Ik wil eens aan de gang met het monitoren van mijn energie/gasverbruik nu ik een slimme meter heb.
Wie kan me adviseren hoe te werk te gaan? Ik zie door de bomen het bos niet meer en de gemiddelde online tutorial is zwaar verouderd.
HA (Supervised) draait op een Pi met SSD (geen sd-kaartje dus), in de meterkast en ik heb al een P1-kabel gekocht.
Ga ik voor HA met het ingebouwde DSMR-component, voor DSMR-reader (hoe te installeren, er is geen addon meer voor), influxdb+grafana, of een andere oplossing? Ik heb overigens ook Node-Red, indien relevant.
Aandachtspunten:
- mijn (sqlite) db retentie t.b.v. logbook/history is maar 10 dagen, dat wil ik zo laten.
- maar energie-gerelateerde data wil ik veel langer kunnen inzien. Totalen per dag voor enkele jaren. Maar heel gedetailleerde data gedurende de dag, dat is maar enkele dagen relevant.
- m.b.t. gasverbruik kan het interessant zijn om daarbij dan ook op te slaan hoe warm het die dag was (en dus ook voor langere periode).
- de data moet dus niet opgeslagen worden in de normale HA sqlite-db.
/edit: inmiddels een tutorial gevonden die interessant lijkt, ik ga hier even mee rommelen:
https://clevercrib.net/vi...consumption-with-grafana/
[
Voor 7% gewijzigd door
DeadMetal op 19-09-2020 21:25
]