Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 189 ... 192 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:53

franssie

Save the albatross

laurens0619 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:32:
[...]

ja klopt, zou dat het zijn?

Heb even bericht ge edit/betere foto erop gezet
Kans is best groot dat het inderdaad talkpoeder is, dat lost niet op in water.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• copywrong1982
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:26
copywrong1982 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 08:51:
Hoi mede zwembad tweakers. Ik heb een vraagje over de alkaliteittest van mijn zwembad water. Ik heb een rekenfoutje gemaakt en teveel ta min toegevoegd, waardoor mijn alkaliteit veel te laag was. Nu probeer ik dat dag bij dag te corrigeren maar ik krijg nu onleesbare waardes op mijn tester. Toen het veel te laag was was het wat lichtgeel. Ik heb toen ta plus toegevoegd en nu is het donkergroen....terwijl mijn tester aangeeft dat het richting blauw zou moeten gaan. Ph lijkt wel goed te zijn nu.

Hoe moet ik deze waarde nu interpreteren? Ik vermoed dat het nog steeds te laag is? Hoop dat jullie hierbij kunnen helpen....en ja ik weet dat er nog wat chloor bij moet 😊.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niemand? Ik krijg de alkaliteit niet in orde...inmiddels over verschillende dagen ta+ erbij gegooid (2 dagen 100, 1 dag 150 op 7m3) maar geen enkel effect. Pomp continu aan....

Ph en chloor lijken gewoon op orde. Wat doe ik fout?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z2Fy6bW89BA06UeucX4aHAwYEk8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pr2lMvdMtz3PAqB2fzZ1VZjs.jpg?f=fotoalbum_large

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:42
Je moet natriumbicarbonaat toevoegen 80 - 120 ppm = 180gr per 10M2
Misschien is je spiegel wel zo laag dat je moet blijven toevoegen maar gezien je 7m2 lijkt het soms goedkoper om op nieuw te beginnen.

[ Voor 107% gewijzigd door Skywalker27 op 26-05-2026 15:55 ]

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:20
En "teveel TA-" kan ook nog wel eens betekenen dat er gewoon nog ta- in het water zit, waar je TA+ tegenop aan het boxen is.

Sometimes you need to plan for coincidence

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:53
laurens0619 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:32:
[...]

ja klopt, zou dat het zijn?

Heb even bericht ge edit/betere foto erop gezet
Ik had dit jaar ook nog veel talkpoeder in het bad liggen na het opzetten. Bij mij resulteerde dit niet in witte vlokjes zoals jij dat hebt, maar in troebelachtig water. Voldoende filteren lost dat wel op.

• Chest3r
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-06 13:58
Graag jullie mening. Mijn schoonbroer heeft zijn zwembad uit opslag gehaald na verhuis en bij het opzetten blijken er twee aardige scheuren in te zitten. Zijn deze volgens jullie toch nog te repareren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQPw6EJzHvQ_9nOG_VlynKKb1mk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9e9nG5HhKO0dpU7P1Xr1Yrmy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HboBchd1hOHV-WsdWPS94A5rv78=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sfRkoy8RPhFCqPn2D8aMOqp1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3WmV-bf6MNBxbBiINZVLXmljpyw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o9BgxqzRG15TQVnIf2qhaIcX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mAwobwoMVmc-GgYdo0LcMGS7rFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/38wHcMI0ShmkjphwDyYBP9eY.jpg?f=fotoalbum_large

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:16

PoweRoy

funky!

Chest3r schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:30:
Graag jullie mening. Mijn schoonbroer heeft zijn zwembad uit opslag gehaald na verhuis en bij het opzetten blijken er twee aardige scheuren in te zitten. Zijn deze volgens jullie toch nog te repareren?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oei, tear aid kan je ook op rol bestellen. Misschien daarmee?

Ligt er natuurlijk aan of het een bad van 3000 liter of 10000 liter is.

[This space is for rent]

• Chest3r
  • Laatst online: 22-06 13:58
PoweRoy schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:06:
[...]

Oei, tear aid kan je ook op rol bestellen. Misschien daarmee?

Ligt er natuurlijk aan of het een bad van 3000 liter of 10000 liter is.
Bad van 10m op 5m, denk 54000 liter 🫣

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Nee, ik zou een nieuwe liner kopen. Dit zijn wel serieuze scheuren.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14:46
Dit ga je niet meer repareren met Tear aid, de structurele sterkte van het materiaal is aangetast en het risico dat dit volledige uitscheurt is dan ook reëel aanwezig.

48x 315WP (oost-west orientatie), 20x400WP (zuid orientatie) 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:20
Hebben wel al je plantjes meteen water gehad.

En die van de buren.

En hun buren.

Sometimes you need to plan for coincidence

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19-06 13:58
Dit jaar hebben wij voor het eerst een wat groter bad staan en ik heb een vraag over het schommelen van de ph-waarde.

Ik weet de alkliniteit van mijn water niet want ik kan het op dit moment niet meten. Ik heb chatgtp het waterkwaliteitsrapport van Oasen laten nagaan en volgens Oasen komt het water met de juiste waarde uit de kraan. Aan het einde van elke dag is de ph-waarde zo'n 0.2 gestegen. Is dit een normale stijging in verband met minstens vijf kinderen continu in het bad of is dit abnormaal en moet ik de alkaliniteit van mijn water gaan meten?

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:08
Dengra schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:43:
Dit jaar hebben wij voor het eerst een wat groter bad staan en ik heb een vraag over het schommelen van de ph-waarde.

Ik weet de alkliniteit van mijn water niet want ik kan het op dit moment niet meten. Ik heb chatgtp het waterkwaliteitsrapport van Oasen laten nagaan en volgens Oasen komt het water met de juiste waarde uit de kraan. Aan het einde van elke dag is de ph-waarde zo'n 0.2 gestegen. Is dit een normale stijging in verband met minstens vijf kinderen continu in het bad of is dit abnormaal en moet ik de alkaliniteit van mijn water gaan meten?
Daar zijn veel meningen in te vinden.

Ik kijk altijd.op de site van mijn waterbedrijf, pak die pH en corrigeer vanaf daar richting 7. Dit is dan een eenmalig actie. De maanden erna zitten er tussen de 2 en 6 tegelijk in het bad (17m3). Het eerste jaar nog wel met regelmaat gecontroleerd, de 5 erna niet. Blijft best helder van mei - september.

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:10
Dengra schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:43:

Volgens mij stijgt ph altijd, iedere dag. Ik heb ook alleen maar ph- poeder (om te verlagen), ik heb volgens mij nog nooit ph+ gebruikt.

• Dengra
_RRM_ schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:53:
[...]

Daar zijn veel meningen in te vinden.

Ik kijk altijd.op de site van mijn waterbedrijf, pak die pH en corrigeer vanaf daar richting 7. Dit is dan een eenmalig actie. De maanden erna zitten er tussen de 2 en 6 tegelijk in het bad. Het eerste jaar nog wel met regelmaat gecontroleerd, de 5 erna niet. Blijft best helder van mei - september.
Toen ik een kleiner bad had checkte ik ook niet zo vaak totdat het vorig jaar niet zo lekker liep. Dit jaar hebben we 8 uur met twee tuinslangen moeten vullen dus ik wil het water echt graag goed houden!

Gister hebben de kinderen maar kort kunnen spelen en geen vriendjes en de PH lijkt nagenoeg gelijk.

• Dengra
MrDirect schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:30:
[...]

Volgens mij stijgt ph altijd, iedere dag. Ik heb ook alleen maar ph- poeder (om te verlagen), ik heb volgens mij nog nooit ph+ gebruikt.
Ik heb idd ook nog nooit ph+ gebruikt.

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:08
Dengra schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:49:
[...]

Toen ik een kleiner bad had checkte ik ook niet zo vaak totdat het vorig jaar niet zo lekker liep. Dit jaar hebben we 8 uur met twee tuinslangen moeten vullen dus ik wil het water echt graag goed houden!

Gister hebben de kinderen maar kort kunnen spelen en geen vriendjes en de PH lijkt nagenoeg gelijk.
Had misschien meteen formaat bad moeten noteren in de post. Zal ik zo doen; 17m3 (Intex Prism)

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:26
SkyFlyer schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:27:
Ik heb een zout setup (met weau 6m3 glasfilterpomp en aquaforte full inverter warmtepomp) op een 5700 liter opzet zwembad. Ieder jaar breid ik mijn installatie uit een dit jaar wil ik de zout aansturing automatiseren, heeft iemand ervaring met de Ondilo Ico ? (Chloor versie mag ook) In mijn geval zal Home Assistant dan de zout electrode in een uit schakelen adhv het gemeten chloor niveau, en ik automatisch meldingen voor de andere chemicaliën.
Niemand ervaring met de Ico?

https://www.toppy.nl/product/24479/ondilo-ico-smart-spa-tester-zoutwater-met-kalibratieset.html

En de Home Assistant integratie:

https://www.home-assistant.io/integrations/ondilo_ico/

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:38
Heeft iemand enig idee, waarom er zoveel glas uit mijn filter is? Ik heb hem vorig jaar tot min gevuld, en ik merkte al wel met de backwash, dat er geregeld veel glasfilter mee kwam. Ik weet nagenoeg zeker dat ik alles correct en netjes heb aangesloten, en er goed op gelet dat alles er goed in zat.

