Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 101 Laatste
Acties:
  • 467.879 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Vow schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 21:58:
[...]

Bij mij configuration.yaml heb ik vervolegns het volgende bijgezet:

homeassistant:
external_url: https://mijndomain.duckdns.org
internal_url: http://127.0.0.1:8123

http:
ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem
ssl_key: /ssl/privkey.pem
ip_ban_enabled: true
login_attempts_threshold: 5
bij external_url ook je port zetten (tenzij je port 443 forward).

external_url: https://mijndomain.duckdns.org:PORTNUMBER

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMoUsYs
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:06
@Vow Die internal URL gaat niet werken, of je moet hem alleen willen openen op de machine zelf
127.0.0.1 is namelijk localhost

Check dit en help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vow
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-07-2024

Vow

indexample schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 23:23:
[...]

bij external_url ook je port zetten (tenzij je port 443 forward).

external_url: https://mijndomain.duckdns.org:PORTNUMBER
Ik heb het nu alsvolgt:
http:
base_url: https://mijndomein.duckdns.org
ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem
ssl_key: /ssl/privkey.pem

is dat ook goed zo?
Het werkt allesinds wel op die manier
Dan is het goed toch?

Sometimes you need to plan for coincidence

0.115.1:
  • Log template listeners when debug logging is on (@bdraco - #40180)
  • Upgrade pyvlx to 0.2.17 (@Julius2342 - #40182)
  • Fix Vizio async_unload_entry bug (@raman325 - #40210)
  • Fix Nextcloud sensors becoming unavailable (@meichthys - #40212)
  • Disable async on Apprise (@caronc - #40213)
  • Fix RM mini 3 update manager (@felipediel - #40215)
  • Fix kodi.call_method (@OnFreund - #40236)
  • Handle systems without groups (@OnFreund - #40238)
  • Fix coolmaster.info (@OnFreund - #40240)

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 21:49
barrymossel schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 22:55:
Iedereen heeft weer een lekkere vrijdag, of niet? Lekker upgraden en debuggen... 8)

Leuk trouwens al die extra mogelijkheden in automations en scripts. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer. Home Assistant zal nooit voor de massa worden... Voor ons niet erg, maar ik kan iets dergelijks nooit bij vrienden of familie kunnen implementeren.
Ik ben heel toevallig bezig om mij vader over te krijgen van Domoticz naar Home Assistant.. Heb ik het wel zelf in beheer, maarja..

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 11:53
Is er nog iemand die sinds 0.115 de melding krijgt : could not set up customizer.

Heeft dit te maken met het feit dat je sinds 0.115 foto's kan toevoegen aan je persoon want bij mij staan mn fotos in de customize.yaml file (maar ook een icon voor een switch)

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Iedereen heeft weer een lekkere vrijdag, of niet? Lekker upgraden en debuggen... 8)

Leuk trouwens al die extra mogelijkheden in automations en scripts. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer. Home Assistant zal nooit voor de massa worden... Voor ons niet erg, maar ik kan iets dergelijks nooit bij vrienden of familie kunnen implementeren.
De hoeveelheid mogelijkheden is inderdaad enorm. HA is nog niet voor de massa maar de stap om duidelijker onderscheid te maken tussen developer supported en community supported gaat wel helpen. Als developer supported de meest gangbare apparaten out of the box ondersteund is het prima bruikbaar voor de massa.
En aangezien toch alles en iedereen abonnementen voor services aangaan denk aan Nest, TADO etc. zie ik ook nog wel mensen die een bedragje per maand willen betalen voor HA support. Uiteindelijk is HA een van de meest veelzijdige home automation systemen die beschikbaar is.

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:15

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ik heb een aantal lampen op esphome draaien.
Daarvan zit er bij 1 esphome device nog een wandschakelaar tussen, die dus handmatig bedient kan worden.
Maar als de stroom van een esphome deviec gehaald wordt, gaat hij na een reboot weer in de default stand staan, dus uit. Dan moet ik hem in HA eerst weer op 100% zetten.

Is daar een oplossing voor, dat hij die 100% weer gebruikt na een herstart?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
output:

- platform: esp8266_pwm

pin: 0

frequency: 1000Hz

id: LED_gpio_00

pin: 2

id: LED_gpio_02

light:

- platform: monochromatic

name: "ganglampen kanaal 1"

default_transition_length: 2s

output: LED_gpio_00

name: "ganglampenm kanaal 2"

output: LED_gpio_02

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
sander817 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 11:30:
ik heb een aantal lampen op esphome draaien.
Daarvan zit er bij 1 esphome device nog een wandschakelaar tussen, die dus handmatig bedient kan worden.
Maar als de stroom van een esphome deviec gehaald wordt, gaat hij na een reboot weer in de default stand staan, dus uit. Dan moet ik hem in HA eerst weer op 100% zetten.

Is daar een oplossing voor, dat hij die 100% weer gebruikt na een herstart?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
output:

light:

Een automation maken met de start als trigger.

What's the speed of dark?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:06
synoniem schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 10:54:
[...]

De hoeveelheid mogelijkheden is inderdaad enorm. HA is nog niet voor de massa maar de stap om duidelijker onderscheid te maken tussen developer supported en community supported gaat wel helpen. Als developer supported de meest gangbare apparaten out of the box ondersteund is het prima bruikbaar voor de massa.
En aangezien toch alles en iedereen abonnementen voor services aangaan denk aan Nest, TADO etc. zie ik ook nog wel mensen die een bedragje per maand willen betalen voor HA support. Uiteindelijk is HA een van de meest veelzijdige home automation systemen die beschikbaar is.
Tsja, ik begin me steeds meer te realiseren hoe afhankelijk ik van het systeem word. En als het (weer eens) mis gaat heb ik geen zin en tijd om te wachten op support.
Die Afvalwijzer bijvoorbeeld. Dat een heel systeem door een niet-ondersteunde integratie helemaal kapot gaat is voor een leek een groot probleem. Mijn ouders zouden niet weten wat ze moeten doen. Gebeurt dit in de avond en kunnen lampen niet meer aan of uit, dan heb je toch wel een issue.
Er gaat mijn inziens te vaak iets stuk om mainstream te worden. Ik zou m'n omgeving nooit HA aanraden. Kan ik zelf te pas en te onpas komen opdraven om te troubleshooten.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
barrymossel schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 12:30:
[...]

Tsja, ik begin me steeds meer te realiseren hoe afhankelijk ik van het systeem word. En als het (weer eens) mis gaat heb ik geen zin en tijd om te wachten op support.
Die Afvalwijzer bijvoorbeeld. Dat een heel systeem door een niet-ondersteunde integratie helemaal kapot gaat is voor een leek een groot probleem. Mijn ouders zouden niet weten wat ze moeten doen. Gebeurt dit in de avond en kunnen lampen niet meer aan of uit, dan heb je toch wel een issue.
Er gaat mijn inziens te vaak iets stuk om mainstream te worden. Ik zou m'n omgeving nooit HA aanraden. Kan ik zelf te pas en te onpas komen opdraven om te troubleshooten.
Tegelijkertijd ben je natuurlijk ook zelf degene die third party / custom components installeert en zou je ook moeten weten dat daar risico's aan verbonden zijn.

Als ik een app op m'n telefoon installeer (buiten de Play Store om) en vervolgens doet mijn telefoon het niet meer ga ik ook niet bij de fabrikant of Google klagen.

But then again. Ja, Home Assistant zelf heeft soms ook wel eens bugs, of (vermelde) breaking changes waardoor het wellicht niet goed / makkelijk inzetbaar is voor de gewone gebruiker. Maar ik heb wel het idee dat dat afgelopen jaren hard verbeterd is. En qua "smart home" weet je ook enigszins dat het niet kan werken. Een ouderwetse schakelaar + lamp werkt altijd, maar hoe meer tussenlaagjes hoe groter de kans dat uiteindelijk er eens een keer iets niet goed werkt. En hiervoor heb ik zelf een Homey gehad, maar die was gewoon echt instabiel, vooral voor "grootverbruikers", en hadden meerdere een automatisering gemaakt om het ding bv elke dag te herstarten. Aangevuld met dat vooral Zigbee vaker slecht werkte etc.

Maar dat zie je ook bij anderen dingen. Mijn ouders hebben Sony TV + Onkyo versterker + Nvidia SHIELD, en eens in de zoveel tijd als ze (live) TV willen kijken werkt geluid niet. Quick fix is even de stroom eraf (= stekkerblok waar alles op in steekt). Dat is irritant, maar ook dat is geen reden om Sony / Onkyo / Nvidia te benoemen als "niet geschikt voor gewone consument".

• synoniem
  • Niet online
barrymossel schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 12:30:
[...]

Op het moment dat de gangbare systemen zoals Ikea etc. standaard bij de integraties zitten zou je daar betaalde support op kunnen verlenen. Bij betaalde support wordt dan uiteraard verwacht dat breaking changes zoveel mogelijk voorkomen worden door vooraf testen van ondersteunde integraties. Op het moment dat iemand een niet ondersteunde integratie gebruikt is de support oplossing: verwijder die integratie.

Maar zover is het nog niet en de meeste developers zijn geen testers en supportmedewerkers dus het zal nog wel een poosje duren.

