Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 45 ... 185 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
PETER_DB schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:02:
[...]

Excuus ik dacht dat ik de foto’s erbij had gedaan. Hierbij alsnog. Als ik de pomp aanzet dat heb ik eerst de doorzichtige voorfilter ontlucht. Binnen 20 seconden na het aanzetten zit deze weer vol met lucht[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
excuus is niet nodig ;) we zijn mens en vergeten wel eens wat :)

De slang naar de de pomp toe (aanzuigen) die zit lager aangesloten op je bad dan uitblaas locatie en onderwater aan de bad kant ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:12
PETER_DB schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:02:
[...]

Excuus ik dacht dat ik de foto’s erbij had gedaan. Hierbij alsnog. Als ik de pomp aanzet dat heb ik eerst de doorzichtige voorfilter ontlucht. Binnen 20 seconden na het aanzetten zit deze weer vol met lucht[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waar hij de lucht aanzet is toch wel zeker onder water?
Tweede foto rechter slang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PETER_DB
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-06 08:25
vso schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:10:
[...]

excuus is niet nodig ;) we zijn mens en vergeten wel eens wat :)

De slang naar de de pomp toe (aanzuigen) die zit lager aangesloten op je bad dan uitblaas locatie en onderwater aan de bad kant ?
Ja die zit lager

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:27
Heb je het reservoir van het zandfilter wel ontlucht? Onderaan zit een dopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Remy!!!! schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 18:51:
[...]

Omdat het als set werd verkocht, vond het ook een beetje vreemd, maar gezien de kwaliteit van het zwembad wou ik inderdaad wel gelijk m'n geld terug. Maar mijn idee was, de set was €320 dus doe gewoon €150á200 terug voor het zwembad en de overkapping houden we wel, maar daar waren ze het niet mee eens. En toen was ik er ook wel een beetje klaar mee.
Niet echt de fout van Exit, maar meer met mijn verwachtingen en dat ik een beetje een scheitstemming had :+
Tja die vat ik wel 1 van de reden dat ik het ook niet aanschaf .. exit baden zijn relatief prijzig ..als ik naar @Jessicawitkamp kijk en de foto's die ze gepost heeft .. van hun exit bad is zo op het eerste gezicht iets beter maar dat kan ook de afwerking zijn (en dus niet materiaal) ..

die metalen opzet baden (rond) durf ik als alles goed blijft voor 2 a 3 jaar wel te bewaren maar alle intex meuk roest als de nete ... en plastic breekt af na een jaar .. dus ik bewaar alles wat er goed uitziet om die reden.

Maar eerlijk gezegd voor 80,- is dat per jaar vernieuw ook niet 1 van de grootste kosten ..de coverzeil is na 1 jaar al kapot .. en bubbelfolie heeft het 4 jaar uitgehouden .. slangen ook 1 a 2 seizoenen

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 03-06-2021 19:16 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PETER_DB
Arjantje72 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:10:
[...]

Waar hij de lucht aanzet is toch wel zeker onder water?
Tweede foto rechter slang
Ja die zit volledig onder water. De druk blijft nu constant maar hij blijft herrie maken. Soort malend geluid. Heb er een filmpje van maar die kan ik hier niet kwijt. Die doorzichtige voorfilter daar hoort toch geen lucht in te zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PETER_DB
Eskimootje schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:15:
[...]

Ja ook gedaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overkill001
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12:47
PETER_DB schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:16:
[...]

Ja die zit volledig onder water. De druk blijft nu constant maar hij blijft herrie maken. Soort malend geluid. Heb er een filmpje van maar die kan ik hier niet kwijt. Die doorzichtige voorfilter daar hoort toch geen lucht in te zitten?
Als dr rechter de aanvoer is. Zit er aan die kant wel de juiste aansluiting?
Zuigt hij geen valse lucht door het zwarte dopje ? ( volgens mij is dat de uitgang en is waar het dopje op zit om extra lucht in je bad te krijgen als je die als uitgang gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
[...]

Lucht hoort er zeker niet in te zitten.
overkill001 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:20:
[...]

Als dr rechter de aanvoer is. Zit er aan die kant wel de juiste aansluiting?
Zuigt hij geen valse lucht door het zwarte dopje ? ( volgens mij is dat de uitgang en is waar het dopje op zit om extra lucht in je bad te krijgen als je die als uitgang gebruikt.
Klopt het zwarte dopje moet op de uitgang inderdaad.

@PETER_DB je linker slang, de uitvoer is nog niet goed aa gesloten zie ik. Of is het een oude foto?

[ Voor 40% gewijzigd door Arjantje72 op 03-06-2021 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dat klopt ... Gewoon pomp aanzetten, en als de voorfilter bijna vol lucht zit .. pomp uit .. ontluchten tussen de 4 tot 10 x ofzo herhalen (heb ik ook last van bij mijn ouder model intex pomp)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/avVkK16.jpg

De reden dat ik vraag of alles onderwater zit omdat op de foto het waterniveau wel redelijk laag leek .. en dan kan je blijven ontluchten .. dit doe ik dus ook pas als het bad tot de grijze rand gevuld is ..(of de in/uitlaat 4 a 10cm onder water staat)

Er blijft in het begin wel een beetje lucht bovenin .. dus 100% ontluchten gaat met deze voorfilter lastig .. (dit verdwijnt wel weg na een paar uur draaien )

ps hierom wil je met slangstofzuigers die je op de ZFP aansluit ook de leiding eerst volledig ontluchten voordat je gaat pompen anders mag je dit weer herhalen :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Eskimootje schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:15:
[...]

:? doe ik nooit .. 8)7

had het maar geen zandfilter moeten worden :+

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
@vso , altijd maar 1x te hoeven ontluchten bij Intex ZFP :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@PETER_DB wat o.a @Arjantje72 bedoelt is

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zGv4GLJ.jpg

Dit is waar het water IN het zwembad gaat (zie de zwarte dop) om lucht in het zwembad toe te voegen als je de zwarte dop weghaalt

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Waar dat lucht eigenlijk voor nut heeft? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Arjantje72 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:31:
@vso , altijd maar 1x te hoeven ontluchten bij Intex ZFP :)
pff ben te f*cking lui start/stop is kweste van overhalen
Afbeeldingslocatie: https://shop.sparkedinnovations.com/wp-content/uploads/2018/07/3-Way-Momentary-Rocker-Switch-Mini-SPDT-angle-view.jpg
stand 1 / 0 = aan/uit
stand 2 = "timer" .. (tijd instellen via draai ding)
*O* oud model pomp *O*
Arjantje72 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:34:
word als "frisser" water hype dingetje verkocht

IMHO is het sneller van je chloor afkomen }) en bevorderen van algengroei .. die dop gaat er bij mij dus ook niet af

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:11

ITsEZ

parttime all-rounder

JB schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:25:
[...]

Heb je nog iets gekocht? Ik ben ook in de markt en eigenlijk alweer te laat. Zeker met die gekke voorraden overal 8)7

Zag deze ook voorbij komen in dit topic "Poolex Nano Action Reversible" maar volgens mij niet 123 iemand die deze bezit?

Verder bij Toppy hun eigen W'eau inverters maar spul is ook allemaal op atm. Ik zoek iets voor zo'n 4-5 kuub.

[...]

Veel pompen lijken ook op elkaar. de BWT Mini ziet er hetzelfde uit als zo'n Waterland Eco 30 van Cranenbroek. Alles komt weer uit China of toch niet :/
Bij Cranenbroek ook alles uitverkocht? Daar was vorig jaar zelf richting het einde van de zomer nog veel op voorraad

What you see is always what you get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavors
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-09 23:54
ÜberWicked schreef op zondag 16 mei 2021 @ 09:06:
[...]

Heb een goede uitleg gevonden op YouTube: YouTube: How to SAVE MONEY on your HOT TUB energy bill

En hier een foto van het apparaat. Staat nu los op het terras. Plan is, als de jacuzzi bevalt, om de pir platen in te graven zodat deze gelijk zijn met de tegels.
Verder vind ik de pomp wel wat zoemen, dus daar ga ik iets omheen maken om deze beter te isoleren.

