Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 101 Laatste
Acties:
  • 465.396 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-06 17:27
Ben.Hahlen schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:42:
Hm, dat is verwarrend, want die wordt in de GUI als "Optional" weergegeven...

Overigens kom ik er ook net achter dat regel 37 moet zijn:
YAML:
1
entity_id: scene.hallway_previous_state
Doordat timeout is toegevoegd verwacht ie een geldige waarde, gewoon de regel verwijderen.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijansen1987
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-06 14:37
Hoi allemaal,

Sinds vanmorgen aan de slag met Home Assistant, werkt eigenlijk best goed (gebruik tot nu nog steeds Homekit). Alleen loop ik tegen het volgende aan; mijn appartement hangt vol met shades van Luxaflex, het Powerview systeem. Als ik via HA het commando geef om de raam te sluiten dan gaat hij wel dicht maar in HA blijft hij aangeven dat hij nog een stukje open is, ook blijft de mogelijkheid om open/dicht bedreiging in te klikken aanwezig. Als ik er een paar keer op druk dan veranderd het naar de juiste positie.

Heeft iemand een idee? Want dit wel wel een dingetje..
Bijgaande wat foto's.

Thdanks alvast. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gc8jepy85YhZFVRVQGbt4PAxWA4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pdxCZfcOf9KFduWUFDK46CCB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvj6FqzJ5QD5w34bud0grB0hEGA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hgxglvYn3zp45s2bHDUcrd1g.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:37
Ronker32 schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:04:
[...]

Thanks voor het meedenken, de config check geeft aan dat alles in orde is. Het lijkt wel alsof hij de automations.yaml file niet meer kan vinden, terwijl er niet zo heel veel veranderd is.
ik heb hier ook last van, als ik goed lees lijken er nu in de automations zaken anders te werken.

Ik had bijv deze trigger:
trigger:
platform: time_pattern
minutes: /60
seconds: 0

Waarbij de /60 niet meer lijkt te mogen.
Invalid config for [automation]: must be a value between 0 and 59 for dictionary value @ data['minutes']. Got None. (See /config/configuration.yaml, line 15).

Maar hoe dan wel staat er uiteraard niet bij.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:49
Driek schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:42:
[...]

ik heb hier ook last van, als ik goed lees lijken er nu in de automations zaken anders te werken.

trigger:

Invalid config for [automation]: must be a value between 0 and 59 for dictionary value @ data['minutes']. Got None. (See /config/configuration.yaml, line 15).

/59

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_derk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:04
Driek schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:42:
[...]

trigger:

60 is geen geldige minuut. Het is 0-59, dus de oplossing lijkt me wel te raden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
mr_derk schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:45:
[...]

60 is geen geldige minuut. Het is 0-59, dus de oplossing lijkt me wel te raden :)
haha, die had ik natuurlijk gewoon zelf moeten kunnen zien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:45
Volgens mij is het al een keertje voorbij gekomen, maar is het iemand gelukt om Home Assistant core te draaien in Docker zonder "network=host" optie te gebruiken (met een voorbeeld 8) )? Zonder die optie zie ik geen device discovery (bv mDNS), wat wel zo prettig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
Driek schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:46:
[...]

haha, die had ik natuurlijk gewoon zelf moeten kunnen zien....
Als aanvulling hierop, time_pattern gaat over het kunnen delen van de tijd in de aangegeven pattern. Zie hiervoor de omschrijving:
With the time pattern trigger, you can match if the hour, minute or second of the current time matches a specific value. You can prefix the value with a / to match whenever the value is divisible by that number.
De waarde 59 is niet deelbaar door 60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-04 10:57

n0ss

⭐⭐⭐

Jazsie schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:24:
[...]

Dit is hoe ik het gedaan heb (HasOSS 5 build 1 64bit op 250GB SSD):

1. MicroSD met Raspberry Pi OS Lite (32bit), te maken via de Raspbery Pi Imager.
2. Vanaf deze MicroSD booten en het volgende uitvoeren:

code:
1
sudo apt update

code:
1
sudo apt full-upgrade

code:
1
sudo nano /etc/default/rpi-eeprom-update

verander "critical" naar "stable" .
CTRL-X en Y om op te slaan en te sluiten.
code:
1
sudo rpi-eeprom-update -d -a

code:
1
sudo reboot

Na het reboten check of de versie klopt:
code:
1
vcgencmd bootloader_version

Daar zou datum van July 2020 of later moeten staan in de eerste regel.

code:
1
sudo shutdown -h now

Wacht tot dat RPi4 compleet is uitrgeschakeld en verwijder dan de microSD kaart.

3. HassOS op de SSD zetten zoals je ook normaal doet op een MicroSD via de Raspberry Pi Imager.
4. SSD aansluiten en opstarten. Browser openen naar IP van je RPi4 op poort 8123.

Let op:
Je moet HassOS 5 build 1 64 Bit of hoger draaien wil je vanaf SSD booten zonder MicroSD.
Daarnaast werkt de 32 Bit versie ook niet
Welke SSD en USB naar SSD adapter heb je gebruikt?

Aangezien 32 bits niet werkt is het denk ik ook niet mogeljijk om mijn huidige HASSOS versie vervolgens over te kopieren naar de SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
UTMachine schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:47:
Volgens mij is het al een keertje voorbij gekomen, maar is het iemand gelukt om Home Assistant core te draaien in Docker zonder "network=host" optie te gebruiken (met een voorbeeld 8) )? Zonder die optie zie ik geen device discovery (bv mDNS), wat wel zo prettig is.
Dit is het home assistant stukje van m'n docker-compose. Maak geen gebruik van network=host. Volgens mij heb ik m'n hele docker-compose gedeeld in dit deel of het vorige deel van het hass-topic. Anders kan ik 'm je ook dm'en. Wellicht heb je er wat aan.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
  homeassistant:
    image: homeassistant/home-assistant:stable
    container_name: homeassistant
    ports:
      - 18123:18123
    volumes:
      - ~/docker/hass:/config
    devices:
      - /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AC3U370Y-if00-port0:/dev/ttyUSB0
    environment:
      - PUID=${PUID}
      - PGID=${PGID}
      - TZ=${TZ_NL}
    depends_on:
      - swag
      - deconz
      - mariadb
      - node-red
      - influxdb
    restart: always

Vraagje. Ik heb sinds kort klikosensors in HASS zitten. Ophaaldag voor bijvoorbeeld gft wordt prima weergegeven, maar ik zou de sensoren graag 'dynamisch' willen ordenen. Dus de eerstvolgende ophaaldag automatisch bovenaan in de lovelace-ui. Is dit mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
sOid schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:27:
[...]

Dit is het home assistant stukje van m'n docker-compose. Maak geen gebruik van network=host. Volgens mij heb ik m'n hele docker-compose gedeeld in dit deel of het vorige deel van het hass-topic. Anders kan ik 'm je ook dm'en. Wellicht heb je er wat aan.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
  homeassistant:
    image: homeassistant/home-assistant:stable
    container_name: homeassistant
    ports:
      - 18123:18123
    volumes:
      - ~/docker/hass:/config
    devices:
      - /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AC3U370Y-if00-port0:/dev/ttyUSB0
    environment:
      - PUID=${PUID}
      - PGID=${PGID}
      - TZ=${TZ_NL}
    depends_on:
      - swag
      - deconz
      - mariadb
      - node-red
      - influxdb
    restart: always

Vraagje. Ik heb sinds kort klikosensors in HASS zitten. Ophaaldag voor bijvoorbeeld gft wordt prima weergegeven, maar ik zou de sensoren graag 'dynamisch' willen ordenen. Dus de eerstvolgende ophaaldag automatisch bovenaan in de lovelace-ui. Is dit mogelijk?
Dit is de standaard manier om zonder network host te draaien (wat ik het liefst gebruik), maar er komen dan geen mDNS of andere discovery door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
JayOne schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:03:
[...]

Als aanvulling hierop, time_pattern gaat over het kunnen delen van de tijd in de aangegeven pattern. Zie hiervoor de omschrijving:

[...]

De waarde 59 is niet deelbaar door 60
Wat hij voorheen deed is elke 60 minuten die trigger uitvoeren. (de / betekent dan voor mij "om de", dus om de 60 minuten.)
Overigens lijkt hij het ook met 59 niet te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:42
sOid schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:27:
[...]

Je zou de custom card auto-entites kunnen gebruiken. Die heeft een sorteer optie
https://github.com/thomas...entities#sorting-entities

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
UTMachine schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:29:
[...]

Dit is de standaard manier om zonder network host te draaien (wat ik het liefst gebruik), maar er komen dan geen mDNS of andere discovery door?
Ik ken mDNS niet dus daar kan ik helaas niets zinnigs over zeggen. Je kan wel proberen om een macvlan aan te maken waardoor je home assistant container een eigen LAN IP krijgt. Misschien lost dat je probleem op? (Kan mogelijk wel weer voor gedoe zorgen met connectiviteit naar je andere docker containers.)