Er is nooit glas mee het zwembad in gekomen, dus ik ben het alleen kwijt geraakt met de backwash

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/As5Krfi9GxPGLeLZxZdxwqxAxuI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q3thnynWtDQPJsUfg9gHRwvu.jpg?f=fotoalbum_large

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• Skywalker27
Te zware pomp ?

• SkorpionNL
Wachten... schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:46:
Heeft iemand enig idee, waarom er zoveel glas uit mijn filter is? Ik heb hem vorig jaar tot min gevuld, en ik merkte al wel met de backwash, dat er geregeld veel glasfilter mee kwam. Ik weet nagenoeg zeker dat ik alles correct en netjes heb aangesloten, en er goed op gelet dat alles er goed in zat.

Er is nooit glas mee het zwembad in gekomen, dus ik ben het alleen kwijt geraakt met de backwash

[Afbeelding]
Weet je zeker dat alle lateralen onderin het filtervat onbeschadigd zijn?

• Wachten...
SkorpionNL schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:42:
[...]

Weet je zeker dat alle lateralen onderin het filtervat onbeschadigd zijn?
Zeker, want anders zou het ook in het bad komen, maar ik denk dat mijn spec II pomp gewoon veel te krachtig is voor dit vat

• Jur gen
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11-06 19:58
*knip*

Dat mag op v&a

[ Voor 95% gewijzigd door tweakduke op 30-05-2026 11:31 ]

Skoda Elroq | OnePlus Nord 5

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
Hoi iedereen,

Ik wil dit seizoen ons zwembad een flinke upgrade geven qua comfort en alles meteen verplaatsen om geluidsoverlast voor de buren te voorkomen. De pomp staat nu strak tegen de haag op de erfgrens en de buren klagen over het geluid.

Huidige situatie:
  • Bad: Intex Ultra Frame 400 x 200 x 100 cm (inhoud 6800 liter).
  • Pomp: Intex SX1500 zandfilterpomp.
  • Slangen: Standaard 32 mm.
Het plan & de upgrade: Ik kan voor een zacht prijsje een tweedehands Weau 7.6 kW Full Inverter warmtepomp overnemen. Om dit fatsoenlijk aan te sluiten en de boel te verplaatsen (totale afstand slangen schat ik op zo'n 9 meter enkele reis), heb ik het volgende bedacht:
  • Intex Hydro Aeration kit 38 mm (om de overstap naar 38mm te maken bij de liner. Kijken of dit door het 32mm gat past, anders voorzichtig uitsnijden).
  • Intex afsluiters 38 mm
  • Zwembadslang 38 mm (2x 9 meter, of langer indien nodig).
  • Slangklemmen (25-40 mm).
  • Bypass kit
Vragen waar ik mee zit:
  1. Slanglengte vs. Weerstand: De totale afstand wordt dus minimaal 9 meter van bad naar pomp. Gaat de SX1500 dit trekken met standaard 32 of 38 mm ribbelslang, of loop ik hiermee de flow voor de warmtepomp te hard te smoren? Is het verstandiger om die 9 meter in 50 mm PVC (of flexibele PVC slang) uit te voeren tot vlakbij het bad? (al is dit vele malen duurder)
  2. Draai thuis home assistant dus hoop de weau via tuya te kunnen verbinden, is dit lastig?
  3. Zie ik hier logische zaken over het hoofd, of is dit een solide plan?
Ik verwacht dit bad nog wel te gebruiken voor een paar jaar en daarna groter te gaan (wellicht 17000 liter oid).

Alvast dank

Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0

• gunnie_nl
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:27
replica17 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:11:

ik denk dat die sx1500 niet veel gaat bewegen, staat listed als lichte pomp, dus niet teveel slang en spullen er tussen ander heeft die teveel tegendruk.

die Weau 7.6 kW Full Inverter zal het wel doen, ik heb hem nu op een 17000l bad, doet die prima, en de badu top2 14 maakt meer lawaai die the weau.

alleen ik vind het koppelen een ramp, alles krijg je verbonden met de app, maar die weau is een bitch.

als je toch naar een grote bad wilt zou ik langzaam spullen gaan upgraden, dan heb je de helft al op het moment dat je switched.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Had ik eindelijk mn chloor productie op orde voor dit jaar. Klapt mn qs200 eruit met een onweersbui. Gelijk maar een qs400 besteld.

• skdevil
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-06 00:48
MikeyMan schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:29:
Had ik eindelijk mn chloor productie op orde voor dit jaar. Klapt mn qs200 eruit met een onweersbui. Gelijk maar een qs400 besteld.
Gebruik je verder nog iets in je zoutwaterbad om de PH op orde te houden? Ik merk in mijn spa dat PH nogal omhoog gaat door elektrolyse. Nu is dat een kleiner volume (1100L) dus prob sneller schommelingen.

Sinds vorig jaar bij verversing boric acid (boorzuur) toegevoegd (40ppm) en moet zeggen dat ik echt veel minder ph minus moet toevoegen.

In de US is dit iets wat vrij standaard is maar in EU kom je er nauwelijks aan als particulier.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

skdevil schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:44:
[...]

Gebruik je verder nog iets in je zoutwaterbad om de PH op orde te houden? Ik merk in mijn spa dat PH nogal omhoog gaat door elektrolyse. Nu is dat een kleiner volume (1100L) dus prob sneller schommelingen.

Sinds vorig jaar bij verversing boric acid (boorzuur) toegevoegd (40ppm) en moet zeggen dat ik echt veel minder ph minus moet toevoegen.

In de US is dit iets wat vrij standaard is maar in EU kom je er nauwelijks aan als particulier.
Ook zonder elektrolyse kruipt de ph omhoog. Af en toe wat Ph- erin. Zeker na bijvullen.

Das eigenlijk het meest gebruikte spul dat ik heb staan.

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
Hoi iedereen,

Ik wil dit seizoen ons zwembad een flinke upgrade geven qua comfort en alles meteen verplaatsen om geluidsoverlast voor de buren te voorkomen. De pomp staat nu strak tegen de haag op de erfgrens en de buren klagen over het geluid.

Huidige situatie:
Het plan & de upgrade: Ik kan voor een zacht prijsje een tweedehands Weau 7.6 kW Full Inverter warmtepomp overnemen. Om dit fatsoenlijk aan te sluiten en de boel te verplaatsen (totale afstand slangen schat ik op zo'n 9 meter enkele reis), heb ik het volgende bedacht:
  • Intex Hydro Aeration kit 38 mm (om de overstap naar 38mm te maken bij de liner. Kijken of dit door het 32mm gat past, anders voorzichtig uitsnijden).
  • Intex afsluiters 38 mm
  • Bypass kit
Vragen waar ik mee zit:
  1. Slanglengte vs. Weerstand: De totale afstand wordt dus minimaal 9 meter van bad naar pomp. Gaat de SX1500 dit trekken met standaard 32 of 38 mm ribbelslang, of loop ik hiermee de flow voor de warmtepomp te hard te smoren? Is het verstandiger om die 9 meter in 50 mm PVC (of flexibele PVC slang) uit te voeren tot vlakbij het bad? (al is dit vele malen duurder)
  2. Draai thuis home assistant dus hoop de weau via tuya te kunnen verbinden, is dit lastig?
Ik verwacht dit bad nog wel te gebruiken voor een paar jaar en daarna groter te gaan (wellicht 17000 liter oid).

Alvast dank
Met die slangafstand en de klachten van je buren kan je die sx1500 waarschijnlijk beter vervangen. Wij zijn van de sx1500 naar een pentair freeflo (7m3) gegaan en wat betreft geluid is dat een verademing.

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
Driehoek schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:50:
[...]

Met die slangafstand en de klachten van je buren kan je die sx1500 waarschijnlijk beter vervangen. Wij zijn van de sx1500 naar een pentair freeflo (7m3) gegaan en wat betreft geluid is dat een verademing.
Is een optie, heb deze pomp net aangeschaft dus zou hem liever nog houden. Ik kan evt het zwembad omdraaien, dan zit het bad tussen buren en de filterpomp+warmtepomp. Net gemeten dat scheelt bijna 14 dB (71 vs 57). en dat is zonder een huisje te bouwen voor de pomp.

Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:37

The End

!Beginning

replica17 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:19:
[...]

Is een optie, heb deze pomp net aangeschaft dus zou hem liever nog houden. Ik kan evt het zwembad omdraaien, dan zit het bad tussen buren en de filterpomp+warmtepomp. Net gemeten dat scheelt bijna 14 dB (71 vs 57). en dat is zonder een huisje te bouwen voor de pomp.
Dat is heel hard. Mijn pomp doet zo'n 55 db op 50 cm afstand in een hoek van de garage. Hij was veel stiller, maar heeft een keer een halve nacht drooggelopen.. Dat is een aq 330 plus.

• SkorpionNL
The End schreef op zondag 31 mei 2026 @ 15:23:
[...]

Dat is heel hard. Mijn pomp doet zo'n 55 db op 50 cm afstand in een hoek van de garage. Hij was veel stiller, maar heeft een keer een halve nacht drooggelopen.. Dat is een aq 330 plus.
Ik heb dezelfde filter set en mijn pomp is helaas ook wel eens drooggelopen. Wat voor geluid merk je nu sinds het drooglopen?

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Wij hebben nu een paar dagen een Bestway steel pro zwembad opgezet (259x170x61). Ik heb een Intex C600 pomp gekocht, want die was in aanbieding bij die winkel met die 6 blauwe letters.