• indexample
  • Niet online
[edit: fixed]

[ Voor 128% gewijzigd door indexample op 19-09-2020 14:10 ]

• synoniem
  • Niet online
Ik weet niet of het een breaking change was maar als ik een automation wil weggooien gooit HA alle automations op 1 na weg. Gelukkig kon ik ze snel terughalen van de snapshot maar bijzonder is het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 13:25

Ha is super mooi, maar voor de massa is het zeker niet. Soms is het moelijk beoordelen als je er zelf wel goed mee overweg kan. Maar wil het aanslaan bij de massa, dan moet het even simpel werken als de Philips hue app. Oja, en waarom kan ik Philips hue gewoon opstarten vanaf mijn telefoon, terwijl ik voor home assistent een uh, hoe heet dad ookalweer, oja een server nodig heb?

Home assistant basic noob proof, totaal in de cloud, zonder eigen server, dat is voer voor de massa.

• RobertMe
  • Nu online
Dacuuu schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 14:57:
Home assistant basic noob proof, totaal in de cloud, zonder eigen server, dat is voer voor de massa.
Hue is ook niet in de cloud, je hebt toch echt een Hue Bridge nodig. Er kan dus best een bedrijf opstaan dat gewoon doosjes met een preinstalled HA met zigbee & zwave support gaat verkopen (hetzelfde als dat er ook tientallen Kodi doosjes te krijgen zijn).

En zelfde geldt ook voor alternatieven. Homey is echt een apparaat dat je moet plaatsen. SmartThings is hardware, etc. Je zult altijd lokaal iets moeten plaatsen, waar je al dan niet een cloud abo bij moet afsluiten.

Maar wellicht dat bv Nabu Casa ooit ook hardware gaat maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 14:21

NoE

Que?

Rianata schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:48:
[...]

Stappenplan zou zijn om:
  • logs te analyseren, staan hier aanwijzingen in?
  • hernoem / verplaats de folders van je custom components / HACS addon's (die je verdenkt
  • heb je de breaking changes gereviewd en staan er onderdelen bij die jouw installatie raken?
Had de map gerenamed maar mocht niet baten

Opgelost door RPI aan een toetsenbord/monitor te koppelen en een HA rebuild te doen, hierdoor ging ie terug naar .114
Daarna:
- snapshot
- upgrade HACS (liep behoorlijk achter)
- reboot
- snapshot
- upgrade naar 0.115.1

en draait nu weer als een zonnetje

We love the smell of innovation in the morning!

• synoniem
  • Niet online
synoniem schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 14:39:
Ik weet niet of het een breaking change was maar als ik een automation wil weggooien gooit HA alle automations op 1 na weg. Gelukkig kon ik ze snel terughalen van de snapshot maar bijzonder is het wel.
Snapshot in zijn geheel teruggehaald maar ook dat hielp niet. Hoop vreemde storingen en niet accessable automations. Uiteindelijk heb ik automations.yaml leeggehaald, de db weggegooid en gereboot. Moest wel al mijn automations opnieuw doen maar het werkt nu in ieder geval weer. Volgende keer wacht ik een poosje met updaten.

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 19:26
Ik wil eens aan de gang met het monitoren van mijn energie/gasverbruik nu ik een slimme meter heb.
Wie kan me adviseren hoe te werk te gaan? Ik zie door de bomen het bos niet meer en de gemiddelde online tutorial is zwaar verouderd.

HA (Supervised) draait op een Pi met SSD (geen sd-kaartje dus), in de meterkast en ik heb al een P1-kabel gekocht.

Ga ik voor HA met het ingebouwde DSMR-component, voor DSMR-reader (hoe te installeren, er is geen addon meer voor), influxdb+grafana, of een andere oplossing? Ik heb overigens ook Node-Red, indien relevant.

Aandachtspunten:
- mijn (sqlite) db retentie t.b.v. logbook/history is maar 10 dagen, dat wil ik zo laten.
- maar energie-gerelateerde data wil ik veel langer kunnen inzien. Totalen per dag voor enkele jaren. Maar heel gedetailleerde data gedurende de dag, dat is maar enkele dagen relevant.
- m.b.t. gasverbruik kan het interessant zijn om daarbij dan ook op te slaan hoe warm het die dag was (en dus ook voor langere periode).
- de data moet dus niet opgeslagen worden in de normale HA sqlite-db.

/edit: inmiddels een tutorial gevonden die interessant lijkt, ik ga hier even mee rommelen:
https://clevercrib.net/vi...consumption-with-grafana/

[ Voor 7% gewijzigd door DeadMetal op 19-09-2020 21:25 ]

• Pjotter87
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:39
Ik ben inmiddels een paar weken bezig met HA
Draai HA in docker en deconz met conbee 2 stick in aparte docker op een synology nas.
Alles draait goed zover en ben aan het testen met wat automation dingetjes.

Nu wil ik het ook echt gaan toepassen in huis maar dan moet ik het ook goed werkend hebben voor de vriendin op de telefoon
Heb al wat geprobeerd met lovelace ui maar loop dan tegen het probleem aan dat de balk aan de linkerkant in beeld blijft en de vriendin deze kan bedienen. Ik zoek dus een manier zodat ze alleen het stukje voor de bediening van de verlichting te zien krijgt als ze een app of site opent.
Hoe doen jullie dit? via een app of toch in lovelace ui maar zie ik iets over het hoofd?

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-09 23:07

Woohooo

Smilie, James Smilie

Hoe kan ik mijn Zigbee2MQTT cc2531 usb sniffer omzetten naar een nieuwe USB cc2531 sniffer?

Mijn oude USB stick is instabiel en crashed vaak na een aantal dagen. Ik zag op het HA forum dat Z-Stack-firmware een stuk stabieler zou zijn. Heb bij Ali een nieuwe besteld als backup en geflashed met Z-Stack. Zigbee2mqtt bridge state staat online, maar kan de lampen nog niet bedienen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJh8CZVG7518D4fvDVZSW7MZrJg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Pwfx49b1nDiqhqanxjDLuxqN.png?f=user_large

Wordt ook netjes herkend in de terminal. Ook als ik die /dev/serial/by-id/usb-Texas_In etc de config meegeef zelfde resultaat.

Moet ik hiervoor alles opnieuw pairen?

• _Marcel_1973
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-09 21:07
Pjotter87 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 22:31:
Ik ben inmiddels een paar weken bezig met HA
Draai HA in docker en deconz met conbee 2 stick in aparte docker op een synology nas.
Alles draait goed zover en ben aan het testen met wat automation dingetjes.

Nu wil ik het ook echt gaan toepassen in huis maar dan moet ik het ook goed werkend hebben voor de vriendin op de telefoon
Heb al wat geprobeerd met lovelace ui maar loop dan tegen het probleem aan dat de balk aan de linkerkant in beeld blijft en de vriendin deze kan bedienen. Ik zoek dus een manier zodat ze alleen het stukje voor de bediening van de verlichting te zien krijgt als ze een app of site opent.
Hoe doen jullie dit? via een app of toch in lovelace ui maar zie ik iets over het hoofd?
Je kunt in HA aangeven voor welke gebruiker (wie) bepaalde onderdelen / tabbladen wel/niet zichtbaar zijn (wat).
De zijbalk kun je “invouwen”, waarna deze pas weer zichtbaar wordt als je die weer opnieuw klikt.

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
0.115.2:
  • Get option flow defaults from yaml for non configured MQTT options (@emontnemery - #40177) (mqtt docs)
  • Correct modbus switch to return correct coil (@janiversen - #40190) (modbus docs)
  • Handle an unsupported device in the Broadlink config flow (@felipediel - #40242) (broadlink docs)
  • Fix Kodi discovery title (@OnFreund - #40247) (kodi docs)
  • Fix high CPU usage in vera integration. (@vangorra - #40249) (vera docs)
  • Updated frontend to 20200918.0 (@bramkragten - #40253) (frontend docs)
  • Bump hangups to 0.4.11 (@dshokouhi - #40258) (hangouts docs)
  • Update ZHA dependencies (@Adminiuga - #40283) (zha docs)
  • Fix error creating duplicate ConfigEntry upon import for rfxtrx (@RobBie1221 - #40296) (rfxtrx docs)
(Release loopt nog as I type)

[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 19-09-2020 23:59 ]

• synoniem
  • Niet online
Hopelijk is het geheel ook wat stabieler, ik verlies constant automations en als ik twee keer handmatig dezelfde start moet ik HA laten herstarten. Ik denk er hard over om 114 te herinstalleren en een maandje te wachten met updaten.
Wat zegt je log?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
DeadMetal schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 20:40:
Ik wil eens aan de gang met het monitoren van mijn energie/gasverbruik nu ik een slimme meter heb.
Ik ben een paar stappen verder. Heb de DSMR-sensor van HA geïnstalleerd en het sensor-component uitgeschakeld in het logboek, zodat deze niet volloopt. Historie & logging komt later wel.