[Afbeelding]
Mag ik jou eens vragen welk type PIR platen dit zijn? Google geeft geen uitsluitsel en ik vind verschillende typen, met een zonder alu bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PETER_DB
vso schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:32:
@PETER_DB wat o.a @Arjantje72 bedoelt is

[Afbeelding]

Dit is waar het water IN het zwembad gaat (zie de zwarte dop) om lucht in het zwembad toe te voegen als je de zwarte dop weghaalt
Die zit idd verkeerd. Probleem opgelost. Hartelijk dank allen!!!! Ik ga nu mezelf voor m’n kop slaan en dan een fles wijn leegdrinken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:56
burnedhardware schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:03:
[...]

Heb ca een kg zand eruitgehaald, staat nu ongeveer op het minimale streepje. Was moeilijk te zien want het water werd troebel door het gegraaf.

Ik had niet gekeken naar de drukmeter, mogelijk was het zand gewoon te vies geworden en dat daardoor de flow niet meer gehaald werd. Er lag een laagje vuil van ca een mm dik op het zand (beetje zoals een filter van een wasdroger)

Nu staat de drukmeter mooi op het einde van het groene gedeelte.
vanochtend weer te weinig flow :(
ga de warmtepomp er tussenuit halen en kijken of er dan wel voldoende flow is. zo ja: 6m3 pomp kopen. ik heb geen zin om dagelijks een bypass om te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
burnedhardware schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 20:12:
[...]

ga de warmtepomp er tussenuit halen en kijken of er dan wel voldoende flow is. zo ja: 6m3 pomp kopen. ik heb geen zin om dagelijks een bypass om te zetten.
Je hebt toch eigenlijk geen bypass nodig voor je wp?Heb ik ook niet en het scheelt wel :)
Een 4m3 pomp geeft maar een output van ongeveer 3,6 m3 (hier ergens te vinden, uit mijn hoofd een post van @Jazsie).
Met een bypass heb je nog minder voor je wp met 4m3.

[ Voor 17% gewijzigd door Arjantje72 op 03-06-2021 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Laatst online: 10-09 23:55
burnedhardware schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 20:12:
[...]

Gewoon bypass die op je wp zit dicht laten, restrictie op de waterflow is minimaal. En als je echt je wp eruit moet halen dan zit je wel echt op het randje...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
PETER_DB schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:57:
Die zit idd verkeerd. Probleem opgelost. Hartelijk dank allen!!!! Ik ga nu mezelf voor m’n kop slaan en dan een fles wijn leegdrinken
Ach dat doe je ook 1x of de 2x weet je het sneller te vinden :+
burnedhardware schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 20:12:Vanochtend weer te weinig flow :(
Ga de warmtepomp er tussenuit halen en kijken of er dan wel voldoende flow is. zo ja: 6m3 pomp kopen. ik heb geen zin om dagelijks een bypass om te zetten.
hoe kom je erbij dat een bypass dagelijks aangepast moet worden ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

ITsEZ schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:41:
[...]

Bij Cranenbroek ook alles uitverkocht? Daar was vorig jaar zelf richting het einde van de zomer nog veel op voorraad
Dat weet ik helaas niet. Had gebeld maar door drukte is telefonisch contact niet mogelijk (bandje). Ik moet er te ver voor rijden op de gok (50-60 min) om bij de dichtstbijzijnde te kunnen kijken dus hoopte op ervaringen alhier maar jij hebt iets anders gekocht inmiddels dan of :?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
vso schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 20:31:
[...]

Ach dat doe je ook 1x of de 2x weet je het sneller te vinden :+

[...]

hoe kom je erbij dat een bypass dagelijks aangepast moet worden ?
Met de wp uit het systeem heb ik voldoende flow voor het zoutwatersysteem
Met de wp in het systeem heb ik (na de laatste backwash) na 2 dagen al te weinig flow

de dagen dat ik de wp wil gebruiken, wil ik ook chloor aanmaken. Dat kan door om de dag een backwash of dagelijks eerst chloor aanmaken, dan bypas omzetten, dan verwarmen en ‘savonds bypass terugzetten... daar heb ik dus geen zin in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
burnedhardware schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 20:55:
[...]

Met de wp uit het systeem heb ik voldoende flow voor het zoutwatersysteem
Met de wp in het systeem heb ik (na de laatste backwash) na 2 dagen al te weinig flow

de dagen dat ik de wp wil gebruiken, wil ik ook chloor aanmaken. Dat kan door om de dag een backwash of dagelijks eerst chloor aanmaken, dan bypas omzetten, dan verwarmen en ‘savonds bypass terugzetten... daar heb ik dus geen zin in.
dude .. als we eens oplossend te werken gaan ..

Heb je al een foto gepost van je opzet (kon ik ff niet vinden in deel 1/2/3) en graag de spec's (met links)
(lees het probleem gedeelte en eventueel andere begeleidende meuk)

99% die dat tot op heden gedaan heeft krijgt advies van de rest .. of je er wat aan hebt weet ik niet maar je verliest alleen wat tijd om ze te lezen na het posten :)

[ Voor 9% gewijzigd door vso op 03-06-2021 21:19 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-09 22:37

Pixelmagic

Ubergeek

Even een controle vraagje, ik heb een Intex ZFP type sf90220-1. De onderplaat bestaat uit twee delen, een voor de pomp en een voor het filterhuis, de delen zijn los van elkaar te halen.

Vanwege de ruimte (is voor een hottub) wil ik de twee delen ieder aan een kant zetten onder het dek wat rondom de hottub komt. Normaal zit er een korte slang (30-40cm) tussen de pomp en filter.

Kan ik ongestraft de twee ongeveer 150cm uit elkaar zetten met een langere slang ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Pixelmagic schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:20:
Even een controle vraagje, ik heb een Intex ZFP type sf90220-1. De onderplaat bestaat uit twee delen, een voor de pomp en een voor het filterhuis, de delen zijn los van elkaar te halen.

Vanwege de ruimte (is voor een hottub) wil ik de twee delen ieder aan een kant zetten onder het dek wat rondom de hottub komt. Normaal zit er een korte slang (30-40cm) tussen de pomp en filter.

Kan ik ongestraft de twee ongeveer 150cm uit elkaar zetten met een langere slang ?
Tja om 101 redenen zou ik ze toch bij elkaar houden en een andere oplossing zoeken

Snap je beweegredenen / gedachte gang wel maar het is handiger die optie open te houden en bv een jaar later te doen oid ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-09 22:37

Pixelmagic

Ubergeek

vso schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:58:
[...]

Tja om 101 redenen zou ik ze toch bij elkaar houden en een andere oplossing zoeken

Snap je beweegredenen / gedachte gang wel maar het is handiger die optie open te houden en bv een jaar later te doen oid ..
Ehm, 101 redenen en wel over een jaar.....

Ik begrijp je helemaal niet helaas, kan je me misschien een paar goede redenen geven (101 is wat veel :+ )

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ÜberWicked
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:21
Mavors schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:45:
[...]

Mag ik jou eens vragen welk type PIR platen dit zijn? Google geeft geen uitsluitsel en ik vind verschillende typen, met een zonder alu bijvoorbeeld.
Ik heb deze ervoor gebruikt: https://www.gamma.nl/asso...cm-3-6m2-rd-3-6/p/B547983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Pixelmagic schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 22:04:
[...]

Ehm, 101 redenen en wel over een jaar.....

Ik begrijp je helemaal niet helaas, kan je me misschien een paar goede redenen geven (101 is wat veel :+ )
je weet dat ik lange teksten schrijf ;) ik probeer wat bondiger te zijn door te zeggen "ervaar de pomp"
Maar wat weerhoud je om 10 - 15 euro te spenderen en de proef op de som te nemen :?

