Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 101 Laatste
Acties:
  • 466.371 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:17
RedPas schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:29:
Nee niet echt. Dit is een kaart dat je zelf moet aanmaken met je zelf geselecteerde sensors dat je in een graph wil zien.

De grafiek-vorm in HA zou ik graag anders zien. En keuze in 1u, 6u, 12u, 24u, Week, Maand, Jaar
Hiervoor is Home Assistant minder geschikt, natuurlijk kun je wel dingen forceren met custom cards, maar HA blijft in essentie toch meer geschikt voor aansturing van je apparaten middels automatiseringen en het tonen van huidige status en aan-/uitschakelen van entiteiten.

Zoals hierboven ook al gesuggereerd, wil je echt analyses doen op de data dan is tooling zoals Grafana de meest geschikte route. Vooral voor sensoren die veel data genereren (of die je voor langere tijd wilt monitoren) is het wegschrijven van de data naar bijvoorbeeld InfluxDB een must.

[ Voor 4% gewijzigd door JayOne op 01-10-2020 10:35 ]

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:09
TheFes schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:31:
[...]

Is er wel een nieuwe database aangemaakt in je /config folder?
Hmm had ik niet aan gedacht om te checken. Die is inderdaad niet aangemaakt...
Septillion schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:32:
@-Casper Wat zijn je settings van je recorder?

En +1 voor Grafana integratie! De kaart met één sensor (Sensor Card) ziet er nu wel mooi uit maar die met meerdere grafieken (History Graph Card) is wat beperkt en een beetje jaar 2000.
Geen specifieke instellingen voor de recorder op gegeven dus gewoon default.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Laatst online: 20:38
JayOne schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:33:
[...]

Hiervoor is Home Assistant minder geschikt, natuurlijk kun je wel dingen forceren met custom cards, maar het HA blijft in essentie toch meer geschikt voor aansturing van je apparaten middels automatiseringen.

Zoals hierboven ook al gesuggereerd, wil je echt analyses doen op de data dan is tooling zoals Grafana de meest geschikte route. Vooral voor sensoren die veel data genereren (of die je voor langere tijd wilt monitoren) is het wegschrijven van de data naar bijvoorbeeld InfluxDB een must.
Dit is een functie dat standaard in Pimatic zit, daarom vind ik het jammer dat in zo een veel verder gevorderd stuk software zoals HA ze daar steken laten vallen.

En zoals je zelf al zei, we zijn tweakers, dus willen we graag weten tot in de diepste details wat alles doet.
bv, ik heb mn CV installatie zelf gedaan, iedere kamer heeft temp sensor en ventiel, buitensensor,...
Het inregelen was een plezier met de grafieken, kon perfect zien hoelang het duurde voor dat een kamer begon op te warmen, op temp was,... hoeveel overshoot ik heb,... Resultaat is -30% gasverbruik :D

Daarom blijf ik nog altijd Pimatic gebruiken voor de automatiseringen, en gebruik ik HA om een mooie visualisatie te bekomen
op een 52inch tv aan de muur in de keuken ipv een ipad ;)

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:53
RedPas schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:10:
@Opperhoof blij te lezen dat er nog mensen bezig zijn met een (diy) mechanische ventilatie.
ik heb gezorgd dat de unit een eigen aansturing heeft, dat wel kan aangestuurd worden via HA.
Zodat in geval van een HA crash ofzo je ventilatie nog werkt.

Hebt u interesse om info over de gebruikte hardware te delen? ;) Zoals bv de kleppen?

Met uw vraag over de automations kan ik weinig bijbrengen, zit zelf nog in dat leerstadium.
Wellicht wat off topic hier, maar ik maak gebruik van de chinese air valve dampers aangestuurd door Shelly 2.5 schakelaars. Kleppen bevallen tot nu toe goed. Sluiten ook goed af doordat er een rubber rond de klep zit. Nadeel is wel dat je max 1 klep per shelly kan doen door het type motor dat erin zit.
Achteraf had ik beter een wifi 16 relay board kunnen kopen voor $20 dan een 4 tal shellys.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdlt36TuoPqFHxWSDaoOqooz_x0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yr25RtoW21zp7dfqq7sPFm5r.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
@Opperhoof Heb je enige vorm van regelen met deze klep? Mijn bedoeling was om er es ooit 3D te printen,
maar vorig jaar deze modellekes kunnen verkrijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4kCKapf_9XwK8mHDG4ie-ltW00=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fLxsypBP6ZqDFonYVMSm80Kt.jpg?f=user_large

Deze werken met een stepper, en hebben een leuke sensor aan boord ;) Dubbel win :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
RedPas schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:43:
[...]

Dit is een functie dat standaard in Pimatic zit, daarom vind ik het jammer dat in zo een veel verder gevorderd stuk software zoals HA ze daar steken laten vallen.

En zoals je zelf al zei, we zijn tweakers, dus willen we graag weten tot in de diepste details wat alles doet.
bv, ik heb mn CV installatie zelf gedaan, iedere kamer heeft temp sensor en ventiel, buitensensor,...
Het inregelen was een plezier met de grafieken, kon perfect zien hoelang het duurde voor dat een kamer begon op te warmen, op temp was,... hoeveel overshoot ik heb,... Resultaat is -30% gasverbruik :D

Daarom blijf ik nog altijd Pimatic gebruiken voor de automatiseringen, en gebruik ik HA om een mooie visualisatie te bekomen
op een 52inch tv aan de muur in de keuken ipv een ipad ;)
Hmmm snap niet dat je de automatiseringen nog door Pimatic laat doen, dat onderdeel is juist heel sterk binnen HA.

Verder vind ik niet dat hier sprake is van steken vallen. Data-analytics is een heel andere tak van sport dan domotica. Met name time-series analyses op grote hoeveelheden data stelt ook eisen aan de onderliggende database. De HA database explodeert bij een DSRM v5 integratie, terwijl InfluxDB fluitend met zijn ogen knippert. Laat staan dat je op de database dan ook nog eens grafische rapportages laat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:46

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Nog maar eens vragen, al tijden krijg ik deze meldingen in m'n logs.
Stream packet without dts detected, skipping...
7:55:53 PM – Stream (ERROR) - message first occurred at 6:04:43 PM and shows up 38 times

Log Details (ERROR)
Logger: homeassistant.components.stream.worker
Source: components/stream/worker.py:207
Integration: Stream (documentation, issues)
First occurred: 6:04:43 PM (38 occurrences)
Last logged: 7:55:53 PM

Stream packet without dts detected, skipping...
Error demuxing stream: No dts in consecutive packets
7:55:53 PM – Stream (ERROR) - message first occurred at 6:04:48 PM and shows up 19 times

Log Details (ERROR)
Logger: homeassistant.components.stream.worker
Source: components/stream/worker.py:220
Integration: Stream (documentation, issues)
First occurred: 6:04:48 PM (19 occurrences)
Last logged: 7:55:53 PM

Error demuxing stream: No dts in consecutive packets
Wat zoekwerk op Google geeft wel een aantal results van mensen die dezelfde errors zien, maar helaas nergens een oplossing.

De camera's (2x Wyze V2, 1x Wyze PanCam alle 3 met RTSP firmware) werken wel, al zijn de streams niet altijd even vlot.
Iemand een idee hoe ik deze errors weg kan krijgen?

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
TheFes schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:01:
[...]

Hoe heb je Shelly geïntegreerd, en wat voor wijziging bedoel je dan?
Ik heb de nu de Shelly integratie van HA zelf in gebruik dus alle sporen van de HACS integratie heb ik verwijderd. En ik heb bijvoorbeeld nu de automation aangepast naar een hoger lux getal waar de Shelly op moet inschakelen. Als ik die herlaad met functie onder serverbeheer helpt dat niet, als HA herstart onder serverbeheer helpt dat ook niet. Gewoon een keiharde reboot vanuit de terminal en het werkt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ben wel benieuwd hoe jullie dit doen : Ik schakel sinds vandaag wat meer kamers aan de hand van een Lux sensor, dat werkt goed, maar als t licht aangaat zakt de LUX waarde vrij hard en bij de volgende run gaat het dus weer aan... enzovoort. Hoe kan je goed rekening houden met die change?

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
DennusB schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:03:
Ben wel benieuwd hoe jullie dit doen : Ik schakel sinds vandaag wat meer kamers aan de hand van een Lux sensor, dat werkt goed, maar als t licht aangaat zakt de LUX waarde vrij hard en bij de volgende run gaat het dus weer aan... enzovoort. Hoe kan je goed rekening houden met die change?
Je kunt werken met trend sensor. Of je kunt iets doen met de trigger states

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
JayOne schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:07:
[...]

