Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 101 Laatste
Acties:
  • 463.950 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toevallig ben ik ook bezig met spotify-integratie. Integratie zelf is gelukt, maar het lukt me nog niet om een spotify playlist aan te roepen bij m'n Bose SoundTouch media-player.

Ik gebruik de mini-media-player custom card. Als ik een playlist aanklik krijg ik deze foutmelding.

code:
1
 [homeassistant.components.soundtouch.media_player] Unable to find preset with id spotify:user:spotify:playlist:1DTzz7Nh2rJBnyFbjsH1Mh

Bij de andere card media_player.spotify_jb lukt het aanroepen wel en het afspelen op de soundtouch ook. Maar dan mis ik weer bepaalde features die de SoundTouch card wel weer heeft (zoals aanroepen van internetradio preset)... Suggesties? Ik wil natuurlijk 1 card met alle features, als dat mogelijk is.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
          - title: Bose SoundTouch
            type: custom:mini-media-player
            entity: media_player.soundtouch
            volume_stateless: true
            icon: mdi:radio
            artwork: cover
            source: icon
            scroll: info
            shortcuts:
              columns: 4
              buttons:
                - icon: mdi:numeric-1-box
                  name: Spotifytest
                  type: playlist
                  id: spotify:playlist:1DTzz7Nh2rJBnyFbjsH1Mh
          - title: Spotify
            entity: media_player.spotify_jb
            shortcuts:
              buttons:

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:41
sOid schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 21:14:
Toevallig ben ik ook bezig met spotify-integratie. Integratie zelf is gelukt, maar het lukt me nog niet om een spotify playlist aan te roepen bij m'n Bose SoundTouch media-player.

Ik gebruik de mini-media-player custom card. Als ik een playlist aanklik krijg ik deze foutmelding.

code:
1
 [homeassistant.components.soundtouch.media_player] Unable to find preset with id spotify:user:spotify:playlist:1DTzz7Nh2rJBnyFbjsH1Mh

Bij de andere card media_player.spotify_jb lukt het aanroepen wel en het afspelen op de soundtouch ook. Maar dan mis ik weer bepaalde features die de SoundTouch card wel weer heeft (zoals aanroepen van internetradio preset)... Suggesties? Ik wil natuurlijk 1 card met alle features, als dat mogelijk is.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
          - title: Bose SoundTouch
            entity: media_player.soundtouch
            shortcuts:
              buttons:
          - title: Spotify
            entity: media_player.spotify_jb
            shortcuts:
              buttons:
Wellicht dat je hier wat aan hebt.

What's the speed of dark?

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:01
Misshien kunnen jullie mij helpen?

Ik probeer al na de update 0.113 mijn RFXcom opnieuw te configuren. Sterker nog, ik ben helemaal opnieuw begonnen. Tot vandaag heeft het niet gewerkt. Nu schets mij de verbazing dat ik in configuration.yaml de optie "automatic_add: true". Als ik deze un-comment of op false zet, dan zijn al mijn sensoren unavailable.
Nu heb ik een vervuiling aan devices in mijn device list staan.

Een ander probleem. Ik heb ook een Brel motor voor mijn zonnescherm. Ik heb hiervoor een cover gemaakt vanuit de RFXcom integratie. Dit werkt maar een half uur en dan is deze ook unavailable.

Ik werk vanuit de RFXcom integratie, maar ik heb het gevoel dat ik het niet meer zie wat er daadwerkelijk aan de is.

Alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
slow whoop schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 14:46:
[...]

Inmiddels alles al een keer herstart. De Somfy developer API opnieuw aangemaakt en de Somfy integratie in HA opnieuw gedaan. Het helpt niet. Ik zie de rolluiken wel, maar het zonnescherm niet in HA. Ik weet niet goed wat ik nu nog kan proberen.
Ik heb hetzelfde probleem. Somfy ondersteunt een deel van de IO producten (in mijn geval ook een zonneschermmotor) nog niet in hun open API. Zie de volgende thread: https://community.home-as...omfy-tahoma-official-api/

Als alternatief zou je de volgende integratie kunnen proberen: https://github.com/imicknl/ha-tahoma

Een andere optie is integreren via IFTTT.

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:24
Mark de Vaal schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 22:02:
Misshien kunnen jullie mij helpen?

Ik probeer al na de update 0.113 mijn RFXcom opnieuw te configuren. Sterker nog, ik ben helemaal opnieuw begonnen. Tot vandaag heeft het niet gewerkt. Nu schets mij de verbazing dat ik in configuration.yaml de optie "automatic_add: true". Als ik deze un-comment of op false zet, dan zijn al mijn sensoren unavailable.
Nu heb ik een vervuiling aan devices in mijn device list staan.

Een ander probleem. Ik heb ook een Brel motor voor mijn zonnescherm. Ik heb hiervoor een cover gemaakt vanuit de RFXcom integratie. Dit werkt maar een half uur en dan is deze ook unavailable.

Ik werk vanuit de RFXcom integratie, maar ik heb het gevoel dat ik het niet meer zie wat er daadwerkelijk aan de is.

Alvast bedankt
Er zijn in dit topic al eerder vragen beantwoord over rfxtrx met links naar een migratieguide.
Belangrijk verschil is dat alle devices bij elkaar horen onder één kop rfxtrx, niet meer gescheiden per type.
Ook de naam mag er niet meer bij staan. Volgens mij moeten de codes nog steeds wel in yaml staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:08
slow whoop schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 14:46:
[...]

Ik heb ook geen verwijzing in configuration.yaml.

Ik heb eerst m'n rolluiken toegevoegd in de Somfy app. En toen de integratie met HA. Dat ging goed. Daarna in de (andere) Somfy app het zonnescherm geinstalleerd. In de app werkt dat, maar in HA zie ik nog steeds alleen maar m'n rolluiken. Google assistant ziet het zonnescherm wel.

Inmiddels alles al een keer herstart. De Somfy developer API opnieuw aangemaakt en de Somfy integratie in HA opnieuw gedaan. Het helpt niet. Ik zie de rolluiken wel, maar het zonnescherm niet in HA. Ik weet niet goed wat ik nu nog kan proberen.
Ik heb een soortgelijk probleem. Ik heb de Tahoma box van Somfy en deze gekoppeld aan HA en via Homebridge ook aan Homekit. In de Tahoma box heb ik mijn Somfy IO rolluiken en een RTS zonnescherm. Deze kan ik allemaal in de Tahoma box app bedienen. De rolluiken komen via de genoemde integraties in HA en homekit maar het zonnescherm krijg ik er niet te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JayOne schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 21:36:
[...]

Wellicht dat je hier wat aan hebt.
Djeez, wat een onnodig ingewikkeld gedoe -_- Dank voor het delen, ga er mee bezig :)

Edit: gelukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-05 15:48
RudolfR schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 22:28:
[...]

Er zijn in dit topic al eerder vragen beantwoord over rfxtrx met links naar een migratieguide.
Belangrijk verschil is dat alle devices bij elkaar horen onder één kop rfxtrx, niet meer gescheiden per type.
Ook de naam mag er niet meer bij staan. Volgens mij moeten de codes nog steeds wel in yaml staan.
Zo heb ik het inderdaad ook, alle devices en de verwijzing naar de usb-poort van de RFXCom staan allemaal in configuration.yaml
De detectie gebruik ik inderdaad niet, dat vervuilt je hele HA met de lampen van de buren. Is enkel tijdelijk nodig, om even te kunnen ontdekken wat de codes van je lampen zijn. Nog mooier zou het natuurlijk zijn als je vanuit de Integrations-pagina hem even tijdelijk in discovery-modus kan zetten, wat bij Domoticz wel kan (en bij Zigbee/ZHA in HA kan je met de plus-knop hem laten luisteren naar apparaten om te koppelen).

[ Voor 3% gewijzigd door DeadMetal op 27-09-2020 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-05 10:34
Ik stel dit al een tijdje uit maar ik krijg de melding The 'entity_id' option is deprecated, please remove it from your configuration

Ik heb dit hier ook even gelezen..
Hoe kan ik dit verhelpen?
Die staan een beetje overal denk ik, maar vooral in mn sensors...

Kan ik die gewoon verwijderen?

