Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 101 Laatste
Acties:
  • 465.349 views

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-06 20:55
Dank voor je antwoord. Dit ga ik onderzoeken, dan heb ik niet eens de waarde van dagstart nodig, dat rekent de integratie voor me uit.

Met wat doorklikken vanuit jouw link, heb ik ook de template integratie gevonden, hiermee zou het ook moeten lukken lijkt me:
https://www.home-assistant.io/integrations/template/.

Ik kan weer verder, bedankt!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-06 20:40
Automation, ik wil dat de automation alleen na zonsondergang en voor zonsopgang werkt zodat de begin en eind tijd mee schuift.

Als ik dat in de voorwaarde aanklik dan werkt het niet. Wel een van de twee icm met een tijd bijvoorbeeld.

Iemand een idee?

Xiaomi 13T Pro

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:10
mAiden88 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 19:43:
[...]

[...]

Thanks. Ik probeer het nu met scene.create, door de media_content_id op te slaan.
(is niet zo eenvoudig met 1 hand vrij en de andere een baby van net 2wkn :+ )
Hi, is dit nog gelukt? Ik ben ook aan het proberen om als de deurbel gaat de google mini iets te laten zeggen, en dan weer terug te gaan naar wat hij aan het afspelen was.
Dit lukt me echter nog niet, de text via tts afspelen wel, teruggaan naar wat hij daarvoor aan het doen was nog niet.

Tijd van werken, tijd van rusten

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06 15:41
Driek schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:49:
[...]

Hi, is dit nog gelukt? Ik ben ook aan het proberen om als de deurbel gaat de google mini iets te laten zeggen, en dan weer terug te gaan naar wat hij aan het afspelen was.
Dit lukt me echter nog niet, de text via tts afspelen wel, teruggaan naar wat hij daarvoor aan het doen was nog niet.
Ik heb daarvoor dit script, wat gebruik maakt van een aantal input_text en input_number helpers.
Ik denk dat je daarvoor ook variables moet kunnen gebruiken, maar deze is nog pre-0.115

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
keuken_hub_say:
  alias: Keuken - TTS voor Keuken Hub
  sequence:
  - service: input_number.set_value
    entity_id: input_number.stream_spotify
    data:
      value: >
        {% if is_state_attr('media_player.keuken_hub', 'app_name', 'Spotify')  %}
          1
        {% else %}
          0
        {% endif %}
    entity_id: input_number.is_playing
    data:
        {% if is_state('media_player.keuken_hub', 'playing')  %}
          1
        {% else %}
          0
        {% endif %}
  - service: input_text.set_value
    entity_id: input_text.media_content_id
    data:
        {% if is_state('input_number.is_playing', '1.0') %}
          {{ state_attr('media_player.keuken_hub', 'media_content_id') }}
        {% else %}
        http://icecast.omroep.nl/radio2-bb-aac
        {% endif %}
  - service: input_text.set_value
    entity_id: input_text.media_content_type
    data:
        {% if is_state('input_number.is_playing', '1.0') %}
          {{ state_attr('media_player.keuken_hub', 'media_content_type') }}
        {% endif %}
  - service: tts.google_translate_say
    entity_id: media_player.keuken_hub
    data:
      cache: false
  - delay: '00:00:08'
  - service: media_player.turn_on
  - choose:
    - conditions:
      - condition: numeric_state
        entity_id: input_number.stream_spotify
        above: 0.1
      sequence:
      - service: spotcast.start
        data:
          device_name: Keuken Hub
    default:
    - condition: numeric_state
      entity_id: input_number.is_playing
      above: 0.1
    - service: media_extractor.play_media
      data:
        entity_id: media_player.beneden_groep
        media_content_id: "{{ states('input_text.media_content_id') }}"
        media_content_type: "{{ states('media_content_type') }}"

De input_text.keuken_hub_say wordt gevuld in de automations die dit script triggeren.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:45
@Btje Documentatie daarover gelezen? Ofwel, je doet geen poging om te testen of het tegelijkertijd voor zonsopkomst is EN na zonsondergang? Ipv checken op OF voor zonsopkomst OF na zonsondergang?

Zo is 02:00 wel voor zonsopkomst maar niet na zonsondergang. De overgang vind plaats om 0:00.

[ Voor 15% gewijzigd door Septillion op 23-09-2020 13:08 ]

Btje schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:48:
Automation, ik wil dat de automation alleen na zonsondergang en voor zonsopgang werkt zodat de begin en eind tijd mee schuift.

Als ik dat in de voorwaarde aanklik dan werkt het niet. Wel een van de twee icm met een tijd bijvoorbeeld.

Iemand een idee?
Dat zijn twee conditions, dus apart invoeren.

Ah, dit dus inderdaad:
Septillion schreef op woensdag 23 september 2020 @ 13:07:
@Btje Documentatie daarover gelezen? Ofwel, je doet geen poging om te testen of het tegelijkertijd voor zonsopkomst is EN na zonsondergang? Ipv checken op OF voor zonsopkomst OF na zonsondergang?

Zo is 02:00 wel voor zonsopkomst maar niet na zonsondergang. De overgang vind plaats om 0:00.
Staat zelfs een code voorbeeldje bij, inclusief OR statement.

[ Voor 42% gewijzigd door Hmmbob op 23-09-2020 13:17 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• Btje
Tuurlijk heb ik getest. Eerst door ze via de gui beide aan te klikken daarna door twee losse voorwaarden te gebruiken. Met een and en een or en beide werkte niet.

Toen idd via yaml

condition:
condition: or
conditions:
- condition: sun
after: sunset
before: sunrise

Waar ze op dit stuk aangeven dat het niet werkt. In het forum stond van wel waar ik het vandaan had.

Twee losse voorwaarden waar je bij de ene aanklikt na zonsondergang en vervolgens een 2e met voor zonsopkomst werkt niet. Wel als ik na zonsondergang kier en een 2e met bijvoorbeeld 23:59.

Dus ja ik heb wel getest anders vraag ik het niet.
Septillion schreef op woensdag 23 september 2020 @ 13:07:

[ Voor 12% gewijzigd door Btje op 23-09-2020 14:04 ]

Xiaomi 13T Pro

• Septillion
@Btje Nu werkt het dus? Overigens kan hetzelfde gewoon in de GUI gedaan worden.

PS Haal triggers en conditions niet dor elkaar ;) En iets dat impliciet gedaan wordt door HA (omdat het natuurlijker voelt) is dat meerdere triggers impliciet een OR vormen en conditions impliciet een AND.

• TweakOverflow
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:05

TweakOverflow

Wubbalubbadubdub!

Kleine x-post vanuit het Datalogging: PV systemen draadje, maar ik zie dat die een stuk minder actief is en er helaas ook weinig antwoorden komen op vragen die er eerder gesteld zijn.
vanDaal schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 07:17:
Ik heb sinds kort een Solis/Ginlong 3PK6 inverter draaien. Heeft er iemand een automatische upload naar PVOutput draaiend? Alles wat ik online kan vinden, werkt niet meer.
Iemand die toevallig ook een Solis/Ginlong inverter heeft en kan vertellen hoe de data overgeheveld kan worden? Ik loop tegen hetzelfde probleem aan als @vanDaal namelijk :'( Hetgeen wat gepubliceerd is werkt helaas niet meer en mijn programeer skills zijn niet dusdanig dat ik 1,2,3 een script kan maken voor het uitlezen van de nieuwe m.ginlong.com site.

Weddings are basically funerals with cake.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-06 16:23
Btje schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:01:
Tuurlijk heb ik getest. Eerst door ze via de gui beide aan te klikken daarna door twee losse voorwaarden te gebruiken. Met een and en een or en beide werkte niet.

Toen idd via yaml

condition:
condition: or
conditions:
after: sunset
before: sunrise

Waar ze op dit stuk aangeven dat het niet werkt. In het forum stond van wel waar ik het vandaan had.

Twee losse voorwaarden waar je bij de ene aanklikt na zonsondergang en vervolgens een 2e met voor zonsopkomst werkt niet. Wel als ik na zonsondergang kier en een 2e met bijvoorbeeld 23:59.

Dus ja ik heb wel getest anders vraag ik het niet.

[...]
toon volledige bericht
Waarom gebruik je niet below_horizon? Heeft dat niet hetzelfde resultaat?

• CAD-tekenaar
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-06 21:42
Hoe kan ik add-on Mosquitto broker inregelen dat ik alle MQTT-berichten via poort 8883 (beveiligde verbinding) of poort 8884 (beveiligde verbinding met certificaat) stuur?
Ik heb Home Assistant Supervised met o.a. add-on DuckDNS, Mosquitto broker & Node-RED.

Edit:
Is onderstaande afbeelding correct?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2d1FNhokYdQzc3DvfGlCZAve15w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yR48AumyCsuVIqo6Uy6B1ZAB.png?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door CAD-tekenaar op 23-09-2020 14:56 ]

• Btje
Below horizon kende ik nog niet.

Het werkt nog niet althans niet zoals ik het wil. Ik heb nu na zonsondergang en tot een tijd en ik wil graag na zonsondergang en tot zonsopkomst.
Ronker32 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:15:
[...]

Waarom gebruik je niet below_horizon? Heeft dat niet hetzelfde resultaat?

Xiaomi 13T Pro

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-06 17:27
Btje schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:42:

Het werkt nog niet althans niet zoals ik het wil. Ik heb nu na zonsondergang en tot een tijd en ik wil graag na zonsondergang en tot zonsopkomst.

