Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 101 Laatste
Acties:
  • 465.141 views

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:43

Quad

Doof

Meelobee schreef op woensdag 16 september 2020 @ 22:23:

[...]

Dat is idd ook een optie, helemaal niet aan gedacht.. Hoe zit het daar met de vertraging?
Niet.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:32
Rianata schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:21:
[...]

Had je dit gezien / gebruikt? https://esphome.io/components/exposure_notifications.html

Was zelf ook van plan om zoiets op te zetten, maar heb nog geen concreet antwoord op je vraag.
Ja, het is me (deels) gelukt nu, een betere oplossing heb ik niet gevonden, dit is de code die ik gebruik:

ESP32
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
esp32_ble_tracker:

exposure_notifications:
  on_exposure_notification:
    then:
      - lambda: |
          ESP_LOGD("main", "Got notification:");
          ESP_LOGD("main", "  RPI: %s", hexencode(x.rolling_proximity_identifier).c_str());
          ESP_LOGD("main", "  RSSI: %d", x.rssi);
      - text_sensor.template.publish:
          id: latest_coronamelder_detected
          state: !lambda 'return hexencode(x.rolling_proximity_identifier).c_str();'

Home-assistant
YAML:
1
2
3
4
counter:
  coronamelder_counter:
    initial: 0
    step: 1

Automation
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- id: 'xxxx'
  alias: Coronacounter
  description: ''
  trigger:
  - entity_id: sensor.latest_coronamelder_detected
    platform: state
  condition: []
  action:
  - data: {}
    entity_id: counter.coronamelder_counter
    service: counter.increment
  mode: single

Als de ESP32 nu een apparaat met de app aan detecteerd, logt ie dit naar Home-assistant.
Hierop voer ik een automation uit die de counter met 1 omhoog zet.

Het enige wat nu nog mist is controlle of de token al eerder is voorgekomen, maar ik zou geen idee hebben hoe ik dat in moet bouwen.

Anoniem: 14842

Ik kom er net achter dat de grafieken in HA niet meer updaten.
Zijn allemaal vlakke lijntjes geworden. De sensoren en getallen zelf geven wel gewoon de actuele informatie weer (bijvoorbeeld P1 nu 47Watt), maar de lijntjes zijn allemaal statisch geworden (P1 staat vast op 1464).

Iemand een idee hoe ik dit wakker kan schudden?
Moest vroegah op NagiosXI wel eens de .rrd files weggooien, is dit net zoiets? :P

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:51
Anoniem: 14842 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:25:
Ik kom er net achter dat de grafieken in HA niet meer updaten.
Zijn allemaal vlakke lijntjes geworden. De sensoren en getallen zelf geven wel gewoon de actuele informatie weer (bijvoorbeeld P1 nu 47Watt), maar de lijntjes zijn allemaal statisch geworden (P1 staat vast op 1464).

Iemand een idee hoe ik dit wakker kan schudden?
Moest vroegah op NagiosXI wel eens de .rrd files weggooien, is dit net zoiets? :P
Normaal gesproken is het verwijderen van de database: home-assistant_v2.db in de config map de oplossing voor dergelijke problemen.

What's the speed of dark?

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-06 14:11
Draait er al een built voor 0.115? Ik zit met smart te wachten :)
JayOne schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:44:
[...]

Normaal gesproken is het verwijderen van de database: home-assistant_v2.db in de config map de oplossing voor dergelijke problemen.
Icm een herstart / reboot van je server inderdaad.
Imperial Guard schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:52:
Draait er al een built voor 0.115? Ik zit met smart te wachten :)
Nee. Wordt een grote, inclusief enorme lijst breaking changes. Better check twice!

Sometimes you need to plan for coincidence

Zijn er eigenlijk mensen die een soort OTAP-straat hebben ingericht voor hun HomeAssistant installatie, om te testen of een nieuwe release goed werkt voor het naar de productieomgeving door te zetten?

Vraag me af hoe je zoiets handig kunt doen als je afhankelijk bent van verschillende docker containers.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:02
RobertMe schreef op woensdag 16 september 2020 @ 07:43:
Raar issue met de Android companion app (/sensors).

Ik gebruik de next_alarm sensor. Specifiek gebruik ik het "Time in Milliseconds" attribuut om te bepalen op welk tijdstip het volgende alarm af gaat. Dit door de timestamp om te zetten naar tijd (uren: minuten) en te matchen tegen de drie "wekkers" die ik in HA heb.

Eerst werkte dit vanmorgen niet, en omdat mijn telefoon 's nachts in vliegtuigmodus staat kon ik de oude sensor nog in zien, waarbij bleek dat dat hele "Time on Milliseconds" attribuut ontbrak. In eerste instantie de code van de app erbij gepakt, er vanuit gaande dat dat met een reden verwijderd zou zijn en zo geprobeerd terug te vinden hoe en wat. Maar daarin bleek dat hele attribuut nog te bestaan.
Vervolgens maar eens de telefoon uit vliegtuigmodus gehaald zodat de sensor weer bijgewerkt zou worden, en tot mijn verbazing was het attribuut toen terug. Echter werkt mijn code nog steeds niet. De oorzaak daarvan is dat het attribuut verwijst naar 06:34:50 morgenvroeg, i p.v. 06:35:00. Nu zou ik dat nog kunnen begrijpen gezien het alarm wellicht de telefoon iets eerder wakker maakt etc zodat het alarm echt op de juiste tijd gaat. Maar voorheen was deze afwijking er dus niet. En daarbovenop: de companion app haalt de alarm tijd op als timestamp, en deze wordt één-op-één doorgezet naar het attribuut, én deze wordt ook door de compaion gebruikt om de "tekstuele" datum/tijd op te bouwen. Terwijl vervolgens de state van de sensor wel 06:35:00 is (of beter gezegd: state is 04:35:00 en Local attribuut 06:35:00). Daar zijn die 10 seconden dus blijkbaar magisch erbij geteld :?
Schiet mij maar lek.

Automation aan gepast om het aantal seconden door 60 te delen (dus naar minuten, met seconden als decimaal), vervolgens afronden (dus dan op hele minuten), en dan weer maal 60 terug naar seconden. Oftewel: HH:MM:29 wordt HH:MM:00 (rond naar beneden af op hele minuut) en HH:MM:30 wordt HH:MM+1:00 (rond naar boven af op hele minuut). So far so good.

Totdat blijkt dat de afwijking willekeurig is of zo. Voor het alarm van 09:00:00 morgenvroeg (32 uurige werkweek _/-\o_ ) is de timestamp die de app nu stuurt die van 09:00:50, waar mijn logica dus 09:01:00 van maakt. Dit terwijl de state van de sensor dus wel 2020-09-18T07:00:00.000Z is, en het Local Time attribuut ook Fri Sep 18 09:00:00 GMT+02:00 2020.

Heeft iemand dus de gouden tip om hier iets van te maken? Met strptime heb ik ook al gepoogd de state te parsen, maar die faalt op de timezone. Of ik doe fixt .000Z met als gevolg dat de string wel wordt omgezet, maar HA gaat er dan vanuit dat die string in local time is dus krijg je die 07:00 i.p.v. 09:00 (en die gebruiken in logica kan dus niet want dan moet ik 2x per jaar de tijd aanpassen, want nu 07:00 is met wintertijd 08:00). En als ik strptime probeer met .000%Z dan krijgt HA de string helemaal niet geparsed en krijg ik gewoon de originele string terug.

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Wanneer komt nu eigenlijk versie 0.115 uit? Meestal is woensdag de grote update dag, maar het is nogal even geleden dat 0.114 er kwam. Het schijnt nogal een grote update te worden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-06 14:34
koelkast schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:01:
Wanneer komt nu eigenlijk versie 0.115 uit? Meestal is woensdag de grote update dag, maar het is nogal even geleden dat 0.114 er kwam. Het schijnt nogal een grote update te worden :)
0.115 is our birthday release, and is jam packed! We run a longer beta this time. The release is planned for 17 September.
https://rc.home-assistant.io/blog/2020/09/07/release-115/

Nog eventjes geduld :-)

• koelkast
  • Niet online
Ah, ik zag het eerder in het topic, had geen refresh gedaan, thanks!

