginnen gaat wel heel ver.

Jullie weten dat een van de core selling points juist is dat HA op een Pi draait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-06 13:00
Hmmbob schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 22:51:
Jullie weten dat een van de core selling points juist is dat HA op een Pi draait?
Precies dat is een prettige en laagdrempelige manier om te beginnen. Ik draai het nu ruim een jaar op 3B+ (had hem al even liggen en een week gekocht voordat ineens de 4 uitkwam). In mijn beleving draait het prima (er hangt wel externe SSD op USB aan waar ik van boot, dus mijn ervaring is misschien niet 100% representatief). Ik werk met Z-Wave, heel veel Wifi spul, een gekoppelde Evohome, Somfy Tahoma integratie, slimme meter eraan. Het werkt prima en ja het kan sneller, maar het is echt prima bruikbaar en voor automatiseringen e.d. is het al helemaal geen probleem daar zit echt geen vertraging in. Ik draai ook via supervisor nog InfluxDB, Grafana, Let's Encrypt, TasmoAdmin, File Editor, Terminal & SSH en Mosquitto. Dat draait allemaal ect prima en nogmaals het kan sneller, maar als je begint met een paar lampen aansturen met HA hoef je echt geen NUC :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
witterholt schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 10:35:
[...]

Haha, "sun struggles", die houden we erin; ik zie dat je ook geen dash hebt bij "platform" dus hopelijk is dat het...
Dat streepje moet er wel in als je meerdere triggers hebt. Bij één trigger issie niet verplicht, maar is het ook niet erg als ie er wel staat. Ik zet hem zelf altijd wel, wel zo consistent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TheFes schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 08:37:
[...]

Dat streepje moet er wel in als je meerdere triggers hebt. Bij één trigger issie niet verplicht, maar is het ook niet erg als ie er wel staat. Ik zet hem zelf altijd wel, wel zo consistent.
Ik normaal ook, maar dit is een gevalletje copy-paste geweest uit de docs, denk ik.

Wel gek trouwens dat al die plugins in mijn VS Code er niet over vallen - had verwacht dat die het meteen zouden fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Hmmbob schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 08:43:
[...]

Ik normaal ook, maar dit is een gevalletje copy-paste geweest uit de docs, denk ik.

Wel gek trouwens dat al die plugins in mijn VS Code er niet over vallen - had verwacht dat die het meteen zouden fixen.
Welke plugins gebruik je dan? Voegen die (normaliter dan wellicht) ook echt wat toe? Op dit moment gebruik deze 'kaal' omdat ik t beter troubleshooten vind dan de file editor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hmmbob schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 22:51:
Jongens, ook ik ben enthousiast over mijn NUC maar daar zit nog echt een grote stap tussen in vergelijking met een Pi qua kosten....

Ook ik heb gewoon 2+ jaar op een Pi gedraaid en ben uiteindelijk naar de Nuc gegaan omdat ik meer (lees: andere dingen) op het servertje wilde draaien. Een snellere HA is mooi meegenomen, maar om hier nu steevast een NUC te adviseren om mee te beginnen gaat wel heel ver.

Dat doe ik ook niet. Maar in mijn ervaring leidt het een wel tot het ander. Je installeert HomeAssistant en komt erachter dat een Conbee-stick ook wel handig is. Dus dan moet je deCONZ ook draaien. Een beetje hetzelfde verhaal met node-RED, LetsEncrypt/SWAG, InfluxDB, Grafana etc. Op een gegeven moment is de Pi dan niet meer toereikend.

Laat ik het zo zeggen: achteraf had ik liever meteen een NUC gekocht dan een Pi. Had me een euro of 60 bespaard. Is achteraf natuurlijk altijd gemakkelijk praten, maar de Pi ligt hier nu al maanden stof te happen. En dat is ook zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
  • Laatst online: 15-06 21:49
sOid schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:05:
[...]