Je kunt werken met trend sensor. Of je kunt iets doen met de trigger states
Heb je daar toevallig ook een voorbeeldje van ? :)

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:30
synoniem schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:02:
[...]

Ik heb de nu de Shelly integratie van HA zelf in gebruik dus alle sporen van de HACS integratie heb ik verwijderd. En ik heb bijvoorbeeld nu de automation aangepast naar een hoger lux getal waar de Shelly op moet inschakelen. Als ik die herlaad met functie onder serverbeheer helpt dat niet, als HA herstart onder serverbeheer helpt dat ook niet. Gewoon een keiharde reboot vanuit de terminal en het werkt weer.
Hmm vreemd, zou volgens mij gewoon moeten werken.
Ik gebruik zelf het MQTT discovery script voor mijn shellies.
De ShellyForHass integratie en ook de nieuwe native integratie zijn wat langzamer in reageren.
Aangezien ik een aantal Shellies als detached switch heb staan is het niet goed voor de WAF als je even moet wachten voor de lamp reageert.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
DennusB schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:12:
[...]

Heb je daar toevallig ook een voorbeeldje van ? :)
De Trend-sensor gebruik ik momenteel voor het bepalen van het getijde van de Waddenzee, is de waterstand (die ik scrape vanaf de teletekst webpagina) aan het stijgen dan gaat de trendsensor aan en is er sprake van 'vloed'. Zodra de waterstand daalt gaat de sensor weer uit en is sprake van 'eb'. Door het spelen met de min_gradient kun je bepalen of iets een trendbreuk is danwel hoort tot de trend. Bijvoorbeeld in jouw situatie zou de luxwaarde een normale trend laten zien van stijgen en dalen, alleen bij het aandoen van de lampen zie je een trendbreuk. Dit zou je in kunnen stellen bij de sensor zodat de sensor inschakelt bij de trendbreuk en weer uitschakelt bij een normaal patroon van de luxwaarde

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  - platform: trend
    sensors:
      getijde_vloed:
        entity_id: sensor.actuele_waterstand
        min_gradient: 0.0011
        sample_duration: 1800
        max_samples: 5

De trigger states gebruik ik momenteel om het verschil tussen twee triggermomenten te berekenen. Via Tasker scrape ik een cataloguswaarde en verstuur deze middels MQTT naar HA. Elke keer als de collectiewaarde wijzigt krijg ik via Pushbullet een notificatie binnen.

YAML:
1
2
Nieuwe waarde collectie: {{ trigger.to_state.state | int }} , 
mutatie:  {{ trigger.to_state.state| int - trigger.from_state.state| int }}

Bovenstaande oplossing kan ik ook gebruiken voor de eerste use-case, maar wilde gewoon dingen uitproberen met de trend-sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-Casper schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:36:
[...]

Hmm had ik niet aan gedacht om te checken. Die is inderdaad niet aangemaakt...

[...]

Geen specifieke instellingen voor de recorder op gegeven dus gewoon default.
Nieuwe DB zou bij HA reboot aangemaakt moeten worden.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phlinx
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-05 18:20
Waar heb je de lux-meter staan?

Ik heb de mijne in een vensterbank uit het zicht. Reageert daardoor op daglicht en niet op lamplicht.

Voor het schakelen van lampen door het huis kun je per kamer/ruimte een eigen lux-waarde opgeven.

Om te voorkomen dat lampen blijven schakelen gebruik ik de 'for' condition. Als het vijf minuten donkerder is dan X lux, dan lampen aan. Als het vijf minuten lichter is dan X lux (de regenbui is voorbij) dan lampen weer uit.

[ Voor 15% gewijzigd door phlinx op 01-10-2020 12:02 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-07 06:51

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Nu ik de berichten hier zo lees over het loggen en HA....

Stroom en gas verbruik, welke via de P1 port uitgelezen worden (nu nog door Domoticz), wél of níet via HA loggen?
En zo niet, waarmee dan wel?
(heb ESXi draaien en Docker, dus moet wel daar op kunnen).

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
OK, wat heb je zelf al gevonden?

Tip: je hoeft niet eens heel ver terug te lezen....

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-07 06:51

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Hmmbob schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:23:
OK, wat heb je zelf al gevonden?

Tip: je hoeft niet eens heel ver terug te lezen....
Neem aan dat de reactie op mij was?

Vond oa DSMR en Grafana (al logt Grafana niet, maar geeft het alleen weer en zal ik dus bij Prometheus ofzo moeten hebben).
Maar dat wil niet zeggen dat er niet nog andere opties zijn. Zoals bijv alsnog HA gebruiken.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HellStorm666 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:40:
[...]

Vond oa DSMR en Grafana (al logt Grafana niet, maar geeft het alleen weer en zal ik dus bij Prometheus ofzo moeten hebben).
Maar dat wil niet zeggen dat er niet nog andere opties zijn. Zoals bijv alsnog HA gebruiken.
Er zijn echt meerdere reacties op je vorige post gekomen...

Maar goed. Bij mij wordt de P1-poort uitgelezen door HomeAssistant (als device toevoegen in Docker en in configuration.yaml, daarna verschijnen de sensors automatisch).

Vervolgens wordt de data weggeschreven in in InfluxDB en maak ik grafiekjes met Grafana (en en paar simpele grafiekjes in Lovelace, met de mini-graph-card).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Ik schakel op de minimum hoeveelheid lux voor aanschakelen plus het aantal lux van de lamp plus 1 voor uitschakelen. Dat gedurende 1 minuut zodat niet elke keer als je langs de sensor loopt geschakeld wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ik neem aan dat je bedoelt dat bij het aan gaan van de lampen de lux stijgt i.p.v. daalt? Ik heb daar zelf niet echt last van, maar: 1. De sensor is ter hoogte van het plafond gemonteerd (in combinatie met spotjes voor verlichting), dus de lampen hebben minder invloed op de meting (hangt de lux sensor lager krijg je dus automatisch een grotere invloed van verlichting), en 2. Ik gebruik niet één waarde om beide kanten op te schakelen, maar twee verschillende waardes. Uit mijn hoofd bv verlichting aan bij lux kleiner dan 20 en uit bij groter dan 25. Als het schakelen van de verlichting dan een hogere lux meting geeft kun je dat dus afvangen door de waarde van de "zet verlichting weer uit" naar boven bij te stellen. Want uiteindelijk zul je neem ik aan ook willen dat er op het moment van uitschakelen van de verlichting op zijn minst eenzelfde hoeveelheid licht is dan als de lampen nog aan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Hmmbob schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:58:
[...]

Nieuwe DB zou bij HA reboot aangemaakt moeten worden.
Ondertussen de Pi restarted maar nog steeds geen database. Logging van HA is clean en geeft enkel HACS warnings. Vervolgens maar eens een update gedaan (0.113.? naar 0.115.6) maar nog steeds geen database bestand... Iemand nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:48
-Casper schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:15:
[...]

Ondertussen de Pi restarted maar nog steeds geen database. Logging van HA is clean en geeft enkel HACS warnings. Vervolgens maar eens een update gedaan (0.113.? naar 0.115.6) maar nog steeds geen database bestand... Iemand nog ideeën?
Wat zijn de recorder instellingen in de configuration.yaml? Gebruik je mariaDB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
denuz schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:19:
[...]

Wat zijn de recorder instellingen in de configuration.yaml? Gebruik je mariaDB?
Ik heb niets gewijzigd aan de recorder instellingen. Staat dus ook niets over de recorder in de configuration.yaml

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-Casper schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:15:
[...]

Hoe heb je gecontroleerd dat er een database is aangemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
sOid schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:43:
[...]

Hoe heb je gecontroleerd dat er een database is aangemaakt?
Ik heb via samba de pi benaderd en via de file explorer gekeken of het bestand er staat. Daarnaast ook via ssh ingelogd en met
code:
1
ls -a
gecheckt. In beide gevallen is er geen database bestand te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-04 10:57

n0ss

⭐⭐⭐

Jazsie schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:20:
[...]

Ik maak gebruik van Geekworm "X825 2.5" SATA HDD/SSD Storage Board" in een metalen case (ook van hun).

Helaas is het niet mogelijk om 1:1 over te zetten aangezien je 32 bit versie hebt.
Wat je wel kan doen is een backup maken en deze restoren op de 64 bit versie.
Afhankelijk van je huidige versie kan dit werken...
Ik heb onderstaande aangeschaft en gelukkig heb ik een snapshot kunnen maken en deze kunnen restoren naar de SSD. werkt allemaal prima nu :)

https://www.informatique....0p4MxlTdW-CperC7_2-lQDAzk

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-Casper schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:44:
[...]