@TheFes Oh tof, dank voor de suggestie!

[ Voor 4% gewijzigd door sOid op 21-09-2020 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
Driek schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:30:
[...]

Wat hij voorheen deed is elke 60 minuten die trigger uitvoeren. (de / betekent dan voor mij "om de", dus om de 60 minuten.)
Overigens lijkt hij het ook met 59 niet te doen.
Nee, waarschijnlijk keurde hij 00 gedeeld door 60 goed, maar is dat aangescherpt. Maar als je 59 neemt waarom doe je dan niet gewoon hours: /1 of gewoon minutes: 59 (zonder /)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
sOid schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:32:
[...]

Ik ken mDNS niet dus daar kan ik helaas niets zinnigs over zeggen. Je kan wel proberen om een macvlan aan te maken waardoor je home assistant container een eigen LAN IP krijgt. Misschien lost dat je probleem op? (Kan mogelijk wel weer voor gedoe zorgen met connectiviteit naar je andere docker containers.)
Ik heb ooit naar macvlan gekeken, maar dat lost het "probleem" niet op (het verlegt het alleen :+ ). Ik wil het liefst een intern netwerk aanmaken tussen containers, nu moet ik mijn hoofd IP adres gebruiken (dus het IP van mijn NUC). Maar als mDNS je niets zegt, dan verklaart het dat je geen problemen hebt. Producten zoals ESPHome gebruiken het om lokaal dingen te adverteren (mijn USG zorgt ervoor dat het ook over VLANs werkt 8), alleen dit werkt niet in Dockers networks).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06 23:37
UTMachine schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:39:
[...]

Ik heb ooit naar macvlan gekeken, maar dat lost het "probleem" niet op (het verlegt het alleen :+ ). Ik wil het liefst een intern netwerk aanmaken tussen containers, nu moet ik mijn hoofd IP adres gebruiken (dus het IP van mijn NUC). Maar als mDNS je niets zegt, dan verklaart het dat je geen problemen hebt. Producten zoals ESPHome gebruiken het om lokaal dingen te adverteren (mijn USG zorgt ervoor dat het ook over VLANs werkt 8), alleen dit werkt niet in Dockers networks).
avahi-daemon kan deze berichten forwarden over verschillende netwerken.
Ik heb het zo gedaan: https://community.home-as...-much-as-possible/60792/7

[ Voor 4% gewijzigd door golles op 21-09-2020 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
UTMachine schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:39:
[...]

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar een intern netwerk tussen containers wordt toch automatisch aangemaakt (als je er niet eentje handmatig specificeert)? Of bedoel je een netwerk van containers op verschillende apparaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
sOid schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:51:
[...]

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar een intern netwerk tussen containers wordt toch automatisch aangemaakt (als je er niet eentje handmatig specificeert)? Of bedoel je een netwerk van containers op verschillende apparaten?
Klopt, maar dat werkt alleen in niet host mode, vandaar dat ik nu weer op zoek ben naar een oplossing hiervoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-06 20:20
skank schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 10:29:
Is er nog iemand die sinds 0.115 de melding krijgt : could not set up customizer.

Heeft dit te maken met het feit dat je sinds 0.115 foto's kan toevoegen aan je persoon want bij mij staan mn fotos in de customize.yaml file (maar ook een icon voor een switch)
Na wat opzoekwerk blijkt dat dit niet meer ondersteund wordt.
Ik wil dit dan ook verwijderen en de vervanger installeren
https://github.com/Mariusthvdb/custom-ui

De vraag is alleen, hoe zorg ik dat die oude mooi weg is , en werkelijk alles daarvan op een propere manier verwijderd is?

Of kan ik gewoon in mijn configuration file dit verwijderen:

customizer:
custom_ui: local

En dan de folders:
- onder www->custom_ui
- custom_components-> customizer
- config: customize.yaml file

Nog iets?
Of andere manier? Vreemd wel dat je die niet op een propere manier kan verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-06 19:45
Hmmbob schreef op zondag 20 september 2020 @ 22:13:
[...]

Ik ben echt een beetje de weg kwijt.... Eerst had je deze variant, toen de image versie (met supervisor), nu weer de core versie rechtstreeks op Raspberry OS. Ik weet niet goed wat je wil bereiken... In de startpost heb ik geprobeerd de verschillen tussen de installatie methodes uit te leggen, misschien heb je er iets aan.

SSH naar je huidige setup zou geen probleem moeten zijn, klopt dat? Ik ken SSH naar de "image versie" niet, vandaar dat ik daar niet bij kon helpen.

Kom je er met de beschrijving van onewire die gelinkt werd nu uit?
Met de image versie kan ik niet bij de bestanden komen die ik nodig heb voor bv 1-wire, ik moet dan veranderingen aanbrengen in config.txt.
Ook om mijn kWh meter uit te lezen moet ik de seriële poort van de RPi aanzetten en wijzigingen in div bestanden doen.
Daarom wilde ik eerst Raspbian installeren en daarna HA.
Het nadeel van deze installatie is dat ik de supervisor en add-ons mis, welke ook makkelijk zijn, zeker om in yaml te schrijven met de editor.
Misschien is het op een of andere mogelijk om superviseren en de add-ons er handmatig bij te zetten.
Ik vind het raar dat met de core versie er eigenlijk maar een halve installatie op staat.

[ Voor 7% gewijzigd door 19roland70 op 21-09-2020 18:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:08

Rianata

Have you played Atari today?

19roland70 schreef op maandag 21 september 2020 @ 18:40:
[...]

Met de image versie kan ik niet bij de bestanden komen die ik nodig heb voor bv 1-wire, ik moet dan veranderingen aanbrengen in config.txt.
Ook om mijn kWh meter uit te lezen moet ik de seriële poort van de RPi aanzetten en wijzigingen in div bestanden doen.
Daarom wilde ik eerst Raspbian installeren en daarna HA.
Het nadeel van deze installatie is dat ik de supervisor en add-ons mis, welke ook makkelijk zijn, zeker om in yaml te schrijven met de editor.
Misschien is het op een of andere mogelijk om superviseren en de add-ons er handmatig bij te zetten.
Ik vind het raar dat met de core versie er eigenlijk maar een halve installatie op staat.
Dan installeer je Raspian en draai je HA in docker / supervised mode, dan heb je beide issues getackled.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 20:26

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

UTMachine schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:56:
[...]

Klopt, maar dat werkt alleen in niet host mode, vandaar dat ik nu weer op zoek ben naar een oplossing hiervoor ;)
Ik liep ooit tegen hetzelfde aan. network_mode host Is bijna noodzaak met het gebruik van alle mdns, ssdp, discovery protocollen.
Ik heb het nu zo dat mijn home assistant container rechtstreeks in het IoT vlan zit middels een eigen ip door gebruik te maken van de ipv4_adress optie. Dan een avahi docker container die ik 2 netwerk interfaces heb gegeven, namelijk in het IoT en in het data vlan en die reflecteert dus de zaken tussen de netwerken.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

zoeperman schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:04:
[...]

sinds welke release is dat aangepast dan? ik zie het niet in de changelog vanaf 0.113 namelijk staan
Volgens mij is dit al een flinke tijd. Het idd wat onlogisch maar staat wel zo in de docs.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 19:06

Woohooo

Smilie, James Smilie

Weet er iemand hoe je het entity id kan aanpassen?
Is nu best lastig om te weten welke lamp het is in Node-Red.

Ik heb de name override al aangepast maar zie dit niet terug in de keuzelijst. Als ik het entity id aanpas werkt die lamp niet meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfmeWdTsbJJc5V_vQcpPgekUY5c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1swKnUF45ZxQpuFMLSmPXtpM.png?f=user_large

Edit: oh nevermind, nu eindelijk gevonden dat in entity id geen hoofdletters in mogen zitten, jeetje zeg |:(

[ Voor 11% gewijzigd door Woohooo op 21-09-2020 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Sp33dFr34k schreef op zondag 20 september 2020 @ 19:38:
Ik kan ineens via Google Home mijn HA (apparaten) niet meer benaderen. Hij zegt dat ie HA niet kan bereiken, syncen van devices lukt niet en schakelen via de Google Home app ook niet. De HA app werkt echter gewoon prima. Iemand een idee hoe ik dit verder troubleshoot? Ik heb de Home Mini ook al een paar keer gereboot...
Nog even een subtiel kickje, niemand hier last van dus? Voordat ik hier weer uren aan ga spenderen om uit te zoeken wat er aan de hand is? :X

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-06 12:18

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Na 0.115.2 doen mijn SONOFF switches het niet meer.
Ik heb 3 SONOFF schakelaars, en ik gebruik hiervoor een custom component.
https://github.com/peterbuga/HASS-sonoff-ewelink

Meer mensen hier last van?

