Afgelopen week is het me dan eindelijk gelukt om een FormD T1 te bestellen op https://formdworks.com/. Ik kijk al maanden uit naar deze case om daar een mooie desktop pc van te bouwen.
Het is niet gemakkelijk om aan deze kast te komen omdat hij nog maar in zeer kleine oplagen geproduceerd wordt. Elke vrijdag om 9 uur PST (18:00 onze tijd) is er een batch beschikbaar en die is vaak binnen enkele seconden direct uitverkocht. Gebruikers met Apple pay lijken het snelst te kunnen betalen. Zelf heb ik gewoon via credit card betaald. Dit was voor mij de vijfde keer proberen, eindelijk is het gelukt.
Dit topic gaat over mijn (wilde) plannen en zodra ik de case binnen heb geef ik updates over het bouwproces.
Welke wilde plannen, dan?
Ik wil in eerste instantie het volgende inbouwen (dit heb ik al liggen):
AMD Ryzen 7 3800x
Gigabyte Aorus X570
32GB geheugen
2x nvme storage
GTX 1080 TI
Corsair SFX600 psu
Hierna ben ik van plan te upgraden:
Custom loop waterkoeling
Corsair SFX750 psu
RTX 3080
[Voor 15% gewijzigd door bobdetweaker op 13-09-2020 02:56. Reden: prijs van rtx 3080 is bekend]
Kan je niet beter even kijken hoe de 3xxx gpu uitvalt? Mogelijk is die gunstigere prijs kwaliteit (en warmte ).
Weet je ook zeker dat je een r7 3800wil?
Ik wil liever een 3950x, maar ik heb die 3800x liggen dus dat past prima in mijn proof of concept. Met custom loop waterkoeling kan ik beide goed genoeg koelen, verwacht ik. Ik kijk af van andere ervaringen maar wil eerst mijn huidige build transplanteren.
Ik heb een dan Cases A4 met daarin al mijn 1080ti, 3800x, het moederbord en het geheugen. En ja de rtx 30xx zou wel eens heel interessant kunnen zijn, maar eerst prijzen maar eens afwachten.
Mocht ik eind dit jaar nog budget over hebben, dan schaf ik een pci-e 4 riser aan zodat ik twéé kaarten kan plaatsen, gewoon omdat het kan. Bij de T1 komt een pci-e 3 riser.
Ik wilden en eerste instantie van Ghost S1 over stappen naar de T1, omdat ik de S1 te luid vond en ik van plan was om te water koelen. Het bestellen van de T1 was destijds haast onmogelijk. (Iedere week voor een week of 5-6 iedere vrijdag om 18:00 en spot sale die in 20 sec was uitverkocht.)
Omdat dat dus niet ging wilden ik een M1 omdat ik dan een dual rad en externe pomp kon gebruiken. Net twee dagen toen ik deze build af had was er een pre-order voor de T1 met groote hoeveelheden. So F it ik koop hem gewoon en zie wel wat ik er mee doe...
Ik zal zo wel wat Foto's posten van M'n builds en ja het is een enorm uit de hand gelopen hobby.
Mocht je extreem ongeduldig zijn en teveel geld willen betalen, dan is dit je kans om er snel aan eentje te raken.
Wil graag een helemaal zwarte en met die vraagprijs wacht ik graag tot mijn eigen order wordt geleverd. Beetje jammer dat er meer dan 150 euro bovenop de retail prijs wordt gevraagd. Verkoper benoemt dat er een riser cable bij zit twv 40 euro, zit deze er standaard niet bij?
[Voor 37% gewijzigd door DMC90 op 05-10-2020 12:47]
bobdetweaker schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:50:
Ik heb mijn vingers ook gekruist, maar verwacht eerlijk gezegd wel dat er importkosten bij komen. Ik laat het in ieder geval in dit thread weten wanneer dat zo is.
Yes please! Voor mij Ncase moest ik in ieder geval import kosten betalen.
Ik heb de t1 in maart ontvangen, was toen 39,50 import kosten, 22euro btw en 17,50 handling aan PostNL. Pakketje was gewaardeerd als 104 euro door de douane.
Die van mij is ook binnen. 14 augustus besteld in de pre-order, 14 oktober verzonden en 16 oktober geleverd via DHL. Totale kosten invoerrechten en btw 58,50. Ga er maar vanuit dat je dit ook mag gaan betalen.
Bouwkwaliteit is super, usb-stick ter referentie hoe klein het ding is:
[Voor 7% gewijzigd door SqnLdr op 17-10-2020 17:58]
Mijn eerste poging om te bouwen was met de standaard koeler van AMD en de kast in 2 slot configuratie. Ik wist dat het zijpaneel er dan niet op kon maar had niet verwacht dat de koeler ook te breed was, zie fotos:
Op deze foto zie je waarom het niet past: de rode lijn geeft aan dat het schroefgat wat je ziet exact op de plaats van de standoff voor het bevestigen van je moederbord staat. De koeler van AMD wil graag op de plek van het oranje gemarkeerde gebied overlappen. Dat past dus niet.
Tweede poging was dezelfde configuratie maar met de enige koeler die ik had liggen die wel paste: pricewatch: Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black. Niet krachtig genoeg voor de 3800x, maar prima om eventjes mee te testen om te zien hoe de kabels moesten lopen. Ik wist nu in ieder geval dat ik de meeste van mijn custom cables van de dan cases a4 kon hergebruiken totdat de nieuwe custom cables besteld en geleverd zijn.
Daarna kwam de uitdaging om de pricewatch: Asetek 645LT AIO erin te krijgen, de enige liquid cooler die ik heb die er in past. Dat is gelukt zonder al teveel moeite.
Dankzij deze Corsair Fan die ik nog had liggen is ook het chipset van het moederbord lekker fris, zonder al te veel lawaai.
Mijn 2.5" ssd zit tussen het frontpaneel en de voeding in, daar heb je wel echt een haakse SATA connector voor nodig, anders past dat niet.
Ik heb iets vals gespeeld met de plaatsing van de videokaart omdat mijn pricewatch: MSI GeForce GTX 1080Ti Armor 11G OC te hoog is (143mm ipv maximum 139/140 mm). Hierdoor staat de videokaart praktisch gezien in 2 slot configuratie maar het moederbord in 3 slot configuratie, want op een systeem zonder videokaart kan ik niet gamen!
Bij deze foto kan je ongeveer zien waar de videokaart te hoog is vergeleken met de strut die er achter zit.
Meer foto's volgen wanneer ik heb uitgevogeld hoe ik het zijpaneel aan de videokaart kant erop kan krijgen zonder dat de fans er tegenaan wrijven...
Hij is lekker stil zolang het zijpaneel bij de videokaart er dus niet op zit. Ik ga komende week de spullen voor custom loop liquid cooling bestellen. Even afwachten wat de kosten voor de auto zijn en misschien bestel ik dan ook meteen een rtx 3080.
[Voor 6% gewijzigd door bobdetweaker op 01-11-2020 11:27]
Meer foto's volgen wanneer ik heb uitgevogeld hoe ik het zijpaneel aan de videokaart kant erop kan krijgen zonder dat de fans er tegenaan wrijven...
Hij is lekker stil zolang het zijpaneel bij de videokaart er dus niet op zit. Ik ga komende week de spullen voor custom loop liquid cooling bestellen. Even afwachten wat de kosten voor de auto zijn en misschien bestel ik dan ook meteen een rtx 3080.