[...]
Misschien is het handig dat je je code deelt, zodat er kan worden gekeken wat je wil bereiken en waar het mis gaat. En zet je code binnen code-tags [ code=yaml ] en [ /code ]

What's the speed of dark?

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:25

Rianata

Have you played Atari today?

[...]
Je zou een luminance sensor kunnen plaatsen en deze (de waarde die hieruit komt) als condition toevoegen in je automation.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:52

[...]
Dit wil je dus??

YAML:
1
2
3
4
condition:
  condition: state  # from sunset until sunrise
  entity_id: sun.sun
  state: 'below_horizon'

https://www.home-assistan...conditions/#sun-condition
https://www.home-assistant.io/integrations/sun/

[ Voor 11% gewijzigd door barrymossel op 23-09-2020 15:54 . Reden: links ter lerinck ende vermaek ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-06 21:50
Ik heb een x-tal automations om mijn verbruiken weg te schrijven naar een input_number dit gebeurt op een bepaalt tijdstip.

Nu lijkt het erop dat de automations vlak achter elkaar worden getriggered.
Wanneer ik de automations volg in het logbook, ik snap alleen niet hoe dit 2 keer getriggered kan worden:

September 22, 2020
11:59:57 PM
Meters - Store value at midnight has been triggered by time
September 23, 2020
12:00:10 AM
Meters - Store value at midnight has been triggered by time

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
- alias: Meters - Store value at midnight
  initial_state: 'on'
  trigger:
    - platform: time
      at: '00:00:10'
  action:
    data_template:
      entity_id: input_number.water_meter_meterstand_at_midnight
      value: "{{ states.input_number.water_meter_meterstand.state }}"
    data_template:
      entity_id: input_number.gas_meter_at_midnight
      value: "{{ states.sensor.toon_gas_used_cnt.state }}"
    data_template:
      entity_id: input_number.electricitymeter_high_at_midnight
      value: "{{ states.sensor.toon_p1_power_use_cnt_high.state }}"
    data_template:
      entity_id: input_number.electricitymeter_low_at_midnight
      value: "{{ states.sensor.toon_p1_power_use_cnt_low.state }}"
    data_template:
      entity_id: input_number.server_usage_at_midnight
      value: "{{ states.sensor.toon_fibaro_power_use_cnt.state }}"

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:03
Ik ben vandaag aan de slag gegaan om mijn "ShellyForHass" eruit te gooien zodat ik gebruik kan maken van de native support welke er tegenwoordig inzit.

Nu loop ik tegen het volgende probleem aan bij mijn Shelly 1 en 2.5 switches:
Ik zie alleen de entity van het relais

Voorheen gebruikte ik de click_cnt van de binary_sensor.shelly_shsw_1_xxxxx_switch, maar die lijken nu niet meer te werken.
Is er een manier dat ik wel alle sensoren te zien krijg?
(en is er ook een manier om te luisteren naar alle triggers van alle devices? Als in, ergens in een logboek terug kunnen vinden welke call er exact gedaan wordt als ik bijvoorbeeld een schakelaar omhaal)

EDIT: Voor dat laatste net wat gevonden door de luisteren naar "state_changed" in de devtools.
Ik zie hier echter niets verschijnen als ik mijn Shelly Switches gebruik :|
(Alle andere devices zie ik wel voorbij komen als ik ze gebruik)

[ Voor 15% gewijzigd door Flapperbol op 23-09-2020 16:26 ]

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:42
n0ss schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:07:
[...]

Welke SSD en USB naar SSD adapter heb je gebruikt?

Aangezien 32 bits niet werkt is het denk ik ook niet mogeljijk om mijn huidige HASSOS versie vervolgens over te kopieren naar de SSD?
Ik maak gebruik van Geekworm "X825 2.5" SATA HDD/SSD Storage Board" in een metalen case (ook van hun).

Helaas is het niet mogelijk om 1:1 over te zetten aangezien je 32 bit versie hebt.
Wat je wel kan doen is een backup maken en deze restoren op de 64 bit versie.
Afhankelijk van je huidige versie kan dit werken...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

golles schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:41:
[...]

packages/http.yaml / configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
http:
  use_x_forwarded_for: true
  trusted_proxies:
    - 127.0.0.1 # localhost/eigen container
    - !secret proxy_ip # 172.19.0.6
    - !secret host_ip # 192.168....

Standaard krijgen de containers een random ip in een door docker gekozen subnet. Ik heb dezelfde subnet gekozen als ik eerst automatisch had gekregen, ik vind het voor nu prima wat het is (172.19.0.0/16).

Ik heb me verder nog niet verder in het docker netwerk verdiept, ik wou eerst containers netjes van elkaar scheiden, maar door de swag container (reverse proxy voor bijna al mijn containers) zouden ze dan allemaal in hetzelfde netwerk komen.
toon volledige bericht
Had eerder geen zin om het te implementeren dus het duurde even, maar het doorsturen van extern IP door swag/nginx werkt nu allemaal perfect :) Nogmaals dank!

Ik heb net een upgrade gedaan naar de nieuwste versie. Werkte allemaal zonder gedoe. Heeft iemand al een media folder gekoppeld aan een share op een ander apparaat? Al m'n muziek staat bijvoorbeeld op m'n Synology. Ik vraag me af wat de meest nette manier is om dit te koppelen. (Ubuntu met HomeAssistant in Docker.)

Vraag me wel af waarom er in godsnaam media browser folders cdrom en floppy worden aangemaakt :+

[ Voor 18% gewijzigd door sOid op 23-09-2020 17:14 ]

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06 23:37
sOid schreef op woensdag 23 september 2020 @ 17:04:
[...]

Had eerder geen zin om het te implementeren dus het duurde even, maar het doorsturen van extern IP door swag/nginx werkt nu allemaal perfect :) Nogmaals dank!
Hier ging het ook al goed, was er erg blij mij dat ik het een paar maanden geleden niet voor niks uitgezocht had :-)

Ik heb net een upgrade gedaan naar de nieuwste versie. Werkte allemaal zonder gedoe. Heeft iemand al een media folder gekoppeld aan een share op een ander apparaat? Al m'n muziek staat bijvoorbeeld op m'n Synology. Ik vraag me af wat de meest nette manier is om dit te koppelen. (Ubuntu met HomeAssistant in Docker.)
Je zou het met op een samba share kunnen zetten en dan mounten, lijkt me redelijk nette oplossing.
Vraag me wel af waarom er in godsnaam media browser folders cdrom en floppy worden aangemaakt :+
Ja, dat vroeg ik ook al af, ook omdat mijn nuc die devices niet heeft, ik ging dus even inloggen in de container en toen was het snel duidelijk:
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
bash-5.0# ls -lah /media
total 20K    
drwxr-xr-x    5 root     root        4.0K May 29 16:20 .
drwxr-xr-x    1 root     root        4.0K Sep 20 15:28 ..
drwxr-xr-x    2 root     root        4.0K May 29 16:20 cdrom
drwxr-xr-x    2 root     root        4.0K May 29 16:20 floppy
drwxr-xr-x    2 root     root        4.0K May 29 16:20 usb

Het zijn lege mappen, als je het irritant vind, dan denk ik dat het geen kwaad kan ze weg te gooien. Je moet de /media folder wel als volume opgeven in docker, anders heb je ze bij de volgende upadate weer terug :-)

[ Voor 6% gewijzigd door golles op 23-09-2020 17:48 ]

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

martinvdm schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 18:36:
[...]

Mogelijk moet je een external_url in je config opnemen, ik weet dat dit ook veranderd is.
We blijven proberen :) Die external_url is blijkbaar ergens opgenomen in een versie later dan die ik had. Dus ik heb even alles geupdate en nog eens geprobeerd, was het helaas ook niet.

Ik heb nu in de Google Home app alles unlinked, en het volgende probleem wat ik heb is dat de test app dus ook niet meer gelinked krijg. Staat er wel tussen bij nieuwe devices, ik kan inloggen, maar hij wordt niet toegevoegd, en zie dus geen devices. Ik heb van alles lopen rommelen, ik had exposed domains, heb dat al gewijzigd naar exposes entitys en zelfs al exposed by default true, maar niets werkt. Vaag dat het van de een op de andere dag niet meer werkt. Ik heb alle troubleshooting stappen al gehad onderaan de pagina, maar niets werkt; https://www.home-assistant.io/integrations/google_assistant/

Nu is mijn config:

google_assistant:
project_id: homeassistant-watcijfertjes
service_account: !include service_account.json
report_state: true
expose_by_default: false
exposed_domains:
- switch
- light
- scene
- script
- media_player
- climate
- sensor

Zou moeten kloppen toch?

Wat betreft het niet meer kunnen linken heb ik dit gevonden: https://community.home-as...oogle-assistant/159594/77

Heeft ook allemaal niet geholpen helaas...

[ Voor 7% gewijzigd door Sp33dFr34k op 23-09-2020 18:13 ]

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

Acties:
  • +1 Henk 'm!
golles schreef op woensdag 23 september 2020 @ 17:45:

[...]

Je zou het met op een samba share kunnen zetten en dan mounten, lijkt me redelijk nette oplossing.
[...]
Het zijn lege mappen, als je het irritant vind, dan denk ik dat het geen kwaad kan ze weg te gooien. Je moet de /media folder wel als volume opgeven in docker, anders heb je ze bij de volgende upadate weer terug :-)
Daar was ik inderdaad net mee bezig :) Docker container is nu aan het rebuilden. Heb de mount read only gemaakt, ben benieuwd of dat nog problemen gaat opleveren.