Op zijn ergst heb je een extra "reserve" slang

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burnedhardware
@vso
burnedhardware schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:54:
vandaag maar eens chloor gemeten... bijna 0!!!

blijkt dat mijn set nu met de warmte pomp te weinig flow heeft voor het zoutwatersysteem :( en omdat dat braaf elke dag opstart, krijg je de foutmelding niet te zien...

ik denk dat ik een beetje zand ga scheppen uit de ZFP, dat had ik tot aan het max streepje gevuld. (Hielp dus niet)
  • intex prism frae pool 366*99cm (ca 8,5 m3)
  • intex 26644GS ZFP 4m3/h zandfilterpomp
  • intex 5220 ZWS (en 25kg zout)
  • w'eau 4kW inverter warmtepomp
Zfp -> wp -> zws -> bad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
zie https://www.top-zwembadsh...g/zandfilterpomp-4-NL.pdf pagina 14 (onderaan)
CIRCULATIE
(zie afbeelding 27)

Voor het circuleren van water terug naar het
zwembad zonder langs het filtermedia te gaan
did you try this one ?

[edit]
even niet om lullig te zijn maar kan een quickfix zijn voor je situatie ;)
voor mijn 6m3 zfp is dat:
- filterstand 4,2m3 p/h
- circulatie stand 7,2m3 p/h

dit is wel doos informatie maar je snapt hem wel :)

[ Voor 19% gewijzigd door vso op 03-06-2021 22:30 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
@vso inderdaad, dat kan werken en vereist geen geknutsel met bypass, maar vereist wel 2x per dag het omzetten van de pompstand. (2u filtreren en 3 uur chloor maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
burnedhardware schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 23:21:
@vso inderdaad, dat kan werken en vereist geen geknutsel met bypass, maar vereist wel 2x per dag het omzetten van de pompstand. (2u filtreren en 3 uur chloor maken).
je bent wel erg bezig met beertjes op de weg aan het plaatsen of niet ?

Anway ik dacht dat gaat hij wellicht even gaat testen .. voordat hij uberhaupt een conclusie trekt of probleem-beer ziet ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
@vso hoezo beren? Ja het zws werkt als ik niet filtreer; dat had ik al geprobeerd maar nog niet hier vermeld. Ik had verwacht dat het systeem het net zou trekken, en dat blijkt net niet zo te zijn. Belangrijkste reden om dat hier te delen is om anderen te behoeden voor de fout om een 4m3 pomp te combineren met het zws en met een warmtepomp.

De niet-zwembare dagen wil ik wel filtereren én wil ik het chloor op niveau houden, en op de dagen dat ik wil verwarmen is het niet erg om kleppen om te zetten; ik moet toch de pomptijd aanpassen omdat de warmtepomp niet in een paar uur het bad opstookt naar 30 graden. Maar dat betekent wel dat op die dagen 2x per dag kranen omgezet moeten worden om het water schoon en gechloreerd te houden.

Omdat het wel de eerste dag na de backwash nog werkt en de dag erna niet, zou ik het mogelijk nog kunnen oplossen met andere buizen, ik gebruik nu voornamelijk de 32mm ribbel buis (en een paar stukken met de dikke buis). Mogelijk geeft dat nèt te veel weerstand. Een andere optie is om alles zo op te stellen dat er zo min mogelijk bochten in de buizen zitten.

Een 6m3 pomp van Intex kost 250€, een berg andere buizen en evt een bypass zal iets van 50€ zijn, met onzeker resultaat. ...

[ Voor 14% gewijzigd door burnedhardware op 03-06-2021 23:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04:31
Arjantje72 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:34:
dopje eraf, de straal water voelt minder hard aan, het is prettiger voor de personen in het water.

dopje erop, iets minder lawaai(denk ik?), de stroom is(voelt) harder aan

een jet in een jacuzi is ook water en lucht gekombineerd(soms in te regelen)
Er zal vast een onderbouwing zijn of wellicht iets anders, dit is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
burnedhardware schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 23:46:
@vso hoezo beren? Ja het zws werkt als ik niet filtreer; dat had ik al geprobeerd maar nog niet hier vermeld. Ik had verwacht dat het systeem het net zou trekken, en dat blijkt net niet zo te zijn. Belangrijkste reden om dat hier te delen is om anderen te behoeden voor de fout om een 4m3 pomp te combineren met het zws en met een warmtepomp.

De niet-zwembare dagen wil ik wel filtereren én wil ik het chloor op niveau houden, en op de dagen dat ik wil verwarmen is het niet erg om kleppen om te zetten; ik moet toch de pomptijd aanpassen omdat de warmtepomp niet in een paar uur het bad opstookt naar 30 graden. Maar dat betekent wel dat op die dagen 2x per dag kranen omgezet moeten worden om het water schoon en gechloreerd te houden.

Omdat het wel de eerste dag na de backwash nog werkt en de dag erna niet, zou ik het mogelijk nog kunnen oplossen met andere buizen, ik gebruik nu voornamelijk de 32mm ribbel buis (en een paar stukken met de dikke buis). Mogelijk geeft dat nèt te veel weerstand. Een andere optie is om alles zo op te stellen dat er zo min mogelijk bochten in de buizen zitten.

Een 6m3 pomp van Intex kost 250€, een berg andere buizen en evt een bypass zal iets van 50€ zijn, met onzeker resultaat. ...
troubleshooten is IMHO niet zo moeilijk

stap 1 --> circulatie stand = je probleem weg ja --> stap 2 anders stap A
stap 2 --> backwash procedure goed uitgevoerd ? backwash/rinse/filter oid ? YT filmpjes zat
zo niet nog een keer uitvoeren (zo ja ook opnieuw uitvoeren?)
Stap A --> dan is het de flow ergens anders (kranen als je die hebt ?) slang of pijp die geblokkeerd is ?

Welk zand (filter zand of straat zand ?) als je water er niet voldoende door het zand kan, dan heb je druk verlies misschien juist doordat je zand eruit hebt gehaald .. (gok ik hier)

puur op basis van de 6m3 stats die ik hierboven zei 4m3 vs 7m3 oid .. dan zou een 4m3 -->2,5m3 en 5m3 doen ?

Dus een 4m3 voor een 8,5m3 bad is wel aan de krappe kant .. een 6m3 kost je per 8-10 uur draaien 50 cent ofzo .. (2 /3kwh) maar dit is alleen relevant als je ciculatie stand een verbetering toont die je hoop ..

En als jij loopt te balen .. denk dat ik makkelijk 1.000 tot 4.000 euro aan "hobby" kwijt ben --> restanten van mijn avonturen heb ik net online gezet https://link.marktplaats.nl/m1713288773 (kon het niet op V&A kwijt) en dan heb ik helaas niet over de 8x zwembaden diverse coverzeilen en bubbelfolies, 5x crp pompen, pvc mat / solar bag en kapotte "ribbel" slang .. of onnodige "schoonmaak" zooi .. en random knutselwerk .. :+

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
We hebben al een aantal jaar een Intex zwembad van 4,5 kuub in de zomer opstaan in de tuin. Vorig jaar hebben we een schuur aangebouwd en nu beschik ik over een ruim plat dak wat de hele dag in de zon staan en waar met gemak 100m tyleenslang op kan.

Nu zit ik alleen nog met de pomp, op dit moment zit er een cartridgepomp achter, maar die heeft (denk ik) niet voldoende kracht om dat water 3m omhoog te pompen en vervolgens door 100m leiding te pompen.

Nu lees ik over zandfilter pompen, zijn deze pompen wel sterk genoeg om het water omhoog te pompen en door de slangen te pompen? Waar moet ik precies naar kijken, op zich is het een klein zwembad, dus ik heb geen grote pomp nodig. Maar omdat het water niet te snel door de tyleenslang moet stromen, moet ik de flow wel kunnen regelen.