Ik heb ondertussen nog even met de fan curves zitten spelen en heb het geluid wat minder storend gekregen door gewoonweg minder snel naar de 100% snelheid te gaan. Tevens CPU lichtjes undervolted.
Score in Cinebench 20 komt uit op 4587, vorige score zonder undervolting van cpu was 4795. Geluid is in ieder geval absoluut niet meer storend. Zodra ik de custom loop heb gebouwd herstel haal ik de undervolt eraf en ga ik echt aandachtig finetunen.
Kastje staat er mooi bij zo, ook al is het zijpaneel aan de videokaart kant er niet op. Zie je toch niet vanaf hier.
Tot slot nog een link naar een verse benchmark: https://www.userbenchmark.com/UserRun/34946057. Als ik overigens naar de hwinfo64 kijk lijkt het erop dat de undervolting helemaal niet actief is
[Voor 3% gewijzigd door bobdetweaker op 03-11-2020 22:54]
MaZo schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:01:
Ik moet helaas nog tot december op mijn E-White wachten. Het wordt een 2-slot build / PSU offset met een EK-120 AIO en Nvidia RTX 3080 FE. Qua hardware is het enige dat nog mist de GPU en een Zen3 processor. De rest heb ik al in huis (Asus X570-I mobo, Corsair MP600 NVMe, Corsair Vengeance 2x 8GB 3600 CL14, Noctua fans). Als de GPU echt mission impossible wordt ga ik voor een 3-slot build met een Asus TUF RTX 3080.
Ik was lang in de markt voor een witte Ghost S1 MK3, maar de plannen zijn gewijzigd door het gebrek aan communicatie / leveringen van Louqe enerzijds, en de slechte warmteprestaties i.c.m. een RTX 30xx anderzijds. Ik zit daardoor helaas nu wel met een gloednieuwe Asetek 645LT AIO opgescheept die ik niet langer nodig heb.
Ik begin steeds minder hoop op een RTX 3080 FE te krijgen, terwijl ik de Asus TUF RTX 3080 vrij makkelijk zou kunnen vinden. Keuzes, keuzes...
Mooi build log, al erg lang aan het twijfelen en dit weekend toch de Metalgrey besteld - moet ergens in januari geleverd worden.
Ik heb op Reddit gelezen dat je een 2e SSD kan vastschroeven aan de onderkant en dat de schroeven precies op de gaten passen. Wat is jouw inschatting daarvan?
Mooi build log, al erg lang aan het twijfelen en dit weekend toch de Metalgrey besteld - moet ergens in januari geleverd worden.
Ik heb op Reddit gelezen dat je een 2e SSD kan vastschroeven aan de onderkant en dat de schroeven precies op de gaten passen. Wat is jouw inschatting daarvan?
Dank je! Ik zal vanavond eens kijken voor je.
Edit: ok, het is mogelijk maar je kunt niet alle vier de schroefjes vast zetten. De gaatjes van het paneel komen bijna overeen met twee van de schroefgaatjes van de SSD, maar de schroefgaatjes van de SSD zijn een fractie verder uit elkaar gezet. Al met al gaat het je lukken hier schroefjes in de draaien, maar dan zal het schroefdraad van de schroefjes waarschijnlijk krassen achterlaten.
Ik heb wat foto's gemaakt zodat je het zelf beter kunt zien.
[Voor 128% gewijzigd door bobdetweaker op 04-11-2020 21:54]
Volgende bump, want ik gooi even wat in de groep. In de eerste post liet ik weten dat ik graag een single slot GPU wil. Ik zou de pricewatch: EVGA GeForce RTX 3080 XC3 Ultra Gaming wel kunnen nemen, die heeft alle aansluitingen in de bracket op één rij in plaats van twee rijen, en die past in de kast met ruimte genoeg voor een Alphacool DC-LT ernaast.
Om de kaart dan echt maar één slot in gebruik te laten nemen kan ik een single slot GPU bracket monteren zoals er genoeg bestaan voor een 1080 TI. Ik vraag me af of deze zou passen: https://www.aquatuning.nl...g_kYn7ZQG2thoCqAAQAvD_BwE
@bobdetweaker had je al bedankt in de DM, maar nogmaals bedankt voor het uitzoeken en de duidelijke foto's!! Gelukkig heeft mijn mobo de optie voor twee M.2 SSD's, dus daar liggen nog mogelijkheden indien het niet lekker uitkomt.
mailis schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 13:17:
@bobdetweaker had je al bedankt in de DM, maar nogmaals bedankt voor het uitzoeken en de duidelijke foto's!! Gelukkig heeft mijn mobo de optie voor twee M.2 SSD's, dus daar liggen nog mogelijkheden indien het niet lekker uitkomt.
Wees er wel bewust van, ik weet jouw specifieke specs niet, dat in mijn geval (ASUS B450i Strix) die PCI-E lanes van een van de twee slots gedeeld worden met de GPU. Dat will zeggen dat zowel je GPU als 1 NVMe slot runnen op PCIe 3.0 x8 ipv x16. Destijds heb ik er wat research naar gedaan en de performance impact is niet denderend groot, al helemaal niet als je nog een 'oudere' GPU gebruikt. Als je van plan bent om een 3080 of iets dergelijks aan te schaffen en alle % er toe doen (zowel FPS als performance van je SSD), dan zul je dus je moederbord moeten upgraden. Om deze reden wacht ik zelf op een lekkere deal voor de Aorus B550i Pro AX.
Ik was ook naar de X570 aan het kijken, maar mijn issue met de X570 is dat er 1 fan aansluiting minder is, maar wel een dedicated RGB header... Wat PCIe betreft zijn ze beiden prima
Daarom dat ik zo blij ben met die 4-Pins Y-Kabels van Noctua!
Ik heb een FormD T1 uit dezelfde batch als jij maar ik kan hem pas na Sinterklaas in elkaar zetten dus ik was benieuwd wat jouw ervaring is.
Ik ben niets van dat alles tegengekomen. Het enige dat mij stoort is dat de "rails" waar je je fans en radiator op kunt plaatsen snel krast door de schroeven erin te draaien. Maar dat zie je vanaf de buitenkant gelukkig niet.
Dankzij @Gizzy heb ik nu een Corsair SF750 in plaats van een SF600, waarvoor super veel dank.
Ondertussen zijn alle onderdelen van de waterkoeling binnen dus ben ik aan de slag gegaan. Dit was de afgelopen dagen mijn PC terwijl mijn SF600 op de post was naar @Gizzy:
Ik heb deze guide gevolgd omdat die duidelijk leek te zijn. Helaas kom je in de praktijk wat issues tegen die daar in niet worden weergegeven, daarover later meer. Eerst het resultaat!
Ja, dit is hem dan. CPU door custom loop gekoeld. Mijn oude 1080 TI zit er nog in bij gebrek aan een 3080. Dat blijft ook nog wel even zo door het geringe aanbod en omdat ik deze maand al een 3080 had kunnen kopen van het geld dat het onderhoud van de auto heeft gekost. Effe geduld nog, dus.
Deze volgende foto heb ik getrokken ná het vullen en ontluchten. Let op de twee noctua fans die netjes onder het blok zitten, die wilden bij de eerste boot niet draaien omdat er teveel druk tussen de radiator en de 40 DC-LT zat. Door de fans iets naar links te schuiven was dat gelukkig opgelost.