[ Voor 6% gewijzigd door skank op 27-09-2020 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-05 19:47

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

skank schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:42:
Ik stel dit al een tijdje uit maar ik krijg de melding The 'entity_id' option is deprecated, please remove it from your configuration

Ik heb dit hier ook even gelezen..
Hoe kan ik dit verhelpen?
Die staan een beetje overal denk ik, maar vooral in mn sensors...

Kan ik die gewoon verwijderen?
Er staat hier een stukje uitgelegd in de Templates sectie van de breaking changes.
Ik heb het gewoon uit mijn templates gehaald zonder problemen.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
martinvdm schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:58:
[...]

Er staat hier een stukje uitgelegd in de Templates sectie van de breaking changes.
Ik heb het gewoon uit mijn templates gehaald zonder problemen.
Ja die had ik gelezen, ondertussen al 8 uitgehaald maar ik heb er nog..
Tot nu toe geen problemen, nog aan het zoeken waar de rest zit..

bv in deze,
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  - platform: template
    sensors:
      afval:
        entity_id: sensor.recycleapp_vandaag
        friendly_name: Afval vandaag
        icon_template: mdi:delete
        value_template: >
          {% if is_state('sensor.recycleapp_vandaag', 'pmd') %}
            Deze avond pmd buiten zetten!
          {% elif is_state('sensor.recycleapp_vandaag', 'restafval') %}
            Deze avond restafval buiten zetten!
          {% elif is_state('sensor.recycleapp_vandaag', 'papier') %}
            Deze avond papier en karton buiten zetten!
          {% endif %}

Daar mag hij ook gewoon weg?
Ik snap het eigenlijk niet helemaal de uitleg maar kom

[ Voor 41% gewijzigd door skank op 27-09-2020 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-05 19:47

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

skank schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:02:
[...]

Ik snap het eigenlijk niet helemaal de uitleg maar kom
Wat weerhoudt je om het uit te proberen? Het staat er redelijk duidelijk toch.....
“ It is no longer necessary to provide a list of entities to monitor for each template platform as automatic analysis can now find all entities that affect the state in the template without manual setup.

This means you can now remove the entity_id option from your templates, as it is now deprecated.“

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
martinvdm schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:45:
[...]

Wat weerhoudt je om het uit te proberen? Het staat er redelijk duidelijk toch.....
“ It is no longer necessary to provide a list of entities to monitor for each template platform as automatic analysis can now find all entities that affect the state in the template without manual setup.

This means you can now remove the entity_id option from your templates, as it is now deprecated.“
Ik heb het geprobeerd. 14 items weggedaan, zien of alles nog werkt :p
Voorlopig lijkt het ok.
M'n logboek staat vol fouten, eerst maar es al die dingen wegwerken alvorens nieuwe dingen erin te steken.

Hebben jullie echt 0 foutmeldingen in jullie logboek?
Er staan wel zaken in bij mij wegens dingen die offline zijn, die kan ik negeren, maar dan nog zijn er toch redelijk wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skank schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:56:
[...]

Er staan wel zaken in bij mij wegens dingen die offline zijn, die kan ik negeren, maar dan nog zijn er toch redelijk wat...
Eentje. Dat HACS-integraties niet zijn getest. Beetje een irritante melding, maar goed. Valt mee te leven ;)

Ik heb op basis van dit draadje (aanrader!) m'n system monitoring gedoe flink uitgebreid. Ik heb nu o.a. 2 binary ping sensor. Als ik 'm echter opneem in ui-lovelace, zie ik alleen 'Connected' als status. Op zich logisch, want het is een binary sensor.

Maar als ik er op klik, zie ik echter wel relevante waardes. Avarage ping van 7ms bijvoorbeeld. Juist dát wil ik tonen in de UI. Is het op een of andere manier mogelijk om die data weer te geven?

(Ik weet dat dit ook met de Speedtest integration kan, maar wil het eerst hiermee proberen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-03 21:43
Iemand ervaring met Home Assistant en Fritzbox? Kan HA op duckdns via 443 wel benaderen, maar 8123 niet.

HA versie: 115.3
SSL: Gisteren aangemaakt via Certbot, deze SSL certificaten worden ook erkend en gevonden door HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:01
@mAiden88 Wat heb je ingesteld? Welke porten heb je open gezet (op je router)? Op welke poort draait HA? etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
Septillion schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:33:
@mAiden88 Wat heb je ingesteld? Welke porten heb je open gezet (op je router)? Op welke poort draait HA? etc
Poort: 8123 staat ingesteld in mij fritzbox
Poort: 443 staat ingesteld in mij fritzbox
HA draait op: 8123 intern en 443 extern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@mAiden88 Dus op je router heb je een forward van 443 extern naar 8123 intern? En via extern kan je dan HA goed bereiken?

Zelf ook zoiets en via intern adres heb ik dan wat wisselende ervaringen. Soms werkt het prima maar zoals nu heb ik een "Oops. xxx has experienced a network protocol violation that cannot be repaired." als ik het interne IP probeer. Heb ik ook nog niet weten fixen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-05 18:09
Gaat het om het benaderen binnen eigen netwerk?
Nooit last mee.
Net gisteren mijn raspberry4 aangepast zodat hij van hardeschijf bood en gelijk een schone Home assistant erop gezet en geen probleem ondervonden.
Van buiten het netwerk gebruik ik de eigen vpn van de fritz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
Septillion schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:57:
@mAiden88 Dus op je router heb je een forward van 443 extern naar 8123 intern? En via extern kan je dan HA goed bereiken?

Zelf ook zoiets en via intern adres heb ik dan wat wisselende ervaringen. Soms werkt het prima maar zoals nu heb ik een "Oops. xxx has experienced a network protocol violation that cannot be repaired." als ik het interne IP probeer. Heb ik ook nog niet weten fixen :p
Op de Fritzbox ingesteld dat als er een verzoek binnenkomt op 443 dat die naar ip:8123 gaat, zelfde voor 8123 gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:42
skank schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:56:
[...]

Ik heb het geprobeerd. 14 items weggedaan, zien of alles nog werkt :p
Voorlopig lijkt het ok.
M'n logboek staat vol fouten, eerst maar es al die dingen wegwerken alvorens nieuwe dingen erin te steken.

Alleen een heartbeat time out voor de nest speakers en kodi not ready yet. Verder geen foutmeldingen.

Mediacards geven echter netjes aan wat de woonkamer groep afspeelt of wat er op KODI draait, dus niet echt een fout.

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
mAiden88 schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:27:
[...]

Op de Fritzbox ingesteld dat als er een verzoek binnenkomt op 443 dat die naar ip:8123 gaat, zelfde voor 8123 gedaan.
Al wat langer geleden maar de Fritzbox snapte toen niet als je met twee poorten naar één poort verwijst: kon niet kiezen op welke poort er antwoord gegeven moest worden. Dus 8123 naar 8123 gaat prima, ipv daarvan van 443 naar 8123 werkt ook maar en 8123 en 443 naar 8123 werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mAiden88 @Septillion Klinkt als een hairpin NAT probleem. Weet niet hoe je dat instelt op de Fritzbox.

(Ik zou trouwens afraden om poort 8123 open te zetten op je router, draai dan op z'n minst HASS op een andere poort.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
sOid schreef op zondag 27 september 2020 @ 20:24:
@mAiden88 @Septillion Klinkt als een hairpin NAT probleem. Weet niet hoe je dat instelt op de Fritzbox.

(Ik zou trouwens afraden om poort 8123 open te zetten op je router, draai dan op z'n minst HASS op een andere poort.)
Was al bang dat het een NAT Loopback probleem was.. Maar eens kijken of daar iets mee te doen is, anders eens kijken of ik iets van OpenWRT kan inladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-05 21:25
Ik heb sinds de laatste update ( 0.115.3 ) het probleem dat mijn HomeAssistant niet meer wil herstarten. Als ik via server control een herstart doe dan gebeurd er niks. Ook het laden van scenes of automations werkt niet. Echter een reboot via HASSIO heeft het effect dat hij opnieuw start.
Wel zie ik in mijn log deze melding langskomen:

[quote]
Log Details (ERROR)
Logger: homeassistant.components.hassio
Source: components/hassio/__init__.py:326
Integration: Hass.io (documentation, issues)
First occurred: 7:35:25 AM (2 occurrences)
Last logged: 8:05:27 AM

Platform error sensor.yr - Integration 'yr' not found.
[/quote]
De enige plek waar ik deze vermelding overigens kon vinden was in sensor.yaml, maar daar is hij al verwijderd. Toch blijf ik deze melding zien, ook als ik een configuration check doe. Waar zou deze nog meer vermeld kunnen staan?

