Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 151 ... 185 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 15:16
crazyfrog schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:12:
[...]

heb hem zelf maar het compressor geluid is hoog dus gaat ieretour!
Helaas is dat iets wat we vaak horen :X bij de kleine zwembad warmtepompen. Waar de fabrikanten de geadverteerde waardes vandaan halen snap ik dan ook niet. Het lijkt erop dat er bij deze kleine warmtepompen simpelweg geen isolatie wordt toegepast, omdat dit waarschijnlijk te lastig/duur is in zo'n kleine ruimte.

Zelf heb ik ook een w'eau mini, maar ik laat die bv. alleen overdag draaien en alleen als het echt nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyfrog
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-09 11:33
Plenkske schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:15:
[...]

Helaas is dat iets wat we vaak horen :X bij de kleine zwembad warmtepompen. Waar de fabrikanten de geadverteerde waardes vandaan halen snap ik dan ook niet. Het lijkt erop dat er bij deze kleine warmtepompen simpelweg geen isolatie wordt toegepast, omdat dit waarschijnlijk te lastig/duur is in zo'n kleine ruimte.

Zelf heb ik ook een w'eau mini, maar ik laat die bv. alleen overdag draaien en alleen als het echt nodig is.
de vorige start/stop pomp van poolex had dat niet! ook maar weer terug gekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
crazyfrog schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:23:
[...]

de vorige start/stop pomp van poolex had dat niet! ook maar weer terug gekocht
Welke precies ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Altijd gedacht dat deze juist veel herrie maakte, maar ik ben denk ik in de war met oudere/goedkopere modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyfrog
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-09 11:33
Plenkske schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:19:
[...]

Altijd gedacht dat deze juist veel herrie maakte, maar ik ben denk ik in de war met oudere/goedkopere modellen.
hoor hem vrijwel niet! en geen vervelende hoge fluitende toon(vrijwel stil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 14:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jr_TDBS9MBbZEekhJZlndqsG2XU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yinpMstyO7fFvyvhaNLGJ8eQ.jpg?f=fotoalbum_large

Bijna zwemklaar :D
Warmtepomp is al 3 dagen bezig, en zolang ik stroom teveel heb en er negatieve tarieven zijn is de keuze snel gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
bottom line schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 19:44:
[Afbeelding]

Bijna zwemklaar :D
Warmtepomp is al 3 dagen bezig, en zolang ik stroom teveel heb en er negatieve tarieven zijn is de keuze snel gemaakt.
En dan?

De aankomende dagen is het herfst :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1GjKCXa0jDlb2cEf9YyMlEmI4E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1mgTU3Pq9tY754kw3P97KaLT.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 14:44
Vorkie schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 19:46:
[...]

En dan?

[Afbeelding]
Maakt niet uit ;)
Zelfs op zo'n dagen produceer ik nog genoeg.
Zolang temperatuur water goed is, spring ik er met zo'n weer graag in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:51
Vorkie schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 19:46:
[...]

En dan?

[Afbeelding]
Ja daar dacht ik ook al aan, dus toch maar gewacht met vullen. Denk eind April/begin Mei dat de dagen gemiddeld warmer zijn :).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 23:50

FaceDown

Storende factor.

bottom line schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 20:00:
[...]

Maakt niet uit ;)
Zelfs op zo'n dagen produceer ik nog genoeg.
Zolang temperatuur water goed is, spring ik er met zo'n weer graag in
Hier is het water 19 graden. Puur door de zon. Heerlijk om te zwemmen 👍🏻💪🏻

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-09 17:50
Ik ben beregening in mijn tuin aan het aanleggen en daar zit (zoals verwacht) ook een beetje roestwater in. Omdat mijn tuin open ligt, het pad gedeeltelijk opnieuw gelegd moet worden kan ik ook overwegen om hier met andere tegels een pad in te leggen, of het pad zelfs weg te laten.

Graag jullie advies / suggesties.

- Er zijn 2 paden van rode stenen, die best rauw zijn (niet fijn om met blote voeten op te lopen) en waar veel gras/onkruid tussen groeit. Een pad achterin en een voorin.
- Het terras achter in de tuin is enkel over het gras bereikbaar, tenzij je over de padden en via het zwembad loopt wat niemand doet.
- Als ik het pad voorin wil weglaten dan loopt iedereen over het gras het zwembad in, met voeten spoelen geen groot probleem denk ik?. Soms kom ik bij het zwembad via dat pad met een hogedrukspuit, maar weinig waarmee ik niet over het gras kan. Dus weglaten is een optie, mits ik iets over het hoofd zie.
- Als ik een pad leg dan moet dit wel antislip zijn, niet veel warmte vasthouden (zodat blote voeten niet verbranden) en het liefst niet vatbaar voor roest in mijn grondwater en mijn robot maaier moet erover heen kunnen. Hierbij zit ik of aan stenen in cement (kan er geen onkruid tussen groeien) of natuur steen tegels die los van elkaar liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRgCEu0xgzQCf6E2g9WyqHJ0xYs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pb9yjm7AWVfExwYV0QVYJgMV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U2uKwISNUveT5Wzhwr2LzZ1_610=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lq1dqHAAAXPwyUwMpUpTfTcq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door The Source op 15-04-2024 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

The Source schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:48:
Ik ben beregening in mijn tuin aan het aanleggen en daar zit (zoals verwacht) ook een beetje roestwater in. Omdat mijn tuin open ligt, het pad gedeeltelijk opnieuw gelegd moet worden kan ik ook overwegen om hier met andere tegels een pad in te leggen, of het pad zelfs weg te laten.

Graag jullie advies / suggesties.

- Er zijn 2 paden van rode stenen, die best rauw zijn (niet fijn om met blote voeten op te lopen) en waar veel gras/onkruid tussen groeit. Een pad achterin en een voorin.
- Het terras achter in de tuin is enkel over het gras bereikbaar, tenzij je over de padden en via het zwembad loopt wat niemand doet.
- Als ik het pad voorin wil weglaten dan loopt iedereen over het gras het zwembad in, met voeten spoelen geen groot probleem denk ik?. Soms kom ik bij het zwembad via dat pad met een hogedrukspuit, maar weinig waarmee ik niet over het gras kan. Dus weglaten is een optie, mits ik iets over het hoofd zie.
- Als ik een pad leg dan moet dit wel antislip zijn, niet veel warmte vasthouden (zodat blote voeten niet verbranden) en het liefst niet vatbaar voor roest in mijn grondwater en mijn robot maaier moet erover heen kunnen. Hierbij zit ik of aan stenen in cement (kan er geen onkruid tussen groeien) of natuur steen tegels die los van elkaar liggen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Wij hebben een terras rondom het zwembad van keramische tegels. Deze heb je in allerlei designs, wij hebben natuursteen look. Voordeel is dat ze antislip zijn en niet warm worden (kies wel een lichte kleur, bijv lichtgrijs). Je kan ze in het zand leggen, maar wij hebben stabilisatie eronder en de tegels gelijmd en gevoegd. Dan heb je er ook geen onkruid tussen en ze verzakken niet. Wij hebben de maat 80x80. Leg ze gelijk met het maaiveld en de robot kan er zo overheen.
In jouw geval zou ik denk ik een pad om het zwembad heen leggen, en/of het hek weghalen.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:06
En je sproeier instellen dat hij niet over je pad sproeit....

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:04
Ik ga binnenkort aan de gang met het bouwen/plaatsen van ons zwembad. Het wordt een Interline Diana omdat die geen betonnen vloerplaat nodig heeft.

Nu wil ik wel bodemisolatie toepassen. Wat ik mij afvraag is of xps met een druksterkte van 300 kPa afdoende is, of dat ik toch naar 500 of 700 kPa op zoek moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

rykers schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 22:19:
Ik ga binnenkort aan de gang met het bouwen/plaatsen van ons zwembad. Het wordt een Interline Diana omdat die geen betonnen vloerplaat nodig heeft.

