Ondanks dat je huis te koop staat wil je mogelijk niet je privé adres hier prijsgeven?19roland70 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 21:16:
[...]
Dit heb ik er nu in staan , ik kom er nu ook achter als ik het # teken weghaal bij nameprefix dat ik ook een error krijg en een melding dat de entiteiten niet beschikbaar zijn.
De link die je mij tipte heb ik ook gevolgd.
Je moet nu intern ook https gebruiken.Ransom_nl schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:08:
[...]
Op https://www.duckdns.org/domains zie ik mijn huidige publieke ipadres staan.
Via het lokale adres lukt het helaas niet meer om HA te benaderen
Je krijgt dan wel een waarschuwing over een niet geldig certificaat, dat is namelijk voor je duckdns domein.
Is verkocht maar bedankt voor de tip.JBS schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 21:36:
[...]
Ondanks dat je huis te koop staat wil je mogelijk niet je privé adres hier prijsgeven?
Dat durf ik niet te zeggen. Als je een specifiek merk lampen op het oog hebt, zou je daar even op moeten googelen. Maar in alle eerlijkheid zou ik mijn keuze daar niet van laten afhangen. Hue lampen zijn top, en dat updaten voor de meeste lampen voegt niet zo heel veel toe. Ik geloof dat er wat GU10-lampen waren met een irritant geluid dat via een firmware werd gefikst en er was een tijdje terug een (in de echte wereld vrij onschuldige) hack mogelijk via Hue lampen. Is me onduidelijk of dat volledig is opgelost met firmware updates. Moraal van het verhaal: lekker Hue lampen kopen en koppelen aan Conbee. Is echt een fijne combinatie. Zou de keuze echt niet laten afhangen van wel of niet kunnen updaten met de Conbee stick.JoeZuCK schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 18:45:
[...]
Bedankt voor je antwoorden. Is het alleen zo dat de Philips lampen geen firmware updates kunnen krijgen of ook andere merken (behalve zo ik lees IKEA dan).
Dat is op zich een goede manier. Maar ik ben gestopt on docker containers op NAS via de GUI te doen. Begon bij upgrades veel te crashen. Daarnaast kun je volgens mij geen docker-compose gebruiken via de GUI. Mocht je dat niet kennen, docker-compose komt er op neer dat je 1 docker-compose.yml-bestand hebt waarin je alle containers kunt opnemen. Met één command kun je dan alles updaten en/of starten. Check ff in dit deel of in deel 2, daar heb ik m'n hele docker-compose config gedeeld. Niet heilig, maar waarschijnlijk wel een goed startpunt.Ik heb het officieel geïnstalleerd volgens de doc van Home Assistant:
https://www.home-assistant.io/docs/installation/docker/
Dus ik denk het antwoord op je vraag is ja.
Anyway, het handigst is om via SSH in te loggen op je Synology. Dan kun je daar bij de homeassistant config folder (die heb je gedefinieerd tijdens je installatie). Kan waarschijnlijk ook via de filebrowser via de Synology GUI, maar ik geef de voorkeur aan SSH.
Sinds je toch al docker gebruikt, kun je ook de swag-container overwegen. Die zorgt automatisch voor een certificaat voor je homeassistant-installatie en kan ook meteen dienen als reverse proxy. (Staat ook in mijn docker-compose bestand waar ik hierboven aan refereer.) Een reverse proxy maakt het meteen een stukje veiliger, omdat je met een reverse proxy je HASS-poort niet hoeft open te stellen voor de buitenwereld. (Mocht je de term niet kennen, dan komt het er op neer dat een reverse proxy ervoor zorgt dat bijvoorbeeld poort 443 van de buitenkant doorverwijst naar poort 8123 van je HASS-installatie. Dit kun je met meerdere diensten doen, zonder extra poorten op je router open te zetten.)
Ik snap overigens dat het allemaal behoorlijk overweldigend kan zijn. Je kan het natuurlijk stapsgewijs doen, zo heb ik het ook geleerd. De meest simpele oplossing voor nu is waarschijnlijk om HASS af te schermen voor buitenwereld en alleen beschikbaar te maken via VPN. Dan moet je dus wel steeds verbinding maken met je VPN om op afstand dingen te kunnen uitlezen/bedienen, maar het is wel veilig.
Dat kan hoor, is niet alleen voor de Rpi. Heet tegenwoordig overigens HomeAssistant. Wat je nu hebt is HomeAssistant Core. Zelf geef ik de voorkeur aan Core, omdat Hassio/HomeAssistant een puinhoop maakt van je docker containers. Plus je leert er in mijn ogen ook meer van.Ik zie ook veel filmpjes met aan de linkerkant in het menu hass.io (schijnt wat meer te kunnen out of the box?) Is dat specifiek voor de Rasp Pi?
Oh die feature ken ik niet. Maar ik zou HA lekker opnieuw installeren, je huidige configuratiebestanden in die nieuwe /config-folder zetten. Database kun je eventueel ook weggooien, die wordt wel opnieuw aangemaakt. Kan indd heel goed dat het niet werkt doordat je van OS bent veranderd. Paden niet meer kloppen, dat soort dingen.Btje schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 19:50:
Je kunt bij het terug zetten van de backup ook kiezen voor het herstel naar een andere versie van HA. In dit geval waren ze gelijk maar wellicht is die RB pi anders dan die bij ubuntu geïnstalleerd is en dat daarom ik er niet meer in kwam.
Of HA start niet automatisch. Dat moet ik ook nog controleren maar ik neem aan dat na een installatie een reboot wordt aangeroepen.
[...]
@19roland70 Doe iedereen een plezier en zet je yaml-code even tussen de juiste tags en niet als screenshot
YAML:
1
| builtinicons: 1 |
En natuurlijk als entity opnemen in ui-lovelace.yaml
[ Voor 12% gewijzigd door sOid op 03-10-2020 22:22 ]
Schreef ik nou SSL? Bedoelde SSH. Maar ja las al dat als ik dat open gooi mijn Synology makkelijk benaderbaar was van buitenaf (mits men mijn wachtwoord weet te kraken?)? Anyways het is me gelukt paar dagen geleden om via Windows Command in te loggen op de NAS via SSH. Maar dan.. Ik heb 3% kennis van die commando's en al helemaal niet van sudo commando's. Moet ik niet eerst root access hebben? Zie mensen inloggen als admin met password, maar dat lukt me niet, dus log in met mijn username en password.sOid schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:12:
[...]
Anyway, het handigst is om via SSH in te loggen op je Synology. Dan kun je daar bij de homeassistant config folder (die heb je gedefinieerd tijdens je installatie). Kan waarschijnlijk ook via de filebrowser via de Synology GUI, maar ik geef de voorkeur aan SSH.
Sinds je toch al docker gebruikt, kun je ook de swag-container overwegen. Die zorgt automatisch voor een certificaat voor je homeassistant-installatie en kan ook meteen dienen als reverse proxy. (Staat ook in mijn docker-compose bestand waar ik hierboven aan refereer.) Een reverse proxy maakt het meteen een stukje veiliger, omdat je met een reverse proxy je HASS-poort niet hoeft open te stellen voor de buitenwereld. (Mocht je de term niet kennen, dan komt het er op neer dat een reverse proxy ervoor zorgt dat bijvoorbeeld poort 443 van de buitenkant doorverwijst naar poort 8123 van je HASS-installatie. Dit kun je met meerdere diensten doen, zonder extra poorten op je router open te zetten.)
Ik snap overigens dat het allemaal behoorlijk overweldigend kan zijn. Je kan het natuurlijk stapsgewijs doen, zo heb ik het ook geleerd. De meest simpele oplossing voor nu is waarschijnlijk om HASS af te schermen voor buitenwereld en alleen beschikbaar te maken via VPN. Dan moet je dus wel steeds verbinding maken met je VPN om op afstand dingen te kunnen uitlezen/bedienen, maar het is wel veilig.
Ik had dus het idee om die TileBoard te installeren met een sudo command (ergens gelezen), want ik zie mijn aangemaakte TileBoard directory niet in mijn aangemaakte www map in de config folder als ik de files wil kopiëren en plakken in die folder. Ik zie in Explorer alleen de mappen (TV Show, Music en Movie) die ik voor Plex heb aangemaakt.
En met VPN bedoel je.. Een VPN dienst als NordVPN? Of zelf iets opzetten?
[ Voor 7% gewijzigd door JoeZuCK op 03-10-2020 22:49 ]
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
SSH moet je sowieso niet open zetten voor de buitenwereld als je niet precies weet wat je doet. Je kan het wel open zetten op je Synology (zou ik wel de standaard poort aanpassen trouwens, kan nooit kwaad). Zolang je het niet forward op je router, kan dat weinig kwaad.JoeZuCK schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:39:
[...]
Schreef ik nou SSL? Bedoelde SSH. Maar ja las al dat als ik dat open gooi mijn Synology makkelijk benaderbaar was van buitenaf (mits men mijn wachtwoord weet te kraken?)? Anyways het is me gelukt paar dagen geleden om via Windows Command in te loggen op de NAS via SSH.