Edit: werkt allemaal perfect. Er zit een spatie in de titel, was even uitzoeken hoe dat in fstab moest. Quotes en \ werkte niet. Blijkbaar moet je in fstab de spatie vervangen door \040. Heel logisch :+

[ Voor 14% gewijzigd door sOid op 23-09-2020 18:30 ]

• Btje
Inderdaad,

en ik zie dat below horizon gelijk is aan sunset.
barrymossel schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:52:
[...]

Dit wil je dus??

YAML:
1
2
3
4
condition:
  condition: state  # from sunset until sunrise
  entity_id: sun.sun
  state: 'below_horizon'

https://www.home-assistan...conditions/#sun-condition
https://www.home-assistant.io/integrations/sun/

[ Voor 21% gewijzigd door Btje op 23-09-2020 18:50 ]

Xiaomi 13T Pro

• Turbotrent
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 08-12-2021
Hoi iedereen,

Ik heb onlangs mijn zonnewering aan HA gekoppeld via volgende automatisatie:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
- alias: Screen auto down
  trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.screen_lightlevel
    above: 47500
    for:
      minutes: 5
  ...

Nu zou ik graag de threshold van 47500 dynamisch maken in functie van volgende input_select:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  screen_gevoeligheid:
    name: Screen gevoeligheid
    icon: mdi:white-balance-sunny
    options:
      - Hoog
      - Normaal
      - Laag

Bij 'Hoog' moet de treshold waarde 42000 zijn, bij 'Normaal' 47500 en bij 'Laag' zou het 50000 moeten zijn.

Heeft er iemand een idee hoe ik dit het beste voor elkaar krijg? Ik heb online al wat zitten zoeken, maar ik vind eigenlijk geen voorbeelden waarbij de 'above' in de trigger dynamisch is en dus geen vaste waarde.

Mijn eerste idee is een template sensor te bouwen die de waarde van mijn input_select uitleest en aan de hand daarvan een van bovenstaande waardes aanneemt. Maar ik weet niet of ik een uberhaubt een template sensor in de 'above' kan invullen?

Graag jullie mening!

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:10
Heb je geen node-red? Daarmee is dit zo gefixt. Met een yaml oplossing kan ik je niet helpen.

• RedPas
  • Laatst online: 20:30
Hoe groot is jullie home-assistant_v2.db logfile?
Hier bijna 2,5GB.
Is dit normaal gedrag? of moet ik me zorgen maken?

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Turbotrent schreef op woensdag 23 september 2020 @ 18:48:
Hoi iedereen,

Ik heb onlangs mijn zonnewering aan HA gekoppeld via volgende automatisatie:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
  trigger:
    above: 47500
    for:
  ...

Nu zou ik graag de threshold van 47500 dynamisch maken in functie van volgende input_select:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  screen_gevoeligheid:
    name: Screen gevoeligheid
    icon: mdi:white-balance-sunny
    options:
      - Hoog
      - Normaal
      - Laag

Bij 'Hoog' moet de treshold waarde 42000 zijn, bij 'Normaal' 47500 en bij 'Laag' zou het 50000 moeten zijn.

Heeft er iemand een idee hoe ik dit het beste voor elkaar krijg? Ik heb online al wat zitten zoeken, maar ik vind eigenlijk geen voorbeelden waarbij de 'above' in de trigger dynamisch is en dus geen vaste waarde.

Mijn eerste idee is een template sensor te bouwen die de waarde van mijn input_select uitleest en aan de hand daarvan een van bovenstaande waardes aanneemt. Maar ik weet niet of ik een uberhaubt een template sensor in de 'above' kan invullen?

Graag jullie mening!
toon volledige bericht
Dit kan wellicht werken.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  variables:
    gevoeligheid: >-
      {% if is_state('input_select.screen_gevoeligheid', 'hoog') %}
        42000
      {% elif is_state('input_select.screen_gevoeligheid', 'normaal') %}
        47500
      {% else %}
        50000
      {% endif %}
  trigger:
    above: "{{ gevoeligheid }}"
    for:
  ...

@Driek
Ik heb mijn eerder vermelde script nu ook omgebouwd naar variables, ik heb dan dus die input_numbers en input_texts niet meer nodig.

Het is nu dit geworden (na de tip van @Gimme hieronder nog wat verder ingekort):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
keuken_hub_say:
  sequence:
  - variables:
      spotify: >-
        {{ is_state_attr('media_player.keuken_hub', 'app_name', 'Spotify') }}
      playing: >-
        {{ is_state('media_player.keuken_hub', 'playing') }}
      media_content: >-
      media_type: >-
    data:
  - choose:
    - conditions: "{{ spotify }}"
      sequence:
        data:
    - conditions: "{{ playing }}"
      sequence:
        data:
          media_content_id: "{{ media_content }}"
          media_content_type: "{{ media_type }}"

Die roep ik in een ander script of automation als volgt aan:
YAML:
1
2
3
4
5
  - service: script.turn_on
    entity_id: script.keuken_hub_say
    data: 
      variables:
        keuken_hub_say: "hier komt hetgeen wat de Google Home moet zeggen"

In het bovenste script staat op regel 19 en 20 een media_player.turn_on actie. Die zit er in omdat anders dat TTS scherm de hele tijd op de scherm van de Hub blijft staan. Als je een Google Home zonder scherm hebt is die niet nodig.

• Septillion
@RedPas 13GB :X Ofwel, ik moet ook eens vegen in wat de log ingaat...

• RedPas
  • Laatst online: 20:30
En nu heb ik terug het zelfde probleem als 2 weken terug, herstarten duurt enorm lang

2020-09-23 20:25:34 WARNING (SyncWorker_0) [homeassistant.util.yaml.loader] YAML file /config/configuration.yaml contains duplicate key "automation". Check lines 8 and 315
2020-09-23 20:25:46 WARNING (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of recorder is taking over 10 seconds.
2020-09-23 20:26:35 WARNING (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Waiting on integrations to complete setup: recorder
2020-09-23 20:27:35 WARNING (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Waiting on integrations to complete setup: recorder
2020-09-23 20:28:35 WARNING (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Waiting on integrations to complete setup: recorder
2020-09-23 20:29:35 WARNING (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Waiting on integrations to complete setup: recorder
2020-09-23 20:30:35 WARNING (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Waiting on integrations to complete setup: recorder
2020-09-23 20:31:35 WARNING (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Waiting on integrations to complete setup: recorder
2020-09-23 20:32:35 WARNING (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Waiting on integrations to complete setup: recorder
2020-09-23 20:33:36 WARNING (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Waiting on integrations to complete setup: recorder
2020-09-23 20:34:36 WARNING (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Waiting on integrations to complete setup: recorder
2020-09-23 20:35:36 WARNING (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Waiting on integrations to complete setup: recorder
2020-09-23 20:36:36 WARNING (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Waiting on integrations to complete setup: recorder
2020-09-23 20:37:36 WARNING (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Waiting on integrations to complete setup: recorder
2020-09-23 20:38:36 WARNING (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Waiting on integrations to complete setup: recorder
2020-09-23 20:39:36 WARNING (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Waiting on integrations to complete setup: recorder
2020-09-23 20:40:36 WARNING (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Waiting on integrations to complete setup: recorder
2020-09-23 20:41:36 WARNING (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Waiting on integrations to complete setup: recorder
2020-09-23 20:42:12 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.calendar] Entity id already exists - ignoring: calendar.gezin
2020-09-23 20:42:21 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.homekit.type_media_players] media_player.tv: Sources out of sync. Restart Home Assistant

Zal log es terug verwijderen en opnieuw proberen

en heb
code:
1
2
recorder:
  purge_keep_days: 5

in config gezet

Edit: start nu terug normaal op

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het is beter om te specificeren wat je wél in je log opgeslagen wil hebben, dan deze setting. Daarmee kan je de logging al fors naar beneden brengen.

• WhiteAss
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-06 09:41
Ik draai HA via HASS op een RPi4.

Web UI start ineens niet meer. Ineens was er geen verbinding meer. De android App wees me hier het eerste op. Apparaat was ook niet meer in in mijn LAN te vinden. Ik had niets nieuws geïnstalleerd en ook geen update gestart.

Intussen zie ik hem wel weer op het IP dat ik via de DHCP server uitdeel. Omdat ik hem nog aan het inrichten was was het makkelijk om hem via WIFI aan te sluiten. Aangezien ik hem nu weer zie lijkt er dus een netwerkverbinding te zijn.

Wanneer ik de RPi aan een scherm hang is de laatste regel die ik zie:
starting eudev-3.2.9

Wanneer ik hier op google lijkt het er op dat dit normaal is en dat de WEBUI gewoonlijk beschikbaar is. Dit is echter dus niet het geval. Wie kan me op weg helpen liefst zonder verlies van data en instellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-06 17:18
TheFes schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:49:
[...]
Voor die eerste zou je denk ik iets met een input_boolean kunnen doen.
  • Maak een input_boolean.motion_detected.
  • In je automation maak je een choose
  • Als input_boolean.motion detected uit staat, creeer je je scene, en zet je de input boolean aan
  • Als input_boolean al aan staat, doe je niets.(hoef je verder dus ook niet op te nemen in je choose)
  • Vervolgens ga je verder met de stappen die je had (die vallen dus niet onder de choose)
  • Op het eind (als je terug gaat naar je gecreeerde scene) zet je de input_boolean uit.
Even uit de losse pols, dit zou het dan worden
YAML:
1
...

Voor die 2e zou je dan eventueel een wait_for trigger toe kunnen voegen die die automation pas uitvoert als diezelfde input_boolean uit staat. Die moet je dan wel combineren met een choose ook, want die moet alleen uitgevoerd worden als ie daadwerkelijk aan staat. Mogelijk kan dat wel makkelijker, maar ik heb het zelf nooit nodig gehad :)
https://www.home-assistant.io/docs/scripts/#wait-for-trigger

Ik kom dan hier op
YAML:
1
...