Edit: Verkeerd zitten kijken.... probleem opgelost

[ Voor 3% gewijzigd door GertJan2012 op 28-09-2020 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:58
mAiden88 schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:25:
Iemand ervaring met Home Assistant en Fritzbox? Kan HA op duckdns via 443 wel benaderen, maar 8123 niet.

HA versie: 115.3
SSL: Gisteren aangemaakt via Certbot, deze SSL certificaten worden ook erkend en gevonden door HA.
gebruik je intern nu ook "https://"?
http werkt niet meer als je ssl aanzet.
Je moet dan dus wel die melding over ongeldig certificaat negeren bij intern gebruik.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
TheFes schreef op maandag 28 september 2020 @ 08:54:
[...]

Je moet dan dus wel die melding over ongeldig certificaat negeren bij intern gebruik.
Intern werkt https:// prima.
Alleen blijf Spotify zoeken naar http://, met poort 8123.
Terwijl ik deze juist heb aangepast in de Dev portaal van Spotify naar 443

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik heb sinds 115.2 dat mijn computer niet meer uit te zetten valt omdat de switch die ik volgens de handleiding in de HA docs gemaakt heb niet meer aan wil gaan. Eerst werd deze (ik denk middels een Ping) aan- of uitgezet als de computer echt aan of uit stond. Nu blijft hij uit waardoor ik hem dus niet uit kan zetten.

Ik draai nog op 115.2 op dit moment.

configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
switch:
  - platform: wake_on_lan
    name: “Compu”
    mac: de:ad:be:ef:12:34
    host: 1.2.3.4
    turn_off:
      service: shell_command.turn_off_pc

Let NIET op de ‘verkeerde’ aanhalingstekens omdat dat komt door autocorrect van iPhone “” en ik de tekst hier heb over moeten typen omdat ik de tekst niet kan selecteren en kopiëren in “File editor”, zowel niet in Safari als in Chrome.

Dus:

- turn on (WoL) werkt wel
- Shell commands elders aangeroepen werken ook
- omdat deze swx op uit blijft staan sinds de update kan ik deze computer niet meer via deze constructie uitzetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Wilf op 28-09-2020 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbotrent
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 08-12-2021
Hoi iedereen,

In mijn configuratie heb ik een template sensor aangemaakt welke de UNIX time stamp weergeeft (het aantal seconden verstreken vanaf 01/01/1970 tot nu). Ik heb dat op deze manier gedaan:

YAML:
1
2
3
4
5
    sensors:
      now_seconds:
        entity_id: sensor.time
        value_template: "{{ as_timestamp(now())|int }}"

De entity_id zorgt ervoor dat de sensor now_seconds wordt geupdate elke keer de state van sensor.time verandert. Zonder deze entity_id wordt de sensor enkel aangepast bij het opstarten van HA, erna niet meer. Dit komt omdat now() een functie is en geen sensor waarvan de state verandert, waardoor de template sensor dus ook niet automatisch wordt aangepast.

Echter, in de nieuwe versie van HA krijg ik de melding dat een entity_id niet meer ondersteund wordt in een template sensor, waardoor mijn bovenstaande oplossing dus niet meer werkt. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Ik wil dus een sensor welke de UNIX time stamp weergeeft, en welke dus ook elke seconde geupdate wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
Turbotrent schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:20:
Hoi iedereen,

In mijn configuratie heb ik een template sensor aangemaakt welke de UNIX time stamp weergeeft (het aantal seconden verstreken vanaf 01/01/1970 tot nu). Ik heb dat op deze manier gedaan:

YAML:
1
2
3
4
5
    sensors:
      now_seconds:

De entity_id zorgt ervoor dat de sensor now_seconds wordt geupdate elke keer de state van sensor.time verandert. Zonder deze entity_id wordt de sensor enkel aangepast bij het opstarten van HA, erna niet meer. Dit komt omdat now() een functie is en geen sensor waarvan de state verandert, waardoor de template sensor dus ook niet automatisch wordt aangepast.

Echter, in de nieuwe versie van HA krijg ik de melding dat een entity_id niet meer ondersteund wordt in een template sensor, waardoor mijn bovenstaande oplossing dus niet meer werkt. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Ik wil dus een sensor welke de UNIX time stamp weergeeft, en welke dus ook elke seconde geupdate wordt.
Misschien denk ik nu te kort door de bocht, maar now() vervangen door sensor.time?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hostname
  • Laatst online: 12-05 18:57
Zie deze link uit de Breaking Changes sectie van de release notes van 0.115, waar deze wijziging wordt toegelicht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Twee dagen geleden heb ik HACS geinstalleerd om daarbij het Homekit Infused thema te gaan gebruiken.
Sinds gisteren is ineens mijn hele hass-systeem traag. Mijn Hue-lampen reageren pas na een paar seconden op mijn Z-wave of Zigbee PIR sensoren, mijn nuc heeft het behoorlijk druk, want geregeld 80-100% cpu load, en in de logs van hass vind ik vooral dit item vaak terug:

code:
1
2
3
4
5
6
Logger: homeassistant.components.hue.light
Source: helpers/update_coordinator.py:147
Integration: Philips Hue (documentation, issues)
First occurred: 25 september 2020 21:59:49 (371 occurrences)
Last logged: 10:48:52
[b]Timeout fetching light data[/b]

en
code:
1
2
3
4
5
6
Logger: homeassistant.components.hue.sensor_base
Source: helpers/update_coordinator.py:147
Integration: Philips Hue (documentation, issues)
First occurred: 25 september 2020 21:59:49 (370 occurrences)
Last logged: 10:48:52
[b]Timeout fetching sensor data[/b]

Beide meldingen dus vele malen sinds ik HACS heb geinstalleerd. Ik zie her en der meldingen van custom compoments van hue, maar daar heb ik niets van geinstalleerd. Mijn Hue sensoren zitten allemaal aan mijn Conbee stick gekoppeld, en de Hue lampen doen het allemaal, maar dus sterk vertraagd. Dan ben ik in het donker de trap al af :(

Iemand een idee wat dit kan zijn? HACS werkt goed, ik heb enkel een thema geinstalleerd (Homekit Infused) en ik gebruik versie 0.115.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoi iedereen,

YAML:
1
2
3
4
5
    sensors:
      now_seconds:

Bij mij was het in dit soort gevallen voldoende om die hele entity_id-regel te verwijderen. Bleef vervolgens gewoon werken.

koelkast schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:04:
Twee dagen geleden heb ik HACS geinstalleerd om daarbij het Homekit Infused thema te gaan gebruiken.
Sinds gisteren is ineens mijn hele hass-systeem traag. Mijn Hue-lampen reageren pas na een paar seconden op mijn Z-wave of Zigbee PIR sensoren, mijn nuc heeft het behoorlijk druk, want geregeld 80-100% cpu load, en in de logs van hass vind ik vooral dit item vaak terug:

*knip*

Beide meldingen dus vele malen sinds ik HACS heb geinstalleerd. Ik zie her en der meldingen van custom compoments van hue, maar daar heb ik niets van geinstalleerd. Mijn Hue sensoren zitten allemaal aan mijn Conbee stick gekoppeld, en de Hue lampen doen het allemaal, maar dus sterk vertraagd. Dan ben ik in het donker de trap al af :(

Iemand een idee wat dit kan zijn? HACS werkt goed, ik heb enkel een thema geinstalleerd (Homekit Infused) en ik gebruik versie 0.115.2
Heb je al geprobeerd om HACS tijdelijk uit te schakelen? Dan weet je of het daar aan ligt. Wel een restart gedaan na installatie van HACS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turbotrent
hostname schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:00:
[...]