Dit is wel offtopic natuurlijk, maar er is erg veel over te vinden. Google bijvoorbeeld op 'basic synology ssh commands' of iets in die richting. Je kunt op Synology overigens alleen inloggen via SSH met een admin account. Dus jij zegt dat je inlogt met je username en password, maar dat moet dus al een account zijn met adminrechten. De standaard adminaccount (met de naam admin) kun je sowieso het best uitschakelen.Maar dan.. Ik heb 3% kennis van die commando's en al helemaal niet van sudo commando's. Moet ik niet eerst root access hebben? Zie mensen inloggen als admin met password, maar dat lukt me niet, dus log in met mijn username en password.
Sudo commando's zijn eigenlijk gewone commando's die je tijdelijk als superuser uitvoert. Je kunt bijvoorbeeld "mkdir nieuwemap" doen (zonder aanhalingstekens) om via SSH een nieuwe map te maken. Als je dat met "sudo mkdir nieuwemap" doet, is de eigenaar van die map de superuser (root). Er wordt dan om je admin-wachtwoord gevraagd, maar dat is hetzelfde als het wachtwoord waarmee je net bent ingelogd.
Het is overigens wel verstandig om een Rpi ofzo te kopen en daarmee met SSH en terminal commands te oefenen. Op je Synology kun je daar sneller wat mee verpesten.
Zonder precies te weten welke stappen je hebt gevolgd kunnen we je hier niet echt mee verder helpen vrees ik. Al via Filestation op je Synology GUI gekeken?Ik had dus het idee om die TileBoard te installeren met een sudo command (ergens gelezen), want ik zie mijn aangemaakte TileBoard directory niet in mijn aangemaakte www map in de config folder als ik de files wil kopiëren en plakken in die folder. Ik zie in Explorer alleen de mappen (TV Show, Music en Movie) die ik voor Plex heb aangemaakt.
Een VPN naar je eigen thuisnetwerk. Bij veel routers is dat tegenwoordig vrij eenvoudig in te stellen. Op die manier kun je dus bij diensten op je thuisnetwerk zonder dat je de dienst zelf openstelt voor de buitenwereld.En met VPN bedoel je.. Een VPN dienst als NordVPN? Of zelf iets opzetten?
SSH kraken is niet heel moeilijk, als ik zo even moet inschatten wat jou kennis is op dat gebied. Beter SSH niet open zetten voor buitenaf.JoeZuCK schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:39:
[...]
Schreef ik nou SSL? Bedoelde SSH. Maar ja las al dat als ik dat open gooi mijn Synology makkelijk benaderbaar was van buitenaf (mits men mijn wachtwoord weet te kraken?)? Anyways het is me gelukt paar dagen geleden om via Windows Command in te loggen op de NAS via SSH. Maar dan.. Ik heb 3% kennis van die commando's en al helemaal niet van sudo commando's. Moet ik niet eerst root access hebben? Zie mensen inloggen als admin met password, maar dat lukt me niet, dus log in met mijn username en password.
Ik had dus het idee om die TileBoard te installeren met een sudo command (ergens gelezen), want ik zie mijn aangemaakte TileBoard directory niet in mijn aangemaakte www map in de config folder als ik de files wil kopiëren en plakken in die folder. Ik zie in Explorer alleen de mappen (TV Show, Music en Movie) die ik voor Plex heb aangemaakt.
En met VPN bedoel je.. Een VPN dienst als NordVPN? Of zelf iets opzetten?
VPN naar je thuisnetwerk zal een betere optie zijn, dit kan je al maken met een PI ism Openvpn mocht je router het niet ondersteunen.. Mocht je openvpn nemen adviseer ik wel een sterke encryptie.
Vraagje, ik ben even na het zien van een stream van Dr Zzs beetje aan het testen met de nieuwe mediabrowser in Home assistant.
Nu heb ik daarbinnen een aantal folders staan met mp3 bestanden.
Maar kan ik die folder ook voorzien van een album tag (picture) van die cd?
Als ik daarop zoek kom ik eigenlijk alleen maar tags tegen maar ik zoek ID tag albums?
Ik heb al een afbeelding in die folder staan maar ik krijg deze niet afgebeeld binnen de mediabrowser.
Als ik daarop zoek kom ik eigenlijk alleen maar tags tegen maar ik zoek ID tag albums?
Ik heb al een afbeelding in die folder staan maar ik krijg deze niet afgebeeld binnen de mediabrowser.
Screenshot is veranderd in code .
@19roland70 Doe iedereen een plezier en zet je yaml-code even tussen de juiste tags en niet als screenshotDie (foeilelijke
) icoontjes zie je trouwens als je dit in je configuratie zet. (Staat overigens ook duidelijk in de documentatie.)
YAML:
1 builtinicons: 1
En natuurlijk als entity opnemen in ui-lovelace.yaml
Waar zouden normaal de icoontjes staan want ik kan deze ook nergens vinden?
Dat moet wel kunnen ja, zag ik in dit filmpje. Heb alleen geen idee hoe het moet.RoTeK70 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:31:
Vraagje, ik ben even na het zien van een stream van Dr Zzs beetje aan het testen met de nieuwe mediabrowser in Home assistant.
Als ik sensor.py bekijk in .../hass/custom_components/afvalbeheer dan lijkt het erop dat ze ergens extern vandaan geplukt worden. Mijn kennis van Python is praktisch nul, dus hoe dat precies werkt weet ik niet.19roland70 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 10:30:
[...]
Screenshot is veranderd in code .
Waar zouden normaal de icoontjes staan want ik kan deze ook nergens vinden?
Maar waarom heb je ze überhaupt nodig? Als je die buildinicons op 1 zet dan gaat het toch allemaal automagisch.
Ik ben ook bezig met de afvalbeher app.
Ook de link gevolgd en de tips in het topic.
Echter blijft de melding komen:
Invalid config for [sensor.afvalbeheer]: invalid boolean value 0 (optional) for dictionary value @ data['builtinicons']. Got '0 (optional)'
invalid boolean value 0 (optional) for dictionary value @ data['disableicons']. Got '0 (optional)'
invalid boolean value 1 (optional) for dictionary value @ data['dutch']. Got '1 (optional)'
invalid boolean value 1 (optional) for dictionary value @ data['upcomingsensor']. Got '1
(optional)'. (See ?, line ?).
Als ik de # weghaal krijg ik de melding:
can not read a block mapping entry; a multiline key may not be an implicit key at line 65, column 13:
dateonly: 1 (optional)
^
Wat is de fout die ik maak?
Hij staat netjes onder de costum geinstalleerd.
Echter blijft de melding komen:
Invalid config for [sensor.afvalbeheer]: invalid boolean value 0 (optional) for dictionary value @ data['builtinicons']. Got '0 (optional)'
invalid boolean value 0 (optional) for dictionary value @ data['disableicons']. Got '0 (optional)'
invalid boolean value 1 (optional) for dictionary value @ data['dutch']. Got '1 (optional)'
invalid boolean value 1 (optional) for dictionary value @ data['upcomingsensor']. Got '1
(optional)'. (See ?, line ?).
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
| sensor: - platform: p2000 regios: 23 disciplines: 1,2,3,4 scan_interval: 20 icon: mdi:fire-truck - platform: p2000 name: Limburg Noord regios: 23 disciplines: 1,2,3,4 radius: 100000 scan_interval: 10 latitude: 51.192700 longitude: 5.992880 - platform: afvalbeheer wastecollector: MijnAfvalwijzer (required) resources: (at least 1 required) - restafval - gft - papier - pmd postcode: 6049xx (required) streetnumber: x (required) upcomingsensor: 1 (optional) # dateformat: '%d-%m-%Y' (optional) # dateonly: 1 (optional) # dateobject: 1 (optional) # name: 'Vuilnis' (optional) # nameprefix: 1 (optional) builtinicons: 0 (optional) disableicons: 0 (optional) dutch: 1 (optional) |
Als ik de # weghaal krijg ik de melding:
can not read a block mapping entry; a multiline key may not be an implicit key at line 65, column 13:
dateonly: 1 (optional)
^
Wat is de fout die ik maak?
Hij staat netjes onder de costum geinstalleerd.
PSN: McMillan0984
Daar ligt ergens het probleem denk ik , als ik buildinicons op 1 zet krijg ik de melding in ui lovelace " entiteit niet beschikbaar.Als ik sensor.py bekijk in .../hass/custom_components/afvalbeheer dan lijkt het erop dat ze ergens extern vandaan geplukt worden. Mijn kennis van Python is praktisch nul, dus hoe dat precies werkt weet ik niet.
Maar waarom heb je ze überhaupt nodig? Als je die buildinicons op 1 zet dan gaat het toch allemaal automagisch.
Het probleem zit die de regels die iets met icons te maken hebben.Clavat schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 10:52:
Ik ben ook bezig met de afvalbeher app.
