Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 101 Laatste
Acties:
  • 465.407 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
JBS schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:25:
[...]

Gedaan. Maar de knoppen verschijnen niet. Zojuist een link toegevoegd aan mijn eerdere bericht. Ben niet de enige die de knoppen niet ziet verschijnen.
De bridge zelf heeft geen knoppen, maar na het koppelen vd bridge moet hij de andere devices wel gaan vinden. Ik heb 2 radiator knoppen en 2 thermostaten die hij allemaal gevonden heeft. Na herstarten HA. Kan zijn dat je vaker moet herstarten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phlinx
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-05 18:20
skank schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:35:
Vraagje,
Ik wil een dropdown van mediaspelers..
Indien de mediaspeler niks afspeelt of onbeschikbaar is, mag hij niet getoond worden.
Ik wou dit bereiken met auto entities card en de mini media player , maar ik krijg foutmelding bij het laden vd pagina desonsdank de config ok is zegt hij

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
 type: custom:auto-entities 
 card:
   type: custom:mini-media-player
   title: Now playing
   artwork: full-cover
     hide:
       power: true
       icon: true
       info: true
       name: true
       volume: true
       controls: true
   entities:
      - media_player.emby_kodi_woonkamer
      - media_player.emby_kodi_cinema
   show_empty: false

Of moet ik een andere card gebruiken ipv auto entities
Ik gebruik daarvoor een conditional card. Media player is alleen zichtbaar als hij actief is.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
conditions:
  - entity: media_player.echo_woonkamer
    state: playing
card:
  artwork: cover
  group: false
  hide:
    controls: false
    icon: false
    info: false
    play_pause: false
    power: false
    progress: true
    source: true
    volume_level: false
  icon: 'mdi:amazon-alexa'
  type: 'custom:mini-media-player'
  entity: media_player.echo_woonkamer
  style: |
    ha-card {
      margin: 10px;
      width: 375px;
    }
type: conditional

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-06 20:20
phlinx schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:02:
[...]

Ik gebruik daarvoor een conditional card. Media player is alleen zichtbaar als hij actief is.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
conditions:
  - entity: media_player.echo_woonkamer
    state: playing
card:
  artwork: cover
  group: false
  hide:
    controls: false
    icon: false
    info: false
    play_pause: false
    power: false
    progress: true
    source: true
    volume_level: false
  icon: 'mdi:amazon-alexa'
  type: 'custom:mini-media-player'
  entity: media_player.echo_woonkamer
  style: |
    ha-card {
      margin: 10px;
      width: 375px;
    }
type: conditional
aha mooi, eens proberen
Dit zal ook lukken met 2 stuks?
Dat hij indien er maar 1 speelt , 1 toont.

Edit: ik lees net dit:
Note: Conditions with more than one entity are treated as an ‘and’ condition. This means that for the card to show, all entities must meet the state requirements set.

Das wel jammer, zal dus niet gaan met 2

Dan moet daar een vertical stack tussen, enfin genoeg om te proberen

EDIT 2: top is gelukt bedankt voor de tip !

[ Voor 17% gewijzigd door skank op 08-10-2020 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

DanTm schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:43:
[...]

De bridge zelf heeft geen knoppen, maar na het koppelen vd bridge moet hij de andere devices wel gaan vinden. Ik heb 2 radiator knoppen en 2 thermostaten die hij allemaal gevonden heeft. Na herstarten HA. Kan zijn dat je vaker moet herstarten.
Ik zie helaas alleen nog de bridge. Ook na 2x herstarten van HA en even spanningsloos gemaakte Tado bridge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

0.116.1
  • Update Pyhiveapi Library Version (@KJonline - #40804) (hive docs)
  • Ensure recorder commit can retry after encountering invalid data (@bdraco - #41426) (recorder docs)
  • Downgrade Paho MQTT to 1.5.0 (@balloob - #41479) (mqtt docs)
  • Bump pyatmo version to 4.1.0 (@cgtobi - #41487) (netatmo docs)
  • Fix async_unload_entry for devolo Home Control (@Shutgun - #41488) (devolo_home_control docs)
  • Update frontend to 20201001.2 (@bramkragten - #41491) (frontend docs)
  • Add missing on states to media player groups (#41496)

[ Voor 79% gewijzigd door JBS op 08-10-2020 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-06 13:18
Ik heb een auto-discovered device verwijderd via de Devices pagina. Hoe kan ik er nu voor zorgen dat dit apparaat opnieuw wordt toegevoegd via discovery? Het gaat om een Tasmota Shelly 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:33
@Slaut Tasmota herstarten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:35
Er is een P1 meter topic, maar ik denk hier meer kans van slagen te hebben.. Ik draai nu een paar jaar Domoticz met een P1 kabel. Dit werkt 100% stabiel. Nu ben ik met alles over naar HA, behalve de P1 meter.

Ik wil de docker image installeren van DSMR-reader, nu kwam ik er achter dat je daar een postgres database voor moet hebben. Ik draai unraid trouwens..

Wat algemene vragen voor iemand met ook dsmr reader in docker..

Postgres 10 of 11?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/omFZD26.png

De container van xirixiz/dsmr-reader-docker:
Wat voeren jullie hier in?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uvUQvZb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 20:26

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Dacuuu schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:38:
Er is een P1 meter topic, maar ik denk hier meer kans van slagen te hebben.. Ik draai nu een paar jaar Domoticz met een P1 kabel. Dit werkt 100% stabiel. Nu ben ik met alles over naar HA, behalve de P1 meter.

Ik wil de docker image installeren van DSMR-reader, nu kwam ik er achter dat je daar een postgres database voor moet hebben. Ik draai unraid trouwens..

Postgres 10 of 11?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zie hier : https://dsmr-reader.readt.../installation/docker.html

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Postgres 10 of 11?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat is de reden dat je geen gebruik maakt van de standaard HASS DSMR-integratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-06 13:50
Lekkere update dit. Hier werkt mijn setup niet meer na installeren, services not found errors vliegen rond je oren.

/Edit
Snapshot terug gezet en het werkt weer.
Later vandaag maar eens kijken wat er loos was.

[ Voor 13% gewijzigd door schumi2004 op 09-10-2020 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regul
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:17
larsiey schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:10:
Tado ondersteunt ook Apple Homekit.
In HA kan je dan HomeKit Controller installeren. Hier verbindt je Tado dan mee en kan je lokaal aansturen. Hun cloud heb je dan niet meer nodig.

Zelf geen ervaring mee, heb het me alleen laten vertellen.

De integratie van Tado gaat inderdaad wel via de cloud, maar daar hoef je door het bovenstaande dus geen gebruik van te maken.
Ik wist niet dat HomeKit zo werkte. Mijn eerste stap is op de integration page van HA kijken, maar zo te zien moet ik dus ook op HomeKitlogo's gaan letten.
DanTm schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:23:
[...]

het werkt iig 2 kanten op, ik meet (zet de CV aan op basis van warmtevraag v/d thermostaat) en stuur ze aan (zet thermostaat uit als open raam gedetecterd via deur sensor) via Homekit, ik wou ook niet afhankelijk zijn van externe internet toegang.
Voor zover ik weet werkt Homekit rechtstreeks op de apparaten, mijn Atag Zone thermostaat lees ik ook via Homekit uit, en die doet het ook als de backend eruit ligt (wat nog al eens gebeurd).

https://community.home-as...-using-tado-server/112119
Ok, cool, dan ga ik daar eens verder naar kijken. Volgens mij is het bij Tado on nog vrij lang te retourneren dus dat geeft meer testtijd :)
Bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Jesses, gisteravond gaan slapen zonder problemen, vanochtend word ik wakker door de kou. HA wil echter de temperatuur van mn thermostaat niet meer instellen en lampen bedienen lukt ook niet meer. Pi een reboot gegeven, de Pi komt prima online, maar HA laat het afweten.

Ik heb dit 1x eerder gehad en ik ben 3 uur bezig geweest met troubleshooten, heb er nu al geen zin in 8)7

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Ik zat te kloten met de postgres11 database, die heb ik nu gemaakt dmv pgadmin4, een fijne GUI :+
Alles draait nu, het is even vogelen, een dingetje niet goed en niks werkt. Mn DSMR protocol moest ook een stapje omlaag.
sOid schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 22:46:
[...]

Wat is de reden dat je geen gebruik maakt van de standaard HASS DSMR-integratie?
Daarmee heb je slechts wat getalletjes en 1 grafiekje. DSMR-reader is een heel pakket met talloze opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@tdw Database even deleten? Meest voorkomende reden om niet te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@schumi2004 Ben je na restore van de snapshot ook terug bij <=0.116.0? Dacht dat HA het enige was waarvan allen de data werd opgeslagen, niet de runtime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Septillion schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:36:
@tdw Database even deleten? Meest voorkomende reden om niet te starten.
Dat wordt nu heel lastig, gezien Samba ook niet meer opstart. Ik ben allang blij dat ik de supervisor kan benaderen middels poort 22222, anders zou ik helemaal nergens meer komen :')

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

tdw schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:39:
[...]