• koelkast
  • Niet online
Inmiddels heb ik met de app ook mijn kinderen toegang gegeven tot hass. Ik heb ze een eigen dashboard gegeven om wat dingen te kunnen schakelen (verlichting indien nodig) en om wat gegevens op te vragen.

Nu start de app netjes in hun eigen dashboard, dat gekoppeld is aan hun user, maar ondertussen kunnen ze ook bij mijn dashboard. Dat is niet de bedoeling. Ik kan geen alternatief vinden of bedenken. Heeft er iemand een oplossing voor, zodat ze enkel hun eigen dashboard kunnen zien?

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
koelkast schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:13:
Inmiddels heb ik met de app ook mijn kinderen toegang gegeven tot hass. Ik heb ze een eigen dashboard gegeven om wat dingen te kunnen schakelen (verlichting indien nodig) en om wat gegevens op te vragen.

Nu start de app netjes in hun eigen dashboard, dat gekoppeld is aan hun user, maar ondertussen kunnen ze ook bij mijn dashboard. Dat is niet de bedoeling. Ik kan geen alternatief vinden of bedenken. Heeft er iemand een oplossing voor, zodat ze enkel hun eigen dashboard kunnen zien?
je kunt een dashboard Admin only maken volgens mij. Neem aan dat je kinderen geen admin zijn :)

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09:53
koelkast schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:13:

Je kan volgens mij in de instellingen van een tab de visibility veranderen (zie screenshot). Mijn vriendin ziet deze tab niet, ik zie hem wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/haH7JRN_qwrkBDaCpHpOeJPys3o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3ggSiMbKKaD74vtiOzqqzIqk.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:43
Ronker32 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:22:
[...]

Je kan volgens mij in de instellingen van een tab de visibility veranderen (zie screenshot). Mijn vriendin ziet deze tab niet, ik zie hem wel.

[Afbeelding]
Maar dan is de path nog wel beschikbaar voor die user als je hem handmatig intypt in je browser.

• DanTm
  • Niet online
larsiey schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:24:
[...]

Maar dan is de path nog wel beschikbaar voor die user als je hem handmatig intypt in je browser.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDwBt-R-Xt1B2pz18gW7fR2yVhI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mS4468r6jeGK2agaj1XHjAbR.png?f=user_large

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-06 15:46
sOid schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:58:
Zijn er eigenlijk mensen die een soort OTAP-straat hebben ingericht voor hun HomeAssistant installatie, om te testen of een nieuwe release goed werkt voor het naar de productieomgeving door te zetten?

Vraag me af hoe je zoiets handig kunt doen als je afhankelijk bent van verschillende docker containers.
Ik heb inderdaad een Test-Omgeving en een Release Omgeving van mij Home Assistant, deze 2 zijn gelijk aan elkaar, in de test test ik verschillende dingen uit alvorens het naar de release omgeving gaat. Ik heb beiden omgevingen op een VM draaien apart van elkaar.

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:29
zo iets zou ik ook moeten doen.. ik maak soms toch best wel eens wat kapot met testen haha.. Ach, de status is hier nog meer POC dan P ;-)
sOid schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:58:

Ik draai Home Assistant Container (de losse Docker dus) met docker-compose. Ik download de nieuwe image, gooi de oude nog niet weg, laat de container opnieuw opbouwen met de nieuwe image en speel er even mee. Als jet niet werkt, rol ik terug naar de vorige image versie.

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:43
Dat is weer wat anders. Als je een view voor een specifieke user verbergt, heeft diegene er nog wel toegang toe.

Wat jij bedoelt is alleen voor admin beschikbaar maken.
mAiden88 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:49:
[...]

Ik heb inderdaad een Test-Omgeving en een Release Omgeving van mij Home Assistant, deze 2 zijn gelijk aan elkaar, in de test test ik verschillende dingen uit alvorens het naar de release omgeving gaat. Ik heb beiden omgevingen op een VM draaien apart van elkaar.
Ah ja, met VM is dat redelijk eenvoudig denk ik :)
Hmmbob schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:10:
[...]

Ik draai Home Assistant Container (de losse Docker dus) met docker-compose. Ik download de nieuwe image, gooi de oude nog niet weg, laat de container opnieuw opbouwen met de nieuwe image en speel er even mee. Als jet niet werkt, rol ik terug naar de vorige image versie.
Maar hoe doe je dat dan? Want als ik docker-compose down && docker-compose pull doe, dan verwijdert 'ie de oude container al wel. En gebruik je wel dezelfde config folder (en database) of maak je daar eerst een duplicaat van?

• RobertMe
sOid schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:50:
Maar hoe doe je dat dan? Want als ik docker-compose down && docker-compose pull doe, dan verwijdert 'ie de oude container al wel.
De oude container wordt wel verwijderd, maar het onderliggende image niet. Echter wordt dit mogelijk wel ge-untagged (als je bv latest gebruikt of geen tag opgeeft). Maar i.p.v. image: homeassistant/home-assistant kun je ook image: homeassistant/home-assistant:0.114.3 doen om specifiek die versie te gebruiken en zo dus een rollback doen naar een oude versie.
RobertMe schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:58:
[...]

De oude container wordt wel verwijderd, maar het onderliggende image niet. Echter wordt dit mogelijk wel ge-untagged (als je bv latest gebruikt of geen tag opgeeft). Maar i.p.v. image: homeassistant/home-assistant kun je ook image: homeassistant/home-assistant:0.114.3 doen om specifiek die versie te gebruiken en zo dus een rollback doen naar een oude versie.
Ah op die manier. Dus dan pas je eerst de docker-compose even aan. Hmm. Maar als je dan je bestaande config folder gebruikt kun je niet altijd een rollback doen, toch? Meen me te herinneren dat er een tijdje terug een nieuwe versie was die dingen in de database(indeling) ging wijzigen waardoor terugkeer naar een vorige versie niet meer mogelijk was (zonder database weg te mieteren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sOid schreef op donderdag 17 september 2020 @ 14:04:
[...]

Ah op die manier. Dus dan pas je eerst de docker-compose even aan. Hmm. Maar als je dan je bestaande config folder gebruikt kun je niet altijd een rollback doen, toch? Meen me te herinneren dat er een tijdje terug een nieuwe versie was die dingen in de database(indeling) ging wijzigen waardoor terugkeer naar een vorige versie niet meer mogelijk was (zonder database weg te mieteren).
Dat is dan het enige moment dat dit niet werkt. Ik heb toen een extra kopie van de DB gemaakt. Verder nooit een probleem gehad met roll-backs. Die heb ik ook niet vaak gedaan trouwens.

Ik gebruik inderdaad dezelfde config folder (if all else fails, dan pack ik de nachtelijke backup erbij....)

[ Voor 10% gewijzigd door Hmmbob op 17-09-2020 14:35 ]

• barrymossel
  • Laatst online: 08:24
larsiey schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:31:
[...]

Dat is weer wat anders. Als je een view voor een specifieke user verbergt, heeft diegene er nog wel toegang toe.

Wat jij bedoelt is alleen voor admin beschikbaar maken.
Blijf ik toch echt jammer vinden. Ik zou gewoon dashboards en/of views beschikbaar willen maken per login. Dus toegankelijk ja of nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
barrymossel schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:00:
[...]

Blijf ik toch echt jammer vinden. Ik zou gewoon dashboards en/of views beschikbaar willen maken per login. Dus toegankelijk ja of nee.
Jep, echte User Access Control, dat zou ik ook willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:43

Quad

Doof

Hmmbob schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:08:
[...]

En dan het liefst in combinatie met groepen.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 20:26

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Hmmbob schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:08:
[...]

Met custom header kun je wel tabs hiden met hide_tabs voor specifieke users. Wellicht niet helemaal wat je zoekt maar dat gebruik ik.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
0.115.0 is uit!

https://www.home-assistant.io/blog/2020/09/17/release-115/

Let ook even op de lange lijst Breaking changes....

Edit: oh, en de builds lopen vast nog....

[ Voor 14% gewijzigd door Hmmbob op 17-09-2020 18:13 ]

• zoeperman
  • Laatst online: 10-06 17:25
Hmmbob schreef op donderdag 17 september 2020 @ 18:10:

Edit: oh, en de builds lopen vast nog....
gaan met die banaan :)
Al. Heb zelf weinig issues. Had een paar waarschuwingen over het gebruik van "entity_id" in template sensors: dat hoeft niet meer en was zo opgelost. Spotify moest ook opnieuw aangemeld worden maar ook dat was een eitje.