[ Voor 21% gewijzigd door 19roland70 op 04-10-2020 11:00 ]
@Clavat Al die '(at least 1 required)' en '(required)' in je YAML zorgen ervoor dat deze invalid wordt. Haal die eens weg, en probeer het dan opnieuw.
ahh Thnx helemaal niet bij stilgestaanJBS schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 10:56:
@Clavat Al die '(at least 1 required)' en '(required)' in je YAML zorgen ervoor dat deze invalid wordt. Haal die eens weg, en probeer het dan opnieuw.
PSN: McMillan0984
Laat ik het nog een keer proberen. Ik heb problemen te begrijpen hoe tijd werkt. Hier een voorbeeld:
Simpel om 11:05 moeten de tafel lampen aan. De scene werkt, de automatisering niet. Logfiles laten niets zien. Wat doe ik fout?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| - id: '1601802086445' alias: Lampen Aan description: '' trigger: - platform: time at: '11:05:00' condition: [] action: - scene: scene.tafel_lampen mode: single |
Simpel om 11:05 moeten de tafel lampen aan. De scene werkt, de automatisering niet. Logfiles laten niets zien. Wat doe ik fout?
Hierbij een werkend voorbeeld met een lamp op een specifieke tijd, wellicht heb je er wat aan?Cardinal schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:18:
Laat ik het nog een keer proberen. Ik heb problemen te begrijpen hoe tijd werkt. Hier een voorbeeld:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 - id: '1601802086445' alias: Lampen Aan description: '' trigger: - platform: time at: '11:05:00' condition: [] action: - scene: scene.tafel_lampen mode: single
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| - id: '1531246458421' alias: Lamp voordeur buiten uit om 23:00 trigger: - at: '23:00' platform: time condition: [] action: - data: entity_id: light.voordeur service: light.turn_off initial_state: true |
Voor het triggeren van je script heb je de service script.turn_on nodig, dus:
YAML:
1
2
3
4
| action: - data: entity_id: script.scriptnaam service: script.turn_on |
[ Voor 9% gewijzigd door JBS op 04-10-2020 11:56 ]
Vreemd. Misschien krijgt je entity dan een andere naam? Even bij Developer>Entities kijken.19roland70 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 10:56:
[...]
Daar ligt ergens het probleem denk ik , als ik buildinicons op 1 zet krijg ik de melding in ui lovelace " entiteit niet beschikbaar.
[...]
Het probleem zit die de regels die iets met icons te maken hebben.
Op basis van je suggestie veranderd.JBS schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:20:
[...]
Hierbij een werkend voorbeeld met een lamp op een specifieke tijd, wellicht heb je er wat aan?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| - id: '1601802086445' alias: Lampen Aan trigger: - at: '12:00' platform: time condition: [] action: - scene: scene.tafel_lampen mode: single |
Werkt niet. De nieuwe code wordt prima geaccepteerd, maar de taak wordt niet uitgevoerd.
De logfiles zeggen niets. de geschiedenis laat hem zien op aan, maar dat is volgens mij dat de automatisering aan staat en de rode vlakken de momenten dat ik eraan het knutselen ben.

Check even mijn aangepaste bericht, onderaan had ik nog een werkend voorbeeld toegevoegd waarin je ziet hoe script.turn_on te gebruiken.Cardinal schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 12:11:
[...]
Op basis van je suggestie veranderd.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 - id: '1601802086445' alias: Lampen Aan trigger: - at: '12:00' platform: time condition: [] action: - scene: scene.tafel_lampen mode: single
Werkt niet. De nieuwe code wordt prima geaccepteerd, maar de taak wordt niet uitgevoerd.
De logfiles zeggen niets. de geschiedenis laat hem zien op aan, maar dat is volgens mij dat de automatisering aan staat en de rode vlakken de momenten dat ik eraan het knutselen ben.
[Afbeelding]
Check even of je systeemtijd niet op UTC tijdzone staat ingesteld. Zo ja, dan gaat je lamp 2 uur later aanCardinal schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 12:11:
[...]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 - id: '1601802086445' alias: Lampen Aan trigger: - at: '12:00' platform: time condition: [] action: - scene: scene.tafel_lampen mode: single
[Afbeelding]
Je zit heel erg in de richting maar elke automation moet een ON of OFF hebben. Of dat nu een light.turn_on of scene of script turn_on (of off) is..Cardinal schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 12:11:
[...]
code:
[Afbeelding]
Regelmatig krijg ik een login attempt failed melding. Die meldingen zijn tegenwoordig iets duidelijker omdat wordt aangegeven waar deze poging vandaan komt. En het is het laden van de GUI vanaf een willekeurig device. Maar waarom dat maar soms gebeurt was me tot voor kort niet duidelijk. Nu ben ik er achter, maar weet nog steeds niet waarom...
Wanneer ik de lovelace view open heb staan waar camera's live gestreamed worden en ik de app of tab waarin die geopend heb vijf minuten uit beeld haal en hem daarna open, moeten de camera's opnieuw geladen worden. Dat werkt gewoon, maar dat is het moment dat ik die foutmelding krijg.
Iemand een idee waarom? Overigens als ik de app/tab open en een andere view staat open dan komt de melding niet. Ook niet wanneer ik dan direct naar de betreffende view ga.
Wanneer ik de lovelace view open heb staan waar camera's live gestreamed worden en ik de app of tab waarin die geopend heb vijf minuten uit beeld haal en hem daarna open, moeten de camera's opnieuw geladen worden. Dat werkt gewoon, maar dat is het moment dat ik die foutmelding krijg.
Iemand een idee waarom? Overigens als ik de app/tab open en een andere view staat open dan komt de melding niet. Ook niet wanneer ik dan direct naar de betreffende view ga.
action:Koepert schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 13:11:
[...]
Je zit heel erg in de richting maar elke automation moet een ON of OFF hebben. Of dat nu een light.turn_on of scene of script turn_on (of off) is..
- scene: scene.woonkamer_avond
Zou gewoon moeten werken, geen on of off nodig.
Naar aanleiding van de suggesties van @JBS @scorpion303 @Koepert @indexample , de code veranderd in:
Helaas werkt het tijd-component nog steeds niet.
Om alle suggesties uit te proberen heb ik er 3 aangemaakt. Een om 14:20, 13:21 en 12:22. Dit om de suggestie van @scorpion303 voor UTC uit te proberen. Om te testen dat ze werken, handmatig n1 en n2 aangeklikt en de scene gaat inderdaad aan, maar dus niet op tijd.

@scorpion303 De core tijd staat op UTC. kennelijk staat de core tijd altijd op UTC, waar een verschil is tussen CORE tijd en LOCAL tijd. Het resultaat kan je hier vinden, waar ik vermoed dat het gewoon op onze tijd zou moeten werken.

Iemand nog suggesties?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| - id: '1601802086445' alias: Lampen Aan trigger: - at: '14:20:00' platform: time condition: [] action: - service: scene.turn_on entity_id: scene.tafel_lampen mode: single |
Om alle suggesties uit te proberen heb ik er 3 aangemaakt. Een om 14:20, 13:21 en 12:22. Dit om de suggestie van @scorpion303 voor UTC uit te proberen. Om te testen dat ze werken, handmatig n1 en n2 aangeklikt en de scene gaat inderdaad aan, maar dus niet op tijd.

@scorpion303 De core tijd staat op UTC. kennelijk staat de core tijd altijd op UTC, waar een verschil is tussen CORE tijd en LOCAL tijd. Het resultaat kan je hier vinden, waar ik vermoed dat het gewoon op onze tijd zou moeten werken.

Iemand nog suggesties?
@Cardinal Weet je zeker dat je issue aan de trigger kant zit? De opbouw van je YAML rondom action is namelijk anders dan mijn werkende voorbeeld (onderaan post JBS in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3")
Bij mij staat tijd zo in yaml:Cardinal schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 15:04:
Naar aanleiding van de suggesties van @JBS @scorpion303 @Koepert @indexample , de code veranderd in:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 - id: '1601802086445' alias: Lampen Aan trigger: - at: '14:20:00' platform: time condition: [] action: - service: scene.turn_on entity_id: scene.tafel_lampen mode: single
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Iemand nog suggesties?
YAML:
1
2
3
| trigger: - platform: time at: 07:00:00 |
dus met een streepje voor platform ipv at en dat werkt bij mij goed.
[ Voor 32% gewijzigd door synoniem op 04-10-2020 15:15 ]
Verder lijkt alles te kloppen.sOid schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:52:
[...]
Vreemd. Misschien krijgt je entity dan een andere naam? Even bij Developer>Entities kijken.
Als ik kijk op GitHub zie ik ook het bestand "custom_components.json staan, waar zou ik dat moeten plaatsen of is dit niet nodig?
Goedemiddag heren,
Hoe kan ik bijvoorbeeld een kaart maken die als deze een bepaalde status heeft, deze pas zichtbaar is in deze kaart.
bijvoorbeeld als afval vandaag is deze pas vandaag zichtbaar?
Hoe kan ik bijvoorbeeld een kaart maken die als deze een bepaalde status heeft, deze pas zichtbaar is in deze kaart.
https://www.home-assistant.io/lovelace/conditional/k_ers schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 15:43:
Goedemiddag heren,
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
Ik raak helemaal in de war van de mogelijkheden en zie het niet meer zitten.