Nu wil ik wel bodemisolatie toepassen. Wat ik mij afvraag is of xps met een druksterkte van 300 kPa afdoende is, of dat ik toch naar 500 of 700 kPa op zoek moet.
Elke xps is goed genoeg want er komt nauwelijks druk op (geen puntbelasting).
Ik heb hier de goedkoopste 5cm xps onder de gewapend betonnen vloerplaat (en buitenkant gemetselde wanden).

Overigens zou ik altijd wel een betonnen vloer maken bij een bouwkundig bad. Een verzakking door bijv hoog grondwater en je hele bad is naar de knoppen. Zoveel moeite is zo'n vloertje ook niet. Plastic erin, beton erin laten storten. Wapening hoeft niet eens voor een klein bad. Vlinderen ook niet als je xps er bovenop komt.

[ Voor 21% gewijzigd door FaceDown op 16-04-2024 22:53 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:04
FaceDown schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 22:50:
[...]

Elke xps is goed genoeg want er komt nauwelijks druk op (geen puntbelasting).
Ik heb hier de goedkoopste 5cm xps onder de gewapend betonnen vloerplaat (en buitenkant gemetselde wanden).

Overigens zou ik altijd wel een betonnen vloer maken bij een bouwkundig bad. Een verzakking door bijv hoog grondwater en je hele bad is naar de knoppen. Zoveel moeite is zo'n vloertje ook niet. Plastic erin, beton erin laten storten. Wapening hoeft niet eens voor een klein bad. Vlinderen ook niet als je xps er bovenop komt.
Ik zit hier op stabiele zandgrond op de Utrechtse Heuvelrug. Met de hele hoge grondwaterstanden van de laatste maanden is de put van mijn kuil nog volledig droog.
Omdat ik verwacht dat het bad niet meer gebruikt zal worden als de kinderen ooit het huis uit zijn wil ik eigenlijk geen betonvloer storten omdat die dan ook weer weg moet. De verwachte levensduur van het bad / de liner van 10-12 jaar sluit mooi aan bij mijn wensen.

Beton laten storten is ook wel wat werk, aangezien ik alleen door de garage heen in de achtertuin kan komen. Dat is natuurlijk met een betonpomp op te lossen, maar wel weer kostenverhogend.

Ik was wel van plan om het zand te stabiliseren met wat cement voor de zekerheid. Dan het bad plaatsen en 20 of 30mm xps platen binnen in leggen. Onder het geheel door is wat complex bij dit type bad door de drukplaten die 5 cm onder de bodem van het bad moeten komen. Daarmee is het eenvoudiger om de xps platen in het bad te leggen.
Een scherpe puntbelasting heb je als het goed is niet, het zo hooguit door hielen of speelgoed kunnen zijn, ik twijfelde daarom of de standaard 300 kPa afdoende was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hurricane78
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-08 19:17
rykers schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 22:19:

Wij hebben ook de interline Diana, ik heb deze ingebouwd en ook de meest goedkope xps van 10cm er onder en dat werkt prima. In dit topic is het al eens ter sprake gekomen en daar staan ook foto’s van mij bij.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76720744

[ Voor 4% gewijzigd door Hurricane78 op 18-04-2024 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:30
Welke stofzuiger gebruiken jullie om zand en dergelijken van de bodem van je zwembad weg te halen?

Is dat gewoon zoiets?
https://www.toppy.nl/prod...zr100-handstofzuiger.html

Of gebruiken jullie een zwaarder model zoals
https://www.toppy.nl/product/2397/pool-blaster-catfish.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Laatst online: 23:58

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb een Kokido Telsa 50. Voldoet voor mij prima.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopio
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
President schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:02:
Welke stofzuiger gebruiken jullie om zand en dergelijken van de bodem van je zwembad weg te halen?

Is dat gewoon zoiets?

Ik had zo'n elektrische, ben geswitched naar deze vorig jaar: https://www.toppy.nl/prod...onderhoudsset-deluxe.html
Ik heb een zandfilterpomp en vind dit systeem veel fijner werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

President schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:02:

Is dat gewoon zoiets?

Ik heb een Dolphin Zenit robot. Deze sluit je alleen op stroom aan. Al het vuil blijft in het filter zitten in het ding zelf. https://www.toppy.nl/prod...enit-20-zwembadrobot.html

Verder heb ik een gewone zuigmond op een lange stang die ik met een slang op de zandfilter aansluit. Dit is een goedkoop ding maar toch maar incidenteel nodig (bijv met het saharazand nu dat ik alleen maar rechtsreeks het riool in kan spoelen).

Dit is de beste zuigmond die je kunt kopen https://www.toppy.nl/product/8740/fairlocks-bodemzuiger.html

Ik heb zelf deze, werkt ook prima. Maar als ik de robot niet zou hebben zou ik voor de Fairlocks gaan. https://www.toppy.nl/prod...aard-met-zijborstels.html

[ Voor 17% gewijzigd door FaceDown op 24-04-2024 23:16 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:02
Dit is de beste zuigmond die je kunt kopen https://www.toppy.nl/product/8740/fairlocks-bodemzuiger.html
Heb ik ook, top ding. Alleen in de hoekjes is het soms lastig en je moet uiteraard aan stofzuiger aansluiting hebben.

Leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Laatst online: 23:51
Hier een Intex Spa elektrische stofzuiger. Top ding voor als je een niet al te grote bad hebt :).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

reskobon schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:47:
[...]

Heb ik ook, top ding. Alleen in de hoekjes is het soms lastig en je moet uiteraard aan stofzuiger aansluiting hebben.
Je kan de slang ook via een verloopstuk op je skimmer zetten. Het voordeel daarvan is dat grof vuil zoals bladeren niet door je zandfilter gaan.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Na lang wikken en wegen een Maytronics Dolphin M700 aangeschaft
De trap kan die niet best mee overweg, dus hier gebruik ik een Kokido Telsa 50 voor.
Bovenste tree blijft ook hier een uitdaging voor, dus die wapper ik maar even schoon voor het schoonmaakritueel gestart word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Heeft hier iemand ervaring met AFM (glas) filter media?
Ik heb een andere filter klaar om te installeren. Nu zitten er glasparels in mijn oude filter. Dit is behoorlijk oud glas en ik vermoed iets te grof. Saharazand werd in elk geval er gewoon doorheen geblazen.
AFM is behoorlijk duur, 50 euro voor een zak van 21 KG en ik heb 6 zakken nodig. Maar als dit het beste is dan ga ik ervoor. Het gaat ook enorm lang mee.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick93192
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21-09 18:31
Wij krijgen binnenkort een nieuw zomerzeil en ik vroeg me af of jullie ideeën hebben om het lint aan de ‘ogen’ van het zeil te bevestigen? In de oude situatie zat het lint in het doek (zie foto), maar nu krijgen we dus ogen aan het zeil waardoor het lint gaat.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fuyfEEjzQxW1_PPeG1PJYVk_MRw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eGEZUzZ5eCaVyAU3Q805TjwS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickG
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 15:52
Na enkele jaren lurker, nu ook mijn eerste post in dit zwembad topic :-)

Ik heb al een 3-tal jaar een Bestway 4x2x1.22 in de tuin staan tot grote tevredenheid. Maar door de kwakkelzomer vorig jaar er niet veel van kunnen genieten, ondanks 8 m² EPDM. Dit jaar dus gekozen om een W'eau WVFI-008 (8Kw) warmtepomp aan te schaffen. Na het nodige gedoe met 2.4 Wifi eindelijk de warmtepomp aan de app kunnen toevoegen, maar die geeft tot mijn grote verbazing een "no flow" melding bovenaan. Ook op het display van de pomp zie ik af en toe het flow out symbooltje knipperen. Af en toe, want hij doet het niet altijd, de melding "no flow" lijkt wel altijd in de app te staan.