Super release!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
De update van 114.3 naar 114.4 breekt af op unknown error dus ik ga zeker nog niet naar 115.

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Top!
Heb vanmiddag een van mn dimmers en 2 lampen op de Hue bridge wegehaald en gekoppeld via Deconz. (Want lampen die via Hue gekoppeld zijn kan je niet via deconz bedienen toch? Of kan dat wel?) De vertraging tussen aanzetten en aangaan is nu inderdaad te verwaarlozen.

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-06 16:10
Ik heb een raar probleempje met de buienradar sensor en de DSMR integratie voor de slimme meter (stroomverbruik).

De slimme meter is als volgt geconfigureerd in de configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
# Example configuration.yaml entry for USB/serial connected Smartmeter
sensor:
  - platform: dsmr
    port: /dev/ttyUSB0
    dsmr_version: 5

group:
  meter_readings:
    name: Meter readings
    entities:
      - sensor.energy_consumption_tarif_1
      - sensor.energy_consumption_tarif_2
      - sensor.energy_production_tarif_1
      - sensor.energy_production_tarif_2
Zodra ik onderstaande configuratie toevoeg voor buienradar, werkt het uitlezen van de slimme meter niet meer:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
# Example configuration.yaml entry
sensor:
  - platform: buienradar
    monitored_conditions:
      - symbol
      - humidity
      - temperature
      - windspeed
      - pressure
      - rainchance_1d
      - rain_1d
Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Gijs007 op 17-09-2020 20:39 ]

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@Gijs007

Mogen sensors: nog wel gescheiden zijn? Of moeten die tegenwoordig allemaal bij elkaar

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-06 16:10
RudolfR schreef op donderdag 17 september 2020 @ 20:31:
@Gijs007

Mogen sensors: nog wel gescheiden zijn? Of moeten die tegenwoordig allemaal bij elkaar
Goed punt, daar dacht ik nu net ook aan. De oplossing is inderdaad om ze bij elkaar te zetten.
Wel vreemd dat dit geen waarschuwing geeft bij de configuratie controle.

[ Voor 16% gewijzigd door Gijs007 op 17-09-2020 20:35 ]

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Gijs007 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 20:34:
[...]

Goed punt, daar dacht ik nu net ook aan. Blijkbaar moeten ze bij elkaar staan.
@RudolfR is me net voor :)

Je mag er natuurlijk wel een #beschrijving tussen zetten.

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-06 22:25

Klippy

Still Game

0.115 draait inmiddels stabiel zo te zien, upgrade ging eigenlijk zonder problemen in Docker met het pi3 image.

Wat is eigenlijk de filosofie achter het versienummer? Ik zie het verjaardag nieuws, maar zijn jullie zo'n project dat bewust nooit naar een v1 gaat omdat het dan stabiel of "final" moet zijn ofzo?
Ik vind 0.115 een laag versie nummer voor een project dat al zo lang bestaat. Niet dat het veel uitmaakt, maar vraag het me af als software developer.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Klippy schreef op donderdag 17 september 2020 @ 20:58:
0.115 draait inmiddels stabiel zo te zien, upgrade ging eigenlijk zonder problemen in Docker met het pi3 image.

Wat is eigenlijk de filosofie achter het versienummer? Ik zie het verjaardag nieuws, maar zijn jullie zo'n project dat bewust nooit naar een v1 gaat omdat het dan stabiel of "final" moet zijn ofzo?
Ik vind 0.115 een laag versie nummer voor een project dat al zo lang bestaat. Niet dat het veel uitmaakt, maar vraag het me af als software developer.
@Frenck heeft er al eens eea over geroepen volgens mij en Paulus ook tijdens de State of Union , dit stuk. Het is uiteindelijk maar een nummer.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

• Klippy
  • Laatst online: 10-06 22:25

Klippy

Still Game

martinvdm schreef op donderdag 17 september 2020 @ 21:25:
[...]

@Frenck heeft er al eens eea over geroepen volgens mij en Paulus ook tijdens de State of Union , dit stuk. Het is uiteindelijk maar een nummer.
Dank voor de link, het is inderdaad maar een nummer, maar hij zegt wel dat met v1 er meteen de vraag is of je nog breaking changes mag doen, vind ik niet terecht.
Zou zelf voor v1 gaan en verder gewoon doornummeren zoals nu. Ergens een goed moment kiezen en dan v1.0.0, v1.1.0, v1.2.0 etc.
Dat haalt het beta gevoel er wel een beetje vanaf, dat is ook de vraag uit het publiek, of het een eeuwige beta blijft en zo voelde het voor mij ook toen ik het versie nummer zag. Maar als ik zie hoe volwassen het is voelt dat niet zo, een v1 zou daar beter bij passen.
Maar zoals altijd krijg je dan ook weer tientallen meningen dus snap dat ze die discussie even uitstellen.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdBruin
  • Laatst online: 12-05-2024
TheGabeMan schreef op donderdag 17 september 2020 @ 08:09:
[...]

Nee, dan krijg ik command not found.

Voor de duidelijkheid, ik gebruik een terminal add-on in de web interface en zie dat de URL dan wordt: http://192.x.x.x:8123/core_ssh
Je zit in de hass.io shell, door de vm kom je daar niet uit.
Als optie zou je hass-smartthinq installeren via HACS. Deze optie heb ik zelf net geprobeerd en kon het pakket installeren, kan het alleen niet verder testen aangezien ik geen LG apparatuur heb. Je moet zoals aangegeven de custom repo toevoegen (bij HACS -> intregrations -> de drie stipjes boven elkaar (rechts bovenaan) -> Custom repo -> de volledige url van de github, intregration kiezen en add -> daarna kan je de toevoeging helemaal onderaan vinden)

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-06 19:39
Wat een release man.
Super gewoon.

• RobertMe
Klippy schreef op donderdag 17 september 2020 @ 21:49:
[...]

Dank voor de link, het is inderdaad maar een nummer, maar hij zegt wel dat met v1 er meteen de vraag is of je nog breaking changes mag doen, vind ik niet terecht.
Zou zelf voor v1 gaan en verder gewoon doornummeren zoals nu. Ergens een goed moment kiezen en dan v1.0.0, v1.1.0, v1.2.0 etc.
Dat haalt het beta gevoel er wel een beetje vanaf, dat is ook de vraag uit het publiek, of het een eeuwige beta blijft en zo voelde het voor mij ook toen ik het versie nummer zag. Maar als ik zie hoe volwassen het is voelt dat niet zo, een v1 zou daar beter bij passen.
Maar zoals altijd krijg je dan ook weer tientallen meningen dus snap dat ze die discussie even uitstellen.
Tsja, met de manier waarop Home Assistant ontwikkeld is het ook moeilijk om een versienummer te behalen. Er zijn continu in bepaalde hoeken breaking changes. De ene keer intern in code, de andere keer user facing. Maar het is ook nooit een groot pakket aan breaking changes maar altijd in behaalde, verschillende, "hoeken". En hetzelfde qua features en ontwikkelingen. Het zijn elke versie bepaalde nieuwe features in integraties etc, maar nooit een groot totaal pakket. Om een 1.0.0 er op te plakken is daardoor ook lastig.

Qua ontwikkeling lijkt Home Assistant in die zin ook wel iets weg van de Linux kernel. En die zijn ook tot 2.6.39 gegaan en Linus had geen echte intentie voor een 3.0 en ook niet vast liggen wat dat zou moeten zijn dan. Maar uiteindelijk heeft die op een gegeven moment gezegd van "laten we maar eens 3.0 doen". Maar bv 3.0 vs 3.19 of 4.0 vs 4.20 zullen onderling net zo verschillend van elkaar zijn dan een 3.0 vs 3.1 of 4.5 vs 4.6.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-04 11:24
koelkast schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:29:
Mooie blogpost over NFC tags op de website van hass.
Ik heb pvc kaartjes besteld, een tagreader besteld, want dit lijkt me geweldig voor mijn dochter van 2 jaar. Kan ze eindelijk zelf liedjes opzetten met Spotify / Google Home speaker. Nu nog op zoek naar iemand met een 3D-printer ;)

Het lukt haar, tot haar eigen frustratie, nog niet om de correcte spraakopdrachten naar de Home speaker te sturen. 'Hé koeko, nijntje af!'.