In de 'ontwikkelhulpmiddelen' zie een lijst met entiteiten. Een entiteit bevat meerdere attributen, zoals bijvoorbeeld entiteit: media_player.denon_avr_x2500h_heos
In de Homepage kan ik de status van een entiteit weergeven. (on/off)
Hoe kan ik een specieke attribuut van een entiteit (bijvoorbeeld: media_artist) op de Homepage weergeven?
Moet ik daar een nieuwe sensor voor maken ?
In de 'ontwikkelhulpmiddelen' zie een lijst met entiteiten. Een entiteit bevat meerdere attributen, zoals bijvoorbeeld entiteit: media_player.denon_avr_x2500h_heos
Hoe kan ik een specieke attribuut van een entiteit (bijvoorbeeld: media_artist) op de Homepage weergeven?
[ Voor 4% gewijzigd door CAD-tekenaar op 04-10-2020 16:06 ]
Op basis van de suggesties twee varianten gemaakt en die beide werken.
Mijn dank is groot @JBS @synoniem @Koepert @scorpion303.
Hebben jullie ook voorbeelden van een actie/trigger tussen bepaalde tijden?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| - id: '1601819833207' alias: Tafel Lampen Aan description: '' trigger: - platform: time at: '16:05' condition: [] action: - scene: scene.tafel_lampen mode: single |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| - id: '1601819933879' alias: Tafel Lampen Aan v2 description: '' trigger: - platform: time at: '16:02:00' condition: [] action: - service: scene.turn_on data: {} entity_id: scene.tafel_lampen mode: single |

Dit zou moeten werken, wel even je Entity en Attribute aanpassen;CAD-tekenaar schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 16:03:
Ik raak helemaal in de war van de mogelijkheden en zie het niet meer zitten.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| - type: entities title: Denon Volume show_header_toggle: false entities: - type: attribute entity: media_player.denon_avr_x2500h attribute: volume name: Denon Volume icon: "mdi:gauge" |
[ Voor 48% gewijzigd door Freemann op 04-10-2020 16:16 ]
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Dat staat hier dan weer uitgelegd. https://www.home-assistant.io/docs/automation/trigger/Cardinal schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 16:14:
Op basis van de suggesties twee varianten gemaakt en die beide werken.![]()
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 - id: '1601819833207' alias: Tafel Lampen Aan description: '' trigger: - platform: time at: '16:05' condition: [] action: - scene: scene.tafel_lampen mode: single
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 - id: '1601819933879' alias: Tafel Lampen Aan v2 description: '' trigger: - platform: time at: '16:02:00' condition: [] action: - service: scene.turn_on data: {} entity_id: scene.tafel_lampen mode: single
Kortweg, before en after ipv ‘at’. En 00:00 is daar een ‘reset’ in. After 20:00 is dus tussen 20 en 00 zonder dat je perse before 00 hoeft te gebruiken
Bedankt. Nu heb ik iets op de Homepage zonder dat ik een nieuwe entity hoef aan te maken.Freemann schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 16:16:
[...]
Dit zou moeten werken, wel even je Entity en Attribute aanpassen;
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 - type: entities title: Denon Volume show_header_toggle: false entities: - type: attribute entity: media_player.denon_avr_x2500h attribute: volume name: Denon Volume icon: "mdi:gauge"
Niet nodig. Zolang je het via HACS installeert gaat alles automatisch. Zou het verder ook niet weten. Dit is 'm bij mij, misschien heb je er wat aan (ik heb de standaard icoontjes dus bewust uitgeschakeld).19roland70 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 15:37:
[...]
Verder lijkt alles te kloppen.
Als ik kijk op GitHub zie ik ook het bestand "custom_components.json staan, waar zou ik dat moeten plaatsen of is dit niet nodig?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| #-----Afvalwijzer - platform: afvalbeheer wastecollector: !secret afvalmeuk postcode: !secret postcode streetnumber: !secret huisnummer resources: - restafval - gft - papier - pmd dateformat: '%d %B' nameprefix: 0 disableicons: 1 dutch: 1 |
Een trigger is altijd een specifiek moment, dus bijvoorbeeld:Cardinal schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 16:14:
Op basis van de suggesties twee varianten gemaakt en die beide werken.![]()
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 - id: '1601819833207' alias: Tafel Lampen Aan description: '' trigger: - platform: time at: '16:05' condition: [] action: - scene: scene.tafel_lampen mode: single
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 - id: '1601819933879' alias: Tafel Lampen Aan v2 description: '' trigger: - platform: time at: '16:02:00' condition: [] action: - service: scene.turn_on data: {} entity_id: scene.tafel_lampen mode: single
- Er komt iemand thuis
- Het is 5 minuten over 8
- De zon komt op
- Er gaat een lamp aan
- Er wordt beweging getecteerd
- Een waarde gaat van 6 naar 5
Als je wil dat deze acties alleen uitgevoerd worden als er nog iets anders speelt, bijvoorbeeld alleen als de zon op is, of tussen 15:00 en 16:00, ofwel dingen die voor een langere periode het geval kunnen zijn, moet je daarvoor conditions gebruiken.
https://www.home-assistant.io/docs/scripts/conditions/
Nog even een voorbeeldje ter aanvullig:
Stel, je wil een lamp aan hebben staan als de zon onder is én als je thuis bent.
Je triggers zijn dan:
- De zon gaat onder
- Je komt thuis
- De zon is onder de horizon
- Je bent thuis
[ Voor 10% gewijzigd door TheFes op 05-10-2020 10:07 ]
Vraagje omtrent spotify en sonos integratie.
Ik kan middels spotcast en spotify een setup opzetten met 1 mediaplayer in lovelace waarbij je dan bij output kiest naar welke cast hardware hij moet spelen.
Kan ik iets soortgelijks met sonos doen?
Maw
1 mediaspeler, waarbij ik kan browsen in spotify om vervolgens de output te kiezen tussen mijn sonos devices?
Dit lukt me maar niet, en ik zie momenteel geen weg daarnaartoe.
Of ik moet alle drie mijn sonos devices erin zetten en dan nog heb ik de spotify bladeren niet.
Ik kan middels spotcast en spotify een setup opzetten met 1 mediaplayer in lovelace waarbij je dan bij output kiest naar welke cast hardware hij moet spelen.
Kan ik iets soortgelijks met sonos doen?
Maw
1 mediaspeler, waarbij ik kan browsen in spotify om vervolgens de output te kiezen tussen mijn sonos devices?
Dit lukt me maar niet, en ik zie momenteel geen weg daarnaartoe.
Of ik moet alle drie mijn sonos devices erin zetten en dan nog heb ik de spotify bladeren niet.
Sinds de upgrade naar 0.115.x lijkt het erop dat onderstaande automatisering niet goed meer werkt.
De automatisering heeft een 4tal triggers waarvan:
1: Ma/tmVr : 06:30
2: Zat: 07:15
3: Zon: 08:15
4: Input boolean is actief en de deur naar de woonkamer gaat open
Vanmorgen kwam ik erachter dat de automatisering niet om 6:30 was getriggered en op het moment dat ik de deur van de woonkamer open deed de automatisering wel triggerede.
Ergens gaat het mis in trigger 1,2,3 terwijl dit wel heeft gewerkt in het verleden.
Vanmorgen kwam ik erachter dat de automatisering niet om 6:30 was getriggered en op het moment dat ik de deur van de woonkamer open deed de automatisering wel triggerede.
Ergens gaat het mis in trigger 1,2,3 terwijl dit wel heeft gewerkt in het verleden.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| - alias: Set nachtswitch uit op timer initial_state: 'on' trigger: - platform: template value_template: '{{ now().weekday() in (0,1,2,3,4) and (states.sensor.time.state == states.sensor.alarm_clock_time.state) }}' - platform: template value_template: '{{ now().weekday() == 5 and (states.sensor.time.state == states.sensor.alarm_clock_time_saterday.state) }}' - platform: template value_template: '{{ now().weekday() == 6 and (states.sensor.time.state == states.sensor.alarm_clock_time_sunday.state ) }}' - platform: template value_template: '{{ (states.binary_sensor.woonkamer_gang.state == "on") and (states.input_boolean.verlichting_nachtswitch.state == "on") }}' condition: condition: and conditions: - condition: state entity_id: input_boolean.verlichting_nachtswitch state: 'on' - condition: state entity_id: input_boolean.alarm_clock_status state: 'on' action: - service: input_boolean.turn_off entity_id: input_boolean.verlichting_nachtswitch |
Vanaf welke versie ben je naar 0.115.x gemigreerd?Imperial Guard schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:50:
Sinds de upgrade naar 0.115.x lijkt het erop dat onderstaande automatisering niet goed meer werkt.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 - alias: Set nachtswitch uit op timer initial_state: 'on' trigger: - platform: template value_template: '{{ now().weekday() in (0,1,2,3,4) and (states.sensor.time.state == states.sensor.alarm_clock_time.state) }}' - platform: template value_template: '{{ now().weekday() == 5 and (states.sensor.time.state == states.sensor.alarm_clock_time_saterday.state) }}' - platform: template value_template: '{{ now().weekday() == 6 and (states.sensor.time.state == states.sensor.alarm_clock_time_sunday.state ) }}' - platform: template value_template: '{{ (states.binary_sensor.woonkamer_gang.state == "on") and (states.input_boolean.verlichting_nachtswitch.state == "on") }}' condition: condition: and conditions: - condition: state entity_id: input_boolean.verlichting_nachtswitch state: 'on' - condition: state entity_id: input_boolean.alarm_clock_status state: 'on' action: - service: input_boolean.turn_off entity_id: input_boolean.verlichting_nachtswitch
Ik zie al wel dat je nog .state gebruikt wat nu niet meer aanbevolen wordt, maar of dit het probleem veroorzaakt dat je benoemt weet ik niet.