Dat doe ik ook niet. Maar in mijn ervaring leidt het een wel tot het ander. Je installeert HomeAssistant en komt erachter dat een Conbee-stick ook wel handig is. Dus dan moet je deCONZ ook draaien. Een beetje hetzelfde verhaal met node-RED, LetsEncrypt/SWAG, InfluxDB, Grafana etc. Op een gegeven moment is de Pi dan niet meer toereikend.
Hier had ik vooral problemen met stabiliteit op een gegeven moment, ondanks een SD kaart speciaal voor hogere lees/schrijfbewerkingen. Een Synology DS118 heb ik ook nog staan als download / Plex / .. bak en ik heb er voor gekozen om beide toestellen te vervangen door:
- Gigabyte Brix gb-blce-4105 (j4105 processor)
- 120Gb Kingston A400 M2.SSD
- 16Gb Corsair geheugen
- 1 TB HDD

Hier heb ik nu Proxmox op draaien met daar op:
- Home Assistant
- Portainer (voor alles Docker-related)
- Pi-hole
- XPenology (Synology DSM 'kopie')

HA config heb ik 1-op-1 overgezet van een snapshot van de Pi en sindsdien geen problemen meer gehad. Heeft wellicht (voor HA) meer te doen met het geen gebruik meer maken van een SD kaart, maar in het algemeen ben ik er blij mee dat nu alles op 1 device werkt. De Pi moet ik nog even zien wat ik daar mee ga doen, wellicht komt die in de meterkast als ik een digitale teller krijg zodat ik deze kan uitlezen via HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06 23:37
[...]

Laat ik het zo zeggen: achteraf had ik liever meteen een NUC gekocht dan een Pi. Had me een euro of 60 bespaard. Is achteraf natuurlijk altijd gemakkelijk praten, maar de Pi ligt hier nu al maanden stof te happen. En dat is ook zonde.
Hier precies hetzelfde. Toen mn PI crashte (met hdd, geen sd/ssd) ook overgestapt op een NUC. Nooit meer issues gehad en altijd snel. Een PI die crasht of regelmatig herstart is niet goed voor de automations en daardoor niet voor de WAF.

Maar ik lees hier ook veel goeds over de PI met ssd, dus het zal toch bij de meeste mensen een goede start zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daiov97
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:19
Repsect schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 13:41:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
camera:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
  trigger:
  condition:
  action:
      data:
      data:
        data:
          attachment:
          push:

Iemand een idee?
Bij mij werkt mijn Dahua camera met onderstaande config:

YAML:
1
2
3
4
5
6
 camera:
    still_image_url: http://192.168.178.250/cgi-bin/snapshot.cgi
    authentication: digest
    username: admin
    password: !secret password

Automation is:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- id: '1600950678403'
  alias: Send snapshot
  description: Send photo to telegram of person in front of the door!
  trigger:
    entity_id: binary_sensor.deurbel
    from: 'off'
    to: 'on'
  action:
    data:
      filename: /config/www/snapshot.jpg
    entity_id: camera.generic_camera
  - service: notify.group
    data:

[ Voor 10% gewijzigd door Daiov97 op 12-10-2020 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlusivenl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-06 14:45
Ik heb een vraag waar ik via het community forum geen antwoord op krijg en op reddit ook niet. Ik heb geupdatet naar versie 0.116.2, en sindsdien werken mijn automations niet meer die triggeren via mijn tradfri motion sensor. Ter verduidelijking: Ze triggeren niet als ik als trigger zet "motion detected" en attribute "dark" = true". Het gaat specifiek hier om die condition. Ook als ik bijv. de condition "between sunset & sunrise" doe, werkt het niet!

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
- id: '1602270016693'
  alias: '(1) Ganglamp aan savonds bij beweging '
  trigger:
  - type: motion
    platform: device
    device_id: 221ab6500a6011eb8371c5fc92aeab51
    entity_id: binary_sensor.tradfri_motion_sensor_2
    domain: binary_sensor
  condition:
  - condition: state
    state: 'on' #(or true... as it always was)
    attribute: dark
  action:
    device_id: e1b81847fe6f11eaac8413a5005fa699
    entity_id: light.dimmable_light_7
    domain: light
    brightness_pct: 10

Iemand zei op het homeassistant community forum om "on" te proberen als attribute value, maar dat werkt (naar verwachting) ook niet.

Deze condition(s) werkte echt prima in versie 0.115.2. Heeft iemand ook dit probleem of weet iemand of ik wat mis doe?

Extra info: De status van de attribute "dark" van de tradfri motion sensor wordt overigens keurig uitgelezen. Als ik een card aanmaak voor de entity en alleen die attribute, krijg ik netjes "true" of "false" te zien aan de hand van of het licht of donker is in de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
[...]

Maar dit is een normaal proces toch? Je gaat eerst kijken of home automation wel iets voor je is en je probeert zonder te hoge investeringen iets te bereiken. Naarmate je verder gaat en de afhankelijkheid van HA wordt telkens groter, ontstaat ook de behoefte de zaken stabieler in te regelen en ga je ook hierin weer investeren.