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Laatst online: 13-06 14:08
CAP-Team schreef op maandag 21 september 2020 @ 22:10:
Na 0.115.2 doen mijn SONOFF switches het niet meer.
Ik heb 3 SONOFF schakelaars, en ik gebruik hiervoor een custom component.
https://github.com/peterbuga/HASS-sonoff-ewelink

Meer mensen hier last van?
Geen problemen mee, maar ik gebruik deze component voor Sonoff: https://github.com/AlexxIT/SonoffLAN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-06 12:18

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ga ik die eens proberen d:)b

Update: die doet het wel, en ik draai nu 0.115.2

[ Voor 48% gewijzigd door CAP-Team op 21-09-2020 23:15 ]

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
Ik heb wel sinds 115.2 heel veel (nou ja 3) van dit soort errors..

Error executing script. Unexpected error for call_service at pos 1: Error rendering data template: UndefinedError: 'sensor' is undefined

Maar ik kom er niet achter wat hier dan niet klopt...

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
- alias: 'Host heeft het warm'
  id: melding_host_temperature
  initial_state: true
  trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.glances_core_0_temp
    above: 80
    entity_id: sensor.glances_core_1_temp
  condition:
    - condition: state
      entity_id: input_boolean.notify_host
      state: 'on'
  action:
    - service: notify.mobile_app_iphone_se_qper
      data_template: (was eerst data:, maakt geen verschil
        title: 'Waarschuwing Host'
        message: 'De CPU geeft {{states(sensor.glances_core_0_temp)}} graden Core 0 en {{states(sensor.glances_core_1_temp)}}
        graden Core 1 aan'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gimme
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-03-2023
Koepert schreef op maandag 21 september 2020 @ 22:29:
Ik heb wel sinds 115.2 heel veel (nou ja 3) van dit soort errors..

Error executing script. Unexpected error for call_service at pos 1: Error rendering data template: UndefinedError: 'sensor' is undefined

Maar ik kom er niet achter wat hier dan niet klopt...

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
- alias: 'Host heeft het warm'
  id: melding_host_temperature
  initial_state: true
  trigger:
    entity_id: sensor.glances_core_0_temp
    entity_id: sensor.glances_core_1_temp
  condition:
    - condition: state
      entity_id: input_boolean.notify_host
  action:
    - service: notify.mobile_app_iphone_se_qper
      data_template: (was eerst data:, maakt geen verschil
        title: 'Waarschuwing Host'
        message: 'De CPU geeft {{states(sensor.glances_core_0_temp)}} graden Core 0 en {{states(sensor.glances_core_1_temp)}}
        graden Core 1 aan'
De entity_id's moeten tussen quotes. Dus zoals dit:
code:
1
2
message: 'De CPU geeft {{states("sensor.glances_core_0_temp")}} graden Core 0 en {{states("sensor.glances_core_1_temp")}}
        graden Core 1 aan'

Je kunt dit het beste even controleren in developer-tools/template. Daar kun je zien of de code goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gimme
bgrr schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:02:
Sinds de update naar 0.115 werkt bij mij een template switch niet meer helemaal lekker.

Switch werkt nog dus de rolluiken gaan nog omhoog en omlaag echter icon veranderd niet meer afhankelijk van de huidige status van het rolluik.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  - platform: template
    covers:
      slaapkamer:
        open_cover:
        close_cover:
        icon_template: >-
          {% if is_state('cover.slaapkamer', 'open') %}
            mdi:window-shutter-open
          {% else %}
            mdi:window-shutter
          {% endif %}

De if state als test veranderd naar
code:
1
 icon_template: '{%- if is_state("cover.slaapkamer", "open") %}mdi:window-shutter-open{% else %}mdi:window-shutter{%- endif %}'

Het icoon wilt maar niet meer veranderen afhanelijk van de status van het rolluik.

Maak ik een fout in de if-state of is er iets veranderd in 0.115 ?
Wat heb je als value_template? Er is in 0.115 nl een aanpassing geweest in de manier waarop template sensors, covers etc. werken. In de value_template moet een referentie naar een entity_id staan. Als de status van die entity_id wijzigt, dan wordt de template sensor automatisch bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Gimme schreef op maandag 21 september 2020 @ 23:05:
[...]

De entity_id's moeten tussen quotes. Dus zoals dit:
code:
1
2
message: 'De CPU geeft {{states("sensor.glances_core_0_temp")}} graden Core 0 en {{states("sensor.glances_core_1_temp")}}
        graden Core 1 aan'

Je kunt dit het beste even controleren in developer-tools/template. Daar kun je zien of de code goed is.
Thx maar dat hielp niet.. Er moesten nog " om de message heen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gimme
Koepert schreef op maandag 21 september 2020 @ 23:25:
[...]
Thx maar dat hielp niet.. Er moesten nog " om de message heen..
Dat komt dan misschien omdat er een enter in de regel zit. Message hoeft nl. niet tussen quotes.
Je zou ook dit kunnen doen, dan hoeft de te versturen tekst ook niet tussen quotes:
code:
1
2
  De CPU geeft {{states("sensor.glances_core_0_temp")}} graden Core 0 en {{states("sensor.glances_core_1_temp")}} graden Core 1 aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Mijn Shelly H&T sensor wordt sinds 115 niet meer normaal herkend en blijft na initialisatie het grootste deel van de tijd op unknown staan. Opnieuw geconfigureerd met MQTT maar HA wil hem niet zien ondanks dat MQTT hem wel ziet. Ik heb hem nu dus maar handmatig als sensor geconfigureerd in configuration.yaml.

De Shelly integratie wil als de sensor zich periodiek laat horen deze wel toevoegen maar dan is de sensor alweer in slaapstand dus dat schiet niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Sp33dFr34k schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:46:
[...]

Nog even een subtiel kickje, niemand hier last van dus? Voordat ik hier weer uren aan ga spenderen om uit te zoeken wat er aan de hand is? :X
Controleer eens of je de test simulator wel aan hebt staan in de actions Google console

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
Woohooo schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:26:
Weet er iemand hoe je het entity id kan aanpassen?
Is nu best lastig om te weten welke lamp het is in Node-Red.

Ik heb de name override al aangepast maar zie dit niet terug in de keuzelijst. Als ik het entity id aanpas werkt die lamp niet meer.

[Afbeelding]

Edit: oh nevermind, nu eindelijk gevonden dat in entity id geen hoofdletters in mogen zitten, jeetje zeg |:(
Zodra ik iets qua entiteiten in HA heb aangepast, moet ik altijd NodeRED herstarten om ze zichbaar te krijgen. Dus probeer is:
- pas entity aan in HA
- herstart NodeRED
- Controleer nu je entity lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Ben ik weer met mn errorlogboek..

Deze 3 komen allemaal 48x voor atm, dus zijn ongetwijfeld gerelateerd. Maar hoe pinpoint ik waar dit in zit?

code:
1
xxxx.duckdns.org/hacsfiles/lovelace-card-mod/card-mod.js:1:5269 TypeError: null is not an object (evaluating 'o.replace')

gevolgd door:

code:
1
2
3
4
5
6
Logger: homeassistant.components.websocket_api.commands
Source: components/websocket_api/commands.py:264
Integration: Home Assistant WebSocket API (documentation, issues)
First occurred: 08:14:36 (48 occurrences)
Last logged: 08:15:02
TemplateError('UndefinedError: 'dict object' has no attribute 'entity'') while processing template 'Template("@keyframes spin { 0% { transform: rotate(0deg); } 100% { transform: rotate(359deg); } } state-badge { {% if config.entity.startswith('fan.') and is_state(config.entity, 'on') %} animation: spin 4s infinite linear; {% endif %} } ")'

en

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Logger: homeassistant.helpers.event
Source: helpers/template.py:287
Error while processing template: Template("@keyframes spin { 0% { transform: rotate(0deg); } 100% { transform: rotate(359deg); } } state-badge { {% if config.entity.startswith('fan.') and is_state(config.entity, 'on') %} animation: spin 4s infinite linear; {% endif %} } ")

Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 285, in async_render
    return compiled.render(kwargs).strip()
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/jinja2/environment.py", line 1090, in render
    self.environment.handle_exception()
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/jinja2/environment.py", line 832, in handle_exception
    reraise(*rewrite_traceback_stack(source=source))
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/jinja2/_compat.py", line 28, in reraise
    raise value.with_traceback(tb)
  File "<template>", line 10, in top-level template code
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/jinja2/sandbox.py", line 407, in getattr
    value = getattr(obj, attribute)
jinja2.exceptions.UndefinedError: 'dict object' has no attribute 'entity'

The above exception was the direct cause of the following exception:

File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 306, in async_render_to_info
    render_info._result = self.async_render(variables, **kwargs)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 287, in async_render
    raise TemplateError(err) from err
homeassistant.exceptions.TemplateError: UndefinedError: 'dict object' has no attribute 'entity'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
martinvdm schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:30:
[...]