Avoid using states.sensor.temperature.state, instead use states('sensor.temperature'). It is strongly advised to use the states(), is_state(), state_attr() and is_state_attr() as much as possible, to avoid errors and error message when the entity isn’t ready yet (e.g., during Home Assistant startup).
Bron: https://www.home-assistant.io/docs/configuration/templating/
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
De beide states uit de trigger geven dezelfde notatie weer?Imperial Guard schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:50:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 - alias: Set nachtswitch uit op timer initial_state: 'on' trigger: - platform: template value_template: '{{ now().weekday() in (0,1,2,3,4) and (states.sensor.time.state == states.sensor.alarm_clock_time.state) }}' - platform: template value_template: '{{ now().weekday() == 5 and (states.sensor.time.state == states.sensor.alarm_clock_time_saterday.state) }}' - platform: template value_template: '{{ now().weekday() == 6 and (states.sensor.time.state == states.sensor.alarm_clock_time_sunday.state ) }}' - platform: template value_template: '{{ (states.binary_sensor.woonkamer_gang.state == "on") and (states.input_boolean.verlichting_nachtswitch.state == "on") }}' condition: condition: and conditions: - condition: state entity_id: input_boolean.verlichting_nachtswitch state: 'on' - condition: state entity_id: input_boolean.alarm_clock_status state: 'on' action: - service: input_boolean.turn_off entity_id: input_boolean.verlichting_nachtswitch
What's the speed of dark?
{{ states.sensor.alarm_clock_time.state }} geeft: 06:30 en {{ states.sensor.time.state }} geeft netjes de actuele tijd.JayOne schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:07:
[...]
De beide states uit de trigger geven dezelfde notatie weer?
Is niet helemaal antwoord op zijn vraag, hij vraagt of de notatie hetzelfde is. Dus, geeft "sensor.time" ook 06:30 of misschien stieken 06:30:27 etc....Imperial Guard schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:16:
[...]
{{ states.sensor.alarm_clock_time.state }} geeft: 06:30 en {{ states.sensor.time.state }} geeft netjes de actuele tijd.
Sometimes you need to plan for coincidence
Excuses even gechecked:Hmmbob schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:05:
[...]
Is niet helemaal antwoord op zijn vraag, hij vraagt of de notatie hetzelfde is. Dus, geeft "sensor.time" ook 06:30 of misschien stieken 06:30:27 etc....
{{ states.sensor.alarm_clock_time.state }} 06:30
{{ states.sensor.time.state }} 13:09
De notitie van de tijd is hetzeflde
Aangezien ik een Intel nuc over heb wilde ik daar Home Assistant op gaan draaien.
ik heb netjes de intel nuc versie gedownload via: https://www.home-assistant.io/hassio/installation/
En heb het volgende gedaan:
Make sure bios is updated to latest on NUC, Use F2 upon boot to explore bios and see what version you are on. Go to Intel site for your NUC version and download latest bios. Extract the files to a clean usb root directory. Put USB in the NUC and press F7 in the boot up and follow instructions. Very important to wait until this is complete and the computer reboots itself. Afterwards go into bios again (F2). Do Factory default (F9) and then you must go into advanced --> boot secure --> disable secure boot. Press F10 to save and exit.
Download latest official release (v 4.12).
Unpack the .gz file to a clean usb so only the .img file is in the root (note usb had to be NTFS for me due to large size).
Download Ubuntu Desktop (right now Ubuntu 20.04.1 LTS). It will be a .iso file
Make a bootable USB from this file (Windows: recommend Rufus and follow this guide https://ubuntu.com/tutori...on-windows#2-requirements 5 if you’re on Mac follow this https://ubuntu.com/tutori...stick-on-macos#1-overview 1 )
Put the bootable ubuntu usb and the USB with the hassio in the NUC and fire it up. Ubuntu will load, choose Try Ubuntu option and you will get to the desktop.
Press Ctrl + Alt + T to open up a terminal window. Type: gnome-disks press enter
Click on your NVMe disk. Then click on the “settings” icon (looks like gears) and choose “Restore partition image”.
I can’t remember exactly how it looked, but a new window will open and you will have to choose the source. Thus open the USB containing the hassio and choose the .img file and press ok. The image will be loaded onto the NVMe-drive.
Shut down the NUC. Remove both USBs.
Start the NUC again. Hassio should load. I let mine be for 30 mins to allow for everything to download/update. Note I use ethernet and not WIFI, there might be an additional step needed.
UPDATE: on my second install I had to disable WIFI within bios before it would start.
Go to http://homeassistant.local:8123 6 to see that it’s up and running.
Helaas blijft de nuc daarna op het volgende scherm hangen:
:strip_exif()/f/image/fx55R2xdojzOamToZhNyrdd9.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat gaat hier mis?
ik heb netjes de intel nuc versie gedownload via: https://www.home-assistant.io/hassio/installation/
Make sure bios is updated to latest on NUC, Use F2 upon boot to explore bios and see what version you are on. Go to Intel site for your NUC version and download latest bios. Extract the files to a clean usb root directory. Put USB in the NUC and press F7 in the boot up and follow instructions. Very important to wait until this is complete and the computer reboots itself. Afterwards go into bios again (F2). Do Factory default (F9) and then you must go into advanced --> boot secure --> disable secure boot. Press F10 to save and exit.
Unpack the .gz file to a clean usb so only the .img file is in the root (note usb had to be NTFS for me due to large size).
Make a bootable USB from this file (Windows: recommend Rufus and follow this guide https://ubuntu.com/tutori...on-windows#2-requirements 5 if you’re on Mac follow this https://ubuntu.com/tutori...stick-on-macos#1-overview 1 )
Put the bootable ubuntu usb and the USB with the hassio in the NUC and fire it up. Ubuntu will load, choose Try Ubuntu option and you will get to the desktop.
Press Ctrl + Alt + T to open up a terminal window. Type: gnome-disks press enter
Click on your NVMe disk. Then click on the “settings” icon (looks like gears) and choose “Restore partition image”.
I can’t remember exactly how it looked, but a new window will open and you will have to choose the source. Thus open the USB containing the hassio and choose the .img file and press ok. The image will be loaded onto the NVMe-drive.
Start the NUC again. Hassio should load. I let mine be for 30 mins to allow for everything to download/update. Note I use ethernet and not WIFI, there might be an additional step needed.
UPDATE: on my second install I had to disable WIFI within bios before it would start.
:strip_exif()/f/image/fx55R2xdojzOamToZhNyrdd9.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat gaat hier mis?
Ik ben bezig om Google Calendar afspraken in te lezen in HA.
De integratie is opgezet en ik heb een google_calendars.yaml staan met de nodige data.
Nu is het zo dat mijn vriendin onregelmatig werkt en ik op basis van afspraken in haar agenda (codes) wil uitlezen of zij vroege / late / nacht dienst heeft. De agenda afspraken staan echter gepland van 8:00 tot 9:00 ochtends in de agenda, ongeacht het type dienst. Is er een mogelijkheid om deze afspraak alsnog inzichtelijk te krijgen in HA voor de rest van de dag?
Het enige wat ik nu kan bedenken is een automation die triggert als die een matchende afspraak vind en vervolgens een event toevoegt aan de calendar met de juiste tijden zodat ik die vervolgens kan gebruiken voor een lovelace card. Maar bij voorkeur houd ik de agenda schoon (geen dubbele afspraken).
In de toekomst wil ik de deurbel schakelen a.d.h.v. deze afspraken (na een nachtdienst deurbel overdag uitschakelen).
Iemand suggesties?
De integratie is opgezet en ik heb een google_calendars.yaml staan met de nodige data.
Nu is het zo dat mijn vriendin onregelmatig werkt en ik op basis van afspraken in haar agenda (codes) wil uitlezen of zij vroege / late / nacht dienst heeft. De agenda afspraken staan echter gepland van 8:00 tot 9:00 ochtends in de agenda, ongeacht het type dienst. Is er een mogelijkheid om deze afspraak alsnog inzichtelijk te krijgen in HA voor de rest van de dag?