Dat wordt nu heel lastig, gezien Samba ook niet meer opstart. Ik ben allang blij dat ik de supervisor kan benaderen middels poort 22222, anders zou ik helemaal nergens meer komen :')
Dan via SSH? Of SD kaartje in je PC en middels een tooltje om Linux partitie te lezen zo de database verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@tdw Ow, dan is er denk ik ook meer aan de hand. :/ Hier is Samba altijd opgestart als HA zelf onderuit was gegaan (op de DB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Septillion schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:38:
@schumi2004 Ben je na restore van de snapshot ook terug bij <=0.116.0? Dacht dat HA het enige was waarvan allen de data werd opgeslagen, niet de runtime.
Ik zit nu op versie 0.115.6, ik had geen recentere snapshot (4 dagen oud).
Ik heb ook alleen HA teruggezet en niet de overige items.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@schumi2004 Mm, goed om te weten dat HA ook terug gaat met een snapshot. Dacht altijd dat die niet in de snapshot zat. Dan durf ik het misschien eindelijk aan mijn 0.114.x een upgrade te geven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Septillion schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:57:
@schumi2004 Mm, goed om te weten dat HA ook terug gaat met een snapshot. Dacht altijd dat die niet in de snapshot zat. Dan durf ik het misschien eindelijk aan mijn 0.114.x een upgrade te geven :+
Voor dit alles zat ik op versie 0.116.0 en die werkte prima.
Ik weet niet of je zelf kunt bepalen naar welke versie je upgrade (nooit in verdiept) anders zou ik niet hoger gaan dan 0.116.0 voor nu, ik wacht iig nog even voor ik weer upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:51

bloody

0.000 KB!!

Ik gebruik een `input_number` component om sliders te tonen voor de dimmers in huis.

Nu heb ik deze constructie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
input_number:
  lamp_tafel_brightness:
    name: Lamp tafel
    initial: 0
    min: 0
    max: 100
    step: 5
    unit_of_measurement: "%"
    icon: mdi:lightbulb

In de automations die daaraan gekoppeld zijn, moet ik telkens het 'dimmer nummer' (zo werkt mijn dimmer installatie) opgeven, dus elke dimmer heeft een eigen nummer.
Ik dacht: als ik nu dat nummer _binnen_ de `input_number` component kan opgeven, is dat lekker op 1 plek en verminderd dat het aantal automations.

Helaas... als ik bv `dimmer_number: 5` toevoeg aan de `lamp_tafel_brightness`, krijg ik `dimmer_number is an invalid option for [input_number]`.

Dus mijn vraag is: hoe kan ik custom variabelen/attributen (hoe heet dat eigenlijk in HA lingo? Ik ben heel nieuw in de HA wereld en kan het niet in de docu terugvinden) opgeven bij een component?

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:09

Postgres 10 of 11?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Postgres 10, 11 of 12 maakt niet zoveel uit. Werken allemaal, alleen kan je niet makkelijk upgraden van 11 -> 12 (dat is een Postgres issue).

Voor die waarden, check de docker run ffies op hub.docker.com, staat er echt bij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@bloody Volgens mij kan dat gewoon niet. Zou een config namelijk voor de ontwikkelaars ook omtoveren tot een hel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 11:42
schumi2004 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 23:49:
[...]

Lekkere update dit. Hier werkt mijn setup niet meer na installeren, services not found errors vliegen rond je oren.

/Edit
Snapshot terug gezet en het werkt weer.
Later vandaag maar eens kijken wat er loos was.
Hmm, heb zelf (natuurlijk) weer nergens last van: upgrade naar 116.1 gedaan vanaf de bank....

Wat zeiden je logs?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:51

bloody

0.000 KB!!

Septillion schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:08:
@bloody Volgens mij kan dat gewoon niet. Zou een config namelijk voor de ontwikkelaars ook omtoveren tot een hel...
Dat is toch gek.. waarom is er geen (bv) metadata stukje aanwezig op een component waar gebruikers zelf in kunnen frutten wat ze willen? De ontwikkelaars zouden hier toch geen last van moeten hebben?

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Hmmbob schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:13:
[...]

Hmm, heb zelf (natuurlijk) weer nergens last van: upgrade naar 116.1 gedaan vanaf de bank....

Wat zeiden je logs?
Ik had mijn upgrade ook vanaf de bank gedaan middels mijn mobiel (doe ik wel vaker) en heb me eerlijk gezegd niet echt op de logs gefocused maar meer op het weer werkend krijgen.
Ik zal later vandaag nog een poging wagen vanaf de laptop zodat ik makkelijker door de logs kan bladeren.
De GUI was wel te benaderen en sommige addons werkte ook gewoon (AdGuard) maar alle (light) switches deden niets en gaven een Service error, diverse reboots hadden ook geen effect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
UTMachine schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:07:
[...]

Postgres 10, 11 of 12 maakt niet zoveel uit. Werken allemaal, alleen kan je niet makkelijk upgraden van 11 -> 12 (dat is een Postgres issue).

Voor die waarden, check de docker run ffies op hub.docker.com, staat er echt bij :+
Inmiddels draait alles. Het was even pielen. :+
Maakt het voor dsmr-reader niet zoveel uit welke postgres versie je gebruikt? Niet zoals met php bijv, dat een bepaald programma niet meer werkt omdat het programma een php versie omhoog is gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@bloody Jawel, want dat maakt de validatie van een object zo'n beetje onmogelijk. En ga je dus hele afwijkende dingen zien in configs als er problemen zijn. En gaan er dingen stuk als HA (of een addon) besluit hetzelfde attribuut te gebruiken. Dus ik snap de keuze wel.

Maar het is niet geheel onmogelijk. Tijdens runtime ben je vrij om een attribuut naar een entity te schrijven. Ook bij een Template Sensor is het mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Al best een lange tijd gebruik ik HA, maar laatste tijd ben ik niet meer bij geweest met de updates. Mijn installatie draait nu op 0.104.3 (uit januari 2020) en is op zich al jaren stabiel, maar ik wil graag een nieuwe, verbeterde setup maken en hoop hier op wat advies. Hopelijk kunnen jullie mij wat in de juiste richting te denken zetten, omdat ik toch lees dat er op verschillende onderdelen best veel is vernieuwd!
Huidige installatie
Nu draait alles via docker-compose op een pi3. Gekoppeld zijn:
  1. Verlichting (z-wave) zowel inbouwdimmers (Qubino) als stekkerschakelaars (Aeon)
  2. Slimme meter uitlezen (via p1 poort met USB stekker) direct in HA via een DSMR component
  3. Mosquitto draait als service naast HA in de dezelfde docker-compose omgeving om MQTT berichten te versturen naar een NodeMCU (aansturing led-strip)
  4. Integratie met afval ophaaldienst
  5. Integratie met Telegram voor notificaties vanuit HA te kunnen sturen
  6. Integratie met mijn Xiaomi robotstofzuiger voor automations (scheduled starten) en scripts (partial clean)
Hardware & installatie van HA
Nu heb ik een pi3 met diverse docker containers (pi-hole, unifi, home-assistant en firefly iii). Ik ga dat splitsen en HA samen met firefly iii op een pi4 zetten. De huidige werkwijze (docker-compose) vind ik op zich wel fijn omdat ik zelf beheer heb over de host; er is bijvoorbeeld een udev rule dat ik de zwave stick map naar /dev/zwave en deze als mapping doorzet binnen docker, bijvoorbeeld, net als /dev/dsmr in udev. Je kan ook HA (niet enkel HA core) installeren als full OS.

Vraag 1: Ben ik zelf nog in control om dan devices een vaste naam te geven met udev rules (/dev/dsmr en /dev/zwave)?
Vraag 2: Kan ik met deze installatie ook extra docker containers draaien zoals een aparte postgresql omgeving + php container (firefly iii)? En dan liefst niet via de plugin infrastructuur van HA, maar gewoon zelf in control naast HA? Of is het advies om dan toch HA Core te pakken en daar zelf de docker host op te tuigen?
Z-wave
Nu heb ik volgens mij gewoon simpelweg een z-wave component aangezet en dat werkt best prima. Ik lees wel van nieuwe ontwikkelingen dat er integratie is met een nieuw project van Z-Wave namelijk OZWDaemon.

Vraag 3: Als ik een beetje tussen de regels door lees, is er nog veel in ontwikkeling met deze integratie en zie ik niet meteen de voordelen hiervan. Is het beter om van de huidige integratie over te stappen naar de nieuwe OZWDaemon variant?
MQTT / DSMR
Nu heb ik Mosquitto als simpele service in docker-compose erbij gezet, die koppelt met nodemcu's die op verschillende plekken staan. Verder is DSMR als component in HA aangezet en lees ik direct de P1 poort uit via een usb kabeltje.

Vraag 4: Ik lees dat je ook MQTT in HA zelf kan aanzetten, levert dat voordelen op? Ook wellicht gerelateerd aan mijn eerdere punt van Z-Wave?

Vraag 5: Ik lees dat je DSMR ook anders kan aansluiten, zodat je bijv minder parameters doorkrijgt (we hebben 1 fase aansluiting, ik zie altijd alle 3 de fases) of dat je minder hoeveelheid data doorkrijgt (wat gunstiger is voor hoeveel data die je opslaat). Mijn voorkeur is wel om te blijven werken met de USB kabel en niet een NodeMCU inzetten via MQTT te koppelen. Is de DSMR component zo een prima opstelling, ik zal dan weer sensors moeten excluden, of is er een handiger manier?

edit:
Nu zie ik wel in de laatste reacties van dit topic dat de DSMR docker container zelf veel meer opties en inzage biedt en het misschien wel goed is de P1 poort via USB in de DSMR docker container te loggen en dan MQTT op de pi zelf te gebruiken om DSMR aan HA te koppelen. Moet ik me nog even verder inlezen of dat voor HA zelf een verbetering zou opleveren.
Lovelace
Ik heb de installatie draaien lang voordat Lovelace kwam (en zelfs default werd) :+ . Ik heb nu iets van een default view aan staan en dat werkt wel, maar is natuurlijk helemaal niet praktisch.