De 32mm slangen passen prima, maar ik krijg de inlaatmondstukken niet helemaal in de daarvoor bestemde gaten gedrukt. Weet niet zeker of het zo heet, maar het gaat om de dingen die je vanaf de binnenkant van het zwembad in de gaten steekt. Ze gaan er ongeveer voor de helft in, en steken verder nog een heel stuk uit. In de meeste filmpjes die ik heb kunnen vinden drukken ze die dingen helemaal strak tegen de liner. Moet dat? Anders kan ik wellicht inlaatmondstukken ergens kopen die er wel helemaal inpassen. Het zwembad is al wel gevuld.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• Skywalker27
Hier is vandaag onze Exit Toys pool 4,88 x 1,22 overleden 2 jaar oude liner (dit is al onze tweede liner) compleet op de naad tussen de zijwand en de bodem uitgescheurd. Als iemand hier nog belang heeft bij het Frame en bij de koepel die mag hem gratis komen ophalen. Ik heb geen zin meer om een nieuwe liner te bestellen van 450 euro. Ik ga volgend jaar graven ;)

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:55
MrDirect schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:30:
[...]

En ik heb nog maar 1x in de vijf jaar dat mijn zwembad er staat ph- gebruikt. Elke week denk ik wel dat ik wat ph+ erin moet doen, zeker als het geregend heeft. Ik meet met een blueriott.

• Vetifuro
  • Laatst online: 17-06 15:16
Heb nu ruim een week mijn Intex staan (doorsnede 3,6m, hoog 1m) met een Intex filterpomp met A-filter. Gevuld met grondwater, ging normaal gesproken erg goed, echter merk ik nu dat het bad een lichte groene schijn begint te krijgen. Gisteravond 200gr Melpool granulaat 55G toegevoegd in den hoop de groene schijn weg te krijgen. Water is niet troebel. Deze ochtend was de groene schijn nog steeds aanwezig. Wat zijn de stappen die ik moet nemen? (buiten dat ik deze middag voor een zandfilterpomp en mogelijk zoutwater systeem ga kijken)

Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vetifuro schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:45:
Heb nu ruim een week mijn Intex staan (doorsnede 3,6m, hoog 1m) met een Intex filterpomp met A-filter. Gevuld met grondwater, ging normaal gesproken erg goed, echter merk ik nu dat het bad een lichte groene schijn begint te krijgen. Gisteravond 200gr Melpool granulaat 55G toegevoegd in den hoop de groene schijn weg te krijgen. Water is niet troebel. Deze ochtend was de groene schijn nog steeds aanwezig. Wat zijn de stappen die ik moet nemen? (buiten dat ik deze middag voor een zandfilterpomp en mogelijk zoutwater systeem ga kijken)
Hoe zien je tests eruit? Groen = te weinig chloor. Mijn ervaring met klein bad (3.05 * 76) is dat je dat liefst ook stabiel wilt hebben. Dus niet af en toe een plons erin.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 01-06-2026 12:55 ]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:13
assje schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 00:11:
Voor nu kom ik op het volgende schema:
[Afbeelding]
Toen het pas warm werd maar even doorgepakt met de zwembadinstallatie en warmtepomp aangesloten; dat draait:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02sDzgNTl-d9QGVLTB1GhMjHMcc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ciLdUjmG03wEnlecl8cF4Zv.jpg?f=fotoalbum_large

Nu nog even met chloortabletten, ga deze week aan de slag met waterbehandeling en elektra. Echt wel leuk klusje dit :)

Tuin is verder nog wel een bouwput dus behelpen. Had gehoopt dat allemaal klaar te hebben voor de zomer maar die kans is wel verkeken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/im3TLZLDxRjsIYfQ-81OHvydBWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v7qJu42FePdLpxm0PVg03eae.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door assje op 01-06-2026 13:05 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@assje wat doet die bovenste bypass?

• assje
  • Laatst online: 19:13
Bypass van de waterbehandeling (die nog op die lege bovenste buis komt)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Vetifuro
MikeyMan schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:54:
[...]

Hoe zien je tests eruit? Groen = te weinig chloor. Mijn ervaring met klein bad (3.05 * 76) is dat je dat liefst ook stabiel wilt hebben. Dus niet af en toe een plons erin.
Iets te voorbarig geweest met mijn bericht. Nu zo’n 20 uur verder en de groene schijn lijkt een stuk minder. Het water is een stuk helderder. Ik probeerde chloor op peil te houden met de kleine tabletjes die ik nog had, maar dat zal onvoldoende zijn geweest. Zo maar even grote tabletten voor in de drijver halen :)

Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vetifuro schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:26:
[...]

Iets te voorbarig geweest met mijn bericht. Nu zo’n 20 uur verder en de groene schijn lijkt een stuk minder. Het water is een stuk helderder. Ik probeerde chloor op peil te houden met de kleine tabletjes die ik nog had, maar dat zal onvoldoende zijn geweest. Zo maar even grote tabletten voor in de drijver halen :)
Pas op... Die tabletten bevatten normaal gesproken ook CYA...

• sjors86
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-06 13:03
Sinds gisteren staat mijn Bestway (90% tot 2300L) weer lekker klaar en zijn de warmtepomp en pomp aangesloten en draaiende. Aan het einde van het seizoen vorig jaar een QS200 Intex ZWS aangeschaft. Deze heeft ook zijn plaats in het gehele systeem gekregen en heb de waterwaarde aangepast PH 7.4 en CYA 60ppm. Ik ga vandaag het zout (6,9kg) toevoegen om 3000ppm te bereiken. Ik heb nog geen meet apparatuur om de zoutwaarde te meten, zouden jullie dit aanraden en wat adviseren jullie dan? Ik zie verschillende digitale meters, maar zijn die te vertrouwen? Voor de overige waarde gebruik ik een poollab 2.0.

Op TFP lees ik dat bij gebruik van een ZWS 70/80 CYA gangbaar/voorkeur heeft, maar tegelijkertijd zeggen ze dat als je nog je ZWS probeert te leren kennen dat 60 CYA beter is om eventueel handmatig in te grijpen met bijvoorbeeld shock als dat nodig is, dus dan begin ik daar maar. Welke chloorwaarde kan ik bij CYA 60 (en 70/80) het beste nastreven?

Hopelijk kunnen jullie mijn 2 vragen beantwoorden, we kijken al uit naar de zwembad avonturen dit jaar.

• sjors86
BastiaanN schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:44:
Wij hebben nu een paar dagen een Bestway steel pro zwembad opgezet (259x170x61). Ik heb een Intex C600 pomp gekocht, want die was in aanbieding bij die winkel met die 6 blauwe letters.

De 32mm slangen passen prima, maar ik krijg de inlaatmondstukken niet helemaal in de daarvoor bestemde gaten gedrukt. Weet niet zeker of het zo heet, maar het gaat om de dingen die je vanaf de binnenkant van het zwembad in de gaten steekt. Ze gaan er ongeveer voor de helft in, en steken verder nog een heel stuk uit. In de meeste filmpjes die ik heb kunnen vinden drukken ze die dingen helemaal strak tegen de liner. Moet dat? Anders kan ik wellicht inlaatmondstukken ergens kopen die er wel helemaal inpassen. Het zwembad is al wel gevuld.
Mijn inlaat gaat er ook maar halverwege in, heb daar niet zo een probleem mee, maar zou fijn zijn geweest als die wel volledig tot aan de liner er in zou gaan.

• SkorpionNL
sjors86 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:35:
Sinds gisteren staat mijn Bestway (90% tot 2300L) weer lekker klaar en zijn de warmtepomp en pomp aangesloten en draaiende. Aan het einde van het seizoen vorig jaar een QS200 Intex ZWS aangeschaft. Deze heeft ook zijn plaats in het gehele systeem gekregen en heb de waterwaarde aangepast PH 7.4 en CYA 60ppm. Ik ga vandaag het zout (6,9kg) toevoegen om 3000ppm te bereiken. Ik heb nog geen meet apparatuur om de zoutwaarde te meten, zouden jullie dit aanraden en wat adviseren jullie dan? Ik zie verschillende digitale meters, maar zijn die te vertrouwen? Voor de overige waarde gebruik ik een poollab 2.0.

Op TFP lees ik dat bij gebruik van een ZWS 70/80 CYA gangbaar/voorkeur heeft, maar tegelijkertijd zeggen ze dat als je nog je ZWS probeert te leren kennen dat 60 CYA beter is om eventueel handmatig in te grijpen met bijvoorbeeld shock als dat nodig is, dus dan begin ik daar maar. Welke chloorwaarde kan ik bij CYA 60 (en 70/80) het beste nastreven?

Hopelijk kunnen jullie mijn 2 vragen beantwoorden, we kijken al uit naar de zwembad avonturen dit jaar.
Ik houd mijn CYA waarde rond de 60 en mik op een vrij chloor niveau tussen de 1 en 2,5 ppm.

Ik gebruik deze zouttester en dat werkt voor mij prima.

• sjors86
SkorpionNL schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:24:
[...]

Ik houd mijn CYA waarde rond de 60 en mik op een vrij chloor niveau tussen de 1 en 2,5 ppm.

Is dat niet laag of zit TFP er dan goed naast of kan beide en waarom?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AAvGUCZriVZi7HQNLPL6urxziqw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iPVRL4MUURYxcRmfNM2uorJt.png?f=fotoalbum_large

• SkorpionNL
sjors86 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:52:
[...]

Is dat niet laag of zit TFP er dan goed naast of kan beide en waarom?