Het enige wat ik nu kan bedenken is een automation die triggert als die een matchende afspraak vind en vervolgens een event toevoegt aan de calendar met de juiste tijden zodat ik die vervolgens kan gebruiken voor een lovelace card. Maar bij voorkeur houd ik de agenda schoon (geen dubbele afspraken).
In de toekomst wil ik de deurbel schakelen a.d.h.v. deze afspraken (na een nachtdienst deurbel overdag uitschakelen).
Iemand suggesties?
De afspraken uitlezen, dan de juiste tijden uitrekenen en die in een nieuwe agenda zetten. Die nieuwe agenda kun je dan tonen in HA. Heb zelf geen ervaring met agendas in HA dus weet niet of je dit binnen HA kunt doen of ergens anders een script draaien die dit doet.
Je schrijft niet welke nuc je gebruikt maar ik heb iets soortgelijks gehad met Ubuntu en een USB3 stick in een USB2 poort.
Hoe ik het gedaan heb, op mijn nuc'je.marcel19 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:53:
Aangezien ik een Intel nuc over heb wilde ik daar Home Assistant op gaan draaien.
etc . etc.
Wat gaat hier mis?
1. Image gedownload van deze site.
2. SSD uit nuc gehaald. Deze op laptop aangesloten als externe SSD.
3. Met balenaEtcher image op SSD geschreven
4. SSD terug in NUC.
5. NUC aan.
Eigenlijk het stappenplan zoals met een SD kaartje.
Kun je op basis van het search-atribuut niet bepalen of het bepaalde dienst is?-Casper schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:54:
Iemand suggesties?
Ja, punt is dus dat als ik nu kijk, ik de dienst van vandaag niet zie omdat die afspraak in het verleden ligt (vanmorgen 8:00). Dus dat die afspraak niet gelijk loopt aan de daadwerkelijke diensttijd is bijzonder frustrerendJayOne schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:08:
[...]
Kun je op basis van het search-atribuut niet bepalen of het bepaalde dienst is?
Op basis van het type dienst maak je een input_boolean die ingeschakeld is tijdens de daadwerkelijke dienst of de periode dat je bijvoorbeeld de periode dat de deurbel is uitgeschakeld.-Casper schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:10:
[...]
Ja, punt is dus dat als ik nu kijk, ik de dienst van vandaag niet zie omdat die afspraak in het verleden ligt (vanmorgen 8:00). Dus dat die afspraak niet gelijk loopt aan de daadwerkelijke diensttijd is bijzonder frustrerend
@marcel19 Waarom wil je eigenlijk voor deze installatiemethode gaan? M.i. is het veel praktischer om er Ubuntu (of een andere linux distributie) op te installeren en daar vervolgens via Docker HASS op te zetten. Dan kun je er voor zover ik weet veel meer mee.
Waarom niet een hypervisor eerst?marcel19 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:53:
[Afbeelding]
Wat gaat hier mis?
Ik heb problemen met de docker varriant.sOid schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:15:
@marcel19 Waarom wil je eigenlijk voor deze installatiemethode gaan? M.i. is het veel praktischer om er Ubuntu (of een andere linux distributie) op te installeren en daar vervolgens via Docker HASS op te zetten. Dan kun je er voor zover ik weet veel meer mee.
Draai nu al enige tijd native op een pi4 en draait vele male stabieler.
Maar de pi4 heeft een sd kaart welke op een gegeven moment op zijn.
vandaar de nuc.
Gewoon proxmox pakken en losgaan met het scriptmarcel19 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:16:
[...]
Ik heb problemen met de docker varriant.
vandaar de nuc.
Dan boot je de pi via USB HDD?marcel19 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:16:
[...]
vandaar de nuc.
Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi
en dit helpt hoe?TweakerVincent schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:17:
[...]
Gewoon proxmox pakken en losgaan met het script
usb ook zelfde verhaal.
ik wil naar een nuc met een SSD.
Ik wil simpelweg native draaien omdat je anders een host hebt welke niet volledig ondersteund wordt.
Tevens draait native vele male stabieler en sneller dan via een host.
[ Voor 17% gewijzigd door marcel19 op 05-10-2020 15:25 ]
Heb gisteren mijn pi4-4gb omgebouwd van SD naar USB boot met een 32GB USB-stick. Werkt als een zonnetje. Heb de pi net pas en geen ervaring met pi / HA / ... enz .marcel19 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:16:
[...]
vandaar de nuc.
Was met een SD kaart begonnen om te testen, maar had daar geen automatiseringen op draaien vanwege de geplande ombouw. Automatiseringen werken inmiddels ook
dat sowieso, maar ik heb nog een nuc over.!kk3 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:26:
[...]
Heb gisteren mijn pi4-4gb omgebouwd van SD naar USB boot met een 32GB USB-stick. Werkt als een zonnetje. Heb de pi net pas en geen ervaring met pi / HA / ... enz .
Was met een SD kaart begonnen om te testen, maar had daar geen automatiseringen op draaien vanwege de geplande ombouw. Automatiseringen werken inmiddels ook
en als je kijkt naar de snelheid van een SSD tegenover een USB is dat aanzienlijk sneller.
Tevens heeft een USB ook een maximaal aantal schrijfdata. SSD is daar gewoon sterker en beter in.
1+1=2 nog steeds. dus daarom wil ik een nuc.
huh???marcel19 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:27:
[...]
dat sowieso, maar ik heb nog een nuc over.
en als je kijkt naar de snelheid van een SSD tegenover een USB is dat aanzienlijk sneller.
Tevens heeft een USB ook een maximaal aantal schrijfdata. SSD is daar gewoon sterker en beter in.
1+1=2 nog steeds. dus daarom wil ik een nuc.
je hebt een Pi4? Dus USB3, hang daar een ssd aan en gaan met de banaan
Die PI4 is een test unit van mij voor sommige projecten ( waaronder dit dus )RedPas schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:29:
[...]
huh???
je hebt een Pi4? Dus USB3, hang daar een ssd aan en gaan met de banaan
Daar ben ik het niet mee eens. Docker is platformonafhankelijk (even gechargeerd) dus dan maakt het geen donder uit of host wordt ondersteund. En stabieler dan Ubuntu kan ik me ook niet voorstellen. Over snelheid kan ik niets zeggen, maar twijfel of dat uitmaakt.marcel19 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:22:
Ik wil simpelweg native draaien omdat je anders een host hebt welke niet volledig ondersteund wordt.
Tevens draait native vele male stabieler en sneller dan via een host.
Maar goed, succes met je installatie
Opzich is het wel mogelijk de calendar.#kalendernaam uit te lezen.-Casper schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:54:
Iemand suggesties?
Als ik de calendar.#kalendarnaam.data.attributes uitlees krijg ik.
{"message":"Avonddienst","all_day":false,"start_time":"2020-10-05 15:30:00","end_time":"2020-10-05 16:30:00","location":"Werkendam, 4251 Werkendam, Nederland","description":"","offset_reached":false,"friendly_name":"#weggehaald"}
Enkel de titel (calendar.#kalendarnaam.data.attributes.message) geeft in bovenstaand voorbeeld
"Avonddienst". Op basis van deze tekst kun je vervolgens verder doen wat je wil.
(BTW, ik heb bovenstaande uit node-red gehaald)
[ Voor 4% gewijzigd door denuz op 05-10-2020 15:35 ]
Dat laat die alleen zien voor een afspraak die op dit moment "actief" is of in de toekomst ligt. Probleem bij mij is dus dat ze eerder op de dag al plaatsvonden. Maar ik zal eens prutsen met inputs om deze te vullen wanneer de afspraak in de agenda verschijnt.denuz schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:34:
[...]
Opzich is het wel mogelijk de calendar.#kalendernaam uit te lezen.
Als ik de calendar.#kalendarnaam.data.attributes uitlees krijg ik.
{"message":"Avonddienst","all_day":false,"start_time":"2020-10-05 15:30:00","end_time":"2020-10-05 16:30:00","location":"Werkendam, 4251 Werkendam, Nederland","description":"","offset_reached":false,"friendly_name":"#weggehaald"}
Enkel de titel (calendar.#kalendarnaam.data.attributes.message) geeft in bovenstaand voorbeeld
"Avonddienst". Op basis van deze tekst kun je vervolgens verder doen wat je wil.
(BTW, ik heb bovenstaande uit node-red gehaald)
Dat maakt niet uit. Als elke dienst ingevoerd wordt van 0900 tot 1000 dan kun je elke dag om 8.58 uitlezen wat de status is van de eerstvolgende afspraak.-Casper schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:37:
[...]
Dat laat die alleen zien voor een afspraak die op dit moment "actief" is of in de toekomst ligt. Probleem bij mij is dus dat ze eerder op de dag al plaatsvonden. Maar ik zal eens prutsen met inputs om deze te vullen wanneer de afspraak in de agenda verschijnt.
Als daar dan staat; "avonddienst". dan weet je dat ze op die dag avonddienst heeft? Daar kun je dan mee verder?