Zie deze link uit de Breaking Changes sectie van de release notes van 0.115, waar deze wijziging wordt toegelicht ;)
Bedankt! Het toevoegen van een dummy zoals beschreven in jouw link heeft het opgelost:

YAML:
1
2
3
4
      now_seconds:
         value_template: >-
           {% set dummy = states("sensor.time") %}
           {{ as_timestamp(now())|int }}

Hierdoor wordt de sensor iedere minuut geupdate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Turbotrent schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:11:
[...]

Bedankt! Het toevoegen van een dummy zoals beschreven in jouw link heeft het opgelost:

YAML:
1
2
3
4
      now_seconds:

Hierdoor wordt de sensor iedere minuut geupdate.
Goed om te weten :) Wat doe je eigenlijk met die sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbotrent
sOid schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:24:
[...]

Goed om te weten :) Wat doe je eigenlijk met die sensor?
Ik gebruik die in een groter geheel om na te gaan of het vuilnis vandaag of morgen wordt opgehaald.Deze sensoren gebruik ik dan weer een TTS begroeting die op mijn Sonos wordt afgespeeld in de ochtend.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
sensor:
    sensors:
      now_seconds:
      vuilnis_morgen_seconds_min:
        value_template: "{{ as_timestamp(states.calendar.xxxx_gmail_com.attributes.start_time) - 86400|int }}"
      vuilnis_morgen_seconds_plus:
        value_template: "{{ as_timestamp(states.calendar.xxxx_gmail_com.attributes.start_time) + 86400|int }}"
      vuilnis_morgen_seconds:
        value_template: "{{ as_timestamp(states.calendar.xxxx_gmail_com.attributes.start_time) |int }}"
      vuilnis_morgen:
          {%- if (states('sensor.now_seconds') > states('sensor.vuilnis_morgen_seconds_min') and states('sensor.now_seconds') < states('sensor.vuilnis_morgen_seconds')) -%}
          true
          {%- else -%}
          false
          {%- endif -%}
      vuilnis_vandaag:
          {%- if (states('sensor.now_seconds') < states('sensor.vuilnis_morgen_seconds_plus') and states('sensor.now_seconds') > states('sensor.vuilnis_morgen_seconds')) -%}
          true
          {%- else -%}
          false
          {%- endif -%}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hier mensen die met een slimme (template) sensor bepalen hoe donker het buiten is zonder echte LUX sensor?

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

DennusB schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:38:
Hier mensen die met een slimme (template) sensor bepalen hoe donker het buiten is zonder echte LUX sensor?
Hoe zie je dat voor je? Hoe donker het is, is locatie afhankelijk en niet alleen afhankelijk van het tijdstip, dus zonder lux meter op locatie kun je dat nooit vaststellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
DennusB schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:38:
Ik gebruik dit om te bepalen of het roughly donker is buiten en de lichten aan moeten. Werkt wel okay, maar merk nog steeds wel veel verschil tussen zonnige en donkere dagen. Benieuwd of anderen een betere oplossing hebben.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
# We trigger the lights based on this sensor
binary_sensor:
    sensors:
      natural_lighting:
        friendly_name: Natural lighting
        device_class: light
          {{ state_attr('sun.sun', 'elevation') >= 8 }}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
hostname schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:02:
[...]

Ik gebruik dit om te bepalen of het roughly donker is buiten en de lichten aan moeten. Werkt wel okay, maar merk nog steeds wel veel verschil tussen zonnige en donkere dagen. Benieuwd of anderen een betere oplossing hebben.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
binary_sensor:
    sensors:
      natural_lighting:
Zonder lux-sensor krijg je geen accurate meting. Je kunt nog een weer-sensor toevoegen die de actuele stand weergeeft (sunny, clouded). Deze sensoren, zoals die van buienradar, zijn vaak voor een grote regio en kunnen afwijkend zijn wat je lokaal waarneemt. Dus gewoon een lux-sensor gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
hostname schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:02:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
binary_sensor:
    sensors:
      natural_lighting:
Als je op 0.115 zit kun je hier ook gewoon een attribute trigger voor maken
code:
1
2
3
4
5
trigger:
  platform: numeric_state
  entity_id: sun.sun
  attribute: elevation
  above: 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
JayOne schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:08:
[...]

Zonder lux-sensor krijg je geen accurate meting. Je kunt nog een weer-sensor toevoegen die de actuele stand weergeeft (sunny, clouded). Deze sensoren, zoals die van buienradar, zijn vaak voor een grote regio en kunnen afwijkend zijn wat je lokaal waarneemt. Dus gewoon een lux-sensor gebruiken.
Ja, klopt, een lux-sensor staat op het lijstje, maar is er nog niet van gekomen.
TheFes schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:10:
Als je op 0.115 zit kun je hier ook gewoon een attribute trigger voor maken
code:
1
2
3
4
5
trigger:
  entity_id: sun.sun
  attribute: elevation
  above: 8
Ah, nice. Ik ben er inderdaad nog niet aan toegekomen om mijn automations te versimpelen met de nieuwe trucjes van 0.115 ;) Nu is het wel zo dat ik deze in meerdere automations gebruik, en dan vind ik het wel fijn om die 8° niet overal te dupliceren (maakt het aanpassen makkelijker).

[ Voor 8% gewijzigd door hostname op 28-09-2020 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
TheFes schreef op maandag 28 september 2020 @ 08:54:
[...]

Inmiddels het euvel kunnen oplossen door een DNS Server in te stellen op mij Windows server 2016.
Hierdoor werkte alles weer naar behoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peetgate
  • Laatst online: 10-05 08:56
Ik gebruik zelf een Xiaomi light sensor, kost een tientje en werkt via Zigbee. Bevalt super goed. Hij update heel snel en is erg accuraat.

Ik heb de automation gemaakt met de UI, maar dit is de config (ik heb daarnaast nog een automation die het omgekeerde doet):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- id: '1579794243385'
  alias: Woonkamer - Lichten aan onder 500 Lux
  trigger:
  - below: 500
    entity_id: sensor.lightlevel_18
  condition:
  - condition: or
    conditions:
    - condition: state
      entity_id: person.peter
      state: home
    - condition: state
      entity_id: person.ilona
      state: home
  action:
  - entity_id: light.woonkamer
    service: light.turn_on
  mode: single

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-05 15:30
scorpion303 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 22:13:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem. Somfy ondersteunt een deel van de IO producten (in mijn geval ook een zonneschermmotor) nog niet in hun open API. Zie de volgende thread: https://community.home-as...omfy-tahoma-official-api/

Als alternatief zou je de volgende integratie kunnen proberen: https://github.com/imicknl/ha-tahoma

Een andere optie is integreren via IFTTT.
Bedankt voor je reactie. Dan weet ik dat het niet aan m'n eigen HA installatie ligt. Maar ik begrijp niet dat @Mozart wel z'n Somfy IO zonnescherm met HA aan de praat heeft. @Mozart hoe is het jou dan wel gelukt? Gewoon via de Somfy API en Somfy HA integratie, of doe je iets anders?

Ik laat het nu denk ik even voor wat het is. De winter komt er aan, en dan gebruik ik mijn zonnescherm toch niet veel. Als er in het voorjaar nog geen structurele oplossing voor is, ga ik misschien proberen het op een andere manier op te lossen. Ik ben blij dat m'n rolluiken het doen.

Edit: Ik heb net deze stappen gevolgd om te kijken welke devices er door de Somfy Open API herkend worden. Dat zijn inderdaad alleen mijn 3 rolluiken, en de Connexoon hub. Het zonnescherm staat er niet tussen, en daarom zie ik hem ook niet in HA.