[Afbeelding]
Mijn totale chloor is vaak maximaal een paar tienden hoger dan mijn vrije chloor. Inmiddels heb ik op deze wijze mijn water voor het 2e jaar kraakhelder.
edit:
Ik zie inderdaad dat diverse websites 5 a 7,5% vrij chloor van het CYA niveau aanraden. ChatGPT geeft 4% aan als minimum. Dan kom ik inderdaad op 2,5 ppm. Daaronder zou dan dus te laag zijn voor het vrije chloor om nog voldoende effectief te zijn. @sjors86

[ Voor 20% gewijzigd door SkorpionNL op 01-06-2026 20:06 ]

• Roy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:35

Roy

Hobbies?

Ik heb sinds zondag een Intex QS500 zoutwatersysteem aan mijn zwembad gehangen (Intex XTR bad van 17000 liter, met een Intex SX1500 pomp en Fairland warmtepomp). Ik had altijd chloortabletten, maar dit leek mee fijnere oplossing. Met de chloortabletten eigenlijk nooit problemen gehad met de chloor/ph waardes,

De QS500 draait nu sinds zondagochtend, nadat ik er zaterdag 50kg zout in had gedaan, maar volgens mij werkt het niet helemaal goed. Ik heb zo'n Intex digitale wateranalyse, en die blijft de ORP op 1mV en de FC op 0ppm. Terwijl dit met tabletten keurig op 700mV zat. Het bad zelf ruikt wel een beetje naar chloor.

Maar ik had verwacht dat na 48 uur in de 'boost' stand ik wel wat meer meetbare waardes zou moeten krijgen?

Inderdaad...

• SkorpionNL
Roy schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:47:
Ik heb sinds zondag een Intex QS500 zoutwatersysteem aan mijn zwembad gehangen (Intex XTR bad van 17000 liter, met een Intex SX1500 pomp en Fairland warmtepomp). Ik had altijd chloortabletten, maar dit leek mee fijnere oplossing. Met de chloortabletten eigenlijk nooit problemen gehad met de chloor/ph waardes,

De QS500 draait nu sinds zondagochtend, nadat ik er zaterdag 50kg zout in had gedaan, maar volgens mij werkt het niet helemaal goed. Ik heb zo'n Intex digitale wateranalyse, en die blijft de ORP op 1mV en de FC op 0ppm. Terwijl dit met tabletten keurig op 700mV zat. Het bad zelf ruikt wel een beetje naar chloor.

Maar ik had verwacht dat na 48 uur in de 'boost' stand ik wel wat meer meetbare waardes zou moeten krijgen?
Even voor de zekerheid, is je bad is wel afgedekt met een afdekzeil oid om UV te weren?

• Glaslijn
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
SkorpionNL schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:36:
[...]

Even voor de zekerheid, is je bad is wel afgedekt met een afdekzeil oid om UV te weren?
Mijn ervariung eerste jaar. en leerweg. Eerst alkaliniteit op orde, dan Ph en controleer je CYA gehalte.
Ik heb altijd helder water gehad, maar scheelt wel het harde werken van de hydrolyse/electrolyse cell.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

SkorpionNL schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:24:
[...]

Intex raadt een cya van 30 aan voor de qs systemen.

• Vetifuro
MikeyMan schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:54:
[...]

Nog bedankt voor je advies. Inderdaad te weinig chloor. Papieren filter zag na slechts een week tijd al helemaal bruin, wat natuurlijk de groene schijn in het bad veroorzaakte. Inmiddels de heilige volgorde aangehouden: eerst alkaliteit op orde, dan pH, dan chloor. Het water is nu weer kraakhelder. Ik heb nu inmiddels ook Melpool 90 / 200 tabletten, voor de langzame afgifte.

Een dezer dagen komt mijn Intex SX1500 zandfilterpomp binnen, als dit goed bevalt is de volgende stap toch een ZWS denk ik.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Vetifuro schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:24:
[...]

Nog bedankt voor je advies. Inderdaad te weinig chloor. Papieren filter zag na slechts een week tijd al helemaal bruin, wat natuurlijk de groene schijn in het bad veroorzaakte. Inmiddels de heilige volgorde aangehouden: eerst alkaliteit op orde, dan pH, dan chloor. Het water is nu weer kraakhelder. Ik heb nu inmiddels ook Melpool 90 / 200 tabletten, voor de langzame afgifte.

Een dezer dagen komt mijn Intex SX1500 zandfilterpomp binnen, als dit goed bevalt is de volgende stap toch een ZWS denk ik.
in mijn ervaring, is cartridge vs zfp een wereld van verschil, beide draai ik minimaal 2 uur per dag (ongeacht weer) .. daarnaast een inline chloordispenser 1x per 5-7 dagen het trage chloor tabletje erin...

Tja vanalles

• SkorpionNL
MikeyMan schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 06:41:
[...]

Intex raadt een cya van 30 aan voor de qs systemen.
Waar kun je je dat terugvinden? In de handleiding geven ze enkel informatie over een startdosis om 10 ppm CYA te bereiken (QS200). Voor de QS500 is dit 30 ppm zie ik. Ik zie alleen nergens iets terug over een advies om 30 ppm te blijven hanteren als einddosis.

[ Voor 9% gewijzigd door SkorpionNL op 03-06-2026 09:00 ]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

SkorpionNL schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:54:
[...]

Waar kun je je dat terugvinden? In de handleiding geven ze enkel informatie over een startdosis om 10 ppm CYA te bereiken (QS200). Voor de QS500 is dit 30 ppm zie ik. Ik zie alleen nergens iets terug over een advies om 30 ppm te blijven hanteren als einddosis.
De operating Windows staan gewoon in de handleiding...

In dit geval de qs200, maar op het oog is dat gelijk voor de 400 en 500.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OuFE6l--UTW3QupCMlJIEy_jdSo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QuGJsa1mFoeSk5j7d6VLCZc9.png?f=fotoalbum_large Nog los van de samenhang tussen cya en de benodigde cl.

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 03-06-2026 09:22 ]

• Roy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:35

Roy

Hobbies?

SkorpionNL schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:36:
[...]

Ja, ik heb een isolatiezeil over het bad liggen. Ik zag gisteren dat het water nu wat groen begint te worden (had ik vorige jaar ook na een onweersbui), dus vanmiddag even kijken of ik iets van anti-alg nodig ga hebben.
Glaslijn schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:57:
[...]

Mijn ervariung eerste jaar. en leerweg. Eerst alkaliniteit op orde, dan Ph en controleer je CYA gehalte.
Ik heb altijd helder water gehad, maar scheelt wel het harde werken van de hydrolyse/electrolyse cell.
Ik heb gisteren nog de alkaliniteit en Ph getest, die waren prima. CYA heb ik nog niet getest, daar ga ik nog even teststrips voor bestellen.

Maar ik begin nu ook de zwembadtester van Intex in twijfel te trekken; want als ik het chloorgehalte met zo'n druppel-setje test dan lijkt die wel goed te zijn. Met chloortabletten werkte dat apparaat prima, en officieel moet die ook met zoutelektrolyse werken, maar ik begin daar nu aan te twijfelen.

Inderdaad...

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vetifuro schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:24:
[...]

Na genoeg chloor is zo'n filter ook weer netjes wit. Heb ik ooit eens ontdekt toen ik een beetje uitschot met de dosering ;)

Was ook van plan een zfp te gaan kopen. Maar besloten dit niet te doen. De backwash heeft teveel impact op het totale zwembad volume. In mijn geval maar 4500 liter.

• SkorpionNL
MikeyMan schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:20:
[...]

[Afbeelding] Nog los van de samenhang tussen cya en de benodigde cl.
Dank, helemaal over het hoofd gezien. 😅

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:47

Fanta

FordPerformance™️

Wat ik niet zo goed snap.. Ik zie hier allerlei verhalen voorbij komen over groene baden, meetresultaten, PH, alkaliteit, etc. Zelf heb ik afgelopen zomer een Intex Prism neergezet van 4.57m, 16.800 liter. Ik filter met een Intex SW2100 zandfilterpomp, ik gebruik een QS500 zoutsysteem, en sinds dit voorjaar staat er ook een 12kw warmtepomp op. Ik heb er vorig jaar na het vullen 1 zak zout in gemikt, en sindsdien vrijwel niets meer aan het water gedaan, en het is nog steeds kraakhelder. Ik heb alleen in de winter het waterpeil laten zakken tot onder de inlaat, en deze als overloop gebruikt i.v.m. regen. Verder stond hij zonder apparatuur, bijna vol, onder het standaard afdekzeiltje wat er bij zit. Dit jaar vroeg in het voorjaar het bad aangevuld, even schoon gezogen, een paar kilo zout er bij, en hij staat er weer prachtig bij. Ik heb 1x mijn PH gemeten, die zit rond 7.8. Heb ik gewoon enorm veel mazzel, of hoe kan dit?

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• vso
  • Niet online
Hoi iedereen,

Huidige situatie:
  • Intex afsluiters 38 mm
  • Bypass kit
Vragen waar ik mee zit:

Alvast dank
Zolang de slangen op de grond liggen waar het bad ook op staat zal je niet veel last hebben van de lengte.