Ik heb via samba de pi benaderd en via de file explorer gekeken of het bestand er staat. Daarnaast ook via ssh ingelogd en met
code:
1
ls -a
gecheckt. In beide gevallen is er geen database bestand te vinden.
En er zou al wel data weggeschreven moeten zijn? Wordt het niet aangemaakt als je een lamp aan- en uitschakelt of zo?

Post je config anders even (let wel op privacygevoelige info). Misschien kunnen we daar wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Ik heb al een lamp aan en uit gezet maar zonder resultaat.
Configuration.yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
# Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc)
# default_config:

# Text to speech
tts:
  - platform: google_translate

group: !include groups.yaml
automation: !include_dir_merge_list automations/
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
sensor: !include sensors.yaml

# Gast modus boolean
input_boolean:
  guest_mode:
    name: Gast modus
    initial: off
    icon: mdi:home-account

# Addons Lets Encrypt & DuckDNS regelen de rest
http:
  ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem
  ssl_key: /ssl/privkey.pem

# Notify group
notify:
  - name: telefoons
    platform: group
    services:
      - service: mobile_app_oneplus_a3003
      - service: mobile_app_sm_a515f

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denuz
# weghalen bij #default_config:. Deze heb je wel nodig. voor meer info zie hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drentsemoi
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-06 10:24
-Casper schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:03:
Ik heb al een lamp aan en uit gezet maar zonder resultaat.
Configuration.yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
# Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc)
# default_config:

# Text to speech
tts:
  - platform: google_translate

group: !include groups.yaml
automation: !include_dir_merge_list automations/
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
sensor: !include sensors.yaml

# Gast modus boolean
input_boolean:
  guest_mode:
    name: Gast modus
    icon: mdi:home-account

# Addons Lets Encrypt & DuckDNS regelen de rest
http:
  ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem
  ssl_key: /ssl/privkey.pem

# Notify group
notify:
  - name: telefoons
    platform: group
    services:
      - service: mobile_app_oneplus_a3003
      - service: mobile_app_sm_a515f
toon volledige bericht
Heb je niet toevallig "default_config:" per ongeluk commented (2e regel configuration.yaml).

Deze roept onder andere deze pakketten aan in HA:
- History
- Recorder
- Logboek

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -Casper
denuz schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:07:
# weghalen bij #default_config:. Deze heb je wel nodig. voor meer info zie hier.
8)7 weet niet wanneer ik heb bedacht dat het handig zou zijn om weg te commenten. Kan t me niet eens herinneren. Hartelijk dank, database bestand is er weer. Grafiekjes ook weer zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:11
HellStorm666 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:40:
[...]

Vind zelf de hass wat beperkt als het om slimme meter uitlezen gaat.
Dus laat ik mijn p1mon zien met een Webpagina Kaartconfiguratie.
Niet de mooiste oplossing maar dan heb ik wel al mijn vertrouwde grafiekjes en dag totalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b0On
  • Laatst online: 12-05 19:27
Ik zou graag een nieuw rolgordijn kopen en deze aansluiten op mijn home assistant setup.
Ik kan geen 230V aansluiten dus het moet een batterij variant zijn.
Het liefst zou ik ook zigbee gebruiken, maar heb alleen nog maar 434 varianten gevonden.

Ik zie verschillende varianten van Somfy en Brel op de markt.
Ik lees ook hier op het forum allerlei problemen met bepaalde varianten van deze fabrikanten.

Kan iemand een advies geven wat WEL werkt met hass?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
b0On schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:24:
Ik zou graag een nieuw rolgordijn kopen en deze aansluiten op mijn home assistant setup.
Ik kan geen 230V aansluiten dus het moet een batterij variant zijn.
Het liefst zou ik ook zigbee gebruiken, maar heb alleen nog maar 434 varianten gevonden.

Ik zie verschillende varianten van Somfy en Brel op de markt.
Ik lees ook hier op het forum allerlei problemen met bepaalde varianten van deze fabrikanten.

Kan iemand een advies geven wat WEL werkt met hass?
Los van of je deCONZ gebruikt, hier een aantal tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b0On
  • Laatst online: 12-05 19:27
Ik gebruik deCONZ voor bepaalde dingen ja.
De ikea had ik al gevonden maar zijn alleen in grijs, heeft iemand ervaring met die aqara rolgordijn motor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:39
n0ss schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:49:
[...]

Ik heb onderstaande aangeschaft en gelukkig heb ik een snapshot kunnen maken en deze kunnen restoren naar de SSD. werkt allemaal prima nu :)

https://www.informatique....0p4MxlTdW-CperC7_2-lQDAzk
Dat werkt ook, ik wil juist niks los hebben hangen en daarom dus voor die SSD board + case gegaan :).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:46

ManiacsHouse

Scheisse!

synoniem schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:40:
In de engelstalige versie Configuration -> Devices -> Huegebeuren selecteren -> Entities-> Add to lovelace kiezen.
Tenminste ik denk dat je die bedoeld.
Moet ik per device gaan toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
ManiacsHouse schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 08:44:
[...]

Moet ik per device gaan toevoegen?
Ja, maar als het goed is krijg je per device wel alle entiteiten te zien die je in 1 keer kan toevoegen aan lovelace.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:47
RedPas schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:50:
@Opperhoof Heb je enige vorm van regelen met deze klep? Mijn bedoeling was om er es ooit 3D te printen,
maar vorig jaar deze modellekes kunnen verkrijgen.
[Afbeelding]

Deze werken met een stepper, en hebben een leuke sensor aan boord ;) Dubbel win :)
Mooi ding. Heb je een link naar dit product?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14842

Alleen om dit soort dingen al zou ik mijn volgende huis wel gewoon zelf willen (laten) bouwen.
FF mijn ventilatiebuizen aanpassen in mijn huidige huis gaat hem echt niet worden. Gelukkig heb ik wel aparte afzuiging voor de douche en de wc/keuken kunnen regelen.

Leuk ding! (Alletwee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:25
Zag dit staan in de nieuwe changelog van Light Entity Card;
added lazy loader for HA v0.116

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• kbru
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-02 08:45
Ik heb een add-on gemaakt voor home assistant zodat je makkelijk(er) vouchers kunt maken in de unifi controller. Het was voor mij vooral om te leren, dus de code zou waarschijnlijk wel netter kunnen en ik heb al een bug gevonden, maar wilde hem toch delen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ceZgFaODVU7ymbUkjeHoVuUmS0A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oCc6oyxkjzNjbnUjNT05aMyH.png?f=fotoalbum_large

https://github.com/kbruurs/unifi-hassio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Side-Kick
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:51

Side-Kick

Timmy!

Interessant filmpje over de aankomende wijzigingen in de UI van HA in 0.116

YouTube: Home Assistant 0.116 Frontend Changes

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kbru schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:50:
Ik heb een add-on gemaakt voor home assistant zodat je makkelijk(er) vouchers kunt maken in de unifi controller. Het was voor mij vooral om te leren, dus de code zou waarschijnlijk wel netter kunnen en ik heb al een bug gevonden, maar wilde hem toch delen.

[Afbeelding]

https://github.com/kbruurs/unifi-hassio
Heb er zelf geen nut voor, maar: tof!

Kun jij niet ook een mooie Grafana-integratie schrijven? ;)
Side-Kick schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:36:
Interessant filmpje over de aankomende wijzigingen in de UI van HA in 0.116

YouTube: Home Assistant 0.116 Frontend Changes
Als ik het goed begrijp zijn ze dus bezig met het ontwikkelen van drag and drop voor de interface. Dat zou erg handig zijn!

[ Voor 23% gewijzigd door sOid op 02-10-2020 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:16
sOid schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:51:
[...]

idem zelf geen nut, maar tof!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-07 17:52
Iemand al een beetje gespeeld met HA i.c.m. de nieuwe API van de nest devices? Ik heb een project gemaakt onder mijn device console, maar verder nog niet echt mee gespeeld.

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Punkbuster schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:11:
Iemand al een beetje gespeeld met HA i.c.m. de nieuwe API van de nest devices? Ik heb een project gemaakt onder mijn device console, maar verder nog niet echt mee gespeeld.
Zorgt die nieuwe API er nu voor dat het mogelijk zou moeten kunnen zijn ombv het beeld van de nest cams (en dus bv ook de google home hub cams) op HA te zien?
Dit ging vroeger blijkbaar maar toen is die integratie weggevallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:06

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

[...]