Ik weet van veel dingen wel wat af en pak graag klussen zelf op. Maar pompen, daar heb ik nou net helemaal geen verstand van. Mijn grote hamvraag dus, wat voor pomp / filter combinatie moet ik hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burnedhardware
(korte samenvatting van mijn uitdaging: het intex 5220 zoutwatersysteem klaagt over te weinig flow in combinatie met de intex 26644GS 4m3 pomp en de wéau mini inverter warmtepomp van 4kW)
vso schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 00:47:
[...]

troubleshooten is IMHO niet zo moeilijk

stap 1 --> circulatie stand = je probleem weg ja --> stap 2 anders stap A
stap 2 --> backwash procedure goed uitgevoerd ? backwash/rinse/filter oid ? YT filmpjes zat
zo niet nog een keer uitvoeren (zo ja ook opnieuw uitvoeren?)
Stap A --> dan is het de flow ergens anders (kranen als je die hebt ?) slang of pijp die geblokkeerd is ?
natuurlijk, maar dit topic is natturlijk een slow chat :) en dingen uitproberen kost tijd
  1. met alleen rondpompen is het probleem weg, met het verwijderen van de WP is het probleem ook weg
  2. filter is schoon (ik heb het bad met alle speelgoed voor het eerst een maand ofzo geleden opgezet) ik heb de backwash uitgevoerd tot het water helder leek, dan een minuut rinse om het zandbed weer te vormen
vanochtend alle onnodige kranen en slangen eruit gehaald om op minimale slanglengte te draaien, en de apparatuur en slangen zo gelegd dat de bochten de grootst mogelijke radius hebben. Bewust geen backwash uitgevoerd om te kijken of het ZWS gaat piepen... vooralsnog (na 1 uur pompen) lijkt dat goed te gaan, uitsluitsel binnen enkele dagen.
Welk zand (filter zand of straat zand ?) als je water er niet voldoende door het zand kan, dan heb je druk verlies misschien juist doordat je zand eruit hebt gehaald .. (gok ik hier)
filterzand, grof
m.i. heb je juist minder weestand als je door een dunnere laag zand heen moet pompen.
puur op basis van de 6m3 stats die ik hierboven zei 4m3 vs 7m3 oid .. dan zou een 4m3 -->2,5m3 en 5m3 doen ?
dat zou goed kunnen en ligt voor zowel de wp als voor het ZWS tegen de minimaal vereiste flow aan
Dus een 4m3 voor een 8,5m3 bad is wel aan de krappe kant .. een 6m3 kost je per 8-10 uur draaien 50 cent ofzo .. (2 /3kwh) maar dit is alleen relevant als je ciculatie stand een verbetering toont die je hoop ..

En als jij loopt te balen .. denk dat ik makkelijk 1.000 tot 4.000 euro aan "hobby" kwijt ben --> restanten van mijn avonturen heb ik net online gezet https://link.marktplaats.nl/m1713288773 (kon het niet op V&A kwijt) en dan heb ik helaas niet over de 8x zwembaden diverse coverzeilen en bubbelfolies, 5x crp pompen, pvc mat / solar bag en kapotte "ribbel" slang .. of onnodige "schoonmaak" zooi .. en random knutselwerk .. :+
sssssst... niet vertellen want SO's kunnen meelezen! :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
Pixelmagic schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:20:

Ja, kan gewoon.

Zie hier geen probleem in behalve dat er wat extra water tussen pomp en filtervat zal zitten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
burnedhardware schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:09:
(korte samenvatting van mijn uitdaging: het intex zoutwatersysteem klaagt over te weinig flow in combinatie met de intex 4m3 pomp en de wéau mini inverter warmtepomp van 4kW)

[...]

natuurlijk, maar dit topic is natturlijk een slow chat :) en dingen uitproberen kost tijd
  1. met alleen rondpompen is het probleem weg
  2. filter is schoon (ik heb het bad met alle speelgoed voor het eerst een maand ofzo geleden opgezet) ik heb de backwash uitgevoerd tot het water helder leek, dan een minuut rinse om het zandbed weer te vormen
vanochtend alle onnodige kranen en slangen eruit gehaald om op minimale slanglengte te draaien, en de apparatuur en slangen zo gelegd dat de bochten de grootst mogelijke radius hebben. Bewust geen backwash uitgevoerd om te kijken of het ZWS gaat piepen... vooralsnog lijkt dat goed te gaan, uitsluitsel binnen enkele dagen.

[...]

filterzand, grof
m.i. heb je juist minder weestand als je door een dunnere laag zand heen moet pompen.
oke check .. op zich heb ik hier geen "probleem" mee, alleen ik ben erg benieuwd wat jou bevindingen zijn ..
en bevindingen van "testen" zoals filter vs circulatie stand oid .. zijn dan handig om te weten .

Enige is dat ik je wel op je hart wil drukken is "neem niks aan" ik zie bij mezelf en anderen soms aannames die in theorie of via een berekening gewoon 100% waarheid klinken maar in praktijk gewoon niet kloppen .. (kan er niet 1,2,3 een voorbeeld bedenken, helaas)

Maar waarom doe je een backwash-procedure ? als je net opgestart bent en vers zand erin hebt gedaan is er geen reden toe, zolang je mano-meter niet verschoven is .. zou ik niet eens zorgen maken. mijn redenatie is dat ik (met filterbollen) mijn manometer nauwelijks zie verschuiven (lees niet) over een periode van 4 maanden zolang deze in het groen staat en wel beweegt als ik de pomp aan/uit zet vind ik het best :) omdat ik de bollen in de wasmachine mik .. is een backwash dus voor mij niet nodig / relevant

Dat gezegd, mijn bad pomp ik in ~1 uur rond (overkill?) en is "vuil" of vrij beperkt .. het is logisch als ik een kleinere ton/zwakkere pomp zou hebben dat ik dat wel zou "moeten" doen ..
immers bij een CRP doe je dit ook "vaker" ..

los daarna de "emmer test" die misschien wel praktisch is .. of je hele zwembad ontmantelen ontwijk ik een beetje in mijn adviezen voor logische redenen denk ik .. oftewel "simple" tests ..
dat zou goed kunnen en ligt voor zowel de wp als voor het ZWS tegen de minimaal vereiste flow aan

[...]

sssssst... niet vertellen want SO's kunnen meelezen! :+
pfff ik ben de cheap-ass "budget specialist" van ons 2-en .. :Y) B-) als het aan mijn wederhelft ligt hadden we een overdekt IG zwembad met 1:1 verwarming oid .. })

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:03
Ik heb een Intex Metal Frame Pool (300x200x75) gekocht zonder filter / accessories.

Is een standaard "papieren" filter prima te doen, of is er ervaring met bijvoorbeeld een betere zandfilter die ik beter kan aanschaffen? De meeste zandfilters lijken mij te zwaar voor de inhoud van dit bad, of valt dat mee?

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 11:18
mede schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:13:
Ik heb een Intex Metal Frame Pool (300x200x75) gekocht zonder filter / accessories.

Is een standaard "papieren" filter prima te doen, of is er ervaring met bijvoorbeeld een betere zandfilter die ik beter kan aanschaffen? De meeste zandfilters lijken mij te zwaar voor de inhoud van dit bad, of valt dat mee?
Dat valt wel mee, een 4m3 zfp gaat prima bij dat bad weet ik uit ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 11:43

Dennahz

Life feels like hell should.

Heeft iemand nog een gouden tip voor een aansluitset voor m'n (oude) warmtepomp? De enige webshop waar ik het gevonden heb (zwembadcompleet) heeft ze niet op voorraad.

Afbeeldingslocatie: https://zwembadcompleet.nl/media/catalog/product/cache/35c490b403006921b5b0a897c1e211c9/z/w/zwembadaansluiting-1.jpg

Wil hem graag weer goed verkopen, maar dat kan niet als de oude aansluiting lekt (veel te veel lijm gebruikt vorig jaar :+). Heb geen idee waar ik specifiek naar moet zoeken...

Nieuwe zwembad is eindelijk bijna klaar - vandaag komen de laatste onderdelen binnen en dan kan ik eindelijk het bad vullen en testen of de leidingen lekken.

Ik ben voor 100% flexibel gegaan omdat de tijd nou eenmaal begon te dringen (met dank aan het lekkere weer in mei :X) - ik ga dit na het seizoen aanpassen naar PVC. Nu eerst genieten van het bad :)

[ Voor 5% gewijzigd door Dennahz op 04-06-2021 11:04 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
mede schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:13:

Een CRP (papieren pomp) werkt wel .. om de 5 dagen je filter vervangen en iets meer onderhoud nodig .. (meer chloor / ph etc) .. alles is net wat kritischer dan met een ZFP

Doe wel onderzoek als je een ZFP aanschaft "goedkoop" is duurkoop

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennahz schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:03:
Heeft iemand nog een gouden tip voor een aansluitset voor m'n (oude) warmtepomp? De enige webshop waar ik het gevonden heb (zwembadcompleet) heeft ze niet op voorraad.