Volgens mij zijn er genoeg use-cases te bedenken voor een stof happende Pi ;-)

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Precies dat: er zijn meer dan genoeg use cases om klein te beginnen en te kijken of het wat is. Dat doe je liever met een Pi voor weinig (die je misschien toch al hebt) ipv een hele home server.

Als je toch al servers draait en/of andere dinger er mee wil doen, dan heb je al een hele andere use case. Maar voor proberen / eerste kennismaking? Pi is prima.

Dat was m'n punt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paniohitus

Paniohitus

Paniohitus

V&A aangeboden: Zotac ID42 met NVidia GT610
Is deze krachtig genoeg voor HA, addons e.d.? Heb hem alvast laten reserveren. Kost net iets meer als een PI, maar wellicht heb ik hier op de langere termijn meer aan.

Andere vraag, welk besturingssysteem zet je op zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:15
Kan ook prima je pi beschikbaar hebben staan voor t geval er iets gebeurd met je nieuwe systeem toch?
De Pi is een kleine investering en prima zat om mee te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Qlusivenl schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:27:
Ik heb een vraag waar ik via het community forum geen antwoord op krijg en op reddit ook niet. Ik heb geupdatet naar versie 0.116.2, en sindsdien werken mijn automations niet meer die triggeren via mijn tradfri motion sensor. Ter verduidelijking: Ze triggeren niet als ik als trigger zet "motion detected" en attribute "dark" = true". Het gaat specifiek hier om die condition. Ook als ik bijv. de condition "between sunset & sunrise" doe, werkt het niet!

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
  trigger:
  condition:
  - condition: state
    state: 'on' #(or true... as it always was)
    attribute: dark
  action:

Iemand zei op het homeassistant community forum om "on" te proberen als attribute value, maar dat werkt (naar verwachting) ook niet.

Deze condition(s) werkte echt prima in versie 0.115.2. Heeft iemand ook dit probleem of weet iemand of ik wat mis doe?

Extra info: De status van de attribute "dark" van de tradfri motion sensor wordt overigens keurig uitgelezen. Als ik een card aanmaak voor de entity en alleen die attribute, krijg ik netjes "true" of "false" te zien aan de hand van of het licht of donker is in de ruimte.
Wat zie je als state voor die binary_sensor in developer tools? In principe klopt het wel dat een binary_sensor ofwel off, ofwel on is (en dus niet true of false).

Voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0g-RLm_UmaOenqUBjfh7My6MKrE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3hffPwoBMlp0NBHznasF0XCR.jpg?f=user_large

-edit- ik besef me nu dat het een attribute van de binary sensor is, je moet dus even in het blokje onder het huidige screenshot beeld kijken naar de status van de attribute "dark". Is die on/off of true/false?
Dat moet je ook gebruiken in je automation.

Ik neem aan dat dark momenteel off zou moeten zijn toch?

Zou je eens kunnen checken onderstaande dan op dit moment true geeft (in de template checker van de developer tools)? -> mocht het toch true of false zijn, moet je dan dus even off/on vervangen voor true/false
code:
1
{{ is_state_attr('binary_sensor.tradfri_motion_sensor_2', 'dark', 'off' ) }}

Als dat true geeft, zou je ook die hele condition weg kunen halen, en dit gebruiken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  trigger:
  condition: "{{ is_state_attr('binary_sensor.tradfri_motion_sensor_2', 'dark', 'off' ) }}"
  action:

[ Voor 22% gewijzigd door TheFes op 12-10-2020 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlusivenl
@TheFes Bedankt voor je reactie!

Als ik bij developertools ga kijken voor de motion sensor krijg ik dit te zien:

YAML:
1
2
3
4
'on': true
dark: true
friendly_name: TRÅDFRI Motion sensor

Screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7T1WnwVVX9FctZwkLB8fsJG9Wco=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O9QgWOKMgDBJ71uvZP1pWolN.png?f=user_large

Daar staat netjes de attribute "dark; true"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Qlusivenl schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:07:
@TheFes Bedankt voor je reactie!