De eerste boot na het verschuiven van de fans ging prima. CPU blijft lekker fris en blijft onder stress nog onder de 70 graden:
Ik ben van plan alle instellingen die ik heb gedaan op het moederbord volledig te resetten en met een schone lei te optimaliseren. Dat komt nog.
De guide
Op reddit trof ik dus deze guide. Zag er goed uit en ik heb op basis daarvan mijn onderdelen besteld in de veronderstelling dat het prima zou passen. Niet, dus.
Let op deze afbeelding:
Mooi, he? Heel professioneel gemaakt. Maar kwa afmetingen klopt er geen donder van.
Er is namelijk niet genoeg ruimte tussen de radiator en de voeding voor de extenders en zonder die extenders komt de fan tussen de radiator en de 40 DC-LT erg in de knel. Zo hard zelfs dat hij geen millimeter kan draaien. Ik heb dus enorm moeten persen en wringen om alles te laten passen. Het zit vast, het werkt en niets is verbogen, maar gemakkelijk is het absoluut niet door het gebrek aan speling die in die afbeelding wel wordt gesuggereerd. Die koeler ziet er uit als een pricewatch: Silverstone SFX 600W-G. Ik heb die koeler liggen en die is zelfs een halve millimeter langer dan de SF750: https://tweakers.net/pricewatch/compare/410720;1302722/
De CPU koeler is verkeerd om aangesloten op de afbeelding. In de praktijk zit de inlaat links en de uitlaat rechts. De slang die vanuit de pomp naar de processor gaat op de afbeelding
Alphacool
Alphacool is wat mij betreft geen super merk. De kabel van de pomp was niet goed gesoldeerd en kwam vrijwel direct los bij het plaatsen, zonder er kracht op te zetten. Gelukkig kan mijn vader die een paar straten verderop woont goed solderen dus dat was binnen een half uur opgelost en kon ik weer verder.
De fittingen die ik heb gebruikt voor het aansluiten van de slangen werken goed en zijn stevig, maar de zwarte coating komt er gewoon vanaf wanneer je met je vingers de compression fittings dicht draait. Erg jammer. Deze fittingen heb ik gebruikt: https://www.alphacool.com...e-g1/4-deep-black-sixpack
De wijzigingen ten opzichte van de vorige versie van mijn T1
Kast is nu volledig in 2-slot configuratie. Hierbij heb ik enorm vals moeten spelen want mijn videokaart past er dan eigenlijk niet in. Die zit er dus scheef in en heb ik er alleen in kunnen krijgen door de pci-e bracket eraf te schroeven, die eerst in de kast te plaatsen en dan met veel wrikken en steken de kaart op zijn plek te krijgen. Koste bijna evenveel tijd als het in elkaar steken van de custom loop...
Custom loop CPU koeling!
Voeding upgrade naar SF750 ter voorbereiding van upgrade naar RTX 3080
De voeding is ondersteboven geplaatst om de kabels naar moederbord, videokaart en 2.5" SSD onderaan de kast te hebben. Die ruimte was nodig voor de pomp en slangen van de koeling.
2.5" SSD verplaatst omdat die niet meer naast de voeding in het frontje past omdat de voeding nu omgedraaid is. Omdat de videokaart er scheef in zit en pas de drive nu zonder ook maar een tiende millimeter speling tussen de voeding en de videokaart in.
De videokaart en 2.5" SSD gebruiken custom cables, de rest nog niet maar die zijn besteld.
De achterkant van de kast kan helaas nog niet dicht omdat de videokaart te breed is. De voorkant van de kast hou ik nog even open omdat ik nog wat wil genieten van wat ik tot nu toe heb bereikt.
Hier nog wat beeldmateriaal:
[Voor 2% gewijzigd door bobdetweaker op 13-11-2020 11:57. Reden: Nog meer fouten gevonden in de afbeelding van reddit, ook spelfouten]
Ja, de T1 in "flipped" (waarbij de fans dus bovenin zitten en lucht naar buiten blazen) wordt eigenlijk altijd aangeraden. Anders moet de lucht via de bodem naar buiten, en dit komt vanzelfsprekend de temperatuur niet ten goede.
Ja er is veel om rekening mee te houden. Het is heel lastig plannen voordat alles in elkaar zit omdat de kast echt klein is. Houdt vooral in de gaten dat schetsen en afbeeldingen online soms kwam afmetingen helemaal niet kloppen, zie mijn eerdere posts.
Mijn advies zou zijn om eerst de kast aan te schaffen en vervolgens met een meetlint en een blad papier alles op te meten zodat je zelf een exacte lay-out kunt samenstellen. Als je een custom loop wilt is dat zeker van belang maar wordt het makkelijker als je een pomp in je cpu book hebt zitten.
Je kunt het beste custom psu cables bestellen aan de hand van wat je hebt opgemeten, dat scheelt weer ruimte.
Maar gewoon doen, want het is een leuke uitdaging!
Houdt ook rekening met de redelijk lange bezorgtijden, kan meer dan een maand duren.
Verder is de kast echt topkwaliteit wat mij betreft.
Mocht je beslissen er eentje te nemen dan ben je van harte welkom om je voortgang hier te posten.
Hi Bob de Tweaker, hele mooie build heb je, ik heb inmiddels ook een FormD T1 besteld alleen vraag ik me af welke tubing /diameter van de koppelingen je gebruikt hebt, is dit G1/4??? Bv deze https://www.ekwb.com/shop/ek-af-angled-2-45-g1-4-black ??
Ik vond afgelopen zaterdag een FormD T1 in mijn schoen en ben meteen aan de slag gegaan met bouwen. Eerst de hele kast in elkaar gezet om te zien of er defecten waren maar die zijn er niet. Ik moest een standoff wat korter maken en een paneel staat een heel klein beetje naar buiten maar die zit straks aan de kant die ik niet zie. Hieronder wat sfeerplaatjes:
Magneetjes voor de zijpanelen, onmisbare accessoire imho:
Fles voor schaal:
Daarna begonnen met het plaatsen van een luchtgekoelde 5800x in 2-slot met het idee mijn MSI 1080 GTX nog even her te gebruiken. De Noctua NH-L12S past op dit Gigabyte B550i bord maar ipv de sidestrut moet je dan de fanrail gebruiken. De T1 is dan nog steeds heel stevig:
De 143mm hoge MSI net te groot zoals bobdetweaker al had gezien, bij mij past de kaart wel onder de strut in het midden maar met standaard Corsair PCIe kabels krijg ik de kast niet meer dicht:
De build heeft gisteren ook al een memtest gedraait maar nog geen OS. Vandaag of morgen even Windows installeren om de AMD reward code te claimen en te kijken hoe stil de NH-L12s is.
@DMC90 Magneetjes met een diameter van 4mm en 3mm hoog, ik heb zelf een aantal van deze besteld (geen aandelen): https://www.magneetgigant...x3-mm-vernikkeld-N45.html. De zijpanelen zitten geklemd tussen de boven en onderkant. Als je het bovenste paneel loshaalt dan vallen je zijpanelen meteen los, met deze magneetjes blijven ze mooi zitten. Drupje secondenlijm en dan het magneetje erin.
@DMC90 Het frame heeft uitsparingen voor deze maat magneetjes, zie de foto die ik gepost heb. De panelen zelf zijn van staal dus daar hoeft geen magneet op.
@MaZo 3 aan elke kant, 6 in totaal. Twee boven en een onder. Die aan de onderkant voegt mi niet zo heel veel toe maar voor die 70ct hoef je het ook niet te laten.