[...]

Als ik het goed begrijp zijn ze dus bezig met het ontwikkelen van drag and drop voor de interface. Dat zou erg handig zijn!
Ik heb grafana gewoon als iframe in home assistant, daarmee ziet het feitelijk hetzelfde eruit als bovengenoemde. Werkt op zich prima.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:53
Wij gaan nog wel eens 's avonds naar mijn schoonouders als de kinderen op bed liggen (wonen tegenover ons) en hebben geen babyfoon meer. Wel camera's op de kinderkamers. Een week geleden kwam de oudste (toen we thuiskwamen) overstuur naar beneden vanwege een nachtmerrie. En al hebben we wel deursensoren op hun deuren en krijg ik tijdens bedtijd een melding, toch vind ik het erg sneu als ze het bed niet uit zou durven.
Dusssss... ik wilde geluidsdetectie op basis van de camera's. En daar bestaat zowaar FFmpeg Noise voor!

configuration.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
binary_sensor:
  - platform: ffmpeg_noise
    name: geluidsdetectie Sophie
    input: !secret camera_sophie_url
    extra_arguments: -filter:a highpass=f=300,lowpass=f=2500
    initial_state: false
    duration: 2
    reset: 10
    peak: -15
    name: Geluidsdetectie Lise
    input: !secret camera_lise_url
    extra_arguments: -filter:a highpass=f=300,lowpass=f=2500,volume=volume=2

input_boolean:
  geluidsdetectie:
    name: Geluidsdetectie
    icon: mdi:bullhorn

automations.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
- alias: 'Geluidsdetectie aan'
  trigger:
    platform: state
    entity_id: input_boolean.geluidsdetectie
    from: 'off'
    to: 'on'
  action:
    - service: ffmpeg.start
      entity_id: binary_sensor.geluidsdetectie_sophie
      entity_id: binary_sensor.geluidsdetectie_lise

- alias: 'Geluidsdetectie uit'
  trigger:
    from: 'on'
    to: 'off'
  action:
    - service: ffmpeg.stop

- alias: 'Geluidsdetectie Sophie'
  trigger:
  action:
    - service: notify.mobile_app_barry
      data:
        title: 'Sophie'
        message: 'Sophie maakt geluid om {{now().strftime("%H:%M")}}!'
        data:
          color: '#F92772'
          priority: high
          ttl: 0
          channel: Geluidsdetectie
          group: Geluidsdetectie
          ledColor: '#F92772'
          actions:
            - action: URI
              title: Bekijk camera
              uri: /lovelace-camera/sophie

- alias: 'Geluidsdetectie Lise'
  trigger:
  action:
      data:
        title: 'Lise'
        message: 'Lise maakt geluid om {{now().strftime("%H:%M")}}!'
        data:
          actions:
              uri: /lovelace-camera/lise 

Lijkt prima te werken! Helaas wel een valse melding op het moment dat ik de input_boolean op aan zet. Geen idee waarom. Ga ik nog even verder induiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:06

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

barrymossel schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 18:11:
Wij gaan nog wel eens 's avonds naar mijn schoonouders als de kinderen op bed liggen (wonen tegenover ons) en hebben geen babyfoon meer. Wel camera's op de kinderkamers. Een week geleden kwam de oudste (toen we thuiskwamen) overstuur naar beneden vanwege een nachtmerrie. En al hebben we wel deursensoren op hun deuren en krijg ik tijdens bedtijd een melding, toch vind ik het erg sneu als ze het bed niet uit zou durven.
Dusssss... ik wilde geluidsdetectie op basis van de camera's. En daar bestaat zowaar FFmpeg Noise voor!

configuration.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
binary_sensor:
    name: geluidsdetectie Sophie
    input: !secret camera_sophie_url
    extra_arguments: -filter:a highpass=f=300,lowpass=f=2500
    name: Geluidsdetectie Lise
    input: !secret camera_lise_url
    extra_arguments: -filter:a highpass=f=300,lowpass=f=2500,volume=volume=2

input_boolean:
  geluidsdetectie:
    name: Geluidsdetectie
    icon: mdi:bullhorn

automations.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
- alias: 'Geluidsdetectie aan'
  trigger:
  action:

- alias: 'Geluidsdetectie uit'
  trigger:
    from: 'on'
    to: 'off'
  action:

- alias: 'Geluidsdetectie Sophie'
  trigger:
  action:
      data:
        title: 'Sophie'
        message: 'Sophie maakt geluid om {{now().strftime("%H:%M")}}!'
        data:
          actions:
              uri: /lovelace-camera/sophie

- alias: 'Geluidsdetectie Lise'
  trigger:
  action:
      data:
        title: 'Lise'
        message: 'Lise maakt geluid om {{now().strftime("%H:%M")}}!'
        data:
          actions:
              uri: /lovelace-camera/lise 

Lijkt prima te werken! Helaas wel een valse melding op het moment dat ik de input_boolean op aan zet. Geen idee waarom. Ga ik nog even verder induiken...
toon volledige bericht
Ik moest lachen. Best inventief gevonden, maar hoop dat je kids niet snurken :P

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
martinvdm schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 18:34:
[...]

Ik moest lachen. Best inventief gevonden, maar hoop dat je kids niet snurken :P
Haha, je kunt gelukkig het geluidsniveau instellen. Maar inderdaad als ze zo snurken als papa na een avondje drinken dan is het totaal nutteloos... :+

En de kids mogen ook wel een beetje hard worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kbru
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-02 08:45
[...]

Ik gebruik zelf geen grafana, maar deze zou ook ingress ondersteunen volgens de beschrijving en ik heb deze add-on ook gebruikt als hulp bij het maken, dus beter dan de huidige add-on ga ik het waarschijnlijk niet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:47
Ik was eigenlijk op zoek naar het product wat je in deze afbeelding liet zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4kCKapf_9XwK8mHDG4ie-ltW00=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fLxsypBP6ZqDFonYVMSm80Kt.jpg?f=user_large

Heb reeds een systeem-C mechanische ventilatie draaien middels een ducobox waarmee ik reeds een aantal kleppen via rest-api's aanstuur (zie link). Ik zou echter in de toekomst nog meer kleppen willen toevoegen, en dit leek me een tamelink goedkope oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kbru schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 18:46:
[...]

Ik gebruik zelf geen grafana, maar deze zou ook ingress ondersteunen volgens de beschrijving en ik heb deze add-on ook gebruikt als hulp bij het maken, dus beter dan de huidige add-on ga ik het waarschijnlijk niet krijgen.
Haha ok :)

Ik wil via snmp wat info van m'n Synology uitlezen (van de integratie kan ik geen gebruik maken omdat ik multifactor authenticatie heb ingeschakeld). Probeer al de hele avond om value_template goed te krijgen, maar somehow lukt het niet. Ik zie helemaal geen data als ik die value_template heb ingeschakeld. Zonder value_template krijg ik keurig de output in bytes.

Iemand een idee wat ik fout doe?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#!-----Volume size
- platform: snmp
  host: !secret synology_ip
  name: synology_volume1_size
  baseoid: 1.3.6.1.2.1.25.2.3.1.5.51
  version: '2c'
  unit_of_measurement: "TB"
  value_template: >
    {{ (((value | float) / 1099511627776) | round(2)) }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMoUsYs
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Ik heb een vraagje over de Samba Addon
Weet iemand hier toevallig hoe je SMB Signing aan kan zetten ?

Check dit en help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas170
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

Hi, ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen. Het lukt mij niet om HA te benaderen.

Vandaag mijn eerste Raspberry Pi binnengekregen (Pi 4 model B ).
Om de Pi in te stellen heb ik deze gids gevolgd: https://raspberrytips.nl/raspberry-pi-installeren/
De Pi is met een ethernetkabel verbonden met de modem (KPN Experiabox V10).

Vervolgens heb ik de stappen op deze pagina gevolgd: https://www.home-assistant.io/hassio/installation/
Gekozen voor de image: Raspberry Pi 4 Model B (1 GB, 2 GB 4GB and 8 GB model) 64-bit

Die met balenaEtcher naar de SD kaart geflashed en de SD kaart in de Pi gestopt.
De installatiegids geeft aan dat het installeren van HA ongeveer 20-30 minuten kan duren.
Ik ben nu echter 90 minuten verder en ik kan HA niet benaderen.

Zowel via http://homeassistant.local:8123 als 192.168.2.13:8123 (het ip-adres van de Pi) kan ik HA niet openen.