Via de uitleg hier, loopt de data nu netjes HA binnen:
https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
# Example configuration.yaml entry for USB/serial connected Smartmeter
sensor:
  - platform: dsmr
    port: /dev/ttyUSB1
    dsmr_version: 5

group:
  meter_readings:
    name: Meter readings
    entities:
      - sensor.energy_consumption_tarif_1
      - sensor.energy_consumption_tarif_2
      - sensor.energy_production_tarif_1
      - sensor.energy_production_tarif_2
      - sensor.gas_consumption

Maar via deze voorbeeldcode, krijg ik alleen de meterstanden (de totalen overall sinds het installeren van de meter) binnen. Hoe kan ik het actuele gas/elektraverbruik inlezen?

/edit: het blijkt dat het DSMR-component zelfstandig nog een hele shitload aan sensors aanmaakt. Met daartussen de benodigde info (zie hieronder).

Ik zie nu eigenlijk niet het nut in van specifiek die 5 bovengenoemde items te bundelen in een 'meter readings' group zoals ze in de voorbeeldcode op de HA-website doen. Want meterstanden zijn met een slimme meter nou juist niet meer interessant (om paraat te hebben), want je hoeft ze niet meer door te geven.
Inzicht in verbruik per dag, maand of op dit moment etc, juist wel.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
sensor.energy_consumption_total
sensor.hourly_gas_consumption
sensor.power_consumption
sensor.power_consumption_phase_l1
sensor.power_consumption_phase_l2
sensor.power_consumption_phase_l3
sensor.power_production
sensor.power_production_phase_l1
sensor.power_production_phase_l2
sensor.power_production_phase_l3
sensor.power_tariff
sensor.long_power_failure_count
sensor.short_power_failure_count
sensor.voltage_phase_l1
sensor.voltage_phase_l2
sensor.voltage_phase_l3
sensor.voltage_sags_phase_l1
sensor.voltage_sags_phase_l2
sensor.voltage_sags_phase_l3
sensor.voltage_swells_phase_l1
sensor.voltage_swells_phase_l2
sensor.voltage_swells_phase_l3

[ Voor 34% gewijzigd door DeadMetal op 20-09-2020 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Woohooo schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 22:44:
Hoe kan ik mijn Zigbee2MQTT cc2531 usb sniffer omzetten naar een nieuwe USB cc2531 sniffer?

Mijn oude USB stick is instabiel en crashed vaak na een aantal dagen. Ik zag op het HA forum dat Z-Stack-firmware een stuk stabieler zou zijn. Heb bij Ali een nieuwe besteld als backup en geflashed met Z-Stack. Zigbee2mqtt bridge state staat online, maar kan de lampen nog niet bedienen.

[Afbeelding]

Wordt ook netjes herkend in de terminal. Ook als ik die /dev/serial/by-id/usb-Texas_In etc de config meegeef zelfde resultaat.

Moet ik hiervoor alles opnieuw pairen?
Je moet de PAN ID aanpassen in je config. Daarna moet je inderdaad alles opnieuw pairen.
Of, je doet zoals ik: neem je config mee naar een plek ergens op het platteland, start hem daar op en wacht even totdat 'ie klaar is. Daarna kun je in elk geval dezelfde PAN ID gebruiken. Gek genoeg moet je nog alles opnieuw pairen, dus ik zou gewoon een nieuw PAN ID er in zetten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Niks meer ik heb alles weggegooid en ben opnieuw begonnen, goede les voor de volgende keer. Overigens werkt mijn Shelly H&T niet meer. Als ik hem wil toevoegen zegt HA dat hij al toegevoegd is maar zie ik hem nergens terug dus ik vrees dat ik nog een keer alles weg kan gaan gooien en opnieuw beginnen.

Edit: ik ben nog maar een keer opnieuw begonnen. Gelukkig had ik een en ander gedocumenteerd en een snapshot, alles werkt weer. Zolang er geen nieuwe devices bij komen of nieuwe functionaliteit in HA erbij komt blijf ik voorlopig op deze versie hangen.

[ Voor 22% gewijzigd door synoniem op 20-09-2020 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-09 20:18
Ik heb een nieuwe installatie gedaan maar nu heb ik het probleem dat ik geen af ons kan toevoegen zoals esp .
Ik weet dat ik een paar jaar geleden bij de installatie aan de sidebar een knop had waar ik yaml had staan .
Ook kan ik het tabblad van HASS.IO niet vinden waar bv de updates staan.
Hoe kan ik die daar weer krijgen?

[ Voor 12% gewijzigd door 19roland70 op 20-09-2020 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
DeadMetal schreef op zondag 20 september 2020 @ 10:47:
[...]

Ik ben een paar stappen verder. Heb de DSMR-sensor van HA geïnstalleerd en het sensor-component uitgeschakeld in het logboek, zodat deze niet volloopt. Historie & logging komt later wel.

Via de uitleg hier, loopt de data nu netjes HA binnen:
https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
# Example configuration.yaml entry for USB/serial connected Smartmeter
sensor:
  - platform: dsmr
    port: /dev/ttyUSB1
    dsmr_version: 5

group:
  meter_readings:
    name: Meter readings
    entities:
      - sensor.energy_consumption_tarif_1
      - sensor.energy_consumption_tarif_2
      - sensor.energy_production_tarif_1
      - sensor.energy_production_tarif_2
      - sensor.gas_consumption

Maar via deze voorbeeldcode, krijg ik alleen de meterstanden (de totalen overall sinds het installeren van de meter) binnen. Hoe kan ik het actuele gas/elektraverbruik inlezen?

/edit: het blijkt dat het DSMR-component zelfstandig nog een hele shitload aan sensors aanmaakt. Met daartussen de benodigde info (zie hieronder).

Ik zie nu eigenlijk niet het nut in van specifiek die 5 bovengenoemde items te bundelen in een 'meter readings' group zoals ze in de voorbeeldcode op de HA-website doen. Want meterstanden zijn met een slimme meter nou juist niet meer interessant (om paraat te hebben), want je hoeft ze niet meer door te geven.
Inzicht in verbruik per dag, maand of op dit moment etc, juist wel.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
sensor.energy_consumption_total
sensor.hourly_gas_consumption
sensor.power_consumption
sensor.power_consumption_phase_l1
sensor.power_consumption_phase_l2
sensor.power_consumption_phase_l3
sensor.power_production
sensor.power_production_phase_l1
sensor.power_production_phase_l2
sensor.power_production_phase_l3
sensor.power_tariff
sensor.long_power_failure_count
sensor.short_power_failure_count
sensor.voltage_phase_l1
sensor.voltage_phase_l2
sensor.voltage_phase_l3
sensor.voltage_sags_phase_l1
sensor.voltage_sags_phase_l2
sensor.voltage_sags_phase_l3
sensor.voltage_swells_phase_l1
sensor.voltage_swells_phase_l2
sensor.voltage_swells_phase_l3
Voor het bijhouden van dag-, week en/of maandstanden gebruik je de utility-meter integratie. Zelf maak ik gebruik van InfluxDB icm Grafana voor het analyseren van de DSMR-data en hou de database van Home Assistant zo schoon mogelijk.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:06
19roland70 schreef op zondag 20 september 2020 @ 12:02:
Ik heb een nieuwe installatie gedaan maar nu heb ik het probleem dat ik geen af ons kan toevoegen zoals esp .
Hoezo geen add-ons toevoegen? Heb je Supervisor niet in de sidebar?
Ik weet dat ik een paar jaar geleden bij de installatie aan de sidebar een knop had waar ik yaml had staan .
Ook kan ik het tabblad van HASS.IO niet vinden waar bv de updates staan.
Hoe kan ik die daar weer krijgen?
Yaml? Die komt me niet bekend voor. Bedoel je de file editor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Laatst online: 18:54
barrymossel schreef op zondag 20 september 2020 @ 12:49:

Ik verwacht Visual Studio Code addon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
barrymossel schreef op zondag 20 september 2020 @ 12:49:
[...]

Hoezo geen add-ons toevoegen? Heb je Supervisor niet in de sidebar?
nee staat er niet bij.
Ja die bedoel ik.

[ Voor 6% gewijzigd door 19roland70 op 20-09-2020 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:15
Heb je "Geavanceerde Modus" aanstaan in je gebruikersprofiel?

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
TheFes schreef op zondag 20 september 2020 @ 14:00:
[...]

Heb je "Geavanceerde Modus" aanstaan in je gebruikersprofiel?
ja staat aan
Het rare is ook dat HA niet uit zichzelf opstart maar dat ik het volgende commando moet geven:
code:
1
pi@raspberrypi:/home $ hass

[ Voor 25% gewijzigd door 19roland70 op 20-09-2020 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
19roland70 schreef op zondag 20 september 2020 @ 14:25:
[...]

ja staat aan
Het rare is ook dat HA niet uit zichzelf opstart maar dat ik het volgende commando moet geven:
code:
1
pi@raspberrypi:/home $ hass
Je hebt waarschijnlijk alleen de core geïnstalleerd dan. Welke installatiemethode heb je gevolgd?

[ Voor 5% gewijzigd door TheFes op 20-09-2020 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadMetal
JayOne schreef op zondag 20 september 2020 @ 12:32:
[...]
Voor het bijhouden van dag-, week en/of maandstanden gebruik je de utility-meter integratie. Zelf maak ik gebruik van InfluxDB icm Grafana voor het analyseren van de DSMR-data en hou de database van Home Assistant zo schoon mogelijk.
Dank je, inmiddels heb ik met DSMR integration + utiliy_meter + template sensors alle info die ik interessant vindt zichtbaar in HA, niks daarvan wordt gelogd naar de HA database via de recorder.