[ Voor 12% gewijzigd door slow whoop op 28-09-2020 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-05 21:10
Ik heb tijdens het opzetten van mijn HA ooit de locatie van mijn huis opgegeven die dus geconfigureerd was als zone Huis. Deze staat niet in mijn configuration.yaml. In de UI kan ik deze zone echter niet wijzigen (potlood met streepje erdoor). De documentatie zegt dat ik de zone in configuration kan aanmaken om deze te wijzigen, maar als ik dat doe dan krijg ik enkel een dubbele zone (zelfde naam, andere locatie). De oude zone blijft dus staan. Iemand enig idee hoe ik de oude zone verwijder of wijzig naar de nieuwe locatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetgate
-Casper schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:15:
Ik heb tijdens het opzetten van mijn HA ooit de locatie van mijn huis opgegeven die dus geconfigureerd was als zone Huis. Deze staat niet in mijn configuration.yaml. In de UI kan ik deze zone echter niet wijzigen (potlood met streepje erdoor). De documentatie zegt dat ik de zone in configuration kan aanmaken om deze te wijzigen, maar als ik dat doe dan krijg ik enkel een dubbele zone (zelfde naam, andere locatie). De oude zone blijft dus staan. Iemand enig idee hoe ik de oude zone verwijder of wijzig naar de nieuwe locatie?
Ik heb hetzelfde!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@-Casper @peetgate Configuration -> General

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-05 21:10
Hartelijk dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@-Casper @peetgate Het enige dat ik in configuration.yaml heb staan is dit, en dat werkt perfect (icm secrets.yaml dus)

YAML:
1
2
latitude: !secret latitude_home
longitude: !secret longitude_home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetgate
Ah, en heb je dat dan staan onder
code:
1
homeassistant:

?
Ik wil zelf nog kijken of ik mijn radius kan vergroten, de iPhone van mijn vrouw wil soms net voordat ze op 'thuis' staat stoppen met locatiegegeven door te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
peetgate schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:29:
Ah, en heb je dat dan staan onder
code:
1
homeassistant:

?
Ik wil zelf nog kijken of ik mijn radius kan vergroten, de iPhone van mijn vrouw wil soms net voordat ze op 'thuis' staat stoppen met locatiegegeven door te sturen.
Ja. Nou ja, ik heb m'n config opgesplitst in verschillende yaml-bestanden. Dus in homeassistant.yaml staat dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
#
#
#  _                                        _     _              _
# | |                                      (_)   | |            | |
# | |__   ___  _ __ ___   ___  __ _ ___ ___ _ ___| |_ __ _ _ __ | |_
# | '_ \ / _ \| '_ ` _ \ / _ \/ _` / __/ __| / __| __/ _` | '_ \| __|
# | | | | (_) | | | | | |  __/ (_| \__ \__ \ \__ \ || (_| | | | | |_
# |_| |_|\___/|_| |_| |_|\___|\__,_|___/___/_|___/\__\__,_|_| |_|\__|
#
#

auth_mfa_modules: #2FA
  - type: totp
latitude: !secret latitude_home
longitude: !secret longitude_home
elevation: 4
unit_system: metric
time_zone: Europe/Amsterdam
name: Home

En in configuration.yaml dit (en nog een hoop andere dingen, maar dit is het relevant stukje):
YAML:
1
2
3
4
5
# CORE
homeassistant: !include includes/homeassistant.yaml
http: !include includes/http.yaml
tts: !include includes/tts.yaml
default_config:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:57
in mijn logging heb ik deze melding staan:

Error saving events: This Session's transaction has been rolled back due to a previous exception during flush. To begin a new transaction with this Session, first issue Session.rollback(). Original exception was: (sqlite3.DatabaseError) database disk image is malformed [SQL: INSERT INTO events (event_type, event_data, origin, time_fired, created, context_id, context_user_id, context_parent_id) VALUES (?, ?, ?, ?, ?, ?, ?, ?)] [parameters: ('state_changed', '{}', 'LOCAL', '2020-09-28 12:14:14.992127', '2020-09-28 12:14:15.015666', '200c4219018411eb80d5656006900c8f', None, None)] (Background on this error at: http://sqlalche.me/e/13/4xp6) (Background on this error at: http://sqlalche.me/e/13/7s2a)

Nu wil best iets uitsluiten van loggen, maar geen idee hoe ik kan achterhalen welke entiteit dit veroorzaakt?
Weten jullie waar ik dit kan achterhalen?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-04 08:06
Ik kan het niet zo snel vinden, dus bij deze:

Graag zou ik binnen HA een huishoud/budget/financieel overzicht willen zien/maken. Iemand een idee?

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Driek Lijkt mij een redelijk generieke database error eigenlijk. Weet je zeker dat het altijd dezelfde is? En heb je een device met ID '200c4219018411eb80d5656006900c8f'?

@Troetelbeer Wat had je precies in gedachten? Zou het ergens mee moeten integreren? Met input_numbers zou je natuurlijk wel gewoon een budget ofzo kunnen bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:29
Ik probeer sinds een paar weken een verbinding te maken met Google Assistant om automations en scripts te kunnen triggeren via mijn Google Mini. Echter, ik krijg de verbinding tussen HA en Google Assistant niet voor elkaar helaas. Is er iemand die dit wel werkend heeft en mij op de goede weg kan helpen?

Ik heb geen Nabucasa en heb deze documentatie gevolgd. Ik heb configuration.yaml bijgewerkt met de volgende code:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
google_assistant:
  project_id: home-assistant-ccb16
  service_account: !include home-assistant-ccb16-a6a2dfed92df.json
  report_state: true
  exposed_domains:
    - switch
    - light
  entity_config:
    light.tuinlampen:
      name: Tuinlampen

De .json staat in /config/ en HA vindt hem daar ook. Config gecheckt, geen problemen. HA herstart ook zonder problemen. Nu probeer ik via de Google Home app verbinding te leggen met het project (die zie ik ook in de app als [test] Home Assistant) maar dan volgt er een foutmelding in HA:

Login attempt or request with invalid authentication from *IP ADDRESS" --- en nog wat logdata die me niet zo relevant lijkt.

Wat doe ik verkeerd? Ik neig ernaar dat ik de onjuiste inlog oid gebruik, maar waar dan? Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Septillion schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:43:
@Driek Lijkt mij een redelijk generieke database error eigenlijk. Weet je zeker dat het altijd dezelfde is? En heb je een device met ID '200c4219018411eb80d5656006900c8f'?

@Troetelbeer Wat had je precies in gedachten? Zou het ergens mee moeten integreren? Met input_numbers zou je natuurlijk wel gewoon een budget ofzo kunnen bijhouden.
Nee helaas, het is steeds een ander nummer, en die nummers krijg ik ook niet gevonden. De database loopt er alleen erg vol mee, dan een paar dagen zijn het 100-duizenden meldingen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Ronker32 schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:45:
Ik probeer sinds een paar weken een verbinding te maken met Google Assistant om automations en scripts te kunnen triggeren via mijn Google Mini. Echter, ik krijg de verbinding tussen HA en Google Assistant niet voor elkaar helaas. Is er iemand die dit wel werkend heeft en mij op de goede weg kan helpen?

Ik heb geen Nabucasa en heb deze documentatie gevolgd. Ik heb configuration.yaml bijgewerkt met de volgende code:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
google_assistant:
  project_id: home-assistant-ccb16
  service_account: !include home-assistant-ccb16-a6a2dfed92df.json
  report_state: true
  exposed_domains:
    - switch
    - light
  entity_config:
    light.tuinlampen:
      name: Tuinlampen

De .json staat in /config/ en HA vindt hem daar ook. Config gecheckt, geen problemen. HA herstart ook zonder problemen. Nu probeer ik via de Google Home app verbinding te leggen met het project (die zie ik ook in de app als [test] Home Assistant) maar dan volgt er een foutmelding in HA:

Login attempt or request with invalid authentication from *IP ADDRESS" --- en nog wat logdata die me niet zo relevant lijkt.

Wat doe ik verkeerd? Ik neig ernaar dat ik de onjuiste inlog oid gebruik, maar waar dan? Alvast bedankt voor het meedenken!
heb je ook een project aangemaakt bij google etc? En krijgt google assistant op je telefoon die wel gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
Septillion schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:43:

Ideaal zou zoiets zijn als firefly: https://github.com/hassio-addons/addon-firefly-iii
Enkel krijg ik die niet aan de praat.

Maar in principe dus iets van software waar ik mijn bank accounts aan kan toevoegen, zodat ik real time zie wat er bij- en afgeschreven wordt etc.

En als dat echt niet kan/lukt, dan zou ik eventueel iets in excel ofzo kunnen maken. Maar dan moet ik dat wel ook kunnen zien in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
Driek schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:53:
[...]

heb je ook een project aangemaakt bij google etc? En krijgt google assistant op je telefoon die wel gevonden?
Dank voor je reactie, ik heb inderdaad een project aangemaakt bij Google etc. volgens de documentatie. Als ik via de Google Home app (+, Apparaat instellen, Heb je al iets ingesteld?) het project zoek, vind ik hem daar ook: '[test] Home Assistant'. Als ik er dan op klik, gaat het mis en krijg ik de foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Ronker32 schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:56:
[...]