Ik liep ooit tegen hetzelfde aan. network_mode host Is bijna noodzaak met het gebruik van alle mdns, ssdp, discovery protocollen.
Ik heb het nu zo dat mijn home assistant container rechtstreeks in het IoT vlan zit middels een eigen ip door gebruik te maken van de ipv4_adress optie. Dan een avahi docker container die ik 2 netwerk interfaces heb gegeven, namelijk in het IoT en in het data vlan en die reflecteert dus de zaken tussen de netwerken.
Dat is ook een manier om het werkend te maken, alleen wil ik (nog) niet mijn HA aan een ander netwerk hangen (ik heb nu een hoofd, IoT en NoT netwerk, en HA zit dus in het hoofd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

martinvdm schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 07:59:
[...]

Controleer eens of je de test simulator wel aan hebt staan in de actions Google console
Die simulator onder het tabje Test staat wel gewoon aan. Ik heb inmiddels ook al in de Google Home app de relink optie geprobeerd. Ook geen resultaat... Nieuw project aanmaken dan maar of heb je nog andere ideeën wat ik kan proberen? Hij heeft maandenlang goed gewerkt voorheen en heb er niets aan gewijzigd..

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Koepert schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 08:50:

Deze 3 komen allemaal 48x voor atm, dus zijn ongetwijfeld gerelateerd. Maar hoe pinpoint ik waar dit in zit?

code:
1
xxxx.duckdns.org/hacsfiles/lovelace-card-mod/card-mod.js:1:5269 TypeError: null is not an object (evaluating 'o.replace')

gevolgd door:

code:
1
2
3
4
5
6
TemplateError('UndefinedError: 'dict object' has no attribute 'entity'') while processing template 'Template("@keyframes spin { 0% { transform: rotate(0deg); } 100% { transform: rotate(359deg); } } state-badge { {% if config.entity.startswith('fan.') and is_state(config.entity, 'on') %} animation: spin 4s infinite linear; {% endif %} } ")'

en

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Error while processing template: Template("@keyframes spin { 0% { transform: rotate(0deg); } 100% { transform: rotate(359deg); } } state-badge { {% if config.entity.startswith('fan.') and is_state(config.entity, 'on') %} animation: spin 4s infinite linear; {% endif %} } ")

File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 285, in async_render
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/jinja2/environment.py", line 1090, in render
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/jinja2/environment.py", line 832, in handle_exception
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/jinja2/_compat.py", line 28, in reraise
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/jinja2/sandbox.py", line 407, in getattr

File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 306, in async_render_to_info
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 287, in async_render
homeassistant.exceptions.TemplateError: UndefinedError: 'dict object' has no attribute 'entity'
Probeer eens [ctrl] + [f5] in je browser, en check eens over een update is voor je cardmod

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-06 16:23

code:
1

gevolgd door:

code:
1
2
3
4
5
6

en

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28

Het lijkt alsof je template een entity_id mist, kwam in dit topic eerder iets naar voren dat de manier van templating is aangepast. Verder zie ik in je laatste stukje code 'startswith', wellicht typefoutje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Sp33dFr34k schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:02:
[...]

Die simulator onder het tabje Test staat wel gewoon aan. Ik heb inmiddels ook al in de Google Home app de relink optie geprobeerd. Ook geen resultaat... Nieuw project aanmaken dan maar of heb je nog andere ideeën wat ik kan proberen? Hij heeft maandenlang goed gewerkt voorheen en heb er niets aan gewijzigd..
Ik zou dan toch je logging eens nakijken en of je al gebruikt maakt van het nieuwe service_account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Ronker32 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:14:
[...]

Het lijkt alsof je template een entity_id mist, kwam in dit topic eerder iets naar voren dat de manier van templating is aangepast. Verder zie ik in je laatste stukje code 'startswith', wellicht typefoutje?
Ja snap ik... maar ik gebruik geen template die iets met een fan van doen heeft, of waar ik iets in gebruikt heb wat ook maar enigzins lijkt op die foutmelding, vandaar dat ik er niet uit kom WAAR de fout zit..
dit stukje dus:
code:
1
@keyframes spin { 0% { transform: rotate(0deg); } 100% { transform: rotate(359deg); } } state-badge { {% if config.entity.startswith('fan.') and is_state(config.entity, 'on') %} animation: spin 4s infinite linear; {% endif %} }

(Er was overigens ook geen Cardmod update, wel is na CtrlF5 voor nu de melding even weg)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-06 16:23
Koepert schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:20:
[...]

Ja snap ik... maar ik gebruik geen template die iets met een fan van doen heeft, of waar ik iets in gebruikt heb wat ook maar enigzins lijkt op die foutmelding, vandaar dat ik er niet uit kom WAAR de fout zit..
dit stukje dus:
code:
1
@keyframes spin { 0% { transform: rotate(0deg); } 100% { transform: rotate(359deg); } } state-badge { {% if config.entity.startswith('fan.') and is_state(config.entity, 'on') %} animation: spin 4s infinite linear; {% endif %} }

(Er was overigens ook geen Cardmod update, wel is na CtrlF5 voor nu de melding even weg)
Ik weet niet exact waar het mis gaat, probeer hardop met je mee te denken dus nog eens een schot in de rondte: gebruik je ergens een custom card die een geanimeerde ronddraaiende icon van een fan laat zien? Ik lees iets over spin, rotate, 359deg (graden); het lijkt erop alsof je ergens iets gebruikt (wellicht vanuit HACS) dat een onjuiste config veroorzaakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Ronker32 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:28:
[...]

Ik weet niet exact waar het mis gaat, probeer hardop met je mee te denken dus nog eens een schot in de rondte: gebruik je ergens een custom card die een geanimeerde ronddraaiende icon van een fan laat zien? Ik lees iets over spin, rotate, 359deg (graden); het lijkt erop alsof je ergens iets gebruikt (wellicht vanuit HACS) dat een onjuiste config veroorzaakt..
Niet dat ik weet. Maar zal eens gaan graven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendry Scholing
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-11-2024
[...]

Via Nabu Casa integratie geen enkel probleem hier, handmatig geen ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:50
Ik heb hier een esp32 device die om de 5 min ongeveer een voltage stuurt, weet iemand hoe je zulke gaten kan voorkomen (zonder de update interval te verkleinen)? Het vreemde is dat ik het alleen bij voltage heb, wifi signal en temperatuur gaat bijvoorbeeld wel goed. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82yKkgYZSxfGGiejHeq8qpSUY7A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9JSgQkFjVejr9Nb8hZqLX4e8.png?f=fotoalbum_large

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Ik ben echt superblij met Home Assistant, de leercurve is soms wat steiler en soms wat vlakker. Het is leuk om allerlei toepassingen te integreren en automations te bedenken (vibration sensor laten schudden door de 5yo om de lampen s ochtends aan te doen) maar van 0.114 naar 0.115(.2) zijn er nu wel 'veel' dingen die even stuk gaan. Niet allemaal gerelateerd aan die upgrade of de schuld van HA overigens, maar ik heb nu wel lichtelijk grr.. zie posts hierboven, en nu zie ik net dat mijn Trash sensoren ook vage waardes geven.

- Eerstkomende Container: GFT (is niet zo)
- Dagen tot volgende container: 9 (klopt met GFT, maar is dus niet zo)
- Data van diverse containers kloppen weer wel..

Dat dit soort dingen gebeuren kan best, alleen sommige dingen gaan zo ' onopvallend stuk' dat je er soms pas laat achter komt en dan de grootste moeite hebt te pinpointen waardoor iets mis gaat..

/rant.

Ik ben echt blij dat ik in HA gestapt ben en niet Domoticz :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
-LA- schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 10:45:
Ik heb hier een esp32 device die om de 5 min ongeveer een voltage stuurt, weet iemand hoe je zulke gaten kan voorkomen (zonder de update interval te verkleinen)? Het vreemde is dat ik het alleen bij voltage heb, wifi signal en temperatuur gaat bijvoorbeeld wel goed. 8)7

[Afbeelding]
Lijkt erop dat je voltage enitity unavailable wordt gedurende een tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

martinvdm schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:16:
[...]

Ik zou dan toch je logging eens nakijken en of je al gebruikt maakt van het nieuwe service_account
Die gebruik ik al een hele tijd... dan maar eens een nieuw project aanmaken, kijken of ik daar iets mee kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
Koepert schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 10:57:
Ik ben echt superblij met Home Assistant, de leercurve is soms wat steiler en soms wat vlakker. Het is leuk om allerlei toepassingen te integreren en automations te bedenken (vibration sensor laten schudden door de 5yo om de lampen s ochtends aan te doen) maar van 0.114 naar 0.115(.2) zijn er nu wel 'veel' dingen die even stuk gaan. Niet allemaal gerelateerd aan die upgrade of de schuld van HA overigens, maar ik heb nu wel lichtelijk grr.. zie posts hierboven, en nu zie ik net dat mijn Trash sensoren ook vage waardes geven.

Dat dit soort dingen gebeuren kan best, alleen sommige dingen gaan zo ' onopvallend stuk' dat je er soms pas laat achter komt en dan de grootste moeite hebt te pinpointen waardoor iets mis gaat..

/rant.