Je kunt de choose eventueel ook na de delay toevoegen, dan gaat ie meteen naar 10%, en hoef je niet eerst die delay af te wachten.
toon volledige bericht
Dit was het inderdaad, moest nog wel even de typo's er uit halen, maar die had je er natuurlijk ingestopt zodat ik scherp zou blijven :Y)
Oh... en het helpt als je, als je de naam van een entity verandert, dat je die dan ook in je automation aanpast...

Sharing is caring, dus hier is de code (ook van het uitgaan om +/- 23:00):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
- id: '1600677977952'
  alias: Hallway Downstairs - Turn on at ~17:00
  description: This will turn on the lights at 17:00 +/- 30 minutes (random)
  trigger:
    at: '17:00:00'
  condition: []
  action:
  - delay: 'delay: ''{{ range(0, 15)|random|multiply(60) }}'''
  - choose:
    - conditions:
      - condition: state
        entity_id: input_boolean.hallway_downstairs_motion_detected
        state: 'on'
      sequence:
      - wait_for_trigger:
        - platform: state
          to: 'off'
  - service: light.turn_on
    data:
      transition: 1
      brightness_pct: 10
    entity_id: light.hallway_downstairs
  mode: single
- id: '1600678008064'
  alias: Hallway Downstairs - Turn off at ~23:00
  description: This will turn off the lights at 23:00 +/- 30 minutes (random)
  trigger:
    at: '23:00:00'
  action:
  - delay: 'delay: ''{{ range(0, 15)|random|multiply(60) }}'''
  - choose:
    - conditions:
        state: 'on'
      sequence:
      - wait_for_trigger:
        - platform: state
          to: 'off'
  - service: light.turn_off
    data:
- id: '1600686787861'
  alias: Hallway Downstairs - Light switch on motion
  description: This will turn on/up the lights on motion detection, and turn them
    off/to previous state, after 5 minutes
  trigger:
  - platform: device
    domain: binary_sensor
    entity_id: binary_sensor.hue_motion_sensor_occupancy
    device_id: b543e2dcf9ac11eab03463e8f4c4a114
    type: motion
  action:
  - choose:
    - conditions:
        state: 'off'
      sequence:
      - service: scene.create
        data:
          scene_id: hallway_previous_state
          snapshot_entities:
          - light.hallway_downstairs
      - service: input_boolean.turn_on
    data:
      brightness_pct: 65
  - delay: 00:05:00
  - service: scene.turn_on
    entity_id: scene.hallway_previous_state
  - service: input_boolean.turn_off
  mode: restart

Misschien dat ik de choose nog na de delay doe, dat is mss wel praktischer, eigenlijk... Hmmm...

EDIT: Inderdaad de delay bij de turn on en turn off verplaatst naar boven de choose, lijkt toch praktischer.

Thanks!

[ Voor 11% gewijzigd door Ben.Hahlen op 23-09-2020 21:40 . Reden: Nieuwe code ]

Blog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gimme
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-03-2023
TheFes schreef op woensdag 23 september 2020 @ 19:43:

Het is nu dit geworden:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
keuken_hub_say:
  sequence:
  - variables:
          true
        {% else %}
          false
        {% endif %}
          true
        {% else %}
          false
        {% endif %}
toon volledige bericht
Je kunt je code voor spotify en playing nog wat simpeler maken.Onderstaande geeft nl True of False terug.
YAML:
1
2
3
4
5
- variables:
        {{ is_state_attr('media_player.keuken_hub', 'app_name', 'Spotify') }}
        {{ is_state('media_player.keuken_hub', 'playing') }}

Je kunt dit nakijken in developer-tools/template.
Scheelt toch weer wat regels code :)

• Driek
[...]

Dit kan wellicht werken.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  variables:
        42000
        47500
      {% else %}
        50000
      {% endif %}
  trigger:
    for:
  ...

@Driek
Ik heb mijn eerder vermelde script nu ook omgebouwd naar variables, ik heb dan dus die input_numbers en input_texts niet meer nodig.

Het is nu dit geworden:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
keuken_hub_say:
  sequence:
  - variables:
          true
        {% else %}
          false
        {% endif %}
          true
        {% else %}
          false
        {% endif %}
    data:
  - choose:
    - conditions: "{{ spotify }}"
      sequence:
        data:
      sequence:
        data:

Die roep ik in een ander script of automation als volgt aan:
YAML:
1
2
3
4
5
    entity_id: script.keuken_hub_say
    data: 
      variables:
        keuken_hub_say: "hier komt hetgeen wat de Google Home moet zeggen"

In het bovenste script staat op regel 27 en 28 een media_player.turn_on actie. Die zit er in omdat anders dat TTS scherm de hele tijd op de scherm van de Hub blijft staan. Als je een Google Home zonder scherm hebt is die niet nodig.
toon volledige bericht
Thanks, ik ga proberen er vandaag naar te kijken.

• TheFes
Driek schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:11:
[...]

Thanks, ik ga proberen er vandaag naar te kijken.
Ik heb mijn post op advies van @Gimme nog wat aangepast, hij is nu nog wat korter geworden.

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:18
Ik merk op dat ik in mijn overzicht 2 aqara gateways zie staan terwijl ik er maar 1 heb,

1: gateway
door Xiaomi Aqara
Firmware: 1.1.2

2: Apparaat info
lumi.gateway.v3-MW300
door Xiaomi
Firmware: 1.4.1_176

Wat me ook opvalt is dat als er een automatisering geweest is dat de lamp erop aan moet gaan en uit.
Hij dit op de 2de ook gewoon toepast zoals het moet.
Maar dat de lamp ook op nummer 1 aangaat en niet meer uit.
Deze moet ik handmatig uitschakelen.

En het rare is op 1 staat totaal geen automatisering.
Nu heb ik er ook naar gezocht maar kan er niets over vinden dat de gateway dubbel erin komt te staan enof dit correct is.

PSN: McMillan0984

Clavat schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:58:
Ik merk op dat ik in mijn overzicht 2 aqara gateways zie staan terwijl ik er maar 1 heb,

1: gateway
door Xiaomi Aqara
Firmware: 1.1.2

2: Apparaat info
lumi.gateway.v3-MW300
door Xiaomi
Firmware: 1.4.1_176

Wat me ook opvalt is dat als er een automatisering geweest is dat de lamp erop aan moet gaan en uit.
Hij dit op de 2de ook gewoon toepast zoals het moet.
Maar dat de lamp ook op nummer 1 aangaat en niet meer uit.
Deze moet ik handmatig uitschakelen.

En het rare is op 1 staat totaal geen automatisering.
Nu heb ik er ook naar gezocht maar kan er niets over vinden dat de gateway dubbel erin komt te staan enof dit correct is.
toon volledige bericht
Kan het niet zijn dat er een ander Xiaomi-device ook als gateway functioneert zonder dat je het weet? Een lamp bijvoorbeeld?

Je kan proberen even alles fysiek uit te schakelen behalve de gateway en de betreffende lamp.

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:18
sOid schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:09:
[...]

Kan het niet zijn dat er een ander Xiaomi-device ook als gateway functioneert zonder dat je het weet? Een lamp bijvoorbeeld?

Je kan proberen even alles fysiek uit te schakelen behalve de gateway en de betreffende lamp.
Ik heb alleen een wireless button
1 hub
1 deur sensor.

Meer niet dus er zou geen 2de device zijn

PSN: McMillan0984

• Turbotrent
[...]

Dit kan wellicht werken.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  variables:
        42000
        47500
      {% else %}
        50000
      {% endif %}
  trigger:
    for:
  ...
toon volledige bericht
Wat een elegante oplossing! Bedankt, ik ga er direct mee aan de slag!

• TheFes
Turbotrent schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:37:
[...]

Wat een elegante oplossing! Bedankt, ik ga er direct mee aan de slag!
Vergeten te melden, maar je moet hiervoor wel 0.115 draaien. Daarin is (uitgebreidere) ondersteuning voor variables gekomen.
https://www.home-assistan...17/release-115/#variables

• Turbotrent
TheFes schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:39:
[...]

Vergeten te melden, maar je moet hiervoor wel 0.115 draaien. Daarin is (uitgebreidere) ondersteuning voor variables gekomen.
https://www.home-assistan...17/release-115/#variables
Geen probleem, ik zit op 0.115.2 :)

• Turbotrent
[...]

Dit kan wellicht werken.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  variables:
        42000
        47500
      {% else %}
        50000
      {% endif %}
  trigger:
    for:
  ...
toon volledige bericht
Jammer maar helaas. Ik krijg volgende foutmelding:

YAML:
1
2
3
4
5
6
Logger: homeassistant.config
Source: config.py:413
First occurred: 10:03:26 (2 occurrences)
Last logged: 10:03:26

Invalid config for [automation]: expected float for dictionary value @ data['above']. Got None. (See /config/configuration.yaml, line 47).

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-04 14:55
Is er hier iemand die de DSMR functie gebruikt voor het uitlezen van P1 poort slimme meter via wifi (dus esp easy wifi p1 en dan http servertje ophalen?)

Ik heb sinds de upgrade naar x15 helaas dat ik mijn group met meter readings niet meer kan terugvinden.

• TheFes
Turbotrent schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:07:
[...]