Yes, zal dus een automation moeten bouwen die de sensor op een vast moment uitleest, sensors reset en sensors van nieuwe waarden voorziet.denuz schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:41:
[...]
Dat maakt niet uit. Als elke dienst ingevoerd wordt van 0900 tot 1000 dan kun je elke dag om 8.58 uitlezen wat de status is van de eerstvolgende afspraak.
Als daar dan staat; "avonddienst". dan weet je dat ze op die dag avonddienst heeft? Daar kun je dan mee verder?
Ik ben het weer niet met jou eens.sOid schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:33:
[...]
Daar ben ik het niet mee eens. Docker is platformonafhankelijk (even gechargeerd) dus dan maakt het geen donder uit of host wordt ondersteund. En stabieler dan Ubuntu kan ik me ook niet voorstellen. Over snelheid kan ik niets zeggen, maar twijfel of dat uitmaakt.
Maar goed, succes met je installatieHet is geen gebruikelijke methode om het zo te doen geloof ik (eerste keer dat ik het voorbij zie komen), dus twijfel of je hier op veel hulp kan rekenen.
Ondanks dat ik HomeAssistant in Docker heb draaien, ziet hij nog altijd "Raspbian" als host-systeem en dit wordt dus officieel niet ondersteund. Daar krijg ik ook een melding van in mijn HomeAssistant.
Ubuntu is dus één van die niet ondersteunde OSen, zie ook: https://github.com/home-a...e-assistant-supervised.md
Daarnaast kan je beter HassIO native draaien, omdat je anders ook een host-systeem hebt te onderhouden.
Mijn gaming rigs | Steam: xitro01 | PSN: Xitro1
Maar hebben we het dan over HomeAssistant/HassIO of HomeAssistant Core? Want HASS Core in Docker is volgens mij toch echt platformonafhankelijk. Of ik moet Docker verkeerd begrijpenChrisz schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:45:
[...]
Ik ben het weer niet met jou eens.
Ondanks dat ik HomeAssistant in Docker heb draaien, ziet hij nog altijd "Raspbian" als host-systeem en dit wordt dus officieel niet ondersteund. Daar krijg ik ook een melding van in mijn HomeAssistant.
Ubuntu is dus één van die niet ondersteunde OSen, zie ook: https://github.com/home-a...e-assistant-supervised.md
Qua onderhoud kan ik het me inderdaad wél weer voorstellen. Al moet ik zeggen dat het me bijzonder weinig tijd kost. Ubuntu kan zichzelf prima onderhouden. En ik heb geen idee hoeveel werk het kost om deze manier te onderhouden. Voor mij is het nu twee commando's: docker-compose pull && docker-compose up -dDaarnaast kan je beter HassIO native draaien, omdat je anders ook een host-systeem hebt te onderhouden.
@sOid ik heb constant gesproken over home assistant. niet over de core varriant.
proxmox is heerlijk. ik heb een i7 nuc met prox erop. Dan kan je draaien wat je wilt anders verveelt je nuc zich dood.marcel19 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:57:
@sOid ik heb constant gesproken over home assistant. niet over de core varriant.
1tb SSD erin, 32 gb ram. 1000 euro oid maar dan kan je lekker los.
Gewoon hass.io script draaien, nog een aparte ubuntu ernaast voor deconz en dockers en je kan ernaast gewooin verder uitbreiden.
Wil nu bijvoorbeeld een plant sensor koppelen, en wil Pi overslaan en gewoon een vm aanmaken om pi gedeelte te regelen.
ideaal proxmox en gratis
Ik draai een ESXI server. maar nogmaals. ik wil Home Assistant native draaien en niet onder een host.TweakerVincent schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:03:
[...]
proxmox is heerlijk. ik heb een i7 nuc met prox erop. Dan kan je draaien wat je wilt anders verveelt je nuc zich dood.
Gewoon hass.io script draaien, nog een aparte ubuntu ernaast voor deconz en dockers en je kan ernaast gewooin verder uitbreiden.
Wil nu bijvoorbeeld een plant sensor koppelen, en wil Pi overslaan en gewoon een vm aanmaken om pi gedeelte te regelen.
ideaal proxmox en gratis
Ik leerde proxmox pas kennen toen ik Ubuntu al het geïnstalleerd, maar als ik het opnieuw zou moeten doen, dan waarschijnlijk op die manier ja.TweakerVincent schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:03:
[...]
proxmox is heerlijk. ik heb een i7 nuc met prox erop. Dan kan je draaien wat je wilt anders verveelt je nuc zich dood.
ideaal proxmox en gratis
Offtopic, maar welke plantsensor heb je?
Ik ken persoonlijk geen andere manier om HA te draaien in Docker met je eigen onderliggende besturingssysteem. Ik gebruik geen Core, maar HomeAssistant/HassIO. Docker gebruikt de binaries van het onderliggende besturingssysteem en kan je daarom niet met virtualiseren vergelijken.sOid schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:56:
[...]
Maar hebben we het dan over HomeAssistant/HassIO of HomeAssistant Core? Want HASS Core in Docker is volgens mij toch echt platformonafhankelijk. Of ik moet Docker verkeerd begrijpenIk zie hier bijvoorbeeld ook niets over supported/unsupported host-systemen. https://www.home-assistant.io/docs/installation/docker/
[...]
Qua onderhoud kan ik het me inderdaad wél weer voorstellen. Al moet ik zeggen dat het me bijzonder weinig tijd kost. Ubuntu kan zichzelf prima onderhouden. En ik heb geen idee hoeveel werk het kost om deze manier te onderhouden. Voor mij is het nu twee commando's: docker-compose pull && docker-compose up -d
Mijn gaming rigs | Steam: xitro01 | PSN: Xitro1
Mi Flore international edition. Maar moeten nog komen. Werken prima als ik de verhalen moet geloven. Maar dat Pi gebeuren wil ik er dus niet tussen hebben en gooi ik als vm op proxmor met blutooth dongle doorlussen.sOid schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:06:
[...]
Ik leerde proxmox pas kennen toen ik Ubuntu al het geïnstalleerd, maar als ik het opnieuw zou moeten doen, dan waarschijnlijk op die manier ja.
Offtopic, maar welke plantsensor heb je?
ik heb het draaien op ESXi, VMDK file downloaden en dan nieuwe VM aanmakenmarcel19 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:04:
[...]
Ik draai een ESXI server. maar nogmaals. ik wil Home Assistant native draaien en niet onder een host.
Lees even terug naar mijn reacties.RedPas schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:09:
[...]
ik heb het draaien op ESXi, VMDK file downloaden en dan nieuwe VM aanmaken
Ik wil native!
@marcel19 Mijn reactie gelezen? ik draai native op een nuc.
Ja ik zag hem, thanx voor de tip.denuz schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:12:
@marcel19 Mijn reactie gelezen? ik draai native op een nuc.
Ga dat vanavond als ik tijd heb eens uitproberen
I stand corrected. Weer wat geleerd! Ik dacht eigenlijk dat er altijd een per docker container een lichtgewicht linux-distro (Alpine LInux) wordt gebruikt om daar de applicatie op te laten draaien.Chrisz schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:06:
[...]
Ik ken persoonlijk geen andere manier om HA te draaien in Docker met je eigen onderliggende besturingssysteem. Ik gebruik geen Core, maar HomeAssistant/HassIO. Docker gebruikt de binaries van het onderliggende besturingssysteem en kan je daarom niet met virtualiseren vergelijken.
Ik draai sinds een paar weken Home Assistant op een OrangePi om eens te testen of het wat is.
Nu lijkt het aan al mijn eisen te voldoen, behalve dat het me niet lukt om Python scripts te runnen. De error die ik krijg is:
Ik heb `python:` toegevoegd aan mijn configuration.yaml. Verder probeer ik gewoon het helloworld voorbeeld te draaien, maar Home Assistant lijkt dus niet goed de Python integratie te laden. Ik heb al chmod en chown gedaan om de rechten goed te krijgen voor de python_scripts folder.
Heeft er iemand ideeën wat het probleem zou kunnen zijn? Of een idee hoe ik gedetaileerde debug info te zien kan krijgen? Want iets van log bestanden hebben zou ook al veel helpen met debuggen.
Nu lijkt het aan al mijn eisen te voldoen, behalve dat het me niet lukt om Python scripts te runnen. De error die ik krijg is:
code:
1
| Setup failed for python: Integration not found. |
Ik heb `python:` toegevoegd aan mijn configuration.yaml. Verder probeer ik gewoon het helloworld voorbeeld te draaien, maar Home Assistant lijkt dus niet goed de Python integratie te laden. Ik heb al chmod en chown gedaan om de rechten goed te krijgen voor de python_scripts folder.
Heeft er iemand ideeën wat het probleem zou kunnen zijn? Of een idee hoe ik gedetaileerde debug info te zien kan krijgen? Want iets van log bestanden hebben zou ook al veel helpen met debuggen.
Volgens mij zijn python scripts in HA nogal specifiek, je kunt bijvoorbeeld geen imports doen, Lees dit sowieso even.Farai schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 20:20:
Ik draai sinds een paar weken Home Assistant op een OrangePi om eens te testen of het wat is.