Volgende stap wordt experimenteren met influxdb + grafana. Ik denk voor gedetailleerde info gedurende enkele dagen, en dagtotalen voor de lange termijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/geGxTNMNdXhVQlXt-7gYKtQ4V_M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4DJbkuU9J53TwUEwMVHLSeXc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
TheFes schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:12:
[...]

Je hebt waarschijnlijk alleen de core geïnstalleerd dan. Welke installatiemethode heb je gevolgd?
installatie methode via ssh.

Bij de vorige keer installeren heb ik de img op de sd kaart gezet maar ik kan dan niet met ssh vanuit de laptop naar de Pi

[ Voor 20% gewijzigd door 19roland70 op 20-09-2020 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:24
19roland70 schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:23:
[...]

installatie methode via ssh.

Bij de vorige keer installeren heb ik de img op de sd kaart gezet maar ik kan dan niet met ssh vanuit de laptop naar de Pi
Dan doe je iets niet helemaal goed. Ook als je de image erop zet kan je via ssh de pi bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:53
Onlangs een update gedaan na lange tijd. Gemist de veranderingen in RFXcom.

Gelukkig maar 3 devices. Ik heb ze er weer in zitten maar krijg het dimmen niet voor elkaar. Ik heb de component pagina gelezen maar begrijp niet wat ze bedoelen.

Wat heb ik gedaan. Ik heb een kaku ab gekoppeld aan het te dimmen device. Vervolgens heb ik die code overgenomen in hassio. Vervolgens omgezet naar een licht knop. Dat werkt. Maar hoe zet ik het dimmen er in?
Er staat dat je de code moet aanpassen, als ik dat doe krijg ik fout. Wie helpt me op weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:00
Ik gebruik nu Domoticz op een RPi 2B maar dit crasht de hele tijd. Als ik de topics zo lees ben ik niet de enige.

Nu wil ik HA proberen maar de RPi waarop ik Domoticz draait is niet snel genoeg om HA te kunnen draaien. Nu twijfel ik dus om een nieuwere RPi te halen (4 met 4gb geheugen) of een Intel NUC die ik misschien ook nog voor andere doeleinden kan gebruiken.

Wat is jullie ervaring met het draaien op een Rpi 4 en het gebruik van de SD kaart? Is corruptie nu echt een ding bij veel schrijfacties of valt dit wel mee?

Het doel is voorlopig om vooral enkele smart power plugs aan te sturen i.c.m Siri. In de toekomst misschien nog wat spannendere dingen maar voorlopig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:58

Rianata

Have you played Atari today?

De_Bastaard schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:06:
Het doel is voorlopig om vooral enkele smart power plugs aan te sturen i.c.m Siri. In de toekomst misschien nog wat spannendere dingen maar voorlopig niet.
Waarom zou je met deze doelstelling dan uberhaupt Home Assistant gebruiken? Dan zou ik het lekker bij bijvoorbeeld Google Home houden als je smart power plugs dat ondersteunen.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
denuz schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:30:
[...]

Dan doe je iets niet helemaal goed. Ook als je de image erop zet kan je via ssh de pi bereiken.
Nieuwe installatie gedaan met een img.
Nu werkt wel alles , maar hoe kan ik nu vanaf mijn laptop een ssh verbinding maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 08:00
Rianata schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:28:
[...]

Waarom zou je met deze doelstelling dan uberhaupt Home Assistant gebruiken? Dan zou ik het lekker bij bijvoorbeeld Google Home houden als je smart power plugs dat ondersteunen.
Vergeten te melden dat ik ook de rolluiken wil bedienen op basis van de zonsopkomst enzo 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:02
Voor location tracking heb je toch geen HA cloud nodig? Ik krijg het voor geen meter voor elkaar. Terwijl het vorig jaar (volgens mij zonder cloud) super makkelijk ging. (iphone).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TweakerVincent schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:01:
Voor location tracking heb je toch geen HA cloud nodig? Ik krijg het voor geen meter voor elkaar. Terwijl het vorig jaar (volgens mij zonder cloud) super makkelijk ging. (iphone).
HA app op je iPhone, en zorgen dat je HA vanaf buiten bereikbaar is. Dat is alles wat je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Hmmbob schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:02:
[...]

HA app op je iPhone, en zorgen dat je HA vanaf buiten bereikbaar is. Dat is alles wat je nodig hebt.
ohhh damn thanks! Ik heb alles afgelopen, wil geen porten mappen maar doe het via openvpn. In dat geval moet ik dus porten mappen OF HA cloud aanschaffen? Wil lliever geen porten mappen.

aardig wat uur lopen kloten om te laten werken

[ Voor 5% gewijzigd door TweakerVincent op 20-09-2020 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Of je VPN altijd actief houden, dan kan je ook gewoon naar je "interne adres" verbinden. Maar als je dit niet wil, is het een van de andere twee opties inderdaad :+

Ik heb overigens zelf de poorten gemapt, maar dan niet de standaard 8123 maar op een willekeurige andere. En dan nog zit Traefik er tussen als reverse proxy, maar dat gaat wat ver voor wat jij wil :)

Overigens moet je voor OpenVPN in de basis natuurlijk ook gewoon een open poort naar de buitenwereld hebben, @TweakerVincent

[ Voor 53% gewijzigd door Hmmbob op 20-09-2020 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Hmmbob schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:06:
Of je VPN altijd actief houden, dan kan je ook gewoon naar je "interne adres" verbinden. Maar als je dit niet wil, is het een van de andere twee opties inderdaad :+
wss 1 port open gooien, 8123 mappen. mss een hele andere port intern mappen, das mss al iets veiliger. Doet iedereen dat wel hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Hmmbob schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:06:

Ik heb overigens zelf de poorten gemapt, maar dan niet de standaard 8123 maar op een willekeurige andere. En dan nog zit Traefik er tussen als reverse proxy, maar dat gaat wat ver voor wat jij wil :)

Overigens moet je voor OpenVPN in de basis natuurlijk ook gewoon een open poort naar de buitenwereld hebben, @TweakerVincent
klopt idd. net ff een domein gekocht, ben blij dat je alleen met domein kan connecten. Dus 1 willekeurige random port aan de buitenwereld gekoppeld aan domein is wel safe.

tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Nu heb ik een verbinding via ssh naar de Pi .
Ik wil 1-wire gaan gebruiken maar ik zie de file config.txt (hierin moet ik een paar regels wijzigen)
Normaal kan ik dit vinden in de software van Rasbian.
Ik heb HA geïnstalleerd met de image en etcher.
Hoe kan ik nu 1 wire installeren?

[ Voor 10% gewijzigd door 19roland70 op 20-09-2020 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Laatst online: 19:04
TweakerVincent schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:15:
[...]

klopt idd. net ff een domein gekocht, ben blij dat je alleen met domein kan connecten. Dus 1 willekeurige random port aan de buitenwereld gekoppeld aan domein is wel safe.

tnx!
Uh je domein maakt het niet per definitie veiliger, je moet nog steeds poorten openen. Je kunt beter kijken naar welke poort je opent om het veiliger te maken. Dus een domein en verbinden over ssl (443) maakt het al een stuk veiliger, neem daarbij een goed geconfigureerde reverse proxy en wellicht een firewall om wat verkeer tegen te houden.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
19roland70 schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:40:
Nu heb ik een verbinding via ssh naar de Pi .
Ik wil 1-wire gaan gebruiken maar ik zie de file config.txt (hierin moet ik een paar regels wijzigen)
Normaal kan ik dit vinden in de software van Rasbian.
Ik heb HA geïnstalleerd met de image en etcher.
Hoe kan ik nu 1 wire installeren?
Dat staat beschreven in de documentatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik kan ineens via Google Home mijn HA (apparaten) niet meer benaderen. Hij zegt dat ie HA niet kan bereiken, syncen van devices lukt niet en schakelen via de Google Home app ook niet. De HA app werkt echter gewoon prima. Iemand een idee hoe ik dit verder troubleshoot? Ik heb de Home Mini ook al een paar keer gereboot...

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Ok domein is gekoppeld aan een willekeurige port en werkt perfect.

Alleen wat moet ik doen met intern home assisatant adres? Ik heb geen DNS server en hij wil een dns hebben. Is het erg om altijd extern gebruiken of moet ik een DNS oid insatlleren?

mijn hostname van HA heb ik maar kan die niet benaderne:

hostname.local:8123 enzo werken niet?

update: kan toch gewoon ipadres invullen. hij gaf aan dat dat niet mocht maar werkt. Hm internal ip adres werkt toch neit lekker volgens mij? Moet ik internal gewoon external ip adres invullen? http://domein:random port?

[ Voor 24% gewijzigd door TweakerVincent op 20-09-2020 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vow
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-07-2024

Vow

Aangaande tracking van je smartphone via HA gebruikt dat enkel de locatie of ook je netwerk? Ik heb de HA app op mijn gsm staan (android) en ik kan HA bereiken van buitenaf via dns.
Ik zou eens willen simuleren of er een automatisering werkt die alleen moet gaan als ik niet thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Ik kan de file "config.txt" niet vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-09 21:39
Ik heb home assistant nu draaien
Alleen kom ik er niet uit met mijn Aqara switch en Yeelight.