Vraag 6: Klopt het dat ik nu eigenlijk alle integraties / koppelingen in de UI moet opbouwen (dat staat nog allemaal in mijn yaml) en dat ik de views dan opbouw in lovelace met aparte yml file? Dus dat ik op die manier een scheiding heb tussen data/integratie en UI?
Nieuwe integratie
Voor de lol heb ik wel al zitten kijken naar uitbreiding op de HA installatie voor wat extra onderdelen. Ik denk niet dat het heel relevant is voor de antwoorden op mijn vragen hierboven, maar toch wellicht goed om te delen::
  1. We hebben ondertussen zonnepanelen (SolarEdge) waarbij ik meerdere opties voor integratie voorbij heb zien komen (aparte topics gezien). Ik denk dat ik gewoon de modbus/tcp uit ga lezen want ik zit volgens mij al op te nieuwe firmware van de omvormer :X
  2. Met Aeon schakelaar ook wasmachine / droger koppelen om notificatie te krijgen als wasbeurt klaar is
  3. Koppeling met Spotify, om een nodemcu en nfc lezer te gebruiken en zo via MQTT berichten te sturen zodat ik muziek aan kan sturen
  4. Unifi integratie voor geofencing om bepaalde automations wel/niet te laten plaatsvinden als we wel/niet thuis zijn
Data / statistiek
Ik zit meteen te kijken hoe ik data-verzameling kan verbeteren. De nieuwe pi4 ga ik geen sd meer koppelen maar ik zet meteen een ssd in via de usb interface. Bijvoorbeeld, load van de pi of storagegebruik is prima om een dagje te bewaren en daarna weg te gooien. Maar ik zou juist wel graag bijv PV output willen bewaren op de langere termijn, maar dat data wordt geaggregeerd (afgelopen maand op uurniveau, afgelopen jaar op dagniveau, lange termijn op maandniveau bijv).

Vraag 7: Volgens mij data is zoiets niet mogelijk in HA en moet je uitwijken naar een influxdb bijvoorbeeld? Ik zie wel wat topics op de HA community voorbij komen over long-term data maar ik heb het idee dat dit niet echt een focus is van HA?

Het is een beetje lange post geworden omdat ik alle vragen in een keer maar stel :D hopelijk zijn jullie zo aardig om me een weer op weg te kunnen helpen :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:14
mithras schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:50:
Al best een lange tijd gebruik ik HA, maar laatste tijd ben ik niet meer bij geweest met de updates. Mijn installatie draait nu op 0.104.3 (uit januari 2020) en is op zich al jaren stabiel, maar ik wil graag een nieuwe, verbeterde setup maken en hoop hier op wat advies. Hopelijk kunnen jullie mij wat in de juiste richting te denken zetten, omdat ik toch lees dat er op verschillende onderdelen best veel is vernieuwd!
Huidige installatie
  1. Verlichting (z-wave) zowel inbouwdimmers (Qubino) als stekkerschakelaars (Aeon)
  2. Slimme meter uitlezen (via p1 poort met USB stekker) direct in HA via een DSMR component
  3. Mosquitto draait als service naast HA in de dezelfde docker-compose omgeving om MQTT berichten te versturen naar een NodeMCU (aansturing led-strip)
  6. Integratie met mijn Xiaomi robotstofzuiger voor automations (scheduled starten) en scripts (partial clean)
Nu heb ik een pi3 met diverse docker containers (pi-hole, unifi, home-assistant en firefly iii). Ik ga dat splitsen en HA samen met firefly iii op een pi4 zetten. De huidige werkwijze (docker-compose) vind ik op zich wel fijn omdat ik zelf beheer heb over de host; er is bijvoorbeeld een udev rule dat ik de zwave stick map naar /dev/zwave en deze als mapping doorzet binnen docker, bijvoorbeeld, net als /dev/dsmr in udev. Je kan ook HA (niet enkel HA core) installeren als full OS.

Vraag: Ben ik zelf nog in control om dan devices een vaste naam te geven met udev rules (/dev/dsmr en /dev/zwave)?
Vraag: Kan ik met deze installatie ook extra docker containers draaien zoals een aparte postgresql omgeving + php container (firefly iii)? En dan liefst niet via de plugin infrastructuur van HA, maar gewoon zelf in control naast HA? Of is het advies om dan toch HA Core te pakken en daar zelf de docker host op te tuigen?
Z-wave
Nu heb ik volgens mij gewoon simpelweg een z-wave component aangezet en dat werkt best prima. Ik lees wel van nieuwe ontwikkelingen dat er integratie is met een nieuw project van Z-Wave namelijk OZWDaemon.

Vraag: Als ik een beetje tussen de regels door lees, is er nog veel in ontwikkeling met deze integratie en zie ik niet meteen de voordelen hiervan. Is het beter om van de huidige integratie over te stappen naar de nieuwe OZWDaemon variant?
MQTT / DSMR
Nu heb ik Mosquitto als simpele service in docker-compose erbij gezet, die koppelt met nodemcu's die op verschillende plekken staan. Verder is DSMR als component in HA aangezet en lees ik direct de P1 poort uit via een usb kabeltje.

Vraag: Ik lees dat je ook MQTT in HA zelf kan aanzetten, levert dat voordelen op? Ook wellicht gerelateerd aan mijn eerdere punt van Z-Wave?

Vraag: Ik lees dat je DSMR ook anders kan aansluiten, zodat je bijv minder parameters doorkrijgt (we hebben 1 fase aansluiting, ik zie altijd alle 3 de fases) of dat je minder hoeveelheid data doorkrijgt (wat gunstiger is voor hoeveel data die je opslaat). Mijn voorkeur is wel om te blijven werken met de USB kabel en niet een NodeMCU inzetten via MQTT te koppelen. Is de DSMR component zo een prima opstelling, ik zal dan weer sensors moeten excluden, of is er een handiger manier?

edit:
Nu zie ik wel in de laatste reacties van dit topic dat de DSMR docker container zelf veel meer opties en inzage biedt en het misschien wel goed is de P1 poort via USB in de DSMR docker container te loggen en dan MQTT op de pi zelf te gebruiken om DSMR aan HA te koppelen. Moet ik me nog even verder inlezen of dat voor HA zelf een verbetering zou opleveren.
Lovelace
Ik heb de installatie draaien lang voordat Lovelace kwam (en zelfs default werd) :+ . Ik heb nu iets van een default view aan staan en dat werkt wel, maar is natuurlijk helemaal niet praktisch.

Vraag: Klopt het dat ik nu eigenlijk alle integraties / koppelingen in de UI moet opbouwen (dat staat nog allemaal in mijn yaml) en dat ik de views dan opbouw in lovelace met aparte yml file? Dus dat ik op die manier een scheiding heb tussen data/integratie en UI?
Nieuwe integratie
Voor de lol heb ik wel al zitten kijken naar uitbreiding op de HA installatie voor wat extra onderdelen. Ik denk niet dat het heel relevant is voor de antwoorden op mijn vragen hierboven, maar toch wellicht goed om te delen::
  1. We hebben ondertussen zonnepanelen (SolarEdge) waarbij ik meerdere opties voor integratie voorbij heb zien komen (aparte topics gezien). Ik denk dat ik gewoon de modbus/tcp uit ga lezen want ik zit volgens mij al op te nieuwe firmware van de omvormer :X
  2. Met Aeon schakelaar ook wasmachine / droger koppelen om notificatie te krijgen als wasbeurt klaar is
  3. Koppeling met Spotify, om een nodemcu en nfc lezer te gebruiken en zo via MQTT berichten te sturen zodat ik muziek aan kan sturen
  4. Unifi integratie voor geofencing om bepaalde automations wel/niet te laten plaatsvinden als we wel/niet thuis zijn
Data / statistiek
Ik zit meteen te kijken hoe ik data-verzameling kan verbeteren. De nieuwe pi4 ga ik geen sd meer koppelen maar ik zet meteen een ssd in via de usb interface. Bijvoorbeeld, load van de pi of storagegebruik is prima om een dagje te bewaren en daarna weg te gooien. Maar ik zou juist wel graag bijv PV output willen bewaren op de langere termijn, maar dat data wordt geaggregeerd (afgelopen maand op uurniveau, afgelopen jaar op dagniveau, lange termijn op maandniveau bijv).

Vraag: Volgens mij data is zoiets niet mogelijk in HA en moet je uitwijken naar een influxdb bijvoorbeeld? Ik zie wel wat topics op de HA community voorbij komen over long-term data maar ik heb het idee dat dit niet echt een focus is van HA?