Als ik bij developertools ga kijken voor de motion sensor krijg ik dit te zien:

YAML:
1
2
3
4
'on': true
dark: true
friendly_name: TRÅDFRI Motion sensor

Screenshot:
[Afbeelding]

Daar staat netjes de attribute "dark; true"
Oke, dan moet je dus true/false gebruiken en niet on/off.
Ik denk dat ze in de community dezelfde verwarring hadden als ik initieel had (zie mijn edit) en dus uitgingen van de state van de binary_sensor zelf, en niet van de attributes.

Wat probeer je overigens te bereiken met die attribute? Want zoals ik het lees (heb er zelf geen) is die attribute puur of hij de hele dag moet werken, of alleen als het donker is. Die attribute wijzigt dus verder niet als je kamer donker is, hij geeft puur die instelling aan.

https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/3247

Als het goed is zou dit in ieder geval als resultaat True moeten hebben in de template check

code:
1
{{ is_state_attr('binary_sensor.tradfri_motion_sensor_2', 'dark', true ) }}

[ Voor 6% gewijzigd door TheFes op 12-10-2020 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlusivenl
TheFes schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:10:
[...]

Oke, dan moet je dus true/false gebruiken en niet on/off.
Ik denk dat ze in de community dezelfde verwarring hadden als ik initieel had (zie mijn edit) en dus uitgingen van de state van de binary_sensor zelf, en niet van de attributes.

Wat probeer je overigens te bereiken met die attribute? Want zoals ik het lees (heb er zelf geen) is die attribute puur of hij de hele dag moet werken, of alleen als het donker is. Die attribute wijzigt dus verder niet als je kamer donker is, hij geeft puur die instelling aan.

https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/3247
De attribute wijzigt zeker wel tussen true of false. Er zit een knopje op de achterkant van de sensor waarin je "dark" in feite mee vast zet op de "true" state, dus dan werkt de sensor voor de tradfri systeem de hele dag door, maar als je deze zet op de "nachtstand", dan wijzigd de state naar "true" zodra het licht genoeg is in de ruimte.

Dit heeft namelijk tot een paar dagen geleden keurig zo gewerkt. Wat ik probeer te bereiden is dat als het licht is op de overloop, hij de lamp niet aanzet. Maar als de gordijnen dicht zijn (snachts of overdag) dat hij wel aan gaat.

Ik heb mijn vriendin gevraagd of ze even de gordijnen op zolder open doet zodat ik kan laten zien dat die state wel degelijk veranderd.

Even helemaal los van deze attribute, of deze nu wel of niet werkt. Als ik op basis van de entity "sun" de conditino bepaal, (tussen sunset en sunrise), werkt het ook niet... Dat is toch ook gek?

Edit: @TheFes . Ik ga even kijken of ik die laatste opmerking van jou kan gebruiken. Dus de
condition: "{{ is_state_attr('binary_sensor.tradfri_motion_sensor_2', 'dark', 'off' }}"

[ Voor 5% gewijzigd door Qlusivenl op 12-10-2020 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Qlusivenl schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:16:
[...]

De attribute wijzigt zeker wel tussen true of false. Er zit een knopje op de achterkant van de sensor waarin je "dark" in feite mee vast zet op de "true" state, dus dan werkt de sensor voor de tradfri systeem de hele dag door, maar als je deze zet op de "nachtstand", dan wijzigd de state naar "true" zodra het licht genoeg is in de ruimte.

Dit heeft namelijk tot een paar dagen geleden keurig zo gewerkt. Wat ik probeer te bereiden is dat als het licht is op de overloop, hij de lamp niet aanzet. Maar als de gordijnen dicht zijn (snachts of overdag) dat hij wel aan gaat.

Ik heb mijn vriendin gevraagd of ze even de gordijnen op zolder open doet zodat ik kan laten zien dat die state wel degelijk veranderd.

Even helemaal los van deze attribute, of deze nu wel of niet werkt. Als ik op basis van de entity "sun" de conditino bepaal, (tussen sunset en sunrise), werkt het ook niet... Dat is toch ook gek?
Ik geloof wel dat de state wijzigt hoor, dan had ik het wellicht verkeerd begrepen uit dat topic. Maakt verder ook niet zoveel uit, want als je wil checken op true, dan zou hij nu in ieder geval moeten werken.

Over dat laatste staan hierboven ook wel wat posts. Ik heb daarin ook een automation gedeeld van mezelf die werkt op basis van sun.sun met events sunset en sunrise, en voor mij werkt het nog gewoon.