[Afbeelding]

Wil hem graag weer goed verkopen, maar dat kan niet als de oude aansluiting lekt (veel te veel lijm gebruikt vorig jaar :+). Heb geen idee waar ik specifiek naar moet zoeken...

Nieuwe zwembad is eindelijk bijna klaar - vandaag komen de laatste onderdelen binnen en dan kan ik eindelijk het bad vullen en testen of de leidingen lekken.

Ik ben voor 100% flexibel gegaan omdat de tijd nou eenmaal begon te dringen (met dank aan het lekkere weer in mei :X) - ik ga dit na het seizoen aanpassen naar PVC. Nu eerst genieten van het bad :)
Heb je wat aan deze onderdelen ? wellicht dat ik je kan helpen maar dan moet je wel wat maten doorgeven :P

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:19

[Afbeelding]

Welke maat zoek je ?
2" binnendraad naar lijm ?

Zoek even hier tussen bv:
https://www.pvc24.nl/shop/3-d-koppeling-lijm-x-binnendraad/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cujo74
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 14:10

[Afbeelding]

Smolders verkoopt die 3 delige koppelingen ook als losse onderdelen, je hebt puur losse wartel en inlegstuk nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GxP2jfDSgUZ01-pcopiFRo_dVN8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AlZWI1ZfTy4r6Mq4wtbRB9iX.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 11:43

Dennahz

Life feels like hell should.

Bedankt voor jullie reacties! Inmiddels reactie van de shop zelf gekregen dat het product weer op voorraad is.
Het is wel duurder dan losse onderdelen, maar dit is sowieso in 1x goed dan. Ben nogal van het per ongeluk verkeerd bestellen en wil gebruik maken van het momentum op de overspannen zwembadmarkt om m'n overtollige spul te dumpen :D

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Net even een simpel testje gedaan. Ik heb 4 collectoren, 3 staand en 1 liggend. Als ik een liggende afdek ben ik bijna de helft van mijn opwek kwijt. Dek ik een staande af is dat maar een klein deel. Toch eens uitzoeken waar dat vandaan komt en of ik dat nog kan verbeteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:50
Remy!!!! schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:27:
Vanmiddag bezig geweest om m’n nieuwe zwembad neer te zetten. Tevens ook een lading matten bij de Action gehaald als zachte ondergrond.
Het opzetten was een stuk onhandiger dan m’n vorige Intex zwembad, de poten vielen er steeds uit.
De liner lijkt ook wat minder dik dan m’n vorige Intex.
Todo:
- Zandfilterpomp aansluiten
- solarmat aansluiten
- 32mm gaten vergroten naar 38mm gaten
- misschien nog een trapje kopen om iets makkelijker in/uit het zwembad te komen
- lekker genieten!

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Even een update, m'n nieuwe zwembad had dus 2 lekkages, en nu een nieuwe geregeld. En dat is ook wel een wereld van verschil! Buizen zijn een stuk groter/steviger, je kan hem zonder problemen in je 1tje in elkaar zetten, en de liner is gewoon een stuk dikker!
Nu wordt ie gevuld, dan even checken op lekkages en dan de overkapping erop knutselen. Aangezien de buizen wat dikker zijn moet ik even kijken of dat makkelijk gaat, maar moet vast wel lukken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fTNu9NpG23xG1xEr-NpakNIY36Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EkD9NMpWT63EP3egi4v1wKcy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sffk5vVdc5wTZHWUaDgBw1OJ0hQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TUqVJPBb0QOQSNW92M8i4G09.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnS1jm4yZ5O2pFh31zM9Lr5NXsA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g6T2VxxbUNNBQAVhUj8aS0d0.jpg?f=fotoalbum_tile

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

.

[ Voor 96% gewijzigd door JB op 04-06-2021 14:56 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:35:
Net even een simpel testje gedaan. Ik heb 4 collectoren, 3 staand en 1 liggend. Als ik een liggende afdek ben ik bijna de helft van mijn opwek kwijt. Dek ik een staande af is dat maar een klein deel. Toch eens uitzoeken waar dat vandaan komt en of ik dat nog kan verbeteren.
Dus ofwel je liggende doet veel meer opwekken, ofwel je staande hebben weinig last van afdekken ;)
Ik gok zelf het eerste eigenlijk. Simpel gedacht zal directer zonlicht tot meer opwek komen.
Ik zou zeggen probeer eens wat meer op liggend te krijgen om te zien of je meer opwarming krijgt ? Als je er plek voor hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmaster001
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-07 12:21
vso schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:03:
[...]

Een CRP (papieren pomp) werkt wel .. om de 5 dagen je filter vervangen en iets meer onderhoud nodig .. (meer chloor / ph etc) .. alles is net wat kritischer dan met een ZFP

Doe wel onderzoek als je een ZFP aanschaft "goedkoop" is duurkoop
Suggesties voor een deftige ZFP voor een klein bad? Wij hebben een 300x175 bad gekocht, en had hier een gelijkaardige vraag gesteld maar zonder reactie. Daarom even hierop inpikken :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
bmaster001 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:23:
[...]

Suggesties voor een deftige ZFP voor een klein bad? Wij hebben een 300x175 bad gekocht, en had hier een gelijkaardige vraag gesteld maar zonder reactie. Daarom even hierop inpikken :-)
niet de intex 4m3... zie mijn eerdere posts.
(edit: is al de hele dag chloor aan het maken... slangetjes optimalisatie lijkt geholpen te hebben)

[ Voor 12% gewijzigd door burnedhardware op 04-06-2021 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmaster001
burnedhardware schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:24:
[...]

niet de intex 4m3... zie mijn eerdere posts.
(edit: is al de hele dag chloor aan het maken... slangetjes optimalisatie lijkt geholpen te hebben)
De bestway flowclear 58515 zie ik hier af en toe passeren... ziet er nog best mooi uit ook, en is best betaalbaar. Ik begrijp alleen niet goed dat er soms staat dat die 2007 liter/u doet, en op andere plekken staat dan weer 3m3 ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 20:12
Het grote chemische verhaal is weer begonnen. Bad is 16.000 liter, ZFP heeft 3 dagen continu aangestaan, al was het maar omdat de ZWS met de boost van 8x 6 uur begint.

Net voor de eerste keer gemeten: Chloor 0.0, PH 8.1 en ALK 160. Heb een aquachek chloormeter. Strips hadden een expiry date van 03/2021, maar zijn altijd koel en donker bewaard dus ga ervan uit dat het niet heel veel scheelt.

Ben maar begonnen met een flinke PH-, maar was toch wel verbaasd over het chloorpeil

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:33
@coelho zover ik begrepen heb moet je ph tussen de 7,0 en 7,6 liggen alles daarboven of daaronder zorgt ervoor dat chloor niet zijn werk kan doen dus dat kan natuurlijk eea wel verklaren. Dus zodra je ph goed is pas met je chloor aan de slag!

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
bmaster001 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:23:
[...]

hoeveel m3 zit er in ? je bad binnen 2-4 uur 1x rondpompen is een beetje de richtlijn

Mijn 6m3 pomp doet het met 4,7m3 per uur een 4,5 m3 bad (305 rond) .. dus 1x per uur ..

maar de Hmax als je verwarming op het dak ligt (epdm mat) is ook wel even waard om op te letten

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-08 17:37
Ik ben qua output blij met de Intex 8m3 ZFP. Maar wat een takkeherrie maakt dat apparaat. Een hele vervelende resonerende brom die veroorzaakt wordt door de plastic kap om de motor en 10 huizen verderop te horen is. Daar ga ik tenminste vanuit omdat de buuv van 9 huizen verderop kwam klagen. Die kap werkt als een klankkast helaas. Vanavond maar even timmeren en zagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
bmaster001 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:05:
[...]