Het is een beetje lange post geworden omdat ik alle vragen in een keer maar stel :D hopelijk zijn jullie zo aardig om me een weer op weg te kunnen helpen :>
Dat is een flink verhaal. Misschien handig om je vragen even te nummeren oid zodat als iemand erop wil inhaken, die ergens naar kan verwijzen zonder de hele vraag te moeten copy-pasten oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Zijn er hier mensen die LoraWan (TheThingsNetwork) gebruiken met Home-Assistant? En hoe bevalt dat?

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
[knip]
Bij vraag 2 is het antwoord: HA Core op je eigen Docker host. Wat jij wil kan je niet bereiken met een "standaard"/"volledige" HA installatie.
Bij vraag 3: ondanks dat hij in ontwikkeling is, draait die nieuwe OZW integratie bij mij al vanaf het begin stabieler dan de ingebouwde ZWave mogelijkheden. Groot voordeel: herstart van HA betekent niet dat je hele Zwave netwerk opnieuw opstart.
Bij vraag 6: Lovelace kan je zowel in Yaml als in de GUI opbouwen.

[ Voor 74% gewijzigd door Hmmbob op 09-10-2020 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
-Casper schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:57:
[...]

Dat is een flink verhaal. Misschien handig om je vragen even te nummeren oid zodat als iemand erop wil inhaken, die ergens naar kan verwijzen zonder de hele vraag te moeten copy-pasten oid.
Gedaan :)

Ik probeer me altijd eerst in te lezen maar omdat er zoveel onderdelen in HA zitten, zijn alle openstaande punten met vragen voor adviezen nogal uitgebreid :X :X :X
Hmmbob schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:03:
[...]

Bij vraag 2 is het antwoord: HA Core op je eigen Docker host. Wat jij wil kan je niet bereiken met een "standaard"/"volledige" HA installatie.
Bij vraag 3: ondanks dat hij in ontwikkeling is, draait die nieuwe OZW integratie bij mij al vanaf het begin stabieler dan de ingebouwde ZWave mogelijkheden. Groot voordeel: herstart van HA betekent niet dat je hele Zwave netwerk opnieuw opstart.
Bij vraag 6: Lovelace kan je zowel in Yaml als in de GUI opbouwen.
d:)b

Ik ga dan uit van een HA core installatie via docker-compose en kan ik meteen OZW als losse service in de compose definitie meenemen. Klinkt inderdaad als een goed voordeel!

[ Voor 43% gewijzigd door mithras op 09-10-2020 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ja, die overgang van de ingebouwde naar de OZW integratie heeft mijn HA zo ontzettend veel sneller/bruikbaarder gemaakt tijdens startup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Septillion schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:44:
@tdw Ow, dan is er denk ik ook meer aan de hand. :/ Hier is Samba altijd opgestart als HA zelf onderuit was gegaan (op de DB).
Normaal is HA toch 'verantwoordelijk' voor het opstarten van Samba? Gezien ik de Pi een reboot heb gegeven en HA niet meer up komt, denk ik nog steeds dat HA de boosdoener is

~ James May

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@tdw Ik meen dat het een taak van de Supervisor is om alle dockers aan te slingeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mithras Die Unifi-integratie voor geofencing lijkt me wat overbodig. Dat kun je m.i. ook prima met device (telefoon)/person trackers doen. Of met bewegingssensoren. Of een combinatie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14842

Hmmbob schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:08:
Ja, die overgang van de ingebouwde naar de OZW integratie heeft mijn HA zo ontzettend veel sneller/bruikbaarder gemaakt tijdens startup.
Is er de laatste paar maanden nog wat aan verbeterd?
Ik gebruik een Aeotec Gen5 stick, maar ik kreeg het netwerk toen niet aan de praat.

Normaliter worden de devices opgeslagen op die stick. Zou ik dan met die nieuwe OZWDeamon (hoe heet die nu precies?) kunnen testen zonder dat ik alle Z-Wave devices opnieuw hoef te koppelen? Of is dat juist het issue met de huidige?

Met de OZW integratie heb ik namelijk best was issues, vooral na het toevoegen van apparaten dat de DB plots corrupt raak en ik allerlei "unknown - unknown" nodes krijg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Side-Kick
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-06 09:11

Side-Kick

Timmy!

De Custom Header rep is nu volgens mij pas 2 dagen archived en begint na de eerste frontend update al kuren te vertonen. Hebben meer mensen last van een witte border onder de CH?

Ik heb het zelf opgelost door van de 100px padding, 96px te maken.
hui-view {
padding-top: 100px;
}

[ Voor 23% gewijzigd door Side-Kick op 09-10-2020 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
Dacuuu schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:23:
[...]

Inmiddels draait alles. Het was even pielen. :+
Maakt het voor dsmr-reader niet zoveel uit welke postgres versie je gebruikt? Niet zoals met php bijv, dat een bepaald programma niet meer werkt omdat het programma een php versie omhoog is gegaan?
Versie maakt niet uit, maar als je toch gaat beginnen ... Pak de laatste versie (12). Ikzelf draai nu 12.4, maar ik heb een export db, delete alles, import db gedaan om van 11 naar 12 te upgraden. Dat was sneller dan uitzoeken wat ik moet prutsen in Postgres zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
Huidige installatie

Vraag 1: Ben ik zelf nog in control om dan devices een vaste naam te geven met udev rules (/dev/dsmr en /dev/zwave)?
Vraag 2: Kan ik met deze installatie ook extra docker containers draaien zoals een aparte postgresql omgeving + php container (firefly iii)? En dan liefst niet via de plugin infrastructuur van HA, maar gewoon zelf in control naast HA? Of is het advies om dan toch HA Core te pakken en daar zelf de docker host op te tuigen?
Z-wave

Vraag 3: Als ik een beetje tussen de regels door lees, is er nog veel in ontwikkeling met deze integratie en zie ik niet meteen de voordelen hiervan. Is het beter om van de huidige integratie over te stappen naar de nieuwe OZWDaemon variant?
MQTT / DSMR

Vraag 4: Ik lees dat je ook MQTT in HA zelf kan aanzetten, levert dat voordelen op? Ook wellicht gerelateerd aan mijn eerdere punt van Z-Wave?

Vraag 5: Ik lees dat je DSMR ook anders kan aansluiten, zodat je bijv minder parameters doorkrijgt (we hebben 1 fase aansluiting, ik zie altijd alle 3 de fases) of dat je minder hoeveelheid data doorkrijgt (wat gunstiger is voor hoeveel data die je opslaat). Mijn voorkeur is wel om te blijven werken met de USB kabel en niet een NodeMCU inzetten via MQTT te koppelen. Is de DSMR component zo een prima opstelling, ik zal dan weer sensors moeten excluden, of is er een handiger manier?

edit:
Lovelace

Vraag 6: Klopt het dat ik nu eigenlijk alle integraties / koppelingen in de UI moet opbouwen (dat staat nog allemaal in mijn yaml) en dat ik de views dan opbouw in lovelace met aparte yml file? Dus dat ik op die manier een scheiding heb tussen data/integratie en UI?
Nieuwe integratie
Data / statistiek

Vraag 7: Volgens mij data is zoiets niet mogelijk in HA en moet je uitwijken naar een influxdb bijvoorbeeld? Ik zie wel wat topics op de HA community voorbij komen over long-term data maar ik heb het idee dat dit niet echt een focus is van HA?

Vraag 3: de nieuwe methode is sneller, alleen je wilt hier zoveel stappen maken, dan zou ik het initieel aanbevelen om de huidige integratie te gebruiken en de rest op orde krijgen. Dan kan je op een later moment overschakelen naar de nieuwe methode - want deze werkt niet bij iedereen direct goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
Anoniem: 14842 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:32:
[...]

Ik gebruik een Aeotec Gen5 stick, maar ik kreeg het netwerk toen niet aan de praat.

Normaliter worden de devices opgeslagen op die stick. Zou ik dan met die nieuwe OZWDeamon (hoe heet die nu precies?) kunnen testen zonder dat ik alle Z-Wave devices opnieuw hoef te koppelen? Of is dat juist het issue met de huidige?

Met de OZW integratie heb ik namelijk best was issues, vooral na het toevoegen van apparaten dat de DB plots corrupt raak en ik allerlei "unknown - unknown" nodes krijg...
Als je je security key hetzelfde houdt, hoef je niet opnieuw te koppelen. Dus op dat punt ben je dat niet kwijt. Alleen de stabiliteit is bij de ene gebruiker top en bij de andere heel slecht, want ik was ook aan het kijken om over te stappen ... Maar ik krijg nog niet in de indruk dat het goed genoeg is (ik wil geen dagen prutsen en erachter komen dat het hier niet werkt met mijn 33+ nodes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Septillion schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:20:
@tdw Ik meen dat het een taak van de Supervisor is om alle dockers aan te slingeren.
Hoe het ook is, het is nu kapot. Ik post vanavond wellicht een update.

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-06 16:17
Anoniem: 14842 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:32:
[...]

Ik heb hetzelfde soms, vaak helpt een refresh node request. Vaak bij een herstart is dan de status kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
UTMachine schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:07:
[...]