32 vs 38 vs 50mm pvc maakt eigenlijk niet veel uit, omdat je in/uitlaat of verlopen vaak toch op 32mm gericht is, je zal wel wat verbetering merken met 38mm ipv 32mm, hetzelfde geld voor 50mm pvc.
50mm pvc welke ook nog in dunwandig / dikwandig varianten komt is handig(er) omdat het wat minder gevoelig is voor 365 dagen UV licht en chloor/zout van het zwembad

Als je aan homeassistant denkt, vergeet niet thermowells voor je temperatuur metingen in+ uit zwembad, je kan nog de andere metingen doen (waterwaardes) maar als je nu al miept over budget, dan kan je die beter met de hand blijven doen.

Slang versus pvc . wat je 365 dagen per jaar op een locatie laten staan, lekker PVC knutselen met 45 graden bochten en genoeg buislengte(s) tussen mofjes,kraantjes,bochten zodat je de zaag erin kan zetten .. tenzijn je expert verfbrander pvc losweker bent. slang gebruik je voor overige mobiele zaken.

voor de weau is er een ander zwembad elektronica topic (zie startpost/zoekfunctie) er zijn menig voorgegaan

Tja vanalles

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Fanta schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:38:
Wat ik niet zo goed snap.. Ik zie hier allerlei verhalen voorbij komen over groene baden, meetresultaten, PH, alkaliteit, etc. Zelf heb ik afgelopen zomer een Intex Prism neergezet van 4.57m, 16.800 liter. Ik filter met een Intex SW2100 zandfilterpomp, ik gebruik een QS500 zoutsysteem, en sinds dit voorjaar staat er ook een 12kw warmtepomp op. Ik heb er vorig jaar na het vullen 1 zak zout in gemikt, en sindsdien vrijwel niets meer aan het water gedaan, en het is nog steeds kraakhelder. Ik heb alleen in de winter het waterpeil laten zakken tot onder de inlaat, en deze als overloop gebruikt i.v.m. regen. Verder stond hij zonder apparatuur, bijna vol, onder het standaard afdekzeiltje wat er bij zit. Dit jaar vroeg in het voorjaar het bad aangevuld, even schoon gezogen, een paar kilo zout er bij, en hij staat er weer prachtig bij. Ik heb 1x mijn PH gemeten, die zit rond 7.8. Heb ik gewoon enorm veel mazzel, of hoe kan dit?
Zelfde hier, ik heb een opzetzwembad van Intex 732x368 met een QS1200 zoutwatersysteem van Intex. Die laat ik 5 uur chloor produceren per dag (1 uur meer dan de handleiding). Als het warmer weer is, en er veel gezwommen wordt zet ik de boost aan en draai ik een nachtje door op lage toeren. Vanochtend ook de boost aangezet, omdat het veel geregend had en het water iets minder helder werd (denk dat ik het niet zichtbaar krijg op een foto). Maar als je naar de bodem kijkt, is het net een beetje wazig, iets wittig.

Verder nog niks gemeten dit jaar, gewoon op basis van de helderheid van het zwembad af en toe extra boosten. 1 x in de maand een backwash. Ik ga binnenkort voor de zekerheid even de TA meten, die vind ik het belangrijkst om eerst op orde te hebben. De rest komt later. Wel heb ik begin dit jaar 3 zakken zout bijgevuld, maar mijn bad is ook twee keer zo groot...

Zelf heb ik het idee dat veel mensen misschien te weinig filteren (of te kort op hoog vermogen). Een frequentieregelaar vind ik wel een must om je zwembad schoon te houden tegen lage energiekosten en weinig geluid.

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

MikeyMan schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:24:
[...]

Na genoeg chloor is zo'n filter ook weer netjes wit. Heb ik ooit eens ontdekt toen ik een beetje uitschot met de dosering ;)

Was ook van plan een zfp te gaan kopen. Maar besloten dit niet te doen. De backwash heeft teveel impact op het totale zwembad volume. In mijn geval maar 4500 liter.
Je kan er ook filterbollen in doen. Dan hoef je geen backwash te doen.
Ik was ze misschien 1x tussendoor. Na de pompronde van die dag kranen dicht, bollen eruit. Wasmachine volledig programma.
Daarna bollen er weer in, dicht maken en kranen weer open + ontluchten.

Werkt voor mij perfect en filtert veel beter dan de cartridge pomp kan doen.
Ik moet de pomp na de zomer ook op zolder zetten. Zand of glas is veel te zwaar dan.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gok dat een groter bad ook helpt hierin... Heeft wat meer buffer voor veranderingen. En als er wat uit spettert is het niet zo erg. Als de kleintjes heel enthousiast aan het spetteren zijn ben ik zo een paar honderd liter water kwijt elke week. Bijvullen is geen probleem natuurlijk, maar dan zakt na verloop van tijd zowel zout als CYA best fors. Terwijl TA omhoog schiet. En natuurlijk zit je met een kleinere pomp, kleiner filter, kleintere chloor unit. Grotere kopen heeft daarbij niet altijd het gewenste effect.

Heb al situaties gehad waarin het binnen een week groen was bij mij. Als het spul eenmaal stabiel is, blijft het dat ook wel een tijd hoor.

Zou graag een groter bad hebben, maar daar steekt mij vrouw een stokje voor helaas.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 03-06-2026 10:50 ]

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:47

Fanta

FordPerformance™️

jeeedeee schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:09:
[...]

Zelfde hier, ik heb een opzetzwembad van Intex 732x368 met een QS1200 zoutwatersysteem van Intex. Die laat ik 5 uur chloor produceren per dag (1 uur meer dan de handleiding). Als het warmer weer is, en er veel gezwommen wordt zet ik de boost aan en draai ik een nachtje door op lage toeren. Vanochtend ook de boost aangezet, omdat het veel geregend had en het water iets minder helder werd (denk dat ik het niet zichtbaar krijg op een foto). Maar als je naar de bodem kijkt, is het net een beetje wazig, iets wittig.

Verder nog niks gemeten dit jaar, gewoon op basis van de helderheid van het zwembad af en toe extra boosten. 1 x in de maand een backwash. Ik ga binnenkort voor de zekerheid even de TA meten, die vind ik het belangrijkst om eerst op orde te hebben. De rest komt later. Wel heb ik begin dit jaar 3 zakken zout bijgevuld, maar mijn bad is ook twee keer zo groot...

Zelf heb ik het idee dat veel mensen misschien te weinig filteren (of te kort op hoog vermogen). Een frequentieregelaar vind ik wel een must om je zwembad schoon te houden tegen lage energiekosten en weinig geluid.
Boost heb ik nog nooit gebruikt, maar ik laat de zandfilterpomp wel 24/7 draaien en de QS500 draait 10 uur per dag mee. Misschien zit het hem daar in.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• vso
  • Niet online
filterbol,zand,glas en heeft niks met backwash wel of niet te maken . alle 3 de media zijn nagenoeg gelijk in resultaat. en in zekermate kan je een cartridge ook erbij betrekken.

Een deel van je helder water is , per 24h je zwembad minimaal 1x door de filter te laten vloeien, persoonlijk adviseer ik liever 2 tot 3x .. (4,5 m3 voor 3m rond band met 6m3 zfp a 2h = 12m3 gefilterd. per dag,

het andere deel = constante chloor (waterwaardes) op een hogere peil dan 0 houden,

kleine dingetjes zoals met een net de bladeren eruit halen, stofzuigeren en skimmer/voor filter regelmatig leeghouden. badgasten voetenbadje laten gebruiken, en bij ongebruik cover(s) eroverheen houden zijn ook wel handig.

ps Filterbollen (ja heb ik ook) was voor mij 99.999% keuze het gewicht .. (opruimen na seizoen) in de wasmachine mikken is een prettige bijkomst.

99% van de issues zijn eigenlijk gekleurd water bij het vullen of ongemengt/gefitlerd water waarbij de waterwaardes te veel naar "neutraal" zijn gegaan.. groenwater = algen en beestjes houden van stilstaand prettig water.

Tja vanalles

• vso
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:49:
[...]

Gok dat een groter bad ook helpt hierin... Heeft wat meer buffer voor veranderingen. En als er wat uit spettert is het niet zo erg. Als de kleintjes heel enthousiast aan het spetteren zijn ben ik zo een paar honderd liter water kwijt elke week. Bijvullen is geen probleem natuurlijk, maar dan zakt na verloop van tijd zowel zout als CYA best fors. Terwijl TA omhoog schiet. En natuurlijk zit je met een kleinere pomp, kleiner filter, kleintere chloor unit. Grotere kopen heeft daarbij niet altijd het gewenste effect.

Heb al situaties gehad waarin het binnen een week groen was bij mij. Als het spul eenmaal stabiel is, blijft het dat ook wel een tijd hoor.

Zou graag een groter bad hebben, maar daar steekt mij vrouw een stokje voor helaas.
inderdaad hetzelfde met aquariums .. hoe groter watervolume hoe stabieler, en kleiner is vaker met minder bijsturen.
Anderzijds klein bad gooi je sneller leeg en hervul je weer. ..

meest vervelende is wachten ..je hebt net een ph - ofzo in gemikt en dan wil je eigenlijk gelijk meten .. en tja na 2h moet je het maar onthouden .. dat je ff gaat checken

Tja vanalles

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Ik denk dat sommige het zwembad niet goed afdekken en alleen een solar zeil gebruiken.

Maar weet het niet zeker.

• vso
  • Niet online
Arjantje72 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:03:
[...]

Ik denk dat sommige het zwembad niet goed afdekken en alleen een solar zeil gebruiken.

Maar weet het niet zeker.
(any) zeil doet 2 dingen

1ste = inkoppertje .. je voorkomt verdamping, vervliegen van chloor voorkom je.