Jammer maar helaas. Ik krijg volgende foutmelding:

YAML:
1
2
3
4
5
6
Logger: homeassistant.config
Source: config.py:413
First occurred: 10:03:26 (2 occurrences)
Last logged: 10:03:26

Invalid config for [automation]: expected float for dictionary value @ data['above']. Got None. (See /config/configuration.yaml, line 47).
wat als je dit doet?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  variables:
        42000
        47500
      {% else %}
        50000
      {% endif %}
  trigger:
    above: "{{ gevoeligheid | float }}"
    for:
  ...

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik probeer HACS te installeren. Heb 3x gecheckt of ik de bestanden in de goede map heb gezet (config/custom_components/hacs), browser cache geflusht, andere browser en computer gebruikt, maar ik krijg HACS niet in de lijst met integraties te zien. Ik snap er niets meer van :(
Hoe kan dat nou?

[ Voor 5% gewijzigd door koelkast op 24-09-2020 10:23 ]

• Turbotrent
TheFes schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:09:
[...]

wat als je dit doet?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  variables:
        42000
        47500
      {% else %}
        50000
      {% endif %}
  trigger:
    above: "{{ gevoeligheid | float }}"
    for:
  ...
toon volledige bericht
Nog steeds dezelfde fout.

In de documentatie heb ik gevonden dat de 'above' ook kan ingevuld worden met een input_number. Misschien moet ik daar eens iets mee proberen, eventueel in combinatie met jouw oplossing met variabelen.

• TheFes
Turbotrent schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:22:
[...]

Nog steeds dezelfde fout.

In de documentatie heb ik gevonden dat de 'above' ook kan ingevuld worden met een input_number. Misschien moet ik daar eens iets mee proberen, eventueel in combinatie met jouw oplossing met variabelen.
Dat zou inderdaad mijn volgende suggestie ook zijn. Had gehoopt dat dit ook zou werken.

Clavat schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:12:
[...]

Ik heb alleen een wireless button
1 hub
1 deur sensor.

Meer niet dus er zou geen 2de device zijn
Hmm. Raar, geen idee dan. Ben wel benieuwd dus hoop dat iemand anders het wel weet.
koelkast schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:21:
Ik probeer HACS te installeren. Heb 3x gecheckt of ik de bestanden in de goede map heb gezet (config/custom_components/hacs), browser cache geflusht, andere browser en computer gebruikt, maar ik krijg HACS niet in de lijst met integraties te zien. Ik snap er niets meer van :(
Hoe kan dat nou?
HASS wel een restart gegeven? Dat schrijf je namelijk niet.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:16

Quad

Doof

Homeassistant gemigreerd van Pi 4 naar een VMWare VM.
Dmv de OVA template geïnstalleerd en vervolgens een snapshot van de Pi terug gezet.
Ging niet goed.. De standaard OVA template heeft slechts 6GB tot zn beschikking, ik had inmiddels iets meer dan dat nodig. Tijdens het terugzetten van de snapshot crashte HA met als melding in de logs dat er geen storage meer vrij was.

Dit is als volgt verholpen;
Na het uitrollen van de OVA moet je HA nog niet starten, eerst de disk uitbreiden tot de gewenste grootte en daarna kan je HA starten. Tijdens die eerste keer starten pakt de installatie de ruimte zoveel beschikbaar is, heb ik gezien. Dus kloten met GParted e.d. is ook niet nodig. :)

Bij de restore gekozen voor wipe en restore, werkt prima. Addons die los in Portainer zijn geïnstalleerd worden helaas niet meegenomen, die moeten dan handmatig opnieuw worden geïnstalleerd.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!
koelkast schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:21:
Hoe kan dat nou?
Alle custom_components (ook HACS) hebben een reboot nodig voor ze bijgewerkt zijn.

Daarna naar instellingen -> integraties -> + -> HACS

edit: @sOid zei ook al zoiets :>

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 24-09-2020 11:05 ]

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Hmmbob schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:05:
[...]

Alle custom_components (ook HACS) hebben een reboot nodig voor ze bijgewerkt zijn.

Daarna naar instellingen -> integraties -> + -> HACS

edit: @sOid zei ook al zoiets :>
In mijn geval had ik zelfs twee reboots nodig voordat HA hem signaleerde.

• Quad

Quad

Doof

De logging in supervisor loopt qua tijd 2 uur achter, is dat iets wat te fixen is?
Systeemtijd geeft gewoon de juiste tijd door in HA.

PVOutput☀️

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Quad schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:56:
De logging in supervisor loopt qua tijd 2 uur achter, is dat iets wat te fixen is?
Systeemtijd geeft gewoon de juiste tijd door in HA.
Dan staat hij waarschijnlijk op UTC, CET is namelijk UTC + 1 en zomertijd +1. Al gekeken onder Configuration -> General -> Time Zone?
synoniem schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:51:
[...]

In mijn geval had ik zelfs twee reboots nodig voordat HA hem signaleerde.
offtopic:
Ik wil je avatar scannen maar ben bang waar ik naar wordt verwezen :+

• Quad

Quad

Doof

synoniem schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:01:
[...]

Dan staat hij waarschijnlijk op UTC, CET is namelijk UTC + 1 en zomertijd +1. Al gekeken onder Configuration -> General -> Time Zone?
Staat op Amsterdam. Maar volgens mij kijkt supervisor naar de backend en dat is altijd UTC.

PVOutput☀️

• Driek
TheFes schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:25:
[...]

Ik heb mijn post op advies van @Gimme nog wat aangepast, hij is nu nog wat korter geworden.
inmiddels het ik het voor een gedeelte werkend,

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
testscript:
  sequence:
  - variables:
        {% if is_state('media_player.eetkamer', 'playing')  %}
          true
        {% else %}
          false
        {% endif %}
      idle: >-
        {% if is_state('media_player.eetkamer', 'off')  %}
          true
        {% else %}
          false
        {% endif %}        
        {{ state_attr('media_player.eetkamer', 'media_content_id') }}
        {{ state_attr('media_player.eetkamer', 'media_content_type') }}        
      volume_level: >-
        {{ state_attr('media_player.eetkamer', 'volume_level') }}

data:
      entity_id: media_player.eetkamer
      language: "nl"  

- delay: 00:00:03

Dit stuk werkt. Of in ieder geval lijkt te werken. Geen idee hoe ik kan zien hoe die variables gevuld worden.

Daarna wil ik dus de mini weer aanzetten, en daar gaat het mis.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  - choose:
      sequence:
        data:
          volume_level: "{{ volume_level }}"
    - conditions: "{{ idle }}"
      sequence:
      - service: media_player.turn_off

dit werkt dus niet.
vervang ik dit dirty door:
code:
1
2
    entity_id: script.radio_google_mini

een script wat die mini aanzet dan werkt het wel.

Maar klakkeloos aan is natuurlijk niet de bedoeling.
Iemand die ziet waar het misgaat?

• Septillion
@Driek Geen idee of er een meer elegante methode is om een variabele te monitoren (heb de update nog niet gedaan, ben er een beetje bang voor...) maar ik zou alle variabele eens naar een persistent notificatie sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
sOid schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:03:
[...]

offtopic:
Ik wil je avatar scannen maar ben bang waar ik naar wordt verwezen :+
offtopic:
It's safe, I did it already... :+

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-06 09:31
Ik wil binnenkort dus HomeAssistant op een nieuwe RPi (4) zetten, en ben nu opzoek naar een paar rookmelders die ik kan koppelen. Nu dacht ik aan die Fibaro rookmelders maar lees in de (oudere) topics hier dat dat nogal wat werk is om geconfigureerd te krijgen en/of dat er geen state changes binnenkomen.

Zijn er rookmelders (via zwave) die beter te integreren zijn? In een ideaal geval dat het alarm van de rookmelder afgaat wanneer bijv. een deursensor afgaat ofzo, maar dat is wellicht een bridge too far :)

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:49
De_Bastaard schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:45:
Ik wil binnenkort dus HomeAssistant op een nieuwe RPi (4) zetten, en ben nu opzoek naar een paar rookmelders die ik kan koppelen. Nu dacht ik aan die Fibaro rookmelders maar lees in de (oudere) topics hier dat dat nogal wat werk is om geconfigureerd te krijgen en/of dat er geen state changes binnenkomen.

Zijn er rookmelders (via zwave) die beter te integreren zijn? In een ideaal geval dat het alarm van de rookmelder afgaat wanneer bijv. een deursensor afgaat ofzo, maar dat is wellicht een bridge too far :)
De Fibaro rookmelders werken goed, alleen kan je niet gebruiken als sirene voor andere dingen. Dus ze kunnen iets aansturen, maar je kan ze niet aansturen.

BTW - state change komt pas door als de sensor geinitialiseerd is, dus na de eerste wake-up (meestal 4-6 uur)

[ Voor 6% gewijzigd door UTMachine op 24-09-2020 14:55 ]

• TheFes
Driek schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:01:
[...]

inmiddels het ik het voor een gedeelte werkend,

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
testscript:
  sequence:
  - variables:
          true
        {% else %}
          false
        {% endif %}
          true
        {% else %}
          false
        {% endif %}        

data:

Dit stuk werkt. Of in ieder geval lijkt te werken. Geen idee hoe ik kan zien hoe die variables gevuld worden.

Daarna wil ik dus de mini weer aanzetten, en daar gaat het mis.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  - choose:
      sequence:
        data:
      sequence:

dit werkt dus niet.
vervang ik dit dirty door:
code:
1
2

een script wat die mini aanzet dan werkt het wel.