Werkt dit voor je?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  trigger:
  condition: "{{ is_state_attr('binary_sensor.tradfri_motion_sensor_2', 'dark', true ) }}"
  action:

@Qlusivenl ik zag je edit nog, je moet dus true (zonder quotes) gebruiken in plaats van 'off'. Zie ook hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlusivenl
TheFes schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:20:
[...]

Ik geloof wel dat de state wijzigt hoor, dan had ik het wellicht verkeerd begrepen uit dat topic. Maakt verder ook niet zoveel uit, want als je wil checken op true, dan zou hij nu in ieder geval moeten werken.

Over dat laatste staan hierboven ook wel wat posts. Ik heb daarin ook een automation gedeeld van mezelf die werkt op basis van sun.sun met events sunset en sunrise, en voor mij werkt het nog gewoon.

Werkt dit voor je?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  trigger:
  condition: "{{ is_state_attr('binary_sensor.tradfri_motion_sensor_2', 'dark', true }}"
  action:
Ik heb deze code nu geupdatet voor de ganglamp op de eerste verdieping. maar krijg bij de "check configuration" nu deze foutmelding:
code:
1
Invalid config for [automation]: Expected a dictionary @ data['condition'][0]. Got None. (See /config/configuration.yaml, line 9).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Qlusivenl schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:22:
[...]

Ik heb deze code nu geupdatet voor de ganglamp op de eerste verdieping. maar krijg bij de "check configuration" nu deze foutmelding:
code:
1
Invalid config for [automation]: Expected a dictionary @ data['condition'][0]. Got None. (See /config/configuration.yaml, line 9).
Wat heb je nu precies ingevoerd dan? Hij zou daar gewoon shorthand templates moeten accepteren. Dit werkt bijvoorbeeld voor mij

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
id: transition_cancel
alias: "Slaapkamers - Transition annuleren"
trigger:
  platform: state
  entity_id: light.slaapamer_kind1, light.slaapkamer_kind2, light.slaapkamer
  to: 'off'
variables:
  name: "{{ trigger.to_state.entity_id | replace('light.', '')}}"
  input_boolean: "{{ 'input_boolean.transition_' + name + '_active' }}"
  script: "{{ 'script.transition_' + name  }}"
condition: "{{ is_state( input_boolean, 'on') }}"
action: 
- service: script.turn_off
  data:
    entity_id: "{{ script }}"
- service: input_boolean.turn_off
  data:
    entity_id: "{{ input_boolean }}"
- choose:
  - conditions: "{{ name == 'slaapkamer' }}"  
    sequence:
    - service: mqtt.publish
      data:
        topic: tasmota_slaapkamer/cmnd/dimmerrange
        payload: '30,100'
mode: parallel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlusivenl
TheFes schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:27:
[...]

Wat heb je nu precies ingevoerd dan? Hij zou daar gewoon shorthand templates moeten accepteren. Dit werkt bijvoorbeeld voor mij

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
id: transition_cancel
alias: "Slaapkamers - Transition annuleren"
trigger:
  platform: state
  entity_id: light.slaapamer_kind1, light.slaapkamer_kind2, light.slaapkamer
  to: 'off'
variables:
  name: "{{ trigger.to_state.entity_id | replace('light.', '')}}"
  input_boolean: "{{ 'input_boolean.transition_' + name + '_active' }}"
  script: "{{ 'script.transition_' + name  }}"
condition: "{{ is_state( input_boolean, 'on') }}"
action: 
- service: script.turn_off
  data:
    entity_id: "{{ script }}"
- service: input_boolean.turn_off
  data:
    entity_id: "{{ input_boolean }}"
- choose:
  - conditions: "{{ name == 'slaapkamer' }}"  
    sequence:
    - service: mqtt.publish
      data:
        topic: tasmota_slaapkamer/cmnd/dimmerrange
        payload: '30,100'
mode: parallel
Ik heb de fout al gevonden. Ik had m exact van jou gekopieerd, maar daar mist een ")" in. Die heb ik er nu bij gezet en nu werktie wel. Even kijken of de automation nu ook werkt.

Ik ben redelijk beginnend met Home Assistant. Dus templates heb ik nog nergens gebruikt. Ik hoop dat deze werkt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Qlusivenl schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:32:
[...]

Ik heb de fout al gevonden. Ik had m exact van jou gekopieerd, maar daar mist een ")" in. Die heb ik er nu bij gezet en nu werktie wel. Even kijken of de automation nu ook werkt.