Vraag 3: de nieuwe methode is sneller, alleen je wilt hier zoveel stappen maken, dan zou ik het initieel aanbevelen om de huidige integratie te gebruiken en de rest op orde krijgen. Dan kan je op een later moment overschakelen naar de nieuwe methode - want deze werkt niet bij iedereen direct goed.
Omdat ik nog een oude pi3 heb met een Gen5 stick, zet ik daar gewoon HA uit en migreer over. Op papier lijkt de OZW integratie wel beter te zijn, dus probeer ik dat wel meteen uit. Als het namelijk niet werkt, kan ik altijd de oude pi aanslingeren voor mijn Z-Wave netwerk en de nieuwe pi inrichten via de oude manier. Ik ben liever in 1x van de grote stap af dan dat het weer een lang project zonder eind wordt ;)

Door die Gen5 stick zitten alle integraties daarop incl security key als het goed is, dus hoef ik daar niet zoveel in aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06 23:37
Side-Kick schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:33:
De Custom Header rep is nu volgens mij pas 2 dagen archived en begint na de eerste frontend update al kuren te vertonen. Hebben meer mensen last van een witte border onder de CH?
Dit is voornamelijk de reden dat de ontwikkelaar ermee gestopt is. Die module gebruikt allemaal hacks om meerdere functioniteiten toe te voegen, er kwamen steeds meer issues gerelateerd aan deze module. Ik heb bug reports op github gezien dat er voor zorge dat kaarten 2x gemaakt werden door CH. Ook waren er al issues gepost voor gebruikers die de beta van 116 hadden geinstalleerd.
De situatie werd onhoudbaar.

Ik zag dit ook nog voorbij komen: https://github.com/thomas...remove-top-part-of-header
De header weghalen met card-mod, iemand dit ak geprobeerd?

Persoonlijk hoop ik dat er gewoon een native setting in HA komt om de header weg te halen. Als ik lees hoeveel mensen CH gebruikten, dan lijkt me dat er wel vraag naar is :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Side-Kick
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-06 09:11

Side-Kick

Timmy!

golles schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:25:
[...]

Dit is voornamelijk de reden dat de ontwikkelaar ermee gestopt is. Die module gebruikt allemaal hacks om meerdere functioniteiten toe te voegen, er kwamen steeds meer issues gerelateerd aan deze module. Ik heb bug reports op github gezien dat er voor zorge dat kaarten 2x gemaakt werden door CH. Ook waren er al issues gepost voor gebruikers die de beta van 116 hadden geinstalleerd.
De situatie werd onhoudbaar.

Ik zag dit ook nog voorbij komen: https://github.com/thomas...remove-top-part-of-header

Persoonlijk hoop ik dat er gewoon een native setting in HA komt om de header weg te halen. Als ik lees hoeveel mensen CH gebruikten, dan lijkt me dat er wel vraag naar is :-)
Ja het is duidelijk dat het houwtje-touwtje is als er al problemen ontstaan bij de eerste de beste update. Er werd door de ontwikkelaar van CH al gehint op native support in HA. Hoop alleen dat dat dan niet lang op zicht laat wachten, want aan zoiets als een witte rand die er niet hoort kan ik me enorm storen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
mithras schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:19:
[...]
Omdat ik nog een oude pi3 heb met een Gen5 stick, zet ik daar gewoon HA uit en migreer over. Op papier lijkt de OZW integratie wel beter te zijn, dus probeer ik dat wel meteen uit. Als het namelijk niet werkt, kan ik altijd de oude pi aanslingeren voor mijn Z-Wave netwerk en de nieuwe pi inrichten via de oude manier. Ik ben liever in 1x van de grote stap af dan dat het weer een lang project zonder eind wordt ;)

Door die Gen5 stick zitten alle integraties daarop incl security key als het goed is, dus hoef ik daar niet zoveel in aan te passen.
:+ Maar de security key zit niet in de stick, dat is geconfigureerd in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Septillion schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:20:
Stap 1:
code:
1
docker pull homeassistant/aarch64-hassio-supervisor:latest

Ben benieuwd of het gaat werken, tot nu toe lijkt het een beetje te hangen.

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phlinx
golles schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:25:
[...]

Ja, heb ik vanmorgen gedaan. Werkt perfect.
CH heb ik daardoor niet meer nodig; de andere features van CH gebruikte ik niet.

[ Voor 10% gewijzigd door phlinx op 09-10-2020 12:41 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
phlinx schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:39:
[...]

Ja, heb ik vanmorgen gedaan. Werkt perfect.
CH heb ik daardoor niet meer nodig; de andere features van CH gebruikte ik niet.
Is dat gewoon in de hoofd lovelace yaml copy-pasten of moet het ergens anders in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phlinx
UTMachine schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:46:
[...]

Is dat gewoon in de hoofd lovelace yaml copy-pasten of moet het ergens anders in?
Dat heb ik ook geprobeerd, maar dat werkt niet.
Je moet naar /config/themes/jouw theme/theme.yaml en daarin toevoegen.

In mijn geval (ik gebruik Google Light Theme):

code:
1
2
3
4
5
  card-mod-theme: Google Light Theme
  card-mod-root: |
    app-header {
      display: none;
    }

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
phlinx schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:56:
[...]

code:
1
2
3
4
5
    app-header {
    }
Thanks :9 Ik gebruik nog geen theme, dus dat moet ik dus eerst uitvogelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystery02
  • Laatst online: 21:33
Hallo allemaal,

ik probeer ozwdaemon werkend te krijgen om de nieuwe OpenZWave Beta te kunnen draaien. Ik heb nu build-134 draaien, veel buids willen niet starten omdat ze de config files niet kunnen openen. Deze lijkt de log file in ieder geval te vullen.

Nu wil ik een node toevoegen, dus stuur ik via home assistant een ozw.add_node service, maar het lukt niet om een node toe te voegen. Hebben jullie suggesties?

code:
1
2
3
4
[20201009 11:09:39.944 UTC] [ozw.mqtt.commands] [debug]: Got  "OpenZWave/1/command/addnode/"  Message:  "{\"secure\": true}"
[20201009 11:09:39.944 UTC] [ozw.library] [debug]: Detail - Node: 0 Queuing (Controller) Add Device
[20201009 11:09:39.944 UTC] [ozw.library] [info]: Info - Node: 0 WriteNextMsg Controller nothing to do
[20201009 11:09:39.944 UTC] [ozw.mqtt.commands] [info]: Processed Message for  "addnode" :  "{\"secure\": true}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
phlinx schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:56:
[...]

code:
1
2
3
4
5
    app-header {
    }
Moet het echt via een theme? Ik heb de git repos van de themes uitgechecked en met een symbolic link gebruik ik ze in HA. Ik heb een script die alle git repo's die ik gebruik update. Als ik dan een change met de hand ga maken, dan gaat dat stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb net even een snap van mijn HA gemaakt en de OZW integratie vervangen door de OpenZwave plugin. Alles lijkt goed ingevuld, stick wordt gevonden en ik kan bij de afschuwelijk lelijke admin console komen.

Daar zie ik vervolgens wel mijn Aeotec stick (als enige met naam), ik lijk ook een stuk of 20 (heb er 23) nodes te zien. Maar allen zonder naam en verdere info.

Ook zijn al mijn Z-Wave apparaten verdwenen uit HA na het verwijderen van de OZW integratie.

Ik zit met dit product weer een beetje op het zelfde niveau als een jaartje terug: geen idee wat ik moet doen om dit werkend te krijgen. Is het bijvoorbeeld normaal dat er geen enkel ZWave apparaat wordt toegevoegd aan HA? Moet je dat handmatig doen ofzo? En voordat er iemand roept documentatie: er staat niets in over de werking, alleen over de install...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Anoniem: 14842 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:30:
Ik heb net even een snap van mijn HA gemaakt en de OZW integratie vervangen door de OpenZwave plugin. Alles lijkt goed ingevuld, stick wordt gevonden en ik kan bij de afschuwelijk lelijke admin console komen.

Daar zie ik vervolgens wel mijn Aeotec stick (als enige met naam), ik lijk ook een stuk of 20 (heb er 23) nodes te zien. Maar allen zonder naam en verdere info.

Ook zijn al mijn Z-Wave apparaten verdwenen uit HA na het verwijderen van de OZW integratie.

Ik zit met dit product weer een beetje op het zelfde niveau als een jaartje terug: geen idee wat ik moet doen om dit werkend te krijgen. Is het bijvoorbeeld normaal dat er geen enkel ZWave apparaat wordt toegevoegd aan HA? Moet je dat handmatig doen ofzo? En voordat er iemand roept documentatie: er staat niets in over de werking, alleen over de install...
Bij configuration -> integrations? Wellicht is er een nieuwe integratie gevonden :)

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tdw schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:32:
[...]

Bij configuration -> integrations? Wellicht is er een nieuwe integratie gevonden :)
Daar staat inderdaad de OpenZwave integratie nu. Jammer genoeg ook daar alleen de Z-Stick te zien en verder geen devices...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
Anoniem: 14842 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:34:
[...]

Daar staat inderdaad de OpenZwave integratie nu. Jammer genoeg ook daar alleen de Z-Stick te zien en verder geen devices...
Je moet ergens refresh node doen, dan zouden ze tevoorschijn moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phlinx
golles schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:24:
[...]

Moet het echt via een theme? Ik heb de git repos van de themes uitgechecked en met een symbolic link gebruik ik ze in HA. Ik heb een script die alle git repo's die ik gebruik update. Als ik dan een change met de hand ga maken, dan gaat dat stuk.
Laat ik het dan anders zeggen. Ik heb het stukje code eerst toegevoegd aan de lovelace.yaml. Dat werkte niet. In de theme.yaml werkte het wel. Of je het met andere code ook buiten je theme.yaml kunt oplossen durf ik niet te zeggen. Dat zal anders wel snel duidelijk worden denk ik. Hele volksstammen zijn nu op zoek naar een alternatief voor CH.