Ik maak mijn action dat die op een klik aan moet gaan of uit,
Maar helaas doet hij helemaal niets
Houd ik de switch een paar seconden ingedrukt gaat de Yeelight even aan laat ik de knop los gaat die uit.

De code die ik heb staan is als volgt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- id: button_press
  alias: Toggle Gateway light with button click
  trigger:
    platform: event
    event_type: click
    event_data:
      entity_id: binary_sensor.switch_158d0001f2a7178
      click_type: single
  action:
    service: light.toggle
    data:
      entity_id: light.mancave

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
- id: '1600626912747'
  alias: light on/off
  description: ''
  trigger:
  - type: turned_on
    platform: device
    device_id: 07184300faa311ea89bde75f339b7bf8
    entity_id: binary_sensor.switch_158d0001f2a717
    domain: binary_sensor
  - type: turned_off
  condition: []
  action:
  - type: toggle
    device_id: 46f1b5a3faa411eab1cafbd0fcf770fa
    domain: light
  mode: single

Waar het mis gaat geen idee.
Ik kan er ook niets over vinden.
De switch moet dus gewoon de yeelight aan doen als deze uit is en uit doen als deze aan is.

PSN: McMillan0984

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Ik ga weer proberen om HA te installeren .
Eerst heb ik Raspbian op de sd kaart gezet
Daarna de "Manual installation on a Raspberry Pi" doorlopen en steeds krijg het supervisor menu niet in de linkse kant te staan waardoor ik ook geen add-ons kan toevoegen.
wie weet raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 19:51
Clavat schreef op zondag 20 september 2020 @ 20:51:

Houd ik de switch een paar seconden ingedrukt gaat de Yeelight even aan laat ik de knop los gaat die uit.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  trigger:
    event_data:
  action:
    data:

[code=yaml]
deze zou moeten werken

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
 - id: test
   alias: knopje lamp schakelen
   initial_state: 'on'
   trigger:
      event_type: xiaomi_aqara.click
      event_data:
   action:
    -  service: light.toggle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
Clavat schreef op zondag 20 september 2020 @ 20:51:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  trigger:
    event_data:
  action:
    data:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
- id: '1600626912747'
  alias: light on/off
  description: ''
  trigger:
  - type: turned_on
  - type: turned_off
  action:
  - type: toggle
    device_id: 46f1b5a3faa411eab1cafbd0fcf770fa
    domain: light
  mode: single

Waar het mis gaat geen idee.
Ik kan er ook niets over vinden.
De switch moet dus gewoon de yeelight aan doen als deze uit is en uit doen als deze aan is.
Heb je op dit moment beide automations in gebruik? Zoja volgens mij zou die eerste alleen genoeg moeten zijn
19roland70 schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:22:
Daarna de "Manual installation on a Raspberry Pi" doorlopen en steeds krijg het supervisor menu niet in de linkse kant te staan waardoor ik ook geen add-ons kan toevoegen.
wie weet raad?
Met manual installation on a raspberry pi installeer je home assistant core. Deze bevat niet de supervisor en dus de addons.

[ Voor 13% gewijzigd door denuz op 20-09-2020 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Een HA Supervised omgeving van een collega wil na het updaten naar 0.115 en inmiddels 0.115.2 nauwelijks starten. De log stroomt vol met warnings en errors over Nabu Casa cloud gerelateerde zaken terwijl cloud: niet in zijn configuration.yaml voorkomt. Een greep uit de warnings en errors:
  • Waiting on integrations to complete setup: cloud
  • Invalid certificate found: xxxxx.ui.nabu.casa
  • Unexpected error in Remote UI loop
Uiteindelijk, en vele errors rondom cloud zaken verder resulteert het in:

Setup of cloud is taking longer than 300 seconds. Startup will proceed without waiting any longer

Ook onderstaande notificatie is vreemd aangezien er geen cloud integratie toegevoegd is aan de configuratie.

Home Assistant Cloud
It looks like your Home Assistant Cloud subscription has expired. Please check
your account page to continue using the service.

De link naar de 'account pagina' kan ook niet worden geopend.

Herkent iemand dit?

[ Voor 4% gewijzigd door JBS op 20-09-2020 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
19roland70 schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:22:
wie weet raad?
Ik ben echt een beetje de weg kwijt.... Eerst had je deze variant, toen de image versie (met supervisor), nu weer de core versie rechtstreeks op Raspberry OS. Ik weet niet goed wat je wil bereiken... In de startpost heb ik geprobeerd de verschillen tussen de installatie methodes uit te leggen, misschien heb je er iets aan.

SSH naar je huidige setup zou geen probleem moeten zijn, klopt dat? Ik ken SSH naar de "image versie" niet, vandaar dat ik daar niet bij kon helpen.

Kom je er met de beschrijving van onewire die gelinkt werd nu uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JBS schreef op zondag 20 september 2020 @ 22:01:
Een HA Supervised omgeving van een collega wil na het updaten naar 0.115 en inmiddels 0.115.2 nauwelijks starten. De log stroomt vol met warnings en errors over Nabu Casa cloud gerelateerde zaken terwijl cloud: niet in zijn configuration.yaml voorkomt. Een greep uit de warnings en errors:
  • Waiting on integrations to complete setup: cloud
  • Invalid certificate found: xxxxx.ui.nabu.casa
  • Unexpected error in Remote UI loop
Uiteindelijk, en vele errors rondom cloud zaken verder resulteert het in:

Setup of cloud is taking longer than 300 seconds. Startup will proceed without waiting any longer

Ook onderstaande notificatie is vreemd aangezien er geen cloud integratie toegevoegd is aan de configuratie.

Home Assistant Cloud
It looks like your Home Assistant Cloud subscription has expired. Please check
your account page to continue using the service.

De link naar de 'account pagina' kan ook niet worden geopend.

Herkent iemand dit?
Sowieso is cloud: onderdeel van default config, dus dat verklaart waarom hij geladen wordt. Maar die onboarding is via de ui - weet je zeker dat hij niet toch (bijv om te kijken / proberen) die integratie eens gestart heeft?

Check eens instellingen -> integraties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
@JBS heeft de server wel internet toegang of mogelijkheden tot internet te bereiken?
misschien dns issue o.i.d.
zoals @Hmmbob al aangeeft lijkt het me onderdeel van een standaard config

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Hmmbob schreef op zondag 20 september 2020 @ 22:15:
[...]

Sowieso is cloud: onderdeel van default config, dus dat verklaart waarom hij geladen wordt. Maar die onboarding is via de ui - weet je zeker dat hij niet toch (bijv om te kijken / proberen) die integratie eens gestart heeft?

Check eens instellingen -> integraties?
Onder Instellingen > Integraties is niets van Cloud integratie te vinden.
Begrijp dat hij de Nabu Casa cloud wel eens gebruikt heeft, maar dat is al een behoorlijke tijd geleden.

@zoeperman Ja, vanaf de NUC is bijvoorbeeld nu.nl prima te pingen.

[ Voor 16% gewijzigd door JBS op 20-09-2020 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavat
zoeperman schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:51:
[...]

deze zou moeten werken

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
 - id: test
   initial_state: 'on'
   trigger:
      event_type: xiaomi_aqara.click
      event_data:
   action:
    -  service: light.toggle
Helaas krijg ik de melding
bad indentation of a mapping entry at line 3, column 9:
^

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JBS schreef op zondag 20 september 2020 @ 22:28:
[...]

Onder Instellingen > Integraties is niets van Cloud integratie te vinden.
Begrijp dat hij de Nabu Casa cloud wel eens gebruikt heeft, maar dat is al een behoorlijke tijd geleden.

@zoeperman Ja, vanaf de NUC is bijvoorbeeld nu.nl prima te pingen.
Ga maar eens in de .storage map kijken - weet niet welk bestand je moet hebben maar ongetwijfeld vind je er daar een waar een verwijzing naar Nabu Casa cloud in staat. Zou niet moeten na verwijdering, maar kan is vrij groot....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Hmmbob schreef op zondag 20 september 2020 @ 22:32:
[...]

Ga maar eens in de .storage map kijken - weet niet welk bestand je moet hebben maar ongetwijfeld vind je er daar een waar een verwijzing naar Nabu Casa cloud in staat. Zou niet moeten na verwijdering, maar kan is vrij groot....
Geen specifieke Nabu Casa cloud bestand(en), maar wel 'cloud'.
Zo is er ook (nog) een .cloud map. Vraag me nog even af of die enkel toegehoord aan Nabu Casa cloud of dat die mogelijk ook gebruikt wordt door iets als de DuckDNS add-on? Met andere woorden: Kan ik die zomaar integraal verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Durf ik je niet te zeggen. Vermoedelijk is alles json, dus soort van leesbaar.... Ik zou het gewoon even checken.

Je moet de inhoud bekijken van de bestanden (ook die in .storage)

[ Voor 23% gewijzigd door Hmmbob op 20-09-2020 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Hmmbob schreef op zondag 20 september 2020 @ 22:35:
Durf ik je niet te zeggen. Vermoedelijk is alles json, dus soort van leesbaar.... Ik zou het gewoon even checken.