Maar klakkeloos aan is natuurlijk niet de bedoeling.
Iemand die ziet waar het misgaat?
toon volledige bericht
Je stuurt een volume_level mee met media_extractor.
Die wordt niet ondersteund, de enige attributes die ondersteund worden zijn media_content_id en media_content_type
https://www.home-assistant.io/integrations/media_extractor/

Je kunt die nog wel apart mee sturen met de service media_player.volume_set

• Driek
TheFes schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:02:
[...]

Je stuurt een volume_level mee met media_extractor.
Die wordt niet ondersteund, de enige attributes die ondersteund worden zijn media_content_id en media_content_type
https://www.home-assistant.io/integrations/media_extractor/

Je kunt die nog wel apart mee sturen met de service media_player.volume_set
thnks, die had ik ook bedacht.

De playing variabele werkt nu, alle andere nog niet :(

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
testscript:
  sequence:
  - variables:
          true
        {% else %}
          false
        {% endif %}
          true
        {% else %}
          false
        {% endif %}        

data:
  -  service: media_player.volume_set
     data:
  - choose:
      sequence:
      sequence:

Vandaar dat ik hem nu dus maar via een ander scrit aanzet.
Werkt maar niet optimaal, want dat kan zomaar een andere radiozender zijn.
Volume werkt zo helaas ook niet.

Ik krijg ook de waardes van de variabeles lastig inzichtelijk.
Die probeer ik via een telegram te sturen, maar is altijd none/leeg.
Maar dat kan ook aan dat stukje yaml liggen:

code:
1
2
3
4
  - data:
      title: "{{ volume_level }}"
    service: notify.dirk

• TheFes
Driek schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:57:
[...]

thnks, die had ik ook bedacht.

De playing variabele werkt nu, alle andere nog niet :(

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
testscript:
  sequence:
  - variables:
          true
        {% else %}
          false
        {% endif %}
          true
        {% else %}
          false
        {% endif %}        

data:
  -  service: media_player.volume_set
     data:
  - choose:
      sequence:
      sequence:

Vandaar dat ik hem nu dus maar via een ander scrit aanzet.
Werkt maar niet optimaal, want dat kan zomaar een andere radiozender zijn.
Volume werkt zo helaas ook niet.

Ik krijg ook de waardes van de variabeles lastig inzichtelijk.
Die probeer ik via een telegram te sturen, maar is altijd none/leeg.
Maar dat kan ook aan dat stukje yaml liggen:

code:
1
2
3
4
  - data:
      title: "{{ volume_level }}"
    service: notify.dirk
toon volledige bericht
Die variables werken alleen binnen de automation of script, je kunt kunt ze niet zomaar in een andere automation of zo gebruiken.
Je kunt ze wel als data meesturen naar een ander script, maar dan moet je dat wel echt toevoegen aan de script.turn_on

• Driek
TheFes schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:00:
[...]

Die variables werken alleen binnen de automation of script, je kunt kunt ze niet zomaar in een andere automation of zo gebruiken.
Je kunt ze wel als data meesturen naar een ander script, maar dan moet je dat wel echt toevoegen aan de script.turn_on
ja ik heb dan het stukje telegram binnen het script staan.
Dus dan zou ik in het bericht gewoon de waarde van de variable verwachten.

• TheFes
Driek schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:02:
[...]

ja ik heb dan het stukje telegram binnen het script staan.
Dus dan zou ik in het bericht gewoon de waarde van de variable verwachten.
Als ik naar je script hierboven kijk, gaat er ook iets fout met de spaties.
de media_player.volume_set heeft een spatie te veel

• Driek
TheFes schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:21:
[...]

Als ik naar je script hierboven kijk, gaat er ook iets fout met de spaties.
de media_player.volume_set heeft een spatie te veel
djezus, ben je zo gefocussed op spaties, mis je er toch nog.
Volume werkt nu, nu nog die media content, moet uiteindelijk ook lukken.

Bedankt!

• mithe
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:02
Wat voor lucht kwaliteit meters gebruiken jullie of raden jullie aan voor binnen?
Ik wil zelf het volgende meten: temperatuur, luchtdruk, luchtkwaliteit en de lucht vochtigheid.
Het liefst ook gelijk de co2 waardes. Ik wil hier rond de 100euro voor uitgeven.

Als ik ga zoeken dan vind ik bijvoorbeeld aqara of netatmo. Maar ik weet niet zo goed wat ik nu het beste kan kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-06 16:58
mithe schreef op donderdag 24 september 2020 @ 19:21:
Wat voor lucht kwaliteit meters gebruiken jullie of raden jullie aan voor binnen?
Ik wil zelf het volgende meten: temperatuur, luchtdruk, luchtkwaliteit en de lucht vochtigheid.
Het liefst ook gelijk de co2 waardes. Ik wil hier rond de 100euro voor uitgeven.

Als ik ga zoeken dan vind ik bijvoorbeeld aqara of netatmo. Maar ik weet niet zo goed wat ik nu het beste kan kiezen.
Als je een beetje avontuurlijk wilt doen dan kan je er natuurlijk ook zelf een maken. Dan kan je zo veel sensoren als je wilt aan een NodeMCU boardje koppelen. Check dit eens, misschien is het wat:
https://gadget-freakz.com...sed-on-the-mh-z19-sensor/

Dit kan overigens ook zonder te solderen, moet je dupont kabeltjes gebruiken en sensoren waar de pins al op zitten, die heb ik ook. Ik heb een co2 sensor met temp/humidity. Ik heb alleen (nog) geen luchtdruk, maar die kan je ook vast vinden.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 14842

mithe schreef op donderdag 24 september 2020 @ 19:21:

Ik heb de Aqara air qualitiy monitor gehad: deze geeft geen co2 maar co2a. Dat is een schatting op basis van andere gassen. Ik kan je vertellen dat die meter bij mij niet klopte (way off). En ook de luchtvochtigheid en de temperatuur op die sensor werkten belabberd. Terwijl de Aqara temperature, humidity en pressure sensoren bij mij allemaal heel accuraat zijn.

Ik heb zelf een Xiaomi AirFresh met ingebouwde co2 meter inmiddels, die is erg accuraat.

Voor de co2 elders in huis gebruik ik gewoon een blauw Chinees apparaat wat alleen co2, tvoh en pm2 doet. Als ik die naast mijn andere meters houdt komt dat goed overeen en kost nog geen 20 euro. Is alleen niet koppelbaar of smart :P

Lang verhaal kort: voor smart met co2 weet ik het niet, maar koop niet de Xiaomi Air Quality Monitor. :P

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-06 09:31
UTMachine schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:50:
[...]

De Fibaro rookmelders werken goed, alleen kan je niet gebruiken als sirene voor andere dingen. Dus ze kunnen iets aansturen, maar je kan ze niet aansturen.

BTW - state change komt pas door als de sensor geinitialiseerd is, dus na de eerste wake-up (meestal 4-6 uur)
Thanks! Hoe kan ik herkennen welke rookmelders je wel kunt aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-06 14:08
Hoi, inmiddels is de .81 update van deConz hier actief, dus de switch (SNZB-01) ook gekoppeld, als switch.maar nu..

- Ik weet dat ik naar de deconz_event moet luisteren om te achterhalen welke acties/ID's de buttons hebben.
- Dit lijkt echter alleen bij een Longpress te lukken..dan verschijnen er entries in de log (ontwikkelhulpmiddelen --> gebeurtenissen --> Luister naar deconz_event.

Dat zou vervelend zijn, maar mijn vraag is eigenlijk dit, wat gebruik ik nu precies als trigger voor een automation? Welke data/gegevens.

[code]
{
"event_type": "deconz_event",
"data": {
"id": "wb01_16",
"unique_id": "00:12:4b:00:1f:8a:aa:b5",
"event": 2002
},
"origin": "LOCAL",
"time_fired": "2020-09-25T07:23:55.100842+00:00",
"context": {
"id": "11be9beeff0011eaa527b9bc66146365",
"parent_id": null,
"user_id": null
}
}
[/code]

Never mind inmiddels gelukt, maar blijft vaag dat alleen longpress 'herkent' is

[ Voor 4% gewijzigd door Koepert op 25-09-2020 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drice
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:32

drice

Loading...

Onderstaande gebuik ik voor een deconz_event

Bij het deconz event hieronder staat 4002, dat is button 4 op de afstandsbediening en 2 is single press

code:
1
2
3
4
5
6
trigger:
    platform: event
    event_type: deconz_event
    event_data:
      id: opple_switch_2_gang
      event: 4002

Did you know that IF is a middle word in life. "Ja maar wie ben ik om aan mezelf te twijfelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Ander vraagje. Gebruikt iemand de NZBGet download complete event voor een automation?

Hoe voeg je meerdere categorieen toe?

- event_data:
category: tv

staat in het voorbeeld, maar is het dan als volgt?

YAML:
1
2
3
4
5
6
 - event_data:
    category: movies
 - event_data:
    category: music
 - event_data:
    category: tv

of
YAML:
1
2
3
4
5
 - event_data:
    category: 
         - tv
         - music
         - movies

(met de juiste indentation uiteraard)

[ Voor 4% gewijzigd door Koepert op 25-09-2020 15:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Side-Kick
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:02

Side-Kick

Timmy!