Een optie, maar wat omslachtig: stukje code toevoegen aan je theme, opslaan als custom naam en die als theme gebruiken. Dan kan je theme gewoon updates binnen blijven halen denk ik? Moet je na een update van je theme alleen je custom theme weer aanpassen.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

UTMachine schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:35:
[...]

Je moet ergens refresh node doen, dan zouden ze tevoorschijn moeten komen.
Had ik al een paar keer gedaan. Maar blijkbaar duurt het echt meer dan een half uur ofzo.
Er komen nu wat te voorschijn. Ben benieuwd of de secure devices er ook bij komen, ben nog niet helemaal gerust op die network key.

Ik laat hem even pruttelen en kijk straks nog wel een keer. Denk dat ik nog even een keer terugga, gezien ik wel alle devices weer moet hernoemen. En kom er dan met 4 stopcontacten en 5 rookmelders maar eens achter welke je moet hebben (en de rest). Kun je beter weer gewoon alles opnieuw pairen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Je kan ook de openzwave container eens herstarten - kan zijn dat HA de discovery gemist heeft.

Al moet ik zeggen dat mijn PIR sensoren (battery) er ook mega lang over kunnen doen. Ik activeer die vaak even door op het knopje in de PIR te drukken, dan zijn ze zichtbaar in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
Anoniem: 14842 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:44:
[...]

Had ik al een paar keer gedaan. Maar blijkbaar duurt het echt meer dan een half uur ofzo.
Er komen nu wat te voorschijn. Ben benieuwd of de secure devices er ook bij komen, ben nog niet helemaal gerust op die network key.

Ik laat hem even pruttelen en kijk straks nog wel een keer. Denk dat ik nog even een keer terugga, gezien ik wel alle devices weer moet hernoemen. En kom er dan met 4 stopcontacten en 5 rookmelders maar eens achter welke je moet hebben (en de rest). Kun je beter weer gewoon alles opnieuw pairen volgens mij.
Je moet dan ook ffies in de docker log kijken, misschien komen er time-outs op de queries. Bij mijn fibaro 102 plugs zit die "bug" nog steeds in de configuratie.

De netwerk key zou nog in je .storage directory moeten staan (in je backup), als die niet hetzelfde is, gaat het nooit werken zonder opnieuw includen.

Het hele rename verhaal houdt mij het meest tegen, want er is nog geen script/tool om te migreren ... Daar hoop ik nog op (anders moet ik 100+ entities gaan uitzoeken en renamen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
phlinx schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:43:
[...]

Laat ik het dan anders zeggen. Ik heb het stukje code eerst toegevoegd aan de lovelace.yaml. Dat werkte niet. In de theme.yaml werkte het wel. Of je het met andere code ook buiten je theme.yaml kunt oplossen durf ik niet te zeggen. Dat zal anders wel snel duidelijk worden denk ik. Hele volksstammen zijn nu op zoek naar een alternatief voor CH.

Een optie, maar wat omslachtig: stukje code toevoegen aan je theme, opslaan als custom naam en die als theme gebruiken. Dan kan je theme gewoon updates binnen blijven halen denk ik? Moet je na een update van je theme alleen je custom theme weer aanpassen.
Ja, ik ga van het weekend even kijken wat me gaat lukken, nu geen tijd voor. Ik verwacht inderdaad ook dat iemand binnenkort wel een gouden ei maakt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
Hmmbob schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:55:
Je kan ook de openzwave container eens herstarten - kan zijn dat HA de discovery gemist heeft.

Al moet ik zeggen dat mijn PIR sensoren (battery) er ook mega lang over kunnen doen. Ik activeer die vaak even door op het knopje in de PIR te drukken, dan zijn ze zichtbaar in HA.
Klopt, maar dat was toch al in de oude integratie? Op dit moment staan er nog een paar op "initializing" bij mij, wachtend tot het device een wake-up stuurt en dan kan het interview proces worden afgerond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

UTMachine schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:57:
[...]

Klopt, maar dat was toch al in de oude integratie? Op dit moment staan er nog een paar op "initializing" bij mij, wachtend tot het device een wake-up stuurt en dan kan het interview proces worden afgerond.
Dat is toch inherent aan hoe het Zwave netwerk wordt opgebouwd? Volgens mij kun je daar in die integration niks aan doen. Lijkt he idd verstandig ze af en toe wakker te maken door ze te gebruiken :)

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
tdw schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:10:
[...]

Dat is toch inherent aan hoe het Zwave netwerk wordt opgebouwd? Volgens mij kun je daar in die integration niks aan doen. Lijkt he idd verstandig ze af en toe wakker te maken door ze te gebruiken :)
Bij een rookmelder is dat gewoon lastig ;-) ik wacht gewoon een paar uurtjes en het is in orde. Maar dit is een "feature" van Open-ZWave, deze "vereist" een interview bij opstarten. Z-Way doet dat weer anders, deze hoeft niet alles opnieuw te interviewen bij opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmmbob schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:55:

Sommige kunnen er inderdaad best lang over doen. Maar ik had na een kwartier nog helemaal niets. Normaliter hebben de sensors (motion, luminance) en de stekkers dan al lang contact gehad.

Maar ik denk dat ik het weer gevoegelijk ga opgeven.
Een hoop dingen die zijn gevonden komen wel te voorschijn, maar kan ik vervolgens niet gebruiken bij cards. (P1 meter bijvoorbeeld, staat gewoon onder entities, maar is niet meer te selecteren bij een grafiekje).

Ook krijg ik nu alleen nog maar onderstaande in mijn logs, loopt lekker vol:
code:
1
2
3
20-10-09 13:03:03 WARNING (MainThread) [supervisor.misc.tasks] Watchdog found a problem with core_zwave!
20-10-09 13:03:03 INFO (SyncWorker_0) [supervisor.docker.interface] Clean addon_core_zwave application
20-10-09 13:03:03 INFO (SyncWorker_0) [supervisor.docker.addon] Start Docker add-on homeassistant/amd64-addon-zwave with version 0.5.2

Ik geloof dat OpenZwave en ik ook al geen vriendjes gaan worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
Anoniem: 14842 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:12:
[...]

Sommige kunnen er inderdaad best lang over doen. Maar ik had na een kwartier nog helemaal niets. Normaliter hebben de sensors (motion, luminance) en de stekkers dan al lang contact gehad.

Maar ik denk dat ik het weer gevoegelijk ga opgeven.
Een hoop dingen die zijn gevonden komen wel te voorschijn, maar kan ik vervolgens niet gebruiken bij cards. (P1 meter bijvoorbeeld, staat gewoon onder entities, maar is niet meer te selecteren bij een grafiekje).

Ook krijg ik nu alleen nog maar onderstaande in mijn logs, loopt lekker vol:
code:
1
2
3
20-10-09 13:03:03 WARNING (MainThread) [supervisor.misc.tasks] Watchdog found a problem with core_zwave!
20-10-09 13:03:03 INFO (SyncWorker_0) [supervisor.docker.interface] Clean addon_core_zwave application
20-10-09 13:03:03 INFO (SyncWorker_0) [supervisor.docker.addon] Start Docker add-on homeassistant/amd64-addon-zwave with version 0.5.2

Ik geloof dat OpenZwave en ik ook al geen vriendjes gaan worden :P
Vandaar ik het aanraadde om niet alles tegelijkertijd te doen, want de nieuwe OZW kan je een hoop hoofdpijn geven :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

0.116.2
  • Fix Netatmo non specified sensor types (@cgtobi - #41517) (netatmo docs)
  • Update Arris TG2492LG dependency version (@vanbalken - #41465) (arris_tg2492lg docs)
  • Fix omnilogic temperature sensor with metric setting (@djtimca - #41509) (omnilogic docs)
  • Restore group support to plant entities (@bdraco - #41519) (group docs) (plant docs)
  • Bump yeelight to 0.5.4 (@shenxn - #41524) (yeelight docs)
  • Fix description reference in PoolSense config flow (@bieniu - #41535) (poolsense docs)
  • Fix missing weather sensors (@cgtobi - #41540) (netatmo docs)

[ Voor 163% gewijzigd door JBS op 09-10-2020 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:42
Ja hee, heb net naar 0.116.1 geüpdatet (ging makkelijk overigens)

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikkerm
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18:12
Goedemiddag allemaal.
Ik ben bezig om van domoticz over te stappen op home assistant.
Nu krijg ik netjes via mqtt mijn tasmota devices binnen, kan ze aan/uit zetten en dimmen. Echter zijn dit rgb en/of rgbw devices van arilux en zie ik geen mogelijkheid om de kleur te veranderen wat ik wel in domoticz kon doen.
Moet ik nog iets veranderen binnen tasmota om dit wel voor elkaar te krijgen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HW4qlrCSRqdYeIuKGYAhjY9H_yA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5wnjszWWT0yCtk3VNXjimngE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-05 20:18
Spikkerm schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:32:
Goedemiddag allemaal.
Ik ben bezig om van domoticz over te stappen op home assistant.
Nu krijg ik netjes via mqtt mijn tasmota devices binnen, kan ze aan/uit zetten en dimmen. Echter zijn dit rgb en/of rgbw devices van arilux en zie ik geen mogelijkheid om de kleur te veranderen wat ik wel in domoticz kon doen.
Moet ik nog iets veranderen binnen tasmota om dit wel voor elkaar te krijgen.[Afbeelding]
Ook niet als je op de lampje tikt ? Dus zeg maar de eigenschappen van de lamp opvraagt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikkerm
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18:12
GertJan2012 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:33:
[...]