Ik ben redelijk beginnend met Home Assistant. Dus templates heb ik nog nergens gebruikt. Ik hoop dat deze werkt!
Ah excuus, ik zal hem even toevoegen in mijn eerdere posts :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlusivenl
Heb ook even een notify bij mn telefoon erbij gezet, zodat ik een push bericht krjig zodra de automation wordt getriggerd. Dan weet ik ook of t echt werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Laatst online: 00:01
tdw schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 22:14:
[...]

Het was een defecte SD-kaart uiteindelijk :/ Nu dus bezig met alles opnieuw op te zetten, semi vanaf een backup.
Ahh, bekende SD kaart defect :/ Tijd voor een SSD? Voor de prijs hoef je het amper te laten.

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 12-10-2020 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
[...]

Dat alles is prima op een Pi 4 hoor ;) Maar wel met SSD omdat het wel veel gaat schrijven. Heb geen moment spijt gehad van mijn Pi 4 als HA server. En ik ben niet licht op de hoeveelheid taken die hij doet.

Maar als je echt niet home automation gerelateerde zaken (bijvoorbeeld PiHole, webservers etc) gaat draaien dan zou ik verder gaan kijken. Maar als HA server (met alleen home automation taken) vind ik een Pi4 nog steeds op 1 qua aanschafkosten en stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlusivenl
TheFes schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:35:
[...]

Ah excuus, ik zal hem even toevoegen in mijn eerdere posts :)
Geen probleem.

Maar helaas, de automation werkt helaas alsnog niet...

Ik zie bij de history van de motion sensor dat hij keurig detecteerd, de dark attribute staat op "true", maar de automation triggert gewoon niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/26F10Xle1yMwzoDHYFzBAenRodQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/y9vQOAitbpgA2ic8LeGCPrDD.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OgfoK7XByjcvcHD6njDlpthWs8Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O6mfPFRqjGWrzhs4y0RUxDEb.png?f=user_large

Ik snap er echt niets van.. De condition is dat de attribute "false" moet zijn, dat is die. Als ik deze condition weg haal triggertie wel. Hoe kan dit missen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Qlusivenl schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:52:
[...]

Geen probleem.

Maar helaas, de automation werkt helaas alsnog niet...

Ik zie bij de history van de motion sensor dat hij keurig detecteerd, de dark attribute staat op "true", maar de automation triggert gewoon niet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik snap er echt niets van.. De condition is dat de attribute "false" moet zijn, dat is die. Als ik deze condition weg haal triggertie wel. Hoe kan dit missen...
Huh, dit snap ik niet:
  • de dark attribute staat op "true"
  • De condition is dat de attribute "false" moet zijn, dat is die.
Hoe zit het nou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlusivenl
TheFes schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:54:
[...]

Huh, dit snap ik niet:
  • de dark attribute staat op "true"
  • De condition is dat de attribute "false" moet zijn, dat is die.
Hoe zit het nou?
Oeps, nu mijn fout. De condition staat op "dark = true". Dus het staat goed, maar triggerd dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Qlusivenl schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:57:
[...]

Oeps, nu mijn fout. De condition staat op "dark = true". Dus het staat goed, maar triggerd dus niet.
Werkt je action deel wel? Ofwel, als je de automation test vanuit Instellingen -> Automatiseringen?
Staat er iets in je logboek (Instellingen -> Logboek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Qlusivenl Wat als je hem via Dev tools => Tempalte checkt. Daar dus even ingeven:
code:
1

Zie je dan true rechts indien het attribute true is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlusivenl
TheFes schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:59:
[...]

Werkt je action deel wel? Ofwel, als je de automation test vanuit Instellingen -> Automatiseringen?
Staat er iets in je logboek (Instellingen -> Logboek)
Ja, de action werkt perfect:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bi661NbGkfw4NZwiqBpFUA63zbE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LdEndXItgjEqDWcgbykWqHcY.png?f=user_large

Lamp gaat netjes aan en ik krijg een push notification op mn telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlusivenl
Septillion schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:05:
@Qlusivenl Wat als je hem via Dev tools => Tempalte checkt. Daar dus even ingeven:
code:
1