Nu lijkt het aan al mijn eisen te voldoen, behalve dat het me niet lukt om Python scripts te runnen. De error die ik krijg is:code:
1 Setup failed for python: Integration not found.
Ik los dit op door mijn python scripts in een shell command te wrappen:
YAML:
1
2
| shell_command: set_soundbar_source_and_volume: 'python /config/custom_scripts/lg_sl10.py "{{ ip }}" "{{ source }}" "{{ volume }}"' |
En dat roep ik dan zo aan (bijvoorbeeld in een automation):
YAML:
1
2
3
4
5
| - service: shell_command.set_soundbar_source_and_volume data: ip: !secret lg_soundbar_ip source: 15 volume: 12 |
Hmm, op zich heeft mijn script geen imports of andere moeilijke dingen maar dit zou wel eens een goede workaround kunnen zijn. Ik ga het later testen, bedankt!golles schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 20:30:
[...]
Volgens mij zijn python scripts in HA nogal specifiek, je kunt bijvoorbeeld geen imports doen, Lees dit sowieso even.
Ik los dit op door mijn python scripts in een shell command te wrappen:
YAML:
1 2 shell_command: set_soundbar_source_and_volume: 'python /config/custom_scripts/lg_sl10.py "{{ ip }}" "{{ source }}" "{{ volume }}"'
En dat roep ik dan zo aan (bijvoorbeeld in een automation):
YAML:
1 2 3 4 5 - service: shell_command.set_soundbar_source_and_volume data: ip: !secret lg_soundbar_ip source: 15 volume: 12
Maak van python: eens python_script: en probeer dan nog eens? Zo staat het namelijk in de docs....Farai schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 20:20:
Nu lijkt het aan al mijn eisen te voldoen, behalve dat het me niet lukt om Python scripts te runnen. De error die ik krijg is:code:
1 Setup failed for python: Integration not found.
Ok, ik weet niet hoe ik daar overheen heb kunnen lezen... Een aantal tutorials zegt volgens mij wel `python:`, en ik heb blijkbaar in de uren dat ik ermee heb zitten kloten niet gezien dat de docs wat anders zeiden... Ontzettend bedankt!Hmmbob schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 22:30:
[...]
Maak van python: eens python_script: en probeer dan nog eens? Zo staat het namelijk in de docs....
Daarom is het goed om anderen mee te laten kijken
Vraag aan de kenners.
Ik draai op mijn NUC Ubuntu 18.04
Ik krijg nu de melding dat V20.04 TLS beschikbaar is.
Nu weet ik dat ik een keer naar V19 was geupgrade, kon daarna 2 dagen aan het werk mijn systeem weer terug te zetten naar 18.04.
Mensen ervaring met de overstap naar 20.04? 18.04 levert trouwens nog wel steeds updates.
Nu weet ik dat ik een keer naar V19 was geupgrade, kon daarna 2 dagen aan het werk mijn systeem weer terug te zetten naar 18.04.
Mensen ervaring met de overstap naar 20.04? 18.04 levert trouwens nog wel steeds updates.
Wat denk je op te schieten met een upgrade naar v20 LTS? v18 LTS wordt nog jaren ondersteund, dus ik zou alleen upgraden als het echt noodzakelijk is.maartend schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:19:
Vraag aan de kenners.
Tegen die tijd is v22LTS ook beschikbaar, dus dan kun je v20 overslaan. Dat ga ik in ieder geval doen (als ik niet in de tussentijd overstap op Proxmox).
Daarom wordt er aangeraden dat je via HASSIO HA draait. Dan heb je geen last van dit soort dingen.maartend schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:19:
Vraag aan de kenners.
Dit kan je dan het beste doen via Proxmox of Unraid.
Misschien niet het antwoord dat je wilt horen, maar toch.
Ik heb ook HASSIO (heet dus al bijna een jaar Home Assistant) en dat draait in een docker. Maar het is mijn NUC die dit aangeeft als ik inlog op mijn Ubuntu systeem. Het is heelmaal niet HA die daar om vraagt.larsiey schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:24:
[...]
Daarom wordt er aangeraden dat je via HASSIO HA draait. Dan heb je geen last van dit soort dingen.
Maar ik blijf gewoon bij 18.04
En de volgende post is dan 'er staat een upgrade klaar voor proxmox/unraid, iemand ervaring mee'. Dus dat schiet ook niet erg op, en is even relevant voor hier als een ubuntu-upgrade vraag...larsiey schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:24:
[...]
Daarom wordt er aangeraden dat je via HASSIO HA draait. Dan heb je geen last van dit soort dingen.
Ik zit nog te spelen met het idee om een SSD die ik over heb te gebruiken voor mijn Pi.
De stappen om USB boot te enablen zijn goed te vinden, maar ik meende eerder te lezen dat wanneer je dit doet, je niet meer kan booten van de SD kaart. Dat zie ik echter niet terug in guides om de USB boot te enablen. Voor mij is het wel van belang dat ik wat tijd heb om de setup op SSD goed in te regelen voor ik echt overschakel. Kan iemand aangeven of de Pi nog boot van SD kaart wanneer er geen bootable USB device is aangesloten?
De stappen om USB boot te enablen zijn goed te vinden, maar ik meende eerder te lezen dat wanneer je dit doet, je niet meer kan booten van de SD kaart. Dat zie ik echter niet terug in guides om de USB boot te enablen. Voor mij is het wel van belang dat ik wat tijd heb om de setup op SSD goed in te regelen voor ik echt overschakel. Kan iemand aangeven of de Pi nog boot van SD kaart wanneer er geen bootable USB device is aangesloten?
Idem hier, ik zie geen voordeel om te upgraden naar 20.04, want alles draait onder Docker (en upgrade kost mij gewoon weer 2-3 dagen werk in worst case)maartend schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:32:
[...]
Ik heb ook HASSIO (heet dus al bijna een jaar Home Assistant) en dat draait in een docker. Maar het is mijn NUC die dit aangeeft als ik inlog op mijn Ubuntu systeem. Het is heelmaal niet HA die daar om vraagt.
Maar ik blijf gewoon bij 18.04
En ik heb dat gehad bij de upgarde naar v19. 2-3 dagen zitten klootviolen om HA weer goed aan de praat te krijgen, uiteindelijk terug naar 18.04. HA draaide weer in een paar minuten (zolang kostte het me om de backup te installeren)UTMachine schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:35:
[...]
Idem hier, ik zie geen voordeel om te upgraden naar 20.04, want alles draait onder Docker (en upgrade kost mij gewoon weer 2-3 dagen werk in worst case)
Afijn, ik blijf lekker op 18.04 NU wordt bijna voor niks anders gebruikt.
[ Voor 7% gewijzigd door maartend op 06-10-2020 10:39 ]
Ben wel benieuwd wat je zo veel werk heeft gekost dan. Heb je zo veel custom dingen in je Ubuntu-installatie staan ofzo?maartend schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:37:
[...]
En ik heb dat gehad bij de upgarde naar v19. 2-3 dagen zitten klootviolen om HA weer goed aan de praat te krijgen, uiteindelijk terug naar 18.04. HA draaide weer in een paar minuten (zolang kostte het me om de backup te installeren)
Denk dat het me maximaal een halve dag kost om alles weer goed te zetten. En ik ben totaal geen expert op Linux gebied (al weet ik m'n weg inmiddels redelijk te vinden).
Dat wil ik dus voorkomenmaartend schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:37:
[...]
En ik heb dat gehad bij de upgarde naar v19. 2-3 dagen zitten klootviolen om HA weer goed aan de praat te krijgen, uiteindelijk terug naar 18.04. HA draaide weer in een paar minuten (zolang kostte het me om de backup te installeren)
Niks, maar dan ook niks. Ik upgrad enaar V19, en heel mijn HA sloeg vast. En was niet werkend te krijgen. Geen idee wat er ooit was (behalve dat het geen TLS ersie was).sOid schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:39:
[...]
Ben wel benieuwd wat je zo veel werk heeft gekost dan. Heb je zo veel custom dingen in je Ubuntu-installatie staan ofzo?
Denk dat het me maximaal een halve dag kost om alles weer goed te zetten. En ik ben totaal geen expert op Linux gebied (al weet ik m'n weg inmiddels redelijk te vinden).
@-Casper Alle guides die ik heb gezien zetten USB boot gewoon in de boot sequence voor SD-boot. Maar zo te zien is er weer wat wildgroei aan how to's...
Lang leve docker met docker-compose. Echt minuten werk. Installeer ubuntu nieuwste versie, installeer docker, paar commando’s en alles draait weer.
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV
Yups, dat is de reden dat ik Docker "cool" vind. Image en backup terugzetten en dan is die weer zoals die was, geen rare software dependencies zoals je veel hebt bij software upgrades.martinvdm schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:47:
Lang leve docker met docker-compose. Echt minuten werk. Installeer ubuntu nieuwste versie, installeer docker, paar commando’s en alles draait weer.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.