Update!
Dankzij @
Gizzy heb ik nu een Corsair SF750 in plaats van een SF600, waarvoor super veel dank.
Ondertussen zijn alle onderdelen van de waterkoeling binnen dus ben ik aan de slag gegaan. Dit was de afgelopen dagen mijn PC terwijl mijn SF600 op de post was naar @
Gizzy:
Ik heb
deze guide gevolgd omdat die duidelijk leek te zijn. Helaas kom je in de praktijk wat issues tegen die daar in niet worden weergegeven, daarover later meer. Eerst het resultaat!
Ja, dit is hem dan. CPU door custom loop gekoeld. Mijn oude 1080 TI zit er nog in bij gebrek aan een 3080. Dat blijft ook nog wel even zo door het geringe aanbod en omdat ik deze maand al een 3080 had kunnen kopen van het geld dat het onderhoud van de auto heeft gekost. Effe geduld nog, dus.
Deze volgende foto heb ik getrokken ná het vullen en ontluchten. Let op de twee noctua fans die netjes onder het blok zitten, die wilden bij de eerste boot niet draaien omdat er teveel druk tussen de radiator en de 40 DC-LT zat. Door de fans iets naar links te schuiven was dat gelukkig opgelost.
De eerste boot na het verschuiven van de fans ging prima. CPU blijft lekker fris en blijft onder stress nog onder de 70 graden:
Ik ben van plan alle instellingen die ik heb gedaan op het moederbord volledig te resetten en met een schone lei te optimaliseren. Dat komt nog.
De guide
Op reddit trof ik dus
deze guide. Zag er goed uit en ik heb op basis daarvan mijn onderdelen besteld in de veronderstelling dat het prima zou passen. Niet, dus.
Let op deze afbeelding:
Mooi, he? Heel professioneel gemaakt. Maar kwa afmetingen klopt er geen donder van.
- Er is namelijk niet genoeg ruimte tussen de radiator en de voeding voor de extenders en zonder die extenders komt de fan tussen de radiator en de 40 DC-LT erg in de knel. Zo hard zelfs dat hij geen millimeter kan draaien. Ik heb dus enorm moeten persen en wringen om alles te laten passen. Het zit vast, het werkt en niets is verbogen, maar gemakkelijk is het absoluut niet door het gebrek aan speling die in die afbeelding wel wordt gesuggereerd. Die koeler ziet er uit als een pricewatch: Silverstone SFX 600W-G. Ik heb die koeler liggen en die is zelfs een halve millimeter langer dan de SF750: https://tweakers.net/pricewatch/compare/410720;1302722/
- De CPU koeler is verkeerd om aangesloten op de afbeelding. In de praktijk zit de inlaat links en de uitlaat rechts. De slang die vanuit de pomp naar de processor gaat op de afbeelding
Alphacool
Alphacool is wat mij betreft geen super merk. De kabel van de pomp was niet goed gesoldeerd en kwam vrijwel direct los bij het plaatsen, zonder er kracht op te zetten. Gelukkig kan mijn vader die een paar straten verderop woont goed solderen dus dat was binnen een half uur opgelost en kon ik weer verder.
De fittingen die ik heb gebruikt voor het aansluiten van de slangen werken goed en zijn stevig, maar de zwarte coating komt er gewoon vanaf wanneer je met je vingers de compression fittings dicht draait. Erg jammer. Deze fittingen heb ik gebruikt:
https://www.alphacool.com...e-g1/4-deep-black-sixpackDe wijzigingen ten opzichte van de vorige versie van mijn T1
- Kast is nu volledig in 2-slot configuratie. Hierbij heb ik enorm vals moeten spelen want mijn videokaart past er dan eigenlijk niet in. Die zit er dus scheef in en heb ik er alleen in kunnen krijgen door de pci-e bracket eraf te schroeven, die eerst in de kast te plaatsen en dan met veel wrikken en steken de kaart op zijn plek te krijgen. Koste bijna evenveel tijd als het in elkaar steken van de custom loop...

- Custom loop CPU koeling!
- Voeding upgrade naar SF750 ter voorbereiding van upgrade naar RTX 3080
- De voeding is ondersteboven geplaatst om de kabels naar moederbord, videokaart en 2.5" SSD onderaan de kast te hebben. Die ruimte was nodig voor de pomp en slangen van de koeling.
- 2.5" SSD verplaatst omdat die niet meer naast de voeding in het frontje past omdat de voeding nu omgedraaid is. Omdat de videokaart er scheef in zit en pas de drive nu zonder ook maar een tiende millimeter speling tussen de voeding en de videokaart in.

- De videokaart en 2.5" SSD gebruiken custom cables, de rest nog niet maar die zijn besteld.
De achterkant van de kast kan helaas nog niet dicht omdat de videokaart te breed is. De voorkant van de kast hou ik nog even open omdat ik nog wat wil genieten van wat ik tot nu toe heb bereikt.
Hier nog wat beeldmateriaal:
[
Voor 2% gewijzigd door
bobdetweaker op 13-11-2020 11:57
. Reden: Nog meer fouten gevonden in de afbeelding van reddit, ook spelfouten ]