Een echt andere nuttige toepassing voor NFC heb ik eerlijk gezegd niet zo. Jullie? Wie gebruikt hier NFC of heeft hier ideeën over?
Voor het starten van scripts die een automation afvuren. Ik heb in o.a in de douche in sticker hangen welke ik scan als ik ga douchen (verlichting aan, ventilatie aan) In drukker van een aantal schakelaars heb ik zo`n zelfde sticker en die start dan b.v. Netflix Scene. Dubbel klikken op m`n Z-Wave schakelaars heb ik namelijk nog nooit geprobeerd, en NFC tags scannen kunnen de kids nog niet 8)

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-04 11:24
Dacuuu schreef op woensdag 16 september 2020 @ 17:58:
[...]

Bij ons heb ik het zo gemaakt:
Gast vraagt naar het wifi wachtwoord, mijn vrouw of ik geeft dmv spraak het wachtwoord door. Dit werkt al jaren geweldig.
Ik snap niet waarom gasten altijd op "de wifi" moeten, dan kunnen ze toch beter thuis blijven. "Home is where the wifi automatically connects"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
raymonvdm schreef op donderdag 17 september 2020 @ 23:02:
[...]

Ik snap niet waarom gasten altijd op "de wifi" moeten, dan kunnen ze toch beter thuis blijven. "Home is where the wifi automatically connects"
De voormalige buren hadden wat betalingsachterstanden en vroegen aan mij of ze tijdelijk ons WiFi mochten 'lenen'. Nu ben ik de moeilijkste niet en dus tijdelijk een gastennetwerk aangemaakt. Na een aantal weken afgesloten door Ziggo, omdat er vanuit mijn kant virussen werden verspreid. De buren wisten natuurlijk van niets... }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 10:30
raymonvdm schreef op donderdag 17 september 2020 @ 23:02:
[...]

De meeste vragen in het leven kan je beantwoorden met: waarom?

Dus ik ben gestopt met de vraag waarom, ieder heeft zijn eigen argumenten en ideeën en hoe het leven zou moeten zijn.

Maargoed, om even op je vraag terug te komen. We krijgen ook genoeg gasten over de vloer met een mobiel zonder mobiel internet abonnement. Dan is het na een lange treinrit wel fijn om even connectie te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:20
chippie777 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:59:
Onderstaand vraag heb ik in het homebridge forum deel geplaatst, maar ik denk dat het toch meer hier op z’n plaats is.
Zoals al eerder aangegeven ben ik een absolute beginner mbt homebridge en Home Assistant. Ik heb HomeKit werkend via homebridge in Home Assistant. Werkt prima maar wanneer de spanning van de Raspberry Pi af is geweest werkt HomeKit niet meer en ziet hij deze als nieuw apparaat. Ik moet hem dan opnieuw aanmelden in HomeKit op mijn ios device. Is hier een oplossing voor dat dit vanzelf gaat?
Of doe ik iets essentieels verkeerd?
Ik vind HA erg leuk maar de leer curve is best stijl (voor mij :-) )
Probleem opgelost. Bleek helemaal niet aan home bridge te liggen of aan HA. Het probleem zat in de hub van Somfy. Opnieuw ingelogd in de hub loste de problemen op. Ook na uit en weer aanzetten van HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-05 20:43
MdBruin schreef op donderdag 17 september 2020 @ 21:53:
[...]

Je zit in de hass.io shell, door de vm kom je daar niet uit.
Als optie zou je hass-smartthinq installeren via HACS. Deze optie heb ik zelf net geprobeerd en kon het pakket installeren, kan het alleen niet verder testen aangezien ik geen LG apparatuur heb. Je moet zoals aangegeven de custom repo toevoegen (bij HACS -> intregrations -> de drie stipjes boven elkaar (rechts bovenaan) -> Custom repo -> de volledige url van de github, intregration kiezen en add -> daarna kan je de toevoeging helemaal onderaan vinden)
@MdBruin Dank je! Het is inmiddels gelukt door in de VM via docker een shell te openen naar de homeassist container en toen kon ik het commando uitvoeren.

Die Hass-smartthinq had ik eerder al geprobeerd, maar blijkt geen airco's te ondersteunen. Helaas, kreeg ik de module die ik nu aan t proberen ben ook niet aan de gang. Zal de logs eens moeten gaan doorspitten waarop dat ie fout loopt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mAiden88
Wish me luck. Mij test omgeving gaat van 109 naar 115.. Ik ben benieuwd, zal wel tegen aardig wat dingen aanlopen, gezien de veranderingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mAiden88 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:49:
Wish me luck. Mij test omgeving gaat van 109 naar 115.. Ik ben benieuwd, zal wel tegen aardig wat dingen aanlopen, gezien de veranderingen.
Dat is een hele forse stap inderdaad.

Misschien de "breaking_changes" custom_component proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-06 16:17
Hi,

Ik ben sindskort overgestapt op openzwave (zowel addin als de docker geprobeerd) echter loopt na een x tijd openzwave vast en is er niets meer te bedienen. Enige optie is dan een herstart van de docker en alle nodes refreshen.

Ik zie de docker CPU ook dan boven de 100% raken.

Het enige wat ik terug kan vinden in de log is dit:

020-09-17 21:07:33.855580667 [20200917 21:07:33.855 UTC] [ozw.mqtt.publisher] [debug]: "Thu Sep 17 21:07:33 2020 PingResponse\n"
2020-09-17 21:08:33.870531411 [20200917 21:08:33.870 UTC] [ozw.mqtt.publisher] [debug]: "Thu Sep 17 21:08:33 2020 PingResponse\n"
2020-09-17 21:09:33.846674455 [20200917 21:09:33.846 UTC] [ozw.mqtt.publisher] [debug]: "Thu Sep 17 21:09:33 2020 PingResponse\n"
2020-09-17 21:10:33.854989834 [20200917 21:10:33.854 UTC] [ozw.mqtt.publisher] [debug]: "Thu Sep 17 21:10:33 2020 PingResponse\n"
2020-09-17 21:11:33.850543727 [20200917 21:11:33.850 UTC] [ozw.mqtt.publisher] [debug]: "Thu Sep 17 21:11:33 2020 PingResponse\n"
2020-09-17 21:12:33.846651200 [20200917 21:12:33.846 UTC] [ozw.mqtt.publisher] [debug]: "Thu Sep 17 21:12:33 2020 PingResponse\n"
2020-09-17 21:13:09.610758524 [20200917 21:13:09.610 UTC] [ozw.daemon] [info]: Recieved SIGTERM: Shutting down ozwdaemon
2020-09-17 21:13:09.610989814 [20200917 21:13:09.610 UTC] [ozw.library] [info]: Info - Node: 0 mgr, Driver for controller /dev/serial/by-id/usb-0658_0200-if00 pending removal
2020-09-17 21:13:09.611269104 [20200917 21:13:09.611 UTC] [ozw.library] [debug]: Detail - Node: 0 Notification: DriverRemoved
2020-09-17 21:13:09.611668975 [20200917 21:13:09.611 UTC] [ozw.notifications] [debug]: Notification pvt_driverRemoved 3830674048 Thread: 0x7f77881690
2020-09-17 21:13:09.612022473 [20200917 21:13:09.611 UTC] [ozw.notifications] [debug]: Notification pvt_nodeRemoved 1 Thread: 0x7f77881690
2020-09-17 21:13:09.612409511 [20200917 21:13:09.612 UTC] [ozw.notifications] [debug]: Notification pvt_valueRemoved: 17301521 Thread: 0x7f77881690
2020-09-17 21:13:09.613106589 [20200917 21:13:09.612 UTC] [ozw.mqtt.publisher] [debug]: Publishing Event valueRemoved: 17301521

mijn MQTT blijft wel doordraaien aangezien de gegevens van DSMR wel binnen komen.

Iemand anders dit wellicht ook gehad en weet de oplossing?

Ik draai de laatste docker versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDunnio
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08:34
Ik heb ook de upgrade gedaan naar 0.115.

Vooral erg blij met de nieuwe shelly-integratie.

Hiervoor gebruikte ik de Shellies-discovery welke mijn hele /homeassistant vol baggerde met allerlei sensoren en switches binnen mqtt.