Ook niet als je op de lampje tikt ? Dus zeg maar de eigenschappen van de lamp opvraagt?
Je hebt gelijk. Helemaal overheen gekeken.
Heb nog een hoop te leren _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-06 16:23
--- Bizar hoe telkens de eerste actie na een hulpvraag het probleem oplost. ---

[ Voor 94% gewijzigd door Ronker32 op 09-10-2020 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels89
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-04 17:49
Vandaag heb ik mijn nieuwe raspberry pi4 8gb in gebruik genomen met een externe ssd waar ik vanuit boot. Vervolgens raspian os geïnstalleerd en Home Assistant Supervised.

Als ik nu een reboot van het systeem uitvoer, start home assistant niet meer op. Weet iemand wat er kan zijn? Er is vast iets met docker, maar ik weet hier eigenlijk te weinig over.

Ik heb de volgende instructies gevolgd:

https://community.home-as...on-raspberry-pi-os/201836

[ Voor 17% gewijzigd door niels89 op 09-10-2020 19:12 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-05 20:18
Ronker32 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:29:
--- Bizar hoe telkens de eerste actie na een hulpvraag het probleem oplost. ---
Wat probeer je daar mee te zeggen ? Dat mensen niet genoeg zelf onderzoek doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
GertJan2012 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:53:
[...]

Wat probeer je daar mee te zeggen ? Dat mensen niet genoeg zelf onderzoek doen?
Hij heeft het over zichzelf, vandaar de edit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:27
Ik heb al zo'n 2 jaar Home Assistent op een Pi 3 B+. Logging gewoon op SD kaart (levels niet eens aangepast), AEON Labs Z-wave stick en maak gebruik van DuckDNS. Tot nu toe geen problemen met de SD card, of performance van de PI gehad. Ik zie met de nieuwe System Metrics ook dat de Pi nauwelijks belast wordt (cpu hangt nu op 4%).

Via mijn werkgever kan ik echter gratis een Pi 4 bestellen. Ik ben van plan die dan te gaan gebruiken en de hele 3 met SD kaart en al als backup in de kast te leggen zodat ik die in kan pluggen als er iets crasht.

Zou het zo simpel zijn als op de 3 een snapshot te maken, en deze tijdens installatie van de 4 te selecteren (wat sinds 0.116 kan)? Is mijn hele Z-wave config dan terug. En werkt het externe toegang via DuckDsn ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:37
Ik zoek me echt rot. Heel internet en iedereen voert doodleuk id in.

Waar kan ik de hassio.addon_stdin addon vinden???? Ik heb Hassio en GEEN Core. Dus Core_ssh werkt niet. Ik heb de ssh web addon geinstallerd enzo.

Ik wil een CATT command uitvoeren via de service hassio.addon_stdin maar dan moet je een addon invullen.

Werkelijk geen idee wat ik moet gebruiken. Wil heel graag mijn google nest hub werkend krijgen :D

Met Exec node zou het ook moeten werken maar ook dat krijg ik niet werkend.

Vb uit documentatie:

automation:
- alias: 'Example my script'
trigger:
platform: state
entity_id: binary_sensor.motion_sensor
to: 'ON'
action:
service: hassio.addon_stdin
data:
addon: a0d7b954_ssh
input: "/config/scripts/my_command"

Gaat dus om addon: a07blabla wat moet ik daar invullen?

[ Voor 41% gewijzigd door TweakerVincent op 09-10-2020 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Septillion schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:44:
Het was een defecte SD-kaart uiteindelijk :/ Nu dus bezig met alles opnieuw op te zetten, semi vanaf een backup.

Ik krijg alleen de bluetooth-tracking niet meer aan de praat. Normaal verscheen er een 'known_devices.yaml' zodat m'n telefoon getrackt kon worden, maar die ontstaat nu niet. In de webinterface ontstaat ook niks. Iemand tips?

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-06 15:01
Met die SD kaartjes ben ik allang klaar mee. was al zsm mogelijk begonnen met reguliere schijven en ook virtualisatie. Later begint de WAF op kritieke niveaus te komen ondanks de interesse in deze gemakken.

Storing kan altijd komen, maar het begrip op dit geknutsel blijft goed als je het ook maar weer snel op de rails hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:37
Fore! schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 23:15:
Met die SD kaartjes ben ik allang klaar mee. was al zsm mogelijk begonnen met reguliere schijven en ook virtualisatie. Later begint de WAF op kritieke niveaus te komen ondanks de interesse in deze gemakken.

Storing kan altijd komen, maar het begrip op dit geknutsel blijft goed als je het ook maar weer snel op de rails hebt
ik heb pi’s nooit serieus genomen. leuk voor dev werk of knutselwerk maar no way productie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
TweakerVincent schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 23:55:
[...]

ik heb pi’s nooit serieus genomen. leuk voor dev werk of knutselwerk maar no way productie
Van de kleine 20 Pi's die ik in gebruik heb, is er een die problemen had met een sdkaarthouder. De rest draait nog als een tierelier van de 1B tot de 4B met 4 GB en alle tussenliggende versies. Kwestie van een degelijke voeding en een beetje degelijke behuizing, de 4 met koeling en je kan ze prima in productie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Fore! schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 23:15:

Ik automatiseer om m'n energieverbruik laag te houden, een RaspBerry Pi vind ik in dat geval een nuttig gebruik van energie. Ik moet er niet aan denken een extra pc(tje) te plaatsen enkel voor Home Assistant.

~ James May

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:41
TweakerVincent schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 23:55:
[...]

Ik draai al ruim 2 jaar op een Pi en ik heb denk ik 1x een corrupt SD kaartje gehad. Verder nooit problemen mee gehad.
Volgend jaar verhuizen en dan wil ik op een Pi4 gaan draaien, voor mij HA toepassing is dat tot nu toe (ruim) voldoende. Ik wil in principe dan wel vanaf SSD gaan draaien, maar dan vooral voor de snelheidswinst.

De Pi4 draait hier al 2 maanden (op SD) en ga ik komende maanden goed inrichten voor de verhuizing :D Mijn huidige HA installatie is een beetje een zooitje geworden :') Nu goed moment om alle lessons learned toe te passen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
Heb er 3 kaartjes doorheen en ik koop meestal de Kingston variant. Wellicht niet een goede koop, heb (had?) wel een positief beeld van hen. Hierna Hass + MQTT omgeving een poos op een PC gevitualiseerd draaien. Dit ff als snelle/stabiele oplossing want WAF werd kritiek, (ook de MAF wat dat betreft :+ ).
Inmiddels deze omgevingen over naar nieuw aangeschafte Synology NAS en sindsdien meer dan prima, plus (voor mij) gemakkelijkere back-up/restore mogelijkheden.

Maargoed, nu van het een naar het ander, m'n zigbeestick is er inmiddels 2x mee gestopt. Had de goedkoopste variant, dus dat is wel iets wat je aan had moeten zien komen.
2 stick uit Duitsland besteld waarvan 1 als back-up. Hopen dat het vanaf dan weer een hele tijd goed gaat.

[ Voor 23% gewijzigd door Fore! op 10-10-2020 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paniohitus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 21:50

Paniohitus

Paniohitus

Alvast excuses voor als ik enorme noob-vragen stel. Ik heb het topcistart gelezen (en zelfs voorgaande), maar wil wat zaken begrijpen voordat ik een extra Rasp. Pi. koop .

Mijn huidige situatie is dat ik een ~13-tal lampen heb met Philips Hue en een 5-tal bewegingsensoren en 2 druknoppen. Daarnaast een Rasp. Pi draaien met P1-monitor om de elektra e.d. in mooie grafiekjes terug te lezen (dit laatste afgelopen maand geinstalleerd)
De lampen en sensoren draait al zo'n 3 jaar stabiel en werkt prima, maar zou hier iets verder in willen gaan, omdat ik wel wat mogelijkheden zie als ik de topics doorlees :) Dus een paar vragen, voordat ik wellicht "domme" dingen zou doen.

1. In hoeverre heeft het zin om Home Assistant te gebruiken voor het uitlezen van het Gas/Elektra. P1-monitor geeft mooie grafiekjes en inzicht daarin. Als ik "Home Assistant" dit laat doen, heeft deze tooling ook dergelijke functionaliteiten in een soort "add-on"? Zie hieronder een voorbeeld van wat ik nu heb. Waarom ik dit vraag... als HA dit ook kan bieden zou ik geen extra Rasp. hoeven aan te schaffen om Home Assistant. Dan reset ik mijn huidige en zet ik daar HA op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSQIlpEOmKH94g9wb2ScwWEvSWI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jnYhqWgwzQoR64p5p7X72utY.png?f=fotoalbum_large

2. Hoe werkt het precies als je Wifi-stekkers koopt en deze wilt gebruiken met HA? Ik lees iets over flashen? Kan dat met alle apparaten en hoe gaat dat ongeveer in zijn werk? Dit vraag ik, omdat deze stekkers goedkoper zijn dan Zigbee-stekkers en ongeveer wil inschatten als ik hier iets mee gaat doen wat de kosten zijn om het simpel op te bouwen.