Zie je dan true rechts indien het attribute true is?
Ja, dat werkt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UcSHdRjk9Fydf485YzQOAlFMBW4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8MOv7sPvfHaisJ7j92zs1DNS.png?f=fotoalbum_large
Zoals je ziet, "true" geeft netjes "true" aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PYedHzYjtPt9ZrD0hW3r17SOU24=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GzGPck49gQ01XKdi7rVAr8va.png?f=fotoalbum_large
"false" geeft "False" aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-ExPDNAbsH-gVuHPJH5Gz3dpLs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GL6MnpMM1JYpXbGigF9j6dRQ.png?f=fotoalbum_large
maar als je wat anders invult, zoals 'test', doet niets zoals verwacht. De value veranderd dan ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Zijn die templates hoofdlettergevoelig? Want in dat geval is "False" wat anders dan "false".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlusivenl
synoniem schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:36:
Zijn die templates hoofdlettergevoelig? Want in dat geval is "False" wat anders dan "false".
Nee. Als ik met of zonder hoodfletter doe, wijzigt de state. Dat lijkt niet uit te maken dus.

Wat ik nu wel heb gemerkt, is dat de state niet tussen haakjes moet staan, dat werkt niet. Dat staat in de automation nu ook niet. Maar helaas werkt het alsnog niet.

Het kan bijna niet anders dan dat het te maken heeft met update 0.116.2, want op 0.115.2 werkte het namelijk wel. Ook als ik dus sunset/sunrise state neem werkt het dus niet, wat niet gerelateerd is aan de motion sensor maar aan de interne sun entity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
synoniem schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:36:
False/True is het resultaat van de template, dus niet hetgeen waar je op checkt.
Hij geeft dus weer dat het resultaat True is, als je die template als condition gebruikt zou je automation dus uitgevoerd worden (en bij False niet).
Qlusivenl schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:40:
[...]

Nee. Als ik met of zonder hoodfletter doe, wijzigt de state. Dat lijkt niet uit te maken dus.

Wat ik nu wel heb gemerkt, is dat de state niet tussen haakjes moet staan, dat werkt niet. Dat staat in de automation nu ook niet. Maar helaas werkt het alsnog niet.

Het kan bijna niet anders dan dat het te maken heeft met update 0.116.2, want op 0.115.2 werkte het namelijk wel. Ook als ik dus sunset/sunrise state neem werkt het dus niet, wat niet gerelateerd is aan de motion sensor maar aan de interne sun entity.
Wat bedoel je met "tussen haakjes"? Of bedoel je tussen quotes?
Je moet true en false in dit geval inderdaad niet tussen quotes zetten, want dan check je op de string true of false.

[ Voor 48% gewijzigd door TheFes op 12-10-2020 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qlusivenl
Update!

Hij werkt opeens.... Ik heb niets veranderd in t afgelopen uur ongeveer. Die template werkt opeens wel, terwijl er al eerder langs is gelopen....

Ik ga later vandaag dit nog even verder testen (aka ijsberen over de gang) als ik thuis ben. Ik snap er niets van....

Ik heb namelijk een camera hangen in de babykamer en daar krijg ik een melding van als er een persoon wordt gezien (google nest cam) en die grenst aan de gang op de 1e verdieping. Er is geen enkele mogelijkheid om die kamer in te lopen zonder dat die motion sensor je niet ziet. Dus ik snap er echt niets van.

Maar het lijkt dus alsof die template werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlusivenl
TheFes schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:52:
[...]

False/True is het resultaat van de template, dus niet hetgeen waar je op checkt.
Hij geeft dus weer dat het resultaat True is, als je die template als condition gebruikt zou je automation dus uitgevoerd worden (en bij False niet).
Huh. Bij donker is hij "true" en bij licht is hij "false". MAar ik zie inderdaad dat de sensor nu op 'true' staat. Dus dat het is licht genoeg op de gang en nu triggertie. Ik snap ff de logica hierachter niet.

Hier klopte echt geen reet van wat ik zei. De sensor attribute "dark" staat nu op True. De automation is getriggerd en er wordt gechecked of deze nu True is. Ik snap echter nog steeds niet waarom het nu wel werkt en vanmorgen dus niet..

[ Voor 17% gewijzigd door Qlusivenl op 12-10-2020 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlusivenl
TheFes schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:52:
[...]

[...]

Wat bedoel je met "tussen haakjes"? Of bedoel je tussen quotes?
Je moet true en false in dit geval inderdaad niet tussen quotes zetten, want dan check je op de string true of false.
Sorry, ik ben niet erg duidelijk. In jouw tempalte dat je stuurde, moet true of false NIET tussen quotes staan. Hoofdletter gevoelig is het niet, want die werken beide.
Pagina: 1 ... 25 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.