Ik moet toegeven dat ik hier niet in thuis ben, dus misschien heb ik iets over het hoofd gezien.
Daarnaast zag ik dat een 32gb SD kaart aanbevolen wordt, ik heb er 1 van 16gb gebruikt. Kan dat een oorzaak zijn?

https://ifuckinghateJira.com
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-06 08:51
Bas170 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 22:07:
Hi, ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen. Het lukt mij niet om HA te benaderen.

Vandaag mijn eerste Raspberry Pi binnengekregen (Pi 4 model B ).
Om de Pi in te stellen heb ik deze gids gevolgd: https://raspberrytips.nl/raspberry-pi-installeren/
De Pi is met een ethernetkabel verbonden met de modem (KPN Experiabox V10).

Vervolgens heb ik de stappen op deze pagina gevolgd: https://www.home-assistant.io/hassio/installation/
Gekozen voor de image: Raspberry Pi 4 Model B (1 GB, 2 GB 4GB and 8 GB model) 64-bit

Die met balenaEtcher naar de SD kaart geflashed en de SD kaart in de Pi gestopt.
De installatiegids geeft aan dat het installeren van HA ongeveer 20-30 minuten kan duren.
Ik ben nu echter 90 minuten verder en ik kan HA niet benaderen.

Zowel via http://homeassistant.local:8123 als 192.168.2.13:8123 (het ip-adres van de Pi) kan ik HA niet openen.

Ik moet toegeven dat ik hier niet in thuis ben, dus misschien heb ik iets over het hoofd gezien.
Daarnaast zag ik dat een 32gb SD kaart aanbevolen wordt, ik heb er 1 van 16gb gebruikt. Kan dat een oorzaak zijn?
toon volledige bericht
Kan je PI wel benaderen via SSH?
Kan je PI wel pingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas170
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

mAiden88 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 22:47:
[...]

Kan je PI wel benaderen via SSH?
Kan je PI wel pingen?
SSH kon ik nog wel toen ik Raspbian geflashed had. Ik wist niet zeker of ik dat bij HA ook kon doen op dezelfde manier (door een leeg bestand met de naam SSH in de boot map te plaatsen), dus daar zit geen SSH op.

Ik kan hem wel pingen op 192.168.2.13:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
C:\Users\xxxxx>ping 192.168.2.13

Pinging 192.168.2.13 with 32 bytes of data:
Reply from 192.168.2.13: bytes=32 time=2ms TTL=64
Reply from 192.168.2.13: bytes=32 time=4ms TTL=64
Reply from 192.168.2.13: bytes=32 time=3ms TTL=64

Ping statistics for 192.168.2.13:
    Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 2ms, Maximum = 4ms, Average = 2ms

@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-06 08:51
Bas170 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 22:50:
[...]

SSH kon ik nog wel toen ik Raspbian geflashed had. Ik wist niet zeker of ik dat bij HA ook kon doen op dezelfde manier (door een leeg bestand met de naam SSH in de boot map te plaatsen), dus daar zit geen SSH op.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12

toon volledige bericht
Ziet eruit alsof er wat misgaat met de hassio image.
Persoonlijk zal ik kijken of je HA op raspbian kan installeren via docker of venv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:35
@Bas170
Kun je geen monitor aan de Pi hangen? Dan kun je in ieder geval wat meer zien en mogelijk meer info geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-07 22:20
Bas170 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 22:50:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12

toon volledige bericht
Je zou bijvoorbeeld even een app op je telefoon kunnen installeren om de poorten te scannen. Bijvoorbeeld FING.
Kijken wat er open staat op het ip van je pi..

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas170
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

ninjazx9r98 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 23:50:
@Bas170
Kun je geen monitor aan de Pi hangen? Dan kun je in ieder geval wat meer zien en mogelijk meer info geven.
Goed idee!
Zojuist even met een monitor lopen slepen.

De Pi staat blijkbaar nog op het welkomstscherm, waarin je de regio e.d. moet selecteren.
Opmerkelijk, want ik had eerst al de regio en user/password via SSH ingesteld.

Heb ik door eerst Raspbian te flashen, daar het e.e.a. in aan te passen, en daarna HA te flashen de eerste installatie van Raspbian overschreven?
Ik heb nog nooit eerder met met dergelijke software / besturingssystemen gewerkt, dus ik denk dat ik daar een fout heb gemaakt?

Voordat ik verder ga prutsen en meer dingen sloop, kan ik dit als volgt oplossen?
  1. SD-kaart weer in mijn laptop steken
  2. een leeg bestand met de naam "SSH" in de map /boot plaatsen
In dat scherm kom ik i.i.g. niet verder, want ik heb geen los toetsenbord hier in huis. Als de winkels open zijn maar even langs de BCC om een goedkoop toetsenbord te scoren.

Overigens is in het startscherm te zien dat Raspbian op 192.168.2.13 draait.

DaRk PoIsOn schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 00:26:
[...]
Je zou bijvoorbeeld even een app op je telefoon kunnen installeren om de poorten te scannen. Bijvoorbeeld FING.
Kijken wat er open staat op het ip van je pi..
Ik heb Fing gebruikt, maar het enigste wat ik daar wijs uit wordt, is dat hij op 192.168.2.13 draait:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zfdjgoWkbijzp1CnzW7UJrJLKTg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PyJjsYsyjTPB72q8RJIKH4nl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1n43xToOWWlaIjxued9rPVXt71A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/19uBIqsKJF3ELhIETUqj0QB5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVXqsDc137OpL0m3jqlIHHD7Nu8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BOCs8LRllD9rMoKw4kC6xpi6.jpg?f=fotoalbum_tile

(klik op de afbeeldingen voor de volledige afbeeldingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
@Bas170 dan zijn je opties idd, of het ssh bestand plaatsen, of een toetsenbord aansluiten.
Of meteen de pi image van HA op de SD zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas170
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

DaRk PoIsOn schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 08:03:
@Bas170 dan zijn je opties idd, of het ssh bestand plaatsen, of een toetsenbord aansluiten.
Of meteen de pi image van HA op de SD zetten
Top, SSH werkt weer, ik kan de Pi via Putty benaderen

Volgens mij heb ik de pi image van HA al op de SD gezet?:
Bas170 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 22:07:
[...]

Ik zie trouwens dat Pi na het inschakelen van SSH op 2 adressen aanwezig is, 192.168.2.13 en 192.168.2.15

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 08-07 19:52
Bas170 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 07:57:
[...]

Goed idee!
Zojuist even met een monitor lopen slepen.

De Pi staat blijkbaar nog op het welkomstscherm, waarin je de regio e.d. moet selecteren.
Opmerkelijk, want ik had eerst al de regio en user/password via SSH ingesteld.

Heb ik door eerst Raspbian te flashen, daar het e.e.a. in te passen, en daarna HA te flashen de eerste installatie van Raspbian overschreven?
Ik heb nog nooit eerder met met dergelijke software / besturingssystemen gewerkt, dus ik denk dat ik daar een fout heb gemaakt?

Voordat ik verder ga prutsen en meer dingen sloop, kan ik dit als volgt oplossen?
  1. SD-kaart weer in mijn laptop steken
  2. een leeg bestand met de naam "SSH" in de map /boot plaatsen
In dat scherm kom ik i.i.g. niet verder, want ik heb geen los toetsenbord hier in huis. Als de winkels open zijn maar even langs de BCC om een goedkoop toetsenbord te scoren.

Overigens is in het startscherm te zien dat Raspbian op 192.168.2.13 draait.

[...]

Ik heb Fing gebruikt, maar het enigste wat ik daar wijs uit wordt, is dat hij op 192.168.2.13 draait:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

(klik op de afbeeldingen voor de volledige afbeeldingen)
toon volledige bericht
Ja, als je een nieuwe image flasht op een sd kaart is je oude weg. Je oude setup en de nieuwe hebben dus totaal niets met elkaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxxie85
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:59
sOid schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 21:41:
[...]

Haha ok :)

Ik wil via snmp wat info van m'n Synology uitlezen (van de integratie kan ik geen gebruik maken omdat ik multifactor authenticatie heb ingeschakeld). Probeer al de hele avond om value_template goed te krijgen, maar somehow lukt het niet. Ik zie helemaal geen data als ik die value_template heb ingeschakeld. Zonder value_template krijg ik keurig de output in bytes.

Iemand een idee wat ik fout doe?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#!-----Volume size
  name: synology_volume1_size
  baseoid: 1.3.6.1.2.1.25.2.3.1.5.51
  value_template: >
    {{ (((value | float) / 1099511627776) | round(2)) }}
toon volledige bericht
Wat ik als eerste zie is dat je je de community niet hebt geconfigureerd. Voor SNMP 2C moet je deze instellen op de NAS en in je sensor. Zie het als een wachtwoord.

