Inmiddels heb ik nu een week mijn Gunmetal FormD T1 draaien; ben er echt heel blij mee.
Specs:
AMD Ryzen 5600x
Gigabyte B550 Aorus Pro AX
Corsair SF750
GSkill 16gb 3600mhz CL16 (GVK, met samsung B-die, niet de GVKC).
Kingston A2000 1TB
Corsair H100i RGB Pro XT
Sapphire RX480 4GB
Ik had eerst een EK 240 D-RGB gekocht, maar na het plaatsen was een stukje van de sleeving in de buurt van de fitting bij de pomp nat. Dat is overduidelijk niet de bedoeling... Ik heb hem nog een tijdje op mijn oude PC aangesloten om te kijken of hij nog meer lekte (i.v.m. foto/video voor RMA-proces van EKWB), maar hij lekte niet meer. Ik heb hem toch gewoon teruggestuurd onder RMA, ik ga er geen risico's mee lopen. Hij wordt daar getest, en als hij echt niet lekt krijg ik hem weer terug en gaat ie V&A op.
Overigens vind ik de H100i fijner om mee te werken. De slangen zijn veel flexibeler, wat criciaal is. Nadeel is de benodigde SATA-power, maar daar heb ik een van de kabels van de SF750 voor gekortwiekt' zodat ik niet die hele ketting in de kast hoefde te proppen.
Maar hij is nog niet klaar. Custom kabels van Pslatecustoms zijn onderweg, en de RX480 gaat vervangen worden met een RTX3080. Ik had eerst een Asus TUF 3080 non OC bij Alternate besteld (plek 594), maar omdat ik denk dat die never gaat aankomen heb ik die vervangen met een Inno3D 3080 iChill X3 (plek 5), volgens mij een van de kortste wachtrijen voor een kaart die in de T1 past. Mooie undervolt erop, LED-gedoe uit of puur wit en dan is t een prima kaart. De custom kabels zijn nog gebaseerd op de ASUS, maar de connectors lijken wel op dezelfde plek te zitten dus ik denk dat dat wel goed komt.
Als laatste ga ik proberen de befaamde 3de fan boven de voeding de plaatsen. Het is een Arctic P12, en ik plaats er ook een fangrill op ter bescherming.
Het bouwproces zelf was leuk. Ik moest echt een combinatie van resources gebruiken, waarvan de subreddit de grootste was, anders zou ik er niet uit zijn gekomen. Wat me wel opviel is dat het aantal schroeven/standoffs dat je krijgt 'variabel' is. Ik had in ieder geval andere aantallen dan de voorbeelden die ik volgde. Ook had ik 2 verschillende soorten M3*5 countersunk schroeven; de kop week wat af. Ik had er genoeg om de schroeven met afwijkende kop niet te hoeven gebruiken.
Verder heb ik me wat verkeken op hoe veel de hoogte van de RAM-modules uitmaakt in krappe omstandigheden. Hierdoor is de routering van de AIO-slangen toch wat lastiger dan nodig geworden.
Het plaatsen van de AIO is toch al lastig. Mocht iemand dat nog moeten doen: ik zou eerst de korte beugels monteren in een lege case, en daarna de AIO aan de korte beugels schroeven, maar niet helemaal vastdraaien. Je moet proberen de radiator zo ver mogelijk naar voren in de kast te zetten. Als je fans bovenop de radiator hebt kan je hem echter niet helemaal het frontje in duwen; er zit een kleine uitstulping naar binnen. Zet hem hier dus tegenaan, en schroef vervolgens de radiator definitief aan de beugels vast. Nu kan je de beugels weer van de struts demonteren (laat ze wel vast zitten aan de radiator!) en de rest inbouwen.
Al met al een heel avontuur. Als alle definitieve onderdelen erin zitten ga ik de CPU en RAM ook netjes afstellen. Hopelijk houdt ie het dan 4/5 jaar vol