Je moet de inhoud bekijken van de bestanden (ook die in .storage)
Zojuist de .cloud map integraal verwijderd, en de warnings en errors rondom de Nabu Casa cloud zijn verdwenen nu. Lijkt erop dat die na de update naar 0.115.0 toch voor problemen zorgde, ook al was Nabu Casa cloud al maanden buiten gebruik.

Opstarten gaat nu weer als vanouds.

Thanks voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Laatst online: 19:04
Clavat schreef op zondag 20 september 2020 @ 22:30:
[...]

Helaas krijg ik de melding
bad indentation of a mapping entry at line 3, column 9:
^
In de documentatie staat toch netjes
code:
1
Initial_state: true

[ Voor 9% gewijzigd door martinvdm op 20-09-2020 23:17 ]

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martinvdm schreef op zondag 20 september 2020 @ 23:17:
[...]

code:
1
Buiten dat het er staat is het wel een beetje raar.
Er staat in feite dat er een initial state is. Niet wat die dan is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Laatst online: 18:15

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ik heb al een tijdje problemen met esphome:
Ik heb een 8 tal esphome devices, waarvan er 2 elke keer de verbinding met HA verliezen.
De webserver van de 2 esphome devices kan ik op poort 80 gewoon bereiken via ip adres.
In esphome zijn ze groen, via de logs zie ik ook dat alles werkt.
Toch zie ik ze na een aantal dagen niet meer in HA, entiteit onbeschikbaar...

Iemand een idee?
Dit is 1 van de yaml files, die ik ook gebruik voor de esphome devices die wel bereikbaar blijven:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
esphome:
  name: ganglampen
  platform: ESP8266
  board: esp01_1m
  esp8266_restore_from_flash: true

wifi:
  ssid: "TomatoRAF2"
  password: ""

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "ganglampen Fallback Hotspot"
    password: "7lufejxYBpWa"

captive_portal:

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:

ota:

web_server:
  port: 80

# Sync time with Home Assistant.
time:
  - platform: homeassistant
    id: homeassistant_time

# Text sensors with general information.
text_sensor:
  # Expose ESPHome version as sensor.
  - platform: version
    name: ganglampen ESPHome Version
  # Expose WiFi information as sensors.
  - platform: wifi_info
    ip_address:
      name: ganglampen IP
    ssid:
      name: ganglampen SSID
    bssid:
      name: ganglampen BSSID

# Sensors with general information.
sensor:
  # Uptime sensor.
  - platform: uptime
    name: ganglampen Uptime

# WiFi Signal sensor.
  - platform: wifi_signal
    name: ganglampen WiFi Signal
    update_interval: 60s  

output:

light:

in esphome hebben ze gewoon een verbinding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
INFO Successfully connected to muurlampen_inrit.local
[09:51:14][I][app:105]: ESPHome version 1.16.0-dev compiled on Sep 13 2020, 17:26:11
[09:51:14][C][wifi:443]: WiFi:
[09:51:14][C][wifi:303]:   SSID: [redacted]
[09:51:14][C][wifi:304]:   IP Address: 192.168.1.73
[09:51:14][C][wifi:306]:   BSSID: [redacted]
[09:51:14][C][wifi:307]:   Hostname: 'muurlampen_inrit'
[09:51:14][C][wifi:311]:   Signal strength: -35 dB ▂▄▆█
[09:51:14][C][wifi:315]:   Channel: 1
[09:51:14][C][wifi:316]:   Subnet: 255.255.255.0
[09:51:14][C][wifi:317]:   Gateway: 192.168.1.1
[09:51:14][C][wifi:318]:   DNS1: 89.101.251.229
[09:51:14][C][wifi:319]:   DNS2: 89.101.251.228
[09:51:14][C][uptime.sensor:030]: Uptime Sensor 'muurlampen_inrit Uptime'
[09:51:14][C][uptime.sensor:030]:   Unit of Measurement: 's'
[09:51:14][C][uptime.sensor:030]:   Accuracy Decimals: 0
[09:51:14][C][uptime.sensor:030]:   Icon: 'mdi:timer-outline'

[ Voor 39% gewijzigd door sander817 op 21-09-2020 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 12:49
JBS schreef op zondag 20 september 2020 @ 22:50:
[...]
Zojuist de .cloud map integraal verwijderd, en de warnings en errors rondom de Nabu Casa cloud zijn verdwenen nu. Lijkt erop dat die na de update naar 0.115.0 toch voor problemen zorgde, ook al was Nabu Casa cloud al maanden buiten gebruik.

Opstarten gaat nu weer als vanouds.

Thanks voor het meedenken!
Ik denk dat het wel de moeite waard is om je probleem en bevindingen even te melden: https://github.com/home-assistant/core/issues/new/choose

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13:31
Sinds de update van 0.115.1 naar 0.115.2 heb ik een issue met mijn automations, zie screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0H9zb5ZvQQY0ERT2DYmGyYULHs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/20Zhj3IV0RoulLls0grSL4JE.png?f=user_large

Mijn automations werken niet meer, ondanks dat ik het volgende in mijn configuration.yaml heb staan:

YAML:
1
2
3
4
5
6
automation: !include automations.yaml
group: !include groups.yaml
scene: !include scenes.yaml
sensor: !include sensors.yaml
script: !include scripts.yaml
zone: !include zones.yaml

Er staat niet nog een zelfde soort statement in de file, de log geeft me het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tEe3Y4P6o_CfkTlwwmnUxm2EycA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3CTYrrqHJr5KwvULAqk31LZM.png?f=user_large

Wat gaat er mis en wat kan ik doen om het te fixen? Ik heb een paar keer (soft/hard) gereboot, documentatie opgezocht (https://www.home-assistant.io/docs/automation/editor/) maar ik kom er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-09 22:59
@Ronker32 heb je je config gechecked? Configuration -> Server Controls -> Check Configuration. Deze geeft redelijk goed aan op welke plek de fout zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
JackPoint schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:02:
@Ronker32 heb je je config gechecked? Configuration -> Server Controls -> Check Configuration. Deze geeft redelijk goed aan op welke plek de fout zit.
Thanks voor het meedenken, de config check geeft aan dat alles in orde is. Het lijkt wel alsof hij de automations.yaml file niet meer kan vinden, terwijl er niet zo heel veel veranderd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
Ronker32 schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:04:
[...]

Thanks voor het meedenken, de config check geeft aan dat alles in orde is. Het lijkt wel alsof hij de automations.yaml file niet meer kan vinden, terwijl er niet zo heel veel veranderd is.
Dit heb ik bij de update naar 15.1 gehad.. Hij checkt strikter op bepaalde zaken, waardoor het niet goed gaat.

Bij mij was het het ontbreken van een ). (dit stond ook in mn log, maar moest ik echt handmatig uitpluizen). Krijg je ook meer details als je die melding opent??

Iets anders, ik heb een Aqara vibration sensor in onze brievenbus gegooid. Die logt keurig als er iets in valt. Maar nu de melding, deze heb ik keurig gejat, maar ik kan even een stukje niet goed 'vertalen' naar de recente wijzigingen..

De volledige yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
  - id: 'mailbox_notification'
    alias: You have mail
    trigger:
      - entity_id: sensor.0x00158d000313108a_action
        platform: state
        to: 'vibration'
    condition: # Trying to prevent more than a single trigger every 20 seconds
      - condition: template
        value_template: '{{ as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.automation.mailbox_notification.attributes.last_triggered) | int > 20 }}'
        value_template: '{{ states.automation.mailbox_notification.attributes.last_triggered != none }}'
    action:
      - service: mqtt.publish
        data_template:
          topic: "/postled/warning"
          payload_template: "You have mail"
      - service: notify.telegram_notifier
        data:

Nu gebruik het mqtt deel niet, en geen telegram, dus heb ik die respectievelijk eruit en omgezet naar notify.iphone.

Het gaat me echter om het stukje van de timestamp. De twee conditions dus. Ik zie er heil in om niet elke x sec een melding te krijgen, maar gewoon 1 x tot ik m wegklik (dus ik wil hier deels de afvalwijzer ' container geplaatst' nog tussen zetten met een input_boolean) maar klopt het dat de formulering van de twee valuetemplates niet meer mag? Want ik kom er dan niet helemaal uit hoe dit wel te formuleren. Als iemand een betere suggestie heeft hoor ik het ook graag hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavat
Ronker32 schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:56:
Sinds de update van 0.115.1 naar 0.115.2 heb ik een issue met mijn automations, zie screenshot:

[Afbeelding]

Mijn automations werken niet meer, ondanks dat ik het volgende in mijn configuration.yaml heb staan:

YAML:
1
2
3
4
5
6

Er staat niet nog een zelfde soort statement in de file, de log geeft me het volgende:
[Afbeelding]

Wat gaat er mis en wat kan ik doen om het te fixen? Ik heb een paar keer (soft/hard) gereboot, documentatie opgezocht (https://www.home-assistant.io/docs/automation/editor/) maar ik kom er niet uit.
Na de update heb ik nu hetzelfde aan de hand.
Niets veranderd en ook dezelfde errors.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 12:49
Koepert schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:21:
[...]