Klopt, er zijn soms breaking changes die niet duidelijk zijn (en dus wel super irritant). Soms is het lastig te zien of iets stuk gaat, maar de reguliere integraties kan je door available/unavailable entity - maar afval integraties zijn irritant (ik draai een eigen custom component voor HVC).

Yups - ook heel blij dat ik nooit met Domoticz begonnen ben (de instelling van de hoofdontwikkelaar stond me tegen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

/rant.

Dat zal aan de integratie liggen - toevallig een custom component?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
  • Laatst online: 13-06 23:37

/rant.

Ik heb zelf de laatste maanden bijna geen problemen, updates lopen soepel. Ik gebruik zelf geen HACS, alleen een paar custom_components die ik met de hand update (via hun git).

Ik weet niet welk afval component je gebruikt, maar niet iets wat standaard in HA zit denk ik? Dan blijf je natuurlijk altijd een beetje afhankelijk van een 3e party die (misschien) de kwaliteit niet op zo'n niveau heeft als HA zelf.

Mijn advies;
Installeer alleen externe elementen als je het echt nodig hebt, iets wat je niet gebruikt is onnodige belast en risco.
Zorg dat je eigen setup/config netjes en overzichtelijk is. Ik ben zelf een groot fan van de packages aproach, het is makkelijk om dingen terug te vinden en als iets kapot gaat, zoals laatst met de afval component, dan gooi je gewoon tijdelijk je packages/afval.yaml weg en zet je deze weer terug met git als het probleem opgelost is (je kunt hem ook een andere extensie geven of uit je config map halen en later terugzetten).
Onthoud dat HA geen kant en klaar product is, het komt wel heel dicht bij maar je moet nog steeds (moeilijke) dingen zelf uitzoeken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:50
UTMachine schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:13:
[...]

Lijkt erop dat je voltage enitity unavailable wordt gedurende een tijd.
Ik ben er inmiddels al een beetje achter, ik ben aan het experimenteren met deep sleep en op m'n voltage sensor heb ik een filter:
code:
1
2
3
4
5
    filters:
      - median:
          window_size: 5
          send_every: 5
          send_first_at: 5

...maar als de ESP ontwaakt wordt dus wel al een state verstuurd en deze is waarschijnlijk "unknown" omdat ik "send_first_at" 5 heb, bij 1 gaat het wel goed. Jammer want in dat geval heeft die filter eigenlijk ook weinig nut.

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Ik heb recent Afvalwijzer idd omgezet naar de custom_component Scraper versie, dus dat kan oorzaak zijn van die problemen. De HACS versie werkte steeds niet, dus heb ik deze via handmatige install geprobeerd, dat leek goed te gaan..

https://github.com/xirixiz/homeassistant-afvalwijzer

Misschien dan toch terug naar de HACS versie...

Mijn log loopt inmiddels echter vooral vol met die ' fan' error. En ik kom er NIET achter waar dat in zit.....

code:
1

gevolgd door:

code:
1
2
3
4
5
6

en

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
[...]

Werkt de externe link die je opgegeven hebt in de setup bij Google nog wel gewoon? Er is sinds 0.115 iets veranderd bij reverse proxies, mogelijk heb je daar last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

TheFes schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:46:
[...]

Werkt de externe link die je opgegeven hebt in de setup bij Google nog wel gewoon? Er is sinds 0.115 iets veranderd bij reverse proxies, mogelijk heb je daar last van.
Bedankt voor het meedenken, ik zit nog op 0.109.5 en de link werkt nog gewoon, dus dat is het ook niet helaas.. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koepert schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:40:
Mijn log loopt inmiddels echter vooral vol met die ' fan' error. En ik kom er NIET achter waar dat in zit.....
In je cardmod config, ergens. Dat zit in je Lovelace als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Mijn lieve, avontuurlijke dochter van 2,5 jaar, klimt 's avonds of 's ochtends soms uit haar ledikant, om vervolgens de trap op naar boven te pakken en daar onder het dekbed van ons bed op zolder te gaan liggen, in het kader van een soort verstoppertje ;)
Ze doet dat zo minitieus en stil dat we haar via de babyfoon of anderszins niet horen gaan. Ondanks dat we toch wat verontwaardigd en boos op haar reageren, blijkt ze nóg eigenzinniger dan we al dachten en doet ze het geregeld opnieuw.

Nu had ik nog wel een pir sensor liggen en een deursensor. Daar is met hass natuurlijk makkelijk een melding aan te koppelen, via telegram. Ik vraag me af of er een manier is om dit te detecteren, zonder dat we steeds 'loos alarm' krijgen omdat we zelf in haar kamer.

Ik zat te denken aan het inschakelen van het 'alarm' , dat op de deursensor reageert, dat geactiveerd wordt door een knop op haar kamer (met reactie van een lamp of zo) of door commando naar hass te sturen.

Ook zou ik wat met de Hue PIR sensor kunnen doen, maar ze beweegt nogal eens in haar slaap, dus dan zou hij geregeld afgaan.

Iemand een goed praktisch uitvoerbaar idee, zonder dat je hier veel handigmatig werk aan hebt (= vergeten?) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

Koepert schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:40:
Ik heb recent Afvalwijzer idd omgezet naar de custom_component Scraper versie, dus dat kan oorzaak zijn van die problemen. De HACS versie werkte steeds niet, dus heb ik deze via handmatige install geprobeerd, dat leek goed te gaan..

https://github.com/xirixiz/homeassistant-afvalwijzer

Misschien dan toch terug naar de HACS versie...

[...]
Ik heb gisteren weer de HACS versie succesvol teruggeplaatst na het incident waarbij deze custom_component er voor zorgde dat HA niet meer geheel opstartte.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

koelkast schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:44:
Mijn lieve, avontuurlijke dochter van 2,5 jaar, klimt 's avonds of 's ochtends soms uit haar ledikant, om vervolgens de trap op naar boven te pakken en daar onder het dekbed van ons bed op zolder te gaan liggen, in het kader van een soort verstoppertje ;)
Ze doet dat zo minitieus en stil dat we haar via de babyfoon of anderszins niet horen gaan. Ondanks dat we toch wat verontwaardigd en boos op haar reageren, blijkt ze nóg eigenzinniger dan we al dachten en doet ze het geregeld opnieuw.

Nu had ik nog wel een pir sensor liggen en een deursensor. Daar is met hass natuurlijk makkelijk een melding aan te koppelen, via telegram. Ik vraag me af of er een manier is om dit te detecteren, zonder dat we steeds 'loos alarm' krijgen omdat we zelf in haar kamer.

Ik zat te denken aan het inschakelen van het 'alarm' , dat op de deursensor reageert, dat geactiveerd wordt door een knop op haar kamer (met reactie van een lamp of zo) of door commando naar hass te sturen.

Ook zou ik wat met de Hue PIR sensor kunnen doen, maar ze beweegt nogal eens in haar slaap, dus dan zou hij geregeld afgaan.

Iemand een goed praktisch uitvoerbaar idee, zonder dat je hier veel handigmatig werk aan hebt (= vergeten?) ?
Iets ingewikkelder, maar je zou ook kunnen registeren of ze in bed ligt/lag, en dat als voorwaarde (of juist trigger) in je automation gebruiken.

https://everythingsmartho...ensor-for-home-assistant/
Rianata schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:55:
[...]

Ik heb gisteren weer de HACS versie succesvol teruggeplaatst na het incident waarbij deze custom_component er voor zorgde dat HA niet meer geheel opstartte.
Klopt. Afvalwijzer is alweer enige tijd gefixed en aanwezig in HACS.
De werking is omgezet naar scraping omdat de API binnenkort onbruikbaar wordt voor zaken als HA.

[ Voor 12% gewijzigd door JBS op 22-09-2020 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
JBS schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:58:
[...]
Iets ingewikkelder, maar je zou ook kunnen registeren of ze in bed ligt/lag, en dat als voorwaarde (of juist trigger) in je automation gebruiken.

https://everythingsmartho...ensor-for-home-assistant/
Ah dankje, wat goed, ik heb zo'n setje inderdaad nog werkend liggen in een proefopstelling (onder een vierkante plank :) ), die ga ik er eens aansleutelen. Dan is het gewoon 'neemt het gewicht af van 15 naar - ongeveer 0', dan is ze uit bed :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:16

Zet de PIR op zolder, maak een switch die aan moet staan voor de automation die een melding naar je telefoon stuurt? (of plaats de PIR op de trap / overloop als je sneller melding moet hebben)
Dan zet je die switch om wanneer ze op bed ligt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-06 17:18
Weer even wat verder :)
Ik heb nu deze automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
- id: '1600686787861'
  alias: Hallway Downstairs - Light switch on motion
  description: This will turn on/up the lights on motion detection, and turn them
    off/to previous state, after 5 minutes
  trigger:
  - platform: device
    domain: binary_sensor
    entity_id: binary_sensor.hue_motion_sensor_occupancy
    device_id: b543e2dcf9ac11eab03463e8f4c4a114
    type: motion
  condition: []
  action:
  - service: scene.create
    data:
      scene_id: hallway_previous_state
      snapshot_entities:
      - light.hallway_downstairs
  - service: light.turn_on
    data:
      transition: 1
      brightness_pct: 65
    entity_id: light.hallway_downstairs
  - delay: 00:05:00
  - service: scene.turn_on
  mode: restart

Let vooral even op de mode (regel 26), want die is belangrijk voor het verhaal.