Ik heb het als volgt om de vrije ruimte op mijn volume uit te lezen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  host: ENTER_HOSTIP
  community: ENTER_COMMUNITY
  version: 2c
  baseoid: 1.3.6.1.4.1.6574.3.1.1.4.0
  name: NAS_raid_Free
  unit_of_measurement: 'GB'
  accept_errors: true
  value_template: "{{ ( value | float ) / 1073741824}}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:54

vanDaal

-ismeereentje

Heeft iemand hier al succesvol Eufy apparatuur met HA geïntegreerd? Ik heb zelf sinds gisteren de HomeBase 2 en twee camera's (2C) hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
Bas170 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 08:15:
[...]

Top, SSH werkt weer, ik kan de Pi via Putty benaderen

Volgens mij heb ik de pi image van HA al op de SD gezet?
Dat kan niet, je hebt of Pi OS (raspbian) of HA waar je mee boot.
Tenzij je de image los op de sd hebt gekopieerd ;)

In dat laatste geval moet de sd kaart dus weer uit de pi en in de laptop en dan de HA image flashen met de flashtool die je gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas170
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

DaRk PoIsOn schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 10:58:
[...]

Dat kan niet, je hebt of Pi OS (raspbian) of HA waar je mee boot.
Tenzij je de image los op de sd hebt gekopieerd ;)

In dat laatste geval moet de sd kaart dus weer uit de pi en in de laptop en dan de HA image flashen met de flashtool die je gebruikt
Hmm vreemd, dacht dat ik met balenaEtcher goed geflashed had.
Zal straks de SD kaart even formatteren en schoon beginnen, i.p.v HA over iets heen flashen.

Ik ga eerst even langs de plaatselijke BCC voor een grotere SD kaart, mijn onderbuikgevoel zegt dat dat ook een boosdoener is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
Bas170 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 11:01:
[...]

Zal straks de SD kaart even formatteren en schoon beginnen, i.p.v HA over iets heen flashen.

Ik ga eerst even langs de plaatselijke BCC voor een grotere SD kaart, mijn onderbuikgevoel zegt dat dat ook een boosdoener is.
Bespaar je de rit. 16 GB is ruim voldoende.
Image erop flashen met balena en in de Pi doen. Dat moet genoeg zijn, ff opnieuw proberen.

Dus ook geen ssh bestanden eropzetten o.i.d Dat is nergens voor nodig als je de image pakt.

[ Voor 8% gewijzigd door denuz op 03-10-2020 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:51
vanDaal schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 10:38:
Heeft iemand hier al succesvol Eufy apparatuur met HA geïntegreerd? Ik heb zelf sinds gisteren de HomeBase 2 en twee camera's (2C) hangen.
Zelf geen ervaring mee, maar ik vond deze:
https://github.com/nonsleepr/ha-eufy-security, of een meer up-to-date fork in onderstaand draadje op reddit:
https://www.reddit.com/r/...door_with_home_assistant/

Ben benieuwd of je het werkend krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Bas170 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 11:01:
[...]

Als je gewoon Home Assistant wilt draaien volg je deze stappen: https://www.home-assistant.io/getting-started/
Daar hebben ze het nergens over Raspbian en SSH. En als je niet ervaren bent moet je daar voorlopig ook nog niet aan beginnen. Tenzij je een bepaalde specifieke use case voor hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
RudolfR schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 11:38:
[...]

Zelf geen ervaring mee, maar ik vond deze:
https://github.com/nonsleepr/ha-eufy-security, of een meer up-to-date fork in onderstaand draadje op reddit:
https://www.reddit.com/r/...door_with_home_assistant/

Ben benieuwd of je het werkend krijgt.
Vergeet die integratie maar met HA en de eufy deurbel/cameras
Zelf ook genoeg achter gezocht en gedaan, het lijkt momenteel gewoon nog niet goed werkend...Als het je toch lukt, hou me dan zeker op de hoogte, dan ben ik ook verkocht :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Nog steeds aan het knutselen met mijn Shellies maar zodra ik een automation aanpas moet ik HA rebooten voordat het werkt.

In de log zie ik dit voorbij komen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Logger: homeassistant.components.automation
Source: helpers/entity_platform.py:473
Integration: Automation (documentation, issues)
First occurred: 12:47:57 PM (2 occurrences)
Last logged: 12:47:57 PM

Platform automation does not generate unique IDs. ID 1600550834144 already exists - ignoring automation.switch_light_upstairs1_bright
Platform automation does not generate unique IDs. ID 1600637753815 already exists - ignoring automation.switch_ligth_upstairs_dim

Dan denk ik nogal wiedes want ik pas de automation aan en maak geen nieuwe aan dus logisch dat ID al bestaat. Of moet ik dit anders lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

synoniem schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 12:53:
Nog steeds aan het knutselen met mijn Shellies maar zodra ik een automation aanpas moet ik HA rebooten voordat het werkt.

In de log zie ik dit voorbij komen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Logger: homeassistant.components.automation
Source: helpers/entity_platform.py:473
Integration: Automation (documentation, issues)
First occurred: 12:47:57 PM (2 occurrences)
Last logged: 12:47:57 PM

Platform automation does not generate unique IDs. ID 1600550834144 already exists - ignoring automation.switch_light_upstairs1_bright
Platform automation does not generate unique IDs. ID 1600637753815 already exists - ignoring automation.switch_ligth_upstairs_dim

Dan denk ik nogal wiedes want ik pas de automation aan en maak geen nieuwe aan dus logisch dat ID al bestaat. Of moet ik dit anders lezen?
Vermoedelijk heb je in je automations.yaml twee automations met hetzelfde id. Pas één van beide even aan, en de melding in je log zal niet meer opnieuw voorkomen.

Een herstart om een wijziging in een automation daadwerkelijk door te voeren is overigens niet nodig, dit kun je doen middels 'Herlaad automatseringen' onder Instellingen > Serverbeheer.

[ Voor 8% gewijzigd door JBS op 03-10-2020 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas170
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

denuz schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 11:07:
[...]

Bespaar je de rit. 16 GB is ruim voldoende.
Ik moest sowieso al die kant op, dus de rit heb ik mij niet bespaard :P
denuz schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 11:07:
[...]
Image erop flashen met balena en in de Pi doen. Dat moet genoeg zijn, ff opnieuw proberen.

Dus ook geen ssh bestanden eropzetten o.i.d Dat is nergens voor nodig als je de image pakt.
barrymossel schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 12:05:
[...]

Als je gewoon Home Assistant wilt draaien volg je deze stappen: https://www.home-assistant.io/getting-started/
Daar hebben ze het nergens over Raspbian en SSH. En als je niet ervaren bent moet je daar voorlopig ook nog niet aan beginnen. Tenzij je een bepaalde specifieke use case voor hebt.
Daar ben ik inderdaad waarschijnlijk mee de fout in gegaan.
Ik ging er vanuit dat er net als bij PC's eerst een OS op moest staan :F

Ik heb nu op een schone SD kaart HA geflashed via de stappen op de HA website, verder niets mee gedaan.
Pi net opgestart, dus ik ga het over 20 minuten merken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
JBS schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 13:00:
[...]
Vermoedelijk heb je in je automations.yaml twee automations met hetzelfde id. Pas één van beide even aan, en de melding in je log zal niet meer opnieuw voorkomen.