EDIT, tenzij je de fans/radiator aan de onderkant hebt, dan natuurlijk wel.
[Voor 82% gewijzigd door Thijs8472 op 07-12-2020 21:19]
Super tof? Dat is het minste wat ze kunnen of zelfs moeten doen. Bovendien zijn de prijzen van aluminium niet met 40% gestegen zoals wordt gesuggereerd, maar met “slechts” 15%. Hoe dan ook, ik als consument heb daar geen boodschap aan. Risico van ondernemerschap.
Het meest kwalijke vind ik nog dat ze dus verzendbevestigingen versturen terwijl de boel nog niet eens verstuurd is.
Van alle mensen uit de 1-4 december batch die een verzendbevestiging hebben ontvangen (waaronder ik), is maar 50% daadwerkelijk verstuurd per DHL. Van de overige 50% worden onderdelen gehijacked door de fabrikanten. Aldus Wahaha360 op het SFF forum. Ik ben dus niet blij met het feit dat ze verzendbevestigingen versturen terwijl de case nog niet verstuurd is. Mijn order status is ook weer van shipped naar confirmed gezet op de website.
M.a.w. ik moet langer wachten. Het verkrijgen van een premium SFF case lijkt voor mij een mission impossible te worden. Ik wacht al meer dan een jaar op m’n Mjolnir, de witte Ghost S1 die ik als alternatief wilde blijft maar uitgesteld worden, en nu dit weer...
Mjolnir is de Duke Nukem If Ever van de SFFPC wereld
Door dat ding begon mijn interesse in SSFPC's end him zou town binnenkort op de market komen. Dat was vorig maar herfst
Ik zit in de begin Januari batch dus mag ook wachten of refund. Denk dat ik de NR200 koop om de tijd te overbruggen kan ik alvast de hardware testen/gebruiken.
Een kleine update van mijn kant. Via Alternate ben ik voor een 'redelijk' normale prijs aan een EVGA XC3 3070 Ultra Gaming gekomen en die zou, wellicht met wat modding, in een 2-slot configuratie moeten passen en ik kan bevestigen dat dat zo is!
Ik had liever een 3080 gehad maar de prijzen waren me toch iets te gortig. Gelukkig zijn de XC3 3070, 3080 en 3090 qua afmetingen hetzelfde dus een 3080 zou ook moeten passen wanneer deze weer een 'normale' prijs heeft.
Bij het testen liepen de ventilatoren heel licht aan. Allereerst heb ik de letters van de ventilatoren verwijderd. Maar de letters maken toch geen verschil zou je denken? Nou die zijn best dik en komen het verst naar buiten op deze kaart. Even warm maken met een iOpener (of equivalent) en je kunt ze er zo afhalen met een dun plastic kaartje en bewaren.
Daarna was het aanlopen al minder maar nog niet helemaal naar mijn zin. Daarna de backplate verwijderd en nu past het prima! Wel even zorgen dat je wat schroefjes terugzet anders zit de koeler los van de PCB. Effectief heb ik nu een XC3 Black die zonder backplate geleverd wordt.
De volgende stap is de PCIe kabels weer 'terug' in de kast krijgen zodat deze echt dicht kan, maar ik voorzie dat dat met de stock SF750 wel wat tijd gaat kosten, ik snap niet waarom de PCIe kabels bij deze PSU 2x 6+2 hebben ipv 1x 6+2 of zelfs 1x8. Ik ben bang dat ik uiteindelijk toch maar gewoon een paar custom PCIe kabels bestel.
Een Noctua NH-L12S en die past enkel in 2-slot mode. Ik ben erg gecharmeerd van luchtkoeling en heb ook een beetje 'AIO vrees' dus ik wilde perse een kaart die in 2-slot mode past. Er zijn ook wel luchtkoelers die in 3-slot passen, een Alpenföhn Black Ridge bijv, maar ik betwijfel of die een 5800X goed kunnen koelen.
Thijs8472 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 08:34:
Een Noctua NH-L12S en die past enkel in 2-slot mode. Ik ben erg gecharmeerd van luchtkoeling en heb ook een beetje 'AIO vrees' dus ik wilde perse een kaart die in 2-slot mode past. Er zijn ook wel luchtkoelers die in 3-slot passen, een Alpenföhn Black Ridge bijv, maar ik betwijfel of die een 5800X goed kunnen koelen.
Prima koeler! En je kunt nog overwegen twee 120mm fans in de top te doen, kan de fanspeed in totaal omlaag.
Ik bestel al mijn custom kabels altijd bij Ray: https://www.etsy.com/nl/shop/DreambigByRay. nog nooit teleurgesteld geweest. Maar ik weet dat er ook Tweakers zijn die het kunnen. Je zou een post op V&A kunnen maken.
Thijs8472 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 08:34:
Ik snap helemaal wat je bedoelt. Ik heb al met een kleine korting een EK 240mm AIO weten te bemachtigen, maar hoe de build eruitziet met een dikke top down air cooler is echt prachtig. Misschien dat ik nog wel naar lucht overstap...
P.S. W360 is overgestapt naar een nieuwe fabrikant wat voor mij betekent dat de case niet voor onbepaalde tijd is uitgesteld, maar max twee maanden. Flink balen, maar ik ga mijn order niet cancellen
[Voor 12% gewijzigd door DMC90 op 17-12-2020 08:42]
Ik heb zojuist een mailtje van ze (FormD) gekregen over alle opties voor alle cases. Toch wel goede hoop nu dat mijn case vrij binnenkort verstuurd zal worden.
Gewoon? Het product is nog niet perfect en het produceren op grote schaal kost erg veel geld waardoor investeerders niet snel komen aanwaaien. Zeker niet bij een klein en onbekend bedrijf waarbij ook helemaal nog niet eens duidelijk is hoe groot de vraag nu echt is.
Ze komen er vast wel, maar dit gaat nooit "gewoon".
Niiiice! Ik heb nog naar de ETA gevraagd voor mijn titanium case, maar die is op dit moment helaas onbekend. Ik reken op weer een aantal maanden wachten. Kreeg wel $50 refund voor het prijsverschil.
sapphire schreef op zondag 20 december 2020 @ 20:21:
Een Coolermaster NR200 die op grote schaal geproduceerd word is ook niet perfect, Fractal Era evenmin. Perfecte producten bestaan amper/niet en goed genoeg om te verkopen zijn ze blijkbaar wel al.
En gewoon, ja gewoon. Er zijn zat mensen die een klein onbekend bedrijf beginnen, zo beginnen de meeste bedrijven namelijk en die kunnen ook aan geld komen. Dat heet lenen, schrijf een bedrijfsplan, doe marktonderzoek, ect.
Zelfs buiten dat als je een product hebt wat vrijwel continue uitverkocht is en als je er een batch van maakt het in 2x knipperen uitverkocht is dan weet je volgens mij iig dat er duidelijk vraag naar is.
Met gewoon bedoel ik dat het niet exact rocket science is gezien de hoeveelheid bedrijven op deze wereld ze voorgegaan zijn. Zal vast aan mijn enorme eigen ondernemers geest liggen
Een case als de FormD T1 vergelijken met een NR200 van Cooler Master is wel echt even een compleet ander product en bedrijf. Een vergelijking die ik wel interessant vind is de Dan A4, deze is volgens mij redelijk goed beschikbaar. Geen idee hoe die dat voor elkaar hebben gekregen. Anyway, ik ben ook geen expert, maar vermoed dat een klein bedrijf met zeer hoge kwaliteitseisen gewoon geen voorrang krijgt bij Chinese fabrikanten.