Dank voor je reactie, ik heb inderdaad een project aangemaakt bij Google etc. volgens de documentatie. Als ik via de Google Home app (+, Apparaat instellen, Heb je al iets ingesteld?) het project zoek, vind ik hem daar ook: '[test] Home Assistant'. Als ik er dan op klik, gaat het mis en krijg ik de foutmelding.
ah kijk, daar heb ik overheen gelezen.
Kan je uberhaupt van buitenaf bij je home assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
Driek schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:58:
[...]

ah kijk, daar heb ik overheen gelezen.
Kan je uberhaupt van buitenaf bij je home assistant?
Yep, HA is te bereiken via https://[externe-url].com en via https://[naam].duckdns.org:8123/ zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Ronker32 schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:59:
[...]

Yep, HA is te bereiken via https://[externe-url].com en via https://[naam].duckdns.org:8123/ zonder problemen.
ok, je service account file staat op de juiste plek?
ik heb dezelfde tutorial gevolgd en bij mij werkt hij. Ik werk ook met duckdns.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Driek Dat lijkt mijn vermoeden te bevestigen. Lijkt erop dat je DB gewoon corrupt is. Als je deze history info kunt missen dan gewoon de home-assistant_v2.db verwijderen. Is niet toevallig de schijfruimte op?

@Troetelbeer Als je echt inzicht in je bank wilt zal je toch een addon moeten installeren (of maken). Maar als FireFly doet wat je wilt zou ik wat meer moeite stoppen in dat aan de praat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Septillion schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:01:
@Driek Dat lijkt mijn vermoeden te bevestigen. Lijkt erop dat je DB gewoon corrupt is. Als je deze history info kunt missen dan gewoon de home-assistant_v2.db verwijderen. Is niet toevallig de schijfruimte op?

@Troetelbeer Als je echt inzicht in je bank wilt zal je toch een addon moeten installeren (of maken). Maar als FireFly doet wat je wilt zou ik wat meer moeite stoppen in dat aan de praat krijgen.
Hi @Septillion die kans is groot, want ik zie helaas teveel meldingen/gedoe over de databse.

Hoe kan ik de db verwijderen?
rpi uit, sd in een pc en file verwijderen?
Schrijfruimte is er genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Driek Niet de Samba addon draaien? In een (Windows) PC ga je de file niet zien. Maar via Samba staat hij gewoon in je config map.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
Driek schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:01:
[...]

ok, je service account file staat op de juiste plek?
ik heb dezelfde tutorial gevolgd en bij mij werkt hij. Ik werk ook met duckdns.
Yep, ik ben via cloud.console.google.com naar het project gegaan, aan de linkerkant in de categorie 'IAM & Admin' het kopje 'Service Accounts' geselecteerd. Vervolgens staan daar twee 'service accounts': eentje met als naam 'App Engine default service account' en eentje die 'firebase-adminsdk' heet. Ik heb op de eerste geklikt en vervolgens daar op ADD KEY geklikt. Dan krijg ik een .json-bestand aangeleverd, die heb ik in de /config/ map geplaatst (eerst in /share/ maar daar kon HA hem niet vinden volgens de log/foutmelding).

Ik neig er naar dat ik wellicht hier de verkeerde service account pak, of dat het account niet genoeg rechten heeft, of dat ik iets anders verkeerd doe. De documentatie is mij net niet helder genoeg om dit goed te kunnen troubleshooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-05 16:34
Driek schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:22:
in mijn logging heb ik deze melding staan:

Error saving events: This Session's transaction has been rolled back due to a previous exception during flush. To begin a new transaction with this Session, first issue Session.rollback(). Original exception was: (sqlite3.DatabaseError) database disk image is malformed [SQL: INSERT INTO events (event_type, event_data, origin, time_fired, created, context_id, context_user_id, context_parent_id) VALUES (?, ?, ?, ?, ?, ?, ?, ?)] [parameters: ('state_changed', '{}', 'LOCAL', '2020-09-28 12:14:14.992127', '2020-09-28 12:14:15.015666', '200c4219018411eb80d5656006900c8f', None, None)] (Background on this error at: http://sqlalche.me/e/13/4xp6) (Background on this error at: http://sqlalche.me/e/13/7s2a)

Nu wil best iets uitsluiten van loggen, maar geen idee hoe ik kan achterhalen welke entiteit dit veroorzaakt?
Weten jullie waar ik dit kan achterhalen?
Vaak willen deze stappen ook nog wel eens helpen. Mijn oude Domoticz database voordat ik naar HA ging had hier ook last van.

https://www.databasefiler...k-image-is-malformed.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Septillion schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:07:
@Driek Niet de Samba addon draaien? In een (Windows) PC ga je de file niet zien. Maar via Samba staat hij gewoon in je config map.
Nee, geen samba draaien, maar wellicht maar even doen om dit te kunnen bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
Ronker32 schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:07:
[...]

Yep, ik ben via cloud.console.google.com naar het project gegaan, aan de linkerkant in de categorie 'IAM & Admin' het kopje 'Service Accounts' geselecteerd. Vervolgens staan daar twee 'service accounts': eentje met als naam 'App Engine default service account' en eentje die 'firebase-adminsdk' heet. Ik heb op de eerste geklikt en vervolgens daar op ADD KEY geklikt. Dan krijg ik een .json-bestand aangeleverd, die heb ik in de /config/ map geplaatst (eerst in /share/ maar daar kon HA hem niet vinden volgens de log/foutmelding).

Ik neig er naar dat ik wellicht hier de verkeerde service account pak, of dat het account niet genoeg rechten heeft, of dat ik iets anders verkeerd doe. De documentatie is mij net niet helder genoeg om dit goed te kunnen troubleshooten.
Ik quote mezelf even: documentatie op de letter nauwkeurig lezen gaat dus wel eens mis 8)7 ik heb zojuist een koppeling weten te maken, had een fout gemaakt bij het invoeren van het CLIENT_ID in de console. Thanks @Driek voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Driek Zeker aan te raden. Het is misschien niet dagelijks dat je een yaml wilt editen of een extra snapshot wilt backuppen maar als je Samba draait is dat ook een fluitje. Combi SSH en Samba heeft mijn install wel eens gered :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Septillion schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:17:
@Driek Zeker aan te raden. Het is misschien niet dagelijks dat je een yaml wilt editen of een extra snapshot wilt backuppen maar als je Samba draait is dat ook een fluitje. Combi SSH en Samba heeft mijn install wel eens gered :)
kan ik een db weggooien als home assistant gewoon draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:47
Ok, probleem met weigerende Z2N wat beter kunnen localisren. Valt me op dat als ik mijn HA een keer moet resetten (na update bjv) dat mijn Z2N uit de USB poort moet en er weer in kan. Even Z2M herstarten en alles loopt als een tierelier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Driek Volgens mij wel, daarna gewoon even herstarten en HA maakt een nieuwe lege db aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Septillion schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:43:
@Driek Volgens mij wel, daarna gewoon even herstarten en HA maakt een nieuwe lege db aan.
heb hem gewoon met de file editor hernoemd, en direct herstart.
Even naar de logging kijken na de herstart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Side-Kick
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-05 15:43

Side-Kick

Timmy!

Home Assistant Core 0.115.4

https://www.home-assistan...ease-01154---september-28
  • Bump aioshelly library to version 0.3.3 (@bieniu - #40415) (shelly docs)
  • Create master playlist for cast (@uvjustin - #40483) (stream docs)
  • Fix fitbit current URL not available while configuring (@colinfrei - #40547) (fitbit docs)
  • Bump Plugwise-Smile to v1.5.1 (@bouwew - #40572) (plugwise docs)
  • Fix camera play stream (@hunterjm - #40641) (camera docs) (cast docs) (media_player docs) (stream docs)
  • set ID3 tags as TextFrame types (@digitallyserviced - #40666) (tts docs)
  • Pin gRPC to 1.31.0 to workaround amrv7 issues (@frenck - #40678)
  • Bump Airly package to 1.0.0 (@ak-ambi - #40695) (airly docs)

[ Voor 75% gewijzigd door Side-Kick op 28-09-2020 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
Septillion schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:01:

Ja, maar als iemand eventueel een alternatief heeft(met of zonder bankinzicht), kan ik zien wat uiteindelijk handiger werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-05 09:35
golles schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:43:
[...]