De bestway flowclear 58515 zie ik hier af en toe passeren... ziet er nog best mooi uit ook, en is best betaalbaar. Ik begrijp alleen niet goed dat er soms staat dat die 2007 liter/u doet, en op andere plekken staat dan weer 3m3 ...
2007 liter is 2m3 /uur...

doel van mijn opmerking is dat 4m3 krap kan zijn als je meer gaat doen dan alleen filtreren.
(denk aan pompen naar een dak / warmtepomp / zoutwatersysteem)
pomp heeft meerdere standen: alleen rondpompen of filtreren, de genoemde capaciteit haalt de pomp niet bij het filtreren.

daarnaast is het zinnig om na te denken hoe je je pomp wil aansturen. de intex pompen hebben een (1) programma dat elke dag herhaald wordt en volgens de manual mag je ze niet schakelen door de spanning te onderbreken (geen idee waarom, maar als er een aardlekschakelaar op zit dan start de pomp niet op na inschakelen van de spanning)

[ Voor 3% gewijzigd door burnedhardware op 04-06-2021 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 20:12
renzo4000 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:19:
@coelho zover ik begrepen heb moet je ph tussen de 7,0 en 7,6 liggen alles daarboven of daaronder zorgt ervoor dat chloor niet zijn werk kan doen dus dat kan natuurlijk eea wel verklaren. Dus zodra je ph goed is pas met je chloor aan de slag!
I know, maar ging er vanuit dat een vers gevuld bad een goede pH zou hebben. Ik lees echter net op de site van Vitens dat drinkwater idealiter tussen 7.8-8.3 ligt. Geen wonder dus dat mijn pH te hoog ligt. Morgenvroeg nog maar eens meten.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osovega
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-07 18:43
Is het normaal dat na een zwembeurt van 1,5 uur het chloor niveau heel sterk is verminderd? Elke ochtend zorgt de ZWS voor ongeveer 1 ppm chloor maar in de avond na spelen is het bijna 0. Klopt dat, is het überhaupt erg want de volgende ochtend wordt het weer op peil gebracht door de ZWS of kan ik hier iets aan doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jessicawitkamp
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-09-2023
vso schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:16:
[...]

Tja die vat ik wel 1 van de reden dat ik het ook niet aanschaf .. exit baden zijn relatief prijzig ..als ik naar @Jessicawitkamp kijk en de foto's die ze gepost heeft .. van hun exit bad is zo op het eerste gezicht iets beter maar dat kan ook de afwerking zijn (en dus niet materiaal) ..

die metalen opzet baden (rond) durf ik als alles goed blijft voor 2 a 3 jaar wel te bewaren maar alle intex meuk roest als de nete ... en plastic breekt af na een jaar .. dus ik bewaar alles wat er goed uitziet om die reden.

Maar eerlijk gezegd voor 80,- is dat per jaar vernieuw ook niet 1 van de grootste kosten ..de coverzeil is na 1 jaar al kapot .. en bubbelfolie heeft het 4 jaar uitgehouden .. slangen ook 1 a 2 seizoenen
Ik ga je eerlijk zeggen, en dat is ook voor @Remy!!!! , wij hebben ook een kleine issue met ons bad. Zo is een poot van de trap getordeerd, waardoor deze alles behalve stabiel was. Ook met 1 beugeltje een issue. Contact opgenomen met de verkoper, wij hebben een compleet nieuwe bestway trap gekregen, en een nieuw onderdeel. Dus ik denk dat dit echt puur de ervaring/verwachting is. Want, wij hadden niet de illusie met 8 dozen en dus onwijs veel onderdelen dat alles vlekkeloos zou zijn. Maar wij hadden wel de verwachting dat dit dan wel netjes opgelost zou worden door de verkoper/fabrikant. Dit is bij ons dan ook zeker het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmaster001
vso schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:19:
[...]
hoeveel m3 zit er in ? je bad binnen 2-4 uur 1x rondpompen is een beetje de richtlijn
Mijn 6m3 pomp doet het met 4,7m3 per uur een 4,5 m3 bad (305 rond) .. dus 1x per uur ..
Het bad zou 3.500 liter bevatten. Dus zowat elke ZFP is overkill :-)
burnedhardware schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:24:
[...]

2007 liter is 2m3 /uur...

doel van mijn opmerking is dat 4m3 krap kan zijn als je meer gaat doen dan alleen filtreren.
(denk aan pompen naar een dak / warmtepomp / zoutwatersysteem)
pomp heeft meerdere standen: alleen rondpompen of filtreren, de genoemde capaciteit haalt de pomp niet bij het filtreren.

daarnaast is het zinnig om na te denken hoe je je pomp wil aansturen. de intex pompen hebben een (1) programma dat elke dag herhaald wordt en volgens de manual mag je ze niet schakelen door de spanning te onderbreken (geen idee waarom, maar als er een aardlekschakelaar op zit dan start de pomp niet op na inschakelen van de spanning)
Ik weet dat 2007 liter gelijk is aan 2m3, vandaar de verwarring dat er op sommige sites van 3m3 wordt gesproken en op andere sites over 2000 liter. Voor dezelfde pomp.
Nu, voor een bad van 3500 liter is het in beide gevallen voldoende. Er is geen dak in de buurt dus omhoog pompen zal nooit nodig zijn. Ik maak me eerder zorgen dat de pomp te zwaar is voor het badje dat wij hebben...

Ik zal eens zoeken naar info over het aansturen van een bestway pomp, want bestway is niet intex natuurlijk. Goeie tip wel om daar rekening mee te houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
bmaster001 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:34:
[...]

Het bad zou 3.500 liter bevatten. Dus zowat elke ZFP is overkill :-)

[...]

Ik weet dat 2007 liter gelijk is aan 2m3, vandaar de verwarring dat er op sommige sites van 3m3 wordt gesproken en op andere sites over 2000 liter. Voor dezelfde pomp.
Nu, voor een bad van 3500 liter is het in beide gevallen voldoende. Er is geen dak in de buurt dus omhoog pompen zal nooit nodig zijn. Ik maak me eerder zorgen dat de pomp te zwaar is voor het badje dat wij hebben...

Ik zal eens zoeken naar info over het aansturen van een bestway pomp, want bestway is niet intex natuurlijk. Goeie tip wel om daar rekening mee te houden!
Lees even de laatste 100 post terug beter als 600+ oid .. de afgelopen 2 a 3 dagen is dit al meerdere keren besproken waarom pomp x.y.z en eventueel startpost

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10-09 14:51
Ik zie in de handleiding van mijn zoutwatersysteem Cyanuurzuur staan.

gebruikt iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dewim1 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 18:13:
Ik zie in de handleiding van mijn zoutwatersysteem Cyanuurzuur staan.

gebruikt iemand dit?
zoek even in dit topic op dat woord

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

*Stuffer zich weer na een jaar afwezigheid*

Vandaag m'n nieuwe Intex pomp (Intex Krystal Clear cartridge filterpomp 5.7 m3/u) binnengekomen omdat m'n oude vorig jaar na een tijdje _droog_pompen wel aan het ratelen was (don't ask, slang was bij afwezigheid losgeslagen) maar zag vanmiddag dat ik niet de slang diameter had gekeken.

Dus nog even 2 bestway 32-38mm koppelstukken besteld.

Als het morgen droog blijft, bad opzetten en dan kan (in vergelijking met vorig jaar) het seizoen nu beginnen voor ons :)

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
weinig over te vinden icm zout water systeem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burnedhardware
Dewim1 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 19:19:
weinig over te vinden icm zout water systeem.
Ik vond een link naar dit artikel https://www.troublefreepool.com/wiki/index.php?title=CYA
Kort samengevat: Cyaanzuur (CYA) zorgt ervoor dat UV licht het chloor ontsnapt door uv licht. (Na 2 uur zon heb je nog maar 5% van je chloor over, volgens het artikel

CYA bindt met het aanwezige chloor en geeft dit weer af op het moment dat het vrije chloor afneemt. Het chloor dat gebonden is aan CYA is ongevoelig voor zonlicht en zo wordt de halvering van je chloorconcentratie verlengd tot max 8 uur.

Hoe hoger je CYA gehalte, hoe hoger je vrije chloorconcentratie moet zijn. Een te laag gehalte maakt je zoutwatersysteem minder effectief in het produceren van chloor.

Een te hoog gehalte aan CYA kan je alleen velagen door (een deel van) het water te vervangen.