MaZo schreef op zondag 20 december 2020 @ 20:26:
[...]
Niiiice! Ik heb nog naar de ETA gevraagd voor mijn titanium case, maar die is op dit moment helaas onbekend. Ik reken op weer een aantal maanden wachten. Kreeg wel $50 refund voor het prijsverschil.
Titanium zal nog wel even op zich laten wachten ja! Wel mooie kleur inderdaad ook! Wat ik alleen 'jammer' vind van de Silver/Titanium cases is dat alles dezelfde kleur is (behalve de side panels). Ik vind de Dan A4 in het Zilver, zonder side panels, maar wel zwart van binnen echt schitterend.
Moet toegeven dat ik de V2 berichten ook veel belovend vond, maar ik zou voor geen goud mijn huidige order cancelen Als de V2 uit is zie ik het dan wel weer.
Wow! Op basis van alle posts hier is het nu max een week Laat ik het ruim voor mijzelf inplannen en het op max 2 weken houden vanwege kerst en alles. Er was iemand die de case al binnen 3 dagen binnen kreeg, insane!
Hopen dat de douane een oogje voor mij dichtknijpen. Maand geleden nieuwe koptelefoon besteld via Drop en daar geen invoerkosten etc voor hoeven betalen. Fingers crossed.
[Voor 16% gewijzigd door DMC90 op 21-12-2020 11:16]
Nog een kleine update, vandaag heb ik een J-Hack M2426 (https://j-hackcompany.com...ck-m2426-customizable-kit) geplaatst die de 24-pin kabel vervangt. Op zich past de 24-pin met een flipped PSU wel maar het is toch relatief 'vol':
De M2426 vervangt de 24-pins door nog maar 6 kabeltjes, links oud en rechts nieuw:
Nu ziet het er een stuk netter uit:
Hopelijk komen de GPU kabels van DreambigByRay morgen of overmorgen nog binnen en dan kan ik de build afmaken.
Ik ben voor de 220mm gegaan, ik begreep dat 180mm aan de korte kant was met een flipped PSU en dit specifieke moederbord. Van mij had de lengte ook wel 200mm mogen zijn maar beter te lang dan te kort.
Inmiddels heb ik nu een week mijn Gunmetal FormD T1 draaien; ben er echt heel blij mee.
Specs:
AMD Ryzen 5600x
Gigabyte B550 Aorus Pro AX
Corsair SF750
GSkill 16gb 3600mhz CL16 (GVK, met samsung B-die, niet de GVKC).
Kingston A2000 1TB
Corsair H100i RGB Pro XT
Sapphire RX480 4GB
Ik had eerst een EK 240 D-RGB gekocht, maar na het plaatsen was een stukje van de sleeving in de buurt van de fitting bij de pomp nat. Dat is overduidelijk niet de bedoeling... Ik heb hem nog een tijdje op mijn oude PC aangesloten om te kijken of hij nog meer lekte (i.v.m. foto/video voor RMA-proces van EKWB), maar hij lekte niet meer. Ik heb hem toch gewoon teruggestuurd onder RMA, ik ga er geen risico's mee lopen. Hij wordt daar getest, en als hij echt niet lekt krijg ik hem weer terug en gaat ie V&A op.
Overigens vind ik de H100i fijner om mee te werken. De slangen zijn veel flexibeler, wat criciaal is. Nadeel is de benodigde SATA-power, maar daar heb ik een van de kabels van de SF750 voor gekortwiekt' zodat ik niet die hele ketting in de kast hoefde te proppen.
Maar hij is nog niet klaar. Custom kabels van Pslatecustoms zijn onderweg, en de RX480 gaat vervangen worden met een RTX3080. Ik had eerst een Asus TUF 3080 non OC bij Alternate besteld (plek 594), maar omdat ik denk dat die never gaat aankomen heb ik die vervangen met een Inno3D 3080 iChill X3 (plek 5), volgens mij een van de kortste wachtrijen voor een kaart die in de T1 past. Mooie undervolt erop, LED-gedoe uit of puur wit en dan is t een prima kaart. De custom kabels zijn nog gebaseerd op de ASUS, maar de connectors lijken wel op dezelfde plek te zitten dus ik denk dat dat wel goed komt.
Als laatste ga ik proberen de befaamde 3de fan boven de voeding de plaatsen. Het is een Arctic P12, en ik plaats er ook een fangrill op ter bescherming.
Het bouwproces zelf was leuk. Ik moest echt een combinatie van resources gebruiken, waarvan de subreddit de grootste was, anders zou ik er niet uit zijn gekomen. Wat me wel opviel is dat het aantal schroeven/standoffs dat je krijgt 'variabel' is. Ik had in ieder geval andere aantallen dan de voorbeelden die ik volgde. Ook had ik 2 verschillende soorten M3*5 countersunk schroeven; de kop week wat af. Ik had er genoeg om de schroeven met afwijkende kop niet te hoeven gebruiken.
Verder heb ik me wat verkeken op hoe veel de hoogte van de RAM-modules uitmaakt in krappe omstandigheden. Hierdoor is de routering van de AIO-slangen toch wat lastiger dan nodig geworden.
Het plaatsen van de AIO is toch al lastig. Mocht iemand dat nog moeten doen: ik zou eerst de korte beugels monteren in een lege case, en daarna de AIO aan de korte beugels schroeven, maar niet helemaal vastdraaien. Je moet proberen de radiator zo ver mogelijk naar voren in de kast te zetten. Als je fans bovenop de radiator hebt kan je hem echter niet helemaal het frontje in duwen; er zit een kleine uitstulping naar binnen. Zet hem hier dus tegenaan, en schroef vervolgens de radiator definitief aan de beugels vast. Nu kan je de beugels weer van de struts demonteren (laat ze wel vast zitten aan de radiator!) en de rest inbouwen.
Al met al een heel avontuur. Als alle definitieve onderdelen erin zitten ga ik de CPU en RAM ook netjes afstellen. Hopelijk houdt ie het dan 4/5 jaar vol
DrumandBass schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:55:
Vandaag ook de 2426 mogen ontvangen, nu nog een GPU en een T1... Als ik de verhalen van Whahaha360 lees begin ik een beetje bang te worden dat V1 nooit meer gaat komen
Klopt, T1 wordt niet meer gemaakt, is vannacht nogmaals bevestigd door W360 op het SFF forum. De EVO zal dezelfde looks en formaat hebben, laat echter nog een aantal maanden op zich laten wachten.
Mijn titanium case is inmiddels binnen en wacht alleen nog op mijn 3080 FE die nog steeds bij mijn schoonmoeder in Parijs ligt. Heb even een leen-GPU gehad van een vriend waarmee ik de boel kon bouwen en testen. Zal vanmiddag even wat foto’s posten.
@DrumandBass Veel mensen zijn toch op de één of andere manier een T1 v1.0 of v1.1 misgelopen. Sommigen kunnen door hun verloren geduld gewoon niet meer wachten en kopen er eentje van ebay. Schande, want als je zo'n ding niet wilt hebben moet je het ook niet kopen vind ik.
Mijn tweede T1 komt als het goed is vandaag aan, maar helaas heb ik nog amper de benodigde onderdelen in huis om de build af te maken. Jammer, want het bouwen is zo leuk!
Zoals gezegd, work in progress.