Dit heb ik bij de update naar 15.1 gehad.. Hij checkt strikter op bepaalde zaken, waardoor het niet goed gaat.

Bij mij was het het ontbreken van een ). (dit stond ook in mn log, maar moest ik echt handmatig uitpluizen). Krijg je ook meer details als je die melding opent??

Iets anders, ik heb een Aqara vibration sensor in onze brievenbus gegooid. Die logt keurig als er iets in valt. Maar nu de melding, deze heb ik keurig gejat, maar ik kan even een stukje niet goed 'vertalen' naar de recente wijzigingen..

De volledige yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
  - id: 'mailbox_notification'
    alias: You have mail
    trigger:
      - entity_id: sensor.0x00158d000313108a_action
        platform: state
        to: 'vibration'
    condition: # Trying to prevent more than a single trigger every 20 seconds
        value_template: '{{ as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.automation.mailbox_notification.attributes.last_triggered) | int > 20 }}'
        value_template: '{{ states.automation.mailbox_notification.attributes.last_triggered != none }}'
    action:
      - service: mqtt.publish
        data_template:
          topic: "/postled/warning"
          payload_template: "You have mail"
      - service: notify.telegram_notifier
        data:

Nu gebruik het mqtt deel niet, en geen telegram, dus heb ik die respectievelijk eruit en omgezet naar notify.iphone.

Het gaat me echter om het stukje van de timestamp. De twee conditions dus. Ik zie er heil in om niet elke x sec een melding te krijgen, maar gewoon 1 x tot ik m wegklik (dus ik wil hier deels de afvalwijzer ' container geplaatst' nog tussen zetten met een input_boolean) maar klopt het dat de formulering van de twee valuetemplates niet meer mag? Want ik kom er dan niet helemaal uit hoe dit wel te formuleren. Als iemand een betere suggestie heeft hoor ik het ook graag hoor.
Ik weet niet helemaal zeker of ik je begrijp, maar die 2 conditions zorgen er voor dat je maar 1 melding maximaal per 20 seconden kan krijgen. Diegene die deze automation gemaakt heeft, had vast last dat er snel een paar meldingen kwamen toen de post bezorgd werd (misschien dat de enveloppen in 2 keer door de brievenbus gingen?).

Tegenwoordig kun je dit veel makkelijker oplossen, als de automation runmode single heeft en een delay aan het einde. Info: https://www.home-assistan...--scripts-bonus-cool-down

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:07
code:
1
2
3
states.automation.mailbox_notification.attributes.last_triggered != none
//wordt volgens mij
state_attr('automation.mailbox_notification', 'last_triggered') != None

Of misschien 'Unknown'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
Ronker32 schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:56:

[Afbeelding]

YAML:
1
2
3
4
5
6

[Afbeelding]

Oké, probleem opgelost!
@Koepert wist me de juiste richting op te sturen door te melden dat hij dezelfde issues had dankzij missende interpunctie. Ik besefte me dat de fout niet zozeer in de configuration.yaml zat, maar in automations.yaml! Daar zou ergens iets moeten zitten wat niet wordt opgemerkt door de config check maar toch een probleem veroorzaakt.

Ik heb vervolgens mijn automations gekopieerd en geplakt in een tekst editor, en toen in kleine brokken weer terug gezet. Opslaan, testen en bij succes, proces herhaald. Het bleek dat HA viel over een automation die betrekking had op mijn Philips Hue, waarop het lampje bij mij ging branden (pun intended).

Mijn Experiabox heeft er kortstondig uitgelegen afgelopen weekend, waardoor ik Philips Hue niet meer kon vinden vanuit HA. Die heb ik gisteren opnieuw verbonden (integratie verwijderd en opnieuw toegevoegd) waardoor nu de ID's van de Hue Dimmers niet meer hetzelfde zijn. Dat trekt de automation niet.

Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oh, ik dacht dat je daar juist een heel descriptive foutmelding van kreeg (iets van "cannot find entity_id light.missing_philips_hue_light_name" ofzo). Weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
martinvdm schreef op zondag 20 september 2020 @ 23:17:
[...]

code:
1
sinds welke release is dat aangepast dan? ik zie het niet in de changelog vanaf 0.113 namelijk staan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Laatst online: 14-09 15:19

Koppensneller

winterrrrrr

Sinds 115.0 lijkt een van mijn template binary sensors niet meer te werken. Ik gebruik hem om de ventilator op de badkamer aan te zetten als de luchtvochtigheid (te) hoog wordt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
      bathroom_ventilator:
        friendly_name: Bathroom ventilator
        icon_template: "mdi:fan"
        value_template: "{{ states('sensor.bathroom_humidity')|float > (state_attr('sensor.bathroom_humidity_statistics', 'mean') + 10) }}" 
        delay_off:
          minutes: 3

Hij kijkt dus of de huidige luchtvochtigheid minimaal 10 hoger is dan de waarde van mijn statistics sensor (in dit geval het gemiddelde van de laatste 3 uur).

De sensor blijft alleen altijd off. Bij de breaking changes heb ik niets gevonden dat hier een relatie mee zou kunnen hebben. Hebben jullie misschien iets vergelijkbaars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-08 12:11
Ik heb een button op mijn "Lovelace" waarmee ik graag het alarm wil in- en uitschakelen omdat het alarm paneel van HA teveel ruimte in beslag neemt. Nu kom ik daar niet helemaal uit. Het lukt mij niet eens om met 1 knop het alarm bijvoorbeeld uit te schakelen. Dit is de code die ik gebruik:

code:
1
2
3
4
5
6
tap_action:
  action: call-service
  service: alarm_control_panel.alarm_disarm
  service_data:
    entity_id: alarm_control_panel.ha_alarm
type: 'custom:button-card'

Wat ben ik vergeten? Ook al geprobeerd met service_data: ......

Eerste deel is gelukt. nu nog de toggle functie, iemand een idee? :)

Het gaat om een toggle knop die bij drukken het alarm inschakelt en nog een keer drukken het alarm uitschakelt en zo verder.

Ik gebruik nu voor inschakelen: hold_action, werkt ook maar wil het liefst de toggle functie. Of gaat dit niet?
Het is nu dus zo:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
tap_action:
  confirmation:
    text: Alarm uitschakelen?
  service: alarm_control_panel.alarm_disarm
  service_data:
hold_action:
  confirmation:
    text: Alarm inschakelen?
  service: alarm_control_panel.alarm_arm_away
  service_data:
type: 'custom:button-card'

[ Voor 38% gewijzigd door RoTeK70 op 21-09-2020 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Koppensneller schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:04:
Sinds 115.0 lijkt een van mijn template binary sensors niet meer te werken. Ik gebruik hem om de ventilator op de badkamer aan te zetten als de luchtvochtigheid (te) hoog wordt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
      bathroom_ventilator:
        value_template: "{{ states('sensor.bathroom_humidity')|float > state_attr('sensor.bathroom_humidity_statistics', 'mean') + 10) }}" 
        delay_off:

Hij kijkt dus of de huidige luchtvochtigheid minimaal 10 hoger is dan de waarde van mijn statistics sensor (in dit geval het gemiddelde van de laatste 3 uur).

De sensor blijft alleen altijd off. Bij de breaking changes heb ik niets gevonden dat hier een relatie mee zou kunnen hebben. Hebben jullie misschien iets vergelijkbaars?
Ik had ook een sensor die niet meer werkte.
Ik had ook een vergelijking tussen 2 waardes. Ik zie dat jij dat ook doet, maar wel maar alleen bij de eerste er een float van maakt.
Bij mij was de oplossing om van alles een float te maken, misschien bij jou ook?
Dus:
YAML:
1
2
3
4
5
6
      bathroom_ventilator:
        value_template: "{{ states('sensor.bathroom_humidity')|float > state_attr('sensor.bathroom_humidity_statistics', 'mean')|float + 10) }}" 
        delay_off:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Laatst online: 14-09 15:19

Koppensneller

winterrrrrr

TheFes schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:15:
[...]

Ik had ook een sensor die niet meer werkte.
Ik had ook een vergelijking tussen 2 waardes. Ik zie dat jij dat ook doet, maar wel maar alleen bij de eerste er een float van maakt.
Bij mij was de oplossing om van alles een float te maken, misschien bij jou ook?
Dus:
YAML:
1
2
3
4
5
6
      bathroom_ventilator:
        value_template: "{{ states('sensor.bathroom_humidity')|float > state_attr('sensor.bathroom_humidity_statistics', 'mean')|float + 10) }}" 
        delay_off:
Dat lijkt te hebben geholpen, bedankt! Gek genoeg deed het template wel wat ik wilde in de template editor (in Developer Tools).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Koppensneller schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:20:
[...]

Dat lijkt te hebben geholpen, bedankt! Gek genoeg deed het template wel wat ik wilde in de template editor (in Developer Tools).
Dat was bij mij precies zo, template check gaf gewoon het goede resultaat.
Ik stond op het punt om het op de Home-Assistant Discord te gaan vragen, en zag daar in de templating sectie dat iemand anders ook geadviseerd kreeg om gebruik te maken van floats. Dus zelf ook maar even geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Heeft iemand trouwens as we speak afvalwijzer aan de praat?