Home Assistant Core 0.115.3

https://www.home-assistan...ease-01153---september-25
  • Use Cloud State as alternative state if condition unknown (@thehaxxa - #37121) (bom docs)
  • Guard SolarEdge for inverters without batteries (@mhaack - #40295) (solaredge docs
  • Ignore packets with missing dts in peek_first_pts (@uvjustin - #40299) (stream docs)
  • Axis - Fix list applications breaks if empty response (@Kane610 - #40360) (axis docs)
  • Fix Met.no missing conditions in API forecasts (@thimic - #40373) (met docs)
  • Bump pyinsteon to 1.0.8 (@teharris1 - #40383) (insteon docs)
  • Fix OSError (@bieniu - #40393) (shelly docs)
  • Fix handling of empty ws port (@OnFreund - #40399) (kodi docs)
  • Validate Met.no forecast entries before passing them on to HA (@thimic - #40400) (met docs)
  • Fix luci device_tracker incorrectly reporting devices status (@cagnulein - #40409) (luci docs)
  • Make modbus switch read_coil failure resistent (@janiversen - #40417) (modbus docs)
  • Fix webostv supported features for “external_speaker” sound output (@PedroLamas - #40435) (webostv docs)
  • Fix regression in Nextcloud component (@meichthys - #40438) (nextcloud docs)
  • Fix proxy camera conversion with PNG Alpha(RGBA) (@square99 - #40446) (proxy docs)
  • Bump accuweather library to version 0.0.11 (@bieniu - #40458)
  • Increase gogogate2 request timeout (@vangorra - #40461) (gogogate2 docs)
  • Fix handling of quoted time_pattern values (@amelchio - #40470) (homeassistant docs)
  • Ensure group state is recalculated when re-adding on reload (@bdraco - #40497) (group docs)
  • Disable audio in stream when audio stream profile is None (@uvjustin - #40521) (stream docs)
  • Fix luci device_tracker when release is none (@cagnulein - #40524) (luci docs)
  • Increase upnp timeout from 5 seconds to 10 seconds (@StevenLooman - #40540) (upnp docs)
  • Fix connection validation during import for dsmr integration (@RobBie1221 - #40548) (dsmr docs)
  • Updated frontend to 20200918.2 (@bramkragten - #40549) (frontend docs)
  • Fix bug in state trigger when using for: without to: (@KevinCathcart - #40556) (homeassistant docs)
toon volledige bericht

[ Voor 90% gewijzigd door Side-Kick op 25-09-2020 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Koepert schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:28:
(met de juiste indentation uiteraard)
Die indentation kun je hier op het forum krijgen door [code=yaml] tags te gebruiken (zie topic warning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
barrymossel schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:19:
[...]

Die indentation kun je hier op het forum krijgen door [code=yaml] tags te gebruiken (zie topic warning).
Ja dat was me bekend, ging me er meer om, dat ik niet goed wist welke manier dit genoteerd moest worden, dat het dan in de juiste indentation komt is later zorg, maar voor nu ff aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Koepert schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:40:
[...]

Ja dat was me bekend, ging me er meer om, dat ik niet goed wist welke manier dit genoteerd moest worden, dat het dan in de juiste indentation komt is later zorg, maar voor nu ff aangepast.
Je snapt dat het zonder de tags sowieso slecht leesbaar is voor mensen die je willen helpen? Voor mij een reden om verder te scrollen.

Maar goed, probeer het allebei eens en je weet wat werkt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
barrymossel schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:14:
[...]

Je snapt dat het zonder de tags sowieso slecht leesbaar is voor mensen die je willen helpen? Voor mij een reden om verder te scrollen.

Maar goed, probeer het allebei eens en je weet wat werkt...
Voor een grote string aan code snap ik dat ja, hier had ik dat niet verwacht, ik dacht dat dit nog leesbaar was.
Maar goed t is snel genoeg om de tags erom te zetten, dus zal het vanaf nu structureel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-06 16:03
Hmm sinds de laatste update (115) een rare error bij een van m'n automations (deurbel > mqtt > maakt camera snapshot > stuurt naar mobiel, laat Google Home zeggen dat er gebeld wordt en de Hue lampen knipperen).

Echter werkt het hele gedeelte ná het knipperen van de lampen niet meer omdat hij ineens een error gooit als die uit staan;

Deurbel: Error executing script. Unexpected error for call_service at pos 3: 201: parameter, xy, is not modifiable. Device is set to off.
While executing automation automation.deurbel

Iemand enig idee hoe ik daar omheen werk, ik zit m'n hoofd er al even over te breken, zeker aangezien de automation de lampen dus daadwerkelijk aanzet (er wordt eerst een scene opgeslagen om na het knipperen de lampen weer te herstellen naar oorspronkelijke staat). De error lijkt daadwerkelijk te verwijzen naar het aanzetten van de lampen, niet het maken van de scene.

- data:
scene_id: doorbell_notification_revert
snapshot_entities: light.hue_color_lamp_1_2, light.hue_color_lamp_1, light.hue_color_lamp_2
service: scene.create

- data:
flash: long
rgb_color:
- 0
- 128
- 0
entity_id: light.hue_color_lamp_1_2, light.hue_color_lamp_1, light.hue_color_lamp_2
service: light.turn_on

- delay: 00:00:10
- entity_id: scene.doorbell_notification_revert
service: scene.turn_on

Volledige error:

Traceback (most recent call last):
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/script.py", line 206, in _async_step
await getattr(
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/script.py", line 413, in _async_call_service_step
await service_task
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 1315, in async_call
task.result()
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 1350, in _execute_service
await handler.func(service_call)
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity_component.py", line 204, in handle_service
await self.hass.helpers.service.entity_service_call(
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/service.py", line 459, in entity_service_call
future.result() # pop exception if have
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 655, in async_request_call
await coro
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/service.py", line 490, in _handle_entity_call
await result
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/light/__init__.py", line 249, in async_handle_light_on_service
await light.async_turn_on(**params)
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/hue/light.py", line 423, in async_turn_on
await self.bridge.async_request_call(
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/hue/bridge.py", line 149, in async_request_call
return await task()
File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/aiohue/lights.py", line 116, in set_state
await self._request('put', 'lights/{}/state'.format(self.id),
File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/aiohue/bridge.py", line 66, in request
_raise_on_error(data)
File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/aiohue/bridge.py", line 76, in _raise_on_error
raise_error(data['error'])
File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/aiohue/errors.py", line 28, in raise_error
raise cls("{}: {}".format(type, error['description']))
aiohue.errors.AiohueException: 201: parameter, xy, is not modifiable. Device is set to off.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Kijk aub even naar de topic warning, en wijzig dan even je post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-06 16:57
Heeft iemand hier ervaring met de qubino 0-10v dimmers?

ik heb hier twee van gekocht. eentje aangesloten in een testopstelling. mijn (led) inbouwspot heeft een driver met een 1-10v ingang. hierop heb ik de qubino dimmer aangesloten. aan de dimmer een polsdrukker en een 12v voeding.

mijn probleem is alsvolgt:

de lamp dimt met zowel de pulsdrukker als via HA, maar maar tot een bepaald niveau, de lamp gaat niet uit. volle felheid aan wil wel.
ook kan ik de parameter 1 van de dimmer (type input) niet wijzigen in HA. deze staat standaard op een conventionele schakelaar, ipv een polsdrukker. kan dit wellicht met elkaar te maken hebben? en heeft iemand een idee hoe ik deze parameter wel kan aanpassen?

• 19roland70
  • Laatst online: 10-06 19:45
Na een crash van de sd -kaart heb ik mijn RPi opnieuw moeten installeren .
Ik heb daar nu HA supervisor in docker op staan en dat werkt.
Nu wil ik mijn slimmer meter uit gaan lezen (werkte vooraf ook )probleem is denk ik iets met rechten .
Als ik
code:
1
cu -l /dev/ttyAMA0 -s 9600 --parity=none
in type krijg ik netjes de pakketten te zijn die de p1 poort naar de RPI stuurt.
Deze wil ik ook in HA kunnen uitlezen en deze kan de poort niet vinden dus ik denk dat dit met de rechten te maken heeft.
code:
1
2
pi@raspberrypi:~ $ ls -l /dev/ttyAMA0
crw-rw---- 1 root dialout 204, 64 Sep 26 10:17 /dev/ttyAMA0

user pi is aan de groep dialout toegevoegd .
Wat kan ik nog meer proberen?

• Stimpy68
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:20
Na jaren met domoticz gedraaid te hebben 2 weken geleden besloten om over te stappen op Home Assistant (hass.io OVA op een vmware esxi server). Meeste is inmiddels al gemigreerd en begin redelijk de boel onder de knie nu te krijgen. Is even wennen t.o.v. Domoticz ;).

Nu zit ik even met een vraagje, ik heb KaKu schakelaars en die zijn gekoppeld aan een light group, dat werkt allemaal prima, servicecall light.turn_on en het entity id van de light group.
Maar, als ik nu via google home deze group aan zet, dat ik deze niet meteen uit kan zetten met de KaKu schakelaar, ik moet eerst de schakelaar uit zetten, aan zetten en dan weer uit, dan gaat de lamp pas uit.

Kan dit anders? Of moet ik het anders doen?

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:59
Stimpy68 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 11:12:
Na jaren met domoticz gedraaid te hebben 2 weken geleden besloten om over te stappen op Home Assistant (hass.io OVA op een vmware esxi server). Meeste is inmiddels al gemigreerd en begin redelijk de boel onder de knie nu te krijgen. Is even wennen t.o.v. Domoticz ;).

Nu zit ik even met een vraagje, ik heb KaKu schakelaars en die zijn gekoppeld aan een light group, dat werkt allemaal prima, servicecall light.turn_on en het entity id van de light group.
Maar, als ik nu via google home deze group aan zet, dat ik deze niet meteen uit kan zetten met de KaKu schakelaar, ik moet eerst de schakelaar uit zetten, aan zetten en dan weer uit, dan gaat de lamp pas uit.