Moet nog even die twee dunne kabeltjes van het CPU block netjes wegwerken, en de RTX 3080 FE monteren zodra ik die binnen heb.
Edit: en nog een foto mét de 3080 FE:
Specs:
FormD T1 1.1 Titanium
Asus Rog Strix X570-I
Ryzen 5900X
2x 8 GB Corsair DDR4 3600 C14
EK 240 AIO met 2 Noctua A12x15 PWM Chromax
RTX 3080 FE
Corsair SF600 Platinum PSU
Pslatecustoms kabels
[Voor 12% gewijzigd door MaZo op 25-02-2021 12:04]
Schitterend! Het is je gelukt om mijn droom build te realiseren, ik ga nooit meer aan die 3080FE voor MSRP kunnen komen
Mag ik vragen welke kabels je besteld hebt en of ze bevallen? Heerlijk om te zien hoeveel ruimte er in de case is als je met custom cables werkt.
Ik had de kabels al liggen voor een Dan A4 die ik voorheen had, en die kon ik gewoon hergebruiken. Passen perfect. De enige kabel waar ik nog op wacht is de 12-pin kabel voor de 3080FE.
Kabels kun je hier vinden. De kabels die ik heb, en die ik voor wat betreft airflow zou aanraden, zijn de unsleeved kabels.
MaZo schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:29:
[...]
Nee, flipped PSU is eigenlijk alleen nuttig als je geen custom kabels gebruikt. In alle andere gevallen is de airflow beter met flipped case i.c.m. PSU in reguliere positie.
Verder kun je zoals ik 2 slim fans gebruiken, 3 slim fans (boven de PSU een derde onderop je radiator monteren - heb ik denk ik nog ruimte voor), of één slim en één A12x25 fan. Die laatste twee zullen weinig verschillen qua temps, al zal 3 slim fans iets beter zijn.
Ik heb al 1 NF-A15x15 en twee NF-A12x25's liggen. Denk je dat 2x15mm fans qua noise/performance hetzelfde zullen presteren als 15mm + 25mm? Ik ben gewoon super enthousiast over die NF-A12x25's, wat een top dingen zijn dat. Kan mij niet voorstellen dat een NF-A15x15 gelijkwaardige prestaties biedt.
MaZo schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:29:
[...]
Verder kun je zoals ik 2 slim fans gebruiken, 3 slim fans (boven de PSU een derde onderop je radiator monteren - heb ik denk ik nog ruimte voor), of één slim en één A12x25 fan. Die laatste twee zullen weinig verschillen qua temps, al zal 3 slim fans iets beter zijn.
Het zou mogelijk moeten zijn om 2x 15mm op de radiator te doen en 1x 25mm onder de radiator bij de voeding. Genoeg builds laten dit ook zien. Je hebt dan wel de voeding in de normale positie nodig met custom kabels, anders gaat het echt niet passen (of misschien net wel, maar dan veel minder airflow en een hele hoop gefrot). Ik zou wel een fangrill op de fan onder de radiator monteren.
Gisteravond mijn kabels van Ray binnengekregen en meteen geplaatst, ik ben wel content met het eindresultaat:
Ik had 3 8-pins GPU kabels en 1x8-CPU en ik was voor 30 euro klaar, ik kan hem echt wel aanraden. Eigenlijk ben ik nu wel 'klaar' met de build, wel heb ik nog een klein wensenlijstje (voor ooit):
Zilveren frontje/bovenkant om een 2-kleurige kast te maken maar dat kan niet meer omdat er niets meer gemaakt wordt voor de v.1.1
PCIe 4.0 riser of een el-cheapo PCIe 3.0 GPU voor het flashen van de bios in de kast
EVGA XC3 3080 / 3080 FE
Ik twijfel nog steeds over een AIO, die hoor je helemaal niet toch? Van de andere kant, als ik zie hoeveel warme lucht er uit de kast getrokken wordt tijdens een gamesessie dan verwacht ik dat de GPU wel wat warmer wordt met een radiator erboven.
Begrijp ik nou goed dat je bios nog op PCIe 4.0 staat in combinatie met de standaard PCIe 3.0 riser? Ik dacht namelijk dat heel veel mensen hun systeem dan niet eens konden booten.
Ik ga toch maar eens even kijk naar de kabels van Ray. Net antwoord van J-HACK en de M2426 kan ik pas in maart verwachten (het verzenden, binnenkrijgen is nog een ander verhaal). Gebruik jij dus wel nog de standaard 24-pin kabel van Corsair?
Edit: Ray is on a break Ach, had ik kunnen verwachten. Tot nu toe nog niets soepel gegaan met deze build
[Voor 7% gewijzigd door DMC90 op 12-01-2021 13:39]
DMC90 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:37:
[...]
Begrijp ik nou goed dat je bios nog op PCIe 4.0 staat in combinatie met de standaard PCIe 3.0 riser? Ik dacht namelijk dat heel veel mensen hun systeem dan niet eens konden booten.
Een PCIe 3.0 GPU gebruiken om te booten en de BIOS om te zetten van auto naar 3.0 voordat je de 4.0 GPU gebruikt.
Mijn Louqe 4.0 Riser komt eerdaags binnen. Die ziet er zo uit.
[Voor 58% gewijzigd door MaZo op 12-01-2021 14:12]
Ik ben licht huiverig voor dit soort custom kabels omdat ze nog wel eens dunnere dan standaard bij de voeding leveren en wel eens over problemen hiermee heb gelezen.
Aan de andere kant lees ik niets dan lovende berichten over de kabels van Ray
Diameter van 1.8mm volgens mijn schuifmaat (met plastic), en met 660 reviews durfde ik de gok wel aan. Ik heb ook naar pslate gekeken maar daar was ik voor dezelfde kabels het dubbele kwijt.
Na een hoop twijfelen ga ik toch overstappen van mijn Ncase M1 naar de FormD T1.
Wilden dit in eerste instantie niet doen, omdat ik toch liever een dual rad custom loop heb, maar het blijkt dat het met een paar mods ook mogelijk is in de T1.
Een hoop componenten die ik nodig zal hebben heb ik nu al in de Ncase (De DDC pomp, Fans, XSPC Rad + Fans.)
Waarschijnlijk begin ik met 1 rad en breid ik het uit na twee als ik precies weet wat ik allemaal nog nodig heb en als ik zeker weet dat ik de extra koeling überhaupt nodig ga hebben.
Aangezien het nog wel even duurt voor de FormD T1 V2.0/EVO er is heb ik tijd zat om mijn loop uit te plannen.
Lijkt er op dat naast de T1 EVO ook een T1 V1.2 gaat komen. Een van de redenen die W360 geeft is: "One of the reasons to make the Classic V1.2 is to continue providing parts for V1.0 and V1.1, let's see how production goes."
Als ik mijn RGB versie niet al in huis had, had ik deze gekocht. Schitterend zo no nonsene in het zwart. Benieuwd of de prestaties hetzelfde zijn, zie namelijk dat de pomp andere rpm heeft.
Zo, na maanden dan eindelijk de T1 mogen ontvangen.
Gelukkig is alles wat ze zeggen over deze kast waar wat een ontzettend mooi ding, helaas heb ik nog niet alles binnen (xspc 240 en een nieuwe GPU) maar kon het niet laten dus heb alvast een systeem gefixt met mijn oude 290X.
Dacht nog slim te zijn door een MSI 1080TI met waterblok te kopen voor een mooi prijsje maar deze past dus compleet niet in de T1...