Nu alles opgeschoond met mqtt explorer en de twee shelly plug S en i3's worden netjes gevonden vanuit de nieuwe integratie.

De i3's kun je niks mee vanuit home assistant (zoals verwacht), de plug S lijkt volledig functioneel.

Alle automatiseringen doe ik sowieso (via mqtt) met Node Red, dus veel functionaliteit heb ik niet nodig vanuit home assistant.
In home assistant zet ik wel handmatig de plugs om, bijvoorbeeld als het ontweert of als de wasmachine op afstand uit moet.

Lijkt goed te werken, dus ben er blij mee.

Ook wel benieuwd naar de nieuwe mediaplayer en spotify. Ik doe er nog niet zoveel mee omdat ik het nogal een geknutsel vond met custum integraties (respect voor de ontwikkelaars overigens), maar dit ziet er toch wel erg leuk uit en fijn dat het nu officieel gesupport wordt! _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door JDunnio op 18-09-2020 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
Hmmbob schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:32:
[...]

Dat is een hele forse stap inderdaad.

Misschien de "breaking_changes" custom_component proberen?
Thanks Bob voor de tip. Zal die eerst eens inladen, kijken wat er gebeurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDunnio
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08:34
Gijs007 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 20:26:
Ik heb een raar probleempje met de buienradar sensor en de DSMR integratie voor de slimme meter (stroomverbruik).

De slimme meter is als volgt geconfigureerd in de configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
# Example configuration.yaml entry for USB/serial connected Smartmeter
sensor:
  - platform: dsmr
    port: /dev/ttyUSB0
    dsmr_version: 5

group:
  meter_readings:
    name: Meter readings
    entities:
      - sensor.energy_consumption_tarif_1
      - sensor.energy_consumption_tarif_2
      - sensor.energy_production_tarif_1
      - sensor.energy_production_tarif_2
Zodra ik onderstaande configuratie toevoeg voor buienradar, werkt het uitlezen van de slimme meter niet meer:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
# Example configuration.yaml entry
sensor:
  - platform: buienradar
    monitored_conditions:
      - symbol
      - humidity
      - temperature
      - windspeed
      - pressure
      - rainchance_1d
      - rain_1d
Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?
Misschien een tip om eens te kijken naar packages en dan met name package folders?
https://www.home-assistant.io/docs/configuration/packages/

Dan zet je in de configuratie één regel neer, maak je een folder packages aan en zet je daar yaml bestanden neer die je zelf een naam kunt geven. Dan kun je wel op meerdere locaties allerlei entiteiten neerzetten en schoont je configuration.yaml mooi op.
Zo heb bv een wekker die sensoren, input_booleans, templates heeft.
Die kun je dan in één bestand bij elkaar zetten.
Ik vond het dan al snel overzichtelijk worden als er iets niet werkte, waar dan allerlei stukjes stonden en het uiteindelijk ergens een stukje bleek te zijn in automations.yaml.

homeassistant:
packages: !include_dir_named packages

Als je config even niet werkt, hernoem je die directory/maak je hem leeg en kun je één voor één die bestanden terugzetten.

Dit maakt het voor mij overzichtelijker en makkelijker te troubleshooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:22
JDunnio schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:44:
Ik heb ook de upgrade gedaan naar 0.115.

Vooral erg blij met de nieuwe shelly-integratie.

Hiervoor gebruikte ik de Shellies-discovery welke mijn hele /homeassistant vol baggerde met allerlei sensoren en switches binnen mqtt.

Nu alles opgeschoond met mqtt explorer en de twee shelly plug S en i3's worden netjes gevonden vanuit de nieuwe integratie.

De i3's kun je niks mee vanuit home assistant (zoals verwacht), de plug S lijkt volledig functioneel.

Alle automatiseringen doe ik sowieso (via mqtt) met Node Red, dus veel functionaliteit heb ik niet nodig vanuit home assistant.
In home assistant zet ik wel handmatig de plugs om, bijvoorbeeld als het ontweert of als de wasmachine op afstand uit moet.

Lijkt goed te werken, dus ben er blij mee.

Ook wel benieuwd naar de nieuwe mediaplayer en spotify. Ik doe er nog niet zoveel mee omdat ik het nogal een geknutsel vond met custum integraties (respect voor de ontwikkelaars overigens), maar dit ziet er toch wel erg leuk uit en fijn dat het nu officieel gesupport wordt! _/-\o_
Oh nice, met die Shelly integratie ben ik ook wel blij.
Bij mijn ShellyForHass plugin ging ook de laatste tijd iets mis waardoor mijn logboek helemaal plat gespammed werd. Op een gegeven moment duurde HA rebooten ruim 2 uur, bleek mijn database bijna 8GB groot te zijn geworden 8)7

Nu moest ik om de paar dagen weer even de DB verwijderen omdat hij maar bleef groeien.
Vanmiddag maar eens kijken hoeveel ik moet gaan aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Flapperbol schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:02:

Nu moest ik om de paar dagen weer even de DB verwijderen omdat hij maar bleef groeien.
Vanmiddag maar eens kijken hoeveel ik moet gaan aanpassen.
Best practice? Alleen loggen wat je gelogd wil hebben door te werken met "include:" in de recorder en history settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-06 12:41
Klippy schreef op donderdag 17 september 2020 @ 21:49:
[...]

Ze willen er, volgens mij, pas een v1 op plakken als alles volledig via de UI in te stellen is, nu zijn er nog integraties die alleen via yaml config files ingesteld kunnen worden, er worden steeds meer integraties overgezet, zodat deze via de UI ingesteld kunnen worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoE
  • Laatst online: 07-06 23:24

NoE

Que?

Mijn HA omgeving start niet meer op na update naar 0.115, vermoedt dat het komt door de HACS plugin. Kan ik die ergens uitzetten want ik kan zowaar nog op de shares komen

We love the smell of innovation in the morning!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata
  • Laatst online: 10-06 08:45

Rianata

Have you played Atari today?

NoE schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:43:
Mijn HA omgeving start niet meer op na update naar 0.115, vermoedt dat het komt door de HACS plugin. Kan ik die ergens uitzetten want ik kan zowaar nog op de shares komen
Stappenplan zou zijn om:
  • logs te analyseren, staan hier aanwijzingen in?
  • hernoem / verplaats de folders van je custom components / HACS addon's (die je verdenkt
  • heb je de breaking changes gereviewd en staan er onderdelen bij die jouw installatie raken?

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-06 14:11
Meer mensen die problemen hebben met de utility meter?

Ik heb een sensor aangemaakt om het gas verbruik van afgelopen uur te weergeven.
Nu krijgt de hourly_gas ieder uur een reset en zou de last_period de laatste stand voor de reset moeten onthouden alleen die blijft een seconde op de laatste waarde staan en dan direct naar 0.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
utility_meter:
  hourly_gas:
    source: sensor.toon_gas_used_cnt
    cycle: hourly

sensor: 
    last_hour_gas:
      friendly_name: Afgelopen uur
      unit_of_measurement: 'm³'
      value_template: "{{ state_attr('sensor.hourly_gas','last_period') }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
De map hacs renamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:22
Check even hoe groot je "home-assistant_v2.db" in je "config" map.
Ik dacht een tijdje terug ook dat HA niet meer wilde opstarten, maar hij bleek 2 uur nodig te hebben :+

Als die enkele GB's is, kan je hem hernoemen (of verwijderen) en even rebooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Nu online

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

The code editor in the UI is now theme-able, so make them look nice!
Dit gaat neem ik aan hetzelfde als de Themes zelf? Ik heb de kleuren van mn huidige theme ingesteld dmv trial and error, kleur aanpassen in de setting en dan kijken wat er veranderd in FrontEnd. Sommige kleuren worden echter door meerdere items gebruikt, wat het instellen niet makkelijker maakt.
Het zou handig zijn om een overzicht te hebben met welke optie wat exact aanpast, bestaat er ergens zo'n overzicht?