Ik denk dat je via het 433/868MHz protocol je schakelaars bedient.
Het grote nadeel hiervan is dat ze geen status meegeven, in tegenstelling tot Zigbee/Zwave die dat wel doen. Hierdoor weet je dus eigenlijk nooit of de lamp aan/uit is en ik denk dat hierdoor ook het probleem ontstaat.

• Stimpy68
@larsiey Klopt het zijn 433 schakelaars, en dat idee had ik al, ik moet dus de state van de schakelaar laten wijzigen aan de hand van de state van de lamp neem ik dan even aan. Dus lamp x is aan (zonder de schakelaar gebruikt te hebben), zet dan schakelaar y op state "on". Klopt dat?

Domoticz maalde hier niet om ;) Maar zie dat HA is stukje "slimmer" is wat dat betreft.

• RudolfR
  • Laatst online: 23:18
Stimpy68 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 11:12:

Ik heb mijn kaku-knoppen ook ingeleerd op de kaku-schakelaar, dus de lamp reageert altijd direct op aansturing. (zonder tussenkomst van HA)

Begrijp ik goed dat als je de groep aanstuurt via google de status van de afzonderlijke lampen niet mee gaat?
Dat zou kunnen betekenen dat HA het commando 'uit' weigert omdat ze al uit zijn. Pas nadat de status weer klopt, doordat je ze aangezet hebt, gaan ze mee uit?

Misschien kun je de automatiseringen voor het schakelen van de lampen baseren op de events van het indrukken van de knop?
Zie fire_event

En volgens mij worden er tegenwoordig ook binary_sensors gemaakt voor knoppen, zodat je daar ook op kunt triggeren?

[ Voor 7% gewijzigd door RudolfR op 26-09-2020 11:34 ]

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06 23:37
Stimpy68 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 11:29:
@larsiey Klopt het zijn 433 schakelaars, en dat idee had ik al, ik moet dus de state van de schakelaar laten wijzigen aan de hand van de state van de lamp neem ik dan even aan. Dus lamp x is aan (zonder de schakelaar gebruikt te hebben), zet dan schakelaar y op state "on". Klopt dat?

Domoticz maalde hier niet om ;) Maar zie dat HA is stukje "slimmer" is wat dat betreft.
Iik heb geen ervaring met 433 spullen m maar in plaats van light.turn_on zou je kunnen proberen light.toggle te gebruiken.

• RudolfR
@golles

Dat klinkt niet handig, als HA in de veronderstelling is dat de lamp uit is, zal de lamp worden aangestuurd. Ipv uit wat de bedoeling is, dan moet je alsnog nóg een keer drukken?

• Stimpy68
@RudolfR Die is daar op gebaseerd

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: Kantoor lamp aan
  description: ''
  trigger:
  - platform: device
    type: turned_on
    device_id: aba35c7dfe6a11ea8c3527e61dc2f080
    entity_id: switch.kantoor
    domain: switch
  action:
    data:
      entity_id: light.staande_lamp_kantoor

@golles Net geprobeerd, helaas, zelfde eigenlijk. Zal zo nog eens kijken naar de states van de devices.

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-06 11:58
Ik heb een Somfy Connexoon gekocht om mijn rolluiken (3x) en zonnescherm (1x) mee te kunnen bedienen. Alle werken ze met IO motoren. Ik heb de Somfy apps geïnstalleerd op m'n telefoon (idioot dat dit twee aparte apps zijn voor rolluiken en zonneschermen) en na wat gepruts kan ik nu met de apps alles bedienen. Ook de integratie met m'n Google Assistant gaat goed.

Maar in Home Assistant zie ik na de integratie van Somfy alleen m'n rolluiken en niet het zonnescherm. Vreemd, omdat het wel werkt met de apps op m'n telefoon, en met Google Assistant. Het lijkt dus een HA probleem te zijn.

Iemand tips/ervaringen om m'n Somfy IO zonnescherm met HA aan de praat te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:51
slow whoop schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 11:42:
Ik heb een Somfy Connexoon gekocht om mijn rolluiken (3x) en zonnescherm (1x) mee te kunnen bedienen. Alle werken ze met IO motoren. Ik heb de Somfy apps geïnstalleerd op m'n telefoon (idioot dat dit twee aparte apps zijn voor rolluiken en zonneschermen) en na wat gepruts kan ik nu met de apps alles bedienen. Ook de integratie met m'n Google Assistant gaat goed.

Maar in Home Assistant zie ik na de integratie van Somfy alleen m'n rolluiken en niet het zonnescherm. Vreemd, omdat het wel werkt met de apps op m'n telefoon, en met Google Assistant. Het lijkt dus een HA probleem te zijn.

Iemand tips/ervaringen om m'n Somfy IO zonnescherm met HA aan de praat te krijgen?
Ik gebruik deze voor mijn zonnescherm en die werkt goed. Geen wijziging in configuration.yaml gedaan trouwens.

PSN: PcDCch

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-06 11:58
Mozart schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 12:06:
[...]

Ik gebruik deze voor mijn zonnescherm en die werkt goed. Geen wijziging in configuration.yaml gedaan trouwens.
Ik heb ook geen verwijzing in configuration.yaml.

Ik heb eerst m'n rolluiken toegevoegd in de Somfy app. En toen de integratie met HA. Dat ging goed. Daarna in de (andere) Somfy app het zonnescherm geinstalleerd. In de app werkt dat, maar in HA zie ik nog steeds alleen maar m'n rolluiken. Google assistant ziet het zonnescherm wel.

Inmiddels alles al een keer herstart. De Somfy developer API opnieuw aangemaakt en de Somfy integratie in HA opnieuw gedaan. Het helpt niet. Ik zie de rolluiken wel, maar het zonnescherm niet in HA. Ik weet niet goed wat ik nu nog kan proberen.

• dannywa
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-02-2021
Onderstaand script gemaakt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14

spotify_play:
  alias: Spotify Play
  description: Play playlist in Spotify
  sequence:
  - alias: Spotify Play
    service: media_player.play_media
    data:
      entity_id: media_player.slaapkamer
      media_content_type: playlist
      media_content_id: 'https://open.spotify.com/playlist/37i9dQZF1DX0AMssoUKCz7?si=_w8Fj_ydQ9etZqXz8-oQRw'

Krijg terug:
YAML:
1
2
3
4

Failed to cast media https://open.spotify.com/playlist/37i9dQZF1DX0AMssoUKCz7?si=_w8Fj_ydQ9etZqXz8-oQRw. Please make sure the URL is: Reachable from the cast device and either a publicly resolvable hostname or an IP address

In welke hoek zou ik moeten zoeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

dannywa schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 16:29:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14

spotify_play:
  alias: Spotify Play
  description: Play playlist in Spotify
  sequence:
  - alias: Spotify Play
    service: media_player.play_media
    data:
      entity_id: media_player.slaapkamer
      media_content_type: playlist
      media_content_id: 'https://open.spotify.com/playlist/37i9dQZF1DX0AMssoUKCz7?si=_w8Fj_ydQ9etZqXz8-oQRw'

In welke hoek zou ik moeten zoeken?
toon volledige bericht
Probeer dit eens:

code:
1
media_content_id: 'spotify:user:spotify:playlist:37i9dQZF1DX0AMssoUKCz7'

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-06 20:02
Een klein vraagje tussendoor (ik ga namenlijk zometeen naar de ikea).
Ik was van plan om een odroid/pi aan te schaffen met een Conbee2 stick. Nu zie ik echter dat de tradfri gateway op dit moment goedkoper is dan zoon stick.

Is er een reden waarom ik toch voor de stick zou moeten gaan om zigbee apparatuur aan te sturen?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:59
Speeddragon schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 17:11:
Een klein vraagje tussendoor (ik ga namenlijk zometeen naar de ikea).
Ik was van plan om een odroid/pi aan te schaffen met een Conbee2 stick. Nu zie ik echter dat de tradfri gateway op dit moment goedkoper is dan zoon stick.

Is er een reden waarom ik toch voor de stick zou moeten gaan om zigbee apparatuur aan te sturen?
Stick ondersteunt meer dan alleen ikea apparaten.

• RudolfR
@Speeddragon

En de reguliere hub is groter en heeft eigen voeding en netwerk nodig.

• dannywa
Rianata schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 16:37:
[...]

Probeer dit eens:

code:
1
media_content_id: 'spotify:user:spotify:playlist:37i9dQZF1DX0AMssoUKCz7'
Krijg helaas dezelfde melding, hoor wel dat geluidje uit de Google Home Mini maar verder niks. TTS werkt ook gewoon.

Vanmorgen werkte Spotify helemaal niet meer in HA, toen de sp_dc key in config.YAML aangepast, die was blijkbaar veranderd en toen werkte het weer. Geen idee of dat er iets mee te maken kan hebben.

• Rianata

Rianata

dannywa schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 19:05:
[...]

Krijg helaas dezelfde melding, hoor wel dat geluidje uit de Google Home Mini maar verder niks. TTS werkt ook gewoon.

Vanmorgen werkte Spotify helemaal niet meer in HA, toen de sp_dc key in config.YAML aangepast, die was blijkbaar veranderd en toen werkte het weer. Geen idee of dat er iets mee te maken kan hebben.
Welke versie van HA draai je op het moment? Na update naar 0.115.x moest ik een reconfigure / re-authorization doen voor Spotify integration. De integratie van Spotify signaleerde dit, verwees me naar de Spotify website waar ik kon accorderen en toen werkte alles naar behoren.

• dannywa
Ja dat heb ik ook gedaan na update , moest daarom waarschijnlijk bij spotcast sp_dc aanpassen.
Pagina: 1 ... 18 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.