3. Als ik een ConBee-usb stick aanschaf, klopt het dat ik dan het geheel kan configureren (wat ik nu heb) in HA?

BF1: Don-Panio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:20
Goedemorgen,

Ik heb net mijn eerste automations gemaakt om de Fibaro schakelaar bij zonsondergang in en bij zonsopgang uit te schakelen. Een soort van "hello world" dus zou je denken. Toch gaat de trigger in beide gevallen niet af. Bij handmatig uitvoeren werkt het prima. Wat wel opvalt is dat zodra ik de automation handmatig start een aantal seconden later erbij staat dat het event de trigger was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VC7_KD4YbnQwt7ntnNEI9u7zzSg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UlPBGBLgjQ7JxAYQA8LXN3ID.jpg?f=user_large

Hier het script:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
- id: '1602238587906'
  alias: 'Voordeurlamp aan'
  description: 'Schakelaar voordeurlamp inschakelen'
  trigger:
  - platform: sun
    event: sunset
    offset: '+00:00:00'
  condition: []
  action:
  - type: turn_on
    device_id: 9575988c08de11ebad27ab8070acdec7
    entity_id: switch.fibaro_system_fgs213_switch_switch_2
    domain: switch
  mode: single
- id: '1602238669371'
  alias: 'Voordeurlamp uit'
  description: 'Schakelaar voordeurlamp uitschakelen'
  trigger:
    event: sunrise
  action:
  - type: turn_off

[ Voor 12% gewijzigd door witterholt op 10-10-2020 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fore!
Paniohitus schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 08:48:
Alvast excuses voor als ik enorme noob-vragen stel. Ik heb het topcistart gelezen (en zelfs voorgaande), maar wil wat zaken begrijpen voordat ik een extra Rasp. Pi. koop .

Mijn huidige situatie is dat ik een ~13-tal lampen heb met Philips Hue en een 5-tal bewegingsensoren en 2 druknoppen. Daarnaast een Rasp. Pi draaien met P1-monitor om de elektra e.d. in mooie grafiekjes terug te lezen (dit laatste afgelopen maand geinstalleerd)
De lampen en sensoren draait al zo'n 3 jaar stabiel en werkt prima, maar zou hier iets verder in willen gaan, omdat ik wel wat mogelijkheden zie als ik de topics doorlees :) Dus een paar vragen, voordat ik wellicht "domme" dingen zou doen.

1. In hoeverre heeft het zin om Home Assistant te gebruiken voor het uitlezen van het Gas/Elektra. P1-monitor geeft mooie grafiekjes en inzicht daarin. Als ik "Home Assistant" dit laat doen, heeft deze tooling ook dergelijke functionaliteiten in een soort "add-on"? Zie hieronder een voorbeeld van wat ik nu heb. Waarom ik dit vraag... als HA dit ook kan bieden zou ik geen extra Rasp. hoeven aan te schaffen om Home Assistant. Dan reset ik mijn huidige en zet ik daar HA op.
[Afbeelding]

2. Hoe werkt het precies als je Wifi-stekkers koopt en deze wilt gebruiken met HA? Ik lees iets over flashen? Kan dat met alle apparaten en hoe gaat dat ongeveer in zijn werk? Dit vraag ik, omdat deze stekkers goedkoper zijn dan Zigbee-stekkers en ongeveer wil inschatten als ik hier iets mee gaat doen wat de kosten zijn om het simpel op te bouwen.

3. Als ik een ConBee-usb stick aanschaf, klopt het dat ik dan het geheel kan configureren (wat ik nu heb) in HA?
Kan alleen echt antwoord geven op 3, dus dat doe ik ook als eerst :+ .

3) Klopt, met een ConBee of ander type Zigbee stick kun je jouw Phllips/Ikea/Xiaomi en andere ondersteunende apparaten direct koppelen met Hass (een addon dan wel). Voordeel hiervan is dat je niet alle verschillende hubs nodig hebt en stroom vreet (en vel geld kost per stuk). Zo wordt jouw Hass de nieuwe hub voor al die merken/devices.

2) Nooit naar omgekeken, maar ik verwacht dat dergelijke WiFi stekkers ook net als over ZigBee een signaal/opdracht sturen of verwachten. Dus dan is de vraag, welke opdrachten en hoe kunnen deze WiFi apparaten het signaal terugkoppelen naar Hass.
Terugkoppelen hoeft inprincipe niet perse, maar het is fijn om te weten als je ergens stroom opzet, de terugkoppeling krijgt dat dit ook gelukt is.
Maar imo, als je ergens in gaat investeren, doe dit in 1 type protocol (ZigBee/Zwave/WiFi). Zo beperkt je allerlei verschillende koppelingen en kun je ook continuïteit waarborgen omdat je dan (beperkt) reserve onderdelen achter de hand kan houden.

1) Ik denk dat je het moet laten voor wat het is (werkt zo prima) en de informatie die je nodig denkt te hebben aan Home Assistant toe sturen. Verder geen ervaring met P1 uitlezen of interesse in gehad, want ik weet ook niet wat het toevoegt aan de automatisering (dat is tenminste mijn doel van Hass, het is voor mij geen info panel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu

[Afbeelding]

1)Home assistant heeft van zn eigen geen mooie grafieken en overzichten. Zo ziet een standaard HA grafiek er uit.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QZSEzRx.png
Wil je grafieken zoals je P1 meter screenshot? Dan zou je naast HA, DSMR-Reader moeten installeren: https://github.com/dennissiemensma/dsmr-reader hiervoor heb je naast DSMR-reader ook Postgres nodig als database voor DSMR-Rader.

2) Wifi stekkers zijn het mooist als je ze volledig lokaal kan draaien, dat betekent dus dat je alternatieve firmware moet hebben. De action stekker bijv, konden eerst geflasht worden, nu is de interne hardware veranderd en kan het niet meer.
Je moet altijd ffe op zoek welke stekker op dit moment de beste koop is om te flashen met bijv Tasmota. Wellicht beter om Zigbee tussenstekkers te kopen? voor $15 heb je mooie met stroommeting er in. Werkt goed samen met Zigbee2mqtt

3) Ja, met addons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

witterholt schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 09:12:
Goedemorgen,

Ik heb net mijn eerste automations gemaakt om de Fibaro schakelaar bij zonsondergang in en bij zonsopgang uit te schakelen. Een soort van "hello world" dus zou je denken. Toch gaat de trigger in beide gevallen niet af. Bij handmatig uitvoeren werkt het prima. Wat wel opvalt is dat zodra ik de automation handmatig start een aantal seconden later erbij staat dat het event de trigger was.
[Afbeelding]

Hier het script:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
- id: '1602238587906'
  alias: 'Voordeurlamp aan'
  description: 'Schakelaar voordeurlamp inschakelen'
  trigger:
    event: sunset
  action:
  - type: turn_on
- id: '1602238669371'
  alias: 'Voordeurlamp uit'
  description: 'Schakelaar voordeurlamp uitschakelen'
  trigger:
    event: sunrise
  action:
  - type: turn_off
Als je links in het menu naar 'developer tools' en vervolgens 'states' gaat, en dan de entity sun.sun opzoekt, wat staat daar dan? Kun je daar eventueel ook de history van laten zien door op de 'i' ernaast te drukken?

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
tdw schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 09:40:
[...]

Als je links in het menu naar 'developer tools' en vervolgens 'states' gaat, en dan de entity sun.sun opzoekt, wat staat daar dan? Kun je daar eventueel ook de history van laten zien door op de 'i' ernaast te drukken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZYt1W8absSYVPCajMTxU46034M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Yq2SAyZV3p49z51y0YqSTeH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phlinx
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door phlinx op 10-10-2020 10:11 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
@phlinx, bedankt ik zal het script wijzigen en laat vanavond wel weten of het geholpen heeft. Als het werkt zal ik daarna even de switch hernoemen.
Uh, nvm... :>

[ Voor 5% gewijzigd door witterholt op 10-10-2020 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-06 17:42

[Afbeelding]

Ik gebruik ook gewoon mijn p1mon met de webpage kaart.
Ik wil de gegevens niet kwijt van p1mon en vind hem goed in elkaar zitten.

Eerst p1mon op de p4 gezet.
En dan via deze link de hass en zo heb ik alle 2 op 1 Rasp 4 draaien.
https://community.home-as...-ubuntu-18-04-4/200020/14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
witterholt schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:13:
@phlinx, bedankt ik zal het script wijzigen en laat vanavond wel weten of het geholpen heeft. Als het werkt zal ik daarna even de switch hernoemen.
Uh, nvm... :>
@phlinx beetje flauw om de instructies weg te halen....

anyway als je doet wat @tdw voorstelt kun je a.d.h.v. geaccepteerde states de automation maken:

code:
1
2
3
4
5
- platform: state
    entity_id: sun.sun
    from: above_horizon
    to: below_horizon

Kan ook prima vanuit de webgui ingevoerd worden.
Pagina: 1 ... 24 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.