De kabels moet ik nog inkorten maar hier wacht ik mee tot ik een nieuwe GPU heb waarschijnlijk dat ik dan ook een loop ga maken met disconnects want deze loop ontluchten is echt niet te doen...
Pslate had ik al gevonden maar zit in de US en doe ik liever als ik echt geen andere goede optie heb.
Gaat om deze gozer als ik het goed heb: linkje. Volgens mij is hij, Pslate of JHACK de enige opties. Zelf vind ik Pslate gewoon veel te duur, geen idee wat Ray vraagt.
Kleine update trouwens.
Contact gehad met support en ik krijg een nieuwe Riser strut en side panels toegestuurd De parts zijn onderweg as we speak. In de tussentijd even gekeken of alle parts die ik heb werken en dat is gelukkig het geval. Vond het nog best even kloten met die Riser cable Als ik de nieuwe onderdelen binnen heb gaat de AIO erin.
[Voor 38% gewijzigd door DMC90 op 24-01-2021 20:51]
100 euro voor kabels + verzending, 34 euro import. Het is aan ieder om zijn budget te bepalen, maar als je build al boven de 2000 euro zit, kan die 50 euro verschil tussen PSlate en Ray voor kabels er denk ik ook nog wel bij. Het is maar net waar je je fijn bij voelt.
Net bericht gekregen van Azerty dat er geen levertermijn voor de Inno3d 3080 X3 bekend is. Dan wachten we gewoon toch nog een maandje
Nee nog geen reviews gezien, ik heb er 2 besteld (stond ook op het punt de Noctua's te bestellen) dus gaan het wel merken. De gewone P12 doet niet onder voor de A12x25 zeker niet qua prijs...
Ik zou iets meer dan een centimeter in de lengte en een halve centimeter in de hoogte moeten overhouden. De connectors voor de kabels zijn (voor zover ik kan zien) een beetje verzonken, dus ik hoef geen kabels in die halve centimeter ruimte te proppen. Bijkomende vraag: gaan custom kabels voor de TUF 3080 hier ook passen? Want die heb ik niet opnieuw besteld.
Zit dus wel snor met die GPU. Vanwege ITX ben ik tegenwoordig ook helemaal blij als de power connectors verzonken zitten Voor zover ik weet maakt het geen reet uit of je die kabels in een ASUS TUF of Inno3d kaart steekt, zolang het maar dezelfde connectors zijn (bijvoorbeeld beide hebben 2 x 8 pin nodig).
DoubleD91 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:02:
[...]
Eenvoudig is anders idd, maar goed, dat is het ITX-leven voor ons Eens kijken wat zaterdag allemaal lukt, sowieso custom kabels en GPU, en ik wil de tubes van mijn AIO eigenlijk ook anders routen (onder ram door) dus ik ben weer ff bezig...
Daar heb je gelijk in, helemaal geen reet aan om iets in een te grote case te bouwen. Ik vond de NR200 al een beetje saai
Keep us posted! Benieuwd naar het eindresultaat.
Ik ga komende dagen ook weer eens mijn build proberen af te ronden.
Ligt er aan sinds wanneer je al op zoek bent. Er zijn verkoop(vrij)dagen geweest waar je gewoon snel moest zijn en geluk moest hebben, maar het is ook wel gebeurd (in oktober geloof ik) dat het order window een weekend lang open is geweest.
Gezien het feit dat zowel de 1.2 versie alsmede de EVO en Meshlicious allemaal voor of in april in de verkoop gaan geef ik je een goede kans er een te kunnen bemachtigen.
En anders heb ik nog een Mjolnir over die binnenkort bezorgd gaat worden.
Dames en heren, hij zit erin! En ik moet zeggen, de GPU viel me reuze mee.
Wat er t.o.v. de vorige keer is veranderd:
- De RX480 is vervangen door de Inno3D 3080 ICHILL X3
- Ik heb een 1TB 970 EVO toegevoegd. Was toevallig in de aanbieding bij de MediaMarkt Anders was het een tweede A2000 geworden. De 970 EVO zit op de voorkant, A2000 is verhuisd naar de achterkant.
- Custom kabels van PSlate
Omdat toch alles uit elkaar lag, heb ik nu eens bijgebouden wat ik qua volgorde heb gedaan. Het kwam als volgt uit:
- Moederbord geplaatst
- GPU geplaatst
- Voeding geplaatst en kabels aangesloten. De 24pin en 8pin CPU nog niet in het moederbord steken!
- Zijstrut eraf en AIO op de CPU plaatsen. Zijstrut er daarna weer op.
- Kabels van de AIO goedleggen en aansluiten op mobo/sata power.
- Lunch. Zeer belangrijk!
- De 24pin en de 8pin aangesloten op mobo. Deze gaan tussen de twee tubes door, zodat de achterste tube voldoende weggestopt kan worden en langs het moederbord loopt.
- AIO met brackets weer aan de struts vastmaken.
- Tubes buigen en met tiewraps in positie houden. Ik heb ze op twee plekken aan elkaar bevestigd, en de 'onderste' tube zit aan de main strut vast. Wel even opletten dat je de USB-connector van de AIO niet van zijn pinnen trekt, die zit in dezelfde hoek.
Maar dan nu de vraag: hoe ziet dat eruit? Als volgt:
Ik ben er heel blij mee, zeker de tubes aan de voorkant vind ik zo mooi lopen. Het enige wat ik wel moest doen is het 'blokje' dat over het voorste M.2 slot zat weghalen, want dat zat in de weg. Ik denk echter niet dat dat blokje veel hielp, en dat de temperaturen daar nu iets beter zijn dan voorheen. Wat ik ook heb gedaan is de optionele support bracket van de GPU die meegeleverd wordt eraf gehaald. Dit moest omdat ik anders de GPU support van de T1 (dat stukje dat naar beneden gedrukt moet worden) niet meer paste.
De GPU staat overigens niet helemaal recht, maar komt aan de onderkant 1-2mm naar voren (richting zijkant van de T1). Ik denk dat de backplate van het moederbord of de achterste M.2 SSD de kaart wat naar die kant drukt, maar het lijkt me niet echt een probleem.
Ik ben daarna begonnen met een Heaven benchmark, puur om te kijken wat het gedrag was. Ik kwam uit op een GPU van 75 graden met 55% fanspeed, een CPU van 65 graden, koelvloeistof van 41 graden en beide noctuas stonden vol te stampen. Het is dus duidelijk dat de 3080 de gehele temperatuur flink verhoogd. Ik heb daarna de GPU een undervolt gegeven, en ben uiteindelijk uitgekomen op 1905MHz met 0.85V. Ik kwam op 0.837V op deze frequentie de Heaven-benchmark wel door, maar in de eerste game die ik probeerde ging het toch mis en zat ik na 30 seconden tegen een volledig wit scherm aan te kijken... Mogelijk dat het de game zelf was, maar toch.
Ik ben er nog niet over uit of ik de frequentie misschien nog verder terugbreng naar 1850 MHZ en het voltage nog verder verlaag, iets voor later. Ik heb niets aan 100 fps op 4K, omdat 60fps de limiet van het scherm is. Als je dan 3-5% performance kan inwisselen voor 30-40 watt en stilte lijkt me dat een goede keuze. Ik heb als laatste nog een custom curve voor de noctuas in Corsair iCue gezet, want 100% fan speed op 35 graden koelvloeistof is echt te strak en het mag best wel wat warmer worden. Ook heb ik nog steeds een Arctic P12 liggen die ik kan toevoegen. Ik dacht niet dat er nog ruimte voor was, maar als ik builds op Reddit zie met vergelijkbare onderdelen zou het toch wel moeten lukken...