* burnedhardware gaat het ook maar bestellen. Zou dat niet makkelijker gaan door chloortabletten te doseren in het begin? Daar zit ook CYA in. Zoals @Dewim1 schrijft: hoe doen jullie dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
@Koffie in de startpost staat “probeer cyaanzuur te vermijden”. Kan iemand uitleggen wat je bij een ZWS het beste doet?
Sommige chloorblokken bevatten een zogenoemde stabilisator voor chloor. Deze stabilisator zorgt er voor dat je chloor minder snel afgebroken word door UV-straling.
Helaas heeft cyanuurzuur ook direct een zeer nare eigenschap : door zijn werking heb je een hoger chloorgehalte nodig voor dezelfde werking.
Probeer cyanuurzuur dus liefst te vermijden.
Zie voor meer info: https://www.troublefreepool.com/wiki/index.php?title=CYA & https://www.troublefreepo...01/18/chlorine-cya-chart/

Benaming: CYA
Drempelwaarde: 20
Gewenste waarde: 50
Verhogen: CYA+, Chloorstabilisator
Verlagen: cyanuuruzuur kan niet met andere middelen verlaagd worden. De enige oplossing is je water vervangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin3
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Vandaag toch de WP aangezet met externe Frequentieregelaar op de ZFP 0,6 van maximale.
begin temp = 27 graden
eind temp = 37 graden vlgs WP
hoeveelheid doorlooptijd = 5,5 uur
WP = 1.4 kWh max = BoostHeater vlgs de wifi app van de Poolex WP
hoeveelheid Kwh = 8, 4 kWh
ZFP = 120 Wh
zwembad 3 bij 2 meter en 75 cm
ongeveer 3,5 m3 liter
foto is temperatuur water wat uit de uitlaat-zwembad komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pfgGgB4vEt7_sUBZOM4uGstiRSo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QEaCLeqOBrAB4QSxN8Lv7WFb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Edwin3 op 04-06-2021 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:38
vso schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:53:
[...]

Voor een pomp moet je op de Hmax letten en bij 3m zou ik een Hmax van 5m als minimum aan te houden .. 3m is wellicht net te krap ..

Ik heb het EPDM bij https://www.abczwembad.nl/ gekocht.. maar met een hottub is tyleen DIY wellicht een optie

Je kan @Jazsie volgen en een "sterke" al dan niet frequentie geregelde pomp nemen voor je inspuiters waarmee je makkelijk over een verwarming kan gooien.. (EPDM)
OF
je kan een DIY tyleen pakken en met een kleinere pomp af ..

Als je bv niet teveel ruimte hebt om een mat neer te leggen maar wel een slang tegen het huis kan/wil doen is dat een win/win situatie

ps 2 temperatuur sensors voor/na je verwarming is niet nodig maar wel prettig immers je wilt 30 graden + hebben toch ?
Hoi,

Dank voor het meedenken. Ik had deze website inderdaad ook al gezien en EDPM leek mij een goede optie. Op dit moment heb ik een BWT SP15 ZFP welke volgens mij 3,6 m3 doet. Deze wil ik dus eigenlijk vervangen door een andere met hogere capaciteit 6m3 of meer en ook een model welke een timer heeft.
Op het dak heb ik wel voldoende ruimte aangezien dit een aanbouw is van 3 meter diep.

Natuurlijk willen wij het water dan altijd verwarmt hebben en het liefst 30+ haha

Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Remy!!!!
Het was even een drukke dag om alles op te zetten, zwembadslangen door de ondergrondse buis trekken/duwen, overkapping monteren etc, maar het is allemaal gelukt!
Het is echt een heerlijk groot bad, en de overkapping past ook erg goed _/-\o_
Voor vandaag met wat warm water gevuld, maar de komende tijd mag de solarmat zijn ding gaan doen.
Ik ben wel erg benieuwd wat de invloed van de overkapping is op de temperatuur van het water.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BczhNzzaZ18frVhok8qBDpz6IM0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fCS8MVy4R0DUobAg19Nojz3u.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xkctEvGGcqmtKM2pBsVQ9ra4ywQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qqTxUnnLHpvivV0XIZtomqBI.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jessicawitkamp
Remy!!!! schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 22:26:
Het was even een drukke dag om alles op te zetten, zwembadslangen door de ondergrondse buis trekken/duwen, overkapping monteren etc, maar het is allemaal gelukt!
Voor vandaag met wat warm water gevuld, maar de komende tijd mag de solarmat zijn ding gaan doen.
Ik ben wel erg benieuwd wat de invloed van de overkapping is op de temperatuur van het water.
[Afbeelding][Afbeelding]
Mijn ervaring met de overkapping is dat het erg snel opwarmt. Check even je boekje of je de overkapping wel goed hebt. Bij jou zitten de stangen aan de buitenkant(zaten ze bij mij ook). Maar moesten toch echt aan de binnenkant zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Uhm... Goed punt, niet eens naar gekeken... :')
We gaan de boel morgen omdraaien, bedankt voor de tip!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jessicawitkamp
Remy!!!! schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 23:31:
Uhm... Goed punt, niet eens naar gekeken... :')
We gaan de boel morgen omdraaien, bedankt voor de tip!
Die van jou is met tentstokken toch? Die van mij zit dus over een 4x2 die op 3 kanten ingebouwd staat. En dan echt buizen. Was nog veel leuker om om te draaien. Maar je zal zien, dan trekt ie zich ook mooier strak, en water loopt er dan ook veel mooier af. Laten we het maar houden op een beginnersfout 8)7 _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Ja klopt zijn tentstokken, dus dat is zo gedaan :)
Hahaha, en bedankt :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
coelho schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:07:
Het grote chemische verhaal is weer begonnen. Bad is 16.000 liter, ZFP heeft 3 dagen continu aangestaan, al was het maar omdat de ZWS met de boost van 8x 6 uur begint.

Net voor de eerste keer gemeten: Chloor 0.0, PH 8.1 en ALK 160. Heb een aquachek chloormeter. Strips hadden een expiry date van 03/2021, maar zijn altijd koel en donker bewaard dus ga ervan uit dat het niet heel veel scheelt.

Ben maar begonnen met een flinke PH-, maar was toch wel verbaasd over het chloorpeil
Met langzaam chloor met zo'n bad duurt het wel 1 a 2 weken tot het chloor op peil is, wil je eerder zwemmen dan gewoon er chloorkorrels(granulaat) er in gooien(wel ruim ervoor of erna).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
coelho schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:30:
[...]

I know, maar ging er vanuit dat een vers gevuld bad een goede pH zou hebben. Ik lees echter net op de site van Vitens dat drinkwater idealiter tussen 7.8-8.3 ligt. Geen wonder dus dat mijn pH te hoog ligt. Morgenvroeg nog maar eens meten.
Kraanwater hier in NB is 7.8 wat je wilt is 7.2 dus ik ben elk jaar in het begin veel PH- kwijt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
burnedhardware schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 19:30:
[...]

Ik vond een link naar dit artikel https://www.troublefreepool.com/wiki/index.php?title=CYA
Kort samengevat: Cyaanzuur (CYA) zorgt ervoor dat UV licht het chloor ontsnapt door uv licht. (Na 2 uur zon heb je nog maar 5% van je chloor over, volgens het artikel

CYA bindt met het aanwezige chloor en geeft dit weer af op het moment dat het vrije chloor afneemt. Het chloor dat gebonden is aan CYA is ongevoelig voor zonlicht en zo wordt de halvering van je chloorconcentratie verlengd tot max 8 uur.

Hoe hoger je CYA gehalte, hoe hoger je vrije chloorconcentratie moet zijn. Een te laag gehalte maakt je zoutwatersysteem minder effectief in het produceren van chloor.

Een te hoog gehalte aan CYA kan je alleen velagen door (een deel van) het water te vervangen.

* burnedhardware gaat het ook maar bestellen. Zou dat niet makkelijker gaan door chloortabletten te doseren in het begin? Daar zit ook CYA in. Zoals @Dewim1 schrijft: hoe doen jullie dit?
Ik zit ook te denken om het te gaan gebruiken.
https://www.hornbach.nl/s...-kg/10211192/artikel.html

in een middag zonder noppenfolie en met aantal kinderen lijkt het chloor voorledig weg.
hebben meer mensen dit met een zws?
of ben ik gewoon te ongeduldig met de boost functie?