Een herstart om een wijziging in een automation daadwerkelijk door te voeren is overigens niet nodig, dit kun je doen middels 'Herlaad automatseringen' onder Instellingen > Serverbeheer.
Nee helaas alle ID's zijn unique in automations.yaml en herladen werkt ook niet. Zelfs vanuit serverbeheer HA opnieuw starten werkt in de regel niet. Pas als ik een reboot geef vanuit de terminal werkt het weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas170
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

Hij werkt! *O*

Iedereen bedankt voor het geduld en de hulp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• automateme
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 28-06 13:35
Punkbuster schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:11:
Yep, wel via Node-RED Add-on, meteen mijn eerste project daarin:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-e_4tKaCBbmR-q94B5yVDNqsO4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/me5FoKnWJmg8FllC0AhptKhf.png?f=fotoalbum_large

Access-token om het uur refreshen:
msg.url = "https://www.googleapis.com/oauth2/v4/token";
msg.method = "POST";
msg.payload = {
"client_id": "CHANGE_ME.apps.googleusercontent.com",
"client_secret": "CHANGE_ME",
"refresh_token": "CHANGE_ME",
"grant_type": 'refresh_token'
};
return msg;

Status devices opvragen::
let projectId = 'CHANGE_ME';
msg.url = "https://smartdevicemanagement.googleapis.com/v1/enterprises/" + projectId + "/devices"
msg.method = "GET";
msg.headers = {
'Authorization': 'Bearer ' + flow.get('access_token'),
'Content-Type': 'application/json'
};
return msg;

Temperatuur instellen:
var targettemp = msg.payload
msg.url = "https://smartdevicemanagement.googleapis.com/v1/enterprises/" + projectId + "/devices/" + flow.get('device_id') + ":executeCommand";

msg.method = 'POST';
msg.headers = {
};
msg.payload = {
"command" : "sdm.devices.commands.ThermostatTemperatureSetpoint.SetHeat",
"params" : {
}
}
msg.payload.params.heatCelsius = +targettemp;
return msg;

Heating On/Off:
var heatingState = msg.payload
msg.url = "https://smartdevicemanagement.googleapis.com/v1/enterprises/" + projectId + "/devices/" + flow.get('device_id') + ":executeCommand";

msg.method = 'POST';
msg.headers = {
};
msg.payload = {
"command" : "sdm.devices.commands.ThermostatMode.SetMode",
"params" : {
}
}
msg.payload.params.mode = heatingState;
return msg;

En nu heb ik (basic) controle over mijn Nest op m'n dashboard:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kW4VzmhKisukHnqqc1Iav0ENpwQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VoHfKL6zu4MK2G77g4RYvB1r.png?f=user_large

next up: GCP Pub/Sub events gebruiken om status te syncen ipv API te pollen.
Ik vind alleen niet waar ik m'n google project ID kan definiëren in de NodeRed docker environment...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ransom_nl
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-03-2024
Hoi, ik heb Home Assistant nu een paar weekjes draaien op een PI4, perfect stabiel. Omdat ik ook Google assistant wilde gaan koppelen heb ik net geprobeerd HA remote accessible te maken via deze guide: https://techtechandmoretech.com/guides/hass-duckdns/ Na alle stappen gevolgd te hebben, de config file aan te passen en een reboot te doen van HA sloeg helaas de paniek toe, ik kom er niet meer in. ik geef als domein in https://************.duckdns.org en krijg geen verbinding. De server draait wel want mijn zigbee automatiseringen werken gewoon.
Ik vraag me af wat er fout gaat en kan helaas de genomen stappen niet meer herstellen omdat ik geen access meer heb. Misschien heeft iemand tips voor me. Mijn modem/router is een Xperia V10 en ik vraag me af of de Port Forwarding misschien niet goed ingesteld is, deze vind ik namelijk niet echt duidelijk. Heb het nu zo ingesteld staan waar 192.168.2.100 het ip adres van mijn Raspberry Pi is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9RaI3V6_sAIL6BgJ4DQS21n9LCQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Hr67INMc8tJ3fdicMArLqy6P.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Laatst online: 01-07 12:13
Misschien iets off topic maar:

Na een Windows 10 update van een van onze laptops krijg ik deze via ping niet meer te zien binnen HA
Heb al via netsh winsock reset al iets geprobeerd maar lukt niet.
Hoe kan ik nu het beste zien dat deze laptop online is binnen HA. Device tracker via bt?
Kan ik iets met het MAC adres misschien?

Iemand een idee? Of moet ik een andere wifi router kopen die ik kan integreren binnen HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• automateme
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 28-06 13:35
Ransom_nl schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:37:
Hoi, ik heb Home Assistant nu een paar weekjes draaien op een PI4, perfect stabiel. Omdat ik ook Google assistant wilde gaan koppelen heb ik net geprobeerd HA remote accessible te maken via deze guide: https://techtechandmoretech.com/guides/hass-duckdns/ Na alle stappen gevolgd te hebben, de config file aan te passen en een reboot te doen van HA sloeg helaas de paniek toe, ik kom er niet meer in. ik geef als domein in https://************.duckdns.org en krijg geen verbinding. De server draait wel want mijn zigbee automatiseringen werken gewoon.
Ik vraag me af wat er fout gaat en kan helaas de genomen stappen niet meer herstellen omdat ik geen access meer heb. Misschien heeft iemand tips voor me. Mijn modem/router is een Xperia V10 en ik vraag me af of de Port Forwarding misschien niet goed ingesteld is, deze vind ik namelijk niet echt duidelijk. Heb het nu zo ingesteld staan waar 192.168.2.100 het ip adres van mijn Raspberry Pi is

[Afbeelding]
resolved het IP van de duckdns naar het correcte public IP?
Kan je er aan via het lokale adres, http://192.168.2.100:8123 ?
Voor integraties met Google moet je HA niet publiek staan, dit is zelfs eerder af te raden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
RoTeK70 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:38:
Misschien iets off topic maar:

Na een Windows 10 update van een van onze laptops krijg ik deze via ping niet meer te zien binnen HA
Heb al via netsh winsock reset al iets geprobeerd maar lukt niet.
Hoe kan ik nu het beste zien dat deze laptop online is binnen HA. Device tracker via bt?
Kan ik iets met het MAC adres misschien?

Iemand een idee? Of moet ik een andere wifi router kopen die ik kan integreren binnen HA?
Als ik moet gokken zou ik vermoeden dat het netwerk type binnen Windows nu op openbaar staat? Waarschijnlijk dat de Windows firewall daardoor pings blokkeert / niet antwoord. Als je nu dus een goed werkende setup hebt op basis van ping zou ik gewoon even uitzoeken waarom de laptop niet meer op ping reageert i.p.v. een nieuwe oplossing zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ransom_nl
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-03-2024
automateme schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:47:
[...]

resolved het IP van de duckdns naar het correcte public IP?
Kan je er aan via het lokale adres, http://192.168.2.100:8123 ?
Voor integraties met Google moet je HA niet publiek staan, dit is zelfs eerder af te raden.
Op https://www.duckdns.org/domains zie ik mijn huidige publieke ipadres staan.
Via het lokale adres lukt het helaas niet meer om HA te benaderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
Hmmm vandaag de hass al een 2de keer een reboot moeten geven omdat de lampen niet meer reageren. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Laatst online: 01-07 12:13
RobertMe schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:47:
[...]

Als ik moet gokken zou ik vermoeden dat het netwerk type binnen Windows nu op openbaar staat? Waarschijnlijk dat de Windows firewall daardoor pings blokkeert / niet antwoord. Als je nu dus een goed werkende setup hebt op basis van ping zou ik gewoon even uitzoeken waarom de laptop niet meer op ping reageert i.p.v. een nieuwe oplossing zoeken.
Je hebt gelijk, ondertussen gevonden dat ik bij prive netwerk filesharing ....... moest aanzetten en dit werkt!

Bedankt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:53
tafmaf schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:35:
Hmmm vandaag de hass al een 2de keer een reboot moeten geven omdat de lampen niet meer reageren. :?
Da's vervelend, hè? Ik had laatst met DeCONZ een 0xAE error en twee lampen die op dat moment niet aan gingen. Contact gezocht via Discord (prima support overigens bij DeCONZ). We zijn er niet uitgekomen....

Dan merk je toch hoe vervelend het is als het ineens niet meer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
Het gaat hier om ikea lampen.
Als het weer gebeurt eens kijken of ze nog wel te bedienen zijn met de ikea app.
Dan weet ik tenminste of het aan de hass ligt.
Maar je gaat zo wennen aan de sunset optie dat ik die eigenlijk niet kwijt wil. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maxxie85 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 09:13:
[...]

Wat ik als eerste zie is dat je je de community niet hebt geconfigureerd. Voor SNMP 2C moet je deze instellen op de NAS en in je sensor. Zie het als een wachtwoord.

Ik heb het als volgt om de vrije ruimte op mijn volume uit te lezen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  host: ENTER_HOSTIP
  community: ENTER_COMMUNITY
  version: 2c
  name: NAS_raid_Free
  unit_of_measurement: 'GB'
  accept_errors: true
  value_template: "{{ ( value | float ) / 1073741824}}"
toon volledige bericht
Nee dat hoeft niet, de community staat namelijk standaard op 'public'. En dat heb ik maar zo gelaten. Zou ik dat moeten aanpassen met oog op veiligheid denk je? Ik twijfel. Volgens mij kan het niet zo veel kwaad.