Ik snap de "no flow" error niet: de warmtepomp heeft een minimum debiet nodig van 2.5m³ uur. Er hangt een (nieuwe!) Intex C1500 filterpomp aan, die een debiet van 5678 liter per uur haalt volgens de specs. Dat lijkt me dus ruim voldoende. Enige wat ik me kan bedenken: het geheel is aangesloten op elkaar met 4x 32mm flexibele buis. Er zijn dus op zowel de warmtepomp als filterpomp ook verloop stukken naar 32mm. Maar zorgt dit echt voor een dermate slechte flow dat het minimumdebiet niet meer gehaald wordt? Iemand ervaring met een vergelijkbare installatie met 32mm flexibele buis die wél genoeg flow haalt?

Of is er een ander probleem met mijn warmtepomp? Kan ik nog iets testen om dit probleem verder uit te zoeken?

[ Voor 3% gewijzigd door NickG op 27-04-2024 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:53
@NickG Geen ervaring hier maar de flow kan beïnvloed worden door verschillende oorzaken. Staat de pomp misschien te hoog t.o.v. het waterniveau?

Ook even controleren of je de juiste in- uitgang hebt aangesloten op de warmtepomp.

Daarnaast zorgt elke extra meter leiding en bocht voor minder flow. En zitten de epdm matten nog in het circuit? Water omhoog pompen kost voor een dergelijkd pomp vaak ook veel flow.

Misschien een emmer van 10 liter pakken en kijken of de pomp het minimaal debiet erin gooit (even doorrekenen naar per uur)?

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NickG
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 15:52
Pomp staat onder het waterniveau. De juiste in- & uitgang lijk ik wel gebruikt te hebben, er staan duidelijke symbolen op :-)

De EPDM matten zitten er niet meer in, de filter- & warmtepomp zijn direct aangesloten op elkaar en het zwembad met 4x1.5 meter buis, met eigenlijk zo goed als geen bocht. Zal straks even voor de zekerheid het debiet testen met emmer inderdaad.

Gekke is: het symbool voor flow-out knippert op het display van de warmtepomp. Ik zou verwachten dat de flow-in knippert. Maar moet zeggen dat de W'eau handleiding nogal summier is en ik dus niet zeker weet wat het knipperende symbool juist wil zeggen...

//EDIT:
OK, op internet foto's zag ik steeds flow in/out andersom zitten dan bij mij. Uit wanhoop dus mijn slangen even andersom aangesloten en... hoera! De blauwe & rode flow in/flow out tags hangen gewoon verkeerd op mijn warmtepomp. Da's lullig, maar zolang ik 't onthoud kan ik er wel mee leven >:)

[ Voor 19% gewijzigd door NickG op 27-04-2024 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

nick93192 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 11:13:
Wij krijgen binnenkort een nieuw zomerzeil en ik vroeg me af of jullie ideeën hebben om het lint aan de ‘ogen’ van het zeil te bevestigen? In de oude situatie zat het lint in het doek (zie foto), maar nu krijgen we dus ogen aan het zeil waardoor het lint gaat.[Afbeelding]
Stikken met de naaimachine (of met de hand)
Rvs popnagels
Lijm (niet sterk genoeg denk ik)

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Ik heb een hek rond mijn zwembad staan wat de komende 5 - 10 jaar zal blijven staan. Onder het hek groeit altijd onkruid en wordt het gras ook lang, omdat de robot maaier het niet aankan. Door het plonzen in het zwembad krijgt dit onkruid en gras onder het hek ook altijd genoeg water :)

Vandaar mijn idee om hier een tegel van 20 cm onder te leggen in cement. Dit zodat de robot maaier er met 1 wiel overheen kan rijden en het gazon ertegenaan eindigt.

Ik was al gestart met het verwijderen en die rand maar door een paar andere meningen twijfel ik. Graag jullie mening of ik er goed aan doe om deze vuile rand onder het hek te betegelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJdbYjmWvImE_Uqi1PsVOySEtUg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tz28dJ81vFyPcaqW2AeEWRIj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OkGbmOCVbu3ehIzKLTSNoUZzCqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m2ACLdOBrUuY5CsG75VPnLvQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ko051jQjbr5qvdAE6uLflxPFVRg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z5KUHEvGXPQ50KPkx926eSSa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:44
@The Source op die manier kan inderdaad je robot over de tegel rijden en het stuk meepakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinx_thing
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08-09 19:26
Ik heb zojuist mijn intex weer opgezet. Nu waait het behoorlijk en dan heb ik altijd een issue dat het afdekzeil niet blijft zitten.

De touwtjes werken zo ie zo niet. Ik heb ook al Elastiek met bol (tent spanners) gemonteerd maar elke jaar blijft dit een ding.

Iemand hier de oplossing al gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-09 07:00
The Source schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:07:
Ik heb een hek rond mijn zwembad staan wat de komende 5 - 10 jaar zal blijven staan. Onder het hek groeit altijd onkruid en wordt het gras ook lang, omdat de robot maaier het niet aankan. Door het plonzen in het zwembad krijgt dit onkruid en gras onder het hek ook altijd genoeg water :)

Vandaar mijn idee om hier een tegel van 20 cm onder te leggen in cement. Dit zodat de robot maaier er met 1 wiel overheen kan rijden en het gazon ertegenaan eindigt.

Ik was al gestart met het verwijderen en die rand maar door een paar andere meningen twijfel ik. Graag jullie mening of ik er goed aan doe om deze vuile rand onder het hek te betegelen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
- Worteldoek + grind
- Boomschors
- Volstorten met beton

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
_RRM_ schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:23:
[...]

- Worteldoek + grind
- Boomschors
- Volstorten met beton
Zeg je hiermee ook dat een tegel in beton leggen geen goede oplossing is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

@The Source puur mijn mening en geen idee hoe het zit met je maaier.
Maar boomschors oogt natuurlijker/mooier. Second best zou ik grind vinden.

Hoe minder tegels hoe beter.

Of overweeg een frambozen plant erlangs te laten klimmen? Of een druif of roos ofzo. Nog mooier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
The Source schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:35:
[...]

Is ook een goed plan, gaf alleen wat alternatieven.
Schors lijkt me ook iets mooier, maar da's voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

The Source schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:35:
[...]

Tegel in beton? Ga je er met een vrachtwagen overheen rijden? Gewoon in de gele zand.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

_RRM_ schreef op zondag 28 april 2024 @ 20:32:
[...]

Is ook een goed plan, gaf alleen wat alternatieven.
Schors lijkt me ook iets mooier, maar da's voorkeur.
Ook meer werk.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:56
Na vorig jaar een klein zwembadje gehad te hebben heeft de vrouw des huizes besloten dat er een grotere moet komen.

Via MP een leuk setje gekocht, namelijk:

Intex Ultra XTR Frame Pool 549x274x132 cm
Intex SX1500 Krystal Clear zandfilterpomp 5,7m3 / uur
Sun spring 7KW warmtepomp

Nu heeft mijn vrouw het erover dat ze niet met chloor wil "knooien" en dat er een zoutwatersysteem moet komen.

Als ik dan even bij Intex blijf zou ik op dit systeem uitkomen:

Intex QS500 zoutwatersysteem - tot 26.500 liter

Inhoud van het zwembad is volgens de specs 17,2m3, de Intex QS400 gaat tot 17413 liter, dat lijkt mij dan wat aan de krappe kant, of denken jullie anders :?

En wat is exact de aansluitvolgorde?

Retour Zwembad > zandfilterpomp > zouwatersysteem > warmtepomp > zwembad :?