2de = minder zon = algen houden van licht.(en natuurlijk spullen die erin waaien voorkom je ook)

Dubbel zeil is misschien beter, maar dat is meer omdat bubbelfolie minder last heeft van wegwaaien, maar afhankelijk van je bubbel meuk nog best wat zon kan doorlaten... covers zijn vaak slecht light doorlatend. YMMV

Tja vanalles

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb zelf een dome. Met het idee dat dat toch wat verdamping oplevert...

• vso
  • Niet online
Als zwembad beginner is het eigenlijk gewoon je ritme vinden.

De startpost kan wellicht een groot gedeelte helpen, maar het is onmogenlijk voor de schrijvers om met elke situatie rekening te houden.

Na ~15 jaar bovengronds en veel experimenten, + automagisering..
  • zfp
  • indien verwarming = bijpas noodzakelijk
  • inline chloor ding (of zws)
  • afsluiters op bijpass/zwembad
  • slang voor mobiele meuk, pvc voor "Vast
  • schoonmaak meuk
ik ben persoonlijk erg blij met de steelzwembad accu stofzuiger, en de inline chloor dispenser. o ja bijna vergeten .. de vuilwaterdompel pomp om het bad leeg te trekken. (30,-) + 20euro 40mm platte slang

de solar epdm mat is voor mij ook zeer rendabel geweest.. 300,- investering .. tot 500,- met alle onderhoud/aanpassingen erbij.

Gemiddeld zit ik aan 100 per jaar aan de kosten, misschien minder 15,- aan zfp .. rest aan materiaal.. bv dit jaar wat slang gekocht en cover ..maar daar doe je 2-3 jaar mee .. volgend jaar wellicht weer nieuwe liner ..

Tja vanalles

• Arjantje72
  • Nu online
vso schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:36:
[...]

(any) zeil doet 2 dingen

1ste = inkoppertje .. je voorkomt verdamping, vervliegen van chloor voorkom je.

2de = minder zon = algen houden van licht.(en natuurlijk spullen die erin waaien voorkom je ook)

Dubbel zeil is misschien beter, maar dat is meer omdat bubbelfolie minder last heeft van wegwaaien, maar afhankelijk van je bubbel meuk nog best wat zon kan doorlaten... covers zijn vaak slecht light doorlatend. YMMV
In het begin alleen zo'n Intex Solar zeiltje gebruikt. Dat houdt het afkoelen wel een beetje tegen, maar de zon zeker niet. Daar kun je groen water van krijgen.

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Waarom zou een bypass noodzakelijk zijn bij verwarming? Ik verwarm al enkele jaren zeer effectief met warmtepomp en ZFP zonder bypass.

Vooral simpel houden waar mogelijk.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dennis1812 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:01:
Waarom zou een bypass noodzakelijk zijn bij verwarming? Ik verwarm al enkele jaren zeer effectief met warmtepomp en ZFP zonder bypass.

Alleen als flow en capaciteit niet op elkaar aansluiten.

• Arjantje72
  • Nu online

Niet noodzakelijk nee. Ik gebruikte hem omdat de zfp veel te hard stroomt qua specs van de wp.

Nu een frequentie regelaar en dus geen bypass meer nodig 🙂

Sommige gebruiken de bypass om de flow te knijpen. Sommigen zeggen een zo zacht mogelijke flow verwarmt het water sneller, andere zeggen zo hard mogelijk.

In mijn optiek maakt het niet veel uit.
MikeyMan schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:09:
[...]

Alleen als flow en capaciteit niet op elkaar aansluiten.
Precies dit

[ Voor 12% gewijzigd door Arjantje72 op 03-06-2026 14:11 ]

• la_fusion
  • Laatst online: 22-06 14:39
Goed, ik ben inmiddels in bezit van een Bestway oval (3x2x0,85max) en zit een beetje met de zandfilterpomp die ik er op aan moet/wil sluiten. Volgens de berekeningen zou een pomp met een doorvoer van 1 kuub/uur afdoende moeten zijn voor de hoeveelheid liters water maar wil er ook nog 2 solarpanelen op aansluiten die op +/- 2,5 hoogte zitten. Het minimum is het probleem niet zo maar wat is nu dan te veel / maximum?

• vso
  • Niet online
la_fusion schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:52:
Goed, ik ben inmiddels in bezit van een Bestway oval (3x2x0,85max) en zit een beetje met de zandfilterpomp die ik er op aan moet/wil sluiten. Volgens de berekeningen zou een pomp met een doorvoer van 1 kuub/uur afdoende moeten zijn voor de hoeveelheid liters water maar wil er ook nog 2 solarpanelen op aansluiten die op +/- 2,5 hoogte zitten. Het minimum is het probleem niet zo maar wat is nu dan te veel / maximum?
je bad is met x m3 gevuld, zfp begint vanaf 4m3 en deze instap modellen wil je vaak vermijden (weggegooid geld) ook heeft de instap en cartridge een Hmax van 1,5m tot 3m .. voor 2.5m wil je 3m -5m hmax hebben die vaak door een 6m3 geleverd word.
o ja: en wees niet bang .. alles wat je op 3m hoogpompt (in gesloten slang) moet ook naar benenden en dat heeft weer een zuigende werking .. dus je pomp werkt alleen hard totdat het water weer naarbeneden komt .. dus kost nauwelijks extra energie (0,10cent per 3 maanden ofzo ..)

Elke m3 in je bad heb je 1 vierkante meter solarverwarming (min) nodig en 1,5 zit je lekker ruim.

houd er rekening mee dat je solar meuk op het dak in 2-4cm hoogte verschil wil neerleggen, met het hoogste punt ( wat naar je bad gaat vanaf waar je de solar legt) is, hierdoor gaat lucht automagisch de installatie uit ---> je bad in. (dit is vaak de "pvc of buis bocht op een tegel hoger leggen dan de ingang)

zelf zou ik epdm matten adviseren, omdat deze met collector relatief 1:1 te verbinden is met je zfp, en je kan ze op het dak laten liggen met de nodige beugels, support van die site(s) weten vaak ook wel wat waarop past.

zfp = 50mm(pvc)-32mm(zwembad buis) .. is standaard te doen, en zit je op een werkdruk van 1-3bar , en kleinere binnendiameter + lengte verhoogt (tegen)druk en dan kom je in het "diy' geknutsel waarbij je kruislings dingen gaat aansluiten en veel dingen mag lijmen enzo .. :)

[ Voor 32% gewijzigd door vso op 03-06-2026 21:12 ]

Tja vanalles

• vso
  • Niet online

aantal reden
  • je gebruikt "vast" 38mm of zelfs 50mm buizen en je WP/solarverwarming heeft maar 32mm binnen diameter (vernouwing = toch druk verlies) .. kan verschil uit maken voor een zwembadrobot/zwembad stofzuiger die dan slechter presteerd.
  • bypass zit vaak kranen op waarbij je dus je WP indien defect ertussen uit kan halen zonder alles af te breken en dus niet kunnen filteren.
  • voor solar verwarming relevant --> als de zon wegvalt/slecht weer dan is de verwarming veranderd in verkoeling .. dan wil je dus de solar even kunnen "negeren" ;)
  • chloor dispenser(s) zet je na je bypass / voor je bad ingang.. als je aan beide kanten een kraan hebt hoef je niet te hannisen met chloor dispenser booven het bad, dop afdraaien etc.. en kan dat gewoon op de grond.
  • extra kranen zijn altijd goed :)
  • voor automatisering (homeassistant) kan je thermowells in de bypass plaatsen (in en uit) en kan je de delta T ertussen tonen bij verwarming. en hoef je niet moelijk te doen met je WP te hacken om uit te lezen of voor een solar installatie
Bovenstaande geen argument / afbrander .. na 15 jaar bovengrondse baden is dit mijn antwoord :D en als je happy bent met je setup en het werkt .. lekker zo laten.

Tja vanalles

• la_fusion
vso schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:30:
[...]

je bad is met x m3 gevuld, zfp begint vanaf 4m3 en deze instap modellen wil je vaak vermijden (weggegooid geld) ook heeft de instap en cartridge een Hmax van 1,5m tot 3m .. voor 2.5m wil je 3m -5m hmax hebben die vaak door een 6m3 geleverd word.

ps houd er rekening mee dat je solar meuk op het dak in 2-4cm hoogte verschil wil neerleggen, met het hoogste punt ( wat naar je bad gaat vanaf waar je de solar legt) is, hierdoor gaat lucht automagisch de installatie uit ---> je bad in.
Ja die gedachte had ik zelf ook al en dus een grotere maar hoe groot is dan te groot. Is het dan beter om gewoon voor een 6m3/h te gaan met 7,5m opvoerhoogte of bijv zelfs naar 10m3/h & 10m opvoerhoogte? Ik doe het graag goed maar wil ook niet te veel vermogen er doorheen jagen.

• vso
  • Niet online
la_fusion schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:11:
[...]

Ja die gedachte had ik zelf ook al en dus een grotere maar hoe groot is dan te groot. Is het dan beter om gewoon voor een 6m3/h te gaan met 7,5m opvoerhoogte of bijv zelfs naar 10m3/h & 10m opvoerhoogte? Ik doe het graag goed maar wil ook niet te veel vermogen er doorheen jagen.
ik heb de vorige post even aangepast, maar dit is een nieuwe vraag.

Enige wat ik met "KLEM" benadruk is blijf weg van 4m3 varianten (bestway/intex of andere "brands") het zijn instap modellen.

Denk dat het nodige al in de startpost staat over pompen ? of is dit een vraag erna ?