Stel nu, mijn lampen staan aan op 15%, wat rond 17:00 gebeurt (andere automation).
Nu loop ik de gang in, de lampen gaan naar 65%, ik loop de gang uit en na 5 minuten gaan de lampen netjes terug naar de 15% *O*
Loop ik echter binnen de 5 minuten de gang weer in, dan restart nu de automation, en is de previous_state de 65% en schakelt dus niet meer naar de 15%... -O-
Ik heb mode: single geprobeerd, maar dan gaan na 5 minuten de lampen uit, wat niet ideaal is als je met je kinderen in de gang staat en jasjes en tasjes aan probeert te doen :)

Dat is dus uitdaging 1, waarvan ik niet zeker weet hoe dat op te lossen.

Uitdaging 2 heeft met het "samenvallen" van automations te maken.
Rond 17:00 gaat deze af:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- id: '1600677977952'
  alias: Hallway Downstairs - Turn on at ~17:00
  description: This will turn on the lights at 17:00 +/- 15 minutes (random)
  trigger:
  - platform: time
    at: '17:00:00'
  action:
  - delay: 'delay: ''{{ range(0, 15)|random|multiply(60) }}'''
    data:
      brightness_pct: 10
  mode: single

Als nu tijdens het runnen van de eerste automation, deze afvuurt, dan gaat dat ook in de war, gok ik...
Hoe is dat op te lossen?

Blog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

Ben.Hahlen schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:39:

Stel nu, mijn lampen staan aan op 15%, wat rond 17:00 gebeurt (andere automation).
Nu loop ik de gang in, de lampen gaan naar 65%, ik loop de gang uit en na 5 minuten gaan de lampen netjes terug naar de 15% *O*
Loop ik echter binnen de 5 minuten de gang weer in, dan restart nu de automation, en is de previous_state de 65% en schakelt dus niet meer naar de 15%... -O-
Ik heb mode: single geprobeerd, maar dan gaan na 5 minuten de lampen uit, wat niet ideaal is als je met je kinderen in de gang staat en jasjes en tasjes aan probeert te doen :)
Op het moment dat je deze automation start sla je eerst de status van 15% op in een scene en herroept deze aan het eind van de automation.

Als nu tijdens het runnen van de eerste automation, deze afvuurt, dan gaat dat ook in de war, gok ik...
Hoe is dat op te lossen?
Kun je in deze 2e automation geen conditie opnemen dat bijvoorbeeld de trigger van de eerste automation niet actief mag zijn en anders een delay triggered voordat deze automation start?

[ Voor 14% gewijzigd door Rianata op 22-09-2020 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Ben.Hahlen schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:39:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
  trigger:
  action:
    data:
      snapshot_entities:
    data:

Dat is dus uitdaging 1, waarvan ik niet zeker weet hoe dat op te lossen.

Rond 17:00 gaat deze af:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  trigger:
  action:
    data:

Hoe is dat op te lossen?
Voor die eerste zou je denk ik iets met een input_boolean kunnen doen.
  • Maak een input_boolean.motion_detected.
  • In je automation maak je een choose
  • Als input_boolean.motion detected uit staat, creeer je je scene, en zet je de input boolean aan
  • Als input_boolean al aan staat, doe je niets.(hoef je verder dus ook niet op te nemen in je choose)
  • Vervolgens ga je verder met de stappen die je had (die vallen dus niet onder de choose)
  • Op het eind (als je terug gaat naar je gecreeerde scene) zet je de input_boolean uit.
Even uit de losse pols, dit zou het dan worden
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
  trigger:
  action:
  - choose:
    - conditions:
      - conditon: state
        enitity_id: input_boolean.motion_detected
        state: 'off'
      sequence:
        data:
          snapshot_entities:
      - service: input_boolean.turn_on
        entity_id: input_boolean.motion_detected
    data:
  - service: input_boolean.turn_off

Voor die 2e zou je dan eventueel een wait_for trigger toe kunnen voegen die die automation pas uitvoert als diezelfde input_boolean uit staat. Die moet je dan wel combineren met een choose ook, want die moet alleen uitgevoerd worden als ie daadwerkelijk aan staat. Mogelijk kan dat wel makkelijker, maar ik heb het zelf nooit nodig gehad :)
https://www.home-assistant.io/docs/scripts/#wait-for-trigger

Ik kom dan hier op
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
  trigger:
  action:
  - choose:
    - conditions:
      - conditon: state
        enitity_id: input_boolean.motion_detected
      sequence:
      - wait_for_trigger:
          - platform: state
            to: 'off'
    data:

Je kunt de choose eventueel ook na de delay toevoegen, dan gaat ie meteen naar 10%, en hoef je niet eerst die delay af te wachten.

[ Voor 29% gewijzigd door TheFes op 22-09-2020 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
JBS schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:58:

Klopt. Afvalwijzer is alweer enige tijd gefixed en aanwezig in HACS.
De werking is omgezet naar scraping omdat de API binnenkort onbruikbaar wordt voor zaken als HA.
Ik had de versie uit HACS, maar die sensoren waren (en bleven) opeens weg, dus heb ik die verwijderd en de handmatige versie geinstalleerd. Die klopte dus niet, dus zojuist verwijderd en de HACS versie weer geinstalleerd. Nu klopt alles wel weer :)

De bovengenoemde logboekmeldingen blijven echter terugkomen. Ik dacht de oorzaak te hebben. Ik gebruik een bepaalde styling om buttons heen, die had ik ook om de horizontal-stack gezet waar die buttons in stonden, maar dat ondersteund card-mod niet, dus ik alle buttons langs en verwijderd... maar helaas.. Het lijkt er overigens wel op of benaderen via iphone app de logs triggert, maar dat zal tussen mijn oren zitten. Die maakt gebruik van de Light Soft UI (Cyan), de desktop op Google Dark Theme. Dus daar nog maar eens in zoeken.

Het lijkt in de Soft UI te zitten.. Zodra ik mijn iphone op Google Light zet gaat het goed, switch ik weer naar Soft UI Cyan dan krijg ik deze 3 meldingen weer.

Lijkt te maken te hebben met het hierin benoemde issue: LINK github chasut commented on 7 Aug

I am using custom:fan-control-row, looks fine but the fan icon does not animate.

Hoewel ik die dus niet gebruik/heb.

Wel redelijk vervelend, vond het (zeker op mobiel) een fijne skin.

[ Voor 20% gewijzigd door Koepert op 22-09-2020 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordan2k
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-06 14:49

Uit eigen ervaring gaat die PIR sensor teveel false positives geven. Gebruik ze alleen om lampen aan te zetten.

Ik zou zeggen begin simpel met een rulle tussen 20:00 en 8:00 (bedtijd) de deur sensor open gaat dan bericht.

Daarna kan je dat optimaliseren met Bijvoorbeeld een fysieke knop voor slaap tijd aan en uit gevolgd door een status update dat rule is geactiveerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetgate
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-06 14:16
Mijn lieve, avontuurlijke dochter van 2,5 jaar, klimt 's avonds of 's ochtends soms uit haar ledikant, om vervolgens de trap op naar boven te pakken....
Ik gebruik bij mijn eigen bed een PIR onder mijn bed om een led-strip zacht rood te laten oplichten zodat ik zonder vallen 's nachts m'n bed uitkom terwijl m'n vrouw niet wakker wordt. Zo'n PIR onder het bed kan dus prima registreren of iemand uit bed gaat. Als je dat combineert met de deursensor kun je voorkomen dat het 'alarm' afgaat wanneer je zelf de deur open doet.

- PIR detectie, maar deur gaat niet open? Dochter is aan het spelen, of whatever.
- PIR detectie en daarna deur open: dochter is stout! --> berichtje naar je companion-app/telegram
- deur gaat open, daarna PIR detectie. Pap of mam loopt de kamer in, niks aan de hand.

Je kunt een knop naast de deur hangen die je indrukt om een input-boolean om te zetten waarmee je het alarm armed nadat je de kamer verlaat.

Zomaar wat ideetjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 15:40
:') Soms twijfel ik aan mijn eigen intelligentie...

Afgelopen week gingen af en toe lampen vanzelf aan/uit op random tijden. Net ging de radio van zelf aan... Ik kijken in de automations, maar niks was recent getriggerd om 1 of andere reden. Opeens bedacht, hey ik heb ook een vakantie modus (via node red). Bleek dat ik die per ongeluk had geactiveerd tijdje terug... :D :')

Ik weet wel dat de vakantie modus goed werkt :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
kepler schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:50:
:') Soms twijfel ik aan mijn eigen intelligentie...