Zorg dat je eigen setup/config netjes en overzichtelijk is. Ik ben zelf een groot fan van de packages aproach, het is makkelijk om dingen terug te vinden en als iets kapot gaat, zoals laatst met de afval component, dan gooi je gewoon tijdelijk je packages/afval.yaml weg en zet je deze weer terug met git als het probleem opgelost is (je kunt hem ook een andere extensie geven of uit je config map halen en later terugzetten).
Hoe heb je dit eigenlijk aangepakt? (ik ga er vanuit dat je van klassiek naar package gemigreerd bent?) Het klinkt wel wenselijk namelijk, maar ik zie even verder geen voorwaarden die bijvoorbeeld in je configuration.yaml moet opnemen. Kan me alleen voorstellen als je in een soort spagaat/migratie zit dat dit niet werkbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:38
Zo hé, gigantisch dataverbruik (in 10 minuten zo'n 2,5GB nu net) vanuit de Android HA app. Kwam erachter toen ik een waarschuwing kreeg vanuit KPN. Iemand anders hier ook last van? En waar zou dit aan kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stream blijven hangen? Zelf geen last van trouwens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HcaIFBJF1SRCXETwzxu7k8xaX4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hRfXOvIFRRxwbpRSCTQ7t0aA.jpg?f=fotoalbum_large

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Hmmbob schreef op maandag 28 september 2020 @ 19:33:
Stream blijven hangen? Zelf geen last van trouwens:
[Afbeelding]
Daar ligt het probleem inderdaad. Hij blijft doorstreamen terwijl de app dicht is. Als ik de app geheel afsluit, dan verbruikt ie geen data. Maar hoe dit nu ineens komt? Ik heb andere camera's in gebruik met een betere stream, dus dat zal het ongetwijfeld deels zijn. Maar dat die streams niet stoppen als ze niet bekeken worden is wel een beetje vreemd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik dacht dat er tegenwoordig een time out op zit, dat na 5min de stream stopt.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Hmmbob schreef op maandag 28 september 2020 @ 19:39:
Ik dacht dat er tegenwoordig een time out op zit, dat na 5min de stream stopt.
Met 2,5GB per 10 minuten is dat een beetje te lang. Ik geloof dat ik dus even aan mijn stream moet sleutelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sOid schreef op zondag 27 september 2020 @ 14:47:

Ik heb op basis van dit draadje (aanrader!) m'n system monitoring gedoe flink uitgebreid. Ik heb nu o.a. 2 binary ping sensor. Als ik 'm echter opneem in ui-lovelace, zie ik alleen 'Connected' als status. Op zich logisch, want het is een binary sensor.

Maar als ik er op klik, zie ik echter wel relevante waardes. Avarage ping van 7ms bijvoorbeeld. Juist dát wil ik tonen in de UI. Is het op een of andere manier mogelijk om die data weer te geven?
Ik citeer mezelf even, want wellicht wil iemand anders het ook gebruiken. Het is me gelukt om de resultaten van een binary ping sensor om te zetten in een sensor die de gemiddelde ping-waarde in ms weergeeft. Je hebt twee dingen nodig.

Mijn config is opgesplitst in verschillende yaml-files, maar het kan natuurlijk ook in één config.

In binary_sensors.yaml
YAML:
1
2
3
4
- platform: ping
  host: 8.8.8.8
  scan_interval: 120
  name: Ping Google

In sensors.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
  sensors:
    ping_google_average:
      value_template: "{{ state_attr('binary_sensor.ping_google', 'round_trip_time_avg') }}"
      unit_of_measurement: ms

[ Voor 6% gewijzigd door sOid op 28-09-2020 20:59 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• golles
  • Laatst online: 12-05 16:16
Koepert schreef op maandag 28 september 2020 @ 19:19:
[...]

Hoe heb je dit eigenlijk aangepakt? (ik ga er vanuit dat je van klassiek naar package gemigreerd bent?) Het klinkt wel wenselijk namelijk, maar ik zie even verder geen voorwaarden die bijvoorbeeld in je configuration.yaml moet opnemen. Kan me alleen voorstellen als je in een soort spagaat/migratie zit dat dit niet werkbaar is.
Mijn configuration.yaml werd nogal groot (en omdat yaml redelijk nieuw voor me was) onoverzichtelijk. Op github keek ik veel naar de configs van anderen voor inspiratie (en natuurlijk het copy/paste werk) en daar zag ik dat er 3 gebruikelijke patronen zijn.
1. Alles in 1 config bestand
2. Een groot config bestand met een import voor alles
3. Losse bestanden in een packages map info

Nu vind ik de laatste het prettigste omdat heel veel zaken logisch gegroepeerd kunnen worden, iets wat in het 1e geval vrij onlogisch is. Ja je kunt zeggen, al mijn sensoren staan bij mijn sensoren en mijn automations bij mijn automations, maar je sensoren horen bij een integratie en je automatiseringen weer bij een sensor. Dus als je iets wilt veranderen, dan moet je dit op meerdere plekken opzoeken, niet echt optimaal als je config nogal groot wordt.

ik zal er een voorbeeld geven,
config/packages/p2000.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
sensor:
  - platform: p2000
    name: P2000 Ambulance
    regios: 11
    disciplines: 2
    radius: 5000

name: P2000 Brandweer
    disciplines: 1

name: P2000 Dichtbij
    disciplines: 1,2,3
    radius: 250

name: P2000 Politie
    disciplines: 3

homeassistant:
  customize:
    sensor.p2000_ambulance:
      friendly_name: Ambulance
      icon: mdi:ambulance
    sensor.p2000_brandweer:
      friendly_name: Brandweer
      icon: mdi:fire-truck
    sensor.p2000_dichtbij:
      friendly_name: Buurt
      icon: mdi:alert
    sensor.p2000_politie:
      friendly_name: Politie
      icon: mdi:car-emergency

automation:
  - id: p20000_notification
    alias: P2000 melding
    initial_state: on
    trigger:
      - platform: state
        entity_id: sensor.p2000_dichtbij
    condition:
      - condition: template
        value_template: '{{ trigger.to_state.state != trigger.from_state.state }}'
    action:
      - service: notify.all_iphones_and_tv
        data:
          title: "🚨 P2000 melding"
          message: "{{ states('sensor.p2000_dichtbij') }} {{ state_attr('sensor.p2000_dichtbij', 'capcodes') }}"
          data:
            url: "https://www.google.com/maps/search/?api=1&query={{ state_attr('sensor.p2000_dichtbij', 'latitude') }},{{ state_attr('sensor.p2000_dichtbij', 'longitude') }}"
Zoals je ziet, zijn hier 3 elementen die normaal in configuration.yaml staan (sensor, homeassistant en automation), maar nu staan ze als 1 package bij elkaar in 1 bestand. Als er een probleem met deze custom component is of ik wil er vanaf, dan gooi ik het bestand weg en het is netjes opgeruimd. Nu is dit nog steeds een redelijk lang bestand geworden maar alles is van elkaar afhankelijk.

Mijn configuration.yaml ziet er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
homeassistant:
  packages: !include_dir_named packages

# Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc)
default_config:

automation: !include_dir_merge_list automations

Zoals je ziet, kun je dit langzaam aan migreren, ik heb nog steeds default_config hier staan en ook nog een hele map met automations, die ik overigens zo laat. Want er zijn heel veel automations die niet specifiek genoeg zijn dat ik het als een package zie. Bijvoorbeeld knoppen en licht.

Zoals ik begon, dit vind ik prettig werken, maar als een andere manier voor je werkt, moet je het zeker op die manier doen, jij bent immers diegene die het moet onderhouden en moet weten wat waar staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-05 15:45

Gotez

42

Ik heb Home assistant draaien thuis. Met het DSMR platform kan ik inmiddels mijn energieverbruik uitlezen. Ik krijg alleen nog geen gegevens van de gasmeter. Kan dit liggen aan de dsmr versie?