Tja vanalles

• Skywalker27
HIer tijdelijk even een badje gekocht om de zomer door te komen nadat de liner was gescheurd en ik 25k liter water in de tuin had staan. Nu 7k liter maar ga gewoon de installatie gebruiken die 10k liter per uur pompt dus ik denk dat het filter en de skimmer snel klaar zullen zijn ;) . Volgend jaar graven voor een ovaal stalen wand zwembad en dan ga ik ook meteen voor PVC en ingebouwde skimmer met een nieuw zand filter.

• la_fusion
vso schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:07:
[...]

ik heb de vorige post even aangepast, maar dit is een nieuwe vraag.

Enige wat ik met "KLEM" benadruk is blijf weg van 4m3 varianten (bestway/intex of andere "brands") het zijn instap modellen.

Denk dat het nodige al in de startpost staat over pompen ? of is dit een vraag erna ?
Nou daar is mijn vraag ook deels door ontstaan. Je geeft aan dat de 4m3 varianten beter over te slaan zijn maar bijv in de OP staat dat 20m3 op 5 kuub weer te veel is. Is dan 10m3 ook te veel op 4 kuub en is 6m3 dan een fijne tussenoplossing? Immers de beredenering van 4 uur voor het hele zwembad haal je hier compleet mee onderuit.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

la_fusion schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:48:
[...]

Nou daar is mijn vraag ook deels door ontstaan. Je geeft aan dat de 4m3 varianten beter over te slaan zijn maar bijv in de OP staat dat 20m3 op 5 kuub weer te veel is. Is dan 10m3 ook te veel op 4 kuub en is 6m3 dan een fijne tussenoplossing? Immers de beredenering van 4 uur voor het hele zwembad haal je hier compleet mee onderuit.
Volgens mij is dit ook niet zomaar vol te houden voor kleinere baden. Kan wel een 10m3 pomp op mn 4500 liter badje zetten, maar dan krijgen we dalijk een draaikolk :P

Nog los van het feit dat de units op het oog nogal gelijk zijn.

In ieder geval bij Intex:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aePLaPoKASHM_8QmKt0Gy0JytPo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zjOzsdzwbFSlInYbf0fasFGp.png?f=fotoalbum_large

Bestway verschilt wat meer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1oIuj1O-4cF7-YG9IUS6xgk5w5Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w83bXmJq4K0a98tDgjfC3GwN.png?f=fotoalbum_large

Moet daarbij wel aantekenen dat ik dacht dat de SQ200 en SQ400 op de adapter en platen gelijk zou zijn. Maar die SQ400 is twee keer zo groot :P

• SkorpionNL
[...]

Het ligt een beetje aan het budget wat je hiervoor beschikbaar wilt stellen, maar ik zou zelf ivm futureproofing een iets grotere pomp nemen. Mocht je ooit een groter bad willen of toevoegingen doen qua apparatuur of langere leidingen in je systeem.

Een 4m3 pomp zou minimaal voldoende moeten zijn (check even de specs van de pomp qua hoogteverschil), maar ik zou voor een 6m3 pomp gaan (of zelfs eventueel een 8m3) en deze terugregelen middels een frequentieregelaar.

Ik pomp nu zelf bijvoorbeeld vaak 24/7 op een zeer laag toerental. Dit scheelt serieus energie en vooral geluid tov volle toeren.

ik zou zelf overigens de Intex/Bestway ZFP’s links laten liggen als weinig geluid ivm buren dichtbij van belang is.

• Wachten...
@la_fusion

Voor wat het waard is, ik heb zelf vorige jaar een Spec Badu gekocht, en ben er echt enorm blij mee.
https://www.toppy.nl/cate...pen/speck-badu-magic.html

zelfs zonder frequentieregelaar (die komt nog) is hij echt al vrij stil en heeft echt kracht genoeg om serieuze zwembaden te reinigen. ik heb de 6m3

• vso
  • Niet online
[...]

klopt het is inderdaad, voor mij was tijdens aanschaf de hmax van de 6m3 (3m) en 4m3 (2m) en mijn schuur is 3m op zijn hoogste punt.. dus keuze was snel gemaakt. + 6m3 filteren is zoveel dat ik 3-4 maanden geen backwash hoef te doen + mijn solar epdm mat is 6m3

Betreft pomp kracht:
Als je een 20m3 bad hebt met 6m3 pomp dan heb je elke 3,5 uur je bad 1x gefilterd zelfde situatie een 10m3 of 20m3 zfp verkort je de tijd wel (druk tussen de pompen verandert niet veel volgens de handleiding uit mijn hoofd gezegd) .. het is niet "nihil" maar in het grote plaatje kan dat best verwaarloosbaar zijn.

filter capaciteit is wel een factor die relevant is, omdat je niet elke maand wil backwashen. maar met een 40m3 hoef je geen 40m3 zfp installatie te hebben .. 10-20m3 zou best (denk ik) voldoende kunnen zijn.

voor verwarmen is het belangrijk dat je warmte afgevoerd word, door te testen met een kopere spiraal + tuinslang in een houtvuur en een verstelbaare 1m3/h aquarium pomp kwam ik erachter dat te zacht zetten de slang ging smelten.. maar er is een "omschakel" punt waar het snel genoeg is dat je nog net de koperen spiraal vast kan pakken en slang lekker "stevig" blijft. te snel gaat niet, maar denk wel dat water ook voldoende tijd met de hittebron moet hebben om warmte transport toe te staan.

Solar heating:

per kuub water wil je ongeveer 1m2 oppervlakkte solarheating hebben, maar hoe heter hoe slechter de overdracht tussen zon en zwembadwater. van 12-15 graden (uit de kraan) tot 20-23 graden red ik wel op een redelijk zonnige dag ..maar dag 2 (met nacht afkoeling) duurt het vaak tot de avond om 28 graden te halen.. als het weer lekker stabiel blijft en zwoele nachten, is het 2 tot 4 dagen per seizoen, zo heet (33 graden) dat ik smiddags de pomp uit kan zetten.

Tja vanalles

• -Jaap-io
  • Nu online
Ik heb een w'eau warmtepomp gekocht en ben even benieuwd naar jullie mening/ervaring. Het is ter vervanging van een waterland warmtepomp. Het geluid is aanzienlijk minder dan bij de waterland warmtepomp, maar er zit een irritante ratel is. Ik heb contact gehad met de leverancier en onderstaand filmpje doorgestuurd. Die heeft een analyse gedaan op een vergelijkbare warmtepomp en geeft aan dat dit een normaal geluid is. Voornamelijk bij boostmode, de compressor draait dan op 80Hz waardoor dit ontstaat. Het advies om het nogmaals te testen in auto modus omdat hij dan op 40Hz zou draaien. Ook op auto mode (2e filmpje) vind ik het nog storend aanwezig.

Hebben jullie ook deze ervaring? Is dit normaal?
Ik heb afgesproken dat ik het zou testen en daarna zou laten weten wat ik er mee wil. ik kan/mag hem terug sturen.

[ Voor 11% gewijzigd door -Jaap-io op 06-06-2026 10:46 ]

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:27
Allemachtig, als ik je buurman was dan stond ik wel op de stoep in ieder geval :>

• tammert
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:58
-Jaap-io schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 10:42:
Ik heb een w'eau warmtepomp gekocht en ben even benieuwd naar jullie mening/ervaring. Het is ter vervanging van een waterland warmtepomp. Het geluid is aanzienlijk minder dan bij de waterland warmtepomp, maar er zit een irritante ratel is. Ik heb contact gehad met de leverancier en onderstaand filmpje doorgestuurd. Die heeft een analyse gedaan op een vergelijkbare warmtepomp en geeft aan dat dit een normaal geluid is. Voornamelijk bij boostmode, de compressor draait dan op 80Hz waardoor dit ontstaat. Het advies om het nogmaals te testen in auto modus omdat hij dan op 40Hz zou draaien. Ook op auto mode (2e filmpje) vind ik het nog storend aanwezig.

Ik heb afgesproken dat ik het zou testen en daarna zou laten weten wat ik er mee wil. ik kan/mag hem terug sturen.

[YouTube: boost modus]
[YouTube: warmtepomp auto mode]
Ik had vorig jaar met de 6kW versie precies hetzelfde geluid. Uiteindelijk geretourneerd, want ik werd er gek van, en als je je er eenmaal aan irriteert wordt het natuurlijk ook niet beter. Nu een fullsize Fairland, wat een verschil!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:05

Dit is niet gezond hoor. Voor jezelf niet en als buren zou ik serieus gesprek van maken.

• DeltaBlast
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-06 15:45
Ik heb een opzetzwembad (Bestway 4x2m 5700L) met een VidaXL zandfilterpomp (400w gevuld met glas). Ik heb een W'eau 4.5kw gekocht om de boel te verwarmen.

vraag 1: Kan ik gamma mertens afvoerpijpen+bochten gebruiken voor een bypass? Dat is dus niet drukbestendig (nou ja, 3bar geloof ik). Maar geen idee waar ik drukpijp enzo vandaan moet halen. Ik lees online dat al die standaard slangen die gebruikt worden ook maar 3 bar aankunnen. If at all. Maar ik wil ook niet dat de boel straks gaat lekken 😅 Als ik drukpijp/slang moet halen, suggesties bij welke winkel ik terecht kan?

vraag 2: kan ik af met 40mm pijp? De zwembadaansluiting zelf is 32mm geloof ik en de filterpomp en warmtepomp 38... maar ik lees overal dat 50mm beter is. Geen idee waarom.

vraag 3: Om de warmte binnen het bad te houden zat ik er aan te denken om noppenfolie aan de onderkant van het afdekzijl te plakken. Heeft dat zin als het niet in/op het water ligt (zie volgende vraag)? En heeft het dan zin om reflecterende folie te pakken (die reflecteert hitte/infrarood, right?)?

vraag 4: Een float met chloor moet kunnen ronddrijven en mag niet op dezelfde plek blijven hangen. Dus dan kan er geen zijl op het water, right? Ik heb nu over het bad elastieken gespannen (snelbinders lol) en daar doe ik de cover over, zodat de float ruimte heeft. Hoe doet men dat normaal gesproken? Ik lees overal dat solar sails direct op t water moeten, maar hoe fix je dan je chloor?

