Dames en heren, hij zit erin! En ik moet zeggen, de GPU viel me reuze mee.
Wat er t.o.v. de vorige keer is veranderd:
- De RX480 is vervangen door de Inno3D 3080 ICHILL X3
- Ik heb een 1TB 970 EVO toegevoegd. Was toevallig in de aanbieding bij de MediaMarkt

Anders was het een tweede A2000 geworden. De 970 EVO zit op de voorkant, A2000 is verhuisd naar de achterkant.
- Custom kabels van PSlate
Omdat toch alles uit elkaar lag, heb ik nu eens bijgebouden wat ik qua volgorde heb gedaan. Het kwam als volgt uit:
- Moederbord geplaatst
- GPU geplaatst
- Voeding geplaatst en kabels aangesloten. De 24pin en 8pin CPU nog niet in het moederbord steken!
- Zijstrut eraf en AIO op de CPU plaatsen. Zijstrut er daarna weer op.
- Kabels van de AIO goedleggen en aansluiten op mobo/sata power.
- Lunch. Zeer belangrijk!
- De 24pin en de 8pin aangesloten op mobo. Deze gaan tussen de twee tubes door, zodat de achterste tube voldoende weggestopt kan worden en langs het moederbord loopt.
- AIO met brackets weer aan de struts vastmaken.
- Tubes buigen en met tiewraps in positie houden. Ik heb ze op twee plekken aan elkaar bevestigd, en de 'onderste' tube zit aan de main strut vast. Wel even opletten dat je de USB-connector van de AIO niet van zijn pinnen trekt, die zit in dezelfde hoek.
Maar dan nu de vraag: hoe ziet dat eruit? Als volgt:
Ik ben er heel blij mee, zeker de tubes aan de voorkant vind ik zo mooi lopen. Het enige wat ik wel moest doen is het 'blokje' dat over het voorste M.2 slot zat weghalen, want dat zat in de weg. Ik denk echter niet dat dat blokje veel hielp, en dat de temperaturen daar nu iets beter zijn dan voorheen. Wat ik ook heb gedaan is de optionele support bracket van de GPU die meegeleverd wordt eraf gehaald. Dit moest omdat ik anders de GPU support van de T1 (dat stukje dat naar beneden gedrukt moet worden) niet meer paste.
De GPU staat overigens niet helemaal recht, maar komt aan de onderkant 1-2mm naar voren (richting zijkant van de T1). Ik denk dat de backplate van het moederbord of de achterste M.2 SSD de kaart wat naar die kant drukt, maar het lijkt me niet echt een probleem.
Ik ben daarna begonnen met een Heaven benchmark, puur om te kijken wat het gedrag was. Ik kwam uit op een GPU van 75 graden met 55% fanspeed, een CPU van 65 graden, koelvloeistof van 41 graden en beide noctuas stonden vol te stampen. Het is dus duidelijk dat de 3080 de gehele temperatuur flink verhoogd. Ik heb daarna de GPU een undervolt gegeven, en ben uiteindelijk uitgekomen op 1905MHz met 0.85V. Ik kwam op 0.837V op deze frequentie de Heaven-benchmark wel door, maar in de eerste game die ik probeerde ging het toch mis en zat ik na 30 seconden tegen een volledig wit scherm aan te kijken... Mogelijk dat het de game zelf was, maar toch.
Ik ben er nog niet over uit of ik de frequentie misschien nog verder terugbreng naar 1850 MHZ en het voltage nog verder verlaag, iets voor later. Ik heb niets aan 100 fps op 4K, omdat 60fps de limiet van het scherm is. Als je dan 3-5% performance kan inwisselen voor 30-40 watt en stilte lijkt me dat een goede keuze. Ik heb als laatste nog een custom curve voor de noctuas in Corsair iCue gezet, want 100% fan speed op 35 graden koelvloeistof is echt te strak en het mag best wel wat warmer worden. Ook heb ik nog steeds een Arctic P12 liggen die ik kan toevoegen. Ik dacht niet dat er nog ruimte voor was, maar als ik builds op Reddit zie met vergelijkbare onderdelen zou het toch wel moeten lukken...
Nu ik dit bouwproces nog een keer heb gedaan, zou ik de volgende keer toch net een iets grotere case nemen. 11-12 liter, het zou fijn zijn als er nog een cm of 2 bijkwam in de hoogte voor fan- en kabelruimte. Neemt niet weg dat het hele bouwproces toch een van de leukste dingen is dat ik ook heb gedaan. Het is toch een soort prestatie... Mocht iemand een dergelijke build willen met de T1 V1.2 of de EVO en geinteresseerd zijn in de financiële kant: de totale kosten liggen op +- 2250 euro, op basis van een 5600x van 320 euro en de 3080 van 850 euro.
[
Voor 4% gewijzigd door
DoubleD91 op 02-03-2021 23:07
. Reden: Plaatje weggehaald, was iets te groot ]