[ Voor 3% gewijzigd door Dewim1 op 05-06-2021 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
Nee, je bent niet de enige. Ik heb echt moeite om het chloor op niveau te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osovega
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-07 18:43
burnedhardware schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 09:33:
Nee, je bent niet de enige. Ik heb echt moeite om het chloor op niveau te houden.
Hier ook hetzelfde. Het ZWS brengt het goed op hoogte maar het is na een keer zwemmen weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Kan dat niet komen door zonnebrandcreme?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
@Remy!!!! nee gisteren kwamen kinderen zo uitschool zonder te smeren.

Ik ga het vandaag proberen.

Nu staat de zfp 24x7 te draaien met het zws op boost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jessicawitkamp
Dewim1 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 10:12:
@Remy!!!! nee gisteren kwamen kinderen zo uitschool zonder te smeren.

Ik ga het vandaag proberen.

Nu staat de zfp 24x7 te draaien met het zws op boost
Hier ook moeite met chloor op peil houden. Of veel te hoog, of veel te laag. Nou heb ik quick en ben ik meer fan van long tabletten, want quick erin is quick eruit is mijn ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Hier een intex opbouwbad rond 3,5m diameter.

Ongeveer 16m3 water met een 3 m3/h cartridge pomp.

Het water is voor het mooie een paar graden te koud.

Voor solar matten heb ik te weinig ruimte dus zat te kijken naar deze inverter, maar uitverkocht. https://www.toppy.nl/prod...e-zwembad-warmtepomp.html

Heeft iemand ervaring met een alternatief (liefst die op voorraad is).

Voordeel van deze pomp vind ik de lage geluidsproductie (voor de buren) en lage energieverbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:41
Remy!!!! schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 22:26:
[Afbeelding][Afbeelding]
Hm, zo'n overkapping/ koepel is misschien voor ons toch ook wel interessant
Met een snelle google search zie ik dat ze zo rond de 250 euro kosten, hm dat is toch een aardig kostenplaatje.

Zijn er nog tips voor beter betaalbare varianten toevallig?

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Cai schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 14:24:

Voor solar matten heb ik te weinig ruimte dus zat te kijken naar deze inverter, maar uitverkocht. https://www.toppy.nl/prod...e-zwembad-warmtepomp.html

Voordeel van deze pomp vind ik de lage geluidsproductie (voor de buren) en lage energieverbruik
Wellicht even start topic doorlezen? Die warmtepomp is niet sterk genoeg, krijg je spijt van.

Beter ga je voor deze:
https://www.toppy.nl/prod...ad-warmtepomp-bpncr6.html

En liefst zelfs deze:
https://www.toppy.nl/prod...d-warmtepomp-bpncr08.html

Je pomp van 3m3/h kan mogelijk wel net niet sterk genoeg zijn, dit ligt aan verschillende factoren en kom je eigenlijk maar op een manier achter, testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
louzy82 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 14:25:
[...]

Hm, zo'n overkapping/ koepel is misschien voor ons toch ook wel interessant
Met een snelle google search zie ik dat ze zo rond de 250 euro kosten, hm dat is toch een aardig kostenplaatje.

Zijn er nog tips voor beter betaalbare varianten toevallig?
Wat je zou kunnen doen is een exit set halen van een zwembad + koepel. En dan het zwembad op mp zetten. Want als set is het wel wat goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
Remy!!!! schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 14:32:
[...]

Wat je zou kunnen doen is een exit set halen van een zwembad + koepel. En dan het zwembad op mp zetten. Want als set is het wel wat goedkoper.
Bedankt voor de tip maar het zwembad staat al ;)
Daarnaast is ons huidige zwembad 99 cm en de Exit stond 'slechts' 76cm hoog (de andere serie is 122 cm en dat is nog te groot voor onze kids)

Louzy#2475

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remy!!!!
Ik bedoelde dan het nieuwe exit zwembad van die set verkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dewim1

Ik vraag me wel af hoe hoog je bad is :) ?

die van mij is 3.66 x1.22 en heeft een inhoud van 10m3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske

Wat de vorige al zei... Met die diameter kan je heel lastig 16 kuub halen. Bedoel je niet 6 kuub ? Dan word het advies van @Jazsie al heel anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Excuus, de specs opgezocht op de factuur. Het is een prism frame 427x107 cm.

Als ik het goed doe dan is de inhoud:
213x213x3.14x107= 15,38m3 inhoud.

Is dan de geadviseerde pomp nog steeds de juiste.

(Kind komt net uit het zwembad met paarsblauwe lippen, dus ben in koopmodus)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Cai schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 15:14:
Excuus, de specs opgezocht op de factuur. Het is een prism frame 427x107 cm.

Als ik het goed doe dan is de inhoud:
213x213x3.14x107= 15,38m3 inhoud.

Is dan de geadviseerde pomp nog steeds de juiste.

(Kind komt net uit het zwembad met paarsblauwe lippen, dus ben in koopmodus)
Ik doe mee. Wel wat minder kuub maar idem situatie. Voor nu dus nog niet nodig wellicht maar ga toch met "geld smijten" om in de toekomst ook goed te zitten. Pomp doet 8 m3 per uur, dus een flinke warmtepomp moet dan prima kunnen lijkt me. Zaken zullen zo'n 10m van bad staan, bij het tuinhuis. Meer kW is sneller warm, dus dan maar een dikke inverter ipv de al uitverkochte W'eau's...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

@Jazsie Die Fairlands zijn op voorraad dus dat is mooi, maar kijkende naar spullen die erin zitten en de (voor mij) niets zeggende merknamen vind ik het lastig knopen doorhakken bij dergelijke bedragen. Die W'eau's moeten nog komen dus dat is ook weer een gok qua levering maar daar staat bijvoorbeeld wel bij;

Mitsubishi Twin Rotary Compressor
Twisted Titanium Warmtewisselaar
Brushless DC ventilatiemotor

https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

En die zaken zoals brushless herken ik dan weer wel evenals merknaam vanuit de aircowereld.

Plot je dat op de Fairland (merk zegt mij ook weer niets, maar zwembadwereld is me onbekend);

GMCC Twin Rotary Compressor
Twisted Titanium Warmtewisselaar
Brushed AC ventilatiemotor

https://www.toppy.nl/prod...d-warmtepomp-bpncr08.html

Geen brushless, GMCC zegt me ook niets. Kat in de zak? Lastige materie zo :/

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louzy82
Remy!!!! schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 14:40:
Ik bedoelde dan het nieuwe exit zwembad van die set verkopen.
Duh, sorry, niet helemaal wakker :-p

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ik heb iets heel vreemds met de draad diameter van de warmtepomp.
Het gaat om de W'eau inverter 4 kw.
Er zit een schroefdraad aansluiting op.
Er zitten 2 schroef naar slangtules bij.
Deze dus(die goed passen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1FBbhRtjzPZ92JzXXgmP_Et8XU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bvRTbKZQmUX2HVXyVVIAxxeF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bco40ThGQEIDjuZPYRgxsPMjrAg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oZZXmk36Q6M7UVYWIn1L1O2j.jpg?f=fotoalbum_tile

Maar ik wil er 1 vervangen zodat ik er direct een T-stuk 50mm voor temp.sensor erop kan lijmen.

Nou heb ik een flow sensor liggen van 1 1/4 inch buitendraad. Die is te groot. Ik ging meten. Tabel erbij en kom op 1 inch uit. Dus ik bestel 1 inch buitendraad naar 50mm lijm.
Paste niet direct heel makkelijk maar ik dacht dat het kwam omdat de slangtule die erbij zit meteen met de draad begint terwijl het bestelde puntstuk een paar mm verder pas begint. Stukje afgezaagd dus, past nog niet.

Dus maar weer meten:
- orginele slangtule is buitendiameter (op de draad dus): 32 mm
- bestelde 1 inch buitendraad is de buitendiameter: beetje meer dan 33mm

Te groot dus...
Ik dacht misschien ligt het aan BSP of NPT draad maar dat is het denk ik ook niet, zie hier:
https://www.valvesonline.com.au/references/threads/

Iemand enig idee of er iets voor te krijgen is ?
Anders moet ik de orginele gaan gebruiken en dan iets gaan doen met een flexibele koppeling en verloop naar 50mm oid.
Pagina: 1 ... 45 ... 185 Laatste