Maar het is inmiddels gelukt :) Dank voor je voorbeeld, heeft me geholpen. Uiteindelijk bleek ik een verkeerde OID te gebruiken. Dit is de werkende code:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
#-----Volume size
  name: synology_volume1_total
  baseoid: 1.3.6.1.4.1.6574.3.1.1.5.0
  value_template: "{{ ((( value | float ) / 1099511627776) | round(2)) }}"

#-----Free space
  name: synology_volume1_free_space
  value_template: "{{ ((( value | float ) / 1099511627776) | round(2)) }}"

Ransom_nl schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:08:
[...]

Op https://www.duckdns.org/domains zie ik mijn huidige publieke ipadres staan.
Via het lokale adres lukt het helaas niet meer om HA te benaderen
Waarschijnlijk ook een (hairpin) NAT probleempje!

[ Voor 9% gewijzigd door sOid op 03-10-2020 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:16
Ik ben aan het overstappen van een pi naar pc met ubuntu en docker. De installatie slaagde toen dacht ik ik zet de config over en heb ook het vinkje bij ha laten staan. Beide waren dezelfde versie. Echter kon ik ha niet meer bereiken.

Kan het zijn dat de docker niet opstart na het herstellen of had ik ha niet moeten aanvinken.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Btje schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:29:
Ik ben aan het overstappen van een pi naar pc met ubuntu en docker. De installatie slaagde toen dacht ik ik zet de config over en heb ook het vinkje bij ha laten staan. Beide waren dezelfde versie. Echter kon ik ha niet meer bereiken.

Kan het zijn dat de docker niet opstart na het herstellen of had ik ha niet moeten aanvinken.
Vinkje? Verklaar je nader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-07 10:50

JoeZuCK

_Fonz > all.

Disclaimer: ik ben echt nog een groentje op het gebied van automations, maar wil het heel graag leren en daarom stel ik mijn vraag hier (ik weet niet echt een goede andere plek om deze vraag te stellen).

Paar weken geleden een Synology Nas 220+ gekocht. Heb er nu PiHole, Home Assistant en Plex op draaien. Heb me al veel ingelezen over van alles en nog wat (en wat een info zeg! Dit is niet wat je zomaar in een weekje leert). Ben wat aan het spelen met de vele mogelijkheden en zou graag sensors willen gebruiken (rolluiken die niet naar beneden gaan als het raam open staat bijv). Ik heb Philips Hue in huis en dat werkt met het Zigbee protocol. Nu schijnen de Xiaomi Aquara sensoren hele goede sensoren te zijn die ook met dat protocol samenwerken. Nu lees ik over Conbee 2 (USB-stick) dan wel Zigbee2mqtt (dat je kunt runnen in een docker right?). Ik snap dat de Conbee 2 fungeert als hub voor al je Zigbee apparaten, maar wat doet Zigbee2mgtt dan precies? Heb ik dan geen hub/fysieke gateway nodig?

Wat ik me afvraag is dat als je de Philips Bridge V.2 dan de deur uit doet, verlies je niet functionaliteiten? Hoe zit het met upgraden van de firmware? Ik lees her en der dat entertainment zones niet meer worden ondersteunt (dat is toch dat je je beeld van bijv je pc (of tv indien amiblight) synct met de lampen toch? En lampen resetten schijnt ook moeilijk te zijn zonder de bridge? En hoe zit het met het maximaal aantal producten (50) dat je kunt aansluiten op de bridge. Werkt dat anders via Conbee 2 of Zigbee2mqtt?

Nu ik toch bezig ben. Nog een vraag. Ik wilde dus de UI van Home Assistant meteen naar mijn smaak maken. Ik vond TileBoard wel mooi en specifiek die van resoai (https://github.com/resoai/TileBoard#how-to-use)

Wat ik me afvraag is hoe ik in hemelsnaam in de directory kom van home-assistant die geïnstalleerd is in een docker. Zat al te spelen met SSL in Windows 10 en PuTTy, maar word er niet echt wijzer van.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JoeZuCK schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 18:19:
Ik heb Philips Hue in huis en dat werkt met het Zigbee protocol. Nu schijnen de Xiaomi Aquara sensoren hele goede sensoren te zijn die ook met dat protocol samenwerken.
Klopt!
Nu lees ik over Conbee 2 (USB-stick) dan wel Zigbee2mqtt (dat je kunt runnen in een docker right?).
Klopt ook! Conbee 2 dan, Zigbee2mqtt gebruik ik zelf niet.
Ik snap dat de Conbee 2 fungeert als hub voor al je Zigbee apparaten, maar wat doet Zigbee2mgtt dan precies? Heb ik dan geen hub/fysieke gateway nodig?
Volgens mij gebruik je het een of het ander, maar nu begin ik te twijfelen.
Wat ik me afvraag is dat als je de Philips Bridge V.2 dan de deur uit doet, verlies je niet functionaliteiten? Hoe zit het met upgraden van de firmware?
Is een tijdje terug langsgekomen (vorige deel denk ik). Het enige dat je verliest is inderdaad het upgraden van firmware voor Hue lampen. Met IKEA-lampen is het wel mogelijk. Hiervoor mag je Philips bedanken ;) In de praktijk heb ik de Hue bridge al een half jaar niet aangeraakt.
En lampen resetten schijnt ook moeilijk te zijn zonder de bridge?
Nee hoor, Hue lampen zijn heel makkelijk met de Hue dimmer schakelaar te resetten. Kwestie van 10sec naast lamp houden en knopje indrukken (ben even kwijt welke).
Wat ik me afvraag is hoe ik in hemelsnaam in de directory kom van home-assistant die geïnstalleerd is in een docker. Zat al te spelen met SSL in Windows 10 en PuTTy, maar word er niet echt wijzer van.
Hoe heb je HASS geïnstalleerd via Docker? Via de Synology UI?

Op je andere vragen moet ik je het antwoord schuldig blijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-07 10:50

JoeZuCK

_Fonz > all.

sOid schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 18:26:

Hoe heb je HASS geïnstalleerd via Docker? Via de Synology UI?

Op je andere vragen moet ik je het antwoord schuldig blijven ;)
Bedankt voor je antwoorden. Is het alleen zo dat de Philips lampen geen firmware updates kunnen krijgen of ook andere merken (behalve zo ik lees IKEA dan).

Ik heb het officieel geïnstalleerd volgens de doc van Home Assistant:

https://www.home-assistant.io/docs/installation/docker/

Dus ik denk het antwoord op je vraag is ja.

Ik zie ook veel filmpjes met aan de linkerkant in het menu hass.io (schijnt wat meer te kunnen out of the box?) Is dat specifiek voor de Rasp Pi?

[ Voor 6% gewijzigd door JoeZuCK op 03-10-2020 20:00 ]

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:16
Je kunt bij het terug zetten van de backup ook kiezen voor het herstel naar een andere versie van HA. In dit geval waren ze gelijk maar wellicht is die RB pi anders dan die bij ubuntu geïnstalleerd is en dat daarom ik er niet meer in kwam.

Of HA start niet automatisch. Dat moet ik ook nog controleren maar ik neem aan dat na een installatie een reboot wordt aangeroepen.
sOid schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:41:
[...]

Vinkje? Verklaar je nader.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:03
Zo juist afvalbeheer op HA gezet , maar hoe krijg ik de mooie icoontjes aan de linkse kant.
Heb al in de directory confg/custom_components/afvalbeheer gekeken maar daar staan er geen.
Ik heb dit met HACS geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
19roland70 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:33:
Zo juist afvalbeheer op HA gezet , maar hoe krijg ik de mooie icoontjes aan de linkse kant.
Heb al in de directory confg/custom_components/afvalbeheer gekeken maar daar staan er geen.
Ik heb dit met HACS geïnstalleerd.
Wat heb je in je configuration.yaml gezet?

Tip:kijk ook even hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:03
denuz schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:49:
[...]

Wat heb je in je configuration.yaml gezet?

Tip:kijk ook even hier.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
  - platform: afvalbeheer
    wastecollector: DeAfvalApp
    resources:
      - restafval
      - gft
      - papier
      - pmd
    postcode: 1234xx
    streetnumber: x
    upcomingsensor: 1
  #  dateformat: '%d-%m-%y'
  #  dateonly: 0
  #  dateobject: 0
  # name: ''
  # nameprefix: 0
  # buildinicons: 1
    alwaysshowday: 1
    disableicons: 0
    dutch: 1

Dit heb ik er nu in staan , ik kom er nu ook achter als ik het # teken weghaal bij nameprefix dat ik ook een error krijg en een melding dat de entiteiten niet beschikbaar zijn.
De link die je mij tipte heb ik ook gevolgd.

[ Voor 40% gewijzigd door 19roland70 op 04-10-2020 10:26 ]

Pagina: 1 ... 21 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.