Na het hele ge-eikel laatst had ik m geupdate naar 4.4.2, zonder problemen. Maar sinds een paar dagen zijn de sensoren 'stuk' .. Zojuist opnieuw toegevoegd volgens Xirixiz zn scraper handleiding (LINK .. Ook restart uitgevoerd. Maar op dit moment geen sensoren. Vergeet ik iets?

code:
1
2
3
4
5
6
    Using you tool of choice open the directory (folder) for your HA configuration (where you find configuration.yaml).
    If you do not have a custom_components directory (folder) there, you need to create it.
    In the custom_components directory (folder) create a new folder called afvalwijzer.
    Download all the files from the custom_components/afvalwijzer/ directory (folder) in this repository.
    Place the files you downloaded in the new directory (folder) you created.
    Look at the Example Configuration section for further configuration.

Dit heb ik dus gevolgd. en dit staat in mn sensors.yaml

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  sensor:
    - platform: afvalwijzer
      provider: mijnafvalwijzer        (required, default = mijnafvalwijzer) either choose mijnafvalwijzer or afvalstoffendienstkalender
      zipcode: 1111AA                  (required, default = 1111AA)
      housenumber:  11                 (required, default = 11)
      count_today: false               (optional, default = false) to take or not to take Today into account in the next pickup.
      default_label: Geen              (optional, default = Geen) label if no date found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:44
RobertMe schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 17:25:
[...]

2 zou je tegenwoordig (0.115) wellicht ook in één automation kunnen doen. Trigger is dan het aan gaan van de melder. Eerste stap is dan met scene.create een scene aanmaken voor de huidige staat van de lampen. Vervolgens zet je de lampen aan/in juiste state. En dan plaats je een, nieuwe, wait_for_trigger action. In die trigger wacht je dan tot de bewegingsmelder weer uit is. Vervolgens nog een delay van 5 minuten plaatsen en dan de scene die je in eerste stap aanmaakt weer activeren.

Enige waar ik beetje over twijfel hoe te fixen is hoe om te gaan met de situatie dat tijdens die 5 minuten delay de bewegingsmelder weer aan gaat. Wellicht dat daar een oplossing op valt te verzinnen met die nieuwere single / parallel / queued uitvoer van automations?

Edit:
Ook even voor de eerste vraag gekeken. Zoals eigenlijk verwacht: time trigger op 17:00 en 23:30, en vervolgens een random delay plaatsen met delay: "{{ range(0, 31)|random|multiply(60) }}"
Thanks!
Ben hiermee aan de slag gegaan, dus kijken of dit allemaal werkt :-)

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:34
Koepert schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:41:
Heeft iemand trouwens as we speak afvalwijzer aan de praat?

Na het hele ge-eikel laatst had ik m geupdate naar 4.4.2, zonder problemen. Maar sinds een paar dagen zijn de sensoren 'stuk' .. Zojuist opnieuw toegevoegd volgens Xirixiz zn scraper handleiding (LINK .. Ook restart uitgevoerd. Maar op dit moment geen sensoren. Vergeet ik iets?

code:
1
2
3
4
5
6
    Using you tool of choice open the directory (folder) for your HA configuration (where you find configuration.yaml).
    If you do not have a custom_components directory (folder) there, you need to create it.
    In the custom_components directory (folder) create a new folder called afvalwijzer.
    Download all the files from the custom_components/afvalwijzer/ directory (folder) in this repository.
    Place the files you downloaded in the new directory (folder) you created.
    Look at the Example Configuration section for further configuration.

Dit heb ik dus gevolgd. en dit staat in mn sensors.yaml

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  sensor:
      provider: mijnafvalwijzer        (required, default = mijnafvalwijzer) either choose mijnafvalwijzer or afvalstoffendienstkalender
      zipcode: 1111AA                  (required, default = 1111AA)
      housenumber:  11                 (required, default = 11)
      count_today: false               (optional, default = false) to take or not to take Today into account in the next pickup.
      default_label: Geen              (optional, default = Geen) label if no date found
Heb je dat letterlijk in je sensors.yaml staan? Want de tekst tussen haakjes zal je sowieso als commentaar moeten neerzetten (dus met een #). Daarnaast hoop ik dat je de gegevens zoals jij ze nodig hebt ingevuld hebt?
Ook zeg je een aparte sensors.yaml file te hebben. Dan moet je "sensor:" niet nog een keer benoemen.

Dit is mijn afvalwijzer configuratie in configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
sensor:
  # Afvalwijzer
    provider: mijnafvalwijzer
    zipcode: !secret Postcode
    housenumber: !secret Huisnummer
    suffix: ''
    default_label: 'Geen'

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Repsect schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:55:
[...]

Heb je dat letterlijk in je sensors.yaml staan? Want de tekst tussen haakjes zal je sowieso als commentaar moeten neerzetten (dus met een #). Daarnaast hoop ik dat je de gegevens zoals jij ze nodig hebt ingevuld hebt?
Ook zeg je een aparte sensors.yaml file te hebben. Dan moet je "sensor:" niet nog een keer benoemen.

Dit is mijn afvalwijzer configuratie in configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
sensor:
  # Afvalwijzer
    provider: mijnafvalwijzer
    zipcode: !secret Postcode
    housenumber: !secret Huisnummer
    suffix: ''
    default_label: 'Geen'
Sorry, dit had ik even moeten verduidelijken..Ik heb de eerste 'code' als handleiding gevolgd en de tweede is hoe ik dit in mijn sensors.yaml heb staan (zonder alle tussenhaakjes delen). Dus eigenlijk idem aan jouw versie.

Wow.. mijn hele HA ging over zn nek.. Snapshot teruggezet van vannacht.. Paar wijzigingen hoeven doen, verder nu alles goed. Alleen is mijn next pickup sensor van de leg. Die geeft 10 dagen aan ipv overmorgen..

[ Voor 10% gewijzigd door Koepert op 21-09-2020 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Niet online
Sinds de update naar 0.115 werkt bij mij een template switch niet meer helemaal lekker.

Switch werkt nog dus de rolluiken gaan nog omhoog en omlaag echter icon veranderd niet meer afhankelijk van de huidige status van het rolluik.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  - platform: template
    covers:
      slaapkamer:
        open_cover:
        close_cover:
        icon_template: >-
          {% if is_state('cover.slaapkamer', 'open') %}
            mdi:window-shutter-open
          {% else %}
            mdi:window-shutter
          {% endif %}

De if state als test veranderd naar
code:
1
 icon_template: '{%- if is_state("cover.slaapkamer", "open") %}mdi:window-shutter-open{% else %}mdi:window-shutter{%- endif %}'

Het icoon wilt maar niet meer veranderen afhanelijk van de status van het rolluik.

Maak ik een fout in de if-state of is er iets veranderd in 0.115 ?

[ Voor 8% gewijzigd door bgrr op 21-09-2020 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:28
Driek schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 20:24:
[...]

ik meen 0.110

ah, kijk, ik zal naar je link kijken
inmiddels heb ik mijn 2 kaku lampen weer werkend met de rfcom/rfxtrx.

Ik krijg het echter niet voor elkaar om met mijn kaku deurbel een telegram-bericht te laten sturen.
Dit werkte voorheen uiteraard wel.
Iemand die dit ook heeft en het werkend heeft gekregen?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
Ik heb nu deze configuratie voor de automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
- id: '1600686787861'
  alias: Hallway Downstairs - Light switch on motion
  description: This will turn on/up the lights on motion detection, and turn them
    off/to previous state, after 5 minutes
  trigger:
  - platform: device
    entity_id: binary_sensor.hue_motion_sensor_occupancy
    device_id: b543e2dcf9ac11eab03463e8f4c4a114
    type: motion
  action:
  - service: scene.create
    data:
      scene_id: hallway_previous_state
      snapshot_entities:
      - light.hallway_downstairs
  - service: light.turn_on
    data:
      transition: 1
      brightness_pct: 65
    entity_id: light.hallway_downstairs
  - wait_for_trigger:
    - type: no_motion
      device_id: b543e2dcf9ac11eab03463e8f4c4a114
      entity_id: binary_sensor.hue_motion_sensor_occupancy
      for:
        hours: 0
        minutes: 5
        seconds: 0
    timeout: ''
  - service: scene.turn_on
    data:
      entity_id: hallway_previous_state
  mode: restart

maar krijg daarvan deze error:
code:
1
ERROR (MainThread) [homeassistant.components.automation.hallway_downstairs_light_switch_on_motion] Hallway Downstairs - Light switch on motion: Error rendering Hallway Downstairs - Light switch on motion timeout template: offset  should be format 'HH:MM', 'HH:MM:SS' or 'HH:MM:SS.F'

Wat ik niet helemaal snap, want ik heb nergens een offset... Toch?

Blog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-09 22:59
Je timeout op regel 33 is een lege string, daar moet je iets zetten in het formaat wat hij aangeeft: 'HH:MM', 'HH:MM:SS' or 'HH:MM:SS.F'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
Hm, dat is verwarrend, want die wordt in de GUI als "Optional" weergegeven...

Overigens kom ik er ook net achter dat regel 37 moet zijn:
YAML:
1
entity_id: scene.hallway_previous_state

Blog

Pagina: 1 ... 16 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.