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Mijn RPi4 wordt aardig warm vind ik zelf. CPU staat "idle" ongeveer op 38% gemiddeld. Zonder case of fan was dat een temperatuur van ik gok 60+ graden. Met een Argon Neo case (passief) 55 en met fan op 3,3v 42 graden.
Koelen jullie je RPi4? Zo ja, hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
  • Laatst online: 10-06 10:12
barrymossel schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:00:
Mijn RPi4 wordt aardig warm vind ik zelf. CPU staat "idle" ongeveer op 38% gemiddeld. Zonder case of fan was dat een temperatuur van ik gok 60+ graden. Met een Argon Neo case (passief) 55 en met fan op 3,3v 42 graden.
Toevallig zag ik afgelopen week een product bij bol.com:
"Raspberry Pi 4 - 4Gb - Fan kit - 2019 - Met heatsinks en actieve ventilator"

Misschien heb je daar wat aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Pred schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:29:
[...]

Toevallig zag ik afgelopen week een product bij bol.com:
"Raspberry Pi 4 - 4Gb - Fan kit - 2019 - Met heatsinks en actieve ventilator"

Misschien heb je daar wat aan?
Thanks, maar op zich heb ik fans en cases beschikbaar. Wil alleen liever geen fan gebruiken. Vandaar dat ik de Argon Neo had besteld. Maar die lijkt niet echt zoden aan de dijk te zetten... Dus vroeg ik me eigenlijk af of die temperaturen van mij normaal waren en of koeling überhaupt nodig is...

---edit---
Oh, bij CPU op 100% blijft ie rond de 65 graden hangen, dus ruim onder throttle.

[ Voor 7% gewijzigd door barrymossel op 18-09-2020 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Mijn Pi 4's blijven met koelblokjes en actieve fan tussen de 40 en 45 graden en ik heb ze alleen tijdens de recente hittegolf de 70 zien aantikken bij volle belasting. Nu blijven ze bij volle belasting tussen de 60 en 65 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-06 09:32
Ik wil ook eens gaan starten met HA.
Echter ik heb nog een oude Dell E6500 laptop liggen die aan het verstoffen is.

Ik ben allerhande tutorials aan het lezen en door aan het nemen.
Maar wat is nu de beste optie?

Ubuntu server installeren en daar via 1 van de handleidingen verder te gaan?
Of is er een betere optie?

PSN: McMillan0984

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phlinx
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-05 18:20
Dat zijn toch prima waarden?
De mijne zit meestal rond de 50gr.

NB
Ik heb update naar 0.115 net zonder problemen gedaan.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
synoniem schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:16:
Mijn Pi 4's blijven met koelblokjes en actieve fan tussen de 40 en 45 graden en ik heb ze alleen tijdens de recente hittegolf de 70 zien aantikken bij volle belasting. Nu blijven ze bij volle belasting tussen de 60 en 65 graden.
phlinx schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:21:
[...]

Dat zijn toch prima waarden?
De mijne zit meestal rond de 50gr.

NB
Ik heb update naar 0.115 net zonder problemen gedaan.
Top, dat wilde ik weten. Zag andere waarden met de Argon case. Maar als het bij volle belasting op 65 blijft, dan vind ik het wel best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Laatst online: 10-06 08:45

Rianata

Have you played Atari today?

Clavat schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:17:
Ik wil ook eens gaan starten met HA.
Echter ik heb nog een oude Dell E6500 laptop liggen die aan het verstoffen is.

Ik ben allerhande tutorials aan het lezen en door aan het nemen.
Maar wat is nu de beste optie?

Ubuntu server installeren en daar via 1 van de handleidingen verder te gaan?
Of is er een betere optie?
Even het topic teruglezen, alle afwegingen zijn meerdere keren gepasseerd.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rianata schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:44:
[...]

Even het topic teruglezen, alle afwegingen zijn meerdere keren gepasseerd.
Klopt, en als @Clavat dan toch een linux distro wil installeren, dan beter Debian vanwege compatibility. Maar dat leest hij dan ook ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-06 12:02
Ik ben dus ook een beetje bezig met HA, en heb nu, via Zigbee2MQTT, de Hue lampen in mijn gang over gehangen van Hue naar HA.

Nu heb ik 2 dingen waar ik niet helemaal uit kom:
  1. Ik had in Hue een automation die om 17:00 de lampen aan zette, met een random offset van 30 minuten. Lampen waren dan aan tot 23:30 (random offset 30 mins) Is iets dergelijks ook mogelijk via HA?
  2. Ik heb ook een motion sensor, nu ook in HA. Deze zet de lampen aan als er beweging is en na 5 mins geen beweging gaan de lampen weer uit.. Vanwege 1, wil ik natuurlijk niet dat tussen die tijd de lampen uitgaan, maar teruggaan naar de previous state. Hoe regel ik dat?
Voor zover ik nu gevonden heb, is 1 iig mogelijk zonder de randomness
Maar 2, dat lijkt een combinatie te moeten worden van meerder automations, met scenes, denk ik?

Uit Google kom ik voornamelijk dingen tegen die meer dan 2 jaar oud zijn, dus weet niet hoe actueel dat nog is.
Maar kan mij niet voorstellen dat anderen hier niet (ongeveer) hetzelfde hebben/willen.

Blog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Ben.Hahlen schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 17:13:
Ik ben dus ook een beetje bezig met HA, en heb nu, via Zigbee2MQTT, de Hue lampen in mijn gang over gehangen van Hue naar HA.

Nu heb ik 2 dingen waar ik niet helemaal uit kom:
  1. Ik had in Hue een automation die om 17:00 de lampen aan zette, met een random offset van 30 minuten. Lampen waren dan aan tot 23:30 (random offset 30 mins) Is iets dergelijks ook mogelijk via HA?
  2. Ik heb ook een motion sensor, nu ook in HA. Deze zet de lampen aan als er beweging is en na 5 mins geen beweging gaan de lampen weer uit.. Vanwege 1, wil ik natuurlijk niet dat tussen die tijd de lampen uitgaan, maar teruggaan naar de previous state. Hoe regel ik dat?
Voor zover ik nu gevonden heb, is 1 iig mogelijk zonder de randomness
Maar 2, dat lijkt een combinatie te moeten worden van meerder automations, met scenes, denk ik?

Uit Google kom ik voornamelijk dingen tegen die meer dan 2 jaar oud zijn, dus weet niet hoe actueel dat nog is.
Maar kan mij niet voorstellen dat anderen hier niet (ongeveer) hetzelfde hebben/willen.
2 zou je tegenwoordig (0.115) wellicht ook in één automation kunnen doen. Trigger is dan het aan gaan van de melder. Eerste stap is dan met scene.create een scene aanmaken voor de huidige staat van de lampen. Vervolgens zet je de lampen aan/in juiste state. En dan plaats je een, nieuwe, wait_for_trigger action. In die trigger wacht je dan tot de bewegingsmelder weer uit is. Vervolgens nog een delay van 5 minuten plaatsen en dan de scene die je in eerste stap aanmaakt weer activeren.

Enige waar ik beetje over twijfel hoe te fixen is hoe om te gaan met de situatie dat tijdens die 5 minuten delay de bewegingsmelder weer aan gaat. Wellicht dat daar een oplossing op valt te verzinnen met die nieuwere single / parallel / queued uitvoer van automations?

Edit:
Ook even voor de eerste vraag gekeken. Zoals eigenlijk verwacht: time trigger op 17:00 en 23:30, en vervolgens een random delay plaatsen met delay: "{{ range(0, 31)|random|multiply(60) }}"

[ Voor 5% gewijzigd door RobertMe op 18-09-2020 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
mijn RPi4 draait supervised hassio, met pimoro fanshim + script, aan op 65 en uit op 55 graden, en blijft daar dus tussen. de fan gaat wel regelmatig aan, dus jouw waardes lijken mij eerder laag...?

Verder ook overgegaan naar HA 0.115, en moest inderdaad wel Spotify wat fixen:
de callback url die in de Spotify developer app stond geconfigureerd was niet meer correct omdat ik intussen duckDNS erbij draai.