Ook zoeken we nog 1 of andere robot om het zwembad schoon te houden, hebben jullie hier nog tips voor :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:07
Grolsch schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 19:01:
Nu heeft mijn vrouw het erover dat ze niet met chloor wil "knooien" en dat er een zoutwatersysteem moet komen.

Inhoud van het zwembad is volgens de specs 17,2m3, de Intex QS400 gaat tot 17413 liter, dat lijkt mij dan wat aan de krappe kant, of denken jullie anders :?
De QS500 is ook makkelijker met de schroefaansluitingen ipv slangenklemmen vind ik, heb hem zelf ook (en bevalt al 2 jaar prima).

Het zoutwatersysteem als laatste vanwege het chemische proces dat daarin plaatsvindt. Dan tast het iig je warmtepomp niet aan door hoge gehaltes.

[ Voor 13% gewijzigd door dennistd op 30-04-2024 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
Grolsch schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 19:01:
Na vorig jaar een klein zwembadje gehad te hebben heeft de vrouw des huizes besloten dat er een grotere moet komen.

Via MP een leuk setje gekocht, namelijk:

Intex Ultra XTR Frame Pool 549x274x132 cm
Intex SX1500 Krystal Clear zandfilterpomp 5,7m3 / uur
Sun spring 7KW warmtepomp

Ook zoeken we nog 1 of andere robot om het zwembad schoon te houden, hebben jullie hier nog tips voor :?
toon volledige bericht
Heb hetzelfde bad, maar dan met chloor tabletten.
Gaat prima; 1-2 blokken per week

Ik gebruik een accu stofzuiger (Kokido Telsa 50), 2x per week 20 minuten met de hand en het water blijft behoorlijk goed van juni t/m september.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JdeTuitG
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-05 22:54
Sphinx_thing schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:18:
Ik heb zojuist mijn intex weer opgezet. Nu waait het behoorlijk en dan heb ik altijd een issue dat het afdekzeil niet blijft zitten.

De touwtjes werken zo ie zo niet. Ik heb ook al Elastiek met bol (tent spanners) gemonteerd maar elke jaar blijft dit een ding.

Iemand hier de oplossing al gevonden?
Ik gebruik deze, gewoon te halen bij de bouwmarkt en werken perfect :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wDdqbxAFrM5QsrJWKrtgOWzT5IE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2sd6UJZ8SBuSGjAuKcDqoHXg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinx_thing
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08-09 19:26
Zojuist een externe skimmer geinstalleerd. Werkt prima maar toen ik het plastic aanraakte (zonder slipers aan) krijg ik van het water een schok.

Lekspanning?

Probleem is opgelost zodra ik de warmtepomp uit de verlengdoos haal.

Ik heb buiten 1 verlengdoos waar de WP, Zoutwater en de intex zandfilter pomp op zit. Dus als ik het zoutwatersysteem en Filterpomp op dezelfde stekker doos laat is er niks aan de hand.

Aarde zit vast in de stekken en in de WP.

Iemand een tip / idee? WP is 3 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Geen klip en klare oplossing. Maar ik herken het probleem en weet dat het vorig jaar meerdere malen uitvoerig besproken is.
Heb je al een zoekpoging gedaan in het topic hier toevallig?

Was ook een specifieke WP als t goed in mn geheugen staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik was vorig jaar al aan het twijfelen en nu slaat dezelfde twijfel toe.
Om te upgraden naar groter.
Ik heb nu een Intex 3x2x0,75uit mn hoofd. Hoogte kan iets afwijken.

Maar ik vind hem persoonlijk net te ondiep. De 3x2 is prima. Maar dat is natuurlijk niet dieper te vinden.
Tuin zeer goed aantal keer gemeten
deze zou net moeten passen.

Ik heb:
Mini inverter 4.5KW versie van Weau.
Intex zandfilter pomp van 6 m3 en verder gewoon alle losse accesoires van stofzuiger en chloor dispenser en netten en weet ik t allemaal voor testers en tabletten.
Dus ik zou enkel zwembad en afdekzeil en noppenfolie moeten kopen denk ik. Want mijn ZFP en WP zijn nog wel krachtig genoeg denk ik?

Maarja, ook dan is het een investering die al snel tot de 500 euro loopt. Het is veel geld.
Ik zou het alleen doen begin van het seizoen voor in de oude opzet. Of tegen het einde zodat ik de oude niet meer schoon hoef te maken en de nieuwe gewoon op zolder kan.
Ik heb rondom kerst en black friday wel gekeken voor aanbiedingen. Maar of normale of duurdere prijzen of uberhaubt niet voorradig
Zwembaden zijn niet vaak in de uitverkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Dennis1812 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 01:01:
Want mijn ZFP en WP zijn nog wel krachtig genoeg denk ik?
8142 liter volgens de pagina van heuts. Dan zijn je ZFP en WP nog wel krachtig genoeg ja.
Qua prijs zou ik niet te lang meer wachten, als het een tijdje mooi weer is kunnen ze wel iets duurder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Dennis1812 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 01:01:
Ik was vorig jaar al aan het twijfelen en nu slaat dezelfde twijfel toe.
Om te upgraden naar groter.
Ik heb nu een Intex 3x2x0,75uit mn hoofd. Hoogte kan iets afwijken.

Maar ik vind hem persoonlijk net te ondiep. De 3x2 is prima. Maar dat is natuurlijk niet dieper te vinden.
Tuin zeer goed aantal keer gemeten
deze zou net moeten passen.

Ik heb:
Mini inverter 4.5KW versie van Weau.
Intex zandfilter pomp van 6 m3 en verder gewoon alle losse accesoires van stofzuiger en chloor dispenser en netten en weet ik t allemaal voor testers en tabletten.
Dus ik zou enkel zwembad en afdekzeil en noppenfolie moeten kopen denk ik. Want mijn ZFP en WP zijn nog wel krachtig genoeg denk ik?

Maarja, ook dan is het een investering die al snel tot de 500 euro loopt. Het is veel geld.
Ik zou het alleen doen begin van het seizoen voor in de oude opzet. Of tegen het einde zodat ik de oude niet meer schoon hoef te maken en de nieuwe gewoon op zolder kan.
Ik heb rondom kerst en black friday wel gekeken voor aanbiedingen. Maar of normale of duurdere prijzen of uberhaubt niet voorradig
Zwembaden zijn niet vaak in de uitverkoop.
toon volledige bericht
Waarom zou je überhaupt een warmtepomp nemen in zo'n klein zwembadje? Een zwembad van een meter diep is in een dag opgewarmd door de zon. Je kan beter iets investeren in isolatie langs de wanden en bovenop.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
FaceDown schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:46:
[...]

Waarom zou je überhaupt een warmtepomp nemen in zo'n klein zwembadje? Een zwembad van een meter diep is in een dag opgewarmd door de zon. Je kan beter iets investeren in isolatie langs de wanden en bovenop.
Het volgende uit mijn ervaringen met een klein zwembad, 4 kuub water.

Als je een graad of 23 genoeg vind is alleen opwarmen op de zon genoeg.
Wil je hogere temperaturen halen op de zon, dan heb je meerdere warme dagen achter elkaar nodig en redelijke nacht temperaturen.
Met een (kleine) warmtepomp geef je net die extra zet, dat je na een aantal uur draaien al 25+ in je bad hebt. Op een zonnige zomerdag. En als het dagenlang achter elkaar warm weer is, kan het best zijn dat de warmtepomp maar kort aan gaat of uit blijft.

Isolatie helpt natuurlijk altijd wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

FaceDown schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:46:
[...]

Omdat de ervaring duidelijk heeft laten zien dat de zon dat niet lukt.
En ook met een warmtemat erbij het lang duurt en weer snel afkoelt.
Stabiel rond de 28 heb je maar 1-2 weken op basis van de zon.
Sinds de WP kunnen we gewoon elke dag zwemmen.