Bij voorbaat dank!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
DeltaBlast schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:09:
Ik heb een opzetzwembad (Bestway 4x2m 5700L) met een VidaXL zandfilterpomp (400w gevuld met glas). Ik heb een W'eau 4.5kw gekocht om de boel te verwarmen.

vraag 1: Kan ik gamma mertens afvoerpijpen+bochten gebruiken voor een bypass? Dat is dus niet drukbestendig (nou ja, 3bar geloof ik). Maar geen idee waar ik drukpijp enzo vandaan moet halen. Ik lees online dat al die standaard slangen die gebruikt worden ook maar 3 bar aankunnen. If at all. Maar ik wil ook niet dat de boel straks gaat lekken 😅 Als ik drukpijp/slang moet halen, suggesties bij welke winkel ik terecht kan?

vraag 2: kan ik af met 40mm pijp? De zwembadaansluiting zelf is 32mm geloof ik en de filterpomp en warmtepomp 38... maar ik lees overal dat 50mm beter is. Geen idee waarom.

vraag 3: Om de warmte binnen het bad te houden zat ik er aan te denken om noppenfolie aan de onderkant van het afdekzijl te plakken. Heeft dat zin als het niet in/op het water ligt (zie volgende vraag)? En heeft het dan zin om reflecterende folie te pakken (die reflecteert hitte/infrarood, right?)?

vraag 4: Een float met chloor moet kunnen ronddrijven en mag niet op dezelfde plek blijven hangen. Dus dan kan er geen zijl op het water, right? Ik heb nu over het bad elastieken gespannen (snelbinders lol) en daar doe ik de cover over, zodat de float ruimte heeft. Hoe doet men dat normaal gesproken? Ik lees overal dat solar sails direct op t water moeten, maar hoe fix je dan je chloor?

Bij voorbaat dank!
  1. Ik heb al jaren een deel 50mm bouwmarkt PVC, kan prima
  2. 40 mm gaat vast wel goed, maar waarom op bezuinigen als je nog wel eens een groter bad wil dan moet je weer opnieuw kopen. Heb je al getest of een bypass perse nodig is? Bij mij staat die altijd dicht en gaat alles door de warmtepomp.
  3. Geen ervaring mee, het nut van die bubbelfolie is natuurlijk dat de zon erop schijnt. Ik heb sinds kort een zwart ipv blauw folie en het lijkt erop dat daarmee de chloor minder vervliegt
  4. Geen ervaring mee, ik gebruik een zoutwater systeem wat ik iedereen kan aanraden.

• -Jaap-io
  • Nu online
tammert schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 14:00:
[...]

Ik had vorig jaar met de 6kW versie precies hetzelfde geluid. Uiteindelijk geretourneerd, want ik werd er gek van, en als je je er eenmaal aan irriteert wordt het natuurlijk ook niet beter. Nu een fullsize Fairland, wat een verschil!
Check helder, het ligt dus niet aan mij 😉
Deze gaat terug
mazzoop80 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 14:38:
[...]

Dit is niet gezond hoor. Voor jezelf niet en als buren zou ik serieus gesprek van maken.
GeeMoney schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:52:
Allemachtig, als ik je buurman was dan stond ik wel op de stoep in ieder geval :>
Ansich is de tuin groot genoeg zodat de buren er geen last van hebben, maar ik heb er zelf wel last van 😉

[ Voor 39% gewijzigd door -Jaap-io op 06-06-2026 15:49 ]

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:55

Welke W'eau warmtepomp is dit?
Was zelf van plan de W'eau Hybride spa warmtepomp - 5,2 kW aan te schaffen

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• SkorpionNL
-Jaap-io schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:47:
[...]

Check helder, het ligt dus niet aan mij 😉
Deze gaat terug

[...]

[...]

Ansich is de tuin groot genoeg zodat de buren er geen last van hebben, maar ik heb er zelf wel last van 😉
Verstandig, dit zou ik ook niet accepteren, of dit nou wel of niet zo zou horen.

Ik heb zelf een W’eau full inverter warmtepomp en die maakt dit geluid absoluut niet ondanks dat dat een ander model/techniek is.

• -Jaap-io
  • Nu online
Tijgerkracht schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:38:
[...]

Welke W'eau warmtepomp is dit?
Was zelf van plan de W'eau Hybride spa warmtepomp - 5,2 kW aan te schaffen
Dit is w’eau full inverter 4,5 kw, de versie van dit jaar

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Bij voorbaat dank!
Voor je chloor drijver, koop een online chloordoseersluis. Werkt top. Ik heb er 1 van Kokido meen ik. Wel de 38mm variant pakken. De kleine heeft een hele vervelende dop die amper open gaat. Met deze nooit problemen gehad. Ook hele stabiele waardes steeds.
Ik doe er meestal 2x 200grams tabletten in. Wil ik snel omhoog doe ik er wat quick tabs bij. Merk ik dat de trend lager is draai ik sluis wat open. Die staat standaard op iets minder dan een kwart.

• la_fusion
Nou inmiddels flink wat geklust, een aantal keren gevloekt en uitgeprobeerd maar inmiddels staat het zwembad mooi in de tuin. Chloorshock gedaan en het water is inmiddels helemaal helder. Voor nu nog een aantal zaken op orde krijgen.
  • Zorgen dat de pomp makkelijk gestuurd kan worden want is nu met een RCD stekker geleverd.
  • Chloortoevoer regelen middels de inlaat(kan op de inlaat geschroefd worden, zat bij 2e hands aanschaf erbij)
  • Wachten op zonniger en warmer weer :+

• Hzor
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22-06 11:19
Dag allen,

Ik meld mij ook in dit topic. Wij gaan een bad van 4*10m plaatsen in onze tuin. Ik zal proberen het proces hier te delen. Helaas dient er bij mij wel heipalen geboord te worden en dat is niet goedkoop. Op dit moment heb ik het volgende palenplan gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/72pg9g7quiHmTFvicw-JdHsGeag=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yDmfXaYLd0D2dL9Wrt0y45G8.png?f=fotoalbum_large

Volgende week beginnen ze met boren en aansluitend daarop wordt er gegraven en de vloer gestort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hNaM0M7_0v0xm-8T7tbOOCiP78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l2ChY7l1xekCqhRxVheLslnI.jpg?f=fotoalbum_large

• vso
  • Niet online

Bij voorbaat dank!
zoek op dikwandig pvc (1mm vs 3mm ofzo)

Het verschil tussen materiaal is voornamelijk de UV/Chloor bestendigheid, die combinatie kan plastic nogal broos maken, 50mm dunwandig kan (doe het zelf ook) maar alles waar je kinderen aan kunnen hangen/op stappen etc . ga je niet blij worden als ze het kunnen breken (bv over 3 jaar)

het verschill in 32,38,40 en 50mm is hetzelfde als je duim op een tuinslang houden .. nauwer = meer weerstand/drukopbouw/minder flow, als je 50mm kan doen, gewoon doen. 50mm schroefkoppelingen kunnen (vaak) 1:1 met 38mm zwembadschroef koppelingen (schroefdraad kan soms wel anders zijn)

Je kan los noppenfolie voor zwembad aanschaffen, en ze werken goed.
hoofddoel van folie/covers is ..
  • voorkomen van chloorverdamping als je niet zwemt
  • ronddwarrelend vuil uit je bad houden.
  • bubbel folie houd "beetje" warmte vast.
  • je kan bubbelfolie ook om je zwembad heen wikkelen, het houd niet zozeer je warmte in het zwembad vast maar voorkomt dat de wind erbuiten je zwembad afkoelt.
Traag chloor vs quick(tabs) is zoals ze aangeven de snelheid waarbij je chloor oplost.. chloordamp is niet tof en schadelijk je wilt niet dat je kids ermee spelen dus ---> buiten het zwembad dispenser voor traag chloor. daarmee houd je het zwembad dan ook makkelijker op peil ..stop je het in een float tja dan is de kans op liner verkleuring 20x groter.. Quick tabs zijn binnen 20 min opgelost ofzo zeer kleine kans op verkleuring iets groter als je ze zonder float erin mikt. en quick tabs kan je best onder de coverzeil stoppen. ik gebruik geen #zeil-omhoog-constructie/spandband nooit gedaan.

Tja vanalles

• sjors86
MikeyMan schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:20:
[...]

[Afbeelding] Nog los van de samenhang tussen cya en de benodigde cl.
Zijn er mensen die gebruik maken van de methode van TFP inplaats van de Intex instructies? TFP adviseert namelijk een veel hogere CYA (80) en daarbij behorende CL (6-11) waarde.
Pagina: 1 ... 189 ... 192 Laatste