Verder erg blij met zowel de Media player (playlists browsen!) en de nieuwe lokale Media Browser. Door mn Synology NAS share te mounten naar /usr/share/hassio/media/nas_data kan ik mn lokale audio zo mooi via HA bedienen / streamen naar google Home speakers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 03-06 10:51
Heren,

net naar .115 gegaan.. Krijg in mn log 2 errors waar ik weinig mee kan. Ik heb alles in de automation folder gegooid in diverse yaml files. Is er nog een methode deze dan verder te pinpointen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
Logger: homeassistant.config
Source: config.py:413
First occurred: 18:02:38 (2 occurrences)
Last logged: 18:02:38

Invalid config for [automation]: invalid template (TemplateSyntaxError: unexpected '}', expected ')') for dictionary value @ data['action'][0]['data']. Got None. (See /config/configuration.yaml, line 3).
    Invalid config for [automation]: must be a value between 0 and 59 for dictionary value @ data['minutes']. Got None. (See /config/configuration.yaml, line 3).

Ik denk dat bovenstaande 2e opmerking gaat over het gebruik van /60 . maar, hoe is dit dan de bedoeling? Dus minutes: /60 niet, maar wel???

en iemand die dit wat zegt?

code:
1
2
3
4
5
6
Logger: homeassistant.components.http.forwarded
Source: components/http/forwarded.py:76
Integration: HTTP (documentation, issues)
First occurred: 18:02:39 (142 occurrences)
Last logged: 18:21:43
Received X-Forwarded-For header from untrusted proxy 172.xx.xx.x, headers not processed

[ Voor 6% gewijzigd door Koepert op 18-09-2020 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-06 20:36
indexample schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 17:53:
[...]

mijn RPi4 draait supervised hassio, met pimoro fanshim + script, aan op 65 en uit op 55 graden, en blijft daar dus tussen. de fan gaat wel regelmatig aan, dus jouw waardes lijken mij eerder laag...?

Verder ook overgegaan naar HA 0.115, en moest inderdaad wel Spotify wat fixen:
de callback url die in de Spotify developer app stond geconfigureerd was niet meer correct omdat ik intussen duckDNS erbij draai.

Verder erg blij met zowel de Media player (playlists browsen!) en de nieuwe lokale Media Browser. Door mn Synology NAS share te mounten naar /usr/share/hassio/media/nas_data kan ik mn lokale audio zo mooi via HA bedienen / streamen naar google Home speakers :)
Wat heb je precies met je spotify config moeten doen? Ik moest her configureren volgens een bericht, geprobeerd maar setup via integrations faalt.

Dacht, dan verwijder ik hem maar even en voeg opnieuw toe, nou dat lukt ook helemaal niet en in de logs geen info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Koepert schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 18:31:
Heren,

net naar .115 gegaan.. Krijg in mn log 2 errors waar ik weinig mee kan. Ik heb alles in de automation folder gegooid in diverse yaml files. Is er nog een methode deze dan verder te pinpointen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
Logger: homeassistant.config
Source: config.py:413
First occurred: 18:02:38 (2 occurrences)
Last logged: 18:02:38

Invalid config for [automation]: invalid template (TemplateSyntaxError: unexpected '}', expected ')') for dictionary value @ data['action'][0]['data']. Got None. (See /config/configuration.yaml, line 3).
    Invalid config for [automation]: must be a value between 0 and 59 for dictionary value @ data['minutes']. Got None. (See /config/configuration.yaml, line 3).

Ik denk dat bovenstaande 2e opmerking gaat over het gebruik van /60 . maar, hoe is dit dan de bedoeling? Dus minutes: /60 niet, maar wel???
Gebaseerd op de melding dat hij niet groter mag zijn dan 59 denk /59.
en iemand die dit wat zegt?

code:
1
2
3
4
5
6
Logger: homeassistant.components.http.forwarded
Source: components/http/forwarded.py:76
Integration: HTTP (documentation, issues)
First occurred: 18:02:39 (142 occurrences)
Last logged: 18:21:43
Received X-Forwarded-For header from untrusted proxy 172.xx.xx.x, headers not processed
Proxy 172.xxx.xxx.xxx is meestal een ipnummer van een docker container. Heb je een http proxy draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Niet online
yniezink schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 18:37:
[...]

Wat heb je precies met je spotify config moeten doen? Ik moest her configureren volgens een bericht, geprobeerd maar setup via integrations faalt.

Dacht, dan verwijder ik hem maar even en voeg opnieuw toe, nou dat lukt ook helemaal niet en in de logs geen info
Inderdaad integration weggooien en configuration zooi uitcommenten en herstarten. In spotify application je instellingen checken / doorlopen. Bij mij was intussen mn callback url veranderd, dus dat aangepast. Toen een beetje aangeklooid met herstarten pi, wellicht kost het wat tijd voordat spotify wijziging doorkomt, toen integration toegevoegd en het werkte weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 03-06 10:51
synoniem schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 19:01:
[...]

Gebaseerd op de melding dat hij niet groter mag zijn dan 59 denk /59.

[...]

Proxy 172.xxx.xxx.xxx is meestal een ipnummer van een docker container. Heb je een http proxy draaien?
Thx

die 59 lijkt te werken.. Inmiddels ook de andere error gevonden, dus dat is gefixt. Alleen die Proxy ben ik nog niet uit. Ik heb NGINX draaien idd, en het lijkt te maken te hebben met de http-breaking change, maar ik heb te weinig kennis van dit om te begrijpen WAAR ik nu iets moet fixxen..

In mijn configuration.yaml staat dit:

code:
1
2
3
4
5
http:
  #ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem
  #ssl_key: /ssl/privkey.pem
  use_x_forwarded_for: true
  trusted_proxies: !secret http_trusted_proxies

Moet ik daar de use_x_forwarded dan op false zetten?

EDIT: zie net dat mijn trusted_proxies maar 1 adres bevat... een 127.0... adres.. volgens mij gaat hier iets
niet goed. .. werkt verder wel, ook mn duckdns-adres.. ff verder spitten.

EDIT 2:

Ik begrijp de impact (of remedie) van deze breaking change nog niet zo goed?
Templates

This means you can now remove the entity_id option from your templates, as it is now deprecated.

[ Voor 17% gewijzigd door Koepert op 18-09-2020 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-06 20:36
indexample schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 19:09:
[...]

Inderdaad integration weggooien en configuration zooi uitcommenten en herstarten. In spotify application je instellingen checken / doorlopen. Bij mij was intussen mn callback url veranderd, dus dat aangepast. Toen een beetje aangeklooid met herstarten pi, wellicht kost het wat tijd voordat spotify wijziging doorkomt, toen integration toegevoegd en het werkte weer.
Hmmmm vrees dat ik dan een ander probleem heb. Heb de integration al weggegooid, de YAML configuratie ook al eens weggecomment, herstarten etc. Dit ook getest door bij integrations spotify toe te voegen, toen kreeg ik netjes de melding dat ik eerst m'n config moest doen.

Echt zodra ik spotify weer aan m'n config toevoeg en probeer via integrations spotify toe te voegen krijg ik de popup met de titel: "afgebroken' met enkel een kruisje en sluiten knop. Verder geen vermelding in de logs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:04
Sinds de update werken al mijn kaku's via rfxtrx niet meer. (ja ik weet het, ik moet er vanaf..)
Meer mensen hier last van?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Nu online
@Driek

Welke versie kom je vandaan? In 0.113 is rfxtrx nogal op de schop gegaan.

Misschien heb je hier wat aan:
https://github.com/home-assistant/core/issues/38191

tl;dr: Alle soorten entities moeten bij elkaar en de naam moet ertussen uit.

[ Voor 106% gewijzigd door RudolfR op 18-09-2020 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:04
RudolfR schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 20:18:
@Driek

Welke versie kom je vandaan? In 0.113 is rfxtrx nogal op de schop gegaan.