En ja, bij hittegolf staat de WP grotendeels gewoon uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennis1812 op 01-05-2024 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
Eindelijk is hier, in ieder geval in mijn hoofd, wel duidelijk hoe/wat qua bad in de (te renoveren tuin) Wordt een HDPE bad 8x4x1.5, binnenkort hopelijk beginnen om de tuin al een beetje klaar te maken (er moet veel uit) Maar het daadwerkelijke werk zal na de zomer gebeuren (levertijd van bad zou sowieso niet meer lukken, dus nog een jaartje met 't huidige opzetbad)

Ik ben al wel een beetje aan 't kijken naar de techniek, voor 't grootste gedeelte ben ik daar ook wel uit; Sugar Valley Station 1, want ik heb geen probleem met chloor gebruik, Speck Badu Eco VS pomp, beetje standaard spul...

Nu was ik wel aan het kijken naar het vat voor 't zandfilter (waar dan glasparels in komen) maar ik stond eigenlijk te kijken van de verschillen, en dan met name ook in de prijs tussen filter met fijne en extra fijne filtratie (zoals ze dat bij de gele zwembadshop zo mooi specificeren)

Qua ruimte kom ik wel uit met een side-mount want dat schijnt dan toch weer de voorkeur te hebben. Maar verder lijken mij (afgezien van de filtratie spes) veel van die vaten een beetje gelijk, ander naampje soms, maar verder... iemand zinnige input?

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 22-09 18:36
_RRM_ schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 19:55:
[...]

Heb hetzelfde bad, maar dan met chloor tabletten.
Gaat prima; 1-2 blokken per week

Ik gebruik een accu stofzuiger (Kokido Telsa 50), 2x per week 20 minuten met de hand en het water blijft behoorlijk goed van juni t/m september.
Hoeveel grams chloorblokken, 20 of 200gram langzaam oplossend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
Arjantje72 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:55:
[...]

Hoeveel grams chloorblokken, 20 of 200gram langzaam oplossend?
De grote van 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Ik gebruikte met hetzelfde zwembad 7 tabletten van 20 gram.
Is je chloorwaarde niet een beetje hoog?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _RRM_
Arjantje72 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:58:
[...]

Ik gebruikte met hetzelfde zwembad 7 tabletten van 20 gram.
Is je chloorwaarde niet een beetje hoog?
Ik start in mei/juni met eenmalige controle van de pH en kijk hierna alleen maar naar de kleur van het water. Wordt het groenig, dan is het te weinig en helder/blauw is voor mij goed. In het eerste jaar veel gemeten met strips, nu niet meer.
Ze komen er niet met rode ogen of huidklachten uit. :)

Deze had ik al eens laten passeren :*) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ocOHkxkXCIZddqwaVnUIbkFRiSg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eHkavw3tNGUL2pKCT036jDEh.jpg?f=fotoalbum_large

Gaatjes erin boren, twee blokken erin en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

dizzytal schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:47:
Eindelijk is hier, in ieder geval in mijn hoofd, wel duidelijk hoe/wat qua bad in de (te renoveren tuin) Wordt een HDPE bad 8x4x1.5, binnenkort hopelijk beginnen om de tuin al een beetje klaar te maken (er moet veel uit) Maar het daadwerkelijke werk zal na de zomer gebeuren (levertijd van bad zou sowieso niet meer lukken, dus nog een jaartje met 't huidige opzetbad)

Ik ben al wel een beetje aan 't kijken naar de techniek, voor 't grootste gedeelte ben ik daar ook wel uit; Sugar Valley Station 1, want ik heb geen probleem met chloor gebruik, Speck Badu Eco VS pomp, beetje standaard spul...

Nu was ik wel aan het kijken naar het vat voor 't zandfilter (waar dan glasparels in komen) maar ik stond eigenlijk te kijken van de verschillen, en dan met name ook in de prijs tussen filter met fijne en extra fijne filtratie (zoals ze dat bij de gele zwembadshop zo mooi specificeren)

Qua ruimte kom ik wel uit met een side-mount want dat schijnt dan toch weer de voorkeur te hebben. Maar verder lijken mij (afgezien van de filtratie spes) veel van die vaten een beetje gelijk, ander naampje soms, maar verder... iemand zinnige input?
Ik heb nu AFM besteld. Beter dan parels. Wel duur, maar ach het gaat een leven lang mee.
Side mount is inderdaad beter. Welke precies maakt allemaal niet zo gek veel uit. Ik zou wat marktplaats spul halen. Heb net een zgan pomp + filtervat + 2 elektronische driewegkleppen voor 300 euro gekocht. Nieuwwaarde zo'n 2500. Even in de gaten houden wat er voorbij komt. Ik heb er al vele duizenden euro's mee bespaard tov nieuw.
Bad zelf heb ik gegraven, gewapend vloertje gestort, muren en trap gemetseld, laten bekleden met vinylester (beter dan polyester). Hele reutemeteur incl roldeck, zoutelectrolyse, zo'n 20 a 25K. Daar gaat een zwembadboer het niet voor doen. De enige offerte die we hadden opgevraagd ging +80K.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

_RRM_ schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:19:
[...]

Ik start in mei/juni met eenmalige controle van de pH en kijk hierna alleen maar naar de kleur van het water. Wordt het groenig, dan is het te weinig en helder/blauw is voor mij goed. In het eerste jaar veel gemeten met strips, nu niet meer.
Ze komen er niet met rode ogen of huidklachten uit. :)

Deze had ik al eens laten passeren :*) [Afbeelding]

Gaatjes erin boren, twee blokken erin en gaan.
Je hebt dus geen idee hoeveel chloor je er in hebt zitten? Lijkt me niet verantwoord. Ik sprak iemand met een binnenzwembad. Die donderde er een emmer chloor van de boerenbond in als het water vettig of groen werd. Ben blij dat ik daarin niet hoef te zwemmen. Er zijn niet voor niets richtlijnen hoeveel chloor er max in een bad zou moeten zitten.. En dit zijn richtlijnen voor publieke baden. Voor een privé-bad kun je met veel minder toe. Vooropgesteld dat je kinderen zo zijn opgevoed dat ze het zwembad niet als wc gebruiken.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
FaceDown schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 20:57:
[...]

Je hebt dus geen idee hoeveel chloor je er in hebt zitten? Lijkt me niet verantwoord. Ik sprak iemand met een binnenzwembad. Die donderde er een emmer chloor van de boerenbond in als het water vettig of groen werd. Ben blij dat ik daarin niet hoef te zwemmen. Er zijn niet voor niets richtlijnen hoeveel chloor er max in een bad zou moeten zitten.. En dit zijn richtlijnen voor publieke baden. Voor een privé-bad kun je met veel minder toe. Vooropgesteld dat je kinderen zo zijn opgevoed dat ze het zwembad niet als wc gebruiken.
Inderdaad.
Na een eerste jaar strippen en mooie waarden, krijg je er wel een beetje handigheid in, blijft hobby, toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Wat een topdagen zo :) zwembad is al warm hier en kids hebben zowel gister als vandaag gezwommen en verwacht morgen ook nog wel.
Mijn pH moet iets omhoog dus of met baking soda aan de gang of acti pH plus dacht ik aan.
Momenteel 7.18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

GeeMoney schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 23:42:
Wat een topdagen zo :) zwembad is al warm hier en kids hebben zowel gister als vandaag gezwommen en verwacht morgen ook nog wel.
Mijn pH moet iets omhoog dus of met baking soda aan de gang of acti pH plus dacht ik aan.
Momenteel 7.18
7.2 is goed dus ik zou het lekker zo laten! Even in de gaten houden dat het niet veel meer daalt maar dat zal wel meevallen. Zeker als je zoutelectrolyse mocht gebruiken.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
FaceDown schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:32:
[...]