Ik wil deze data exporteren naar google sheets. Dan kan ik mooiere grafieken maken. Is er een eenvoudige manier om de p1 data op te slaan in een google sheet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@golles Verdomme. Dacht dat ik net klaar was met opsplitsen van config, kom jij met een betere methode :+

Wat is trouwens het verschil tussen !include en !include_dir_named packages?

[ Voor 28% gewijzigd door sOid op 29-09-2020 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sypher
  • Laatst online: 19:07
Gotez schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:57:
Ik heb Home assistant draaien thuis. Met het DSMR platform kan ik inmiddels mijn energieverbruik uitlezen. Ik krijg alleen nog geen gegevens van de gasmeter. Kan dit liggen aan de dsmr versie?

Ik wil deze data exporteren naar google sheets. Dan kan ik mooiere grafieken maken. Is er een eenvoudige manier om de p1 data op te slaan in een google sheet?
Tip: kijk eens naar DSMR-Reader. Die is een stuk krachtiger/uitgebreider dan de de DSMR integratie van HASS zelf, en zitten ook grafieken en data-opslag in, mogelijkheid om weken/dagen/maanden/jaren met elkaar te vergelijken etc. Hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden (tenzij je dat graag wilt natuurlijk ;))

De data van DSMR Reader kan je vervolgens met de dsmr_reader integratie weer (terug) in HASS krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Laatst online: 12-05 16:16
sOid schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:35:
@golles Verdomme. Dacht dat ik net klaar was met opsplitsen van config, kom jij met een betere methode :+

Wat is trouwens het verschil tussen !include en !include_dir_named packages?
Daarvoor kun je het beste even hier kijken, er staan goede voorbeelden bij: https://www.home-assistan...iguration/#advanced-usage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez

Gotez

42

Sypher schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:40:
[...]

Tip: kijk eens naar DSMR-Reader. Die is een stuk krachtiger/uitgebreider dan de de DSMR integratie van HASS zelf, en zitten ook grafieken en data-opslag in, mogelijkheid om weken/dagen/maanden/jaren met elkaar te vergelijken etc. Hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden (tenzij je dat graag wilt natuurlijk ;))

De data van DSMR Reader kan je vervolgens met de dsmr_reader integratie weer (terug) in HASS krijgen.
Misschien een stomme vraag. Maar moet ik dan DSMR reader ergens anders hebben draaien? Dus bv op een tweede pi? Ik heb nu een pi draaien met HA als OS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sypher
  • Laatst online: 19:07
Gotez schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:03:
[...]

Misschien een stomme vraag. Maar moet ik dan DSMR reader ergens anders hebben draaien? Dus bv op een tweede pi? Ik heb nu een pi draaien met HA als OS.
Nee hoor, dat hoeft niet perse. Er is zo te zien een hassio-addon waarmee je hem naast HASS op je pi kan draaien :) Dat blijkt alleen de datalogger te zijn. Maar lijkt me dat DSMRReader Docker container wel naast hassio zou moeten kunnen draaien.

[ Voor 13% gewijzigd door Sypher op 29-09-2020 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:40
Gotez schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:57:

Grafana gebruiken en losgaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez

Gotez

42

Sypher schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:32:
[...]

Nee hoor, dat hoeft niet perse. Er is zo te zien een hassio-addon waarmee je hem naast HASS op je pi kan draaien :)
Dan ga ik even vrolijk door met stomme vragen stellen. Ik heb nu in mijn hoofdmap in de configuration file "platform: dsmr_reader" toegevoegd. Ik zie nu bij developers tools inderdaad veel extra entities. Die zijn echter unknown.

in de supervisor add-on store heb ik DSMR Datalogger toegevoegd. Ik moet alleen bij de configuratie <yor_dsmr_host> invullen. Waar kan ik die vinden? en waar kan ik de api sleutel vinden? Ik zie namelijk nergens mijn dsmr_reader bij integrations staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@golles (en/of @sOid) Hoe gaat de GUI daar vervolgens mee om?

Idee van "packages" spreekt me overigens wel aan. Zeker als de entities losgekoppeld zouden worden waardoor je een dupliceerbaar (twee, drie etc keer zelfde code in je HA gebruiken) en deelbaar (zonder dat iemand entities moet vervangen) geheel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Gotez schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:01:
[...]

Dan ga ik even vrolijk door met stomme vragen stellen. Ik heb nu in mijn hoofdmap in de configuration file "platform: dsmr_reader" toegevoegd. Ik zie nu bij developers tools inderdaad veel extra entities. Die zijn echter unknown.

in de supervisor add-on store heb ik DSMR Datalogger toegevoegd. Ik moet alleen bij de configuratie <yor_dsmr_host> invullen. Waar kan ik die vinden? en waar kan ik de api sleutel vinden? Ik zie namelijk nergens mijn dsmr_reader bij integrations staan.
Ik zat er ook even naar te kijken, maar dit is alleen de logger.
Je moet deze data naar de DSMR reader sturen, en die moet je dus nog wel apart ergens installeren.
This will install a datalogger that will forward telegrams to another fully installed instance of DSMR-reader, using its API.

[ Voor 8% gewijzigd door TheFes op 29-09-2020 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Is er iemand verdiept in die mediabrowser sinds 0.115?

Knap hoor die media browser... Rechtsbovenaan heb je "kies speler" , daar vind ik alle spelers maar als ik erop klik is alles uiteraard leeg omdat ik geen lokale bestanden heb.
MAAR de spotify speler staat er ook tussen...
En dan wordt het knap, zodra je die klikt kan ik werkelijk alle spotify media browser !! Super !
Maar hoe bepaal ik nu waar ik de muziek wil afspelen?

In mijn gevoel zit het nog niet helemaal lekker die browser of ik mis iets.
Al ff gegoogled en daar raden ze de spotcast integratie aan..
https://community.home-as...ct-output-device/227874/9

Maar ik heb ook sonos devices...

Kun je ook gans die browser in je dashboard zetten ipv links in het menu?
Zou mooi zijn mocht je dit ook kunnen doen en ernaast dan je mediaspelers-cards die tonen wat er afgespeeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Septillion schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:04:
@golles (en/of @sOid) Hoe gaat de GUI daar vervolgens mee om?

Idee van "packages" spreekt me overigens wel aan. Zeker als de entities losgekoppeld zouden worden waardoor je een dupliceerbaar (twee, drie etc keer zelfde code in je HA gebruiken) en deelbaar (zonder dat iemand entities moet vervangen) geheel hebt.
Wat bedoel je precies? Je wil daarna via de GUI aanpassingen in je YAML-bestanden doen? Volgens mij kan dat niet.
skank schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:31:
Is er iemand verdiept in die mediabrowser sinds 0.115?

Knap hoor die media browser... Rechtsbovenaan heb je "kies speler" , daar vind ik alle spelers maar als ik erop klik is alles uiteraard leeg omdat ik geen lokale bestanden heb.
MAAR de spotify speler staat er ook tussen...
En dan wordt het knap, zodra je die klikt kan ik werkelijk alle spotify media browser !! Super !
Maar hoe bepaal ik nu waar ik de muziek wil afspelen?
Dat viel mij ook op inderdaad. Ik kan het alleen gebruiken om in de browser de media af te spelen. Hopelijk zie ik iets over het hoofd.

Ik zag dit op Reddit. Misschien heb je er iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Ik heb die ook gezien op reddit, dat je in je card een "bestandenmap" kan aanklikken, helaas wijst die niet naar spotify dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@sOid Mja, alle aspecten. Voor mij weegt de YAML wat mooier maken niet op tegen het gemak van de GUI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:17
@skank @sOid Spotify zal wel weer een vreemde eend in de beit zijn, en blijven. Dit doordat Spotify altijd via Spotify Connect zal werken. Zo kan ik op mijn Denon AVR met HEOS Spotify ook niet besturen via de HEOS app en moet dat expliciet via de gewone Spotify en dan aangeven om op de Denon af te spelen.

Dan Home Assistant, als je daarin Spotify koppelt worden de sources ge-/misbruikt als output / player. Waar ik op de Heos kaart kan kiezen tussen bv opgeslagen internetradios (en niet uit Spotify), krijg ik bij de kaart van Spotify juist de lijst van apparaten (telefoon, AVR, ...)
Pagina: 1 ... 19 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.