Afgelopen week gingen af en toe lampen vanzelf aan/uit op random tijden. Net ging de radio van zelf aan... Ik kijken in de automations, maar niks was recent getriggerd om 1 of andere reden. Opeens bedacht, hey ik heb ook een vakantie modus (via node red). Bleek dat ik die per ongeluk had geactiveerd tijdje terug... :D :')

Ik weet wel dat de vakantie modus goed werkt :P
Je bent gewoon aan vakantie toe :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Sp33dFr34k schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:48:
[...]

Bedankt voor het meedenken, ik zit nog op 0.109.5 en de link werkt nog gewoon, dus dat is het ook niet helaas.. ;(
Mogelijk moet je een external_url in je config opnemen, ik weet dat dit ook veranderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-06 22:18
Ik blijf maar met een error zitten
Als ik test zegt hij configuratie ok.

Maar hij blijft komen met een automation error.

Logger: homeassistant.config
Source: config.py:413
First occurred: 21 september 2020 12:38:27 (7 occurrences)
Last logged: 18:42:43

Invalid config for [automation]: expected dict for dictionary value @ data['event_data']. Got None extra keys not allowed @ data['Entity_id']. Got None extra keys not allowed @ data['click_type']. Got None. (See /config/configuration.yaml, line 10).

En als ik mijn code bekijk en naloop
Dan zie ik niets verkeerd.
Ook de xiaomi knop weigert maar de yeelight aan en uit te doen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- id: lamp mancave
  alias: Lamp Mancave
  initial_state: 'on'
  trigger:
  - platform: event
    event_type: xiaomi_aqara.click
    event_data:
    Entity_id: binary_sensor.switch_158d0001f2a717
    click_type: single
  action:
    service: light.toggle
    entity_id: light.mancave

Als ik bovenstaande code eruit haal dan krijg ik de error in de logboeken niet.

Als ik de initial state aanpas naar true dan blijft de error ook bestaan.

PSN: McMillan0984

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

jordan2k schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:01:
[...]

Uit eigen ervaring gaat die PIR sensor teveel false positives geven. Gebruik ze alleen om lampen aan te zetten.

Ik zou zeggen begin simpel met een rulle tussen 20:00 en 8:00 (bedtijd) de deur sensor open gaat dan bericht.

Daarna kan je dat optimaliseren met Bijvoorbeeld een fysieke knop voor slaap tijd aan en uit gevolgd door een status update dat rule is geactiveerd is.
Een PIR kan je middels afplakken best ok richten. Je kan ook een koker er voor plakken van bijvoorbeeld een stukje pvc, of hem in een doosje bouwen.

De PIR is immers niet veel anders dan een omgekeerde lamp; de veelhoekige lens zit er op om een diffuus beeld te creëren zodat een hotspot geen false positive oplevert en dat de kijkhoek vergroot wordt. Met strategisch afplakken kan je dus een custom zone maken.

Gebruik wel zeer degelijke tape of blackwrap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Clavat schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 18:46:

Invalid config for [automation]: expected dict for dictionary value @ data['event_data']. Got None extra keys not allowed @ data['Entity_id']. Got None extra keys not allowed @ data['click_type']. Got None. (See /config/configuration.yaml, line 10).

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  trigger:
    event_data:
  action:

Regel 8&9 hebben twee extra spaties nodig. En die hoofdletter E moet naar een kleine omgezet worden.

Nu je dat weet, moet je eigenlijk de foutmelding nog eens lezen, want die geeft dit exact aan. Voor de volgende keer :)

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 22-09-2020 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik krijg een update error vóór en na 115.2 update; ik had voor de update van HA eerst HassOS proberen te updaten (van 4.12 naar 4.13). Dat lukte niet. Daarna ook niet.

Ik draai HassOS via de iso voor de Pi op een Pi4 op een SD van 32GB met alle logs uit.

Error log:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20-09-22 16:26:39 INFO (MainThread) [supervisor.hassos] Fetch OTA update from https://github.com/home-assistant/operating-system/releases/download/4.13/hassos_rpi4-4.13.raucb
20-09-22 16:30:39 WARNING (MainThread) [supervisor.hassos] Can't fetch versions from https://github.com/home-assistant/operating-system/releases/download/4.13/hassos_rpi4-4.13.raucb: 
20-09-22 16:30:39 ERROR (MainThread) [asyncio] Task exception was never retrieved
future: <Task finished name='Task-814' coro=<HassOS.update() done, defined at /usr/src/supervisor/supervisor/hassos.py:125> exception=HassOSUpdateError()>
  File "/usr/src/supervisor/supervisor/hassos.py", line 136, in update
    int_ota = await self._download_raucb(version)
  File "/usr/src/supervisor/supervisor/hassos.py", line 88, in _download_raucb
    raise HassOSUpdateError()
supervisor.exceptions.HassOSUpdateError
20-09-22 16:36:40 WARNING (MainThread) [supervisor.hassos] Can't fetch versions from https://github.com/home-assistant/operating-system/releases/download/4.13/hassos_rpi4-4.13.raucb: 
20-09-22 16:36:40 ERROR (MainThread) [asyncio] Task exception was never retrieved
future: <Task finished name='Task-1299' coro=<HassOS.update() done, defined at /usr/src/supervisor/supervisor/hassos.py:125> exception=HassOSUpdateError()>
  File "/usr/src/supervisor/supervisor/hassos.py", line 136, in update
    int_ota = await self._download_raucb(version)
  File "/usr/src/supervisor/supervisor/hassos.py", line 88, in _download_raucb
    raise HassOSUpdateError()
supervisor.exceptions.HassOSUpdateError

Wat ik gek vind is dat de server gewoon connectie naar buiten heeft en alle andere updates gehad heeft. Klopt de link naar de GitHub niet meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:41
Clavat schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 18:46:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  trigger:
    event_data:
  action:

Even inspringen bij regel 8 en 9, die moeten namelijk onder event_data vallen.

Edit: oh zie nu pas dat @Hmmbob ook al gereagerd had 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:14

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Net alles even bijgewerkt en een aantal log meldingen die ik kreeg na het updaten naar 115 verholpen.

Zo heb ik de entity_id's in de template sensors verwijderd en de regel 'java version: latest' uit m'n frontend.yaml weggehaald. Nu is mn log op wat timeouts redelijk schoon, op het onderstaande na;

Al tijden krijg ik deze meldingen in m'n logs.
Stream packet without dts detected, skipping...
7:55:53 PM – Stream (ERROR) - message first occurred at 6:04:43 PM and shows up 38 times

Log Details (ERROR)
Logger: homeassistant.components.stream.worker
Source: components/stream/worker.py:207
Integration: Stream (documentation, issues)
First occurred: 6:04:43 PM (38 occurrences)
Last logged: 7:55:53 PM

Stream packet without dts detected, skipping...
Error demuxing stream: No dts in consecutive packets
7:55:53 PM – Stream (ERROR) - message first occurred at 6:04:48 PM and shows up 19 times

Log Details (ERROR)
Logger: homeassistant.components.stream.worker
Source: components/stream/worker.py:220
Integration: Stream (documentation, issues)
First occurred: 6:04:48 PM (19 occurrences)
Last logged: 7:55:53 PM

Error demuxing stream: No dts in consecutive packets
Opzich niet heel spannend aangezien de camera streams wel werken. (2x Wyze V2, 1x Wyze PanCam alle 3 met RTSP firmware.) Maar als het kan zou ik de meldingen weg willen krijgen, iemand een idee hoe dat aan te pakken?
Het lijkt wel alsof HA een DTS stream verwacht, lijkt me niet dat de Wyze cams dat ondersteunen, of kan dit een setting zijn in de Wyze firmware oid?

[ Voor 4% gewijzigd door Meelobee op 22-09-2020 20:57 ]

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-06 22:18
Hmmbob schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:14:
[...]

Regel 8&9 hebben twee extra spaties nodig. En die hoofdletter E moet naar een kleine omgezet worden.

Nu je dat weet, moet je eigenlijk de foutmelding nog eens lezen, want die geeft dit exact aan. Voor de volgende keer :)
Yes thnx het werkt idd

PSN: McMillan0984

• sander817
  • Laatst online: 14-06 10:52

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

iemand onlangs de slaesh stick ontvangen? half augustus besteld, begin september verzonden, maar niks ontvangen. Wel 2 excuus mails van slaesh, maar daarop krijg ik ook geen antwoord. Op tindie ook geen reactie

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:12
Mijn hass.io vm in proxmox pakt 7.5 GB ram. Aardig wat maar heb genoeg RAM erin zitten. Zou dit kunnen komen door Node-Red flows? Heb de VM 12 gb gegeven. (Nuc i7)

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Iemand hier die de "last_changed" van een Hue Motion Sensor met een template er uit weet te halen ?