7.2 is goed dus ik zou het lekker zo laten! Even in de gaten houden dat het niet veel meer daalt maar dat zal wel meevallen. Zeker als je zoutelectrolyse mocht gebruiken.
Mijn water is nog niet heel mooi helder. de mV is ook wat hoog (700) die zou idealiter rond de 500 moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

GeeMoney schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:55:
[...]

Mijn water is nog niet heel mooi helder. de mV is ook wat hoog (700) die zou idealiter rond de 500 moeten zijn.
mV als in redox? 700 is prima! Hoe hoger hoe beter, niet hoe lager hoe beter. Als je water "melkachtig" troebel is is het waarschijnlijk saharazand of dode algen. Wat je zou moeten doen is vlokmiddel toevoegen. Dit klontert de kleine deeltjes samen zodat je ze uit kunt filteren.
Ik neem aan dat het niet groenig is, want dat zijn algen maar dat kan eigenlijk niet met een redox van 700.

Deze heb ik laatst gebruikt toen ik ook wat troebel water had: https://www.toppy.nl/prod...YnujPyeC-8sRoCFjUQAvD_BwE

[ Voor 19% gewijzigd door FaceDown op 02-05-2024 12:36 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Onder lichtelijke dwang van mijn zoon vanavond alles aangesloten, maar nu doet de Intex zandfilterpomp het niet :(

Er zit een zwart kastje voor met 2 knoppen (Rucksetzen & test).
Als ik rucksetzen indruk hoor ik fysiek gebrom uit dat kastje.

Bij de ingang meet ik 230V bij de uitgang 0V dus daar zit volgens mij het probleem.

De schroefjes die er nu nog inzitten krijg ik er niet uit, zit een driehoekgat in ?

Als ik gewoon 230V op die pomp zet moet hij toch lopen?

Wat doet dat zwarte kastje?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oT7fuDH.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xIVzvKO.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Grolsch dat is een zekering/aardlek, er is een kans dat die stuk is. Je zou hem er even tussenuit kunnen halen als het een losse kabel is en kijken wat er gebeurd als je er direct 230v op zet.

[ Voor 16% gewijzigd door GeeMoney op 03-05-2024 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
GeeMoney schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:24:
@Grolsch dat is een zekering/aardlek, er is een kans dat die stuk is. Je zou hem er even tussenuit kunnen halen als het een losse kabel is en kijken wat er gebeurd als je er direct 230v op zet.
Dat heb ik dus net geprobeerd, de pomp loopt, en pompt ook maar maakt wel een tering herrie.
Ik kan me niet voorstellen dat dit normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Voor de beeldvorming hier een filmpje met geluid.

Dit is toch niet normaal?

https://imgur.com/rAIKjTW

[ Voor 29% gewijzigd door Grolsch op 03-05-2024 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Grolsch schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:48:
Voor de beeldvorming hier een filmpje met geluid.

Dit is toch niet normaal?

https://imgur.com/rAIKjTW
Kan t op t filmpje niet goed zien. Waar staat je 6-weg klep op ingesteld?

Geluid neemt vaak wel af als hij helemaal vol is. Maar dit klinkt wel heel hard. Zou hem zonder aardlek ook niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Grolsch schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:36:
[...]

Dat heb ik dus net geprobeerd, de pomp loopt, en pompt ook maar maakt wel een tering herrie.
Ik kan me niet voorstellen dat dit normaal is.
Dit klinkt niet best inderdaad. Hoe oud is hij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik denk een aantal jaren oud, ik heb het hele setje (zwembad + WP + Pomp) via MP gekocht.

Ik heb gisteravond al een nieuwe besteld.
Zo'n nieuwe aardlek is ook niet goedkoop, en er zal wel iets in de pomp kapot zijn.
Een nieuwe kost 140 ofzo, dat is het risico van een marktplaats aankoop, bedankt voor jullie hulp.

Een volgende vraag.

Ik heb nu dus een pomp, WP en een zoutwatersysteem.
Volgens de tabel uit het boekje zou het zoutwatersysteem +- 5~7 uur per dag moeten lopen (afhankelijk van de buitentemperatuur).
De pomp zou volgens het zoutwatersysteemboekje dan 8 uur moeten lopen.

De WP werkt natuurlijk alleen maar als de pomp loopt.
Nu kan ik op de pomp en zoutwatersysteem wel het aantal draaiuren selecteren, maar hoe bepaal ik op welk tijdstip dit allemaal loopt :?

En op de WP zit volgens mij geen timer, hoe stuur ik dit dan aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Grolsch schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 08:48:
Ik denk een aantal jaren oud, ik heb het hele setje (zwembad + WP + Pomp) via MP gekocht.

Zo'n nieuwe aardlek is ook niet goedkoop, en er zal wel iets in de pomp kapot zijn.
Een nieuwe kost 140 ofzo, dat is het risico van een marktplaats aankoop, bedankt voor jullie hulp.

Een volgende vraag.

Ik heb nu dus een pomp, WP en een zoutwatersysteem.
Volgens de tabel uit het boekje zou het zoutwatersysteem +- 5~7 uur per dag moeten lopen (afhankelijk van de buitentemperatuur).
De pomp zou volgens het zoutwatersysteemboekje dan 8 uur moeten lopen.

De WP werkt natuurlijk alleen maar als de pomp loopt.
Nu kan ik op de pomp en zoutwatersysteem wel het aantal draaiuren selecteren, maar hoe bepaal ik op welk tijdstip dit allemaal loopt :?

En op de WP zit volgens mij geen timer, hoe stuur ik dit dan aan?
toon volledige bericht
Ik zet er een tijdschakelaar tussen en de WP heeft die geen app?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• krouwen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 11:41

krouwen

Hardware Enthusiast

Zo hier staat die ook weer, sinds vorige week. Alle waardes weer goed behalve de PH die is ondanks het toevoegen van PH plus omlaag gegaan van 7.1 naar 6.8. Ik denk door temperatuur daling van 23 naar 16 graden. Kan dat?

Alka is 120.

Kinderen op de warme dag laatst al heerlijk in gezwommen, ik zelf even kort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBul5WPqcslvTu6eKwLHQPgE-_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mZEJQN3nECaQLBtiqSDM0POC.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe kap er op, oude was kapot. Deze is net weer wat anders, bouten lijken wat meer bestand tegen roest en er zitten geen gasveren meer op, maar hij is lichter geworden dus ook niet nodig. Die gasveren gingen ook zo kapot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qa_thvGVlapJiT4sTQbu3xbJ_Uo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6NWvfy28h3JtkQM58AOQ57mM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dq3dzW66BKKAz_4HevpqRIj1CJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DSL3OELgbvzR5rbHQqGy8Yd3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Arjantje72 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 09:10:
[...]

Ik zet er een tijdschakelaar tussen en de WP heeft die geen app?
Zover ik weet heeft deze WP geen app.

En als ik er een "domme" tijdklok voor hang, gaat dan de pomp automatisch aan :? Volgens mij moet ik eerst op de ON knop drukken.

Hetzelfde geldt voor het zoutfilter volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Grolsch schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 08:48:

Weer een zandfilterpomp van intex ?
Als je een beetje had gezocht in dit topic kon je lezen dat deze, ook nieuw, niet de stilste zijn... Wel de goedkoopste. Het is dus maar net hoe erg je het geluid vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Grolsch schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 10:39:
[...]

En als ik er een "domme" tijdklok voor hang, gaat dan de pomp automatisch aan :? Volgens mij moet ik eerst op de ON knop drukken.

Warmtepompen gaan meestal automatisch in standby als er geen flow van water is. Het is dus niet erg om die aan te laten.

Met die intex ZFP en zoutsysteem heb ik geen ervaring, maar in dit topic hebben andere daar wel oplossingen voor bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

WP schakelt automatisch mee met ZFP.
ZFP van in elk geval Intex heeft een eigen timer.