Misschien heb je hier wat aan:
https://github.com/home-assistant/core/issues/38191

tl;dr: Alle soorten entities moeten bij elkaar en de naam moet ertussen uit.
ik meen 0.110

ah, kijk, ik zal naar je link kijken

[ Voor 4% gewijzigd door Driek op 18-09-2020 20:24 ]

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Laatst online: 10-06 17:25
Koepert schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 18:31:

ik hoorde uit betrouwbare bron dat dit beter is:
hours: "*"

of dit:
minutes: 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vow
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-07-2024

Vow

Ik heb HA in een docker container lopen op Ubuntu.
Ik wou nu HA van buitenaf benaderen en heb Duckdns ingesteld en een port forwarding gedaan doch nu kan ik HA niet meer bereiken. Niet op ip adres en niet met het domain van DuckDNS.
Ik heb waarschijnlijk iets fout gedaan in de configuration.yaml.
Aangezien ik niet meer in HA geraak kan ik het niet aanpassen en als ik het bestand configuration.yaml open uit de explorer heb ik geen rechten om aanpassingen te doen.
Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Vow schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 21:18:
Ik wou nu HA van buitenaf benaderen en heb Duckdns ingesteld en een port forwarding gedaan doch nu kan ik HA niet meer bereiken. Niet op ip adres en niet met het domain van DuckDNS.
Aangezien ik niet meer in HA geraak kan ik het niet aanpassen en als ik het bestand configuration.yaml open uit de explorer heb ik geen rechten om aanpassingen te doen.
Iemand een idee?
Je kan via portainer of Docker exec in de container komen en dan aanpassen. Maar ik ga er vanuit dat je wel op het volume kan komen maar dat je wellicht met het verkeerde account inlogt die geen rechten heeft op het bestand. Met winscp kun je dat wel zien denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Niet online
Vow schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 21:18:
Iemand een idee?
Vanuit de host Ubuntu (en evt ssh toegang)

Welke adressen gebruikte je voor en na duckdns?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Koepert schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 19:29:
[...]

Thx

die 59 lijkt te werken.. Inmiddels ook de andere error gevonden, dus dat is gefixt. Alleen die Proxy ben ik nog niet uit. Ik heb NGINX draaien idd, en het lijkt te maken te hebben met de http-breaking change, maar ik heb te weinig kennis van dit om te begrijpen WAAR ik nu iets moet fixxen..

In mijn configuration.yaml staat dit:

code:
1
2
3
4
5
http:
  #ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem
  #ssl_key: /ssl/privkey.pem
  use_x_forwarded_for: true
  trusted_proxies: !secret http_trusted_proxies

Moet ik daar de use_x_forwarded dan op false zetten?

EDIT: zie net dat mijn trusted_proxies maar 1 adres bevat... een 127.0... adres.. volgens mij gaat hier iets
niet goed. .. werkt verder wel, ook mn duckdns-adres.. ff verder spitten.

EDIT 2:

Ik begrijp de impact (of remedie) van deze breaking change nog niet zo goed?
Templates

This means you can now remove the entity_id option from your templates, as it is now deprecated.
Al geprobeerd om dat 172.xxx.xxx.xxx adres in http_trusted_proxies erbij te zetten? De melding is dat hij 172.x niet vertrouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vow

Vow

martinvdm schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 21:38:
[...]

Je kan via portainer of Docker exec in de container komen en dan aanpassen. Maar ik ga er vanuit dat je wel op het volume kan komen maar dat je wellicht met het verkeerde account inlogt die geen rechten heeft op het bestand. Met winscp kun je dat wel zien denk ik.
Het is gelukt om de rechten op de configuration file aan te passen en dan heb ik de file aangepast en ik zit nu terug in HA. Toch al een begin, nu kan ik opnieuw gaan zoekn wat ik fout gedaan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vow

Vow

indexample schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 21:40:
[...]

Vanuit de host Ubuntu (en evt ssh toegang)

Welke adressen gebruikte je voor en na duckdns?
Ik doe het waarschijnlijk verkeerd hoor want ik zoek maar en zoek maar op internet en probeer vanalles :-) al doende denk ik toch wat bij te leren.
Ik heb me dus aangemeld bij duck dns en heb daar een domain aangemaakt.
Nu moet ik wel port forwarding doen bij mijn telenet modem maar hier twijfel ik al of ik het goed doe.
Ik krijg van telenet alvast te staan : lokaal ip-adres 192.168.0.x dan moet ik deze invullen. Hier heb ik het ip van mijn pc gezet waar HA opstaat, klopt dit? Vervolgens heb ik bij beginpoort (extern) een getal boven 10000 ingegeven en bij eindporrt (extern) gewoon 1 getal hoger. Bij beginpoort (intern) heb ik dan 8123 ingegeven. Maar klopt dit wel allemaal?
Bij mij configuration.yaml heb ik vervolegns het volgende bijgezet:

homeassistant:
external_url: https://mijndomain.duckdns.org
internal_url: http://127.0.0.1:8123

http:
ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem
ssl_key: /ssl/privkey.pem
ip_ban_enabled: true
login_attempts_threshold: 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-06 21:34
sinds 2 weken heb ik mijn homeassistant core in docker verhuisd naar homeassistant (oude hass.io) naar een lxc container in proxmox. het voordeel is dat ik nu ook gebruik kan maken van addons en werkt voor mijn gevoel net wat sneller.
alleen nu loopt de gehele container na 3 dagen hellemaal vast, het geheugen gebruik is dan 97% en network trafic ook zeer hoog ik kan de container dan ook niet meer via putty bereiken en een reboot van de container lost het probleem wel weer op maar het is niet erg stabiel zo. heeft iemand een idee wat het probleem hierin kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Vow schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 21:58:
[...]

Ik doe het waarschijnlijk verkeerd hoor want ik zoek maar en zoek maar op internet en probeer vanalles :-) al doende denk ik toch wat bij te leren.
Nu moet ik wel port forwarding doen bij mijn telenet modem maar hier twijfel ik al of ik het goed doe.
Ik krijg van telenet alvast te staan : lokaal ip-adres 192.168.0.x dan moet ik deze invullen. Hier heb ik het ip van mijn pc gezet waar HA opstaat, klopt dit? Vervolgens heb ik bij beginpoort (extern) een getal boven 10000 ingegeven en bij eindporrt (extern) gewoon 1 getal hoger. Bij beginpoort (intern) heb ik dan 8123 ingegeven. Maar klopt dit wel allemaal?

homeassistant:

http:
We zitten natuurlijk wel in het ha topic en niet in een router support topic maar begin eens om extern en intern dezelfde Port te zetten namelijk begin en eind op 8123, voordat je straks de hele wereld toegang geeft tot je netwerk ;)
Als je vervolgens iets met https doet, bijv nginx proxy of een andere https vorm dan zal het 443 zijn wat je door moet zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door martinvdm op 18-09-2020 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vow

Vow

nee klopt maar omdat het toch wel echt gericht is voor HA dacht ik het toch even hier te vragen.
Maar zoals je merkt ken ik er niets van, ik geef dat zeer zeker toe maar goed daarom zijn we hier om bij te leren. Maar ben al bij dat ik terug in HA kan en die port forwarding doe ik erna wel eens maar toch alvast wederom bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Ik krijg het werken met de nfc tags helaas niet voor elkaar. Ik kan ze met de app prima 'writen', en ik kan vervolgens in de UI een automation aanmaken, maar helaas gebeurt er niets.
De automation zelf werkt prima, maar als ik het nfc pasje 'scan' met mijn telefoon, komt er heel snel een 'tag verwerken' hass-scherm in beeld en vervolgens gebeurt er niets.
Iemand een idee waar dit aan ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Vow schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 22:26:
nee klopt maar omdat het toch wel echt gericht is voor HA dacht ik het toch even hier te vragen.
Maar zoals je merkt ken ik er niets van, ik geef dat zeer zeker toe maar goed daarom zijn we hier om bij te leren. Maar ben al bij dat ik terug in HA kan en die port forwarding doe ik erna wel eens maar toch alvast wederom bedankt voor de hulp.
Geen probleem, ik doelde echter op het feit dat instellingen in een Telenet router hier wellicht niet thuis hoort, maar uiteraard is iedereen bereid je te helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vow

Vow

martinvdm schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 22:34:
[...]

Geen probleem, ik doelde echter op het feit dat instellingen in een Telenet router hier wellicht niet thuis hoort, maar uiteraard is iedereen bereid je te helpen
Nee nee dat klopt en was ook niet echt mijn bedoeling. Ik doe het nodige opzoekwerk daaromtrent wel, dat zal wel weer in orde komen :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barrymossel
Iedereen heeft weer een lekkere vrijdag, of niet? Lekker upgraden en debuggen... 8)

Leuk trouwens al die extra mogelijkheden in automations en scripts. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer. Home Assistant zal nooit voor de massa worden... Voor ons niet erg, maar ik kan iets dergelijks nooit bij vrienden of familie kunnen implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Vow schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 21:58:
[...]

homeassistant:

http:
Je ip is goed. Poorten allemaal (begin en eind) op 8123 zetten.
Pagina: 1 ... 15 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.