Nu ik dit bouwproces nog een keer heb gedaan, zou ik de volgende keer toch net een iets grotere case nemen. 11-12 liter, het zou fijn zijn als er nog een cm of 2 bijkwam in de hoogte voor fan- en kabelruimte. Neemt niet weg dat het hele bouwproces toch een van de leukste dingen is dat ik ook heb gedaan. Het is toch een soort prestatie... Mocht iemand een dergelijke build willen met de T1 V1.2 of de EVO en geinteresseerd zijn in de financiële kant: de totale kosten liggen op +- 2250 euro, op basis van een 5600x van 320 euro en de 3080 van 850 euro.
[Voor 4% gewijzigd door DoubleD91 op 02-03-2021 23:07. Reden: Plaatje weggehaald, was iets te groot]
Ziet er heel netjes uit! Ik ga binnenkort zelf aan de slag, omdat ik ook weer wat nieuwe onderdelen en parts van de case binnen heb (mijn GPU riser strut was kaput).
Zelf draai ik op mijn 3080 nu een undervolt van 817-825 mv op 1815 Mhz en fan speed komt niet meer boven de 44% en de temps blijven onder de 70 graden. Dit is echter wel nog met een PC die half uit elkaar ligt, temps zullen aanzienlijk stijgen wanneer alle parts in de case zitten en de side panels erop gaan.
Zojuist een 5900X binnengekregen en ben benieuwd hoe dit gaat lopen in combinatie met een 3080 in deze case. Uit complete spontaniteit de 5900X gekocht toen ik een notificatie op mijn telefoon binnenkreeg, wellicht dat het allemaal even net iets teveel van het goede is. Time will tell
Ugh ik ben nog steeds aan het refreshen in de hoop voor een zilveren hahaha Ik dacht ik laat de zwarte over voor de mensen die m echt willen (ik heb al een zwarte uitvoering).
Lijkt er toch wel op dat dit het was, balen!
Voor en nadat ik mijn order geplaatst had zag ik nog wel een keer Titanium voorbij komen, zilver helaas nooit gezien die wou ik ook graag hebben
Ik zojuist ook een zwarte variant kunnen bestellen, toch wel gehoopt op de Titanium kleur.
kan niet wachten om te bouwen, heb de meeste onderdelen al klaar liggen
[Voor 20% gewijzigd door Rendol95 op 01-04-2021 18:05]
Kijk anders even op de subreddit, daar staan behoorlijk wat builds op. Kans is groot dat iemand jouw gewenste combi daar al heeft uitgevoerd als het mogelijk is.
Aardappelzakje schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:43:
Ik was van plan om voor de T1 een Noctua NH-L12S te gebruiken in combinatie met een B550i moederbord, maar ik twijfel nu over de compatibility. Heeft iemand ervaring met de Asus/Aorus B550i en deze CPU koeler? Of moet ik dan een X570i bordje aanschaffen?
Aardappelzakje schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:43:
Ik was van plan om voor de T1 een Noctua NH-L12S te gebruiken in combinatie met een B550i moederbord, maar ik twijfel nu over de compatibility. Heeft iemand ervaring met de Asus/Aorus B550i en deze CPU koeler? Of moet ik dan een X570i bordje aanschaffen?
Moet toegeven dat ik ook nog twijfel om VLP memory aan te schaffen en een NH-L12S + NFA12x25 te gebruiken. Top prestaties en ziet er ook nog eens killer uit.
Ik heb geen T1 dus moet een gokken maar ken de case wel
Dat een case geen fans voor of achter heeft maakt toch weinig uit, de lucht voor of achter is niet anders dan er naast of boven/onder. En laag aanzuigen omdat het daar koeler is of zoiets, mja dat ding is 21,6cm hoog
Frisse lucht aanzuigen, en natuurlijk laten stijgen (convectie) lijkt me niet heel efficiënt, paar honderd watt door een krappe volle case naar buiten laten drijven.
Bij veel probeersels en testen van mensen op reddit in r/sffpc zag ik dat het het efficiëntst lijkt om de warmte van je 2 voornaamste kacheltjes (GPU, CPU) zo snel mogelijk de kast uit te werken zodat het niet blijft hangen en de boel opwarmt.
'Verse' lucht kan makkelijk weer naar binnen met die 2 meshpanelen
Ik weet dat het bij andere cases wel verschil maakt of je ze ondersteboven houd maar bij sandwich layout met mesh panelen lijkt dat me minder spannend.
Gisteren bericht ontvangen dat de T1 aan de post zou worden overgedragen en vandaag bericht van FedEx gekregen dat de zending was ontvangen. Aflevering uiterlijk 12/04.
Ik kijk er naar uit, maar het gaat denk ik nog even duren voordat ik kan bouwen. 5900x is besteld, maar ik weet niet wanneer die komt. Tot die tijd lekker plannen: misschien ga ik toch voor een CPU custom loop i.c.m. mijn huidige 1080 Ti FE (totdat nieuwe gpu's leverbaar zijn). Ik ben en blijf fan van Noctua koelers, maar ik wil de sprong toch een keer wagen.
Gewoon de Arctic kopen, ik gebruik de P12 25mm (koop een value pack, 5 fans voor 20 euro!) al jaren en het verschil in prestaties is imo de prijs van Noctua niet waard (los van sproeipoep bruin)
Ik heb nu 3x de nieuwe 15mm variant in de T1 zitten op een TX240 en ze klinken prettig
offtopic: Mocht iemand zich afvragen waarom ik best vaak hier kijk/reageer terwijl ik geen T1 heb; dit is één van de weinig SSFPC topics op GoT met mensen die gek genoeg zijn om blijkbaar zo'n bedrag aan een case te spenderen en waar bekende SSFPC onderwerpen besproken worden.
En de T1 trekt me wel enorm. Bloedmooie case maar bied me nét te weinig compatibiliteit tov. de prijs om over te stappen
Ja het is meer hobby/liefhebberij dan wijsheid.
Al was voor mij de keuze in 2017 snel gemaakt toen ik op zoek was naar de "perfecte" case voor mijn eerste pc build. Ik was op zoek naar een case die niet (zoals bijna iedere andere) zwart, groot en lelijk was. Het liefst compact, strak en zilver. De Ncase M1 was een uitkomst en perfect i.c.m. de Noctua NH-C14(non-S). Draait nog steeds als een zonnetje (MacOS/Win10 dualboot).
M1 wordt nu waarschijnlijk een hackintosh zonder gpu en de T1 wordt een nieuw systeem met 5900x en huidige gpu. Of zal ik het omdraaien? T1 is kleiner, maar lijkt wel betere airflow te hebben met de sandwichlay-out dan de M1. klopt dit?
[Voor 3% gewijzigd door Aardappelzakje op 06-04-2021 16:05]
@DrumandBass heb je de kast op je bureau staan? mijne komt wel op mijn bureau te staan, dus een stille kast zou wel fijn zijn. Denk dat ik dan wel tijdelijk voor de P12 ga obv de testen die ik zojuist op youtube heb gezien.
Net Noctua gecheckt wanneer de ETA is voor de NF-A12x25 Chromax, het staat nu op Q3 2021(zie afbeelding). Dus dat wordt nog even wachten helaas
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details