Zo heb ik het geregeld. Hierdoor geen slimme stekkers e.d meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
[...]

Dat is helaas pet ZFP anders. Maar zoals hierboven gezegd, zoniet dan zijn er oplossingen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:11
[...]

De ZWS van Intex is half-slim :-)

Ik heb de duur ingesteld. Als je de ZWS achter eigen voeding schakelaar plaats gaat hij wel mee met het opstarten. Dwv na het inschakelen van voeding gaat de timer lopen en is de ZWS geactiveerd.

Ik schakel de ZWS aan via timer in HA (ik gebruik een ShellySplug) en zie in stroomverbruik dat na inschakelen binnen 2 minuten de ZWS begint te werken (verbruik +- 50watt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
mazzoop80 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 12:27:
[...]

De ZWS van Intex is half-slim :-)

Ik heb de duur ingesteld. Als je de ZWS achter eigen voeding schakelaar plaats gaat hij wel mee met het opstarten. Dwv na het inschakelen van voeding gaat de timer lopen en is de ZWS geactiveerd.

Ik schakel de ZWS aan via timer in HA (ik gebruik een ShellySplug) en zie in stroomverbruik dat na inschakelen binnen 2 minuten de ZWS begint te werken (verbruik +- 50watt)
Als ik alles (WP/ZFP/ZWS) schakel door een tijdklok dan gaan in ieder geval de pomp (vanwege die aardlekschakelaar) en WP niet automatisch aan.

Als ik het aantal uren van de pomp instel kan ik geen starttijd kiezen. Is het dan de tijd dat ik het instel :?

Ik wil hem straks eigenlijk in 2 sessies per dag laten draaien was mijn idee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
Hier dankzij @Jazsie, @Invisible_man en @xavier_82 de warmtepomp (Fairland 17,5kW IPCHR45) volledig in Fibaro/HA zitten inclusief de super silent mode !
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4w0HFSD-nftLwC116wig6Mw_kpM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mRDtb2SjiZwvf8oYqpRyZa89.png?f=fotoalbum_large

Middels een Waveshare RS485-ETH PoE adapter.

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 05-05-2024 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krouwen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 11:41

krouwen

Hardware Enthusiast

krouwen schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 09:15:
Zo hier staat die ook weer, sinds vorige week. Alle waardes weer goed behalve de PH die is ondanks het toevoegen van PH plus omlaag gegaan van 7.1 naar 6.8. Ik denk door temperatuur daling van 23 naar 16 graden. Kan dat?
Hmm raar. Zojuist de PH weer gemeten en nu is die netjes 7.2. Water is vandaag opgewarmt naar 19 graden weer. Zou die drie graden zoveel invloed hebben op de PH of is de meter niet consequent (Poollab 1 met tabletten). 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
krouwen schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 17:36:
[...]

Hmm raar. Zojuist de PH weer gemeten en nu is die netjes 7.2. Water is vandaag opgewarmt naar 19 graden weer. Zou die drie graden zoveel invloed hebben op de PH of is de meter niet consequent (Poollab 1 met tabletten). 8)7
Mijn ervaring met poollab is wel goed eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Duke
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-09 15:25
Vraagje over een warmtepomp. Ik heb een inbouwzwembad van 6m x 3m x1.5m en een Fairland Full Inverter Plus 10,5kW warmtepomp. Het zwembad is afgedekt met een lamellen roldek (geen solar). Nu staat de WTP sinds begin van de week op 100% te draaien (overdag) maar de temperatuur van het water lijkt niet meer te stijgen. Het water is al 3 dagen 25 graden.

Ik heb geprobeerd om de flow te verhogen en te verlagen maar dit maakt weinig verschil. Verschil tussen ingaande en uitgaande temperatuur is 1 a 2 graden.

Ik heb de bypass volledig dicht staan en de kranen naar de WTP open. De flow regel ik met de zwembadpomp.

Iemand een idee waarom de temperatuur niet omhoog gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Da Duke schreef op zondag 5 mei 2024 @ 09:34:
Vraagje over een warmtepomp. Ik heb een inbouwzwembad van 6m x 3m x1.5m en een Fairland Full Inverter Plus 10,5kW warmtepomp. Het zwembad is afgedekt met een lamellen roldek (geen solar). Nu staat de WTP sinds begin van de week op 100% te draaien (overdag) maar de temperatuur van het water lijkt niet meer te stijgen. Het water is al 3 dagen 25 graden.

Ik heb geprobeerd om de flow te verhogen en te verlagen maar dit maakt weinig verschil. Verschil tussen ingaande en uitgaande temperatuur is 1 a 2 graden.

Ik heb de bypass volledig dicht staan en de kranen naar de WTP open. De flow regel ik met de zwembadpomp.

Iemand een idee waarom de temperatuur niet omhoog gaat?
Het is buiten ook nog redelijk koud, zeker in de nachten. Vermoedelijk verlies je dus toch nog teveel warmte?
Als de outlet temp 1,5 graad hoger is dan de inlet doet de pomp in ieder geval zijn werk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Duke
In de nacht verlies ik ongeveer 1 graad. Die 1 graad krijg er dan overdag weer bij maar niet meer dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Da Duke schreef op zondag 5 mei 2024 @ 09:39:
In de nacht verlies ik ongeveer 1 graad. Die 1 graad krijg er dan overdag weer bij maar niet meer dan dat.
Meet je hoelang hij nodig had om die graad erbij te krijgen? En je setpoint staat op ?

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 05-05-2024 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Duke
Nee niet echt. Kijk wel regelmatig wat de temperatuur is maar weet niet hoelang die ene graad duurt

SP staat op 28

[ Voor 8% gewijzigd door Da Duke op 05-05-2024 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Da Duke schreef op zondag 5 mei 2024 @ 09:44:
Nee niet echt. Kijk wel regelmatig wat de temperatuur is maar weet niet hoelang die ene graad duurt

SP staat op 28
Theoretisch moet de pomp krachtig genoeg zijn maar het is wel echt nog fris af en toe en je hebt ook geen solar dek. Gezien je in en outlet temps doet de pomp wat hij normaal gesproken moet doen, namelijk 1,5 graad warmer water uit sturen dan dat er binnenkomt.
Ik denk dat het opwarmen langer duurt dan dat hij aanstaat en dat je daarom dus nu geen increase meer ziet/krijgt.

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 05-05-2024 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Duke
2,5 graad verschil heb ik nog niet gezien. De berichten op internet zijn nogal tegenstrijdig. Op de ene site zeggen ze dat het verschil 1 graad moet zijn en dat de flow zo hoog mogelijk moet zijn en op een andere weer dat de flow zo laag mogelijk moet zijn.

Zal de flow eens lager zetten en kijken of ik het verschil tussen in en uit wat hoger kan krijgen.

Pomp staat nu ongeveer 12 uur per dag aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Da Duke schreef op zondag 5 mei 2024 @ 10:01:
2,5 graad verschil heb ik nog niet gezien. De berichten op internet zijn nogal tegenstrijdig. Op de ene site zeggen ze dat het verschil 1 graad moet zijn en dat de flow zo hoog mogelijk moet zijn en op een andere weer dat de flow zo laag mogelijk moet zijn.

Zal de flow eens lager zetten en kijken of ik het verschil tussen in en uit wat hoger kan krijgen.

Pomp staat nu ongeveer 12 uur per dag aan.
Typfout sorry, het moet 1,5 graad zijn bij deze warmtepomp in ieder geval. Ik meet hem en ik zie dat als hij op 100% staat met een flow van 7m3/h hij 95% van de tijd 1,5 graad ertussen houd. Op 80% laat hij er 1 graad tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Duke
Bedank voor het meedenken. Kan overigens alleen hele graden aflezen. Meestal is dat 1 graag en soms 2. Ga het nog even aankijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Ik ben dan geen zwembad expert, maar heb wel redelijk verstand van warmtepompen ;)

Vermogen = L/s * 4.2 * Dt = kW

7m3 per uur = 116,67 liter per minuut = 1,95 liter per seconde

Bij een dT van 1,5 graad wordt er dus +- 12KW vermogen afgegeven.