Dit werkt hier om de een of andere reden niet :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- platform: template
     sensors:
       template_last_motion:
         friendly_name: 'Last Motion'
         icon_template: 'mdi:walk'
         entity_id:
           - binary_sensor.slaapkamer_sensor
         value_template: >
           {%- set sensors = [binary_sensor.slaapkamer_sensor] %}
           {% for sensor in sensors %}
             {% if as_timestamp(sensor.last_changed) == as_timestamp(sensors | map(attribute='last_changed') | max) %}
               {{ sensor.name }}
             {% endif %}
           {% endfor %}

Owner of DBIT Consultancy

TweakerVincent schreef op woensdag 23 september 2020 @ 09:40:
Mijn hass.io vm in proxmox pakt 7.5 GB ram. Aardig wat maar heb genoeg RAM erin zitten. Zou dit kunnen komen door Node-Red flows? Heb de VM 12 gb gegeven. (Nuc i7)
Zo, dat is wel heel veel zeg. Mijn Home Assistant Core (docker) gebruikt veel minder. Ik heb 8GB RAM in de NUC zitten en er is momenteel een kleine 20% van in gebruik. En dan draai ik mariadb, influxdb, home assistant, node-red, deconz, phpmyadmin en swag (letsencrypt).

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:12
sOid schreef op woensdag 23 september 2020 @ 09:53:
[...]

Zo, dat is wel heel veel zeg. Mijn Home Assistant Core (docker) gebruikt veel minder. Ik heb 8GB RAM in de NUC zitten en er is momenteel een kleine 20% van in gebruik. En dan draai ik mariadb, influxdb, home assistant, node-red, deconz, phpmyadmin en swag (letsencrypt).
hass.io heeft ook addon enz maar 7.5 vind ik aardig wat. Draait ook een camera en nog wat spullen

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:43
@Anoniem: 27828 Waarom niet via state_attr()?
code:
1
state_attr('binary_sensor.slaapkamer_sensor', 'last_changed')

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:34
TweakerVincent schreef op woensdag 23 september 2020 @ 09:40:
Dat is echt véél te veel. Ik draai hem als LXC met wat addons (en heb ook een camera gekoppeld)
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/896a336afeab6a5a1e0027471fae0fd6.jpeg

[ Voor 6% gewijzigd door lolgast op 23-09-2020 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
lolgast schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:11:
[...]

Dat is echt véél te veel. Ik draai hem als LXC met wat addons (en heb ook een camera gekoppeld)
[Afbeelding]
Misschien de URL ff blurren/croppen :)

Edit: oh je had het zelf al gezien :+

[ Voor 5% gewijzigd door sOid op 23-09-2020 10:13 ]

• lolgast
sOid schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:13:
[...]

Misschien de URL ff blurren/croppen :)

Edit: oh je had het zelf al gezien :+
Thanks, ik had het gezien. Scheelt dat die URL alleen intern werkt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jongens, niet te snel roepen dat het "veel te veel" is: veel linux distro's gebruiken zo maximaal mogelijk het beschikbare RAM voor de disk cache. Oftewel, bij 8GB proberen ze zo dicht mogelijk bij de 8GB te komen, bij 2 GB .... etc. Daar ís RAM ook voor bedoeld natuurlijk....

Leuke website om je even in te lezen: https://www.linuxatemyram.com/

quote daarvandaan:
When should I start to worry?
A healthy Linux system with more than enough memory will, after running for a while, show the following expected and harmless behavior:
  • free memory is close to 0
  • used memory is close to total
  • available memory (or "free + buffers/cache") has enough room (let's say, 20%+ of total)
  • swap used does not change
Warning signs of a genuine low memory situation that you may want to look into:
  • available memory (or "free + buffers/cache") is close to zero
  • swap used increases or fluctuates
  • dmesg | grep oom-killer shows the OutOfMemory-killer at work

[ Voor 52% gewijzigd door Hmmbob op 23-09-2020 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hoe dan? :+

Ik wist niet hoe, dus heb nu Proxmox met een Debian VM en dan Docker (want wilde geen volledige HA incl OS en Supervisor)

[ Voor 28% gewijzigd door Hmmbob op 23-09-2020 10:26 ]

• Koepert
Hmmbob schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:25:
[...]

Hoe dan? :+

Ik wist niet hoe, dus heb nu Proxmox met een Debian VM en dan Docker (want wilde geen volledige HA incl OS en Supervisor)
Ik weet niet of het inmiddels anders kan, maar in theorie hetzelfde. Een Debian Lxc met docker en Ha daarin kan
Maar wat is dan het voor-/nadeel tov een VM?

• lolgast
@Hmmbob Dat je veel minder resources verbruikt bijvoorbeeld? :+

Het maken van de HA LXC is supersimpel, daar heeft iemand een mooi bash script voor gemaakt:
https://github.com/whiskerz007/proxmox_hassio_lxc

Ik kwam hem ooit tegen via drzzz’ Youtubekanaal en toen ik met Proxmox aan de gang ging heb ik hem een slinger gegeven. Een eigen LXC met Docker ernaast gezet voor mijn andere containers en ik ben helemaal gelukkig :)
lolgast schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:39:
@Hmmbob Dat je veel minder resources verbruikt bijvoorbeeld? :+

Het maken van de HA LXC is supersimpel, daar heeft iemand een mooi bash script voor gemaakt:
https://github.com/whiskerz007/proxmox_hassio_lxc

Ik kwam hem ooit tegen via drzzz’ Youtubekanaal en toen ik met Proxmox aan de gang ging heb ik hem een slinger gegeven. Een eigen LXC met Docker ernaast gezet voor mijn andere containers en ik ben helemaal gelukkig :)
Thanks! Maar als ik het goed begrijp, is dit de volledige HA - niet de HA Container variant, toch?

Oftewel: Heb jij een tabje supervisor in je setup?

• lolgast
Hmmbob schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:51:
[...]

Thanks! Maar als ik het goed begrijp, is dit de volledige HA - niet de HA Container variant, toch?

Oftewel: Heb jij een tabje supervisor in je setup?
Ja dat is de volledige, met supervisor. Dat wilde ik bij mijn overstap naar Proxmox. Bevalt mij super goed.

Maar je kunt ook zelf een LXC met Docker maken. Zoals gezegd, heb ik ook gedaan. Maar dat wordt meer iets voor het Proxmox topic denk ik :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:35
Goed nieuws voor Nest gebruikers geloof ik. De API wordt weer vrijgegeven. Wel eenmalig 5 dollar betalen zo te zien voor individuals. Waarschijnlijk via nabu casa "gratis" (buiten de fee voor nabu casa). https://developers.google.com/nest/device-access

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:06
Dag, ik heb een kleine vraag.
Ik lees mijn slimme meter uit met een Iungo energie meter.
Hiervoor heb ik verschillende sensoren in Home Assistant. Bijvoorbeeld de meterstand T1 en de meterstand T1 aan het begin van de dag.

Om nu het dagelijks stroomverbruik tot nu toe te bepalen, wil ik graag de waarden van deze 2 sensoren combineren. Ik heb al de syntax hiervoor gevonden:

{{ sensor.t1_stand - sensor.t1_stand_dagstart }}

Het is me echter nog niet helemaal duidelijk hoe ik dit in home assistant kan doen. Maak ik een nieuwe sensor aan, waarmee ik dan deze operatie kan uitvoeren? Of is er een andere manier? Ik kan dit niet echt terugvinden in de documentatie van home assistant.

Als iemand me een beetje op de goede weg kan helpen, graag!
barrymossel schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:00:
Goed nieuws voor Nest gebruikers geloof ik. De API wordt weer vrijgegeven. Wel eenmalig 5 dollar betalen zo te zien voor individuals. Waarschijnlijk via nabu casa "gratis" (buiten de fee voor nabu casa). https://developers.google.com/nest/device-access
Dat is inderdaad goed nieuws! Die BadNest integratie is nogal buggy.

Edit: heb wat zitten googelen en het lijkt erop dat de nieuwe API dusdanig anders is, dat de hele integratie opnieuw moet worden geschreven. Hopelijk in de volgende HASS-release.

[ Voor 17% gewijzigd door sOid op 23-09-2020 12:01 ]

• JayOne
roltor schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:52:
Dag, ik heb een kleine vraag.
Ik lees mijn slimme meter uit met een Iungo energie meter.
Hiervoor heb ik verschillende sensoren in Home Assistant. Bijvoorbeeld de meterstand T1 en de meterstand T1 aan het begin van de dag.

Om nu het dagelijks stroomverbruik tot nu toe te bepalen, wil ik graag de waarden van deze 2 sensoren combineren. Ik heb al de syntax hiervoor gevonden:

{{ sensor.t1_stand - sensor.t1_stand_dagstart }}

Het is me echter nog niet helemaal duidelijk hoe ik dit in home assistant kan doen. Maak ik een nieuwe sensor aan, waarmee ik dan deze operatie kan uitvoeren? Of is er een andere manier? Ik kan dit niet echt terugvinden in de documentatie van home assistant.

Als iemand me een beetje op de goede weg kan helpen, graag!
Hiervoor is utility-meter integratie een mogelijkheid

Pagina: 1 ... 17 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.