Andersom gerekend, bij een 10,5KW WP en een flow van 7M3 per uur zal de dT dus 1,28 graad zijn.

Ik heb mijn WP (Sunspring 7KW) gistermiddag rond 12.00 aangezet,
Gisteravond gaf hij 17,5 graden aan, en vanochtend nog steeds.
Het is dan ook redelijk koud in Twente (10 graden ofzo) en met 17000 liter water zonder enige vorm van isolatie snap ik wel dat hij niet hard opwarmt :P Het warmteverlies is blijkbaar ongeveer net zo groot als het vermogen van de WP. En bij een hogere zwembad temperatuur is het warmteverlies alleen maar groter.

Ik zit nog steeds met deze vraag,:
Grolsch schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 12:48:
[...]

Als ik alles (WP/ZFP/ZWS) schakel door een tijdklok dan gaan in ieder geval de pomp (vanwege die aardlekschakelaar) en WP niet automatisch aan.

Als ik het aantal uren van de pomp instel kan ik geen starttijd kiezen. Is het dan de tijd dat ik het instel :?

Ik wil hem straks eigenlijk in 2 sessies per dag laten draaien was mijn idee.
Hoe doen anderen dat :?
Hoe bepaal ik welk tijdstip de ZFP start en hoe bepaal ik hoe laat het ZWS systeem start?

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 05-05-2024 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Grolsch schreef op zondag 5 mei 2024 @ 10:16:
Ik ben dan geen zwembad expert, maar heb wel redelijk verstand van warmtepompen ;)

Vermogen = L/s * 4.2 * Dt = kW

7m3 per uur = 116,67 liter per minuut = 1,95 liter per seconde

Bij een dT van 1,5 graad wordt er dus +- 12KW vermogen afgegeven.

Ik heb mijn WP (Sunspring 7KW) gistermiddag rond 12.00 aangezet,
Gisteravond gaf hij 17,5 graden aan, en vanochtend nog steeds.
Het is dan ook redelijk koud in Twente (10 graden ofzo) en met 17000 liter water zonder enige vorm van isolatie snap ik wel dat hij niet hard opwarmt :P Het warmteverlies is blijkbaar ongeveer net zo groot als het vermogen van de WP. En bij een hogere zwembad temperatuur is het warmteverlies alleen maar groter.

Ik zit nog steeds met deze vraag,:

[...]

Hoe doen anderen dat :?
Hoe bepaal ik welk tijdstip de ZFP start en hoe bepaal ik hoe laat het ZWS systeem start?
toon volledige bericht
Mijn waterpomp staat ongeveer 12 uur per dag aan en ik pomp minimaal 2x mijn bad rond.
Mijn pH/Redox systeem start gelijk met de waterpomp maar meet zelf en geeft dus alleen “af” als dat nodig is. Water gaat hier altijd door het filter heen en warmtepomp bypass is altijd open ook maar de pomp zelf schakel ik in op basis van (buiten)temp en water temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
GeeMoney schreef op zondag 5 mei 2024 @ 10:22:
[...]

Mijn waterpomp staat ongeveer 12 uur per dag aan en ik pomp minimaal 2x mijn bad rond.
Mijn pH/Redox systeem start gelijk met de waterpomp maar meet zelf en geeft dus alleen “af” als dat nodig is. Water gaat hier altijd door het filter heen en warmtepomp bypass is altijd open ook maar de pomp zelf schakel ik in op basis van (buiten)temp en water temp.
En ik vraag mij dus af HOE ik de waterpomp (Intex) op een bepaald moment / tijdstip kan laten starten.
Slimme stekker / timer gaat niet werken, want als er spanning op komt te staan moet ik eerst de knopjes op dat aardlekding fysiek aanzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Grolsch schreef op zondag 5 mei 2024 @ 10:23:
[...]

En ik vraag mij dus af HOE ik de waterpomp (Intex) op een bepaald moment / tijdstip kan laten starten.
Slimme stekker / timer gaat niet werken, want als er spanning op komt te staan moet ik eerst de knopjes op dat aardlekding fysiek aanzetten
Ah, nu snap ik het :)
Even denken. Hoeveel vermogen is die pomp? En heb je iets van automation al. ?
Je moet de spanning dus aftakken NA die aardlek. Ik zou dan kijken naar een shelly of een z-wave switch desnoods in een waterdichte ABB doos of nog mooier, alles naar een schuur/droge plek brengen qua spanning. Dan kan die aardlek er tussenuit ?

[ Voor 27% gewijzigd door GeeMoney op 05-05-2024 10:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _RRM_
[...]

Het eerste jaar heb ik ook met de Intex gedraaid en de timer. Uit mijn hoofd zet je.in de timer het aantal draai uren. Als je de ZFP bijvoorbeeld vanochtend om 11:00 voor 8 uur laat draaien, gaat dit elke 24u zo door. (Start om 11:00, stop 8 uur later).

Als de WP aan blijft, gaat deze op basis van de flow van de ZFP aan of uit. Die hoef je dan niet mee te nemen in de schakeling. (Mocht er een timer op de WP zitten, zou je hier een programma in kunnen voeren wat binnen de 8 uur en start/stop tijd van de ZFP ligt)

Met het zout systeem heb ik geen ervaring. Of deze net zo gaat werken als de WP, geen idee.

(Met hetzelfde formaat bad en iets zwaardere WP lukt het me bij nacht temperatuur <15° ook nauwelijks meer om het water >20° te krijgen)

[ Voor 29% gewijzigd door _RRM_ op 05-05-2024 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

Om 10/11 net wat je wil aanzetten en aantal uur instellen.
Dan blijft hij dagelijks op die tijd aangaan.
WP schakelt dan automatisch mee.

Alleen ZWS geen verstand van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
tnx, ik kan inderdaad het aantal draaiuren instellen op de ZFP en ook op het ZWS systeem.

Ik zit nu nog ff in "boostmodus" om chloor op peil te krijgen, daarna zal het ZWS +- 5 uur per dag moeten draaien, en de ZFP dus wat langer. Ik zal morgen of zo eens e.e.a. proberen in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:30
Even een vraagje hier. Ik ben het aan het opzetten en merk dat ik wat wensen extra heb:
Ik zou het water op verschillende plekken willen kunnen stopzetten. Om bijvoorbeeld de chloordoseerder te kunnen bijvullen of bijvoorbeeld iets bij de warmtepomp.

Klopt het dat ik dan 'kogelkranen' nodig heb zoals https://www.toppy.nl/product/431/2-weg-kogelkraan-50mm.html ? Of is die alleen om de druk iets te verminderen en niet het water helemaal te stoppen?

Ook wil ik er dan een aan het zwembad zelf, dan kom ik uit op https://www.toppy.nl/prod...ntex-afsluiters-38mm.html volgens mij? Mijn zwembad is 32mm, de pvc buizen bij de warmtepomp 50 en een gebruik in iets van een 38mm zwembad slang.

Ik heb
Bestway Flowclear zandfilterpomp 5,6
Poolex Silverline Full Inverter 7kW zwembad warmtepomp

Ik lees trouwens dat https://www.toppy.nl/prod...flowclear-polysphere.html mogelijk handiger in het gebruik is dat zand? Ik denk dat ik dan 1kg daarvan ga bestellen en het zand weg ga doen, dan is die zandfilterpomp ook een stuk lichter!

[ Voor 13% gewijzigd door President op 05-05-2024 17:51 ]

Pagina: 1 ... 151 ... 185 Laatste